Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helteet jatkuu... osaan 2

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.7.25 13:45:27

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10121813&t=10121813

Re: Helteet jatkuu... osaan 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 13:47:18

Laitetaas uusiksi heti tähän alkuun tämä:

”Päivän ylimmät lämpötilat kahden viikon ajalta Oulu vs Helsinki. Lähde: ilmatieteenlaitos viimeisen 30vrk sää

Oulu
10.7. 23.3 astetta
11.7. 24.1 astetta
12.7 26.1 astetta
13.7. 29.3 astetta
14.7. 29.9 astetta
15.7. 30.1 astetta
16.7. 26.6 astetta
17.7. 24.7 astetta (tämä tuntui jo kivalta)
18.7. 27.2 astetta
19.7. 27.2 astetta
20.7. 29.4 astetta
21.7 29.2 astetta
22.7. 30.7 astetta
23.7. 30.3 astetta

Helsinki

10.7. 19.6 astetta
11.7. 21.1 astetta
12.7. 26.5 astetta
13.7. 23.3 astetta
14.7. 25.5 astetta
15.7. 26.8 astetta
16.7. 25.5 astetta
17.7 27.1 astetta
18.7. 23.9 astetta
19.7 24.1 astetta
20.7. 26 astetta
21.7. 25.9 astetta
22.7. 26.6 astetta
23.7. 25.8 astetta

Joten stadilaiset lopettaa nyt sen ”ihana kun on lämmintä!!” -huutelun. Joo, teillä onkin ollut ihan kivat kelit!”

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   24.7.25 13:49:18

"No mutta kuinka se 24 on talvella tukala, mutta kesällä 30 ihan ok"

"- No koska silloin on paksummat vaatteet päällä, pönttö :D En minä talvella lähde kylään missään kesävaatteissa, hlvetisti pitää olla vaatetta päällä ja lämmintä sellaista ja sitten kun pääset asuntoon sisälle niin tsum! 24 astetta ja vaatetta päällä ihan liikaa, mutta et nyt ilkeä kylässä alkaa riisumaankaan.

Nyt on ihanaa kun ei tarvitse sitä pukemisrumbaa!"

No sekö suurempi ongelma on mitä on jossain kylässä kuin mitä on kotona? Älä laita kotona paksumpia vaatteita päälle, kulje vaikka alasti. Mutta mitä teet kesällä, kun se lämpötila ei jää siihen 24 asteeseen vasn on se 30 ja alastomuudesta ei saa enää vähennettyä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.7.25 13:52:04

Oulussa on ollut ihanat kelit, kuumuusvalittajat vois tehdä vaikka vähän laskentaa siitä, miten prosentuaalisesti lyhyt aika tämä muutama viikko vuodesta on ja ymmärtää sen, että ei ole todellakaan maailmanloppu vielä, vaikka kuumaa onkin. Juu, kyllä minuakin harmittaa ilmaston lämpeneminen, mutta sillä, että tästä kuumasta valittaa, ei ilmat viilene mihinkään. Ja muualla Euroopassa on tilanne monessa paikkaa paljon pidempikestoinen ja pahempi, joten kannattaa rauhoittua ja keskittää energiaa siihen viilenemiseen. Kotona voi vaikka t-paidan kastella ja pukea päälle, veden haihtumiseen kuluva energia viilentää kehoa.

Päivämäärä:   24.7.25 13:59:27

” ymmärtää sen, että ei ole todellakaan maailmanloppu vielä, vaikka kuumaa onkin.”

Joillekin ihmisille on. Aina näiden hellejaksojen aikana kuolemien määrä lisääntyy. Enkä nyt puhu vain hukkuneista ja melkein-hukkuneista, joita ollut.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   24.7.25 14:04:06

Siis miksi ei saa valittaa, jos se vähän helpottaa mieltä, että saa sanoa harmittavan asian ääneen. Jos joku ei nauti niin se ei nauti vaikka pakotetaan hymyilemään ja sanomaan, että ihanaa on.

Jos murrat luusi ja valitat että sattuu, niin sanotaanko sulle, että älä valita, ei se kestä kuin 5 viikkoa ja jollain toisella on vielä kovemmat kivut.

Mutta joo. Toisaalta. Toki helteestä valittamisesta valittajillakin on oikeus valittaa. Minä voin antaa siihen selviytymisvinkin. Älkää avatko somea. Menkää ulos nauttimaan helteestä. Helteestä kärsivät tuskin ovat siellä ulkona auringossa valittamassa teille.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.7.25 14:13:09

Kesäinen sää on kiva, mutta miksi ei voisi olla joskus sitä välimuotoa. Tämä kesäkin, ensin oli jäätävää, jotain 13 astetta jatkuvasti ja siitä hypätiin sitten jatkuvaan lähes 30 asteeseen. En minäkään halua, että kun sää tästä vihdoin muuttuu, niin se on sitten vuorostaan viisi viikkoa sadetta ja taas 13 astetta.

22-25 astetta olisi ihan mukava tasapuolisemmin kaikille, siinä jaksaa jotain tehdä ja tarkenee olla tekemättäkin. Ja yöllä sitten vähän viileämpää, niin saa tuulettumaan.

Talvellakin vaihtoehdot tuntuvat liian usein olevan -20 astetta tai +2 vesisadetta.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.7.25 14:18:34

Tsemppiä kaikille, jotka kärvistelevät helteessä! Muistan itsekin, että siitä oli leikki kaukana, kun olin korona-aikaan pakotettu asumaan ja työskentelemään 30+ asteisessa betonihelvetissä kivitalon ylimmässä kerroksessa. Kun päälle tuli vielä julkisivuremontti ja kumppanini haukkui minua vaikeaksi, kun itkin tilannetta ääneen yrittäessäni viilentää kissojamme märillä pyyhkeillä, muutin pois.

Sen jälkeen ei ole helteet ahdistaneet, kun asun nyt viileässä kämpässä ja minulla on oma piha. Jos vaan voitte, koittakaa muuttaa kotiinne olosuhteita viileämmäksi vaikka siirrettävällä ilmastointilaitteella. Putki ikkunasta ulos ja laite pöhisemään, niin ainakin yöunet helpottavat. Osamaksulla vaikka, jos budjetti on tiukka. Se on sen arvoista.

Voimia!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.7.25 14:29:30

Anteeksi piste, mutta mistä noi sun Helsingin lämpötilat on otettu? :D Itse katson aina tätä: https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-658225/Finland/Uusimaa/Helsinki/Helsinki

Ja on antanut pikkasen eri lukuja, hyvin lähellä 30 joka päivä. Tänäänkin on 28. Kaikkein paskin on ollut puhelimeni aloitusnäyttöön integroitu weather.com, joka antaa jatkuvasti 5 astetta todellisia lämpötiloja alempia lukuja. Kun lämpömittari kertoo ihan muuta.

Mutta - eihän se ulkolämpötila paha tässä olekaan. Vaan se, että kerrostalon rakenteet lämpenevät niin, että sisällä on koko ajan 30 astetta. Yölläkin. Ja joo, minulla on makkarissa lämpö- ja kosteusmittari.

Olen asunut kaakkois-Aasiassa ja se on pikkuisen eri asia, kun jokaisessa kämpässä ja hotellihuoneessa on ilmastointilaite. Sama asia on monessa kämpässä etelä-Euroopan maissa. Joten miten näitä voi edes verrata Suomeen?

Korostan vielä, että rakastan kesää ja mua ei haittaa lämpö ulkona ja päivisin pätkääkään, yöllä olisi vain kiva saada nukuttua. Siirrettävä ilmastointilaite tuli haettua, ihan vikoja joita kaupoissa enää oli, mutta se on valitettavasti osoittautunut aika tehottomaksi kapistukseksi.

Päivämäärä:   24.7.25 14:30:03

Ja btw, mulla ei todellakaan ole talvella kämpässä 24 astetta vaan jotain 18-20.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.7.25 14:33:40

Se olin varmaan minä, joka valitin siitä, että sisällä on 26,5 astetta. Nyt on sisälämpötila kivasti kohonnut jo yli 28 asteen ja se ei laske yöllisestä läpivedosta huolimatta kuin noin asteen jos oikein hyvä säkä käy.

Mä en myöskään nauti siitä 24 asteesta silloin talvellakaan. Mun kroppani tarvitsee viileämmän tilan nukkumiseen.

Mutta tätähän tää just on, se on helppo huudella sieltä ilpin alta kuinka hienoa tää hellekeli on. Kaikilla ei ole varaa siihen ilppiin, ei edes siihen siirrettävään.

Päivämäärä:   24.7.25 14:45:32

Ihanaa ku joku muuki valittaa tästä helteestä ! Viikko tätä ois ehkä menny mutta tää toka viikko pistää jo oikeesti väsyttämään ja kiukuttamaan kun ei saa kunnolla nukuttua ja kokoajan on hiki. Töissä +30 astetta sisällä niin yritäppä jaksaa 8h työpäivä. Missään kun ei oo enää viileää niin alkaa tukahduttaa.

Päivämäärä:   24.7.25 14:49:13

” Anteeksi piste, mutta mistä noi sun Helsingin lämpötilat on otettu? :D”

Jos luit viestiäni ollenkaan, niin siellä oli lähde mainittuna ;)

Voit myös itse käydä samaisesta lähteestä katsomassa, siellä oli myös kerrottu, mistä ero yksittäisen mittauspisteen (mitä esim yr.no käyttää) ja tuon tilaston välillä johtuu.

Lähettäjä: '* 
Päivämäärä:   24.7.25 14:51:25

Mä inhoan helteitä.

Onneksi asun omakotitalossa minkä tontilla on sen verran pusikkoa joka puolella, että pihallakin pystyy olemaan ilman vaatteita, nakuna menen kotona ja vaatteet puen vain kun lähden jonnekin ja riisun samantien kun tulen kotiin. Kaikissa ikkunoissa on pimentävät verhot päivän ajan ja yön ne on auki. Yöllä sänkyyn kohdistettu tornituuletin pitää siedettävänä, laitan päälle tunnin ajastuksella aina kun herään kuumuuteen.

Onneksi tallilla on maneesi. Ei ole ilmastoitu, mutta on aamulla ihan siedettävä. Ja onneksi on töissä kunnon liukumat, että pystyn käymään aamuisin.

Hätätilanteisiin on puuvillainen polvipituinen vanha mekko minkä voi kastella ja pukea päälle, toimii ja viilentää hyvin. Elektrolyyttinappeja kannattaa ostaa ja käyttää, pelkkä veden juominen ei toimi.

Päivämäärä:   24.7.25 15:41:18

Ilmalämpöpumpun alta lomalta ja/tai ilmastoidusta toimistosta on tosiaan helppo huudella, jos ei omaa yhtään myötätuntoa toisia kohtaan. Tuttavapiirissä on aika paljon ulkotöissä olevia ja aika harva heistä ottaa hellejaksot riemusta kiljuen vastaan.

Espanjan keleistä puhuvat unohtavat ilmastoinnin yleisyyden lisäksi sen(kin) seikan, että siellä tupataan viettämään siestaa päivän kuumimpaan aikaan. Meillä Suomessa taas työskennellään yleensä juuri silloin. Tosin en kyllä silti yhtään kadehdi espanjalaisia, sillä siellä kuivuus alkaa olla jo vakava ongelma paikallisille eikä turismi helpota sitä yhtään.

Päivämäärä:   24.7.25 15:45:38

>stadilaiset

Hesalaiset*

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.7.25 17:02:02

Oma mieheni työskentelee ulkona paksuissa vaatteissa ja kypärä päässä. Töitten jälkeen hän puuhailee vielä kotipihassa auringonpaisteessa vaikka mitä. Ja sen jälkeen lähtee lenkille. Ja häntä ei haittaa helteet ollenkaan. Siispä ei voi ketään haitata. Eipä. Itse makaan puolikuolleena sisällä tuulettimen edessä verhot visusti kiinni. Onhan se kesänviettotapa tämäkin.

Päivämäärä:   24.7.25 17:19:59

Nauttisin jos ei olisi eläimiä.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   24.7.25 17:53:11

"No sekö suurempi ongelma on mitä on jossain kylässä kuin mitä on kotona? Älä laita kotona paksumpia vaatteita päälle, kulje vaikka alasti. Mutta mitä teet kesällä, kun se lämpötila ei jää siihen 24 asteeseen vasn on se 30 ja alastomuudesta ei saa enää vähennettyä?"

- Siis mitä? Ei minulla ole kotona 24 astetta, mutta aika monella on :D Talvella paleltuu aika nopeasti vähissä vaatteissa niin kyllä sitä vaatetta pitää olla ja sitten taas sisällä on kuuma joissain taloissa. Kesällä saat olla kevyissä pukeissa joka paikassa, hyvin yksinkertaista. Sitten kun on 30 niin nautitaan ja hikoillaan, mutta se hikoilu on huomattavasti mukavampaa kesällä topissa ja shortseissa kuin talvella hupparissa ja pitkissä housuissa :)

Ja ei ole ilmalämpöpumppua itelläkään, olisi kyllä varaa ostaa, mutta en tarvitse. Kuten sanoin, on tullut asuttua maassa jossa lähes 40 voi olla sisälämpötila niin eihän tää oo vielä mitään. Ulkoilen, lenkkeilen ja teen raskaitakin ulkotöitä helteessä. Talvella on vähän vaikeampaa kunnostaa vaikkapa ulkorakennuksia kun räntää tulee vaakasuorassa ja pimeää on aamusta iltaan.

K: Miehesi on normaali terve ihminen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.7.25 18:02:03

"Ja ei ole ilmalämpöpumppua itelläkään, olisi kyllä varaa ostaa, mutta en tarvitse. Kuten sanoin, on tullut asuttua maassa jossa lähes 40 voi olla sisälämpötila niin eihän tää oo vielä mitään. Ulkoilen, lenkkeilen ja teen raskaitakin ulkotöitä helteessä."

Ooooh, olet kyllä muita parempi ihminen sitten. Muut on vaan laiskoja paskoja, jos ei jaksa.

"K: Miehesi on normaali terve ihminen"

No niin on, miksi ei olisi. Ja niin olen minäkin mielestäni. Pointti oli, että ihmisiä on erilaisia. Yksi kestää jotain asiaa paremmin kuin toinen. Se toinen saattaa taas kestää jotain toista asiaa. Ei siinä sen kummempaa. Olisi kiva jos silti pystyisi ymmärtämää sitä, että vaikka itse pystyy, niin joku toinen ei pysty. Mutta vajavaisuus sekin tietysti on, että on hieman vaillinainen kyky ymmärtää erilaisuutta. Senkin asian suhteen on olemassa erilaisia ihmisiä.

Päivämäärä:   24.7.25 18:29:28

"Ooooh, olet kyllä muita parempi ihminen sitten. Muut on vaan laiskoja paskoja, jos ei jaksa."

- En minäkään jaksa talvea, mutta en valita siitä kun asun Suomessa ja se on yksi 4stä vuodenajasta (vaikka kestääkin sen 10 kk). Kun en jaksa enää talvea, muutan Espanjaan, enkä märise täällä. Kannattaa miettiä vaikka Grönlantia tai Islantia, jos Suomen 2 viikon kesä on liikaa. Koska Suomea kylmempiä asuttuja vaihtoehtoja ei taida paljoa muita olla. Ja oikeasti, koko talvi on aikaa miettiä viilennysvaihtoehtoja - oli se sitten toinen asunto, joku laite tmv. Osa meistä joutuu tehdä helkkerin moisen työn talvella pitääkseen talon lämpimänä kun taas neukkukuutiot lämpiää ilman omaa vaivaa. Mutta sekin on oma valinta ja ihan kaikkea ei yleensä voi saada. Maaseutu ja pikkukaupungit on täynnä halpoja asuntoja ja taloja, ei ole siitäkään kiinni, mutta jos jossain Vantaalla haluaa asua ja siellä kuutiossaan paistua, niin ei voi mitään.

Ja kyllä olen sitä mieltä, että valtaosa on vaan niin laiskoja ja veteliä ja rapakunnossa, että kaikki fyysinen ja vähänkin epämukava on liikaa.

Päivämäärä:   24.7.25 18:35:02

"No niin on, miksi ei olisi. Ja niin olen minäkin mielestäni. Pointti oli, että ihmisiä on erilaisia. Yksi kestää jotain asiaa paremmin kuin toinen. Se toinen saattaa taas kestää jotain toista asiaa. Ei siinä sen kummempaa. Olisi kiva jos silti pystyisi ymmärtämää sitä, että vaikka itse pystyy, niin joku toinen ei pysty. Mutta vajavaisuus sekin tietysti on, että on hieman vaillinainen kyky ymmärtää erilaisuutta. Senkin asian suhteen on olemassa erilaisia ihmisiä."

- Niin, ymmärrän, että ihmisiä on erilaisia ja toiset kestää eri asioita paremmin kuin toiset. Kuitenkin valtaosa maailman väestöstä asuu ja elää Suomea kuumemmissa oloissa ilman ongelmia ja ihminen on kuitenkin Afrikasta lähtöisin, niin en millään jaksa uskoa, että Suomesta löytyy sellainen niin uniikki ja maailman väestöstä poikkeava heimo, jolle 2 viikon kesä olisi aivan oikeasti fyysisen jaksamisen ja terveyden kannalta liikaa. Mä ymmärrän, että jos sitä olisi puolet vuodesta niin kuin talvea. Mutta 2 viikkoa.

Päivämäärä:   24.7.25 18:36:29

"Voit myös itse käydä samaisesta lähteestä katsomassa, siellä oli myös kerrottu, mistä ero yksittäisen mittauspisteen (mitä esim yr.no käyttää) ja tuon tilaston välillä johtuu."

Ihan sama mistä ero johtuu, katson itse mieluiten sitä sääennustetta, joka vastaa totuutta. Tuo "yksittäinen mittauspiste" on käytännössä aina oikeassa, muut kokeilemani eivät niinkään.

Päivämäärä:   24.7.25 18:43:14

zxc: No älä ole kylässä tai niissä joissain taloissa hupparissa, ole T-paidassa. Tarkoitan, että jos ongelma on vain niissä kyläpaikoissa, niin se on lyhytaikainen ja aika paljon jopa vältettävissä.

Olennaisempaa on se mitä on niissä paikoissa, joissa joudut olemaan paljon. Ja sinulla ei näköjään ole sitten kuuma, jos kesällä vain riittää se, että saat olla kevyissä vaatteissa. Monelle se ei riitä, kun on silti liian tukalaa ja ei pysty olosuhteitaan parantamaan.

Päivämäärä:   24.7.25 18:44:14

”Tuo "yksittäinen mittauspiste" on käytännössä aina oikeassa”

Lämpötilasta kun puhutaan, niin mittauspisteiden määrällä ei oikeastaan ole väliä. Lämpötilassa kun ei ole suuria vaihteluita pienellä alueella. Sademäärä on taas sellanen, että se voi heittää suurestikin vaikka ihan parin sadan metrin päässä.

Lähettäjä: vbn 
Päivämäärä:   24.7.25 18:47:43

Zxc, sulla tuntuu olevan paljonkin ymmärryksessä vikaa. Johtuuko kahden viikon helteestä vai pätkiikö ajattelu yhtä pahasti aina?

Päivämäärä:   24.7.25 18:56:23

"zxc: No älä ole kylässä tai niissä joissain taloissa hupparissa, ole T-paidassa. Tarkoitan, että jos ongelma on vain niissä kyläpaikoissa, niin se on lyhytaikainen ja aika paljon jopa vältettävissä.

Olennaisempaa on se mitä on niissä paikoissa, joissa joudut olemaan paljon. Ja sinulla ei näköjään ole sitten kuuma, jos kesällä vain riittää se, että saat olla kevyissä vaatteissa. Monelle se ei riitä, kun on silti liian tukalaa ja ei pysty olosuhteitaan parantamaan."

- Niin, sitä riisumista ja pukemista ei tarvitse silloin kun on koko ajan lämmin :D

Ja kyllä minullakin on kuuma, mutta mitä sitten? Se on normaali ihmisen tunne kesällä? Siinä missä talvella on kylmä?

Päivämäärä:   24.7.25 19:01:38

"Zxc, sulla tuntuu olevan paljonkin ymmärryksessä vikaa. Johtuuko kahden viikon helteestä vai pätkiikö ajattelu yhtä pahasti aina?"

- Mä otan mielelläni vastaan tutkittua faktaa siitä, että suomalaisen ihmisen lämmönsietokyky olisi jotenkin muista maailman ihmisistä poikkeava (muutenkin kuin henkisesti).

Päivämäärä:   24.7.25 19:03:05

Ei mulla oo talvella ikinä kylmä koska osaan pukeutua ja varusteita riittää joka lähtöön.

Kuumaa vastaan kun ei voi riisuutua määräänsä enempää.

Päivämäärä:   24.7.25 19:03:10

"Jos on eläimiä niin tämä helle on aivan kamala. Eläimet stressantuu, joten minäkin stressaannun. "

On eläimiä, hevosia ja koiria. Eikä niillä mitään hätää tai stressiä ole. Päinvastoin, enemmän ne näillä keleillä pystyvät ulkoilemaan kuin niillä paukkupakkasilla. Nyt ovat illasta aamupäivään saakka ulkosalla ja keskipäivän sisällä. Paukkupakkasessa taas ei voi ulkoilla kuin max pari tuntia, ja nyt voi ulkoilmassa viettää suurimman osan vuorokaudesta - vaikka väistäisikin ne kuumimmat ajat. Lisäksi hevoset ja koirat pystyy näillä keleillä lenkkeilyttämään normaalisti, aamusta tai illasta, toisin kuin niillä paukkupakkasilla.

Se mitä suomalaisissa ihmettelen on, että talvivaatteisiin ja lämmityskuluihin käytetään mukisematta paljon rahaa, mutta jos kesäkaudella pitäisi edes muutama satanen käyttää viilennykseen niin se on katastrofi ja kohtuutonta. ...

Päivämäärä:   24.7.25 19:11:57

"- Mä otan mielelläni vastaan tutkittua faktaa siitä, että suomalaisen ihmisen lämmönsietokyky olisi jotenkin muista maailman ihmisistä poikkeava (muutenkin kuin henkisesti)."

Mitä sillä on väliä onko se muista ihmisistä poikkeava. Jos se on tietyllä ihmisellä huono (niin kaikki eivät myöskään ole niitä "normaaleja ja terveitä") ja hän voi sen vuoksi huonosti tai päätyy peräti sairaalaan, niin miten häntä auttaa jokin tutkittu fakta, että hänen lämmönsäätelykykynsä on tai ei ole muista masilman ihmisistä poikkeava?

Niin, olet jo moneen kertaan hokenut, että sinulla on kuuma ja sinua se ei haittaa yhtään, mutta kyllä täytyy ymmärryksessä olla jotain vikaa pahasti, jos ei tajua, että jotakuta muuta haittaa. Ja ei, minä en edes kuulu niihin.

Päivämäärä:   24.7.25 19:14:36

”talvivaatteisiin ja lämmityskuluihin käytetään mukisematta paljon rahaa, mutta jos kesäkaudella pitäisi edes muutama satanen käyttää viilennykseen niin se on katastrofi ja kohtuutonta”

Siirrettävä ilmastointilaite löytyy, mutta ei se ulkona viilennä. Vaatevalinnoilla ei voi kuumuuteen enempäänsä vaikuttaa.

Päivämäärä:   24.7.25 19:19:34

"Mitä sillä on väliä onko se muista ihmisistä poikkeava. Jos se on tietyllä ihmisellä huono (niin kaikki eivät myöskään ole niitä "normaaleja ja terveitä") ja hän voi sen vuoksi huonosti tai päätyy peräti sairaalaan, niin miten häntä auttaa jokin tutkittu fakta, että hänen lämmönsäätelykykynsä on tai ei ole muista masilman ihmisistä poikkeava?"

- Terve ihminen ei näillä keleillä lämmöstä sairalaan joudu. Lähinnä nyt vaan sitä, että kannattaisiko tutkia vähän sitten kriittisesti omaa kuntoaan ja terveyttään (esimerkiksi laihduttaa, nostaa kuntoa, lopettaa tupakointi etc etc), jos täysin normaali asia tekee huonovointiseksi. Mitenkään tieteellisesti se ei ole perusteltavissa, että näissä lämpötiloissa ollaan jo elämän ja kuoleman äärellä.

Ja tosiaan samaa ihmettelen kuin piste, varaa
on kyllä lämmittää asunnot talvella, ostaa talvivaatetta ja vaikka mitä, mutta yksi saakelin viilennyslaite tai lämpöpumppu (näitäkin saa tyyliin tonnilla), jos siitä kuumasta kerran kärsii, niin ei millään.

Päivämäärä:   24.7.25 19:20:30

Ei hyvää päivää zxc.

Päivämäärä:   24.7.25 19:20:34

No ei nuo etelänmaiden ihmiset siedä suomen talven kylmyyttä kuten suomalaiset (oikeat suomalaiset, ei nykyajan vinkuvankuvonku kermaperrseet). Miksi kylmempään maahan syntyneet suomalaiset sietäisi helteitä kun suurimman osan vuodesta on huomattavasti kylmempää.

Päivämäärä:   24.7.25 19:20:39

"Siirrettävä ilmastointilaite löytyy, mutta ei se ulkona viilennä. Vaatevalinnoilla ei voi kuumuuteen enempäänsä vaikuttaa"
- Ei voikaan ja silloin terve keho kyllä säätelee lämpöä kun on vaan nestettä ja suolaa saatavilla. Ennemmin ihminen pakkaseen kuolee kuin kuumaan.

Päivämäärä:   24.7.25 19:23:05

"No ei nuo etelänmaiden ihmiset siedä suomen talven kylmyyttä kuten suomalaiset (oikeat suomalaiset, ei nykyajan vinkuvankuvonku kermaperrseet). Miksi kylmempään maahan syntyneet suomalaiset sietäisi helteitä kun suurimman osan vuodesta on huomattavasti kylmempää"

- Niin, ne "oikeat" suomalaiset on kyllä pystyneet sotia ja tehdä esimerkiksi heinätöitä tälläisellä kelillä vielä 100 vuotta sitten ;) Ja kummasti aika iso määrä etelästä tulleita näyttää Suomessa majaa pitävän ilman ongelmia talven kanssa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.7.25 19:23:28

Miksi ei helteistä saa valittaa, mutta helteistä valittamisesta valittaminen on ihan ok. Miksi pitää tulla lukemaan tänne, jos noin koville ottaa, että joku keskustelupalstalla valittaa. Selviäähän tuo aihe jo otsikostakin. Lukemisen välttäminen on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin helteen. Miksi avata tätä ja tulla melskaamaan kuinka on kamalaa, kun joku valittaa. Mä pystyn ihan hyvin lukemaan näitä valittamatta, miksi ei kaikki pysty.

Päivämäärä:   24.7.25 19:30:29

Mulle on täysin ok, jos joku ei tykkää helteisestä säästä tai kuumasta. Makuasioista ei voi kiistellä ja miksi pitäisi. Mutta se, että ei jaksa, ei voi, ei pysty. eläimet kuolee, kasvit kuolee, kaikki kuollaan, koska kuuma. Ja tosiasiassa kunnollista kesää on ollut 2 viikkoa niin valoja tauluun :D Jotain perspektiiviä olisi ihmisillä suotavaa olla.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.7.25 19:32:28

"Se mitä suomalaisissa ihmettelen on, että talvivaatteisiin ja lämmityskuluihin käytetään mukisematta paljon rahaa, mutta jos kesäkaudella pitäisi edes muutama satanen käyttää viilennykseen niin se on katastrofi ja kohtuutonta."

Sillä muutaman satasen viilennyslaitteella saat yhden huoneen viileäksi ja kun laitteen sammuttaa, niin viileys ei kestä montaa tuntia. Ja se masiina on niin kovaääninen, että aika moni ei sellaisen pörrätessä osaa nukkua.

Mä en tässä puhu vaan itseni puolesta, vaan hirvittää vanhusten ja sairaiden puolesta, he kun eivät pääse kuumaa karkuun sairaaloissa tai hoitolaitoksissa yhtään mihinkään. Ja ulkona töitä tekevistä en viitsi edes alottaa, musta ei olisi ikinä tonne auringonpaisteeseen paahtumaan.

Päivämäärä:   24.7.25 19:32:55

Kato ku ei saa olla tykkäämästä asiasta mistä hötölady nauttii. Hötöladylle tulee paha mieli kun kaikki ei tykkää hänen tykkäämistä asioista :(

Päivämäärä:   24.7.25 19:33:55

”Ja tosiasiassa kunnollista kesää on ollut 2 viikkoa niin valoja tauluun”

Niin sinun määritelmäsi mukaan kunnollinen kesä vaatii +30 helteet. Minulle riittää 20-22 astetta hyvin. Välillä saa myös sataa vettä. Että valoja tauluun vain.

Päivämäärä:   24.7.25 19:36:40

Kesästä kun puhutaan niin siihen riittää, kun vuorokauden keskilämpötila on yli +10 astetta. Ei tarvitse tämmöistä tukaluutta ollakseen kesä. Ainakaan viikkokaupalla.

Yksittäiset hellepäivät vielä olisikin kivoja ja niistä nauttisi ihan eri tavalla. Näistä ei enää nauti.

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   24.7.25 19:39:55

zxc: hyvä, että itsekin tiedostat tarvitsevasi hieman perspektiivin laajennusta! Ehkä vielä joskus pystyt ajattelemaan asioita erilaisten ihmisten kannalta.

Päivämäärä:   24.7.25 19:40:02

Kesä = vähintään + 30 C helteet

Haha. Lol.

Päivämäärä:   24.7.25 19:51:25

Niin, vain Suomessa pidetään kesäsäänä jotain +23. Muualla se on kevät-syksylämpötila. Että kyllä se
kesäsää on siinä lähempänä 30. Vettä on myös
tullut tänä kesänä enemmän kuin tarpeeksi. Maaperässä ja vesistöissä sitä riittää yllin kyllin kun sitä tuli aivan liikaakin.

Sairaaloissa ja myös pääosin hoitolaitoksissa on nykyään ilmastoinnit. Suomessa ei kuumuuteen kukaan kuole, liekö historia tunnistaa kuin ehkä jonkun kuumaan autoon jätetyn vauvan. Mutta pakkaseen kuollaan kyllä.

Päivämäärä:   24.7.25 20:16:03

"- Terve ihminen ei näillä keleillä lämmöstä sairalaan joudu. Lähinnä nyt vaan sitä, että kannattaisiko tutkia vähän sitten kriittisesti omaa kuntoaan ja terveyttään (esimerkiksi laihduttaa, nostaa kuntoa, lopettaa tupakointi etc etc), jos täysin normaali asia tekee huonovointiseksi. Mitenkään tieteellisesti se ei ole perusteltavissa, että näissä lämpötiloissa ollaan jo elämän ja kuoleman äärellä."

No herra jestas, ne sairaalaan joutuvat ovat monesti vanhuksia. Ja taasko pitää sama toistaa, kaikki ihmiset eivät ole terveitä ja "normaaleja". Eivätkä nuo vanhukset välttämättä minkään laihdutuksen tarpeessa edes ole vaan voivat olla hyvinkin hentoja. Ja tiedä sitten mitkä ne kunnon kohotuksen keinot tuossa vaiheessa ovat.

Päivämäärä:   24.7.25 20:16:09

”Suomessa helteen terveyshaittoihin on kiinnitetty vähemmän huomiota kuin monissa muissa Euroopan maissa, koska ilmastomme on viileä ja voimakkaat helleaallot suhteellisen harvinaisia (16). Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että kuuma sää ja erityisesti helleaallot ovat merkittävä kansanterveydellinen riskitekijä myös Suomessa. Pitkittyneestä, joitakin viikkoja kestävästä koko maan laajuisesta helleaallosta saattaa aiheutua useampia satoja ennenaikaisia kuolemia (23).

Väestöt sopeutuvat alueensa tavanomaisiin lämpöolosuhteisiin sekä kulttuurisesti että fysiologisesti, ja siksi kuuman sään haitat ilmenevät viileissä maissa alemmissa lämpötiloissa kuin lämpimissä maissa (6,24). Suomessa kuolleisuus alkaa lisääntyä selvästi, kun vuorokauden keskilämpötila ylittää noin 20 astetta (25,26). Erityisen haitallisia ovat pitkittyvät helleaallot, joiden aikana rakennukset kuumentuvat eikä lämpörasitus helpota yölläkään. Neljä vuorokautta tai pidempään kestävien helleaaltojen aikana päivittäinen kuolleisuus lisääntyy Suomessa väestötasolla keskimäärin 10 % (17).”

Niin juu ei tosiaan ihmiset kuole helteisiin. Ei Suomessa, eikä maailmalla!

”Helteen kansanterveydellisiin vaikutuksiin havahduttiin Euroopassa laajalti vasta kesällä 2003, jolloin ennätykselliset helleaallot Keski- ja Etelä-Euroopassa johtivat jopa 70 000 ihmisen kuolemaan (1)”

Päivämäärä:   24.7.25 20:18:36

”Vain suomessa..”

Ei saakeli sä olet oikeasti pehmittänyt pääsi. Grönlannin eteläkärki on samalla leveyspiirillä kuin Helsinki. Grönlannissa ainoastaan rannikot ovat sulat, sisämaa on jäässä vuoden ympäri. Grönlannissa kesäsää on + 10 astetta, parhaimmillaan lämpötila voi kiivetä jopa +20 asteeseen.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   24.7.25 20:18:49

"Ja tosiaan samaa ihmettelen kuin piste, varaa
on kyllä lämmittää asunnot talvella, ostaa talvivaatetta ja vaikka mitä, mutta yksi saakelin viilennyslaite tai lämpöpumppu (näitäkin saa tyyliin tonnilla), jos siitä kuumasta kerran kärsii, niin ei millään."

Minkähänlaisia nämä mukana kuljetettavat saakelin viilennyslaitteet ovat, saisiko jotain linkkiä, että osaisin hankkia?

T. Kuumasta kärsivä

Päivämäärä:   24.7.25 20:38:18

Ja mitä tulee hoitolaitosten lämpenemiseen:

”Kyselyyn vastasi 97 perusterveydenhuollon ja 43 erikoissairaanhoidon toimipaikkaa eri puolilta Suomea. Suurin osa (76 %) kyselyyn vastanneista henkilöistä edusti toimipaikkansa ylintä tai keskijohtoa. Vastausten perusteella kuuman sään terveysriskit tunnistetaan hoitolaitoksissa, ja sisätilojen kuumentuminen on yleinen ongelma niin perusterveydenhuollon kuin erikoissairaanhoidonkin sairaaloissa. Suuressa osassa sairaaloista erityisesti työntekijät, mutta myös potilaat ja potilaiden omaiset, olivat valittaneet sisätilojen kuumuudesta. Monissa toimipaikoissa oli mitattu helteellä 27-29 asteen huonelämpötiloja, ja osassa lämpötilat olivat kohonneet jopa 30 asteeseen tai yli. Yleisimmin kuumentumista esiintyi vuodeosastojen potilashuoneissa, työntekijöiden taukotiloissa sekä hoitotoimenpide- ja tutkimushuoneissa.

Toimitilojen kuumuudesta koettiin aiheutuneen haittoja vuodeosastoilla olevien potilaiden sekä henkilökunnan hyvinvoinnille. Useissa toimipaikoissa kuumuudesta oli aiheutunut haasteita myös hoitotoimenpiteiden suorittamiselle ja lääkkeiden säilytykselle. Joissakin toimipaikoissa ongelmia oli ilmennyt lisäksi välinehuollossa ja steriilien tarvikkeiden säilytyksessä sekä tietoliikenteen ja kylmätilojen toiminnassa. Monessa sairaalassa potilasmäärän oli havaittu lisääntyneen voimakkaan helteen aikana, mikä lisää työntekijöiden ja palvelujen kuormitusta entisestään. Tilannetta pahentaa helteiden ajoittuminen kesälomakaudelle, jolloin kokeneista työntekijöistä on tavanomaista suurempi puute ja lisätyövoiman saanti on hankalampaa.

Vuodeosastoilla hoidettavien potilaiden kohdalla kuumuuden vaikutukset eivät rajoitu lieviin haittoihin. Vuosina 2000-2014 yli puolet helleaaltoihin liittyvistä kuolemista maassamme tapahtui sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla (16). Herkimpiä vaikutuksille ovat vuodeosastojen pitkäaikaispotilaat, joiden keskuudessa päivittäinen kuolleisuus suureni keskimäärin 13 %. Hoitolaitosten kuumuus on siis potilaille merkittävä riskitekijä, jonka vaikutuksia ei voi tällä hetkellä täysin ehkäistä edes ympärivuorokautisen hoidon avulla.”

Ja tekstissä mainittu kysely on tehty vuonna 2021 THL:n toimesta.

Joten ei, kuumuuteen ei kuole Suomessa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 20:38:36

"evät pääse kuumaa karkuun sairaaloissa tai hoitolaitoksissa yhtään mihinkään"
No ne sairaalat on ilmastoitu. Meilläkin iäisyyden vanha rakennus ja töissä saa olla vilutakki niskassa kun on viileää.

Päivämäärä:   24.7.25 20:40:40

”No ne sairaalat on ilmastoitu.”

Ja silti sairaaloidenkin huoneet lämpenee. Ja silti myös sairaalassa olevien potilaiden kuolleisuus lisääntyy helteillä.

kts. ylempi viestini

Päivämäärä:   24.7.25 20:40:59

Luitko ... tuon edeltävän tekstin?

Päivämäärä:   24.7.25 20:42:14

?: ei hän kerennyt, viestit tulleet niin peräkkäin, että … kirjoitti omaansa silloin kun ylemmän lähetin.

Päivämäärä:   24.7.25 21:09:36

Siis helteeseen joo voi ENNENAIKAISESTI kuolla VANHUKSIA ja HUONOKUNTOISIA, niin he kuolevat lonkan murtuessa talvella jäätikölläkin tai siihen koronaan tai norovirukseen ja esimerkiksi nivelreuma ja nivelrikko pahenee kylmässä. Se nyt on aivan luonnonlaki, että vanhasta ja sairaasta päästä lähdetään ensin, sekin on joillekin niin vaikea näköjään ymmärtää, että ei tänne olemaan kukaan jää.

Hyvin harva sairaala, terveyskeskus tai vuodeosasto enää on mikään kuuma kusiputka. Ja jotenkin niissäkin on vaan aikaa ennen ilmastointia
pärjätty. Varmasti löytyy yksittäisiä edelleen, mutta jos esimerkiksi ikinä olette leikkaussalissa olleet, niin siellä on kylmä. Että kyllä ilmastointivalmius on jo senkin puolesta. Myös pienemmät kunnat ja kaupungit tehostavat ja rakentavat uutta ja huonoista tiloista luovutaan nyt soten myötä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.25 21:14:53

Minä nautin näistä helteistä ja saan sanoa sen. Valitan sitten talvella kylmästä ja saan valittaa. Miksi ihmiset saa tappelun aikaan jostain säästä? Kukin tykkää mistä tykkää ja välillä valittaa, kun ei tykkää ja sekin on ihan normaalia.

Päivämäärä:   24.7.25 21:16:31

zxc on siis myös empatiakyvytön. Ehkä se joskus sattuu omalle kohdalle lähipiiriin.

Päivämäärä:   24.7.25 21:21:18

Sekin on ongelma, kun ihminen ei kuole, koska lääketiede pitää hengissä. Nykyään ei ole enää normaalia kuolla vielä vanhanakaan.

Päivämäärä:   24.7.25 21:38:11

Niin, vain Suomessa pidetään kesäsäänä jotain +23. Muualla se on kevät-syksylämpötila. Että kyllä se
kesäsää on siinä lähempänä 30. Vettä on myös
tullut tänä kesänä enemmän kuin tarpeeksi. Maaperässä ja vesistöissä sitä riittää yllin kyllin kun sitä tuli aivan liikaakin.

Sairaaloissa ja myös pääosin hoitolaitoksissa on nykyään ilmastoinnit. Suomessa ei kuumuuteen kukaan kuole, liekö historia tunnistaa kuin ehkä jonkun kuumaan autoon jätetyn vauvan. Mutta pakkaseen kuollaan kyllä.

No näinhän se on. Me hiukan vanhemmat muistamme vielä nekin ajat, kun ei juuri missään autossa, laitoksessa saati yksityiskodissa ollut viilennystä ja hyvin pärjättiin.

Päivämäärä:   24.7.25 21:50:53

Helteestä valittajista valittaminen on ihan hyväksyttävää, siinä sitä huomaatte miten negatiivisuus ruokkii lisää negatiivisuutta. Säästä valittaminen on ylipäätään typerää ajanhukkaa, sille ei voi mitään. Opetelkaa elämään, jos ei ole varaa ilmalämpöpumppuun niin menkää vaikka töihin.

Päivämäärä:   24.7.25 22:40:59

"zxc on siis myös empatiakyvytön. Ehkä se joskus sattuu omalle kohdalle lähipiiriin."

- Siis mikä, että vanhus kuolee? Tai sairas? En pidä itseäni empatiakyvyttömänä vaan realistina ja sen verran olen kyllä kuolemaa nähnyt, että kun vanha ihminen vaihtaa hiippakuntaa, niin ei se mikään maansuru tai yllätys ole. Jos on elänyt hyvän elämän ja ollut niin etuoikeutettu, että on elänyt vanhaksi, niin mikäs siinä. On se nyt kumma kun ei kuollakaan saisi. Samat ihmiset toki tehtailee potilasvahinkoilmoituksoa 100-vuotiaista mummoistaan, olisi se vielä tunnin voinut elää jos olisi saanut lääkettä x ajoissa.

Päivämäärä:   25.7.25 01:09:18

https://www.gigantti.fi/kodin-pienkoneet/ilmastointi-ja-
lammitys/ilmastointi/ilmastointilaitteet

Päivämäärä:   25.7.25 04:06:52

Taasko täällä tapellaan...

Suomessa on niin isot lämpötilaerot kesän ja talven välillä (+30 ja -30, ja näistä vielä enemmän) että varmasti tuntuu pahalta kun lämpötilat vaihtelevat niin radikaalisti. Lisäksi täällä on talot rakennettu pitämään lämpö sisällä, toisin kuin maissa joissa on aina lämmintä. Ja eihän se, ettei pidä helteistä, tarkoita sitä että rakastaisi paukkupakkasia. Miten olisi sellainen välimuoto, ettei joko paahdu tai jäädy kuoliaaksi? Minä vihaan sekä kesää että talvea, ja rakastan kevättä ja syksyä kun on sopivan viileää.

Sen lisäksi, että ihmisillä on helteellä vaikeaa (kaikki kun eivät voi olla "normaaleja"), ovat nämä lämpötilat ja sateen puute huono juttu eläimille ja kasveille.

Lähettäjä: Papaya 
Päivämäärä:   25.7.25 08:11:48

Minulta isot tsempit kaikille, joille nämä kuumat kelit aiheuttaa haasteita ja huonoa vointia!
Itse olen suht nuorehko (30v), fyysisesti hyväkuntoinen, hoikka ja tavoitteellisesti urheileva, mutta minulla on sellainen sairaus johon lämpötilat vaikuttaa, joka vuosi enemmän sairauden edetessä. Sekä kesän kuumuus kuin talven kovat pakkasetkin heikentää olotilaa ja suoriutumista. Nyt kuumalla esim lihakset tärisee normaalia voimakkaammin, pyörtyilen usein, olen huonovointinen jne, vaikka kuinka yritän pitää huolta elimistöni pysymisestä mahd hyvässä tasapainossa mm pitämällä huolta nesteen, suolan yms saannista, lisään lääkitystä jne. Erityisesti työpaikalla (meillä töissä noin +30 ja kosteat olot) silti meinaa olla vaikeuksia pysyä tolpillaan, eilen viimeksi pyörryin niin että päässä on ihan mojova haava. Koti onneksi minulla viileä, siellä on hyvä olla! En siis halua valittaa, koska minulla tilanne on oikeasti vielä hyvä! Mutta ymmärrän täysin miten kovaa oikeasti syystä X heikommassa voinnissa jo valmiiksi oleviin nämä kelit voi iskeä, varsinkin jos ei ole mitään viileää paikkaa :(

Päivämäärä:   25.7.25 08:13:15

”Sen lisäksi, että ihmisillä on helteellä vaikeaa (kaikki kun eivät voi olla "normaaleja"), ovat nämä lämpötilat ja sateen puute huono juttu eläimille ja kasveille.”

Niin? Kaikkihan sen tietää. Mutta vaikka kuinka alkaisin vihata hellettä, niin ei se helteitä poista. Helteet on ja sille en voi minkään ja ihan kiva, kun tykkään ja ei tarvitse kiukutella siitä joka paikassa.

Lähettäjä: vou 
Päivämäärä:   25.7.25 08:21:31

”Niin? Kaikkihan sen tietää. Mutta vaikka kuinka alkaisin vihata hellettä, niin ei se helteitä poista. Helteet on ja sille en voi minkään ja ihan kiva, kun tykkään ja ei tarvitse kiukutella siitä joka paikassa.”

Se, että joku kirjoittaa helteitä koskevaan ht.netin topaan viestin siitä, kuinka ei itse pidä helteistä on sinun mielestä kiukuttelua joka paikassa? :D

Päivämäärä:   25.7.25 08:23:29

”Se, että joku kirjoittaa helteitä koskevaan ht.netin topaan viestin siitä, kuinka ei itse pidä helteistä on sinun mielestä kiukuttelua joka paikassa? :D”

Ei vaan monet yleisesti kiukuttelee, ihan livenäkin. Ja sitten kuvitellaan, että minä joka tykkään ei ajattele yhtään eläimiä ja muita. Ihan kuin asialle jotain voisin.

Päivämäärä:   25.7.25 08:36:29

"Ja eihän se, ettei pidä helteistä, tarkoita sitä että rakastaisi paukkupakkasia. Miten olisi sellainen välimuoto, ettei joko paahdu tai jäädy kuoliaaksi? Minä vihaan sekä kesää että talvea, ja rakastan kevättä ja syksyä kun on sopivan viileää"

Tämä. Ihan kuin Suomessa olisi olemassa vain +30 helteet ja - 30 pakkaset. Itsekin nautin keväästä ja syksystä, kun ei ole kylmä eikä kuuma, jaksaa ja pystyy tekemään, voi pukeutua normaalisti paahtumatta tai paleltumatta. Molempina vuodenaikoina luonto on myös kaunis, keväällä puhkeaa eloon ja syksyllä ruskan eri vaiheet ennen talviunta.

Lähettäjä: 58 
Päivämäärä:   25.7.25 09:34:14

"Ei vaan monet yleisesti kiukuttelee, ihan livenäkin. Ja sitten kuvitellaan, että minä joka tykkään ei ajattele yhtään eläimiä ja muita. Ihan kuin asialle jotain voisin."

Et sinä ajattelekaan, etkä kykene empatiaan. Jos ajattelisit ja kykenisit, voisit tuntea myötätuntoa, vaikka itse helteistä tykkäisitkin. Kun joku "kiukuttelee" voisit yhtä hyvin todeta ymmärtäväsi, että osa niistä kärsii, ihmiset ja eläimet ja että se on kyllä ikävää. Ja itse voisit yhtä hyvin vastaavasti kaikessa hiljaisuudessa nauttia näistä helteistä, ilman että jatkuvasti ääneen toteaisit, että onpa ihanaa, kun helle hellii, toivottavasti jatkuu pitkään (et sinäkään sillä voi vaikuttaa niihin!).

Päivämäärä:   25.7.25 09:42:16

”Et sinä ajattelekaan, etkä kykene empatiaan. Jos ajattelisit ja kykenisit, voisit tuntea myötätuntoa, vaikka itse helteistä tykkäisitkin. Kun joku "kiukuttelee" voisit yhtä hyvin todeta ymmärtäväsi, että osa niistä kärsii, ihmiset ja eläimet ja että se on kyllä ikävää. Ja itse voisit yhtä hyvin vastaavasti kaikessa hiljaisuudessa nauttia näistä helteistä, ilman että jatkuvasti ääneen toteaisit, että onpa ihanaa, kun helle hellii, toivottavasti jatkuu pitkään (et sinäkään sillä voi vaikuttaa niihin!).”

:D :D :D no nyt tuli sellainen analyysi, että ihan kuin tietäisit minusta kaiken. Taidan kuitenkin ajatella muita ja olla empaattisempi kuin sinä.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   25.7.25 09:44:43

Kummasti ne vanhukset muistetaan aina siinä vaiheessa, kun pitää lämmöstä valittaa, talvella heitä ei muista kukaan. Ihan rauhassa saavat silloin olla viikkotolkulla kotiensa vankeina ja kaatuilla jäisillä kaduilla, ei ketään kiinnosta. Mutta annas olla kun on viikon verran kesällä lämmintä, silloin heidät taas muistetaan.

Päivämäärä:   25.7.25 09:46:01

Itse olet varmaan sitä mieltä. Omasta mielestäni taas empaattinen ihminen ei esim. vähättele toisia kutsumalla asiasta keskustelua kiukutteluksi tai ylipäänsä toitota muille mistä asioista saa tai ei saa valittaa. Näin me olemme erilaisia.

Päivämäärä:   25.7.25 09:51:40

”Itse olet varmaan sitä mieltä. Omasta mielestäni taas empaattinen ihminen ei esim. vähättele toisia kutsumalla asiasta keskustelua kiukutteluksi tai ylipäänsä toitota muille mistä asioista saa tai ei saa valittaa. Näin me olemme erilaisia.”

No ajattelen varmaan kiukuttelusta eri tavalla. Minäkin kiukuttelen välillä. Esim. talvella kylmästä. En saa mitään empatiaa, vain kehoituksen muuttaa muualle.
Talvella ei myöskään olla huolissaan kodittomista ja paleltuneista. Mutta kerroppa tykääväsi helteestä, niin et ajattele eläimiä, etkä ihmisiä, vain itseäsi. Mutta olkoon sitten näin jos hötöläinen niin sanoo. Menen tästä nyt auttamaan noita eläimiä, että pärjäävät helteessä.

Päivämäärä:   25.7.25 09:56:56

Sanoo ettei tykkää asiasta x ja myös perustelee kantansa = kiukuttelua

Päivämäärä:   25.7.25 10:02:05

No jopas… saahan sitä helteistä pitää ja sen sanoa. Eikös kyse ollut siitä ymmärtääkö sen että toisille helteet tuottavat tuskaa? Ihan samalla tavalla kuin toisille kovat pakkaset tai muut ilmiöt. Itse pidän helteistä, mutta ei se poista sitä ettenkö ymmärtäisi monen muun ihmisen tai eläimen kärsivän niistä. Tai se, että huolehdin lähipiiriin vanhusten voinnista helteiden aikana ei tarkoita sitä ettenkö heistä huolehtisi talvella.

Päivämäärä:   25.7.25 10:07:40

”Sanoo ettei tykkää asiasta x ja myös perustelee kantansa = kiukuttelua”

Sitten, kun se ei ole enää asiallista, lisätään kiroilu ja arvostellaan eri asiasta tykkäävät itsekkäiksi, kun eivät ajattele muita, kun tykkää helteestä. Kyllähän se alkaa mennä vähän turhan kiukuttelun puolelle.

Päivämäärä:   25.7.25 10:10:53

Pistepisteellä meni pointti ohi ja lujaa. Noh, se on semmosta.

Päivämäärä:   25.7.25 10:59:13

"Ja itse voisit yhtä hyvin vastaavasti kaikessa hiljaisuudessa nauttia näistä helteistä, ilman että jatkuvasti ääneen toteaisit, että onpa ihanaa, kun helle hellii, toivottavasti jatkuu pitkään"

Tyypillisen suomalaista, että vain negatiivinen ääneen valittaminen on sallittua, mutta jos olisi positiivista sanottavaa niin parempi olla ääneen kertomatta.

Lähettäjä: 58 
Päivämäärä:   25.7.25 11:09:10

..: Kyllähän minä sinusta aika paljon tiedän.

Päivämäärä:   25.7.25 11:13:06

58, luulet vain.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.7.25 11:17:57

"Tyypillisen suomalaista, että vain negatiivinen ääneen valittaminen on sallittua, mutta jos olisi positiivista sanottavaa niin parempi olla ääneen kertomatta."

Onko se positiivista sanottavaa? Jos tiedät, että toinen kärsii helteestä, niin miksi pitää lesoilla, että en minä vaan yhtään, toivottavasti jatkuu ikuisesti? Jos tiedät, että toisella ei ole varaa matkustella, niin onko positiivista sanottavaa kertoilla hänelle, kuinka taas reissattiin, olipa ihanaa ja kuukauden päästä lähdetään taas? Mitä näissä tapauksissa tavoittelet sillä, että pääset hänen edessään kehuskelemaan?

Päivämäärä:   25.7.25 11:20:53

Voi jee... Vai kehuskelua todeta tykkäävänsä vallitsevasta säätilasta? :D :D

Jos on noin huono itsetunto, että jopa tuollaisen kokee kehuskeluksi, niin terapia voisi olla oikea osoite. Ei tuo ole normaalia.

Päivämäärä:   25.7.25 11:30:34

x, etkö osaa olla onnellinen toisen puolesta, kun kerrankin toisella on hyvä olo, kun on lämmin? Minulla ei ole varaa matkustaa, mutta silti minulle kerrotaan reissuista ja olen heidän puolestaan iloinen. Kaiken vaan pitää ilmeisesti olla pelkkää negatiivisuutta ja ilon aiheet piilottaa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   25.7.25 11:43:49

Koko alkukesä ihasteltiin kun oli +13 astetta ja satoi vettä. Törkeästi kehuskeltiin kuinka sopiva sää on, kukaan ei sitten viitsinyt ajatella MINUA! Minä en tykännyt, niveliin sattui ja piti käyttää paksuja vaatteita. Sikamaista käytöstä ilman minkäänlaista empatiaa.

Päivämäärä:   25.7.25 11:46:24

Ylläolevalle voisikin lainata zxc:tä: ” Lähinnä nyt vaan sitä, että kannattaisiko tutkia vähän sitten kriittisesti omaa kuntoaan ja terveyttään (esimerkiksi laihduttaa, nostaa kuntoa, lopettaa tupakointi etc etc), jos täysin normaali asia (+13 astetta lämmintä) tekee huonovointiseksi.”

Päivämäärä:   25.7.25 12:42:38

!
Harmi. Tuo on huomattavasti ongelmallisempaa tässä maassa, jossa suurempi osa vuodesta on +13 ja alle. Mikä on se asteluku noin, jossa alat voida hyvin ja nivelkivut helpottavat? Mistä saat helpotusta oloosi esim. talviaikaan?

Päivämäärä:   25.7.25 13:18:03

Loppuisivat jo. Täälläkin puutarhuri :D meillä on kasvimaat tuolla varjottomassa paikassa ja siellä pitää kykkiä kitkemäs ja kastelemassa. Lisäksi on kasvihuoneet joissa on KUUMA. Ja meillä on puljussa aukioloajat, joten ei voi vain lähteä kotiin koska huvittaa vaan ovet on pidettävä auki iltapäivään asti. Tässä kun on yksin töissä muiden lomien takia niin aika kamalaa on. Mitään viileää tilaa ei ole missään lähettyvillä, siedettävään lämpötilaan pääsee vasta kun töistä lähtemisen jälkeen jossain vaiheessa auto jäähtyy riittävästi.

Fyysisesti huono olo tämän jatkuvan lämmön takia. Yksittäiset hellepäivät on ihan ok, silloin voi jättää kevyemmät hommat niille päiville tai näperrellä jotain turhaa jossain varjoisassa paikassa. Mutta nyt ei ole sellaista mahdollisuutta.

Ei se helteitä ennen ollut sadekausikaan kiva ollut, mutta paljon mukavampi täällä silloin oli töitä tehdä.

Juomapullo kulkee koko ajan mukana ja välillä suihkutan paidan ja hiukset märäksi, mutta se on vain hetken helpotus eikä kovin edustavan näköistä :D noh, onneksi pomokin on lomalla niin ei ole tätä näkemässä.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   25.7.25 13:33:54

Hei puutarhuri, joutuuhan tässä jo kasteluhommiin joo. Alkukesästä tuli vettä ja siitä saivat kyllä monet vihannekset kivasti kasvuvauhtia, mutta toisaalta kylmyys hidasti alkuunlähtöä. Hokkaido- ja spagettikurpitsoja tässä jännään ja toivon pitkää ja lämmintä syksyä, kun ne ovat pahasti jäljessä nyt olleet normaaliaikataulusta. Vesimelonien suhteen olen jo luovuttanut ja jättänyt rikkaruohojen valtaan. Mulla ei ole mitään puljua vaan ihan itselleni kasvatan :)

Päivämäärä:   25.7.25 13:43:28

” Itseasiassa meneillään oleva helleputki on historiallinen. Suomessa on 12. heinäkuuta alkaen mitattu +30 astetta joka ikinen päivä jossain päin maata. Forecan meteorologi Joanna Rinne kertoo, että Suomen helletilastoissa tehdään historiaa, kun lämpötila kohoaa perjantaina jälleen +30 asteeseen.

– Perjantai tulee olemaan Suomen hellemittaushistorian ennätys siinä, montako perättäistä +30 asteen ylitystä on Suomessa tullut. Säähistoriaa on luvassa.

Edellinen ennätys on vuodelta 1972. Tuolloin +30 astetta mitattiin 13 päivänä peräkkäin.”

Kyllä tämä on poikkeuksellinen hellejakso.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.