|
Lähettäjä: N
Päivämäärä: 21.12.25 10:07:59
I"tse laihduin rajusti stressin ja surun takia, vaikka ei olisi ollut kyllä jo valmiiksi kevyestä kehosta grammaakaan tarvinnut hävitä. Söin liian kevyesti, koska sain menemään suusta alas vain tiettyjä ruoka-aineita. Ja kun liikunta väheni väsymyksen takia, niin lihakset vaan tippui kropasta pois. En suosittele!"
Minä taas kuulun siihen porukkaan joka syö suruunsa. Jos on stressiä ja/tai surua, tulee lohdutukseksi ja jaksaakseen vedettyä herkkuja kaksin käsin. Ei ole vastoinkäymisistä sitten sitäkään hyötyä, että laihtuisi, päinvastoin.
Aloittajalle minulla ei valitettavasti ole neuvoja. Olen tehnyt parikin kertaa elämänmuutoksen sellaisella tyylillä, että periaatteessa olisi voinut jatkaa samaa lopun elämäänsä, vähän vain sitä samaa terveellistä ruokaa lisäten. Mutta ei, jaksan puolisen vuotta ja laihdun sinä aikana 4-5 kiloa. Sitten vähitellen loppuu motivaatio ja kilot palaavat parin vuoden kuluessa.
Hyviä juttuja on kyllä jäänyt pysyväksi näistä "elämäntapamuutoksista", esimerkiksi aamulla ensimmäiseksi puoli litraa vettä sekä terveellinen aamupala (rahka-hedelmä-marjat-pähkinät tai puuro-raejuusto-siemenet-marjat). Riisiä, pastaa tai perunaa en arjessa syö, vaan olen tottunut syömään ateriat tyyliin proteiini + vihannekset tai juurekset. Mutta ei se auta, kun jossain vaiheessa karkin syönti leviää käsiin, kiireessä tulee käytyä hesellä tai pizzalla kun ei ole päivällä kotona ja lounas(buffet)aika on mennyt ohi, ja muutenkin ne herkut nyt vaan ovat niin hyviä. Liikunta myös jää vähiin tähän aikaan kun on pimeää aamut ja illat, lounastauolla ei yleensä ehdi käydä kävelyllä.
Yhdessä vaiheessa laihduttaessa tuli oltua kolme kuukautta kokonaan ilman karkkia. Se varmaan onkin ainoa keino joka minulle toimisi, vastaavasti kuin alkoholisti ei voi ottaa huikkaa silloin tällöin. Vähän ankealta kuitenkin tuntuu esim. ettei mitään uutuuksia saisi ikinä maistaa. Ei auta vaikka syö kunnolla oikeaa ruokaa, silti tekee toisinaan mieli myös karkkia ja sitten homma lähtee lapasesta.
Itsellä hyvin sujuu siis joko laihdutus tai lihominen, mutta ei se välimuoto.
|