Lähettäjä: ririer
Päivämäärä: 15.6.25 20:15:33
Teen tästä ihan oman ketjun. Kirjoitin siis jo tänne samalla nimimerkillä ja aihe koskee äitiäni:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10086110&t=10086110
Haluaisin tietää, että onko ihan totta, ettei äidille voida aloittaa mitään lääkettä painonhallinnan tueksi. Edes silloin, kun muuttaisi elintapansa paremmiksi? Mutta miten saisin tämän asian kysyttyä häneltä?
Tietääkseni hänelle on kokeiltu vain yhtä pistettävää lääkettä, eli vaihtoehtoina olisi myös muita pistettäviä, tai sitten tablettimuotoisia lääkkeitä. Ja kun itse näin, miten paljon äitini elämänlaatu parani laihdutuslääkkeen ja painonhallinnan myötä, niin haluaisin kuulla, että voisiko hän saada vielä jostain apua. Ilman laihdutuslääkettä hän ei onnistu hallitsemaan painoaan. On nytkin tämän vuoden puolella lihonut reilusti. Ja se haittaa hänen elämäänsä todella paljon.
Hänen kanssaan ei voi keskustella, koska hän alkaa vain huutaa, että "LÄÄKE PITI LOPETTAA. SE LÄÄKE PITI LOPETTAA", muttei kerro, että keskusteltiinko siitä, että miksi muut lääkkeet ei ole vaihtoehto, tai onko laihdutuslääkkeen käytön esteenä esim. liian suolainen ruokavalio. Vai lopetettiinko häneltä kaikki "turhat" lääkkeet, joihin tuo laihdutuslääke (lääkärin mielestä) kuului? Se laihdutuslääke kun oli niin tärkeä hänelle. Siis näin läheisen näkökulmasta, kun näin, miten huonoon kuntoon hän lihomisensa vuoksi meni, miten paljon llääke auttoi ja kuinka paljo on llääkkeen lopetuksen jälkeen taas lihonut. Lääke lopetettiin muutama vuosi sitten.
Joten miten saisin otettua puheeksi asian, josta hän ei suostu keskustelemaan? En tiedä, onko hän jo dementoitunut, vai mikä hemmetti häntä vaivaa, kun ihan asialliseen kysymykseen ei saa vastausta. Apua?
Hän on lukemattomat kerrat elämäni varrella vängännyt joka asiasta ja väittänyt vastaan, oli aihe mikä vain. Vaikka kyseessä olisi joku "Mikä on Ranskan pääkaupunki?" -tyyppinen kysymys tai "Ranskan pääkaupunki on Pariisi" -tyyppinen toteamus. Alkaa vängätä siinäkin vastaan, että olen väärässä. Vänkää vain, eikä usko olevansa itse väärässä.
Mutta kun hän itse tajuaa sen asian tai joku saa sen hänen pähäänsä taottua, hän selostaa sitä minulle aivan innoissaan, ihan kuin olisi itse keksinyt sen. Ei muista, että se olin minä, joka takoi tuon asian hänen päähänsä jo ajat sitten. Joten nytkin olen satavarma, että jos saisin äidin keskustelemaan jonkun lääkärin kanssa jostain painonhallintalääkkeestä, ja hän saisi sellaisen käyttöön (jos se on mahdollista), ja sillä hyviä tuloksia, niin olisi aivan innoissaan uudesta ja paremmasta elämästään.
Mutta miten asiasta saa hänen kanssaan keskusteltua niin, että hän saisi päähänsä kysyä asiasta joltain lääkäriltä? En tiedä, kuka on ollut hoitava lääkäri enkä pääse itse kysymään häneltä. Asun eri paikkakunnalla kuin äitini, joten noin vain en pääse hänen kanssaan keskustelemaan, ja viesteihin hän kieltäytyy vastaamasta, kun sille päälle sattuu.
Minulla on sisko, mutta hän ei suostu keskustelemaan mistään muusta kuin positiivisista asioista. Hän ei halua edes ajatella mitään, minkä voi päässään kääntää negatiiviseksi. Hänen mielestään äidin terveydestä ei saa puhua. Häntä ei siis voi käyttää apuna kysymään äidiltä, että tarkoittiko se yhden laihdutuslääkkeen lopettaminen siis sitä, että koskaan enää ei voi edes kokeilla mitään muuta laihdutuslääkettä, edes pienellä annoksella.
Voisitteko muotoilla minulle keskustelun tai edes kysymyksen, miten sen saa tai uskaltaa kysyä, niin ettei hän ala vängätä vastaan?
Eikä auta sanoa, että en minä pahalla, kysyin kun en tiedä, koska siihenkin hän jatkaa vänkäämistään...
Ja tämä ei ole mikään provo. Haluaisin ihan oikeasti tietää, voisiko äitini saada llääkkeen vielä käyttöönsä, edes matalalla annoksella. En tiedä edes sitä, millä annoksella hän aiempaa pistettävää llääkettä käytti, tai kokeiltiinko sen annosta laskea, vai lopetettiinko se ihan suoraan ja siinä se.
|