Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Re: Nyt on PAKKO laihtua!!!! osa 2

Lähettäjä: mejna 
Päivämäärä:   7.8.25 02:48:23

Eka osa: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10135392&t=10135392

Haluan saada tähän pisteeltä vastauksen, joten aloitin uuden ketjun.

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.8.25 21:22:59

"Öööö mitä? Minusta kapselit on paljon helpommat ottaa kun ei tarvitse alkaa mittailla mitenkään. "

Ei niitä tarvi "mittailla", siellä on oikean kokoinen minilusikka mukana ja sieltä vain laskee yks, kaks, kolme suuhun. Ihan samalla tavalla kuin pilleriä ottaa yks, kaks, kolme, (neljä). Maku on hyvä ja hinta halpa."

Anteeksi nyt vain, mutta miten perustelet sen, ettei mittalusikalla annosteltavaa jauhetta tarvitse mittailla mitenkään? Juurihan sanoit, että pitää mitata monta lusikallista suuhun pari kertaa päivässä.

Kapselit voi laittaa dosettiin kerralla koko viikon ajaksi, eikä siinä tarvitse mittailla annosteltavan aineen määrää mitenkään, kun se on jo valmiiksi annosteltu kapseleihin. Jauhetta ei voi kerran viikossa mitata joka päivälle valmiiksi dosettiin, joten pidän kapseleita huomattavasti helpompana vaihtoehtona.

Eikä tuo puhdas+ edes ole mitenkään halpaa. Pikku purkki melkein 30 e. Sitäpaitsi ostamani kapselit ei maistu miltään, joten en valita myöskään mausta. Eikä minulla edelleenkään ole ongelmaa niellä kapseleita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.25 03:10:10

"Lähettäjä: Nuppu
Päivämäärä: 6.8.25 18:50:33

Lähettäjä.
Päivämäärä6.8.25 18:33:19

"Harjake: Liikunta auttaa joo, mutta 85% laihdutuksesta nyt vaan tehdään keittiössä. Kellään normaaliarkea elävällä ihmisellä ei ole niin paljon aikaa liikkua, että se isosti vaikuttaisi nimenomaan laihtumiseen"

Mitä sinä selität? Ettei normaaliarkea elävällä olisi aikaa päivässä tunnin hikiliikunnalle?

Niin no tunti päivässä kun ei ole paljoa"

Tunnin rauhallinen hölkkä kuluttaa lähes 800 kcal.

Päivämäärä:   7.8.25 03:14:25

Ja kun ei varmaan aloittajan kunto anna myöden niin lenkit: hölkkää<kävelyä>hölkkää>kävelyä... Kuntosalilla soutulaite on tehokas kalorinkuluttaja.

Päivämäärä:   7.8.25 05:37:46

Kahdesti päivässä ihan mitö tahansa hikikuntoilua, noin 20-30 minuuttia kerrallaan. Sullahan oli koira?? Käy sen kanssa vähän rivakampia lenkkejä. Kunto nousee kohisten ja et aseta kroppaasi vaaraan kun et liian voimakkaasti rasita sitä.

Lähettäjä: Mipa 
Päivämäärä:   7.8.25 07:43:15

"Harjake: Liikunta auttaa joo, mutta 85% laihdutuksesta nyt vaan tehdään keittiössä."
Se on just näin.
Yks lääkäri sanoi mulle ihan suoraan, että sillä liikunnalla ei loppujen lopuksi ole juuri mitään vaikutusta vaan syömisellä.

Päivämäärä:   7.8.25 07:47:56

Joka väittää ettei liikunnalla ole mitään vaikutusta ei ymmärrä ollenkaan lihavan elämää.
Tosiasiassa jokainen lihava haluaa jaksaa ja olla virkeä enemmän kuin laiha.
Jaksava ja virkeä ihminen jaksaa noudattaa terveellistä ruokavaliota ja on ylpeä omasta itsestään, mutta sinne sohvaan juurtunut jaksamaton ihminen on irvikuva paremmasta minästä. Siihen ei auta mitkään ruokavaliot jos ei liiku ollenkaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.8.25 07:53:35

. , logiikallasi laiska, urheilua harrastamaton ihminen ei voisi olla normaalipainossa. Mä olen juuri se laiska, en juuri liiku töiden ohella, kun tulee töissä tehtyä, nosteltua, liikuttua yms.painan 55 kg. Ei sel iikkumattomuus este ole.

Olen täälläkin puhunut hyötyliikunnasta ja sen hyödyistä ja moni on nauranut, että olen väärässä, kun väitän, ettei välttämättä tarvitse erikseen liikkua saadakseen 10 000 askelta täyteen pl se, jos tekee istumatyötä toimistossa.

Lähettäjä: Harjake 
Päivämäärä:   7.8.25 08:16:37

Millä kaikilla tavoilla liikunta vaikuttaa laihtumiseen ja painonhallintaan? Heittämällä tulee mieleen ainakin nämä:
– Liikunta lisää mitokondrioiden määrää ja tehoa: mitokondrio on solun energialaitos.
– Liikunta parantaa rasva-aineenvaihduntaa paitsi liikunnan aikana myös levossa. Kun harrastat liikuntaa, elimistösi käyttää enemmän energiaa niinäkin hetkinä, kun et juuri aktiivisesti liiku.
– Liikunta auttaa pitämään huolta lihaskunnosta. Parhaimmillaan lihasmassaa tulee liikkujalle lisää, mutta ainakin liikkuvan painonpudottajan lihaskato on vähäisempi kuin liikkumattoman. Ja lihas on se, joka kuluttaa energiaa.
– Liikunta parantaa unen laatua, ja unella on valtava merkitys painonhallinnassa.
– Liikunta vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen kohentavasti, mikä usein vähentää tunnesyömistä.
– Kun liikkuu, on poissa jääkaapilta.

Jos jollekulle joku "yks lääkäri" on sanonut jotain, en antaisi sille enempää painoarvoa kuin että onpa yhden lääkärin mielipide.

Yhtään en väitä, etteikö ruoalla ja ruokavaliolla olisi merkitystä. Totta ihmeessä on. Mutta väitteet, että liikunta olisi laihduttamisen kannalta turhaa tai että liikunnan ainoa merkitys olisi suorituksen aikana poltetut kalorit, ovat ihan puppua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.25 08:42:36

Toivottavasti aloittajan koiralla on joku muu pääasiallinen liikuttaja, jos aloittaja käy sen kanssa vaan 35min pissatuksella :O

Mut joo, tutkimusten mukaan liikunnasta on apua painonhallinnassa muttei laihdutuksessa. Ja aina parempi hyötyliikkua useampi tunti kuin tehdä joku tunnin tappotreeni. Sillä, mitä tekee tunnin päivässä (pl. syöminen), ei ole kokonaisenergiankulutuksen kannalta juurikaan merkitystä, sillä lepokulutus vie 80% energiakulutuksesta.

Lähettäjä: Harjake 
Päivämäärä:   7.8.25 08:57:16

^Luitko koko ketjun? Aloittaja kävisi varmasti koiran kanssa ihan itse mielellään pidempiä lenkkejä, mutta koira on vanha ja sen takia lenkit ovat tuon mittaisia.

Taas korostat vain liikuntasuoritusten energiankulutusta. Kas kun se liikunta vaikuttaa myös siihen lepokulutukseen lisäävästi. Liikunta ei todella ole merkityksetöntä edes laihduttamisessa, saati painonhallinnassa. Varsinkin kun tarkoitus on pysyä siinä saavutetussa pienemmässä painossa, niin erityisesti siksi on tärkeää heti ottaa liikunta elämäntavaksi, jos se ei sitä jo ole.

Ällön kommenttia en oikein tajua, mutta hän ei varmasti osaa asettua lihavan ihmisen nahkoihin, kun on itse hoikka ja painoa on tosi vähän. Lihavan laiskan sohvaperunan olo on takuulla kurjempi kuin "laiskan" hoikan, pienipainoisen, arjessaan aktiivisesti liikkuvan olo. Sille lihavalle laiskalle ihmiselle tekee ihmeitä, kun hän alkaa harrastaa liikuntaa. Hänen olonsa kohenee, jaksaminen paranee. Jos itse on hoikka tai laiha ja omat päivät ovat aktiivisia ilman erityistä harrastettua liikuntaakaan, niin ei kai silloin liikunnan harrastaminen erikseen ole mitenkään "pakollista"? Nyt kyse on ylipainoisesta ja lihavasta ihmisestä, jolla on kurja olla ja joka haluaa pudottaa painoaan.

En itse ole enää ylipainoinen, mutta olen totta vie sitä ollut. En olisi pystynyt laihtumaan ilman aktiivista liikuntaharrastusta. Elämäntapamuutoksella paino hitaasti putosi ja on pysynyt normaalin rajoissa nyt kuudetta vuotta.

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   7.8.25 10:23:02

Aloittaja täällä! Koirasta ei tarvi olla huolissaan, se saa kyllä tarpeeksi liikuntaa. En ole sen ainoa lenkittäjä, vaikka pääasiallinen olenkin. Ja harrastan tosiaan muutakin, myös sitä ihan hengästyttävää liikuntaa. Mutta 90 kiloa on painoa ja siitä ei mihinkään pääse

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.8.25 12:01:31

Liikunta auttaa monissa terveysasioissa ja on varmasti tukena laihdutuksessa, terveet elämäntavat ja laihdutus pitää tässä yhteydessä kuitenkin erottaa toisistaan. Kun on paljon laihdutettavaa, syömisiin pitää puuttua isolla kädellä. Aloittaja vielä syö normaalia kotiruokaa, ei kolmea pizzaa päivässä tms.

Onko napostelukin oikeasti pois kuvioista joka päivä sekä alkoholi?

Ruumiillisen työn tekijä liikkuu monta tuntia päivässä ja rasitusta tulee monelle lihakselle, syke vaihtelee. Jos toimistotyöstä pääsee tekemään tunnin kävelyä tai salikäyntiä, ei se auta laihdutuksessa ollenkaan jos ei ruokatottumuksia muuta.

Aloittajan pitää nyt tehdä iso muutos, että laihtuminen pääsee alkuun, muuten kiloja tulee koko ajan hiipimällä lisää.

Lähettäjä: hk.h- 
Päivämäärä:   7.8.25 12:37:11

"Liikunta ei laihduta" ja "liikunta on hyödytöntä laihdutuksessa" tarkoittaa sitä, että liikunnalla ei kilot karise, jos ruokavaliosta tulee enemmän kaloreita kuin mitä ehtii kuluttaa. Eli turha kuvitella laihtuvansa puolen tunnin kävelylenkin vuoksi, jos sen jälkeen mättää 2000 kcal herkkuja "palkinnoksi" siitä, että kävi kävelyllä.

Mutta liikunta on jokaiselle tärkeää ja varsinkin laihduttajan pitäisi liikkua ja treenata lihaksiaan, koska sillä tavalla saa ylläpidettyä lihasmassaansa vähän paremmin.

Ja varsinkin aineenvaihduntaongelmaisille liikunta on äärimmäisen tärkeää, koska liikunta parantaa ja tasapainottaa aineenvaihduntaa ja on paras tapa hallita verensokeritasoja.

Päivämäärä:   7.8.25 14:01:18

Juu liikunta on toki aina hyväksi mutta ne varsinaiset paukut sen suhteen kannattaa säästää siihen vaiheeseen, kun alkaa se halutun painon ylläpito. Laihdutus kun on helppoa siihen verrattuna, silloin se todellinen taistelu vasta alkaa.

Aikoinaan laihdutin sen 35kg, ja poishan sitä ei saa pidettyä kuin pakkoliikkumalla tuntikausia joka päivä, olemattomien syömisten lisäksi.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.8.25 14:39:07

Suosittelen lämpimästi kääntymään terveydenhuollon puoleen ja dokumentoimaan painonpudotusmatkaa ammattilaisten kanssa. Jos pudotetun painon ylläpitäminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta (kuten itselläni ja todella monella muullakin), niin on olemassa kirjoissa ja kansissa se todiste tehdystä työstä. Lihavuusleikkaus on siinä vaiheessa oikeasti todella hyvä ja toimiva tapa pitää pudotettu paino poissa. Itselleni tehtiin ohitus, mutta kaverille sleeve, joka on vähemmän kajoava. Molemmat olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja tähän nykyisen elämän helppouteen, kun aika ja energia ei kulu oman syömisen kyttäämiseen. Jos en pääsisi julkiselle puolelle hoitoon, niin tämän minulla tällä hetkellä olevan tiedon valossa käyttäisin helposti sen muutaman tonnin ja kävisin omakustanteisesti Tallinnassa leikkauksessa. Niin pieni hinta omasta terveydestä!

Päivämäärä:   7.8.25 15:05:24

Ruokavalion merkitystä painonpudotuksessa on tärkeää korostaa sillä se on se ratkaiseva tekijä. Ei liikunta.
Kun liikunnan merkitystä liioitellaan, käy niin että ihmiset lyövät hanskat tiskiin koko laihdutuksen suhteen kun eivät ehdi/jaksa/pysty liikkumaan. Ja sehän ei ole kenenkään etu.
Syömällä laihtuu, liikunta on vain bonusta siihen päälle.

Päivämäärä:   7.8.25 16:10:35

Hmm: kuten jo moneen kertaan mainittu, niin minulla on ongelmana:

- viikonlopun herkuttelu
- piilonapostelu, esim. juustoa höylätessä pari siivua suuhun, ohimennen pari palaa suklaata jne.
- liian suureksi kasvavat annoskoot/santsaaminen

Näihin puutun nyt ihan ensimmäiseksi. Jos tulosta ei tule tai tulee liian vähän, on aika ottaa seuraavat keinot käyttöön.

Päivämäärä:   7.8.25 16:11:50

Niin ja alkoholia en käytä ollenkaan, eli siitä ei tule kaloreita!

Päivämäärä:   7.8.25 17:31:53

"Ällö
Päivämäärä: 7.8.25 07:53:35

. , logiikallasi laiska, urheilua harrastamaton ihminen ei voisi olla normaalipainossa. Mä olen juuri se laiska, en juuri liiku töiden ohella, kun tulee töissä tehtyä, nosteltua, liikuttua yms.painan 55 kg. Ei sel iikkumattomuus este ole.

Olen täälläkin puhunut hyötyliikunnasta ja sen hyödyistä ja moni on nauranut, että olen väärässä, kun väitän, ettei välttämättä tarvitse erikseen liikkua saadakseen 10 000 askelta täyteen pl se, jos tekee istumatyötä toimistossa."

"Tutkimus: Raskas työ ei korvaa vapaa-ajan liikuntaa "
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006607716.html

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   7.8.25 17:38:01

Ai viddu etten pahemmin sano, että mua sieppaa jo Ällön tyhmyys.
Samaan aikaan sanot, että ei tule liikuttua kun töissä tulee liikuttua... siis tulee vai ei?

Lähettäjä: Pågèn 
Päivämäärä:   7.8.25 17:40:30

Ei, Ällö ei ymmärrä todellakaan taaskaan, vaikka muuta väittää.

Vaikka sinulla tulee liikuttua töissä ja pysyt normaalipainossa, oikeasti kaikki eivät välttämättä liiku juuri yhtään arjessaan. Urheilu ja liikkuminen yleensä ovat kaksi täysin eri asiaa.

T. Ex läski, joka liikkui oikeasti päivässä sen 1000 askelta. Jos sitäkään. Kyllä siinä liikunta auttoi ja aika paljon lopulta laihdutuksessa.

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   7.8.25 17:49:52

Luin edellisestä ketjusta esimerkin päiväruokailuista, ja kyllä sellaisella varmaan pystyykin laihtumaan/pysymään samassa painossa. Mutta tässä ketjussa deletoidaan kaikki se hyöty, kun paljastuukin että noiden lisäksi meneekin suklaapaloja, extra-juustosiivuja ja viikonloppuherkutteluja. Noilla saa helposti päivittäin +500kcal extraa, mikä pikkuhiljaa lihottaa. Eli jos todella syöt noin fiksusti, käyt lisäksi salilla ja lenkkeiletkin, niin nuo extrat vaan pois ja paino putoaa itsestään. :)

Päivämäärä:   7.8.25 17:50:52

Ällöhän sanoi, että joka päivä ei tarvitse ERIKSEEN liikkua, jos askeleita tulee jo työpäivän aikana se 10k. Ja minusta Ällö on tässä oikeassa. Mikään normiliikunta yhdistettynä istumatyöhön ei korvaa aktiivista työarkea. Paras tietysti olisi, jos olisi askelien täyteinen arki ja siihen vielä lisäksi lihaskuntoa ja liikkuvuutta muutaman kerran viikossa.

Päivämäärä:   7.8.25 17:52:37

Ananas: sitähän minä juuri toivonkin, että noilla viilauksilla paino putoaisi ilman sen isompia muutoksia. :) Se vaatii vain päättäväisyyttä, pitkäjänteisyttä ja itsekuria. "Vain." :'D

Päivämäärä:   7.8.25 17:57:28

"Paras kestävyyskunto ja suotuisin kehonkoostumus mitattiin henkilöillä, jotka olivat kohtalaisen aktiivisia työpäivän aikana ja lisäsivät aktiivisuuttaan illalla.

– Kaiken kaikkiaan työpäivän jälkeinen aktiivisuus oli yhteydessä parempaan kehonkoostumukseen riippumatta työpäivän aikaisesta aktiivisuudesta, Stenholm summaa.

Verrattuna vapaa-ajan liikuntaan työssä tapahtuva aktiivisuus on usein pitkäkestoisempaa, sisältää vähemmän taukoja ja työasennot voivat olla liikuntaelimistöä kuormittavia. Toisaalta työssä tapahtuva aktiivisuus on pääsääntöisesti matalatehoisempaa, jolloin se ei kohota kuntoa samalla tavalla kuin vapaa-ajan liikunta.

– Tämän vuoksi erityisesti fyysisesti kuormittavaa työtä tekevien olisi tärkeä huolehtia lihas- ja kestävyyskunnostaan vapaa-ajan liikunnan keinoin, mikä auttaa myös työssä jaksamisessa, Stenholm suosittelee."

Päivämäärä:   7.8.25 17:58:59

"10 000 askelta kävely kuluttaa kaloreita vaihtelevasti, keskimäärin noin 300-400 kaloria"

Eli puolet vähemmän jos käy tunnin hölkkälenkillä.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   7.8.25 18:20:36

., tunnin hölkkkälenkillä ei kulu 800kcal, ellet olet reilusti ylipainoinen.

Laihtumisen A ja O on syöminen. Pelkällä liikunnalla ei laihdu, jos ei muuta ruokailutottumuksiaan.

Liikunta antaa lisäpontta laihtumiseen.

Päivämäärä:   7.8.25 18:47:46

Jos täysin herkuton elämä tuntuu vaikealta ajatukselta, niin kehottaisin tuon napsimisen ja viikonlopun yli venyvän herkuttelun sijaan pitämään yhden kunnon herkkuhetken (rajattuna yhdelle aterialle). Eli tiukasti kertoo itselleen, että herkkuja kyllä saa edelleenkin syödä, mutta ainoastaan vaikkapa lauantai-iltana.

Yhdellä istumalla syötyjä jättikaloreita kun ei kroppa pysty kerralla varastoimaan samalla tavalla, joten kerralla syötynä sama määrä ei ole yhtä paha painon kannalta kuin pitkin viikkoa naposteltuna.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.8.25 19:02:29

Ja suklaata ei tule syötyä kun ei osta sitä kappiin. Alkuun ihan totaalikielto. Juo ainoastaan vettä, jos tulee tunne, että tarvitsee saada jotakin syömistä.

Viikonlopun herkuttelu katkeaa tekemällä jotakin muuta, mene ulos urheilemaan, kävelemään tai pyöräilemään. Pahinta on istua alas ja olla samassa paikassa missä se herkuttelu aina alkaa.

Nuku mahdollisimman paljon, nukkuminen auttaa laihdutuksessa myös.

Päivämäärä:   7.8.25 19:17:06

Mä syön kurkkua tai porkkanaa ruoanhimoon. Pureskelen myös purkkaa.

Laihduttaessa tulee huomioida, että saa rasvaa, proteiinia, hiilareita ja kuituja.

Uudet ruokaohjeet on hyvä runko.

Mun laihdutuskalorimäärä on 1200. Pyöräilen ja eatsastan 5 kertaa viikossa. N tunnin kerrallaan.

Päivämäärä:   7.8.25 19:57:48

Itsekuri on vaikea laji, varsinkin alkuvaiheessa vastustelu on tosi raskasta (ja mielestäni turhaa). Eli jos herkuttelu on se ongelma, yhtikäs mitään herkkuja ei tuoda kotiin, sitten ei tarvitse vastustella. Jos vetäiset kilon juuston siivuina, sitten ei juustoakaan kotiin. Kaikki typerät herkkusäilöt ja vierasvarat roskiin tai kavereille. Nälkäisenä ei koskaan
kauppaan ja kauppaan vaan pari kertaa viikossa, silloin sitä vastustelua tarvitsee tehdä vain kahdesti viikossa.

Mä oon lyhyempi kuin sinä ja laihdutin 78kg:sta 57kg:hen 1,5v

Päivämäärä:   7.8.25 19:58:49

.. jahas karkasi. Eli 1,5v aikana ja avainsana siihen oli helppous. Jos tarttee koko ajan vastustella kiusausta, repsahtaakin helpommin. :)

Lähettäjä: Floxi 
Päivämäärä:   7.8.25 22:50:10

Löytyi taas ikuisten laihduttajien seura.
Minulle on kaksi kertaa päivässä kunnon hengästyminen tärkeää. voihan asunnossa pestä ikkunoita usein ja kylppärin sieniä ja muuta siivousta. Jos on pihatöitä niin sitä parempi. Minulle riittää puuhastelut. Pyörällä ajaminen on hyvää liikuntaa tai kotona kuntopyörällä, ergometrillä.

En enää usko muuhun kuin hiilihydraattien rajuun vähentämiseen. En laihdu sekaruualla. Kaikki, ihan kaikki makea pois, näin tein ja kaikki meni hyvin.
Kolme viikkoa ilman leipää ja runsas hiilarisia tuoreita pureskeltavia. Rasvaa soipivasti ja proteiinia. Siihen tottuu.
Ei makeat maistu enää, ja se on hyvä. Vielä haluaisin saada mahan alueen pienemmäksi.

Päivämäärä:   8.8.25 01:01:53

", tunnin hölkkkälenkillä ei kulu 800kcal, ellet olet reilusti ylipainoinen."

Tuo on 80 kiloiselle. En usko, että 185 cm pitkä joka painaa 80 kg on reilusti ylipainoinen. Et ilmeisesti itse ole hölkännyt tuntia, joten et tiedä rasitusta.

Päivämäärä:   8.8.25 01:02:51

"Laihtumisen A ja O on syöminen. Pelkällä liikunnalla ei laihdu, jos ei muuta ruokailutottumuksiaan."

No ihan varmasti laihtuu jos kuluttaa enemmän kuin syö. Oletko ihan tosissasi?

Päivämäärä:   8.8.25 01:04:41

"En enää usko muuhun kuin hiilihydraattien rajuun vähentämiseen. En laihdu sekaruualla. Kaikki, ihan kaikki makea pois, näin tein ja kaikki meni hyvin."

Totta kai laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Pyöräily ei ole kovin tehokasta, koska siinä ei poljeta koko aikaa. Kuntopyörä siis parempi. Sopivan raskas vastus ja aika.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.