Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raudanpuute aiheuttaa runsaita kuukautisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.24 23:05:50

Tänään aamulla alkoivat kuukautiset ja tuntuvat ainakin tähän mennessä jotenkin tavanomaista helpommilta. Kun kaivelin muistiani, niin saattaa olla, että tällaiset ne menkat olivat vielä jokunen vuosi sitten ennen runsastumistaan. Ovat vaan runsastuneet sen verran vähitellen, että en ole itse kovin hyvin tajunnut asiaa.

Mitään muita muutoksia ei elämässä tai elintavoissa ole paitsi rautakuuri, jota olen syönyt nyt noin kuukauden. Vuodenaika toki potentiaalinen muutos myös.

Tässä kun googlailin, niin ilmeisesti tutkimuksissakin on saatu jotain viitteitä raudanpuutteen aiheuttamista runsaista kuukautisista. Tietenkin runsaat kuukautiset voivat aiheuttaa raudanpuutetta, mutta itselleni ainakin oli yllätys, että yhteys voi mennä myös toisin päin. Onko teillä muilla kokemusta siitä, että rautakuuri muuttaa menkkoja ns. helpommiksi? Ihanaa jos tämä helppous vielä jatkuu.

Re: Raudanpuute aiheuttaa runsaita kuukautisia?

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   24.5.24 23:12:40

Samat kokemukset täällä. Ilman hormonaalista ehkäisyä vuotaa reilusti ja mitä enemmän vajetta raudassa sitä enempi vuotaa.

Lähettäjä: Niomi 
Päivämäärä:   24.5.24 23:12:45

Huomasin itse tämän, mutta saattaa olla sattumaakin. Kun ferritiini oli todella alhainen, menkat oli todella runsaat. Nykyään selvästi normaalimmat, vaikka edelleen runsaahkot.

Lähettäjä: Ks 
Päivämäärä:   24.5.24 23:15:17

Sama! Ferritiinin noustessa vuodon määrä laskee samassa suhteessa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.5.24 23:16:22

Runsaat kuukautiset aiheuttavat raudanpuutetta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.5.24 23:28:26

Kyllä mä ainakin uskon näin. Ferritiiniä saanut nostettua, niin vuoto normalisoitunut siihen mitä se oli parikymppisenä. Ja toinen, kierto on lyhentynyt.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.5.24 23:37:51

Sama. Mulla väheni kans vuoto, kun aloin syömään rautaa.

Päivämäärä:   24.5.24 23:56:31

Oho, kiitos vastauksistanne, onpa erikoista että näin monella on samoja kokemuksia! Tästäkin pitäisi kyllä puhua enemmän, ei ainakaan itsellä ole tullut mieleen, että raudanpuute voisi pahentaa kuukautisia (pikemminkin voisi kuvitella, että keho rupeaa "säästelemään" jos rautaa on vähän). Melko ikävä kierre, jos raudanpuute muuttaa kuukautisia runsaammiksi ja runsaat kuukautiset taas pahentavat raudanpuutetta.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   25.5.24 00:15:27

"Melko ikävä kierre, jos raudanpuute muuttaa kuukautisia runsaammiksi ja runsaat kuukautiset taas pahentavat raudanpuutetta."

Vois melkein luulla, että kroppa yrittää tehdä itsarin. Hullua tosiaan.

Lähettäjä: Aave 
Päivämäärä:   25.5.24 02:06:25

Mulla meni toisin. Kun oli puute oli vuoto tosi niukkaa. Kun varastorsutaa nosti lisällä lisääntyi myös vuoto. Ainoa parannus oli se, että kierto tuli säännölliseksi.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   25.5.24 06:43:34

Minäkin luin tästä ilmiöstä vuosia sitten, mutten uskonut. Kuukautiseni ovat aina olleet runsaat ja kivuliaat, ja ferritiini keikkunut siinä 30:n paikkeilla, mikä on lääkärien mielestä ok. Kun ferritiini sitten putosi alle 20:een, aloitin rautakuurin. No, sattumaahan tämä lienee, tai lähinnä iän tuomia muutoksia hormonitoiminnassa, mutta muutama kuukausi kuurin aloittamisesta menkat muuttuivat niukoiksi ja täysin kivuttomiksi. :-O

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.5.24 06:44:58

Ihan ikä aiheuttaa niukentuvia kuukautisia myös.

Päivämäärä:   25.5.24 07:45:50

Mä opin saman useampi vuosi sitten jo. Nykyään syön rautaa n. viikon ennen kuukautisia joka kuukausi ja ai että miten helpot menkat nykyään on. Pari kertaa putkeen jos unohtaa rautaa syödä niin menkat taas runsastuvat ja pitää syödä pidempi kuuri. Kivut ovat myös pienempiä kun on riittävästi rautaa kropassa.

Rauta tekee verestä paksumpaa. Sen takia sitä ei myöskään ihan sokkona kannata suuria määriä syödä, liian paksu veri ei sekään ole hyvästä ja tuo omat ongelmansa verenkiertoon sitten. Paksumpaa verta valuu vähemmän kuin sellaista "vesiverta" :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.24 08:05:10

"Ihan ikä aiheuttaa niukentuvia kuukautisia myös."

Monella, myös itselläni, on kyllä ihan päinvastoin. Syystä tai toisesta. Itse vuosin kuin seula ennen kuin vaihdevuodet lopettivat vuodot kokonaan.

En tiedä olisiko myös raudasta sitten ollut apua, mut se vaihe on nyt mennyt jo...

Lähettäjä: µ.. 
Päivämäärä:   25.5.24 17:00:13

Voi kun olisi tämän tiennyt jo nuorena. Vuodin välillä kuin seula.. Mutta, eihän sitä kukaan silloin osannut edes yhdistää raudanpuutteeseen, niin olisi tarkistanut arvot. Oli muka hyvät aina.. Kait se johtui sitten jostain muusta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.5.24 17:05:52

Mulla vuoti verta myös nenästä joka päivä, kun ferritiini oli matala.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.24 18:19:33

Mulla on ollut todella runsaat ja viikon kestävät kuukautiset lähes koko ikäni. Lisäksi on ollut nenäverenvuotoja. Lapsena joskus vuoti nenä verta niin runsaasti ja pitkään, että vanhemmat harkitsi jo sairaalaan lähtöä. Reilu 30-vuotiaana löytyi raudanpuute ja aloin syödä rautaa. Kuukautiset muuttui niukemmiksi ja entisen 7 päivän sijaan kestää vain 2-3 päivää. Kivutkin on lieventyneet. Nenäverenvuodot on loppuneet. Lisäksi korkeahko leposyke ja verenpaine ovat laskeneet normaaleiksi.

Lähettäjä: Loppan 
Päivämäärä:   25.5.24 18:33:59

Matala ferritiini aiheuttaa runsaita kuukautisia. Itsellä helpotti huomattavasti kun aloin syömään rautaa. Samoin kivut hellittivät.

Päivämäärä:   25.5.24 18:52:32

Aloittaja tässä. Kiitos kokemuksistanne! Pakko kai se on jo itsekin uskoa, kun toinen menkkapäivä menossa ja edelleen tuntuu vuoto niukemmalta ja särkylääkettäkin on kulunut tavallista vähemmän. Olen kuitenkin syönyt rautaa vasta kuukauden ja jo nyt tuntuu eroa, on kyllä uskomatonta. Ei voi olla korvienvälistäkään kiinni, kun en osannut odottaa tällaista tervetullutta sivuvaikutusta.

Kuten sanoin, niin tälläiset menkat taisivat olla joskus vuosia sitten, mutta olin jo melkein unohtanut sen kun vuoto on tullut vähitellen runsaammaksi ja muuttunut uudeksi normaaliksi. Lisäksi kaikilla perheen naisilla on ikä runsastuttanut kuukausia ja viimeistään vaihdevuosien alkaessa vuodot muuttuneet karmeiksi, joten ehkä sikälikin pidin vuodon runsastumista normaalina. Tällä vähäisellä kokemuksella voin kyllä suositella myös rauta-arvojen mittauttamista kaikille vastaavien ongelmien kanssa painiville.

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   26.5.24 00:57:51

ALKOI kuukautiset. Opettele suomen alkeet.

Lähettäjä: Jkhb 
Päivämäärä:   29.5.24 10:53:01

Mullakin vuoto väheni kun aloin syödä 400mg rautaa päivässä, en enää tarvitse kipulääkkeitä ja kierto pidentyi 19-20 päivästä 28 päivään mikä on mukavaa.

Lähettäjä: klr 
Päivämäärä:   29.5.24 11:58:18

Syömällä hevosenlihaa monta kertaa viikossa pysyy rauta-arvot hyvänä. Edes raskaana ollessani, en tarvinnut lisärautaa koska silloinkin syötiin lähes vain hevosta, kanaa toki joskus vaihteluksi.
Kuukautiset olleet myös kohtuullisen niukat, toki kuparikierukan laitoin jälkeen muuttuivat aavistuksen runsaammiksi ja pidemmiksi, mutta nytkin varmaan jonkun mittapuun mukaan tosi vähäiset :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.24 12:45:27

Täällä kans kivut helpottaneet sen verran, että pärjään ottamalla 2-4 x 400mg panadolia. Ennen mennyt pari päivää putkeen panadolit ja buranat maksimiannoksin.

Mulla tosin kierto on lyhentynyt 32:sta päivästä 28:an. Vuoto lisääntyi aavistuksen kuurin alussa, nyt taas normaalia. Tuossa tosin söin myös kortisonikuurin, voi olla että se vaikutti. Ferritiini edelleen matalahko neljän kuukauden rautakuurin jälkeen, mutta olossa on tapahtunut jo nyt valtava muutos.

Lähettäjä: esim 
Päivämäärä:   7.6.24 15:02:01

kurkuma auttaa kivuliaisiin menklkoihin, aivan selvästi. älkää mausteena ostako vaan kuorittavana.

Lähettäjä: esim 
Päivämäärä:   7.6.24 15:02:25

kokeiltaa syödä ennen menkkoja jonkin aikaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.