Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 24.7.25 00:58:20
Liikennesääntöjen tuntemus tällä palstalla on pelottavan heikkoa. Moni on sitä mieltä, että suojatien/pyörätien jatkeen yli ei saa ajaa ja pyöräilijä on yleensä väistämisvelvollinen.
Onneksi meilläpäin Itä-Suomessa autoilijat ja pyöräilijät osaavat säännöt hyvin ja ovat kohteliaita liikenteessä: kevyttä liikennettä ja suojatietä kunnioitetaan. Yleensä länsimaissa ollaan kohteliaita ja kunnioitetaan eri liikennemuotojen tasa-arvoisuutta ja liikennesääntöjä.
Tätä palstaa lukiessa tulee mieleen, että moni pitää auton "etuoikeutettuna" pyöräilyyn nähden. Näinhän sen ei pidä olla. Jos haluat ajaa ilman suojateitä, niin käytä ainoastaan moottoriteitä/moottoriliikenneteitä, niin et joudu jarruttelemaan. Näillä teillä ei edes traktorit aja. Mutta jos sinulla on jostain syystä asiaa taajamaan/kaupunkiin, niin aja ihmisiksi ja huomio tasavertaisesti kaikkien liikennemuotojen oikeudet.
Uutissuomalainen on ehkä saanut ideaa pyöräilyaiheiseen juttuun täältä. "Yli puolet suomalaisista uskoo virheellisesti, että pyörä olisi talutettava suojatiellä ajorataa ylitettäessä." Jutun otsikko on Suomalaisilla on pinttynyt harhaluulo pyörän taluttamisesta suojatiellä – väistämisen säännöt edelleen epäselviä monelle. Tämä palstan monet kirjoittajat viesteillään erityisesti autoilijoina kertovat vahvasti samaa tietämättömyyttä.
Lisäksi selitellään, ettei ehdi huomata suojatielle tuijoita puskien tai muiden näkemäesteiden takia tai autossa on A-pilarit. Silloin unohtuu kaksi perusasiaa. Risteystä tai suojatietä lähestyessä hiljennetään, jotta voi pysähtyä. Kun lähestytään risteystä, niin tarkkaillaan liikennettä ja pari sadan metrin etäisyydeltä. Silloin jo risteystä lähestyessä pystyy huomaamaan ja väistämään pyöräilijät/jalankulkijat; koska, jos käännyt viereisen pyörätien yli, olet kääntyvä autoilija.
Pyörätiet kulkevat usein valtateiden tai kokoojakatujen vieressä kohti taajamaa. Pyöräiljä ajaa usein tätä reittiä eteenpäin, ja risteyksissä ja liittymissä on pyörätien jatkeet. Tällöin autoilija väistää pyöräilijää yleensä aina, koska
a) pyörätien jatkeen ylittäessään hän on kääntyvä autoilija
b) päätien ja sivutien risteyksissä on autoilijalle väistämisvelvollisuus joko merkein tai monet liittymät on pihateitä joko yksityisiltä pihoilta tai liikkeen pihalta
c) jos liikennevaloristeys, niin autoilija on jälleen se kääntyvä eli väistävä autoilija
d) liikenneympyrässä autoilija on aina kääntyvä tullessaan tai lähtiessään ympyrästä
Lisäksi usein on tunneli/tai ylitys kevyelle liikenteelle, jos on tarve ylittää päätie.
Hyvin harvoin on päätien sivusuunnassa ylittävä pyörätie ja suojatie, jolloin pyöräiljä väistää. Näissäkin on usein liikennevalo-ohjaus, jolloin ei tarvitse miettiä väistämissääntöjä, vaan katsoo valoja.
Muista, että kun ei ole pyöräteitä, niin autoilijaa ja pyöräilijää koskee tasan tarkkaan samat liikennesäännöt ja merkit.
|