Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naisten maksimivyötärönympärys 80 cm?

Lähettäjä: mietinpä vaan 
Päivämäärä:   4.8.25 14:10:47

Luin, että naisten vyötärönympärysmitta saisi maksimissaan olla 80 cm, yli sen on haitallinen vyotärölihavuus. Onko tämä vähän liian tiukka tavoite? Kuinka monta prosenttia nuoristakaan (täysikäisistä) ihmisistä pääsee siihen, keski-ikäisistä puhumattakaan? Entä kuinka suuri merkitys on pituudella tai ruumiinrakenteella, onhan toki eroa onko siro 160 cm vai roteva 180 cm henkilö kyseessä?

Re: Naisten maksimivyötärönympärys 80 cm?

Lähettäjä: riie 
Päivämäärä:   4.8.25 14:15:58

Onhan tuo vähän hassua, että mitta on sama pitkällä ja lyhyellä henkilöllä. Mutta pointti tuossa on se, että kertyykö rasva mahaan vai persuksiin. Jos rasva ei kerry sisäelimien ympärille vaan ennemmin reisiin, niin rasva ei ole niin haitallista.

Olen 162 cm, vyötärönympärys on 76 cm ja ruumiinrakenteeltani olen suora nakki. Painan 54 kg. Omenalihavuuteen taipuvainen, joten rasva kertyy keskivartaloon.

Painoani ei kukaan kauhistele, mutta vyötärönympärystäni on kauhisteltu usein, että "Voiko se oikeasti olla noin iso????" ja hoitaja sitä mittaa moneen kertaan.....

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   4.8.25 14:16:37

Eihän tuo ole mikään todellinen eikä edes realisteinen - ihmeellistä haihatelua.

Henkilön vyötärön ympärykseen kun vaikuuttaa se millainen ruumiinrakenne ko.henkilöllä on. Jos on sitä "läskiä" niin se pitää huomioida ja kyllä sen "läskin" näkee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.25 14:20:25

No ei ole mikään vaikea tavoite edes keski-ikäiselle 180-sentteselle naiselle.

Nyky nuoret ja alle nelikymppiset vaan pitävät läskiä normina. Mutta ei se ole.

Tätini on 69 v, 182 cm, kolme lasta synnyttänyt, ja vyötärönympärys noi 75 cm.

T: 60 v, 160/50 ja vyötärönympärys 68 cm.
Ja kolme lasta olen minäkin synnyttänyt.

Ps. Joskus 1950-luvulla ihminen oli lihava, jos vyötärönympärys oli yli 70 cm.

Lähettäjä: mitesson 
Päivämäärä:   4.8.25 14:21:01

Joskus kävin sairaanhoitajan juttusilla (en muista mikä oli aihe), niin hoitsu siinä otti verenpaineita ym. ja lopuksi mittasi vyötärönympäryksen = 85cm. Alkoi sitten kauhistelemaan, että pitäisi laihtua. Huvittavaa oli se, että hoitsu itse oli varmaan yli 100kiloinen typykkä, hyvä kun mahtui tuolilleen. Teki mieli sanoa, että "aika yleistä ylipaino kyllä nykyään tosiaan on". Mutta en sanonut muuta kuin että ohhoh, olenpa pyöristynyt :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.25 14:24:00

Aloittaja hyvä. Ihmiset OVAT keskimäärin aika tukevia tänä päivänä. "Tiukka tavoite" perustuu ihan lääketieteelliseen faktaan. Ei ole mikään mielipide- tai mielikuvajuttu.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.8.25 14:31:19

Valitettavasti tämä ei ole mielipideasia, vaan tutkittua tietoa keskivartalolihavuudesta ja sen haitoista.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   4.8.25 14:39:41

”Olen 162 cm, vyötärönympärys on 76 cm ja ruumiinrakenteeltani olen suora nakki. Painan 54 kg. Omenalihavuuteen taipuvainen, joten rasva kertyy keskivartaloon.”

Tämä on hyvä muistutus erilaisista ruumiinrakenteista. Olen noin sentin pidempi (~ 163 cm), painan aika lailla saman verran ja vyötärönympärys on 63 cm.

Lähettäjä: pallomaha 
Päivämäärä:   4.8.25 14:41:02

Tähän ketjuun on taas pakko tulla laittamaan omat mitat ja kuva pallomahastani :D Ei ole vieläkään pallon syy selvinnyt, muttei se ihan noin paha sentään enää ole. Jotain 76-77 cm, muttei näytä ja tunnu ihan niin turvonneelta. Mutta on se sitä kuitenkin vähän edelleen.

"Minä olen 163 cm, 53 kg (BMI 19,95), ja vyötärönympärys, jos en litistele mahaa, on 79 cm. Vyötäröä minulla ei ole, mutta tuosta se kuuluu mitata. Sitten alamahan kohdalta, jossa mitta on suurimmillaan, mitta on 91 cm..."

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10064712&t=10064712

Linkki ei toimi kun aijaa on rikki, joten tässä sama kuva eri palvelun kautta:

https://imgur.com/a/cdxhLbK

Onhan tuo aika iso, joten ymmärrän hyvin, miksi mahan kasvamista ei suositella. Ja jos mahalla on taipumusta kasvaa, niin siihen kiinnitetään huomiota. Muualle rasvaa saa kyllä kertyä, mutta ei sisäelinten ympärille.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   4.8.25 14:43:57

"”Olen 162 cm, vyötärönympärys on 76 cm ja ruumiinrakenteeltani olen suora nakki. Painan 54 kg. Omenalihavuuteen taipuvainen, joten rasva kertyy keskivartaloon.”

Tämä on hyvä muistutus erilaisista ruumiinrakenteista. Olen noin sentin pidempi (~ 163 cm), painan aika lailla saman verran ja vyötärönympärys on 63 cm."

Laitan mittani mukaan. 161cm, ainakin 70kg ja vyötärönympärys 75cm.

Päivämäärä:   4.8.25 14:47:02

"Tämä on hyvä muistutus erilaisista ruumiinrakenteista. Olen noin sentin pidempi (~ 163 cm), painan aika lailla saman verran ja vyötärönympärys on 63 cm."

Niinpä. Minulla ei ole ylimääräistä keskivartalossa, mutta ei minulla vyötäröäkään ole. Vyötäröni on ihan viivasuora kuten äidilläni ja siskollanikin. Vatsalihakset piirtyy esiin ja maha ei pullota tai ole löllö.

Lähettäjä: jejna 
Päivämäärä:   4.8.25 14:54:21

"Huvittavaa oli se, että hoitsu itse oli varmaan yli 100kiloinen typykkä, hyvä kun mahtui tuolilleen. Teki mieli sanoa, että "aika yleistä ylipaino kyllä nykyään tosiaan on"."

Tätä olen kuullut todella monilta. Lihava terveydenhuollon ammattilainen paasaa potilaille kuinka pitäisi laihduttaa, vaikka potilas on puolet pienempi kuin ammattilainen itse.

Isälläni oli 2-tyypin diabetes, sukurasite tms. Hän oli todella liikunnallinen, fyysinen työ ja vapaa-ajan harrastukset fyysistä hommaa myös, kuten metsässä rämpiminen. Metsästys, kalastus, marjastus. Kävi myös lenkillä ja oli aina auttamassa muita. Meillä ei kotona koskaan ollut mitään herkkuja ja ei paljoa edes makaronia syöty. Perusruokavalio ihan luonnostaan suht vhh eikä isä turhia napostellut. BMI:n perusteella normaalipainon ylärajalla, kun ei hän mikään lihakseton ollut.

Ja aina joku lihava hoitaja oli valittamassa, kuinka isän pitäisi laihduttaa, kun painaa niin paljon. No, isällä oli tapana sanoa, että näytähän toki minulle esimerkkiä miten laihdutaan.

Isällä oli tablettilääkitys, ei sen kummempaa. Sairaus pysyi hyvin hanskassa eikä vyötärönympäryskään ollut sallittua suurempi. Mutta lihasta kertyi ihan automaattisesti, kun on pienestä asti tehnyt ja mennyt.

Ja kyllähän isä sitten lopulta laihtui sairastuttuaan ruokatorven syöpään. Harmi vain, että silloin sairaalassa syötettiin vain makaronia ja perunaa, joka ei kyllä 2-tyypin diabeetikolle sopinut... Mutta kun pitää saada halvalla ruokaa.

Lähettäjä: jeje 
Päivämäärä:   4.8.25 14:59:50

Minä olen 162,5 cm ja suora vyötärö minullakin. Aamupaino jotain 51 kg mutta mahanympärys vaihtelee ihan ruokavalion mukaan. Moni ruoka-aine, kuten sokeri ja viljat turvottaa, joten jos haluan aamumahan olevan 75 cm niin olen joutunut muutaman päivän syömään vhh/ketosti, koska muuten aamumaha on vähintään 80 cm. Ja ihan sama mitä syön, niin maha kasvaa, joten en kyllä mene tuohon max 80 senttiin enää jos juon edes vettä :D

Silti mahani litteyttä ja minun laihuuttani on aina kauhisteltu. Jotenkin tympeää, kun lääkäri tai hoitaja sanoo peräkkäisissä lauseissa, että BMI:n perusteella en saa laihtua yhtään ja vyötärönympäryksen perusteella pitäisi kyllä laihtua vähän kun se saisi olla max. 80 cm. No mistähän minä laihtuisin, kun ei minussa kyllä ylimääräistä ole... Ei ole selluliittiakaan, saati löllömakkaroita.

Mitenköhän saisi vyötäröä kapeammaksi, ettei se olisi noin suuri? Ikää minulla on 41 v mutta ei minun vyötäröni ole koskaan tämän kapeampi ollut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.25 15:01:03

No ei kai se niinkään voi mennä, että jos hoitajalla tai lääkärillä on sairaus X, he eivät voi kertoa potilaalle, mikäli tämä samasta vaivasta kärsii?

Mutta joo, onhan tuo 80cm aika tiukka raja vankkarakenteisille nykyihmisille, varsinkin kun melkoisen paljon pidempiä olemme kuin esivanhempamme. Minullakin on pituutta 177cm, paino 62kg eli BMI jotain... 20-21? Ja vyötärö silti 77cm, vaikka olen vieläpä klassinen tiimalasi.

Päivämäärä:   4.8.25 15:04:34

Toisiin kertyy viskeraalirasvaa helpommin kuin toisiin. Sehän ei näy makkaroina missään, kun on sisäelimien ympärillä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.8.25 15:15:01

"Minullakin on pituutta 177cm, paino 62kg eli BMI jotain... 20-21? Ja vyötärö silti 77cm, vaikka olen vieläpä klassinen tiimalasi."

19,7 on sun BMI.

Mulla pituutta 170 cm ja painoa 60 kg, vyötärön ympärys tuon saman 77 cm, eikä edes ole pallomahaa, vaan olen leveä. Leveät hartiat, leveä rintakehä ja selkä, leveä laatikkomainen lantio. Suora torso. Sivuprofiililtani olen kaikilta osin lättänä.

Lähettäjä: jejna 
Päivämäärä:   4.8.25 15:15:23

"No ei kai se niinkään voi mennä, että jos hoitajalla tai lääkärillä on sairaus X, he eivät voi kertoa potilaalle, mikäli tämä samasta vaivasta kärsii?"

Pointti on se, että hoitajat ja lääkärit suhtautuvat halveksivasti potilaisiinsa.

Ei ole kovin järkevää, että BMI 45 hoitaja sanoo halveksien BMI 24 potilaalle, että "oot niin painava, että oot kohta lihava ja sinun pitäisi kyllä laihduttaa". Tuon saman voisi sanoa ihan halveksimatta ja asiallisesti, että "BMI:si on normaalipainon ylärajalla mutta olet kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa, ettei se aiheuta huolta. Kannattaa kuitenkin pitää painoa silmällä, ettei se pääse nousemaan, ainakin jos liikunta jostain syystä vähenee roimasti".

En minä ainakaan ota mitään neuvoja vastaan lihavalta henkilöltä, joka tuijottaa vain vyötärönympärystäni, jos ei osaa katsoa yhtään, miltä näytän tai paljonko painan.

Olen somessa törmännyt keskusteluihin, joissa terkkari/hoitaja/lääkäri on tuijottanut vain lapsen painoa ja saman tien sanonut, että lapsi on lihava edes katsomatta, että miltä se lapsi näyttää. Joo, lapsi on ikäisekseen painava, mutta on myös ikäisekseen pitkä, ollut aina. Ei hoikan kasvavan lapsen kuulu alkaa laihduttaa siksi, että hän kasvaa omalla käyrällään vähän pidempänä kuin ikätoverinsa. Sen pituiselle lapselle paino on ihan normaali, jopa hoikan puoleinen.

Jotenkin mennyt usko ammattilaisiin, kun ei yhtään katsota kokonaisuutta vaan tuijotetaan vain yhtä lukemaa. Esim. kaverilleni on vain esitietolomakkeen perusteella lätkäisty papereihin nimike "obeesi", kun BMI oli melkein 26, ja kaveri harrastaa crossfittia, ja on aika lihaksikkaassa mutta silti hoikassa kunnossa. Olisi nyt vähän voinut katsoa, miltä se kaverini näytti, eikä nimittää obeesiksi (sairaalloisen lihavaksi) sen vuoksi, että on kilon painavampi kuin BMI:n mukainen normaalipaino...

Päivämäärä:   4.8.25 15:17:36

"Toisiin kertyy viskeraalirasvaa helpommin kuin toisiin. Sehän ei näy makkaroina missään, kun on sisäelimien ympärillä."

Minulla ei ole sitä viskeraalirasvaakaan...

Lähettäjä: uöuö 
Päivämäärä:   4.8.25 15:43:38

Siskoni on aina ollut rotevarakenteinen ja löllö. Hoitovirheen myötä hänen mahansa leikattiin pystysuunnassa auki miten sattuu, eikä ole sen jälkeen oikein saanut vatsalihaksiaan kuriin. Näyttää siis isomahaiselta ja lihavalta, vaikkei paina kuin 68 kg ja on 165 cm pitkä. BMI 24,98 eli 600 g päässä ylipainosta BMI:n mukaan. Mutta hänellä se rasva ei ole sisäelimien ympärillä vaan hän on kauttaaltaan pehmeä. Mutta kaikki tuijottavat vain sitä hänen isoa mahaansa, eikä kukaan lääkäri tai hoitaja ymmärrä, että se on pieleen menneen leikkauksen syytä, eikä siskoni ole yhtään liian lihava.

Eikä ne hoitajat ja lääkäritkään kovin hoikkia yleensä kuulemma ole... :D

Päivämäärä:   4.8.25 15:50:38

pallomahan suoliston turvotus ei kyllä tarkoita että mennään keskivartalolihavuuden puolelle edes jos mittanauha sanoo toista. Ei ole kovin relevanttia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.8.25 15:52:05

Yli 88cm on aidosti haitallinen. Kliinisessä työssä raja pyoristetään ad. 90cm koska parilla sentillä ei oikeasti ole merkitystä. Päälle 80cm alkaa kumminkin lisätä metabolisia riskejä.

Lähde: https://www.kaypahoito.fi/nix00163

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   4.8.25 15:57:30

Niinhän se menee painoindeksissäkin. Olen 180cm läski, kun painan 80kg. Mutta vyötärön ympärys vaihtelee ihan endosta riippuen 74-112. On siinä työterkkarilla aina ihmettelemistä. Mittavirheeksi aina kirjaa edellisen :D

Lähettäjä: ***.** 
Päivämäärä:   4.8.25 16:00:18

No kyllä 80 cm on tosi iso.

Itsellä hoikkana 75 cm ja pituus 175 cm, paino 78kg.

Nykyään enää ole hoikka eikä todellakaan ole alle 80 cm

Lähettäjä: pallomaha 
Päivämäärä:   4.8.25 16:09:08

"pallomahan suoliston turvotus ei kyllä tarkoita että mennään keskivartalolihavuuden puolelle edes jos mittanauha sanoo toista. Ei ole kovin relevanttia."

Häh? Enhän minä sanonut olevani keskivartalolihava. Päinvastoin! Yritin vain havainnollistaa, että miltä se n. 80 cm "vyötärö" näyttää tämän pituisella. Eli on se aika iso, koostui se mistä tahansa. Eikä tuon kokoinen vyötärö näytä kovin pieneltä vähän pidemmälläkään.

Päivämäärä:   4.8.25 16:17:57

Vertaistukihengessä, itse olen 162, 53-54 kg, vy 74-76 cm. Kuntoni on perushyvä. Kun olin oikeasti tikissä, vy oli 71. Vatsan malli, lyhyt selkä, hieman erkaantuneet vatsalihakset, laktoosi-intoleranssi, keliakia, istumatyö, kaasua keräävä herkkä suoli... siinäpä syitä monenmoisia.

Mutta onhan tuo 80 se lääketieteessä todettu tilastollinen riskiraja, selvä se.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.25 16:25:37

Nykyihmisillä on niin vääristynyt käsitys kosta ja lihavuudesta.
Ei nähdä, että joku on lihava, jopa sairaalloisen lihava.

Muutama päivä sitten joku lapseton kyseli yhdessä fb-ryhmässä 6-7-vuotiaan pojan vaatekokoa. Oli ostamassa lahjaksi.
No, joku siellä vastasi noin 160-170 cm. Sitä hänen 6-v poika käyttää.
Ihmeteltiin pojan pituutta, mutta se olikin jotain 120+, mutta poika on lapsenpyöreä, niin 150-senttiset vaatteet eivät mahdu päälle.
Paskat ole, vaan sairaalloisen lihava.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.8.25 16:28:06

Ystäväni vyötärön ympärys on 170 cm. Mutta ei haittaa, koska kehopositiivisuus ja läskiviha yhteiskunnassa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.8.25 16:47:34

Mulla mitat 171 cm, 67 kg ja vyötärönympärys 90 cm. Pcos löytyy.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   4.8.25 16:58:20

Joo, todellakin riippuu ruumiinrakenteesta MUTTA juuri sen takia se on silti validi mitta, että jos on sellainen vartalotyyppi, että rasva kertyy sisäelimiin ympärille, niin se on haitallista. Ihan sama, vaikka muuten olisi normaalipainoinen. Roteva tai pitkä nainenkaan ei helposti tuota ylitä, jos on normaalipainoinen saati hoikka.

Itse olen pikemminkin vähän ylipainoinen (165/70) ja vyötärönympärys on 79 cm. Silti on varaa tippuakin myös sieltä vatsalta ihan reilusti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.8.25 17:00:42

Olen 40-vuotias, 175 senttiä pitkä normaalipainoinen nainen ja vyötärönympärykseni on 65 cm. En oikein käsitä, miksi 80 cm olisi muka jotenkin hirveän tiukka raja. Kyllähän se tietysti helposti paukkuu yli, jos on vähänkin pidempi ja on ylipainoa, mutta ylipaino nyt onkin tutkitusti haitallista.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.8.25 17:10:51

” Kyllähän se tietysti helposti paukkuu yli, jos on vähänkin pidempi ja on ylipainoa”,

Kyllä on myös meitä, joilla se paukkuu reilusti yli, vaikka ylipainoa ei olisikaan.

Lähettäjä: jaasa 
Päivämäärä:   4.8.25 17:27:41

Minä aloin treenata crossfittia ja mahanympärys kasvoi koska vatsalihakset kasvoi ja vyötärö muuttui suoraksi. En ole omenavartaloinen ja BMI on 20, mutta vyötärönympärys on 82 cm aamulla ennen syöntiä vessakäynnin jälkeen. Pituutta 168 cm.

Onhan sillä mitalla merkitystä kun rasvaa kertyy sisäelimien ympärille, mutta on myös meitä, joilla vain on ihan viivasuora vyötärö. Minullakin maha melkein kuopalla, mutta kyljet on leveät... :( Ja olen ammatiltani lääkäri, joten on jotain tietoa terveysasioistakin.

Lähettäjä: mabta 
Päivämäärä:   4.8.25 17:32:07

"Olen 40-vuotias, 175 senttiä pitkä normaalipainoinen nainen ja vyötärönympärykseni on 65 cm. En oikein käsitä, miksi 80 cm olisi muka jotenkin hirveän tiukka raja."

Onko sinulla tikkusuora vyötärö vai kenties selkeästi erottuva ja kapea vyötärö?

Jos ensimmäinen, niin et varmasti kykenekään ymmärtämään, että ihmisiä on erilaisia. Mutta jos olisi jälkimmäinen, niin naureskelisit täällä, ette voi käsittää, miten jollakin voi olla vyötärönympärys tuon pituisena vain 65 cm, kun sinulla se on 20 cm enemmän, vaikka olet ihan normaalipainoinen.

T: Suoravyötäröinen 41 v jonka vyötärö on 77 cm ja BMI 19,3, pituutta suotu 163 cm... Eikä maha todellakaan pullota ja ole pyöreä, vaan on "ihan käsittämättömän litteä". Vyötärö vain on täysin suora.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.