Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yths terv.huolto, tyhjästä maksan!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.22 22:55:54

Todella todella huonosti toimii ja lääkäri on ilmeisesti arponuty paperinsa kirjekurssilta!!
Muiden kokemuksia?

Jännä juttu myös, että opiskelun pitäisi olla Suomessa ilmaista, paskat ole!

Re: Yths terv.huolto, tyhjästä maksan!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.9.22 22:59:11

Tässä asiassa on myös väärin että me jotka käydään töissä samaan aikaan vakinaisesti joudumme maksun maksamaan vaikka meillä on oma työterveyshuolto, jota käytämme.
En tarvitse mihinkään Yths:n terveyshuoltoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.22 23:00:39

En saanut sinne edes aikaa vaan käskivät varata ajan työterveyteen.
Kysymys kuuluukin, että miksi maksan siitä, kun ei kerran palvelua saa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.9.22 23:01:58

Ei suomessa opiskelu ole ilmaista.
Toinen aste on, mutta senkin kanssa ollaan paikallisen tk:n kanssa..

Päivämäärä:   23.9.22 23:09:08

No minä myös käyn töissä, mutta kun kerran tästä pskasta maksan, niin ajattelin kerrankin hyödyntää sitä mistä maksan. No lääkäri oli epäpätevä ja päädyin tuhlaamaan vain aikaani. Lisäksi aikaa tulee menemään vielä lisää, kun joudun vaatimaan kirjausten oikasua vastaamaan sitä mitä puhuttu. Oli mm kirjannut lääkkeitä mitä en ole ikinä syönytkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.22 23:10:57

Itse en saa edes aikaa varattua. Joka päivä ajanvaraus on niin ruuhkatunut, ettei ajanvaraukseen pääse edes jonottamaan. Kiva maksaa 70e palvelusta, jonka joudut kuitenkin hakemaan muualta (ja maksamaan vielä erikseen siitäkin).

Lähettäjä: Pet 
Päivämäärä:   23.9.22 23:13:08

Ei tässä ole kysymys opiskelun maksullisuudesta lainkaan,
VAAN terveydenhuollosta.
Täytyy katsoa mihin lakimieheen otan yhteyttä, ei tämä niin mene että joudun maksamaan palvelusta, jota en lainkaan käytä/tarvitse oman työterveyshuollon vuoksi.
Kela lähettää turhaan lappujaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.9.22 23:16:27

Mä tarvitsin kesällä yths:n palveluja. Soitin sinne ja jätin soittopyynnön. Soitetettiin takas melkein heti. Kerroin vaivat. Sanottiin että ok, mene mehiläiseen, he laittaa sinne maksusitoumuksen. Tää sana ei itseasiassa ollut maksusitoumus vaan joku outo mutta siis vastaa maksusitoumusta.

Menin, oli tosi hyvää palvelua, ihana ja taitava yksityislääkäri. Sain lähetteet tutkimuksiin, ne meni sulavasti myös mehiläisessä, tapasin taas lääkärin, homma hoitui. Siitä pari kuukautta niin löysin epäilyttävän luomen ja sama prosessi, sain senkin poistettua.

Täytyy sanoa että en ole mistään ikinä saanut yhtä tehokasta ja nopeaa ja hyvää palvelua joten en voi ollenkaan samaistua haukkuihin :D

Päivämäärä:   23.9.22 23:24:14

S no sinä sait lähetteen mehiläiseen ja Mehiläisen palveluihin olen minäkin ollut aina tyytyväinen. Mutta yths oma lääkäri todella surkea. Teen hänestä ensi viikolla valituksen, jos yths potilasasiamies vaivautuu vastaamaan yhteydenottopyyntööni..

Lähettäjä: Nappy 
Päivämäärä:   23.9.22 23:27:12

Mä käyn töissä, mulla on yksityinen terveysvakuutus ja työterveyshuolto. Kunnan julkisessa voin käydä. Opiskelen toista maisteria. Tämä on kyllä käsittämätön maksu ja aion tehdä tästä kantelun. En käytä palvelua enkä halua siitä maksaa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   23.9.22 23:30:22

Omana aikanani YTHS toimi hyvin. Varsinkin hammaspuolelta hyviä kokemuksia (pelkopotilaana!), ja kerran kun jalkani turpoilivat oudosti, pääsin samalla viikolla tosi kattaviin tutkimuksiin (EKG, keuhkokuvat ym.).

Täällä Norjassahan opiskelijaterveydenhuolto on vain ehkäisyneuvontaa ja klamydiatestejä, mitään muuta ei edes ole.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.9.22 23:34:20

Asun paikkakunnalla, josta lähimpään yths lääkäriin ajaa tunnin, opiskelen etänä. Joudun maksamaan minäkin palvelusta, jota en ikinä voi käyttää.

Päivämäärä:   23.9.22 23:34:48

Minun käskettiin varata aika self-verkkopalvelussa, mutta selasin yli vuoden eteenpäin löytämättä yhtään vapaata aikaa. Maanantaina pitää yrittää soittaa.

Päivämäärä:   23.9.22 23:35:18

O paljonko siellä joutuu tuosta maksamaan?

Päivämäärä:   23.9.22 23:38:41

M: En kyllä muista... En maksa sitä, koska en harrasta irtosuhteita. Oliskohan 40 NOK eli nelisen euroa?

Päivämäärä:   23.9.22 23:40:15

O siis mitä ihmettä, jos maksu ei ole pakollinen, niin miten liittyy tähän asiaan?

Päivämäärä:   23.9.22 23:45:03

"O siis mitä ihmettä, jos maksu ei ole pakollinen, niin miten liittyy tähän asiaan?"

Tässä topicissa puhutaan opiskelijaterveydenhuollosta.

Päivämäärä:   24.9.22 00:13:46

Ja maksullisesta sellaisesta, pakko maksaa vaikka et käytä.

Lähettäjä: Jory 
Päivämäärä:   24.9.22 00:24:58

On pakollinen maksu korkeakouluopiskelijoille.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.9.22 00:37:06

Myös minulla huonoja kokemuksia tuon puljun puoskareista, siellä varmaan töissä ne heikkolahjaisimmat lääkärit, joita ei muualle palkata.
Tyhjästä todellakin maksetaan.

Päivämäärä:   24.9.22 01:01:08

Eipä ole omassakaan kunnassa yths, silloin kun sinne soittaa, saa lähetteen yksityiselle.

Päivämäärä:   24.9.22 01:07:26

Mitä @!#$ä?? Miksi minä en ole saanut lähetettä?? Minulle on tarjottu aikoja tunnin ajomatkan päästä, viimeksi tällä viikolla. Missä tasavertainen kohtelu??? Ei ole tarjottu mitään lähetettä yksityiselle, vaikka olen tasavertaisten palvelujen perään inissyt.

Päivämäärä:   24.9.22 01:15:28

"Ja maksullisesta sellaisesta, pakko maksaa vaikka et käytä."

Sen lisäksi SINÄ kysyit, kuinka paljon opiskelijaterveydenhuolto Norjassa maksaa. :) Minä en sanonut siitä ensin mitään (koska se ei ole pakollinen).

Päivämäärä:   24.9.22 01:28:50

o :D
No tietysti kysyin, koska pakkomaksu liittyy vahvasti tämän topiikin aiheeseen :D oletko ihan pihalla?

Päivämäärä:   24.9.22 01:37:17

M: Ei, ihan sisällä olen, vaikka täällä Norjassa kovin ulkoilmaihmisiä ollaankin.

Päivämäärä:   24.9.22 01:48:37

Ihmettelen ite myös tätä Yths maksua. Hain, pääsin ja ilmottauduin kouluun nyt syksyllä. Orientaatiopäivä oli 1.9, jolloin totesin ettei koulutus ollut ollenkaan sitä mitä mainostettiin. Jätin eroilmotuksen. Opiskelin siis yhden päivän ja joudun maksamaan Yths:n maksun, koska olen ilmoittautunut läsnäolovaks syyslukukaudelle ja vaikka kelalla on tieto että lopetin eikä minulla ole enää opiskeluoikeutta. Ja muutenkin kyseessä olisi ollut monimuoto töiden ohessa. On kyllä ihme touhuksi mennyt...

Päivämäärä:   24.9.22 02:17:33

”No lääkäri oli epäpätevä ja päädyin tuhlaamaan vain aikaani. ”

Millä tavalla ”epäpätevä?”

Itse olen käyttänyt YTHS:n hammaslääkäripalveluita ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kunnalliseen soitin joulukuussa, ajan olisin päässyt varaamaan heinäkuussa (ajan varauksen jälkeen menee vielä n. puoli vuotta, että pääsee oikeasti tuoliin istumaan). YTHS:lle soitin huhtikuussa, heinäkuulle sain ajan. Sit poistettiin kaikki viisurit, kävin suuhygienistillä ja paikattiin pari reikää vähän reilun puolen vuoden sisään. Kunnallisella olisin ehkä päässyt ekaan tarkastukseen tuossa ajassa

Lähettäjä: Koistinen 
Päivämäärä:   24.9.22 07:40:46

Joo sama, itsekin käyn töissä ja voin käyttää työterveyshuoltoa. Lisäksi opiskelen etänä ja lähimpään yths:n paikkaan on n. 130km, työterveyteen 2 km.

Kyllä v*tuttaa maksaa tyhjästä!
Tähän pitäisi saaha muutos kyllä.

Onko tästä mitään lakialoitetta vireillä? Ihan ku ne mitään auttaisi, mut sais pahan ainaki mielipiteensä ilmaistua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.9.22 08:00:20

Kyllähän sen pitäisi niin olla, että se joka käyttää, maksaa. Tai sitten lääkäriin olisi päästävä lähitulevaisuudessa, eikä vuoden päästä. Ihan terveyskeskuksessa olen itse käynyt.

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   24.9.22 08:21:36

Just eilen tätä samaa kirosin. Tämä käytäntö se vasta asettaakin opiskelijat epätasa-arvoiseen asemaan. Jos joku tekee kantelun, lähden mukaan.

Mun koulu on 650 km päässä. Lähin yths on 50 km päässä. Se on työpaikkakunnalla, joten teoriassa sitä voisi käyttää, mutta töihin tarvin työterveyshoitajan tai lääkärin palveluita. Opiskelen vielä tämän syksyn, ja ajattelin että käyn vaikka hammaslääkärissä kun olisi aika lähimmälle on yli 100 km. Jos edes saisin ajan, se varmaan menisi tammikuulle, jolloin en ole enää opiskelija.

Päivämäärä:   24.9.22 09:00:48

Sen jälkeen kuin amk:laiset tuli yhths:n listoille palvelu huononi huomattavasti

Päivämäärä:   24.9.22 09:09:24

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 24.9.22 09:00:48

Sen jälkeen kuin amk:laiset tuli yhths:n listoille palvelu huononi huomattavasti

Jep. Kiva lähteä esim. Tampereelta Helsinkiin että pääset hammaskuvaukseen jotta viisurit voidaan poistaa.. Ja ihan omaan laskuun.

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   24.9.22 09:37:19

No tämä amklainen ei edes halua tuota maksaa, kun käy töissä samalla. Kuka lie typerä yliopistossa opiskeleva on tuota pakkomaksua aikoinaan Suomeen ajanut..

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   24.9.22 10:39:44

Sipilän hallituksen päätöksiä tämä oli.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   24.9.22 10:48:11

Ei siinä makseta vaan siitä perusterveydenhuollosta vaan myös erikoissairaanhoidosta, ensiavusta...

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.9.22 10:53:55

Vuoden olen opiskellut, kaksi kertaa YTHS:ää käyttänyt. Ekalla kerralla soitin ensin päivystykseen (rintakivut) mutta heitä ei kiinnostanut. YTHS:llä olisi omalle lääkärille ollut vapaa-aika vasta parin kk päähän, joten pääsin heidän kauttaan Mehiläiselle ja sain tarvittavan hoidon.

Toisella kerralla menin pahan ihottuman vuoksi, ihan YTHS:n omalle lääkärille. Sain reseptin johonkin rasvaan ja se auttoi hyvin.

Ei valittamista. Välillä raskasta jonottaa sinne ajanvaraus chattiin, mutta muuten toiminut hyvin

Päivämäärä:   24.9.22 11:32:19

"LähettäjäPete 

Päivämäärä24.9.22 10:48:11

Ei siinä makseta vaan siitä perusterveydenhuollosta vaan myös erikoissairaanhoidosta, ensiavusta..."

Häh? Ei ythsllä ole mitään päivystystoimintaa eikä erikoissairaanhoitoa.

Päivämäärä:   24.9.22 11:42:33

Juu hiukan on pänninyt tuota maksua maksaa, kun opiskelukaupunki on toisella puolella Suomea, enkä ole ko. palveluita käyttänyt kertaakaan kymmenen opiskeluvuoden aikana (toinen tutkinto menossa).

Eli lähes tonnin verran vuosien aikana maksuja maksanut (ennenhän se piti maksaa ylioppilaskunnan jäsenyyden mukana) tyhjästä. :/

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   24.9.22 12:01:03

Olen aina ihmetellyt, että mikä virka YTHSllä on. Meillä on julkinen terveydenhuolto, eli mitä aukkoa YTHS täydentää?

Päivämäärä:   24.9.22 12:08:32

Joo se on nykyään aivan surkeaa rahastusta. Mulla työterveys, jota käytän. Yths ajat eri kaupungissa ja monen viikon päähän. Ala-arvoists asiakaspalvelua. Ja pakko maksaa melkein 80e vuodessa.

Lähettäjä: ÖöÖ 
Päivämäärä:   24.9.22 12:12:19

Minulla on kokemuksia puolesta, ihme kyllä. Olen joutunut käyttämään YTHS:n palveluita PALJON, yleensä apua on saanut nopeastikin. Lääkärit ovat olleet osaavia, yhdestä on lähes tullut omalääkärini... :D Tämä on varmasti myös paikkakuntakohtaista, mutta minulla ei ole valittamista.

Päivämäärä:   24.9.22 12:20:41

Lähettäjä: Toukka
Päivämäärä: 24.9.22 12:01:03

Olen aina ihmetellyt, että mikä virka YTHSllä on. Meillä on julkinen terveydenhuolto, eli mitä aukkoa YTHS täydentää?

Opiskeluterveydenhuolto. Se mikä muillakin asteilla on. Ja onhan tuo halvempi, aika paljon enemmän olisi saanut maksaa viisureiden poistosta julkisella, ja jonokin olisi ollut sama.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.9.22 12:21:31

"Olen aina ihmetellyt, että mikä virka YTHSllä on. Meillä on julkinen terveydenhuolto, eli mitä aukkoa YTHS täydentää?"

No kuten yllä kerroin. Julkinen puoli ei ollut kiinnostunut mun rintakivuista, yksityiselle ei ollut varaa mennä, niin kyllä siinä YTHS hyvin täydensi.

Ja jos useamman kerran joutuu lääkärillä, hammashoidossa yms käymään, niin tulee se halvemmaksi kuin julkisen maksujen maksu.

Lähettäjä: Pppp 
Päivämäärä:   24.9.22 13:39:44

Ilmeisesti hyvin paikkakuntakohtaisia eroja ja riippuu myös siitä kenet saa langan päähän. Tämän pitäisi olla maksullista vain niille, jotka sitä tarvitsevat ja haluavat palveluja käyttää!

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   24.9.22 14:20:03

Täälläkin amkilainen ja mielestäni todella huono päätös liittää meidät yths:ään. Meidän oma opiskelijaterveydenhuolto olisi ollut ihan koulun vieressä, nyt pitää raahautua johonkin kauas yliopistolle asti jos käy tuuri ja saa ajan sinne. Yritin alkuvuodesta varata influenssarokotuksiin aikaa niin koko VUONNA ei ollut vapaita aikoja. Ja olen perusterve, en tarvitse terveydenhuollon palveluja niin että tuo maksu maksaisi itsensä takaisin. Todella turhaa köyhän opiskelijan rahastusta.

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   24.9.22 14:45:24

. - Ymmärrän kyllä, että yths on vain opiskelijoille, ja julkinen on kaikille. "Halvempi" on vähän niinjanäin, kun on erikseen se yths maksu.... eli riippuu keneltä kysyy.

..... - Niin noh, minulta ei YTHS suostunut ottaa visureita pois, mutta julkinen otti ne heti irti. Ei tämmöiset yksittäiset lääkärikokemukset paljoa mitään kerro. Tietääkseni molemmilla puolilla pitäisi olla samat säännöt hoitoon pääsystä? Ja juuri tästä syystä ihmettelen tarpeellisuutta.

Lähettäjä: sjlk 
Päivämäärä:   24.9.22 16:21:49

YTHS oli hyvä ennen kuin AMK liitettiin siihen. Sen jälkeen sinne ei ole saanut aikaa sitten millään.

Lähettäjä: Ekela 
Päivämäärä:   24.9.22 18:34:08

Hammashuolto on ainoa mikä ythsllä joskus jopa toimii JOS sinne saa ajan. Jonot voi olla pitkät joten sanotaan ettei ole antaa aikoja, soita joskus myöhemmin uudelleen. Eikä samanaikaisesti voi varata aikaa sekä suuhygienistille että hammaslääkärille, vaan kerrallaan voi varata ajan vain toiselle, ja sen jälkeen kun siellä on käynyt, saa varausavaimen sille toiselle. Vaikka tietäisi etukäteen että tarvitsee sekä hammaskiven poiston (suuhygienisti) että viisaudenhampaan poiston (hammaslääkäri), niin molemmille et saa varattua aikaa samanaikaisesti. Eli noiden kahden asian hoito venyy kuukausien päähän kun aikoja ei edes ole ja saat niitä kytätä niitä selfistä aamusta iltaan. Ja kerralla paikataan vain yksi reikä, ei siis voida paikata samalla käynnillä kaikkia reikiä vaan joka reikä yksitellen niin että tehdään turhaa aloittelusäätöä, lopettelusäätöä ja kirjaamista vaikka kaikki hoituisi yhden pidemmän käynnin aikana ja säästäisi resursseja kummasti! Ja kun lääkäri A kirjaa koneelle että pitää paikata hammas Y tai vaihtaa paikka Z niin seuraavalla käynnillä lääkäri B sanoo että emmä täällä suussa tai röntgenkuvissa mitään nää. Heittää potilaan pihalle ja pyörittelee kai peukaloitaan seuraavan puoli tuntia-tunnin?

Muu ei sitten toimikaan. Akuuttivastaanottoa ei ole vaan pitää mennä omalle terveysasemalle. Kiireettömät lääkäriajat menevät yli kuukauden päähän, verikokeita ei oteta (esim kilpirauhasarvoista pelkkä tsh ja sekin on tosi hyvä jos se on alle 10 eli jos oireilee niin kannattaa mennä julkiselle). Fyssarille ei pääse mutta johonkin jumpparyhmään saattaa ehkä voida ilmoittautua pari kertaa vuodessa. Erikoislääkärille ei pääse, mutta ehkä etävastaanotto saattaa onnistua niin että istut ythsllä hoitajan kanssa ja ongelmasi videoidaan jollekin lääkärille. Ythsn lääkärit ovat ammattitaidottomia ja jos jotain hoitoa tarvitsee niin kannattaa hankkia sitä jotain muuta kautta. Minä en ainakaan ole koskaan saanut maksusitoumusta mehiläiselle tms eikä kukaan kaverikaan ole siitä puhunut että heilläkään olisi onnistunut.

Joskus yths on kai ollut ihan toimiva mutta se oli silloin 10 v sitten kun akuuttivadtaanotto vielä oli toiminnassa ja lääkärillekin saattoi päästä ja lääkärit olivat sellaisia jotka osasivat muutakin kuin sättiä potilasta että täältä sinä et hoitoa saa ja jos tuntuu että sinua vaivaa jokin niin kannattaa mennä johonkin muualle. No, siellä jossakin muualla hoidettiinkin sitten se ADHD, sydämen rytmihäiriö ja kilpparivajis, kun ythsllä ei tosiaan saanut edes verikokeita ja ekgtä kun opiskelijathan ramppaavat lääkärissä turhaan ja varsinkin naiset vain kuvittelevat oireensa. Kun menin joskus hoitajalle valittamaan huonoa oloa (en saanut aikaa lääkärille vaan hoitajalle), niin hän yritti tyrkyttää minulle kondomeja sen sijaan että olisi laittanut verikokeisiin ja ekg:hen ja siitä tarvittaessa lääkärille. En tarvinnut kondomeja (tarjolla oli vain jotain tavallisia magiceja ja ne eivät silloiselle miesystävälleni mahdu) joten hän kohautti olkiaan että käy vaikka lenkillä ja mieti iloisia asioita. No sillähän se rytmihäiriö parannetaan.

Turhaan ythsstä maksan minäkin. Julkisella saa parempaa hoitoa.

Päivämäärä:   24.9.22 18:49:55

Vittumaisinta on se, että ajan varaamiseksi pitää kytätä sitä verkkopalvelua vähän väliä. Julkisellekin joutuu mahdollisesti odottamaan hoitoon pääsyä, mutta sinne sentään riittää yksi puhelinsoitto ja sen jälkeen ajanvarausvastuu siirtyy heidän huoleksi. Eikä tarvitse maksaa tyhjästä.

Lähettäjä: Teea 
Päivämäärä:   24.9.22 18:56:54

Julkiselle riittää että menet akuuttivastaanottoon ja istut siellä vuoronumeron kanssa max 2 h (esim onnettomuuden uhreja ei tuolle terveysasemalle oteta, ne menee suoraan oysin päivystykseen) ja pääset hoitajalle ja lääkärille ja saat lähetteen erikoissairaanhoitoon ja ajan sinnekin tutkimuksiin jo ensi viikolle alle viikon päähän. Yths:llä ei akuuttivastaanottoa ole ja kiireettömät ajat menee 2 kk päähän eikä siltikään hoideta.

Ja tosiaan amkn lisääminen ythslle pahensi ennestäänkin huonoa tilannetta. Moni amk-ala vaatii influenssarokotteen että pääsee työharjoitteluun mutta ythsltä et sitä rokotetta saa. Ja olen aloittanut opiskelut jo niin kauan sitten että voin sanoa ettei ythsn palvelut ole ihan parissa vuodessa huonontuneet. Mutta amkilaiset ei todellakaan ole palveluja kehuneet.

Päivämäärä:   24.9.22 19:17:43

Joo ainakaan tämä amklainen ei tuota palvelua halunnut eikä kukaan muukaan meidän vuosikurssilta, kaikki ovat sitä kironneet.

Päivämäärä:   24.9.22 19:37:48

Pakko maksu, jota et voi käyttää.
@!#$ hyvin hoidettu taas tämäkin uudistus!

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   24.9.22 19:41:41

"@!#$ hyvin hoidettu taas tämäkin uudistus!"

No eikös tämäkin ollut PersKeKon ideoita (vai muistaako väärin), että mitä muutakaan saattoi odottaa?

Päivämäärä:   24.9.22 20:14:25

Kuka on perskeko?

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   24.9.22 20:18:39

^ Sipilän hallitus: PERsut, KEskusta ja KOkoomus

Päivämäärä:   24.9.22 20:48:24

Joo paskin hallitus ikinä, tämä yths oli vain yksi monista virheistä.

Lähettäjä: Vvv 
Päivämäärä:   24.9.22 22:54:58

Huonoa palvelua, minä en saanut masennuslääkkeen reseptiä uusittua tulematta vastaanotolle, nettivastaanotto ei riittänyt, koska verenpaine pitää kuulemma mitata ensin. Lähin toimipiste on yli tunnin ajomatkan päässä minullakin eikä minulla ole autoa. Ei ole kuulemma heidän ongelmansa, jos haluan lääkettä on tultava paikalle. Mietin uskallanko soittaa maanantaina sinne ja uhata itsarilla vai tuleeko piipaa auto sitten pihalle? Ei puhettakaan, että olisin mitään lähetettä tuohon kävelymatkan päässä olevaan Mehiläiseen.

Lähettäjä: Heu 
Päivämäärä:   24.9.22 23:19:56

Minulla oli pari vuotta sitten tilanne, että olisin tarvinnut verikokeet ja lääkäriajan mutta en saanut aikaa. Sen sijaan sain lääkäriltä viestissä haukut että minun pitäisi kyllä tulla vastaanotolle koska muuten minua ei voida hoitaa enkä saa verikoelähetettä jos en käy vastaanotolla. Mutta saan tulla lääkäriin vasta vuoden päästä, nyt ei ole mitään asiaa. Ookoo... Ja tuosta on pakko maksaa, vaikka yths:n palveluita ei saa käyttää? Verikokeisiin ei pääse ilman lääkäriä mutta lääkärille saa tulla vasta vuoden päästä. Laitoin palautetta ja sanottiin että jos asiasi on kiireellinen niin mene omalle terveysasemallesi. Ei puhettakaan mistään lähetteestä Mehiläiseen!

Tämän vuoden keväällä sain vain etävastaanottoajan, eri aiheesta kylläkin. Ei toiminut ollenkaan. Aika oli klo12.15 ja kirjauduin sisään klo 12.00 ja odottelin että lääkäri aloittaisi videopuhelun, mutta hän ei tullut paikalle. Odottelin ja odottelin että mitähän hemmettiä, ja klo 12.45 lääkäri soitti minulle puhelimella vihaisena että minun pitäisi kirjautua selfiin kun hän on siellä odotellut jo vartin. Minä sanoin että olen ollut kirjautuneena jo 45 minuuttia ja aikahan alkoi jo puoli tuntia sitten! Hänelle ei näkynyt minulle olevan läsnä eikä minulle että hän on läsnä. No, sitten lääkäri vain tiuski minulle vartin enkä saanut edes asiaa hoidettua. Olin kirjoittanut asiat paperille, jonka vein sitten yths:n vastaanottoon, josta lääkäri muisti sen hakea vasta 3 viikon päästä vaikka oli luvannut hakea sen jo ylihuomenna.

Eli jos haluat olla lääkärin kanssa tekemisissä niin kirjeenvaihdoksi näköjään menee! Ja tänä vuonna olikohan toukokuun lopulla vai kesäkuun alussa kaverillani oli etävastaanotto, ja hän kiirehti kotiin että ehtii olla läppärin äärellä, mutta lääkäri tuli paikalle vasta tunnin myöhässä kun "hän tässä teki paperitöitä ennen etävastaanottoa". Siis what?

Laitoin palautetta selfin kautta tuosta omasta vastaanotostani, siis siitä, että tekniikka ei toimi, kun kumpikaan meistä ei nähnyt toisen olevan paikalla. Vastaukseksi sain kilometrin mittaisen copypastetiuskimisen siitä että selfiä voi käyttää monipuolisesti vaikka mihin ja sitä käytetään paljon. Ei mitään kommenttia itse yhteydenoton aiheeseen. Vaikka ainoa mitä olisin toivonut, olisi ollut " kiitos palautteesta, selvitämme ongelmaa". Jäi sellainen olo että potilasta vain haukuttiin vaikka hän yritti vain olla ystävällinen, ja auttaa, että tuolaiset tekniset ongelmat saataisiin vähemmäksi.

Päivämäärä:   24.9.22 23:20:16

Todella pelottavaa jättää masennuslääkkeet kesken! Ottaako lääkäri vastuun, jos potilas tekee oikeasti itsemurhan?

Lähettäjä: Uuia 
Päivämäärä:   24.9.22 23:22:14

Hahhah... Ei yksikään lääkäri ota ikinä vastuuta mistään! Potilas on ihan oman onnensa nojassa ja jos kämmi käy niin voi voi.

Lähettäjä: Vee 
Päivämäärä:   25.9.22 13:46:11

Samoja kokemuksia kuun muilla. Muualta saa parempaa hoitoa ja yths maksu on ihan turha!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.9.22 14:11:35

Mä olen ollut YTHS:ään ihan tyytyväinen. Paljon paremmin toiminut kuin julkinen sektori. Liekö paikkakuntakohtaisia eroja?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.9.22 16:14:58

Minulla oli tänään soittoaika klo 15:30 hoitajalle, jotta saan varattua lääkäriajan. Ei ole kuulunut! Järjestelin vielä työni siten, että olen tuohon aikaan yksin ja voin pitää tauon. Todella mielivaltaista toimintaa!!

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   28.9.22 02:26:43

Kirjoitin tänne jo aiemmin, mutta pakko kertoa vielä yksi kokemus noin kymmenen vuoden takaa:

Mulla on epilepsia, ja olin neurologin kontrollissa YTHS:lla. Kerroin, että uusi lääke aiheuttaa aivan järkyttävää väsymystä, en pysty opiskelemaan. Neurologi sanoi, että lopeta lääke. Kysyin, eikö sen tilalle pitäisi yrittää löytää muuta, mutta lääkärin mukaan ei. En epäillyt sitä, koska minulla oli myös toinen lääke.

Jonkin ajan päästä tilanne oli entistä pahempi ja päädyin taas lääkärille. Tällä kertaa neurologilla oli sijainen. Hän sanoi kauhistuneena, että lääkitykseni on "hengenvaarallinen", ja ihmetteli, etten ole saanut isoja kohtauksia. Tämä sijainen otti todella asiakseen lääkitykseni, joka saatiinkin nopeasti kuntoon.

Lääkäreissä on eroja. Samoin mielenterveyspuolella on tosi erilaisia tyyppejä, sieltä mulla on sekä loistavia kokemuksia että suoranaisia kauhukokemuksia.

Päivämäärä:   28.9.22 07:48:01

Mikä muu palveluntarjoaja saa laskuttaa palvelusta jota ei tosiasiassa ole tarjolla? Tästä pitäisi oikeasti avata juttu. KELAn pitäisi maksaa yths-maksut takaisin, jos palvelua ei saa.

Lähettäjä: Qswaq 
Päivämäärä:   29.9.22 18:20:50

Minulla oli lääkäriaika toukokuussa. Lääkärin piti ottaa minuun yhteyttä kesäkuun lopulla tai elokuun alussa. Heinäkuun yths oli kiinni. Tämän lukuvuoden ilmoittautuminen hoidettu jo keväällä ja tuo pakollinen terveydenhuoltomaksukin maksettu elokuun alussa. Ei ole vieläkään kuulunut mitään. Laitoin yhteydenottopyynnön yths:lle ja joku sihteeri on omakannan mukaan räplännyt tietojani syyskuun alussa. Ei vieläkään yhteydenottoa. Hmm.

Päivämäärä:   29.9.22 18:53:33

Soitin tänään ja valitin migreeniä (pyysin reseptiä) sekä unettomuutta, tarjosivat aikaa 21.10. Siihen asti heidän mielestään pitää vain kestää ja kärsiä..

Päivämäärä:   29.9.22 18:57:20

Onko kukaan kysynyt kelalta miksi pitää maksaa, vaikka ei saa palvelua? Ja antanut palautetta sinne ?

Päivämäärä:   29.9.22 18:59:06

Kela vastaa että ei ole meidän vastuulla, me vaan kerätään rahat :D

Päivämäärä:   29.9.22 22:10:29

Valitusta vaan virallisesti YTHS lle
Löytyy kaavake sivuilta.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   29.9.22 23:17:40

Kela vastaa että tämä asia on laissa.
Nyt eduskuntaan kirjelmää.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.9.22 03:46:45

Kahdesti soittanut ja molemmilla kerroilla on nauhoite ilmoittanut YTHS:n olevan suljettu ja että "palvelemme kello 8-15..." Ei kai siinä, mutta kun kello ei ollut edes puoli yksi. En ole jaksanut enää kokeilla. Ja tämä siis ei ollut heinäkuussa.

Päivämäärä:   30.9.22 13:07:22

Kysyin kelasta, eivät vastanneet kysymykseeni. Copypastadivat jonkun lakipykälän. Palasin asiaan, kysyin vastausta uudestaan, taas uusi lakipykälä ja vastaus, että eivät aio keskustella kanssani aiheesta enempää :D

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   30.9.22 13:31:39

Mä ehkä vielä voin maksaa tyhjästä, jos se palvelee kuitenkin muita, ja palvelut on edes teoriassa minun käyttävissä. Mutta kun monimuoto-opiskelija ei saa käyttää asuinpaikkaansa lähinnä olevaa toimipistettä vaan pakotetaan käyttämään kauempana olevaa palveluntarjoaja niin tässä kohtaa maksan turhasta. Jos työpäivä tai opiskelupäivä menee lääkärikäyntiin niin siinä tuhlautuu rahaa, aikaa, luonnonvaroja ja hermoja.

Päivämäärä:   30.9.22 13:49:09

Kukkamulta, kuin minun suustani!!!!

Lähettäjä: .mm 
Päivämäärä:   30.9.22 15:41:32

Millä perusteella joku saa noilta puoskareilta palvelua ja joku muu ei?

Päivämäärä:   1.10.22 00:48:04

Todella hyviä kokemuksia vain. Palvelua saanut ripeästi ja aina on saanut ajan suht pian.

"Kyllähän sen pitäisi niin olla, että se joka käyttää, maksaa."

Kannattaa ymmärtää, että kyse on tasaamisesta ja ns. vakuutuksesta ja siihen kuuluu se, että osa ei tarvitse, osa tarvitsee paljon.

Itse olen aika rohkeasti hyödyntänyt. Olen käynyt psykologilla juttelemassa, hoidattanut hampaita ja saanut fysioterapeutilta jumppaohjeet sekä käynyt fysioterapeutin vetämässä ryhmässä, olen uusinut jäykkäkouristusrokotuksen, saanut reseptin särkylääkkeisiin jne.

Lähettäjä: mielipide 
Päivämäärä:   1.10.22 00:51:23

Olen hoidattanut hampaita yths, ainakin sen maksun edestä. Hammaslääkäri siis 0 eur yths. Ajat toki pitkän jonotuksen päässä.

Päivämäärä:   1.10.22 01:10:02

Minä olisin saanut aikoja vasta pitkän ajan päähän ja sellaiselle paikkakunnalle, johon eivät julkiset kotipaikkakunnalta kulje. Me syrjässä asuvat ilmeisesti maksamme pisteen ja muiden palvelut, kun emme itse saa niitä käyttää. Tai saamme, mutta taksi tulee liian kalliiksi omalle lompakolle käyttää.

Lähettäjä: Vuori 
Päivämäärä:   1.10.22 08:46:15

Ja jos siellä opiskelukaupungissa käy kerran tai parikertaa vuodessa pitäis ne YTHS ajat yrittää saada samaan aikaan kun on siellä kaupungissa käymässä. Ehkä joku tuommoinen puolen vuoden ennakointi vois onnistua jos ei tunnit muuta paikkaa!
Kyllä mä jotenkin yritän käyttää tuon vaikka uusin buranarseptin etänä, ärsyttävää rahastusta.

Lähettäjä: Willa 
Päivämäärä:   1.10.22 09:05:12

Oikea taho tehdä valitus on eduskunnan oikeusasiamies. Sinne kantelua menemään, onnistuu sähköpostilla.

Päivämäärä:   1.10.22 09:32:44

Joo kannattaa oikeasti muistaa että tämä loistava uudistus oli täysin Sipilän hallituksen tekosia.
Ennen oli etuoikeus saada käyttää yths-palveluja, nykyään vaan huononee jatkuvasti. Hyvällä säkällä voi saada hyvää hoitoa, useimmin nykyään ei ja ihme säätöä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.10.22 22:03:09

Voiko eduskunnan oikeusasiamies oikeasti auttaa mitään tässä asiassa? Mua ei haittaisi maksaa, jos oikeasti pääsisi myös lääkäriin joskus. Ajat mitä tarjotaan on vähintään kk päähän ja todella hankalan ja pitkän matkan takana. Opiskelen lähes 100% etänä. Matkakulut tulisivat kalliimmaksi kuin maksaa itse yksityiselle tohon lähelle. Missä tasa-arvoinen kohtelu? Miksi en saa käydä kotipaikkakunnalla, jossa yths toimipiste?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   2.10.22 08:17:37

.. Ajat menevät tosiaan aika pitkälle ja joskus vaivaan on pakko hakea muualta apua. Kunnalliseltakaan sitä ei kovin nopeasti saa, ellei ole pää kainalossa meininki. Opiskelen itse myös 100 % etänä. Minulla on se hyvä puoli, että yths:n pisteitä on lähellä monta ja niihin on aikoja annettu - vaikkakin vähän pidemmälle. Akuutissa asiassa ei aikoja ole, vaan he ohjasivat kunnalliselle eli päivystykseen. No sinnehän taas on jonot aikamoiset.

Mietin siis samaa kuin muut. Mistä me oikein maksamme?

Päivämäärä:   3.10.22 10:01:14

Ei edes Hgissä saa aina hoitoa, vaan sanotaan ettei aikoja ole. Niitä tulee lisää puolen vuoden välein ja kaikki menee heti. Ohjataan kunnalliselle.

Eikä siinä, jos palvelu jakautuisikin epätasaisesti. Mutta kun moni ei saa apua vaikka tarvitsisi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.22 10:48:03

Mullakin tuo sama kokemus, että mitään ei saa hoidettua ellei mene itse paikan päälle (kokemuksestani kyllä joitakin vuosia). Minulla on ollut pitkään migreenilääkkeet, ja näitä samoja lääkkeitä olin siis syönyt jo useamman vuoden ilman ongelmaa. AINA olisi pitänyt muka mennä paikan päälle juttelemaan lääkärille, kun resepti piti uusia! Mitä hemmettiä, miksi? Nykyään työterveyden kautta riittää, kun laitan chattiin viestin ja lääkäri kuittaa että jes, resepti uusittu :D

Oli myös jännä juttu kun yritin matkustamisen takia saada keltakuumerokotuksesta todistusta YTHS:ltä. Olin siis ottanut tämän rokotuksen nimemomaan opiskelijana YTHS:llä, mutta Omakannassa tai missään muualla se ei näkynyt. En ollut enää opiskelija, ja todella hankalaa, kun en päässyt enää kirjautumaan heidän järjestelmiinsä ja piti soitella ympäriinsä. Lopulta sain sieltä jonkun paperin, joka ei sitten kuitenkaan ilmeisesti ollut se virallinen matkaa varten vaadittava todistus.

Luulisi, että ihmisellä on oikeus omiin potilastietoihinsa ja oikeus saada _helposti_ todistus siitä, että on ottanut tietyn rokotuksen...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.10.22 12:51:48

Miten Suomessa vuonna 2022 voi olla noin surkea systeemi, josta joutuu vielä pakolla maksamaan?

Lähettäjä: YTHS stalkkaa 
Päivämäärä:   22.10.22 19:59:17

Kirjotin toisen aloituksen, mutta nostan tähänkin topaan tiedoksi, eli YTHS stalkkaa potilaidensa sometilejä:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=8901933&t=8901933

Liittyykö tällainen oikeasti heidän työtehtäviin vai käyttääkö YTHS salassa pidettäviä potilastietoja henkilöstönsä vapaa-ajan huvituksiin?

Lähettäjä: Ira 
Päivämäärä:   22.10.22 20:03:50

Mielenkiintoista, itsellä perussairauksia ja aina saanut hyvää palvelua kaikkien osalta tk:sta. Useilla paikkakunnalla käyneinä luulisi kohdalle osuneen jokunen huonokin kokemus, mutta ei. Paljolti on myös siitä kiinni, että paljon käyvänä osaan suoraan kysyä lääkäriltä ne kysymykset jotka askarruttaa tai kysyä sairauslomapaperit ym jos sellaista koen tarvitsevani. Toisinaan nopeuttaa käyntejäkin kun tiedät mitä sieltä haet, diagnoosit toki jää lääkärille.

Lähettäjä: Exitus 
Päivämäärä:   22.10.22 20:20:04

Nyt on pakko hehkuttaa. Olin yhteydessä YTHS hoitajaan ja sain heti ostopalvelusitoumuksen Pihlajalinnaan. Ajan sinne sain taas heti samalle päivälle. Sitoumus on voimassa tämän vuoden loppuun eli saman vaivan vuoksi voin mennä sinne uudelleen. Yllättävää, sillä aiemmin ajat menivät monen kuukauden päähän.

Mielenkiintoista tuo tietojen haku....

Päivämäärä:   22.10.22 20:25:37

Ira, tässä topassa ei puhuta nyt tk:sta vaan YTHSsta.

Exitus, miten onnistuit saamaan tuon sitoumuksen? Millä perustein? Minä en ole onnistunut saamaan millään ja asun paikkakunnalla, jossa ei ole YTHS toimipistettä. Tai siis on kyllä, mutta en saa sitä käyttää, koska opiskelen toisen paikkakunnan koulussa ja täysin etänä.

Törkeää tuollainen stalkkaaminen! Potilastietoja ei saa mielestäni käyttää muuhun kuin potilastyöhön.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   22.10.22 20:28:44

never höörd yths sstä.

Lähettäjä: tuohi 
Päivämäärä:   23.10.22 04:13:35

Sipilän hallitus laajensi YTHS:n Amk-opiskelijoille, mutta samalla unohtui lisätä riittävästi resursseja. Kelan kanssa on aivan turha kinata asiasta, sillä opiskelijan maksuvelvollisuus on todellakin kirjattu lakiin. Eduskunnan oikeusasiamiehelle voi kuitenkin valittaa, jos palvelua ei saa ja kuka tahansa voi tehdä kansalaisaloitteen lain korjaamiseksi. Ehkä tämä olisikin paras ratkaisu.

Itse pidän yths-maksua perustuslain vastaisena. Kaikille muille kansalaisille terveyspalveluista laskutetaan käytön mukaan ja ainoastaan opiskelijoiden tulee maksaa käytti palvelua tai ei. Vertailun vuoksi kenenkään ei tarvitse maksaa sairaalavuorokaudesta tai terveyskeskuskäynnistä laskua, jos ei ole ollut siellä. Lisäksi opiskelijan ei tarvitse maksaa opiskelijalounasta, jos ei käy ruokalassa syömässä tai opiskelijaliikunnan maksua, jos ei urheile siellä. Yths:n kohdalla kaikki normaalit periaatteet eivät päde.

Lähettäjä: OoO 
Päivämäärä:   23.10.22 05:54:52

Mun mies sai silmävaivan -> soitti YTHS -> käskivät ottaa yhteyttä terveysasemalla -> maksoi erikseen terveysaseman lääkärikäynnistä

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   23.10.22 06:44:38

Mulla on YTHS toimipiste 5km päässä, mutta en saa sitä käyttää. Pitäisi aina mennä opiskelupaikkakunnalle 200km päähän. Opiskelen siis etänä eikä minulla ole asiaa kuin tentteihin tuonne ja juuri niinä päivinä ei koskaan ole aikoja.

Turhauttavaa maksaa maksu joka vuosi..

Päivämäärä:   23.10.22 08:37:13

Älkää nyt hyvät ihmiset suostuko tuohon, että joudutte käyttämään palveluja oman asuinpaikkakunnan sijaan opiskelupaikkakunnalla. Opiskelen 4. vuotta yliopistossa 300 km päässä kotipaikkakunnaltani, mutta kertaakaan en ole sinne YTHS-vastaanotolle joutunut. Ekalla kerralla sanoin, etten todellakaan ole ajamassa 300 km pelkän suuhygienistikäynnin vuoksi, ja that's it. Nykyään eivät enää edes ehdota.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.10.22 08:38:00

Minä olen tähän asti saanut ihan hyvää palvelua ja hoitoa yths:ltä, tosin yksi hammaslääkäri oli tosi kummallinen, mutta sekin parani vaihtamalla hammaslääkäriä. Ja toki hoitoon pääsyä joutuu odottelemaan.

Minulle opiskelijaterveydenhuolto tulee kuitenkin tarpeeseen, sillä meillä työterveyshuolto on vielä surkeampi, ja niin suppea ettei siihen kuulu juuri mitään palveluita.

Päivämäärä:   23.10.22 19:20:34

..... Millä pakotat antamaan ajan lähempää? Olen yrittänyt pyytämällä, anomalla sekä suuttumalla, en saa aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.