Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada mies auttamaan kotitöissä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.24 18:46:50

Alkaa olla raivostuttava tilanne miehen kanssa. Olemme olleet yhdessä 14 vuotta ja vähitellen lipsunut tähän. Mies ei siis tee kodin eteen juuri mitään. Käy välillä kaupassa ja laittaa toki ruokaa innokkaasti. Joskus pesee pyykkiä ja laittaa tiskikoneen päälle, mutta siihen se oikeastaan jää. Asumme omakotitalossa maalla, joten tekemistä riittää.

Minä teen oikeastaan suuren osan kotitöistä. Imuroin, pyyhin pölyt, tiskaan käsin ne mitä tulee tiskattavaa, järjestelen kotia, viikkaan pyykit, pesen ikkunat, siivoan vessan ja kylppärin, pesen saunan, tuuletan matot. Viikonloppuna vein valtavan romukuorman kaatopaikalle, jossa oli mm. vanha kirjahylly, paljon todella painavaa tavaraa ja kaikkea pientä sälää. Viikonloppuna myös kaivoin muutaman kaadetun puskan juuripaakun maasta, harvensin raja-aitoja ja vein puutarhakalusteita talvisäilöön. Siirsin myös jääkaapin paikaltaan, koska piti avata tukkoon mennyt kondensioveden reikä. Ja tein kaiken ihan yksin, kun mies istui koneella. Pyysin apua, mutta vastaus oli "joo joo" tai "ei ole hänen homma". Toki itse olen itseni tähän tilanteeseen osittain ajanut, koska suostun vain tekemään kaiken. Olen kokeillut pari kertaa olla kuukauden tekemättä yhtään mitää, mutta voitte vain kuvitella, mihin kaaokseen koti joutui.

Mies on muutenkin luonteeltaan harkitsevaisempi, jos jotain ryhtyy tekemään. Miettii rauhassa ja suunnittelee, minä sen sijaan käyn heti työhön. Mutta millä ihmeellä häneen saisi vauhtia?! Alkaa olla todella raskasta, kun työpäivän jälkeen teen vähintään kaksi tuntia pelkkiä kotitöitä, kun mies istuu koneella pelaamassa. Suuttuu, jos pitää raskaan työpäivän jälkeen ryhtyä jotain tekemään. Kaiken vielä kruunaa se, että olen raskaana neljännellä kuulla ja edelleen saan tehdä aivan kaiken. Mies jaksaisi todellakin kantaa vaikka mitä, mutta minä saan kasvavan mahani kanssa nostella monta kymmentä kiloa painavia romuja.

Auttakaa..

Re: Miten saada mies auttamaan kotitöissä?

Päivämäärä:   14.10.24 18:48:50

Ja olemme molemmat yliopiston käyneitä, mies ei edes ole mikään elämänkoululainen...

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   14.10.24 18:50:03

Onko mies aina ollut tuollainen vai muuttunut nyt? Kuulistaa tosi kauhealta, yhdessähän te siellä asutte niin miten ei muka ole miehenkin homma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 18:50:55

Joten sä raadat ja uhriudut. Mies nautiskelee luppoilusta. Sopiiko kysyä mikä saa lisääntymään tuollaisen miehen kanssa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.10.24 18:51:01

"ei ole hänen homma"

Olisin nostanut korvasta seinälle tuollaisen sammakon jälkeen.

Päivämäärä:   14.10.24 18:52:26

Kyllä alusta asti oli tätä havaittavissa, mutta mennyt vuosi vuodelta vain pahemmaksi. Opiskeluaikana piti oman kämppänsä kunnossa (asuttiin siis eri paikkakunnilla opiskeljaoka), mutta yhteen muuton jälkeen alkoi olla merkkejä ilmassa. Viimeisen viisi vuotta ollut jatkuvasti tätä.

Päivämäärä:   14.10.24 18:55:15

Jos älähdän hänelle jostain, niin suuttuu ja mököttää loppupäivän. Kommentoi, että "kivaa asua tuollaisen kiukuttelijan kanssa" ja "mitään muuta kuin valitusta ei taas tule".

Päivämäärä:   14.10.24 18:55:57

Koostatte listan kaikista töistä ja jaatte siitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 18:56:17

"auttamaan" ?

Mies asuu talossa? Ne on myös sen kotitöitä, sen vastuu, ei mitään auttamista.

Alapa miettiä miten paljon vähemmän siivottavaa olisi jos asuisit yksin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.10.24 18:57:32

No kuule, sitä saa mitä tilaa. Ja paksuksikin piti vielä ruveta. Mun mielestä olet tuon ansainnut kun olet itse kaiken mahdollistanut. Että koitapa pärjätä. :D

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.10.24 19:04:01

Pitäiskö vaan istua yhdessä pöydän ääreen ja keskustella asioista ihan oikeasti . Jos molemmat käy päivätöissä niin eihän tuollanen työnjako toimi.

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   14.10.24 19:06:16

Minä yhden tuollaisen kanssa erehdyin hetkeksi yhteen, mutta lopulta sanoin että kynnysmattoja ja kofinkoneita saa Tokmannilta ja heitin pihalle.

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   14.10.24 19:08:04

Onnea aloittaja, kohta hoidat kotitöiden lisäksi sen lapsenkin. Tai oikeastaan kaksi lasta, sillä eihän sinulla mitään miestä ole vaan miesvauva.

Päivämäärä:   14.10.24 19:09:15

Tosi monta kertaa on istuttu saman pöydän ääressä. Loppuu aina siihen, että mies suuttuu. Kun mainitsin pihatöistä (rännien putsaus ja lehtien haravointi), oli vastaus taas että "joo joo, älä jaksa valittaa". Hän on myös sanonut, että on joutunut teininä kotona asuessaan tekemään niin paljon pihatöitä, ettei hän enää suostu tekemään pihalla mitään ellei ole aivan pakko. Niin... Viimeksi mies on leikannut nurmikot joskus ehkä neljä vuotta sitten ja haravaan ei ole koskenut sinä aikana kun tässä on asuttu (kuusi vuotta).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 19:11:28

Joko mies tekee itse tai palkkaa jonkun joka tekee.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   14.10.24 19:25:03

Ei auttamaan, vaan tekemään osansa. Lapset auttavat kotitöissä, ei perheen aikuiset.

Ei tuossa oikein muu auta kuin puhuminen, ja ihan kasvotusten. Ei niin, että huutelet jostain ja toinen istuu koneella tai katsoo telkkaa. Paljon on kotitöitä mitä voi siirtää viikonloppuun ja vapaa päiville, jos arki on liian raskasta. Jostain voi myös karsia töitä pois esim. matot. Koti on koti ilman mattoja.

Oletko muuten varma, että olet huomannut kaikki kotityöt mitä mies ehkä tekee? Polttopuiden teko, pihahommat, talon ulkopuolinen hoitaminen esim. lumityöt, rännien puhdistus...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.10.24 19:27:28

No johan se mies on sanonut, että ei aio osallistua. Ei se tuosta muutu, pahenee vaan. Miksi, MIKSI ihmeessä teet vielä lapsen tuollaisen kanssa?!?!

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.10.24 19:32:39

Kuulostaa siltä että joko olet tuolle upealle urokselle piikana ja hoidat kodin sekä tulevan lapsen tai sitten avaat silmäsi ja lähdet karkuun. Ei tuo mies tule tuosta yhtäkkiä reipastumaan ja tekemään hommia.

Päivämäärä:   14.10.24 19:33:41

Q: kyllä se vain niin on, että minä teen 95 % tämän talon töistä. Mainitsemistasi jutuista minä teen ihan kaiken. Teen lumityöt, pilkon polttopuut (naapuri tuo meille aina klapikuorman, mutta pilkon ne tarvittaessa pienemmäksi takkaa varten), teen huoltomaalaukset, putsaan rännit. Tiedän, että mies ei näitä tee minun näkemättä, koska hommat eivät tapahdu.

Päivämäärä:   14.10.24 19:34:20

Älä ota johtajan roolia äläkä myöskään ala vaatia tai nalkuttaa. Muista että mies on aikuinen ihminen ja hänellä voi olla eri rytmi tehdä asioita kuin sinulla. Ja sen pitää olla ok. Sen sijaan että tuot vaatimukset pöytään ja nalkutat miten miehen pitää auttaa, niin mitäpä jos annat miehen ratkaista ongelman. Kerro hänelle kuinka väsynyt olet ja kuinka tilanne on sinusta epäreilu ja syö myös kipinää suhteesta. Pyydä mieheltä ratkaisuehdotuksia.

Keskustelkaa myös mikä on sopiva siisteystaso ja onko jotain töitä, joita voisitte ulkoistaa. Ja millainen jako on mielestänne ok.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.10.24 19:39:38

"Hän on myös sanonut, että on joutunut teininä kotona asuessaan tekemään niin paljon pihatöitä, ettei hän enää suostu tekemään pihalla mitään ellei ole aivan pakko"

Minkä takia hän on muuttanut paikkaan, jossa on pihatöitä tehtävänä? Mitä sovitte, kun paikkaa valittiin?

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   14.10.24 19:43:52

Kumman toiveesta asutte omakotitalossa? Jos mieskin haluaa siellä asua, niin sitten tekee osansa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.10.24 19:45:57

. Hyvät neuvot sinulla

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   14.10.24 20:04:03

Ei se muutu. Joko siedät tai eroat.
Miksi mitään muuttaisi, kun pääsee helpommalla ja saa syyttää nalkuttavaa akkaa? Yhtä tollasta katsoin pari vuotta ja sekin oli pari vuotta liikaa.

Ei auttanut keskustelut, kiukuttelut eikä se että pyysi ratkaisuja. Miehelle tilanne oli ok!

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   14.10.24 20:18:41

Mies kuulostaa laiskalta, mutta toisaalta huomaan temperamenttieron. Rakas äitini saa aina mökillä ideoita ja niihin pitäis iskeä kiinni ihan sillä sekunnilla just heti kun hänestä siltä tuntuu. Ehdotan että kirjaat kaikki tehtävät työt ihan ruutupaperille ja sinne sit myös aikataulu mihin mennessä pitää mielestäsi hoitaa. Kyllä normaali suomalainen Mies huolehtii että työt menevät suht. tasan. Voi olla, että miehesi on laiska, mutta kuulostat kyllä itsekin vähän impulsiiviselta päsmäröijältä. Kyllä miehellä on oikeus aikatauluttaa omat kotityönsä jos se on mahdollista ja perusteltavissa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.10.24 20:21:57

"Kuulostaa siltä että joko olet tuolle upealle urokselle piikana ja hoidat kodin sekä tulevan lapsen tai sitten avaat silmäsi ja lähdet karkuun. Ei tuo mies tule tuosta yhtäkkiä reipastumaan ja tekemään hommia."

No näin.

Eikä yhtään ilkeästi vaan todellakin faktana vain, että ihan saat sitä mitä olet tilannut ! Asioihin olisi pitänyt puuttua eli niistä keskustella heti silloin kun ovat olleet ajankohtaisia.. Jos ei suostu pihatöihin omien traumojensa vuoksi niin ei osteta taloa vaan asunto-osake ! Noin esimerkiksi. Mutta peli on menetetty kun raskautumaan aloit, nyt on vaan kestettävä siihen asti että lapsi on edes jonkun ikäinen... Tai sitten kestät koko lapsen kotona asumisen ajan jos oikein martyyroit, mutta mies ei tuosta olennaisesti muutu ja HÄN ON SE SANONUT IHAN SUORAAN, et vain ole halunnut kuunnella. Ajattelitko hänen osallistuvan vauvan hoitamiseen ? Lapsen kasvatukseen, kaikkiin tarhan ja koulun juttuihin ja tapahtumiin ? Onnea vaan.

Päivämäärä:   14.10.24 20:22:37

Juu ensimmäisenä pitää päästä eroon tästä "mies auttaa kotitöissä" ajatuksesta. Mies ei auta vaan miehen kuuluu tehdä oma osansa.

Päivämäärä:   14.10.24 20:22:53

Ei mitenkään, itsehän sinä olet tuon mahdollistanut ja päättänyt alkaa vielä lisääntymäänkin ihmisen kanssa joka ei sinusta välitä. Jos haluat silti jatkaa asumista tyypin kanssa joka pitää sinua hieman nalkuttavana mutta muuten ihan kätevänä kotipiikana, voitte muuttaa pienempitöiseen asuntoon.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.10.24 20:25:00

Niin ja kotityöt eivät ole auttamista vaan hänen osuutensa niistä. Miten sitten ikinä olettekaan sopineet, että yhteiseksi "siisteystasoksi" sisällä ja ulkona asetetaan ja miten niiden suorittaminen jakautuu. Tai miten päätätte ne nyt jakaa kun on ne lapsen hoitamiset ja lapsen ylimääräiset pyykit ja siivoamiset, mutta sinä vastaavasti äitiyslomalla x aikaa.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   14.10.24 20:51:16

Meillä auttoi vasta todellinen eron uhka ja erilleen muutto. Sitä ennen kaikki puhe meni kuuroille korville ja totesi vain "Sun pitää hankkia toisenlainen mies" tai vaihtoehtoisesti suuttui ja hyökkäsi vastaan.

Nyt asutaan asumuserossa ja katsotaan miten mies jaksaa kotitalouttaan pyörittää. Minulla vuoden määräaikainen vuokrasoppari, sitten katsotaan uudelleen miten jatketaan.

Lähettäjä: mölli 
Päivämäärä:   14.10.24 20:51:27

Sivusta olen katsellut kun eräästä talosta vaimo lähti. Romua pursuaa pihatielle asti, sisällä varmaan melkoinen sotku. Ikkunoista ei näe läpi. Kaljatölkkejä on lattiasta kattoon asti kuistilla, siitä kulkeutuvat ulos jaloissa vierien.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   14.10.24 21:01:03

Joskus nuorempana oli tuo ongelma. Ratkesi kun sanoin että jaetaan kotityöt, ja en mennyt pomoilemaan miehen osuuteen. Olin aiemmin tarkka miten pitää siivota, viilata pyykki, täyttää astianpesukone jne. lopetin sen nillittyksen. Ja jos oli joku homma tekemättä, en maininnut mutta en tehnyt hänen puolestaan. Kerran sitten sattui anoppi kylään ja alkoi siivoilla. Aiemmin en olisi voinut sietää, mutta päätin siinä että en sano, enkä kiellä. Homma kääntyi niin että mies alkoi tehdä osuutensa, ja riidatkin loppuivat. Oma asenteeni muuttui, vikaa oli meissä molemmissa. Yhä mies tekee, eikä ole anoppi enää alkanut siivota kun on käynyt. On kyllä jo todella iäkäs, että jos jotain haluaa puuhata, niin toki saa tehdä.

Päivämäärä:   14.10.24 21:28:05

Sillä hetkellä kun mun mies väittäisi, että joku pakollinen asumiseen liittyvä juttu "ei ole hänen homma", saisi mies muuttaa saman tien uuteen osoitteeseen, missä nuo hommat sitten kuuluu jollekin ulkopuoliselle.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   14.10.24 22:36:01

.., teille ei sovi omakotitalossa asuminen. Tällainen sääntö on hyvä: ketä asia häiritsee tehköön sen työn! Nalkuttaminen on inhottavaa! Sitten vielä "vanhan kansan" toteamus: Laiska työnsä laskee!

Päivämäärä:   14.10.24 22:36:04

Onneksi, onneksi ja onneksi mieheni on duunari <3

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   14.10.24 22:43:47

Mä en @!#$ ymmärrä tuota "auttamaan".
Mun mies ei ole mikään pikku apuri, vaan mun kanssa yhdenvertainen ihminen.
Ihan on alusta asti jaettu ja tehty kotityöt yhdessä ja erikseen. Mies tekee välillä jopa enemmän, riippuen kummankin työkuvioista.

En minä apua tarvitse esim. siivouksessa, eikä mieskään. Se siivoaa kumman vuoro on, tai kumpi ehtii. Joka päivä ja viikko, ja kuukausi, on tietyt jutut tehtävä.

Päivämäärä:   14.10.24 22:44:57

Minäkin suosittelisin muuttamaan pois omakotitalosta.

Päivämäärä:   14.10.24 22:46:37

Miksi ihmeessä olet raskautunut tuollaiselle miehelle? Ihan oikeasti, miksi?

Itse en tuossa tilanteessa näkisi muuta vaihtoehtoa kuin ero ja muutto joko kerros- tai rivitaloon. Muutat lapsen kanssa kaksioon, niin päivän kotityöt on tehty vartissa, jos ruuanlaittoa ei oteta huomioon. Tuo mieshän ei tosta tule muuttumaan ja rehellisesti sanottuna olet tuossa tilanteessa ihan omaa tyhmyyttäsi. En voi ymmärtää, miten itsekunnioituksesi on niin huono, että annat miehen kohdella itseäsi noin.

Lähettäjä: Fbj 
Päivämäärä:   14.10.24 22:47:57

Exceliin kaikki kotityöt ja toteat, ettet ole mikään piika ja miehen tulee tehdä puolet eli oman osuutensa. Laitat siihen myös vaivanhoidon tehtävät, nythän ne pitää sopia valmiiksi ennen kuin vauva syntyy.

Siis ihan hyvässä hengessä isket listan hänen kouraansa, ja sanot että käy sen läpi milloin ehtii ja lauantaina sitten jaetaan työt.

Mikäli ei ala tehdä osuuttaan niin nyt on hyvä hetki muuttaa omaan asuntoon ennen kuin vauva syntyy.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 22:54:06

Et saa mitenkään 'auttamaan'.

Potkaise tuo lapsi ulos, ennen kuin seuraava lapsi syntyy.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.10.24 23:00:03

"Tällainen sääntö on hyvä: ketä asia häiritsee tehköön sen työn!"
Ihan hiton typerä neuvo.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   14.10.24 23:03:27

"Onneksi, onneksi ja onneksi mieheni on duunari <3"

Minunkin mies on duunari, mutta ei se duunarius ole saanut ihmuria heilumaan tai pyykkejä eksymään pesukoneeseen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.10.24 23:20:43

Siis miksi kitiset täällä ongelmasta jonka ihan itse olet aiheuttanut? Ja lapsikin tarvitsee vielä tuohon tehdä - lapsi saa isäkseen laiskimuksen ja äidikseen vätyksen, vau hieno tulevaisuus edessä. :D Tee asialle jotain, soita vaikka miehen äidille ja kitise sille kuinka huonosti on poikansa kasvattanut, me ei asialle nyt vaan voida mitään

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   14.10.24 23:42:27

”". Hän on myös sanonut, että on joutunut teininä kotona asuessaan tekemään niin paljon pihatöitä, ettei hän enää suostu tekemään pihalla mitään ellei ole aivan pakko. Niin... Viimeksi mies on leikannut nurmikot joskus ehkä neljä vuotta sitten ja haravaan ei ole koskenut sinä aikana kun tässä on asuttu (kuusi vuotta).”

No minkä helevetin vuoksi sitä pitää asua omakotitalossa jos pihatöitä ei halua tehdä?

Joko mies alkaa tehdä oman osansa tsi sitten maksaa jollekulle joka tekee.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   14.10.24 23:43:33

Mitä tarkoitat auttaamaan?? Asutte molemmat samassa asunnossa/talossa joten vastuu kyseisen asunnon/talon ylläpidosta on yhtälailla kummankin vastuulla. Paukuta se kunnolla mieslapsesi tajuntaan tai sitten lähdette suosiolla eri teille. Sotkekoon omaa kämppäänsä.

Vai mitä luulet tapahtuvan lapsen syntymän jälkeen? Tilanne ei tule paranemaan, sen voin luvata.

Lähettäjä: Dvh 
Päivämäärä:   15.10.24 00:09:47

Anna kun arvaan; kaikki laskut hoidetaan kuitenkin täsmälleen puoliksi tai nainen maksaa enemmän.

Päivämäärä:   15.10.24 01:08:45

Tuo 2 tuntia lapsettomassa kodissa päivittäin kotitöihin kuulostaa mielestäni älyttömältä ajalta. Ehkäpä rimaa olisi vara vähän laskea? Meillä mies jättää kotityöt tekemättä, jos menen neuvomaan miten ne pitäisi tehdä. Aikaisemmin tätä neuvomista tein, mutta lopetin, koska muuten saisin tehdä kaiken itse. Pyykin pesun olen mieheltäni kieltänyt(omiansa saa pestä) minun ja lasten vaatteita ei pestä pilalle. Mutta kyseessä lähtökohtaisesti aktiivisempi tapaus aina on polttopuut tehnyt, nurmikon leikannut, lumet aurannut. Sisätöissä olen joskus joutunut patistelemaan, mutta on itsekkin tajunnut, että minä en yksinkertaisesti kaikkea jaksa enkä pysty hoitamaan. Joten vakava keskustelu asiasta ja sanot suoraan, että miksi katselisin sinua, jos pääsen elämässä yksin vähemmällä. Miehen on pakko ryhdistäytyä kun lapsikin tulossa!

Lähettäjä: Miettivä 
Päivämäärä:   15.10.24 07:44:19

sk: "En minä apua tarvitse esim. siivouksessa, eikä mieskään. Se siivoaa kumman vuoro on, tai kumpi ehtii. Joka päivä ja viikko, ja kuukausi, on tietyt jutut tehtävä"

Olen asunut talossani noin 15 vuotta, eksän kanssa, yksin vuoden verran, sitten nyksän kanssa. Ei ole vielä selvinnyt, mikä ihmeen kotityö on se joka pitäisi tehdä joka päivä.

Lähettäjä: meillä 
Päivämäärä:   15.10.24 07:55:57

Meillä mies oli laiskahko myös.
Muuttui kun otin seksin kauppatavaraksi.
Kunnon vanhanajan kiristystä siis.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.24 08:06:58

"
Kyllä alusta asti oli tätä havaittavissa"

-Miten ihmeessä olet päätynyt haaskaamaan elämästäsi 14v ja hankkiutumaan raskaaksi miehelle, josta alusta asti oli havaittavissa, että yhdessä asuminen ei tule toimimaan?

Jos mies ei halua tehdä omakotitaloon liittyviä pihatöitä, vaan asuisi mielummin kerrostalossa, ja sinä haluat silti asua omakotitalossa, niin ulkotyöt on sinun harrastuksesi. Mutta koska tuota harrastusta ei täysin voi jättää tauolle, niin niiden hoidosta raskausaikana olisi pitänyt sopia selvästi ennen raskauden alkua: onko varaa palkata joku hoitamaan ne vai suostuuko mies sen aikaa toimimaan talkkarina?

Kun nyt lapsikin on tulossa, niin voit vielä yrittää listata kaikki kotityöt vähäisintä myöten, samalla jo mukaan ottaen myös lapseen liittyvät tulevat vastuut. Sitten jaatte ne tasapuolisesti ja mies sitoutuu ottamaan vastuun puolesta tehtävälistaa. Tai sitten muutatte eri osoitteisiin. Anna miehen suuttua, siinä kun suuttuu. Aivan tyhjänaikaista ja lapsellista kiukuttelua suuttua siitä, että aikuisen ihmisen pitäisi hoitaa osansa arjen velvollisuuksista. Se odottamasi lapsikin tulee suuttumaan ja joudut silti vaatimaan, että syö ja pukee päälleen. Ihan samalla tavalla siltä mieslapseltakin joutuu vaatimaan normaaleita arjen asioita suuttumisista huolimatta.

Päivämäärä:   15.10.24 08:15:18

Taitaa sulla aloittaja itselläsikin jotenkin… en keksi sanaa tähän, mutta ethän sä itsekään kovin hyviä elämänvalintoja nyt tunnu tekevän.

Ensin pariudut vätyksen kanssa, sitten muutat vätyksen kanssa työmaaleirille ja koska sekään ei sulle riitä niin hankit lisää hommia lisääntymällä.

Mitäs jos ottaisit myös vastuuta omasta elämästä? Ja rakentaisit siitä sellaisen mitä jaksat.

Lähettäjä: Tyhjäpää 
Päivämäärä:   15.10.24 08:03:09

Mitä väliä, jos koti on kaaoksessa?
Mene itsekin vain porsastelemaan sohvalla ja anna miehen havahtua. Meni siihen sitten kuukausi tai vuosi. Voisit samalla kutsua kaaoksen keskelle miehen sukulaisia ja katsoa miten mies reagoi.

Mies ostaa robotti-imurin ja muuttakaa pois omakotitalosta?
Mies on tunnistanut ja kertonut, ettei näitä hommia halua tehdä, joten miksi olette edes muuttaneet okt? Jos sinä haluat asua maalla, niin sitten sinä myös vastaat ulkohommista ja lakkaat valittamisen. Muutenkin valittaminen ja hoputtaminen täytyy lopettaa. Jos kohtelet miestäsi kuin lapsi, niin hän käyttäytyy kuin lapsi.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.10.24 08:50:45

” Mitä väliä, jos koti on kaaoksessa?
Mene itsekin vain porsastelemaan sohvalla ja anna miehen havahtua. Meni siihen sitten kuukausi tai vuosi. Voisit samalla kutsua kaaoksen keskelle miehen sukulaisia ja katsoa miten mies reagoi.”

Ei tollaisia miehiä kiinnosta. Sukulaisille selitetään miten ei oo nainen siivonnut… ja sukulaiset nyökyttelee. Been there, done that. Ja erosin.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   15.10.24 09:01:32

Että oikein yliopiston käyneitä🙄

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   15.10.24 10:00:28

Miksi vain auttamaan?
Jospa nakittaisit miehelle jotain sellaisia kotitöitä, jotka eivät ole kovin vastenmielisiä. Ja jättäisit ne yksin miehen vastuulle!
Tiedän, että tämä tapa vaatii aika paljon pahaa sisua ja sietokykyä, jotta voi vaan antaa sen työn olla tekemättä niin pitkään, että mies sen viimein tekee.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.10.24 10:03:02

Emme me voi sinua mitenkään auttaa. Sinun on vaan ihan itse reipastuttava vaatimaan mieheltä jotain.

Älä enää pyydä auttamaan vaan TEKEMÄÄN YHDESSÄ. Ilmoitat siis hänelle, että lähdetäänpä nyt viemään kaatopaikkakuorma. Ei pyyntöä, ei ehdotusta vaan ilmoitus. Ei sitten miehen enää tarvitse harkita eikä jahkailla, kun päätös on jo tehty.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   15.10.24 10:04:48

Nyt on pakko kyllä sanoa, että itsepä olet miehesi valinnut. Ja mennyt vielä lapsia hankkimaan tällaisen sankarin kanssa! En valitettavasti usko, että mies tulee tuosta muuttumaan, kerran hän ei ole koskaan ollut oikeasti oma-aloitteinen.

Mies ei todellakaan ole mikään apuri, mies asuu kanssasi siinä asunnossa ja hänen täytyy tehdä oma osansa. Ihmettelin myös, että miten yliopistokoulutus tähän liittyy? :-D

Kannattaa lukea tämä topic ajatuksen kanssa
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9814314&t=9812616

Päivämäärä:   15.10.24 10:06:50

Jos omakotitalossa on pakko asua, niin mitä jos mies tekisi sisähommat ja sinä ulkohommat?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   15.10.24 10:12:26

"Onnea aloittaja, kohta hoidat kotitöiden lisäksi sen lapsenkin. Tai oikeastaan kaksi lasta, sillä eihän sinulla mitään miestä ole vaan miesvauva."

No juuri näin. Kaikkea täällä saakin aina lukea. Minä muuttaisin erilleen ja kasvattaisin lapsen yksin. Mitään apua ei ole siihenkään hommaan odotettavissa mieheltä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.10.24 10:15:21

Kokoatte yhdessä listan kaikista kotitöistä ja kumpikin merkkaa aina, kun tekee jonkin työn. Sovitte, että kuinka iso ero merkinnöissä saa olla ennen kuin vähemmän tehneen täytyy alkaa kiriä.

Perinteisempää on varmaan jakaa tehtävälista puoliksi, mutta mielestäni tämä saattaa avata paremmin silmiä sille, kuinka paljon tehtävää onkaan ja kuka niitä oikein tekee. Toki tässäkin merkkaistavassa voi jakaa vastuut eri tehtävissä, mutta olennaista on silti merkata, kun sen oman hommansa on hoitanut.

Lähettäjä: Sad 
Päivämäärä:   15.10.24 10:55:13

herranjestas… siis aikuiset ihmiset, jotka vielä hankkivat perheenlisäystä tarvitsevat kotitöiden jakamiseen lapsille tarkoitettuja muistivihkoja ja ”tarramerkintöjä” :D Sopikaa nyt ihmeessä, kun 10 tarraa kerättynä niin saa x-asian :D

Joo aloittajan mies ei ole edes mikään elämänkoululainen vaan sitäkin säälittävämpi tapaus.

Lähettäjä: Sad 
Päivämäärä:   15.10.24 11:36:50

"herranjestas… siis aikuiset ihmiset, jotka vielä hankkivat perheenlisäystä tarvitsevat kotitöiden jakamiseen lapsille tarkoitettuja muistivihkoja ja ”tarramerkintöjä” :D Sopikaa nyt ihmeessä, kun 10 tarraa kerättynä niin saa x-asian :D"

No jos suhteen toinen osapuoli ei hahmota kotitöiden määrää, niin mielestäni varsin helppo tapa havainnollistaa asiaa. Ihan yhtä lapselliseksi voisi nähdä senkin, että joissakin (vissiin aika monissa) talouksissa joudutaan aikuisten kesken sopimaan kotitöiden jakamisesta kuin teinien kanssa konsanaan. Jos toinen on aina ottanut vastuulleen enemmän tehtäviä, niin ei se vähemmän tekevä osapuoli välttämättä hahmota huushollin vaatimaa työmäärää realistisesti. Toki voihan sitä laittaa lusikat jakoon ja erota, mutta aloittaja kuulostaa siltä, että haluaa ainakin tällä hetkellä kokeilla muita konsteja ensin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.