Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helteet jatkuu ensiviikkoon.. en jaksa

Lähettäjä: Nuunuu 
Päivämäärä:   23.7.25 23:29:22

.. purskahdin itkuun lukiessani uutisen että näillä näkymin helteet voi jatkua vielä koko ensi viikon!! Olen aivan poikki. Työkyvyttömyyseläkkeellä ei paljoa mitään omia koteja ostella johon voi asentaa kunnon ilmastointia. Vanhan tornituulettimen edessä yritän selvitä päivistä mutta mitään ei jaksa, ei yhtään mitään.

Re: Helteet jatkuu ensiviikkoon.. en jaksa

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.7.25 23:33:51

Olen pahoillani että et saa kotiasi viileämmäksi ja voimasi ovat lopussa. Säälin myös heitä, joiden on pakko tehdä työtä jossain asfalttikentillä. Ymmärrän hyvin, että tuo kauhea helle koettelee eläimiä ja varsinkin sairaita.

Liika vaan on liikaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 23:34:59

Kirjaimellinen hellehelvetti – tulisipa edes rajuja ukkosia.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   24.7.25 00:18:30

Kellarissa on viileätä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 00:28:32

Ymmärrän. Jaksatko käydä esim uimassa? Pääsetkö mihinkään tuuliseen paikkaan?
Kyllä se viikko on pian lusittu kuitenkin.
Mutta todella ymmärrän tuskan ja väsymyksen:’(

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.25 00:30:19

No ei tätä vielä kauaa ole jatkunut. Oletkohan varmasti perehtynyt kaikkiin mahdollisiin nykyajan viilennys laitteisiin? Kyllä minun tutut saavat vuokrakämppänsäkin viilennettyä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.7.25 00:40:14

Vihaan hellettä

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   24.7.25 01:01:25

Onko pkseudulla tullut ollenkaan vettä viime -tai tällä viikolla? Olen itse reissussa enkä ole päässyt takapihalle.
Tsemppiä aloittaja, toivottavasti saisit jotakin viilennystä.
Kohta on marraskuu ja pimeää ja kylmää ja ikävä kesää.

Päivämäärä:   24.7.25 01:12:24

Tämä suomalaisten säästä valittaminen on kyllä uskomatonta :D milloin on kylmä, sataa, tuulista, liikaa lunta tai liian kuuma. "Ei nämä ole ihmisten ilmoja" "ei vanha kestä tällaista kuumuutta". Ymmärrän kyllä että on hankalaa jos ei saa asuntoa viilennettyä. Mutta hellettä on ollut kaksi viikkoa ja jo tekee kaikki kuolemaa. Luuletteko että lämpimissä maissa on kaikilla ihmisillä ilmalämpöpumput tai ilmastoinnit viilentämässä? Hauskaa tässä on myös se, että jos edelleen alkukesän säät jatkuisivat, niin valitettaisiin kylmästä kesästä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.7.25 01:51:06

Niin ja kun eläkkeellä olet, eihän sinun tarvitse muuta kuin asemoida ittes paikkaan missä voit kuvitella selviävänsä.
Monen muun pitää lisäksi käydä töissä.

Itse asun Espanjassa ja vaan naurattaa nää vikinät.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   24.7.25 02:02:15

No jos et ole työhön sidottu niin etsi joku rivariasunto pikkupaikkakunnalta, kyllä Suomessa yöt on niin kylmiä että läpivedon kun laittaa niin kyllä kylmenee. Just laitoin ikkunat kiinni omassa talossa kun tuli kylmä. Ulkona näyttää mittari 16 astetta.

Saksassa asuneena huvittaa myös nää suomalaisten vikinät ja itse en taas meinaa jaksaa sitä 11 kuukautta vuodesta kestävää kylmyyttä, nämä kelit on ihanat. Kunnon kesä! Joka kestää öö mitä - pari viikkoa. Tämä on se mikä muualla maailmassa on kesäkeli, eikä missään Saksassakaa ole mitään ilmastointeja tai pumppuja valtaosassa koteja kun ei ole edes painovoimaista ilmanvaihtoa. Ilmankosteus on myös korkea ja yötkin lämpimiä. Mun asunnossa oli sisälämpötila välillä varmaan 40. Siihenkin tottuu.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   24.7.25 02:04:10

Täällä puolestaan yksi, joka nauttii täysin rinnoin. Ihanaa! Pelkäsin jo, ettei tällaista oikeaa kesää tule ollenkaan, niin nyt otan kyllä säistä kaiken irti. Ja kuten joku muukin totesi, etelämpänä Euroopassa on kyllä vielä pidempään vielä lämpimämpää, niin aika huvittavaa tämä "kuumuuteen" kuoleminen. 😅 Mutta kaippa se on samaa genreä kuin jotkut koulujen sulkemiset -5 asteessa Jenkeissä tai missä lie, missä eivät ole pakkasiin tottuneet. Outoa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 05:24:29

En minäkään. Kotona iltavuorosta puoli kaksitoista ja viimeistään neljältä pitää herätä tuulettamaan, että sisälämpötila pysyy edes kohtuullisena. Vilkkaasti liikennöidyn tien varrella se tarkoittaa ettei saa nukuttua vaikka olisi mitkä korvarulpat.

Päivämäärä:   24.7.25 06:44:29

En minäkään. Olen puutarhuri ja kaikki meille kuuluvat alueet ovat kunnon auringonpaahteessa. Kotona sentään ilppi viilentää, mutta työt ovat aika tuskaa. Harjoittelijan päästän melkein joka päivä etuajassa kotiin, hän raukka kun ei saa tästä edes palkkaa ja olosuhteet nyt on mitä on.

Pääsisitkö ap päivisin vaikka johonkin puistoon varjoisaan paikkaan tai metsään istuskelemaan? Joku kirja tmv mukaan vaan ja kylmälaukussa juotavaa. Ja saahan noita ei kiinteitä ilmastointilaitteita myös jos sellaiseen varaa on.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   24.7.25 06:53:49

Olen pahoillani aloittaja, että perinteiseen tapaan sait heti kimppuusi empatiakyvyttömiä ihmisiä, joiden mielestä kaikkien pitää olla kuin he, tai muuten muut ovat väärässä. Kaupan päälle vielä vähän ilkkumista, että kylläpä naurattaa tämä vikinä, kun itse olen asunut tulivuoren kraaterissa kolmesataa vuotta yhtä soittoa ja nautin vaan kun kerrankin tarkeni.

Tiedättehän te ettei mihinkään keskusteluun ole pakko osallistua jos ei ole oikein mitään siihen sopivaa sanottavaa, ja että ihmisillä on erilaisia kokemusmaailmoja, lämmönsietoja, olosuhteita, perussairauksia ja paljon muutakin?

Päivämäärä:   24.7.25 06:54:05

Töissä hallin lämpötila nousi 28 asteeseen. Pakko siellä on vaatteet olla päällä. Pomo toi vissyä. Vitun jee.

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   24.7.25 06:54:47

Itse myös viherhoidossa töissä.Työaika 7-15,mutta meillä saa helteellä lähteä töistä aikaisemmin pois,jos haluaa.Se on vaan sitten palkasta pois.Tälläkin viikolla olen lähtenyt klo.13 pois töistä.

Lähettäjä: Ei rajuja mitään 
Päivämäärä:   24.7.25 07:22:33

^Joku järjen jättiläinen toivoo rajuja ukkosia...

Sitten jotkut vaan valittaa valittamisen ilosta.
Ymmärrän jos terveys ei kestä tällaista kuumuutta mutta en ymmärrä niitä joille sään ääri- ilmiöt eivät sinällään merkitse jaksamisen tai toimeentulon kannalta mitään.

Ja tyhmänkin pitäis tajuta miksi haukun tuon viivan toiveen rajuista ukkosista.
Vain kaupunkilainen tuollaista päästää suustaan
kun ei ymmärrä mikä katastrofi se lakoontuminen on tässä vaiheessa sadon kannalta ja sitenkin että ne hukkakaurat joita ei ole sieltä haettu vielä jäävät sitten sinne. Siinä on se vieraslaji pahimmasta päästä, lupiini ei ole mitään siihen verrattuna, muistakaa se. Maanviljelijöiden syytä hukkakaurat ei edes ole mutta heidän kontolleen torjunta on langennut.
Ne on pakko jaksaa torjua ja kävellä tai mopoilla läpi oli sää mikä hyvänsä...ja kuka tuosta sitten valittaisi muille täällä, ei kukaan.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   24.7.25 07:34:42

Kyllä jaksat.

Sellainen pöytätuuletinkin on apu jos on tuskaisen kuuma

Päivämäärä:   24.7.25 07:51:06

Rakastan hellettä, mutta ymmärrän kyllä jos joku ei terveyssyistä niitä tahdo kestää.

Ap laita kylmää vettä pariin ämpäriin ja jalat niihin, ei tule kuuma istuskellessa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.7.25 07:57:36

Naurattaisi tuo joidenkin suomalaisten kitinä ja parkuna ja irvistely toisista suomalaisista, jos se ei olisi niin junttia. Öööööööööö.

Lähettäjä: Dawn 
Päivämäärä:   24.7.25 08:01:04

Tsemppiä aloittaja! Täällä myös yksi, joita helteet alkaa tosissaan uuvuttaa. En ole kuuman kelin ystävä lähtökohtaisestikaan, mutta minulla toistuva pyörtyily aiheuttaa ongelmia, kun valmiiksi matalat verenpaineet ei meinaa millään pysyä ylhäällä. Lisäksi vaikea saada ruokaa alas, kun mikään ei oikein maistu. Mutta nuo on pieniä murheita, sääliksi käy oikeasti niitä joilla terveys on huonossa jamassa :( Töissä meillä on noussut hallin lämpötila erittäin kosteaan + 32 lukemaan, onneksi työnantaja tarjoaa ilmaista juotavaa ja lämmön takia poikkeuksellisesti on kerran tunnissa on 10 min lämpötauko. Mutta kyllä se mehut vie, kun työ on hyvin fyysistä. Onneksi teen töitä öisin, niin tauoilla ulkona on vähän viileämpää. Ja treenitkin saa tehtyä heti töiden jälkeen aamusta edes hitusen vielä päivän porotusta viileämmässä kelissä. Asuntoni on onneksi suht viileä ja varjoisa, sisälämpötila maksimissaan noin 25 tuntumassa ja kuumimmat tunnit menee nukkuessa ohi. Ihan rehellisesti myönnän, että odotan kelien viilenemistä! Siitäkin huolimatta, että aina sanotaan ettei kesän lämmöstä saisi valittaa.

Päivämäärä:   24.7.25 08:05:04

” kyllä Suomessa yöt on niin kylmiä että läpivedon kun laittaa niin kyllä kylmenee. Just laitoin ikkunat kiinni omassa talossa kun tuli kylmä.”

Nyt on kyllä ollut sen verran lämpimiä öitä, että tuuletusaika jää hyvin vähäiseksi. Ehkä klo 22 voit avata ikkunat ja kiinni ne saa vetää jo 8 aamulla. Ja lisäksi kun talon rakenteet on lämmenneet, niin asunnon lämpötila lähtee nousuun heti kun luukut saat kiinni.

Mä oon aiemmin rakastanut kans helteitä, mutta nyt voin sanoa, että riittäisi jo. Kyllä se mitta vaan täyttyy, kun parin viikon ajan on +28-30 astetta. Siinä 25 korvilla olisi vielä siedettävä. Lisäksi kun koirien kanssa elelee, niin hankalaksi on käynyt koirien liikuttaminen. Illalla yömyöhään tai aamulla ennen sian pieremää. Ja tämä taas vähentää omaa jaksamista yöunien jäädessä vähäiseksi, koska myös töissä on käytävä. Viikonloppuisin on ollut ihan jees käyttää koirat aamuyöstä ja painella vielä unille, mutta toki unenlaatuhan tässä heikkenee.

Päivämäärä:   24.7.25 08:07:25

Ihmeellistä kitinää.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   24.7.25 08:10:01

Ei tätä tosiaan ole vielä kauaa kestänyt, mutta kyllä minäkin jo toivon vähän viileämpää. Vaihdevuodet ovat näköjään tuhonneet minun lämmönsietokyvyn. Ärsyttää kun olen jo kolmatta viikkoa ollut aika toimintakyvytön, kun en jaksa tehdä muuta kuin istuskella varjossa. Piha rehottaa, marjat on poimimatta ja koti siivoamatta kun ei vaan jaksa. Onneksi työ on aika paikallaan olemista, mutta aika minimissä on työteho silti. Mutta siitä kiva on Suomen 4 vuodenaikaa, että mitään ei kestä hirveän pitkään ja tässä vaiheessa kesää jo vähän odottaa syksyn saapumista, vaikka keväällä oli ihanaa kun tulee kesä. Nyt on ihanaa kun tulee syksy.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.7.25 08:13:16

Onko teille kitisijöille tullut mieleen, että kyseinen sairaseläkkeellä oleva ihminen ei välttämättä ole asunut oikein Epsanjassa eikä näin ollen voinut tottua siihen parempaan, oikeaan kuumuuteen? Hän ei myöskään välttämättä kykene asumaan kaukana palveluista vanhassa rivariasunnossa?

Pitäisikö niiden Epsanjalaisten muuttaa jonnekin pakkaseen ja räntäsateeseen, niin tottuisivat? Pitäiskö metsäneläinten ja vanhusten muuttaa lämpimään, jotta tottuisivat?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.7.25 08:26:26

Helle tappaa ihmisiä myös Suomessa. Mutta turha moisesta ulista, koska joku vapaaehtoisesti Espanjaan muuttanut tykkää kuumuudesta.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   24.7.25 08:27:27

"Suomessa yöt on niin kylmiä että läpivedon kun laittaa niin kyllä kylmenee. Just laitoin ikkunat kiinni omassa talossa kun tuli kylmä. Ulkona näyttää mittari 16 astetta."

Joopa joo. Päivällä täällä asunnossani on 28,5, aamulla koko yön läpivedon jälkeen 26,5. Eipä ole tullut tarvetta laittaa ikkunoita kylmyyden vuoksi kiinni.

Päivämäärä:   24.7.25 08:27:52

Täällä on kans yksi joka ottaisi mielummin sen +10 ja tihuttaa kesän. Oma hikoilukykyni on olematon enkä siis voi tehdä päivisin ulkona mitään kun keho ylikuumenee heti. Helle toi paarmat, sääsket, mäkärät ja polttiaiset. Vuorokaudessa on muutama aamuyön tunti jolloin on inhimillistä ratsastaa. Päivällä ei voi urheilla, se on ajoitettava iltaan ja päivätyön takia en voi vaihtaa rytmiä niin, että valvoisin yöt ja nukkuisin päivät. Aivan järkyttävä univaje. Hevosten hoitamisessa menee tuplaten se mitä talvella, koska eihän niitä voi tuolla paahteessa pitää. Ulos-sisään, suihku, tökötit, ihottumaloimet... Nekin on jo ihan loppu, mutta pakko pitää jonkinlaisessa liikkeessä. Kukat paahtuu, kasvimaa paahtuu vaikka kuinka kastelisi. Kenttä pöllyää ja senkin kastelu on puolipäivätyö.

Ymmärrän siis hyvin miksi nämä helteet ottaa päähän! :D Lupaan olla valittamatta sitten kun sataa kolmatta viikkoa räntää tai on -30 kuukauden putkeen. Ne kelit on pukeutumiskysymyksiä.

Lähettäjä: Pömpeli 
Päivämäärä:   24.7.25 08:29:12

Osta sellainen erillinen viilennin. Saa kaupoista, sellainen laatikko, joka puhaltaa ihan samalla tavalla kylmää ilmaa kuin ilpi.Pitäisi laittaa putki ikkunasta pihalle, jos haluaa ettei se puske siitä putkesta lämpimään ilmaa sisälle. Näin oikeaoppisesti. MUTTA toimii hyvin kyllä sitenkin, että viilennät yhden huoneen. Vaikka makkarin. Makuuhuoneesta putki ovesta ulos, puhaltaa kuuman ilman muualle asuntoon, mutta makkari pysyy viileänä ja saat nukuttua.

Näin itse tein, kun asuin vuokralla ja oli vanha koira. Toimi hyvin. Koira makasi viileässä huoneessa tän ilmastoinnin alla. Makkari viileä ja nukuin hyvin. Hellekelit oli mukavia näin.

Toinen kikkakolmonen on Intiassa asuttuani (ei ollut ilmastointia ja siellä oli kuuma, ei mikään Suomen kuuma vaan oikeasti kuuma, +50c) niin suihkuun vaatteet päällä ja sitten tuulettimen eteen makoilemaan/nukkumaan. Viilentää myös hyvin, kun kylmä vesi haihtuu vaatteista. Voi kylläkin joutua toistamaan kerran keskellä yötä.

Mutta nythän yöt ovat kyllä olleet viileitä.

Päivämäärä:   24.7.25 08:30:54

Mulla on nyt monta viikkoa ollu kämpässä yli 30 astetta vuorokauden ympäri, aika saatanallista selviytymiskamppailua tämä on. Ei sitä viilennetyissä kämpissään ja autoissaan sikailevat ymmärrä

Lähettäjä: Voi voi 
Päivämäärä:   24.7.25 08:32:12

Helteestä sen enempää kuin mistään muistakaan sään ääri-ilmiöistä on turha kitistä niiden, jotka eivät elämäntapa- ja kulutusvalinnoissaan ole tehneet mitään ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi. Tämän kaltainen "kehitys" on ollut tiedossa jo vuosikymmenien ajan, ja tämä on vasta alkusoittoa.

Päivämäärä:   24.7.25 08:37:07

Jos valittaa kylmästä, niin käsketään muuttaa pois Suomesta, koska se nyt vaan kuuluu tänne. Niin se kylmäkin muuten tappaa ihmisiä. Eli suomessa kun ollaan, niin täällä on myös helteitä ja kukaan meistä ei voi näille säille yhtään mitään. Joskus on kyllä hyvä valittaakin vaikkei se mitään autakaan. Mutta niitä viilennyslaitteita on jo mykyään vaikka millaisia ja kuinka paljon kotiin.

Päivämäärä:   24.7.25 08:38:13

Helteen takia loma on mennyt aika pilalle, koska se on ollut yhtä hevosista huolehtimista helleolosuhteissa. Ei ole paljon apukäsiä näkynyt. Kesäreissut piti perua.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   24.7.25 08:39:46

"Tämä suomalaisten säästä valittaminen on kyllä uskomatonta :D milloin on kylmä, sataa, tuulista, liikaa lunta tai liian kuuma."

Onko käväissyt mielessä, että näistä usein valittaa eri ihmiset? Moni rutisi alkukesän viileydestä, mä sitten taas nautin siitä täysin rinnoin ja ajattelin, ettö kerrankin mulle sopiva kesä! No, sitten alkoikin helteet...

Ja mitä tulee asunnon viilentämiseen, niin riippuu tosi paljon asunnosta, mikä auttaa. Mun vanhassa kämpässä kaikki mahdolliset niksit käyttämällä sai pidettyä lämpötilan just ja just 28 asteessa, ja oikeasti viilenemään se lähti vasta viikko tai pari helteiden jälkeen, riippuen siitä kuinka paljon lämpötila laski. Nykyisessä ei tarvitse pahemmin edes yrittää ja silti lämpötila ei nouse yli 25 asteen ja öisin se tippuu jonnekin 22-23 paikkeille. Helle ei kohtele ihmisiä tasa-arvoisesti, se kannattaa muistaa siellä oman viilentimen vieressä makoillessa.

Päivämäärä:   24.7.25 08:39:50

”Mulla on nyt monta viikkoa ollu kämpässä yli 30 astetta vuorokauden ympäri, aika saatanallista selviytymiskamppailua tämä on. Ei sitä viilennetyissä kämpissään ja autoissaan sikailevat ymmärrä”

Niin minullakin ja omaa saamattomuutta se vain on jos ei viilennyslaitteita hommaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.7.25 08:53:53

Eteläisessä Suomessa on ollut kylmää koko alkukesä ja vihdoin lämmintä. En valita . Syksyä kohti ollaan menossa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.7.25 09:00:15

Minä tilasin nämä helteet, alkoivat heti kun lomani alkoi :D
Lomallani kierrän Suomea ja retkeilen, patikoin sellaisia 10-15 km päivämatkoja. Oikein kiva kun kerrankin oikeasti tarkenee pelkällä t-paidalla eikä tarvitse taukotakkia raahata.

Isäni 95 v myös sanoo, että hyvin pärjää shortseissa, vaikkei hänelläkään asunnossa ole ilmastointia. Ja kaupasta tosiaan saa nykyään ihan tehokkaita siirrettäviä viilennyslaitteita, yhdessä majoituksessa oli sellainen pöhisevä laatikko joka oikeasti viilensi. Sellaisen hommaan isälle heti jos sanoo että alkaa uuvuttaa, mutta kertoo pärjäilleensä hyvin. Näyttää myös siltä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.7.25 09:02:05

"omaa saamattomuutta se vain on jos ei viilennyslaitteita hommaa."

No osalla se on ihan taloudellinen kysymys kun viilennyslaitteen hinta voi halvimmillaankin tarkoittaa viikon ruokia.

Jos läpivedolla ei saa asuntoa viilenemään kuin 2 astetta, niin tekniikassa on vikaa. Mulla on talli paahteisella paikalla (=kuumat rakenteet) ja joka aamu - siitä huolimatta, että hevoset on sisällä yöt - lämmöt on tallissa alle 20C. Kolmeen suuntaan ovet auki ja tuuletin huolehtii, että ilma varmasti liikkuu tallin sisällä. Siihen on helppoa ottaa iltapäivällä hevoset pois paahteesta.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.7.25 09:07:05

Vanhus joka joutuu valitsemaan, ostaako lääkkeet vai ruokaa, tuskin voi ostaa viilentimiäkään. Mutta vaikka säistä valittaminen on turhaa sikäli ettei sää valittamalla muutu, silti olisi syytä muistaa etteivät ihmiset ikävä kyllä ole tasa-arvoisia kuumuudenkaan edessä.

Joittenkin on myös pakko tehdä töitä ulkona paahteessa, tai tiloissa joita ei viilennetä, jolloin on aika ylimielistä ylvästellä että kylläpä vaan meidän toimistossa on viileää ja mukavaa, joten turha muittenkaan väittää että on huono olo.

Päivämäärä:   24.7.25 09:07:45

”No osalla se on ihan taloudellinen kysymys kun viilennyslaitteen hinta voi halvimmillaankin tarkoittaa viikon ruokia.”

Edullista, kun verrataan talven lämmityksiin. Siitä vaan ei kukaan valita, kun kuoltaisiin kaikki muuten jos ei talveen varauduta. Kesä tulee joka vuosi, voi ennakoida ja säästää. Toiset keksii keinot ja toiset valittaa ja odottaa, että muut tekee asialle jotain.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   24.7.25 09:13:17

Viilennyslaite ei auta mitään. Kunnon ilmastointilaite maksaa 300-500 e. Ei ihan viikon ruuat vaan kuukauden. Kolme vrk enää.

Päivämäärä:   24.7.25 09:15:41

”Viilennyslaite ei auta mitään. Kunnon ilmastointilaite maksaa 300-500 e. Ei ihan viikon ruuat vaan kuukauden. Kolme vrk enää.”

Edullista edelleen, kun se sama laite toimii monta vuotta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.7.25 09:18:53

"Ja kuten joku muukin totesi, etelämpänä Euroopassa on kyllä vielä pidempään vielä lämpimämpää, niin aika huvittavaa tämä "kuumuuteen" kuoleminen.  Mutta kaippa se on samaa genreä kuin jotkut koulujen sulkemiset -5 asteessa Jenkeissä tai missä lie, missä eivät ole pakkasiin tottuneet."

Muutama vuosi sitten uutisoitiin, kun jossain Aasian maassa varoiteltiin erityisesti vanhuksia menemästä ulos kun lämpötila laski johonkin 22 asteeseen, etteivät palellu, kun on niin kylmää. Ja täällä aletaan antaa lämpötilavaroituksia, kun nousee yli 25 asteen. Niin että olisiko ihan kuule siitä kiinni, millaiseen lämpötilaan ihmiskehot ovat eri puolilla maapalloa tottuneet, mihin kukakin "kuolee" tai kuolee?

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   24.7.25 09:19:43

Kyllä meillä ainakin viilennyslaite toimii hyvin, ei puhallin joka kierrättää sitä samaa lämmintä ilmaa vaan laite, joka puhaltaa kylmää ilmaa.

Päivämäärä:   24.7.25 09:23:52

On juu edullinen pidemmän päälle, mutta monella ei ole laittaa tuollaista summaa ko laitteeseen.

Päivämäärä:   24.7.25 09:25:58

Viilennyslaite perustuu siihen, että se levittää kosteaa ilmaa ja/tai pöllyttää ilmaa, joka siksi tuntuu viileältä. Mulla oli aikoinaan. Yhtään ei laskenut lämpötila, eikä varsinkaan estänyt lämpötilan nousua.

Lähettäjä: gwg 
Päivämäärä:   24.7.25 09:26:08

Aivan järkyttävät kelit, sais jo loppua. Helppo se on lomalaisten huudella. Ei todellakaan ole varaa mihinkään laitteeseen kun lääkkeistäkin pitää jo tinkiä että on varaa käydä töissä. Ulkotyö kaiken lisäksi, ylimääräisiä taukoja jos helteen takia pidät niin sitten teet ylitöitä koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi.

Päivämäärä:   24.7.25 09:28:22

”On juu edullinen pidemmän päälle, mutta monella ei ole laittaa tuollaista summaa ko laitteeseen.”

Kun nyt alkaa säästää ensi kesään, niin saa sen laitteen jo helposti. Me tosiaan kuoltaisiin talvella jos ei tuotakaan rahaa saisi yhdeksi kesäksi kasattua.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   24.7.25 09:29:21

""No osalla se on ihan taloudellinen kysymys kun viilennyslaitteen hinta voi halvimmillaankin tarkoittaa viikon ruokia.”

Edullista, kun verrataan talven lämmityksiin. Siitä vaan ei kukaan valita, kun kuoltaisiin kaikki muuten jos ei talveen varauduta. Kesä tulee joka vuosi, voi ennakoida ja säästää. Toiset keksii keinot ja toiset valittaa ja odottaa, että muut tekee asialle jotain."

Ne köyhimmät asuu usein vuokralla kerrostalossa, jossa lämmitykseen ei mene rahaa. Näin omakotitalossa sähkölämmityksen varassa kyllä itkettää kovimmilla pakkasilla se taiteilu palelemisen ja sähkölaskujen välillä. Mutta voisihan tähänkin sanoa, että oma valinta, miksi et laittaa maalämpöä. No, ei ole varaa. Taas oma valinta, muuta halvempaan asuntoon. Mistään ei saa valuttaa, kun aina voisi vaan keksiä keinoja. Mutta wiks joskus ihan vaan voi yrittää pärjäillä muutaman viikon ilman suurempia toimenpiteitä ja jos pieni valittaminen helpottaa mieltä, niin miksi ei sitä saisi tehdä.

Päivämäärä:   24.7.25 09:30:41

”Aivan järkyttävät kelit, sais jo loppua. Helppo se on lomalaisten huudella. Ei todellakaan ole varaa mihinkään laitteeseen kun lääkkeistäkin pitää jo tinkiä että on varaa käydä töissä. Ulkotyö kaiken lisäksi, ylimääräisiä taukoja jos helteen takia pidät niin sitten teet ylitöitä koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi.”

Kai olet hakenut apua? Seurakunnalta ruokarahaa?

Päivämäärä:   24.7.25 09:32:54

"Jos läpivedolla ei saa asuntoa viilenemään kuin 2 astetta, niin tekniikassa on vikaa. Mulla on talli paahteisella paikalla (=kuumat rakenteet) ja joka aamu - siitä huolimatta, että hevoset on sisällä yöt - lämmöt on tallissa alle 20C. Kolmeen suuntaan ovet auki ja tuuletin huolehtii, että ilma varmasti liikkuu tallin sisällä."

Niin kun ei siinä varsinaisesti nyt tule mitään läpivetoa, vaikka ikkunat ja parvekeovi ovatkin läpitalon huoneistossa joka suuntaan auki, kun ilma on ulkonakin ihan seisovaa. Ei siinä mikään matkan varrella oleva tuuletin auta, pitäisi ulkona tuulen puhaltaa sopivasta suunnasta niin, että se työntäisi viileää ilmaa sisään ja sitä myötä sisäilmaa toisesta ulos. Enkä minä nyt sentään voi ruveta avaamaan isoja ikkunoita kokonaan avoimeksi tai asunnon ovea yöksi rappukäytävään (siellä vasta kuuma on) ja talon alaovea. Joku avoin tallitila on vähän eri asia kuin asunto useine huoneineen.

Ja se ulkolämpötilakin vain käväisee täällä yöllä hetken alle 20 astetta, niin miten edes voisi sisällä ilma sellaiseksi alentua ja siinä pysyä.

Päivämäärä:   24.7.25 09:33:24

Mmm, jos se valittaminen olisikin pientä valitusta. Mutta osalta saa kyllä käsityksen, että on sellaista @!#$ä ettei kestä. Sillon on tehtävä ratkaisuja jos ei selviä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.7.25 09:34:30

Monella helteestä valittavalla on muuten ongelmana se, ettei juo tarpeeksi. Esimerkiksi siskoni on tällainen. Helteessä kun kulkee ulkona niin leyhyttelee jotain paperinpalaa kasvojensa edessä ja voivottelee, mutta vesipulloa ei voi kantaa mukana. Kun siitähän voisi tulla parempi olo, eikä voisi enää rehellisesti valittaa?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   24.7.25 09:45:50

Siis MISTÄ ajattelitte, että eläkelinen säästää? Ei riitä välttämättä rahat edes pakollisiin lääkkeisiin JA ruokaan, niin kuinka ihmeessä säästät silloin? Tätä en jaksa käsittää. Ihmiset ei vaan tajua, miten pienellä on joidenkin tultava toimeen.

Itsellä on mieheni ostama ilmastointikone (ei olisi mitenkäänpäin varaa itsellä, olen myös eläkkeellä), mutta koska kerrostalon seinät varaa niin järjettömästi lämpöä, ei tuokaan kauheasti kuitenkaan pysty viilentään, monen sadan euron laite. Makkariin se kone ei valitettavasti mahdu. Eikä todellakaan (järvi lähellä) ole niin kylmiä öitä, että tulisi KYLMÄ! Mulla on ollut koko kylmän alkukesän vähintään parvekkeen ovi auki kaiken aikaa, eikä tullut liian kylmä. Makkarissa ei nyt laske alle 25 yölläkään, vaikka läpiveto olisi sen ajan, kun ulkona on viileämpi kuin sisällä. Mutta tosiaan, ei kovin viileää tulekaan, 20 paikkeilla pysynyt yöt.

Itsellä ei sairauden vuoksi kroppa tahdo kans kestää normaalisti, nyt sentään vähän paremmin kuin vielä 2v sitten. Ja mua harmittaa suunnattomasti, kun sienivuosi näytti niin hyvältä, ja nyt on kaikki kuivunut pilalle :( Surkeeta. Toivottavasti vielä ehtisi tulla kunnon sato esim herkkutatteja, haperoita, torvisieniä jne.

Talvella voi pukeutua, käyttää sähköpeittoa jne jotta pysyy lämpimänä. Kesällä ei voi, siksi helteet on paljon hankalampi paikka.

Päivämäärä:   24.7.25 09:51:06

”Siis MISTÄ ajattelitte, että eläkelinen säästää? Ei riitä välttämättä rahat edes pakollisiin lääkkeisiin JA ruokaan, niin kuinka ihmeessä säästät silloin? Tätä en jaksa käsittää. Ihmiset ei vaan tajua, miten pienellä on joidenkin tultava toimeen.”

On se hankalaa jos ei ole läheisiä ihmisiä jotka auttavat, onneksi monilla eläkelläisillä on. Aika moni jättää hyödyntämättä myös apua.

Päivämäärä:   24.7.25 09:51:38

Kyllähän tämä perseestä on, mutta jospa tämänkin kestäisi. Saapipahan helteestä nauttivat suomalaisetkin pariksi viikoksi mieleistä keliään. Kohta onneksi on taas mukavan viileää.

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   24.7.25 09:53:31

"LähettäjäPaskahomma

Päivämäärä24.7.25 09:25:58

Viilennyslaite perustuu siihen, että se levittää kosteaa ilmaa ja/tai pöllyttää ilmaa, joka siksi tuntuu viileältä. Mulla oli aikoinaan. Yhtään ei laskenut lämpötila, eikä varsinkaan estänyt lämpötilan nousua."

No en tiedä mikä laite sinulla on ollut, mutta meidän viilennyslaitteesta saa kyllä puhaltamaan ihan vaikka +10c ilmaa ja todellakin tätä puhaltaa. On ihan lämpötilamittarisäädin, kuten on ilpissäkin. Eli ihan samanlainen kuin ilpi, mutta erillinen, siirretttävä laite, jota ei laiteta seinään.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   24.7.25 10:06:21

Hiukan epäilen tuota että joku saa tallinsa lämpötilan 20 asteeseen tuulettamalla kun yölläkin on ollut yli 20 astetta.
Minä vihaan hellettä, pysyn sisällä pakollisia hevosten hoitoja lukuunottamatta. Onneksi olen pystynyt hankkimaan hyvän ilmalämpöpumpun, voimia kaikille jotka eivät pääse tätä hellettä pakoon mihinkään.

Päivämäärä:   24.7.25 10:14:52

” Ne köyhimmät asuu usein vuokralla kerrostalossa, jossa lämmitykseen ei mene rahaa.”

Menee, mutta se lämmityksestä maksetaan vastikkeissa ja vastikkeet on leivottu vuokraan.

Ei ne talot ilmaiseksi kaukolämmöllä lämpene talvisin.

Päivämäärä:   24.7.25 10:20:44

Vuokraan saa yleensä asumistukea

Päivämäärä:   24.7.25 10:24:50

” Vuokraan saa yleensä asumistukea”

Kyllä, mutta silti siihen lämmitykseen menee rahaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.7.25 10:26:20

Lähettäjä: Hilla
Päivämäärä: 24.7.25 10:06:21

Hiukan epäilen tuota että joku saa tallinsa lämpötilan 20 asteeseen tuulettamalla kun yölläkin on ollut yli 20 astetta.

Klo 05 tänä aamuna 15C. Ei joka paikassa Suomea ole samat lämpötilat, meillä on rajut vuorokausivaihtelut.

Päivämäärä:   24.7.25 10:28:27

Ihan hirveän pérseestä nämä helteet on! Saisi jo loppua, hevosetkin kärsii. Olisi joka päivä +16-+20 pilvipoutaa ja väliin kesäsadekuuroja. Se olisi ihanteellinen suomalainen kesä.

Päivämäärä:   24.7.25 10:30:59

"Klo 05 tänä aamuna 15C. Ei joka paikassa Suomea ole samat lämpötilat, meillä on rajut vuorokausivaihtelut."

Ja silti ihmettelet, että väärin tuuletettu, jos tämä viilennys tuulettamalla ei onnistu joka paikassa

Päivämäärä:   24.7.25 10:34:19

Kyllä täällä saa valittaa säästä ja helteestä. Ne joita valitukset häiritsee menkööt muualle! Onneksi lokakuuhun ei ole enää kuin pari kuukautta!

Päivämäärä:   24.7.25 10:36:49

Hyvin moni kuumissa asunnoissa asuvista edesauttaa itse asunnon lämpenemistä pitämällä ikkunoita auki kuumalla eikä ymmärrä laittaa auringon porottaessa verhoja eteen.

Päivämäärä:   24.7.25 10:37:28

Hyi helkatti, kylmä, märkä ja pimeä syksy tulossa taas.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.7.25 10:38:38

"LähettäjäPaskahomma

Päivämäärä24.7.25 09:25:58

Viilennyslaite perustuu siihen, että se levittää kosteaa ilmaa ja/tai pöllyttää ilmaa, joka siksi tuntuu viileältä. Mulla oli aikoinaan. Yhtään ei laskenut lämpötila, eikä varsinkaan estänyt lämpötilan nousua."

No en tiedä mikä laite sinulla on ollut, mutta meidän viilennyslaitteesta saa kyllä puhaltamaan ihan vaikka +10c ilmaa ja todellakin tätä puhaltaa. On ihan lämpötilamittarisäädin, kuten on ilpissäkin. Eli ihan samanlainen kuin ilpi, mutta erillinen, siirretttävä laite, jota ei laiteta seinään."

Niin, siis viilennyslaite ja ilmastointilaite ovat eri asioita. Viilennyslaite puhaltaa kosteaa ja sinne saa usein kylmäpatruunoita. Ilmastointilaitteesta menee putki ulos, jonne kuuma ilma kulkeutuu ja se puhaltaa kylmää ilmaa.

Mulla on ilmastointilaite, mutta eipä se laskenut viime yönäkään lämpötilaa kuin jku 3 astetta, vaikka oli kaikista kylmimmällä asetuksella.

Teille läpivedosta puhujille - ette ole vissiin asuneet kerrostalossa, jossa kaikki ikkunat + parveke on samalle puolelle ja jossa aurinko lämmittää tiilirakenteita koko päivän :D Mihin sen läpivedon saa, rappukäytäväänkö? Siellä on vielä kuumempi!

Päivämäärä:   24.7.25 11:07:35

"Vuokraan saa yleensä asumistukea"

Kyllä omakotitalon vuokraankin voi saada. Eli logiikallasi sielläkään ei lämmitys sitten maksa?

Päivämäärä:   24.7.25 11:16:31

"Klo 05 tänä aamuna 15C. Ei joka paikassa Suomea ole samat lämpötilat, meillä on rajut vuorokausivaihtelut."

"Ja silti ihmettelet, että väärin tuuletettu, jos tämä viilennys tuulettamalla ei onnistu joka paikassa"

No niinpä ja lisäksi otti esimerkikseen tallinsa, kun suurin osa täällä kirjoittaa asuntonsa kuumuudesta. Kuten minä, jonka kommentista ilmeiseti otti tuon kaksi astetta. Harvassa asunnossa on eri suuntiin kolmea ovea, joita sitten voi pitää selällään yökaudet.

Päivämäärä:   24.7.25 11:35:19

Minä rakastan näitä helteitä, loma on osunut ihan täydelliseen aikaan ja olen kyllä nauttinut lämmöstä paljon!

Ei meillä hevosillakaan ole laitumella mitään hätää, hyvin näyttävät viihtyvän.

Koirien kanssa on lenkkeilty ihan normaalisti, ovat uineet paljon.

Sellainen siirrettävä ilmastointilaite on tehokas. Ja nythän yöt ovat olleet jo viileitä.

Päivämäärä:   24.7.25 11:50:09

Jos on eläimiä niin tämä helle on aivan kamala. Eläimet stressantuu, joten minäkin stressaannun. Muuten helle olisi ihan ok, mutta hevosilla tuskaisaa ja heinäpaalit palaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.7.25 11:54:22

Meillä on Jyväskylässä tasan kaksi viikkoa ollut yli 28 astetta joka päivä. Yleensä 29-31. Ei pisaraakaan vettä. Nurmikko palanut ja puiden lehdet putoavat. Itsellä sisällä 26, koska on viilennyslaite, mutta monella tämän kerrostalon mummolla on 34 sisällä. Aurinko paistaa koko ajan taloon, kun ei ole puita yms missään, kun on sen verran uusi asuinalue, ettei puita ole viitsitty istuttaa. Eilen haettiin yksi mummo taas ambulanssilla sairaalaan. Ei edes tuule. Ja tänään pitäisi tulla taas 31. Helteet jatkuvat ainakin 1.8. saakka täällä. Pahalta tuntuu monen puolesta.

Päivämäärä:   24.7.25 11:59:15

Te jotka nautitte tästä lämmöstä, onko teillä eläimiä ja seuraatteko tarkkaan niiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia näilllä helteillä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.7.25 11:59:21

Meillä on lisäksi yön alin lämpötila ollut 18, monesti yli 20, joten ei tuulettelu paljoa auta. Lisäksi talon asunnoista suurimmassa osassa ei todellakaan saa läpivetoa.

Päivämäärä:   24.7.25 12:11:11

Lomalla nämä kelit voisivat tosiaan vielä mennä, mutta itsekin viherkunnossapidossa töissä. Työpäivä helteessä ja usein suorassa auringossakin. Kotona rajalliset mahdollisuudet viilentää huushollia, mutta parhaamme olemme toki tehneet. Vaikka kuinka tankkaa elektrolyyttijuomaa, pitää tiheästi taukoja, tuulettaa makkaria öisin yms. niin tuntuu, että kroppa ei ehdi palautua riittävästi työpäivistä ja helteen aiheuttama kuormitus kasvaa korkoa koko ajan.

Päivämäärä:   24.7.25 12:14:40

Napapiirin yläpuolella ollu +28-35 C nyt pitkästi toista viikkoa. Ehkä viikonloppuna hellittää jos sateet tulee.

Itsellä terveys ei tykkää edes saunomisesta, saati että asunto on kuin huonosti lämmitetty sauna vaikka ilmastointilaite on päällä 18 h/vrk. Alan olla aivan loppu. Ruokahalu on ollut muutaman päivän jo mennyttä kalua.

Lähettäjä: ?????? 
Päivämäärä:   24.7.25 12:23:47

"Ja nythän yöt ovat olleet jo viileitä."

Jo viileitä. Päinvastoin ovat lämmenneet.

Päivämäärä:   24.7.25 12:35:36

Siis kyllä ihmiskeho lämpöön tottuu. Kuten kylmäänkin. Joku valitti 26,5 sisälämpötilasta ja valtaosassa Suomen asuntoja on talvellakin monen miellyttäväksi kokema 24 esim. Miten sinne nyt kesällä sitten kuoleekin? Itsellä tulee tuskanhiki talvella noissa kuumissa asunnoissa, sopiva lämpö silloin on joku 19-20.

Joku valitti että eläkeläinen ei voi muuttaa rivariin kauas palveluista. Siis uskotko niin pienemmissäkin kaupungeissa ja kunnissa on palvelut ihan kivenheiton päässä niistä rivareista. Mummoni vuokra keskellä kylää on tällä hetkellä kuluineen reilu 300 euroa. Asunnossa johon saa läpivedon ja talvella on lämmin. Täydet kiinteistöhuollon palvelut kuuluu vuokraan. Ja tyhjiä asuntoja riittää.

Kyllä pitää olla perustavanlaatuista vikaa jossain, jos ei normaalia kesäkeliä kestä. Hikoilu ei ole vaaarallista. Vuoteen pitäisi kuulua Suomessakin 4 vuodenaikaa, johon kuuluu se kesä (ja ei, normaali kesä ei ole se kusinen +10 ja vesisade. Kautta nykyhistorian on Suomessakin hikoiltu kesällä).

Päivämäärä:   24.7.25 12:37:32

” Joku valitti 26,5 sisälämpötilasta ja valtaosassa Suomen asuntoja on talvellakin monen miellyttäväksi kokema 24 esim. Miten sinne nyt kesällä sitten kuoleekin?”

1. Talvella huoneilma on kuivaa ja kesällä kosteaa. Kosteus lisää tukaluutta.
2. Kyseessä tuskin on samat ihmiset, joilla kotonaan on talvisin lempeä 24 astetta ja nyt kesällä 26 on kuolemaksi.

Päivämäärä:   24.7.25 12:37:41

"Te jotka nautitte tästä lämmöstä, onko teillä eläimiä ja seuraatteko tarkkaan niiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia näilllä helteillä?"

- Ja kyllä on. Hevosista kissoihin ja kaikki pääsevät sisälle viileään halutessaan ja koiria saadaan uitettua kotonakin. Ei pidä ottaa esimerkiksi jotain paksuturkkista koiraa mihinkään neukkukuutioon paistumaan, pitää miettiä jo eläintä ottaessa, pystyykö sille tarjota sopivat olot kaikissa keleissä.

Päivämäärä:   24.7.25 12:38:46

Ja lisäksi, Suomen normaali kesäkeli ei ole viikkokaupalla +30 helteitä.

Päivämäärä:   24.7.25 12:39:33

"Talvella huoneilma on kuivaa ja kesällä kosteaa. Kosteus lisää tukaluutta."
- Suomessa ei ole kesälläkään kosteaa kuten monessa muussa maassa. Nytkin ilmankosteus 58%.

Päivämäärä:   24.7.25 12:40:53

” Suomessa ei ole kesälläkään kosteaa kuten monessa muussa maassa. ”

Juu aina löytyy paikka, missä asiat on vielä huonommin! Siihenhän kannattaakin verrata.

Päivämäärä:   24.7.25 12:41:03

"Ja lisäksi, Suomen normaali kesäkeli ei ole viikkokaupalla +30 helteitä."

- Kyllä on. Kannattaa lukea vähän historiaa ja maantietoa. Venäjältä etenkin kun tulee korkeapaine niin se on kuuna, kuiva ja pitkäkestoinen.

Päivämäärä:   24.7.25 12:45:02

"Juu aina löytyy paikka, missä asiat on vielä huonommin! Siihenhän kannattaakin verrata."
- Suomi on maailman mittakaavassa lähes poikkeuksellinen. Lähestulkoon kaikissa muissa maissa on kosteampi ja lämpimämpi ilma. Niin kyllä, ajattelin verrata. Eikä se välttämättä huono ole, itsellä ei meinaa aina iho kestää Suomen kuivaa ilmaa, etelämpänä ihon rasvaamisen tarve vähenee sellaiset 80%.

Päivämäärä:   24.7.25 12:46:46

xcz:n pää on kyllä pehmennyt näistä helteistä. :D

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   24.7.25 12:49:36

"Joku valitti 26,5 sisälämpötilasta ja valtaosassa Suomen asuntoja on talvellakin monen miellyttäväksi kokema 24 esim. Miten sinne nyt kesällä sitten kuoleekin? Itsellä tulee tuskanhiki talvella noissa kuumissa asunnoissa, sopiva lämpö silloin on joku 19-20."

Siis mitä? Kyllähän se talven 19, 24 tai 26,5 astetta on paljon helpommin muutettavissa, jos ei miellytä.

Suurimmassa osassa asuntoja on toimiva lämmitysjärjestelmä, jolla asteita pystyy halutessaan nostamaan. Alemmaksi saa silloin helposti lämmitystä vähentämällä tai ikkunat avaamalla. Helteillä se on paljon vaikeampaa, kun suuri osa asunnoista nykypäivänäkin on sellaisia, joissa ei ole tehokkaita laitteita tähän. Suomessa nyt vain on varauduttu paljon paremmin kylmään kuin kuumaan.

Miksi edes ihmettelet moista, jos itsekin sanot, että talvella(kin) 24 on liikaa? Niin minustakin on ja asuntoni lämpötila on silloin tuossa n. 20 asteessa.

Päivämäärä:   24.7.25 12:55:59

Ihan ilmatieteenlaitoksen sivuilta nähdään, että tämä heinäkuu on lämmin. Ympäri Suomen heinäkuun keskilämpötila asteen-pari korkeammalla kuin ”pitäisi” ja huomioitavaa on se, että heinäkuun alussa ei monessakaan paikkaa mennyt edes 20 astetta rikki.

Esimerkiksi Oulussa tavanomainen ylin lämpötila heinäkuussa seikkailee 16,8-22,3 asteen välissä. Nyt on ollut 10.7. lähtien yli 24 astetta (kahtena päivänä alle 25 astetta, loput päivistä 27-31)

Ja näköjään kun katselee sen Helsingin viimeisen 30vrk säätä, niin teillähän on ollut viileä siellä! Korkeimmillaan käväissyt 27.1 asteessa 17.7. Muutoin ollut tuollaista 25-26 astetta.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   24.7.25 13:00:25

"Suomi on maailman mittakaavassa lähes poikkeuksellinen. Lähestulkoon kaikissa muissa maissa on kosteampi ja lämpimämpi ilma. Niin kyllä, ajattelin verrata."

Oletko koskaan verrannut ihmisiä näissä maissa? Oletko huomannut, että he ovat ihan eri näköisiä ja värisiä? Oletko verrannut, että ihmiset eri maissa ovat ihan äitinsä kohdusta asti elelleet ihan erilaisissa lämpötiloissa ja elimistö on sopeutunut? Oletko kuullut tai lukenut ns. ruskeasta rasvasta, jota esim. eskimoilla on todettu olevan muita enemmän, kun he ovat evoluution myötä sopeutuneet kylmyyteen? Heitäpä joku päiväntasaajalla elellyt pohjoisnavalle. Heitäpä vaalea- tai punatukkainen kalpeanaama savannin paahteeseen mustaihoisen viereen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 13:01:27

"Suomen normaali kesäkeli ei ole viikkokaupalla +30 helteitä."
Kyllä niitä helteitä on ollut kymmeniä vuosia. Yhtä hyvin voisi väittää ettei talvella kuulu olla viikosta toiseen 30 asteen pakkasta.

Päivämäärä:   24.7.25 13:01:35

Oikeat helteet on Kreikassa, +40 astetta.

Päivämäärä:   24.7.25 13:04:23

” Kyllä niitä helteitä on ollut kymmeniä vuosia. Yhtä hyvin voisi väittää ettei talvella kuulu olla viikosta toiseen 30 asteen pakkasta.”

Kylmyys itseasiassa näille leveyspiireille kuuluu. Ihan jos katsotaan meidän lämpö- ja pakkasennätyksiä.

Pakkasennätys -51,5
Lämpöennätys 37,2

Ja lämpöennätyshän on mitattu 2010-luvulla, pakkasennätys 1999.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   24.7.25 13:10:48

"Kyllä niitä helteitä on ollut kymmeniä vuosia. Yhtä hyvin voisi väittää ettei talvella kuulu olla viikosta toiseen 30 asteen pakkasta."

Ei ole samanlaisia helleputkia viikkokaupalla ollut minun lapsuudessani. Ja helteet ennemminkin n. 25 kuin 30 ja yli.

Ja nykyään voisi talvista myös paremminkin väittellä, että kuuluuko silloin olla pakkasta ja lunta, kun nyt on menty siihen, ettei välttämättä ole koko talvena ollut kunnolla pakkasta ja ei missään vaiheessa edes kunnon lumipeitettä. Lapsuudestani en muista yhtäkään lumetonta talvea tai sellaista, että lumi on pari päivää maassa ja sulaa pois. Millainen nyt viime talvikin oli.

Päivämäärä:   24.7.25 13:13:20

"Siis kyllä ihmiskeho lämpöön tottuu. Kuten kylmäänkin. Joku valitti 26,5 sisälämpötilasta ja valtaosassa Suomen asuntoja on talvellakin monen miellyttäväksi kokema 24 esim. Miten sinne nyt kesällä sitten kuoleekin? Itsellä tulee tuskanhiki talvella noissa kuumissa asunnoissa, sopiva lämpö silloin on joku 19-20."

No mutta kuinka se 24 on talvella tukala, mutta kesällä 30 ihan ok

Päivämäärä:   24.7.25 13:18:43

Päivän ylimmät lämpötilat kahden viikon ajalta Oulu vs Helsinki. Lähde: ilmatieteenlaitos viimeisen 30vrk sää

Oulu
10.7. 23.3 astetta
11.7. 24.1 astetta
12.7 26.1 astetta
13.7. 29.3 astetta
14.7. 29.9 astetta
15.7. 30.1 astetta
16.7. 26.6 astetta
17.7. 24.7 astetta (tämä tuntui jo kivalta)
18.7. 27.2 astetta
19.7. 27.2 astetta
20.7. 29.4 astetta
21.7 29.2 astetta
22.7. 30.7 astetta
23.7. 30.3 astetta

Helsinki

10.7. 19.6 astetta
11.7. 21.1 astetta
12.7. 26.5 astetta
13.7. 23.3 astetta
14.7. 25.5 astetta
15.7. 26.8 astetta
16.7. 25.5 astetta
17.7 27.1 astetta
18.7. 23.9 astetta
19.7 24.1 astetta
20.7. 26 astetta
21.7. 25.9 astetta
22.7. 26.6 astetta
23.7. 25.8 astetta

Joten stadilaiset lopettaa nyt sen ”ihana kun on lämmintä!!” -huutelun. Joo, teillä onkin ollut ihan kivat kelit!

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   24.7.25 13:22:15

Vaikka itse en ihan hirveästi kärsi helteestä, niin näitä lukiessa tulee kyllä paha mieli helteestä kärsivien puolesta. Todella empatiakyvytöntä ja ilkeää porukkaa täällä.

Ei kaikilla todellakaan ole niin helppoa muuttaa koko elämäänsä 3 viikkoa kestävien helteiden takia. Eihän siinä edes ole mitään järkeä, jos nyt kuitenkin pystyy sinnittelemään sen ajan jotenkin. Miksi ei saisi vähän myös valittaa ja hakea vertaistukea. Kyllähän me nyt monen laisista asioista valitetaan ilman että se on silti elämää suurempi asia ja sen takia olisi valmis laittamaan elämäänsä uusiksi. Valitan vaikkapa siitä että ruoka on kallista. Voisin toki muuttaa maalle ja kasvattaa ruokani itse. Voisin myös muuttaa toiseen maahan. Mutta en sitä silti tee, kun elämäni on täällä kaikesta huolimatta. Valitan silti

Päivämäärä:   24.7.25 13:32:22

No puolen vuoden päästä nämä hellefanit vinkuu kun suomen talvessa on lunta, jäätä ja pakkasta. "reppanat"

Lähettäjä: Karen 
Päivämäärä:   24.7.25 13:36:06

Komppaan täysin Melissaa. Puhutaan halventavasti neukkukuutioista, ja koska jonkun mummolla ei ole ongelmaa helteen kanssa niin ei kellään pitäisi olla. Ei pysty ymmärtämään miten kapeakatseisia aikuiset(?) ihmiset voi olla. Eikö oikeasti tule mieleen mitään elämäntilannetta missä helteet voisivat oikeasti olla ongelmalliset?

Päivämäärä:   24.7.25 13:39:12

”No puolen vuoden päästä nämä hellefanit vinkuu kun suomen talvessa on lunta, jäätä ja pakkasta.”

Toivottavasti olisi ainakin tuota ensimmäistä :D

Viime talvi ja pari vuotta sitten oleva talvi oli kyllä pohjanoteeraus: ei lunta juuri yhtään.

Päivämäärä:   24.7.25 13:39:39

"No mutta kuinka se 24 on talvella tukala, mutta kesällä 30 ihan ok"

- No koska silloin on paksummat vaatteet päällä, pönttö :D En minä talvella lähde kylään missään kesävaatteissa, hlvetisti pitää olla vaatetta päällä ja lämmintä sellaista ja sitten kun pääset asuntoon sisälle niin tsum! 24 astetta ja vaatetta päällä ihan liikaa, mutta et nyt ilkeä kylässä alkaa riisumaankaan.

Nyt on ihanaa kun ei tarvitse sitä pukemisrumbaa!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   24.7.25 13:40:37

Meillekin tuli tähän taloyhtiöön 2-3 vuotta sitten lupa asentaa ilmalämpöpumppu parvekkeelle (itse en ole ainakaan toistaiseksi hankkinut), mutta talojen yksiöt ja pienemmät kaksiot ovat sellaisia, joissa ei parveketta edes ole, joten ei auta niiden asukkaita. Lisäksi niihin ei saa edes läpivetoa tuuletukseen, kun ikkunat ovat yhteen suuntaan.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.