Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hemmetin pallomaha...

Lähettäjä: pallomaha 
Päivämäärä:   24.5.25 17:26:23

Minulla siis. En ymmärrä, miten muilla voi olla tasainen maha ja jos mahaa turvottaa, niin siltikin se on ehkä alamahasta vähän pömppö ja muuten pieni ja litteä.

Minä olen 163 cm, 53 kg (BMI 19,95), ja vyötärönympärys, jos en litistele mahaa, on 79 cm. Vyötäröä minulla ei ole, mutta tuosta se kuuluu mitata. Sitten alamahan kohdalta, jossa mitta on suurimmillaan, mitta on 91 cm...

Siis. 91 cm. Vähän hankala kuvata, mutta yritin silti. Mutta oikeasti tämä maha näyttää vieläkin isommalta ja pyöreämmältä, kuvassa se näyttää todellista pienemmältä.

<aijaa.com/WPkErh>

En tiedä mikä vatsaani kasvattaa. Se ei tunnu turvonneelta, eli siltä, että suolistossa on ilmaa. Ei pieretä, kierrä mahassa, mitään. Se vain on tuollainen pallo. Vähän kuin @sannalovesfood instassa, mutta pienempi.

Minulla ei ole koskaan ollut litteä maha, vaan aina se on ollut vähän iso. Välillä, kun en ole syönyt mitään, ainoastaan juonut kahvia ja vähän vettä, maha on melko litteä, jos jännitän keskivartaloa ja vedän mahaa sisään. Mutta jos syön jotain, tai annan mahan olla rentona, niin lopputulos on tuo.

Nyt olen kiinnittänyt huomiota viimeisen vuoden aikana, että se kasvaa tuollaiseksi heti kun syön jotain. Nytkin syömisestä jo kaksi tuntia, söin lounaaksi pari paistettua kananmunaa juustosiivujen kanssa. En ole syönyt mitään, joska tiedän turvottavan, kuten sokeri ja vehnä. Fyssarin mukaan ryhtini on hyvä, ei ole notkoselkää, eteenkippaantunutta lantiota tai ns. tissit tyrkyllä -rib flarea. Maha vain on pallo.

MUTTA MIKSI. Ei ole mitään kummallisia oireita tai kipuja, jotka viittaavat mihinkään sairauteen.

Alkaa jo vähän ärsyttää, koska mitkään housut ei enää mahdu jalkaan enkä viitsisi missään jumppahousuissakaan olla koko aikaa.

Ymmärrän hyvin niitä, jotka saavat kuulla raskausuteluja ja onnitteluita... Meinasin lähteä kaverin luo ja kauppaan ihonmyötäinen trikoopaita päällä, mutta enpä taida... Olenkin pitkään pukeutunut lähinnä villapuseroihin ja huppareihin. Mutta ei se oikein onnistu, kun kelit lämpenee.

Kun olisikin joku syy, kuten "söin jotain joka turvottaa" tai "no on ollut mahavaivoja / alavatsakipuja" tms. Mutta ei. Siis ei mitään, minkä vuoksi pitäisi lääkäriinkään hakeutua. Raskaana en ole, vaikka siltä näytänkin.

Vai pitääkö vain hyväksyä tämä pallomaha ja ajatella, ettei siinä ole mitään vikaa? Eli ei tarvitse olla huolissaan terveydestään?

Re: Hemmetin pallomaha...

Päivämäärä:   24.5.25 17:28:23

Jaahas, eipä linkittynyt kun alku jäi pois.

https://aijaa.com/WPkErh

Onnistuiko nyt?

Tässä ilman hakasia jos ei muu auta.

https://aijaa.com/WPkErh

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 17:35:07

SIBOhan se siellä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.5.25 19:25:45

Ohoh... Ensin kun luin, että olet 53 kg, ajattelin ettei sulla MITENKÄÄN voi olla muka pallomahaa, mutta hyvä että laitoit kuvan. Sinuna kävisin ehkä lääkärissä kysymässä, mutta en tiedä mille lääkärille menisit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.25 19:31:16

Hoikalta ystävältäni poistettiin 6kg hyvälaatuinen kasvain vatsasta ja se aiheutti muutakin turvottelua vatsan alueella. Mitään muita oireita ei ollut, kipuja tai muuta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.5.25 19:35:06

Hei, kuulostat ihan minulta! Olen hoikka ja treenaan paljon, ja tiedän että vatsalihakseni (niin syvät kuin pinnalliset) ovat taatusti kunnossa. Ei ole mitkään notkoselkää tai muutakaan.

Ja ihan sama juttu - aamulla vatsa on suht litteä (toki hieman rasvaa alavatsassa, mutta se nyt on naiselle ihan normalia), mutta heti kun syön jotain, tuntuu että vatsa paisuu. Jos olen ihan rentona, näytän joskus siltä, kuin olisin raskaana 🙃

Miten SIBOa hoidetaan? Ruokavaliollako?

Päivämäärä:   24.5.25 19:39:32

Antibioottikuureilla enimmäkseen, ruokavaliolla toki myös ja tarvittaessa ihan täydellä nestemäisellä ruokavaliolla, mahdollisesti nenämahaletkun kautta. Ei ole helppo homma kun ongelmana on suoliston bakteerikanta, josta pitää tappaa ongelmalajit ja säilyttää hyvät.

Päivämäärä:   24.5.25 19:42:51

Löysinkin täältä hyvää juttua SIBOsta
https://www.astris.fi/blogi/voisiko-vatsavaivojeni-taustalla-olla-sibo

Varmaan voisi ainakin kokeilla noita "itsehoitomenetelmiä", ei kai niissä mitään menetä. Siis psylliumia, ruoansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereita. Ja ruoan voisi varmasti oppia syömään hitaammin.

Itselläni on ainakin turvotusta, ripulia ja sulamatonta ruokaa ulosteessa. Lisäksi kovaa väsymystä.

Päivämäärä:   24.5.25 19:50:31

Ehdottomasti lääkärille, jotta selvittävät mikä on ongelmana.

Päivämäärä:   24.5.25 19:54:59

Näyttää samalta kuin endometrioosivatsa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.5.25 20:23:33

On kyllä iso maha muuten hoikkaan kroppaan. Voisiko olla endometrioosi? Toisaalta jos reagoi syömiseen (?) niin suolistovaiva todennäköisempi.

Lähettäjä: kat 
Päivämäärä:   24.5.25 20:24:49

Hyvin samantapainen maha itsellä. Aina ollut. Suora pötkö, ei vyötäröä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.5.25 20:27:39

Jos mitään ei kuitenkaan lääkärillä löydy, sitten pitää hyväksyä, että maha on pömppä, ja pukeutua sen mukaisesti. Ei kireitä t-paitoja eikä piukkoja kotelomekkoja, vaan sopivan väljä vaatetus, joka peittää mahan. Voi olla t-paitoja ja mekkoja, muttei mitään pinkeää.

Päivämäärä:   24.5.25 20:29:21

H: Ajattelin, että jos en laita kuvaa, niin saisin vain haukut, ettei minulla voi olla iso maha ja "taas joku teinityttö itkee kun alamahassa on pieni makkara kun istuu lysyssä ja puristaa nahkaa käsin läjään yhyy!!". Täällä osataan olla niin ilkeitä, että siksi laitoin kuvan heti alkuun, kun ei ilkeilijät kuitenkaan osaa edes hävetä ja pyytää anteeksi.

Minullakin on keskivartalo ja vatsalihakset ihan hyvässä kunnossa, myös fyssarin mukaan. Mutta tuo mahan kasvaminen palloksi on tosiaan omituista. Kun ei ole aikoihin ollut enää mitään selkeää turvottavaa asiaa, kun poistin ne ruokavaliosta.

En ole koskaan kuullutkaan sibosta. Aina kannattaa täältä kysyä, kun jotain uutta oppii. Pitääpä perehtyä.

Ruokavalioni on vhh, koska sokeri ja vehnä aiheuttavat ongelmia, eikä kaurakaan tunnu ongelmaton olevan. Mutta ruista tunnun sietävän, eli sitä syön joskus verran. Mutta nyt en ole ruistakaan syönyt. Syön jonkin verran maustamatonta jugurttia, eli jotain terveellistä siitä kai saa. Mutta esim. mitään maitohappobakteereja en ole nyt käyttänyt. Käytin pitkään jotain Prismasta saatavaa valmistetta, mutta jätin pois jossain vaiheessa kun oli aika hintavaa. Mutta tämä turpoaminen on kyllä muistaakseni alkanut jo paljon ennen tuon valmisteen lopettamista. Toki tuon nettisivun mukaan jotkut maitohappobakteerivalmisteet voivat pahentaa ongelmaa. Makeutusaineita en käytä ollenkaan, enkä juo mehua, limsaa, tms. Teetäkään en ole muutamaan kuukauteen juonut yhtään, kahvia menee mukillinen aamuisin, muuten juon vain vettä.

Ei ole tapana hotkia, syön yleensä aika hitaasti ja sen vuoksi en tykkääkään syödä seurassa, kun muut valittavat, että minua saa aina odottaa. En vain tykkää hotkia ja tykkään pureskella kunnolla.

Minulla ei ole ripulia, sulamatonta ruokaa ulosteessa eikä ilmavaivoja. Ei myöskään ummetusta. Siksi tämä onkin aika omituista. En syö pastilleja kuin joskus flunssassa, joita ei ole pariin vuoteen ollut, purkkaa menee kausittan, muttei nyt muutamaan vuoteen juurikaan. Enkä ole nytkään pariin päivään syönyt yhtään purkkaa.

Väsymystä minulla kyllä on, ja sen vuoksi sain alkuviikosta lähetteen verikokeisiin ja ajan sain varattua ensi kuun alkuun. Mutta juuri silloin ei mahaa turvottanut niin eipä käynyt silloin mielessäkään koko asia! Mutta onhan se hyvä sitten kysyä, jos tuloksissa jotain näkyy tai ei näy, että voisiko joku syy olla tuohon mahan turvotukseen.

Syön punaista lihaa ja verta hemiraudan vuoksi, mutten ole huomannut niiden syömisen tai syömättömyyden vaikuttavan. Ja koska olen karsinut ruokavaliostani oikeastaan kaiken, jonka tiedän minua turvottavan, niin siksi ihmettelenkin, miksi olen tällainen pallo, vaikkei minkään pitäisi turvottaa eikä maha tosiaan tunnu siltä, että nyt olen syönyt jotain turvottavaa.

En käytä alkoholia, tupakoi, tms. Perussairauksina ainoastaan kilpparivajis, mutta siihen on lääkitys ja se on ok.

En syö enkä napostele tauotta, vaan syön muutaman kerran päivässä ja muuten olen syömättä. Vettä juon pari litraa tai vähän yli per päivä.

Mahahappojen määrästä en osaa itse sanoa. Ei minua ole koskaan närästänyt eikä ole ollut ruuansulatusongelmia, joten kai mahahappoja on sitten sopivasti? En tiedä. En käytä muita lääkkeitä kuin thyroxin. Antibioottikuuria ei ole ollut 20 vuoteen ja silloinenkin kuuri oli ihan mahaystävällinen. Happosalpaajia en ole ikinä käyttänyt.

Olen lihansyöjä, sekasyöjä. En juurikaan syö kaalia, papuja tai herneitä, jotka turvottavat monia ja aiheuttavat suolistovaivoja.

Kiitos tuosta SIBO-vinkistä, oli tosiaan ihan uutta tietoa minulle. Pitääpä nyt aloittaa joku suolistoystävällinen ruokavalio ja katsoa, auttaako mitään. Mutta olen kyllä olettanut syöväni jo nyt melko mukavasti, mutten selkeästi tarpeeksi mukavasti suolistolle. Ja pitänee hankkiutua jollekin lääkärille jossain vaiheessa.

Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä maitotuotteet pieretä, mutta äidilläni ja siskollani on laktoosi-intoleranssi. Eli ehkä minunkin kannattaisi syödä laktoosittomasti tai alkaa kokeeksi käyttää jotain laktoosin pilkkojia? Eipä ole käynyt mielessäkään. Ja voisin kokeilla jotain ruuansulatusentsyymejä, niitä näyttää saavan ihan Prismastakin.

Lähettäjä: Ibs 
Päivämäärä:   24.5.25 20:34:11

Paistettu kananmuna kyllä turvottaa, jos sinulla yhtään on taipumusta ärtyvänsuolen oireyhtymään puhumattakaan kahvista eli ruokavalioon kiinnittäisin huomiota.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   24.5.25 20:34:23

"Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä maitotuotteet pieretä, mutta äidilläni ja siskollani on laktoosi-intoleranssi. Eli ehkä minunkin kannattaisi syödä laktoosittomasti tai alkaa kokeeksi käyttää jotain laktoosin pilkkojia? Eipä ole käynyt mielessäkään. Ja voisin kokeilla jotain ruuansulatusentsyymejä, niitä näyttää saavan ihan Prismastakin."

Jos laktoosi olisi vaivan aiheuttaja, ei vatsasi oli pelkästään turvoksissa ja muuten "rauhallinen". Vaan vatsasi kiertäisi aivan järkyttävästi, olisi ripulia ja ilmavaivoja.
T: kokemusta on

Päivämäärä:   24.5.25 20:38:45

Endo aiheuttaa myös väsymystä, pallomahan lisäksi. Kaikille ei tule kipuja.

Päivämäärä:   24.5.25 20:40:25

Kyllä tuo minustakin näyttää endo- tai raskausmahalta. Mutta kun mitään endometrioosin oireita ei ole, menkat on säännölliset ja ongelmattomat, ja kun steri tehtiin n. 9 v sitten, se tehtiin laparoskopialla, eikä siinä löytynyt mitään muuta kuin pelkkää priimaa. Yleensä kai endometrioosi aiheuttaa kipuja ja näkyy ja tuntuu jo nuorena? Minulla ei tosiaan merkkiäkään mistään gyneongelmista. Eikä muutenkaan ole mitään menkkavaivoja, joten sen vuoksi endometrioosi tuntuu kaukaa haetulta. Mutta tiedän kyllä, että endometrioosi voi turvottaa tällä tavalla. Mutten tiedä ketään, jolla endometrioosi olisi oireeton. Päinvastoin, kyllä he oireilevat ja pal-jon. Muutama tuttu on päässyt leikkauspöydälle sen sairauden vuoksi.

Raskaanakaan en voi olla, kun steri tosiaan tehty ja seksiäkään ei ole nyt aikoihin ollut.

Olen 40-vuotias, mutten omasta mielestäni pode oikein mitään vaihdevuosioireitakaan. Ja mitään gynepuolen vaivoja ei ole ollut. Monillahan maha turpoaa esim. munasarjasyövän vuoksi, minulla ei ole munasarjoihinkaan liittyen kipua, paineen tunnetta, tai mitään. Siskollani maha turposi muutama vuosi sitten tulehtuneen umpparin vuoksi ja hän sairastikin sen mielenkiintoisella tavalla, mutta hän oireilikin 2 kk todella rajusti ja kummallisesti, kun taas minulla ei ole muita oireita kuin turpoava maha.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.5.25 20:40:58

Mulla on sama vaiva, muistan joskus 14-15v ikäisenä huomannut jo saman. Mutta voisko olla endometrioosista mulla? Kuukautiskivut ja vuoto ollut aina kovaa sekä runsasta. Syömisen kanssa en ole huomannut mitään nimittäin. Ripulia ei ole kuin kuukautisten aikana. Sekasyöjä, ferritiini alhainen. Makeutusaineita en käytä, niistä tulee vatsavaivoja. Nyt tuo maha vähän sulautuu paremmin joukkoon, kun paino noussut 65kg. Pituus 165cm. Paino ollut 10v sisällä 55-70kg välillä.

Päivämäärä:   24.5.25 20:42:16

Itse kyllä veikkaan kyseessä olevan yhä ruokavalio kerta aikaisemminkin ollut ongelmia. Ruis, kananmunat ja kahvi kuulostaa sen verran tujuilta ruoka-aineilta että en ihmettelen jos turvotta, kun aikaisemminkin ollut ongelmia.

Päivämäärä:   24.5.25 20:46:50

Usean kilon kasvainkin tuntuisi hullulta, koska painoni ei ole noussut mihinkään. Painan saman verran kuin 15-vuotiaana, toki kropan malli muuttunut vähän aikuisemmaksi ja en näytä enää niin lapselta. Mutta olen minäkin kuullut noista isoista kasvaimista. Eräältä kaverilta poistettiin limutölkin kokoinen kasvain muutama vuosi sitten, mutta hänellä oli jotain oireitakin.

Se minua mietityttääkin, että jos on jotain vakavaa ja on kuitenkin oireeton. Tai ainakin luulee olevansa. Ja kun jotain löytyy, niin tilanne onkin mennyt jo pahaksi.

Minun keskivartaloni, mm. munuaiset ja muut magneettikuvattiin muutama vuosi sitten, ja niissä kuvissa oli kaikki ihan ok. En tiedä mitä kaikkea tai miltä alueelta ne kuvat otettiin, mutta lisämunuaisia siinä tutkittiin. Mitään ei löytynyt ja oli maininta, ettei ole tyrää tms.

Päivämäärä:   24.5.25 20:52:17

Kahvia olen juonut teinistä asti ongelmitta. Juon vain hyvää tummapaahtokahvia, joka ei aiheuta mahavaivoja kuten "kura" vaaleapaahtokahvi, josta minulle voi tulla maha kipeäksi.

En ole huomannut, että maha turpoaisi nimenomaan kananmunasta tai rukiista. Maha turpoaa keskellä päivää vaikka pelkästä veden juonnista. Ei siis eroa, olenko syönyt ruista viimeksi kuukausi vai vuorokausi sitten. Tänään en ole sitä syönyt. Samoin kananmunan syöminen tai syömättömyys ei tunnu vaikuttavan.

Tuntuu, että syön mitä vain, tai juon vaikka vettä, niin maha kasvaa palloksi. Mutta jos olen vain juonut kahvia ja vettä, niin maha saattaa ollakin litteä. Litteimillään mahani onkin aamuisin kahvin jälkeen, kun olen käynyt vessassa.

Nykyisestä ruokavaliostani en ole löytänyt mitään varsinaista syyllistä. Toki olen koettanut miettiä, että aiheutanko tämän itse, mutta ihan sama mitä syön, niin olen pallomaha. Plääh.

Päivämäärä:   24.5.25 20:54:58

Minulla ei ole hormonaalista ehkäisyä koskaan ollutkaan ja kuukautisvuoto on normaalia tai ehkäpä jopa niukkaa, eli silläkään perusteella ei voi epäillä gyneongelmia. Ei ole mitään ylimääräisiä vuotojakaan.

Gyneongelmiahan naisilla usein on, eikä niitä viitsitä diagnosoida, mutta useimmitenhan naisilla on sitten ongelmiakin. Kävin papassa viime syksynä ja kun kyseltiin pitkä lista kaikkia asioita, niin vastasin kaikkeen ei. Papakin oli puhdas.

Päivämäärä:   24.5.25 20:59:36

Ibs: Minä en ole huomannut, että kananmuna erityisesti turvottaa. Olen yhtä turvonnut, syön mitä vain, tai vaikken olisi syönyt kananmunia viikkoihin. Eikä minulla tietääkseni ole taipumusta ärtyvän suolen oireyhtymään. Ja kahvi nimenomaan auttaa litistämään mahaani aamuisin, ei turvota sitä. Ja yhtä lailla mahani turpoaa päivällä, vaikken kahvia joisikaan...

Eli ihan sama mitä syö tai on syömättä, maha turpoaa päivällä.

Päivämäärä:   24.5.25 21:00:47

Kananmuna kyllä sopii hyvin suurimmalle osalle herkkävatsaisistakin.

Päivämäärä:   24.5.25 21:03:27

Itseasiassa kananmunaa jopa suositellaan, jos vatsa on huonona, eikä oikein tiedä, mitä uskaltaisi syödä.

Päivämäärä:   24.5.25 21:07:24

Pallomaha, olet oikeassa siitä, että gynekologisia oireita usein vähätellään. Sinäkin puhut kuin turpoava vatsa ei olisi ongelma/oire ja syy tutkia asiaa.

Päivämäärä:   24.5.25 21:11:19

Siinä vaiheessa kun suolisto voi huonosti niin se onkin ihan sama mitä syö. Suolisto pitää saada kuntoon ennen kuin se kestää ruoka-aineita ja kuntoon saamisessa menee aikaa. Siksi tuo että syö sitä ja tätä, välttelet jotain mutta et jotain täysin jne. Ei kuulosta miltään kunnon eliminaatiolta jolla oikeasti saat selville turvotus en aiheuttajan. Se, että tänään kanamuna ei aiheuta turvotusta tarkoita sitä että yhdistettynä toiseen ns. Pahaan ruoka-aineeseen ja niiden yhteys vaikutus aiheuttaisi turvotusta. Kanamuna, viljat, rasva, kahvi, sipuli, paprika, voimakkaat mausteet jne. Ovat herkästi turvottavia. Myöskään se, että juot vaan kahvia ja olet pitkään syömättä ei välttämättä ole hyväksi suolistollesi.

Ja kyllä, jokaisen maha on litteimmillään aamulla joten se ei nyt ole mikään ihmeellinen asia.

Minusta tuo edelleen kuulostaa siltä, että suolistobakteeri kantasi on sekaisin ja oireilee syömisiisi turvotuksella.

Päivämäärä:   24.5.25 21:14:02

Mulla ihan sama juttu, erityisesti painottuen tuonne navan alapuolelle! 170/56, eli hoikan lukemissa mennään. Vyötärö mulla on, mutta mittaappa pari senttiä navan alapuolelta vatsan ympärys. Se on yhtä iso kuin rinnan- ja lantionympärys.

Aamuisin kun herään, on ihanan litteä vatsa. Sitten kun jotain syö tai juo, niin PAM pallo. Monet housut ahdistaa juuri alavatsan kohdalta, kun muuten hoikkaan kroppaan on siunaantunut pallomaha. Kipeä vatsa ei ole, eikä aiheuta mitään oireita. Okei vatsan toiminta on outoa. Kolmen vuoden ajan se on toiminut päivittäin, mutta ollut löysää. Sitä ennen niin kauan kuin muistan, toimi ehkä pari kertaa viikossa. Tässä välissä on muuttunut se, että aloin harrastamaan päivittäin liikuntaa.

Päivämäärä:   24.5.25 21:15:14

----//Aloittajalla herkkyyttä viljoihin joten en ihmettele yhtään, jos kananmunaankin, sillä muna todella allergisoiva. Aloittaja myös puhui paistetusta munasta joka ihan eri asia kuin keitetty ja jos suoliston kanssa ongelmia niin harvemmin paistettu muna sopii.

Päivämäärä:   24.5.25 21:18:14

” Mulla ihan sama juttu, erityisesti painottuen tuonne navan alapuolelle! 170/56, eli hoikan lukemissa mennään. Vyötärö mulla on, mutta mittaappa pari senttiä navan alapuolelta vatsan ympärys. Se on yhtä iso kuin rinnan- ja lantionympärys. ”

Tähän jatkoksi juuri mitatut lukemat:

Ry 89cm (urheilurintsikat päällä mitattuna)
Vy 68
Vatsa 88cm!!!! (Mitattu pari senttiä navan alta pullistelematta)
Ly 94cm

Päivämäärä:   24.5.25 21:35:32

Tää on jotenkin lohduttava keskustelu, kun usein tuntuu, että kaikki muut ympärillä ovat kropaltaan normaaleja.

Katsoin juuri itseäni peilistä ja juu, näytän taas siltä, kuin olisin raskaana. Näen ikään kuin sen linjan, missä vatsan pitäisi olla - mutta siinä päällä on vaan... jotain.

En tiedä yhtään, miten lähtisi eliminoimaan asioita ruokavaliosta ja kuinka kauan tietyn aineen poisjättämistä pitää kokeilla, ennen kuin voi tietää tarpeeksi. Syön kyllä esimerkiksi vehnääkin - kun se ei useinkaan turvota ollenkaan. Tuntuu olevan todella mystistä tämä.

Päivämäärä:   24.5.25 21:40:33

.: Minulla melko samat lukemat, mutta olen vähän lyhyempi, vyötärö reilusti isompi ja mahanympärys muutaman sentin isompi kuin sinulla. Ymmärrän siis tuskasi!! :D

.: Tarkoitin tuolla gynekologisten oireiden vähättelyllä sitä, että oireita tosiaan vähätellään, vaikka ne olisi rajuja ja elämää rajoittaviakin. Ja minua tämä mahan turpoaminen ihmetyttää, koska ei tosiaan ole mitään ilmavaivoja, ripulia, kipuja, paineen tunnetta, tms. On siis ihmeellistä, jos minulla olisikin joku vaarallinen gynekologinen ongelma, ja ainoa oire sinänsä harmiton pallomaha, joka ei edes aina ole pallo. Mutta jos tämä on joku vakava oire, niin silloinhan varmaankin 95 % suomalaisista kannattaisi mennä oireiden vuoksi lääkäriin...

Ibs: Minulla maha kestää ihan hyvin. Ei ole ilmavaivoja, ripulia, tai mitään. Ainoastaan tuo turpoaminen, joka ei aiheuta edes kipuja. Enkä ole koskaan ollut litteämahainen, vaikka olen kyllä ollut joskus 5 v sitten vielä ihan "tavallisen" näköinen. Tämä palloksi turpoaminen ei siis ole kestänyt koko elämääni. En nyt tarkalleen muista milloin aloin sitä ihmetellä. Tai siis lähinnä sitä, että se turpoaa niin usein, vaikkei mitään selkeästi turvottavaa enää ruokavaliossa olekaan. Eikä vehnässäkään suurin ongelma ole mahan turpoaminen vaan nivelten turpoaminen, ja sitä samaa aiheuttaa myös kaura jonkin verran, mutta ruis ei. Nivelten turpoaminen on ihan kamalaa, kun sormet turpoaa ja en saa teitettua niveliä juurikaan. Reumatekijää ei silti verestä ole löytynyt, vaikka sekin testattu moneen kertaan. Enkä syö ruistakaan kuin joskus ja vähän. Kananmunan paistan ilman rasvaa, joten paistorasvaa ei voi mistään syyttää.

Päivämäärä:   24.5.25 21:45:42

Keliakia voi aiheuttaa nivel oireita eikä keliakia katso ikää. Ja vaikka kyse ei olisi keliakiasta niin selvä tulehduksen merkki kun nivelet turpoavat. Ruisleivissä on vehnää mukana joten vaikka itse ruisleipä ei aiheuta selkeitä merkkejä niin sen syöminen pitää tulehdusta yllä.

Lähettäjä: Etälääkäri 
Päivämäärä:   24.5.25 21:53:16

Onko uloste minkälaista ja tuleeko kunnon annoksia.

Lähettäjä: glammy 
Päivämäärä:   24.5.25 21:57:11

Täällä kohtalontoveri. Minulla painoa vähän alle 50 kg, treenaan paljon ja olen oikeasti pitänyt huolta alueen lihasten kunnosta, ruokavaliostani olen poistanut jo mm viljat, lihat ja maitotuotteet jne. Mutta heti kun syön ihan mitä vaan, niin pallo lähtee turpoamaan. Minulla ei vatsakipuja tai muita oireita (ainoastaan jalkojen nivelissä välillä, mutta luulen sen johtuvan ihan urheilusta), mutta tämä ongelma syö kyllä itsetuntoa rankalla kädellä ja on todella rasittava ja aiheuttaa häpeää :(

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   24.5.25 22:02:56

Samanlainen pallomaha minullakin. Endometrioosia olen epäillyt jo vuosia, mutta koskaan sitä ei ole tutkittu. Nuorena varsinkin oli kovat menkkakivut ja vuodot, pillereillä toki lievittyi. Nyt alkanut kivut uudelleen pillereistä huolimatta ja paskon verta muutama päivä ennen menkkojen alkamista. Suolistokipua on ollut myös pitkään ja se loppuu kun menkat loppuu. Kipu on sellaista kuin työnnettäis veitsi perärööristä sisään.

Päivämäärä:   24.5.25 22:22:35

Ibs: Nivelet turpoavat myös, vaikka syön gluteenittomasti. Eli en usko, että pelkästä gluteenista on kyse. Ja syön vain vehnätöntä ruisleipää, siinä ei ole käytetty vehnää. Ja voin hyvin olla yli kuukauden syömättä ruista ja turpoan silti. Eli joku muu(kin) tässä nyt on syynä kuin ruis tai gluteeni. Eikä minulla ole ibs:ää.

….: Minulla taas menkat on ongelmattomat, pelkkä parasetamoli ekan vuorokauden ajan riittää, ja sitäkin riittää 1-2 g tuon vuorokauden aikana. Eli ei todellakaan vastaa minun kipuni mitään endometrioosituskia. Varsinkin, kun viimeisen 5 v ajan menkkani ovat olleet helpommat kuin nuorempana. Enkä nuorempanakaan tarvinnut mitään kummempia lääkkeitä.

Lähettäjä: mdcdm 
Päivämäärä:   24.5.25 22:26:24

Anteeksi kun kommentoin aiheen vierestä, mutta onko aloittajalla oikeasti noin sileät reidet? Ja 40 v?

Päivämäärä:   24.5.25 22:44:41

Selvennän nyt Ibs-jankkaajalle, että vehnä ja kaura ei turvota mahaa vaan sormien niveliä. Jos syön esim. kaurapuuroa, niin maha pysyy kyllä litteänä, mutta sormien nivelet turpoaa ja kipeytyy. Vehnä turvottaa mahaakin vähän, mutta suurin ongelma on se, että vehnän jälkeen sormet on ihan nesteestä turvonneet nakit, jossa on turvonneet, kipeät ja jäykät nivelet. Muihin niveliin ei viljat vaikuta, vain sormiin.

Ruis ei turvota sormien niveliä eikä se mielestäni ole myöskään mahan turvotuksen aiheuttaja. Maha turpoaa myös, vaikken ole ruista aikoihin syönyt.

Joten sen vuoksi en usko, että suurin ongelmani olisi keliakia. Koska silloinhan ongelmia pitäisi tulla rukiista paljon ja kaurasta vähän tai ei ollenkaan. Ja kun googletin ibs:n oireet, niin ei minulla niitä ole. Ainoastaan turvotus, muttei mitään muuta.

mdcdm: Kyllä, olen 40 v eikä minulla ole reisissä näkyvää selluliittia. Sitä näkyy vähän vain, jos puristan ihoa käsin läjään. Olen aika sileäreisinen. Ehkä olen geenilotossa voittanut paisuvan mahan ja siloiset reidet tai jotain... :D

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   24.5.25 23:00:28

Aloittajalle, mene lääkäriin.
Mullakin turpoaa dyömisen jälkeen vatsa, mutta siitä tulee pallo. Sun vatsaan tulee tai jää tuollainen pitkittäinen kuoppa. Mikä tekee tuon muodon?

Lähettäjä: mirni 
Päivämäärä:   24.5.25 23:01:20

Kieltämättä aloittaja näyttää siltä, kuin olisi hyvät vatsalihakset ja raskaana. Varmasti kamala olo. Minullakin on joskus maha turvonnut tuolla tavalla jos syön paljon kaikkea turvottavaa. Lähinnä vehnää, limsaa, tms. Nivelet ei turpoa eikä muita oireita, vain pallomaha. Toivottavasti löydät avun.

Päivämäärä:   24.5.25 23:06:43

Kurkkaa tiktokista Meghan the trainer. Samantyyppinen maha kuin sulla. Hänellä oli joku 16 litraa vettä mahassa munasarjakystan sisällä. Kysta oli isompi kuin vauva. Leikattiin just eilen ja ei ollut itse tietoinen, luuli että hänellä oli vatsalihasten erkauma kunnes katsojat totesi hänelle että kipikapi lääkäriin, tuo ei ole mikään erkauma.

Mutta jos mahasi on välillä litteä, sitten tuskin on kystasta kyse.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   24.5.25 23:36:32

Ei saisi nauraa. Mutta tuo otsikko naurattaa :D

Varmasti on tukalaa. Toivottavasti apu löytyy!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.