Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajo-opettaja haluaa että ajankinAutomaattikortin

Lähettäjä: Oppilas 
Päivämäärä:   19.8.25 08:49:49

Tänään oli ensimmäinen ajotunti. Ajettiin rauhallisella asuinalueella mutta oli siellä muitakin liikennettä, autoja ja pyöräilijöitä yms. Ajo-opettaja sanoi jo alussa ennenkuin oltiin edes juuri mitään ajettu että minun kannattaisi vaihtaa manuaalikortista automaattiin kun jännitän niin paljon. En edes arvannut että tulen jännittämään noin paljon ajamista mutta pystyin kuitenkin toimimaan ohjeiden mukaan rauhallisesti.

Mitä te tekisitte? Meillähän on automaattiauto mutta harmittaa jos en opettele manuaalia eikä sitä saisi tulevaisuudessa ajaa. Lisäksi ajotunnitkin lähtevät kauempaa kuin nykypaikasta.

Re: Ajo-opettaja haluaa että ajankinAutomaattikortin

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.8.25 08:52:54

Ehdottomasti manuaali. Sillä saa ajaa automaattiakin ja jännitys kyl katoaa kun ajaa enemmän. Outo opettaja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.25 08:54:22

Vaihtaisin ajo-opettajaa ja ajaisin sen manuaalikortin.

Toki fakta on se, että jos kortin saamisen jälkeen et manuaalia aja pitkään aikaan, niin se taito unohtuu.

Lähettäjä: Ihb 
Päivämäärä:   19.8.25 08:54:34

Opettaja on rahan perässä. Haluaa, että sitten myöhemmin ajat manuaalin erikseen ja maksat uusista tunneista.

Päivämäärä:   19.8.25 09:01:52

.: varmasti unohtuu. Mutta harmittaa jo nyt ajatus siitä jos joutuukin menemään uudelleen inssiin mikäli tulevaisuudessa manuaalia tarvitsee. Toki voihan silloinkin ottaa niitä ajotunteja varmaan taas jotta muistuu mieleen.

Lähettäjä: juuei 
Päivämäärä:   19.8.25 09:02:56

Ei missään tapauksessa. Automaattikortilla saa ajaa vain automaatteja. Itsekin ollut tänä kesänä autokoulussa ja yritän saada ajokoetta läpi, just vaihteiden vaihto tökkii mutta minkäs teet kun ajotunteja on niin vähän ettei ehdi saada rutiinia. Mutta ihan jo budjettisyistä on todennäköistä että oma auto tulee olemaan manuaali, joten tottakai pitää koulukin käydä sellaisella autolla.

On muuten tosi huono ope jos parin tunnin jälkeen huomauttelee jännittämisestä. Se ois sen opettajan tehtävä neuvoa ja opastaa niin että jännitys häviää.

Päivämäärä:   19.8.25 09:05:53

juuei: siis nyt oli vielä eka ajotunti ja olin ollut ratissa ehkä 5minuuttia kun sanoi tuosta että kannattaa ajaakin automaatti. Eli ei ollut juuri edes nähnyt ajamista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.25 09:06:52

Näillä tiedoilla kortin sijasta opettaja vaihtoon

Lähettäjä: juuei 
Päivämäärä:   19.8.25 09:11:52

Mitäs tämä nyt oikein on olevinaan? Siis eihän ekalla tunnilla tehdä muuta kuin mennään tyhjälle parkkipaikalle ja opetellaan liikkeelle lähtöä ja muita perusasioita. Mä ajoin liikenteen seassa muistaakseni kolmannella tunnilla eka kertaa, sekin tuntui tulevan tosi äkkiä.

Mä jännitän ajamista edelleen enkä usko että pääsen jännityksestä eroon pitkiin pitkiin aikoihin. Mutta jotenkin se on jo hallinnassa niin ettei kovin paljon häiritse keskittymistä. Kunhan nyt vaan menisi se inssi läpi!

Aivan surkea opettaja jos ekalla tunnilla sanoo mitään jännityksestä.

Päivämäärä:   19.8.25 09:15:06

juuei: itekin yllätyin kun pitikin ajaa siellä missä muutakin liikennettä vaikkei nyt minnekään kaupungin keskustaan mentykään. Luulin että oltais menty jonnekin parkkipaikalle tms.

Päivämäärä:   19.8.25 09:16:52

Tämä tosi paljon

Näillä tiedoilla kortin sijasta opettaja vaihtoon

Opettajalla on nyt joku muu kuin oppilaan etu mielessä. Olisi outoa jos ekat kerrat auton ratissa ei yhtään jännittäisi.

Lähettäjä: villiätouhua 
Päivämäärä:   19.8.25 09:17:16

"
Mitäs tämä nyt oikein on olevinaan? Siis eihän ekalla tunnilla tehdä muuta kuin mennään tyhjälle parkkipaikalle ja opetellaan liikkeelle lähtöä ja muita perusasioita"

Itse ajoin kuorma-autokortin ja ekalla kerralla suoraan liikenteeseen Tampereella. En ollut eläissäni autoa ajanut. Tämä tosin kultaisella kahdeksankymmentäluvulla.

Päivämäärä:   19.8.25 09:17:26

” Siis eihän ekalla tunnilla tehdä muuta kuin mennään tyhjälle parkkipaikalle ja opetellaan liikkeelle lähtöä ja muita perusasioita. Mä ajoin liikenteen seassa muistaakseni kolmannella tunnilla eka kertaa, sekin tuntui tulevan tosi äkkiä.”

No tämähän riippuu ihan ihmisestä. Omalla ajotunnilla aikoinaan käytiin parit liikkeelle lähdöt tyhjällä parkkipaikalla ja se kun sujui, niin ei muuta kuin liikenteeseen. Ei toki vielä mihinkään keskustaan tai valtaväylille, mutta hiljaisempia reittejä pitkin ajeltiin.

Toki opettajalla pitäisi olla pelisilmää, että juurikin jännittäjien kanssa siellä parkkipaikalla pyöritään kauemmin. Minua ei jännittänyt ja pystyttiin hyvin nopeasti siirtymään liikenteeseen.

Päivämäärä:   19.8.25 09:18:01

Niin ja mä olen ajanut kortin vuonna 2017, eli aika vasta.

Päivämäärä:   19.8.25 09:18:05

.: me aloitettiin siis oikealta ajotieltä ihan kaikki.

Päivämäärä:   19.8.25 09:25:54

Kuulostaapa oudolta! Meillä ensimmäinen ajotunti ei ollut liikenteessä, vaan ensin opeteltiin auton käsittelyä. On ihan luonnollista, että aluksi jännittää. Eiköhän lähes kaikkia joilla ei ole mitään peltoautoa tai muuten päässyt autolla ajoa ennen autokoulua opettelemaan.

Sano jämptisti vain, että haluat oppia ajamaan manuaalia. Siitähän sinä hänelle maksat, hänen tehtävänsä on sinua opettaa.

Päivämäärä:   19.8.25 09:28:58

-: oon tosiaan koko kortinkin maksanut, otin kaikki ajotunnit oikealla autolla simulaattorin sijasta että opin ja jonkun laajemman paketin missä ajo-opetusta ylipäätänsä enemmän mitä perusopetuksessa. Eli lähes puolet enempi ajotunteja kuin mitä halvimmassa paketissa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   19.8.25 09:34:15

"Siis eihän ekalla tunnilla tehdä muuta kuin mennään tyhjälle parkkipaikalle ja opetellaan liikkeelle lähtöä ja muita perusasioita."

Silloin kun itse ajoin kortin, niin mentiin kyllä heti liikenteen sekaan. Rauhallisella tiellä toki, mutta ei missään parkkipaikalla käyty lainkaan. Jännitin kovasti, mutta olen aika rauhallinen tyyppi, joten sitä jännitystä ei ehkä niin selvästi huomaa. Tämä vuonna 2006.

Päivämäärä:   19.8.25 09:37:40

Jos vaihtoehdot on automaattikortti tai ei ollenkaan korttia kun inssiä ei pääse läpi, niin eikö se automaattikortti ole paljon parempi?

Päivämäärä:   19.8.25 09:40:10

-: on kyllä tosi ammattilainen opettaja jos osaa heti alkuminuuteista sanoa että inssi ei mene läpi.

Päivämäärä:   19.8.25 09:54:31

No ei se maailma siihen kaadu ettei inssiä ekalla pääse läpi, pari tuntia lisää ajoa ja uusi yritys.

itse ajoin kortin kuorma-autolla v-85, silloin opettaja suositteli muutamia lisätunteja ennen inssiä, ja ekalla sitten läpi. Oli varmaan ihan tarpeeseen ne tunnit. Nykyään niin vähän tunteja että ihmettelen että pääsee inssistä läpi ja huomaa kyllä liikenteessä sitten ne vasta kortin saaneet.

Päivämäärä:   19.8.25 09:58:55

.: niin ja jos mietitään että ennenvanhaan lähes kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät yms ovat päässeet läpi manuaalin niin luulisi minunkin. Jännitys toki häiritsee mutta aivotoiminta pitäisi kait suht' normaali olla =D. Ainakin koulut sun muut saanut normaalisti läpi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.8.25 10:00:59

Ilmoitat opettajalle , että hankit manuaalikortin. Jos tilanne vaikuttaa ennen inssiä epätoivoiselta, voit vaihtaa manuaalipuolelle, mutta et toisin päin. Harjoittele auton hallintaa ihan itseksesi jossakin rauhallisella muulta liikenteeltä suljetulla paikalla.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.8.25 10:09:42

"Mitäs tämä nyt oikein on olevinaan? Siis eihän ekalla tunnilla tehdä muuta kuin mennään tyhjälle parkkipaikalle ja opetellaan liikkeelle lähtöä ja muita perusasioita. Mä ajoin liikenteen seassa muistaakseni kolmannella tunnilla eka kertaa, sekin tuntui tulevan tosi äkkiä."

Olet vain tarvinnut enemmän harjoitusta, että se liikkeellelähtö onnistuu.
Minun ekalla tunnilla opettaja näytti, että tossa on kaasu, tossa jarru ja tossa kytki, sitten näytti vaihteet.
Poika puikkoihin ja harjoiteltiin liikkeellelähtöä tasan kerran ja opettaja totesi, että sinähän osaat tämän jo ja eikun liikenteeseen.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   19.8.25 10:09:55

"Toki fakta on se, että jos kortin saamisen jälkeen et manuaalia aja pitkään aikaan, niin se taito unohtuu."

No eikä unohdu! Vai unohdatko itse fillarilla ajon, tai uimataidon?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.8.25 10:10:39

Ihan älytöntä toimintaa autokoulunopettajalta. Viedään oppilas heti alkuun liian haastavaan paikkaan ja sitten dumataan suunnitelmat, kun oppilasta (varsin ymmärrettävästi) jännittää. Melkoinen huippupedagogi vauhdissa siinä.

Pidä pääsi ja aja manuaalikortti. Ajotunteja saa tarvittaessa ostaa lisää ennen inssiajoa, jos siltä tuntuu. Ja saa muuten ostaa myös eri autokoulusta. ;-)

Päivämäärä:   19.8.25 10:12:54

Kyllä niitä vaihteita oppii käyttämään. Otat vaikka lisää tunteja, jos jää epävarma olo. Vaihtaisin kyllä opettajaa jos jo ensimmäisten tuntien jälkeen tuollaisia sanoo.

Päivämäärä:   19.8.25 10:14:32

-: oliskin edes ensimmäisten tuntien mutta hän tuomitsi koko homman jo ensimmäisten minuuttien aikana kun tokaisin jotain "apua" kun oikeasti ajoin autoa ensimmäistä kertaa elämässäni.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   19.8.25 10:16:27

Vaihda opettajaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.8.25 10:19:54

Kysy sieltä autokoulusta josko saisit toisen opettajan. Jos kysytään syytä, kerro suoraan mitä tapahtui, ja että maksat siitä autokoulusta juuri siksi että et, vielä, osaa ajaa. Töihinsä leipääntynyt opettaja ja mahdollinen lisärahastus mielessä.

...siis jos tuo meni oikeasti kuten kerrot. Jos todellisuudessa kiljuit ja huutelit apuaa enemmänkin, saattoi opelta hermo mennä vähän aiheestakin. Mutta antamillasi tiedoilla, opettaja vaihtoon.

Päivämäärä:   19.8.25 10:25:04

:) no en mitään kiljunut :D mutta jännitin toki ja varmasti sanoin useammankin kerran apua kun tuli joku auto vastaan tai pyöräilijä siihen. Kuitenkaan en lähtenyt säheltämään tai tehnyt nopeasti asioita mitä open mukaan moni jännittäjä tekee vaan osasin toimia rauhallisesti, ehkä liiankin rauhallisesti varmaan opettajan mielestä sitten. Mutta kykenin kyllä noudattamaan ohjeita yms.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   19.8.25 10:25:49

Onpas surkea opettaja. Mua aikana jännitti ihan hirveästi ja mun ope (mies)kertoi hassuja vitsejä kun alkoi jännittää. Ja kehui että naiset pääsäänti on parempia kuskeja. Kiitos tämän open pääsin kaikista pelottavista tilanteista läpi ja olen nykyään hyvä kuski. Mäki lähdöt oli pahoja (autoissa ei ollut silloin avustimia) kyllä olen niin vanha. Pahimmillaan joku auto tööttäili perässä kun auto sammui moneen kertaan mäessä ja ope sanoi vaan että hengitä ja heitti jotain hauskaa läppää. Ja hyvin päästiin sitten jatkamaan matkaa.
Pyydä opettajan vaihtoa. Ja aja se manuaali, kun sen oppii se menee ihan ilman ajattelua. Tee kotona mielikuva harjoituksia.

Päivämäärä:   19.8.25 10:27:34

Kuulostaa koko ajan vaan enemmän ja enemmän siltä, että opettaja tiesi mitä tekee.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   19.8.25 10:28:38

"olen nykyään hyvä kuski."

Kaikki pitävät itseään hyvänä tai vähintään keskivertoa parempana kuljettajana.

Päivämäärä:   19.8.25 10:32:53

B: en edes lähde soittamaan sinne automaattipuolelle mitä hän sanoi vaan meen sinne seuraavalle ajotunnille ja ilmoitan että ajan sen manuaalin. Ja jos näyttää myöhemmin siltä niin vaihdan automaattiin. Miksi lähtisin sitä kokeilemaan tässä vaiheessa, voin kokeilla sitä jossain pusikossa kotonakin. Nyt otan sen asenteen että olen maksava asiakas ja piste.

Päivämäärä:   19.8.25 11:30:08

Aja manuaali niin kuin olit suunnitellut. Ota kommentti haasteena vastaan, ei absoluuttisena totuutena mitä pitää noudattaa - opettaja vain sattui mainitsemaan sinulle vaihtoehdon, jos jännityksestä tulee ylivoimainen este. Luulen, että hän halusi vain poistaa blokin, sanoa että kyllä ajokortin saa helpommallakin. Sanoo varmaan automaatilla kaikille jännittäjille. Mutta oikeasti-suurin osa jännittää ajamista, sehän on uusi taito! Ja kaikki muu liikenne ympärillä, sinusta tulee hyvä kuski, tiedostat vaarat ja riskit.

Päivämäärä:   19.8.25 11:32:13

.: kiitos =) selvittelin juuri ja suurin osa työautoistakin ovat manuaaleja, mikäli haluan laajentaa työtehtäviäni. Eikä saa valita kummalla ajaa vaan otetaan se mikä saadaan.

Päivämäärä:   19.8.25 11:33:30

Mutta oli tuo opettaja ärsyttävän painostava, oli jo soittamassa että vaihtaa minut sinne automaatiolinjalle. Onneksi sanoin että mietin tämän päivän.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.8.25 11:39:44

Todella epäammattimaista.

Päivämäärä:   19.8.25 11:45:58

Kuten moni muukin on todennut, opettaja vaihtoon. Jännittäminen on täysin normaalia. Ei ole myöskään yhtään häpeä, jos haluaa tai on tarpeen harjoitella auton käsittelyä ensin parkkipaikalla. Se helpottaa edes vähän jännitystä, kun kokee handlaavansa edes perusasiat auton käsittelyssä ennen kuin lähtee liikenteeseen, missä pitää havainnoida tarkemmin myös ympäristöä.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   19.8.25 11:56:27

Sanot apua, kun tulee auto vastaan? :D
No mutta joo, kyllä sen oppii, tyhmä opettaja. Pyydä koulusta muu opettaja.

Päivämäärä:   19.8.25 11:59:21

Siis mikä nykypäivän autokouluja vaivaa? Miksi ajotuntien määrä on karsittu niin vähiin ja teoriat voi opiskella itse etänä?

Vähän aikaa sitten teinkin tänne keskustelun, voiko autokoulua vaihtaa kesken, kun tuttava, hieman alle 30v nainen yrittää ajokorttia saada. Hänkin jännittää, on paniikkihäiriödiagnoosi ja mitä tekee opettaja? Ei neuvo, ei opasta vaan HUUTAA. Henkilö on käynyt harjoittelemassa meillä auton ajoa ja opettaja ei ole neuvonut esim. kytkintuntumasta mitään, ainoastaan liikkeelle lähdöissä vaan huutaa paina kaasua, ja huutaa kun auto sammuu. Eikö ajo-opettajan tarkoitus ole OPETTAA?

Itse olen kortin ajanut v. 2001 ja edelleen muistan niitä tärkeitä ajotunneilla ja koululla pidetyillä teoriatunneilla saatuja neuvoja ja oppeja sekä liikenteessä että auton käsittelyssä/hallinnassa.

Päivämäärä:   19.8.25 12:04:59

Pulu: No kyllä siinä alkaa jännittämään kun koko tie on täynnä pysäköityjä autoja ja tila hyvin vähäinen. Noh, ei siinä auttanut kuin jonnekin sivuun aina tai sitten toinen väisti. Eli käytännössä tilaa oli yhden kaistan verran.

Päivämäärä:   19.8.25 12:13:46

"No kyllä siinä alkaa jännittämään kun koko tie on täynnä pysäköityjä autoja ja tila hyvin vähäinen. Noh, ei siinä auttanut kuin jonnekin sivuun aina tai sitten toinen väisti. Eli käytännössä tilaa oli yhden kaistan verran."

Kuulostaa siltä, että aloittaja on viety ENSIMMÄISELLÄ ajotunnilla aivan liian vaikeisiin tilanteisiin. Se on jo itsessään mielestäni epäreilua oppilasta kohtaan. Jos tämän seurauksena vielä huomautellaan jännityksestä ja suositellaan automaattikorttia, niin... Epäammattimaista todellakin!

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   19.8.25 12:13:49

"No eikä unohdu! Vai unohdatko itse fillarilla ajon, tai uimataidon?"

ei se ny kokonaan unohdu mutta helposti on jonkin aikaa "jalat sekaisin" etenkin nopeammissa tilanteissa

Päivämäärä:   19.8.25 12:19:54

.: Joo ja yhteen risteykseen josta käännyttiin oli parkkeerattu iso rekka ja opettaja tuumaa ennen kääntämistä että mahdutaankohan me tästä lainkaan... mahduttiin kyllä mutta olisin ehkä mieluummin keskittynyt siihen auton toimintaan enemmänkin.

Päivämäärä:   19.8.25 12:20:50

"Toki fakta on se, että jos kortin saamisen jälkeen et manuaalia aja pitkään aikaan, niin se taito unohtuu."

"No eikä unohdu! Vai unohdatko itse fillarilla ajon, tai uimataidon?"

Kyllä muuten unohtuu. :D En ole ajanut manuaalia autokoulun jälkeen ennen kuin tänä kesänä, 15 vuotta kortin saamisen jälkeen. Tiesin periaatteessa miten kytkimellä lähdetään liikkeelle ja vaihteita vaihdetaan, mutta silti se oli ihan eri asia pelata niillä käytännössä. Automaatin kanssa ei ole tarvinnut koskaan miettiä, että mikä vaihde on sopiva milläkin hetkellä tai milloin kytkin pitää painaa pohjaan. Tämän kesän ihan ekalla ajokerralla onnistuin sammuttamaan auton ylämäessä olleeseen hidastetöyssyyn, koska en tajunnut vaihtaa pienemmälle.

Toki tuntuma palaa ajokertojen myötä, mutta erittäin moni asia on tässä automaattivuosien aikana unohtunut. Varmasti olisi eri asia, jos olisi autokoulun jälkeen ajanut edes pari vuotta manuaalilla, mutta kun ainoat kokemukset niistä ovat autokoulusta.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   19.8.25 12:36:34

"Varmasti olisi eri asia, jos olisi autokoulun jälkeen ajanut edes pari vuotta manuaalilla“

jonkinlaisia sekoiluja saa aikaiseksi helposti silloinkin, kun pihassa jatkuvasti molempia :D On sitä tullut mm. startattua manuaalia vaihde päällä ja automaagissa polkaistu "kytkintä" vasemmalla koivella useamman kerran ;D

hupsista, täähän olikin manuaali/automaati...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.25 12:47:13

Ekalla tunnilla piti jo mennä liikenteen sekaan ajamaan..
Se olikin todella jännittävää.

Mutta käy manuaalikortti, pistä opettaja vaihtoon, mikäli mahdollista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.8.25 12:55:27

Ottamatta nyt kantaa siihen, mitä ope sanoi tai mitä juuri sun kannattaa. Jokainen miettii oman tilanteensa itse omista lähtökohdistaan, kun tietää, mitä ehkä joutuu ajamaan. Jos perheessä on se Datsun 100A, sitten on.

Kaikille täällä kirjoittaville tiedoksi, että uusista autoista lähes kaikki on automaatteja. Manuaalit häviää Suomestakin vähitellen, itse asiassa aika nopeasti. Meidän perhepiirissä on tällä hetkellä seitsemän autoa, eikä yksikään ole enää manuaali. Siskon lapset ajoi jo suoraan automaattikortit.

Tähän ollaan menossa, ja vaikka yli viisikymppiset ihmiset edelleen toitottaa, että pitää ajaa se manuaalikortti "että sitten osaa", fakta on, että nykyisille 18-vuotiaille ei niitä elämässään enää paljon tule eteen. Ns. pakollisia hetkiä, jolloin olisi ihan pakko ajaa, tuskin koskaan.

Itse olen viisikymppinen, ja vaikka toki manuaalilla ajanut, en muista, koska viimeksi. Siitä on varmaan ainakin kymmenen vuotta. Varmaan osaisin, on se ehkä selkäytimessä, mutta veikkaan, että ei tule suurempaa tarvetta.

Lähettäjä: no ny 
Päivämäärä:   19.8.25 13:28:47

Todella kummallinen ja outo kommentti opettajalta ensimmäisellä ajotunnilla. Vähän haiskahtaa siltä että halusi vittuilla, muttei osannut sitäkään kunnolla.

Päivämäärä:   19.8.25 13:39:09

Opettaja vaikuttaa varsin lannistavalta ja töykeältä. Pyrkisin vaihtamaan toiseen ja laittamaan palautetta.

Kyllä se oikeasti alkaa sujua, ei siinä ole mitään ihmeellistä kun vaan pääsee hommaan sisälle. Et ole mitenkään kykenemätön oppimaan vaihteiden vaihtamista, lupaan sinulle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.