Lähettäjä: pallomaha
Päivämäärä: 24.5.25 20:29:21
H: Ajattelin, että jos en laita kuvaa, niin saisin vain haukut, ettei minulla voi olla iso maha ja "taas joku teinityttö itkee kun alamahassa on pieni makkara kun istuu lysyssä ja puristaa nahkaa käsin läjään yhyy!!". Täällä osataan olla niin ilkeitä, että siksi laitoin kuvan heti alkuun, kun ei ilkeilijät kuitenkaan osaa edes hävetä ja pyytää anteeksi.
Minullakin on keskivartalo ja vatsalihakset ihan hyvässä kunnossa, myös fyssarin mukaan. Mutta tuo mahan kasvaminen palloksi on tosiaan omituista. Kun ei ole aikoihin ollut enää mitään selkeää turvottavaa asiaa, kun poistin ne ruokavaliosta.
En ole koskaan kuullutkaan sibosta. Aina kannattaa täältä kysyä, kun jotain uutta oppii. Pitääpä perehtyä.
Ruokavalioni on vhh, koska sokeri ja vehnä aiheuttavat ongelmia, eikä kaurakaan tunnu ongelmaton olevan. Mutta ruista tunnun sietävän, eli sitä syön joskus verran. Mutta nyt en ole ruistakaan syönyt. Syön jonkin verran maustamatonta jugurttia, eli jotain terveellistä siitä kai saa. Mutta esim. mitään maitohappobakteereja en ole nyt käyttänyt. Käytin pitkään jotain Prismasta saatavaa valmistetta, mutta jätin pois jossain vaiheessa kun oli aika hintavaa. Mutta tämä turpoaminen on kyllä muistaakseni alkanut jo paljon ennen tuon valmisteen lopettamista. Toki tuon nettisivun mukaan jotkut maitohappobakteerivalmisteet voivat pahentaa ongelmaa. Makeutusaineita en käytä ollenkaan, enkä juo mehua, limsaa, tms. Teetäkään en ole muutamaan kuukauteen juonut yhtään, kahvia menee mukillinen aamuisin, muuten juon vain vettä.
Ei ole tapana hotkia, syön yleensä aika hitaasti ja sen vuoksi en tykkääkään syödä seurassa, kun muut valittavat, että minua saa aina odottaa. En vain tykkää hotkia ja tykkään pureskella kunnolla.
Minulla ei ole ripulia, sulamatonta ruokaa ulosteessa eikä ilmavaivoja. Ei myöskään ummetusta. Siksi tämä onkin aika omituista. En syö pastilleja kuin joskus flunssassa, joita ei ole pariin vuoteen ollut, purkkaa menee kausittan, muttei nyt muutamaan vuoteen juurikaan. Enkä ole nytkään pariin päivään syönyt yhtään purkkaa.
Väsymystä minulla kyllä on, ja sen vuoksi sain alkuviikosta lähetteen verikokeisiin ja ajan sain varattua ensi kuun alkuun. Mutta juuri silloin ei mahaa turvottanut niin eipä käynyt silloin mielessäkään koko asia! Mutta onhan se hyvä sitten kysyä, jos tuloksissa jotain näkyy tai ei näy, että voisiko joku syy olla tuohon mahan turvotukseen.
Syön punaista lihaa ja verta hemiraudan vuoksi, mutten ole huomannut niiden syömisen tai syömättömyyden vaikuttavan. Ja koska olen karsinut ruokavaliostani oikeastaan kaiken, jonka tiedän minua turvottavan, niin siksi ihmettelenkin, miksi olen tällainen pallo, vaikkei minkään pitäisi turvottaa eikä maha tosiaan tunnu siltä, että nyt olen syönyt jotain turvottavaa.
En käytä alkoholia, tupakoi, tms. Perussairauksina ainoastaan kilpparivajis, mutta siihen on lääkitys ja se on ok.
En syö enkä napostele tauotta, vaan syön muutaman kerran päivässä ja muuten olen syömättä. Vettä juon pari litraa tai vähän yli per päivä.
Mahahappojen määrästä en osaa itse sanoa. Ei minua ole koskaan närästänyt eikä ole ollut ruuansulatusongelmia, joten kai mahahappoja on sitten sopivasti? En tiedä. En käytä muita lääkkeitä kuin thyroxin. Antibioottikuuria ei ole ollut 20 vuoteen ja silloinenkin kuuri oli ihan mahaystävällinen. Happosalpaajia en ole ikinä käyttänyt.
Olen lihansyöjä, sekasyöjä. En juurikaan syö kaalia, papuja tai herneitä, jotka turvottavat monia ja aiheuttavat suolistovaivoja.
Kiitos tuosta SIBO-vinkistä, oli tosiaan ihan uutta tietoa minulle. Pitääpä nyt aloittaa joku suolistoystävällinen ruokavalio ja katsoa, auttaako mitään. Mutta olen kyllä olettanut syöväni jo nyt melko mukavasti, mutten selkeästi tarpeeksi mukavasti suolistolle. Ja pitänee hankkiutua jollekin lääkärille jossain vaiheessa.
Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia eikä maitotuotteet pieretä, mutta äidilläni ja siskollani on laktoosi-intoleranssi. Eli ehkä minunkin kannattaisi syödä laktoosittomasti tai alkaa kokeeksi käyttää jotain laktoosin pilkkojia? Eipä ole käynyt mielessäkään. Ja voisin kokeilla jotain ruuansulatusentsyymejä, niitä näyttää saavan ihan Prismastakin.
|