Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylikulutus on liian normalisoitu

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   21.10.24 09:30:31

Näin joku aika sitten videon siitä kuinka pientä kulutusta tulisi normalisoida myös somessa. Sanoma oli mielestäni hyvä. Videolla pienenä kulutuksena ajateltiin sitä, että esim jokaista meikkilaatua (ripsari, puuteri, luomiväripaletti jne) oli vain yksi kappale. Meikkipussissa edelleen siis varmaan 20 tuotetta. Samoin hiuksiin oli vain yksi shampoo, hoitoaine jne. Vaatekaapissa vain 3 talvitakkia. Laukkuja oli vain kolme. Vaatteita oli vain vaatetangollinen.

Hyvä tietty että naisella oli vain tarpeelliset tavarat, eikä mitään turhaa. Kommenteissa monet oli tullut kannustamaan. Se mikä tässä huolestuttaa oli siis se, että tuota pidettiin jotenkin minimaalisena kulutuksena, vaikka omaan silmääni kulutus oli aikalailla normaalilla tasolla.

Jotenkin en ihmettele sitä yhtään, että ihmisiltä loppuu rahat kesken jos tuota ajatellaan jonain miniminä.

Somessa voisi enemmän normalisoida sitä, että et tarvitse 20 eri naamatuotetta ollaksesi kaunis ja huoliteltu. Sama talvitakki voisi mennä 3 vuotta putkeen. Et tarvitse 3 eri laukkua, niin että joka tilaisuuteen on oma laukkunsa.

Toivoisin niin että alettaisiin normalisoida oikeasti pientä kulutusta: sitä ettei kaiken tarvitse aina olla uutta. Ja ettei ihminen tarvitse elääkseen monia kymmeniä kauneus ja hygieniatuotteita. Tämä on se, mistä itse olen huolissani ilmaston puolesta. Uuden materiaalin jatkuva valmistaminen pitäisi saada vähenemään. Se vähentäisi hyvin paljon kiinan päästöjä sekä myös logistiikasta aiheutuvia päästöjä.

Re: Ylikulutus on liian normalisoitu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.10.24 09:40:44

Tuo on aivan totta. Minulla ei ole montaa meikkiä, ja on vain yksi shampoo, hoitoaine, dödö, kosteusvoide ja huulirasva.

Laukkuja on matkalaukku, reppu, pari ikean kassia ja putkikassi, mutta tarvitsen kyllä noita kaikkia.

Lahjaksi pyydän (koska niitä halutaan minulle ostaa) jotain jota tarvitsen joka tapauksessa, eli jokin kiva shampoo, jalkahoito, viinipullo...

Minulla on myös vain kaksi aluslakanaa per sänky, pussilakanoita olisi myös vain yhder- kahdet per sänky ellei niitä olisi tullut lahjaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 09:42:56

Tavarat ja ostaminen on monelle myös päänuppiin liittyvä asia: sillä saadaan turvallisuuden ja hallinnantunnetta, täytetään tyhjiötä ja pakko-oireita. Samaa käytöstä kuin syöminen ja juominen jne. Miksiköhän joku Temu on niin suosittu: voit ostella vähällä rahalla tavaraa tosi paljon.
Ihmisten arvotyhjiö on täyttynyt materialla.

Ihmiset myös arvostelvat toisiaan aika säälimättömästi ja tavaran määrä ja ulkonäkö hoitaa sitä puolta.

Päivämäärä:   21.10.24 09:44:45

Ensimmäisen maailman ongelma. On jo vuosikymmeniä sitten sanottu, että emme kuole kolmanteen maailmansotaan, vaan hukumme tavaraan ja paskaan.

Lähettäjä: hevonen 
Päivämäärä:   21.10.24 09:48:05

Mistäs kauneus- ja muotituottajien johtajien ja omistajien miljoonat sitten revitään (L'Oreal, Revlon, Maybelline, Lumene, kaikenmaailman muotitalot, jne)?

Some on täynnä "vaikuttajia", joilla roikkuu aina uusi laukku kädessä, ja kaikki muukin on uutta. Sanna Marin kuvauttaa itsensä Pariisin muotiviikoilla Victoria Beckhamin mekossa. Missä sekin mekko nykyään on? Roikkuu kaapissa?

Ap:llä on hyviä ajatuksia, mutta ne eivät kohtaa reaalimaailman kanssa. Somevaikuttajat elävät uutuuksien esittelyllä, tyhmät "seuraajat" ottavat heistä mallia kuvitellen sen olevat jokin unelmien elämä, että vaatekaapissa on 100 mekkoa ja 300 erilaista kenkäparia. Kun sometähdelläkin on.

Päivämäärä:   21.10.24 09:49:14

Meillä on suvussa tuota ostelua. Vanhempani ovat hannkiutuneet liiasta tavarasta eroon ja sitten ostavat meille lapsille. On tullut rumaa jouluvaloa, aivan vääränlaisia lampetteja... niin ja kun sanon että haluan tietyn jutun, vaikka astiapyyhkeen juuri tietyllä kuviolla ja värillä, ja selitän etten tarvitse mitä tahansa astiapyyhettä vaan etsin tuota tiettyä niin eiköhän joulupaketista paljastu Kotikullan pyyhkeet. Samoin siskoni ostelee, kerran oli ostanut samanvärisen käsilaukun kuin uudet kenkäni olivat. En käytä käsilaukkuja ja jos käyttäisin, en käyttäisi niin että ne mätsäävät vyöhön ja kenkiin.

Onneksi olen saanut annettua ja myytyä noita eteenpäin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.24 09:50:25

Idea on siinä, että liika minimalismi ei monia houkuta. Moni esim. haluaa että on sekä toppatakki että villakangastakki. Vaikka periaatteessa myös juhliin voi kulkea toppatakissa.

Tai voit lopettaa meikkaamisen. Mutta moni ei halua lopettaa.

Se, että puhutaan vain ylikulutuksesta tarkoittaa sitä, että kenenkään ei varsinaisesti tarvitse luopua mistään tai kurjistaa elämäänsä. Siinä idea on poistaa vain turha. Ja jo pelkästään sitä turhaa on ihmisillä todella paljon.

Kaikille myöskään samat asiat eivät ole turhia. Eli esim. meikkiharrastaja voi aktiivisesti käyttää kaikkia 70 tuotetta, kun taas perusmeikkaaja käyttää viittä ja muut lojuvat kaapissa kerran kokeiltuina.

Mutta jo sillä mitä tavaroita ihminen pystyy aktiivisesti käyttämään on rajansa. Kukaan ei ehdi harrastaa kymmeniä asioita aktiivisesti.

Päivämäärä:   21.10.24 09:52:24

Voi ihmisellä olla työtakki, urheilutakki, rönttätakki ja villakangastakki, mutta niitä ei uusita parin vuoden välein!

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   21.10.24 09:54:44

Olet oikeassa! Meille on vuosikausia kerrottu, kuinka tarvitsemme sen ja tämän ja tuon tuotteen ollaksemme kauniita ja hyviä. Oikeastihan riittäisi paljon vähempikin. Itselläni on myös ollut jonkinasteista vaatteiden hamstrausta menneinä vuosina, onneksi olen nyt päässyt siitä eroon ja ostan enää harvoin ja laatua. Nuorena vaan meni virran mukana ja osteli halpista, eikä silloin puhuttu näistä ongelmista.

Minusta kaikki tosihalvat pikamuodit ja tavarat pitäisi kieltää lailla, ja myydä käytettyä tavaraa ja vaatetta edullisesti. Ensimmäinen vaihtoehto pitäisi aina olla käytetty vaate/tavara, sitähän riittää mutta silti pusketaan koko ajan järjettömiä määriä uutta maailmaan. Mihin kaikki tämä (muovi(jäte) meinataan jatkossa tunkea?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   21.10.24 10:05:36

Vähän OT, mutta Jenkeissähän saa palauttaa kauppaan myös avattuja kosmetiikkatuotteita. Suomessa ja Euroopassa ei. Ongelma on ainakin itsellä välillä ollut se, että ostamani tuote ei sovikaan omalle iholleni eikä täytä lupauksiaan. Kerran yhden kosmetiikkaliikkeen myyjä myi ihan väärän sävyisen meikkivoiteen (oli sitä mieltä, että sopii täydellisesti minulle) ja tyhmänä uskoin häntä, koska hän oli kuitenkin ammattilainen. Kotona sitten huomasin, että sävy on ihan väärä. No, sinne laatikkoonhan tuo meikkivoide jäi pyörimään, pitäisi varmana heittää roskiin.

Minulla on suht normaali iho, ei suurempia ongelmia, eli periaattessa kosmetiikan ostaminen on helppoa. Mutta voin kuvitella että jos iho on esim. herkkä tai on allergioita, niin ei ne ostokset aina mene nappiin. Sehän olisi täydellistä jos olisi jokaisesta tuoteryhmästä löytänyt sen oman suosikin, mutta ei kaikki ole. Monien hyvien tuotteiden valmistus on myös lopetettu, jolloin pitää jälleen "aloittaa alusta" alkaa etsimään sitä itselle sopivaa tuotetta.

En tiedä onko jenkkimalli hyvä, koska ei noita avattuja kosmetiikkatuotteita varmasti voi jälleenmyydä. Mutta eipä sekään ole hyvä, että ostaa vahingossa vääriä tuotteita, jotka jäävät sitten käyttämättä.

Päivämäärä:   21.10.24 10:12:48

Tuohonkin voisi olla ratkaisuna testerit. Myyjä voisi annostella testeriä niin kaikki eivät lähtisi sitä.

Samoin omiin astioihin myymistä tulisi suosia. Siihenkin tarvittaisiin myyjää, joka osaisi annostella tuotteet niin ettei kukaan Reijo 65-wee pääsisi itse sohlaamaan pesemättömine käsineen ja likaisina maitopulloineen.

Päivämäärä:   21.10.24 10:14:08

Mahdollisesti myös panttipakkauksia voisi kehitellä.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   21.10.24 10:24:43

Nykyinen kumppanini on juurikin krääsän suurostaja, vaikka mielestään ei ole. Kunnon hamsteri, jolla muovirasioitakin kaapit täynnä. 3 pakastinta täynnä jne. Ja hän elää sos tuilla.
Minä saan migreenin. Aina elättänyt itseni. On yksi shampoo ja saippua, 2 lakanaa ja teen ruoka annoksia pakkasee jne. Olen aina inhonnut "pölynkerääjiä" eli jtn patsaita ja tilpehööriä. Lahjaksi toivon esim vessapaperia tai jotain syötävää.
Silti mietin, miten isovanhempani mahtuivat 30 neliön kaksioon, jossa 2 vaatekaappia ja keittiössä 4 pientä.

Päivämäärä:   21.10.24 10:27:38

Nti, hyvätuloisempi voi olla minimalistisempi. Köyhällä ei oikein ole varaa samoissa määrin laittaa tavaraa pois, jota voi vielä tarvita. On edullisempaa esim. pestä jotain margariinirasioita kuin ostaa muovirasioita pikkutavaroiden säilytykseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.10.24 10:35:07

Pelko myös ohjaa kuluttamaan erityisesti kosmetiikkaa. esimerkiksi siitä että itse onkin 10 vuoden päästä ihan rupsahtanut kun muut ovat hieroneet jotain happoja naamaansa sillä aikaa. Aina löytyy joku syy ostaa.

Minä en ostele kun olen liian laiska ja raha-asiat ahdistaa, mutta kun näkee muiden kivat vaatteet, kodit, tuotteet niin on kyllä lähellä että tulisi ostettua kaikenlaisia juttuja.

Yritän rajoittaa somea ja videoita mutta kun käy muiden kodeissa jotka ns some-ideaalien mukaisia ja työskentelee tyylikkäiden tyyppien kanssa niin ei se somettomuus siinä auta.

Päivämäärä:   21.10.24 11:04:58

Nyt voisi olla kova sana somet missä esitellään miten selviää vähällä tavaralla. Tässä on jonkin aikaa ollut vain se esillä, kun some mainostaja vetää päälle keltaista, punaista, sinistä samaa takkia, kaikkea pitää olla kaikessa värissä.

Mekkoa tursuaa paketeista, niin että joka päivälle on eri mekot. Katselin yhden somevaikuttajan matkakuvia, ja joka kuvissa oli eri mekot yllä. Johan saa matkalle raahata monta kapssäkkiä että kaikki mahtuu mukaan + perheen vaatteet ja heille kaikille myös eri vaatteet joka päivälle.

Ja jokaisessa postauksessa aina uusi vaate. Täytyy olla kyllä isot säilytystilat, mihin saa tuon kaiken. Itse en saa pieneen kaappiin hädin tuskin sullottua vaatteita, mekkoja on 3 , takit vievät tilaa, joitain paitapuseroita. Ei todellakaan niin että kaikille 20 takille olisi oma kaapisto ja samoin 50 mekolle.

Mutta jos voi aina vetää uuden päälle, ihmisellä täytyy olla kymmenittäin noita mekkoja ja puseroita, ehkä sadottain. No sieltä mainoslahjana saa niin täytyyhän ne pitää.. ja kun taas kevät koittaa, mennään ostamaan uudet ihanat kevät housut,kun on niiiiin ihania värejä.
Vanhat joutaakin jo kaatiselle.

Päivämäärä:   21.10.24 11:09:53

Ihan hirveää, kun itselläni ei ole edes kotimaan matkalla joka päivälle eri vaatetta. Tosin ulkomailta saattaa ostaa jonkun kivan vaatteen ihan matkamuistoksi, mutta silti. Viime kesälomareissulla käytin uikkaria, mekkoa, t-paitaa ja housuja ja yöpukua. Sukat sentään vaihdoin aina käytön jälkeen mutta muut vaatteet pesin/huuhtelin kun oli tarvetta.

Päivämäärä:   21.10.24 11:10:41

"Nyt voisi olla kova sana somet missä esitellään miten selviää vähällä tavaralla. Tässä on jonkin aikaa ollut vain se esillä, kun some mainostaja vetää päälle keltaista, punaista, sinistä samaa takkia, kaikkea pitää olla kaikessa värissä."

Juuri näin. Olisi vaikka muotikuvia, joissa yhdisteltäisiin jo olemassa olevia vaatteita toisiinsa. Tuunattaisiin sellaisia, jotka eivät enää ole mieleisiä ja laitettaisiin siitä kuvasarja. Hehkutettaisiin, että tämä 10 vuotta vanha takkini on ollut mukana siellä ja täällä.

Päivämäärä:   21.10.24 11:12:44

"Tuohonkin voisi olla ratkaisuna testerit. Myyjä voisi annostella testeriä niin kaikki eivät lähtisi sitä."

Testerit ovat hyvä juttu ja moni brändihän niitä tarjoaakin. Mutta valitettavasti tämä tuntuu koskevan ainakin toistaiseksi vain kalliimpia brändejä, ns. markettikosmetiikasta ei mitään testereitä saa.

Muutenkin olisi kiva saada pienempiä kokoja tietyistä tuotteista ihan vakiona. Esim. hajuvesipullot ovat mielestäni aivan liian suuria aina, riittäisi kolmasosa siitä määrästä.

Päivämäärä:   21.10.24 11:15:33

No kyllä minä Espanjassa hikoilin siihen malliin ettei samaa vaatekappaletta tehnyt mieli käyttää toisena päivänä. Tervetuloa aineenvaihduntahäiriöisen elämään.

Päivämäärä:   21.10.24 11:25:01

Voihan se tietysti olla, että etelässä menee enemmän jos hikoilee, mutta silti nuo isot hulmuhelma mekot vievät laukussa kyllä tilaa, jos siellä on kaikkea muutakin samalla lailla, kosmetiikkaa, paitaa, alusvaatetta. Ihmettelen miten saavat mahtumaan matkalle sellaiset määrät.
Mutta sitten sama meno jatkuu taas kotimaassa, aina uudet asukuvat ja postaukset. Kerran koitin laskea, miten montaa vaatetta käytetty lyhyen ajan sisään, en päässyt laskuissa kärryille enää. Näillähän menee myyntiin myös varmaan paljon; Vintedissä myydään nykyään kalliilla, kun muutaman kerran käytetty. Joka tapauksessa ihan hirveää kulutusta.

Kyllä näitä joitain tilejä on, missä yhdistellään samoja vaatteita eri asuiksi eikä aina että tadaa, iiihanan Nanson uusi takki tässä taas.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.10.24 11:29:55

Naisten pukeutumisessa on ainakin monelle iskostunut päähän ajatus, että samaa vaatetta ei voi pukea uudelleen. Siis esimerkiksi, jos Minnan häissä häävieraana päällä oli vihreä mekko, niin samaa ei voi pistää Jaanan häihin. Tai kun viime vuonna työpaikan pikkujouluissa oli punainen mekko, niin ei sitä voi tänä vuonna pistää pikkujouluihin uudestaan. Ja aina pitää ostaa uusi mekko...

Moni myös kulkee muodin mukana, ja muotihan muuttuu ihan hirveän nopeasti. Muodin muuttuessa hamstrataan vaatetolkulla tiettyn tyyppisiä vaatteita, ja puolen vuoden päästä ne ovatkin ihan kamalia ja joutavat roskiin. Ja taas on kiire ostaa niitä must have -vaatteita, kun vaatekaapissa ei ole mitään kivaa.

Jonkun verran olen somessa seurannut näitä vaikuttajia, ja moni saa yrityksiltä hirveät määrät meikkejä ja vaatteita ilmaiseksi, joita sitten kerran esittelevät omalla somekanavallaan. Sen jälkeen kyseiset tuotteet menevät vain jonnekin säilöön. Kerran eräs somettaja näytti, kuinka hän on säilönyt kaikki saamansa meikit sängynaluslaatikkoon (siis sellaiseen, joka tulee sängyn mukana ja on sängyssä kiinni), ja se määrä oli ihan valtava. Eri meikkituotteita oli oikeasti satoja. Enkä yhtään ihmettele, jos suurin osa lentäisi täysin käyttämättömänä roskiin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.10.24 11:50:28

Some kyllä lietsoo tätä ylikulutusta. Tulee aina uusi meikkituote, josta tuleekin uusi hitti ja seuraavalla viikolla on taas uusi tuote kourassa. Me suomalaiset ollaan varmaan keskimäärin maanläheisempiä kuin moni muu, mutta tää viesti pitäisi saada ihan kaikkialla länsimaissa läpi.

Valitettavasti se tarkoittaisi myös kauneusihanteiden muutosta ja sitä, ettei tuotto olisi enää trendeistä kiinni. Pistäisi ajaa alas meidän riistokapitalistinen systeemi ja jouduttaisiin keksimään jotain täysin uutta. Eli valitettavasti muutoksen pitäisi olla niin perustavanlaatuinen, että meidän koko kulttuuri, kulutustottumukset, ihanteet ja käsitys esim. kauneudesta ja menestyksestä muuttuisi. Mutta kun sanot tämän ääneen, niin leimataan heti kaiken yksityisyyden ja individuaalisuuden tuhoavaksi kommariksi.

Puhumattakaan ultramuodista ja sen vaikutuksesta jo muidenkin tuotteiden laatuun. Oon joutunut uusimaan laukun nykyään aivan liian usein, koska ompeleet pettää tai vetoketju menee rikki. Talvitakista kävin TAAS vaihtamassa vetoketjun, mutta kuinka moni muu tekee näin, jos melkein samalla hinnalla saa tilattua Temusta jonkun myrkyllisen trendikkään uutuustakin, joka ei olekaan enää seuraavana vuonna muotia? Ihminen on siitä jännä eläin, että tuhotaan ihan tehokkaasti itse itsemme tällä pallolla.

Päivämäärä:   21.10.24 11:50:29

"Naisten pukeutumisessa on ainakin monelle iskostunut päähän ajatus, että samaa vaatetta ei voi pukea uudelleen. Siis esimerkiksi, jos Minnan häissä häävieraana päällä oli vihreä mekko, niin samaa ei voi pistää Jaanan häihin. Tai kun viime vuonna työpaikan pikkujouluissa oli punainen mekko, niin ei sitä voi tänä vuonna pistää pikkujouluihin uudestaan. Ja aina pitää ostaa uusi mekko..."

Tämähän on jotenkin vanha ajatusmalli. Onhan pukujen kierrättämistä nähty jo vaikka kuinka paljon, Linnan juhlissa on useampia kierrätyspukuja ja kuninkaallisillakin näkyy samaa kolttua toiseen kertaan.

Päivämäärä:   21.10.24 12:08:23

On myös outoa puhua kierrätyspuvusta, jos kyse on vain siitä että sama omistaja pitää täysin ehjää pukua useita kertoja. Kuka puhuu, että taas se Orpo tai Stubb tai Niinistö tuli taas kierrätysfrakissaan juhliin?

Pitäisi olla itsestäänselvyys että vaatteisiin pukeudutaan usein. Yksi juhla-asu kutakin pukokoodia (joille tulee käyttöä) kohden on riittävä.

Päivämäärä:   21.10.24 12:14:32

"Tämähän on jotenkin vanha ajatusmalli."

Hyvinkin yleinen edelleen. Ihmiset ei halua laittaa someenkaan kuvia jos on aina samat vaatteet.

"Oon joutunut uusimaan laukun nykyään aivan liian usein, koska ompeleet pettää tai vetoketju menee rikki."

Tämä on kyllä. Vaatteet myös nukkaantuu ensimmäisen pesukerran jälkeen. Itse olen pyrkinyt oppia sietämään sitä, että vaatteet on nukkasia ja niissä voi olla pieniä reikiä ja värit kuluneet. Pyrin kyllä ostamaan aina kaikkea mikä kestää. Varsi-imurin haluisin kovasti, mutta tiedän ettei niiden akkuteho kestä montaa vuotta joten perinteisellä johtoimurilla mennään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.10.24 12:14:45

Luonnonvarat karsii turhasta kuluttamisesta. No onneksi on nykyään muotia ostaa kirpparilta tai torista vaatteita.
Hyvää tavaraa heitetään kaatikselle koska pitää saada uutta tilalle.

Päivämäärä:   21.10.24 12:15:40

Itse seurasin omaa vaatteiden ostelua viime vuonna ja tänä vuonna. Viime vuonna ostin 9 vaatetta. Tähän sisältyi myös uikkari ja untuvatakki, joita en todellakaan osta joka vuosi. Tänä vuonna olen ostanut 8 vaatetta, joista kaksi on kirppikseltä. Sukkia ja alushousuja en laskenut tähän, olen tainnut ostaa yhden paketin sukkia ja kolmet alkkarit. Olen aina pitänyt itseäni tosi vähän ostelevana, mutta kyllä tämä n. 10 vaatteessa pysyminen on tällaiselle vaatteita ostelemattomallekin todella vähän. Jokaisen ostoksen kohdalla olen miettinyt, että ostanko oikeasti tämän, haluanko oikeasti tämän, että pysyn myös siinä 10 vaatteen rajassa, mikä on kestävää kuluttamista.

Päivämäärä:   21.10.24 12:20:01

Tuo on hyvä pointti, että korjaaminen on kallista verrattuna uuden halpavaatteen ostoon. Tätä pitäisi saada muutettua! Sehän on ihan ihmisen omassa päässä, haluaako heittää pois pikkuvikaisen ja ostaa uutta, vai haluaako korjata, vaikka tietää että saisi halvemmalla uuden.

Väittäisin, että jos on ostanut kalliimman takin, sitä myös korjaa mielellään. Ja jos on ostanut 20 euron takin, ei viitsi maksaa korjauksesta 40 euroa vaan ostaa uuden 20 euron takin. Ongelmahan on se, että on edes saatavilla näitä sikahalpoja vaatteita, ne ovat vääristäneet koko homman eikä niitä kohtaan ole ihmisillä mitään kunnioitusta kun ne eivät maksa juuri mitään.

Päivämäärä:   21.10.24 12:33:11

-: Ostosten seuraaminen on erittäin hyvä tapa, tätä olen itsekin tehnyt muutaman vuoden ja vaateostojen määrä on vähentynyt älyttömästi. Jos en väärin muista, niin suomalainen ostaa keskimäärin 60 uutta vaatetta vuodessa... olikohan tämä näin? Ja suuri osa on jo roskiksessa vuoden päästä :(

Päivämäärä:   21.10.24 12:33:16

"Itse seurasin omaa vaatteiden ostelua viime vuonna ja tänä vuonna."

Tätähän on hyvä seurata! Itse olen tänä vuonna ostanut vain uuden talvitakin (edellinen hajoili saumoista, mutta oli 3 tai 4 vuotta vanha) lisäksi ostin uuden syystakin urheiluun koska edellinen taisi olla jo 10v vanha.. Muuta ei tänä vuonna tullut ostettua jos sukkia, alkkareita ja lasten vaatteita ei lasketa.

Mutta nyt vaatekaappini alkaisi kyllä tarvita päivittämistä. Vaatteet alkaa olemaan senverta rikkinäisiä. Harvemmin tosin käyn missään paremmissa paikoissa ja töissä on työvaatteet. Suurimman osan ajasta voi siis pukeutua rumiin rikkinäisiisiin vaatteisiin :D

Päivämäärä:   21.10.24 12:38:09

" Varsi-imurin haluisin kovasti, mutta tiedän ettei niiden akkuteho kestä montaa vuotta"

Mulla on viidettä vuotta sama varsi-imuri ja hyvin toimii. Ainoastaan suodattimen ja pyörivän harjasosan on välillä joutunut uusimaan, kuluvia osia kun ovat. Eikä ollut edes kallis imuri, joku parin sadan Electrolux. Tätä ennen oli paljon kehuttu dyson joka jäi erossa exälle eivätkä eroa imuteholtaan millään tavalla.

Päivämäärä:   21.10.24 12:46:37

"Mutta nyt vaatekaappini alkaisi kyllä tarvita päivittämistä. Vaatteet alkaa olemaan senverta rikkinäisiä."

Minimalistisen vaatekaapin ongelma on just se, että kun vaatteita on määrällisesti vähän, niin ne kuluvat myös nopeammin. Mulla oli kolme t-paitaa, joita pidin silleen pesusta pitoon ja uudelleen pesuun. Ostin ne huhtikuussa 2019 ja nyt nakkasin viimeisimmän roskiin, kun molemmissa kainaloissa oli nyrkin kokoinen reikä ja pieniä reikiä siellä täällä. Molemmat "farkut" (ne mitkään kunnon farkut ole, kuin jotkut farkun näköiset elastaanihousut) on myös jo haaroista paikattu.

Päivämäärä:   21.10.24 12:52:42

Jos omistaa ompelukoneen, sillä kyllä korjaa kätevästi vetoketjut ja muuta, kuten lyhentää lahkeet. Voi myös opetella parsimaaan, jos paitaan tulee pieni reikä.

Itse olen tajunnut tämän, että jos ostaa huonolaatuista kangasta, on jatkuvassa ostokierteessä kun se hiertyy rikki pesussa tai jää hikiläikät kainaloon tekokuituun.
On vain kerran ostettava yksi kunnon tuote ja kaipa se nyt kestää vähän pidempään. Mutta ne halpaketjujen tuotteet ovat sellaisia, että ei tarvitse kuin vähän hivellä kangasta,niin ei jatkoon.

Ja ei sekään kerro, että jos tuote maksaa paljon, se kestää. Mutta kyllä joistain näkee suoraan. Menin katsomaan Tokmanille kun mainostettiin paljettimekkoa, kuvassa näytti kivalta, mutta ompeleet ja langat retkottivat jos valmiiksi. Miksi ostaisin korjaukseen mekon?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.10.24 13:24:03

"Ja ei sekään kerro, että jos tuote maksaa paljon, se kestää."

Tämäkin on totta. Usein laatu maksaa enemmän, mutta kaikki kallis ei ole laadukasta, vaan osassa tuotteista eniten maksaa se merkki. Tosin olen myös huomannut, että aiemmin laadukkaat merkit ovat vuosien saatossa muuttuneet huonompilaatuisiksi, hinnan vain noustessa.

Jostain syystä ihmismieli on valmis maksamaan 20 € hionolaatuisesta vaatteesta, jonka joutuu uusimaan vuosittain, kuin että maksaisi kerralla 60 €, ja käyttäisi kyseistä tuotetta monta vuotta. Varsinkaan kun klassiset vaatteet eivät mene koskaan pois muodista, vaan ovat aina tyylikkäitä.

Päivämäärä:   21.10.24 13:25:31

Hyvin sanottu!

Itseltä ei paljon meikkejä löydy, yks shampoo, hoitoaine ja dödö löytyy. En myöskään osta enää H&M:ltä. Laatu siellä viimevuosina mennyt ihan järkyttävän paskaksi. Lökärit meni puhki reisistä 3kk jälkeen ostosta. Paitoihin tulee heti reikiä tai nukkaantuu. Joku 10v sitten muistan että vaatteet kesti vuosia hyvinä vaikka käytin ahkerasti.

En myöskään nykyään kyllä osta vaatteitakaan ellei ole tarve. Ostan yleensä kerran vuodessa vaatteita kun rikki menee aina jotain. Kaikki vaatteet käytössä eli mitään hukkavaatteita ei ole. Tänä vuonna pitää ostaa uudet talvikengät ja paksu talvitakki sen sijaan, mutta yhtäkään vaatetta en ole tänä vuonna ostanut :)

Päivämäärä:   21.10.24 16:10:34

"Minimalistisen vaatekaapin ongelma on just se, että kun vaatteita on määrällisesti vähän, niin ne kuluvat myös nopeammin."

Totta. Minulla vaatteet on kuitenkin keskimäärin varmaan 3-5 vuotta vanhoja. Osa jopa 10v vanhoja. Jos olisi isompi vaatevarasto niin omalla kohdallani se tarkottaisi että vaatteita pitäisi käyttää sitten myös kauemmin esim 6-8 vuotta. Ihan noin pitkään en ehkä halua samoissa kuitenkaan kulkea. Minusta tuo 3 v päivittämistahti on ollut kiva.

Päivämäärä:   21.10.24 16:13:21

"Jostain syystä ihmismieli on valmis maksamaan 20 € hionolaatuisesta vaatteesta, jonka joutuu uusimaan vuosittain, kuin että maksaisi kerralla 60 €, ja käyttäisi kyseistä tuotetta monta vuotta. Varsinkaan kun klassiset vaatteet eivät mene koskaan pois muodista, vaan ovat aina tyylikkäitä."

Tämä on totta, mutta valitettavasti se 60 € vaatekaan ei nykypäivänä välttämättä ole hyvälaatuinen. Se on totta, että parin euron ultrapikamuoti harvemmin kestää, mutta tuollainen "keskihintainen" vaate voi olla ihan mitä vaan. Ihan tekstiilien laatu on huonontunut maailmanlaajuisesti.

Tässä hyvä topic muutaman kuukauden takaa:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9728041&t=9728041

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   21.10.24 17:25:07

Varmaan osaltaan ihmisten haluttomuus maksaa vaatteesta enempää johtuu luottamuksen puutteesta. Enää ei voi luottaa kalliimmankaan vaatteen kestävyyteen ja laatuun, jolloin pettymys vaatteen hajoamiseen on suurempi kuin parin euron vaatteen hajoamiseen. Halvoista sentään tietää odottaa huonoa laatua ja yllätys on vain positiivinen jos vaate kestääkin vähän pidempään. Ongelmaa pitäisikin lähteä korjaamaan myös laadun parantamisella kalliimpien vaatteiden osalta. Silloin ihmisten luottamus laatuun pikkuhiljaa palautuu ja maksuhaluakin alkanee löytymään.

Päivämäärä:   21.10.24 21:41:47

Laskin tuon yhden someinstan vaatteita niin ihan heittämällä tuli yli 50 asua varmaan vuoden postauksista. Miten joku pystyy säilömään sellaiset määrät vaatetta? Ja kun joka päivä vetää eri asun, laulaako pyykkikone koko ajan vai ovatko vaatteet rytyssä jossain nurkassa?

Päivämäärä:   21.10.24 22:07:25

Kukkis, laadun määritelmäkään ei ole ihan yksselitteinen. Hyvä laatuinenkin kuluu väärässä käytössä. Toisaalta vaatteissa on myös ratkaisuja, jotka eivät yksinkertaisesti voi kestää vuosikymmeniä. Esimerkiksi elastaani hapristuu ja menettää jouston. Ja elastaania on melkein kaikessa.

Ihmiset eivät myöskään osaa arvioida laatua tai sitä mikä kuluma on "laadukasta". Laadukkaatkin vaatteet kuluvat, mutta juju on siinä(kin) että ne on mahdollista korjata, jopa tyylikkäästi.

Päivämäärä:   21.10.24 22:48:59

Toisessa somessa rahdattiin vaatetta kirppikselle monta kassillista. Onko oikeasti hyvää esimerkkiä, että annetaan ties mitä pr lahjaa, niitä käytetään kerran ja kipataan eteenpäin? Näillä henkilöillä todennäköisesti on jo ennestään housupuvut ja fyllit ja hameet, niin mihin he tarvitsevat lisää?

Lähettäjä: Hali 
Päivämäärä:   21.10.24 23:15:06

Minä löysin tänä syksynä Sellpyn. En ole koskaan aiemmin välittänyt vaatteiden ostamisesta (pl. urheiluliikkeiden ihanat last chance tarjoukset) ja käytän kaiken ostamani loppuun asti tai vaihtoehtoisesti hilloan kaapissa ikuisuuden. Kirpputorit on olleet kauhistus. Nyt olen tilannut Sellpystä viidet farkut yhteensä 18 eurolla ja perhana vie ne istuvat kaikki päälle ja ovat korkeintaan muutaman kerran käytettyjä jokainen! Hyvin jalkaan istuvia lenkkareita (polkujuoksu ja maantie) hankin kahdet yhteishintaan 8 euroa eikä niissäkään ole merkkejä kulutuksesta. Leggingsejä, toppeja ja mekkoja 3 euroa kappale. Kyllä on vaatekaapissa tänä syksynä pölissyt, kun ikivanhat rääsyt on saaneet väistyä Sellpy-löytöjen tieltä.

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   21.10.24 23:57:31

- olet ihan oikeassa laadun määritelmän vaikeudessa samoin ihmisten tietämättömyydessä. Materiaaleista ja niiden ominaisuuksista ei tiedetä kuten ei myöskään oikeasta hoidosta, jotka kaikki vaikuttavat vaatteen ikään. Todellakin myös käyttö voi olla materiaalille väärä. Esim alpakka on ihanaa, mutta laadukaskaan 100% alpakkaneule ei kestä määräänsä enempää hankausta, joten ei ole välttämättä paras valinta painavan rinkan alle päällimmäiseksi paidaksi.

Se mitä itse tarkoitin oli, että kolmen euron paidasta voi jo olettaa ettei kovin montaa pesua kestä hyvänä. 60e paidasta oletus on kuitenkin monella, että kestää enemmän käyttöä eikä kutistu liikaa ensimmäisessä pesussa ja saumatkin kulkevat sen jälkeen vielä suorassa eivätkä lahkeet kierrä jalan ympäri tai saumat lahoa ensimmäisen käyttövikkon jälkeen. Näin karrikoituna esimerkkinä.

Ja olen myös itse sitä mieltä, että vaateteolliuudessa ja kulutuksessa on paljon ongelmia. Halusin vain tuoda esiin yhden näkökulman mikä saattaa estää ihmisiä ostamasta kalliimpaa ja oletettavasti laadukkaampaa. Elastaanista olen samaa mieltä kuin -, sitä on kaikkialla ja tekee kuitujen kierrättämisen mahdottomaksi + lyhentää vaatteiden käyttöikää ominaisuuksiensa vuoksi. Vaikka on sillä hyvätkin puolensa, mutta ongelmiakin löytyy. Ja itsehän olen vaate/muotialalla töissä. Olen onnellinen, että työnantajani tuotteet ovat laadukkaita ja kestävät vuosia myös vaativia olosuhteita. Silti välillä iskee ahdistus kahden malliston esittelemisestä vuosittain, kun miettii, että vähemmälläkin pärjättäisiin hyvin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.10.24 07:35:58

Kritisoit ylikulutuksen normalisoituneisuutta ja silti olet itse tätä mieltä :

"vaatteita pitäisi käyttää sitten myös kauemmin esim 6-8 vuotta. Ihan noin pitkään en ehkä halua samoissa kuitenkaan kulkea. Minusta tuo 3 v päivittämistahti on ollut kiva."

:D Mielestäni 10v on ihan normaali aika käyttää samaa vaatetta.

"Naisten pukeutumisessa on ainakin monelle iskostunut päähän ajatus, että samaa vaatetta ei voi pukea uudelleen. ... ... Ja aina pitää ostaa uusi mekko"

-Tätä ilmiötä olen koko ikäni ihmetellyt! Todella iso osa naisista kokee valtavaa painetta ostaa uuden mekon joka tilaisuuteen. Sitten ostetaan halpaa muovileninkiä ja huonosti istuvaa alerekkikamaa, kun on monet juhlat samalle kesää ja tiukka budjetti. Pahimmillaan kiukutellaan miten ajattelematonta on ihmisiltä järjestää juhlia miettimättä miten kalliiksi se mekkojen ostelu vieraille tulee :D Teetän mielummin yhden oikeasti hyvän ja käytän sitä joka kissanristiäisissä: pitkässä juoksussa paljon halvempaa ja näyttää&tuntuu paremmalta itse tilaisuuksissa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.10.24 07:39:55

No tuossa varmaan tarkoitetaan, että teeppareita ja leggareita käytettäisiin se kolme vuotta. Itselläni ainakin on samat leggarit lähes päivittäisessä käytössä.

Päivämäärä:   22.10.24 09:21:47

Jos miettiin, niin moniko ostaa 3 vuoden välein tai useammin vaikka uuden merinovillavillapaidan, merinovillakerraston, jakkumaisen pikkutakin, farkut, muut suorat housut, aina uuden kuoritakin?

Nopeasti kuluvia voivat olla t-paidat ja legginssit, mitkä venyvät käytössä ja menettävät vähitellen joustonsa. Mutta kuluuko jakku tai kuoritakki samalla laillla? Tai villapaita? Niitä ei edes suositella pestävän usein.

Mitä vaatteita ne ovat, mitä ostetaan tiuhaan?
Itse ainakin, jos etsin vaikka valkoista kesähametta, siihen etsintään menee niin kauan aikaa, etten halua käyttää aikaa seuraavana kesänä samaan vaan se ostettu kesähame menee kyllä sitten. En tarvitse toista valkoista kesähametta seuraksi.

Päivämäärä:   22.10.24 09:31:36

Kun olin teini, äitini kanssa harrastettiin kuukausittaisia shoppailureissuja, toki kavereiden kanssa myös, mutta erityisesti äitini. Käytiin kauppakeskuksissa pyörimässä ja aina mukaan tarttui kaikkea ihan turhaa.

Nyt aikuisiällä yritän päästä tästä ajattelutavasta eroon. Shoppailu ja kaupoissa ei ole järkevä tapa viettää aikaa. Ostan vain ja ainoastaan harkiten tarpeeseen, vaatteita tyyliin kerran vuodessa, jolloin katson läpi topit, t-paidat ja alusvaatteet. Mieluiten siten, että heitän aina vanhaa pois uuden tilalta esim nyt ostin itselleni uudet lenkkarit kun vanhat olivat jo reikäiset.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.10.24 09:45:24

.: shoppailu tosiaan on aika "last season". Omillekin lapsilleni olen yrittänyt tolkuttaa että silloin harvoin kun pääsevät kauppakeskukseen, niin ei ole pakko ostaa krääsää eikä tuhlata kaikkia rahojaan. Nykyään älyävät itsekin, että voi käydä syömässä tai jätskillä, elokuvissa ja sitten kierrellä etsimässä sitä, mitä tarvitsee. Kaverin kanssa on ihan kiva etsiä kivaa t-paitaa, jos sellaiselle on tarvetta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.10.24 10:03:49

Mä oon viimeksi 90-luvulla ostanut uudet talviratsatuskengät ja talviratsastustakin. Nyt olen jonkin aikaa seurannut eri liikkeiden tarjouksia, verrannut hintoja ja olen mukana monessa fb-kirppisryhmässä ja seuraan toria päivittäin jos vastaan tulis sopivia koska meinaan hankkia uudet tai vähän käytetyt.

Olin pitkään etsinyt Rukan perinteistä sadetakkia ja löysin sellaisen ehjän kirpparilta 4 eurolla vähän aikaa sitten, jee.

Kumpparit paikataan niin kauan kuin mahdollista, sitten kun ei onnistu enää niin hankin uudet tai vähän käytetyt.

Ruokaa aina tarjouksesta.

Vaatteet ja kengät käytän aina ihan loppuun. Ja jos jotain on halpaa niin en osta sitä siksi että on halpaa, ostan vain jos todella tarvitsen.

Hyvä kun ihmiset herää tähän. En ymmärrä myöskään ideologiaa heittää jokin käyttötavara roskiin jos se ei miellytä itseä. Aina sen voi myydä tai lahjoittaa eteenpäin sitä tarvitsevalle.

Päivämäärä:   22.10.24 10:54:22

Nämä keskustelutkin ovat hyviä, koska sitä kautta ihmiset voivat havahtua miettiämään omia kulutuksiaan. Ja että yleinen normaali ei ole se, että on 50 mekkoa kaapissa ja kaikki vaatteet eri väreissä.

Päivämäärä:   22.10.24 11:04:36

"Jostain syystä ihmismieli on valmis maksamaan 20 € hionolaatuisesta vaatteesta, jonka joutuu uusimaan vuosittain, kuin että maksaisi kerralla 60 €, ja käyttäisi kyseistä tuotetta monta vuotta."

Tässähän se ongelman ydin onkin. "Ei ole varaa" ostaa kerran 60 euron vaatetta, mutta on varaa ostaa joka vuosi se sama vaate 20 eurolla, tai jopa useampikin vuodessa.

Vaatteiden materiaaleja kannattaa oikeasti katsoa ja miettiä. Siinä on todella iso ero, onko neule akryylia vai merinovillaa - jälkimmäinen maksaa, mutta kestää myös vuosikausia! Minulla on useampi villainen neule (merinoa, alpakkaa, lampaanvillaa, kashmiria), jotka maksoivat 100-200 euroa kappale, ja kaikki ovat näin 5-10 käyttövuoden jälkeen aivan priimakunnossa. Noita ei tarvitse pestä, tuuletus riittää. Pesu on usein se mikä pilaa neuleen. Ja näistä kalliista neuleista tulee myös oikeasti pidettyä huolta toisin kuin halpiksista. Eipä ole tarvinnut vuosiin hankkia ainuttakaan neuletta. Aivan ihanaa ottaa aina syksyllä nuo laatuneuleet esille ja alkaa käyttämään niitä :)

Päivämäärä:   22.10.24 11:14:21

Siinä on rahan käsittelyssä pohdittavaa: Tässähän se ongelman ydin onkin. "Ei ole varaa" ostaa kerran 60 euron vaatetta, mutta on varaa ostaa joka vuosi se sama vaate 20 eurolla, tai jopa useampikin vuodessa.

Kerralla ostokset 10 e vaikka kuukausittain, kerralla on vähän mutta pitkässä juoksussa niistä kertyy samat summat.

5 10e:n paitaa; kaikki kulahtavat vuodessa . Yksi 60 e:n paita,kestää.

Pitää vain koittaa etsiä se kestävä merkki ja tuote, koska kaikki kalliit eivät kestä. Hälytyskellot pitäisi jo soida, kun merkkinä on joku tunnettu merkki ja hinta 60 e.

Siinä maksaa se merkki eikä tuote.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.10.24 11:14:48

Mulla on hyväkuntoisia 40v sitten ostettuja vaatteita, joitain jopa 50-70v vanhoja perittyjä. Ennen vaatteet oli paljon laadukkaampia. Kyllä vaatteita voi olla reilummin, mutta hyvälaatuisia ja kun niitä vaihtelee ja tuulettaa, pysyvät hyvässä kunnossa. Olen kyllä saanut paljon kavereilta ja sukulaisilta ja ostanut käytettynä. Joskus haksahdan ostamaan jotain uutta jos on oikein mieleinen. Alusvaatteita ja sukkia ostan tietysti ajoittain tarpeeseen.

Lähettäjä: Nuuka 
Päivämäärä:   22.10.24 11:17:28

Käytin samoja mustia housuja varmaan 8 vuotta, ostin toiset samanlaiset jossain vaiheessa, kun totesin ne niin käyttökelpoisiksi. Olivat ainoat housuni lukuun ottamatta kotona käytettäviä verskoja tai harrastushousuja.

Olen huomannut muutenkin, että minulla taitaa olla kapselivaatekaappi, mutta se on muodostunut lähinnä siksi, että inhoan vaatteiden ostamista. Pukeudun klassisen tyylikkäästi, en lähde jokaiseen muotivirtaukseen mukaan, tämän hetken ylisuuret farkut ja paidat ovat esimerkiksi aivan kammottavan näköisiä. Loppujen lopuksi sitä pärjää todella vähällä vaatemäärällä, jos haluaa.

Meikkeinä on eyeliner, toinen varalla, samoin ripsari. Joku puuteri löytyy, meikkivoidekin, käytän ehkä kerran vuodessa. Kasvojen puhdistusainetta käytän päivittäin, samoin kasvovoidetta, mutta siinä ne sitten olikin. Meikitkin ostan Prismasta ja Tokmannilta. Ihan kauhistuttaa katsoa, miten nuoret tytöt leipovat naamaansa kilokaupalla meikkiä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.10.24 11:27:32

Minä olen saanut "miljoonat" valitukset vaatteistani, kun juhlissa on aina ne samat. Vaikkei edes ole. Minulla on ihana musta neulejakku, mustat suorat housut, paita, toppi, farkut, mekko sekä iltapuku. Näistä löytyy kyllä yleensä jotain vaikka toppia lukuunottamatta ovat ikivanhoja.

Samoin on pitänyt ihan suuttua, että ei saa ostaa meille tavaraa, josta emme pidä! Vaikka olisi kiva "ja ihan sun näköinen" ja "kokeilisit kerrankin kivaa uutta" ei ei ei ei ei!!!! Viime aikoina olen saanut uuden jonkun paidan/tunikan, joka oli maksanut satasen :'(. Siihen onneksi oli kuitti tallessa, jos on väärän kokoinen niin voin vaihtaa. Vaihdoin sen lapsen kuravaatteisiin, ne piti ostaa joka tapauksessa. Samoin sain sellaiset lamput, kun olin ihaillut eräitä aivan erilaisia lamppuja kyläillessäni. En tarvitse lamppuja eivätkä saamani olleet valitettavasti ollenkaan kauniit.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.10.24 15:55:05

Nostan, hyvä topikki!

Päivämäärä:   23.10.24 16:02:14

"Minä olen saanut "miljoonat" valitukset vaatteistani, kun juhlissa on aina ne samat. Vaikkei edes ole."

Kehtaako joku oikeasti valittaa toisen vaatteista? :o Itse ehkä noteeraan juhlissa, jos jollain on vaikka tosi kiva mekko, mutta en todellakaan muista seuraavissa juhlissa, että oliko hänellä se sama mekko aikaisemmin vai ei. Ihmeen paljon ihmisiä kiinnostaa toisten vaatetus.

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   23.10.24 16:21:23

Olen onnekas kun mitat ovat ollet samat koko aikuisiän.Eli kerran hankittuja vaatteita ei ole tarvinnut heittää pois.Snobilta sukulaiseltani olen saanut vaatteita,joita en olisi itse raaskinut ostaa.Meillä ei ole eikä tule yhtään
muumimukia tai iittalan mariskoolia,ei todellakaan ole minun mielestäni arvotavaraa Kaikesta huolimati rahaa ei ole nurkkiin kerääntynyt huolestuttavia määriä.Paheitten summa on vakio.Heikkouksiani on hevoset,koirat ulko-ja sisäkasvit, joten mitään niihin liittyvää en voi vastustaa.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   23.10.24 16:46:10

Nuorena jotenkin mahdotonta oli vastustaa houkutuksia hankkia milloin mitäkin. Jossain vaiheessa ärsyyntyminen turhaan tavaraan sai minussa aikaan sen etten todellakaan halua mitään lisää huusholliin. Olen myös ympäristötietoinen ja suurimmat ympäristöongelmat liittyvät turhuuden markkinoihin. En siis osta mitään mistä löytyy korvaava tuote kotoa. Rikki menneen korjaan jos se on näppärästi hoidettavissa.
Tuo meikkaamiseen, pukeutumiseen ja ulkonäköön liittyvät asiat on valitettavasti niin ettei sitä kauniimmaksi muutu millään lateksilla tai muodilla. Muutoinkin henkilön kauneus tulee esille persoonana. Ilmeet, eleet, lähestyttävyys ovat kauniita.
Jos nyt itsensä harhauttamiseksi haluaa laittautua niin hyvä mutta ei siihen kummoista arsenaalia tarvita.

Päivämäärä:   29.10.24 11:54:28

Nostan vielä.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   29.10.24 13:50:30

"Jostain syystä ihmismieli on valmis maksamaan 20 € hionolaatuisesta vaatteesta, jonka joutuu uusimaan vuosittain, kuin että maksaisi kerralla 60 €, ja käyttäisi kyseistä tuotetta monta vuotta."

Jos voisi olla varma siitä, että se 60 euron vaate sitten kestää monta vuotta, niin ehkä sillä köyhemmälläkin olisi varaa. Ei vaan ole varaa pelata rulettia, usein kun se 60 euron vaate on yhtä laaduton kuin halpakin, vaikka kuinka yrittäisit katsoa materiaalit ja muut ennen ostopäätöstä.

Päivämäärä:   29.10.24 14:29:30

”Jos en väärin muista, niin suomalainen ostaa keskimäärin 60 uutta vaatetta vuodessa...”

Ei kai. Siis kai kaikki htnettiläiset on mukana ”5 vaatetta vuodessa” -haasteessa ja ostaa maksimissaan viisi uutta vaattetta tai kenkää vuoden aikana.

Lähettäjä: Nostalgiaa 
Päivämäärä:   29.10.24 14:40:12

60 vaatetta??! Ei voi mitenkään pitää paikkaansa! Tuossahan saisi ostaa vaatetta enemmän kuin kerran VIIKOSSA.

Päivämäärä:   29.10.24 14:41:27

”Jos en väärin muista, niin suomalainen ostaa keskimäärin 60 uutta vaatetta vuodessa...”

Suomalaisilla uusia vaatteita n. 40, USAssa n. 60 vaatetta vuodessa.

Lähettäjä: Nostalgiaa 
Päivämäärä:   29.10.24 14:42:29

40 tuntuu myös aivan hurjalta lukemalta, vaikka sukatkin laskisi kahdeksi vaatekappaleeksi!

Päivämäärä:   29.10.24 14:44:24

Olette oikeassa, Suomen luku oli n. 40. Sori. Iso luku sekin kyllä on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.