Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko crescendolla ratsastaa osa 2

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.3.21 18:16:27

Joku osaavaksi linkittää, puhelin ei pelitä.

Viivan ei tarvitse kertoa minulle monilenkkiohjista tm ravivarusteista, tunnen ne hyvin.

Kerroin tuosta tapauksesta, joissa hevonen vei kiitoa kärryiltä. Ajan lenkkiohjilla, eli yksi lenkki on. Kävellessä pidän kiinni lenkkien takaa, eli ohjat on löysällä. Kun mennään hölkkää tai kovempaa, otan lenkeistä kiinni eli ohjat on lyhyemmällä ja napakat. No, tuossa mainitsemassani tapauksessa kädet oli lenkeissä, mutta vaihdoin ne vielä lenkkien eteen saadakseni lisää voimaa. Mentiin siis pitkä matka eli ehdin siinä suunnitella.. Otin ohjat siis niin lyhyelle kuin ikinä sain ja vedin koko kroppani voimalla, ja sahasin, että @!#$ nyt. Ja vedin siis vauhdilla ja napakasti. Kuten todettu, ei auttanut.

Mitä monteohjiin tulee.. Olen niitäkin käyttänyt, kyllä. Ei ne sen kummemmat ole kuin ratsuohjat. Itse tykkään kumisista.

Voihan olla, että viiva omaa niin reippaat voimat,että mikä tahansa hevonen pysähtyy, tai voi olla että ei.

Ja siis en mäkään tällä paasauksella nyt tarkoita, että ns ryöstäminen olisi jotenkin normaalia, mutta joskus voi niinkin käydä, että ei pysähdy. Ei ihmisellä riitä voima kääntää hevosen päätä, eikä vetää sitä minnekään.
Onhan näitäkin (suomen)hevosia, jotka pullaa niin että tukehtuvat ennen kuin pysähtyvät. Miten viiva sellaisen pysäyttää?

Re: Voiko crescendolla ratsastaa osa 2

Päivämäärä:   3.3.21 18:20:12

Ja ratsastamisesta sen verran, että nyt ei puhuta vaan ohjille painavasta hevosesta, niiden kanssa normaalisti kyllä pärjää, vaan ratsutermein "ryöstävästä" hevosesta. Minulle ainakin ero on selvä, eikä sitäkään pelkällä ratilla pelasteta. Painamiseen se ratti kyllä helpottaa.

Lähettäjä: uiu 
Päivämäärä:   3.3.21 19:22:52

Minulla oli joskus arabiristeytys joka saattoi lähteä viemään. Se siis todellakin veti sellaista kiitoa pää niin pystyssä, että siitä voisi sanoa että olisi mahdoton pysäyttää. Se siis nosti pään ihan pystyyn ja laukkoi selkä notkolla ja oli käytännössä pää ratsastajan sylissä jo valmiiksi. Ja se todellakin meni kovaa! Joku puoliverinen matelee siihen verrattuna, kun sanotaan että mentiin puoliverisen kanssa täyttä laukkaa. Höpö höpö, puokki on aika etana tuollaiseen arabin kiitolaukkaan verrattuna.

Tuohon arabiristeytykseen tepsi martingaali ja olympia. Kentällä se toimi ihan hyvin ilman noita, ryöstämisongelmaa oli vain maastossa. Mutta martingaali vähensi pään ylösvetämistä ja vipuvarrellinen kuolain toi voimaa ohjasotteisiin niin, että tuo hevonen pysyi käsissä ja pysähtyi helposti jos lähti ryöstämään.

Ja kahdella ravurilla olen ajanut ja ratsastanut joilla oli tapana ryöstää. Toiselle (suokki) auttoi se pullarinputki ja kova kuolain, toiselle laitettiin nimenomaan cresendo niin alkoi ohjasotteet mennä perille kun tarpeeksi kiskoi. En muista mikä sen suokin kuolaimen nimi oli mutta tuolla hippoksen listassa sitä ei näy. Ja tuo suokki oli tuolloin jo eläkkeellä, mutta kilpaurallaan juoksi hyvät rahat ja menestyi. En tiedä millä kuolaimella sitä silloin ajettiin, siitä on kauan.

Ryöstäminen on tosiaan sellainen tapa että se pitää saada hallintaan, muuten hevosella ei kannata ratsastaa. Tulee muuten ruumiita. Tiedän yhden tapauksen jossa hevosella oli tapana ryöstää eikä omistaja laittanut sille mitään apuohjaa kuten gramaania tai martingaalia eikä edes kovempaa kuolainta, ja monia kertoja olivat vaaratilanteessa kun hevonen laukkoi ratsastaja selässä tietä kohti. Kerran sitten omistaja oli hypännyt vauhdista alas ja hevonen jatkanut matkaansa yksin ja sillä kertaa jäänyt kuorma-auton alle. Tuo omistaja kiitti itseään että oli hypännyt alas. Mutta en edelleenkään ymmärrä miksi sille hevoselle ei voinut laittaa sellaisia varusteita että se pysyy käsissä. Tai miksi sen kanssa piti maaastoilla ison autotien tuolla puolen jos kerran tiesi että hevonen ryöstää eikä sille viitsi laittaa enemmän rautaa suuhun ja lisävarusteeksi joku kunnon apuohja jolla saa hevosta hallintaan.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   3.3.21 19:53:01

Eipä ole viiva ryöhääjällä ajanut, kun kuvittelee voimalla pysähtyvän.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   3.3.21 20:30:38

eka osa http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=8072733&t=8072733

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.3.21 17:07:20

Joo, siinä vaiheessa kun joku väittää pysäyttävänsä hevosen voimalla, tietää että puhuja ei ole vain vielä törmännyt hevoseen, joka aidosti ei kuuntele kuolainta. Koska se kuolain ja ohjat eivät oikeasti voi estää hevosta liikkumasta jos se haluaa liikkua. Niillä vain annetaan merkkejä (kovempia tai pehmeämpiä), että ihminen haluaisi pysähtyä. Suurin osa hevosista pysähtyy lopulta päästäkseen paineesta eroon, mutta osa puskee vaan menemään. Kyllä ne jalat käy vaikka vetäisi kuolaimen soikeaksi ja kaulan linkkuun."

"Lähettäjä: Liisa
Päivämäärä: 3.3.21 19:53:01

Eipä ole viiva ryöhääjällä ajanut, kun kuvittelee voimalla pysähtyvän."

Hohhoijaa. Te ilmeisesti olette niitä aloittajan kaltaisia ihmisiä, jotka yrittävät pysäyttää ryöstäjää puolipidätteillä? No, en ihmettele, jos ei pysähdy...

Kyllähän ne jalat lakkaa käymästä kun pään vetää linkkuun. Siinä loppuu hevoselta happi jos ei muuten lopeta, ja viimeistään silloin hevonen hidastaa, kun alkaa se happi loppua. Kerran hevonen pysähtyi niin, että se hidasti koska ei saanut happea. Tosin silloin se johtui siitä että hevonen teki reippaasta vauhdista äkkipysähdyksen ja U-käännöksen, ja minä meinasin pudota selästä ja jäin pään ympärille roikkumaan. Jalkani oli hevosen pään ympärillä niin ettei hevonen saanut kunnolla happea, joten se hidasti ja pysähtyi nätisti, hyppäsin maahan, ja takaisin selkään, eikä enää ryöstänyt sillä lenkillä. Kyllä se hevonen oli aika hölmistynyt tuon jälkeen.

Ja kärryilläkin sen hevosen saa kyllä hallintaan, jos ajaa eikä vain istu kyydissä. Ja harvoin on hevonen jatkanut matkaa kovin pitkään sen jälkeen, kun turpa osoittaa taaksepäin ja turpa on lähes silojen ohjasrenkaassa kiinni. Kyllä kovapäisinkin menijä on silloin luovuttanut, eikä tarvitse montaa kertaa toistaa. Ei ole jalat jatkaneet matkaa kovin pitkään :D

Eli repimisen, roikkumisen ja nykimisen sijaan sellaiset otteet käyttöön, ettei sivullisille tule vaaraa ja hevosen saa hallintaan. Eikä tuohon edes mene kauaa aikaa, kun tekee eikä haaveile. Ei siis mitään puolen minuutin puolipidätteitä ja sitten pikkuhiljaa ohjia lyhennellen, vaan heti homma hanskaan, ohjat tiukalle, kaula kaksinkerroin, ja ei löysätä ennen kuin hevonen on hidastanut.

Jos et kahdesta ohjasta jaksa vetää, niin päästä toinen ohja irti ja vedä yhdestä ohjasta niin että saat sen tarpeeksi lyhyeksi ja sitten kiskot siitä yhdestä ohjasta kaksin käsin niin että hevonen on oikeasti kaksinkerroin. Tuohon ei mene aikaa montaa sekuntia kun toimit heti etkä vain istuskele. Montako kilometriä se hevonen juoksee täyttä vauhtia olematta hallinnassa kun noin toimit? Ohjasperäthän sinulla on pyllyn alla jos kärryillä istut, ja satulassa istuessa ohjien lyhentäminen on helppoa.

Olen nähnyt jopa raveissa kun hevonen on varikolla ottanut ritolat ja vienyt (mies)kuskia pitkin poikin, kuski roikkui selällään ohjissa kaikin voimin ja ei voinut tilanteelle mitään. Mutta tuolloin hevonen oli lähtenyt viemään löysin ohjin, joten jos tuo kärryillä oleva mies olisi vain heti lyhentänyt niitä ohjia kunnolla, olisi saanut sen hevosen hallintaan aika nopeasti. Nyt hän vain roikkui mukana niin että ohjat olivat vain tuntumalla kun hän kiskoi kaikin voimin selällään maaten. Kieltämättä vähän hirvitti katsoa sitä, mutta ainakin itse opin sen, että AINA otetaan ne ohjat lyhyemmälle heti eikä roikuta kärryissä selällään liian pitkillä ohjilla. (Ja tähän ei sitten tarvitse tulla selittämään loppusuorasta mitään, kun "ammattikuskitkin makaavat kärryissä selällään ohjat lepattaen"... Se on ihan eri asia.)

Onneksi noita oikeita ryöstäjiä on lopulta aika vähän, suurin osa hevosista on niitä jotka ovat kahdella sormella ajettavissa.

Päivämäärä:   3.3.21 20:35:50

Ja minua ihmetyttää aina että miten puhelin ei anna muka linkittää? Eikö sinun puhelimesi näppäimistössä ole hakasulkeita, eli [ ja ] -merkkejä? Lisäksi tarvitset kauttaviivan eli / ja sitten sinun pitäisi osata kirjoittaa joko "url" tai "linkki" -sana sinne hakasulkeiden sisään. Foorumin ohjeissa näytetään ihan tarkalleen, miten tämä tapahtuu. Mobiiliversiossa ei hakasilla eli < ja > linkity, mutta työpöytäversiossa kuulemma toimivat nuokin. Itse en ole testannut joten en varmaksi sano.

Mutta minun puhelimeni ovat kyllä aina antaneet linkittää, kun niiden näppäimistöstä on löytynyt hakasulkeet, kauttaviiva ja kirjaimia...

Ja usein ei ole edes pakko linkittää, auttaa sekin, että liittää vain edellisen ketjun linkin sellaisenaan. Osaavat saavat sen kyllä kopioitua ja avattua uudessa välilehdessä, myös puhelimella.

Päivämäärä:   3.3.21 20:46:34

Ei mulla riitä rohkeus vetää +- 20 cm kärryn levyisellä tiellä vain yhdestä ohjasta. Siinä käy äkkiä aika pahasti. Eikä riitä rohkeus siihen kyllä selästäkään, jos kyse on oikeasti kovasta vauhdista eikä mistään pikkuhölkästä.

Ihmettelen, että kukaan ravi-ihminen rohkenee väittää pysäyttävänsä minkä vaan otuksen ottamalla tosta vaan ohjat tiukalle ja vetämällä.. Jos se olisi noin helppoa, niin ei kukaan hevonen veisi koskaan ketään missään. Ja siis totta hitossa ne ohjat otetaan lyhyelle heti kun tilanne iskee päälle, mutta yleensä se on silloin jo myöhäistä. Ennakointi on epäonnistunut.

No joo, onneksi kunnon pullareita on oman mutun perusteella koko ajan vähemmän ja vähemmän. Sietää ollakin, niin ei tartte lisäillä liikaa rautaa suuhun ja ihmetellä sitten tutkimustuloksia..

Päivämäärä:   3.3.21 20:49:18

Niin, nimenomaan kun yritin sellaisenaan liittää linkkiä, ei tämä puhelin tehnyt "liitä" vaihtoehtoa.

No, nyt onnistui. ;)

Oli siinä kiire kun olin tallilta lähdössä, mutta tämä on mielenkiintoinen aihe.

Päivämäärä:   3.3.21 20:49:43

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=8072733&t=8072733

@!#$ nyt

Lähettäjä: poiuy 
Päivämäärä:   3.3.21 21:14:01

"Lähettäjä: Öö
Päivämäärä: 3.3.21 20:46:34

Ei mulla riitä rohkeus vetää +- 20 cm kärryn levyisellä tiellä vain yhdestä ohjasta. Siinä käy äkkiä aika pahasti. Eikä riitä rohkeus siihen kyllä selästäkään, jos kyse on oikeasti kovasta vauhdista eikä mistään pikkuhölkästä."

Aiheeseen sen enempää kommentoimatta kysyn vain, että millä polulla sinä hevosella ajat jos tien leveys on vain pikkuisen kärryjä leveämpi tai tie on jopa 20 cm kärryjä kapeampi? Siinähän mennään koko ajan renkaat ojassa kärryjen istuin maata laahaten joten mitä järkeä sinne on edes lähteä hevosella ajamaan? Vai onko sinulla jotkut laivan levyiset kärryt joita mahtuisi vetämään viisi hevosta vierekkäin jos tien leveys ei riitä?

Ja onko se täysiä vetäminen ryöstävällä hevosella sitten sen turvallisempaa niin että antaa sen vain painella niin pitkälle kuin haluaa, kuin että pysäyttäisi sen niin että se rysäyttää ojaan jos ei muuten ohjasotteita kuuntele?

Aika jännä, kun en ikinä ole kuullut että kukaan ajaisi heovsella kärryjä kapeammalla tiellä tai että on turvallisempaa antaa hevosen ryöstää kuin pysäyttää se.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   3.3.21 22:39:09

Millä lentokentällä nämä viivat ajelee, jos voi vetää hevosen solmuun törmäämättä mihinkään? Jäällä ajaessa voi ja pellolla, mutta tiellä tuppaa olemaan ojat lähellä. Jos ei se oja vielä ahdista niin louhikko ja puut ei tunnu houkuttelevilta nekään.

Viiva ei sitten ole koskaan nähnyt startissa kuskia vievää ravuria? Kovin kuulostaa noviisilta moinen kaikkitietäminen.

Päivämäärä:   3.3.21 22:42:18

Ehkä ilmaisin asian huonosti. Mutta kyllä, aika paljon noita ns yksikaistaisia metsäteitä tulee ajettua ja ratsastettua. Semmoisia, missä nyt just mahtuu yksi auto ajamaan. Ei semmoisella tiellä käännetä hevosta linkkuun, siinä kippaa kärryt kun ottavat johonkin kiinni ja sittenpä hevonen jatkaa yksin. Ja se täysiä vetäminen tietä myöten on todellakin turvallisempaa kuin ajaa ojaan, herranjumala sentään. Parhaassa tapauksessa tapat itsesi ja saat hevosenkin siihen kuntoon että on valmis koukkuun. Siinä on sitä liike-energiaa niin paljon, että vauhdista johonkin ojaan tai ties mihin pusikkoon "rysäytys" ei ole vaihtoehto. Siinä jää äkkiä itse alimmaiseksi.

Kerron vielä tuosta omasta erikoistapauksestani. Siinä siis hevonen pääsi yllättämään (eli minä mokasin) ja lähti kiitoa kärryjen edessä. Meillä oli edessä noin kilometrin pitkä suora ihan hevosten ajoon tehty. Pitkä, mutta kapea, ei paljoa kärryjä leveämpi. Kotiinpäinhän se tietty lähti ja tein pysäyttämiseksi minkä voin. Suoran lopussa on risteys ja se jatkui vielä jonkun sata metriä, jonka jälkeen muuttui poluksi, joka on aina _pakko_ kävellä, koska pohja on huono.
Voin sanoa että alkoi itku tulla kun ei se hiljentänyt ja jatkoi vaan. Risteykseen ollaan totta kai aina pysähdytty, mutta tällä kertaa mentiin täysillä yli. Kyllä, mietin mitä olisi käynyt,jos siinä oltaisiin auto kohdattu.
Ei se hiljentänyt vieläkään, ja mä aloin miettiä,että jos se juoksee sinne huonolle osuudelle niin antaa mennä,minä hyppään pois. En itseäni tapa. No, eikös se @!#$ pysähtynyt just siihen,mistä huono osuus alkoi. Minä istuin ja tärisin kyydissä ja en käsittänyt mistään mitään. Siitä sitten köpöteltiin kävellen kotiin.

Totta kai jossain raviradalla vaikka vedätkin pään linkkuun ja päin mainoksia. Eihän siinä, jos on pakko. Mutta kapealla metsätiellä se ei ole yhtä näppärää.

Ja juu, ei nuo kapeat tiet olekaan varsinaisesti niitä päästelypaikkoja, vaan kovaa ajetaan luvan kanssa muualla, mutta joskus on sitten ilman lupaa kaahattu pienemmälläkin tiellä.
Ja tähdennän vielä, että yleensä nuo pysyvät aika hyvin hanskassa. Oma ennakointi on tärkeintä. Ei ole enää edes vuosittaista minulla tuollaiset häipymiset, selästä tai kärryiltä.

Lähettäjä: Hattara 
Päivämäärä:   3.3.21 23:20:42

Viiva, älä viitsi höpistä kun et tiedä yhtään mistä puhut.. Kuten edellä mainittu, et selvästi ole ajanut tai ratsastanut ryöstäviä hevosia. Sanot, että olet "kerran" ajanut ryöstävää hevosta ja se hidasti. Sinulla on käynyt tuuri, miten voit yleistää tilanteen noin? Naivia, lapsellista ajattelua, jonka takia tulee haavereita.

Tällaisten viivan kaltaisten typerien kommenttien takia ratsuihmiset saavat silmien pyörittelyä ja haukkuja. Itse pyörin myös raviskenessä ja viime toissa vuonna isoissa lauantairaveissa hevonen meinasi rynniä edellä olevan ohjastajan niskaan ja kuski veti niin lujaa, että hevoselta meinasi loppua happi. Mitä teki hevonen? No ei ainakaan herranen aika hidastanut! Kun happi loppui se yksinkertaisesti kaatui kilpavauhtisesta ravista kuin seinä olisi tullut vastaan, tuli valtava kolari jossa kuskit saivat niin vakavat vammat, että heitä ei uskallettu edes lanssikuskien toimesta liikuttaa pitkään aikaan ja toinen päätyi vakavien murtumien seurauksena teho-osastolle.

Joku vielä uskoo viivan kaltaisten noviisien höpinöitä, vetää hevoseltaan hengen tukkoon ja kuolee tai vammautuu siihen paikkaan. Nyt järki käteen mitä tänne kirjoitetaan! Olen niin tuohtunut tällaisesta typerästä kirjoittelusta, koska muistan sen tunteen omassa rinnassani kun pelkäsin ohjastajien kuolleen.

Eipä silti taida kyseisellä kirjoittelijalla olla kärryiltä ajamisesta omakohtaista kokemusta myöskään ollenkaan. Muuten varmaan olisi sellainen perustavanlaatuinen fakta hallussa, että ne kärryt lentävät hyvin äkkiä ympäri, jos hevonen tekee äkkikäännöksen kiitolaukasta. Voin itse sanoa kokemattomana tehneeni tämän virheen, ihme että kävelin tilanteesta pois. Käännös ei ollut edes kovin jyrkkä, vauhtia oli paljon. Sydän kävi kurkussa kun sisäkurvin puolen rengas nousi ilmaan ja tajusin, että mitään ei ole tehtävissä.

Lähettäjä: Dimona 
Päivämäärä:   4.3.21 07:17:53

Viiva on tervetullut maastoilemaan minun ryöstäjällä heti kun korona hellittää :)

Ps. Ei ne mun pidätteet mitään puolipidätteitä ole vaan reiluja pidätteitä.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   4.3.21 13:08:23

Tässä yksi syy miksi en perusta raviurheilusta. Hevosten suuta kohtaan kohdistettu väkivalta on aivan tolkutonta. Eikä se ole siitä että niitä ei saisi toimiviksi ( kyllä, olen aikoinani ajanut sellaisillakin ravureilla joita ei tarvitse kiskoa ja repiä suusta ), vaan se kulttuuri... Eräs kaverini, joka aikoinaan piti ja valmensi ravureita, tuumi että hevosen kuuluukin painaa ohjille jonkin verran, jotta tietää siinä olevan puhtia. Ja "tukea" hevosta ohjilla. Jos tätä voimaa verrataan siihen mitä ratsastaja käyttää, se on hurjaa suussa roikkumista koko ajan. Ja koska yleensä raveissa ajavat ohjastajat ovat vielä raavaita miehiä, joilla ei varmaan paljon mielessä käy moiset asiat, on hevosten pakko siihen tottua. Ihan opetettu asia.
Kummako siis jos turtuvat, eivät ymmärrä ohjien kiristymisen tarkoittavan että pitäisi hiljentää... Ennen kuin vedetään aivan linkkuun tmv.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 13:21:30

Ohjille painavaa suomenhevosta ei kannata enää antaa Puikkoselle tai Okkolinille, viiva ajaa niillä paremmin.
Sattaa kyllä olla että viiva ei niillä hevosilla radalta pois pääse : )

Päivämäärä:   4.3.21 13:33:44

Ei omalla, olet ihan oikeassa. Itse siis olen kyllä ravi-ihminen, mutta se ravihevosten ohjalle "painaminen" on myös osin asenne- ja hevosten koulutuskysymys. Monet on niitä kahdella sormella ajettavia, mutta myös toista ääripäätä löytyy liikaakin, varsinkin suomenhevosista.

Minäkin käsitän, että tää on aika absurdia miettiä,että pysäytänkö hevosen ojaan vai annan kaahata hullun lailla. Onneksi sellaiset ovat harvinaistumaan päin ja nykyisessä asenneilmastossa harvinaistuvat edelleen ja hevosten hallintaan löytyy muitakin keinoja kuin suusta täysiä vetäminen.

Lähettäjä: Virgo 
Päivämäärä:   4.3.21 14:10:03

Ei omalla: Olet vain tavannut vääriä ihmisiä tai sitten kokemuksesi ovat 20-30 vuoden takaa. Siltä ajalta, kun monet sahasivat ratsuja "peräänantoon". Paitsi ratsu-, myös ravipuoli on mennyt eteenpäin sen jälkeen.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   4.3.21 14:34:32

poiuy: "Aiheeseen sen enempää kommentoimatta kysyn vain, että millä polulla sinä hevosella ajat jos tien leveys on vain pikkuisen kärryjä leveämpi tai tie on jopa 20 cm kärryjä kapeampi?"

Öö:n +-20 cm kärryjä leveämpi tie ei tarkoita, että tien leveys olisi -20cm kärryihin nähden. Se tarkoittaa, että tie on NOIN 20cm kärryjä leveämpi. Ehkä vähän enemmän, ehkä vähän vähemmän kuin 20cm, mutta leveämpi kuitenkin. Puspus ja sisälukutaito ennen viisastelua :)

Lähettäjä: hhw 
Päivämäärä:   5.3.21 22:50:27

"Lähettäjä: R
Päivämäärä: 4.3.21 14:34:32

poiuy: "Aiheeseen sen enempää kommentoimatta kysyn vain, että millä polulla sinä hevosella ajat jos tien leveys on vain pikkuisen kärryjä leveämpi tai tie on jopa 20 cm kärryjä kapeampi?"

Öö:n +-20 cm kärryjä leveämpi tie ei tarkoita, että tien leveys olisi -20cm kärryihin nähden. Se tarkoittaa, että tie on NOIN 20cm kärryjä leveämpi. Ehkä vähän enemmän, ehkä vähän vähemmän kuin 20cm, mutta leveämpi kuitenkin. Puspus ja sisälukutaito ennen viisastelua :)"

Ehkä se olet sinä jonka kannattaa lopettaa viisastelu. Tuo kirjoitustapa nimittäin ei tarkoita että "20 cm kahta puolen", vaan tuon luvun verran ilmoitetusta asiasta suuntaan ja toiseen. Jos se tarkoittaisi "noin 20 cm", siinä lukisi "n. 20 cm", ei "+-20 cm". Eli kun siinä on mukana miinusmerkki, niin silloin puhutaan kärryjä kapeammasta tiestä. Puspus ja takaisin koulun penkille sitten maanantaina :) Pyydä opettajalta vaikka luki- ja tukiopetusta <3

Olen kyllä kuullut, että luku- ja kirjoitustaito huononee vuosi vuodelta nuorten keskuudessa, mutta tämä on senioripalsta eli aikuisten palsta, ja siltikään ei ymmärretä noin yksinkertaista asiaa kuin ± tai plus- ja miinusmerkin käyttö...

Päivämäärä:   5.3.21 22:50:34

Jestas miten lukutaidottomia te olette! :D

Mistä saitte sen käsityksen, että olisin vain yhden kerran ajanut hevosella joka ryöstää? Olen useamman vuoden ajan omistanut hevosia, joilla oli tapana ryöstää. (Ja sen lisäksi vielä ajanut muiden omistamia hevosia, jotka saattoivat ryöstää eli ihan kenen tahansa käsiin niitä ei voinut antaa.) Niitä omia on ollut elämän varrella kuusi, joista muut ovat sanoneet, ettei niitä voi pidellä eikä pysäyttää, ja minä olen silti saanut ne pysäytettyä ja pideltyä. Juuri sen takia minä ne itselleni sain tai ostin, kun aiempi omistaja ei niille pärjännyt. Ja minulla ne alkoivat pysyä sitten käsissä, kun en vain roikkunut mukana. Ainoastaan kaksi noista oli samanaikaisesti, muut olleet sitten noita ennen tai jälkeen vuosien aikana. Ja on minulla toki sitten ollut myös lukuisia muitakin hevosia joko omana tai muuten vain hoidettavana ja liikutettavana.

Turha teille on selittää mitään, kun ette osaa lukea, ette ymmärrä lukemaanne, ette osaa ajaa ettekä ratsastaa ryöstävää hevosta, roikutte vain hennosti ohjissa ja mietitte ettei raaski laittaa kovempaa kuolainta suuhun, ja koetatte saada ryöstävää hevosta pysymään käsissä tekemällä puolipidätteitä ja myötäätte vähän väliä, vaikka hevonen ei ole tehnyt pidätteen aikana sitä mitä siltä on pyydetty.

No, ei muuta kuin jatkakaa valitsemallanne tiellä ;)

"Kun happi loppui se yksinkertaisesti kaatui kilpavauhtisesta ravista kuin seinä olisi tullut vastaan, tuli valtava kolari jossa kuskit saivat niin vakavat vammat, että heitä ei uskallettu edes lanssikuskien toimesta liikuttaa pitkään aikaan ja toinen päätyi vakavien murtumien seurauksena teho-osastolle."

Hattara: Mitkä ravit tuossa oli kyseessä? Ja törmäsikö vastaantulevaan valjakkoon, vai tuliko takana oleva päälle? Oli kumpi vain, niin molemmat tilanteet on estettävissä jos kuskeilla on silmät päässä, sen takiahan raviradalla on säännöt. Ettei ajeta liian keskellä ja törmätä vastaantulijoihin. Aika moni kuski myös huutelee varoituksia toisille että pois alta, hevonen irti, tms. Kesken lähdönkin on varusteita hajoillut, kärryt irronnut, ohja katkennut, jne. Ja siinä sitten muut tekevät kaikkensa välttääkseen vaaratilanteita, eivätkä vain hengaile kyydissä ja tuijottele taivaaseen.

Ja valitettavasti olen kyllä ravurilla joskus ajanut, ihan kilpaakin. Nykyisin vain harrastelen. Mutta eihän keppihevosharrastajat ymmärrä, miltä maailma näyttää kärryiltä katsottuna :) Kannattaisi kokeilla joskus, eikä vain määkiä etten minä muka olisi koskaan ajanut. Olen varmasti elämäni aikana ajanut enemmän kuin sinä olet kävellyt :) Tai no, en tiedä osaatko kävellä, vai oletko pyörätuolissa, jolloin vertaukseni oli huono. Enkä tiedä voiko sanoa että olen ajanut hevosella enemmän kuin sinä autolla, kun en tiedä onko sinulla ajokorttia? Ehkä olet vielä liian nuori saamaan sellaista? :)

Ja olen kyllä ollut irrottelemassa ympäri menneitä kilpakärryjä hevosen valjaista... Rattailla kokematon ihminen, hevonen lähti käsistä (ei ollut koskaan aiemmin lähtenyt, tuo oli ensimmäinen kerta), mutta onneksi kenellekään ei käynyt pahemmin. Hevonenkin kummasti pysyi ehjänä, vaikka paineli lopulta metsään ne kilpakärryt perässä. Hiittikärryn palasia on kerätty joskus tieltä ja koppakärryjä hevonen ei saanut kuin vähän väännettyä. Jokaisessa noissa eri hevonen kyseessä ja yhtäkään noista en tuolloin ajanut itse.

"Lähettäjä: Dimona
Päivämäärä: 4.3.21 07:17:53
Viiva on tervetullut maastoilemaan minun ryöstäjällä heti kun korona hellittää :)
Ps. Ei ne mun pidätteet mitään puolipidätteitä ole vaan reiluja pidätteitä."

Tulen mielelläni. Missä päin asut? Asutko Suomessa?
Ja miksi teet vain reiluja pidätteitä? Miksi et pysäytä hevosta kunnolla? Miksi teet ainoastaan pidätteitä? :) Ja miksi myötäät, vaikka hevonen ei ole hidastanut? Ja miksi ihmeessä teet pidätteen, myötäät ja pidätät ja myötäät? Miksi??? :)) En ymmärrä :) Se myötääminenhän on hevoselle palkinto ja osoitus siitä että se tekee oikein, eli sinä teet hevosesta vain kovasuista, jolle opetat että pidätteisiin ei saa reagoida. Miksi teet niin? Laita sille nyt edes vaahtokarkkeja suu täyteen niin maistuu hyvältä :)

Ja ihan vaikka Pekka Korvelta voitte kysyä miten hän treenaa hevosia. Hän ei varsinaisesti treenaa vauhtia eikä halua hevosten painavan ohjille. Hän haluaa että ensisijaisesti hevonen juoksee teknisesti oikein, itsensä kantaen, ja vauhdin treenaaminen on vasta toissijainen asia. Ja hevoset ovat yksilöitä. Hän saattaa vaikka ajaa pelkän käyntilenkin metsässä, jos hevonen on sitä mieltä että se on tämän päivän plääni.

Eli ne jotka väittävät että ravi-ihmiset pakottavat hevoset painamaan voimalla ohjille ja hakkaavat hevosiaan, eivät oikeasti tiedä raviurheilusta, hevosista ja ohjastajista mitään. Tai sitten heillä on tiedossa vain jotain tietynlaisia toimintatapoja, jotka eivät todellakaan ole yleisiä tai yleisesti hyväksyttyjä. Mutta ravipiireissä on ihan ensisijaista se, että hevosen on pysyttävä käsissä, joten ryöstävälle hevoselle kyllä laitetaan kovempaa suuhun, ja tarvittaessa käytetään voimaa, ja turvallisuus ennen kaikkea. Ja suurin osa ravihevosistahan on ihan kahdella sormella ajettavia, eikä hevosia tarvitse pakottaa juoksemaan mitenkään väkivalloin. Paitsi ratsuhevosten silmissä, jotka eivät ole koskaan ravihevosella ajaneet...

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   5.3.21 23:02:35

"Oli kumpi vain, niin molemmat tilanteet on estettävissä jos kuskeilla on silmät päässä, sen takiahan raviradalla on säännöt. Ettei ajeta liian keskellä ja törmätä vastaantulijoihin."

Ei jumaliste, mitä schaissea tämä viiva vaan suoltaa! Et sitten tuommoisesta kolarista muista kuulleesikaan? Ja mikä ihmeen fetissi sulla on niistä puolipidätteistä, joista jauhat jauhamistasi? Eihän täällä niistä muut puhu kuin sinä. Tulee mieleen sanonta tyhjistä tynnyreistä.

Lähettäjä: Hattara 
Päivämäärä:   5.3.21 23:13:52

Tietäisit kyllä, jos vähänkin seuraisit raveja. Kuski yritti kääntää turvakaistalle, mutta kun happi loppuu, se on kuin seinä tulisi vastaan. Ei siinä ehdi tehdä yhtään mitään. Tilanne ei olisi ollut millään tavalla estettävissä, ehkä jos kuskilla olisi ollut ennustustaitoja ja tiennyt, että pyrkivä hevonen pitää kääntää turvakaistalle ennen kuin mitään siihen viittaavaa ilmenee. Kyseessä ihan todella rautaisia ammattikuskeja ja toinen sen tyyppinen ohjastaja, joka tunnetaan nimenomaan siitä, että ajaa myös näitä haastavia hevosia. Mutta onneksi sinulla "on silmät päässä ja olisit estänyt tilanteen". Anna mun nauraa!

Netissä kuka vaan voi väittää ajaneensa mitä vaan. Ne tädeille "hullut ryöstäjät" ovat voineet sinulla pysyä käsissä, mutta et kyllä ymmärrä aiheesta mitään kommenttiesi perusteella. Et varmasti ole raviurheilua harrastanut kun et tuntunut tietävän, ettei kärryiltä voi vain tehdä äkkikäännöstä, koska ne kaatuvat tai että hevonen muka pysähtyy ennen kuin happi loppuu. Kyllä nuo kertovat ihan omaa tarinaansa tietotaidosta, mutta toki kaikki voivat netissä väittää olevansa Kontiota parempia ja kokeneempia ohjastajia.

Päivämäärä:   5.3.21 23:29:38

Mäkin taidan muistaa Hattaran mainitseman tilanteen. Oliko A Ala-Rantala ja toisen nimeä en muista.. Loukkaantui vielä pahemmin se toinen. Tais tapahtua kesken lähdön eli toinen tukehtui ja takana tuleva törmäsi siihen.

Älkää kiitos takertuko minun kirjoitusvirheeseeni tuossa +- asiassa. Tässä kun puhelimella provosoituneena kirjoittelee niin tulee joskus oikaistua. Oikea ilmaisu olisi ollut ehkäpä näin: tie on sen verran kapea, että kärryn molemmin puolin on tilaa sen noin 20 cm, jos sitäkään. Eli marginaalia on mutta ei niin että hevosen siinä linkkuun kääntäisi.

Viivalla tais mennä tunteisiin. No, minun ajokokemukseni varmasti kalpenee hänen rinnalla, mutta silti en usko, että hän 100 % varmasti saa kaikki mahdolliset otukset pysäytettyä tuosta vaan. Ja vielä voimalla.. Oveluudella ehkä kyllä, mutta voimalla ei. Fysiikkakin sen sanoo.

Ja sen kerran kun henkeni edestä vedin niin ei ollut hennosti, hyvänen aika sentään..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.3.21 23:33:24

Mikä on näkemys hevosesta, joka vasta harjoittelee ryöstämistä?
Mitä tekisitte siinä vaiheessa? Ei ole juoksija eikä minkään sortin tavoitteita kuin turvallinen ratsastettava lemmikkieläin?
Normaalin valmentautumisen ansiosta voimat vaan kasvaa, kentällä kuuntelee pidätteet nivelellä ja kolmipalalla hyvin mutta maastossa on alkanut ottamaan ritolat jos tilanne ei miellytä.
Mistä apu? Kun ei muuten kivaa ja tervettä tohtisi ampuakaan?

Päivämäärä:   5.3.21 23:46:37

Piste: Se tapa kannattaa kitkeä aika vikkelään. Riippuu hevosesta ja ratsastajan taidoista, mutta toki napakampi kuolain on aina vaihtoehto.
Ja sitten ei ikinä palkintoa siitä häipymisestä eli jos kotiin päin lähtee niin ei muuta kun uudelle lenkille heti kun saa käännettyä. Paluu ainakin sinne mistä lähti.

Ennakointi on tärkein eli ei anna lähteä. Yleensä sen kyllä huomaa kun joku suunnittelu alkaa eli sitten vaan vaikka ympäri ja takas päin jonkun matkaa. Muutenkin kotiin päin voi mennä rauhallisemmin.

Mutta nää neuvot on nyt tällästä hakuammuntaa kun ei tiedä miten ja milloin se lähtee ja kuinka kovaa ja kuumuuko muuten jne.. Mutta pois se on opetettava mahd pian tai alkaa käydä vielä hullusti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.3.21 00:25:54

No jaa. Olen itse ratsastanut useitakin "ryöstäjiä" joille ei muut ole pärjänneet, ja ne tosiaan ovat pysäytettävissä joko voimalla tai tekniikalla. Näitä viivan mainitsemia hulluja jotka lähtevät käsistä. Ja sitten olen ratsastanut ihan oikeasti ryöstäviä hevosia ja niitä ei pysäytä mikään. Ei ole sellaista voimaa että ne saisi edes yhdestä ohjasta hidastamaan, ei vaikka ihminen tekisi mitä. Eikä oikeasti täysiä menevää hevosta kukaan vedä linkkuun, se eläin ei edes pysty pysäyttämään sitä vauhtia ilman että menee nurin. Tässäkin on se ero että kun hevonen menee oikeasti lujaa, ei edes yritä horjuttaa sen tasapainoa. Tätäkään ei tiedä ennenkun on sen oikeasti kokenut.

Viiva saa olla onnellinen ettei ole koskaan törmännyt todelliseen ryöstäjään, eikä toivottavasti koskaan törmääkään. Siinä on henki höllässä.

Lähettäjä: Dimona 
Päivämäärä:   9.3.21 08:12:09

Pelhameja kokeiltu viikonloppuna, kentällä. Hevonen kulki niillä ihan hyvin, aluksi vähän epäröiden. Vaatii minulta todella vakaan käden ja hellät otteet. Maastoon en ole niillä uskaltanut mennä niillä, haluan että hevonen tottuu niihin enemmän.
Sidepulleilla ratsastinekan kerran eilen (kentällä), hevonen selvästi viihtyi joten tulevat kyllä käyttöön ainakin kentällä. Maastoon olen mennyt kolmipalalla, ei ryöstöjä (viimeisin ryöstö about 3 viikkoa sitten).

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   9.3.21 08:51:08

Ihmeen paljon löydätte noita ryöstäjiä kun ei tästä kauaa ole kun naapurin ukon kanssa naureskeltiin että pitäiski saada kunnon ryöstäjä muttako niitä ei enää ole ollut vuosikymmeniin :'D
No ei oikeasti semmonen ole kiva ja peiliinhän siinä pitäs katsoa jos hevosestaan sellasen saa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.3.21 11:10:48

Lähettäjäm 

Päivämäärä1.3.21 16:29:28

Ei kannata, ratsastuksessa ja ajaessa ohjat tulevat eri kulmasta

Mites kun kulmaa muutetaan ravureilla? On martingaalia ja niskasekkiä missä kulma muuttuu normivaljastuksessa suoraan ohjasrenkaasta menevään..

Ei ravureiden kuulu painaa ohjille, tuntumalla pitää olla mutta kevyellä!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.