Lähettäjä: pallomaha
Päivämäärä: 25.5.25 16:46:07
Vastaan läjässä kaikille mitä nyt kommenteistanne mieleen tuli.
En usko mihinkään 10 kilon kystaan, koska painoni ei ole muuttunut, enkä ole myöskään muualta kropasta näivettynyt niin, että olisi voinut kehittyä joku painava kasvain ja sen kerryttämä kilomäärä olisi pois muualta kropasta. Mutta ei se silti tarkoita, ettei mitään kystaa voisi olla. En vain usko, että sisälläni olisi ämpärillinen (saati kaksi) nestettä, kun paino ja kropan muoto ja koostumus mahan ulkopuolelta on pysynyt samana. Ja maha myös välillä litistyy, eikä siis todellakaan ole koko ajan iso pallo.
Minullakin on lyhyt keskikroppa, lonkkaluukompleksi käytännössä alkaa siitä mihin kylkiluut loppuu. Vatsalihakset tuntuu, eli mahassa ei ole paksua laardikerrosta lihasten päällä. Ja tuskinpa on myös allakaan mitään "miesmäistä" keskivartalokaljamaharasvaa, koska mahani ei koko ajan ole iso pallo.
En edelleenkään ymmärrä nimimerkin Ibs keliakia- ja IBS-jankkaamista. Käytän gluteenitonta kauraa, sellaista joka sopii keliaakikolle. Ja jos minun ongelmani olisi keliakia, niin miksi sitten rukiista ei tule oireita? Eikö silloin rukiista pitäisi oireita tulla ihan yhtä lailla kuin vehnästäkin?
Ja missä olen väittänyt, ettei mahani turpoaminen voi mitenkään johtua ruokavaliosta? Päinvastoin. Olen aika varma, että ruokavaliossani on joku pielessä, mutten keksi, että mikä. Koska olen karsinut ruokavaliostani asiat, joiden olen selkeästi huomannut aiheuttavan jotain oireita joka kerta tai yhdessä jonkun tietyn kanssa.
Kiitos pisteelle vertaistuesta ja sympatiasta. Toivotan jaksamista myös muille mystisestä turpoamisesta kärsiville.
Olen hyvin tietoinen vilja-allergioista, koska minulla on kavereita, joilla on verikokeilla diagnosoitu pahojakin vilja-allergioita, eikä heiltä ole löydetty keliakiaa. Vain vilja-allergioita. Minä voisin siis oireiden perusteella olla ihan hyvin allerginen vehnälle ja (myös gluteenittomalle) kauralle. Mutta rukiista ei samoja oireita tule, sitä tunnun sietävän hyvin.
Minulla ei turpoa jalat tai muukaan. Esim. eilen oli kroppa suht "kuiva", ei turvottanut sormia tai mitään, mutta maha ihan pallo.
Hammaslääkärissäkin kävin helmikuussa, hampaat putsattiin ja röntgenkuvattiin. Ei mitään vikaa, enkä edes oireile. Ei satu, vihlo, hengitys tai hammasvälit haise. Ei ole myöskään kurkkuongelmia eikä proppuja kerry.
Raskaus ei tosiaan ole mahdollinen munanjohdinten katkaisun, 5 cm pätkien poiston ja päiden polton (sterilisaatio) vuoksi, kun ei seksiäkään ole miehen kanssa ollut aikoihin.
Kaverin mies menehtyi muutama vuosi sitten maksakirroosiin. Mutten kyllä tiedä, mistä minulle olisi sellainen kehittynyt ja miksi olisin muuten näin oireeton. Tämä mahan turvottelu kun ei ole mikään uusi asia ja maksakirroosi kyllä aiheuttaa muitakin oireita kuin melko harmittoman oloinen mahan turpoaminen.
En kyllä tiedä, voisiko minulla olla matoja. Hevosten kanssa en ole ollut tekemisissä melkein 10 vuoteen. Lemmikkejä ei ole, en ole koskenut eläinten ulosteisiin, enkä kyllä eläimiinkään aikoihin. Hoidin kaverin kissaa ja siivosin hiekkalaatikkoa v. 2008, tuolloinkin käytin lapiota ja huolehdin käsihygieniasta. Enpä ole juuri eläinten kanssa ollut tekemisissä. Kaverin koiraa rapsutin pihalla vuosi sitten, mutta pesin kädet heti sen jälkeen. Olen aika tarkka hygieniasta, varsinkin käsi- ja keittiöhygieniasta, enkä ole matkustellut missään, varsinkaan ulkomailla, tai syönyt mitään "outoja" tai kypsentämättömiä ruokia. Ulkomailla kävin viimeksi 2013. Joten en ihan heti keksi, mistä olisin voinut matoja saada. Eikä minulla ole ripulia, ummetusta tai ilmavaivoja. En ole huomannut myöskään talloneeni ulkoillessa mitään ulostetta. Olen aika tarkka siitä, missä kävelen ja mihin astun.
Vältän ultraprosessoituja ruokia. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia.
On kyllä todella mystistä, että mikä tämän turvotuksen aiheuttaa. Järvikalaakaan en ole syönyt aikoihin, enkä varsinkaan kypsentämättömänä. Isäni menehtymisen jälkeen en ole syönyt järvikalaa muistaakseni kertaakaan, hän kuoli monta vuotta sitten, enkä syö mitään graavilohtakaan. Syön kalan aina kypsennettynä, mutten ole kalaa vähään aikaan syönyt ollenkaan. Broilerin kypsennän niin, että se irtoaa luista käytännössä itsestään, naudan lihan paistan mediumiksi, mutten ole sitäkään hetkeen syönyt. Naudan jauhelihaa en ole syönyt kotonani aikoihin, ehkä viime vuonna viimeksi. Soijaakaan en muista syöneeni syksyn jälkeen. Saastunutta vettäkään en tietääkseni ole juonut... Eikä ulosteeno mukana ole tullut mitään omituista ulos, edes sulamatonta ruokaa.
Sipulia ja paprikaa en ole syönyt aikoihin. En pidä paprikasta enkä ole sipuliakaan ostanut pariin kuukauteen, enkä juurikaan syönyt muualla kuin kotonani.
nomadi: Olen pitkään pukeutunut lähinnä villapuseroihin ja huppareihin. Mutta haluaisin kesällä pukeutua muuhun kuin telttoihin ja ehkä välillä olla myös uikkareissa tai bikineissä. Mutta jos maha pysyy pallona, niin ehkä sitten käytän vain väljiä telttoja. Toki sekin saattaa herättää ihmetystä, miksi yhtäkkiä pukeudun muumimaisesti, kun aiemmin olen tykännyt pukeutua myös istuvammin... Mutta ainahan voi sanoa pukeutumismieltymystensä muuttuneen :D
En todellakaan käytä mitään beceleitä. Oikeaa voita paistamiseen. Harvoin oivariinia leivän päälle, siihenkin yleensä pieni sipaus voita, enkä ole oivariiniakaan kotonani pitänyt varmaankaan 2 kuukauteen. En käytä edes rypsiöljyä.
Vatsalihakset ja keskivartalon tuki ovat ainakin fyssarin mukaan hyvässä kunnossa. Treenaan/jumppaan jonkin verran. En treenaa mitenkään himona. Fyssarin mukaan ryhtini on hyvä. En ole koskaan ollut raskaanakaan.
Minulla maha ja suolisto ei tunnu keräävän ilmaa. Siksi tämä osaltaan onkin mystistä, kun ei voi sanoa, että kerääntyy ilmaa ja siksi maha turpoaa. Autottomana myös pakostikin liikun, kun menen kävellen tai pyörällä johonkin.
Minä en edes käytä mitään vitamiini- tai muita valmisteita. Ensi kuun alussa menen verikokeisiin, jossa katsotaan jotain vitamiineja, rauta-arvot, kilpirauhas- ja maksa-arvot ja sen sellaista. Sitten lääkärin ohjeen mukaan alan ehkä käyttää jotain, jos tarvitsee. Mutta itsekseni en niitä käytä, koska niissä saattaa tosiaan olla jotain ylimääräistä, joka ei tee kropalle hyvää.
Ei kai tässä oikein auta muu kuin tsekkailla ruokavaliota, että mikä turvottaa. Kun nykyään tuntuu, että KAIKKI turvottaa mahan palloksi. Muttei siltikään ole ilmavaivoja, ripulia tai ummetusta. Outoa.
|