Lähettäjä: hswh
Päivämäärä: 28.7.24 12:47:07
Olen ihmetellyt samaa jo kauan. Edes laatumerkeiltä isommalla rahalla ei löydä laadukasta vaatetta. Kaikki on laadutonta.
Materiaali on ohutta, näkyy läpi, todella lirumaista, venyy, menee pesussa huonoksi, muovimaista, ryppyyntyy ja nyppyyntyy, on kylmää tai hiostaa (liittynee tuohon muovimaisuuteen), jne.
Vaikka jonkun vaatteen tuotetiedoissa lukee "paksumpaa materialia" (esim. valkoinen T-paita), sekin on liru, ryppyyntyvä, muovimainen, näkyy läpi... Rasittavaa.
Tuo alusvaatteiden kuultaminen läpi on tuttu ongelma. Kun tuntuu, ettei mistään löydä edes alusvaatteita, jotka olisivat mukavat päällä eikä muodosta mitään outoja kumpuja, niin siihen lisättynä läpikuultava materiaali vaatteessa tekee tyylikkäästä pukeutumisesta lähes mahdottoman. Ihonväriset näkyy läpi liian vaaleina/keltaisina, punertavat näkyy läpi punertavina. Valkoisen tai vaalean alle on mahdotonta löytää sopivia alusvaatteita. Ilmankaan ei voi olla, koska nännipihat ja nännit paistaa läpi... Ja naisten nännithän ei saa näkyä. Hyihyi miehet kiihottuvat. Miehiltähän ei voi vaatia käytöstapoja, eli että jättäisivät naisten tissit ja nännit kommentoimatta ja tuijottamatta.
Kun mietin parinkymmenen vuoden takaisia vaatteita, niin en voi kuin ihmetellä, että mitä tapahtui. Materiaalit olivat huomattavasti parempia jopa halpakaupoissa (esim. H&M) ja vaatteet kestivät pitkään ja ne olivat hyviä käytössä. Ja lisäksi malliltaan hyviä. Esim. housut olivat takaa korkeammat kuin edestä ja istuvuus hyvä. Nykyään housut ovat takaa matalammat kuin edestä, istuvuus huono, ostipa minkälaisella vyötäröllä vain.
Nykyään lähes mistä vain vaatteesta voi sanoa "sinkuu kuin purukumi" eikä materiaalia voi myöskään uusiokäyttää ja kierrättää. Elastaani on ns. vaateteollisuuden syöpä. Villapuserotkin jotain tekokuitua tai tekokuitusekoitetta.
Myös lakanat ja pyyhkeet ovat nykyään huomattavasti laaduttomampia kuin ennen.
On vähän vaikea olla ekologinen ja kuluttaa kestävästi, jos mistään ei saa ostettua vaatteita, jotka kestävät. Edes vaatteita itse ompelevat ihmiset eivät tahdo löytää hyviä ja laadukkaita kankaita, joista ommella itse vaatteita, kun myytävien kankaiden laatu on niin surkea. Eli eipä auta viisastella "teetä ompelijalla" tai "osta kankaat ja ompele vaatteesi itse".
Kirppiksiltäkään ei tahdo löytyä muuta kuin huonoja liruja, jotka on jo pesty tai käytetty pilalle.
Inhoan ostaa vaatteita eikä asiaa auta yhtään se, että tarjolla on vain jotain huonon muotoista ja laatutonta lirua. Olen selannut nettikauppoja, jos löytäisin jotain kivaa joko kotikaupunkini kivijalkamyymälöistä (pettymys kun menen paikan päälle katsomaan) tai sitten tilaisin netistä. Nettikaupoista ei ole muuta päätynyt ostoskoriin kuin jotain sukkia...
En halua ostaa halpatuotantoliruja. Ei kannattaisi kenenkään muunkaan ostaa. Ne eivät kestä mitään ja ovat val-ta-va ympäristöongelma.
Kun niitä halpisrättejä ei kukaan osta, niin ehkä niitä sitten tuotettaisiin ja myytäisiin vähemmän.
Katsoin jokin aika sitten mtv-katsomosta dokumentin Sheinistä. Oli aika karseaa katsottavaa. H&M:n rättituotanto on todella pientä piiperrystä Sheinin tuotantoon verrattuna. H&M tuottaa murto-osan vaatteista Sheiniin verrattuna. Ja H&M tuottaa ihan järjettömän määrän vaatetta jatkuvasti.
Olen ollut ostolakossa muistaakseni 8 vuotta. Aloitin joskus kesällä 2016. En osta mitään turhaa. Vaatteet on aika yksinkertaisia, en seuraa muotia, pukeudun yksinkertaisesti ja ajattomasti. Eikä ole tullut paljon vaatteita kyllä osteltua, kun ei löydy mistään mitään järkevää ostettavaa...
Joskus yli 10 v sitten ostin kivat puuvillahousut. Ehdin käyttää niitä muistaakseni kahdesti kun yhtäkkiä kaveri huomautti, että housuissa on iso reikä. Kangas oli vain päättänyt revetä lonkan etuosasta. Siis kohdasta, johon ei juurikaan tule edes venytystä! Kiva...
|