Lähettäjä: KLO
Päivämäärä: 12.12.24 08:35:25
Jess, kiitos vastauksesta :) Kiinnostaa, kun itsekin pätkäilee. Onko sulla paastoa joku tietty aika päivästä vai seuraatko jollain muulla tavoin? Itsekin huomaan, että pimeys vaikuttaa. Erityisesti viime kuussa.
Mietiskelin itsekseni, että pätkäpaastoilu on ruokailutapa, jossa pystyy kehittymään pikkuhiljaa. Aloitin 12/12 paastolla joskus viitisen vuotta sitten. Se oli aluksi todella vaikeaa olla syömättä 12 tuntia, mikä näin jälkeen päin tuntuu tosi hassulta. Siitä tuli kuitenkin jossain vaiheessa rutiini, kun jaksoi sitkeästi ensimmäiset viikot. Ja nyt ajatus, että söisi koko ajan tuntuu ahdistavalta ja siltä, että vatsa ja suolisto ei ehtisi tehdä rauhassa töitä.
Tällä hetkellä noudatan enimmäkseen 18/6 aikataulua, välillä syön vain kerran päivässä ja välillä paastoaika on vain 16 tuntia. Mulla on puhelimessa Fastic-sovellus, jolla seuraan paastoaikaa. Oon laittanut tavoitteeksi 17/7, koska musta on mukavampaa onnistua. Jos ei joskus pysy 18 tunnissa, niin ei harmita niin paljon.
Omalla kohdalla paastoikkunan kasvattamisessa on auttanut se, että oon huomannut, että usein, kun olo tuntuu nälkäiseltä, mulla onkin vaan jano ja juomalla lasillisen vettä, olo poistuu. Ja toisekseen oon paaston aikana juonut vihreää teetä, joka mulla siirtää nälkää.
Nyt on helppo olla aamusta paastolla lounaaseen asti, koska aamulla voin juoda vettä ja vihreää teetä. Ennen lounasta on oikeasti nälkäinen olo, eikä vaan sellainen, että voisi syödä herkkuja. Silloin on helppo syödä iso salaatti ja siihen päälle vielä lämmin lounas, kun tekee mieli syödä kunnon ruokaa. Jälkiruoaksi voi ottaa jotain makeaa tai pelkkää kahvia kauramaidolla. Isoin muutos on ollut jättää kahvi pois aamusta. Kokeilin mustaa kahvia, koska se ei katkaisisi paastoa, mutta en vaan tykkää. Sen sijaan vihreä tee menee, joten juon sitten sitä paastoaikana.
Mulla eniten herkkuja tulee syötyä töiden jälkeen tai viikonloppuisin, mutta yritän pitää muutamana arkipäivänä aikataulun niin kiireisenä, että ei ehdi keskittyä herkkuihin. Silloin voi mennä päivä vaan lounaan voimalla. Pyrin tekemään lounaat sen verran täyttäviksi, että ei haittaa, vaikka se olisi päivän ainoa ateria. Illalla voi juoda vielä kupillisen vihreää teetä ennen nukkumaan menoa. Viikonloppuisin oon herkutellut aika huolettomasti. Ainoa mitä silloin katson, niin on, että tulee vähintään 16 tuntia paastoa.
Noihin herkkujen syömiseenkin mun mielestä on auttanut se, että aloittaa herkkuhetket salaatilla. Ei sen jälkeen ole tarvetta syödä kokonaista sipsipussillista, vaan voi ottaa ihan kohtuudella ja säästää loput toiseen päivään.
Määrällisesti syön paljon. Eilen esimerkiksi söin lounaalla ison lautasellisen salaattia ja sitten samanlaisen lautasellisen lämmintä ruokaa, jos puolet oli lämpimiä kasviksia, kolme perunaa ja neljäsosa härkiskastiketta. Jälkiruoaksi kaksi kakkupalaa ja kahvi kauramaidolla. Päivälliseksi söin taas ison salaatin ja lautasellisen lämmintä ruokaa, jossa oli taas puolet lämpimiä kasviksia, kaksi perunaa, 6 falafelpyörykkää ja sienikastike. Jälkkäriksi yksi pala kakkua. Ruokaikkuna oli 7 tuntia. Toisaalta maanantaina ehdin vaan syödä lounaan (salaatti, lämmin ruoka, jälkkäri, kahvi) ja ruokaikkuna oli vain 2 tuntia. Että noi satunnaiset yhden aterian päivät vähän ehkä tasapainottaa.
Oon ajatellut ruokailun enemmän niin päin, että ensin syön salaattia mahan aika täyteen. Yritän saada salaattiin 10-15 erilaista kasvista, että siinä olisi mahdollisimman paljon erilaisia värejä ja vitamiineja. Sen jälkeen valitsen jonkin proteiinin, jonka kaverina menee lisää kasviksia ja riisi/pasta/peruna tulee viimeisenä täytteenä pohjalle. Paitsi jos syön jälkiruoan niin sitten se on hiilari-sokerihirvitys. Mulla pysyy täysi olo parhaiten pitkään, kun ruokailu menee järjestyksessä kuidut (=salaatti) - proteiini & rasva - hiilarit.
Mietin silloin aikaisemmin, että pitääkö alkaa rajoittaa ruoan määrää. Nyt syön aina niin paljon kuin jaksan ja rajoitan vaan syömisaikaa. Mutta paino tippuu tasaisesti, joten en ole lähtenyt säätämään sen enempää. Mulle on jotenkin helpompaa syödä kerralla iso annos ja sitten loppu päivä sulatella sitä. Vähän niinku käärme :D
Venni 167cm lp 102,7- tp 80-/ uusi tp 75kg nyt 70,9 kg
QUEEN pituus: 163 lp 89,9kg tp 65kg nyt 71,3g
liekkis - pituus 163,5cm -lp 87,9 - tp 63kg - nyt 87,4kg (31.10.22->)
Mese - pituus: 178cm - lp: 86,6kg - tp: 80kg - nyt: 86,7kg
Tankoparsa pituus: 164cm -lp 85,9kg -tp: 55kg - nyt: 59,6kg
+3 pituus 161cm, lp 63kg, tp 57. -6kg nyt 57,3kg
El Chefe pituus: 180 lp 96 tp.85 nyt 93, 4 kg
Minävain pituus 165 lp 85,5 tp
Heijpådeij Pituus 166. Lp. 78. Tp. 68. Nyt 77kg
Sol Angelica: pituus 155cm - lp:80 kg - tp: 60kg - nyt: 75.8 kg
Venla : pituus 160cm -lp 68kg - tp : 57kg - nyt: 60,8kg
Sieppi: pituus 164, lp 84,1kg, tp: 70kg. Nyt 80,6kg
Sohvi: pituus 172 cm - lp 82,4 kg - tp 65 kg - nyt: 74,0 kg
Ella: pituus 158cm - lp 74,2 - tp 55-57kg - nyt 60.7kg
Neiti: pituus 160cm- lp 76,4kg -tp 70kg - nyt 73.8kg