|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 16.12.25 22:01:34
Kaipaisin hyviä vinkkejä ja ajatuksia painonpudotukseen. En kaipaa kenenkään oman pahan olon purkamista tai mollaamista tähän ketjuun.
Olen ylipainoinen, painan 90kg, olen 170cm pitkä. Tiedän ja ymmärrän, että paino putoaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Liikun jo valmiiksi todella paljon ja minulla on hyvä peruskunto, tiedän että monen anonyymin mielestä se on mahdotonta, mutta sitäkään ei tarvi tässä ketjussa sen enempää puida.
Tiedän, että juuri minun ongelmani liittyy syömiseen. Arki on kiireistä, ehdin syömään harvoin, jolloin tulee ostettua usein nopeaa ja helppoa. Ehdin vain harvoin käymään isosti ruokakaupassa, joka johtaa siihen, että käyn hätäpäissäni ostamassa vain jotain mistä harvoin saa järkeviä kokonaisuuksia. En ehdi tehdä töihin eväitä, koska kotona ei ole tarvikkeita, jolloin tauolla täytyy käydä nopeasti ostamassa jotain valmista.
Lisäksi nyt viimeaikoina olen huomannut, etten tunne kylläisyyden tunnetta, ellen syö hirveästi hiilihydraatteja(?), esim. rahkat, hedelmät, munakkaat, keitot ja salaatit ei tunnu täyttävän alkuunkaan, vaan siihen rinnalle kaipaa aina leipää, perunaa, jotain "kiinteää" :D
Menneisyydessä on myös paljon traumaa ja pahaa oloa, josta tää huono syömismalli on myöskin saanut varmaan alkuaan, eli syön mitä huvittaa milloin huvittaa ja silloin kun ehdin. En osaa ajatella, että ehkä nyt airfryerissa valmistettujen ranskalaisten ja nakkien sijasta samassa ajassa ehtisin tehdä jotain terveellisempää. Kaupassa tai ruokia miettiessäni en osaa ajatella "boksin ulkopuolelta", vaan tartun aina samoihin vanhoihin tuttuihin ruokiin. Nettiin kun laittaa vaikka "arkiruokaideoita", tulee niin kummallisia reseptejä, että kokkausinto häviää samoin tein. Jotenkin olen kadottanut kosketuspinnan siihen, mitä normaali kotiruoka on ja millainen on normaali ruokarytmi.
Tukeudun ruokaan kun on paha olla, tylsää, kiire, mitä ikinä. Ruuasta tulee hyvä mieli ja tykkään hyvästä ruuasta. En kuitenkaan ahmi ja painoni on pysynyt samana jo useamman vuoden eli en liho jatkuvasti.
Nyt olisi kuitenkin aika saada painoa tippumaan pysyvästi. Tiedostan, että ongelmani johtuu syömisestä, nyt on helppo ajatella, että alan vain syömään terveellisemmin ja valitsemaan paremmin, mutta kun nälkä iskee niin on helppo tukeutua siihen vanhaan.
Kaipaisinkin siis lähinnä nyt jonkinlaisia ajatusmalleja, miten olette saaneet kiinni painonpudotuksesta. En haluaisi alkaa punnitsemaan ruokia tai syödä joka päivä tismalleen samat määrät tismalleen samoja ruokia, mutta jotenkin se nyt tarvisi tuonne pääkopaan saada iskostumaan, että muutos tarvii tapahtua ja siihen pitää sitoutua.
Ei auta ajattelu, että ylipaino on vaaraksi terveydelle, vanhat vaatteet ei sovi, näyttäisinkin omasta mielestäni paremmalta kevyempänä.
Heittäkää siis ajatuksia, miten teillä on lähtenyt painonpudotus käyntiin!
|