Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En jaksaisi koko aika laihduttaa :(

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.9.26 10:27:53

Ei se vaan elämäntavaksi muutu vaikka miten yrittää ja periaatteessa ruokavalio ja liikunta on sellaista mitä voi jatkaa hamaan tappiin, niin silti olo on koko aika laihduttamisessa. kauhean kuluttavaa :/

Miten te muut jaksatte vuodesta toiseen "laihduttaa"?

Re: En jaksaisi koko aika laihduttaa :(

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.9.26 10:36:53

En jaksanut ja pyysin ozempicin, kun paino nousi toiseen kertaan 10 kiloa laihdutuksen jälkeen parin vuoden sisällä. Aina kun sai 5 kiloa pois tuli 10 kiloa lisää. Takana myös yksi 20 kilon laihdutus viime vuosina. Vähän kun hellittää niin paino nousee. Nuo viimeiset painononnousut tapahtui puolessa vuodessa.

Nyt on ihanaa, kun paino ja syöminen ei pyöri koko ajan mielessä ja kiloja putoaa hitaasti, mutta varmasti. Taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta, joka omasta mielestäni ei ole tällä hetkellä tasapainossa, mutta lääkärithän ei katso enää kuin TSH -arvoa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.9.26 10:37:16

Ei me jaksetakaan.

Päivämäärä:   30.9.26 10:43:18

Mulla on ozempic jopa käytössäkin, mutta ei se nyt ihan toivottua tulosta ole minulle tuonut.

Mutta juuri tuo jatkuva yrittäminen on tosi kuluttavaa, homma leviää käsiin heti jos vähän nimenomaan hellittää otetta

Lähettäjä: timantti 
Päivämäärä:   30.9.26 10:45:42

Jos repsahtaa niin voi ajatella että nyt kävi näin, jatketaan siitä mihin jäi. Mitä aikaisemmin palaa ruotuun, sitä vähemmän tapahtuu vahinkoa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.9.26 10:45:52

Lakkasin yrittämästä :D ihan vtun sama. Mulla on kulutus reilusti yli 2000kcal/pvä (mm. oma talli pihassa), saanti on koko ajan alle 2000 ja silti ei lähde. Kilpparivajis ja varmaan alkavat vaihdevuodet. Kokeiltu myös Ozempic, ihan hyödytön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.26 10:47:12

Ei kannata yrittää, vaan syö tavallista ruokaa riittävästi ja säännöllisesti. Silloin ei tee enää mieli napostella.

Päivämäärä:   30.9.26 10:48:45

mutta sillä tavoin ei paino putoa

Lähettäjä: makaronilaatikko 
Päivämäärä:   30.9.26 10:49:28

Riittävästi kotiruokaa ei ole sama kuin liikaa kotiruokaa, koska "eihän se kotiruoka lihota...".

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   30.9.26 11:23:50

Lopetin yrittämisen, ihan *itun sama. Kun laskin saannin 1500 niin kahden kuukauden jälkeen paino alkoi hitaasti tippua. Olin niiiin väsynyt ja kiukkuinen etten tehny muuta kuin nukuin, tein töissä ihan minimit ja laskin niitä kaloreita. Kaikki urheilu jäi pois enkä jaksanut ratsastaa.
Nyt syön kun on nälkä. Paino heittelee kuukautiskierron mukaan pari kiloa sinne tänne. Hyväksyn että olen tämän painoinen ja näköinen, se on tosi ok. Kun syön kunnolla, jaksan ratsastaa ja pitää kotitallin kunnossa, tehdä töissä parhaani ja urheilla päälle. Nukuttaakin paremmin kun ei ole jatkuvasti nälkä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.9.26 11:29:12

"Ei kannata yrittää, vaan syö tavallista ruokaa riittävästi ja säännöllisesti. Silloin ei tee enää mieli napostella."

Joo näinhän sitä sanotaan. Ei toimi ainakaan itsellä. Olen ollut kuukausia syömättä makeaa ja syönyt vain ns kunnollista ruokaa reilusti. On proteiinia ja kasviksia ja rasvaa ja sopivan vähän hiilihydraatteja. Ja siltikään makeanhimo ei hävinnyt mihinkään, jatkuvasti teki mieli napostella ja kaupan karkkihyllyn tuoksukin sai veden kielelle. Juhlissa sitten kun otti yhden palan kakkua tai pari karkkia, homma oli siinä, ei enää pystynyt hillitsemään itseään.

Lähettäjä: ätrir 
Päivämäärä:   30.9.26 11:31:23

No ihan hyvin jaksan. Tai no, en tiedä laihdutanko varsinaisesti, kunhan harrastan painonhallintaa. Olen harrastanut kohta 30 vuotta.

Ruokavalio sellainen, ettei kaloreita tule perusruokavaliosta ihan liikaa ja siihen lisäksi liikuntaa niin, ettei kaloreita tarvitse laskea. Voin mässätä ja herkutella ja laiskotellakin, kunhan se ei ole päivittäistä vaan perusruokavalio ja liikunnallinen elämäntapa on se, joka pitää minun kiloni kurissa.

Jos kilot tulee tuplana takaisin, niin silloin tkee jotain väärin. Useimmiten ihmiset laihduttaa liian vähällä proteiinilla ja lihastreenivajeella, jolloin kilot lähtee lihaksista joka taas laskee peruskulutusta ja kun tähän lisää sen, että laihdutuksen jälkeen "palataan normaaliin", niin eihän siinä edes ole muuta vaihtoehtoa kuin turvota tuplasti aiemman kokoiseksi :D

Päivämäärä:   30.9.26 11:33:14

"Taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta, joka omasta mielestäni ei ole tällä hetkellä tasapainossa, mutta lääkärithän ei katso enää kuin TSH -arvoa."

Eikö sinulta siis verikokeissa oteta muuta kuin TSH? Vai miksi et itse voisi katsoa muitakin arvoja?

Minulta otetaan aina T4V ja TSH.
Annostelen lääkkeet dosettiin ja suuhun itse, joten se on ihan minusta kiinni paljonko lääkkeitä käytän ja säädänkö annosta verikokeissa käytyäni.

Lähettäjä: milja 
Päivämäärä:   30.9.26 11:36:43

Lääkityksen kanssa en rupeaisi oman elämänsä puoskariksi..

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   30.9.26 11:38:35

Aloitus on ihan kuin minun kynästäni. Olen noin 40 vuotta laihduttanut, kaikenlaisilla elämäntapamuutoksillakin joita periaatteessa pystyisi noudattamaan vaikka lopun ikäänsä, mutta ei v-ttu jaksa. Se vihannesten pilkkominen sekä jatkuva ruuanlaitto ja mealpreppaus vain alkaa jossain vaiheessa tulla korvista ulos, jolloin viiden kilon pudotus tulee sitten 1-2 vuoden kuluessa kymmenenä kilona takaisin.

Viimeisen vuoden aikana kyllästyin totaalisesti ja söin mitä halusin. Tuli 15 kiloa lisää ja nyt on painoindeksi lihavuuden puolella. En tykkää olotilasta, samoin kolesterolit pomppasi ynnä muut rasva-arvot, pelkään että hankin myös diabeteksen tällä menolla. Yritän saada laihdutuslääkettä josko se minuun tehoaisi.

"Ei kannata yrittää, vaan syö tavallista ruokaa riittävästi ja säännöllisesti. Silloin ei tee enää mieli napostella."
Paskan marjat. Ei vaikuta minulla makeanhimoon eikä siihen, että tekee usein mieli jotain epäterveellistä suolaista/rasvaista. Sitten syö sitä tavallista ruokaa riittävästi ja sen lisäksi ne karkit, jolloin kertyy kaloreita entistä enemmän.

Lähettäjä: tuy 
Päivämäärä:   30.9.26 11:46:08

"Olin niiiin väsynyt ja kiukkuinen"

Aika moni ajattelee edelleen "kalori on kalori", eli ei ole väliä mistä kalorit koostuu kunhan määrä ei ole liian suuri.

Mutta ei se mene niin, koska sillä on paljonkin väliä koostaako kalorinsa nopeista hiilareista (sokeri) vai hitaat hiilarit (en oikein tiedä mitä nämä ovat) vai rasvasta tai proteiinista.

En kannata mitään tiukkaa dieettiä, kuten carni, keto, tms. Mutta aika harvalle sopii nopeat hiilarit, ellei sitten ole joku superurheilija joka kuluttaa 5000 kcal päivässä ja tarvitsee nopeaa tankkausta vähän väliä pitkin päivittäisiä maratonjuoksujaan.

Nopeat hiilarit vain väsyttävät ja aiheuttavat kestonälkää, jota sitten paikataan lisäsyömisellä ja sitten nyyhkitään, kun lihoo ja paino ei laske.

Minulle passaa vhh:mpi ruokavalio päivän alkupuoliskolla ja enemmänhiilarisempi ruokavalio päivän loppupuoliskolla. Jos syön hiilareita jo aamupuoliskolla, niin olen nopeammin väsynyt ja nälkäinen. Joten hiilarit on parempi jättää iltaan, jolloin nukunkin paremmin. Mutta juuri ennen nukkumaanmenoa en voi syödä, koska siitä tulee refluksioireita.

Mutta minua auttoi painonhallinnassa ihan hemmetisti tuo, että tajusin jättää hiilarit pois alkupuoliskolta ja syön ne vasta iltapuoliskolla. Painokin asettui ja lähti laskusuuntaan.

Lähettäjä: glf 
Päivämäärä:   30.9.26 11:53:51

"Ja siltikään makeanhimo ei hävinnyt mihinkään, jatkuvasti teki mieli napostella ja kaupan karkkihyllyn tuoksukin sai veden kielelle."

Vaikka jätätkin karkit pois, sen ei tarvitse tarkoittaa että sinun pitää jättää myös hedelmät pois.

En itse itse kaupassa karkki- tai pullahyllyn äärellä kuten muut täällä kirjoittelevat. Mutta tunnistan kyllä tuon, ettei makeannälkä katoa, vaikka kuinka syö riittävästi kaikkea muuta vhh:sti. Mutta siihen auttaa ihan vaikka yksi omena päivässä. Omena on aika hyvää ravintoa kun siinä on kuitua, se on luontaisesti laksatiivinen ja sen sisältämä sokeri ei ole yhtä huono kuin karkissa.

Ja tadaa, siinäpä se ratkaisu makemanhimoon, ei tarvitse kärsiä karkkihyllyn ohi kävellessä. Ei oikeastaan ole enää aikoihin tehnyt edes mieli karkkia.

Eli vastaus aloittajalle: Hyvin jaksan :))

Päivämäärä:   30.9.26 12:00:25

"Lääkityksen kanssa en rupeaisi oman elämänsä puoskariksi.."

Mitä tarkoitat tällä? Ei siis saisi muuttaa annostusta, vaikka olo viittaa samaan kuin verikoetuloksetkin, eli annostus on väärä. Pitää soittaa lääkärille, että saanko muuttaa annosta kun olen verikoetulosten ja oireiden perusteella liikatoiminnalla/vajiksella?

Ei ihme, ettei lääkäriin pääse, jos ihmiset on niin tyhmiä ettei osaa säätää annosta vaan lääkärin pitää tulla ne lääkkeet suuhun jakamaan....

Minä säädän annosta kyllä ihan itse olon ja verikoetulosten perusteella ja joskus jopa käymättä verikokeissa, jos oireet on selkeät. Ja aina on olo parantunut. Jos haluan säätämisen vuoksi uudelleen verikokeisiin, niin pyydän uuden lähetteen, mutta sen saan ihan hoitajalta, ei siihenkään lääkäriä tarvita.

Lähettäjä: Advan 
Päivämäärä:   30.9.26 12:01:53

Ei kai sitä jaksakaan, jos mieltää normaaliksi sellaisen elämäntavan, joka lihottaa (liian vähän liikuntaa, päivittäin ylikaloreita) ja laihduttamiseksi oikeasti ihan tavallisen terveellisen elämäntavan.

Olen 37 ja BMI on 21. Syön 3 - 4 kertaa päivässä kunnon annoksia. Syön sitä kuuluisaa ihan tavallista kotiruokaa. Minulle se tarkoittaa vain välillä lasagnea ja useammin jotain kevyemmin valmistettua ruokaa, mutta aivan tavallisia ruokalajeja kuitenkin. Välillä 1/3 lautasesta on kasviksia, välillä 1/2 ja välillä 2/3. Sekasyöjä olen. Jotain makeaa syön vaihtelevasti 0 - 2 kertaa viikossa.

Viikossa liikuntaa tulee työviikon kiireistä riippuen 5 - 15 tuntia. Ratsastusta, pikkutallin tallitöitä ja puutarha-/pihatöitä. Kärräämistä, lapiointia ym. tulee paljon.

Iltaisin istutaan miehen kanssa sohvalla 1 - 2 tuntia, muuten ollaan puuhakkaita ja tuota arkiliikuntaa tulee paljon. Sohvalle en ota kaveriksi sipsejä ja karkkia. Tämähän on se mikä monella lihottaa: joka ilta napostellaan jotain epäterveellistä, että pystytään rentoutumaan.

Monelle tämä olisi varmasti laihduttamista. Minusta tämä on tavanomaista elämää. Syön kaikkea, en vahtaa kaloreita ja ruokavalioon mahtuu myös kaloripommeja, mutta ei jatkuvasti vaan silloin tällöin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.9.26 12:02:36

glf: Vai on hedelmä ratkaisu makeanhimoon. XD Joo, ei muuten ole. Sama kuin sanoisit, että riisikakun nakerrus vie pizzanhimon, ei tasan vie.

Ihan oikeasti te, joilla ei ole AITOA painonhallintaongelmaa, painukaa vttuun tästä topasta elvistelemästä.

Lähettäjä: raija 
Päivämäärä:   30.9.26 12:07:46

On kätevää että vaihtaa megapussit pienempiin vaikka kilohinta onkin kalliimpi. Myös irttareita voi ostaa pienempiä määriä kun pussien kokokin on pienentynyt :)

Lähettäjä: meea 
Päivämäärä:   30.9.26 12:14:18

"Lähettäjä: F
Päivämäärä: 30.9.26 11:38:35

Se vihannesten pilkkominen sekä jatkuva ruuanlaitto ja mealpreppaus vain alkaa jossain vaiheessa tulla korvista ulos
Ei vaikuta minulla makeanhimoon eikä siihen, että tekee usein mieli jotain epäterveellistä suolaista/rasvaista. Sitten syö sitä tavallista ruokaa riittävästi ja sen lisäksi ne karkit, jolloin kertyy kaloreita entistä enemmän."

Minä en ymmärrä tuota että ruuanlaitto olisi työlästä ja mealpreppaus perseestä. Millainen ruokavalio teillä oikein on ja mitä te syötte silloin kun ruoka "ei ole pahaa" tai se ei vaadi "liikaa tekemistä"?

Minä en ole koskaan mealprepannut ruokia. Toki pyrin tekemään ruokaa niin paljon että sitä riittäisi seuraavallekin aterialle, koska inhoan ruuanlaittoa. Mutta mitään varsinaista mealpreppausta en tee joten se ei todellakaan ole pakollista.

Kasvisten pilkkominenkin on helppoa joten mitä valittamista siinä on? Raastinraudan karkealla terällä silpuksi kesäkurpitsa, porkkana jne. On myös kaiken maailman muitakin silppureita ja raastimia joilla saa parissa sekunnissa silputtua ja pilkottua vaikka mitä ja ne puhdistuvat vedellä huuhtomalla kun heti huuhtoo eikä jätä kuivumaan ja välillä voi toki käyttää tiskikoneessakin. Ei tarvitse kauaa pilkkoa. Kaalin saa ohuiksi suikaleiksi nanosekunnissa juustohöylällä. Naposteltavia kasviksia ei edes tarvitse pilkkoa, porkkanasta voi itse pureskella palasia ja onnistuuhan se kurkunkin kanssa.

Toki jos ainoa mitä ruuanlaiton eteen viitsii tehdä on lämmittää mikrossa, niin.... No, sitten ei tarvitse ihmetellä miksi vain lihoo. Mutta ennemmin ongelmana on se, että tekee asiat liian vaikeasti. Mikä pakko ruokaa on tehdä joka päivä? Ainakaan pitkän kaavan mukaan? En minä tee.

Joku antoi jo hyvän vinkin makeanhimoon, yksi hedelmä ruuan päälle per päivä, sillä taittuu moni himo. Ja miksi suolaisen ja rasvaisen pitäisi olla epäterveellistä? Onhan niitä terveellisiäkin vaihtoehtoja, mutta jostain syystä lihavat eivät keksi herkutteluun mitään muuta kuin jäätelö, karkki, sipsut, limskut ja popparit.

Laihdutuslääkettäkin voi kokeilla, jos sitä on valmis käyttämään loppuikänsä edes ylläpitoannoksella ja jaksaa pitää huolen ruokavaliosta ettei tule puutoksia, hiukset putoa ja lihakset lähde. Muuten kilot tulee kyllä ryminällä takaisin eikä ne sitten lähde enää millään. Eikä se eka tai tokakaan lääke välttämättä ole hyvä, voi joutua kokeilemaan montaa eri valmistetta. Mutta jos jo nyt sanot että ruuanlaitto on paskaa ja et jaksa miettiä mitä syöt vaan ainoastaan mässäät ja lihot, niin tuskin se laihdutuslääkekään sinulle mitään hyvää tuo. Todennäköisesti valitat sivuvaikutuksista tai liian kallista hinnasta ja jätät sen pois ja sitten paisut kuin pullataikina.

Lähettäjä: lottie 
Päivämäärä:   30.9.26 12:14:37

Voisiko herkut korvata sokerittomalla mehutiivisteellä, esim fun light? Niitä on paljon eri makuja!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.