Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 18:58:37

Oletteko huomanneet, miten surkeita vaatteet nykyään ovat? Nyt en puhu mistään Shein tai Temu -räteistä, vaan ihan sellaisista tavallisista edullisista/keskihintaisista vaatteista, mitä myydään kivijalkakaupoissa ja mitä on paljon kauppakeskuksissa Suomessa. Esim. Vero moda, Vila, H&M, Mango, Zara, Bik Bok, Reserved, Cubus, jne jne.

2000-luvun alkupuolella joku H&M:stä ostettu huppari saattoi kestää vuosikausia. Vaatteet oli puuvillaa, usein aika paksua sellaista, vetoketjut kunnon metallia. Nykyään kaikki on polyesteria ja elastaania, eivätkä vaatteet kestä pesua ollenkaan. Vaatteet nyppyyntyvät ja menettävät muotonsa jopa parin käyttökerran jälkeen. Erityisen paljon minua on ärsyttänyt viime aikoina, kun lähes kaikista valkoisista paidoista näkyy läpi. Ihan sama mitä materiaalia, sitä matskua on niin vähän että rintsikat kuultaa aina läpi. Olen etsinyt pitkään tavallista pitkähihaista v-aukkoista valkoista paitaa, eipä ole löytynyt.

Tiedän toki, että laatu maksaa, mutta valitettavasti korkea hinta ei ole ainakaan enää mikään tae laadusta. Luksusbrändit tuntuvat tuottavan välillä ihan yhtä huonoa tavaraa, kuin halpaliikkeet.

Miksi vaatteiden laatu on huonontunut niin paljon? Tällä videolla selitetään hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=jCwbU41Icfw&list=WL&index=4

Tämän topikin pointti? Haluaisin suosituksia kivoista ja nuorekkaista vaatteista, jotka ovat kestäviä ja laadukkaita. Materiaaliltaan mieluiten muuta, kuin muovia. Lähes poikkeuksetta tuntuu siltä, että nämä "ekovaatebrändit" tuuppaavat pihalle sellaisia beigejä säkkejä, joihin minä en halua pukeutua. Yksikään selaamani laatua ja ekologisuutta korostava kauppa ei ole tarjonnut sellaisia vaatteita, missä näin kolmekymppisenä naisena haluaisin lähteä vaikkapa klubille. Yleensä vaatteet on isoja kaapuja ja väritkin ovat tylsiä :/

Ja joku varmasti mainitsee kirpparit, mutta en valitettavasti niistäkään löydä yleensä mitään. Lisäksi kirpparivaatteista tunnutaan pyytävän ihan jäätäviä hintoja, vaikka ovat sitä H&M-laatua, nyppyyntynyttä ja kulahtanutta sellaista.

Nettishoppailu esim. Zalandosta on tuttua, mutta sieltäkin on tullut usein pettymyksiä. Esim. juuri paitoja, joista näkyy läpi, vaikka tuotekuvissa näyttäisi hyvältä.

Eli mistä saa kivoja ja laadukkaita vaatteita?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 19:03:13

Ei saa edes rahalla hyvää enää. Marimekko ym ihan samaa roskaa

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.7.24 19:08:07

Tuskastelen ihan samaa kuin aloittaja.

Olen harkinnut, että alkaisin teettää vaatteita (tai tehdä itse, ainakin yrittää). Vaatteiden teettäminen on yllättävän edullista, kun joskus katsoin hinnastoja. Ainakin pääsisi paremmin vaikuttamaan malliin ja materiaaliin.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 19:08:34

Joo tuon videon kommenteissa moni itse vaatteensa tekevä sanoo, että kankaiden laatukin on ihan maailmalaajuisesti huonontunut :/ Jotenkin haluaisin kuitenkin uskoa, että jostain saa vielä laatua, ilman että pitää maksaa tonneja yhdestä vaatekappaleesta.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 19:17:05

Pesin miehen jonkun mistä lie hankitun hupparin, se tuli koneesta ulos täysin kuivana. Kiva sinänsä ettei ole vettävaluva mutta ilmeisesti tuokin on jotain muovijäljitelmä materiaalia ku ei edes ime vettä?? Järkyttävää.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 19:17:49

Missä niitä vaatteita sitten voisi teettää? Ihan perus korjausompelijaa ei tahdo löytää mistään??

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.7.24 19:20:49

...: Ainakin täällä päin olen löytänyt ompelimoita. Siis ihan vaan googlaamalla "ompelimo". Omasssa lähikaupungissa toimii 2 ompelijaa. Heillä on nettisivuillaankin hinnoiteltu vaatteiden hintoja.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 19:23:17

Jep, rahallakaan ei saa.

Esim nosh laatu on täyttä paskaa.

Ihan yhtä huonoa kuin h&m ellei huonommin kestää.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Pässinpökkimä 
Päivämäärä:   26.7.24 19:27:58

Olen huomioinut saman asian, kuten myös erilaiset mediatkin. Jos jossakin monarkiassa esimerkiksi kuningatar tai prinsessa käyttää rettuja toistamiseen, niin isot lööpit siitä tulee.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   26.7.24 19:33:09

Pahinta on, että vaatteet ovat alkaneet kutistua omia aikojaan vaatekaapissa. ;)

:))

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   26.7.24 19:40:08

Olen todellakin.

Ja usein mietin, että nuoremmille tuo laatu on ihan normaalia, eivät paremmasta tiedäkään.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 19:52:10

Mulla ärsyttää vetoketjut. Vaikka kuinka ostat kalliin 400 euron talvitakin urheiluliikkeestä niin vajaan yhden talven käytön jälkeen se hemmetin vetoketju hajoaa. Aina.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Böh 
Päivämäärä:   26.7.24 20:11:12

Arkeen kauniita ja nuorekkaita vaatteita myy ainakin ommellinen. Tosin heilläkin mennyt huonompaan suuntaan kun kohderyhmä tuntuu olevan isokokoiset kotiäidit.

Klubille sopivia kestäviä (kotimaisia) vaatteita, onkohan sellaisia ollenkaan?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.7.24 20:23:52

Ostan käytännössä kaiken sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta käytettynä. Raivostuttavaa, kun löydät jonkun tosi kivan paidan ja sitten se kutistuu heti ekassa pesussa.

Ostin jokunen vuosi sitten Kari Traan parkatakin, ehdin haaveilla tästä jo tovin mutta 250€ oli vähän turhan suolainen omaan budjettiin. Sitten törmäsin siihen alennuksessa 99e ja tilasin.

Ja herranjumala mulla ei ole eläessäni ollut noin huonoa takkia! Vuoreton anorakki ja islantilainen villapaita siinä alla on paljon lämpimämpi kuin tämä. Tuo on vielä muka untuvatakki, kyllä olis itku päässyt jos olisin normaalihinnalla ostanut.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Neppari 
Päivämäärä:   26.7.24 20:32:26

En kyllä Ommellisen vaatteista saa nuorekkaita millään. Mutta ehkä olen väärässä. Myyvät kankaitakin joten jos ne kelpaavat niin niistä voi tehdä mieleisiä vaatteita.

Noshilla laatu tosiaan huonontunut. On talousvaikeuksia joten taitavat yrittää parantaa tilannetta sillä, että ostavat halvempia materiaaleja.

Sit yksi vaihtoehto on neuloa itse (tai teettää neule). Niissä ei sitä ongelmaa että kangaskin on paskaa laatua. Laadukkaita lankoja kyllä löytyy.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: gfr 
Päivämäärä:   26.7.24 20:36:38

Hyviä todella kestäviä huppareita ja paitoja oon löytänyt Gant merkiltä. Maksaa toki aika paljon mutta ovat todella kestäviää. Miesten kokoja otan kun haluan väljiä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 20:36:42

Kyllä olen huomannut. Oli tosi vaikee löytää jumbosta viime viikolla edes hyvälaatuista normi tpaitaa

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 20:48:50

"En kyllä Ommellisen vaatteista saa nuorekkaita millään."

Aloittaja tässä ja mielestäni olet ihan oikeassa :D Mutta kiitän toki suosituksesta. Lisää saa antaa, niin käyn tutustumassa!

Mutta siis nuo ovat mielestäni aika tätimaisia vaatteita. Mekoissa oli pelkkiä väljiä maksimekkoja, minulle kävisi paremmin lyhyt mekko. En hae mitään makkarankuoria, mutta kroppani on ihan timmi joten ei ole varsinaisesti tarvetta peitelläkään mitään.

"Klubille sopivia kestäviä (kotimaisia) vaatteita, onkohan sellaisia ollenkaan?"

En tiedä, ehkä tämä on hullu vaatimus :D Kotimaisia vaatteiden ei kyllä ole pakko olla, ei minua haittaa tilata jostain muualta. Ja siis tuo klubi oli vain esimerkki, jos siitä saisi vähän osviittaa millaista haen.

Periaatteessa siis osa aloituksessa mainittujen kauppojen vaatteista olisi OK, jos ne olisivat vain kunnollisia materiaaleja ja valmistettu laadukkaasti.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: kirppisluuhaaja 
Päivämäärä:   26.7.24 20:49:40

Olen nyt 45 ja aikanaan alle parikymppisenä kolusin kierrätyskeskuksia ja kirppareita. Silloin löytyi vielä aivan valtavasti esim 70-luvun farkkuja. Kunnon vahvaa farkkua tai samettia ja vetoketjut olivat vahvaa tekoa. Levikset olivat myös muistaakseni silloin uutena ihan kunnon kamaa. Ylipäänsä kestäviä vaatteita oli minustakin vielä ennen vuotta 2000 tai vielä heti sen jälkeen.

Uutta ostan laadun takia vain harvoin. Viimeksi olen tainnut rättejä ostaa Gudrunilta mutta nekin alennuksesta. Vaikuttavat ihan laadukkailta. En osta uutta vaatetta nykyisin koskaan normaalihintaisena, ei vaan tunnu hintansa väärteiltä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 21:19:52

Tän takia olen opetellut ompelemaan ja teen perusvaatteet itse itselleni, samoin vaihdan heti vetoketjut jos uudessa takissa oleva näyttää rimpulalta.

Haaveissa ois myös oppia kutomaan kangasta pienimuotoisesti, tyyliin pellavaa ja villaa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Pässinpökkimä 
Päivämäärä:   26.7.24 21:26:52

Kruununprinsessakin antoi Itä-Götänmaan herttuattaren käyttää vanhoja lumppuja.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Puffi 
Päivämäärä:   26.7.24 21:27:38

Aloittaja mainitsi halpamerkkejä. Ei ihme, ettei löydy hyvää. Keskihintaisia, paljon parempaa laatua olevia vaatteita löydät esim. Sokokselta, Stockmannilta ja Kekäleestä. Mutta sitten se paita ei maksa 25 euroa vaan vaikkapa 70.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 21:33:02

Entäs r-collection, Riva clothing, mainio, Makia. Jos persoonallisempaa etsii niin Vimma?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Sloganin Pauli 
Päivämäärä:   26.7.24 21:48:01

Prime juomakin on nykyään perseestä. Pitäisihän sen maksaa kakskyt taalaa ympäri maailman. Eikä miinus 60% hävikkitarjouksessa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: rele 
Päivämäärä:   26.7.24 21:58:40

Kotimaisia kangaskauppoja, jotka myy valmiita vaatteita on myös Versonpuoti ja ehta by Dream Circus (näiden pandapotkuhousut oli äitiyspakkauksessa vuosi-pari sitten).

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   26.7.24 22:17:12

"Esim nosh laatu on täyttä paskaa."

Olen samaa mieltä. Siis niistä vaatteista ei saa tahroja pois millään. Värit lähtee kun yrittää tahroja pois. En tiedä onko nuo kankaat jotenkin sellaisia että imevät tahrat itseensä vai mikä on ongelma, mutta useamman tämän merkin vaatteen olen leikannut siivousräteiksi kun olivat niin kauhean näköisiä. Muille vaatteille ei näin ole käynyt, vaan sappisaippualla on lähtenyt. En ymmärrä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   26.7.24 22:20:15

Ei ne "oikeat" merkkivaatteet ole sen parempilaatuisia kuin ns. markettimerkit. Serkun työpaikalla pukukoodina on smart casual ja serkku käyttää paljon pikeepaitoja. Valitteli tässä että ei nykyiset kestä pitoa ja pesua, kulahtavat ja kaulus lörpähtää. Ihan sama ostatko jostain Dressmanilta vai Tommy Hilfingerin, "laatu" on samaa. Samaan aikaan jotkut kasari- Lacostet kestää isältä pojalle.

Mulla on edelleen 80/90- luvun taitteen kotimaisia vaatteita, mm. MicMacin ja Very Nicen stretchfarkut jotka on edelleen ihan hyväkuntoiset. Ja niitä on pidetty ja pesty. Adidaksen collegepaita (Made In Finland) joka ei ole nyppyyntynyt ja on kunnollista, paksua 100% puuvillaa. Jne....

Ja tuo valkeiden paitojen läpinäkyvyys. Mun toinen tyttö harrastaa judoa ja siellä kisoissa tytöillä pitää olla valkoinen t- paita jossa ei saa olla mitään kuvia tai logoja. On muuten hankalaa löytää t- paitaa josta ei urheilutoppi näy läpi. Ohutta lirua kaikki.

Ompelijalla teettäminen ei ole mitenkään kamalan kallista ja silloin saa takuulla mieleistä, sopivan kokoista.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 22:26:17

"Silloin löytyi vielä aivan valtavasti esim 70-luvun farkkuja. Kunnon vahvaa farkkua tai samettia ja vetoketjut olivat vahvaa tekoa. Levikset olivat myös muistaakseni silloin uutena ihan kunnon kamaa."

Ostin juuri pitkästä aikaa uudet farkut. Ehtona oli, että ei elastaania vaan 100% puuvillaa. Päädyin Leviksen mustiin 502:iin ajatellen, että nää perinteiset menee ainakin seuraavat 5 vuotta, minkä toivon olevan minimikäyttöikä mille tahansa vaatteelle. Mitä vielä! Kangas on jo muutamien käyttökertojen jälkeen jotenkin kumman nuhjuuntunut pinnasta. Olen todella pettynyt laatuun.

Kunnon puuvillavaatteita ei kai vaan saa enää. Olen jo pitkälti siirtynyt eläinkuituihin (merino, alpakka, kashmir yms.) mutta eihän ne oikein eettisiä ole. Yritän kompensoida sillä, että käytän niitä vuodesta toiseen ja paikkailenkin tarvittaessa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.7.24 22:28:11

Googlaa ompelija ja sun paikkakunta. Kyllä niitä löytyy.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 22:50:51

Valkoisia v aukkoisia on ainakin Noshin valikoimissa. Moni karsastaa niiden tuotteita mutta kyllä sieltä saa hyvälaatuisia t- paitoja. Verna- merkki taisi olla v- aukkoinen.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 22:54:44

Korjaus, venla t- paita on Noshilla v-aukkoinen

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 23:02:14

North Outdoorilta löytyy hyviä merinovillavaatteita. Kivan neuleen löyson sieltä ja on lämmin talvella. Oulussa heillä.oma ompelimo joten ei ole kiinantuontia.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 23:04:33

Sais tuon laaduttoman paskan kieltää. Ostin juuri kaksi 30e maksavaa bändipaitaa, ja nyt tajusin että nuo ovat kertakäyttöisiä. Samaan hintaan (ja halvemmallakin..) saa sentään useamman käytön kestäviä bandipaitojakin. Mutta joillain on se ahneus

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 23:12:18

Nanso vaikuttaa nykyisellään hyvältä. Sielläkin perus t paitoja. Kyllä noista nyt paidan löytää, se vain saattaa maksaa sen 40 -60 e. Ei ole Vero Modan kympin paita.
Sitten on esim. Kaiko, Paa pii, siellä kivoja kuviollisia t- paitoja.
Nakoa- pellavavaatteet. Yhden mekon tilasin ja oli hyvä. Hinta reilu 100 e. Nykyään on maksettava enemmän jos haluaa laatua.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Pissis(kö) 
Päivämäärä:   26.7.24 23:35:45

Nykyään KAIKISTA vaatteista näkyy läpi! Joo kiva ostaa kevyt hellemekko joka heittää päälle MUTTAKUN sinne pitäs laittaa joku toppi ja housut alle kun näkyy läpi !! Sama t paidoissa, itse imetän ja valkoiset rintsikat ja ai kun kiva näkyy liivinsuojat läpi paidasta!!

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.7.24 07:41:54

Ostin pari kk sitten Your Facen puuvillapaidan. No eipä tarvinnut montaa kertaa pestä sitä kun alkoivat saumat purkautua.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 08:20:28

Tällä hetkellä parhaimmat vaatteet oon tilannut bonprixistä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.7.24 08:20:54

Mulla on 20 vuotta sitten Seppälästä ostettuja vaatteita, jotka eivät ole kovasta pidosta ja pesusta
huolimatta menneet miksikään. Ja tallitakkina sieltä viime vuosituhannen puolella alelaarista ostettu toppatakki, joka on edelleen muhkea ja lämmin, nyt vasta viime vuosina on alkanut hihansuut kulua.

Seppälän viimeisinäkin vuosina sieltä ostetut vaatteet olivat kestävämpiä kuin muut.

Joo, täytyy vissiin alkaa opetella ompelemaan, nyt jo neulon kaiken mahdollisen vaatteen, minkä voi neuloa. Voi ainakin valita kotimaisen langan. Kun kankaidenkin laatu on kai heikentynyt.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   27.7.24 08:24:29

Tilaan myös tällä hetkellä Bonprixista vaatteet. Ei näy läpi t-paidoista, alustopeista, trikoopaidoista, hellemekoista yms. Vaatteet menee päivittäin pesuun hygienia syistä ja hyvin ovat kestäneet.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Mörö 
Päivämäärä:   27.7.24 08:44:08

Onko kukaan tilannut työvaatekaupoista, esim tyovaatemyynti.fi? Luulisi että laatu on perus rättikauppoja parempi. T-paidat oli alennuksessa muutaman euron.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Böh 
Päivämäärä:   27.7.24 08:47:20

Kävin Ommellisen nettisivuilla pitkästä aikaa ja juu, näköjään tekevät tädeille tuommoisia säkkejä vaan. Ei jatkoon enää.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   27.7.24 08:57:25

Tsekkaa Telakka. Itsellä ei kokemusta vielä mutta mm. kivan näköisiä mekkoja, en ole osannut päättää, minkä tilaisin :D

R-collectionin vaatteet oli ainakin ennen tosi kestäviä. Nykytilanteesta en osaa sanoa varmasti, kun edelleen käytössä niitä yli 20-vuotta sitten ostettuja huppareita ja collareita. Pari kesää sitten ostin pellavaa olevan kietaisumekon, se on kyllä ollut hyvä ja kovassa käytössä, samoin ne pari t-paitaa, jotka ostin. Heiltä pitäisi löytyä myös niitä valkeita perus t-paitoja, mitä joku judoharrastajalle kaipasi. Minusta heillä t-paidoissa edelleen "tukevan" oloinen kangas.

Lisäksi olen ostanut viime vuosina pari Alpan neuletta. Toimen kestänyt tosi hyvin kovaa käyttöä, toisessa ihme nyppyyntymistä kainalossa :/

Farkkuja olen ostanut Puralta, nekin on kestänyt yllättävän hyvin vaikka eivät mitään super tukevaa kangasta olekaan. Heiltä myös ihana laadukas pitkähihainen kietaisumekko pellavaa, menee arjessakin mutta juhlavilla koruilla ja korkkareilla monien juhlien luottovaate. Tätä mallia ei valitettavasti enää ole myynnissä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: sara 
Päivämäärä:   27.7.24 09:05:27

Tärkeä aihe! Sehän se surkeaa onkin: kunnollisia vaatteita tuottanut tekstiiliteollisuus on kaikkialla ajettu alas, kun halpatuotantomaista saa niin paljon halvemmalla. Laatu heikkenee vähitellen, mutta vaihtoehtoja ei ole, kun oma tuotanto on lakkautettu. Sen nyt tietää, että halvalla hyvää ei saa, minkä lisäksi halpatuotanto aiheuttaa esimerkiksi ympäristötuhoja muualla maailmassa. Mutta silti ihmiset eivät niin pitkiin aikoihin, ja edelleenkään, ole valmiita maksamaan vaatteesta sen todellista hintaa, vaan kaikki pitäisi saada parilla kympillä tai jopa halvemmalla.

Toinen surkeus on kankaiden heikko laatu ja räätälintaitojen katoaminen. Lähes kaikki kankaat ovat nykyään sekoitteita (mm. elastaania tai polyamidia joukossa), mikä tekee kankaiden kierrättämisestä mahdotonta. Vain yksittäisistä kuiduista kudotut kankaat ovat kierrätettäviä, muu menee suoraan polttoon. Samasta syystä myös räätälintaitoja ei enää tarvita, koska valtaosa kankaista on trikoota tai joustavia, mikä poistaa tarpeen hyville leikkauksille ja mm. niiden ompelijoiden tekemille yksilöllisille muutoksille vaatteissa. Miettikää, että ennen vaatteet joko valmistettiin itse tai niihin muutamiin juhlavaatteisiin käytiin tekemässä sovitukset ompelijalla. Kuinka moni tätä harrastaa enää nykyään?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   27.7.24 09:12:01

Mulla on yksi kalliimpi Gantin huppari ja se on ainakin laaduton riepu. Toisaalta 20 vuotta vanha Gapin huppari on pysynyt hyvässä kunnossa, ne uudemmat saman merkin ei. Samoin mulla on säilössä edelleen joitain 20 vuotta vanhoja Vero Modan ja Hennesin vaatteita, jotka on edelleen hyviä. Ja yhdet kesähousut Hennesiltä on n.10 vuotta vanhat ja joka kesä käytössä. Jotkut Selectedin vaatteet on myös kestänyt käyttöä vuodesta toiseen mm. villapaita, mekko ja paita. T-paitoja joudun ostamaan joka vuosi kyllä uudet, vaikka kuinka syynään materiaalia ostettaessa niin ei vaan kestä käyttöä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   27.7.24 10:17:12

Olen samaa mieltä ylläolevien kanssa että vaatteiden laatu ja istuvuus on huonontunut ja siihen on syynä nykymuoti sekä - bisnes.

Olen etsinyt mukavia, kestäviä ja tyylikkäitäkin vaatteita itselleni jo useamman vuoden ja aina melkein kävelen tyhjin käsin ulos kun mieledtäni hinta laatu suhde ei vastaa tuotetta, olkoonkin kotimaisella yrittäjällä tehty tai työllistetty. Ompeleet, kankaan laatu ja linjat ovat yleensä kursaistu nopeasti kasaan ja materiaali on heikkoa. Mutta ylihintaista. Parin euron tekeleestä pyydetään satasta vaikka kustannuksia on matlan vartella syntynytkin.

Kirppikseiläkin alkaa olla samaa kun niitä 70, 80- luvun vaatteita ei enää ilmaannu rekkeihin. Joten en osaa sanoa. Olen haaveillut tallitöihin kunnon treeniasua mutta ei tee mieli maksaa jostain miran asusta lähemmäs tonnia kun laatu on heikentynyt.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   27.7.24 10:26:34

Vaikka kangas kestäisi, yhä useammin sauma voi olla auki ennen ensimmäistä käyttöä. Näin kävi Vila-merkkissä vaatteessa.

Joutsenen 15 vuotta vanhaan vaihdoin juuri vetoketjun, kun kesti tähän saakka. Se on ollut niin kovassa käytössä, että päälliskangas on sataan kertaan paikattu, mutta on se lämmin.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 10:38:27

"Nanso vaikuttaa nykyisellään hyvältä. Sielläkin perus t paitoja. Kyllä noista nyt paidan löytää, se vain saattaa maksaa sen 40 -60 e. Ei ole Vero Modan kympin paita."

Kiitos, olen jotenkin unohtanut Nanson.
Mutta sen sanon, että eipä ne Vero Modan paidat mitään kymppiä maksa paitsi ehkä joskus harvoin alessa. Monet paidat hinnaltaan 25-30e.

Ostin joskus Vero Modasta ihan täydellisiä ihonmyötäisiä V-aukkoisia 3/4-hihaisia paitoja, joissa oli vielä sellainen "vahvike" rinnan kohdalla, ettei rintsikat kuulla läpi. Mutta tietysti valkoinen paita on hiutunut ihan pilalle, mustaan on tullut reikä kainaloon ja vihreän väri on haalistunut :(

Kiitos kaikista kauppasuosituksista, tsekkailen nuo läpi.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 10:44:36

Ja joo, tiedostan myös että olen ehkä hankala asiakas :D Haluan näyttää nuorekkaalta enkä halua pukeutua säkkeihin, mutta en myöskään halua polyesteristä tehtyjä makkarankuoria päälleni. Minulla on toisessa käsivarressa arpi, jonka tykkään piilottaa, siksi suosin pitkähihaisia paitoja kesälläkin. Kuitenkin tykkään paidoissa vähän lyhyemmästä pituudesta, niin niitä voi pitää helposti esim. korkeavyötäröisten shortsien kanssa.

Olen myös saliharrastuksen takia suht lihaksikas, ja vaikka koot XS/S sopivat muuten, ne kiristävät helposti olkapäistä tai kainaloista. Isommat koot ovat sitten kuitenkin liian isoja kaikkialta muualta, kun olen kaiken lisäksi suht lyhyt. Tosi vaikea löytää mitään etenkään kivijalkaliikkeistä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   27.7.24 12:56:03

Toteme sekä Bite studios hyviä

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 13:11:23

No joo, ehkä joku ale paita voi Vero Modassa olla kympin. Lindexiltä olen kyllä löytänyt ihan hyviä vaatteita. Yksi hyvä ostos oli mustat suorat housut, niissä paksu kangas ja käy hyvin eri yläosiin.
Nytkin tilasin alesta kivannäköiset housut parilla kympillä. Housukauppoja on myös NP. Sieltä en ole tilannut, mutta voisin tilata. Fanny Michel myös kiinnostaisi. Kivannäköisiä, laadusta en osaa sanoa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   27.7.24 13:28:26

Ja entäs lastenvaatteet? Mun äiti ihmetteli kun 70- luvulla ostit Reiman (Made In Finland) toppahaalarin se kesti koko sukujen lasten käytön mutta tänäpäivänä ostit sitten parinkympin "markettihaalarin" tai yli kahdensadan merkkihaalarin se kestää hädintuskin yhden lapsen käytön.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 14:39:30

"ja ehta by Dream Circus (näiden pandapotkuhousut oli äitiyspakkauksessa vuosi-pari sitten)."

Juu ja nämä oli äitiyspakkauksen paskalaatuisin tuote. Ekassa pesussa pilalle.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   27.7.24 18:53:58

Mä olen ostanut kirppareilta jo parikymmentä vuotta vintage-kankaita ja tekstiilejä. Teen tai teetän vaatteita luotto-ompelijalla tarpeen mukaan. Valmisvaatteista t-paidat ostan Makialta, ne on hyviä ja kestää todella kovassa käytössä ja pesussa parikin vuotta.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   27.7.24 19:17:40

Voisko joku laittaa linkin, miltä näyttää/minkä mallinen on se peräänkuulutettu nuorekas vaatemalli?

Voisitte saada niin parempia suosituksia.
Toisaalta jos haluaa sanoa tuon, ihan ei oo mitä haen/tätimalli tai jotain muuta viisasta, niin sit ei kannata kertoa mitä mallia hakee.
Ja mitä kokoa haette (kainalo-kainalo pituus ja olkapää-helma pituus paidasta jne.)

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   27.7.24 22:33:59

Saman huomannut. Niinkin yksinkertainen vaatekappale kuin musta tyköistuva t-paita koossa pieni xs on melkein tekemätön paikka. Noita jos löytäisi muutaman kaappiin niin pääsisin pitkälle. Nyt mennyt Vero Modan perus mustilla t-paidoilla, mutta aika nopeasti lörähtävät jostain kohtaa tai kankaaseen tulee reikä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   28.7.24 12:30:54

"Toteme sekä Bite studios hyviä"

Kuka nyt tykkää mistäkin... katsoin Totemen valikoimaa ja omasta mielestäni 820e Kiinassa tehdystä sekoitemateriaalimekosta on vähän liikaa :D

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: hswh 
Päivämäärä:   28.7.24 12:47:07

Olen ihmetellyt samaa jo kauan. Edes laatumerkeiltä isommalla rahalla ei löydä laadukasta vaatetta. Kaikki on laadutonta.

Materiaali on ohutta, näkyy läpi, todella lirumaista, venyy, menee pesussa huonoksi, muovimaista, ryppyyntyy ja nyppyyntyy, on kylmää tai hiostaa (liittynee tuohon muovimaisuuteen), jne.

Vaikka jonkun vaatteen tuotetiedoissa lukee "paksumpaa materialia" (esim. valkoinen T-paita), sekin on liru, ryppyyntyvä, muovimainen, näkyy läpi... Rasittavaa.

Tuo alusvaatteiden kuultaminen läpi on tuttu ongelma. Kun tuntuu, ettei mistään löydä edes alusvaatteita, jotka olisivat mukavat päällä eikä muodosta mitään outoja kumpuja, niin siihen lisättynä läpikuultava materiaali vaatteessa tekee tyylikkäästä pukeutumisesta lähes mahdottoman. Ihonväriset näkyy läpi liian vaaleina/keltaisina, punertavat näkyy läpi punertavina. Valkoisen tai vaalean alle on mahdotonta löytää sopivia alusvaatteita. Ilmankaan ei voi olla, koska nännipihat ja nännit paistaa läpi... Ja naisten nännithän ei saa näkyä. Hyihyi miehet kiihottuvat. Miehiltähän ei voi vaatia käytöstapoja, eli että jättäisivät naisten tissit ja nännit kommentoimatta ja tuijottamatta.

Kun mietin parinkymmenen vuoden takaisia vaatteita, niin en voi kuin ihmetellä, että mitä tapahtui. Materiaalit olivat huomattavasti parempia jopa halpakaupoissa (esim. H&M) ja vaatteet kestivät pitkään ja ne olivat hyviä käytössä. Ja lisäksi malliltaan hyviä. Esim. housut olivat takaa korkeammat kuin edestä ja istuvuus hyvä. Nykyään housut ovat takaa matalammat kuin edestä, istuvuus huono, ostipa minkälaisella vyötäröllä vain.

Nykyään lähes mistä vain vaatteesta voi sanoa "sinkuu kuin purukumi" eikä materiaalia voi myöskään uusiokäyttää ja kierrättää. Elastaani on ns. vaateteollisuuden syöpä. Villapuserotkin jotain tekokuitua tai tekokuitusekoitetta.

Myös lakanat ja pyyhkeet ovat nykyään huomattavasti laaduttomampia kuin ennen.

On vähän vaikea olla ekologinen ja kuluttaa kestävästi, jos mistään ei saa ostettua vaatteita, jotka kestävät. Edes vaatteita itse ompelevat ihmiset eivät tahdo löytää hyviä ja laadukkaita kankaita, joista ommella itse vaatteita, kun myytävien kankaiden laatu on niin surkea. Eli eipä auta viisastella "teetä ompelijalla" tai "osta kankaat ja ompele vaatteesi itse".

Kirppiksiltäkään ei tahdo löytyä muuta kuin huonoja liruja, jotka on jo pesty tai käytetty pilalle.

Inhoan ostaa vaatteita eikä asiaa auta yhtään se, että tarjolla on vain jotain huonon muotoista ja laatutonta lirua. Olen selannut nettikauppoja, jos löytäisin jotain kivaa joko kotikaupunkini kivijalkamyymälöistä (pettymys kun menen paikan päälle katsomaan) tai sitten tilaisin netistä. Nettikaupoista ei ole muuta päätynyt ostoskoriin kuin jotain sukkia...

En halua ostaa halpatuotantoliruja. Ei kannattaisi kenenkään muunkaan ostaa. Ne eivät kestä mitään ja ovat val-ta-va ympäristöongelma.

Kun niitä halpisrättejä ei kukaan osta, niin ehkä niitä sitten tuotettaisiin ja myytäisiin vähemmän.

Katsoin jokin aika sitten mtv-katsomosta dokumentin Sheinistä. Oli aika karseaa katsottavaa. H&M:n rättituotanto on todella pientä piiperrystä Sheinin tuotantoon verrattuna. H&M tuottaa murto-osan vaatteista Sheiniin verrattuna. Ja H&M tuottaa ihan järjettömän määrän vaatetta jatkuvasti.

Olen ollut ostolakossa muistaakseni 8 vuotta. Aloitin joskus kesällä 2016. En osta mitään turhaa. Vaatteet on aika yksinkertaisia, en seuraa muotia, pukeudun yksinkertaisesti ja ajattomasti. Eikä ole tullut paljon vaatteita kyllä osteltua, kun ei löydy mistään mitään järkevää ostettavaa...

Joskus yli 10 v sitten ostin kivat puuvillahousut. Ehdin käyttää niitä muistaakseni kahdesti kun yhtäkkiä kaveri huomautti, että housuissa on iso reikä. Kangas oli vain päättänyt revetä lonkan etuosasta. Siis kohdasta, johon ei juurikaan tule edes venytystä! Kiva...

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   28.7.24 12:53:33

Bonprixille ääni täältäkin.

Sekä Sellpy nettikirppikseltä löytänyt hyväkuntoisia, käytettyjä vaatteita.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.7.24 10:56:50

Onko Suomessa toiminnassa sellainen verkkokauppa kuin Avocado Store? Olen asunut muutaman vuoden Keski-Euroopassa, ja tuolta olen tilannut kestäviä ekovaatteita useammalta merkiltä. Toki välillä on tullut hutiostoksiakin valitettavasti, mutta harvoin.

Paksuja, kestäviä t-paitoja saa merkiltä Neutral. Erittäin hyviä ja kestäviä merinopaitoja lyhyillä ja pitkillä hihoilla merkiltä Kaipara. Näitä olen tilannut Avocado Storesta.

Lisäksi suosittelen saksalaista merkkiä Hessnatur, ja heiltä nimenomaan sellaisia vaatteita, jotka ovat villaa, puuvillaa, pellavaa. Modaalivaatteissa menee saumat minne sattuu, mutta nuo luonnonmateriaaliset ovat loistavia!

Osaakos joku muuten vinkata laadukkaita ratsastushousuja, joissa olisi mahdollisimman paljon puuvillaa?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 11:05:15

Tässä ei ole mitään ihmeteltävää sillä tekstiiliteollisuuden volyymi on kasvanut räjähdysmisesti. Luonnonvarat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa.

Vaatteisiin tulisi suhtautua investointeina. Hyvä vaate tulee ajan myötä halvaksi. Huonoja vaatteita joutuu ostamaan uusia. Rahan lisäksi uuden shoppailuun menee aikaa sekä henkisiä resursseja kun vaatekaappi on jatkuvan uudistuksen alla ja vaatteiden yhteensovittaminen hankalaa. Lisäksi huonot vaatteet maksavat kaappitilaa neliöissä ja huonekaluissa.

Kun on pieni, toimiva ja tyylikäs vaatekaappi, tulee se halvaksi vaikka vaatteet olisi teetetty ja vaikka ne uutena olisivatkin maksaneet. Hyvä vaate voi kestää vuosikymmeniä ja se on helppo korjata.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.7.24 11:20:17

Sellaista vielä, että opiskeluaikoina ostelin paljon halpamerkkien vaatteita. Noilta ajoilta on jäljellä muutama vaate: 2 Stadiumista ostettua t-paitaa, Vero Modan mekko, Gina Tricotin huppari... jotain muutakin varmaan. Nämä vaatteet on ostettu 15-20 vuotta sitten ja ovat siis kestäneet hemmetin pitkään käyttöä ja pesua. Materiaalit ovat paksua puuvillaa, jota tosiaan sittemmin ei ole enää käytetty halpavaatteissa (ja harvemmin muissakaan).

Näiden lisäksi minulla on viime vuosina ostettuja ekovaatteita. Mutta tuosta 5-10 vuoden takaa ei ole säästynyt oikein mitään, eli ilmeisesti tuossa vaiheessa on tapahtunut ratkaiseva muutos vaatteiden laadussa. Kaapissani on siis joko vanhoja tai melko uusia vaatteita, keski-ikäisiä ei ole koska ovat menneet pilalle vuodessa parissa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 12:22:52

Kiitoksia kaikille brändisuosituksista!

Tuota Bonprixiä mietin, että miten voi olla noin halpaa, onko tuossa joku koira haudattuna? :D Nopeasti kun katsoin, niin osa vaatteista on tosiaan 100% puuvillaa, mutta myös muita materiaaleja kuten polyesteriä löytyy.

Ja siis pitää nyt korostaa, että polyesteri ei varsinaisesti ole itsessään minulle mikään ongelma, onhan se varmasti hyvä materiaali aika moneen vaatteeseen. Mutta en halua kaikkien vaatteideni olevan muovia. Ja polyesteriäkin tuntuu olevan paljon eri laatuja, ne 20 vuoden takaiset polyesterivaatteet saattoivat olla tosi kestäviä, mutta nykyään kaikki on ohutta luirua.

Tuli tässä mieleen, että ostin joskus Thaimaan matkalla jostain ulkoilmatorilta shortsit. Maksoivat euroissa ehkä kympin, ja ne ovat vuosien jälkeen edelleen käytössä. Paksua materiaalia ja saavat vyötärön näyttämään kapealta. Ongelma on vain se, että samaa mallia tuskin enää koskaan löytyy mistään, vaikka sinne samalle torille menisikin joskus uudestaan :D

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   29.7.24 16:15:16

-: Sähän voisit viedä nuo hyvät shortsisi malliksi ompelijalle ja pyytää samannäköiset toisessa värissä :)

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 12:43:39

Henne, totta! Pistän harkintaan.

Sen verran päivitystä, että tilasin Rivalta yhden kivannäköisen paidan koossa XS. Paita menee valitettavasti palautukseen, koska se oli aivan valtava. Olin hukkkua siihen. Ehkä muiden kauppojen kanssa lykästää paremmin :D

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   1.8.24 12:55:48

ivalo.com löytyy erikseen merkeiltä laadukkaita, eettisesti valmistettuja vaatteita.

Suomalaisia brändejä lisäksi esimerkiksi Katri Niskanen, Halo, Vimma, niinmun, Nakoa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   1.8.24 12:58:02

Ja Alpa!

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Aura 
Päivämäärä:   1.8.24 13:20:45

Oon päivitellyt samaa vuosia ja tuntuu, että huonompaan ollaan siitäkin vain menossa. Huolestuttaa se, mitä kaikkea tää ultrapikamuoti ja pikamuoti tekee meidän maailmalle ja millaiseen tuhokapitalismiin ollaan matkalla.

Kävin kaverin kanssa huvikseen H&M:ssä ja ei kyllä tee mieli käydä siellä enää pitkään aikaan. Kaverini on ammattimainen vaateompelija ja ei tullut kyllä vastataan montaa vaatetta, joiden ompeleet olisi menneet edes jokseenkin hänen kriteereistään läpi. Ne ei vaan kestä. Sen lisäksi, että materiaali on heikompaa, myös työn jälki on mitä sattuun.

Vaikka aloittaja kirjoitit, ettei kirppareilta löydä mitään, niin suosittelen vielä antamaan niille mahdollisuuden. Facebookissa on erilaisia ryhmiä ja marketplace, netissä on myös vähän käytetty, sellby ja vinted jne (itselläni ei näistä kokemusta, mutta kaveri osti juuri näettekö ja hyväkuntoisia puuvillavaatteita jostain näistä). Jos asut/käyt pk-seudulla, Uffilla on usein euron päiviä tai muutaman euron päiviä, jolloin voi kerralla kiertää useamman uffin ja napata useamman vaatekerran varastoon.

Itse oon löytänyt kirppiksiltä alle kympillä merkkivaatteita 70-80-luvuilta ja edelleen pyörii tuossa käytössä. En ole kovin tarkka edes vaatteiden huollosta, mutta esimerkiksi toi yksi 70-luvun paita on kestänyt mun käsittelyä nyt 10 vuotta muuttumatta yhtään mihinkään, muut ovat olleet mulla vähän vähemmän aikaa.

Anteeksi tuputus, mutta oon vaan itse selvinnyt kirppareiden tarjonnalla niin pitkää! :D Oon onneksi aika keskivertokokoa (38), joten mun on helppo löytääkin kirppiksiltä vaatteita.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:28:20

Mitä huonompi laatu, niin sitä useammin ihmisten on pakko ostaa ja kuluttaa rahaa -> voittoa yritykselle. Nykyään mikään ei kestä. Kengät kuluu puhki kahdessa kuukaudessa, mustat farkut menettää heti värin jne.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:32:22

No eihän vaatefirmat pyöri jos vaatteet pysyy kymmenen vuotta käyttökelvollisina. Kaikki yritykset pyörii rahalla ja tarvitsee sitä, myös vaatefirmat.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   1.8.24 13:48:18

Toi nimimerkin - mainitsema koko-ongelma on myös pahentunut viime vuosina. Yhtään ei tiedä mitä saa kun tilaa omaa peruskokoa. Olen pienikokoinen, ja ennen käytin paidoista, mekoista jne. aina kokoa 36. Nykyään 36 on usein hirveän iso koko, eli pitää ottaa 34 tai XS, mutta ne voivat toisaalta olla välillä aivan lastenvaatteen kokoisia. Välillä myös pienin koko on liian iso ja leveä.

Esimerkiksi Noshilla on hirveän isot koot, sieltä mulla on yksikin mekko kokoa 32 ja vastaa reilua 36-kokoa.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.24 20:08:38

Allekirjoitan myös koko-ongelman ja huomannut juurikin Noshilla. Olen kokoa S-M/36-38 ja pitää ottaa XS (jos laatu menee seulan läpi. Kuitenkin vaate voi sitten olla hyvin oudon mallinen eli lyhyt, lyhyet hihat, kapeat hartiat ja leveä vyötärö.. WearNepralta oon löytäny urheiluvaatteita, jotka kestävät, koot vastaavat todellisia ja ovat klassisia.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 20:14:09

Juu tuo viiva olen siis minä, aloittaja.

Tuo koko-ongelma on todellinen! Tuntuu, että suurin osa vaatteista on leveitä säkkejä. Tosi vaikea löytää istuvia vaatteita, jotka eivät ole polyesteri/elastaaniluirua. Noshilta tilasin joskus paidan, ja vaikka se on ihan hyvää materiaalia, se on vyötäröstä niin leveä että näytän 10 kg painavammalta. Sitten kuitenkin yläkropasta hartioiden kohdalta suht tiukka.

Minulla on mielestäni aika pitkät kädet, mutta tosi monessa pitkähihaisessa paidassa jopa XS-koossa jää hihaa yli jopa kymmeniä senttejä.

Ja vaikka tykkään crop topeistakin, tai sellaisista vähän lyhyemmistä (sopivat korkeavyötäröisten alaosien kanssa), mutta en halua niiden olevan liian lyhyitä. Verkkokaupan kuvissa vaate voi näyttää juuri oikean mittaiselta, mutta tosielämässä se saattaa ulottua juuri ja juuri tissien alle - ja minä olen sentään vain 161 cm pitkä. En ymmärrä, kuka noita voi käyttää.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.8.24 21:28:01

Huomasin saman. Mulla on jostain yli 10 vuoden takaa h&m:n toppeja, jotka edelleen hyväkuntoisia. Ei saa samaa nykyään.
Marimekon vaatteet ja lakanat ihan paskaa nykyään. Ei tarvi niitäkään enää ostaa, menee vaan rahat hukkaan.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Kokokeskusteluun 
Päivämäärä:   1.8.24 21:34:25

Blaah, mitään todellista koko ei ole olemassakaan.

Kokomerkintä kertoo ainoastaan sen että esim s on pienempi kuin m ja m on pienempi kuin l jne. Se minkä kokoinen vaate todellisuudessa on riippuu valmistajan käyttämästä mittataulukosta (yhdellä valmistajalla voi olla useita mittataulukoita) ja siitä kuinka paljon väljyysvaraa oli lisätty peruskaavan mittoihin. Sen takia saman valmistajan samalla kokomerkinnällä olevat vaatteetkin voivat olla ihan eri kokoiset (esim puserossa sama peruskaava ja toisessa väljyysvara +2 cm ja toisessa +30 cm).

Tuosta syystä monet valmistajat ilmoittavat vaatteiden todelliset mitat (esim kainalo-kainalo mitta) mittataulukoiden sijaan.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 21:39:39

^Tiedän tuon kyllä, mutta oikeasti aika harva ilmoittaa vaatteiden todellisia mittoja. Usein verkkokaupoissa on ilmoitettu tyyliin mekon tai paidan pituus olalta helmaan tietyssä koossa, mutta siinäpä se. Se ei vielä auta, kun pitäisi tietää, onko paita esim. hartioista sopiva siinä omassa koossa.

Ja on se minusta vähän ihmeellistä, että jos tilaan samalta valmistajalta kahdet eri urheilulegginssit, on toisessa koko XS todella tiukka ja toisessa todella väljä. Jotenkin luulisi, että olisi valmistajankin etu, jos koot edes jotenkin vastaisivat toisiaan. Etenkin jos kyse on legginsseistä, joiden materiaali aina venyy joka tapauksessa, ei mistään tyköistuvasta jäykkämateriaalisesta vaatteesta.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: viveka 
Päivämäärä:   1.8.24 22:40:27

Ihana vertaistukiketju! Tässä mun vinkit:

- mustat/valkoiset perus t-paidat (kestäneet jo 4 vuotta hyvinä): Your Face
- housut: Tiger of Sweden, kestää lähes päivittäisessä käytössä 2 v ennen kuin kuluu puhki
- takit/ulkoiluvarusteet: Partioaitta!
- lämpimät toppatakit: Joutsen. Aivan ykkönen. Ei oo menny miksikään ja käytössä jo pitkään
- neuleet: Schoffa (suomalainen liike, vaatteet tehdään Italiassa, on kuulkaa hyvälaatuisia!). Liike on miestenvaateliike, mutta neuleet on niin ajattomia ja mukavia, että aloin ensin käyttään mieheni neuleita ja sitten ostin omiakin
- alusvaatteet: kotimainen MyllyMuksut (istuvat, mukavat, kivan näköisiä malleja ja on kestäneet erittäin hyvin käyttöä) ja Tamsilk
- Alpa on kans ollut tosi hyvä ja miesten mallit sopii naisillekki

Hilfigerit, Hugo Bossit ja vastaavat ei tietääkseni oo enää nykyään "laatuvaatteita", ainakin oma kokemus ollut että ei kestä pesua tai käyttöä nimeksikään

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   1.8.24 22:46:21

Mua lähinnä ihmetyttää, kun täälläkin moni sanoo, että 10v vanhat vaatteet on hyviä. Mutta voin vaikka vannoa, että kymmenen vuotta sitten tuskasteltiin vaatteiden huonoa laatua ja vannottiin niiden 10v vanhojen henkkamaukkojen nimeen! Miltä tuntuiskaan nyt saada käsiinsä uudenkarhea trikoopaita 20 vuoden takaa?

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: _mies_ 
Päivämäärä:   13.8.24 11:45:19

Lähettäjä: hswh
Päivämäärä: 28.7.24 12:47:07

Tuo alusvaatteiden kuultaminen läpi on tuttu ongelma.
... Ilmankaan ei voi olla, koska nännipihat ja nännit paistaa läpi... Ja naisten nännithän ei saa näkyä. Hyihyi miehet kiihottuvat. Miehiltähän ei voi vaatia käytöstapoja, eli että jättäisivät naisten tissit ja nännit kommentoimatta ja tuijottamatta.

--
Mielestäni tässä on ollut tänä kesänä Suomessakin kiva trendi: naiset uskaltaa olla ilman liivejä. Ei siis haittaa jos nännit näkyy hieman läpi. Mielestäni kiva juttu ja kyllä me miehet ainakin yritetään olla tuijottamatta :)

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   13.8.24 11:55:50

Tilanne on sen verran paha, että minä olen ihan tosissani harkinnut jo ompelukoneen ostoa ja vaatteiden ompelun opettelua. Mun on muutenkin vaikeaa löytää etenkin yläosia, kun 38:n paitaan pitäisi saada keskimäärin 10cm pitemmät hihat aina. Samoin selän pituus on herkästi ongelma, kaikki on liian lyhyitä kittanoita.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.8.24 12:20:59

"Mielestäni tässä on ollut tänä kesänä Suomessakin kiva trendi: naiset uskaltaa olla ilman liivejä. Ei siis haittaa jos nännit näkyy hieman läpi. Mielestäni kiva juttu ja kyllä me miehet ainakin yritetään olla tuijottamatta :)"

No, minä en ainakaan halua kulkea ilman liivejä, tuntuu epämukavalta ja näyttää mielestäni tyhmältä. Moni vaate istuu paljon paremmin, kun on rintsikat alla.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   13.8.24 12:36:32

Itse olen tykästynyt pure waste-merkin t-paitoihin. Sain niiden paitoja töitä varten ja olen käyttänyt niitä paljon 2 vuoden aikana ja edelleen minusta siistejä ja hyväntuntuisia päällä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.8.24 13:33:12

Eiköhän pellavaa ja puuvillaakin tehoviljellä nykyään jotenkin sen kuiturakennetta heikentävästi. Puuntuotannossahan on jo saavutettu se ongelma, että insinöörien mitoitusohjeistusta pitäisi korjata, kun samat dimensiot ei enää riitä kuin aiemmin puutavaran ollessa syyrakenteeltaan tiheämpää.

H&M:ltä tuntuu luonnonkuitujen käyttö vähentyneen radikaalisti, cubukselta löytää välillä luonnonkuituja, mutta ainakaan collegevaatteiden kestävyys ei ole edes välttävä, hiutuu hetkessä puhki, vaikka olisi vaikuttanut ihan paksulta materiaalilta. Monilta muista mainituista ei saanut luonnonkuituja 20v sittenkään. Ja valkeat paidat on kyllä olleet läpinäkyviä niin kauan kuin olen rintaliivejä käyttänyt (n. 25v).

Melkoista salapoliisityötä on nykyään löytää mitään ostettavaa. Erityisesti sukkien löytäminen näkyy menneen lähes mahdottomaksi. Muita tuotteita yleensä lopulta löytää vaihtelevasti jostain eri merkeiltä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.8.24 14:26:49


"Mua lähinnä ihmetyttää, kun täälläkin moni sanoo, että 10v vanhat vaatteet on hyviä. Mutta voin vaikka vannoa, että kymmenen vuotta sitten tuskasteltiin vaatteiden huonoa laatua ja vannottiin niiden 10v vanhojen henkkamaukkojen nimeen! Miltä tuntuiskaan nyt saada käsiinsä uudenkarhea trikoopaita 20 vuoden takaa?"

Tää ei valitettavasti ole sellainen "ennen oli kaikki paremmin" -valitus, vaan ihan selkeästi huomattavissa oleva fakta, että ollaan siirrytty ultrapikamuodin pariin ja pikamuoti yrittää pysyä mukana "kehityksessä".

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: (tyhjä) 
Päivämäärä:   13.8.24 14:49:51

Ostin joskus 10 vuotta sitten kirppikseltä H&M:n puuvillaisen collegepaidan, joka on väriltään nyt vähän jo kulahtanut, joten käytän sitä ainoastaan kotosalla, mutta muuten kangas on ehjää ja hyvälaatuista. Teininä ja parikymppisenä (2000-luvun alkupuolella) ostin muutenkin paljon perusvaatteita H&M:ltä ja tuolloin ne kestivät hyvin käyttöä. Samoin jotkut Seppälän ja Lindexin vaatteet olivat hyvälaatuista puuvillaa ja kestäviä.

Nyt aikuisena olen tykännyt Noshin vaatteista, vaikka täällä moni niitä näyttääkin karsastavan. Tosin kieltämättä laatu on niissäkin huonontunut ja harmittaa, kun ei ole enää niin kivoja kuoseja tarjolla kuin alkuaikoina, mutta t-paitoja ostan Noshilta edelleen, ja keväällä ostin mm. farkut, jotka ovat olleet oikein hyvät. Lisäksi minulla on vaatteita mm. Riva Clothingilta (nyk. Toive), Verson Puodilta ja Papu Designilta (täältä ostan tosin vain silloin, kun ovat alennuksessa, koska ovat mielestäni hieman ylihinnoiteltuja), nämä olen ihan hyviksi havainnut.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   13.8.24 16:22:47

Mä katselin tässä pussilakanoita Ikeassa. Käytännössä kaikissa oli viskoosia tai polyesteriä ja olivat ohuita liruja. Kun vertaa saman puljun parinkymmenen vuoden takaisiin 100% puuvillaa oleviin ero on kuin yöllä ja päivällä. Sama muilla valmistajilla. Verratkaapa vaikka Marimekon tai Finlaysonin nykyään käyttämää kangasta menneiden vuosikymmenen vastaaviin, ei niistä voi puhuakaan samana päivänä.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   13.8.24 16:41:25

No ei tietenkään voi verrata, koska reilu 20 vuotta sitten esim Finlaysonin kankaita vielä painettiin Suomessa, jonkun verran aikaisemmin kangas kudottiinkin Suomessa. Kun siirryttiin kiinapainatukseen ja kiinakankaaseen, niin ero on päivänselvä.

Mulla on vanhoja Finlaysonin ja Tampellan kankaita, eikä ne ole menneet miksikään, paitsi no värit haalistuu pesussa, mutta kangas on laadukasta ja kestävää.

  Re: Vaatteiden surkea laatu nykyään

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   13.8.24 18:27:01

https://www.uniqlo.com/eu/en/home
Edullista, mutta todella hyvää laatua - vaatteet kestää pesusta pesuun eikä saumat ratkeile!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.