Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laihdutusketju osa 19

Lähettäjä: Tankoparsa 
Päivämäärä:   14.9.24 11:24:58

Ja jatkuuu! :) Tervetuloa mukaan kaikki, tänne voi liittyä mukaan milloin vain, ei ole pakko laittaa itseään listalle mutta saa laittaa jos haluaa ^_^

Linkitän kohta edellisen, tässä viimeisin lista! :)

Venni 167cm lp 102,7- tp 80-/ uusi tp 75kg nyt 70,9 kg
QUEEN pituus: 163 lp 89,9kg tp 65kg nyt 72,4g
liekkis - pituus 163,5cm -lp 87,9 - tp 63kg - nyt 89,1kg (31.10.22->)
Mese - pituus: 178cm - lp: 86,6kg - tp: 80kg - nyt: 86,1 kg
Tankoparsa pituus: 164cm -lp 85,9kg -tp: 55kg - nyt: 60,0kg
+3 pituus 161cm, lp 63kg, tp 57. -6kg nyt 57,3kg
El Chefe pituus: 180 lp 96 tp.85 -4,5 nyt 91,8 kg
Minävain pituus 165 lp 85,5 tp
Heijpådeij Pituus 166. Lp. 78. Tp. 68. Nyt 77kg
Sol Angelica: pituus 155cm - lp:80 kg - tp: 60kg - nyt: 75.8 kg
Venla : pituus 160cm -lp 68kg - tp : 57kg - nyt: 60,8kg
Sieppi: pituus 164, lp 84,1kg, tp: 70kg. Nyt 80,6kg
Sohvi: pituus 172 cm - lp 82,4 kg - tp 65 kg - nyt: 75,3 kg
Ella: pituus 158cm - lp 74,2 - tp 55-57kg - nyt 63.6kg
Neiti: pituus 160cm- lp 76,4kg -tp 70kg - nyt 73.8kg
mimimi: pituus 166cm - lp 81kg - tp 65kg - nyt 74kg
Noppo: pituus 171cm - lp 109kg -tp 60kg - nyt 109kg
Myös: pituus 163 cm - lp 90,8 kg - tp 70 kg - nyt 89,6 kg
Pikkutytöt: pituus 176cm - lp 98kg -tp 80kg -nyt 96,1kg
Nasu: pituus 170cm - lp 128kg -tp 70kg -nyt 122 kg
KLO: pituus 159 -lp 66 kg -tp 57 kg -nyt 64 kg

Re: Laihdutusketju osa 19

Päivämäärä:   14.9.24 11:29:29

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9753674&t=9753674

Jaaa edellinen! topa löytyyy tästä ^_^

Lähettäjä: liekkis 
Päivämäärä:   14.9.24 13:30:35

Tuon toisesta topasta tuli mieleen ja alkoi kiinnostamaan kuinka monella laihduttajalla täällä tulee 800g kasviksia täyteen päivässä?

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   14.9.24 14:00:45

Pitäisi punnita pitkästä aikaa uudestaan tuo kasvisten ja hedelmien määrä. Päivittäisessä ruokavaliossa ehkä aika yksipuolisesti toistuvat mustikka, vadelma, mansikka, banaani, kurkku, jääsalaatti, miniluumutomaatti, tomaatti, paprika, viinirypäleet ja toisinaan kesäkurpitsa. Tällä viikolla olen ottanut tavaksi syödä yhden porkkanan päivässä, nuo tämänhetkiset ovat painoltaan 100 gramman luokkaa. Syön neljä ateriaa päivässä (aamupala, kahvitauolla välipala, lounas ja päivällinen) eli jonkinlaista pätkäpaastoa, tosin paastoamis ajaksi tulee vain reilu 13-14 tuntia. Aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä on noita edellämainittuja mukana. Toisaalta veikkaisin että ei välttämättä tule kyllä ihan 800g täyteen.

Päivämäärä:   14.9.24 14:19:14

Miiinulllaaaaa tuleee!! :D Pitkään aikaan en ole maininnut tämän minun kasvisten volyymisyömisen aivann alkujuuria jotka lähtivät siitä kun halusin ehkäistä suolistosyöpää jota suvussa näyttää pompsahtelevan xP

Tutustuin aiheeseen ja suositus oli 500g kasviksia päivässä joten päätin että hitsiläinen tällä myös varmasti paino putoaa JA ehkäisen sitä suolistosyöpää :D

Eikun kulho vaa'alle ja heitin sinne kaikkea mitä keksin: kurkku, paprika, oliivit, porkkanaa,kukkakaalia, herneitä, tomaattia, ananasta, viinirypäleitä, omenaa, granaattiomenan siemeniä, maissia, artisokkaa ja meni helposti heittämällä yli 500g kulhon sisältö useimmiten 700-850grammaan! ^_^

Sitten vaan protskua kylkeen ja katsoin kuinka paljon jaksan edes pääruokia tuon määrän kanssa syödä :D Välipaloina myös hedelmiä tarvittaessa ja marjoja jugurtin sekaan ^_^

Lähettäjä: vanja 
Päivämäärä:   14.9.24 14:46:44

Lueskelin ketjuja ja Vennillä on paino pudonnut hyvin. Ja mitä olet syönyt, kun maha ei enää kestä mitään ja koko ajan pitää päästä vessaan? Kuulostaa kurjalta :/ Onko ruokavalio siis ollut jotenkin yksitoikkoinen vai mistä moinen, että kaikki vain tulee nopeasti läpi?

Minulla ongelma tuntuu olevan täysin päinvastainen. Olen alkanut viime vuosina kärsiä hitaammasta aineenvaihdunnasta ja tuntuu, että mikään ei enää tule normaalisti läpi vaan jää hidastelemaan. Kilpparivajis on ja siihen lääkitys eikä sitä kärsi nostaa yhtään, joten sekään ei selitä. Liikuntakan ei tunnu auttavan. Aiemmin liikunta auttoi, mutta nykyään liikunta tuntuu vain pahalta kun olo on niin tukkoinen.

Äidilläni taas sahaa laidasta laitaan. On siis joko ihan ripulilla tai ihan ummetuksella. Tuntuu, ettei mikään sovi eikä auta. Colonoskopiassa kaikki priimaa.

Äidillä kai alkoi tuo jatkuva ripuli joskus parikymmentä vuotta sitten jonkun laihdutuslääkkeen seurauksena, joku rasvasieppari, joka aiheutti rasvaripulin. Ja hän joutui lopettamaan sen käytön, kun maha ei kestänyt enää mitään. Sitten jossain vaiheessa aloitti kipulääkkeenä iltaisin tarvittaessa panacodin. Ja vaikka ei käyttänytkään sitä joka päivä, vaan ehkä kolmesti viikossa, niin ummetus oli ihan karsea. Ihan hikeä pukkasi kun istui pytyllä.

Ei siis ole enää pariinkymmenen vuoteen käyttänyt rasvalääkettä eikä muutamaan vuoteen panacodia, mutta ongelmat on ja pysyy.

Mahavaivat ovat kyllä todella inhottavia ja invalidisoivia. Ja nykyään todella yleisiä! Vaikka miten terveellisesti yrittäisi syödä ja elää, niin niitä tuntuu silti lähes kaikilla olevan :(

Lähettäjä: QUEEN 
Päivämäärä:   14.9.24 17:32:52

Vennillä oli mun muistaakseni mysimba lääke käytös laihdutuksee onks mahollista et siit aiheutunu noi vatsaongelmat?

ainaki googlen mukaa voi pitkä aikaisel käytöl tehä ripulii, ja vaikuttaa keskushermoston kautta iha suolen liikkeisii suoraa kiihyttäen niitä aina ku syö jollon seuraa ripulii? Vaikuttaa näköjää myös iha rasvan käsittelyy ja rasvanpolton kiihtymisee mikä myös aiheuttaa ripulii. aiheuttaa myös pahoinvointii.

vieläks sulla Venni on se ylläpito annostus tota mysimbaa käytös?

Päivämäärä:   14.9.24 20:49:10

tääl liekkis ei iha täyty tän topan neuvomana otin ton 500g kasviksii päiväs tavaksi joo mut ei varmast iso homma nostaa tosta toho 800g pitää vaa kans vähä mittailla

Lähettäjä: Pikkutytöt 
Päivämäärä:   14.9.24 21:46:29

Mulla täyttyy helposti toi 800g kasviksia :)

Päivämäärä:   15.9.24 19:44:06

Vau hienosti teillä! Minä vasta nyt muutaman viikon oikein punninnut taas kasvisten määrän rasioihin että edes se 500g päivässä suositus täyttyy. Pitää alkaa lisätä, tietty välipaloja en aina ole punninnut, nehän minulla on usein joku hedelmä pari kertaa päivässä.

Lähettäjä: KLO 
Päivämäärä:   16.9.24 06:57:01

Mulla täyttyy kans 800 g. Syön pelkkää kasvisruokaa, joten sitäkin kautta tulee käytettyä hyvin kasvikset hyödyksi, mutta nyt iso alkusalaatti on vaan lisännyt tuoreiden kasvisten määrää. Huomaa olossa, että pirteämpi, kun syö tuoretta.

Päivämäärä:   16.9.24 08:02:57

Aloin yhtäkkiä miettiä että lasketaanko tohon 800 grammaan myös hedelmät mutta ainakin Ylen jutussa (linkissä aijaa.com kuvakaappaus esimerkistä, jossa 800g) myös hedelmät kuuluvat mukaan. Varmaan kasviksiakin mulla menee lähelle yli puoli kiloa, mutta kun hedelmätkin lasketaan niin varmasti ylittyy.

https://aijaa.com/hOX7ka

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   16.9.24 12:44:32

Mä en usko että ihan 800g tulee täyteen mutta aika dramaattisesti olen kuitenkin lisännyt kasviksia ja hedelmiä kun vertaa esim. vuoden taakse.
Olenkin nyt yrittänyt korvata suurimpia hiilihydraatteja (esim. pasta ja peruna ja jne.) kasviksilla ruokailun yhteydessä mutta kun mulla on kalapuikon itsehillintä niin jotenkin tulee se hiilarihimo ja valitettavan usein lautaselle hiipii sitä perunamuussia tai pastaa aivan liikaa.

Kyse ei siis ole siitä että etten tykkää kasviksista vaan siitä että niiden syömisestä ei tule samanlaista fiilistä kuin se hiilarihöttö.

Tänäänkin lounaalla mulla oli 1/2 lautasesta salaattia ja kasviksia, 1/8 perunamuussia ja muutama uunimakkara, (sellainen grillimakkaran kokoinen) mutta leipätiskillä en voinut vastustaa uunilämmintä vaaleaa höttöleipää vaan otin 2 palaa.

Mulla ei siis ole mitään vhh:ta menossa enkä mitenkään tarkkaan laske hiilareita mutta yritän vähentää niitä sieltä mistä helposti voi.

Päivämäärä:   16.9.24 13:37:07

Mulla hiilarimöttö-himoihin auttanut se, että aloitan ruokailun salaatilla. Ensin lasillinen vettä. Sitten lautasellinen salaatti ja sen jälkeen ruoka. Ja lopuksi mahdollisesti jälkiruoka.

Mä teen perunamuussin sijaan juuresmuussia. Laitan siihen porkkanaa, perunaa, lanttua ja palsternakkaa. Jopa mies tykkää siitä enemmän kuin tavallisesta muussista. Kannattaa kokeilla, jos haluaa lisätä kasviksia ja pienentää perunan määrää.

Päivämäärä:   16.9.24 14:30:56

Punnitsin eilen ruokapreppailut ja mulla tulee päivittäin täyteen 543g noita tuoreita. En tiedä onko intressejä nostaa määrää, mutta hyvä se on pitää tavoitteena ja mielessä että lisääkin voisi noita syödä :)

Päivämäärä:   16.9.24 15:23:13

Uuh joo noi hiilarihöttö himot on pahoja :D Kyllä sitä usein haaveilee yhä valtavasta kulhollisesta kermaista pastaa, tai pastaa johon heittäisin sekaan mozzarellapalloja ja kasan vihreää pestoa nomss, kasasta valkosipulivoipatonkeja, aaahh :D

Ja satunmaisesti tuollaisen voi vetäistäkin mutta kun se on ollut joskus ihan päivittäinen niin vaikea noista ruokafantasioista on lopullisesti päästä huoh, on se vaan niiiiin hyväää xD

Ja itsekin oppinut tykkäämään rehuista mutta jokin noissa triggeröi aivojen mielihyväkeskusta niin paljon kiksikkäämmin ^_^'

Päivämäärä:   17.9.24 08:45:29

Jep kyllä sen hiilarin huomaa; piti tyhjentää kaapit kuiva-aineista niin tällä viikolla aterioina on pasta, riisi ja perunapohjaiset murkinat niin vaikka kalorit pysyy ookoo niin painossa näkyy heti. Nooh ruuat on syötävä pois ja pysyy sentään alle 90kg niin tyytyväinen pitää olla, nestettä se onneksi vaan on.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   17.9.24 11:03:43

Ompas täällä ilahduttavan aktiivista!

Mulla ei painossa muutosta. Ärsyttää ihan suunnattomasti se että sairastin flunssaa viime viikolla ja tulevana lauantaina on juoksutapahtuma jota varten ole treenannut viikkokausia säntillisesti. Meni nyt sit puihin se. Ehkä teen jonkun omatoimisen seikkailuretken sitten myöhemmin syksyllä. Huoh. Nyt kun treeniltä vapautuu kapasiteettiö täytyy taas panostaa ruokailuun enemmän. Pakkohan tässä on jo saada jotain aikaiseksi.

Päivämäärä:   17.9.24 11:12:52

Pikkutytöt// veikkaan joo että kun lehdistössä ja näissä ravitsemussuosituslähteissä puhutaan "kasviksista" niin tarkoitetaan kaikkia, myös hedelmiä. Ainakin sydän.fi sivulla ja ruokaviraston sivuilla sanotaan että kasviksiin kuuluvat vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät sekä sienet ja palkokasvit.

Mutta jos kysytään kasvitieteen professoreilta niin hedelmät eivät taida kasviksiin kuulua. Olisiko "kasvikunnan tuote" vähän selkeämpi termi? Noh kasvis näyttäisi ainakin viranomaisille vakiintunut vaikkei taida ihan tieteellisesti pitää paikkaansa.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   17.9.24 11:25:21

Mun mielestä "kasvis" viittaa lähestulkoon kaikkeen ei-eläinperäiseen, koska jos tarkemmin tätä käydään syynäämään niin ei ole olemassa sellaista eriteltyä asiaa kuin kasvis. On juureksia, marjoja, hedelmiä, epähedelmiä, sieniä, kaaleja yms. Kaikki ovat kasveja. :)

Lähettäjä: mimimi 
Päivämäärä:   17.9.24 13:48:06

Minustakin kaikki mahdollinen lukeutuu kasvikseksi, kunhan ei ole eläinperäinen. Eli olkoon vaikka marja tai juures, kaikki lasketaan :D Itsellä ei kyllä taida täyttyä 800g päivässä, taidan liikkua siellä puolen kilon paikkeilla. Tosin olen aloittanut soppalounas-linjan, täytyy ehkä enemmän painottaa kasviskeittoihin!

Joku jos pelkää hiilarimättöjä, niin kannustaisin ennemmin luopumaan leivästä kuin pastasta tai perunasta. Perunahan on terveellistä ja kerran tai pari viikossa syöty pasta-annos ei kyllä ketään sellaisenaan lihota! Leipä taas on aika turha(kuitua saa niistä kasviksista) eikä itsellä ole ollut vatsaongelmia vaikkei leipää söisikään. Olen kyllä aikamoinen leipähullu ha nytkin on pakkasessa hätävara leipähimoa varten :D Mutta en syö läheskään niin usein leipää kuin ennen, koska leivästä ja päällisistä kertyy ihan järkyttävät määrät kaloreita.

Onko teillä mitään sellaisia erityisiä "pakko saada edes joskus"-ruokia, vaikka ne eivät varsinaisesti terveellisiä olekaan? Itsellä on paheena juuri nuo megakaloriset voileivät ja nakit :D Niitä on pakko syödä aina välillä vaikka tiedän, ettei nakit terveellisiä ole..

Minulla tuli nyt syyskuussa 6kk täyteen painon seurailua, enkä ole ollenkaan harmissani, että puoken vuoden saldo on nyt -8kg! Soppalinja selkeästi kannattaa :D Ja Yazion käyttö.

mimimi: pituus 166cm - lp 81kg - tp 65kg - nyt 73kg
KLO: pituus 159 -lp 66 kg -tp 57 kg -nyt 64 kg

Päivämäärä:   18.9.24 11:36:40

Mulle tulee välillä hirveä himo syödä leipää. Menee jotenkin kausittain. Yleensä en syö leipää juuri koskaan, mutta pari kertaa vuodessa tulee sellainen ”pakko saada”-tunne ja sitten menee useampi paketti vaaleaa leipää paahdettuna voin ja siirapin kanssa. Sinänsä paheena ei edes kauhean iso juttu, mutta syöminen menee jotenkin niin överiksi sen kanssa.

Yleensäkin mulla tuntuu menevän vähän kausittain syömiset. On pitsakausi, kiinalaisen ruoan kausi, japanilaisen ruoan kausi, ranskis-nugettimättökausi, salaattikausi, (leipäkausi). Sit yritän korjata sitä keittokaudella :D

Nyt kun oon pitänyt kiinni vain aikarajoituksesta ja siitä, että alkuun syön ison salaatin, niin jotenkin ei oo ollut erityisesti huonoja himoja. Eniten tekee mieli mahdollisimman värikästä salaattia ja jotain kivaa suolaista sinne mukaan. Sipsiäkin on syönyt kohtuudella, enkä useampaa pussia viikossa. Ja leivonnaiset on jääny ihan sivurooliin, vaikka aikaisemmin niitä piti saada päivittäin.

Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että voisi ensi kuun jatkaa samalla tavalla.

Päivämäärä:   18.9.24 15:02:35

Huh noita "pakko saada joskus" olisi varmaan lukemattomia... sushia, mäkin ranskalaiset, burger kingin hamppari, kana subi mozzarella juustolla, ihana butter chicken ateria valkosipuli naan leivän kanssa huhhuh.. nousee sylki suuhun jo miettiessä. Nyt vaan on ollut pakko rajoittaa kun jumittivat niin pahasti painon +/- 0.

Päivämäärä:   19.9.24 11:23:21

KLO: pituus 159 -lp 66 kg -tp 57 kg -nyt 63 kg

Puntarilla käyty. Ehkä hiukan liian nopea tahti, vaikka kaipa ne voi vieläkin olla nesteitä. Ehkä ensi viikolla alkaa tasaantua ja hidastua.

Päivämäärä:   19.9.24 11:42:23

Hienoa KLO! ^_^ Joo ja toisilla se vaan putoaa nopeasti, vaikka vähemmistö olisikin niin kiva siihen ryhmään on kuulua jos näin on! :D Mahtavaa että löytynyt se mikä toimii ja näkyy tehokkaasti painossakin! n__n

Päivämäärä:   19.9.24 20:47:14

Kirjauduin HUS:n painonhallinnan itsehoito-ohjelmaan ja tein ensimmäisen osion sieltä. Siellä oli mallikuva päivän aterioista.

Onko tossa teidän mielestä vähän vai paljon syötävää? Jäisikö tuosta teille nälkä vai olisiko riittävästi vai olisiko liikaa laihdutustapaanne nähden?

https://tinyurl.com/2rud264k

Päivämäärä:   19.9.24 21:58:28

Aikalailla omaa syömistä noudattelee! :) Rehuja kyllä ehkä enemmän ja pääruokaa sekaan vähemmän xD Näkkäriä en syö mutta aamupalaleivät kasviksilla juuu ^_^

Hedelmien kyljessä ei myöskään vanukasta tai pähkinöitä että välipalana se pelkkä hedelmä :D Illalla jugurtti ja marjoja, salaatin sekaan lentää tuo raejuusto ja siemenet ^_^

Päivämäärä:   20.9.24 08:42:10

Pikkutytöt// tälleen omaan silmään näyttäisi että pysyisin kyllä kylläisenä helpostikin tuolla ateriamäärällä, toki pääruuan määrä olisi varmasti vähän siitä kuinka iso/pitkä ihminen kyseessä.

Veikkaan että painoni pysyisi paikallaan, riippuen vähän mikä vanukas, mikä jugurtti, juusto, levite ja raejuusto kyseessä (ovatko kevyttuotteita?). Semmoinen ylläpitosyöminen jos liikkuisin tämän verran mitä nyt liikun. Täysin neljän seinän sisällä loikoillen ilman liikuntaa paino noilla nousisi mutta eipä sitä suositellakaan.

Nyt laihduttaessa niin nuo leivän levitteen määrä, pähkinäsekoitukset, siemensekoitukset ja öljy on niitä joiden määrää joutuu vähän tarkkailemaan kun kalorit pamahtavat niistä niin ylös. Pakko silti välillä vähän säätää sitten pääruuan määrästä että tulisi mm hyviä rasvoja myös.

Päivämäärä:   20.9.24 10:33:13

Minäkin menin tuonne itsehoito-ohjelmaan, hauska nähdä miten samoja aiheita siellä käydään läpi mitä mekin täällä monet todettu ja pohdiskeltu, kuten:

"Usein ajatellaan, että laihtuminen vaatii nälän sietämistä -– kurissa pysymistä ja tahdonvoimaa. Kuitenkin totuus piilee siinä, että sopiva kylläisyyden tunne luo vankan perustan pysyvälle painonhallinnalle."

On kyllä mielenkiintoinen.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   20.9.24 10:59:31

Takaisin remmiin.. tosiaan kesäkuussa jäi liikunta, jäi laihdutus/elämäntaparemontti, alkoi herkuttelu jne..

Pelkäsin että olen kerännyt kiloja takaisin (keväällä pudotin 11 kg), mutta yllättäen lihaksenkin lähtiessä paino ei noussut, vaan pysyi samassa, jopa hiukan on lähtrnyt. Nyk paino siis 61.3 kg, vielä muutaman kun saisi pois olis ihanteellinen ja enimmäkseen kehonkoostumuksen muuttamista tavoittelen.
No mitä se takaisin satulaan sit tarkottaa, no ei satulaa, mutta salia ja kövelyä ja herkkujen jättämistö ja kasvisten lisäämistä..

Kasviskeskusteluun: en mitenkään saan500-800 g täyteen päivässä, hyvä jos parisataa.. : D
Ja toi ateriamalli mikö on tos linkitetty, itse lihoisin tuolla heti.
Mä syön: amiaiseksi kaurapuuro (25 g hiutaleita), raejuusto noin 90 g, mehukeitto, kahvikaakao mantelimaidolla. Lounaaksi esim keitettyä perunaa, lihapullia, ehkä 2-3 keskikokoista perunaa ja 4-5 lihapullaa (pientä). Välipalaksi esim puolikas omena ja jogurttia/rahkaa, ehkä näkkäri. Iltapalalla leipä juustolla ja pehmeällä rasvalla sekä protskuvanukas.
Tuolla setillä laihdun kyllä, riippuen liikunnan määräatä ja kuinka runsas lounas ja völipala on. Aamiainen ja iltapala on yhteensökin vain 500 kcal, ne on aina samat, se mitö tuolla välissä tapahtuu.. : DD

Päivämäärä:   20.9.24 11:25:58

Pikkutytöt, onko tuossa kuusi eri ateriaa koko päivälle? Itse en niin usein pystyisi syödä vaan söisin varmaan nuo kaikki kolmella eri aterialla :D Liikaa tuossa ei kyllä ole, mutta itse jättäisin nuo leivät pois ja lisäisin kasviksia tilalle, samoin rahka jäisi. Täytyykin muuten tutustua tuohon ohjelmaan itsekin!

Tervetuloa takaisin Ella! Mutta kyllähän sinä tuon painoisena voit takaisin satulaan kiivetä, minäkin ratsastan päivittäin vaikka olen vielä vähän yli 70 kiloinen :D En tosin ratsasta pienillä hevosilla vaan niillä, joilla on kokoa ja kuntoa riittävästi.

Päivämäärä:   20.9.24 12:24:58

Mimimi, ilmaisin itseäni huonosti. Voisin palata satulaan, mutta mulla ei enää ole hevosta (kuolivat molemmat taannoin), ja vieraille en halua

Päivämäärä:   20.9.24 14:12:26

Ella// nojuu 158cm tuo kyllä heti haastetta, testasin äpillä sinun mitoillasi niin putosi sallittu kalorimäärä satoja alaspäin niin tuo esimerkki kuva paukkuisi helposti.

Oma päivä on nyt jotenkuten:

Kaksi leipää vihanneksilla aamulla kotona

Hedelmä töissä välipalana

Pääruoka +juureksia, vihanneksia/salaattisekoitus, töissä ruokatauolla

Hedelmä töissä ennen kotiinpääsyä

Ruoka+juureksia, vihanneksia/salaatti kotona töiden jälkeen

Illalla rahka/jugurtti marjoilla

Eli aikalailla kuusi syömiskertaa kertyy täällä.

Päivämäärä:   20.9.24 14:34:56

Joo pituus vaikuttaa yllätyävän paljon!

Pitäis varmaan itse syödä myös usrammmin, nyt syön 4 krt päivässä. Kuitrnkin aika tiheään, sillä yöpaastoni on pitkä. Yleensä syön kl 7-8, 11-12, 15, 18.. eli yöpaasto on liian pitkä, sitä ei kai suositrllq toisaalta joillekin pätkäpaastoajille se sopii.

Onko muilal laihduttaneilla verenpaineongelmiq? Mun vp on laskenut liikaakin, en syö enää sitä laskevia lääkkeitä eli siitä ei ole kyse. Pulssipaine on todella pieni/alhainen, toisaalta vuosi sittrn EKGssa ei näkynyt poikkeavaa. Mutta kyllähän tämmöset alle 90 yläpaineet vaikuttaa oloon..

Päivämäärä:   20.9.24 15:37:17

Mun syömiset on kyllä hyvin erilaiset kuin Pikkutyttöjen laittamassa kuvassa :D Syön ehkä määrällisesti saman verran, mutta ensinnäkin todella paljon enemmän kasviksia. Tossahan ei ollu juuri mitään. Ja lisäksi syön vain 1-3 ateriaa päivän aikana. Aika usein syön kahdesti. Ensin ison aterian joka koostuu alkusalaatista, mikä on kukkurallinen iso lautasellinen täynnä salaatti ja sit pääruoan, joka on pienempi lautasellinen täynnä jotain ruokaa. Mahdollisesti vielä jälkiruoka, jos jaksaa. Sit parin kolmen tunnin päästä syön toisen ruoan, joka on myös salaatti plus jotain ruokaa. Joskus harvoin syön vielä kolmannen kerran. Mun paastoikkuna on 17-22 tuntia. Paaston aikana juon vettä ja teetä.

Päivämäärä:   20.9.24 16:46:15

Mul vähä useempi ateria on iha pääruokapohjasii et heti aamul tulee syötyy jo aamupalaks ruoka, iha tyylii riisi ja herkkusieni kastike, töis ruoka ja töitten jälkee joku kolmas ruoka. Nää tosi vaihtelevii ja lisukkeena just koitan kattoo kasviksii.
välis joku protskurahka tai patukka välipala.

Illal sit vast vimoseks ruisleipää päällisinee, et mulla ei oo aamupalana, tän kaa jotain makeeta sit viel jälkkäriks

viis tosta mullaki tulee aterioit.

QUEEN pituus: 163 lp 89,9kg tp 65kg nyt 71,8g

Päivämäärä:   21.9.24 11:59:22

Oho Ella en ole kyllä verenpaineongelmista kärsinyt, aika hurjaa! :O Teillä ei suvussa ole mitään perinnöllistä alhaista verenpainetta kuitenkaan? :S

Päivä alkoi lenkillä ja nyt taas kupponen kahvia kirjaa kuunnellen, hyvää viikonloppua! ^_^

Päivämäärä:   21.9.24 18:03:43

Tankoparsa, paremminkin molemmin puolin on alttius verenpainetaudille : D molemmilla vanhemmilla (65-70 v) on lääkitys. Äidillä tosin vaikea säätää lääkettä niin ettei mene liian alas, eli ehkä jokin geneettine alttius sitten.

Kärsin mt/dissosiaatiotaustan takia alivireystilasta usein johon voi liittyä alhainen verenpaine fysiologisena muutoksena, se selittäisi paljon..

Päivämäärä:   22.9.24 16:05:25

No jopas no sitten aika jännä homma kyllä Ella! :D Tuo alivireystila kuulostaisi loogiselta, toki tosi vähän siitä tiedän, mutta inhottavaa jos puhti poissa alhaisen verenpaineen takia :/

Tänään ollut tooodella löysä päivä ja vain katsellut sarjaa :D Jaksaisikohan illalla vielä lenkin ^_^

Päivämäärä:   23.9.24 08:44:58

Minullakaan ei ole esiintynyt verenpaineiden alhaisuutta.

Aamupala syöty, kohta salille.

Päivämäärä:   23.9.24 11:18:26

Hm okei. Kiitos teille vastauksista!
Tänään salipäivä mullkin, mutta vasta illalla. Ensin kiekka Oulussa (n 2 h suuntaansa). Sitten salille ja kotiin  eilen kävelin, en jaksanut salille, kun en saanut sinne seuraa.

Päivämäärä:   23.9.24 12:05:52

Mullakaan ei kokemusta verenpaineesta. Yksi paastoilija jota seurailen oli saanut verenpainelääkkeet pois paastoilemalla, mutta hänellä oli lääkkeet liian korkeaan verenpaineeseen, joka oli paastorytmin ansiosta laskenut.

Lähettäjä: Mese 
Päivämäärä:   24.9.24 11:01:04

Long time no see. Vai heard? :D

Keuhkokuumeen akuuttivaihe selätetty ja pikkuhiljaa alettu lisään aktiivisuutta. Nyt puhutaan vielä lähinnä siitä, että olen perus arkiaskareisiin päässyt kiinni (jaksan käydä kaupassa ja imuroida). Tallihommia olen alkanut pikkuhiljaa tekemään (koska pakko kun laidunkausi loppu :D) ja ratsastamaan kans ihan vähän. Kunto on sitä luokkaa, että hengästyn jos kiipeän rauhassa rappuset yhden kerrosvälin ja ratsastaessa jaksan ihan jotain minuutin pätkiä ja tarvin sitten tauon. Että kyllä tässä on todella pitkä matka vielä johonkin juoksulenkkiin.

Nyt yritän saada ruokailut kuriin, ne kun tässä lipsunut viimeaikoina kuten pelkäsinkin, kun vapaa-aikaa on liikaa. Painoa ei onneksi ole pahemmin tullut, joskaan ei ole laskenutkaan.

Mun tavoite oli tälle vuodelle saada paino alle 80 kiloon. Kyllä meni läskiksi tämä tavoite kun eletään syyskuussa ja olen jojoillut jossain 86-88 koko vuoden. Huh masentavaa.

Päivämäärä:   24.9.24 11:02:52

Voisi alkaa kiinnittään tarkemmin huomioo toho kasvisten määrään. Ei tule kyllä varmasti täyteen tuo 800g.

Lasketaanko tähän hedelmätkin? :D Hedelmiä syön jonkunverta päivittäin, ylensä omenan tai banaanin. Kasviksia en juurikaan... Joskus teen salaattia mutta sanotaanko että ehkä 5x kuussa eli ihan liian vähän.

Päivämäärä:   24.9.24 11:08:25

Kyllä mun mielestä lasketaan hedelmät. Siitä taidi olla ylempänä puhettakin.

Ihan kaikki kasvikset, juurekset (paitsi peruna?), hedelmät, marjat..

Olipa eilen hyvä salitreeni. Tästä sw taas lähtee. Kahden viikon päästä PT aika ja kehonkoostumusmittaus, odotan.

Tsempiä toipumiseen Mese

Päivämäärä:   24.9.24 11:18:31

Mese - juu todettiin tuossa aiemmin keskustelussa, että hedelmätkin lasketaan 800 grammaan!

Itellä ollut pieni välihajoaminen tästä painonpudotusprojektista. Tajusin että oon tottunut vaan yleisesti syömään liikaa ja meni hermot koko hommaan ja viikonloppuna söin pizzaa ja muffinsseja ja ties mitä vaikka kuinka paljon. No nyt tän viikon alusta aloin noudattaa tota Terveyskylän ruokavaliomäärää (josta laitoinkin linkin aiemmin) ja opettelen syömään vähemmän. Jännä kyllä että silti oli paino hienoisessa laskussa (2kg/reilu 2kk) vaikka aluksi ainoa muutos jonka tein oli ateriarytmin 4x päivässä aloittaminen sis. 2 oikeaa ruokaa ja aamu/iltapalat vs. aiemmin söin harvemmin ja enemmän kerralla. Ja sekin jännä että tosiaan oon tottunut syömään aika lailla aina enemmän kuin tossa kuvassa ja paino pysynyt sillä ruokamäärällä tasaisena lukuunottamatta raskauksia joiden aikana tää paino heilahtanut reiluun ylipainoon. Ja siis vaikuttaa pysyvän tasaisena/vähän laskevan tolla mun normiruokavaliolla mutta en kyllä sillä tuu ikinä pääsee näistä raskauskiloista.

Joten. Nyt veikkaisin että paino lähtee vähitellen laskuun vaikka nyt toki paino ton viikonlopun jäljiltä aiempaa ylempänä. Eikun ruotuun takas ja oottelen toiveikkaana painon nytkähtämistä alemmas!

Mites muilla viikko pyörähtänyt käyntiin?

Päivämäärä:   24.9.24 14:12:39

Pikkutytöt// niin tuttua tuo välihajoaminen! Etenkin viikonloput on otollista aikaa sille "äääh ihan sama miksen vain voi syödä kaikkea" ja mussun mussun napaan herkkuja.

Nyt pitkästä aikaa itsekin saanut pidettyä viikonloputkin rutiinissa mutta se on tylsää kuten joku sanoi ettei niitä kiksejä vaan saa samalla lailla vaikka söisi kylläiseksi itsensä kuin mitä pitsa ja muffinsit vaikka antavat.

Joo eipä se tarkkaa matikkaa ole se syöminen, niin moni asia vaikuttaa, kehonkoostumus, se aktiivisuus jota ei edes huomaa harrastavansa ja sitten ihan perus aktiivisuus siihen paljon voi syödä.

Kun itse arvioin äppiin noiden kuvan ruokien kalorit niin sen mukaan minulla pysyisi joko paikallaan paino tai hieman nousisi. Ja olen reippaasti lyhyempi kuin sinä niin kuulostaa loogiselta että olet syönyt enemmän kuin kuvassa ja sinun paino taas sillä määrällä pysynyt tasaisena.

Päivämäärä:   24.9.24 14:16:38

Täällä kans välihajoaminen. Arki on todella rankkaa nyt vielä reilun kuukauden. Nyt kun kuormitus on kova, niin olen ollut kuukauden välein sairaana. Nyt parhaillaan viikon kestänyt tukkoisuus ja niiskutus. En ole uskaltanut treenata, kun pelkään sairastuvani oikein kunnolla. Olen vielä pystynyt käymään töissä flunssasta huolimatta. Töissä siis tosi tärkeä vaihe menossa, samoin kotona olen nyt vielä kuukauden vetovastuussa meidän pikkulasten hoidosta niin tuntuu ettei ihan oikeasti ole aikaa kaatua sängyn pohjalle. Joten olen sitten ollut treenaamatta ja levännyt sen ajan. Mutta tää kuormitus tekee tällä hetkellä sen, että tekee mieli heittää kaikki rajoitteet romukoppaan ja syödä ihan kaikkea ja paljon ja ihan vaan siis tunnesyömistä, jotain nautintoa tähän rankkaan vaiheeseen. Olen koittanut harhauttaa itseäni hyvää kirjaa lukemalla, saunomalla jne mut sit viime viikon torstaina lähdin vaan illalla kauppaan ja ostin kaksi erilaista pussia karkkia ja suklaalevyn ja vetelin niitä torstain ja perjantain. Sitten tuli morkkis. Edelleen tekisi mieli vaan syödä herkkuja joka päivä. Eilen ja tänään olen pysynyt tiukkana ja toivon että tästä tulisi parempi viikko. Kun tuo nuha jo loppuisi

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   24.9.24 15:59:07

Täällä ei ole tapahtunut mitään muutosta painon suhteen. Meillä alkoikin jo nyt flunssa kierre. Pari viikkoa ehdittiin olemaan terveenä ja sai taas puhtia ruokavalioon sekä liikuntaa, mutta nyt iski taas flunssa eikä uskalla tehdä mitään kunnon hikitreeniä ja huomaa, että tekisi mieli vaan syödä nuudelia ja muuta höttöä. Todella rasittavaa.

Päivämäärä:   24.9.24 18:47:58

Tsemppiä Venla, muista että repsahduksen jälkeen niin takas vaan normirutiiniin niin ei se yksi repsahdus niin paljoa pitkällä aikavälillä haittaa. :) Tai vaikka ois tullu pidempikin putki herkuttelua päivittäin niin sen katkaiseminen kannattaa aina ettei paino siitä lähde enempään nousuun.

liekkis jep voi olla! Ja ihan lohduttavaa ajatella että voin palata tohon omaan normisyömiseen takas sit kun tän ylipainon saanu pois. Tai jos tohon pienempään tuplamäärään nyt totun ni eihän sekään haittaa ku sitte siinä ois paremmin varaa satunnaisille herkutteluille. Muttajoo, nyt vaan pitää eka odottaa ja kattoa että uus ruokavalio tosiaan nyt alkaa itellä toimii.

Päivämäärä:   25.9.24 08:01:52

Pikkutytöt/ Kiitos tsempeistä! :) Joo yritän ajatella just noin, että isossa kuvassa repsahdus ei oo mikään iso juttu KUNHAN palaa niihin rutiineihin takasin. Ja mulla se palaaminen vähän taas venahti useammalla päivällä :D Just tolla mä itselleni sen repsahduksen sallinkin, että mitä väliä yhdellä illalla kun jatkan taas tunnollisesti heti seuraavana päivänä :D Mutta joo tässä kyllä sotkee tää flunssa tosi paljon. Miksi aina kipeänä oikeen tekeekin mieli syödä kaikkea hyvää.. Eilinen ja maanantai meni jo aika hyvin, mut huomaan että nyt vähän korvaan niitä herkkuja leivällä. Oon tosi hyvin onnistunut olemaan ilman leipää mut nyt sitten ruuan kylkeen kauraleipää ja oivariinia. Josko tämä loppuviikko onnistuisi jättää se leipä pois. Mun päivän kaloreissa se siis on ihan turhaa hiilaria ja energiaa.

Täällä kans sama fiilis viikonloppujen suhteen kun joku ylempänä mainitsi. Pitkään osasin jo suhtautua ihan normaalisti viikonloppuun vaikka se ei herkkuja sisältänytkään. Mut nyt on ihan blaah olo sen suhteen, että mitä iloa viikonlopussa kun ei voi herkutella kaikkea. En tiedä mikä nyt vaivaa kun tekisi mieli vaan syödä, vaikka ei ees ole nälkä. Onko se nää pimenevät illat ja syksy? :D

Päivämäärä:   25.9.24 10:14:17

Onkin muuten vaikea tuo 800g tavoite kasviksille ym! Eilen illalla punnasin salaattia vähän lounaskippoon mukaan tälle päivälle, sellainen jaettava kippo missä irrallinen salaattikippo osuus mitä käytän aina jos töihin otan salaattia (salde, kurkku, paprika). Se oli vaivaiset 150g. Omena tänään aamupalalla oli 120g minkä söin. Banaani noin 100g jonka otin iltapäiväksi. Illalliseen saan ehkä sen saman 150g salaattia jos syön normisetin salaattii (mitä en edes syö päivittäin). Tää tekee tälle päivälle 520g ja tosiaan tää on hyvä päivä, monesti en syö muutaku tyylii yhden omenan....

Täytyy varmaan alkaa ottaan kans jotain porkkanaa mukaan. Salaattiaineetki (kurkku, paprika, tomaatti) alkaa taas pikkuhiljaa oleen niin hiton kallista että huhhuh. Kurkkuki menee helposti päivässä ja maksaa 1,80€ tällä hetkellä meidän kaupassa suunnillee kappaleelta...

Päivämäärä:   25.9.24 13:25:47

Jep kustannusmielessä joutuu kyllä välillä satokausikalenteria seurailemaan.

Venla// Hei ihan pitävä analyysi varmasti, pimeys saa helposti repsahtamaan herkutteluun ja hiilarihöttöön, joista saa mielihyvää synkkään vuodenaikaan.

Herkkujen kanssa helpottaa vähän se että päivittäin saan sen yhden herkun syödä niin viikonloppuisinkin iltaisin katson elokuvaa ja mussutan sen jäätelön ja juon sokeritonta limsaa niin tuntuu että saisi tavallaan herkutella viikonlopunkin.

Mutta! Pastaa taas tekisi mieli vetää isompia annoksia ja suoraan kattilasta melkein. Se on oma mieliteko ja on kyllä lisääntynyt näin iltojen pimetessä tämä "fantasia".

Päivämäärä:   25.9.24 18:54:09

Jep meilläkin menee kauppaan tosi paljon rahaa ihan jo sen takia kun meidän 3 hlön perhe syö kasvis+kalaruokaa ja kasvikset todellakin maksaa, mutta eihän niistä voi tinkiä kun ne ovat ne mistä me kaikki ruoka tehdään :D ja vielä kun syödään paljon hedelmiä. Kalaa menee kerran viikkoon.

Mulla nyt kolmas päivä tällä rajoitetummalla ruokavaliolla. Toistaiseksi mennyt hyvin, ei oo tullut mitään himoja vähentyneestä ruokamäärästä huolimatta. Sen verran oon ohjeesta muokannut että lounaan yhteydessä en syö leivänpalaa vaan syön sen iltapalalla jotta iltapala ei ole niin hurjan pieni. Söin ennen 4 krt päivä mutta nyt lisäsin nuo suositellut välipalat eli nyt jopa 6krt päivässä syön. Täytyy nyt seurata onko tää hyvä rytmi vai ei. Ainakaan hampaat ei kyl tykkää jos syö liian usein.

Miten te rytmitätte teidän syömisiä?

Mulla siis nyt ollut:
-aamupala klo 8
-välipala klo 10 (pieni, esim. hedelmä)
-lounas klo 12:30-13
-välipala klo 14:30 (pieni, esim. proteiinivanukas/rahka)
-päivällinen klo 16:30-17
-iltapala klo 19-20 (pienehkö)

Päivämäärä:   25.9.24 19:02:05

Hyvä salitreeni taas tänään.
Ruokailu jäi vähän niukaksi.

Mä rytmitän näin:
Aamiainen 7-9
Lounas 11-13
Välipala 14-16
Iltapala 18-19

Mulle se on sopinut. Tänään vaan jäi välipala aika ohueksi, join äkkiä salin päälle proteiinismoothien . Laitoin siihen protskujauhetta, jogurttia, kookospphjaista sokeritonta juomaa, ja banaanin.
Aamulla tosiaan kaurapuuro höysteillä, lounaalla normaaliruoka kasviksila ilman mitään leipiä, iltapalalla leipäja protskuvanukas.

Oon tosiaan kohtuulyhyt ja nyt 61 kg enkä käy töissä eli kulutan vähän. Joten syön melko vähän.

Päivämäärä:   26.9.24 06:07:48

Halpaa kasvista kannattaa katsella juureksista ja pakastealtaasta. Töissä on lisään ruokaan monesti herne maissi paprika sekoituksen ja heti saa 200g kasviksia lisää alle eurolla. On kyllä harmillista kuin paljon kurkut ja tomaatit taas kohta maksaa. Kaalia ja porkkanaa saa lähes aina halvalla, mutta ei niitäkään määräänsä enempää jaksa syödä.

Me tultiin tiistaina ruskareissulta ja nyt on kivasti miehelläkin kova tsemppi terveellisempää elämää kohti. Jospa saatais tästä yhteistä prokkista. Hän on kyllä onnistunutkin jo, pudotti jotain 13 kiloa parissa kuukaudessa...

Mun ruoka rytmi on viikolla
5.30-6.00 aamupala
9.30 välipala
11-12.30 lounas
15-16 välipala
18-20 päivällinen

En syö päivällistä ja muita kahta tuntia, mutta tuolla aikavälillä :D. Jos päivällinen kuudelta ja juoksu/treeni illalla niin sitten myös iltapala ettei yöllä tarvitse herätä nälkään.

Päivämäärä:   26.9.24 08:26:28

Jee paino oli pudonnut vähän! Vihdoin pääsin päivittämään pitkästä aikaa. 86,1kg -> 85,7kg. Vähän mutta suunta oikea

Mese - pituus: 178cm - lp: 86,6kg - tp: 80kg - nyt: 85,7 kg

Päivämäärä:   26.9.24 08:30:15

Mun ruokarytmi arkena tällanen:

Aamiainen töissä klo 7.30
Lounas töissä klo 11-12 väliin
Välipala (leipä+hedelmä) klo 15 aikaan tallille ajaessa
Illallinen kotona klo 20.30-21.30 aikaan

Ei paras mahdollinen, mutta haasteena on se että en voi ennen tallia syödä mitään tuhtia ruokaa iltapäivällä koska liian lähellä lounasta ja sit en jaksais touhuta ja ratsastaa. Kesken talli-illan taas ei ole mahdollista mennä illalliselle. Toki yksi välipala olis mahdollista lisätä talliille ja sitä monesti olen miettinytkin ja varmaan täällaä puhunutkin, koska yleensä se herkkuahminta tulee tallin jälkeen eli varmaan suuri nälkä triggröi herkutteleen

Olen joka arki ilta tallilla n. klo 16-20

Päivämäärä:   26.9.24 09:06:32

Mun ruokarytmi työarkena on tällainen:

Aamupala klo 6: reilu desi kaurahiutaleita, hiukan öljyä, 100g mustikoita ja vadelmia, pellavansiemeniä, 100g raejuustoa, banaania ja mustikkakeittoa (syön vuoden ympäri 99% tän saman, lemppariateria!)

Välipala klo 9: proteiinirahka

Lounas klo 12: itsetehty salaatti kanalla/kalalla ja fetajuustolla+ pähkinöillä

Päivällinen klo 16/16.30: Kotiruokaa ja kasviksia

Viikonloppuina muuten samat ruuat ja 4 ateriaa, mutta lounassalaatin sijasta syön munakkaan ja kasviksia ja välipalana teen yleensä smoothien marjoista ja turkkilaisesta jogurtista. Pyrin paastoamaan klo 17 eteenpäin. Viikonloppuisin tulee pidempi paasto, kun aamupala on n 8 aikaan. Tämä on sopinut tosi hyvin mulle

Päivämäärä:   26.9.24 09:25:20

Mun ruokarytmissä pysyvää on vain lounas työpaikalla arkisin kahdeltatoista. Viikonloppuisin oon aloittanut syömisen myöhemmin.

Tällä viikolla olen testaillut, että mitä jos pidentäisi ruokailuikkunaa ja söisi useamman aterian päivän aikana. On samantien näkynyt väsymyksenä ja herkkuhimoina. Painokin jäi samaan kuin viime viikolla, mutta sitä en pidä pahana, koska pudotus oli vähän turhan nopsaa alussa ja mielummin ottaisin sellaisen hitaan, mutta tasaisen suunnan alaspäin.

On kyllä mielenkiintoista lukea teidän erilaisista ruokarytmeistä. Oon vuosi vuodelta vakuuttuneempi siitä, että ihmisille sopii varsin erilaiset ruokailutyylit ja se mikä vie toista eteenpäin, ei toisella toimikaan ollenkaan. Haasteena on vaan löytää itselle sopivin.

Lähettäjä: Näkymätön vieras 
Päivämäärä:   27.9.24 08:24:50

Hyppään teidän positiiviseen ketjuun!
Olen ollut ylipainoinen aikuisikäni ja yrittänyt laihduttaa normaalipainoon lukemattomia kertoja lukemattomilla tavoilla. Elämäntapani ovat terveelliset, mutta kilot ovat tiukassa. Käytin puoli vuotta Rybelsus-laihdutuslääkettä tuloksetta. En huomannut kylläisyydentunteessa mitään muutosta.

Nyt sitten palasin kalorienlaskentaan, ja vedin kalorit niin alas, että ihme jos ei jossakin vaiheessa laihdu. Syön 1100-1200 kaloria päivässä, kovana treenipäivinä menee 1200-1400 kaloria. Tavoitteena minulla on 63 kiloa (pituus 160 cm) ja nyt painan 96,9 kiloa.

Päivämäärä:   27.9.24 08:55:30

Tervetuloa Näkymätön vieras tänne mahtuu! ^_^

Järkyttävä kaatosade niin totta kai täytyi lähteä vetämään extreme lenkkiä sinne, nyt läpimärkä mutta aah niin hyvä fiilis! :D

Päivämäärä:   27.9.24 09:30:40

Mun ateriarytmi tällä hetkellä on seuraava:
Klo 9:30-10 aamukahvi ja voileipä (työnantaja tarjoaa)
Klo 12-13 lounas (tällä hetkellä usein joku lisää kuuma vesi-pikakeitto :D)
Klo 19-21 välillä jossain kohtaa päivällinen, joka tarkoittaa usein jotain hyvin pikaista, joskus vain pelkkää leipää koska en jaksa kokata

Syön tällä hetkellä ihan hiton epäterveellisesti enkä ole päässyt leivästä ollenkaan eroon :D Herkkujakin syön lähes joka päivä... kasviksista olen syönyt pelkkää perunaa viikon sisällä, en mitään muuta! Syy tähän on stressi joka vihdoin tänään helpottaa, kun pääsen eräästä velvollisuudesta viimein eroon. Ensi viikolla aloitan taas terveellisen syömisen!

Paino onneksi tippuu koska syön ihan liian vähän kaloreita. Laskin erikseen uudestaan kalorinkulutukseni, ja kulutan keskimäärin 3000 kaloria päivässä ja syön 1400-1700 kaloria :o Ei ihmekään kun paino tippuu nopeasti, mutta jossain kohtaa täytyy lisätä kaloreita etten ole kohta ihan lihakseton! Päivitän taas listaan uuden painon.

mimimi: pituus 166cm - lp 81kg - tp 65kg - nyt 72kg

Päivämäärä:   27.9.24 10:17:36

Se tosiaan on tosi yksilöllistä mikä ruokailurytmi/määrä aterioita päivässä sopii kenellekin. Ystäväni pudotti tuolla pätkäpaastolla yli 10kg tasaista tahtia. Yritin kanssa sitä 16-18h paastoa 2kk, mutta paino laski vain 100g ja aamut oli kamalia, nälkä oli ihan karsea. Tämä 13-14h paasto sopii paljon paremmin ja paino putoaa tasaisesti, eikä ole mielitekoja kuten tuossa pidemmässä paastokokeilussa

Päivämäärä:   27.9.24 16:14:53

Tervetuloa Näkymätön vieras! Tää on kyllä ollu tosi positiivinen ketju, itekin saanu paljon tsemppausta ja hyviä vinkkejä täältä.

Me ollaan lähössä viikonlopuksi mökille keräämään suppilovahveroita. Toivottavasti löytyy, sit kuivataan ne ja talvella on ihana tehdä sienikastiketta lohen ja perunan kanssa :) Usein meillä myös uunikukkakaalia tolla aterialla niin tulee kasviksetkin siinä.

Mökille menossa on se riski kun puolison vanhemmat ostelee sinne aina kaapin täyteen keksejä ja mä oon tosi huono vastustamaan niitä ku jotenki aina ollu tapana niitä napsia. Katotaan miten käy!

Päivämäärä:   30.9.24 13:53:17

Mese// ainiin nyt luin vasta tuon sairasteluviestin, huhhu sinulle kyllä kasautuvat kaikki taudit ja vastoinkäymiset, onpa ärsyttävää. Kunto varmasti joo vähitellen kohenee, rauhassa alkuun vaan ja syömiset kuntoon.

Näkymätön vieran// tervetuloa mukaan vaan!

Pikkutytöt// joo tuo on paha kun sukulaiset hommaavat herkkuja... Toivottavasti selvisit keksien houkutuksista.

Nyt ollut selkeästi pimeyden takia tosi väsynyt ja vetämätön olo, pastaa tuli viikonloppuna mussutettua liian monta rasiaa, sekaan pastaan tarttui lähi alepasta kalamataoliiveja, aurajuustoa ja pestoa, ja oli vaikea motivoitua kotitreeneihin, teki mieli vaan kääriytyä vilttiin ja lepäillä.

Herkuissa olen yhä pysynyt siinä yhdessä iltaherkussa niin se sentään positiivista ettei lähtenyt makea alamäki.

Huomaa myös että kun nämä rutiinit ja työkalut tässä parissa vuodessa ovat hioutuneet niin niihin on helppo myös palata nopeasti takaisin vaikka muutama päivä repsahtaisikin.

Sekin on omanlaisensa työkalu että on sisäistänyt sen ihan käytännön tasolle ettei vaan saa repsahtaa sitten kuukaudeksi vaikka hetken repsahdus tulisikin.

Ennen lähti sitten ihan käsistä moneksi viikoksi kun yksi viikonloppu meni pieleen.

Ja tiesin että ei vaan saa repsahtaa pitkäksi aikaa mutta jotenkin en saanut sitä käytännön tasolle vaan aina "lihasmuistista" vedin sitten viikko/kuukausitolkulla homman pepulleen.

Nyt pari vuotta on mennyt saada se "lihasmuisti" aloittamaan nopeasti taas rutiini vaikka hetken horjahdus tuleekin.

Päivämäärä:   30.9.24 18:01:41

Täällä pitkittynyt flunssa äityi kuumeettomaksi keuhkokuumeeksi. Vaikeaa sitä on kahden pienen lapsen kanssa levätä ja sairastaa (mies oli reissutöissä) joten nyt kävi sitten näin. Tai syytän siis sitä etten pystynyt lepäämään ja lepo hyvin vähäistä. Turhauttaa! Tästä tulee kolmas viikko kun ei pääse treenaamaan. Ab kuuria eka päivä takana ja vatsa on tosi sekaisin ja kuralla. Taitaa olla aika kovaa kamaa toi lääke.

Päivämäärä:   30.9.24 18:18:36

Otathan , Venla, maitohappobakteeria ab kuurin kaveriksi?

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   30.9.24 19:29:17

Venla//Suosittelen Precosa maitohappobakteeri valmistetta joka on tarkoitettu nimenomaan antibiootin kanssa ja ehkäisemään ripulia. Meillä ainakin lapsilla toiminut ja ovat tosi herkkiä mahoistaan.

Päivämäärä:   1.10.24 06:35:57

Tervetuloa näkymätön vieras ja tsemppiä kaikille sairastelijoille. Mun syksyn liikuntatavoite jäi saavuttamatta kun iski flunssa pari viikkoa ennen tapahtumaa ja en uskaltanut lähteä repimään puolikuntoisena. Kävin kuitenkin nauttimassa 20km polkujuoksu ja nimenomaan nauttimassa. En todellakaan kisaa mistään kärkipaikoista, vaan aikatavoitteet on omassa päässä, mutta voi että oli ihanaa mennä tällä kertaa kun oli ihan höntsä meiningillä. Lisäksi, 20km ei tuntunut pahalta kun oli puolta pidemmälle treenannut.
Oli kyllä lähtöviivalla niin huijarisyndrooma fiilis kun siellä upeiden hoikkien ihmisten joukossa lähti. N. 5km jälkeen pääsin kuitenkin ohittelemaan muita juoksijoita ja se jatkui oikeastaan loppuun asti ja se hieman hiveli itsetuntoa. Nyt olen tarkoituksella ottanut huilia ja syönytkin aika rajoitteetta, mikä näkyy vähän painaossakin, mutta nyt paluu arkeen. Otin taas fatsecretin käyttöön ja harjoitusojelman lyhyemmälle matkalle. Jos saisi lopultakin kiloja pois ja vauhtia lisää niin ei tarvitsisi itseään häpeillä.

Päivämäärä:   1.10.24 07:27:47

El Chefe: Oot kyllä huimassa kunnossa, kun jaksat tuollaisia matkoja! Se kehon koostumus ei kerro mitään siitä kestävyys kunnosta. Älä vertaile itseäsi muihin tai todellakaan häpeile. Tosi hieno suoritus toi 20km!

Päivämäärä:   1.10.24 07:29:52

Niin ja otin ab kuurin kylkeen maitohappobakteerit! Haen tuota precosaa jos tämä toinen päivä on myös niin ikävä kun eilinen. Otin siis ab n iltapäivällä (otetaan kerran päivässä) ja illalla maitohappobakteerin niin vatsa oli kyllä nukkumaan mennessä rauhoittunut.

Päivämäärä:   1.10.24 08:11:50

Sairaana täälläkn, onneksi vain lievä flunssa. Mutta ärsyttää, että kuntosalitauko siis menossa. Oikeastaan ollut jo viikon, huomenna katson jos pystyisi aloittaa taas.. muuten vähäisempi liikunta ei haittaa, kävelyt ei nappaa muutenkaan ja tänä syksynä en siis aloitanut balettia.

Paino on nyt 60.7 ja näin ollen isoin tavoite on kehonkoostumuksen muuttaminen, ei enää laihdutus. Oon koittanut panostaa proteiinin määrään, mutta pelkään että laihdutusmoodi menee ruokailuissa helposti päälle. En oo kova liikkumaan ja vöhäine syöminen on vaan mulle sen verran helppoq, silloin kun juhliq ei ole. Mistä puheen ollen vkoloppuna oli kyllö juhlat, joissa menikin herkkuja, mutta en santsannut, otin hyväl omatunnol mitä otin, söin, ja siinä se. Tarjottavat oli ihan hyviä, mutta jännästi ei tehnyt edes mieli niitä.

Päivämäärä:   1.10.24 09:56:42

Kiitos Venla. Jotenkin itsekin tietää että kyllä tässä nyt jonkinmoinen kondis jo on, mutta on niin helppo verrata itseään aina vaan ylöspäin. Toisaalta se myös motivoi, mutta pitäisi muistaa aina sen positiivisen kautta.

Hyvä Ella. Mua niin harmittaa juhlissa ihmiset jotka voivottelee herkkujen syömistä/painoa siellä jne. Kun kerran juhlitaan, juhlitaan ja herkutellaan (Kohtuudella!) eikä podeta huonoa omaatuntoa vaan nautitaan ja sitten taas palataan ruotuun.

Päivämäärä:   1.10.24 10:02:41

El chefe - ihan mahtava suoritus wau! Itse en jaksa juosta kilometriä enempää veikkaisin.

Tsemppiä sairastelijoille, kyllä se lopulta ohi menee. Mulla kesti flunssa 2,5 viikkoa elo-syyskuussa ja oli sen verran paha, etten sinä aikana pystynyt liikkumaan yhtään.

Omia havaintoja:
Aloitin tämän laihdutusprojektin siis juhannuksen jälkeen. Aluksi vain muokkasin ateriarytmin neljään kertaan päivässä aiemman epäsäännöllisyyden sijaan. Vaikutti, että tällä keinolla lähti 2kg kahdessa kuukaudessa, vaikken ruoan määrään tehnyt muutosta. No sitten alkoi tuntumaan että mitään ei tapahdu ja viikko sitten kokeilin HUS:n painonhallintatalon ateriaesimerkkiä päivän ruoista. Viikonloppuna olin mökillä ja yhtenä aamuna söin puolikkaan keksipaketin ja yhtenä iltana join 2 lonkeroa, mutta muuten söin mielestäni tuon mallin mukaan. No nyt viikonlopun tai no ylipäätään tuon ekan uuden ateriamalliviikon jäljiltä paino taas kilon(!!) ylempänä kuin aiemmin. Ei siis toimi tämä homma.

Aloitin sitten eilen laskemaan kaloreita. Katsoin netistä kuudesta eri energiankulutuslaskurista keskiarvon, että omalla aktiivisuustasolla ja tämänhetkisellä painolla kuluttaisin keskimäärin 2420kcal päivässä. Eilen kun laskin ne kalorit niin tuli 2261. Laskurini.fi-sivuston arvion mukaan jos haluan laihduttaa 17kg vuodessa niin päivässä pitäisi syödä 2290kcal. En tiedä nyt sitten. Ajattelin kokeilla tähdätä tuohon reiluun 2000 kaloriin päivässä ja jatkaa siis kaloreiden laskua nyt ainakin tämän viikon. Tuossa eilisessä oli 30 grammasta pähkinöistä 185kcal, kun niitä HUSin painonhallintatalossa suositeltiin, mutta ne kyllä jätän jatkossa pois, koska eivät nälkääkään pidä, kun ovat niin kaloripitoisia.

Varmaan tähän joku sanoisi, että tuo reilu 2000kcal on liikaa, mutta tosiaan oon tottunut syömään reilusti 2000:tta enemmän ja silloin paino pysyy tasaisena. Tosiaan kahden raskauden jäljiltä nämä 17 kg tulleet. Niin siksi koitan nyt järkeillä, että kahdella tonnilla painon pitäisi alkaa pudota.

Vaatii vaan kauheesti pitkäjänteisyyttä tää projekti. Kun haluaisi tuloksia mieluiten heti! Ja nyt viime aikoina painon noussut sieltä reilusta 96:sta reiluun 97:ään niin masentaa. Mutta pitää muistaa, että haeskelin uutta ruokavaliota, että nyt vasta oikeastaan tästä päivästä eteenpäin voi odottaakaan tuloksia.

Tässä päätä seinään asian kanssa hakatessa pakko vielä mainita, että isosti tsemppiä kaikille meille, jotka laihtumisen kanssa kamppailemme! Kyllä me vielä onnistutaan! <3

Päivämäärä:   1.10.24 11:41:28

Paljon lämpimiä ajatuksia kaikille kipeille tai toipuville <3 Syksy on jotenkin vähän raskasta, kun tuntuu, että kesän jälkeen taudit tarttuvat niin helposti. Eikä kaikkien koulujen ja kerhojen avautuminen varmaan helpota, kun pöpöt lähtee herkemmin kiertelemään.

Tsemppiä myös kaikille jotka painii jumiumisen tai takapakin kanssa. On välillä vaikea muistaa, että tää on pitkän matkan vaellus, eikä sprintti. Ei mee tie aina suoraan ja tulee niitä ylä- ja alamäkiä. Toivotaan, että jokaiselle löytyisi sopivin laihdutustapa, joka toisi niitä pysyviä tuloksia.

Jos tekee mieli kokeilla paastoajan rajaamista, niin itse huomasin, että sillä on valtavasti merkitystä, että missä järjestyksessä ruoat syö. Syön itse nyt ensin salaatin (kuidut) ja vasta sen jälkeen ruoat (proteiini&rasva) ja lopuksi yritän jättää ne asiat, jotka nostaa eniten insuliinia (sokerit & hiilihydraatit). Vaikuttaa mulla nälkäkiukkuun (sitä ei tuu) ja siihen miten kauan on kylläinen olo. Toki kylläiseen oloon vaikuttaa myös se, että onko syönyt tarpeeksi rasvaa.

Päivämäärä:   1.10.24 12:59:48

Ainiin oma ruokarytmi on esimerkiksi tällä viikolla ollut:

Aamupala klo 07.00 leivät jossa rehuja välissä, kurkkua salaattia, paprikaa :)

Välipala klo 10.00 jokin hedelmä!

Lounas klo 12.30 Kunnon kasa hedelmiä ja vihanneksia, seassa rasvatonta raejuusto, siemensekoitusta, sivussa perunaa ja kalapuikkoja ^_^

Päivällinen klo 15.30 Kunnon kasa hedelmiä ja vihanneksia, seassa kananmunanvalkuaista, siemensekoitusta, sivussa jauhelihakastiketta ja spagettia :)

Välipala klo 17.30 hedelmä/porkkanaa/kukkakaalia

Iltapala 20.00 Jugurttia marjoilla/hedelmillä! :)

Se on niin totta että ihmisille sopii eri jutut, esim. dieettivuosina yli 20h paastoa pystyin pitämään aina sen kahdesta viikosta-puoleen vuoteen jolloin söin kaloreina selkeästi vähemmän ja sitten aloin vain ahmia ruokaa lopulta sen sallitun syömisikkunan rajoissa ja paino alkoi taas nousta entiseen ja vähän yli niin eipä ollut hyötyä minulle kun kalorit ei laskeneet, yllättäen hihi xD

Päivämäärä:   2.10.24 09:53:10

joop eroja on kyllä mulla sama tankoparsa et jäi aina paasto vaa just dieetiks enkä pystyny vuotta pidempää sitä ikinä pitää ja paino vaa nous heti ekstraa ku loppu paastot. ni ei vaa jää ikinä elämäntavaks mulla ja halusin ratkasun joka pitää kymmenii vuosii eikä vaa laihisdieettinä.

ni mulla se ois ollu just pelkkä laihisdieetti kun en pitempää ku vuotta ikiin saanu jatkettuu ni iteki syön noin sen viis kertaa.

aamupala ruoka annos 6
välipala 9
ruoka annos 12
välipala 15
ruoka annos iltapala 20

Päivämäärä:   2.10.24 13:27:54

Tsemppiä kaikille ja onnittelut hienoist suorituksista.
Täällä flunssa alkaa hellittää ja aamupäivällä olin salilla siiskon kanssa. Meni vain 30 min rutiiniin, mutta se on ihan ok. Jos olo ei pahene niin huomenna ja lauantaina uusiksi. Syöminen on pysynyt jota kuinkin ruodussa, huomenna puntarille heh. Ei oikeastaan haittaa jos en ole juuri laihtunut, tässä vaiheessa tavoittelen enemmän kehon koostumuksen muutosta.

Päivämäärä:   2.10.24 16:23:53

Pikkutytöt// joo tuo puolikas keksipaketti ja pari lonkeroa nostaa itsellä kyllä nesteineen helposti heti sinne kilon ylemmäs viikonloppujen jäljiltä vaikka kuinka noudattaisin muuten rasioiden atetiasuunnitteluani.

Veikkaan että lähtee myös nopeasti alas, toki osan kropissa täällä kuulemma alkoholi pöhö jumitti painon parinkin jälkeen pariksikin viikoksi niin riippuu varmasti niin kropasta.

Muutoin tosiaan iha ookoo tuo HUS painonhallinta homma mutta laihduttajana pitää tosiaan sitten kytätä noiden pähkinöiden, levitteen ja siemenien määriä ihan grammalleen kun niistä pamahtavat kalorit niin helposti.

Sillä tavalla on kalorit suunnilleen itselläkin koko ajan mukana, että syön aika hyvin tuon mallin mukaan mutta kaloreiden rajoissa punnitsen silti kaiken mitä syön.

Tankoparsa// Joo minulla on joskus ollut myös paastoaminen kokeilussa ja pystyn kyllä jatkamaan pitkiä aikoja eikä repsahdus ikinä tule siihen että söisinkin niiden tuntien ulkopuolella.

Oma ongelma on nimenomaan se että alusta asti saan mahdutettua ne ihan samat kalorit siihen syömisikkunaan niin paino nousi ja nousi siitä huolimatta.

El Chefe// vau hieno suoritus! Itsellä yhä rajoittuu juoksu siihen 30s juoksua, 30s kävelyä, 30s juoksua jnejne tahtiin.. Tosi kova kunto sinulla.

Paranemisia sairastelijoille! Tein äsken kuntopyöräilyt ja kohta suuntaan lenkille ihan pururadalle pitkästä aikaa. Su ja Ma kävin salilla niin sieltä otan parin päivän levon.

Päivämäärä:   2.10.24 21:46:59

Noniin hurjat 3 päivää kalorilaskuja takana huhhei :’D noin 2200 päivässä nyt mennyt. Täytyy nyt miettiä pidänkö tossa vai vähennänkö kahteen tuhanteen. Ehkä pidän tän nyt eka vaikka kaksi viikkoa ja sitten mietin, ettei tule liikaa tempoilua eestaas. Toki kalorit lounaasta ja päivällisestä on pakko arpoa kun itse tekee ruoan, oon ettiny sit netistä suunnilleen samankuuloisen ohjeen ja ottanut sen ravintosisällön tiedot. Mutta esim tomaatti-linssikeitossa veikkaan että mun versiossa oli enemmän proteiinia ku siinä mihin vertasin mutta ei voi nyt muuta ku koittaa arvioida. Oon siis kans proteiineja laskenu ja niitä on nyt näinä kolmena päivänä tullu noin 100g eli käytännössä 1g per painokilo kun paino 97kg. Onko teillä jotain ohjenuoraa proteiinin määrässä?

liekkis - oot varmaan oikeassa et noi herkuttelut sen painon heitti takas ylös. Nyt vaan malttia itelle että pysyis erossa herkuista..

Sit olikohan Tankoparsa joka kertoi laihduttaneensa syömällä tosi paljon kasviksia. Mä kokeilin tätä vinkkiä nyt illalla, leikkasin kokonaisen kurkun palasiksi ja laitoin pari suihkausta oliiviöljyä kurkkujen päälle ja suolaa ja pippuria. Vaa’an mukaan ei tullu ees yhtä grammaa siitä öljysuihkepullosta suihkimalla. Oli ihan hyvä vinkki, kun sai sitten ihan syödäkin fyysisesti jotain :) ja kurkku painoi 250g eli kaloreita tuli joku 260 ja öljystä ehkä 10.

Päivämäärä:   2.10.24 21:48:37

Siis kurkusta 26(!) kaloria eikä 260 tietenkään

Päivämäärä:   2.10.24 23:03:26

Pikkutytöt, tsemppiä kalorilaskentaan! Mulla on pitkä (mutta tulokseton) historia laihdutuksessa, ja nyt viimein myönnän ja hyväksyn, että ainoa keino laihtua minun kohdallani on kalorien laskeminen ja kalorien pitäminen 1100 kalorin tuntumassa. Se on vähän, ei suositeltavaa mutta mikään muukaan ei ole tepsinyt.

Olen nyt laskenut reilu kaksi viikkoa jokaisen suupalan ja nälkäkin on, mutta viimein kilojakin lähtee. Kokeillut olen suositusten mukaista kalorimäärää, kehon kuuntelua (lihotti;), karppaukset, vhh, pätkäpaasto ja lääkkeet jne...

Tälläkään kalorimäärällä paino ei tunnu laskevan liian nopeasti, vaikka harrastan lisäksi aika kivasti liikuntaa.

Päivämäärä:   3.10.24 09:07:32

Näkymätön vieras, tutulta kuulostaa. Siis hyvin alhaiset kalorit. Syön suunnilleen saman verran, nyt esim viiikkoon ei paino ole pudonnut edes.
Mulla syypäänä on rikottu aineenvaihdunta ja lyhyys. Olen saieastanut anoreksian ja nykyäänhän tiedetään, että yhden ison laihdutuksen jälkkeen myöhemmät laihdutusprojektit ovat haastavampia, koska keho pitää kaksin käsin kiinni kaikedta (laskemalla kalorien kulutusta alemmas). Paljonhan sanotaan ettei säästöliekkiä ole olemassq mutta vaativissa olosuhteissa se voi olla tutkimusten mukaan jopa 25 prosenttia. Joka omalla 1200 peruskulutuksella tarkottaisi sitä, että yhtäkkiä saakin syödä 900.. sen takia liikunta on tärkeää siitäkin vinkkelistä, että se auttaa ylläpitämään perusaineenvaihduntaa. Sillon anoreksian kourissa aloitin muistaakseni jollain 800 kcal dieetillä, josta säännöllisesti otin 200 pois, kunnes en enää laskenut koska en syönyt. En voi kyllä suositella kenellekään. Siitäkin syystä että see ei yksinkertaisesti ole kestävää. Keho joko antaa periksi ja sairastuu tai mieli; jolloin alkaa syödä. Mulla syömisen aloittaminen overshoottas pahasti koska en ollut raten valvonnassa, ja viidessä vuodessa olin tuplannut kehonpainoni. Nyt tosiaan jo parempi tilanne.

Kasviksilla laihduttamienn on kyllä kätevää, mut jos niitä syö ihan tosi paljon, niin mahalaukku pysyy kai aika isona (siis nimenomaan mahalaukku), ja kylläisyyden tunne tulee myöhemmin. Ei siinä, suosin itsekin vähäenergisiä ruokia. Mutta ruokahalu kannalta koin helpoksi sen, että pienentöä vatsalaukkua jolloin kylläisyyskin tuntuu tylevqn tosi npeasti. Mulla oli kesällä näin, ja oli ihanaa kun ruoka ei ollut koko ajan mielessä. Edelleen on siis sitä että ruoka on se mikä päivää rytmittää eniten jne.

Päivämäärä:   3.10.24 10:20:30

Pikkutytöt joo minäää olen rehujen mättäjä :D Tosiaan kasaan hirveän kasan rehuja kulhoon ja jaottelen sitä pitkin päivää aterioiden yhteyteen, kerralla en pysty mupeltamaan sitä määrää xD
Syön eka ne rehut+protskunlähde ja sitten pääruokaa sivuun ^_^

Fatsecret sovellus on muuten hyvä, silloin kun tarkasti laskin kaloreita niin sinne pysty luomaan ihan omia ruokiaan myös niin onnistuu helposti tuo omien kotirukienkin kaloreiden mittaus! :)

Sieltä "keittokirja" ja "luo uusi resepti" niin punnitsee vaan keittiövaa'an kautta kaiken mitä kattilaan heittää ja luo tuollaisen uuden reseptin, veden, pavut, kerman, kaiken! :)

Äppi laskee paljon siinä on kaloreita siinä valmiissa tuotoksessa per "annos" ^_^

Muistaa vaan kun se resepti pyytää laittaa sen "1 annos" määreeksi melko tarkalleen paljon aikoo keittoa esim aina syödä, (esim 1 annos 350g) ja katsoo aina suunnilleen että syö tuon yhden annoksen verran :)

Sitten toki jos monta osaa ruuassa että on vaikka kiusausta ja iso salaattia, joku kastike tms niin melkei kannattaa äpin kanssa joo punnita ne kaikki aineet mitä kulhoon ja salaattiin/kastikkeeseen laittaa ja sen avulla laskea kuinka painava se kiusaus esim. on ja merkitä johonkin vihkoon itselleen on
kiusauksessa kalorit/1g
salaatissa kalorit/1g
kastikkeessa kalorit/1g

Ja sitten perus punnitseminen aina kun sitä ruokaa ottaa :D

Tämä nyt lähinnä jos tuon suunnilleen-arvio ei saakaan painoa laskuun niin tuolla äpillä on aika helppo ihan kotiruokienkin kalorit laskea :)

Päivämäärä:   3.10.24 11:06:01

Ärsyttävää ku tuntuu et kokoajan kituuttelua j apientä nälkää eikä paino silti putoa :D Mutta eipä ole noussutkaan, edelleen on 85,7kg. Mutta kyllähän se sielua syö että alkukesästä painoin vähemmän kun nyt, ja nyt tuohon painoon pääsy vaatinut kunnon kituuttelua, ei helkatti.

Noh, syömiset mennyt ok. Herkkuja en ole syönyt juurikaan tällä viikolla. Yhden pullan en muuta.

Liikunnat lähenyt aika hyvin käyntiin. Jaksaminen toki ihan 0, mutta olen ehtinyt ja saanut aikaiseksi mennä. Tällä viikolla olen ollut tunnin joogassa ja tunnin todella reippaalla yli 5km kävelyllä. Tänään yritän kans lähteä kävelylle ja ehkä vähän hölkätä

Päivämäärä:   3.10.24 12:03:19

KLO: pituus 159 -lp 66 kg -tp 57 kg -nyt 62 kg

Mäkin syön todella paljon kasviksia. Mulla ylipäätään annoskoko on tosi iso. On ollut aina. Nyt oon tykännyt siitä, että pienillä muutoksilla on saanut tuloksia. Oon rajoittanu jo pidemmän aikaa syömisikkunaa, mutta se on monta vuotta ollut puolet päivästä eli sen 12 tuntia. Nyt päätin vaihtaa sen 7 tunnin ruokaikkunaan, mutta useina päivinä se on ollut pienempi, koska ei ole ollut enää nälkä. Mulle tässä vaiheessa vielä on parempi, mitä helpompia muutokset on ja säädän sitten lisää jos tarvitsee.

Päivämäärä:   3.10.24 20:06:49

Miten muut matalilla kaloreilla varmustatte riittävän kuidunsaannin? Joo, syöm heviosastoa, mutta ei auta. Vehnää en voi käyttää. Kuidun puute alkanut kesästö lähtien aiheuttaa ummetusta.

Päivämäärä:   3.10.24 20:48:25

Vehnässä nyt kuitua onkin heikosti. Mites kaura ja ruis? Aina kannattaa valita täysjyvä jos mahdollista. Mustikka ja muutkin marjat sekä useat hedelmät kelpaa kuidun lähteeksi eivätkä sisällä paljoa kaloreita. Kuitu on niin tärkeä, että sen saantiin kannattaa panostaa :)

Tästä ei ole mulla tietoa, mutta spekuloimpa illan ratoksi; Luuletteko että nopealla laihdutuksella aikaan saatu laskenut peruskulutus johtuu suolistosta, vai johtuuko peruskulutuksen lasku siitä että liiallinen kalorivaje on pienentänyt lihasmassan määrää ja kun nopeaa lihoo takaisin on massa sitten aktiivisen, levossakin kuluttavan lihasmassa sijaan epäaktiivista rasvamassaa? Lihasmassan kasvattaminen kun on niin hidasta, että paino ehtii heilua paljon nopeampaa.

Mäkin olen taas viikon päivät päivittänyt kaiken syömäni fatsecretiin, mutta puntarilla en ole käynyt. Nyt on ollut vähemmän liikuntaa kuin yleensä niin ei suuria toiveita pudotuksista ole.

Päivämäärä:   4.10.24 08:18:23

Kaura käy, ruis ei. Heviosastoa kulutan, mutta toisenlaisiakin kuituja vaaditaan (liukenevat vs liukenemattomat), sillä kärsin ummetuksesta. Ajattelin vaihtaa kaurapuuron hitutaleet leseeseen, lese on hiutaletta kuitupitoisempi. Syöm jo kauraleipää, mutta siit ei ole apua, kun syön vainyhden leipäpalan päivässä.

Tuosta spekuloimastasi asiasta en osaa sanoa, hmm.

Päivämäärä:   4.10.24 08:55:35

Ella, mites pavut? Niissä ois kuidun lisäksi proteiinia.

Päivämäärä:   4.10.24 08:59:28

Ei valitettavasti sovi pavut mahalle, ois muuten ollu tosi hyvä!

Päivämäärä:   4.10.24 10:59:11

Ella, onpa ikävä kuulla että sinulla on ollut anoreksia, mutta onneksi on nyt parempaan päin. Uskon lujasti että syömishäiriötausta jättää kehoon jälkensä juuri kertomallasi tavalla. Itse olen aikoinaan sairastanut bulimian, jonka syyt olivat kotioloissa. Kotoa muutettuani olen voinut sen suhteen hyvin vuosikymmeniä, mutta keho tuntuu muistavan syömisen ja syömättömyyden vuorottelun, ja varastoi jokaisen suupalan
tehokkaasti. Uskon että joku säätelyjuttu on mennyt lopullisesti pilalle kehossa sairastelun myötä ja sen kanssa on vaan elettävä.

Olen nyt kolmisen viikkoa laskenut kaloreita, ja huomaan, että paino alkaa nyt jumittamaan. Ajattelin sen vuoksi pitää runsaskalorisen päivän, josko elimistö siitä piristyisi luottamaan ettei ruoka ole loppumassa eikä kaikkea tarvitse tarkkaan varastoida.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille ketjulaisille!

Päivämäärä:   5.10.24 14:08:56

Uskon samoin, Näkymätön vieras. Hyvää viikonlopun jatkoa sinullekin!

Viikon toinen ja varmaan viimeinen sali tehty. Ei tuntunut missään, flunssa selätetty, vähän jäi arveluttamaan olisko voinut tiristää itsestään enemmän tehoja. Näin jälkikäteen on nääs virtaa ku pienessä kylässä. Oon ehkä syönyt enemmän, ja niitä kuituja proteiinin lisälsi, voisiko johtua siitä.. vielä pehmeisiin rasvoihi pitäisi panostaa.

Päivämäärä:   5.10.24 14:23:34

Kiitos vinkistä Tankoparsa! Siis tuo, että Fatsecretissä voi luoda omia ruokia. Vielä en jaksanut tuota äppiä ladata mutta joku päivä voisin hyvinkin. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä paljonko omissa vakioresepteissä on kaloreita.

Mä oon nyt 5 päivää syönyt 2020-2260 kaloria päivässä ja paino on laskenut yli kilon 95,8 kiloon ku alkuun oli yli 97. En vielä päivitä taulukkoa ennenkuin näkee että tämä paino alkaa pysymään. Katsotaan miten tästä etenee.

Tsemppiä syömishäiriötaustan kanssa painiville. Ei varmasti ole helppoa yrittää sillä taustalla nyt yrittää hallita painoa.

Päivämäärä:   6.10.24 16:54:00

El Chefe// Uskon joo että molemmat vaikuttaa. Liian nopea laihdutus voi ilmeisesti juurikin vaikuttaa noihin suolistomikrobeihin ja liian nopeassa laihdutuksessa bakteerikannan muutokset voi johtaa siihen, että ravinnosta saatava energia imeytyy tehokkaammin, mikä vähentää peruskulutusta jos/kun liian rankka dieetti päätyyy.

Mutta samalla myös nopean laihdutuksen aikana keho menettää usein lihasmassaa, mikä vaikuttaa peruskulutukseen, koska lihakset kuluttavat energiaa myös levossa. Käy juuri tuo mainitsemasi jossa kun lihasmassa vähenee, kehon kokonaisenergiankulutus pienenee, mikä johtaa aineenvaihdunnan hidastumiseen.

Ja kun pikalaihiksissa valtaosa lihoo lopulta nopeasti, viimeistään 1-3 vuodessa takaisin niin lisätty massa voi olla suurelta osin rasvaa, joka ei kuluta energiaa levossa samalla tavalla kuin lihas, mikä edelleen hidastaa aineenvaihduntaa.

Tänään salitreeni tehty, samalla pyöräily, lattiatreeni ja kävely matolla.

Ruokailut sujuneet koko viikonlopun hyvin, nuo mars jäätelöt on nyt olleet suosikki iltaherkkuna kokis zeron kanssa, limsan juon jääkylmästä tölkistä, on hyvää!

Päivämäärä:   7.10.24 12:57:40

Eii mitään testasin niin se toiminto olikin vähän ärsyttävämpi mitä muistelin kun heti pitää tietää monta annosta tulee niin päädyin vaan äpin avulla katsomaan kalorit esim sosekeitosta jonka tein :D

Kirjasin kaikki aineet ylös päivän yhdeksi "ateriaksi" xD

1,500g kurpitsaa
1,000g porkkanaa
200g sipuli
1500g vesi
28g kasvisfondi
500g kevyt ruokakermaa
30g valkosipulikynsi
230g kikherneitä
230g papusekoitusta

Niin äppi näyttää että koko tuossa määrässä mitä tein keittoa on 1530 kaloria :)

Päivämäärä:   7.10.24 13:05:40

Oh unohdin sipulin, eliii onkin 1593 kaloria :D

Ja laskin taas kertoo kun lasken nuo yhteen että keittoa tuli määrällisesti 5218g, tästä on helppo laskea paljon kaloreita on 1g keittoa ja siitä taas paljon kaloreita on kulhollisessa keittoa jos syön suunnilleen sen 350-400g keittoa kun syön :)

Ja kaiken käyttää tosiaan ihan keittiövaa'an kautta ja punnitsee ja laittelee äppiin, nuo pavut nyt katsoin vaan mitä purkissa luki että painavat :D

Suosittelen ehkä tätä tapaa mielummin kuin sitä reseptitoimintoa, vaikka voisinhan tuon 5kg jakaa vaikka 400g niin tiedän paljon annoksia suunnilleen tulee mutta tänä vie vähemmän vaivaa kuin kaikki reseptin vaiheiden kirjaus xD

Mutta paino jos laskee niin eipä niitä kaloreita joo tarvitse laskea ellei mielenkiinnosta halua :D

Päivämäärä:   8.10.24 10:25:13

mäkin veikkaan el chefe et kumpiki vaikuttaa! onneks päässy tosta pikalaihiskierteestä eroon oli tosiaa aina kahes kolmes vuodes paino sama ja vähä enemmä nyt täl tiiän et tän tyylin pystyn pitään vuosii koska elämäntapa eikä semmoi mihkä vois kyllästyy.
kasvikset ja protsku ku on kohillaa ni tapahtuu ku itestää.
nyt sain nostettuu toho 800g kasvikset, ei onneks vaikeaa punnasin kans keittiöpuntarilla alkuu koko köntän päivälle, kokonaiset hedelmät ja kaikki, nii nyt jo hahmotan muistista.

QUEEN pituus: 163 lp 89,9kg tp 65kg nyt 71,5g
KLO: pituus 159 -lp 66 kg -tp 57 kg -nyt 62 kg

onks ella mistää apteekin tuotteist hyötyy vi-siblin tyylii? veden tai nesteen saanti pitää olla kunnos ton kans kyl ku muuten vaa aiheuttaa vatsavaivoi

Päivämäärä:   8.10.24 10:48:04

QUEEN löysin kaupasta kuitulisän, mutta toistaiseks aiheuttanut vain niitä vatsavaivoja ; D

Tänään pt aika, luodaan mulle ohjelma laitteille. Mielenkiintoista. Samalla kehonkoostumusmittaus.

Päivämäärä:   8.10.24 11:00:01

Toi kehonkoostumusmittaus on varmasti mielenkiintoinen.

Luin jonkun vinkin lisätä psylliumia (esim. jogurttiin), että saisi siitä kuituja. Mutta sitä ei varmaan voi kovin isoa määrää syödä. Chiansiemenet ja kookoshiutaleet oli myös siinä ehdolla, mutta en tiedä onko niissä paljon kaloreita.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.