Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä painon pudotukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.25 22:01:34

Kaipaisin hyviä vinkkejä ja ajatuksia painonpudotukseen. En kaipaa kenenkään oman pahan olon purkamista tai mollaamista tähän ketjuun.

Olen ylipainoinen, painan 90kg, olen 170cm pitkä. Tiedän ja ymmärrän, että paino putoaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Liikun jo valmiiksi todella paljon ja minulla on hyvä peruskunto, tiedän että monen anonyymin mielestä se on mahdotonta, mutta sitäkään ei tarvi tässä ketjussa sen enempää puida.

Tiedän, että juuri minun ongelmani liittyy syömiseen. Arki on kiireistä, ehdin syömään harvoin, jolloin tulee ostettua usein nopeaa ja helppoa. Ehdin vain harvoin käymään isosti ruokakaupassa, joka johtaa siihen, että käyn hätäpäissäni ostamassa vain jotain mistä harvoin saa järkeviä kokonaisuuksia. En ehdi tehdä töihin eväitä, koska kotona ei ole tarvikkeita, jolloin tauolla täytyy käydä nopeasti ostamassa jotain valmista.

Lisäksi nyt viimeaikoina olen huomannut, etten tunne kylläisyyden tunnetta, ellen syö hirveästi hiilihydraatteja(?), esim. rahkat, hedelmät, munakkaat, keitot ja salaatit ei tunnu täyttävän alkuunkaan, vaan siihen rinnalle kaipaa aina leipää, perunaa, jotain "kiinteää" :D

Menneisyydessä on myös paljon traumaa ja pahaa oloa, josta tää huono syömismalli on myöskin saanut varmaan alkuaan, eli syön mitä huvittaa milloin huvittaa ja silloin kun ehdin. En osaa ajatella, että ehkä nyt airfryerissa valmistettujen ranskalaisten ja nakkien sijasta samassa ajassa ehtisin tehdä jotain terveellisempää. Kaupassa tai ruokia miettiessäni en osaa ajatella "boksin ulkopuolelta", vaan tartun aina samoihin vanhoihin tuttuihin ruokiin. Nettiin kun laittaa vaikka "arkiruokaideoita", tulee niin kummallisia reseptejä, että kokkausinto häviää samoin tein. Jotenkin olen kadottanut kosketuspinnan siihen, mitä normaali kotiruoka on ja millainen on normaali ruokarytmi.

Tukeudun ruokaan kun on paha olla, tylsää, kiire, mitä ikinä. Ruuasta tulee hyvä mieli ja tykkään hyvästä ruuasta. En kuitenkaan ahmi ja painoni on pysynyt samana jo useamman vuoden eli en liho jatkuvasti.

Nyt olisi kuitenkin aika saada painoa tippumaan pysyvästi. Tiedostan, että ongelmani johtuu syömisestä, nyt on helppo ajatella, että alan vain syömään terveellisemmin ja valitsemaan paremmin, mutta kun nälkä iskee niin on helppo tukeutua siihen vanhaan.

Kaipaisinkin siis lähinnä nyt jonkinlaisia ajatusmalleja, miten olette saaneet kiinni painonpudotuksesta. En haluaisi alkaa punnitsemaan ruokia tai syödä joka päivä tismalleen samat määrät tismalleen samoja ruokia, mutta jotenkin se nyt tarvisi tuonne pääkopaan saada iskostumaan, että muutos tarvii tapahtua ja siihen pitää sitoutua.

Ei auta ajattelu, että ylipaino on vaaraksi terveydelle, vanhat vaatteet ei sovi, näyttäisinkin omasta mielestäni paremmalta kevyempänä.

Heittäkää siis ajatuksia, miten teillä on lähtenyt painonpudotus käyntiin!

Re: Vinkkejä painon pudotukseen

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   16.12.25 22:18:20

Onnea ensimmäisen askeleen ottamisesta. Se että tiedostaa syövänsä liikaa ja epäterveellisesti on jo liikahdus parempaan päin.
Toinen on se, että tiedostat että pysyvässä, hitaassa muutoksessa menee AIKAA. Varaa ainakin vuosi, aseta välitavoitteet matalalle.
Tulet epäonnistumaan jos yrität muuttaa kaiken kerralla radikaalisti. Sen sijaan tee pieniä juttuja rutiiniksi, se pieni juttu voi olla vaikka tänään yhden uuden kasviksen lisääminen ruokavalioon, Vaikka porkkana ennen jokaiselle lämpimälle ruualle tai 1000 askelta enemmän kuin eilen tai litra vettä päivän aikana. Rutiinien muodostumiseen vaaditaan vähintään viikkoja että niistä tulee tapa.
Lisäksi ruokavalion tärkein osuus sulla tulee olemaan riittävä proteiinin ja hyvien rasvojen saanti, se on se joka pitää kylläisenä ja ehkäisee hiilareiden himoa ja tasaa verensokeria.
Mutta aikaa, sitkeyttä ja ajatustyötä vaaditaan, koska suurimman työn sä teet pääsi sisällä.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   16.12.25 23:49:41

Jos liikkuu paljon niin tarvitsee hiilihydraatteja, muuten loppuu bensa. Mutta niitä voi syödä rajallisesti. Itse juoksen päivittäin 10-30km lenkkejä. Paras ateria on salaatti höystettynä pastalla. Syön kerran päivässä. Jos syön enemmän niin syön vähemmän eli tulen täydeksi jo vaikka söisin 1/5 ateriasta, loput roskiin. Vettä paljon, koska se täyttää vatsan. Älä syö koko lautasellista kerralla, syö pari haarukallista, juo vettä reilusti ja odota hetki, katso onko vielä nälkä. DC toimii myös. Älä syö kuin kerran päivässä. Jätä leipä pois. Jos kesken päivän nälkä niin ota puolikas Tuc suolakeksi ja vettä.

Päivämäärä:   17.12.25 00:12:59

” Itse juoksen päivittäin 10-30km lenkkejä. Paras ateria on salaatti höystettynä pastalla. Syön kerran päivässä. Jos syön enemmän niin syön vähemmän eli tulen täydeksi jo vaikka söisin 1/5 ateriasta, loput roskiin. Vettä paljon, koska se täyttää vatsan. Älä syö koko lautasellista kerralla, syö pari haarukallista, juo vettä reilusti ja odota hetki, katso onko vielä nälkä. DC toimii myös. Älä syö kuin kerran päivässä. Jätä leipä pois. Jos kesken päivän nälkä niin ota puolikas Tuc suolakeksi ja vettä.”

Kerro olevasi syömishäiriöinen kertomatta olevasi syömishäiriöinen. Jos et itsellesi halua hankkia apua, niin älä nyt hyvä ihminen tälläistä vinkkejä muille jaa. Oikeasti, salaatti kerran päivässä hiljaksiin haarukoituna ja isompaan nälkään lisänä puolikas suolakeksi? Mua naurattaisi jos ei huolestuttaisi….

Päivämäärä:   17.12.25 00:15:48

Joo, älä vaan kuuntele Minnan ohjeita, kuulostaa tosiaan syömishäiriöiseltä. Muuta en nyt ehdi kommentoimaan

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   17.12.25 00:17:09

Meillä auttoi paljon pari asiaa:

Kiertävä ruokalista. Meillä on 6 viikon lista joka kiertää, välillä vaihdan jotain jos joku alkaa kyllästyttämään. Silloin ei tarvitse miettiä että mutähän taas ja parin kierron jälkeen alkaa olemaan tuttua, mitä kaupasta ostaa. Mulla ainakin juuri se ajatteluprosessi oli aina tosi työläs ja johti huonoihin valintoihin kun ei jaksanut miettiä

Laitetaan aina isompi annos jotain kerran viikossa josta voi syödä useamman kerran ja saa pakkaseen annosrasioissa jämiä. Nämä ruoat on valittu sen mukaan mikä säilyy ja pakastuu hyvin (lasagne, cottage pie, vihreä thai curry, lohikeitto on ainakin tolla listalla). Vähän ajan kuluessa pakkaseen rakentuu hyvä varasto josta voi napata terveellistä syötävää just kun on kiire eikä aikaa miettiä.

Ollaan aika tylsiä vihannesten kanssa mutta meillä on käytännössä aina ruuan kanssa joko tomaatti/kurkku/paprika raakana tai porkkana/parsa keitettyjä. Helppo ja nopea lisäke joka tarkoittaa sitä että kasviksia menee kohtalaisen reilusti. Itse olen oppinut välillä korvaamaan riisin/pastan/perunan kokonaan kasviksilla. Se on ollut kyllä pitkälti tottumuskysymys. Tunnistan hyvin tuon sinun mainitsemasi hiilaritarpeen mutta pikkuhiljaa muuttamalla se väheni ja nyt kasvikset käy korvikkeeksi kropankin mielestä (melkein).

Tsemppiä, sulla on se etu että sun syömisen ongelmakohdat on kohtalaisen helposti löydettävissä, sitten pitää vaan miettiä millaiset muutokset sopii sinun elämääsi. Minulla isoin ongelma on ollut napostelu, sen katsomalla on tullut isoja muutoksia kohtalaisen nopeastikin. Helppoa se ei kyllä ole ollut.

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   17.12.25 00:29:44

” Jos kesken päivän nälkä niin ota puolikas Tuc suolakeksi ja vettä.”

Entä jos syökin vahingossa kokonaisen suolakeksin? Tuleeko siitä tosi läski olo? Onko koko päivän syömiset pilalla? Paljo siinä keleissä on kaloreita?!?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.12.25 02:50:32

Huh, siinä on jo kannettavaa.

Hiilihydraattikoukku liittyy sokeriaineenvaihdunnan häiriöön.

Liikunnan lisääminen on avainasemassa. 10 km päivittäinen lenkki ei metsästäjä-keräilijälle ole paljoa. Hyvät kävelykengät ja ulkoiluvaatteet on tärkeät.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.25 03:03:06

"Entä jos syökin vahingossa kokonaisen suolakeksin? Tuleeko siitä tosi läski olo? Onko koko päivän syömiset pilalla? Paljo siinä keleissä on kaloreita?!?"

Ei tietenkään tule. Ei tuo nyt ole iso juttu ollenkaan. Sekun juoksee juoksumatolla extra tunnin niin ylilyönti on kuitattu.

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   17.12.25 06:20:18

Miten kyseenalainen keskustelu. Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti!

Ja aloittajalle (vinkkejä arjen ruokavalintoihin):
Aloita pienillä muutoksilla. Muista olla itsellesi armollinen ja edetä pienin askelin.
Kiirepäivinä: Valitse valmis, kevyt vaihtoehto, kuten valmissalaatti, keitto tai muu nopea, ravintorikas annos. Muista nauttia myös iso lasi vettä.
Ruoanlaittoon ja varautumiseen: Kun sinulla on aikaa, tee kunnon kauppareissu ja valmista kerralla enemmän annoksia, joita voit ottaa mukaan esimerkiksi lounaaksi.
Edisty asteittain: Aloita tekemällä parempia valintoja vaikkapa vain parin päivän tai muutaman aterian ajan viikossa. Lisää hyviä valintoja ajan kanssa useammin ja säännöllisemmin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.12.25 07:02:36

"Liikunnan lisääminen on avainasemassa. 10 km päivittäinen lenkki ei metsästäjä-keräilijälle ole paljoa"

Tämäpä näppärä vinkki ihmiselle, joka kertoo elävänsä kiireistä elämää. Ei vaadi kuin kaksi tuntia (ja risat) aikaa joka päivä ..

Lähettäjä: Kitt 
Päivämäärä:   17.12.25 07:20:16

”Menneisyydessä on myös paljon traumaa ja pahaa oloa, josta tää huono syömismalli on myöskin saanut varmaan alkuaan, eli syön mitä huvittaa milloin huvittaa ja silloin kun ehdin. En osaa ajatella, että ehkä nyt airfryerissa valmistettujen ranskalaisten ja nakkien sijasta samassa ajassa ehtisin tehdä jotain terveellisempää. ”

Okei en ole koskaan itse laihduttanut grammaakaan, kärsinyt liiallisesta syömisestä tai painosta, joten ei ole mitään kokemusta tai vinkkiä annettavaksi siitä aiheesta, pahoittelut. Ja siksi voi olla ettei tästä vinkistä edes ole mitään apu, mutta jos on silti ok vastata, niin heittäisin vaan välikommentin tähän lainaukseen :)
Sinne airfryeriin voi heittää oman maun mukaiset kasvikset ranskisten tilalle kypsymään ja nakkien tilalleni löytyy monta terveellisempää vaihtoehtoa, helppoa ja nopeaa! Mulla on miehen kanssa melkein joka päivä illalla ”pikaruokana” töiden ja treenien jälkeen paahdettuja kasviksia ja esim kanaa, tofua tms + mausteet fiiliksen mukaan. Molemmat tullaan nälkäisinä, hikisinä ja väsyneinä kotiin, joten halutaan vaan lautaselle jotain tosi nopeaa, maistuvaa, ravitsevaa ja vatsan hyvin täyttävää ruokaa. Tämän hetken lempparit itsellä on myskikurpitsa, kesäkurpitsa, porkkana, ruusukaali ja artisokka + savutofu. Mutta jokaisella toki on omat makumieltymykset. Ei meille ihan suoraan sanottuna koskaan ole edes tullut mieleen heittää airfryeriin mitään ranskiksia tai nakkeja.

Päivämäärä:   17.12.25 07:23:28

Itse huomasin alkuvuodesta, että paino oli alkanut nousta ja itse pudotin 10kg muutamassa kuukaudessa sillä, että tarkkailin vain hieman tarkemmin syömisiäni. Laitoin kaikki suuhuni laittamani appiin ylös, joten pystyi helposti seuraamaan kaloreira. Itselläni oli juuri tuo ongelma, että ratkaisin arjessa usein syömissnn"nopealla ja helpolla". Vaatii hieman vaivannäköä ja ennakointia, mutta koin tuolla syömisten kirjaamisella olleen todella hyötyä painon pudotuksessa. En ollenkaan hahmottanut, kuinka paljon todella kaloreita söin ennen kun näin mustaa valkosella. Suosittelen siis kirjaamaan ruoat ja ottamaan jonkun tähän tarkoitetun apin käyttöön. Itselläni on Yazio.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.12.25 07:33:53

Suosittelen tutustumaan Kaisa Jaakkolan Hyvän olon hormonidieetti-kirjaan. On helposti luettava ja ns järkevä. Ei tähtää fitnessvartaloon, vaan terveyteen ja kertoo lempeästi miten terveeseen painoon pääsee.

Tekstistäsi huomioita: krooninen ajanpuute, voisiko sitä lähteä ratkomaan?
Pikkuhiljaa terveys etusijalle ja järjestäisi viikkoon aikaa, jolloin valmistaa ruuat etukäteen rasioihin, jotka saa napattua mukaan?
Rahkaa/ proteiinijuomia yms aina saatavilla? Proteiinia on hyvä saada keskimäärin 1,5g/ kg ihannepainoon nähden. Ja säännöllisesti syöminen pitää verensokerin tasaisempana eikä tule niitä isoja hiilarihimoja. Huomaan itselläni, että jos päivän proteiiniannos jää vajaaksi, niin illalla on semmonen nälkä, joka ei syömällä lähde.

Se, että viime aikoina ei tunne kylläisyyttä, voiko liittyä tähän hyvinkin pimeään vuodenaikaan? Hiilarihimo vaikuttaa pahenevan vuoden pimeimpään aikaan. Eli valoisampaa odotellen.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.12.25 07:35:24

Voin kertoa, että ihan helkatin vaikeaa on 45-vuotiaana painonhallinta ollut. Liikun ihan tarpeeksi: ratsastus 2h/vko, erilaiset ryhmäliikunnat lähinnä body pump 3h/vko ja kävely.

Aloin syömään 3krt päivässä. Aamupala, päiväruoka ja iltaruoka. Joka aterialla proteiinia. Aamulla se on munia tai raejuustoa, jota lisään myös lämpimiin ruokiin. Aamulla marjoja, ruualla kasviksia. Syön hiilareita joka aterialla. Aterioiden välissä juon vettä ja kahvia. Jätin kokonaan pois energiajuomat ja limpparin. Karkkia syön, mutta vähän.

En ole vieläkään ihan normaalissa painoindeksissä, mutta sain vyötärön n.80-85cm tienoille niin se riittää. Paino on vaihdellut aikuisiällä paljon ja olen sen mallinen, etten mikään siro ole ollut ikinä. Vaatekoko pieneni, ennen oli yläosat L-XL ja nyt joistain jopa S.

Välillä en jaksa liikkua niin paljon, mutta ruoka antaa myös jaksamista liikkumiseen. Yritän syödä mahdollisimman puhtaasti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.12.25 07:38:46

Ammattilainen avuksi!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.12.25 07:43:49

Yksi ajatus: joku puoli kiloa painonpudotusta ei tunnu missään, mutta älä menetä toivoasi: sinusta on sulanut silloin voipaketillinen! Tosi iso määrä kuitenkin!

Lähettäjä: Moto 
Päivämäärä:   17.12.25 07:56:25

Yksi ajatus: jos tulee nälkä niin lähde lenkille tunniksi. Katso sen jälkeen onko vielä nälkä.

Lähettäjä: Treenaaja 
Päivämäärä:   17.12.25 08:26:04

Syötkö tarpeeksi proteiinia? Sun pitäisi saada joku 100g päivässä että saat muutettua rasvaa lihasmassaksi eikä niin että tiputat myös lihasta laihtuessa.

Proteiini pitää kylläisempänä. 100g on käytännössä 500g jauhelihaa jos pitää laittaa se ymmärrettävään muotoon. Tietysti kannustan syömään kasvisproteiinia eikä vain lihaa.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.12.25 08:58:15

Vaihdevuosi-ikäisenä naisena sain hyvän ohjeen syömisiin valmennusryhmästä, ei tarvitse kytätä kaloreita tai seurata tiukkaa ruokavaliota. Kämmenellinen proteiinia, kourallinen hiilareita ja toinen kourallinen rehuja sekä peukalollinen hyviä rasvoja - joka aterialla. Ei muuta karkkia kuin 80 % tumma suklaa ja viljatuotteet aina täysjyvää.

Näillä ohjeilla olen mennyt muutaman kuukauden, kiloja tippunut ja olo parempi. Syön 4 krt päivässä eikä ole nälkä. Ei ole kuolemaksi, jos joskus ottaa karkin tai pullan, mutta enää ei ole naposteluhimoa tai sokerinhimoa, kun polttoainetta on tarpeeksi. Yllättävän helppo noudattaa myös ravintolassa syödessä, reissuille olen jonkin verran ottanut omia eväitä, mutta en myöskään ota huonoa omaatuntoa jostain satunnaisista proteiinipatukoista tien päällä, kunhan syö.

Päivämäärä:   17.12.25 08:59:04

Käy kaupassa kerran kaksi viikossa ja tee isot ostokset. Suunnittele ruuat etukäteen ja tarvittaessa valmista ne etukäteen jääkaappiin esim sunnuntaisin.

Jos olet syönyt vähän sitä sun tätä, ja alat syömään nyt itse tehtyä, kasvispainotteista ruokaa säännöllisesti 3-5 krt päivässä, luultavasti paino alkaa pudota jo tällä. Ruuan ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Esim kanan rintafilee, 5 eri kasvista uunissa hyvin maustettuna (vaikka bataatti, porkkana, parsakaali, paprika, kesäkurpitsa), täysjyväpastaa ja riisiä. Ruokaa ei tarvitse punnita eikä syömistä tarvitse pelätä.

Itse syön aika paljon samoja ruokia, jotta en jousu kaupassa tilttiin ja osta jotin valmisruokaa turhautuneena. Aamulla puuro erilaisilla täytteillä (raejuusto, proteiinivanukas, peanutbutter, marjat, leseet), lounaaksi ja päivälliseksi joku ruoka, jossa pääosassa priteiini, sitten kasvikset ja sitten hiilarit. Iltapalaksi jugurttiin tai rahkaan tehty smoothie, jossa on marjoja, hedelmiä, leseitä ym.

Lähettäjä: Asiaa 
Päivämäärä:   17.12.25 09:11:53

”Ruokaa ei tarvitse punnita eikä syömistä tarvitse pelätä.”

Tässä onkin mielestä erittäin hyvä ja tärkeä pointti. Ruoka tai syöminen ei ole vihollinen tai asia mitä pitäisi alkaa pelätä. Ruoka ei ole paha asia eikä syöminen sellainen juttu mitä itseltä tulisi kieltää. Polttoainetta tarvitsee jokainen. Muutat vain vähän sen laatua ja teet pieniä erilaisia valintoja, pian huomaat olosi parantuvan ja keventyvät samalla. Ei dieettiä, vaan pysyviä muutoksia tottumuksiin.

Päivämäärä:   17.12.25 09:16:34

KÄVELE.Paljon.Paikasta a paikkaan b.

Tee siitä rutiinia,osa päivittäistä elämää.

Etsi jotain muuta(henkistä) sisältöä arkeesi,ruoasta jää aukko joka tarvii täyttää jollain muulla asialla.

Opettele suhtautuu ruokaan intohimottomammin.Opettele ettei syöminen ole niin tärkeää.Eli lihavalla elämä pyörii osittain ruoan ympärillä,tee siitä itsellesi henkisesti toissijainen asia.

Päivämäärä:   17.12.25 10:15:19

Olen pudottanut tänä vuonna täysin samoista mitoista 10kg. Olen lihonut koko elämäni, on ollut pt ja ravintoterapeutti, liikun todella paljon yms aika perus kauraa varmasti aloittajalle. Onnistuin näin:

1. Opettelin tekemään käsitöitä. Olen ihmisenä ääri helposti koukuttuva ja jäin käsitöihin koukkuun ruuan sijasta. Lisäksi se antaa tekemistä niihin "tylsiin" hetkiin, esimerkiksi telkkarin katsomiseen.

2. Aloin keittää kananmunia jääkaappiin valmiiksi ja söin yhden aina ennen ruokaa. Minulla on todella paljon ongelmia kylläisyyden tunteen kanssa, joten näin kehoni sai aikaa heräillä ja tunsin oloni kylläiseksi nopeammin.

3. Laskin ruokailuvälineet alas joka suupalalla. Samoin jos söin käsin esim tortillaa, laskin sen kädestäni aina haukun jälkeen. Näin tiedostan paremmin syöväni, joten taas tunnen kylläisyyttä nopeammin.

4. Lopetin varsinaisten aterioiden miettimisen. Keitin kananmunia, pilkoin vihanneksia valmiiksi, paistoin tofua kippoon, ostin tortillalättyjä jne. Sitten söin pelkkiä ainesosia. Näin pysyin paremmin kartalla mitä syön ja kuinka paljon (minulla toimi alkuun punnitseminen, mutta se ei ole kaikkien juttu). Tämä myös vähensi ruuanlaittostressiä kiireisen arjen keskellä. Ja kun niitä ainesosia kääri tortillalätyn sisään niin siinäpä näppärä lounas töihin.

5. En jättänyt herkkuja pois vaan kerran viikossa on herkkupäivä. Tämä oli minulle iso kompastuskivi aikaisempien laihdutus yritysten kanssa, koska en sallinut itselleni mitään. Aina viimeistään kuukaudessa repsahdin ja siitä kierre alkoi alusta. Viikon seisoo vaikka päällään. Herkkupäivänä saa myös syödä niin, että on oikeasti täynnä, koska ainakin omalla kohdallani viikon kalorivaje on niin huomattava, että viikonloppuna pystyy yhtenä päivänä syömään esimerkiksi 2x vuorokauden kalorit ilman, että tulee plussaa.

6. Etsin pienimmän mahdollisen kalorimäärän millä pystyin jatkamaan elämääni normaalisti. Aluksi tämä oli ihan anaalista, mutta omalla kohdallani pakollista. Aloitin siitä kuuluisasta 1200 kalorista ja hivutin 100 kaloria ylöspäin viikossa niin, että lopulta tunsin oloni hyväksi 1600 kalorin päiväannoksella. Olen tehnyt tuota ennen toisinpäin, mutta minusta näin päin oli helpompi, sillä mahalaukku pieneni parin ensimmäisen viikon aikana melko hyvin ja tulin taas nopeammin täyteen.

7. Jätin punaisen lihan, leivän, pastan ja riisin pois. Noista kertyi huomaamattani paljon kaloreita ja ruuansulatus toimii näin paljon paremmin.

8. Jätin kaikki ultraprosessoidut asiat (pl nuo tortillalätyt jotka pelastivat tämän projektin :''D) pois. Pyrin ostamaan vain tuotteita, missä on vain yksi ainesosa. Suolisto toimii paremmin ja minusta ruokailuun liittyvä hormoonitoiminta on tasaantunut. Ruuasta ei myöskään enää tule äklö olo, vaikka herkkupäivänä söisikin esim sushia ja linssisipsejä.

9. Pyrin tiedostamaan mieliteot ja hyväksymään ne. Esimerkiksi jos tekee mieli sipsiä, yritän "keskustella" itseni kanssa mieliteon hyvistä ja huonoista puolista sekä siitä, olisiko se palkitsevampi jossain toisessa välissä esimerkiksi hyvän elokuvan kanssa. Tämä on vähän kuin mielikuvitus lapselle puhuisi, mutta ollut minulle tarpeellista.

10. Opettelin oman kiertoni rytmin ja sen vaikutuksen vaa'an lukemaan. Olen huomannut, että luteraalivaiheessa olen helposti 3-4 kg painavampi kuin ovulaatioviikolla. Kun tämän tiedostaa ja oppii, ei enää heitä hanskoja tiskiin heti kun paino nousee.

Tulipa melko lista, mutta tuossa asioita, mitä on ollut kohtuu helppo tuoda omaan arkeen ja paino on pudonnut alkukamppailun jälkeen kuin itsestään. Noin kilo lähtenyt pysyvästi kuukaudessa. Voisi varmasti tehdä nopeamminkin, mutta minulle tämä on ollut hyvä tahti. Pysyn järjissäni, mukavana ja jaksan omaa melko hektistä arkeani.

Päivämäärä:   17.12.25 10:18:17

Kiitos vastauksista, paljon hyviä vinkkejä oli tänne jo kertynytkin.

Liikkumistani sekä kiireisyyttänk pohtiville; teen kolmivuorotyötä, jolloin tismalleen säännöllinen ruokailurytmi on mahdoton. Työmatkani on 8km, jonka pyöräilen aina, paitsi ihan pääkallokelillä. Lisäksi käyn spinningtunneilla noin 2x viikossa, pump-tunneilla 2x viikossa sekä lenkkeilen aina kun ehdin, kaikki riippuu aina työvuoroista. Kävellen teen yleensä 5-10km lenkkejä, juostessa 5-15km. Satunnaisesti käyn myös crossfit-tunneilla, mutta vatsinaiseen crossfit-salin jäsentyyteen ei ole varaa, kun käyntikerrat jäisivät niin harvoiksi.

Lähettäjä: Dolly 
Päivämäärä:   17.12.25 10:23:11

Liikunnan puutetta sulla ei todellakaan ole. Eli tavallaan helppo homma, ei tarvitse kuin vaan muuttaa syömisiä terveellisemmäksi! :) Pienillä muutoksilla saat varmasti nopeasti muutoksia. Terveellinen kasvispitoinen ruoka on hyvää ja nopeasti valmistettavissa. Varsinkin kun sulla kun on kerta airfryerkin. Tsemppiä!

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   17.12.25 10:31:03

Vähän sipsiä on parempi kuin suklaa tai karkki. Täyttää paremmin jos haluaa jotain naposteltavaa.
Kolmivuorotyöstä huolimatta niin voit tehdä viikon eväät kerralla. Loppu on laiskuutta. Sitten jos sorrut huonoon ruokaan niin laita suuhun mutta sylje pois!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.12.25 10:50:01

Olin tuossa hiljattain kuntoutuksessa. Siellä oli myös ravintoterapeutin luento. 2 tunnissa tuli paljon hyödyllistä tietoa ravinnon suhteen. Jos mahdollista, niin suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin ravintoterapeuttiin. Tsemppiä aloittajalle.

Päivämäärä:   17.12.25 11:07:24

Ehkä sinulla on liikaa liikuntaa, kuulostaa aika hektiseltä tuo elämä. Kortisolit korkealla ei voi laihduttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.25 12:52:43

Onpahan paljon syömishäiriövinkkejä, vähän jopa yllätti. Ei voi kuin iloita että on päässyt kuiville omasta syömishäiriöstään niin ei käy edes mielessä suositella internetissä ihmisille että sylje vaan kielletty ruoka pois kun pureskelet sitä tovin ensin. Tai jotain pasta-salaatti OMADia. Jösses.

Olen liian kipeä kirjoittamaan mitään järkevää vinkkiä, paitsi että airfryerissä on tosi näppärä valmistaa maustettuja grilli/uunikasvisseoksia tai lohkojuureksia ja vaikka viipaloitua savutofua. Ajaa minusta pitkälti saman asian kuin makkaraperunat, mutta on kevyempää ja ravitsevampaa. Yleisestikin keskittyisin miettimään miten ruokavalioon saa lisää kasviksia enkä niinkään siihen, mitä sieltä voi ottaa pois.

Päivämäärä:   17.12.25 12:53:57

Keto tai VHH

Päivämäärä:   17.12.25 12:55:47

Siihen suuntaan terve ruokasuhde minulla on, että ymmärrän kyllä että ratkaisu laihtumiseen ei ole yksi salaatti päivässä. Pakko on syödä, muuten en pärjää arjessani. Jos verensokerit pääsee liiaksi laskemaan, on toimintakyky alhainen, töistä ja keskittymisestä ei tule mitään, päätä särkee ja on kiukkuinen ja huono olo.

Tämäkin varmasti helpottaa, kun söisi useammin ja terveellisemmin, niin verensokeri ei pääsisi heittelemään.

En ajatellut alkaa elämään yhdellä tuc-keksillä.

Päivämäärä:   17.12.25 13:12:50

En suosittele noin paljon liikkuvalle mitään ketoa.

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   17.12.25 13:23:49

Lähettäjä.
Päivämäärä17.12.25 12:55:47

Siihen suuntaan terve ruokasuhde minulla on, että ymmärrän kyllä että ratkaisu laihtumiseen ei ole yksi salaatti päivässä.

Oikein!! Ja pidä tästä kiinni.

Päivämäärä:   17.12.25 13:31:12

Kasviksien lisääminen on oikeasti ihan helppoa kun siihen pääsee sisälle. No, mikäpä ei olisi, mutta siis;

Makaronilaatikkoon voi laittaa sekaan esim porkkanaa, kesäkurpitsaa, pinaattia, tomaattia, paprikaa.. miten nyt vaan huvittaa. Monia näistä saa pakasteenakin.

Perunamuusiin voi laittaa sekaan lanttua, kukkakaalia, ihan kaaliakin. Hyvää tulee ja kasviksia tulee huomaamatta.

Tomaattikastikkeeseen sekaan myös porkkanaa, kesäkurpitsaa, pinaattia...

Ranskalaisten tilalle (tai kaveriksi, ei ole pakko kaikkea korvata) juureksia. Porkkana, palsternakka, lanttu, bataatti, mukulaselleri, punajuuri.. Myös esim eri kurpitsat, etenkin myski- ja hokkaidonkurpitsa.

Voi siis miettiä niitä omia arkiruokia ja miettiä mitä niihin voisi laittaa lisäksi, ei ole pakko lähteä syömään outoja ja pelottavia asioita vaan voi modifioida tuttuja.

Tai voit ostaa kaupasta aina yhden kummallisemman hedelmän tai kasviksen ja sitten kotona selvittää mitä siitä voisi tehdä. Googlata vaikka sen nimen ja reseptin, tai saman englanniksi, ja katsoa kuvahakua. Se on miten itse aluksi aloitin, lapsuudessa kotona ei syöty kuin lihaa ja perunaa.

Lähettäjä: Peukalo 
Päivämäärä:   17.12.25 14:08:46

"Arki on kiireistä, ehdin syömään harvoin, jolloin tulee ostettua usein nopeaa ja helppoa. Ehdin vain harvoin käymään isosti ruokakaupassa, joka johtaa siihen, että käyn hätäpäissäni ostamassa vain jotain mistä harvoin saa järkeviä kokonaisuuksia. En ehdi tehdä töihin eväitä, koska kotona ei ole tarvikkeita, jolloin tauolla täytyy käydä nopeasti ostamassa jotain valmista."

Ihan ensin puuttuisin tähän. Ruokailuun täytyy kiinnittää huomiota ja tuoda siihen edes jonkintasoista suunnitelmallisuutta. Ehdit kuitenkin liikkua viikossa monta kertaa niin varmasti löytyisi aikaa käydä kerran viikossa kaupassa ja tehdä edes osaksi viikkoa ruoat valmiiksi kerralla. Esimerkiksi samalla kun jokin helppo vuoka tms. on uunissa niin voit tehdä toisen ruoan pannulla. Osan aterioista voi sitten edelleen hakea nopeasti kaupassa, mutta ruoanlaitto kotona olisi hyvä saada alkuun. Netistä voi etsiä vaikka yhden vuoan ruokia, jotka ovat yleensä aika helppoja.

Kasvisten lisääminen on ollut mielestäni helpompaa, kun en ajattele niitä enää vain lisukkeina lihalle. Ennemmin kannattaisi ensin valita yksi tai kaksi kasvista, joiden ympärille sitten rakentaisi annoksen. Valitsin itse esimerkiksi viimeksi bataatin ja sen ympärille lisäsin parsakaalia, vuohenjuustoa ja broileria. Toisena esimerkkinä valitsin kaalin, jonka ympärille lisäsin muita kasviksia (paprika, porkkana) wokkiin ja proteiiniksi tofun tai katkaravut. Kasvikset voivat olla ruoassa helposti pääosassa eivätkä pakollisena lisukesalaattina.

Päivämäärä:   17.12.25 14:43:00

Ihan aloita tiedostamalla että kyseessä on elämäntapa muutos. Urheilukello on kiva olla. Lisäksi opiskele mitä ovat hyvät hiilarit. Esimerkiksi tumma riisi tai pasta on hyvä hiilarinlähde mutta valkoinen patonki tai rasvainen valkoinen pasta taas ei ole. Fatsecret äppi näyttää helposti paljonko syöt päivässä sokeria jne ja se myös näyttää mitä syöt liikaa ja mitä liian vähän. Tiedosta että näiden opetteluun ja rutiiniksi muodostumiseen menee noin 3kk ja lipsahduksia jne tulee mutta ne ei kaada maata.

Jos tykkäät ryhmä valmennuksesta niin on olemassa nettiversioita missä tulee valmiit ruokavaliot jne ja niissä on yleensä joku keskustelu ja kysely palsta. Jos sinulla on rahaa niin personaltrainer voi tukea sinua muutoksessa.

Paras neuvoni on että ole kärsivällinen ja älä muuta kaikkea päivässä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   17.12.25 14:51:42

Kerrotteko jonkun kirjan tai nettisivun, josta löytyy helppoja ja hyviä kasvisruokaohjeita ilman viittätoista aineisosaa? Kaupasta on tosi hankala ostaa myskikurpitsaa tai juuriselleriä, jos ei tiedä minkälaisen ruuan niistä tekisi.

Minä ajattelen painonpudotuksesta niin, että syön joka aterialla vähän vähemmän kuin ennen. Otan pienemmälle lautaselle, otan yhden perunan vähemmän tai jos ennen söin ruuan kanssa kaksi leipää, nyt otan yhden tai en ollenkaan. Mulla kun ei ole ongelmana suklaa tai sipsit, en syö niitä suunnilleen ikinä, muuta karkkia hillitysti.

Päivämäärä:   17.12.25 14:58:06

Määrien vähennys ei vaan ole kovin hyvä idea verrattuna kasvisten määrän lisäämiseen.

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   17.12.25 15:22:17

Tässä muutamia asioita, jotka on auttaneet minua:

1. Lisää hyviä asioita
Kaikkea ei tarvitse heti poistaa ruokavaliosta, vaan voi ensin keskittyä hyvien asioiden lisäämiseen. Ostat kaupasta suklaapatukan > osta myös banaani ja syö molemmat. Banaani pitää paremmin nälkää ja saat lisää kasviksia päivääsi.
Haluat nakit ja ranskalaiset illalliseksi > syö ruoan valmistuessa vaikka omena ja pari porkkanaa

2. Lisää kuitua ja proteiinia
Kiinnitä huomiota siihen paljonko saat kuitua päivässä - kuitu lisää kylläisyyden tunnetta ja tekee hyvää suolistolle. Ruisleipä aterian kyljessä tuo helposti yli 5g kuitua ja auttaa myös hiilarin himoon. Tarkista proteiinin saantisi - proteiinia 1,5g/painokilo vähintään.

3. Ruokien preppaus
Koita pari kertaa kuussa pitää päivä, jolloin teet ruokia pakkaseen. Tällöin väsyneenä ei tarvitse lähteä kauppaan vaan pakkasesta löytyy aina hyvä vaihtoehto. Huom! Tee ruokia, joita oikeasti haluat syödä, kasvissosekeitto pakkasesta harvoin himottaa, mutta hyvä lasagnen syö mielellään. Itse käytän joka toinen sunnuntai noin 3h siihen, että teen ruokia pakkaseen (yleensä teen kolme eri ruokaa). Kerran viikossa preppaan itselleni kasviksia, eli pesen/pilkon/kuorin kaikenlaista, mitä voin sitten napostella sen aikaa, kun esimerksi sulatan ruokaa mikrossa.

Itse olen tätä filosofiaa toteuttanut nyt reilu 3kk, ja vasta nyt voin sanoa, että olen saanut näistä jokseenkin rutiinin aikaiseksi. Ensi vuoden alusta alan harjoittamaan karsimista, eli pyrin keventämään valintoja/reseptejä. Pyrin siihen, että se suklaapatukka jäisi kauppaan ja mukaan tarttuisi vain banaani, mutta en pyri ehdottomuuteen. Siinä olen usein mennyt itseni kanssa metsään. Tässä syksyn aikana paino ei ole pudonnut kuin pari kiloa, mutta yleinen vointi näin muuten on paljon parempi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.25 19:43:31

” Itse juoksen päivittäin 10-30km lenkkejä. Paras ateria on salaatti höystettynä pastalla”

Kuinka iso salaatti pitää olla ja paljonko pastaa höysteenä, että jaksaa juosta 30 km?

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   18.12.25 00:07:39

Ote James Clearin Atomic Habits Workbookista (ja samaa käsitellään varsinaisessa kirjassakin):

Identiteettiin perustuvat rutiinit

Toinen ongelma pelkkään tavoitteeseen keskittymisessä [uusia rutiineja muodostettaessa] on se, että tällainen muutos on äärimmäisen vaikeaa. Tähän on kaksi syytä: (1) se ei tarjoa prosessia siitä, miten tavoitteeseen päästään, ja (2) se ei ota huomioon sitä, miten psykologia todellisuudessa toimii.

Pohjimmiltaan käyttäytymisemme on sisäisen identiteettimme näkyvin ilmentymä - arvojemme, uskomustemme ja sen, miten näemme itsemme. Jos näet itsesi juoksijana, on todennäköistä, että juokset säännöllisesti. Jos näet itsesi muusikkona, käytät todennäköisesti aikaa instrumentin harjoitteluun. Jos näet itsesi oma-aloitteisena ihmisenä, olet todennäköisesti varsin proaktiivinen. Kun samaistumme tiettyyn identiteettiin, sen kanssa linjassa olevien rutiinien toteuttaminen tuntuu helpolta. Ne eivät tunnu vaivannäöltä, vaan yksinkertaisesti osalta sitä mitä olemme.

Ne rutiinit, jotka tuntuvat pakkopullalta, ovat usein ristiriidassa identiteettimme kanssa: rahan säästäminen, vaikka näet itsesi shoppailua rakastavana ihmisenä, tai savukkeesta kieltäytyminen, vaikka koet olevasi tupakoitsija. Nämä teot tuntuvat vaikeilta, koska ne tuntuvat joltain, mitä yritämme tehdä, sen sijaan että ne olisivat osa sitä, keitä luonnostaan olemme. Jotkut rutiinit voivat olla järkeviä, mutta jos ne ovat ristiriidassa identiteettisi kanssa, et pysty toteuttamaan niitä pitkäjänteisesti.

Tästä syystä kestävien rutiinien rakentamisen ydin on uuden identiteetin luomisessa ensin. Nykyinen käyttäytymisesi on yksinkertaisesti nykyisen identiteettisi heijastus. Todellinen käyttäytymisen muutos on identiteetin muutos. Saatat aloittaa rutiinin motivaation ansiosta, mutta ainoa tapa, jolla pysyt siinä, on että siitä tulee osa identiteettiäsi. Jotta muuttaisit käyttäytymistäsi pysyvästi, sinun täytyy alkaa uskoa uusia asioita itsestäsi.

Jos näet itsesi kynsien pureskelijana, kynsien pureskelun lopettaminen tuntuu vaikealta - se tuntuu olevan ristiriidassa sen kanssa, kuka olet. Mutta jos alat nähdä itsesi ihmisenä, joka ei pureskele kynsiään vaan pitää huolta käsistään, käyttäytymisen muutos ei tunnu enää yhtä vaikealta.

Identiteetin ja toiminnan välinen yhteys on palautesilmukka. Mitä enemmän muotoilet identiteettiäsi tavoitteidesi mukaiseksi ("en ole kynsien pureskelija – olen ihminen, joka huolehtii käsistään"), sitä todennäköisemmin pystyt toimimaan sen mukaisesti. Samalla mitä enemmän toteutat tiettyyn identiteettiin liittyviä rutiineja, sitä vahvemmin alat elää tuota identiteettiä.

Miten tämä sitten viedään käytäntöön? Kyseessä on kaksivaiheinen prosessi:

1. Päätä, millainen ihminen haluat olla.

2. Todista se itsellesi pienillä onnistumisilla.

Päätä, kuka haluat olla ja työskentele sitten sitä kohti miettimällä, millaista käyttäytymistä sellainen ihminen toteuttaisi. Aloita sellaisten rutiinien toteuttaminen. Jokainen tekosi on ääni sen ihmisen puolesta, joksi haluat tulla. Mitä enemmän toimit sen identiteetin mukaisesti, jota pyrit ilmentämään, sitä vahvemmin alat tuntea eläväsi kyseistä identiteettiä - ja sitä helpompaa sen mukainen toiminta on jatkossa. Kyseessä on positiivinen kehä, joka pyörii yhä helpommin.

Tämä on todellinen syy siihen, miksi rutiineilla on merkitystä. Ei siksi, että ne auttavat sinua saavuttamaan tiettyjä asioita, vaan siksi, että ne auttavat sinua tulemaan siksi ihmiseksi, joksi haluat tulla. Keskity siihen, kuka haluat olla, älä siihen, mitä haluat tehdä - se on varmin tapa luoda elämä, jota rakastat.

--

Eli koeta aloittaja päästä irti suorittamisesta ja lähde miettimään millainen ihminen haluat olla. :) Kenties sellainen, joka pitää kehostaan huolta? Tai ravitsee sitä hyvin?Miksipä ei hieman konkreettisemmin myös "ihminen joka painaa pysyvästi x kiloa". Sitten lähdet miettimään mitä sellainen ihminen söisi perus arkenaan ja alat tehdä pienin askelin muutoksia kyseiseen suuntaan. Koska sellainen ihminen sinä olet (tulet olemaan). :)

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   18.12.25 00:32:24

Se Hep - nimimerkillä on tärkeä lainaus tuossa. Suurin osa laihdutuksesta ja painonhallinnasta on psykologista. Kannattaa perehtyä just niihin omiin esteisiin ja syömiset psykologisiin taustoihin, jotta voi lähteä niitä muuttamaan pysyvästi pikkuhiljaa.
Suosittelen myös Emilia Huvisen kirjaa Paskat geenit, siinä on avattu painonhallintaongelmia myös biologisesta näkökulmasta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.12.25 02:18:49

Tee neljän viikon ruokalista. Aloita laittamalla siihen ne terveelliset ruuat jota jo nyt syöt ja kerää sitten lisää reseptejä. Esimerkiksi k-ruoka on hyvä reseptilähde. Valmiiden wokkikastikkeiden pussin kyljessä on nopeita ja hyviä reseptejä. Tilaa ruokaostokset noudolla netin kautta 1 tai 2 kertaa viikossa. Katso listastasi seuraavat reseptit ja tilaa niiden aineet sekä aamupalat yms. Tämä vaatii aluksi hieman suunnittelua, mutta loppupeleissä helpottaa elämää ja säästää aikaa tosi paljon. Eikä tule heräteostoksia.

Lähettäjä: 11111 
Päivämäärä:   18.12.25 06:51:18

Piste, keto/vhh-ruokavalio ei estä liikkumista.

Lähettäjä: johan 
Päivämäärä:   18.12.25 06:54:09

Treenaaja: Rasva ei muutu lihasmassaksi, vaikka kuinka tankkaat proteiinia.

Päivämäärä:   18.12.25 07:59:25

Etsi Erno Poluksen Laihdu syömällä - joko kirja tai verkkokurssi.

Siinä on aamupalat, välipalat, lounaat ja päivälliset listattu joista voi valita. Helppo suunnitella etukäteen päivän syömiset. Eikä tosiaan tule nälkä niillä annoksilla.

Ei tarvitse laskea mitään, muistaakseni on suunniteltu 1800kcal / päivä energiansaannille ja konversio-ohjeet jos tarvitsee enemmän (tai vähemmän) energiaa kuin tuon, säilyttäen kuitenkin energiavajeen (millä se ihminen siis laihtuu)

Ei välttämättä maistu kaikille, mutta siinä on ainakin jonkinnäköinen jäsennelty pohja.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   18.12.25 08:55:42

Itse olen huomannut, että iltasyömisen rajoittaminen on ollut merkittävä asia painon hallinnassa. Päivällä syön lähestulkoon ihan mitä vaan, mutta klo 18 jälkeen en enää mitään. Ehkä joku hedelmä ja kuppi teetä, jos oikein kovin tekee mieli jotain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.