|
Lähettäjä: bee
Päivämäärä: 1.10.26 14:20:30
Minulla on ihan karsea mässyhimo. Nykyään himoitsen koko ajan salmiakkia ja tupla-apatukoita. En siis himoitse koko ajan mitä tahansa herkkua. Salmiakkia en saisi terveysongelman vuoksi paljoa syödä joten en voi sitä juurikaan syödä vaikka miten haluaisin. Myös liikaa suolaa pitää välttää. Tarvitsen siis itsekuria nyyh.
Välillä ostankin paljon mässyä ja syön sitten överit. Mutta en liho. Syynä se, että perusruokavalio on sellainen, että siihen mahtuu kyllä nuo mässyt kun mässään vain harvoin. En varsinaisesti suunnittele mitään enkä laske kaloreita, on vain luonnostaan sellainen ruokavalio että siinä on ylimääräisille kaloreille tilaa. Korvaan niillä herkuilla välillä aterioita, joten jää ne järkevän ruuan kalorit sitten syömättä.
En tiedä miten järkevää tämä on ja koska alkaa kostautua. Olen päälle nelikymppinen ja koskaan en ole omistanut autoa, joten väkisinkin tulee liikuntaa vaikka kerrostalossa asunkin.
Minulla on suht vhh ruokavalio, kiitos vehnäallergian. Eli syön suht vähäviljaisesti enkä syö makaronia, niin se kai auttaa siihen, että kalorit pysyy kurissa.
Sehän on ihan tutkittu juttu että ruokavaliolla voi muokata suolistomikrobikantaa ja eri lailla syövillä on erilainen suoliston mikrobisto. Olen itsekin huomannut sen että jos syön paljonhiilarisesti, niin on koko ajan nälkä ja kauhea syömishimo. Mutta kun syön vhh:sti, niin ajan kuluessa kai suolistomikrobisto muuttuu, kun kestonälkää ei enää ole. Nopea tuo muutos ei ole eli vaatii aikaa.
Tuli testattua tämä viimeksi joskus 4 v siten kun söin pidemmän aikaa hirveän hiilaripitoisesti. En enää tunnistanut omaa kroppaani kun siitä oli tullut niin outo. No, kyllästyin siihen kestonälkään ja vetämättömään oloon ja turvonneeseen oloon ja palasin vhh:mpaan ruokavalioon ja nyt on pari vuotta ollut parempi olo.
Ei siis mikään ihme jos hiilaripitoisesti syövillä on vaikeuksia olla koko ajan syömättä. Niin oli minullakin, mutta se oli ihan oman ruokavalion ansiota tai siis syytä. Lapsena ja nuorena söin aina jotain sokerimuroja kaakaon kanssa. Karkkia meillä ei ollut, mutta leipää kyllä söin ja teehen laitoin karseasti sokeria. Mutta olin aina nälkäinen. Aina ja koko ajan. Aamulla pelkäsin että selviänkö ruokaan asti ja koska saan ruokaa kun kuitenkin on kohta kamala nälkä.
Kun sitten aikuisena tajusin tuon vilja-allergian, katosi se ikinälkäkin. Söin melko keto-vhh:sti. Pääsin esim. atopiamaisesta ihottumasta eroon. Ikinälkä siis pysyi yllä hiilareiden vuoksi. Ja se loppui ruokavaliomuutoksen vuoksi. Eikä ole tarvinnut olla nälissään ja painokin putosi ihan itsestään.
En enää ketoile mutta melko vhh olen silti kun on tuo vehnäallergia.
|