Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   22.7.25 18:49:40

Jatketaan tuolta edellisestä, joku en jaksa nyt linkittää.

"Tällainen on olemassa b7"

B7 on autoilijoille, ei pyöräilijöille. Minä haluaisin niille pyöräilijöille liikennemerkkejä, ei voi olla liian vaikeaa laittaa pientä kolmiota heillekin.

Ja juuri tänään ajoin korotetun suojatien yli, jossa ei ole etuajo-oikeutta pyöräilijöille eli ei ole tuota B7-merkkiä. Lisäksi ihmettelen, ettei tuotakaan merkkiä ole saatu varoitusmerkiksi, vaan se on tuollainen täysin huomiota herättämätön.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 18:57:11

Todellakin tuo B7 saisi olla samassa merkissä perus suojatien kanssa ja väreiltään varottava. Miksi taas yksi lisämerkki?

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Tässä 
Päivämäärä:   22.7.25 21:31:40

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10119554&t=10119554

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.25 23:43:45

Tuo B7 on sinällään aika turha. Kolnio vaan ennen suojatietä jossa pyörällä etuajo-oikeus niin näkyy ja on selkeä.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 23:48:35

"Hyvä läksyttää muita liikennesääntöjen osaamattomuudesta, kun ei itse osaa niitä :D Se, että pyörätien jatkeella saa ajaa pyörällä, ei anna pyörälle etuajo-oikeutta, jos auto ajaa suoraan eikä väistämisvelvollisuutta ole autolle liikennemerkillä osoitettu."

Samat sanat. Pyörätien jatkeella nimenomaan on se etuajo-oikeus pyörällä. Tavallisella suojatiellä taasen ei. Sen yli saa kylläkin pyöräillä.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 00:12:04

Kyllä se vaan niin menee että pyörätien jatketta tuleva väistää ellei autoilijalle ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta.

"Kun pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, mahdollinen ajoradan ylityspaikka voi näkyä usealla eri tavalla. Käytössä voi olla tiemerkinnöin merkitty pyörätien jatke, pelkät suojatiemerkinnät tai sitten ajorata voi olla ilman merkintöjä.

Uuden lain myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Näitä merkkejä ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) ja pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä täysin uusi merkki: väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Viimeksi mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on oltava myös rakenteellisesti korotettu (kts. alla oleva kuva).

Jos väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu edellä mainituilla liikennemerkeillä, väistäminen määräytyy liikennesäännön mukaan: Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä. On kuitenkin huomattava, että ajoneuvolla käännyttäessä on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa."

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/pyoratien-jatke-
mika-muuttuu-uuden-tieliikennelain-myota/

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   23.7.25 02:33:47

“Kyllä se vaan niin menee että pyörätien jatketta tuleva väistää ellei autoilijalle ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta“

juu, pyöräilijä väistää aina suojatiellä tai pyörätien jatkeella, paitsi jos
a)autolle on stop, kärkikolmio tai b7
b)auto kääntyy ja pyörä menee suoraan risteävää tietä. (liikenneympyrästä poistuminen menee myös tähän)

pelkkä korotettu suojatie ei muuta mitään (paitsi ehkä auton nopeutta ;D)

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 07:53:18

Mä en oikeasti ymmärrä, mikä nuissa väistämissäännöissä on niin hankalaa. Minusta hyvin simppelit, toki tuo b7 saisi olla selkeämpi, että näkyisi myös pyöräilijöille (kuten vaikka kolmion ja stopin tunnistaa jo väärältä puolelta).

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   23.7.25 09:13:33

Ajoin aamulla Turun ylioppilaskylässä ja pohdin siellä olevia suojateitä. 3 peräkkäin, 2 ensimmäisessä on hidastetöyssy, mutta pyöräilijä on autoilijaan nähden väistämisvelvollinen. Kolmas on korotettu ja siinä on tuo B7-merkki. Seutu on täynnä nuoria ajokortittomia ja lisäksi hirveä määrä ulkomaalaisia. Millä ihmeellä he voivat ymmärtää Suomen sekavat säännöt?

Eikä niitä ymmärretäkään, vaan juuri viime viikolla ajoi fillaristi oikealla puolellani pyörätiellä, ojensi kätensä vasemmalle ja poukkasi suoraan eteeni suojatielle. Ehdin jarruttamaan, mutta häkellyin niin, etten tajunnut töötätä.

Ja jatkuvasti siihen suojatielle tullaan täysin sillä oletuksella, että autoilija väistää. Sellaisissa paikoissa, joissa on hyvä näkyvyys, ei suurta vaaraa välttämättä ole, mutta aina pelottaa se, että jostain puskasta paukahtaa joku lapsi suoraan alle.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 09:41:19

Olenko ainoa jonka mielestä alunperinkin nämä pyörätien jatkeena olevat suojatiet joissa autot väistää on ollut todella huono idea ja toteutus. Joko olisi pitänyt olla että aina jokaisella suojatiellä välitetään pyörää tai ei ollenkaan. Mielestäni pyöräilijät tulee niin kovaa että heidän pitäisi ennemmin väistää kun autot. Usein kun nämä suojatiet joissa auton tulee väistää on vieläpä 40-50km rajoitusalueella..

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 10:00:28

"Olenko ainoa jonka mielestä alunperinkin nämä pyörätien jatkeena olevat suojatiet joissa autot väistää on ollut todella huono idea ja toteutus."

Et ole ainoa. Tässäkin keskustelussa taas nähdään että ihmiset ovat Aivan Varmoja että heidän oma luulonsa liikennesäännöistä ja väistämisvelvollisuudesta on oikea.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 10:28:25

"Mönkijällä ajanut teinityttö törmäsi pyöräilijään – Jätti vakavasti loukkaantuneen naisen kadulle.
15-vuotias luuli, että pyöräilijä on velvollinen väistämään häntä. Tosiasiassa tytöllä oli väistämisvelvollisuus"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c37c32c1-edc6-4032-a6f4-0fb78f463920

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.7.25 11:03:37

Edellisessä keskustelussa muutamassa viestissä oli kirjoitettu, että korotetulla suojatiellä autoilijaväistää.
Ainakaan Liikenneturvan mielestä näin ole ellei auton väistämisvelvollisuutta ole liikennemerkein osoitettu.

Itse asun Tampereella, jossa on useita korotettuja suojatietä, mutta omilla kulkureiteilläni vain yhdellä on uusi liikennemerkki, joka osoittaa autoilijan väistämisvelvollisuuden pyöräilijää kohtaan.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/vaistamissaannot-liikenteessa/

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: 09tavis 
Päivämäärä:   23.7.25 11:03:55

Kaikenlaiset kevarikuskit ajelee ilmsn kypärää..

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: trd 
Päivämäärä:   23.7.25 14:29:42

Unohdetaanko jooko se suojatie kun puhutaan pyöräilijöistä, jotka on ajoneuvon kuljettajia?

On vain risteyksiä joissa auto väistää pyörää tai pyörä väistää autoa.

Tai toki saa tulla kertomaan esimerkin elävästä elämästä, missä suojatiemerkinnän pois jättäminen muuttaa auton ja pyöräilijän väistämissääntöä.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   23.7.25 14:33:32

"Unohdetaanko jooko se suojatie kun puhutaan pyöräilijöistä, jotka on ajoneuvon kuljettajia?"

Ongelma tässä taitaa juuri olla se, että niin moni pyöräilijä kuvittelee maahan maalatun kuvion ratkaisevan väistämisvelvollisuuden.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 16:29:23

wanha kurppa ja piste, niin, se pyörätien jatke on se, jossa autoilijoilla on ne väistämisvelvollisuudesta kertovat merkit. Muuten se on tavallinen suojatie, ei pyörätien jatke.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: NRB 
Päivämäärä:   23.7.25 16:46:38

Pyörätien jatke on pyöräilijän ajoradan ylityspaikka, eikä sitä merkitä (liikennemrekin) erikseen kuin kolmessa tapauksessa:

"Tieliikennelain mukaan pyörätien jatke on tiemerkintä, jolla voidaan osoittaa pyöräilijälle ajoradan ylityspaikka. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ajaville on osoitettu liikennemerkillä B5 (”kärkikolmio”), B6 (”stop -merkki”) tai B7 (väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki)."

Eli vain, jos autolla on väistämisvelvollisuus, se merkitään. Muutoin se edelleen toki on pyörätien jatke sekä jalankulkijalle se suojatie, mutta pyörällä7skuutilla on väistämisvelvollisuus autoja/muuta risteävää kohtaan.
Pyörätien jatkehan on maalattuna tiehen ne kaksi erillistä valkoista viivaa, jotka talvella eivät toki näy.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: OO 
Päivämäärä:   23.7.25 17:38:52

^ tämä

Autoilija väistää jos sille on osoitettu väistämisvelvollisuus tai se kääntyy risteävän väylän yli.

Kaikissa muissa skenaarioissa pyöräilijä väistää aina tullessaan kevyenliikenteen väylän ja ajoradan risteykseen. Riippumatta siitä tuleeko oikealta tai vasemmalta.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: OO 
Päivämäärä:   23.7.25 17:42:41

Ja jos et ole varma, taluta. Suojatietä kulkevaa jalankulkijaa autoilijan on väistettävä. Aina.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.7.25 17:59:45

Meillä päin on laitettu pienet varoituskolmiot pyöräilijöille, jotka luulevat, että suojatien yli saa ajaa. Autolla ei ole siinä kolmiota kun pyörätie risteää joten pyöräilijä väistää. Siinä sattui onnettomuus, jonka jälkeen ne laitettiin. Varmaan voi laittaa ehdotuksen kaupungille jostain tietystä kohdasta.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 18:05:09

Mun mielestä lakia pitäis muuttaa niin, että autot väistävät aina ja kaikkia suojatiellä, siis jos halutaan noita kuolemia estää, mutta jos ei, niin jatketaan sitten tätä solkkaamista... Perusteluna, että autoilijat ovat täysi-ikäisiä ja ainakin melkein ja oppivat autokoulussa liikennesäännöt. Lapset ja sellaiset eivät niitä ikinä opi ja luulevat vaikka mitä pyöräillessä ym. Nykyisillä säännöillähän pitäisi kaikille opettaa liikennesäännöt ja testata, että osaavat ennenkuin lasketaan ovesta ulos, siis esimerkiksi, että jalkakäytävällä ei saa ottaa sivuaskelia, jos ei halua päätyä päättömästi kaahaavan skuutin alle. Ja skuuttikuskeille tietty ikärajat ja tosi matalat nopeusrajoitukset,

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   23.7.25 18:08:27

Ei, vaan pitäisi säännöt muuttaa niin, että pyöräilijä väistää aina, siis jos pitää jotain muuttaa.

Ongelma on se, että on suojateitä, joissa näkyvyys on niin huono, ettei autoilija ehdi väistämään. Paljonhan suojateitä on siirretty pois risteyksistä, mutta kyllähän ihmiset silti oikaisevat. Tullaan täysillä jonkun puun, puskan, talon tai aidan takaa, eikä katsota yhtään, tuleeko autoja. Autot voisivat ajaa maksimissaan 10km/h, jos haluaa olla varma, ettei aja jonkun päälle.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 18:21:13

Mikä estää autoja hiljentämästä suojatielle tullessa?

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 18:22:37

” Mikä estää autoja hiljentämästä suojatielle tullessa?”

Ei varsinaisesti mikään, mutta liikenteen sujuvuus kärsii, jos jokaiselle suojatielle kaikki hidastavat vauhtia. Lisäksi jatkuva kiihdyttäminen on epätaloudellista.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 18:24:51

"Mun mielestä lakia pitäis muuttaa niin, että autot väistävät aina ja kaikkia suojatiellä, siis jos halutaan noita kuolemia estää, mutta jos ei, niin jatketaan sitten tätä solkkaamista"

Olen ympärivuotinen pyöräilijä, enkä näe tuossa järjen hiventä päästöjenkään näkökulmasta. Olen lukemattomat kerrat yrittänyt viittilöidä autoilijoita jatkamaan, mutta he ovat usein ylikohteliaita ja pysähtyvät silloinkin, kun heillä olisi oikeus jatkaa.

Minun matkani pituuteen muutaman sekunnin odotus ei vaikuta tuon taivaallista, mutta kun kuuden auton jono pysähtyy, se on ihan järjetöntä energian tuhlaamista turhiin kiihdytyksiin.

Pyöräilijöiden ja lautailijoiden ongelma on, että he tahtovat sekä autoilijoiden että jalankulkijoiden oikeudet ja ajavat jatkuvasti kummillakin säännöillä aina sen mukaan, mikä parhaiten heidän omaa etuaan palvelee. Lisäksi he ajavat ihan härskisti kaikkia lakeja vastaan, jos se vain matkaa sujuvoittaa.

Jos tilanteesta tahdottaisiin jollakin tavalla tehdä yksiselitteisempi, voitaisiin autoilijat määrätä väistämisevelvollisiksi, mutta samalla kaikki pyöräilijät ja lautailijat velvoittaa kävelemään suojatien yli. Lisäksi käveleminen pitäisi tehdä niin, ettei pyörän tai laudan selästä viime hetkellä nousta pois ja juosta yli, vaan toiminnan tulee olla ennakoitavaa.

Tämä kelpaisi minulle pyöräilijänä hyvin.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   23.7.25 18:26:27

"Mikä estää autoja hiljentämästä suojatielle tullessa?"

Näin ajattelee vain sellainen, joka ei itse aja autoa. Kuten tuossa jo kuvailin, niin on tilanteita, joissa näkyvyys on niin huono, että siihen pitäisi melkein pysähtyä, jottei aja jonkun päälle. Ihan ainahan autoilijan pitää seurata muuta liikennettä ja olla extratarkkana suojateiden kohdalla, mutta jos jostain nurkan takaa tulee skuutilla eteen 25 km/h, niin ei siinä ehdi reagoimaan.

Nämä nykyiset säännöt ovat tehneet juuri sen, ettei pyöräilijät ja skuutilla ajavat seuraa muuta liikennettä, vaan kuvittelevat autoilijan väistävän aina. Ja vaikka autoilijan velvollisuus onkin usein väistää, niin silti pitää seurata, voiko sinne suojatielle mennä. Autoissa on ns. sokeita kulmia, ei kuski aina edes näe muita liikkujia, vaikka tarkkana onkin. Mahtoikohan se viime vuonna Turussa auton alle jäänyt pyöräilijäkin ajatella noin kuin piste, palkaksi sai sitten litistetyn pään.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 18:35:37

” Autoissa on ns. sokeita kulmia, ei kuski aina edes näe muita liikkujia, vaikka tarkkana onkin. ”

Ja hoxpox pyörilijöille: sinne sokeisiin pisteisiin voi jäädä kokonainen auto!

Ei ole kauaa kun mieheni meinasi liikenneympyrään tullessa ajaa jo siellä olevan auton alle, kun auto jäi a-pilarin taakse piiloon. Kerkesin karjaista seis ja mies kerkesi pysähtyä. Nopeudet oli maltillisia.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 19:55:30

Harva autoilija tahallaan kenenkään päälle ajaa, vaikkei olisikaan väistämisvelvollinen. Nykyään vain on näitä sähköpyöriä, skuutteja, rullasuksia jne millä edetään kovaa vauhtia ja sopivasti kun tulee mäennyppylän tai pienen mutkan takaa, niin ei kyllä ehdi havaitsemaan.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.7.25 20:02:19

Minun lapseni jäi alakouluikäisenä auton alle koulumatkalla pyöräillessään, ja niin vaan hänet katsottiin syylliseksi ja korvausvelvolliseksi. Vammojen osalta onneksi selvittiin leikkauksella ja muutaman kuukauden pyörätuolilla.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: vvv 
Päivämäärä:   23.7.25 22:48:00

"Nämä nykyiset säännöt ovat tehneet juuri sen, ettei pyöräilijät ja skuutilla ajavat seuraa muuta liikennettä, vaan kuvittelevat autoilijan väistävän aina. Ja vaikka autoilijan velvollisuus onkin usein väistää, niin silti pitää seurata, voiko sinne suojatielle mennä. Autoissa on ns. sokeita kulmia, ei kuski aina edes näe muita liikkujia, vaikka tarkkana onkin. Mahtoikohan se viime vuonna Turussa auton alle jäänyt pyöräilijäkin ajatella noin kuin piste, palkaksi sai sitten litistetyn pään."

Samoin täällä jäi muutama vuosi sitten bussin alle se yksi skuutilla liikkunut, kun ajoi vauhdilla suojatielle vihreän vaihduttua. Ja bussi tuli "vanhoilla vihreillä", siis punaisen jo vaihduttua, vielä risteyksen yli. Kävelijät eivät alle jääneet, kun eivät suojatielle ehtineet. Bussikuski syyllinen kyllä, mutta hidastaminen ja ympärilleen katsominen olisi tässäkin silti hengen pelastanut. Kyllä ainakin itse kävelijänä myös katson valon vaihduttua, että tuleeko sieltä joku kuitenkin vielä.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 00:58:20

Liikennesääntöjen tuntemus tällä palstalla on pelottavan heikkoa. Moni on sitä mieltä, että suojatien/pyörätien jatkeen yli ei saa ajaa ja pyöräilijä on yleensä väistämisvelvollinen.

Onneksi meilläpäin Itä-Suomessa autoilijat ja pyöräilijät osaavat säännöt hyvin ja ovat kohteliaita liikenteessä: kevyttä liikennettä ja suojatietä kunnioitetaan. Yleensä länsimaissa ollaan kohteliaita ja kunnioitetaan eri liikennemuotojen tasa-arvoisuutta ja liikennesääntöjä.

Tätä palstaa lukiessa tulee mieleen, että moni pitää auton "etuoikeutettuna" pyöräilyyn nähden. Näinhän sen ei pidä olla. Jos haluat ajaa ilman suojateitä, niin käytä ainoastaan moottoriteitä/moottoriliikenneteitä, niin et joudu jarruttelemaan. Näillä teillä ei edes traktorit aja. Mutta jos sinulla on jostain syystä asiaa taajamaan/kaupunkiin, niin aja ihmisiksi ja huomio tasavertaisesti kaikkien liikennemuotojen oikeudet.

Uutissuomalainen on ehkä saanut ideaa pyöräilyaiheiseen juttuun täältä. "Yli puolet suomalaisista uskoo virheellisesti, että pyörä olisi talutettava suojatiellä ajorataa ylitettäessä." Jutun otsikko on Suomalaisilla on pinttynyt harhaluulo pyörän taluttamisesta suojatiellä – väistämisen säännöt edelleen epäselviä monelle. Tämä palstan monet kirjoittajat viesteillään erityisesti autoilijoina kertovat vahvasti samaa tietämättömyyttä.
Lisäksi selitellään, ettei ehdi huomata suojatielle tuijoita puskien tai muiden näkemäesteiden takia tai autossa on A-pilarit. Silloin unohtuu kaksi perusasiaa. Risteystä tai suojatietä lähestyessä hiljennetään, jotta voi pysähtyä. Kun lähestytään risteystä, niin tarkkaillaan liikennettä ja pari sadan metrin etäisyydeltä. Silloin jo risteystä lähestyessä pystyy huomaamaan ja väistämään pyöräilijät/jalankulkijat; koska, jos käännyt viereisen pyörätien yli, olet kääntyvä autoilija.

Pyörätiet kulkevat usein valtateiden tai kokoojakatujen vieressä kohti taajamaa. Pyöräiljä ajaa usein tätä reittiä eteenpäin, ja risteyksissä ja liittymissä on pyörätien jatkeet. Tällöin autoilija väistää pyöräilijää yleensä aina, koska
a) pyörätien jatkeen ylittäessään hän on kääntyvä autoilija
b) päätien ja sivutien risteyksissä on autoilijalle väistämisvelvollisuus joko merkein tai monet liittymät on pihateitä joko yksityisiltä pihoilta tai liikkeen pihalta
c) jos liikennevaloristeys, niin autoilija on jälleen se kääntyvä eli väistävä autoilija
d) liikenneympyrässä autoilija on aina kääntyvä tullessaan tai lähtiessään ympyrästä
Lisäksi usein on tunneli/tai ylitys kevyelle liikenteelle, jos on tarve ylittää päätie.

Hyvin harvoin on päätien sivusuunnassa ylittävä pyörätie ja suojatie, jolloin pyöräiljä väistää. Näissäkin on usein liikennevalo-ohjaus, jolloin ei tarvitse miettiä väistämissääntöjä, vaan katsoo valoja.

Muista, että kun ei ole pyöräteitä, niin autoilijaa ja pyöräilijää koskee tasan tarkkaan samat liikennesäännöt ja merkit.

  Re: Skuuttionnettomuudessa epäillään...2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 01:49:20

"Moni on sitä mieltä, että suojatien/pyörätien jatkeen yli ei saa ajaa"
"Uutissuomalainen on ehkä saanut ideaa pyöräilyaiheiseen juttuun täältä. "Yli puolet suomalaisista uskoo virheellisesti, että pyörä olisi talutettava suojatiellä ajorataa ylitettäessä." Jutun otsikko on Suomalaisilla on pinttynyt harhaluulo pyörän taluttamisesta suojatiellä – väistämisen säännöt edelleen epäselviä monelle. Tämä palstan monet kirjoittajat viesteillään erityisesti autoilijoina kertovat vahvasti samaa tietämättömyyttä."

Mistä sä tuon nyt keksit? Väistämisvelvollisuudesta täällä on kirjoiteltu, ei siitä että pyörää pitäisi suojatiellä taluttaa.
Se on kyllä mainittu että taluttamalla muuttuu jalankulkijaksi jota taas on suojatiellä väistettävä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.