Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt on PAKKO laihtua!!!!

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   5.8.25 20:09:31

Oon lihavampi kuin ikinä: 158 cm ja äsken vaaka näytti 92 kiloa!!! Ihan hirveää. :'( Lopetin tupakoinnin ja tuli sitte joku 8 kg lisää, vaikka oli entisiäkin kiloja.

Olen ollut rennon laihduttamisen kannattaja, enkä laske kaloreita, mutta kohta on varmaan pakko. :( Olen keski-ikäinen ja mulla on pcos ja kilpparivaivaa, eli ei ole helppoa laihduttaminen. Mutta on sekä onnistuttava!!!

Re: Nyt on PAKKO laihtua!!!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.25 20:10:30

Oho, oot kyllä tosi lihava.

Päivämäärä:   5.8.25 20:11:15

pcos kun on, niin kalorivaje pitäisi olla päivässä 300-500 kcal suurempi kuin terveellä laihduttajalla

Päivämäärä:   5.8.25 20:12:23

Mä laihdutin viime vuonna 20kg. Mulla on kilpparivajis, paha endometrioosi, syön e-pillereitä ja olen myös keski-ikäinen. Kyllä se onnistuu mutta tosi alas piti vetää kalorit. En edes normaalisti ei-laihdutettaessa voi syödä 1600 kaloria enempää. Se on vaikeaa. Mutta kyllä me vaikeisiin asioihin pystytään jos halutaan tarpeeksi ja joka päivä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.8.25 20:20:24

Laita normi päivän syömiset ja liikunnat.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   5.8.25 20:23:27

Ketogeenisellä onnistuu. Mutta pidä järki hommassa, liian nopeasti laihduttaminen kuihduttaa lihakset. Lihakset on tosi tärkeät sinun iässä. Punttia ja kehonpainotreeniä ja sitten tietty ruokavalio kuntoon.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.8.25 20:28:11

Aloita karppaamisella, 2-4 viikkoa, siitä saa hyvän startin eikä ole nälkä. Katso ruokaohjeita vaikka netistä. Älä anna periksi. Sopiva laihdutusvauhti on vaikka 200g - puoli kiloa viikossa, kunhan etenee, eikä kilot palaa takaisin. Punnitse aamulla kerran viikossa, älä muina päivinä, laita paino ylös ja seuraa.

Älä saa morkkista jos sorrut syömään liikaa yhtenä päivänä silloin tällöin.

Lähettäjä: Pikkutytöt 
Päivämäärä:   5.8.25 20:37:08

Tsemppiä, kyllä sä pystyt siihen! Jos haluat niin tuu mukaan tohon laihdutusketjuun kirjoittelemaan, siellä on nyt ollu vähän hiljaisempaa mutta varmaan aktivoituu syksyä kohden. Siellä on ollut hyvä tsemppifiilis kaikilla :) ja ittelle ainaki tehny hyvää ku sinne todistetusti listaa painonsa näkyville ja huomaa edistymisen ja hyviä vinkkejä kans ihmisiltä tullu

Päivämäärä:   5.8.25 20:42:16

Laihtuminen on helppoa. Mutta helposti palaat vanhoihin mittoihin takaisin jos et tee pysyvää elämäntapamuutosta vaan palaat vanhoihin tottumuksiin. Kyllä se usealla vaan menee niin. Ensin aloitetaan hirveällä tahdilla jotain kuntokuuria jota ei jaksakaan ja sitten lopetetaan. Pienet muutokset jotka on pysyviä merkkaa.

Lähettäjä: mejna 
Päivämäärä:   5.8.25 20:42:59

Täälläkin yksi PCOS-laihduttaja! o/

Googlettelin asiaa ja löysin tiedon monesta paikasta, että myo-inositoliini voi auttaa PCOS-oireissa ja painonpudotuksessa. Ihan lääkäritkin voivat kirjoittaa myo-inositoliinia?

Tilasin sitten MM sports:lta inositoliinia. Pari viikkoa olen sitä nyt syönyt. On vähentänyt ruokahalua ja helpottanut PMS-oireita. Toki olen ihan alussa, mutta kun miettii normaalia olotilaa tähän aikaan kuusta, niin yllättävän hyvin menee.

Otan kaksi kapselia aamuin illoin, eli 4 kapselia (2000 mg) päivässä. Kun tilasin, niin oli puoleen hintaan. Tilasin kaksi purkkia ja olisi pitänyt tilata enemmän. Nyt ainakin tuntuu siltä, että aion käyttää tätä pidempäänkin.

Olen lihonut "vain" 10 kg. Mutta kun kaikki kertyy keskivartaloon ja pituuta on 162 cm niin onhan tuokin paljon. Näyttää kuin keskivartaloni olisi noussut kurkkuun, niin tuhti keskivartalostani on tullut. Ei todellakaan mahdu vanhat vaatteet päälle...

Päivämäärä:   5.8.25 20:44:26

En halua karpata (= syödä paljon rasvaa) tai ketoilla. Tiedän, etten semmoista ruokavaliota noudata loppuikääni, joten parempi opetella syömään paremmin perinteisellä mallilla.

No esimerkiksi eilen söin:

- Aamulla smoothie (maustamaton ja rasvaton jogurtti, mustikat, banaani), pähkinöitä 20g + iso kuppi kahvia kauramaidolla
- Aamupäivällä maitokahvi
- Lounaalla jauhelihakastiketta, kaksi pientä perunaa, keitettyjä porkkanoita, kaaliraastetta
- päivällisellä kana-riisivuokaa ja kaaliraastetta, lasi rasvatonta maitoa
- iltapalalla kaksi siivua leipää, 2 keitettyä kananmunaa, pari juustosiivua, kurkkua, teetä

Eilen kävin 35 min koiralenkin+ tein salitreenin

Päivämäärä:   5.8.25 20:47:16

Kilpparivajis minullakin, ja nämä helteet on kyllä aiheuttaneet jonkun lämpölaajenemisen. Aineenvaihdunta ollut aivan tukossa ja kroppa turvonnut.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.8.25 20:52:05

Täällä yksi pcos-tapaus, itse en saa painoa putoamaan kuin erittäin tiukalla ketolla yhdistettynä pätkäpaastoon. Tällöinkin kilot tippuu tajuttoman hitaasti.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.8.25 21:04:24

Ihan liikaa on päivän syömiset jos laihtuminen vaikeaa. Kaikki leivät sun muut tyhjät hiilarit pois ja tilalle kasvikset, marjat ja vihannekset.

Päivämäärä:   5.8.25 21:14:48

mejna: Mikä inositoli sulla on käytössä?

Mä: hankin mieluummin vaikka lääkityksen kuin alan syömään 1200 kcal päivässä. Se ei ole pysyvä ratkaisu. En demonisoi ruoka-aineita, se on syömishäiriöistä käytöstä. Kenenkään lihominen ei ole parista täysjyväleipäsiivusta kiinni.

Päivämäärä:   5.8.25 21:19:59

Pikkutyttö: en löydä laihdutusketjua

Päivämäärä:   5.8.25 21:44:59

Tämä:

https://www.mmsports.fi/lisaravinteet/vitamiinit-ja-mineraalit/
body-science-inositol.html

Pidän kapseleita helppona vaihtoehtona.

Mutta jotkut ostavat veteen sekoitettavana jauheena ja sitä myydään ihan joissain K-supermarketeissakin. Minun lähellä olevissa K-kaupoissa sitä ei ole ja kun tuolla oli silloin -50 % tarjoukset niin ostin sitten sieltä.

Lähettäjä: jejje 
Päivämäärä:   5.8.25 21:45:37

Laihdutusketju on tässä:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10119272&t=10119272

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   5.8.25 21:48:34

Soita terveyskeskukseen ja pyydä lääkäristä Rybelsus-kuuri. Turhaa kärsit kun lihavuuteen on hoitokeino.

Tein kaksi lasta putkeen, +20kg ja en vaan päässyt miinuskaloreilla mihinkään muuhun kuin migreeniin. Rybelsus auttoi saamaan raskauskilot pois ja palaamaan vanhaan muottiin.

Päivämäärä:   5.8.25 22:32:02

"Tilasin sitten MM sports:lta inositoliinia. Pari viikkoa olen sitä nyt syönyt. On vähentänyt ruokahalua ja helpottanut PMS-oireita. Toki olen ihan alussa, mutta kun miettii normaalia olotilaa tähän aikaan kuusta, niin yllättävän hyvin menee.

Otan kaksi kapselia aamuin illoin, eli 4 kapselia (2000 mg) päivässä. Kun tilasin, niin oli puoleen hintaan. Tilasin kaksi purkkia ja olisi pitänyt tilata enemmän. Nyt ainakin tuntuu siltä, että aion käyttää tätä pidempäänkin. "

Annostuksesi on melko pieni PCOS-hoitoon, suositeltu annos on vähintään 4000 mg päivässä. Suosittelen jauhetta jota on helpompaa ottaa kuin nieleskellä monia tabuja päivässä, Puhdas+ merkillä on edullista inositolia, sitä otetaan 6 mittalusikallista päivässä. Sitä kaataa vaan suoraan suuhun ja vettä perään. Maistuu sokerilta.

Päivämäärä:   5.8.25 23:10:04

Karppaus oli alkuun hyvä, minulla lähti 10 kg kuussa. Ei ehkä ollut terveellistä, mutta ei se kilomäärä tule niin helposti tai nopeasti takaisin vaikka lopettaa. En mielestäni syönyt pelkkää rasvaa, vaan hiilarit oli aivan minimissä. Päänsärkyä ja ummetusta oli, joten en jatkanut pidempään. En kaivannut ollenkaan makeaa ja olo oli energinen koko ajan, ketoosissa olin parissa päivässä aloituksesta.

Kunhan muistat, että liikunta ei auta laihdutuksessa, syömisiä on pakko vähentää tai muuttaa.

Päivämäärä:   6.8.25 01:10:25

"Suosittelen jauhetta jota on helpompaa ottaa kuin nieleskellä monia tabuja päivässä,"

Öööö mitä? Minusta kapselit on paljon helpommat ottaa kun ei tarvitse alkaa mittailla mitenkään. Ja muutenkin otan lääkkeen aamulla ja vitamiinit illalla, niin menee ne inositoliinikapselit siinä samassa... En ole kurkkkuvammainen, jolle jokainen pikku pillerikin jää kurkkuun kiinni.

Lähettäjä: Mbxg 
Päivämäärä:   6.8.25 05:58:12

Älä aloita dieettiä, aloita elämäntapa muutos jonka pystyt pitämään.
Tsemppiä

Päivämäärä:   6.8.25 06:33:20

"Mä: hankin mieluummin vaikka lääkityksen kuin alan syömään 1200 kcal päivässä. Se ei ole pysyvä ratkaisu. En demonisoi ruoka-aineita, se on syömishäiriöistä käytöstä. Kenenkään lihominen ei ole parista täysjyväleipäsiivusta kiinni."

Leivässä on paljon kaloreita, mutta ei varmasti laihdu jos asenne on tuo. Nämä karppaamiset on ihan huuhaata. Laske kulutus ja kalorit. Aivan sama vaikka söisit päivän kalorimäärän pelkkänä pullana.

Päivämäärä:   6.8.25 06:34:29

"Kunhan muistat, että liikunta ei auta laihdutuksessa, syömisiä on pakko vähentää tai muuttaa"

Totta kai auttaa. Se on kulutusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.25 06:43:10

Onko metformiini käytössä? Sitä suositellaan nykyisin PCOS hoitoon. Itse sain sen ihan työtereveyslääkäriltä. Loppui lihominen siihen.

Päivämäärä:   6.8.25 07:05:01

Piste: mikä asenteessa vikana?

En usko, että syömässäni ruoassa sinänsä on vikaa. Syön kotona laitettua ruokaa ja paljon kasviksia. Annoskoot todennäköisesti mättävät. Lisäksi syön viikonloppuisin liikaa herkkuja ja arkenakin saattaa joku suklaapala lipsahtaa suuhun - ja niissäpä voikin nopeasti olla puolen aterian kalorit. Liikun käytännössä joka päivä kevyemmin tai raskaammin, myös lihaskuntoliikuntaa.

Olen tällä hetkellä niin iso, että painon pitäisi pudota jo vähän isommillakin kaloreilla. Lähempänä normaalipainoa joudutaan varmasti kikkailemaan enemmän. Voisin muuten ladata sovelluksen ja laskea kalorit, mutta en kestä sitä, kun pitää syötellä jokaisen makaronilaatikon ja linssikeiton ainekset. Menee ihan tuhottomasti aikaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.25 07:07:13

Ei tarvitse ketoilla tai karpata mutta minäkin suosittelen hiilareiden jättämistä minimiin sekä pätkäpaastoa. Laihdutin parikymppisenä 22kg, ihan normaalipainon alarajoille asti ja painoa on hiipinyt kuluneiden 15v aikana takaisin kun en ole vahtinut syömisiä enkä juuri liikkunut mutta yhä olen normaalipainon puolivälissä. Uskon että ilman hiilareiden välttelyä ja pätkäpaastoa olisin jo tuhdisti ylipainoinen.

-pcos-kärsijä

Lähettäjä: Harjake 
Päivämäärä:   6.8.25 07:12:13

"Kunhan muistat, että liikunta ei auta laihdutuksessa, syömisiä on pakko vähentää tai muuttaa."

Tällaisia juttuja toistetaan aina ja aina, ja tätä ei kannata kuunnella! Liikunta todellaKIN auttaa laihdutuksessa, monella mekanismilla. Ei ole mitään järkeä laskea liikuntakerran kaloreita ja todeta, että joo, eipä montaa kaloria kulunut, tästä ei ollut hyötyä.

Liikunta auttaa laihdutuksessa ja erityisesti painonhallinnassa todella paljon. Varsinkin kun aloittaja fiksusti ajattelee, että ei halua kuureja vaan sellaisen elämäntavan, jolla paino pysyy kurissa, niin liikunta on siinä todella tärkeä. Rasva-aineenvaihdunta, hapenottokyky, mitokondrioiden eli solujen energialaitosten määrä ja tehokkuus, näihin liikunta vaikuttaa.

Liikuntaa kannattaa lisätä, ja liikkua kannattaa monipuolisesti. Pitkiä matalan sykkeen treenejä, esim. kahden tunnin kävely sen koiran kanssa, jos jalat ja polvet kestävät. Lenkkejä voi pidentää vähitellen. Lisäksi välillä kovatehoisia treenejä, intervallitreeniä ja myös lihaskuntoa.

Kuten aloittajakin sanoi, kaikenlainen ruokien demonisointi ("leipä on kiellettyä" yms. ajattelu) on syömishäiriöistä käytöstä. Niin on muuten se kalorien laskentakin. On oltava tosi varovainen, jos sille tielle lähtee, ettei lipsahda syömishäiriön puolelle.

Tsemppiä aloittajalle! Nyt ilmat ovat vähän viilenneet, liikkuminen alkaa olla jo mukavaa. :)

Päivämäärä:   6.8.25 07:21:00

Kiitos mukavasta ja kiihkoilemattomasta viestistäsi Harjake! :)

Vaikka mitoista voi ehkä olla vaikea päätellä, niin minä kyllä liikun ja ihan monipuolisesti vieläpä. Liikunta auttaa minua voimaan hyvin fyysisesti ja psyykkisesti. Koiraa en enää kamalan pitkille lenkeille saa (ikä), mutta mielestäni jokainen askel on tyhjää parempi. Ja lisäksi tosiaan tulee salia, pilatesta ja pyöräilyä. Ratsastusta taas sitten, kun olen hoikempi... Ja vaikka olen lihava, niin olen hyvin terve. Sairastelen äärimmäisen harvoin.

Haluaisin saada painon putoamaan ihan perinteisin keinoin, joista tärkeimpinä lautasmalli ja herkkujen vähentäminen. Ne kun oppisi, niin olisi jo hyvät opit loppuelämää ajatellen. :D

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   6.8.25 07:25:38

Tsemppiä aloittajalla. Nillitän sen verran että älä ajattele "vähennän herkkuja" vaan korvaa epäterveelliset/kaloripitoiset herkut sellaisilla, mitä saat syödä. Esim. marjat, hedelmälohkot, oma suosikkini on smoothie jossaa rasvaton piimä, sokeriton mehukeitto ja marjoja. Tätä teen usein kannuun jääkaappiin.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   6.8.25 07:26:14

* Tsemppiä aloittajallE siis

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   6.8.25 07:28:33

Itku, kai ymmärrät, että kilpparivajiksen kanssa sinun normaali lautasmalli voi tarkoittaa todella pienellä kalorimäärällä elämistä ikuisesti? Onko kilpparilääkitys oikeasti tasapainossa ja kohdillaan?

Päivämäärä:   6.8.25 07:31:35

"LähettäjäItku

Päivämäärä6.8.25 07:05:01

Piste: mikä asenteessa vikana?

En usko, että syömässäni ruoassa sinänsä on vikaa. Syön kotona laitettua ruokaa ja paljon kasviksia. Annoskoot todennäköisesti mättävät. Lisäksi syön viikonloppuisin liikaa herkkuja ja arkenakin saattaa joku suklaapala lipsahtaa suuhun - ja niissäpä voikin nopeasti olla puolen aterian kalorit. Liikun käytännössä joka päivä kevyemmin tai raskaammin, myös lihaskuntoliikuntaa."

Aiemmin laitoit esimerkin päivän syömisistä ja valikoit siihen terveellisen päivä. Nyt kuitenkin kerrot, että viikonloppuisin mässäilet "herkkuja" eli jotain epäterveellistä runsaskalorista ja vieläpä omastakin mielestäsi liikaa. No löytyisikö sieltä syy, mikset laihdu, kun vedät arkiviikon pienet miinuskalorit korkojen kera takaisin viikonloppuna?

Viikonlopun ei pitäisi olla mikään mässäilyhetki.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.8.25 07:46:45

Harjake: Liikunta auttaa joo, mutta 85% laihdutuksesta nyt vaan tehdään keittiössä. Kellään normaaliarkea elävällä ihmisellä ei ole niin paljon aikaa liikkua, että se isosti vaikuttaisi nimenomaan laihtumiseen. Laihtumiseen liikkumalla tarvittaisiin 8-10h liikuntaa päivässä ja ajanpuutteen lisäksi lihavalla sohvaperunalla loppuu hommassa kunto viimeistään 2h jälkeen.

Tähän ne kaikki suurinpudottajaläskileirillä ohjelmatkin perustuu; kalorit alas ja hulluna treeniä ilman mitään muuta elämää. Sitten ihmetellään kun 2kk leirin jälkeen ollaan ihan yhtä läskejä kuin ennen sitä.

Itku: Helppo tapa tiputtaa kaloreita on vaihtaa osa proteiinista kasvisproteiiniin. Esim. vaihda jauheliha soijarouheeseen niin saat paljon vähemmän kaloreita ja lisää kuitua, plussana vielä menetät kovan rasvan syöntiä. Kilpparivajiksen kanssa laihdutus on aivan äärivaikeaa, koska se ajaa aineenvaihdunnan niin alas. Sulla ei ole varaa mihinkään viikonlopun mässyhetkiin, yksi - ja VAIN yksi - kohtuullisen kokoinen cheat meal viikossa saa riittää, joten mieti se huolella ja nauti siitä.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   6.8.25 07:52:24

Tuossa painossa se laihtuminen on helppoa. Vähentää sen "normaalin" ruuan määrää ja jättää ne hups, suuhun vilahtaneet suklaat ja muut herkut pois. Eihän se sen vaikeampaa ole eikä tarvitse kaloreita laskea. Jos ei laihdu, ei ole vähentänyt tarpeeksi.

Liikuntaa lisää ja ilman sitä koiraa. Helposti tuossa koossa se liikunta ei oikeasti ole kovin tehokasta mutta siitä se paranee, kun kilot karisee ja liikkuvuus ym.paranee.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.8.25 07:59:24

miksi et hakisi niitä lääkkeitä avuksi ? Jos pcos:ää mietit niin mainittua metformiinia (lihominen ainakin loppuu, saattaa jopa laihtua jokusen kilon) tai suoraan laihdutuslääkkeitä niin opit suoraan ne oikeat annoskoot (saattaa tulla helpotusta pcos oireisiin myös, kokemusta on).

Tai sitten vaan perinteisemmin eli joko alat punnita ne ruoka-annokset, että saat annoskoon reilaan tai täytät ensin suurimman osan lautasesta salaatilla ja sitten se pieni ala mikä lautaseen jää on se ruoan osuus. Varsinkin jos ruoka on tyyliä "vuoka", missä suurin osa on ihan tyhjää hiilaria joko riisinä tai makaronina niin otat sitä desin ja muu on salaattia. Viikonloppumässäys tietysti vielä pois, erityisesti kun on vähän kituutellut viikolla erityisen huono.

Ja kannattaa seurata niitä kilppareita laihduttaessa, voi olla tarpeen muuttaa lääkkeen annostusta jossain vaiheessa..

Lähettäjä: shock 
Päivämäärä:   6.8.25 08:03:08

No oletpas tosiaan aikamoinen läskipontso. Syytäkin laihtua!

Päivämäärä:   6.8.25 08:03:11

Olen sarjalaihduttaja ja näen aloittajan tilanteessa itseni.
Kerroit että : Voisin muuten ladata sovelluksen ja laskea kalorit, mutta en kestä sitä, kun pitää syötellä jokaisen makaronilaatikon ja linssikeiton ainekset. Menee ihan tuhottomasti aikaa.

Itsekkin suhtauduin noin, mutta nyt latasin uudenaikaisen apin jossa on käytetty tekoälyä. Se laskee valmiiksi kalorit sun annoksesta, ihan parhaimmillaan se on tietenkin valmiiksi myytävien annoksien kohdalla, mutta yllättävän hyvin se tunnistaa esim aamiaisen kalorit. Minulle riittää tuo tarkkuus, aika usein joudun vain korjaamaan grammamäärää. Menee muutama sekuntti kun ateria on kirjattu.

Ihan parasta tuossa apissa on jokapäiväinen "oppitunti", se vie minulla noin 10 minuuttia päivässä ja luulen että olen sen avulla saanut ylläpidettyä motivaatiota ja huomaan kuinka olen alkanut itsekseni miettimään " nyt ei kannata enää syödä, kohta on lounaan vuoro" tai että "haluanko oikeasti jäätelön?"

Punnitsen itseni joka aamu sillä jos punnitsen vain kerran viikossa niin ne heilahtelut iskee lujempaa, nytkin minulla meni yksi viikko tosi hyvin ja heti perään paino nousi 1,5kg. Painonvaihtelut ovat normaaleja eikä suuret vaihtelut kerro laihtumisesta vaan nestetasapainosta.

Minun käyttämän apin nimi on Foodvisor ja se on englanninkielinen mutta noitahan on nyt monenlaisia, varmasti löytyy suomenkielinenkin kun etsii.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   6.8.25 08:06:47

Karppauksessa syömähimo katoaa, mutta myös tiukalla vhh:lla (siis vähähiilihydraattisella ruokavaliolla) pääsee samaan ihanaan olotilaan jossa ei ajattele syömistä koko ajan vaikka laihtuu.

Lähettäjä: Harjake 
Päivämäärä:   6.8.25 08:23:00

"Laihtumiseen liikkumalla tarvittaisiin 8-10h liikuntaa päivässä"

:D :D Just. Tuota määrää päivässä ei liiku edes huippu-urheilija. Tuo väite noin suurista liikuntamäärästä on pähkähullu, eikä sille ole mitään perustetta.

Sanoisin, että tuo määrä viikossa eli 8–10 tuntia on aika hyvä. Kun liikkuu tuon verran viikossa ja järkeistää syömisiään (lisää kasviksia, vähemmän herkkuja, ei mitään suorastaan kiellettyä [!]), niin kyllä pitäisi painon alkaa pudota. Ja kun ottaa tuon liikuntamäärän elämäntavaksi ja kun ottaa uuden tavan syödä elämäntavaksi, niin paino myös pysyy kurissa.

Tuo "laihtumiseen liikkumalla tarvittaisiin..." -väite juontuu tasan tarkkaan liikuntakerran kulutettuihin kaloreihin ja niiden laskentaan. Kalorinlaskenta on aivan turhaa. Liikunnan vaikutus painoon ≠ liikunnan aikana kulutetut kalorit. Jotkut eivät millään tahdo tätä ymmärtää.

Aloittajalle: minä en ainakaan yhtään epäile sitä, ettetkö jo liikkuisi. Minulle itselleni on aina kaikessa elämässä ollut kaikkein vaikeinta omaksua se tosiasia, että "jos tekee aina samaa, saa aina samaa". Siis jokin muutos sinun täytyy tehdä, jotta laihtuminen onnistuu ja pystyt pitämään uuden painon. Onko sinulla mahdollisuus LISÄTÄ liikkumista? Sen määrää tai intensiteettiä tai mieluusti molempia? Tietenkään ei kannata pelkästään liikkua mahdollisimman kovaa ja rankasti, vaan esim. niitä pitkiä, oikeasti pitkiä matalatehoisia treenejä kannattaa ottaa mukaan ohjelmaan. Vähintään kerran viikossa kahden kolmen tunnin kävely tai vastaava rauhallinen pyöräily. Kuten sanottu, kävelylenkkejä myös ilman koiraa, kun koira ei enää ikänsä puolesta pysty tekemään pitkiä lenkkejä.

Itse lähtisin siitä: ensin joka viikkoon kaksi vähintään kahden tunnin kävelylenkkiä aiemman liikkumisen lisäksi. Sitten vielä yksi tehotreeni tai intervalli kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Ei nykyisen liikkumisen sijaan vaan lisäksi.

Ja se kasvisten määrän lisäys, mutta on hyvä muistaa, että keho tarvitsee myös rakennusaineita.

Päivämäärä:   6.8.25 08:30:38

Oletko kokeillut psylliumia?

Lähettäjä: sama vene 
Päivämäärä:   6.8.25 08:45:54

Aloittaja, nou hätä. Liikut jo ja syöt kohtuu hyvin. Monella tämä on ihan retuperällä ja siitä on pitkä tie tuloksiin.

Aineenvaihduntasi on jumissa, perusasiat on kunnossa ja tarvitset vain hienosäätöä <3

Minä suosittelen sinulle pt:tä. Siksi, että saat selkeät ohjeet ja "tulostakuun".
Vaikka nettisellaisenkin, jos luotat motivaatioosi etkä tarvitse vahtijaa ja vieressä seisojaa.
Nyt jo treenaat lihaskuntoa, mutta tarvitset ohjeet nimenomaan rasvanpolttoa tukevaan treeniin.
Esim Nana Heikkilällä alkaa se Burner jossa nimenomaan keskitytään elämäntapamuutokseen. Itselläni se oli käänteen tekevä juttu. Kaksi viikkoa punnitsin ruuat (en ollut ikinä aiemmin vahdannut mitään kaloreita), sen jälkeen silmämääräisesti. Kroppa meni ihan uuteen kuosiin ja kilot pysyneet poissa. En jotenkin enää edes muista miten ennen söin, tiedän nyt mitä tarvitaan ja kuinka usein.

Itselläni on myös kilpparin vajaatoiminta ja tunnistan sen vaikutuksen aineenvaihduntaan vaikka lääkitys olisikin kohdillaan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.8.25 08:53:17

Minä oon kuukauden jumpannu kotona kahvakuulalla ja maha on kutistunu ihan reilusti. Nyt kun ilmat on viilentyny alan käymään kuntoportaita kävelemässä 2-3 kertaa viikossa, ainakin 5 ylös nousua näin aluksi. Ruokana on ihan tavallisia kotiruokia enkä muuta ruokavaliota millään tavalla. Puntarille en mene aivan heti.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   6.8.25 09:03:35

Vähennä puolet noista syömisistä. Et todellakaan tarvitse kahta lämmintä ateriaa, jollet tee raskasta fyysistä työtä.
T. Sinun pituinen, alle puolet sinun painosta

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.8.25 09:22:18

Syöt ihan liikaa ja mitä ne annoskoot on?
2 lämmintä ruokaa ja leivät ym ja viikonloppu herkut. Ongelmasi on tuo että suljet silmäsi syömisiltä jos omasta mielestäsi syöt oikein.
Vaihda toinen ruoka salaattiin, jätä puolet iltapalasta pois ja herkut minimiin. Niistä tulee valtavasti turhia kaloreita! Ajatuksen voimalla ja turhan rennolla syömisellä et laihdu.

Päivämäärä:   6.8.25 09:34:24

Laita vatsan mikrobisto kuntoon; monipuolista ruokaa (vaihda liha kasvisvaihtoehtoihin), kuitua, fermentoituja ruokia, proteiinia.

Ja joo, istumatyöläiselle riittää yksi lämmin ateria. Pätkäpaastoa ja anna suoliston levätä.

Päivämäärä:   6.8.25 09:36:53

Vielä aloittajalle: Kyllä aikuisen ihmisen pitää laskea kaloreita edes joskus elämässään - jos ei muuten niin yleissivistävänä tietona siitä, millaisia ravintoarvoja sitä mistäkin ruoasta saa ja mistä mahdollisesti jää puuteetta.

Olen myös melko varma, että jos kokee kaloreiden laskemisen liian suureksi työmääräksi, ei mikään määrä itsekuria tule koskaan riittämään painon pudottamiseen. Tätä en sano ollakseni ilkeä, vaan todetakseni, että ruoka-aineiden ravintoaineiden tarkka tietämys on olennainen osa laihduttamista ja painon hallintaa.

Päivämäärä:   6.8.25 10:18:04

Miksi te oletatte, että olen joku idiootti, joka ei ymmärrä ruokien energiasisältöjä, tai on vasta nyt keksinyt, että kalorit on olemassa? Hyvänen aika sentään. Olen laihdutuskonkari ja onnistunut laihdutuksessa useita kertoja elämäni aikana. Nuorempana se oli helpompaa, nyt kilot ovat tiukassa. Minulla on ollut joskus nettivalmennuksia ja otin sieltä ohjeita talteen. Niillä opeilla laihduin 6-7 kg, mutta sitten tuli eteen iso elämänmuutos ja palasin vanhaan. Minulla on kuitenkin edelleen nuo ohjeet muistissa ja käytössä. Esimerkiksi tuon aamun smoothien rakennan niiden periaatteiden mukaisesti jne.

Jos aikuinen ihminen ei voi syödä lautasmallin mukaisesti kahta lämmintä kotiruoka-annosta päivässä, niin olen sitten mieluummin lihava. :)

Päivämäärä:   6.8.25 10:22:33

ja vielä lisään saman minkä joku muukin. Päätä että lasket kalorit viikon tai kaksi.

Oikeasti sillä on ihan valtava vaikutus kylläisyyden tunteeseen ja mielitekoihin kun ruuassa on oikeassa suhteessa proteiinit, rasvat ja hiilarit.

Sokerin vieroitusoireet on pahimmat, itselläni särki päätä 4 päivää. Sen jälkeen oli outo olo, kun ei oikeastaan tee mieli mitään mutta on samaan aikaan hyvä olo (yleensä se ettei tee mieli mitään on liittynyt kipeänä oloon tai krapulaan)

Itselläni nimenomaan oli annoskoot pielessä, söin terveellisesti mutta aina ähkyyn. Sokeria, naposteltavaa teki kaiken aikaa mieli ja se oli todella väsyttävää. Siinä napostelun himossa ajatuskin ruuan kontrolloinnista on ahdistava.

Mä lupaan sulle, että se outo tarve pupeltaa jotain ja makeannälkä lähtee pois ja saat kevyen olon tilalle kun kropan oma moottori lähtee käyntiin. ylimääriset nesteet ja pöhö lähtee pois viikossa ja se vaan lisää motivaatiota.

En lähtisi mihinkään kitudieetteihin tai karppauksiin vaan siihen mitä voi toteuttaa aina.

Päivämäärä:   6.8.25 10:36:16

Ihan on ammatilaisten nettivalmennuksessa suositeltu syömään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Minä en voi hyvin jos vain yksi ateria päivässä , se menee sitten jatkuvaksi naposteluksi.

Päivämäärä:   6.8.25 10:39:50

Voi syödä 2 lämmintä ateriaa päivässä, kokonaisuus ratkaisee. Pienennät annoksia puoleen nykyisestä ja vähennät muun ruuan ja napostelun määrää. Sillä lähtee tuosta määrästä jo helposti läskiä. Et voi syödä kuten 190 cm pitkä, oikeasti fyysistä työtä tekevä mies.

Päivämäärä:   6.8.25 10:45:22

No et pienennä annoksia puoleen, päinvastoin voi olla että kannattaa lisätä jotain (mahdollisesti proteiinia ja rasvaa) jotta napostelu jää vähemmmälle.
Sulla ei varmasti ole kyse siitä että et osaa laskea kaloreita vaan et vielä ole löytänyt tarpeitasi vastaavaa rytmitystä ruokailuihin. Kun sen löydät niin olet selättänyt napostelun ja viikonlopun överit.
Niistä naposteluista kertyy päivässä helposti 500-800kcal.

Lähettäjä: nyt 
Päivämäärä:   6.8.25 10:46:55

Itselle laihtuminen vaati sen, että löysi sellaisen tavan mihin pystyy sitoutumaan. Jos kirjaaminen ja laskeminen tökkii jo ajatustasolla. Se ei tule onnistumaan. Itse en halunnut niihin ryhtyä, enkä noudattaa mitään, mitä joudun päivittäin tarkistamaan ja ihmettelemään. Pystyn sitoutumaan kahteen tosi vähäkaloriseen päivään viikossa. Muuten menee järkevällä perustuvalla ilman herkkuja. Nekin on satunnaisesti sallittu. Tällä menty reilu puoli vuotta ja tulokset näkyy. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa vaan täytyy löytää itselle oikea tapa.

Päivämäärä:   6.8.25 11:01:01

Ostin tuon Foodvisorin, ja sehän on just niin kamala kuin ajattelin. :D Ikä ja terveys menee jonkin nakkikeiton aineksia syöttäessä. Meni kyllä rahat hukkaan.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   6.8.25 11:35:27

Mitä ihmettä aloittaja täällä valittaa ja Foodvisoria ottaa käyttöön, jos hän tietää mitä pitää tehdä ja ohjeet on? Eikö se painonpudotus onnistu samalla ohjeella kuin aiemmin?

Ihmeellinen topikki taas.

Päivämäärä:   6.8.25 11:40:50

Foodvisorin idea on just se ettei tarvi erikseen ilmoitella nakkikeiton osasia vaan otat sen valokuvan ja tekoäly arvioi sun annoksen kalorit. Hei HALLOO

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.25 11:51:26

Syöt aika paljon. Olen saman pituinen kuin sinä, enkä ikinä laihtuisi tuolla ruokavaliolla. Itse syön seuraavasti:
Aamulla maitokahvi ja 1 jogurtti pellavarouheella

Lounas noin 4-5 tunnin päästä. Veteen haudutettu suolainen kaurapuuro voisilmällä.

Illallinen taas noin 4h päästä. Jotain proteiinipitoista. Esim paljon kaali-/porkkanasalaattia (ilman kastiketta) ja jauhelihaa tms. Ei mitään majoneesilisiä!

Illalla ennen nukkumaanmenoa jokin pieni ruoka, esim maitorahka tai yksi leipä (ilman voita tai juustoa), vähän (!) pähkinöitä tms.

En ole edes mitenkään laiha vaan painan 55kg. Tuolla ruokavaliolla minulla on vara välillä harkitusti lipsahtaa yhtenä päivänä viikossa. Voin esim käydä ulkona syömässä, syödä joskus jäätelöannoksen tms.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.8.25 12:01:00

Päivässä kaksi lämmintä ateriaa ja jättimäinen iltapala. Ei ihme, että painoa kertyy. Eihän vuorokaudessa riitä tunnit, että keskivertoeläjä pystyisi liikunnalla kaiken tuon kuluttamaan. Eivätkä smoothietkaan aivan ongelmattomia ole painonhallinnan kannalta.

Päivämäärä:   6.8.25 12:16:51

Pisterivi: niin, olet ehkä yhtä pitkä kuin minä, mutta liki puolet kevyempi. Sinun ruokavaliosi ei ole ihan terve. Kaurapuuro voisilmällä ei ole lounas.

Piste: siis en löytänyt tuota vaihtoehtoa, että voisi ottaa annoksesta kuvan! On kyllä semmoinen systeemi, jota on helppo huijata.

Tavis: mikä vika on smoothiessa? Proteiinia, hyviä rasvoja ja 200g hedelmää+ marjaa.

RS: minähän EN ole kysynyt keltään ohjeita, mutta niitä on kyllä tyrkytetty ihan kysymättä. :D Aloitus oli lähinnä vertaistukea varten.

Päivämäärä:   6.8.25 12:22:28

Itsellä toiminut parhaiten, että en kiellä kaikkea herkuttelua kokonaan ja annoskokoja voi pienentää myös vähän kerrallaan. Jos kerralla yrittää jättää kaiken epäterveellisen pois ja aloittaa kidutusdieetin, niin on paljon todennäköisempää, että luovuttaa heti ensimmäisten mielitekojan tullessa ja päätyy kierteeseen, jossa aina ensin syö pelkkää salaattia ja sitten ahmiikin viikon edestä kaikkea roskaa. Itsellä toiminut se, että pidän huolen säännöllisistä ruokailuista ja jos mieli tekee vaikka suklaata niin syön muutaman rivin tai esim proteiinivanukkaan. En yritä saada makeanhimoa pois ensin kaikella kaapista löytyvällä terveellisemmällä, kun kumminkin lopulta päädyn hakemaan sitä suklaata ja sitten on syöty omenaa ja jugurttia ja välipalapatukkaa yms ja lopulta vielä sitä suklaata ja tuplakalorit.

Olen myös testannut kahden viikon karkkilakkoa. Se toimi periaatteessa hyvin, eikä alun jälkeen edes tehnyt mieli karkkia lähes ollenkaan, mutta päädyin sitten ”palkinnoksi” kahden viikon jälkeen ottamaan karkkia, kun tarjolla oli ja taas jatkui mieliteot

Päivämäärä:   6.8.25 12:27:42

Ajattelen itsekin, että kaikkea kohtuullisesti. Tunnen itseni hyvin ja tiedän, että orjallinen kalorien laskenta ja ruoka-aineiden rajoittaminen aiheuttavat minulle nopeasti neuroottista ja ortorektista käytöstä.

Yritän nyt ainakin muutaman kerran viikossa hyödyntää tuota sovellusta. Tässä kohden on vaikeaa olla se henkilö, joka ei syö valmisruokia, vaan laittaa ruokansa itse, sovellus ei nimittäin millään voi täysin tunnistaa, mitä ruoassa on. Esimerkiksi kiusauksen voi tehdä 4% kermaan tai kuohukermaan, samalta se näyttää, mutta kalorimäärä on aivan eri.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.8.25 12:32:08

Olen aloittajan kanssa saman pituinen, "parhaimmillani" painanut 128kg. Nykyään paino pyörii 58-62kg välillä. Eli mahdollista laihtuminen on, ei kannata luovutta ennen kuin aloittaa. Minä tein tosissani töitä 5 vuotta, mutta ei ne kilot tulleetkaan viikossa, joten en olettanut pääseväni niistä myöskään lyhyessä ajassa.

Aivan ensimmäisenä vedin 6kk ENE-dietin lääkärin valvonnassa. Sitten oli Fat secret -sovellus käytössä ja joka ruuan punnitseminen. Turha napostelu kokonaan seis. Kolmen vuoden aikana taisi olla kahdet juhlat, joissa en ruokiani punninnut ja merkinnyt, mutta toki oli koko ajan käsitys, että mitä sinne kitaan meni ja karkkibuffet ei sinne kadonnut niilläkään kerroilla.

Lopulta päädyin kovan työn tehtyäni siihen ajatukseen, etten enää koskaan halua palata vanhaan ja tarvitsen sitä varten apua. Pääsin vatsalaukun ohitukseen julkisen terveydenhuollon kautta, kun painonpudotusta oli dokumentoitu alusta asti ja olin käynyt heti aluksi myös ravitsemusterapeutin juttusilla. Ennen leikkausta vielä 2kk ENEä. Leikkauksen jälkeen olen vielä laihtunut 10-15kg, mutta nyt paino on ollut stabiili viimeiset 8v ja terveet elämäntavat pysyneet.

Päivämäärä:   6.8.25 12:43:52

Jokaisella ihmisellä on hyvin erilainen metabolomia; toinen kuluttaa hyvin hiilarit, toinen taas ei voi kuvitellakaan syövänsä niitä.

Jos oikeasti haluaa oppia omalle keholle parhaan tavan syödä, ostaa sokerimittarin ja orjallisesti noudattaa tiettyjä ruoka-aikoja ja ruokavaliota viikon ajan, nähdäkseen mikä ruoka nostaa sokeria ja kuinka paljon ja kuinka kauan verensokeri pysyy ylhäällä.

Minusta on hyvä idea tosiaan ottaa se kaloriseuranta nyt käyttöön pariksi viikkoa, vaikka se työläältä tuntuukin. Siinä kuitenkin paljastuu (ehkä?) myös annoskokojen vaikutus aterian kokoamiseen. -90 luvun lautaset olivat huomattavasti pienempiä kuin 2000, olen itse siirtynyt takaisin vanhoihin pikkulautasiin, saatan jopa syödä leipälautaselta jos on "liian hyvää ruokaa", varoakseni ottamasta lautasellista ruokaa - joka tosiasiassa on ihan liikaa kokoiselleni ja kulutukseni huomioiden.

Päivämäärä:   6.8.25 12:46:10

Mikä olisi hyvä sokerimittari?

Päivämäärä:   6.8.25 13:16:20

en jaksaisi käyttää mitään sovelluksia tai puhelimia ruuanlaitossa...hyi. ihan liikaa pitää roikkua ruudulla muutenkin.

Itse koin kaikista helpommaksi ihan tulostaa keittiöön A4 paperin jossa oli joka ruoalle (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala)ruoka-aineet mistä valita ja niiden perässä gr määrä kuinka paljon sitä otetaan.
esim.
-10 vaihtoehtoa hiilarille-valitse yksi
10 vaihtoehtoa proteiinille valitse yksi
10 vaihtoehtoa rasvalle-valitse yksi
lisäksi luettelo hedelmistä/marjoista mitä ja minkä verrran.

Superhelppoa koostaa ateria ja prepata seuraavat.

Päivämäärä:   6.8.25 13:30:50

. Apteekissa on asiallinen valikoima.

Päivämäärä:   6.8.25 13:56:21

sama vene: Tuo on varmasti ihan toimiva systeemi ainakin yhden hengen taloudessa! Jos on useampi syöjä, niin tuo voi tulla aika kalliiksi. On halvempaa laittaa ruokaa, jossa proteiini on ruoan seassa (esim. lohilaatikko, kanakeitto) kuin että jokainen ottaa pelkkää kallista proteiinia ison annoksen. Koska kaikilla tuskin on painon pudotus menossa. :D

Päivämäärä:   6.8.25 14:52:20

meillä on neljän hengen talous. Sitäpaitsi laihduttaja ei tee lohilaatikkoa, kermalla kun läträtään rasvainen kala niin sit ei kummoista annosta voi ottaa... :D

Proteiinia just herkästi saa liian vähän, kun se on ruuan seassa. Eihän proteiinia jätettä syömättä kun se on kallista...
Jos aikoo katsoa syömisiä niin hyvin harvoin voi syödä kouluikäisten kanssa samoja ruokia. Otetaan valmistusvaiheessa eroon vaikka jauheliha, kanasuikaleet omaan tarpeeseen ja sitten lisätään loppuun kermaa, voita ja perunaa kasvaville pennuille.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   6.8.25 15:01:01

Aikuinen laihduttaja ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Tai sitten annoskoko on 2dl / ateria.

Älä syö leipää, syö ne leivänpäälliset silloin.

Jos välissä otat välipalan, se on tasan yksi hedelmä.

Lähettäjä: Feta 
Päivämäärä:   6.8.25 15:44:44

LähettäjäNiinpä
Päivämäärä6.8.25 15:01:01

Aikuinen laihduttaja ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Tai sitten annoskoko on 2dl / ateria.

No ei ole noin mustavalkoista! Sisältö ratkaisee. Jos se toinen lämmin ateria on vaikkapa uunissa kypsennettyjä vihanneksia, niin vallan hyvin voi kuka vaan syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä, vaikka laihduttaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.25 15:58:16

"Aikuinen laihduttaja ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Tai sitten annoskoko on 2dl / ateria."

:D :D :D

Useampi menestyksekäs pt, esim Jessica Reiman suosittelee laihduttajalle KOLMEA lämmintä ateriaa päivässä :D Parempi syödä puhdasta, terveellistä kunnon ruokaa kun vedellä jotain välipaloja.

Päivämäärä:   6.8.25 16:14:13

Kun luen näitä kommentteja, niin olen kohta ihan vakuuttunut siitä, ettei mun ole mahdollista laihtua kiloakaan, koska:

A) syön joka arkipäivä kaksi lämmintä ruokaa ja

B) haluan syödä ihan tavallista kotiruokaa, kuten vaikka sitä lohilaatikkoa tai kanakeittoa

Olen siis tuomittu ikuiseksi läskiksi, mutta hei, olen sitten se hymyilevä liikkuva läski, joka HERKUTTELEE JOKA PÄIVÄ syömällä ruisleipää ja tavallista kotiruokaa, niiden kasvisten lisäksi.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   6.8.25 16:15:24

Nk. "lämpimässä ruuassa" on usein vähemmän energiaa ja kovaa rasvaa sekä enemmän kuituja ja proteiineja kuin monessa kylmässä välipalassa. Ei se ruuan lämmitys siitä energiapitoisempaa tee.

Lähettäjä: Nounou 
Päivämäärä:   6.8.25 16:17:34

ähettäjäTavis
Päivämäärä6.8.25 12:01:00

Päivässä kaksi lämmintä ateriaa ja jättimäinen iltapala. Ei ihme, että painoa kertyy. Eihän vuorokaudessa riitä tunnit, että keskivertoeläjä pystyisi liikunnalla kaiken tuon kuluttamaan. Eivätkä smoothietkaan aivan ongelmattomia ole painonhallinnan kannalta.

Ei tuossa rytmissä ole yhtään mitään vikaa. Ihan hyvin voi syödä lihomatta vaikka 5 x päivässä, kun koostaa ateriat oikein ja sisällyttää niihin paljon vihanneksia. Ja smoothieissa ei ole lähtökohtaisesti mitään pahaa, marjat esim on oikeinkin hyväksi terveydelle. Sisältö on se mikä ratkaisee! Ateriat voi koostaa maistuviksi ja täyttäviksi niin, että kalorimäärät jää matalaksi. Laihduttaessa ei tarvitse kokee nälkää ja toisille tiheämpi ateriarytmi sopii paremmin kuin harvempi. Laihduttamisen ei pidä tuntua siltä, että on dieetillä tai että on jatkuvasti kiellettävä itseltä kaikki hyvä. Pysyvä ruokavalion muutos - pysyvät tulokset.

Lähettäjä: Quu 
Päivämäärä:   6.8.25 16:58:56

Entä laihdutuslääkkeet tueksi?

Päivämäärä:   6.8.25 17:20:59

Miksi kaurapuuro ei muka olisi hyvä lounas? Minusta se on ihan mainiota ruokaa, pitää nälän pitkään ja siinä on paljon kuitua.

Päivämäärä:   6.8.25 17:26:27

Kaurapuuro on hyvä lounas. Siinä on yllättävän paljon proteiinia ja lisää saa sekoittamalla siihen raejuustoa.

Päivämäärä:   6.8.25 17:37:48

No esimerkin puurossa oli pelkkä voisilmä. Eli kovaa rasvaa, ei proteiinia, ei kasviksia. Kuitu on se ainoa positiivinen asia siinä annoksessa.

Päivämäärä:   6.8.25 17:40:11

Kaurahiutaleissa on itsessään proteiinia n. 14%.

Päivämäärä:   6.8.25 17:44:19

Tuossa puuron voisilmässä on varmasti vähemmän kovaa rasvaa, kuin sinun iltapalassasi :D Kaurassa on myös proteiinia.

Päivämäärä:   6.8.25 17:46:39

Minä syön joka päivä lähes täydellisyyttä hipovan puurolounaan. siinä on just sopivasti kaikkea.

Päivämäärä:   6.8.25 17:50:04

Ja sen puurolounaan proteiinivajauksen voi helposti täyttää kippaamalla puuron päälle sitä raejuustoa (vaatii hetken totuttelua, mutta toimii!) tai rahkaa. Tai syömällä puuronsa kanssa keitetyn kananmunan. Jokaiseen ratkaisuun tietysti on olemassa ongelma.

Päivämäärä:   6.8.25 18:14:40

Kananmunan proteiinipitoisuus on 12,5g/100g ja kaurahiutaleiden 14g/100g. Eli kananmuna ei kyllä ainakaan korvaa kauran proteiinivajetta.

Päivämäärä:   6.8.25 18:16:24

Valion raejuustossa proteiinipitoisuus on 15g/100g. Eli vain hieman korkeampi kuin kaurahiutaleissa.

Päivämäärä:   6.8.25 18:33:19

"Harjake: Liikunta auttaa joo, mutta 85% laihdutuksesta nyt vaan tehdään keittiössä. Kellään normaaliarkea elävällä ihmisellä ei ole niin paljon aikaa liikkua, että se isosti vaikuttaisi nimenomaan laihtumiseen"

Mitä sinä selität? Ettei normaaliarkea elävällä olisi aikaa päivässä tunnin hikiliikunnalle?

Päivämäärä:   6.8.25 18:34:33

"Kananmunan proteiinipitoisuus on 12,5g/100g ja kaurahiutaleiden 14g/100g. Eli kananmuna ei kyllä ainakaan korvaa kauran proteiinivajetta."

Kananmunaa on aika helppo syödä 200g, yhdessä puuroannoksessa kaurahiutaleita on 30g. Toki jos kerta-annoksena on iso kattilallinen puuroa niin ok.

Päivämäärä:   6.8.25 18:46:31

Hirveä jankutus jostain puurosta.:'D Joo, minäkin syön puuroa ja tuunaan sitä usein raejuustolla ja marjoilla. Silloin se on ihan täysipainoinen ruoka! Mutta normaalissa puuroannoksessa on proteiinia 6g. Se on todella vähän yhdelle aterialle. Ja tosiaan ne kasvikset puuttuivat kokonaan.

Lähettäjä: Nuppu 
Päivämäärä:   6.8.25 18:50:33

Lähettäjä.
Päivämäärä6.8.25 18:33:19

"Harjake: Liikunta auttaa joo, mutta 85% laihdutuksesta nyt vaan tehdään keittiössä. Kellään normaaliarkea elävällä ihmisellä ei ole niin paljon aikaa liikkua, että se isosti vaikuttaisi nimenomaan laihtumiseen"

Mitä sinä selität? Ettei normaaliarkea elävällä olisi aikaa päivässä tunnin hikiliikunnalle?

Niin no tunti päivässä kun ei ole paljoa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.8.25 18:54:39

200 g kananmunaa tarkoittaa n. 3.5 kpl kananmunaa.

Päivämäärä:   6.8.25 19:06:30

"200 g kananmunaa tarkoittaa n. 3.5 kpl kananmunaa."

Niin? Aika moni yksineläjä taatusti heittää pannulle 4-6 kananmunaa munakasta tai kokkelia tehdessään, minä ainakin. Puuroa taas ei alas mene kerralla kuin se yksi lautasellinen, eli 30g hiutaleita (=n. 5g proteiinia).

Päivämäärä:   6.8.25 19:15:16

Minulla on toiminut parhaiten systeemi, että syön kolme kertaa päivässä: aamulla, päivällä ja illalla. Välissä saatan juoda kahvin tms., mutta en napostele tai ota välipaloja. Ja jos liikun enemmän niin alkaa tehdä mieli terveellisempää ruokaakin. Vaikka joku onnistuisi laihduttamaan pelkän ruokavalion avulla niin se liikunta kuitenkin kannattaa. Liikunta laskee verensokeria ja auttaa jaksamaan, lihakset vahvistuu ja hapenottokyky paranee.

Päivämäärä:   6.8.25 19:51:40

Olis kyllä mielenkiintoista tietää mitä aloittaja meinaa oikeasti tehdä, kun mikään ei kelpaa. Mikset voi vähentää ruoka-annoksia puoleen ja jättää herkut (lähes kokonasan) pois? Siinä mitään laskureita tarvitse.

Päivämäärä:   6.8.25 20:21:20

Minun aamiaisessa on kaikki kohdallaan. Tällä jaksaa kuntoilla ja tehdä työtä.

yksi kananmuna
manteleita 15g
kaurahiutaleita 40g
raejuustoa 1% 100g
mustikoita 40g
omena

477kcal
17g rasvaa
31g proteiinia
45g hiilareita
10g kuitua

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.8.25 20:54:02

Mulla on pcos ja pätkäpaasto kalorivaje auttaneet laihtumaan

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   6.8.25 21:02:11

Pakko vaan kommentoida että 30g kaurahiutaleita ei oo mitenkään päin kokonainen lautasellinen puuroa. Joku ehkä 75-80g hiutaleita on sellainen kunnon lautasellinen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.8.25 21:02:31

"Aika moni yksineläjä taatusti heittää pannulle 4-6 kananmunaa munakasta tai kokkelia tehdessään, minä ainakin."

Ok, minä en, eikä kyllä mieskään. :D 6 munaa on todella paljon.

Päivämäärä:   6.8.25 21:07:38

"Pakko vaan kommentoida että 30g kaurahiutaleita ei oo mitenkään päin kokonainen lautasellinen puuroa. Joku ehkä 75-80g hiutaleita on sellainen kunnon lautasellinen."

Montako desiä hiutaleita laitat lautaselliseen puuroa?

Päivämäärä:   6.8.25 21:22:59

"Öööö mitä? Minusta kapselit on paljon helpommat ottaa kun ei tarvitse alkaa mittailla mitenkään. "

Ei niitä tarvi "mittailla", siellä on oikean kokoinen minilusikka mukana ja sieltä vain laskee yks, kaks, kolme suuhun. Ihan samalla tavalla kuin pilleriä ottaa yks, kaks, kolme, (neljä). Maku on hyvä ja hinta halpa.

Päivämäärä:   6.8.25 21:27:03

Sait n 1200 kaloria esimerkkipäivästäsi. Annoskokojasi en toki tiedä.

Päivämäärä:   6.8.25 21:29:32

Kuu: Aion siis kiinnittää huomiota annoskokoihin ja lautasmallin mukaiseen syömiseen, ja vähentää radikaalisti herkkujen syömistä. Maksoin kuitenkin tuon sovelluksen ja aion hyödyntää sitä siten, että katson välillä syömieni annosten kalorimääriä. Joskus iskee sokeus omille syömisille.

Täällä vaan yleinen mielipide on, että tällä systeemillä ja mun ruokavaliollani ei voi laihtua grammaakaan. Vaikea uskoa, että tämän painoluokan ihminen ei laihtuisi jopa jo pienemmillä muutoksilla

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.