Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajo-opettaja haluaa että ajan automaattikortin 2

Lähettäjä: ltl 
Päivämäärä:   20.8.25 15:46:16

Eka osa: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10148532&t=10148532

Vaihda opettajaa, opettele olemaan huutelematta apua joka välissä, harjoittele jollain kaverin autolla liikkeelle lähtöä ja vaihteiden vaihtamista 1-2, isommat ehtii sitten isommassa vaihdissa. Peruuttele myös vähän.

Älä tyydy pelkkään automaattikorttiin, koska nykyään on paljon manuaaleja liikenteessä ja itsekin sanot, että työn puolesta on manuaaleja alla.

Re: Ajo-opettaja haluaa että ajan automaattikortin 2

Lähettäjä: Oppilas 
Päivämäärä:   20.8.25 15:50:11

Itl: en minä nyt joka välissä apua huutanutkaan, enkä edes ylipäätänsä huutanut vaan totesin että "apua, mitäs nyt" kun tuli auto suoraan vastaan ja jommankumman pitää väistää sivulle. Käyn harjoittelemassa tietty itsenäisesti kun tulee mahis manuaaliin mut on sekin nyt kun tuntuu että pitäis jo hitto osata ajaa ennen koko autokoulua! Opettajakin ihmetteli että enkö ole ennen tosiaan ajanut lainkaan autolla kun lähdettiin harjoittelemaan. Jotenkin tuli olo ettei hän vaan jaksaisi opettaa täysin aloittelijaa vaan haluaisi päästä helpommalla esim sellaisten kanssa joilla vaikka mopoista kokemusta tms.

Lähettäjä: juke 
Päivämäärä:   20.8.25 16:19:17

Vaihda opettajaa ja sano perusteluksi tuo, että sinä maksat opetuksesta ja nykyinen opettaja vain tiuskii, kun haluat opetella ja hänen opettavan. Miksi ihmeessä edes pitäisi autokoulua käydä, kun liikennemerkit ja muun teorian voi opetella itsenäisesti ja autolla pitäisi osata ajaa itsenäisesti jo ennen kuin autokouluun edes ilmoittautuu...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.25 17:18:14

Vaihda sitä opettajaa! Maksat jo muutenkin ison pennin tästä ilosta - todellakin on täysi valta vaikuttaa siihen, kuka sinua opettaa. :)

Nyt sinne toimistoon soittoa ja pyydät toisen opettajan. Kivan opettajan kanssa oppiminen on mukavaa ja helppoa, ja opettajan tiuskiminen oppilaalle ei ole millään tavalla sinun syytä - vaikka hötölässä moni sitä mieltä onkin :D

"Apua" "Sos" "Iik" on ehkä maailman normaalin reaktio ajoa opeteltaessa. Huvittavaa että uuden ketjun aloittaja visioi jotain sylki suupielessä APUAAAAAAAAA kiljuvaa oppilasta. :D Ihan kuin olisi jotenkin hysteeristä todeta "oho, apua" - apua on kirjiamellisesti juuri se sana, millä voi viidellä kirjaimella viestiä opettajalle että ups, mitäs nyt?

Itse olen ainakin normaali ihminen enkä mitään kirjakieltä taittava professori joka jaarittelee ummet ja lammet "herra opettaja, nyt sattui tilanne, että en ole aivan varma mitä pitäisi tässä nyt kytkimen ja kaasun painelusuhteen kanssa toimia päästäkseni eteenpäin"

Vaan normaali ihminen sanoo; Apua. Jeesiä. Sos. :D

Päivämäärä:   20.8.25 17:19:32

Eikä opettajan vaihtoa pyytäessä tarvitse perustella _yhtään mitään_.
Siellä autokoulussakin ymmärretään kyllä että henkilökemioilla on merkitystä ja ajokoululainen on tekemässä yhtä asiaa; hankkimassa ajokorttia, ja silloin asiakkaan pitää valita ja vaikuttaa omaan opetukseen opettajasta lähtien, jos on sellainen olo että nyt ei tuon maikan kanssa onnistu.

Päivämäärä:   20.8.25 17:22:41

Ja jos tuo koulu osoittautuu ihan surkeaksi kaikkien opettajien osalta, tai mikäli kukaan muu jännittää pk-seudulla ikäviä opettajia, niin voin ihan todella lämpimästi suositella Pasilan Autokoulua :)

Olen kiirehtinyt kortin kanssa ja sen takia käynyt jo kolmen eri opettajan kanssa ajotunneilla. Ihan jokainen on juuri sellainen lempeän lupsakka opettaja joista kukaan ei tiuski tippaakaan, alusta asti ollut sellainen olo että tuolla saa mokailla ja tuolla saa olla keskeneräinen, ja opettaja käyttäytyy kunnioittavasti ja empaattisesti ihan joka tilanteessa.

Päivämäärä:   20.8.25 18:10:21

Luulisi olevan tosiaan muitakin opettajia noin isossa lafkassa. Sitten toisaalta jos koulua pitäisi vaihtaa niin en varmaan saisi rahojani takaisin, maksoin nimittäin koko jutun kerralla pois :(

Päivämäärä:   20.8.25 19:00:33

Tää lafka missä minä käyn, on pieni, ja silti opettajia kolme.
Soita ja kysy. Muuten sun pitää katsoa peiliin ja kärsiä ikävän maikan kanssa. Aivan taatusti on useampia :)

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   20.8.25 19:43:12

Mistä johtuu, että täällä vaan valitat etkä mene sanomaan autokouluun, että haluat sellaisen opettajan, joka opettaa ajamaan manuaalilla?

Päivämäärä:   20.8.25 20:01:13

s: No niinhän minä olen sanonutkin. Tulin kyselemään mielipiteitä muilta tuosta automaattikortista jos et sattunut huomaamaan.

Jaha, opettaja sitten perui huomisen tunnin. Toiv saan nopeasti korvaavan jotta ei kortin saaminen veny.

Lähettäjä: djs 
Päivämäärä:   20.8.25 20:51:17

Mihin vedoten perui? Kai soitit heti, että haluat toisen opettajan, joten et edes tarvitse sen nykyisen opettajan tunteja?

Päivämäärä:   20.8.25 21:00:31

djs: sairastumiseen. Sieltä autokoulusta pitäisi kuulemma olla yhteydessä mahd pian uudesta ajasta.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.8.25 10:52:14

Ja uuden opettajan kanssa, vai mitä autokoulu on sinulle vastannut?

Päivämäärä:   21.8.25 11:05:05

,: eivät ole vielä ottaneet yhteyttä. Otan kohta sinne suuntaan jos ei ala kuulua. Muutenkin noita tunteja vaikea saada, meni melkein kuukausi ennenkuin ne pääsi aloittamaan.

Päivämäärä:   21.8.25 11:09:16

Tässä olisi sovelluskin jota kautta pitäisi pystyä varaamaan mutta ei jostain syystä pysty edelleenkään, sanoo vaan että sopivaa ajoneuvoa ei löytynyt.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.8.25 12:13:49

Aivan, heillä on siis liian vähän manuaalivaihteisia autoja.

Päivämäärä:   21.8.25 14:33:05

Ainakin suurimmassa osassa kaupungin eri pisteitä pelkkää manuaalia, pari pistettä missä myös automaattiin mahdollisuus. Mutta voisiko olla että automaateissa olisi tilaa enempi.

Lähettäjä: naaooa 
Päivämäärä:   21.8.25 14:34:41

Kyselitkö useammasta autokoulusta kortin saannin aikataulua ennen kuin ilmoittauduit tuonne, vai menitkö vain suoraan sinne asiakkaaksi? Olisiko jostain toisesta autokoulusta saanut ajokortin nopeammin ja ajotunnit päässyt aloittamaan viikon sisään ja tunteja 2 kpl putkeen?

Ajoin kortin 2003 eräässä kaupungissa. Sijainti oli minulle aika tärkeä, koska kuljin kävellen ja pyörällä, eli ainoa vaihtoehto koulun ja asunnon suhteen oli jossain keskustassa, koska koulu ja asunto oli keskustan lähellä. Keskustassa oli 3 autokoulua ja kävin jokaisesta kysymässä, paljonko B-kortti maksaa ja miten heillä on tilaa. Valkkasin sen kolmannen, kun se oli halvin ja sanoivat, että teoriatunnit alkaa joka maanantai ja ajotunneille pääsee hyvin ja kortin saa kuukaudessa.

Ajotunteja oli aina 2 putkeen, eli 1,5 h kerralla. Ainakin muistaakseni. Mutta minulta jäi yksi teoriatunti välistä, joten kortin saaminen siirtyi. Muuten olisin saanut kortin ripeässä aikataulussa kuukaudessa, nyt kesti 2 kk. Ajotunnit laitettiin tauolle, koska haluttiin, että saan ajaa tiiviiseen tahtiin ennen inssiä. Ja kerralla meni inssi ja kirjalliset läpi. Opetus oli tehokasta ja seuraava ajotunti saattoi olla jo seuraavana päivänä.

Oliko sinulla siis etukäteen tiedossa, että ajotunteja on hankala saada ja niiden aloitus menee kuukauden päähän? Vai luvattiinko, että kortin saa suoritettua ripeästi? Voitko siis vedota tuohon, että tämä nyt ei mene yhtään niin kuin on sovittu?

Kuulostaa kyllä jännältä, että manuaalivaihteisella on hankala saada tunteja, koska todella moni on edelleen sitä mieltä, että ehdottomasti nykypäivänä vielä manuaalikortti. Kaverin 18 v lapsi hankki kortin viime vuonna eikä edes harkinnut pelkkää automaattikorttia. Toki heillä perheessä toinen auto on manuaali ja se on nimenomaan farmari, ja poika tarvitsi kortin, että voi itse kuskata romujaan ja kavereitaan urheiluharrastukseen, eli on pakko voida ajaa autoa, johon saa niitä kavereita ja tavaraa mahtumaan.

Mutta jos aloittajan on hankala saada manuaalitunteja, niin sehän kertoo sen, että niille on edelleen kysyntää. Mutta aika huono maine autokoululle, jos ei voi tarjota asiakkaille tunteja ja opettajatkin on pastapäitä.

Älä odottele, että ottavat yhteyttä, vaan ota itse yhteyttä ja kysy, että miten aikovat ajotunnit sinulle järjestää, kun olet koko homman jo maksanut. Ja jos ei tunteja ala järjestyä, niin vaadi, että saat rahat takaisin ja siirryt toisen autokoulun asiakkaaksi. Ja tämä yhteydenotto sitten kirjallisena, etkä pyytele anteeksi, että kyselet. Ole selkeä ja esitä vaatimuksesi suoraan, ei kierrellen ja pehmennellen. Vaadi vastauksia ja rahoillesi vastinetta.

Päivämäärä:   21.8.25 14:39:32

Lähettäjä: ,
Päivämäärä: 21.8.25 12:13:49

Aivan, heillä on siis liian vähän manuaalivaihteisia autoja.

Todennäköisesti haalittu liikaa asiakkaita. Veikkaan, että siellä seisoo yksi automaatti pihassa, mutta harva haluaa rajoitettua korttia. Kyseinen opettaja taasen ei oikein viitsisi opettaa, joten yrittää sysätä sellaiset tapaukset pois itseltään..

Päivämäärä:   21.8.25 15:08:59

naaooa: enpä tajunnut tiedustella tuota asiaa. Otin vaan koulun minkä kaverini käynyt (tästä oli tosin hänellä aikaa) ja joka lähellä asuinpaikkaani.

Otin nyt yhteyttä ensin viestillä, ei vastausta. Soitin asiakaspalveluun, sieltä ei nähty opettajani kalenteria. Kysyin että onko tuo ainoa ope tässä toimipisteessä niin on joku muukin mutta en saanut siitäkään oikein selvää. Asiakaspalve sanoi että pyytää toimipistettäni olemaan yhteydessä kunhan ehtivät. Minulla on siis vaan 4 ajotuntia varattuna tulevaisuuteen ja yhteensä niitä pitäisi käydä 18.

Lähettäjä: deeeo 
Päivämäärä:   21.8.25 15:17:17

"Asiakaspalve sanoi että pyytää toimipistettäni olemaan yhteydessä kunhan ehtivät."

Laita vielä kirjallinen yhteydenotto, jossa kerrot soittaneesi heille ja tiedustelleesi ajotuntiesi ajankohtaa. Vaadi myös, että kuittaavat sähköpostisi luetuksi ja että siihen vastataan pikaisesti, ei "kunhan ehtii".

Kummallista, jos rahat kyllä kelpaa, mutta heillä ei ole mitään velvoitetta tuottaa palvelua, josta asiakas on hinnan jo kokonaisuudessaan maksanut.

Itse maksoin aikoinaan autokouluni 3 erässä, eli en kerralla. Korttti maksoi jotain vähän yli tonnin ja maksuerät oli ehkä 350 e. Siitä päättelen, että kolmessa erässä maksoin.

Päivämäärä:   21.8.25 15:25:52

deeeo: Pitää kaivaa jostain sähköpostiosoite. Laitoin whatsapp-viestin jota kautta aiemmin sovittu tunteja ja soitin tosiaan tänään aiemmin. Nyt alkoi kaduttamaan että maksoin koko 1800e kerralla (plus trafin kulut) mutta enpä osannut odottaa tällaisia ongelmia noin isolta firmalta joka toimii useammassa kaupungissakin.

Päivämäärä:   21.8.25 15:30:30

Myös kaverillani oli kokemus että jos oma opettaja perui tunnit niin sai heti sijaisen.

Lähettäjä: naaooa 
Päivämäärä:   21.8.25 15:44:16

Tuossa "minun" autokoulussani oli muistaakseni 2 opettajaa ja 3 autoa. Saattoi toki olla kolmaskin opettaja, mutta itse muistan vain nuo kaksi. Minua opetti koko ajan yksi ja sama. Mutta heillä saattoi toki olla niin, että toinen opetti enemmän aamulla ja päivällä, toinen päivällä ja illalla. Tunteja oli siis mahdollista tehdä aamusta iltaan, eli niitä kyllä pidettiin. Itse pystyin käymään tunneilla vain iltapäivällä/illalla, koska päivät meni opiskellessa ja läsnäolo oli pakollista. Mutta heillä tosiaan kortin sai kuukaudessa ja ei ollut mitään "tuu vaan asiakkaaksi ja maksa kaikki, katotaan jos joskus ehdittäis pitää sulle tunteja".

Aika törkeää kohtelua aloittajalla. Jos raha kelpaa, niin pitää silloin myös olla suunnitelma, missä aikataulussa sille saa vastinetta.

Yksi kaverini, joka oli autokoulussa samaan aikaan kanssani, sai epilepsiadiagnoosin kesken autokoulun. Eli se aiheuttaa vuoden ajokiellon, joten autokoulu meni tauolle. Ei hätää, asiat hoitui, opetus jatkui kun sai lääkäriltä luvan siihen. Tuossa autokoulussa siis hoidettiin asiat todella hyvin.

Päivämäärä:   21.8.25 15:49:12

naaooa: mullakin oli tavoite suorittaa kortti ennen joulukuuta (jos en vaan ite tyri kokeita tms) koska sen jälkeen tulee olemaan haastavaa minun puoleltani. Mutta saa nähdä miten käy kun nytkin välillä 1h viikossa ja välillä kaksi. Ja siis 4 tuntia varattu. En tiedä milloin loput ovat.

Päivämäärä:   21.8.25 15:52:46

Tässä olisi siis ollut minun tavoitteella 5kk aikaa suorittaa kortti mutta huonolta näyttää.

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   21.8.25 16:02:40

Ajotunnit olisi hyvä saada tiiviisti, että oppi pysyy päässä. Jos on yksi tunti kerran viikossa niin ei siinä ehdi juuri oppia ja joka kerta pitää ns. aloittaa alusta, jos ei ole aiempaa kokemusta tai mahdollisuutta harjoitella itse. Eli aika huonolta kuulostaa.

On paljon niitä jotka osaavat jo ajaa autoa kun autokouluun menevät. Juuri nämä peltoautoilijat yms. Heillä ajotunnit siis lähinnä on sitä, että käydään asiat pikaisesti läpi, kun ne pitää käydä, mutta mitään ei varsinaisesti hinkata. Se on lähinnä vain opettajan kanssa ajelua ja opettaja tsekkaa, että osaahan oppilas vaadittavat asiat.

Tuollaisilta rahastetaan vähän turhaan, koska muutama ajotunti riittäisi siihen, että opettaja tsekkaa, että eihän ole mitään missä voisi inssissä tyriä, ja sitten voisi mennä suoraan inssiin. Eli koulun pihasta suoraan liikenteen sekaan, pari parkkeerausharjoitusta, kaupungilla ruuhkassa ajoa, käydään motarilla, siinä se. Eli olisi mahdollista saada ajokortti halvemmallakin kun olisi vähemmän tunteja. Inssi ja kirjalliset sitten normaalisti.

Ja sitten on näitä kotiopetuksessa olevia, joita opettaa opetusluvalla esim. toinen vanhemmista. Heillähän ajotunteja saa olla niin paljon kuin huvittaa ajaa, kunhan asiat käydään läpi. Tutvot ovat tällaisten kanssa tavallista tarkempia inssissä, mutta toisaalta he saavat harjoitella niin paljon kuin huvittaa ja joku viitsii kyydissä istua opettamassa.

Ajamaan ei kuitenkaan opi kuin ajamalla, ja jos aloittajalla ei aiempaa kokemusta ole eikä tunnu saavan kokemusta muualta, niin silloin hän tarvitsee ne ajotunnit. Ja mielellään tiiviisti, ettei tuntien väliin jää paljoa aikaa.

Lähettäjä: kerfa 
Päivämäärä:   21.8.25 16:13:37

Kaverini sanoi joskus ettei uskalla hankkia korttia kun ajattelee, ettei hänestä ole kuskiksi. Ei olisi saanut vanhemmiltaankaan autoa lainaan että olisi kortin saatuaan voinut opetella, eikä hänellä ollut varaa hankkia omaa autoa. Nyt on jo 10 v ollut palkkatyössä, joten olisi varmasti varaa hankkia kortti ja auto, muttei sitä tee vieläkään. Ihan terve ihminen on, mutta jostain syystä ei.

Olen itse nelikymppinen enkä ole koskaan omistanut autoa, vaikka kortti ollut yli 20 v. Mutta muiden autoilla olen kyllä ajanut ja joskus vuokrannut auton. Ja kun on kortin hankkinut, niin ainahan voi sitten harjoitella! Esim. itse olen aina lähtenyt rauhassa liikkeelle ja miettinyt jonkun helpon reitin jolla on hankala tyriä. Parkkeeraan johonkin missä on tilaa ja välillä on ollut kaveri vieressä kartturina.

En itsekään ollut mikään varma kuski autokouluun mennessäni ja oikeasti mietin, että saankohan inssiä läpi. Meni kuitenkin kerrasta. Sain onneksi myös äitini autoa ajaa ja siten varmuutta tuoreena kuskina, joten ihan ok kuski minusta on kehittynyt.

Mutta jotenkin aloittajan pitäisi nuo tunnit saada järjestymään kun on ne kerran jo maksanutkin! Eihän tuosta tosiaan mitään tule että rahat otetaan mutta palvelua ei sitten tarjotakaan.

Päivämäärä:   21.8.25 16:21:36

Itseasiassa maksoin tuosta lähes sen 2000e kun otin liukkaan ajonkin radalla enkä simulaattorilla. Turhauttavaa.

Päivämäärä:   21.8.25 16:28:01

Ja mitä ihmettä, ainakin google kertoo että oma toimisto seuraavan kerran auki ma klo 13. Mistä heidän pitäisi olla yhteydessä.

Lähettäjä: rir 
Päivämäärä:   21.8.25 16:46:59

Minua ainakin kiinnostaa miten tämä keissi etenee. Pidä pliis meidät ajan tasalla siitä, saatko opettajan vaihdettua ja tunnit suoritettua ja rahalle vastinetta. Tai rahat takaisin ja pääset toisen autokoulun asiakkaaksi.

Päivämäärä:   21.8.25 17:01:22

rir: aloin lukemaan noita peruutusehtoja. 99e pitää maksaa irtisanomismaksua ja sitten tietty ne opetukset mitä on käynyt. En tiedä mitä noista teoriajutuista velotettaisii.

Ja jos olisin vaihtanut sinne automaattipuolelle niin siitäkin olisi joku maksu otettu.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   21.8.25 17:29:25

"rir: aloin lukemaan noita peruutusehtoja. 99e pitää maksaa irtisanomismaksua ja sitten tietty ne opetukset mitä on käynyt. En tiedä mitä noista teoriajutuista velotettaisii."

Ai siis sinun pitää maksaa siitä, ettet saa palvelua, jonka olet jo kokonaisuudessaan maksanut? Eikö ennemmin heidän pitäisi maksaa sinulle siitä, että eivät tuota palvelua, josta maksoit?

Toki jos olet tehnyt sopimuksen, jossa sanotaan, että kortin viimeistään joulukuussa jos et itse tyri kirjallisia/inssiä, niin silloin voikin olettaa, että autokoulu ajattelee, ettet edes halua suorittaa nopeassa tahdissa. Joten millaisen sopimuksen olet siis heidän kanssaan allekirjoittanut?

Päivämäärä:   21.8.25 17:31:04

öö: sopimuksessa ei ole puhuttu aikataulusta mutta alkukartoituksessa olen kertonut että joulukuuhun mennessä tavoite.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   21.8.25 17:37:06

Okei, no sitten. Sinun on siis ihan turha hoputtaa heitä tarjoamaan sinulle tunteja nyt, jos itse olet sanonut, että tavoite saada kortti vasta monen kuukauden päästä.

Päivämäärä:   21.8.25 17:49:46

No en niitä viime tippaankaan halua jättää, pitihän tuossa olla pelivaraa jos täytyy uusia inssejä tms.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.25 17:57:37

Odota nyt että soittavat ja selvitä, tarjoavatko uutta opea ja lopeta tuo panikointi.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   21.8.25 18:10:31

Ei kai tämä oikeasti ole näin vaikeaa? Sanoo palvelun tarjoajalle, että haluan manuaalikortin. Varmasti aikatauluunkin voi ihan itse vaikuttaa vaikka mitä olisi alkukartoituksessa höpissyt, kunhan avaa suunsa ja kertoo toiveensa.

Päivämäärä:   21.8.25 19:17:35

wanha kurppa: ilmoitin opettajalle kun perui tunnin että pysyn manuaalissa. Mutta tunteja ei tuon kummoisemmin saa vaikka haluaisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.8.25 19:53:17

Miksi ottavat lisää asiakkaita jos eivät voi tuottaa palvelua josta heille maksetaan? Tekisin tästä valituksen johonkin.

Päivämäärä:   25.8.25 17:59:10

Kokeilin vielä toista tuntia alkuperäisen opettajan kanssa. Opettaja löntysti autolle myöhässä viestittäen kehonkielellään ettei voisi vähempää kiinnostaa. Olin käynyt tässä välissä vaihtelemassa hieman tuttavani manuaalin vaihteita joten minua ei enää juurikaan jännittänyt. Nyt opettaja viimeistään näytti todelliset karvansa ja tiuski ja hermostui jatkuvasti jos EN OSANNUT JOTAIN JO VALMIIKSI tai toimin väärin. Nyt olin ainakin rauhallinen ja jos tuli pulma eteen niin kysyin vain viileästi että miten toimitaan. Ei auttanut. Puhui kuin idiootille ja pyöritteli silmiään.

Vaihdan opettajaa mutta pitää siirtyä kauemmas toiselle toimipisteelle eikä sielläkään ole järkeviä ajoaikoja oikein. Annoin palautetta opettajasta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.8.25 09:09:05

Eikun ilmottat, ettet tue tämmöstä toimintaa ja vaihdat kokonaan liikettä, rahat takaisin.

Lähettäjä: ldd 
Päivämäärä:   27.8.25 12:25:36

Vaadi autokoululta vastaus siihen, että mistä sinä heille oikein maksat. Sinunhan kuuluisi maksaa opetuksesta, mutta nyt et opetusta saa, joten mistä he veloittavat?

Myöhästyminen pitää kompensoida toisesta päästä, eli myöhästyminen venytetään loppupäästä varttia pidemmäksi. Tai sitten sen tunnin saa ilmaiseksi, jos myöhästyy paljon.

Olet varmasti saanut jotain teoriamateriaalia? Oletko tutustunut niihin, eli sinun voidaan olettaa teoriassa tietävän, mitä ja miten sinun kuuluu toimia, ja ajotunnilla vain harjoittelet asiaa käytännössä?

Olen itse käynyt autokoulun silloin, kun sai vielä ihan paperisen kirjan. Eikä ajotunnilla todellakaan opetettu enä äteoriaa. Sitä varten oli teoriatunnit ja itsenäinen opiskelu, joten oppilaiden oletettiin hallitsevan aiheeseen liittyvä teoria siinä vaiheessa, kun ajotunnille tulevat.

Jos et ole yhtään perehtynyt teoriaan, niin en yhtään ihmettele, jos ajo-opettajasi on pinna kireällä.

Voit myös katsoa youtubesta tai vaikka instasta videoita siitä, miten autoa ajetaan, niin osaat teoriassa esim. ruutuun peruuttamisen tai taskuparkkeerauksen.

Päivämäärä:   4.9.25 13:47:44

Idd: olen perehtynyt teoriaan mutta en kaikkea muista koska kävin ne heti kun ilmottauduin kouluun. En tajunnut että ne lukittuvat kun on käyty eikä niihin pääse palaamaan. Toki netistä olen yrittänyt hakea tietoa.

Lähettäjä: ldd 
Päivämäärä:   4.9.25 16:45:38

Luulisi, että teoriamateriaalit on käytössä koko autokoulun ajan. Pitäähän niihin päästä palaamaan pitkin kurssin kestoa.

Kysy autokoulusta, että miksi materiaaleja ei saa käyttää vaikka niistä on maksanut.

Paperisia autokoulukirjoja löytää myös kirppiksiltä, torista tai muilta nettikirppilsiltä, roskalavalta, jne. Hanki sellainen.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.9.25 16:54:37

Pyydä takaisin käyttöösi ne teoria-aineistot. Sinähän olet maksanut niistä!
Ei ole mitenkään tavatonta, että teoriakoetta ei saa heti läpi vaan joutuu uusimaan. Eihän siinä mitään järkeä ole, että ne pitäisi lunastaa uudestaan.

Kun tavoitteesi on saada kortti joulukuussa, sinulla on vielä kolme kuukautta aikaa ajoihin. Teorian voit mennä suorittamaan vaikka heti. Siinä ei kai ole rajoitettu aikaa, kauanko on voimassa ennen ajokoetta vai onko?

Päivämäärä:   4.9.25 17:39:04

Luulin tuota joksikin bugiksi ja kyselin noista mutta sieltä vastattiin että ei niihin pääse enää kun on luettu. Ihan älytöntä kyllä.

Päivämäärä:   4.9.25 17:40:22

Ja tosi kummallista että silloin kun kaverini kävi tuota ks koulua niin sanoi että pääsi palaamaan niihin mutta tuo on joku uusi muutos ilmeisesti.

Lähettäjä: Eee 
Päivämäärä:   4.9.25 20:01:33

Siis mitä helv? Millä paikkakunnalla autokoulu noin toimii?

Kysy kuluttajaNEUVOJALTA (ei kuluttajaasiamieheltä) että onko edes laillista ettei materiaaleihin voi palata. Haluan kuulka hänen vastauksen!

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.9.25 20:10:16

Asia ymmärretty, että ei voi palata, mutta koska sinä olet ne maksanut, ne pitää olla sinun käytettävissä uudestaan. Tee kirjallinen vaatimus. Se on sitten tositteena kuluttajaneuvojalle, tai asiamiehelle, miten vaan.

Päivämäärä:   4.9.25 20:42:26

Otan ihan huvikseni tuonne kuluttajaneuvojaan yhteyttä ja kyselen heidän mielipidettä. Kiva kun en ole edes teoriakokeessakaan vielä käynyt kun haluaisi kunnolla osata asiat että olisi joku mahis päästä läpi.

Päivämäärä:   4.9.25 20:42:51

Ja tämä on Helsingissä, CAP-autokoulu.

Lähettäjä: ijp 
Päivämäärä:   4.9.25 21:30:53

Kiitos, tiedän välttää tuota.

Todellakin matskut pitää olla käytössä autokoulun loppuun asti, niin kauan kuin ajotunteja vielä on ja kortti taskussa. Niissähän on ajoon liittyvää teoriaa myös! Ja pitäähän niitä saada kerrata ennen kirjallisiakin.

Ota heti yhteys kuluttajaneuvojaan. Voit hänen vastauksen sitten laittaa autokoululle kun vaadit saada materiaalit käyttöösi.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   4.9.25 22:47:30

Meinasinkin tulla arvelemaan että mahtaa olla kolmikirjaiminen ketjukoulu kyseessä, juuri sellaiselta kuulostaa meininki. Itsekin yritin kyseisen puljun haarakonttorissa ensimmäistä kertaa b-korttia suorittaa, oli pakko jättää kesken.

Päivämäärä:   5.9.25 22:36:11

Jep. . Taas saan vaan yhtä ajotuntia viikkoon. Tuntuu ettei auton käsittelyyn tule mitään rutiinia tätä menoa.

Lähettäjä: Elela 
Päivämäärä:   1.10.25 10:14:10

Onko aloittajan autokoulu edennyt?

Päivämäärä:   1.10.25 10:38:22

Elela: melko nihkeästi kun olin viime viikon kipeänäkin joten nyt parin viikon tauko. Vielä hinkutellaan samoja asioita kuulemma seuraavallakin kerralla ennenkuin lähdetään kaistan vaihtoon. Tänään yritän mennä suorittamaan teoriakokeen.

Päivämäärä:   1.10.25 10:48:09

Mutta vaihteiden vaihtelussa ei ole juuri ongelmia (kunhan muistaisi valoissa yms vaihtaa ykköselle) eikä oikein mikään enää jännitäkään paitsi kovempi vauhti.

Lähettäjä: uus 
Päivämäärä:   1.10.25 12:00:58

Onko CAP Autokoulu Viikki :D Puolisoni yritti siellä ajaa korttia keväällä ja oli kyllä niin sekoilua, että ei toistakaan. Puljun ainoa opettaja oli kettumainen tiuskija ja aikoja ei saanut mitenkään. Mikä hemmetin systeemi ylipäänsä on sopia aikoja Whatsappilla, kun muilla kyseisen mestan paikoilla on ihan ajanvarauskalenteri käytössä.

Vaihda pois!

Päivämäärä:   1.10.25 12:14:55

uus: ai Viikissäkin moista :D Mulkero opettaja oli Herttoniemessä, vaihdoin Itikseen jossa opettaja asiallinen. Mutta aikoja tosi huonosti ja sovelluksessa olisi varauskalenteri mutta sen kautta ei voi varata vaan pitää just whatsappilla yrittää.

Lähettäjä: Uyy 
Päivämäärä:   19.12.25 16:54:12

Miten tässä kävi? Saiko aloittaja jo kortin ja onnistuiko manuaalilla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.