Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihan sairaat kuukautiset, apua ei saa

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.6.24 23:41:50

Minulla on ihan todella runsaat kuukautiset. Jos menkat alkaa kun olen toisessa huoneessa, jää verivana jälkeen. Vessassa en voi nousta pöntöltä ilman että seison verilätäkössä. Kaikki suojat tulee viimeistään tunnissa yli, petaria en jaksa enää edes pestä kun koko sänky on ihan pilalla verestä. Verta on seinissä asti kun yritän siivota itseäni. Nyt istun kylppärissä ja täällä näyttää ihan teurastamolta. Tänään ei voinut muuta kuin itkeä kun en jaksa enää tätä verisirkusta, olen niin loppu.

Ainut apu mitä tuntuisi löytyvän, olisi kierukka ja pillerit. Hormonivalmisteet on vaan poissuljettu omien sairauksieni takia lääkärienkin suosituksesta. Gynellä aina voivotellaan asiaa, ultrataan ja that's it. Olen sen verran nuori että kohdunpoistot ja sterilisaatiot on poissuljettu. Yksi lääkäri ehdotti, että jos kokeilisin tehdä lapsen jos se auttaisi kuukautisiin. Mielestäni aika kyseenalaista suositella lisääntymään ihan vaan sillä jos siitä saisi apua tähän vaivaan. Muutenkin kohtelu on ollut vähän sellaista, että noh noh se nyt kuuluu tähän naisen elämään. Mutta on tämä ihan sairasta, täällä minä istun ja veri vaan valuu viemäriin.

Re: Ihan sairaat kuukautiset, apua ei saa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.24 23:49:09

En suureksi harmikseni osaa auttaa mutta halusin vaan tsempata sinua <3 Kuulostaa kamalalta. Naisten vaivoja usein vähätellään terveydenhuollossa, toivottavasti saat apua. Olet varmaankin käynyt useammalla gynellä?

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   5.6.24 00:10:32

Ootko siis kokeillut kierukkaa jos sen arvellaan auttavan? Onhan muitakin kuin hormonikierukoita.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.6.24 00:10:33

Menepä joskus sinne lääkäriin kuukautisten aikaan. Ehkä lääkäri ymmärtää auttaa kun itse näkee sen veri määrän?

Lähettäjä: Pilli 
Päivämäärä:   5.6.24 00:27:21

Teet lääkäristä valituksen jos jättää hoitamatta. Se että vuotaa kun seula päivä tolkulla ei ole missään määrin normaalia tai terveellistä. Ja pyydät myös jonkun toisen lääkärin mielipiteen.

Muistat ihan reippaasti kertoa miten menkkojen aikaan huimaa, väsyttää, päätä särkee jne. Myös se sosiaalinen puoli ... Eihän tollasten menkkojen kanssa voi elää normaalia elämää. Johan sulla on anemiaa ja raudanpuutettakin varmasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.6.24 00:50:21

Ootko käynyt myös yksityisellä? Julkisella on turha toivoa hoitoa saavansa. Munkin kipuihin todettiin vain, että ei voi sattua.. yksityisellä todettiin endo...

"Menepä joskus sinne lääkäriin kuukautisten aikaan"

Tai tee näin.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   5.6.24 01:17:35

En itse ainakaan mitään lasta alkaisi vain tuon takia tekemään, herran jestas mikä neuvo. Voihan nuo hirviömenkat periytyä vaikka tyttärellesi.
Onko endometrioosi suljettu pois? Sinuna menisin jollekin hyvälle asiaan perehtyneelle yksityiselle gynelle.
Kovasti tsemppiä ja jaksamista, toivottavasti tilanteesi paranee. Tämä naisen ruumiin elämä on kyl perseestä.

Päivämäärä:   5.6.24 01:49:02

Kiitos paljon vastauksista. Olen käynyt neljällä eri lääkärillä tämän asian suhteen, pari kertaa yksityisellä, kerran julkisella ja viimeisimpänä YTHS:n kautta. Endoa tai kystia ei ole löydetty, tosin kovin laajoja tutkimukset ei ole olleet. Tällä hetkellä opiskelijana ei ole heti varaa maksaa uutta gynekäyntiä, sille kun tulee aina hintaa ultrien ja muiden tutkimusten takia. Kaikilla lääkäreillä on ollut ne hormonivalmisteet ratkaisuna, mutta kun sairaudet on tulleet ilmi niin ei niitä olekaan voinut kokeilla.

Lähinnä turhauttaa, kun lääkärikäynnin jälkeen on jäänyt kovin vähätelty olo; sellaista se meillä naisilla on, jos se nyt vaan tuntuu runsaammalta silloin tällöin, puoli desiä on se normaali määrä... Pitää varmaan seuraavaksi oikeasti varata se aika kuukautisten aikaan, siinäpä sitten veret lorottaa pitkin tutkimuspöytää. En tiedä esimerkiksi ystäväpiiristä ketään muuta, joka ei voi poistua kotoa ollenkaan pahimpina vuotopäivinä tai joka joutuu suunnittelemaan jokaisen vessareissun niin, että suojat on heti saatavilla kun pöntöltä ei voi nousta ollenkaan. Ja silti sitä verta on pitkin vessan seiniä ja omat vaatteet on verestä tahriintuneet.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   5.6.24 01:54:59

Vilma, kuparikierukka voi runsastuttaa kuukautisia niin siitä ei ole kyllä hyötyä.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   5.6.24 05:06:03

Muutama päivä paastoa ennen kuukautisten alkamista ja rautapillereitä. Vähentää vuotoa aivan dramaattisesti. Jos on PMS-ahmintahäiriö niin keino voi olla vaikea toteuttaa.

Vauvojen valmisvaipat ovat varmoja ja ohuita vaikka vuotaisi kuin härän kurkusta, 5-kiloisen vauvan vaippa on vielä huomaamaton. Yläkulmien teipit vaan pitää leikata pois koska niissä on terävät kulmat.

Kokemusta on.

Lähettäjä: 34v 
Päivämäärä:   5.6.24 05:50:37

Traneksaamihappo(Caprilon)- tabletteja ainakin pari vuotta sitten runsaisiin kuukautisiin määrätty.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.24 06:42:35

Vilma: ne muut kierukat vain pahentavat asiaa. Varaa todella seuraava gyneaika pahimpaan aikaan, jospa sitten uskoisi.
Miten rauta-arvot? Pyydä samalla tutkimaan ne kaikki.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   5.6.24 07:10:43

Syö ainakin rautaa purkista ihan kunnolla, sulla on takuulla raudanpuute ellei jo ihan anemia tuota menoa. Käy vaikka itse ottamassa Fimlabissa hb ja ferritiini.

Itse sinuna vaatisin kohdunpoistoa, varsinkin jos pientäkään lapsihaavetta ei ole. Vaatisin sitä niin kauan, että lopulta lääkärit näkisivät papereista että hei tämä potilas on pyytänyt sitä jo kauan sitten...

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   5.6.24 07:15:36

Mulle (julkisen puolen) gynekologi määräsi Caprilon-lääkkeen runsaisiin kuukautisiin ja jestas, miten elämä helpottui! En ollut kuullutkaan ennen tuosta lääkkeestä, mutta auttoi mua tosi paljon. Sitä otetaan vain kuukautisten aikaan ja vähentää vuotoa merkittävästi.

Vaati vain sen, että sain perusterveydenhuollossa lähetteen erikoissairaanhoidon, joten kamalan kalliiksikaan ei tullut. En tiedä, voisiko myös terveyskeskuslääkäri halutessaan määrätä tuon lääkkeen. Oletuksena siis, että lääkäri osaa arvioida lääkkeen soveltuvuuden ja mahdolliset riskit juuri sinulle.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   5.6.24 07:32:03

Pyydä lääkäriltä resepti 1. Cyklokapron tmv. verenvuodon katkaiseva lääke ja 2. Burana vähentämään kohdun supistelua. Nuo yhdessä vähentävät vuotoja todella paljon. T. entinen teurassika

Päivämäärä:   5.6.24 07:42:20

Onko varmasti kaikki hormonivalmisteet poissuljettu. Mites evra laastarit? Ehkäisyrengas?

Mitä ne muut sairaudet on? Mun mielestä sun kannattaisi kokeilla vaikka laastaria tai ehkäisyrengasta ja katsoa sitten mikä oli se paras vaihtoehto.

Koska tällä hetkellä ongelma ei ole se, että et saisi hoitoa vaan se, että kieltäydyt hoidosta. Ei runsaisiin menkkoihin vain ole hirveästi hoitovaihtoehtoja ja ensin aloitetaan kevyimmästä(jota sä et edes suostu kokeilemaan koska joku toinen lääkäri sanoi joskus jotain muuta).

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   5.6.24 07:46:05

Paastoa joku ehdotti ja minä lisään vielä että vhh ruokavalio. Se miten syö vaikuttaa suuresti hormoneihin.

Lähettäjä: Hff 
Päivämäärä:   5.6.24 07:52:58

Endometrioosi tuli heti mieleen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.6.24 07:59:57

Itsellä buranakuuri auttoi jonkun verran. Otin 600 tabeltin 6 tunnin välein.
Vaadi gyneltä apua. Älä tyydy voivotteluun.
Itsellä menkat tuli paljon runsaammiksi lasten syntymän jälkeen.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   5.6.24 08:01:48

Mun tyttärellä alkoi 10-vuotiaana niin järkyttävät menkat, ettei edes Tena-vaipat riittäneet pitämään sitä vuotoa. Sai sitten e-pillerit ja pitää menkat n.3kk välein, vuoto on niukkaa. Kipuja ei poistanut tuokaan konsti, joutuu maksimikipulääkkeilläkin olemaan pois koulusta ja harrastuksesta joka kerta 3vrk ajan.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että lapsen tekeminen ei todellakaan auttanut vuodon määrään, ihan yhtä runsaat ovat olleet synnyttäneenäkin ja menkat alkoivat 6vk päästä synnytyksestä. Eli en saanut edes hengähdystaukoa niistä kuin sen raskauden ajan.

Cyklokapronia voi määrätä ihan tk-lääkäri, pyydät sitä ja otat lisäksi Burana 600mg + Panadol 1g kolmesti päivässä. Pengo vähän vaikka Facen erilaisia ryhmiä (esim. endometrioosiryhmät), kysy sieltä suosituksia hyvästä gynekologista. Haet eka terveyskeskuksesta ensiavuksi tuon Cyklokapronin ja keräät rahat suositellulle gynekologille.

Gynetkään eivät aina ole kovin osaavia/kokeneita eli tosiaan kannattaa kysellä suosituksia. Itselleni nuorehko naisgyne vain naureskeli iloisesti, kun kerroin vaihdevuosioireistani. Teki tutkimukset ja sanoi, että olet terve lisääntymiskykyinen nainen eikä sinulla vielä voi vaihdevuodet olla (ikää 44v). Vuoden päästä kävin vanhemmalla naisgynellä, joka pelkästään minua kuuntelemalla sanoi että voit ihan hyvin kokeilla hormonikorvaushoitoa, labrakoe on tässä kohtaa turhaa rahan tuhlaamista eikä sisätutkimustakaan tarvitse tehdä, ellen halua. Ja niin poistui minulta järkyt kuumat aallot, nivelsäryt, öiset lamauttavat lonkkasäryt, sain menkat kokonaan pois. Joskus pitää olla sitkeä, että saa hoitoa. Tsemppiä!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   5.6.24 08:06:36

Mitä ne hormonilääkityksen estävät sairaudet on? Mulla esim on aurallinen migreeni, jonka kanssa ei saisi syödä pillereitä. Syön silti, koska jos en, niin olen työkyvytön viikon kuukaudesta ja veriarvoista ei tarvitse edes puhua. Joskus on vaan mentävä pienimmän haitan periaatteella.

Päivämäärä:   5.6.24 08:12:39

Osta patjansuoja, mikä laitetaan petauspatjan päälle tai useampi. Niissä on muovinen toinen puoli ja voi sitten heittää.pesuun.

Päivämäärä:   5.6.24 08:17:14

Tiedän tunteen, ja aivan järkyttävää että vielä tänä päivänäkin joku jää yksin vaivansa kanssa. Hormonikierukka auttoi omakohtaisesti, ei heti mutta joidenkin kuukausien jälkeen. Itsekään en voi muita hormonivalmisteita käyttää. Ehkä voisit vielä miettiä sellaista vaihtoehtoa?

Päivämäärä:   5.6.24 08:33:32

Caprilon!

Onko ferritiinit mitattu? Alhaiset rauta-arvot voivat runsastuttaa kuukautisia. Niin oli itsellänikin, vuotopäiviä 12 ja ekat päivät järkyttäviä. Kun sai ferritiinin nousuun, niin päivät lyheni melkein normaaliksi, kahdeksaan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   5.6.24 08:47:15

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9658034&t=9657405

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.6.24 08:55:32

Eikö kukaan lääkäri ole ehdottanut aloittajalle caprilonia?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   5.6.24 08:59:45

Pitää varmaan seuraavaksi oikeasti varata se aika kuukautisten aikaan, siinäpä sitten veret lorottaa pitkin tutkimuspöytää.

- Tee näin!

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   5.6.24 09:56:44

Tää on niin tuttua, tsemppiä aloittajalle! Mie kärsin melkein 30 vuotta, ei sitä varmaan edes usko sellainen, joka ei ole itse vastaavaa kokenut. Suihkuun mennessä oli verivana perässä, ja tosiaan verta joskus vessassa kirjaimellisesti seinissä saakka.

Runsaan vuodon lisäksi oli järkyttävät kivut koko kuukautisten ajan (7-8 päivää). Kuukausten loppupäivinä kipukrampit veivät lopulta tajun. Makasin työpaikan lattialla tai joskus autossa jollain levähdyspaikalla tai huoltoaseman pihassa.

Kohdunpoistoon päättyi piina lopulta. Tuskin olisin lähetettä silloinkaan sairaalaan saanut, jos tk:ssa ei olisi sattunut sille käynnille lääkäri vaihtumaan. Nuori naislääkäri kuunteli silmät pyöreinä kertomustani. Noihin aikoihin tosiaan käytin lasteni vaippoja, ja silti tuli läpi ainakin yöaikaan. Polilla sitten lääkäri totesi samantien, että kohdunpoistoa suosittelee. Paras 40-vuotislahja.

Lääkärissä ramppasin vuosien saatossa moneen kertaan omalla kustannuksella. Puhutaan tuhansista euroista. Kohdunpoiston yhteydessä löytyi adenomyoosi, joka kuulemma oireiden perusteella sotketaan usein endometrioosiin. Ei miulle tosin endoakaan kukaan lääkäri edes ehdottanut.

Kyllä, olen tehnyt 3 lasta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.6.24 09:56:56

Itsellä oli tampoooni ja side runsaan vuodon takia. Yöksi laitoin lastenvaipan ,oli vaippa ikäinen perheessä. 2 ekaa päivää oli vuoto runsasta

Päivämäärä:   5.6.24 09:59:28

Aloittaja tässä. Ne muut sairaudet on muun muassa hormonitoimintaan vaikuttanut syöpäsairaus, jonka johdosta hormonivalmisteet on poissuljettu. Ei ole minun päätös, että en voi kierukkaa ottaa.

Rautaa syön jatkuvasti, muuten varmasti pyörtyisin heikotukseen.

Kiitos paljon tuosta Caprilon-vinkistä, sitä ei ole minulle ehdotettu. Pitää tiedustella tätä lääkäriltä.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   5.6.24 10:01:45

Kuulostaa kyllä kamalalta. Kannattaa yrittää etsiä lääkäri, jolla olisi tietoa tämän tyyppisestä vaivasta -varmaan monilla ei ole.

Päivämäärä:   5.6.24 10:03:32

Lohdutuksen sana, että itsellä ainakin teini-iän monsuunivuodot helpottivat iän myötä. Tosin ensimmäinen apu tuli e-pillereistä.

Paastoa ehdottavilla kommentti, että ruokavaliolla ei ole merkitystä vuodon määrään. Sen sijaan kannattaa varmistaa ruokavaliossa raudan ja raudan imeytymiseen vaikuttavien vitamiinien saanti, ja välttää maitotuotteiden käyttämistä ruokailujen yhteydessä. Pyydä labraan rautatestit, itsellä hemoglobiini romahti parin vuoden vuotojen jälkeen alle 80:een.

Kuten aiemmissakin kommenteissa on tullut esiin, nykyään on saatavilla vuodon määrää vähentäviä lääkkeitä, joten pyydä sellaista. Naisten terveydenhoidon taso on edelleenkin järkyttävän huonoa monissa paikoissa… Tsemppiä, kyllä apua löytyy.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.6.24 10:14:37

Tsemppiä AP!

Kiinnostaa vähän, että miten AP on kieltäytynyt hoidosta? Kun tuolla yksi niin sanoo. Onko nykylääketiede niin surkealla tasolla, että jos potilas ei itse etsi kaikkia tarvittavia hoitomuotoja ja kuuntelee vain mitä lääkäri sanoo, on se hoidosta kieltäytymistä. Kun lähtökohtaisesti sen lääkärin pitäisi olla oman alansa asiantuntija ja potilas pitäisi voida siihen luottaa...

Päivämäärä:   5.6.24 11:16:32

"Paastoa ehdottavilla kommentti, että ruokavaliolla ei ole merkitystä vuodon määrään."

Ei ruokavaliolla varmaan olekaan, mutta paastoamisella on.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.6.24 11:38:49

Outoa ettei sitä caprilonia ole ehdotettu. Voi tietysti olla että jonkun terveydellinen seikan takia sitä ei ole voitu määrätä, mutta ota asia kuitenkin puheeksi. Minulla auttoi selviytymään työpäivistä ja muustakin elämästä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.6.24 12:01:18

Apua, tämä kuulostaa aivan järkyttävältä. Eipä tuossa tilanteessa voi paljoa kotoa poistua :( Todella outo neuvo tuo lapsen tekeminen, jätä omaan arvoonsa. En osaa valitettavasti auttaa, mutta sen haluaisin sanoa, että naisia vähätellään terveydenhuollossa. Kuukautisvaivat ja raudanpuutteet on monelle lääkärille ihan se ja sama, ei kiinnosta ja hoitoa ei saa.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   5.6.24 13:40:13

Melkoista liioittelua... Jos oikeasti kerrot lääkärillekin asiat noin, niin et tietenkään saa apua, koska kukaan ei vuoda niin paljon kuin kuvailet eikä veret lennä pitkin seiniä. Muuten kuolisit verenhukkaan joka kuukausi.

Kannattaa kertoa asiat totuudenmukaisesti niin todennäköisesti sitten saat apua.

En tiedä, onko sinulla joku terveydellinen syy, miksi tuota caprilonia ei saa käyttää, eli muutenkin korkea riski verihyytymille, esim. tuohon sairastamaasi syöpään liittyen ja siksi sitä ei ole ehdotettu. Mutta jos näin olisi, niin silloin ei perseestäsi todellakaan suihkuaisi verta joka suuntaan kaksi litraa tunnissa kuten väität, vaan päinvastoin...

Mutta se on kyllä ihan totta, että hormoniehkäisyvalmisteet suljetaan pois eri syistä. Esim. aurallinen migreeni estää e-pillereiden käytön ja munasarja- tai rintasyöpä sitten muiden hormoniehkäisyvalmisteiden käytön.

Lähettäjä: pot 
Päivämäärä:   5.6.24 14:17:20

Matala ferritiini on syy liian runsaisiin.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   5.6.24 14:22:07

"'Melkoista liioittelua... Jos oikeasti kerrot lääkärillekin asiat noin, niin et tietenkään saa apua, koska kukaan ei vuoda niin paljon kuin kuvailet eikä veret lennä pitkin seiniä. Muuten kuolisit verenhukkaan joka kuukausi.

Kannattaa kertoa asiat totuudenmukaisesti niin todennäköisesti sitten saat apua."

SIIS MITÄ?? Tämän tekstin kirjoittaja ei todellakaan tiedä mistä puhuu.

Aloittaja, kaikki sympatiat sinun puolellasi. Tiedän mitä tuo on. Olin onnekas ja mulla auttoi e-pillerit...

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   5.6.24 14:43:46

Hyi että w, olet inhottava ihminen.

Päivämäärä:   5.6.24 14:54:57

Aloittaja taas. Kiitos kaikille viesteistä. Koitan taas keräillä voimia siihen, että saisin varattua lääkäriajan. En toivo mitään maagista ihmeparantumista, vaan lähinnä sitä että tämä vaiva otettaisiin tosissaan ja tutkittaisiin kunnolla, jos joku syy tälle järkyttävältä vuodolle löytyisi. Tutkimukset kun ovat rajoittuneet lähinnä rutiininomaiseen ultraan, jossa katsotaan munasarjat ja kohtu, ja ne kun näyttää normaaleilta niin asia on päättynyt siihen.

w: en minä liioittele, tämä on oikeasti ihan niin kamalaa mitä tuossa lukee. En tainnut kirjoittaa, että perseestä suihkuaa pari litraa verta, se on sinun oma tulkintasi. Tilanne on vaan oikeasti niin ikävä, että esimerkiksi julkisissa vessoissa käyminen kuukautisten aikaan on sula mahdottomuus, koska sitä verta on käsissä, vaatteissa, lattialla ja jopa siellä seinissä. Kauppaan jos lähden kävelemään, tuntuu että nyt holahtaa ja veret valuvat jalkoja pitkin. Että näin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.6.24 15:00:29

Aivan varmasti saa apua kun osaa itse olla aktiivinen ja vaatia. Älkää olko aina niin avuttomia.

Päivämäärä:   5.6.24 15:21:24

Voin kertoa, ettei lapsen saaminen auta asiaa tippaakaan. Itse olen sotkenut esim kaupassa, kun verta tulee lentämällä kuukautissiteestä ohi. Ja kuukuppien suosittelijoille vinkiksi, oletteko koskaan katsoneet, miten olemattoman pikkuriikkisiä ne kupit on? :D

Lähettäjä: . ;. 
Päivämäärä:   5.6.24 15:29:34

Pidä huoli siitä, että gynekäynti on kuten ehdotettu täällä. Siis runsaimman monsuunivuodon aikaan. Ota mukaan niitä ehdotettuja vauvanvaipppoja, ja matkaa varten joku patjansuojus jos joudut käyttämään bussia/autoa. Omien vaatteiden sotkeutumisesta voi olla apua asiasi painoarvon esiin tuomisessa. Esittelet sitten veriset vaatteet ja vaipat gynelle, vuodat tutkimuspöydälle ja kysyt että oikeastiko tämä on normaalia naisen elämää. Ja ehdottomasti vuodat gynen asiakastuolin märäksi jos sillä pääset istumaan.

Itse sain "kultaisen tiketin" eli lähetteen julkisen gynekologille kun terveyskeskuslääkäri näki miten vuosin tutkimuspöydän paperisuojuksen läpi. Kuulemma runsas vuoto oli se vaikka ei ollutkaan tuollainen mainitsemasi teurastus. Tsemppiä, toivottavasti saat apua seuraavalla kerralla!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.6.24 17:09:54

Jostain löytyy myös runsasvuotoisuuden mittaamiseen kaavake, siihen merkitään käytettyjen suojien määrä ja kuinka verisiä ne ovat. Sen avulla voidaan arvioida vuodetun veren määrä.Täytät sen sinne lääkärille mukaan.

Päivämäärä:   5.6.24 17:16:32

"Matala ferritiini on syy liian runsaisiin."

Yksi syy. Kun paastoaa muutaman päivän ennen kuukautisia ja syö jokkusen rautapillerin, veri on paksua ja vuoto vähäisempää.

Mutta aloittajahan ei halua hoitaa vaivaa vaan haluaa lääkäriltä ihmelääkkeen jolla pääsee koko ongelmasta.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   5.6.24 17:25:51

Raudanpuute lisää vuodon määrää ha vuodon määrä lisää raudanpuutetta. Hoida ferritiinit kuntoon. Caprilonia kokeile jos ei ole taipumusta veritulppiin. Särkylääkkeen ahkera popsiminen vähentää itsellä vuotopäivien määrää, 'härän kurkusta' tulee enää kahtena päivänä neljän sijasta.

Päivämäärä:   5.6.24 17:31:36

"Matala ferritiini on syy liian runsaisiin."

Yksi syy. Kun paastoaa muutaman päivän ennen kuukautisia ja syö jokkusen rautapillerin, veri on paksua ja vuoto vähäisempää.

Mutta aloittajahan ei halua hoitaa vaivaa vaan haluaa lääkäriltä ihmelääkkeen jolla pääsee koko ongelmasta."

Miksi sanot noin? Tämä ketju on ollut täällä alle vuorokauden. Olen ottanut kyllä vinkeistä vaarin. Sanoja ei kuitenkaan tarvitse suuhun laittaa.

Lähettäjä: Kimp 
Päivämäärä:   5.6.24 17:41:58

"Kannattaa kertoa asiat totuudenmukaisesti niin todennäköisesti sitten saat apua."

"Mutta aloittajahan ei halua hoitaa vaivaa vaan haluaa lääkäriltä ihmelääkkeen jolla pääsee koko ongelmasta."

Juu, terveydenhuollossa vähätellään naisten ongelmia. Mutta miksi ihmeessä niitä vähättelevät toiset naisetkin?

Aloittajalle tsemppiä.

Päivämäärä:   5.6.24 18:07:32

Kyllä kai suurin osa ihmisistä menee lääkäriin päästäkseen eroon vaivoista. Aloittajalle ei ole vain lääkärissä leerrottu keinoja, joiden avulla vaivasta voisi päästä eroon, eikö kyllä niistä lääkkeistäkään, joita kyllä on olemassa...

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   5.6.24 18:29:38

Ihan järkyttävää, että apua ei saa julkiselta, vaan on maksettava itse. Kohdistuu muuten aina naisiin.
Mene päivystykseen kun vuodat kunnolla ja valita kipua. Eiköhän se veri johda siihen, että saat apua heti etkä huomenna. Sanot että pyörryttää ja on huono olo.
Sen takia me ne verot maksetaan, että tähänkin vaivaan saa apua.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   5.6.24 21:23:09

"Lähettäjä-*-

Päivämäärä5.6.24 08:06:36

Mitä ne hormonilääkityksen estävät sairaudet on? Mulla esim on aurallinen migreeni, jonka kanssa ei saisi syödä pillereitä. Syön silti, koska jos en, niin olen työkyvytön viikon kuukaudesta ja veriarvoista ei tarvitse edes puhua. Joskus on vaan mentävä pienimmän haitan periaatteella."

Jos on aurallinen migreeni ei saa syödä e-pillereitä mutta minipillerit käy.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.6.24 07:58:18

Tuo voisikin olla hyvä, että pahimpana vuotopäivänä pakkaa reppuun vaihtovaatteet ja sitten vaan päivystykseen istuskelemaan. Jollain tosin pitäisi päästä sinne asti, ehkä vaippojen kanssa. Jos sitä hoitoa sitten alkaisi saada, kun odotusaulassa pyörtyy verilammikkoon.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.6.24 08:49:57

Siis mitä suojia käytät jos muka tulee HETI läpi kun vaan kävelet kauppaan? Et osaa käyttää mitään suojia? Ja sulleko muka KUKAAN LÄÄKÄRI ei ole määrännyt Buranaa taikka Caprilonia. En usko hetkeäkään.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.6.24 08:55:40

Terveyskeskuslääkäri tai työterveys kirjoittaa sulle Caprilon reseptin, elämä helpottuu heti!
Lisänä tai reseptiä odotellessa Buranaa.

Lähettäjä: i4kka 
Päivämäärä:   15.6.24 16:04:03

Aloittaja liioittelee tuota veren roiskumista nyt vahvasti.

Kun menkat alkaa, niin varaat heti seuraavan ajan yksityiselle gynelle. Pääset heti etkä vasta myöhemmin. Sitä ennen ostat kunnon sadehousut ja kumisaappaat ja laitat housuihin vaipan ja kylpypyyhkeen. Jos tulee noistakin läpi, niin veri valuu kurahousujen lahkeen sisäpuolia myöten kumisaappaisiin etkä sotke mitään itsesi ulkopuolelta. Menet taksilla lääkäriin ja pyydät taksikuskia hakemaan sinut kotoa ja taluttamaan taksiin ja saattamaan lääkärikeskukseen ja ihan lääkärin vastaanottohuoneen oven viereen. Siitä sitten lääkäri taluttaa sinut huoneeseen. Ja siellä voit sitten esitellä sitä verimäärää, joka on ehtinyt tuossa vaiheessa valua niin että vaipasta ja pyyhkeestä veret valuu ja voi puristaa pois ja kumisappaatkin jo lainehtii ja verta suihkuaa joka suuntaan. Ota vaikka oma 10 litran ämpäri ja istu sen päällä siellä lääkärin vastaanotolla 5 minuuttia ja laitatte ajastimen päälle ja mittaatte ämpäriin kertyneen verimäärän sen jälkeen.

Ihan vain tiedoksi, että aikuisessa ihmisessä on noin 5 litraa verta ja jo litran veren menetys on vaarallista, joten et mitenkään voi roiskuttaa verta päiväkausia niin paljoa koko ajan, että jo vartissa olisit hengenvarassa.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   15.6.24 16:11:41

Mikäs i4kkaa noin kiukuttaa kun pitää vanha ketju nostaa ja aloittaa veetuilu?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.6.24 16:20:02

”Mitä ne hormonilääkityksen estävät sairaudet on? Mulla esim on aurallinen migreeni, jonka kanssa ei saisi syödä pillereitä. Syön silti, koska jos en, niin olen työkyvytön viikon kuukaudesta ja veriarvoista ei tarvitse edes puhua. Joskus on vaan mentävä pienimmän haitan periaatteella.”

No en tiedä onko keuhkoveritulppa se pienin haitta.

Mutta siis mielenkiinnosta; keneltä tai mitä kautta sait pillerireseptin? Itselle ei enää aurallisen migreenin takia ole suostuttu uusimaan e-pillerireseptiä ja kerran lääkäri oli mitätöinyt reseptin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.6.24 16:20:12

Miten ihmeessä sitä verta voi olla pitkin seiniä, paineellako sitä sieltä jalkojen välistä tursuaa?

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   15.6.24 16:30:56

Voi hyvä luoja. Aikuiset ihmiset täällä vähättelemässä toisen hätää. Menkää kumisaappaittenne ja kurahousujenne kanssa vaikka hevon perseeseen, ootte ihan nollia. Varmaan vaihdevuodet vaivaa ja oma mummous hävettää kun pitää tänne tulla vähättelemään!

Ps. Sitä verta voi olla seinässä sen takia, että sitä tulee niin paljon että pyyhkiessä sitä oikeasti lentää seinään. Kokemusta on. Ja verihelvetistä ei tiedä yhtään mitään, ennen kuin sen on kokenut. Minulla loppui vasta kohdun poistoon tuo.

Päivämäärä:   15.6.24 18:26:35

"Sitä verta voi olla seinässä sen takia, että sitä tulee niin paljon että pyyhkiessä sitä oikeasti lentää seinään"

Miten tämä on teknisesti mahdollista? Kyllä minäkin vuodan paljon menkkojen aikaan mutta alaspäin se valuu eikä suihkua kuin jostain suihkupäästä :D Eli en siis usko tätä tarinaa.

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   15.6.24 18:43:19

”Aivan varmasti saa apua kun osaa itse olla aktiivinen ja vaatia. Älkää olko aina niin avuttomia.”

Voi että pistää vihaksi tällaiset viestit.

Itse olen kokenut samaa kun alottaja. Ensimmäisen kerran menin asian tiimoilta lääkäriin 12 vuotiaana, koko teini-iän ja vasta 37 vuotiaana sain avun. Kävin monella eri lääkärillä, kävin päivystyksessä, kävin yksityisellä, kävin jopa naapurimaassa lääkärillä.
Vastaukset oli juuri samat kun alottajalla, kaikki näyttää hyvältä ja ei muutakuin kotiin.
Kohdunpoistoon pääsin vihdoin ja se auttoi. Mutta 25 vuotta se otti, että sai apua.

Sitä ennen sain potkut töistä kun olin aina kuukautisten aikaan kipeä ja poissa, sosiaalinen elämä kärsi ja kivut oli tosi kovia.

Mutta ilmeisesti olin vain avuton enkä osannut vaatia.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   15.6.24 19:10:17

Kohdunpoisto ainut mikä auttoi mulla.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   15.6.24 19:12:34

Kohdun lämpöpallo hoito tepsi runsaisiin vuotoihin kyllä hyvin, mutta kohdunpoisto (syövän takia) oli kyllä ihan parasta.

Lähettäjä: JR 
Päivämäärä:   15.6.24 19:25:30

Itsellä sama homma, ei auta muu kun aikuisvaipat vaan laittaa jos meinaa hetkenkin kotoa piipahtaa vaikka kauppaan. Tutkittu täälläkin joka suunnasta, ei mitään ongelmaa löytynyt. Mullekaan ei sairauden takia käy pillerit eikä kierukat, ehdoton kielto tämän suhteen. Nyt ikää 37v, periatteessa harkinnut myös kohdunpoistoa, etenkin kun nyt jo sen verran ikää ettei lapsia suunnitelmissa enää.

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   15.6.24 21:14:45

Joo, ei niihin apua tule luin hormonit. Jos ne ei sovi ni se on sit oma ongelma. Mulla oli myös tollaset aloittajan kuvailemat kuukautiset (lapsen teko ei auttanut kuin muutamiksi vuosiksi). Lopulta 2v sitten suostuin ottamaan hormonikierukan kun kivut oli luokkaa pahemmat kuin synnytyksessä.

Mirena on kyllä auttanut kuukautisiin, mutta pää leviää kerran kuussa useammaksi päiväksi ja esimerkiksi parisuhteeni on tämän johdosta päättynyt.

Se on kuitenkin ollut mulle pienempi paha kuin käytännössä synnyttää kerran kuussa useamman päivän ajan, vauvaa vain ei näy.

Päivämäärä:   15.6.24 21:22:49

Te jotka ehdotatte kuukuppia avuksi, se on kyllä parempi kuin siteet tai tamponit mutta mulla ainakin tuli semmoisia mandariinin kokoisia hyytymiä niin voin kertoa että semmoinen kun tipahtaa kuppiin niin siinä tarvii olla Wc aika lähellä. Nimittäin tippuu hyvin äkkiä, nimimerkillä kokemusta on, ja silloin menee veret ihan pitkin seiniä myös!

Caprilon ei vähennä vuotoa, se hyydyttää.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   15.6.24 22:20:36

Minkä ikäinen olet, aloittaja? Onko sinulla haaveissa lapsen hankkiminen? Itselläni kivut ja vuoto (sekä vuodon että vuotopäivien määrä) lisääntyi vähitellen vuosien kuluessa. Pahimmillaan oli vuotoaja/ tai kipua suurimman osan kuukaudesta ja öisin piti olla herätyskello soimassa 1,5 tunnin välein. Varahousut joka paikassa mukana. Monen mutkan kautta pääsin kohdunpoistoon, jossa löytyi paitsi hyvänlaatuisia kohtukasvaimia, myös rutkasti endometrioosia. Älä anna periksi, sillä ei kuukautisten kuulu olla noin hankalia. Onko endometrioosi poissuljettu? Sehän voidaan todeta luotettavasti vain tähystyksellä.

Lähettäjä: hehe 
Päivämäärä:   15.6.24 23:40:00

Siis miten te oikein pyyhitte alapäänne, jos pyyhkiessä lentää menkkaveret seinään? Kai teillä lentää sitten paskatkin pitkin seiniä kun pyllyn pyyhitte samalla vauhdilla ja voimalla?

Lähettäjä: Lanssari 
Päivämäärä:   15.6.24 23:46:49

Olet erityinen ton veren määrän suhteen. Kyllä varmaan iotsekin pelästyisin, jos koko asunto olisi täynnä verta, vain kk-vuodon takia... Todennäköisesti hoito tulee olemaan vain (reseptillä kirjotetut) vaipat, tai joku nyrkin kokonen tamppooni...

Päivämäärä:   16.6.24 06:13:32

"Olen sen verran nuori että kohdunpoistot ja sterilisaatiot on poissuljettu."
Sitä sterilisaatiota on turha vaatia tuohon kohtaan kun se ei auta mitään. Sterkkauksen yksi yleisin seuraus on se että kuukautiset runsastuvat.

Päivämäärä:   16.6.24 10:14:14

"Sterkkauksen yksi yleisin seuraus on se että kuukautiset runsastuvat."

Jep. Mulla lähti menkat käsistä sterkan jälkeen.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   16.6.24 10:34:52

Kyllä ihmetyttää miten jotkut tässä topicissa jaksaa aliarvioida aloittajan ongelmaa. Ehkä sitä on niin vaikea olla empaattinen ja osoittaa myötätuntoa. Kun on runsaat menkat, niin kyllä sitä verta on vähän joka paikassa vaikka se ei suihkuamalla alapäästä lennäkään. Ja sitten ne verihyytymät on vielä oma lukunsa. Ilmeisesti kaikilla niitä ei tule mekkojen aikana - voi niitä onnekkaita! Ei ihme, että terveydenhuollossa tätä vähätellään, kun esim täällä ongelma mitätöidään ja pidetään epäuskottavana vaivana.

Tyhmin kommentti oli tuo kumisaappaissa ja kurahousuissa päivystykseen. Miten kukaan voi olla noin ilkeä ja myös tyhmä??? Julkinen terveydenhuolto olisi vielä pahemmissa vaikeuksissa, jos joka kuukausi kaikki runsasvuotoiset naiset olisi siellä. Tällaiset tutkimukset tehdään ajanvarauksella mieluiten ihan gynekologin toimesta.

Tuota en tiennytkään, että Caprilon lisää veritukosten riskiä? Mielenkiintoista, ettei se lue pakkausselosteeseen luetelluista haittavaikutuksina...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.6.24 11:24:56

Ainoa mikä auttoi itsellä ennen syöpää ja kaiken poistoa oli hormonikierukka. Se vain laukaisi 5v paniikki- ja ahdistushäiriö- @!#$. Eikä terveydenhuolto älynnyt yhtään mitään. Kävi ilmi siinä vaiheessa kun oireilu loppui .... arvannette mihin.

Minusta on absurdia ja rikollista tuputtaa tällaisesta kärsiviä naisia vielä lisääntymään ja jatkamaan moista geeniperimää. Suremaan kovin, ettei voi hoitaa elämästä @!#$ä tekevää asia pois, koska pitäähän nyt kaikkien lisääntyä.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   16.6.24 12:12:06

Muuhun en osaa sanoa, mutta ota sairaskuluvakuutus. Mulla on tapaturma-, sairaskulu- ja taitaa olla joku pieni henkivakuutus kyljessä, vuodessa jonkun 200€, kattaa kaikki yksityisen gynetkin.
Toki maksaa sekin kerralla jotain mutta tulevaisuudessa auttaa.

Päivämäärä:   16.6.24 12:16:56

On olemassa jotain lääkkeitä jolla voi niukentaa menkkoja ja se on kai monelle ollut iso apu. Lähtisin kysymään uudestaan lääkäriltä reseptiä siihen. Usein heiltä saa vaatia apua. Äitini mursi kerran SELKÄNSÄ ja siellä voivottelivat asiaa ja sanoivat että buranalla lähtee. Hän vaati kunnon tarkistusta röntgeniin ja yrittivät ensin estellä kunnes luovuttivat ja päästivät. Ääni muuttui heillä heti kun totesivat että oho onhan se oikeasti murtunut.. Huoh.. Kannattaa siis oikeasti vaatia apua, siitähän sinä maksat veroilla!

Lähettäjä: nd 
Päivämäärä:   16.6.24 14:45:58

Sterilisaatiossa ei tosiaan muuta kuin katkaistaan munanjohtimet. Kuukautisia se ei lopeta.

Mutta ei se kyllä itsessään kuukautisia myöskään runsastuta. Kuukautisten muuttuminen liittyy yleensä siihen, että sterin jälkeen lopetetaan hormoniehkäisyn käyttö, joka sitten vaikuttaa kuukautisiin.

Minulla oli teininä todella helpot menkat. Menkat alkoivat 13-vuotiaana ongelmattomina. Tasan neljän viikon välein, ei juurikaan kipuja eikä PMS-oireita. Päälle parikymppisenä sitten h3lvetti irti. Järjettömät PMS-oireet, runsas vuoto, karseat kivut ja pahoinvointi. Ekan vuorokauden vuosin aina kuin härän kurkusta, mutta ei menkkaverta siltikään ollut pitkin lattioita ja seiniä... Meinasin pyörtyä kivun ja huonon olon vuoksi, mutta muuten pärjäsin...

E-pillerit poissuljettu aurallisen migreenin vuoksi, muut hormonivalmisteet poissuljettu mielialanvaihteluiden vuoksi kun mitkään mielialalääkkeetkään ei passanneet niitä tasoittamaan eli parempi olla ihan omilla hormoneilla. Tulehduskipulääkkeitä en voi käyttää joten pelkällä parasetamolilla + kahvilla on pärjättävä. Kofeiini tehostaa parasetamolin vaikutusta.

Jostain kolmekymppisestä eteenpäin on välillä runsaitakin välivuotoja. Välillä jopa ihan kuin menkat olisi alkaneet hetkellisesti, mutta ilman kipuja. Reilua limaista vuotoa vain, ehkä vain hetken per päivä tai sitten pidempään. Tai jopa useana päivänä putkeen. Ei mitenkään säännöllistä, mutta jouduin pitämään kuukautiskuppia välillä ihan varmuuden vuoksi, ettei housujen persaus ole veressä.

Nyt kun ikä lähentelee neljääkymmentä, on asia helpottanut. Pari vuotta sitten tajusin, että menkkavuoto on jopa aika niukkaa. Edes ekana päivänä en tulvi vaan vuodon määrä on siedettävä. Myöhemmät päivät vuoto on jopa niukkaa tai olematonta.

Ehkäpä ikä korjasi minun kohdallani ongelman? Joillakin käy päinvastoin ja menkat muuttuu karseammaksi kun ikää tulee.

Edelleen joskus ihmeellistä välivuotoa. Ei joka kuukausi. Esim. pissalla käydessä mitään kipuja tms. ei tunnu, mutta pöntössä vesi aivan punaista, eli ihan kuin olisi kaadettu verta pyttyyn. Ei hyytymiä, pelkkää "puhdasta" verta vain. Jossain vaiheessa oikein töllötin pönttöön aina vessassa käydessä, että vuotaako verta. Ja se tosiaan tulee emättimestä, ei pyllystä eli turha ehdottaa peräpukamia.

Tuo välivuoto on edelleen jännä, koska sitä on ihan satunnaisesti. Ei siis mitenkään liity kuukautiskiertoon. Sille ei myöskään ole löytynyt mitään syytä.

Sterin teetin laparoskopialla 31-vuotiaana. Menkkaoireiden perusteella epäilin ties mitä munasarjakystaa, myoomia, polyyppeja ja endometrioosia, kun menkat oli niin karseat vielä sen ikäisenä. Mutta laparoskopiassa ei löytynyt mitään priimasta poikkeavaa. Ei vatsaontelosta eikä kohdun sisäpuolelta. Mystistä...

Lähettäjä: jejia 
Päivämäärä:   16.6.24 14:54:17

"Tyhmin kommentti oli tuo kumisaappaissa ja kurahousuissa päivystykseen. Miten kukaan voi olla noin ilkeä ja myös tyhmä??? Julkinen terveydenhuolto olisi vielä pahemmissa vaikeuksissa, jos joka kuukausi kaikki runsasvuotoiset naiset olisi siellä. Tällaiset tutkimukset tehdään ajanvarauksella mieluiten ihan gynekologin toimesta."

Mitä ilkeää siinä oli? Aloittaja märisee, ettei hän pääse lähtemään kotoaan lääkäriin koska vuotaa niin järjettömän paljon ja pelkää sotkevansa joka paikan sillä menkkaverellä. Eikö tuo kurahousujen, kumisaappaiden, vaipan ja taluttajan (taksikuski) ehdottaminen ole silloin todella hyvä ehdotus? Ja siinähän nimenomaan kehotettiin menemään taksilla suoraan yksityiselle gynelle, ei mihinkään terveysaseman päivystykseen. Kannattaisi opetella lukemaan ja haukkua muut kommentoijat vasta sitten...

Eikä siinä tosiaan kehotettu kaikkia runsasvuotoisia naisia menemään päivystykseen tai edes yksityiselle gynelle, vaan ainoastan aloittajan kaltaista, joka vuotaa menkkaverta ison ämpärillisen tunnissa.

Normaali kuukautisvuoto on kuukaudessa vajaan desilitran ja runsas vuoto sitten yli desilitran kuukautiskierron aikana. Ja aloittajahan vuotaa kuvailemansa mukaan litratolkulla per päivä kun veri lentää pitkin seiniä ja valuu lattiallekin lammikoksi kun yrittää pytyltä nousta. Eihän tuollainen ole edes mitään desilitra päivässä, kyllä tuollainen on jo monta litraa tunnissa.

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   16.6.24 15:34:00

i4kka vaihtoi nimimerkkiä välissä ja tuli sitten haukkumaan jejia-käyttäjällä. Suosittelen itse ottamaan ne lukulasit käteen ja katsomaan, missä kohti aloittaja kertoo että ei voi menkkojen takia mennä lääkäriin. Mitä ihmettä tämä keskustelu sinun persettäsi kutittaa???

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   16.6.24 15:56:21

Kokeile joko Caprilonia + tulehduskipulääkkeitä vuotopäivien ajan tai sitten keltarauhashormonia (ei estrogeenia) koko ajan, jolloin menkat yleensä jäävät pois.

Päivämäärä:   16.6.24 16:03:44

Aloittaja täällä. Tämäkin keskustelu näemmä nostettu taas etusivulle. Muuten en asiaa kommentoi, mutta lääkäriaika on varattuna ja asia toivottavasti etenee ensi kerralla.

Pakko on kyllä hieman ihmetellä tätä keskustelun tasoa. Suurin osa tämän foorumin käyttäjistä on naisia, niin ei voi kun miettiä mikä tarve on lytätä toisten naisten ongelmia. Erityisen surullinen mieli tulee noista kumisaapas- ja ämpärikommenteista, missä tarkoituksella väitetään minun olevan valehtelija.

ps. Ensi kerralla pitää ottaa kuva siitä verilätäköstä ja laittaa se aijjaa.comiin. Voitte sitten analysoida sitä lätäkön kokoa ja veren määrää, kerta tuntuu noin paljon kiinnostavan.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   12.7.24 19:37:43

Miten meni? Olitko gynellä menkkojen aikana? Saitko apua?

Päivämäärä:   12.7.24 19:48:14

Harrastatko seksiä ja mikä ehkäisy on käytössä? Itse kun lopetin ehkäisyn ja alettiin yrittää lasta, menkat meni tuollaiseksi hiljalleen. Juurikin valtavia veriklönttejä ja joka kuukausi pyörryin suihkuun. Menivät epäsäännöllisiksi myös. Sitten kun kerran menin päivystykseen, selvisi että kyseessä on ollut toistuvat keskenmenot… Tulen siis raskaaksi ja sitten raskaus keskeytyy siinä parin viikon kohdalla.

Näitä oli jo ennen ehkäisyn lopettamistakin (pillerit), eli se ehkäisy on pettänyt ja sitten tullut keskenmeno.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   12.7.24 19:59:29

Itsellä buranakuuri auttoi jonkun verran. Otin 600 tabeltin 6 tunnin välein.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Buranaa ei sitten kannata aloitella omin päin. Tai kannata ja kannata. Itsellä aiheutti kovan verenpaineen 215/184 syke70. Menin hikoilun vuoksi työterveyteen.
Lääkäri järkyttyi verenpaineesta ja tutkimuksissa löytyi perinnöllinen sydänsairaus, joka laiskistaa sydäntä.

Ilman burana-kuuria runsaisiin menkkoihin olisin edelleen autuaan tietämätön sydänsairaudestani.
Sydänlääkkeet ohentaa verta, joten taas vuodetaan kuin seula, mut mietitään sitä uudelleen, kun saan verenpaineen hallintaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.7.24 20:07:24

En jaksanut lukea kuin aloituksen. Mutta onko sinulla kenties myoomia? Aiheuttavat aivan infernaalisia vuotoja, ja oireillessa menee jo kiertokin metsään, joka toinen viikko tyyliin teurastamo. Valaisin sinua ajan terkkaan gynelle, ja vaatisin tutkimukset.

Lähettäjä: Sahaaja 
Päivämäärä:   12.7.24 21:14:54

"Sterin teetin laparoskopialla 31-vuotiaana. Menkkaoireiden perusteella epäilin ties mitä munasarjakystaa, myoomia, polyyppeja ja endometrioosia, kun menkat oli niin karseat vielä sen ikäisenä. Mutta laparoskopiassa ei löytynyt mitään priimasta poikkeavaa. Ei vatsaontelosta eikä kohdun sisäpuolelta. Mystistä..."

Mulla sama homma (kirjoituksesi voisi olla omani) tutkittu on vaikka ja miten ja munajohtimet kun katkaistiin niin silloinkaan ei löytynyt mitään selittävää tekijää.

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   12.7.24 23:04:54

Minä olen kolmekymppinen nainen ja minulla on myös ollut aina todella runsaat kuukautiset. Ensimmäiset kolme päivää vuodan ihan järjettömästi ja yhteensä kuukautiset kestää aina viikon. On jotenkin huvittavaa, että kuitenkaan minulla ei juuri ole kipuja. Rauta-arvot saan pidettyä ylhäällä oikeasti syömällä rautaruokia. Minut on myös tutkittu laparoskopiaa myöten ja olen kuulemma terve kuin mikä. En itse syö pillereitä, koska olen ollut kohta 7 vuotta sinkku. Olen jotenkin oppinut elämään asian kanssa. Monet ovst suositelleet kuukuppia, niin suojia ei tarvitsisi vaihtaa niin usein. Olen tuota harkinnut jossain vaiheessa, kunhan jaksan asiaan perehtyä. Itselläni menee siis myös ensimmäiset kolme päivää niin, että ravaan tunnin parin välein vaihtamassa supertamponin. Öisin en tätä jaksa, joten saatan laittaa sellaiset inkohousut, mihin vuoraan siteitä. Lisäksi tietysti aina vuodesuoja. Onhan tämä aika huvittavaa jos olisi miesystävä niin mitäköhän hänkin ajattelisi. Noh enhän minä voi mitään naisen keholle. Muuten nautin täysillä elämästä ja mielestäni olen oikein hyvinvoiva. Tsemppiä vaan aloittajalle! Toivotaan että löydät keinot.

Lähettäjä: Asia 
Päivämäärä:   13.7.24 00:16:01

Cyklokapron!!

Päivämäärä:   13.7.24 02:40:34

Mulla on ollut nuoresta asti runsaat menkat. Söin nuorempana e-pillereita ja ne auttoi. Raskauksien ajan voin hyvin kun menkkoja ei ollut. Synnytyksen jälkeen sain minipillerit, joiden kanssa vuosi koko ajan. Lopetin minipillerit ja olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä nyt monta vuotta. Mitä vanhemmaksi tulen sen pahemmat menkat on. Alkaa sellaisella vesiputousvuodolla ja vaikka kuinka yritän alkupäiviin varautua niin yöllä jos en herää menkkojen alkuun on tulos kunnon verilöyly. Töissä käytän tamponeja, kunnon yösiteitä ja menkkapikkareita. Öisin tamponi oltava myös.

Jostain luin myös, että mitä alhaisempi ferritiini sen runsaampi vuoto. Ainoa mistä koen edes jotain apua on tulehduskipulääkkeiden syönti menkkojen ekoina päivinä säännöllisesti. Siskollani oli jatkuvia vuotoja, joiden takia meni aneemiseksi ja hänellä todettiin von Willenbrandtin tauti. Hoitona on syödä e-pillereitä koko ajan putkeen, niin että menkat tulevat vain pari kertaa vuodessa. Tuon verenvuototaudin kanssa ei saa syödä mitään verta ohentavaa tulehduskipulääkettä.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   13.7.24 06:35:00

Tottakai saa apua.
Nyt alkaa hiukan taas kuullostaa, että apua ei haluta. Hormonivalmisteet estävät sairaudet? Tarvitset nyt kuitenkin sen hormonikierukan, jolka vuoto lopetetaan tai vastaava hoito tablettina.
Tarvitset gynekologin. Lähetteen gynekologian poliklinikalle, jossa hoidon haitat ja hyödyt käydään läpi.
Kun ikää tulee riittävästi, kohdun limakavo hoidetaan tai kohtu poistetaan.

Eli nyt tavalliselle lääkärille, kerrot oireesi ja vaadit lähetteen keskussairaalan gynekologialle. Yksityisen gynekologin kanssa ei homma suju, ellet todella tiedä kenelle menet. Jos sellaiselle haluat, katsot noin 40-vuotiaan, joka on myös töissä julkisella osastonlääkärinä, ei sellaista, joka toimii vain yksityislääkärinä.
Jos on vain yksityislääkäri, on usein jäänyt osaamisessa jälkeen, ei ole vaativaa työyhteisöä enää tsemppaamassa. Katsot helppoja, siistejä juttuja muutaman päivässä, turhia vuositarkastuksia gynenä.
Jos haluat koulutuksiin, pitää ihan itse järjestää asiat, olla vastaanotolta pois. Moni laiskistuu. Ja näin tietämistaso alkaa laskea ja pyörität perusrutiini hommaa, kuten sanot aloittajalle, kaikki hyvin, ei ole syöpää.

Päivämäärä:   13.7.24 07:22:11

Justiina ei se kuukuppi tuossa ole hyvä. Täyttyy vartissa ja tulvii yli. Tamponi sentään imee ja saa edes hetken nukkua vaihtojen välillä.

Jos miehillä olisi tällaisia ongelmia niin olisi jo laissa määrätty kk-vapaat ja keksitty lääke.

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   13.7.24 08:05:54

Minua ei Caprilon tai Burana (eikä mikään muukaan) auttanut yhtään, mutta kohdun thermoablaatio eli lämpöpallohoito oli pelastus! Nykyisin menkat on melko huomaamattomat ja vaipparallin sijaan pärjään pelkillä pikkuhousunsuojilla. En voisi olla tyytyväisempi tulokseen!

Lähettäjä: 575 
Päivämäärä:   13.7.24 08:58:07

Justiina: Siis miksi ihmeessä et käytä e-pillereitä vaan kärsit tuosta mieluummin? Veikkaan että elämänlaatusi nousisi huomattavasti jos löytäisit sopivat, mahdollisimman vähillä sivuoireilla olevat pillerit.

Itsekin syön e-pillereitä 365 päivää vuodessa, ohjeistuksena että ei taukoja ollenkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.7.24 14:16:17

Nuorempana auttoi e-pillerit, mutta ne ei sitten muuten sopineet.
Monta vuotta kestin aivan kamalaa vuotoa, siis juuri sellaista että 4 päivänäkin jälkeen, menet suihkuun ja siinä kun ottaa housut pois ja kävelee metrin suihkuun niin valuu lattialle asti kunnolla..
Ja siihen päälle vielä karmivat kivut, mihin auttoi vaan 800 Burana 3-4 päivässä ja lihasrelaksantti.
Mitään varsinaista vikaa ei silti löydy. Eli pitänyt vaan kärsiä, kun ei niitä hormoni tuotteita ole halunnut. Caprilon auttaa siihen vuotoon, mutta sain sitäkin vasta ihan kun vaadin.
Gyne sanoi että nyt laitetaan h-kierukka, vuodot pitää saada vähenemään, pari kuukautta meni niin jo alkoi helpottamaan, nyt tulee sellaiset normaali vuodot, toisilla loppuu kokonaan. Alkuun oli kauheasti tuntemuksia koko ajan, sitten ne vaan loppui yksikaksi. Mitään haitta vaikutuksia en ole huomannut, alkuun turvotteli ja on tullut munasarjakystia mutta nekin hieman rauhottuneet nyt. Olen todella iloinen että hirveät menkat loppui. Hemoglobiini noussut.
Hormoni kierukan hormonit on aika paikallisia, niin ne ei vastaa e-pillereitä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   13.7.24 15:42:37

Sain apua vasta 46 vuotiaana, kun harjoittelijalöäköri laittoi lähetteen neuvolaan. Mukamas yritin lasta. Pääsin kohdunpoistoon, endo dg.
Aiemmin käytössä 1 Cyklokapron verenvuodon katkaiseva lääke ja 2. Miranax tulehdukseen.
Ihan pyllystä suunnitella elämä menkkojen mukaan ja olla aina väsynyt. Kövin jopa neurologisia testejä ja ferrit 3.

Ah tätä elämää nyt!

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   8.10.24 14:21:56

Mitä lääkäri sanoi ja etenikö asia ollenkaan?

Päivämäärä:   8.10.24 15:39:10

Täälläkin yksi runsaista menkoista kärsivä hei!

Minulla on käytössä kuukuppi ja siteet. Vuoto kestää 9-12 päivää.
Kuukupilla (25ml) olen nyt parit menkat mitannut vuotomääriä, niin pahimmillaan vuotoa on noin 400ml vuorokaudessa (noin tunnin välein tyhjennän). Kuulemma normaalimäärä koko kuukautisten aikana on noin 40-50ml... Toki vuoto on muutakin kuin verta: limakalvoa, yms. Annan kupin valua yli, kun veri jää enimmiltä osin siteeseen ja sattumat kerääntyvät kuppiin. Onneksi on etätyö, pystyn käydä vessassa aina tarvittaessa. Lomalla tympeämpi, kun vähän väliä pitää etsiä vessaa.

Aikaisemmin näiden kanssa pärjäsi ihan hyvin, kun oli parit menkat vuodessa, mutta nyt on ollut parin viikon välein vuotoja.

Tähän hetkeen en halua e-pillereitä (verenpaine nousee hirvittäviin lukemiin), enkä kierukkaa (tarkoitus ensi vuonna alkaa yrittämään lasta).

Ensi viikolla on poliklinikka-aika, ehkä viisastun, ehkä en.

Päivämäärä:   8.10.24 15:49:15

Vai vuotiko aloittaja kuiviin?

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   8.10.24 16:41:42

Kyllä aloittajan tilanteeseen pitää saada apua.
Mitä hormonihoitoja olet kokeillut? Mirena kierukasta moni on saanut tosi hyvän avun.

Oletko selittänyt tilanteesi lääkärillie ihan näillä sanoilla mitä nyt tänne?

Päivämäärä:   8.10.24 16:46:32

Vaipat käyttöön, pidä hameita niin ei tarvi miettiä näkyykö. Toki tuo pitää myös hoitaa kuntoon. Mutta suoja-asiaan odotellessa. Siteillä kun ei tee mitään tuollaisessa

Päivämäärä:   8.10.24 17:07:10

Harmi jos minipillerit eivät käy. Olen luullut että hormonivälitteisissä syövissä estrogeeni on se paha eikä keltarauhashormoni.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.