Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naisten metatyö

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.10.24 16:56:55

Kaveri kertoi olleensa viikon reissussa ja sanoi tehneensä miehelleen joka päivälle aikataulut lasten menoista (koulun lisäksi oli hammaslääkäri ja lukuisia harrastusjuttuja). Kuulemma vähän säälitti miehen puolesta, kun sattui niin paljon kaikkea sille viikolle.

Eilen toinen kaveri moitti, kun mies oli unohtanut tuoda mökiltä tavaroita, joista oli sovittu jo aamulla, minkä lisäksi nainen oli laittanut vielä erikseen viestillä muistutusta. Asiasta käytiin tämän lapsettoman pariskunnan kesken vääntöä, joten nainen luki vielä ääneen viestin ja tavaroiden lisäksi siellä luki "syö jotakin".

Ollaanko me naiset oikeasti tällaisia!? Miesten ei tarvitse ajatella mitään, kun me hoidetaan, muistutellaan ja tehdään aikataulut valmiiksi? Muistutellaan oikein syömisestäkin!

Oma mies ei varsinkaan ruokaostosten kohdalla paljoa ajattele. Saattaa hyvin unohtaa minulle tärkeän aamukahvimaidon, ei todellakaan mieti yhtä ateriaa pidemmälle ja jos on sovittu, että hän käy kaupassa, että saadaan pitkän päivän jälkeen venyneiden menojen päälle _äkkiä_ jotakin syömistä, niin saattaa ostaa sellaista, joka pitkällisten valmistelujen päälle on 45min uunissa, koska "teki mieli". Tämä on yksi syy, miksi lapsia ei tule, koska voin hyvin kuvitella, että kaikki suunnittelu ja vastuun kantaminen arjen jutuista jäisi mulle.

Mutta meneekös teillä puntit paremmin tasan? Onko sellaisia lasten menoja ja hankintoja, joista et mitään tiedä, kun mies hoitaa?

Re: Naisten metatyö

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.10.24 17:02:28

Itse en kyllä jaksaisi katsella miestä, joka käyttäytyy kuin joku vahdittava kakara. Odotan mieheltä ihan omaa ajattelua ja aloitteellisuutta.

Ei asuta yhdessä oman miehen kanssa eikä ole lapsia, mutta paremmin hän suunnittelee esim. ruoat, kuin minä. Tekee siis pari kertaa viikossa ruokaa seuraaville päiville ja osaa ostaa kaupasta vain ne tarpeelliset asiat. Itse teen välillä heräteostoksia enkä tosiaankaan ole noin suunnitelmallinen. Mies on muutenkin sellainen, että haluaa suunnitella ja tietää asioita paljon etukäteen. Ihan hyvä ominaisuus mielestäni.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   9.10.24 17:10:41

Nää on mun ikisinkun lempitopikkeja ;) Olen lukenut täältä aiemmin mm. että mies on vienyt lapsen väärään paikkaan kun ei tiennyt missä päiväkoti on, laittanut lapselle päiväksi yöpuvun päälle, kuivannut koiran kuratassut emännän parhaaseen, pörröiseen ja vaaleaan kylpypyyhkeeseen.

Täällähän vastaukset on usein tätä luokkaa:
-miksi et ole sanonut miehelle, että...
-miksi et ole tehnyt teidän kaappeihin ja laatikoihin tarroja, joissa lukee mitä missäkin on

Kyllähän näistä jää aina sellainen mielikuva, ettei miesten edes kuulu mitään tietää eikä osata, vaan naisen tehtävä on kouluttaa, huolehtia ja sanoa joka asiasta. Jos mies ei osaa tai tiedä, se on naisen vika. Aivan kamala työmäärähän tällaisesta tulee varsinkin lapsiperheessä :(

Lähettäjä: Muffini 
Päivämäärä:   9.10.24 17:28:32

Henne, nuo on myös oman mieheni vastauksia! Jos olen tuohduksissani siitä, että ruokaa pitää valmistaa toista tuntia, kun oltiin sovittu, että jotakin nopeaa, niin: "Miksi et sanonut, mitä ruokaa pitää ostaa?" "Miksi et muistuttanut, että pitää ostaa maitoa?" Koska mä en jaksa olla aina se joka miettii valmiiksi ja moneen kertaan ja muistuttelee vielä perään! Jos ei sen vertaa käytä aivoja ja _muistele_ asioita itse, niin kärsikööt itse. Minä voin syödä pakastimesta pika-aterian, joka ei miehen vatsalle sovi, niin hän voi laittaa gurmeet itselleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 17:36:43

"Ollaanko me naiset oikeasti tällaisia!? Miesten ei tarvitse ajatella mitään, kun me hoidetaan, muistutellaan ja tehdään aikataulut valmiiksi?"

Ei olla. Se on ihan mihin miehensä totuttaa, oma-aloitteiseksi vai palveltavaksi.

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   9.10.24 17:44:19

Miehet ei ajattele. Meillä mies antaa esim pyyhkeiden likaantua niin paskaisiksi ettei mitään tolkkua, jos en olisi jatkuvasti muistuttamassa. Kun on vaan likaisuuteen taipuvainen.
Esimerkiksi on tehnyt likaisia ja hikisiä töitä ja mennään saunaan. Menee istumaan niine paskoineen hikoilemaan ja arvatkaapa. Saunaeteisessä välivilvoittelulla kuivaa itseään pyyhkeeseen, ennen kuin on millään tavoin itseään pessyt. JUMALISTE!! Montahan kertaa olen tästäkin sanonut niin ei vaan mene jakeluun. Paskoo sen pyyhkeen siis ensin, sitten pesee itsensä ja pyyhkii puhdasta ihoa sitten siihen paskaseen pyyhkeeseen. Joka ensimmäisen käyttökerran jälkeen pesusta tultuaan on samantien pakko pestä uudestaan koska on niin likainen.
Syödessään repii lähimmän pyyhkeen ja pyyhkii suutaan tai ruokasotkujaan siihen. Jos on puhdas pyyhe, niin siihen sinapit ja kaikki. Sitten se nakataan kuivumaan taas ja kun itse nappaan suihkuunmennessäni saman pyyhkeen, huomaan että perkkele tässähän on vaikka mitä.

Olen todennut vaan, että ei niillä kaikilla aivot tällaiseen riitä. Itse olen sanonut että ihan turha mussuttaa jos nillitän tällaisesta "pikkuasiasta". Pyykkiä siinä tehdään vaan lisää oikein tekemällä kun sitä tulee muutenkin. Kaikenlaisia lapseen liittyviä juttuja on aina tietysti ollut, eihän sitä ruokaa ole tajunnut tarjota ennen lähtöä johonkin kun en muistuttanut jne. Periaatteessa ei vakavia eikä korjaamattomia juttuja, mutta lisävaivaa tulee.

Lähettäjä: Turkanen 
Päivämäärä:   9.10.24 17:49:23

Niinhän se menee, me naiset teemme oikeasti aivan kaiken!

Ihan itseäni saan syytää siitä, että olen ajanut itseni tähän asemaan. Hyysään ja hoidan aivan kaiken.

Kuskaan lasta harrastuksiin, varmistan että lapsella on oikeat vaatteet ja tavarat mukana kouluun, laitan ruuan, käyn kaupassa, imuroin, siivoan, pesen pyykit, leikkaan ruohikot, harvennan kuusiaidan, kerään syksyllä hyötykasvien sadon, teen talon tarvittavat huoltomaalaukset, hoidan takkaan tulen, pilkon polttopuut, vien kierrätettävät metallit ja lasit ekopisteelle, vien roskat, pesen ikkunat, hoidan laskut, pesen kylpyhuoneen, kannan painavia tavaroita, vien autot huoltoon, vaihdan renkaat...

Teen todellakin AIVAN KAIKEN. Mies sen ajan istuu sohvalla tai on tietokoneen ääressä.

Lähettäjä: Fhj 
Päivämäärä:   9.10.24 18:16:53

Olen antanut kenkää miehille, jotka heittäytyvät avuttomiksi. Tosin lapset jäi tekemättä, kun ei löytynyt järkevää, mutta säästyinpähän lapsiperhehelvetiltä, jonka melkein kaikki tuttuni ovat käyneet läpi. Suurin osa heistä on eronnut juuri naisen aloitteesta. Ovat sanoneet, että elämä on huomattavasti helpompaa kun ei ole sitä mieslasta lusmuamassa kotona.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.10.24 18:17:21

Joudun joistain harvemmin tehtävistä asioista muistuttamaan, esim. liesituulettimen puhdistuksesta. Ärsyynnyn jo siitä, ettei itse viitsi katsoa milloin alkaa näyttää likaiselta ja putsata sanomatta, hänhän se edustalla touhuaa. Samoin ikkunan pesusta joutuu mainitsemaan ennen kuin tapahtuu. Toisaalta mies huomaavaisesti tankkaa autonsa aina valmiiksi jos tarvitsen sitä lainaan (pari kertaa vuodessa). Viikottaiset asiat hoitaa kyllä ihan itse ja oma-aloitteisesti.

Huvittaa aina, jos vieraammassa seuruessa totean, että pitää joutua kotiin, kun mies odottaa nälkäisenä, niin alkaa protestointi siitä, miten aikuisen miehen pitäisi kyllä saada itsekin itsensä ruokittua. Vaikea saada edes suunvuoroa tarkentaakseen, että siis itse en halua joutua ruokkimaan itseäni, niin mies kohteliaasti odottaa, että laittaa ruuan vasta, kun minäkin olen syömässä ja siksi koitan joutua järkevään aikaan paikalle.

"Paskoo sen pyyhkeen siis ensin, sitten pesee itsensä ja pyyhkii puhdasta ihoa sitten siihen paskaseen pyyhkeeseen"
-En ymmärrä miten tuollaisen ihmisen kanssa kukaan asuu yhdessä :O Hyi saakeli tuota touhua...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 18:23:27

Meillä ei ole sovittu kuka putsaa jonkun liesarin, vaan on muistisääntö että silloin kun putsataan liesari, niin putsataan myös ilmalämpöpumput. On muitakin sääntöjä, mitä tehdään milloinkin. Mutta tekee joka tekee. Aika pitkälti sen mukaan, kuka mistäkin työstä tykkää. Minä tykkään sisätöistä ja lasten harrastuksista (koska samalla teen jotain mukavaa) ja nurmikon leikkaamisesta ja mies tykkää riehua metsässä ja lumen kanssa. En osaa korjata autoja Mutta autan jos tarvitsee, esim haen osia tai teen silloin vaikka niitä lumitöitä.

Päivämäärä:   9.10.24 18:26:35

Niin ja jos osia pitää hakea, niin mies on mahdollisesti tilannut ne ja kertoo minne pitää mennä ja mitä sanoa. Samoin minä voin soittaa että ostapas tullessasi lahja Raimolle. Niitä on siellä ja siellä.

Päivämäärä:   9.10.24 18:37:23

?: Ennen ensimmäistä parisuhdettani olin jo asunut kahden siivouksesta piittaamattoman naispuoleisen kämppiksen kanssa ja seurannut ystävieni parisuhteiden kotityönalkutusta sen verran, etten yhteenmuuttamista harkitessamme jättänyt mitään mahdollisuutta sille, että mies voisi hetkeäkään kuvitella voivansa heittäytyä passattavaksi. Me molemmat maataan mielummin sohvalla kuin putsataan jotain likaista, joten "tekee joka tekee" tarkoittaisi vain toistuvaa riitaa samasta aiheesta. Ei tykkää kumpikaan oikein mistään työstä.

Lähettäjä: eronnut 
Päivämäärä:   9.10.24 18:42:16

Meillä ei ole lapsia, ja mies hoiti kyllä itse esim. eväät töihin ja pesi pyykkinsä. Se mikä alkoi pitemmän päälle risoa oli ruokaostosten järjestely. Ei saanut olla valmisruokaa, ei saa olla lisäaineita, ei saa olla merkkiä x, ei saa olla ulkolaista, ei saa olla kasvisruokaa jne. jne.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.10.24 19:39:15

Niin se vain näyttää aina olevan. Ja nyt kun eropaperit viety ja mies tilittää kahtakymmentä aviovuotta, hän muistaa vain auton huollon, renkaan vaihdon, lumityöt ja satunnaiset talon huoltotyöt. Minä en ole tehnyt mitään.
Nyt ollaan vain suu supussa, ettei tule typerää riitaa omaisuudesta ja pääsen liukumaan omaan asuntoon siististi.
Koska olen passiivisaggressiivinen nainen, olen kirjoittanut eropäiväkirjaa, johon saa purkaa todellisia tuntemuksia, se auttaa.

Päivämäärä:   9.10.24 19:40:46

N: joo, ei tämä kaikille sovi. Minä tykkäisin ihan eniten maata sohvalla mutta en ilkeä kun toinen on kova tekemään töitä.

Päivämäärä:   9.10.24 19:44:02

Meillä puoliso=mies hoitaa kaiken ruokaan liittyvän. Käy kaupassa, laittaa ruoat.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.10.24 19:46:08

Täytyy sanoa, että minulla on ihana mies. Ei edes asuttu vielä yhdessä kun hän ohi mennessään putsaili liesituulettimen ja ehdotti, että käydään toisen jutun kanssa samalla reissulla koiranruokaa, kun ollaan sillä suunnalla ja ruokaämpäri alkaa tyhjetä. Olen alusta asti voinut luottaa siihen, että hänkin tietää missä mennään ja osaa varautua.

Päivämäärä:   9.10.24 20:00:57

Kaikki naiset eivät ole tuollaisia.
On todella puuduttavaa lukea näitä olen nainen ja hoidan metatöitä ja olen siivooja, minua manipuloidaan jne.
Kokeilkaa elämää itsellisenä: mihin elintasoon omalla työllä rahat riittää, mihin asioihin omat taidot ja jaksaminen riittää ja miten pälli sen kestää.

Jokainen valittava nykynainen jättää näissä topikeissa sanomatta sen, että elintaso on saavutettu osittain sen miehen avulla.
Ja sen laulauja laulat, jonka leipää syöt.
Mutta kuka näistä maailman kolhimista supernaisista opettaa lapsilleen, että tee mitä teet, muttä älä ikinä jää taloudellisesti riippuvaiseksi kenestäkään, ikinä..?
No ei kukaan.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.10.24 20:07:07

M:

Hyvä se on lapsettomana antaa miesten sekoilla ja oppia kantapään kautta, mutta lasten kanssa kärsijänä on lapset. Pakko siis tulla väliin ja tehdä enemmän kun ei sydän anna lasten kärsiä. Näin se vaan on.

Päivämäärä:   9.10.24 20:13:24

"Hyvä se on lapsettomana antaa miesten sekoilla ja oppia kantapään kautta, mutta lasten kanssa kärsijänä on lapset. Pakko siis tulla väliin ja tehdä enemmän kun ei sydän anna lasten kärsiä. Näin se vaan on."

Onko ne lapset yhteiset? Miten sinä olet oppinut, mutta mies ei? Onko hänellä aivovamma? Vai oletko vain ominut lapset vuosiksi ja sitten ihmetellään kun isä ei osaakaan olla 4v lapsen kanssa tai tiedä lapsen asioista mitään.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.10.24 20:20:55

Kyllä, hoidan suurimman osan metatoista eikä se haittaa minua. Minä siivoa, käyn kaupassa, teen ruoat, hoidan lähes kaikki lasten lääkärit, vasut, vaatteiden ostot jne.

Mutta mies sitten maksaa lähes kaiken ja hänen vastuullaan on lasten harrastukset eli mies maksaa harrastukset, ostaa niihin tarvikkeet ja kuskaa harrastuksiin, on matseissa mukana jne. Käyttää lapsia uimassa, luistelemassa, hiihtämässä. Sen lisäksi hoitaa lämmityksen, puiden teon, lumityöt, oikeastaan kaikki ulkona tehtävät työt pois lukien haravointi ja kukkien istutukset.

Kumpikin tekee sitä mistä tykkää.

Päivämäärä:   9.10.24 20:21:39

Ensinnäkin A)en puhunut omasta mielestäni vaan yleisesti kun sinunlaisesi pöllöpäät ihmettelee miksi miehet ei tee ja toisekseen B)jos mies ei tee eikä huolehdi, niin mitenkäs pakotat aikuisen ihmisen tekemään? Jos se ei vaan tee? Hakkaamalla? Ei laillista.
C)miksi Itse huolehtii kun mies ei hoida, otetaan vaikka teoreettinen tilanne, Itse työmatkalla, lapsella nro 1 tiistaina jalkapallokatselmus paikassa x klo 18 pääseekö edistyneempien ryhmään vai ei ja lapsella nro 2 satubaletin joulunäytös torstaina klo 19 paikassa y.
Totta hitossa sitä miestä muistuttaa ja itse katsoo ennen lähtöä kamat valmiiksi näihin jos toinen vaihtoehto on se, että puoliso unohtaa ja lapset suree joukkueesta poisjäämistä ja joulujuhlien missausta joista kaverit puhuvat seuraavat kuukaudet koulussa ja treeneissä.

Mutta kyllä valoa näkyy tunnelin päässä. Itse kotiuduin juuri satujumpasta nuorimman lapsen kanssa ja siellä näkyi miehiä lapsensa kanssa jumppaamassa ainakin viisi. Että kai se siitä pikkuhiljaa.

Päivämäärä:   9.10.24 20:22:22

Ja on aivan älytöntä pisteen syyttää tästäkin naisia, sillä että naiset Itse muka omisivat lapsia.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   9.10.24 20:23:45

Myönnän olevani se suunnittelija ja organisoija kotona. Mutta: tykkään siitä ja onhan se tavallaan valtaa! Mies kyllä tekee kiltisti ja hoitaa ne hommat, mitkä hänelle määräytyvät.

Päivämäärä:   9.10.24 20:32:10

"Jokainen valittava nykynainen jättää näissä topikeissa sanomatta sen, että elintaso on saavutettu osittain sen miehen avulla.
Ja sen laulauja laulat, jonka leipää syöt."

Mitä ihmettä selität :D En tiedä yhtäkään naista, joka eläisi miehen rahoilla. Suurin osa tuntemistani naisista on korkeasti koulutettuja ja tienaavat kyllä ihan itse omat rahansa. Osa on toki naimisissa, jolloin on myös niitä yhteisiä varoja. Itsekin tienaan enemmän, kuin mieheni ja olen ihan itse saavuttanut elintsoni.

Puhut, niin kuin Suomi olisi joku kehitysmaa, jossa nainen on ei suurin piirtein saa käydä töissä, kun taas miehen ainoa tehtävä on tuoda leipä pöytään. Mitä, jos alat ajattelemaan vähän realistisemmin ja siirrät aivosi vuoteen 2024?

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   9.10.24 20:33:06

Joo. Oma nuoruusvuosien ihastuksesi kävi luonani ja oli innokas imuroimaan, auttamaan, pelasi sängyt, laittoi pyykkejä jne. Ja minä ihmettelin minkälaisen helmen olin saanut. Mies oli maanviljelijä ja hevosia pari sivussa joten olin aivan myyty kun pyysi luokseen asumaan ja rakennettaisiin talli minun hevosilleni. Kuka sellaisesta voisi kieltäytyä tai epäillä mitään, tosin hieman jarruttelin. Varsinkin kun selvisi että hänen vanhemmat asuivat samassa tuvassa ja pitivät tilaa.
No, ruusunpunaiset lasit naamalla olin aivan umpirakastunut ja en voinut uskoa että miten onnellinen voi olla. Hälytyskellot ei soineet kun äippylu kuori pojalleen perunat eteen lautaselle, pesi kalsarit ja parsi sukat sekä ompeli napit kiinni. Puhumattakaan että pesi vaatteet ja silitti. Mankeloi lakanat ja vaihtoi poikansa vuodevaatteet sekä kerran viikossa, lauantaina, teki suursiivouksen joka nurkassa. Ja lauantai oli myös leipomispäivä, pojalle tuoretta rieskaa ja pullaa.
Sunnuntaina sitten istuttiin sohvalla katselemassa kirkonmenoja ja kylän juoruakat kokoontuivat pirttiin kutomaan sukkaa ja - juoruamaan.
Tähän samaan soppaan lisänä kaikki veljet vaimoineen ja lapsineen jotka tulivat vapailla ja lomilla kahville ja syömään.
Pikkuhiljaa ne vaaleanpunaiset lasit haaleni kun mieheni osoittautuikin täysin mammanpojaksi joka oli oppinut ja kasvanut naisen passattavaksi. Kotityöt olivat akkojen hommaa mutta eipä tuota ulkotyötkään oikein kiinnostaneet.
Jonkun vuoden siinä kuitenkin vietin ja ihmettelin miten hyvin mies oli osannut tsempata silloin luonani. Erohan siitä tuli ja joskus mietin olisiko elämä mennyt toisin ellei sinne tilalle koskaan olisi tullut lähdettyä vaan jatkanut etäsuhdetta ja ehkä aikanaan jos koti olisi ollut muualla.
Mutta tosiaan eipä tuolla ollut oma- alotteisuutta, eikä kykyä tehdä itsenäisesti mitään vaan aina jonkun oli kerrottava miten se päivä etenee.

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   9.10.24 20:34:21

"Paskoo sen pyyhkeen siis ensin, sitten pesee itsensä ja pyyhkii puhdasta ihoa sitten siihen paskaseen pyyhkeeseen"

-En ymmärrä miten tuollaisen ihmisen kanssa kukaan asuu yhdessä :O Hyi saakeli tuota touhua..."

Saa ehkä likaisemman kuvan mitä tilanne oikeasti onkaan, mutta tästä todellakin olen useamman kerran huomauttanut. Ja aina aukaisen suuni jos mies haisee. " Mene pesulle ensin jos haluat panna, haiset niin pahalle että että ensin peset ittes ja varsinkin sladdin jota en suuhuni pistä jos ei ole kunnolla pesty". Asiat sanotaan niin kuin ne on, ei mitään hienostelevaa vihjailua. Tajuaa kyllä silloin. Jos suuttuu niin siinähän on ilman.

Päivämäärä:   9.10.24 20:34:57

"Totta hitossa sitä miestä muistuttaa ja itse katsoo ennen lähtöä kamat valmiiksi näihin jos toinen vaihtoehto on se, että puoliso unohtaa ja lapset suree joukkueesta poisjäämistä ja joulujuhlien missausta joista kaverit puhuvat seuraavat kuukaudet koulussa ja treeneissä."

Siitähän tässä topikissa oli nimenomaan kyse, että miehiä pitää jatkuvasti muistutella ihan perusasioista. Miksei mies olisi kykeneväinen ajattelemaan itse? Ne lapset ovat ihan yhtä lailla hänen velvollisuutensa, kuin äidinkin.

"os mies ei tee eikä huolehdi, niin mitenkäs pakotat aikuisen ihmisen tekemään? Jos se ei vaan tee? Hakkaamalla? Ei laillista."

Täh? Ei ketään saa hakata eikä ketään voi pakottaa. Mutta jos jatkuvasti löytää itsensä tilanteesta, että panostaa paljon enemmän kuin toinen ja on siksi uupunut, niin ero on ihan sallittu vaihtoehto.

Päivämäärä:   9.10.24 21:16:27

"Kaikki naiset eivät ole tuollaisia.
On todella puuduttavaa lukea näitä olen nainen ja hoidan metatöitä ja olen siivooja, minua manipuloidaan jne.
Kokeilkaa elämää itsellisenä: mihin elintasoon omalla työllä rahat riittää, mihin asioihin omat taidot ja jaksaminen riittää ja miten pälli sen kestää.

Jokainen valittava nykynainen jättää näissä topikeissa sanomatta sen, että elintaso on saavutettu osittain sen miehen avulla.
Ja sen laulauja laulat, jonka leipää syöt.
Mutta kuka näistä maailman kolhimista supernaisista opettaa lapsilleen, että tee mitä teet, muttä älä ikinä jää taloudellisesti riippuvaiseksi kenestäkään, ikinä..?"

Tuota, jäi aloituksestani mainitsematta, koska en pitänyt oleellisena, että aivan omaa talouttani hoidan ja mies omaansa. Eri osoitteet koko 6-vuotisen parisuhteen ajan, joten tämä meni nyt aivan huti.

On ihana ja rakastava mies, mutta tuo huolettomuus ja suunnittelemattomuus on sellaisia piirteitä, etten tiedä, miten pärjättäis, jos pitäis jokapäiväinen arki jakaa yhdessä. Onneksi ei tarvitse ja mies saa rauhassa käydä joka päivä kaupassa (ja minä kerran viikossa).

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   9.10.24 21:29:45

Exäni sujuvasti jättää kaiken metatyön minulle, mm siksi on ex. Jos itse olen reissussa niin teen listan etukäteen lasten harrastuksista osoitteineen ja ostan jääkaapin täyteen ruokaa (hoitaa lapsia mun luona).
Minä tilasin polttopuut, kilpailutin sähkö- ja vakuutuslaskut, tilasin jätekaivon tyhjennyksen ja pihan aurauksen. Hoidin remontit joko tekemällä itse tai ostamalla työn. Siivous oli mun vastuulla, vain jääkaappia hän pesi mutta saattoi päästää kuraisen koiransa suoraan sisään vasta luututuille lattioille.
Hänellä ei edelleenkään ole tunnuksia Wilmaan (lasten koulun yhteistyö) tai tiedä koulukyytien numeroa saatikka lukujärjestyksiä, kerhoja, lelupäiviä, milloin eväät tai luistimet mukaan.

Päivämäärä:   9.10.24 21:41:14

"Tuota, jäi aloituksestani mainitsematta, koska en pitänyt oleellisena, että aivan omaa talouttani hoidan ja mies omaansa. Eri osoitteet koko 6-vuotisen parisuhteen ajan, joten tämä meni nyt aivan huti.

On ihana ja rakastava mies, mutta tuo huolettomuus ja suunnittelemattomuus on sellaisia piirteitä, etten tiedä, miten pärjättäis, jos pitäis jokapäiväinen arki jakaa yhdessä. Onneksi ei tarvitse ja mies saa rauhassa käydä joka päivä kaupassa (ja minä kerran viikossa)."

No miksi kitiset ja teet yleistyksen KAIKKIEN NAISTEN ongelmasta, jos et itse edes ole siinä syvimmässä paskassa, vaan harrastelet paskaa parisuhdetta?

Päivämäärä:   9.10.24 21:46:01

Pitäkää ne ihanat ja rakastavat miehet ihanina rakastajina ja arjen sulostuttajina; ei niitä kannata väkisellä aina raahata siihen perhepaskaan, ei ne sitä halua.
Vanhat ihmiset vääntämässä tiskeistä ja tavoista hoitaa asioita..ei jeesus. Se juna on monella jo mennyt.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   9.10.24 21:47:44

Ei me kaikki naiset olla tuollaisia ja siksi meistä suurin osa on sinkkuja.

Lähestulkoon jokainen pitkässä parisuhteessa oleva, tuntemani nainen hyysää miestään aloittajan kuvailemalla tavalla. Jotkut lievemmässä versiossa, jotkut pahemmassa.

Päivämäärä:   9.10.24 21:48:38

Miksi aloittaja ei hommaa parempaa miestä? Pelottaako yksin jääminen? No onhan sinulla niitä lapsia, joihin voit sitten myöhemmin takertua.

Päivämäärä:   9.10.24 21:53:54

Jos luit aloituksen, niin ihmettelyni sai aikaan se, että lyhyen ajan sisään kaksi kaveria antoi aivan ääriesimerkit siitä, miten hoitavat kaiken arkisen ajattelutyön. Mukaan liitin esimerkin omasta elämästäni ja miehestäni, jotta en vaikuttaisi vain sivusta ylimielisesti arvostelevalta kitisijältä.

En tiennytkään, että tällainen ihmettelyoikeus on vain "syvimmässä paskassa" olevilla. Miksi aihe saa tunteesi kuumenemaan noin?

Päivämäärä:   9.10.24 21:56:08

Tässäpä hyvä esimerkki siitä, että kaikki naiset on sellaisia ja kaikki miehet on sellaisia ja aktiivisesti ylläpidetään yhteiskunnan varoilla tarpeetonta kurjuutta.

Älkää lisääntykö.

Päivämäärä:   9.10.24 22:00:41

"Miksi aloittaja ei hommaa parempaa miestä? Pelottaako yksin jääminen? No onhan sinulla niitä lapsia, joihin voit sitten myöhemmin takertua."

Aloittajalla ei ole lapsia eikä vielä ole löytänyt katalogia, mistä tilata täydellistä miestä juuri haluamillaan ominaisuuksilla, joten tällä mennään. Jos yksin jääminen pelottaisi, niin naisin miehen ja tekisin hänelle pari lasta. Elän kuitenkin mieluummin yksin ja "harrastan" ihanaa parisuhdetta.

Päivämäärä:   9.10.24 22:00:59

"Kokeilkaa elämää itsellisenä: mihin elintasoon omalla työllä rahat riittää, mihin asioihin omat taidot ja jaksaminen riittää ja miten pälli sen kestää."

-Mitä tekemistä tällä on asian kanssa? Aikuisten ihmisten pitäisi kyetä jakamaan vastuu yhteisistä asioista tasapuolisesti, täysin riippumatta tulotasosta. Ihmiset valitsee ihan itse uransa ja paljonko siihen investoi aikaa, ne ei voi valita toisen puolesta, että kyllä se toinen sitten pyykkää kurahousuja ja huolehtii lasten hammaslääkärit oman uransa ja harrastustensa sijaan, kun minä mielummin teen ylitöitä. Monissa suhteissa miehellä on työ ja harrastukset, naisella työ ja harrastuksena miehen passaaminen. Nykyään ne hyvätuloiset osapuolet harvoin edes sitten aidosti jakaa sen tulonsa kodinhengettärensä kanssa, vaan eivät suostu naimisiin tai vaatiivat ainakin kunnon avioehdon, että ei varmasti mene penniäkään kodin pyörittäjälle. Omien vanhempieni ikäpolvella ne kotitöistä lusmuilevat miehet sentään ihan oikeasti sitten laittoivat rahansa täysin yhteiseen käyttöön.

Toki pariskunta hyötyy taloudellisesti yhdessä asumisesta verrattuna sinkkuun, joka maksaa kaiken yksin, mutta useimmissa tapauksissa se mies hyötyy ihan siinä missä nainenkin! Aika harvassa nykyään on kotirouvat, ihan yhtälailla naisilla on koulutus ja kokoaikatyö.

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   9.10.24 22:02:33

Miten nämä avuttomat vässykkämiehet selviää työelämässä?

Päivämäärä:   9.10.24 22:09:36

"Täh? Ei ketään saa hakata eikä ketään voi pakottaa. Mutta jos jatkuvasti löytää itsensä tilanteesta, että panostaa paljon enemmän kuin toinen ja on siksi uupunut, niin ero on ihan sallittu vaihtoehto."

Toki, mutta moni jää kuitenkin suhteeseen, jos lapsia, koska isä saattaa kuitenkin olla lapsille hyvä ja hauska isä vaikka puolisona olisikin ajoittain vastuuton. On myös kevyempi jakaa työt niin että tekee itse 70% ja mies 30% kuin että tekee itse 100%. Usein myös rahat riittää paremmin kun kaksi aikuista tienaa rahaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.10.24 22:23:22

"Oma mies ei varsinkaan ruokaostosten kohdalla paljoa ajattele. Saattaa hyvin unohtaa minulle tärkeän aamukahvimaidon, ei todellakaan mieti yhtä ateriaa pidemmälle ja jos on sovittu, että hän käy kaupassa, että saadaan pitkän päivän jälkeen venyneiden menojen päälle _äkkiä_ jotakin syömistä, niin saattaa ostaa sellaista, joka pitkällisten valmistelujen päälle on 45min uunissa, koska "teki mieli"."

Oma mies on kanssa tuollainen, että kaupasta tuo yleensä tasan yhden päivän ruuan ainekset. Useampi ystävä on ihmetellyt samaa omissa parisuhteissaan. Ollaan käyty tästä joskus laajemminkin keskustelua niin kaveripiirissä kuin perheenkin parissa. Veli myönsi olevansa tällainen, samoin useampi tuttavamies. Miehiä hyvin erilaisista taustoista ja tilanteista. Suurinta osaa en kutsuisi millään tavalla vässykäksi tai nahjukseksi enkä haluaisi yleistää sukupuolta koskevaksi, mutta ihmetyttää ilmiö ja sen yleisyys omalla otannalla. Mitään järkevää selitystä en ole tälle miehiltä itseltään saanut. :D

Lähettäjä: Fd 
Päivämäärä:   9.10.24 22:30:45

Miehet ovat nautiskelijoita ja siksi juoksevat kaupoissa jatkuvasti hakemassa juuri sitä mitä juuri tänään tekee mieli. Miehenikin on tuollainen. Hän kyllä käy 1-2 krt viikossa tekemässä kauppalistansa mukaiset isot ostokset ja täyttää jääkaapin, mutta siitä huolimatta juoksee vielä erinäisten mielitekojen perässä lähes päivittäin pikkuostoksia. Itse en viitsisi.

Päivämäärä:   9.10.24 22:33:03

Aivan kamalaa, jos joku on parisuhteissaan kuullut, ettei mies halua sellaista paskaa ja vielä niin monta kertaa, että kuvittelee kaikkien miesten olevan samanlaisia.

Päivämäärä:   9.10.24 23:50:47

"Jokainen valittava nykynainen jättää näissä topikeissa sanomatta sen, että elintaso on saavutettu osittain sen miehen avulla."

Ihan me minun palkallani elettiin toisen opiskellessa ja rillutellessa, tai sitten oltiin molemmat työttömiä tai opiskelijoita. Ja voit arvata, ettei se miehen palkka kotona näkynyt juurikaan.

Eksä lähti aina reissuun kuin reissuun ilman että osasi miettiä mitä kannattaisi ottaa mukaan. Pakkasin esim. mökkireissulle hänenkin uikkarit ja pyyhkeen mukaan, valehtelematta 15v aikana muisti ehkä kaksi kertaa edes kysyä niitä pakkausvaiheessa. Ei myöskään olettanut minun pakkaavan niitä mukaan, tuli joka kerta yllätyksenä hänelle ja oli todella häpeissään kun olin ajatellut asiaa ja hän ei. Koki paljon huonommuutta siitä ettei osaa suunnitella mitään. Hänellä on ADHD ja pari persoonallisuushäiriödiagnoosia eikä lapsuudessa ollut ketään aikuista tukena ja turvana saati opettamassa mitään. Mutta eipä ollut minullakaan, ihan itse olen aikuisena opetellut. Tosin on siinä sekin ero, että minä olen kroonisesti huolissani tulevasta, hän ei.....

Nykyinen mies on käytännön asioissa perusjärkevä ja tuntuu ihan ihmeelliseltä kun saattaa ajatella etukäteen jotain mikä minulla ei ole käynyt mielessä. Miettii lyhyetkin reissut esim. että minne parkkiin voisi auton jättää eikä hermostu. Tämä osaa jopa tuoda kaupasta sitä mitä pyydän! Eksän kun laittoi kauppaan tuli kaikkea aivan järjettömän kallista luksusjuttua mutta ei yleensä lähellekään sitä mitä olin pyytänyt eikä voinut soittaa ikinä että ei löydä. En vuosikausiin lähettänyt edes kauppaan.

"silloin kun putsataan liesari"

Oksensin suuhuni. :D Kielletään liesari. Liekkari on ihan ammattilaistenkin käyttämä lyhenne liesituulettimesta. Ja liekinheittimestä, siksi se on niin hauska. :P

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.10.24 08:25:20

Kyllä osa teistä metatyön alle jääneistä on tehnyt tuon mahdolliseksi ihan itse. Alusta lähtien: ei passausta, kummallekin "omat" kotityöt tai selkeet vuorot, ja jos esim kauppalistsn noudattaminen menee metsään, niin selkeä palaute asiasta, ja tämä kaikki erityisen tarmokkaasti, jos se tuleva anoppi (tai vaikka isoanoppi) on passannut perheensä miesväen mukavoituneiksi vässyköiksi.

Me perheellistyttiin parikymppisinä, ja vuokrakämpässä jaettiin hommat: tiskit vuorotellen (ei tiskikonetta), mies imuroi, minä moppaan, vessan pesin minä, ikkunat mies.

Sittemmin hommien jako vakiintui:
Lapsen harrastuksiin kuskaus puoliksi (ratsastustunnit minä, joukkuelaji mies)
Lapsi äärimmäisen omatoiminen vaatteittensa kanssa jo pienenä, joten vaati vain pientä ohjailua
Ruuanlaitto puoliksi, kummallakin omat bravuurinsa
Ruokakaupassa käyminen puoliksi, joka päivä ei käydä - nykyään äärimmäisen hyvä on erillinen ostoslista-wa-ryhmä, minne voi heti kirjoittaa ylös sen leivinpaperin, kun se uhkaa loppua
Yksityiskohta: mies ostaa talouspaperit, minä vessapaperit
Mies imuroi, minä moppaan, mies oyyhkii pölyt yläkerrasta, minä alakerrasta
Mies pesee ikkunat (olen eläissäni pessyt ikkunat tasan kerran ja se on tapahtunut tallissani)
Mies käyttää tiskikonetta, minä pyykkikonetta ( täytän tiskikoneen kuulemma väärin, toisaalta hsluan olla itse se, joka on kutistanut oaitansa kokoon 122 cm ja värjännyt sen vaaleanpunaiseksi ...)
Mies leikkaa ruohon, jolleivät hevoseni sitä "leikkaa" (menneenä kesänä ruohonleikkuriin ei koskettu)
Puutarhatyöt minimissä molemmilla
Mies keräsi mustat viinimarjat, minä keittelin
Molemmilla pysyy maalipensseli kädessä tarvittaessa, mien kiipeilee tikkailla, minä en
Mies lämmittää takkaa ja tekee polttopuut
Mies vie metallit, lasipurkit ja paperit keräykseen, roskat se, joka on pihasta ensin lähdössä
Mies hoitaa yhteiset laskut (maksan kuukausittain osuuteni hälle)
Mies siivoaa vessat, minä suihkutilan ja saunan
Autohuoltoon viedään yhdessä, jotta huoltamolta pääsee poiskin, minulla oma auto ja miehellä kaksi, joista toinen vuorollaan seisonnassa
Mies vaihtaa renkaat omaan talviautoonsa ja minun autooni (lisäksi myös isäni ja oman isänsä autoihin)

Ja voin kertoa, että miehen isä ei todellakaan tee kotihommia tuossa määrin. Melkeinpä voisin sanoa, että työnjakomne on lähempänä minun äitini ja isäni työnhakoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.24 08:38:55

"Alusta lähtien: ei passausta, kummallekin "omat" kotityöt tai selkeet vuorot, ja jos esim kauppalistsn noudattaminen menee metsään, niin selkeä palaute asiasta"

Tämä. Jos parisuhde alkaa miestä palvelemalla ja miellyttämällä, niin sitä roolia saa vetää lopun ikäänsä. Tai ainakin avioeroon asti. Alusta alkaen on oltava tasajako kotitöiden suhteen ja jos se ei miehelle sovi, niin saa jatkaa matkaansa. Ei meta- eikä kotitöiden jakamisen suhteen ole mitään ongelmaa, kun ne on jaettu suhteen alusta lähtien. Nuorena se on vitsa väännettävä.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   10.10.24 09:46:18

Ei todellakaan mitään tasajakoja aikuisten suhteissa. Se tekee joka ennättää ja jos työ ei ole pakollinen niin sen voi skipata (esim joku mankelointi).

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   10.10.24 09:47:35

Ei niin, nainen hoitakoon jos häiritsee.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   10.10.24 09:49:38

Mies: aivan suotta pahoitit mielesi, aikuiset osaavat kyllä tehdä kotityöt.

Päivämäärä:   10.10.24 10:13:02

Ei ole kaikki miehet tuollaisia. Väittäisin jopa, että useat on nainen on siihen (vahingossa) opettanut. Exän ja lapseni isän kanssa oltiin yhdessä yli 10 vuotta. Kummallakin oli omat vastuualueet kotitöistä, enkä ikinä puuttunut hänen tontilleen. Hän ei ollut maailman järjestelmällisen tai maalaisjärkisin, joten houkutus puuttua oli välillä suuri, mutta vastustin kiusausta. Eron jälkeen lapsi on ollut 50/50 vuorosasumisessa ja ihan itsenäisesti ex hoitaa kaikki lapsen asiat omilla viikoillaan.

Nykyisen miehen kanssa ollaan asuttu yhdessä pian 10 vuotta. Hän oli asunut kaksin poikansa kanssa useamman vuoden ja on yksinhuoltaja. Huolehti ja huolehtii edelleen itse kaikki oman poikansa asiat, kuten minäkin tyttäreni. Toki molemmat laittaa ruokaa kaikille, pesee pyykkiä yms. Mutta juurikin ne metatyöt molemmat hoitaa omien lastensa osalta. Mies tekee kotitöitä enemmän kuin minä, koska minulla on vaativampi työ ja aikaa vievää harrastus, niin hänellä on aikaa ja jaksamista paremmin. Toki minäkin teen osani, mutta jako on ehkä karkeasti 60/40. Mies pääsääntöisesti hoitaa kaupassakäynnit, ruuanlaiton, pihatyöt ja pikkurempat. Mun heiniä on siivous ja pyykkihuolto. Jako ei ole ehdoton vaan molemmat tekee vähän kaikkea. Esim. lumitöitä on mun etätyötä tekevänä usein kätevämpi tehdä tauolla.

Luonteelta ex oli sulkeutunut ja tunnekylmä, mikä lopulta johti eroon. Nykyinen on ihan kultaa kaikin puolin. Hän on se meidän perheen sydän ja keskus, lempeä ja huolehtivainen isähahmo, mutta silti miehekäs mies ja ihana rakastaja. Eli kyllä toisenlaisia kun miehiä on, eikä kannata tyytyä laiskaan possuun tai varsinkaan alkaa passaamaan sellaista..

Päivämäärä:   10.10.24 10:54:46

Metris, kaippalistavinkistäsi tuli mieleen: jos käytät gmailia, niin siitä löytyy keep-niminen sovellus/ominaisuus, jolla voi jakaa kauppalistan. Siitä saa kaupassa ruksittua kohteet pois listalta sitä mukaa kun kerää, jos käyttää älypuhelinta/-kelloa ;) enemmän ominaisuuksia juuri tuohon tarkoitukseen kuin whatsapp-keskustelussa

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.10.24 10:58:59

Whatsapp on meillä koettu helpommaksi, kun sen kautta menee kaikki muukin viestiliikenne. Tarvittaessa valokuva tietystä tuotteesta (joku pesuaine vaikka tai joku erikoisempi ruokatarvike), eikä klikkailla tehdyksi mitään, uutta viestiä vaan. Toimi hyvin myös neljän aikuiseksi laskettavan "kommuunissa", kun likka puolisoineen majaili meillä vielä.

Päivämäärä:   10.10.24 11:02:57

Metris:

Naisen vika kun miehet ei tee!!!!!!!!

Niiih!! Vai miten oli?!?!?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   10.10.24 11:03:32

Minäkin uskon, että suurin osa näistä tapauksista, joissa naienn hoitaa liikaa metatyötä, johtuu siitä, että nainen on itse ottanut metatyön harteilleen ja opettanut miehen tuohon.

Kerron asiaa toisesta näkökulmasta:

Olen itse muuttanut mieheni taloon. Mies pärjäsi mainiosti myös ennen minua: on täysin kykenevä siivoamaan, kilpailuttaa sähköt yms. ja hoitaa laskut, tilaa jätekaivon tyhjennyksen, muut remppamiehet tai remppaa itse. Hoitaa lapsensa ja lemmikkinsä.

Kun minä muutin sisään, tuntui välillä, että en tee riittävästi tuota ns. metatyötä. Mutta on tosi vaikea tarttua siihen, kun toisella on jo selkeät systeemit asioille. Mies oli tottunut hoitamaan esimerkiksi lapsensa ruuat ja ruuanlaiton tietyllä tavalla. Minun puuttuminen asioihin tuntui vain siltä, että sotken hyvän systeemin. Samoin tuntui turhalta, että puuttuisin vaikka laskujen maksuun tai alkaisin yrittää kilpailuttaa sähkö- tai vakuutussopimuksia, kun mies sen on jo tehnyt.

Mutta tavallaan tällainen sitten lamaannuttaa. Ei uskalla puuttua mihinkään, kun toinen hoitaa asiat kuitenkin paremmin. Ja jos yrittääkin puuttua, tulee sellainen olo, että tekee vaan jotain väärin.

Lopulta on helpompi vaan antaa olla ja antaa toisen hoitaa ne asiat.

Pikku hiljaa toki minullekin on tullut enemmän vastuuta taloudesta, koska meillä on tosi hyvä parisuhde ja pystytään asioista puhumaan. Mutta tässä olisi voinut herkästi käydä niin, että olisi vaan antanut olla ja elellyt mukavasti siivellä toisen hoitaessa kaiken. Vaati tosi paljon minulta omaa aktiivisuutta, että otan niitä asioita hoidettavaksi, kun toinen ei niitä suoraan minulle anna.

Veikkaan että samaa käy monille naisille. Esim. kun lapsi syntyy, nainen ottaa selvää kaikesta lapseen liittyvästä ja tekee päätöksiä miten lasta hoidetaan. Mies kokee jäävänsä vähän sivuun ja alkaa nopeasti kokea, ettei tiedä riittävästi ja koska toinen aina hoitaa asiat paremmin, sitä on helpompi antaa toisen hoitaa.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   10.10.24 11:38:50

Oletteko muuten koskaan kuullut, että joku olisi ihmetellyt, miksi mies ei ole sanonut naiselle asiaa X, miksi mies ei ole huolehtinut että nainen on oikeaan aikaan paikassa X? Kummallisesti naisten oletetaan osaavan tehdä kaikki, mutta miesten ei. Ja kun mies ei osaa/viitsi, katse kääntyy naiseen. On tämä vaan mielenkiintoista. Eikö miehetkin kuitenkin ole ihan aikuisia ihmisiä?

Päivämäärä:   10.10.24 11:55:55

"Jokainen valittava nykynainen jättää näissä topikeissa sanomatta sen, että elintaso on saavutettu osittain sen miehen avulla.
Ja sen laulauja laulat, jonka leipää syöt."

Missä maailmassa sinä oikein elät? :D Etkö käy itse töissä tai ovatko kaikki lähipiirisi naiset jostain syystä työttömiä? Katsos elämme 2020-lukua ja naiset ovat jo varsin pitkään käyneet palkkatöissä. Etenkin vähän nuoremmissa sukupolvessa naiset myös korkeakouluttautuvat huomattavasti miehiä enemmän.

Aivan samalla tavalla osa sen parisuhteessa olevan miehen elintasosta on saavutettu naisen avulla. Yleensä kun kahden ihmisen tulot yhdistetään, niin molempien elintaso nousee. Kuka siis syö kenen leipää ja kumman siinä pitäisi toisen lauluja laulaa? Miksi naisen pitäisi passata miestä eikä miehen naista? Vai olisiko tasa-arvoinen parisuhde, jossa kotiin ja perheeseen liittyvät vastuut jaetaan tasapuolisesti, yhtään mitään?

Päivämäärä:   10.10.24 11:59:37

"Kummallisesti naisten oletetaan osaavan tehdä kaikki, mutta miesten ei. Ja kun mies ei osaa/viitsi, katse kääntyy naiseen."

Vai olisko ennemmin niin päin, että nainen ottaa hoitaakseen myös miehen asioita ja kehittää näistä stressiä, sen sijaan, että antaisi miehen hoitaa itse asiansa ja kantaa vastuunsa.

Hyvä esimerkki minusta on tuo yllä mainittu mies, joka menee likaisena saunaan ja sitten kuivaa hikistä ja likaista kehoaan pyyhkeeseen. Tässä nainen on sitten huomautellut miehelle asiasta ilmeisesti useampaan kertaan ja tehnyt "metatyötä" kouluttaakseen miestä käyttämään pyyhettä oikein.
Mutta tuo on minusta just esimerkki siitä turhasta holhoamisesta. Jos aikuinen mies haluaa liata pyyhkeensä, mitä sitten. Sitten hän tekee niin. Mikäli miehen hygieniaatso yleisesti tuntuu liian matalalta, kannattaa harkita eri teille jatkamista. Turha ottaa stressiä siitä, miten toinen aikuinen ihminen käyttää pyyhettä.

Tai toinen esimerkki voi olla tuo, että nainen pakkaa miehelle uimapuvun ja pyyhkeen mukaan reissuun. Miksi ihmeessä? Jos mies ei itse kykene pakkaamaan näitä mukaan, sitten varmaan ui alasti. Todennäköisesti mies oppii enenn pitkää, jos itse saa huolehtia pakkaamisesta. Jos nainen aina huolehtii tavarat mukaan, miten se mies ikinä oppisi tekemään sitä itse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.24 12:05:03

xx: olisin voinut kirjoittaa ihan samaa. Minusta on oikein ihanaa aina kun se toinen on ottanut homman haltuunsa ja minun ei tarvitse ajatella koko asiaa. Ja jos tarvitsee, niin mies laittaa suoraan kuvan mitä pitää tuoda Motonetistä. Vaikka roomba olisi pitänyt kamalaa ääntä jo pari viikkoa, olen jo sillä ajatuksella että miehellä on homma hallussa, en ala kilpailuttaa robotti-imureiden korjaajia tai vertaamaan hintaa uuteen roombaan. Tai avaamaan tuotetta YouTube-videoiden avulla.

En siis edes halua mennä sinne tontille, joka toisella on hallussa! Mulla on hallussa oma tonttini ja siihen liittyvät asiat.

Exäni hermostui tällaisesta tosi paljon. Hän oikein naljaili jos autostani kuului kummaa ääntä ja laitteli vieressä omaa autoaan kuntoon, mutta ei halunnut tikullakaan koskea minun autooni. Kyseli vain että no olenko jo varannut aikaa huoltoon ja että enkö yhtään osaa huoltaa autoani. Suhteen alussa tämä samainen mies hoiti kaiken autooni liittyvän ja sitten yhtäkkiä hän kai kyllästyi ja luopui kaikesta, tai melkein kaikesta.

Näistä pitäisi siis voida puhua. Exä olisi voinut sanoa ettei koe kotitöiden jakautumista enää reiluksi eikä halua olla enää vastuussa autonromustani. Olisin voinut tähn sanoa että hei, mä otan enemmän vastuuta arjen ruokahommista jos hän voi edelleen vaihtaa autoni öljyt.

mä en itse koe ongelmaksi lähettää miehelle kuvaa kissalle ostettavasta kissanruuasta, en oleta että hän olisi tutustunut viljattomiin täysravintoihin samalla innolla kuin minä tai osaisi lukea purkin kylkiä marketin kissanruokaosastolla ja valita sieltä parhaan huomioiden samalla että hyytelömäinen on helpompi kipata pussista kuppiin kuin kastikemainen, toisaalta kastikemaiseen on mahdollista sekoittaa hieman lisää vettä ja se olisikin juuri tänään hyvä koska kissa ei ole juonut riittävästi. Että ehkä ennemmin lähetän kuvan tuotteesta kuin kerron esseen verran kissanruokien erosta ja samalla opetan häntä valitsemaan ideaaleimman tuotteen juuri tähän hetkeen.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   10.10.24 12:05:38

Hello:
"Miten nämä avuttomat vässykkämiehet selviää työelämässä?"

En ole mies, mutta kotitöissä ihan avuton. Ei ole esim 10 vuoteen pesty ikkunoita, en näe tarvetta. En näe sotkua ympärillä, jos keskityn muuhun. ADHD-diagnoosi on. Pärjään erinomaisesti työelämässä ja tienaan yli 100k/v.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   10.10.24 12:08:01

Minä osaan varata matkat ja pakata kaiken tarvittavan. Mies tietää, minne pitää mennä ja moneltako, huoltaa auton matkaa varten ja niin edelleen. Toisessa perheessä nämä on toisin päin, mutta sellaisessa perheessä minä en voisi elää.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   10.10.24 12:11:00

Itse olen nainen ja naisen kanssa suhteessa ja ihan samalla tavalla hän kasaa minulle näitä kuin mieskin kasaisi. Kyse on varmaan persoonaeroista: joillakin on taipumus ulkoistaa kaikki muille. On ollut ihanaa kun puoliso on matkalla ja riittää että hoidan omat asiani ja eläimet. Jos ei muuta, niin puoliso kyselisi useita kertoja missä hänen puhelimensa on, paljonko kello on, mikä päivä tänään on jne -siitäkin huolimatta että en edes vastaisi tai vastaisin aina että en tiedä. Välillä sanon että katsoo kellonajan ja päivän kellosta, jonka hänelle sitä varten annoin.

Vessapaperi, pyykinpesuaineet, tiskiaineet, hammastahna, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, siivoaminen, pyykinpesu, perusruokatarpeiden osto, roskien vienti jne jne hoituvat hänestä varmaan itsestään. Eikä tähän auta mikään keskustelu.

Päivämäärä:   10.10.24 12:11:22

"Minäkin uskon, että suurin osa näistä tapauksista, joissa naienn hoitaa liikaa metatyötä, johtuu siitä, että nainen on itse ottanut metatyön harteilleen ja opettanut miehen tuohon"

Siis kerrataan nyt vielä, se ei ole naisen vika, että mies on laiska. Ketään ei voi opettaa laiskaksi tai epäreiluksi.

Turpaan saajankaan oma vika ei ole väkivalta vaikka ei itse lyökään takaisin.

Vika ei ole naisessa, äidissä eikä anopissa vaan miehissä.

Päivämäärä:   10.10.24 12:12:31

Sellaiset naisten uhriutumisen kilpa-ajot täällä sitten :D Onneksi oma parisuhde ja lähipiiri pyörii tasa-arvoisten ihmisten kesken hirveän paljon paremmin kuin "aina ja kaikki".

Lähettäjä: Fe 
Päivämäärä:   10.10.24 12:46:53

"Siis kerrataan nyt vielä, se ei ole naisen vika, että mies on laiska. Ketään ei voi opettaa laiskaksi tai epäreiluksi."

Kuka tahansa alkaa laiskistumaan, jos kaikki palvellaan valmiiksi eteen. Kyllä ne teinitkin laiskempia ovat äidin helmoissa asuessaan, kuin omassa asunnossa.

Ja turpaan saajasta; kerran voi saada vahingossa ja ilman omaa syytään, mutta seuraava kerta on jo osaksi omaakin syytä. Silloin on jo tehty valinta jäädä tiedetysti väkivaltaisen kumppanin luokse.

Lähettäjä: Ilppi 
Päivämäärä:   10.10.24 12:47:28

Entäs isin helmoissa?

Päivämäärä:   10.10.24 12:49:05

Fe, logiikka ontuu. Susta on vaan kiva ajatella, että kaikki on aina naisen vika.

Häpeä jos olet nainen.

Mistä tollanen sisäänkasvanut sovinismi mahtaa johtua? Itsetutkiskelun paikka?

Lähettäjä: Fe 
Päivämäärä:   10.10.24 13:15:15

Eivät nämä ole sukupuoliriippuvaisia asioita.

Päivämäärä:   10.10.24 13:29:18

"Siis kerrataan nyt vielä, se ei ole naisen vika, että mies on laiska. Ketään ei voi opettaa laiskaksi tai epäreiluksi."

Ei kaikesta pidä ajatella, että asia olisi jonkun _vika_. Ihmisissä on persoonaeroja. Toiset ottaa harteilleen enemmän asioita ja toiset sitten helpommin kulkee matkustajana. Ei nämä ole vikoja, vaan ominaisuuksia, joiden kanssa pitää oppia elämään.

Jos aina etsii vikaa itsestä tai muista, on vaikea korjata asioita. Muita ihmisiä ei voi muuttaa ja omien vikojen etsiminen on vaan masentavaa.

Kannattaa ajatella asiat ominaisuuksina. Ominaisuuksiin voi sitten vaikuttaa ja niiden kanssa voi oppia elämään.

Esimerkiksi sitä voi oppia siihen, ettei kerää niin paljon asioita omille harteille eikä ota itselleen liikaa vastuuta miehen valinnoista. Hyvä esimerkki vaikka tuo miehen tavaroiden pakkaaminen reissuun. Nainen voi opetella, ettei huolehdi miehen matkatavaroista ja samalla mies joutuu sitten opettelemaan huolehtimaan tavaroistaan itse. Tai nainen voi opetella siihen, että antaa miehen oppia kantapään kautta hoitamaan lapsia. Ei ne lapset siihen kuole, jos ne joskus on ilman kurahaalareita hoidossa tai läksyt jää tekemättä. Jättää myös asioiden selvittelyn sitten miehelle, hän vastaa omista virheistään.

Ei se ole kuitenkaan naisen _vika_ jos hän ottaa liikaa vastuuta itselleen. Se on ominaisuus. Piirre, joka toisilla vaan on. Mutta itseään voi kehittää ja opetella siitä eroon. Ihan kuten se ei ole miehen _vika_ jos hän ei vaikka jaksa suunnitella ruokia viikoksi eteenpäin eikä ole naisen _vika_ jos häntä ei kiinnosta opetella korjaamaan omaa autoaan. Halutessaan jokainen voi kehittää itseään tai jos ei halua, niin sitten on opittava elämään omien ja toisen ominaisuuksien kanssa.

Päivämäärä:   10.10.24 14:12:30

"Lähettäjä.

Päivämäärä10.10.24 12:12:31

Sellaiset naisten uhriutumisen kilpa-ajot täällä sitten :D "

Hyvin vähän täällä uhriutumista on luettavissa, välillä oikein hienoa itsereflektiota sen sijaan näkyy.

Sille joka aikaisemmin sanoi, ettei mikään keskustelu auta, niin sitten se on lusikat jakoon vaan.

Päivämäärä:   10.10.24 17:56:32

"Siis kerrataan nyt vielä, se ei ole naisen vika, että mies on laiska. Ketään ei voi opettaa laiskaksi tai epäreiluksi.

Turpaan saajankaan oma vika ei ole väkivalta vaikka ei itse lyökään takaisin.

Vika ei ole naisessa, äidissä eikä anopissa vaan miehissä."

-Kaikki sosiaalinen vuorovaikutus opettaa muille ihmisille asioita. Jos passaat toista, toinen oppii odottamaan passatuksi tulemista. Jos jäät suhteeseen sinua huonosti kohtelevan kanssa, hän oppii, että hänen käytöksensä on sinun mielestäsi hyväksyttävää. Jos taas vedät omat rajasi johdonmukaisesti ja joustamatta, niin toinen oppii ne hyvin äkkiä. Perinteisesti tytöt on kasvatettu nöyräksi ja kotiasioista huolehtivaksi ja se usein kostautuu parisuhteessa, kun kasvatuksensa mukaan nuoret naiset sitten opettaakin kumppaninsa perseilemään, kun ei aseta rajoja eikä vaadi tasapuolisuutta ajoissa, vaan vasta katkeroiduttuaan alkaa toisen laiskottelu nyppiä. Kaikissa suhteissa, joissa epätasapuolinen työnjako kaatuu naisen niskaan, on selvästi nähtävissä naisen oma rooli tilanteen muodostumiseen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.10.24 18:01:41

N, todella hyvin sanottu. Juuri näin.

Päivämäärä:   10.10.24 18:08:17

Mutta onko se mies todella laiska?

Mieleen tulee polttarijärjestelyt. Minun piti hoitaa asia x polttaripäivään. Edellisenä iltana toinen kaaso oli laittanut että oli jo hoitanut asian. Jälkikäteen valitti minusta morsiammelle, etten tee mitään. Niin miksiköhän?! Olisin tehnyt jos hän ei olisi kiilannut.

Päivämäärä:   10.10.24 18:16:06

"Perinteisesti tytöt on kasvatettu nöyräksi ja kotiasioista huolehtivaksi ja se usein kostautuu parisuhteessa, kun kasvatuksensa mukaan nuoret naiset sitten opettaakin kumppaninsa perseilemään, kun ei aseta rajoja eikä vaadi tasapuolisuutta ajoissa, vaan vasta katkeroiduttuaan alkaa toisen laiskottelu nyppiä. Kaikissa suhteissa, joissa epätasapuolinen työnjako kaatuu naisen niskaan, on selvästi nähtävissä naisen oma rooli tilanteen muodostumiseen."

Ihan yhtälainen rooli miehelläkin on tilanteen muodostumiseen. Siinä missä naiset on kasvatettu nöyriksi ja kodista huolehtiviksi, niin miehille on istutettu oma roolinsa. Roolijakoa on turha kaataa yksinään naisten niskaan sanomalla, että mitäs opetatte miehenne laiskoiksi passattaviksi. Kyllä se oma rooli on molemmille istutettu jo jostain lapsuudenkodista tai yhteiskuntamme historiallisista raameista lähtien. Jos roolijako halutaan rikkoa, niin se vaatii molemmilta työtä: siinä missä naisen on luovuttava osittain kotitöistä ja perheen metatyöstä, miehen on samanaikaisesti otettava vastuuta näistä - pelkästään toisen yritys muuttua ei riitä.

Päivämäärä:   10.10.24 18:23:34

Sitä samaa ne miehetkin aina väitää, olisin tehnyt, mutta menot jo tekemään. V*ittu niin varmaan. Samaa @!#$ tahraa pöydässä saa välillä katsoa vaikka 2 viikkoa herran leivän teon jäljiltä, että lähteekö se pois vai ei lähde kunnes lyllästyn ja pyyhin sen pois.

Nyt olen katsellut seinässä mitä lies paskarpiskeita 2 kuukautta. Ei ole siivonnut.

Päivämäärä:   10.10.24 18:25:45

N ja jep:

Mutta sehän ei ole heidän vikansa, jotka ei rajoja osaa tai pysty asettamaan vaan kyllä vika on iham rehellisesti hyväksikäyttäjissä.

Vai oikeastiko teillä on ns. Venäläinen tapa katsoa maailmaa, että niin paljon saa ja pitää kusta linssiin, mitä ikinäkään pystyy. Hui hai rehtiys ja reiluus.

Päivämäärä:   10.10.24 19:37:51

Mies muistuttelee enemmän mua. Mä oon meistä se hajamielinen. Sitten taas toisaalta, jos tarvitaan käytännön taitoja ja semmosta tekemisen meininkiä, siinä oon parempi. Miehellä mene helposti sormi suuhun, jos ei olla ohjeistamassa tai jos vaikka kokataankin yhdessä, kysyy aina multa, mitä hän voisi tehdä. Vaikka siinä pöydällä olisi perunat odottamassa kuorimista ja on ihan selkeää, että ne pitää kuoria, hän kysyy silti.

Mutta muutoin tuo kyllä kaiken pyytämäni aina kaupasta ilman mitään muistutusta ja kauppalistoja ja ennemmin muistuttaa mua syömään, kun en meinaa aina muistaa töiden lomassa.

Päivämäärä:   10.10.24 20:07:27

......: kaikki ihmiset näkee maailman omalta kantiltaan. Hyväksikäyttäjä ei välttämättä ymmärrä lainkaan käyttävänsä toista hyväksi, jos toinen antaa ymmärtää tekevansä asian mielellään. Jos nainen ottaa kotityöt hoitaakseen heti yhteen muuttaessa ja hymyilee vaan suhteen syvenemisestä iloiten, niin mistä nuoren ja kokemattoman miehen pitäisi hoksata, että 5v päästä nainen on katkera epätasapuolisesta työnjaosta? Tämän takia on äärimmäisen tärkeä kommunikoida ajoissa ja miettiä itse millaisen suhteen haluaa olevan tulevaisuudessa, ei vain mikä on ihan ok tänään.

Myös väkivaltaisuuteen johtava vuorovaikutus voi lähteä hyvin vähästä. Epävarma nuori on mustasukkainen omaa epävarmuuttaan ja yhtä epävarma kumppani koittaa muokata omaa käytöstään ettei toinen vain mustasukkaisuuksissaan jättäisi. Hyvinkin viattomat vuorovaikutustilanteet rakentaa alustan aina vaan entistä vääristyneemmälle toiminnalle.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.10.24 20:43:47

Olen aina miettinyt sitä, jos nainen tankkaisi diesel autoon tavallista bensaa, mitä mies tuumisi kun ei ollut laittanut auton kylkeen tarraa vain diesel bensa..

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.10.24 20:52:11

Nuo varmaan lähtevät siitä ajatuksesta että mikä kiinnostaa ketäkin ja muistaa siksi parhaiten ne asiat. Itse hankin lapsen vaatteet pääosin niin ei mies osaisi lähteä ajattelemaan, mille tarvetta seuraavaksi, jos ei mainitse että tuo kaupasta uudet saappaat.
Itse en taas muista autojen katsastuksia, koska en niitä yleensä huolla. Voin kyllä viedä jos sanotaan aika ja paikka. En myöskään osaa puhdistaa ilmanvaihtokonetta, mies tekee sen. Mies korjaa myös autot itse. Kerran yritin vaihtaa renkaita, mutta en saanut ruuveja irti, kun voima ei riittänyt.
Mies kyllä muistaa lapseen liittyvät muut asiat kuten vasu tai hammaslääkäri. Ja osaa ottaa tarvittavat vaatteet mukaan jos vie itse päiväkotiin.
Itse en tietäisi, mitä osia pitäisi tilata auton korjaukseen. En voi tehdä metatyötä siitä koska ei ole käsitystäkäään niistä. Mies viettää aikaa kyllä koneelka tutkien osia ja korjausvideoita. Se on hänen metatyötä.
Ruokaa osataan kumpikin ostaa ja laittaa. Itse tykkään puutarhatöistä ja mietin niitä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   10.10.24 21:06:00

Silloin, kun pojat oli uusia, niin pidin kaikki isyyslomat mitä kela maksoi.
Oli oikeasti helpointa aikaa ikinä.
Piti kämpän siistinä, hoiti lapset ,kävi kaupassa ja teki ruuat.
Iltaisin pelasin nettipokeria, kun lapset oli nukkumassa ja tienasin silläkin noin 1500€/kk.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   10.10.24 21:08:58

Niin, eihän se tavallisten terveiden lasten hoitaminen mitään ihmeellistä ole. Mulla meni tallillinen heppojakin siinä.

Päivämäärä:   10.10.24 21:14:16

Laura:

Toki, me muutkin äidit tehdään töitä ja hoidetaan lapset ja suurin osa metatöistä.

Tallillinen tavallisia hyväkäytöksisiä heppojahan menee siinä sivussa ja käytännössä hoitaa itse itsensä. Ei ihmeellistä.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   10.10.24 21:22:26

Kyllä, kun itse järjestää sen tallin ja opettaa hepat tavoille eikä vieroksu koneita, niin helppoa on. Samalla asenteella menee kotityöt ja vauva-aika. Vauvojen ja taaperoiden kanssa siis niin, ettei stressaa turhista eikä kuuntele ulkopuolisten vinkkejä ja kitinöitä.

Nyt isompien kanssa saakin säätää, että kaikki on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikeat varusteet mukana.

Nimim. Mies lähti mökille hakemaan makuupusseja kun lapsi muisti tänään kertoa, että tarvitsevat sellaiset huomenna...

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.10.24 22:30:56

No onneksi on löytynyt (vissiin harvinainen?) puoliso, joka suurimmaksi osaksi osaa ajatella omilla aivoillaan. Juu, kyllä teen jonkinverran metatyötä, mutten suostu sitä määräänsä enempää suostu tekemään. Ihan olen sanonut että itsekin pitää ajatella. On oppinut. Ja kyllä rakastan tuota miestä, hänen kanssaan on hyvä olla. Ja kyllä meillä on lapsia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.