Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisko lihoo ja laiskistuu

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.6.25 12:52:11

Sisko oli lapsena jopa alipainoinen ja nuorena hoikka. Vähitellen sitten aika ja lasten saanti (ja geenit?) alkoivat tehdä tehtävänsä ja sisko alkoi lihoa. Ostivat aikoinaan omakotitalon ja sisko touhusi paljon pihalla. Nykyään kukkapenkit rehottavat rikkaruohoja ja puhuu, että vetää nurmikolle koko pihan (ja muut hoitavat nurmikonleikkuun). Aikaisemmin halveksinut ihmisiä, joilla piha nurmikolla.

Lihoo lihomistaan ja naureskelee vaan kun ei kenkiäkään enää saa normaalisti jalkaan. Liikuntaa ei ole harrastanut pariin vuosikymmeneen ja hyötyliikunnankin laittanut minimiin. Kaikki harrastukset vaihtuneet sellaisiksi, että voi rötvätä sohvalla. Haaveilee asioista, mutta niihin liittyy lojuminen laiturin nokassa tai vastaavaa, ettei tarvitse liikkua mihinkään.

En ymmärrä mitä on tapahtunut, eikö tajua tilannettaan. Näyttää kulkevan samaa tietä kuin isämme. Isä tosin liikkui vielä vanhempana mutta sen jälkeen kun jämähti sohvannurkkaan onkin mennyt nopeasti huonoon kuntoon. Luulisi että sisko ei haluaisi samaa kohtaloa, mutta mitä vielä kun aloittanut aikaisemmin.

Jotenkin vaikea ymmärtää tuota laiskistumista, kun itselläni vauhti vain kiihtyy ja on paljon asioita joita haluan vielä tehdä ja kokea. Kaikki aina sanoneet että me ollaan ihan samanlaisia, ja siskokin sitä hokee, mutta mä näen meissä koko ajan vain lisää eroavaisuuksia. Mutta ei kai sitä mitään voi tehdä jos toinen haluaa tuollaista elämää elää.

Re: Sisko lihoo ja laiskistuu

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   15.6.25 12:54:03

Eli sisko on tyytyväinen elämäänsä ja sinua inhottaa lihavuus? Vai mikä tässä oli ongelmana?

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   15.6.25 13:24:08

Se on hänen elämänsä.Keskity omaasi.

Lähettäjä: ririer 
Päivämäärä:   15.6.25 14:11:12

Äitini on aina ollut rakenteeltaan roteva, mutta ei siltikään ollut lihava ennen lapsia. Jopa kaksosten jälkeen, kun vauvat olivat ihan pieniä, hänellä oli päällään neule, joka vastaa nykykokoa noin 36/pieni 38, kun maha oli vasta palautumassa. Tämä neule on siis minulla nykyään. Äitini on 168 cm, eli ei edes kovin lyhyt. Mutta lihoi lihomistaan.

Olen aina inhonnut sitä, että lihotaan lihomistaan eikä pidetä painosta huolta, ja valitetaan kilojen tuomista ongelmista, muttei tehdä kiloille mitään. Äiti aina selitti, että "Minkäs sille voi, jos on muotoja". Haukkui myös minua anorektikoksi, joka ei koskaan syö mitään, koska en ollut lihava. Söin kyllä kaikkea ja todella paljon, mutten paisunut kuin pullapitko.

Äitini on niin lihava, ettei ole enää vuosikymmeniin saanut alapäätään ja pyllyään pyyhittyä ja pestyä. Kenkiä ja sukkia ei saa jalkaan tai jalasta pois. Kaikessa pitää auttaa ja muiden tarjota apuvälineitä. Mihinkään ei voi tarjota vaihtoehdoksi tai ratkaisuksi mahan pienentämistä, kun iso pallomaha on tiellä. Kun ei kun tarvitaan apuvälineitä!

On törkeää, että johonkin pitää itse kävellä muutama metri! Kamalaa, että kaikki ei tule hänen luokseen vaan hänen pitää mennä muiden luokse!!! Hankala istua normaalikorkuiselle tuolille. Ei pääse siitä ylös. Ei voi istua tuolille, jossa on käsinojat, kun jää persuksista jumiin eikä pääse ylös. Ei voi istua tavalliselle tuolille, kun se hajoaa alle. Ei pääse portaita. Ei jaksa kävellä. Ei pääse ylös, jos kaatuu nurin. Ei saa tavaroita lattialta, vaan huutaa, ähkii ja kiljuu, ja jonkun pitää auttaa. Käyttää pihtejä saadakseen tavarat lattialta ja sekin on vaikeaa. Talvikenkinä on putkivarsikuomat, joissa on tarra nilkassa. Ei meinaa saada niitä kiinni ja valittaa, kun tarvitsee jonkun apuvälineen, että saa tarrat auki. Olen sanonut, että kumarru itse ja avaa tarrat. Onnistui sillä kerralla. Kengät hän pukee ja riisuu tuolilla istuen.

On lähes kotinsa vanki, kun ei voi lähteä mihinkään, kun pitäisi pukeutua ja laittaa kengät jalkaan ja kävelläkin jokunen askel. Auton ratin taakse ei meinaa mahtua vaikka penkki on niin takana kuin saa. Jos rattia laittaa edemmäs, eli kauemmas hänestä, hänen kädet ei enää yllä rattiin. Turvavyö ei meinaa mennä kiinni. Ei meinaa päästä auton penkistä ylös vaikka se on niin ylhäällä kuin saa, kun ei hänen jalat jaksa ja ruho painaa liikaa.

Joskus olin lainannut hänen autoaan ja palauttaessani pukannut ratin ylös ja penkin taakse. Äiti lähti viemään minua autolla bussiasemalle ja meinasi istuutua ratin taakse, kun alkoikin kiljua "EI SAA!!! EI SAA JÄTTÄÄ PENKKIÄ ETEEN!!! PENKKI PITÄÄ LAITTAA NIIN TAAKSE KUIN SE MENEE!!!". Olin ihan hölmistynyt, äiti nousi ylös, kiukutteli minulle ja menin ratin taakse ja koetin potkia penkkiä taaemmas ja nostaa rattia ylemmäs. Nousin pois ja sanoin, että penkki on niin takana ja ratti niin ylhäällä kuin menee, ei niitä saa säädettyä enempää. Äiti sanoi "No ehkä minä vain istuin jotenkin huonosti". Todellisuudessa hän oli ollut käsileikkauksessa, ja kaksi viikkoa vain mähönnyt kotona syöden jäätelöä, tuc-keksejä ja sipsiä.Tiedän tämän siitä, että asuin hänen kanssaan tuon kaksi viikkoa, enkä juurikaan jättänyt häntä vahtimatta, kun tarvitsi apua kaikessa kun on niin lihava ja se käsi oli juuri leikattu. Eli äiti oli tuon kahden viikon aikana lihonut/turvonnut niin paljon, ettei mahtunut enää ollenkaan autonsa ratin taakse! Mutta ei hänelle saa sanoa, että hän on lihonut ja hänen pitäisi ihan oikeasti vähän katsoa mitä syö, ettei liho enempää ja voisi muutaman turvotuskilonkin saada pois.

Lihavuusleikkaukseen ei ole koskaan suostunut menemään. Ei mihinkään leikkaukseen. Hyvä, kun suostui edes sen kätensä leikkauttamaan paikallispuudutuksessa. Hänen BMI:nsä on nykyään pitkällä yli 40.

Laihdutuslääkkeitä on ollut käytössä pari. Joku "rasvasieppari" ysärillä tai ehkä 2000-luvun alussa, mutta siitä hänelle tuli jatkuva ripuli, joka ei korjaantunut koskaan. On tehty colonoskopia silloin ja nyt viime vuosina, muttei löydy mitään vikaa sille, että kaikki meinaa tulla housuun. Suolistobakteerit kai pilalla. Lisäksi oli pistettävä lääke, jota käyttikin kai vuoden, laihtui n. 20 kg, mutta se piti lopettaa, kun munuaisarvot alkoi kohota ja diagnosoitiin lievä munuaisten vajaatoiminta. Eikä se ainakaan hänellä korjannut suolistobakteereita, vaikka monilla on tällainenkin tullut laihdutuslääkkeen myötä ja esim. IBS rauhoittunut. Ja nyt paino vain nousee ja äiti paisuu. Kun hän ei voi sille mitään, että hänellä on muotoja. Ja ainoa ilo elämässä on mässääminen, mussuttaminen ja napostelu samalla kun katsoo leffoja ja sarjoja läppäriltä.

No, se hyvä puoli tuossa on, että minä olen pitänyt kiloni kurissa. En ole koskaan ollut alipainoinen (paitsi äitini mielestä olen varmaankin edelleen kun BMI:ni on alle 30), ja välillä mässään pidempiä aikoja ihan huolella, mutta sen jälkeen palaan ruotuun niin, etten liho ainakaan niin, etten pystyisi itse huolehtimaan arjestani.

Kun vierestä näkee, miten vaikeaa todella lihavien elämä on, niin en itse sellaista halua. Myös kaverin isä on todella lihava, hänelle laitettu 8 stenttiä sydämen ympärille, ja hänkin on sitä mieltä, että "kyllä ison miehen pitää saada syödä miehen annoksia". Hän on hankkinut sähkömopon voidakseen liikkua, kun ei ole vaihtoehto, että muuttaisi elintapojaan niin, että voisi omin voimin liikuttaa ruhoaan. Hänellä on mahanympärys varmasti yhtä suuri kuin pituutensa, eikä hän ole mikään lyhyt mies...

Mutta näinhän se on. Suomessa on Euroopan toiseksi lihavimmat ihmiset. Voi kun ihmiset havahtuisivat ongelmaan ajoissa, ettei BMI pääsisi yli 30. En morkkaa laihdutuslääkkeen käyttäjiä, jos sillä saavat kilonsa kuriin. Käyttäkää vaikka laihdutuslääkkeitä, jos tarvitsette. Mutta hulluahan se on, että laihdutuslääkkeet ovat nyt Suomen ostetuin (vai oliko toiseksi ostetuin?) lääke. Ja kun katsoo, mitä ihmiset syövät ja kuinka paljon, niin en ole ihan samaa mieltä siitä, että "lihavuus ei ole ihmisen oma vika". Marketeissa suurin osa hyllyistä on täytetty jollain, jolla ei ole ravinnon kanssa mitään tekemistä, mutta silti ihmiset tunkevat näitä suurimmaksi osaksi kitaansa. Jos jättäisitte käymättä niillä hyllyillä, joilal on turhaa höttöä ja ultraprosessoitua elintarviketta, niin ei montaa hyllyä olisi kaupassa kierrettävänä ja ruokavalio muuttuisi kyllä aivan täysin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 14:14:27

Joo. Ei ole joillakin yhtään omaa elämää kun muiden ulkonäkö noin on elämän keskipiste.

Lähettäjä: hwsj 
Päivämäärä:   15.6.25 14:20:15

.
Ei kyseessä ole kenenkään ulkonäkö vaan liikakilojen tuomat ongelmat, kuten se, ettei saa itse kenkiä jalkaan tai yletä pyyhkimään pyllyään. Tai pitää alkaa käyttää esim. verenpainelääkettä tai tulee diabetes huonojen elintapojen vuoksi. Ei siinä ole enää kyse ulkonäöstä vaan ihan jostain muusta.

Muistaakseni täälläkin oli joskus keskustelu siitä, että mikä oli se asia, joka sai sinut laihduttamaan. Siinä oli hyviä pointteja, esim. "kun kaaduin ulkona enkä päässyt ilman apua ylös". Jos joku sen löytää, niin linkatkaa.

Googlella löytyy myös keskusteluja ainakin vauvalta ja redditistä.

https://www.vauva.fi/keskustelu/2529811/mika
_oli_viimeinen_niitti_joka_sai_sinut_aloittamaan_painonpudotuksen

https://www.reddit.com/r/loseit/comments/54ws4s/
what_was_the_trigger_for_your_serious_weight_loss/?tl=fi

https://www.reddit.com/r/WeightLossAdvice/comments/1bhzg7l/
what_was_it_that_finally_made_you_lose_the_weight/?tl=fi

Lähettäjä: hwsj 
Päivämäärä:   15.6.25 14:23:59

Tässä nuo samat vielä lyhytlinkitettynä:

https://tinyurl.com/chbuyc8y

https://tinyurl.com/uepfvx9s

https://tinyurl.com/yhan6a67

Lähettäjä: ikkuna 
Päivämäärä:   15.6.25 14:25:42

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.6.25 14:14:27

Joo. Ei ole joillakin yhtään omaa elämää kun muiden ulkonäkö noin on elämän keskipiste."

Ulkonäkö??? Kenelle siskossa tärkeintä on ulkonäkö? Voiko pinnallisempaa kommenttia ollakaan?

Kyllä minä huolestuisin. Sisko on minulle rakas, ja tuommoinen lihominen ei ole terveellistä. Kuulostaa siltä, että taustalla voi olla masennus tai jokin muu mielenterveyden ongelma, kurja elämäntilanne tai vaikeuksia elämänhallinnassa.

Tietenkin siskon elämä on hänen eikä minun, mutta olisi kurja katsoa vierestä, kun tärkeä ihminen pilaa terveyttään.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.6.25 14:59:31

Kyllähän se terveys on aina kovilla, kun on paljon ylipainoa. En ymmärrä miksi sitä yritetään saada hyväksi asiaksi tai niin hyväksytyksi nykyään. Ei siitä pitäisi olla mitenkään ylpeä ja jämähtää siihen, vaan yrittää tehdä asialle jotain edes vähän. Ei tarvitse hoikka olla, mutta edes lähellä normaalia painoindeksiä.

Lähettäjä: dkd 
Päivämäärä:   15.6.25 15:13:12

Kilot on jokaisen oma asia niin kauan kun kantaa kilonsa itse. Mutta kun tarvitsee muiden apua kilojensa kantamiseen niin ne kuuluvat muillekin. Ei siinä ole kyse ulkonäöstä.

Minä olen tukena ja apuna jokaiselle, joka tarvitsee apua elämänmuutokseen. Autan etsimään ja testaamaan liikuntavälineitä joilla joku saa itsensä innostumaan liikunnasta, esim. invalidille huonojalkaiselle ja -selkäiselle autoin hankkimaan rollaattorin ja talveksi potkurin, jota kävelyttäen uskaltaa kävellä korttelin ympäri tai hakea itse postin. Autoin hankkimaan kuntopyörän, että saa kotona ollessaan vahvistettua jalkalihaksiaan. Teen hänen kanssaan ruokaa ja pohdimme yhdessä, mitä hän tykkää syödä ja mitä ei ja miten hän saisi ruokavaliostaan helpommin terveellisemmän. Esim. vehnättömät vaihtoehdot tai viljojen korvikkeet. Jos ei siedä kesäkurpitsaa tai on allerginen omenalle, niin silloin niitä ei tarvitse syödä, mutta jo pelkästään leivän vaihtaminen vehnättömään voi auttaa paljon ja vähentää verensokereiden sahaamista ja turvotusta.

Mutta on joka kerta yhtä turhauttavaa nähdä vaivannäkönsä menevän hukkaan. Potkuri vain seisoo kuistilla, rollaattori jää kotiin, kuntopyörän päälle kerääntyy tavaraa ja terveellisemmät ruuatkin mätänee kaappiin , kun edelleen jumahtaa kotiin syömään keksejään.

Mutta niin kauan, kun joudun auttamaan kyseisiä ihmisiä kilojensa kantamisessa, ne kuuluvat minulle. Mutta miten heidät saa ymmärtämään sen, että kuntonsa huonontuessa myös kilojensa kantaminen käy jossain vaiheessa mahdottomaksi? Suoraan ei voi sanoa, ja epäsuorasti ei voi sanoa.

Lähettäjä: Laina 
Päivämäärä:   15.6.25 15:15:02

"En ymmärrä miksi sitä yritetään saada hyväksi asiaksi tai niin hyväksytyksi nykyään."

Jotkut yrittävät sitäkin. Kehopositiivisuus- tai kehorauha-ajatuksessa kuitenkin tärkeää on, ettei ihmistä solvata ylipainonsa vuoksi. Se, että haukkuu ylipainoista läskiksi tai vielä tosi paljon rumemmilla sanoilla, ei auta häntä pyrkimään terveellisiin elämäntapoihin. Se, että ylipainosta puhutaan vain ulkonäön asiana, ei auta ketään, päinvastoin.

Ylipainoa ei pitäisi yrittää saada hyväksytyksi, mutta ylipainoisest ihmiset kylläkin.

On liikaa niitä, joita häiritsevät katukuvassa näkyvät ylipainoiset siinä määrin, että luulevat, että heidän kannattaa mennä aukomaan päätään, kommentoimaan, näyttämään ilmeillään ja eleillään ja sanoillaan halveksuntaansa ylipainoista kohtaan. Sellainen ei todellakaan vähennä ylipainoisuutta vaan nimenomaan pahentaa.

Päivämäärä:   15.6.25 15:19:22

dkd: Oletko lähtenyt mukaan liikkumaan? Kävelylenkille, pyöräilemään, kuntosalille tai uimahalliin? Oletko ehdottanut, että lähdetään metsään retkelle? Kävellään kukkulan päälle? Otetaan fillarit ja mennään kimpassa pikku lenkille? Toisille ei riitä avuksi, että olet mukana välineen hankinnassa.

Olen itse lähtenyt läheisen kanssa liikkumaan hänen omaan tahtiinsa. Monta kertaa viikossa, omien juoksu- ja pyöräilylenkkieni lisäksi. On suuri ilo nähdä, kun läheinen löytää liikunnan ilon ja kun jopa paino putoaa. Ei hän olisi päässyt liikuntaharrastuksen alkuunkaan, jos olisin vain ollut mukana ostamassa kuntopyörää. Hän tarvitsi tsempparia arkeen, siihen vierelle.

Lähettäjä: dkd 
Päivämäärä:   15.6.25 15:32:41

Laina: Olen. Minun kanssani joku saattaa kyllä liikkua, mutta yksinään ei. Tai saattaa minunkin kanssani keksiä tekosyitä sille, miksi tänään ei voi liikkua.

Mutta yleensä se on sitä, että kahden viikon ajan käydään joka päivä lyhyt lenkki tai pidän seuraa kun hän pyöräilee hetken, tai jumpataan yhdessä. Mutta kun en ole paikalla, niin koko liikkuminen jää siihen.

En siis välttämättä asu noiden ihmisten kanssa samalla paikkakunnalla, tai sitten he ovat "niin kiireisiä" etteivät ehdi liikkumaan. Edes silloin, kun minä olen valmis menemään heidän luokseen ja käytäisiin vaikka kiertämässä kortteli...

Kuntosalille ei kiinnosta lähteä ja huonojalkaisia ei saa mihinkään kiipeämään mäkiä tai metsään. Tarvitsevat tasamaan missä edetä sen rollaattorinsa tai potkurin kanssa. Edes hyväjalkaisia ei saa mihinkään, kun ei jaksa ja ehdi, kun pitää vain lojua pelaamassa puhelimella.

Mutta kun keksivät tekosyitä, ettei tarvitse lähteä kävelemään tai pyöräilemään korttelin ympäri tai pyöräillä kuntopyörällä 10 minuuttia tai tehdä jumppaa kuminauhan kanssa 2 minuuttia.

Vaikka mitä teen, niin turhaa se on, kun eivät käytä niitä hankkimiaan välineitä edes minun kanssani. Vaikka menen heidän luokseen, niin sitten naama vääntyykin vinoon ja hän katselee hankalana ympärilleen ja keksi, että ei tänään voi käydä pyöräilemässä, kun ajattelin sulattaa pakastimen. Se pakastimen sulattaminenkin jää tekemättä, kun ei jaksakaan, tai ei ehdi, kun kolmen tunnin päästä alkaa telkkarista joku elokuva. Ja vaikka minä lupaisin tyhjentää, sulattaa, luututa ja täyttää sen pakastimen, niin siltikään ei voida käydä kävelyllä, kun katsotaan ennemmin se leffa yhdessä ja syödään samalla jäätelöä.... Ihan kuin ei voisi sekä käydä kävelemässä korttelin ympäri leffan alkamista odotellessa että katsoa sen leffan.

Minä annan kyllä kyseisten henkilöiden kävellä ja pyöräillä niin hitaasti kuin haluavat, en hoputa ja käske edetä reippaammin. Mutta kun vikana on se, etteivät lähde kotoaan mihinkään, vaikka saisivat edetä ihan omaan tahtiin, valita reitin, ja niin edelleen.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.6.25 15:46:51

Lihavuus ei todellakaan ole yksilön oma asia! Nämä valtavan ylipainoiset ihmiset kuormittavat terveyskeskukset, sairaalat, kotihoidon jne, - kaikkien meidän verorahoilla!!! Jos lihava maksaisi itse kaikkien niiden tautien kalliin hoidon jota läski aiheuttaa niin fine. Mutta mehän kaikki maksamme sen että joku ei halua laihduttaa. Sama myös rööki ja viina.
Mun mielestä kaikilta tosi ylipainoisilta pitäisi evätä kaikki hoito ennenkuin laihtuvat. Siihen laihtumiseen toki pitää saada tukea. Esim leirejä joilla ollaan 6kk jossa ruoka ja liikunta säänneltyä.

Päivämäärä:   15.6.25 15:48:35

Kuulostaapa kurjalta, dkd. Minun tsempattavallani on sentään ollut motivaatio kohdallaan ja aina ollut halukas lähtemään, jopa itse ehdottanut yhteisiä lenkkejä, useinkin. Ja minä lähden joka kerta.

Lähettäjä: toubg 
Päivämäärä:   15.6.25 15:51:16

Hyvähän se on että läskit kuolee nuorena erilaisiin tauteihinsa. Kuormittavat vähemmän terveydenhuoltoa.

Päivämäärä:   15.6.25 15:53:06

"Lähettäjä: täti
Päivämäärä: 15.6.25 15:46:51

Lihavuus ei todellakaan ole yksilön oma asia! Nämä valtavan ylipainoiset ihmiset kuormittavat terveyskeskukset, sairaalat, kotihoidon jne, - kaikkien meidän verorahoilla!!! Jos lihava maksaisi itse kaikkien niiden tautien kalliin hoidon jota läski aiheuttaa niin fine. Mutta mehän kaikki maksamme sen että joku ei halua laihduttaa. Sama myös rööki ja viina."

Just. Ja tällaiset tädit menevät sille ylipainoiselle sanomaan, että koeta nyt läski ottaa itseäsi niskasta kiinni ja laihduta, ettei minun lompakkoni laihdu, ja ne oikeasti kuvittelevat, että sillä homma ratkeaa: hauku läskiä läskiksi, arvostele ja moiti, kyllä se siitä laihtuu.

Juu ei laihdu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.6.25 15:55:55

Tämän seniorit- palstan nimeksi voisi vaihtaa painonvartijat. Ikävä vanhoja hyviä aikoja, hevosjuttuja ja muita pitkiä ketjuja, nyt joka toinen aloitus on läskejä ja lihomista ja pahaa mieltä em. asioista. Ja joo, tiedostan ylipainon olevan kansansairaus, mutta silti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 16:02:48

^ varmaan siks kun ennen ei ollut näin paljoa lihavia ihmisiä.

Lähettäjä: Sairas liha 
Päivämäärä:   15.6.25 16:12:30

Aloittajan sisko ei taida olla vielä sairaalloisen lihava joten siihen en kommentoi muuta kuin että sisko lihokoot jos tahtoo, mutta tuo alempi tarina on kyllä osoitus siitä mitä se on kun ihmisestä on tullut niin iso ettei pärjää enää yksin.

Muistan aikoinaan kun yhden perheen äiti oli niin valtava, että kun haki lapsiaan koulusta, se auto notkui aivan vinossa. Ei varmaan tee auton ripustuksille ja jousille mitenkään hyvää olla niin epätasapainossa, luulis vaikuttavan jo liikenneturvallisuuteenkin paljon.

Mutta ei siitä mihinkään pääse, että liikalihavuus kuormittaa terveydenhoitoa. Jos ei persettään kykene pyyhkimään eikä pesemään niin kyllä silloin on menty liian pitkälle. Kuka sen tulee pesemään vai haistaanko sitten visvoineen paskoineen?

Lähettäjä: krr 
Päivämäärä:   15.6.25 16:40:14

Googletin "suomen ostetuin lääke".
Tuli otsikko "Semaglutidi on Suomen myydyin lääkeaine".
Eli laihdutuslääke.

Aika jännä, että menee särkylääkkeen ja verenpainelääkkeen ohi.

Eikä ylipaino tosiaankaan ole ulkonäköasia. Hoikat voivat olla sairaita ja lihavat terveitä. Mutta niin kauan kun pärjää ilman apua ja on terve, niin olkoot sen kokoinen ja näköinen kuin on. En pidä siitä, että jokaisen pitäisi olla samanlaisia ja noudattaa tiettyä kauneusihannetta. Mutta jos ulkomuoto haittaa elämää ja terveyttä (esim. aliravitsemus ja alipaino tai yliravitsemus ja ylipaino), pitäisi asialle tehdä jotain. Tuo on totta että niin kauan kuin kantaa kilonsa itse, ei ne kilot muille kuulu. Mutta kun ei kanna kilojaan itse, niin ne kuuluvat muillekin.

Kun laihdutuslääkkeitä myydään nyt hirveät määrät, niin toivottavasti tällä saavutetaan se, että ihmiset kykenevät kantamaan kilonsa itse.

Suosittelisin kyllä jokaiselle terveellisempää ruokavaliota ja jättämään ne hötöt kauppaan. Ihan jo sillä saataisiin painonnousu pysähtymään ja vointi paranemaan niin, että jaksettaisiin kantaa kilonsa itse.

Päivämäärä:   15.6.25 16:46:27

"Muistan aikoinaan kun yhden perheen äiti oli niin valtava, että kun haki lapsiaan koulusta, se auto notkui aivan vinossa. Ei varmaan tee auton ripustuksille ja jousille mitenkään hyvää olla niin epätasapainossa, luulis vaikuttavan jo liikenneturvallisuuteenkin paljon."

Ihan totta muuten. Kun äitini istahtaa autoonsa, sen auton kylki oikein notkahtaa alas. Ja kun katson hänen autolla ajamistaan, niin se näyttää aika hankalalta. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että penkki on niin takana ja hän joutuu ajamaan kädet suorana. Mutta asiaan voikin vaikuttaa se, että kuskin penkillä on niin valtava paino, että autoa on hankalampi ohjata. Ja kyllähän se kuskin puolen eturengaskin varmasti kuluu enemmän, joten jos renkaita ei vähän väliä vaihda uusiin, niin voi tulla isokin ero kulutuspintojen välille... Eli turvallisuustekijä sekin! Hänellä on siis ihan "pikkuauto", ei mikään maasturi, eli auton omamassa ei kovin suuri ole eikä auto myöskään mikään järkäle, eli painavan kuskin tuoma kuorma on suhteessa isompi tuollaisessa pienehkössä autossa kuin jossain isossa maasturissa.

Päivämäärä:   15.6.25 17:06:54

Kun äidilläni oli se pistettävä lääke, niin hän kyllä ihan tosissaan halusi pudottaa painoa ja hoki jatkuvasti, että on laihtunut. Mutta kun lääke lopetettiin, niin koko elämänmuutos ja laihtumispuhe loppui siihen. Eli hän selkeästi kyllä tiedosti kilojensa tuomat rajoitukset ja iloitsi siitä, että kilojen vähentyessä oli helpompi olla.

Todella harmi, että hänen kanssaan ei voi puhua aiheesta ja kysyä, että oliko sen lääkkeen lopettamisen syy oikeasti ne munuaisarvot ja olisiko hän voinut jatkaa lääkkeen käyttöä, jos olisi muuttanut vaikka ruokavaliotaan vähäsuolaisemmaksi ja munuaisille ystävällisemmäksi.

Tuohon en ole saanut vastausta, koska hän alkaa välittömästi huutaa "Lääke piti lopetttaa kun munuaisarvot nousi". Joo, mutta olisiko lääkkeen voinut vain tauottaa, muuttaa elintavat munuaisille paremmiksi, ja sitten kun munuaiset on vähän levänneet, niin jatkaa lääkkeen käyttöä? Tai vaihtaa lääkkeen vaikka johonkin toiseen?

Kun nytkin hänelle on sanottu, ettei tarvitse dialyysiä ja voi olla omilla munuaisillaan loppuelämänsä, niin minua ihan oikeasti kiinnostaisi, että voisiko äiti käyttää jotain lääkettä painonhallinnan tueksi, vaikka se vaatisi liian suolan karsimisen ruokavaliosta. Onko lääkkeen lakkauttanut tai joku muu lääkäri edes tietoinen siitä, miten paljon äiti suolaa syö? Äidillä on siis myös neljä verenpainelääkettä käytössä, kaikki maksimiannoksella. Voisiko niitäkin karsia tai edes annoksia pienentää, jos vähentäisi suolan käyttöä? Jos se verenpainelääkkeiden annoksen laskeminen olisikin avainasemassa siinä, että äiti voisi jotain laihdutuslääkettä käyttää, kun se laihdutuslääke selvästi toi hänelle avun.

Äidillä on iän myötä makuaisti heikentynyt niin, ettei hän maista kunnolla, joten hän syö ilmeen värähtämättä ruokia, joita minä en saa suolaisuuden vuoksi kurkustani alas. Samoin äiti on jo vuosia syönyt ongelmitta tulista ruokaa, jota hän ei kyennyt vielä 20 v sitten syömään ollenkaan, koska suunsa ei siedä tulisuutta, ja hän sylki tulisen ruuan automaattisesti ulos. Eli hän ei itse edes huomaa, miten paljon suolaa käyttää.

Lähettäjä: mari 
Päivämäärä:   15.6.25 17:25:59

Minä laiskistuin, lihoin. Olin jaksamaton, saamaton laiska. Laiskuus alkoi vaivaamaan eniten aikuisiällä. Mulla on ollut hyvä mies, joka on auttanut laiskuudessani. Äitini, sisaukseni ovat soimanneet laiskuuttani ja lihavuutttani.

47v, viiden lapsen äitinä, BMI-kävi välillä jopa 35:ssä.
Laiskuus olikin perussairautta, mistraaliläpässä havaittiin reikä, joka oli vuosien varrella aiheuttanut sydämen vajaatoimintaa ja pahentunut vuosien varrella.
Lääkkeet, ymmärrys tilanteesta, elintaparemontti: suolan, sokerin, kovan rasvan vähentäminen ovat auttaneet. Painoa putosi sydänlääkkeiden ja seurannan avulla helposti noin 45kg, lisää jaksamista puutarhahommiin ja oman kodin juttuihin tullut paljon lisää.

Ymmärrys kuinka paljon siskoni ja äitini minua ovat dissanneet ja halveksineet, puutarhanhoito/kodinhoito...kun on keskittynyt omaan vain (ei vanhempien ja sisaren - oman lisäksi, niin jaksaminen parentunut).

Henkinen painolasti, fyysisten oireiden lisäksi kun alkoi hellittämään, niin jaksamista alkoi löytymään ihan uudella tavalla.

Lähettäjä: mari 
Päivämäärä:   15.6.25 17:51:20

ps: sisareni tai äitini syys, sairauteni ei ole, eikä ole koskaan ollut.
Ei kenenkään muunkaan.
Itse en välttämättä hiipuvaa jaksamistani olisi koskaan tajunnut, en varsinkaan kun koko elämäni olin saanut lapsuudenkodissani olevani kuin isäni: laiska, saamaton, vetelys...

Minun onneni oli ihanan lapseni puolisoehdokas, joka vei minut lääkäriin ja siellä selvisi sydänsairaus, luultavasti perinnöllinen.
Isäni menehtyi luultavasti samaan "saamattomuus tautiin". Perinnöllisyys huomioidaan lapsieni terveydessä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.