Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua painonpudotukseen, mistä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.11.24 08:34:52

Itse en saa muutoksista pidettyä kiinni ja pakko myöntää, että tarvitsen apua painonpudotukseen.

Mikä on oikea osoite asialle? Työterkka?

Re: Apua painonpudotukseen, mistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 08:43:21

Terveydenhuollosta saat reseptin ja linkin nettisivuille.
Netistä löytyy esim Patrik Borgin ryhmiin, suosittelen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 08:46:01

Mikään lääkäri tai terveydenhoitaja ei saa sinua pudottamaan painoa. Mikäli olet todella lihava ja sinulla on terveyshaittoja niin voit saada laihdutuslääkkeen mutta se on kuukausitasolla kallis ja kaikki voi pamahtaa takaisin kun lopetat lääkkeen käytön.

Terkkarilla käyminen voi olla hyvä asia jos ottavat verenpaineen ja labroja. Mutta todennäköisesti saat lautasmallin eteesi ja ehkä lähetteen ravitsemus terapeutille, joka tekee sinulle jonkun perusruokavalion lautasmallin mukaan.

Suosittelen palkkaamaan personal trainerin, joka keskustelee kanssasi ja oikeasti kannustaa sinua syömään oikein ja harrastamaan liikuntaa. Edes salille ei ole pakko mennä, mutta pt voi auttaa sinua oppimaan terveemmän elämäntavan. Halvempi vaihtoehto on ostaa joku nettivalmennus jonka mukana tulee ruokavalio.

Kaikki on kuitenkin sinun asenteesta ja itsekurista kiinni.

Päivämäärä:   11.11.24 08:51:26

Itse olen osallistunut terveyskeskuksen painonhallintaryhmään, kysy sellaista.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   11.11.24 08:51:30

Minäkään en ymmärrä mitä lääkäri voisi tehdä.

Personal trainer voi tehdä sinulle ruokavalion sekä sinulle sopivan treenin. Mutta edes hän ei saa sinua laihtumaan, ellet sinä itse tee muutosta.

Se muutoksen tekeminen ei ole helppoa ja se vaatii selkärankaa. Mutta viikkojen ja kuukausien myötä se muuttuu helpommaksi ja onnistuminen todella motivoi.
Mutta itse täytyy olla se, joka muuttaa sitä omaa toimintamallia.
Personal trainer osaa antaa siihen hyvät eväät ja tsempin onnistumiseen.

Päivämäärä:   11.11.24 08:54:51

Jep. Lähinnä tuntuu siltä, että pitäisi olla jollekkin aiheesta "tilivelvollinen", jotta tulisi jaksettua niin kauan, että uusista elintavoista tulisi tapa.

Olen viikonloppuherkuttelija, viikot menee ok ruokavaliolla, mutta perjantaina repsahtaa päättyen sunnuntai-illan takewayhin.

Kalorit viikonloppuna varmaan lähempänä 3000 per päivä ja pikkuhiljaa vaan paino kertyy. Nyt ylipainoa 13kg.

Päivämäärä:   11.11.24 09:01:04

Aloittaja, palkkaa pt jonka tapaat säännöllisesti jos sinulla on rahaa. Sen ei tarvitse olla ikuista mutta jos hän saa sinut motivoitua oppimaan uuden elämäntyyliin esim vuoden ajan niin sitten sitä rutiinia on helppo jatkaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.11.24 09:05:25

Entä nämä nettivalmennukset? Moni perustuu kuntosaliin mutta löydät varmasti muitakin vaihtoehtoja. Kaveri pudottanut noiden avulla kymmeniä kiloja. Tulee räätälöity ruikavalio ohjeineen sekä sali/liikuntaohjelma. Pitää raportoida syömiset ja tekemiset.

Toki nuokaan tyypit eivät ole pitämässä kiinni siitä kädestä joka suuhun ruokaa liikaa lappaa. Mietin vaan että toimisiko tuo kun joudut raportoimaan syömisesi.

Päivämäärä:   11.11.24 09:30:28

Itse suosittelen ihan fyysistä personal traineria kenet tapaa. Terveisin itsekin ollut samalla tiellä :D

Minä pääsin hyvin alkuun, kun tapaaminen oli aina kerran viikossa. Ei sinne kehdannut mennä sanomaan, että kiitti ruokavaliosta, mutta enpä jaksanut sitä noudattaa :D Se oli sopiva aika, koska viikon aikana ehti tehdä treenejä ja syödä oikein ja kun se alkoi tuntua vaikealta ja teki mieli retkahtaa niin olikin jo uusi tapaaminen ja uusi motivaatio.
Hän myös näki miltä näytän ja miten treenaasin ja osasi tehdä hyvän ohjelman. Ja ennenkaikkea tarkistaa, että suoritan liikkeet oikealla tekniikalla.
Tämän jälkeen hän neuvoi minua miten jatkaa yksin.
Nyt tehdään enää satunnaisia treenejä yhdessä, muutama kerta vuoteen. Enää ei ole tarkoitus pudottaa painoa, mutta haluan silti jatkaa treenejä ja vahvistaa kroppaani.

Mutta alku oli tuskainen, kun vanhoista tavoista oli vaikea päästä eroon.
Säännöllinen rytmi ja se pt:n tuki sekä vaatiminen oli minulle se avainsana millä pääsin alkuun.

Päivämäärä:   11.11.24 09:52:44

Pitänee alkaa kartoittaa itselle sopivaa PT:tä. Millaisessakohan hintahaarukassa nämä liikkuu?

Itsellä varmaan olisi rahaa mutta olen aivan jäätävän pihi, toki nyt pitää miettiä omaa tulevaisuutta ja terveyttä eikä rahaa.

Lähettäjä: AI 
Päivämäärä:   11.11.24 10:03:12

Kysy tekoälytyökalulta voiko se toimia ravintoterapeuttinasi/laihdutusvalmentajanasi ja/tai kysy suoraan vinkkejä laindutukseen tai apua tukalassa tilanteessa. Myös viikon ruoat ym. saa siltä ostoslistoineen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 10:07:09

Mulla ongelmana oli nimenomaan iltasyöminen (oikeastaan joka päivä), joten aloitin pätkäpaaston ja siihen malliin, että en syö juuri iltaisin. Paino alkoi tippua välittömästi ja tämä tapahtuva muutos oikeasti motivoi. Paastoaminen osoittautui mulle yllättävän helpoksi. Ruokavalio ei mikään laskeskeltu, keskityn riittävään proteiiniin ja syön herkkuja kohtuullisesti. En jätä mitään kokonaan pois.

Liikuntaa en ole ottanut vielä rinnalle, koska ylipainoa on niin paljon ja perus hyötyliikunta toistaiseksi tuntuu sopivalta määrältä. Aloitan nyt vähitellen toki esim. kotijumppia tekemään ja seuraava askel on alkaa saliharjoittelu jossain vaiheessa.

Pätkäpaastoaminen on siis ilmaista sekä tehokasta ynnä helppoa aika monille ihmisille. Ei toki sovi kaikille.

Päivämäärä:   11.11.24 11:18:55

Ptn hinta riippuu Pt:stä. Monet ovat töissä esim fitness24 tai Liikku tmv yrityksellä. Mielestäni ostamalla jäsenyyden saat sitten johonkin hintaan myös ohjauksen kerran viikossa tmv. Googleta siis lähimmät kuntosalit ja tutustu henkilökuntaan. Sopivalle voit varata ehkä jopa ilmaisen kokeilukerran.

Jos taas tää sali homma ei toimi sulle niin sitten googletat muita vaihtoehtoja lähistöltä ja laitat kuvauksen vaikka sähköpostilla mitä etsit ja kuinka usein haluat ohjausta.

Ruokavalion voi myös ostaa jonkun nettivalmennuksen kautta ja sitten itse käydä uimassa, tanssimassa, ryhmäliikunnassa tmv mutta tämä vaatii jo vähän enemmän itseohjautuvuutta.

Noilla saleilla on usein myös ryhmäliikuntaa jos tuo perus sali tökkii.

Lähettäjä: Louisa 
Päivämäärä:   11.11.24 11:33:24

Mä, onko ongelma siinä, ettet tiedä kuinka pitäisi toimia vai siinä, ettet toimi niin kuin tiedät että pitäisi?

Päivämäärä:   11.11.24 11:42:03

Todellakin siinä, etten toimi kuten tiedän että pitäisi.

Olen entinen "vakavan tason" urheilija ja makrot ja kalorit todellakin tiedossa.

Viimeiseen 15 vuoteen en ole enää treenannut kisoihin niin oikeastaan on motivaatio hävinnyt täysin. Käyn kävelyillä ja vähän ratsastelemassa, mutta ongelma on lähtökohtaisesti ruuassa ja juomassa. Pizzat ja kebabit maistuu viinin kera.

Nyt olen 45 ja alkaa jo ärsyttää keskivartalon muodottomuus tai liikamuotoisuus, miten sen nyt haluaa sanoa.

Ennen varmaan oli melkein samat elintavat vähemmillä vkoloppuherkuilla ja liikuntaan paloin ehkä 3000-4500 kaloria viikossa vähintään niin saihan sitä niihin kaloreihin herkutellakkin. Nyt ei ole väliä vaikka ois vähän krapulakin lauantaiaamuna, koska ei tarvi kumminkaan nousta ja lähteä mihinkään.

Päivämäärä:   11.11.24 14:05:05

Minulla oli aika sama tilanne! :D
Aikaisemmin olen kilpaurheillut ja elänyt sillä, mutta kun ura loppui ja ikää vähän tuli niin lihosin. Toki söinkin vapaasti aivan mitä mieli milloinkin teki eli paljon herkkuja.

Toki eihän sen tarvitse olla juuri pt ja sali, jos se tuntuu liian tyyriltä tai ei tunnu mukavalta. Jokin muu liikunta mikä tuntuu mieleiseltä jne.
Itselläni toimi se pt vähän samalla tavalla kun aikanaan omassa lajissani oma valmentajani, että joku seuraa sitä kehitystä ja potkaisee persiille jos meinaa motivaatio loppua :D

Päivämäärä:   11.11.24 14:10:52

Varmaan sun täytyy itse miettiä mikä sua motivoi laihduttamaan. Pt jolle olet tilivelvollinen vai pääsetkö itse sokeri/hiilari tmv koukusta eroon ja pystyt muuttamaan ruokavaliosi.

En tiedä mikä lajisi oli aiemmin, mutta voisit palata harrastajana sen pariin tai sitten keksiä vaikka jonkun ihan uuden jutun. Jos on aktiivinen ihminen jo valmiiksi niin paino putoaa kyllä ruokavaliollakin.

Päivämäärä:   11.11.24 14:42:51

Jos aloittaja lukee itse oman aloituksensa ihan ajatuksen kanssa niin huomaa missä vika.
Kerroit että aiemmin olit normaali ja tyytyväinen ja SÖIT AAMUPALAN!
Nyt et syö aamupalaa ja koko päivä menee puputtaessa jotain. Ja siitä ylimääräisestä kertyy kiloja jotka saa olon huonoksi.

Ala siis taas syömään se aamupala eläkä valita! Totut kyllä siihen, olethan ennenkin syönyt aamupalan. Kannattaa ottaa kaikki hyöty aamupalasta ja suunnitella se niin että siinä on vähintään 20g proteiinia.

Lähettäjä: 3o3o 
Päivämäärä:   11.11.24 15:07:24

Nettivalmennukset ja kaveripiirin tuki ja elämäntapamuutokset jotka pystyt tekemään.

Käytännössä tarvitset nuo asiat, että onnistut. Tai jos ei ole valmennus, niin jotkut ohjeet kuitenkin. Lääkäriltä voit ehkä saada reseptin laihdutuslääkkeeseen, tai sitten et. Voi olla että saat vain kehotuksen syödä lautasmallin mukaan.

Paras tapa on listata nykyiset ongelmakohdat, esim. ilta- tai viikonloppusyöpöttely tai liikunnan vähyys. Tehdä niihin muutos.

Alku aina hankalaa ja jos nyt napostelet jotain koko ajan ja olet koukussa hiilareihin, niin varmasti ensimmäiset päivät ja viikot on tuskaa, kun syöt vain muutaman kerran päivässä kunnolla ja vähennät hiilarit minimiin ja käyt joka päivä kävelyllä. Mutta jos huomaat eron vireystilassa, vatsan toiminnassa, ihon kunnossa ja vaa'an lukemassa.nopeasti, niin se motivoi. Alkoholi ja makeutusaineet kannattaa ainakin jättää pois.

Kun kaverisi tietävät projektistasi, he voivat lähteä siihen mukaan ja kannustaa sinua ja olla tuputtamatta mässyjä aina kun näette.

Olen ollut apuna ja tukena eräälle vanhalle ja lihavalle ihmiselle. Autoin hankkimaan kunnon välineet kotiin ja kävelytuen lenkille ja kävin hänen kanssaan lenkillä. Söimme yhdessä terveellisesti ja hän teki todella ahkerasti kaikkea, kun oli seuraa, apua ja ideoita vieressä. Toki avuksi tarvittiin myös terveydenhuolto, kun lääkkeet piti laittaa uusiksi. Mutta kun hän kertoi että nyt teki elämäntapamuutoksen, on muutama tuttukin alkanut auttaa häntä, käy kylässä ja seurana kävelyllä, jne.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.11.24 16:28:46

Nykyään taitaa olla liki kaikille lajeille höntsäporukat, ei muuta kuin paluu lajin pariin. Kun treenaat tulee syötyäkin oikein.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 17:30:16

Yksi olennainen asia mitä kukaan ei pysty sinulle pakottamaan, on ajatusmaailman muutos. Miksi et halua yrittää pitää itsestäsi hyvää huolta? Kusethan omaan nilkkaasi siinä. Ala arvostaa itseäsi enemmän ja tavallaan ikävöimään sitä olotilaa, joka terveempänä olisi. Elämästä tulee konkreettisesti kevyempää.

Jo pienet muutokset ruokavaliossa tekevät mielellä isoja muutoksia. Iso osa laihdutuksesta tehdään keittiön puolella ja siitä on ensin helppo aloittaa. Kukaan ei pysty pakottamaan sinua pysymään kiinni siistimmässä syömisessä, ellet halua sitä itse ensin.

Päivämäärä:   11.11.24 19:35:55

Aloittaja tässä: siis missä kerroin, etten syö aamupalaa? Todellakin syön aamupalan, lounaan, illallisen ja joskus iltapalan. Ma-to kaikki hyvin, pe-su ongelmana syöminen ja juominen.

Kiitos kaikille vastanneille!

Päivämäärä:   11.11.24 19:39:21

Ja niin, varmaan se aiempi aktiivinen harrastus muuttui siihen ajatukseen, et jes, nyt voin ottaa iisimmin. Ja sit hups, 15v ja 20kg myöhemmin herää, et täs on aika kauan nyt otettu iisisti =D

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.11.24 22:07:14

Mitä jos vaan päätät vaihtaa pe mässäilyn terveelliseen mässäilyyn? La palkitset itsesi mässyllä ja su keksit vaikka jotain tekemistä ettet ala syödä.
Muutos on tosi vaikea mutta edes yhden päivän muuttaminen on paljon!

Päivämäärä:   11.11.24 22:23:46

Juu onhan sitä päätetty vaikka mitä ja luisuttu samoihin tapoihin takaisin... joku ulkoinen motivaattori tähän tarvitaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.11.24 02:11:48

Nettivalmennus oli ainoa mikä minulla auttoi. Ja vuodeksi kerrallaan niin tulee pysyvät muutokset.

Päivämäärä:   12.11.24 07:38:38

Mitä nettivalmennuksia suosittelette?

Terveyskeskukseen pääsee painonpudotusryhmään +30 bmillä, siellä en onneksi vielä ole.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   12.11.24 07:57:00

Fitfarmia kehutaan paljon. Mutta jos motivaatiota ei ole, tuloksia ei tule. Sitä ruokavaliota kun pitää myös noudattaa ja liikkua. Paino ei putoa pelkällä valmennuksen ostamisella.

Lähettäjä: Hö 
Päivämäärä:   12.11.24 08:21:48

Selkäranka pitää kaivaa esiin muuten ei onnistu.

Itsellä se oli kuin onkimato mutta sitten päästin että nyt lähtee. Hävitin kaiken herkun, punaiseen kaiken mitä laitan suuhuni ja kirjaan yazioon. Älykello kertoo minkä verran kävelen. Teen eväät joka päivä illalla valmiiksi, punnitsen ja otan kuvat jotta voin laittaa ne yazioon kun syön.

Ekalla kolmella viikolla lähti n 20cm senttejä kehosta.

Neljännen viikon päättymisen kunniaksi ostin jäätelöä, ei ollut sen arvoinen kokemus. Jätän ostamatta. Suu on tottunut jo rahkoihin, soijajugurtteihin (ei lisättyä sokeria), marjoihin, levättömyyteen.

Syön normaalia ruokaa, perunaa jne mutta maltillisesti. Välttelen vehnää ja sokeria muuten halunnut tehdä elämästäni ehdotonta kieltäytymistä jos haluan vaikka mennä lounaalle. Haluan vaan syödä alle sen mitä kulutan ja järkevää ruokaa.

Lähettäjä: Hö 
Päivämäärä:   12.11.24 08:26:30

Siis paljon teen ohan vihersalaattia ja syön sitä, myös munakasta ja keitettyjä kananmunia ainakin 4x viikossa. Kaksi munaa riittää. Tyypillinen aamupala on esimerkiksi soijajugurttia 120g samoin kreikkalaista, 70g mustikoita, 30g sokeritonta mysliä tai kaurahiutaleita, aamupäivällä 2 munan munakas jossa kaverina kurkkua ja tomaattia, iltapäivällä 200g salaattia, 100g keitetty Peruna, 100g jauhelihakastike, illalla salaattia tai pari riisikakku. Hedelmiä joka päivä vähintään 1 mandariini/,omena/päärynä

Päivämäärä:   12.11.24 08:30:45

"Toki nuokaan tyypit eivät ole pitämässä kiinni siitä kädestä joka suuhun ruokaa liikaa lappaa."

Kunpa ohjeita ei olisi antamassa epäempaattiset henkilöt, jotka eivät ole taistelleet saman ongelman kanssa. Kun se paasaaminen ja viisastelu ei auta. Eikä se tee kenestäkään parempaa ihmistä ettei ole paino-ongelmia.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   12.11.24 08:33:04

Itse sanoisin avaimena onneen olevan ennakointi. Tänäänkin toimistolla söin itse tehdyn rahkan, missä mustikoita, banaani, chian siemeniä ja vähän pähkinöitä.
Eli elämän tekee tavallaan niin helpoksi, että on helpompaa pysyä valitulla tiellä. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa siis sitä, että esivalmistelen ruokia ja pyrin tekemään aina sunnuntaisin 2-3 eri ruokaa, jotta niillä pärjää yleensä lauantaihin saakka. Lauantaisin on yleensä itselläni se roskaruoka/herkku päivä, mutta riittää hyvin se pizza ja vähän makeaa päälle.
Suosittelisin myös Patrik Borgin verkkovalmennuksia, niissä kuulemma mennään hyvin pintaa syvemmälle syömisen taustoihin. Koska eniten sitä työtä tarvitsee tehdä pään sisällä, jotta se siirtyisi myös lautaselle. Itse en ole punninnut paljonko olen laihtunut, kesästä asti pikku hiljaa töitä tehnyt asian eteen.

Lähettäjä: toinen Mä 
Päivämäärä:   12.11.24 15:03:45

Juoksu ja uinti esim. ovat hyviä apuja painonpudotukseen ja edullisiakin.
Aina sanotaan, että urheilu ei auta vaan syöminen, mulla auttaa urheilu. Uin ja juoksen paljon ja paino tippuu! Kituuttamalla ei tipu, jämähtää vain.

Lähettäjä: Louisa 
Päivämäärä:   12.11.24 15:12:32

Mä, minä suosittelisin urheilulomaa jossain ulkomailla / urheiluopistolla, jos kerran taustaa on. Vähän sellaista interventiota itselle ja paluuta ruotuun.

Sopivasti mukavaa tekemistä, ehkä vanhan harrastuksen herättämistä henkiin.
Terveellistä, säännöllistä syömistä ja holittomalle siirtymistä. Joogan ottaisin kuvioon mukaan lukuisten terveysvaikutusten vuoksi.

-> pitäisi löytää muita keinoja viihdyttää, saada mielihyvää ja palkita itseään kuin pizza, kebab ja alkoholi.

Sitä kun saat huomata konkreettisesti, miltä hyvät yöunet tuntuvat, turvotus häviää, turhat mieliteot katoavat ja saa tilalle hyvän ja kevyemmän olon, on elämäntapa muutoksen tekeminen kotioloissakin helpompaa.

Minun mielestä itsen motivointi ei ole mitään piiskausta ja suoritusperustaista.

Lähettäjä: Glfl 
Päivämäärä:   12.11.24 16:53:56

Patrik Borgin mainoksista on tullut kuva, että hän on hyvin ylimielinen ja pitää lihavia ihmisiä laiskoina ja tyhminä. Paasaa siitä miten helppoa hoikkana pysyminen on ja pitää kyllä olla tyhmä jo päästää itsensä lihomaan ja miten helppoa laihdutus on kun vain syö oikein ja läskit ovat tyhmiä kun ovat.päästäneet itsensä lihomaan eivätkä ota itseään niskasta kiinni ja syö kuten hän sanelee.

En tiedä onko hän oikeasti tuollainen, mutta mainoksista saa tuon kuvan. Itse en ikinä haluaisi antaa rahojani tuollaiselle ihmiselle vaan maksaisin sellaiselle, joka ei halveksi asiakkaitaan.

Joku saa vaikka ottaa kommentistani screenshotin ja lähettää hänelle. Sen jälkeen hän voikin käydä mainoksensa läpi ja laskea, kuinka monta niistä päätyi poistamaan, koska antaa niissä itsestään ylimielinen ja asiakkaita halveksivat kuvan. Jos hän ei poista yhtään, se kertoo hänestä jotain. Jos poistaa useamman, se kertoo hänestä todella paljon...

Päivämäärä:   12.11.24 19:32:46

Patrik Borgin nettivalmennukset ovat parasta mitä alalla on. Täytyy olla aika kieroitunut ajattelu että hänen olemuksestaan saa tuollaisen kuvan. Ehkä kannattaisi miettiä mitä siellä omassa päässä oikein muhii.

Päivämäärä:   12.11.24 19:37:56

Ei se monellakaan laihduttajalla ole siitä kiinni ettei tietäisi miten pitäisi syödä, mutta itsekuri puuttuu ja sitä ei mikään pt pysty antamaan. Jos oma päätös ei ole riittävän vahva, ei laihdutus tule onnistumaan kenenkään avulla. Omaa mieltä treenaisin enemmän kuin kehoa näin alkuun, sieltä se voima tulee kun halu on riittävän kova.

Lähettäjä: Pikkutytöt 
Päivämäärä:   12.11.24 20:37:07

Liity tän sennupalstan Laihdutusketjuun mukaan, saat vertaistukea :)

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9811259&t=9811259

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   12.11.24 21:29:15

Terveysongelmat/kuolemanpelko/elämänlopullisuuden tajuaminen havahduttivat itseni.

Olin plus 50v, hikoilin/olin lihava ja työterveydessä todettiin korkean verenpaineen ja mistraaliläpän vuodon aiheuttama sydämen vajaatoiminta. Eliniänennuste ei ollut kova. Sain hyvät lääkkeet vaivoihini ja ruokavalio-ohjeet Sydänsairaalalta ja seuranta tuen.

Ns. Dash-ruokavalio: alle 4,6g/vrk suolaa, vuorokauden sokeri max 5g/vrk (hedelmien/marjojen sokeria ei laskettu), kova rasva vaihdettiin pehmeisiin - käytännössä öljyihin, lihaa vähennetty/rasvaisia kaloja lisätty, kasviksia lisätty.
Noin 3kk:ssa ruokavaliomuutos ja lääkkeet pudottivat painoa noin 30kg ja aikaisemmin 800m taivalsin kuin vuodepotilas ja nyt tassutellaan koiran kanssa noin 5km päivittäin (vauhti ei tapa, mutta liikkumaan pystyn).

Nyt olen lähellä normaalipainoa, harrastan painonnostoa (oma enkka 140kg), oma paino 57kg, ikää 56v.
Silloin pahimmillaan painoin 113kg.

Sydänsairaus on asia jonka kanssa elän. Seuraan ja mittaan tiettyjä arvoja ja niiden mukaan säädän itse lääkitystäni ja tarvittaessa otan yhteyden Sydänsairaalaan. Elän 6v yli nyt alkuperäisen odotetun elin-ikäni...ehkä elän jopa eläkeikääni.

Työterveys, terveydenhuolto sieltä saa apua. Myös netissä ja kirjastossa on paljon laihdutukseen tietoa. Tukea ja mielen hoivaa laihduttaja tarvitsee ja sitä voi ostaa PT-palveluina tai etsiä julkisesta terveydenhuollosta, moni työterveys myös auttaa tosi paljon.

Päivämäärä:   13.11.24 09:18:47

Mari johtuiko se sydänvika verenpaineesta alunperin? Mulla kun on ihan kauheat paineet mutta lääkkeet ei sovi niin mietin voiko tuloksena olla vajaatoiminta.

Päivämäärä:   13.11.24 09:26:54

En ole koskaan ymmärtänyt mitä vertaistukea tuosta laihdutusketjusta saa?
Siellä pääasiassa vain kerrotaan montako grammaa paino taas nousi tai laski.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.