Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozempic

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   12.6.25 09:46:44

Varasin ajan työterveyteen koskien lääkkeellistä lihavuuden hoitoa. Painan suunnilleen 90kg. Ei ole ongelmia verensokereiden tai verenpaineiden kanssa. Olen melko aktiivinen ihminen, mutta nyt tässä keski-iässä tuntuu että paisun kuin pullataikina. Työkaveri suositteli Ozempicia. Onko sennuilla kokemusta tästä?

Re: Ozempic

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 10:27:00

Ei toiminut mulla. Oli vain etova olo eikä paino laskenut.

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   12.6.25 10:32:11

Mulla oli sama tilanne kuin aloittajalla, painoa tuli eikä lähtenyt millään. Sain Rybelsuksen, mikä on Ozempicin tablettiversio ja paino lähes suli pois. 90 kg-> 65 kiloon puolessa vuodessa.

Sivuoireita oli, mm. etovaa oloa, annoskoot muuttuivat turhankin pieniksi, hiuksia lähti paljon, oli päänsärkyä ja kuukauden verran väsytti niin, että meinasin jo luovuttaa. On tärkeää keskittyä erittäin terveelliseen syömiseen, koska annoskoot muuttuvat niin pieniksi.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   12.6.25 10:43:05

Ozempicia ei ainakaan joku aika sitten määrätty, ellei ole diabetesta. Saatavuusongelmien vuoksi. Rybelsus on samaa tavaraa mutta tablettimuodossa, ja sitä voi saadakin. Maksaa reilun satasen kuussa, ei voi saada Kela-korvattavuutta, ellei tosiaan ole diabetesta.

Lähettäjä: bumbum 
Päivämäärä:   12.6.25 10:51:52

Ozempicin saatavuus on parantunut huomattavasti aiemmasta, kun tuotanto on saavuttanut kysynnän, varsinkin tiettyjen vahvuuksien osalta, joten tuo saatavuusongelma on nyt vanhaa tietoa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.6.25 11:08:13

Tulevaisuudessa, kun lääkkeet paranevat vielä, vain köyhät ovat lihavia, koska heillä ei ole varaa lääkkeisiin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.6.25 11:18:45

nomadi hyvin todettu, nyt jo vanhukset ja pienellä eläkkeellä elävät joutuvat miettimään ostaako lääkkeet vai ruokaa. Aivan hirveää kuitenkin ollaan muka hyvinvointiyhteiskunta. Hyvinvointi ei vain koske kaikkia. Köyhemmät ja muuten pienituloiset eivät edes mene lääkäriin kun tulee kalliiksi ja tämä tulee kostautumaan tulevaisuudessa, kun vaikeammin hoidettavien määrä kasvaa huimasti.

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   12.6.25 11:24:05

Jos ozempiciä käyttää puolikkaalla annoksella, on kuukausikustannus noin 60 e. Tämän säästää helposti kun herkut jäävät pois.
T. 45 kg laihduttanut, joka SÄÄSTI rahaa laihdutuksen aikana pienentyneellä ruokalaskulla.

Lähettäjä: ueuej 
Päivämäärä:   12.6.25 11:32:37

Omaa kokemusta ei ole, mutta vierestä olen seurannut tuttua.

Auttoi hänellä makeanhimoon erittäin paljon ja sillä lähti painoakin ihan hyvin. Mutta tuli myös todella rajuja huonovointisuuskohtauksia. Nukkui ämpäri sängyn alla, kun saattoi keskellä yötäkin oksentaa. Istui välillä pytyllä ihan tajunnan rajamailla ripuloimassa ja oli todella huonovointinen.

Lopulta hän meni hetkeksi elottomaksi, ehkä noin minuutiksi, mutta virkosi siitä ja todettiin hengenvaarallinen rytmihäiriö, tehtiin rytminsiirto sairaalassa ja sai tahdistimen.

Hänellä oli varmasti joku alttius rytmihäiriöihin, kun oli jo iäkkäämpi ja todella ylipainoinen ja suvussaan on moni mies menehtynyt sydänkohtauksiin. Mutta hän on nainen ja ehkä hänellä oli niitä ennen ozempiciakin ollut, mutta niin lievinä ja harvoin, ettei niitä huomannut.

Ozempic ei siis välttämättä ollut rytmihäiriöiden syy, mutta sen myötä ne pahenivat. Jätti ozempicin pois ja on paisunut aiempiin mittoihinsa.

Lähettäjä: jejqa 
Päivämäärä:   12.6.25 12:01:56

Jos on varaa syödä itsensä todella lihavaksi, niin on myös varaa maksaa laihdutuslääke. Lääkkeen myötä annoskoot pienenee niin, että ruuassa säästetyn rahamäärän käyttää lääkkeeseen, joten ei siinä kyllä ylimääräistä lääkkeestä maksa...

Lähettäjä: wjw 
Päivämäärä:   12.6.25 13:05:25

"Jos on varaa syödä itsensä todella lihavaksi, niin on myös varaa maksaa laihdutuslääke. Lääkkeen myötä annoskoot pienenee niin, että ruuassa säästetyn rahamäärän käyttää lääkkeeseen, joten ei siinä kyllä ylimääräistä lääkkeestä maksa..."

Tämä.
Rahaa ei kulu enempää, se vain kuluu eri asiaan.

Ja jos siitä lääkkeestä saa hyötyä enemmän kuin haittaa, niin silloinhan se lääke on aiheellinen ja raha käytetty ihan järkevään tarkoitukseen.

Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa, miten lääke sinulla vaikuttaa. Mutta sen on moni sanonut, että ei kannata aloittaa liian isolla annoksella eikä nostaa annosta, jos pienempi annos toimii. Ja monilla kuulemma pienempi annos toimii hyvin ja vaikka ostaisikin "vahvemman" kynän, niin annosta voi naksauttaa pienemmälle, jolloin yksi kynä riittää pidempään ja rahaa säästyy.

Lähettäjä: Tikik 
Päivämäärä:   12.6.25 13:34:12

Rybelsusta käytän eli tota suun kautta otettavaa muotoa. Mulla oli paino hurjassa nousussa kun aloitin, nousu loppui ja ilman ponnisteluja on lähtenyt 10kg. Suosittelen! Hinta taitaa olla 130e/kk, täysin sen arvoista ja ryäuuasta olen kyllä.säästänyt ja pidemmän päälle en tota enää joka päivä ota kun vaikuttaa muutenkin.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   12.6.25 13:37:43

Eli koska ihmisellä ei ole minkäänlaista selkärankaa hänelle lääkitään se. Kiva

Lähettäjä: Minenna 
Päivämäärä:   12.6.25 13:54:41

Aika monilla jatkuvan lihomisen ja pohjattoman nälän syynä on ruokavalio. Ja ruokavalio muokkaa myös suoliston mikrobikantaa. Ei se toki parissa päivässä tapahdu, mutta harva viitsii noudattaa järkevää ruokavaliota pidempään kuin pari päivää, joten siksi he sanovat, "ettei mikään auta".

Kaverini laihdutti kahdessa vuodessa yli 60 kg ilman leikkausta ja lääkettä. Teki vuodenvaihteessa päätöksen, että vuoden päästä on ainakin 20 kg kevyempi. Ekan vuoden aikana lähti 40 kg ja seuraavan aikana vähän yli 20 kg.

Mutta tätähän ei saa sanoa, koska se on veetuilua. Kun eihän elämäntapamuutosta voi itse tehdä.

Kyseinen kaverini on aina ollut lihava, lapsesta asti, ja teki elämänmuutoksen lähes nelikymppisenä, eli ihan mistään aikuisiän pienestä lihomisesta ei ollut kyse.

Mutta lopputuloksena kilot on myös pysyneet poissa, koska ei ole palannut ruokavalioon, jolla kilot kerrytti. Ja onnistui sillä paremmalla ruokavaliollaan saamaan suolistobakteerikannankin tasapainoon.

Minä olen laihduttanut vain normaalipainon sisällä, mutta allekirjoitan täysin tuon, että jatkuva nälkä ja painonhallintaongelmat talttuu kyllä oikealla ruokavaliolla. Jos syön nopeita hiilareita, niin koko ajan tekee mieli syödä vaikka maha olisikin täynnä. Tuntuu, että mikään ei riitä ja pakko saada jotain lisää. Mutta kun alan vhh:lle, niin se jatkuva nälkä katoaa ja järkevä määrä ruokaa riittää ja ajatuksiin mahtuu muutakin kuin ruoka ja syöminen.

Kannattaisi edes kokeilla. Alun sokerikoukku on aivan karsea, sen tiedän kokemuksesta. Olen itsekin taistellut sen kanssa niin monet kerrat. Mutta aina, kun pyristelen siitä irti vhh ruokavaliolla, niin en voi itsekään ymmärtää, minkä ihmeen takia siihen taas lipsuin, kun vhh:lla on niin kertakaikkisen parempi olo ja jatkuva ruokamelu "food noise" on poissa.

Vhh:lla tulee myös syötyä terveellisesti, joten ei tule tuota hiusten ohenemista ravintoaineiden puutteesta, vaikka paino putoaakin. Jo pelkkä viljojen aiheuttaman nestepöhön katoaminen kadottaa kiloja nopeasti, joten se motivoi jatkamaan. Omat reisiselluliitit suli viikossa ja jaksoin sitä ihmetellä monta kertaa päivässä.

Eli jos lääke ei sovi, tai haluat laihduttaa jotenkin muuten kuin "kalliilla" lääkkeellä, niin kokeilkaa muuttaa ruokavaliota. Ei terveellinen ruokavalio sen kalliimpi ole kuin epäterveellinenkään, kun turhat hötöt jää ostamatta ja ruuan määrä järkevöityy. Ihan samalla tavalla kuin ruuan määrä järkevöityy lääkkeen avulla, joten ei se lääke ole rahan tuhlausta, jos siitä saa tarvitsemansa hyödyn.

Päivämäärä:   12.6.25 14:27:52

No minulla on todettu suoistohormoniern puutos. Joten yritäpä siinä pysytellä tietyssä ruokavaliossa. On melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Kaikilla ei toki ole kyse tästä, mutta itse hoidan sairautta ja sitä hoidetaan lääkkeellä. Selkäranka on varmasti vahvempi kuin muilla. Laihdutuksen lisäksi ozempic korjasi myös sairauden oireita joita minulla oli

Päivämäärä:   12.6.25 15:21:00

Miten noita suolistohormoneja tutkitaan, siis millainen testi?

Lähettäjä: u--y 
Päivämäärä:   12.6.25 15:23:06

Laihdutuslääkkeiden avulla laihduttaneet:
Miten ruokavalionne muuttui lääkkeen myötä?
Miten siis normaalisti söitte ja mitä söitte lääkkeen aikana?
Ja jos pystyitte lopettamaan lääkkeen käytön tai käyttämään sitä huomattavasti harvemmin kun saavutitte sopivan painon, niin muuttiko se ruokavaliotanne jotenkin?

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   12.6.25 15:24:45

Tulevaisuus näyttää kaikki haittavaikutukset. Pelolla odotan

Päivämäärä:   12.6.25 15:26:56

Yli 65-vuotiaille ei noita määrätä ja laihduttamaankaan ei suositella jos alle 29bmi

Lähettäjä: haluaisinymmärtää 
Päivämäärä:   12.6.25 15:28:28

Lähettäjä: Niisku
Päivämäärä: 12.6.25 14:27:52

No minulla on todettu suoistohormoniern puutos. Joten yritäpä siinä pysytellä tietyssä ruokavaliossa. On melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Kaikilla ei toki ole kyse tästä, mutta itse hoidan sairautta ja sitä hoidetaan lääkkeellä. Selkäranka on varmasti vahvempi kuin muilla. Laihdutuksen lisäksi ozempic korjasi myös sairauden oireita joita minulla oli

Pystytkö kuvailemaan miten noiden hormonien puutos vaikuttaa sinuun ja miltä se tuntuu?

Lähettäjä: rkkr 
Päivämäärä:   12.6.25 15:36:20

"Yli 65-vuotiaille ei noita määrätä ja laihduttamaankaan ei suositella jos alle 29bmi"

Yhdelle 72-vuotiaalle tutulleni kirjoitettiin kyllä resepti. 1-tyypin diabeetikko ja BMI yli 40. Käytti lääkettä jonkin aikaa ja siitä oli kyllä hyötyä, mutta se alkoi nostaa munuaisarvoja ja piti lopettaa. En kyllä tiedä, johtuiko munuaisarvojen nousu oikeasti siitä lääkkeestä vai esim. hänen ruokavaliostaan tai jostain muusta lääkkeestä. Hänen olisi ollut parempi jatkaa laihdutuslääkkeen käyttöä ja korjata ennemmin elintapojaan jotenkin muuten. Mutta kun kyseisen henkilön makuaisti on huonontunut todella paljon ja hajuaisitia hänellä ei ole ollenkaan, niin hän syö todella suolaisesti ja välillä syö jopa pilaantunutta ruokaa. Eli todennäköisempi syy munuaisarvoille on kyllä se pystyyn suolattu ruoka, ei laihdutuslääke...

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   12.6.25 15:47:45

Mummeli, olet asian ytimessä! Haittavaikutukset tulee ennemmin tai myöhemmin.

Päivämäärä:   12.6.25 15:58:48

"Ozempicin tablettiversio ja paino lähes suli pois. 90 kg-> 65 kiloon puolessa vuodessa.

Sivuoireita oli, mm. etovaa oloa, annoskoot muuttuivat turhankin pieniksi, hiuksia lähti paljon, oli päänsärkyä ja kuukauden verran väsytti niin, että meinasin jo luovuttaa."

Eikö olisi ollut helpompi ihan vaan laihduttaa, 25 kiloa puolessa vuodessa ei mahdottomia vaadi.

Lähettäjä: lssa 
Päivämäärä:   12.6.25 16:07:38

"Eikö olisi ollut helpompi ihan vaan laihduttaa, 25 kiloa puolessa vuodessa ei mahdottomia vaadi."

Niinpä. Ja vaikka tuohon määrään olisi käyttänyt koko vuoden, niin se olisi taatusti ollut parempi vaihtoehto. Lääkkeen avulla kilot kyllä lähtivät, mutta kärsit myös ravintovajeesta niin että päätä särki ja hiukset tippui. Oliko sen arvoista?

T: 30 kg vuodessa ilman lääkettä. Hiukset pysyi päässä eikä päätäkään särkenyt.

Lähettäjä: Tikik 
Päivämäärä:   12.6.25 16:12:06

"Miten ruokavalionne muuttui lääkkeen myötä?"

Pystyn pidättäytymään herkkujen syömisestä vaikka niitä olisi tarjolla.

Pakonomainen ahmimisen tunne on kadonnut.

Koen vatsan tulevan täyteen tavallisen kokoisesta ruoka-annoksesta. Ennen saatoin syödä kolme annosta ja koin silti olevani nälkäinen.

Päivämäärä:   12.6.25 17:25:45

”Eikö olisi ollut helpompi ihan vaan laihduttaa, 25 kiloa puolessa vuodessa ei mahdottomia vaadi.”

Niinpä, ajatella! Ei hei tullut mieleen, ihanaa, että täällä jaksetaan opastaa!

Salmonellan sairastettuani paino alkoi hiljalleen nousemaan, olin siis vielä pitkälle aikuisikään alipainoinen. Lihoin ja lihoin, vaikka laihdutin koko ajan. Yli 10 vuoden ajan yritin ihan kaikkea ja mietin jo kallionleikkausta päin ajamista, koska paino ei millään tavalla tippunut edes kiloa.

Rybelsus tehosi varmaan niin hyvin, koska ruokavaliossani ei ollut mitään vikaa. Suolistobakteerini tuhoutuivat salmonellan takia täysin, mutta siitä on aikaa niin paljon, ettei silloin vielä niistä edes puhuttu.

Mutta on hyvin väsyttävää, että näitä laihdutusneuvoja jaksetaan jakaa aina. On ihan eri asia laihduttaa, jos ruokavalio on koko elämän ollut täysin väärä.

Lähettäjä: kdkkd 
Päivämäärä:   12.6.25 17:44:18

No juu:
Kysyn, kun en tiedä ja minua kiinnostaa. Ei siis tarvitse veetuilla ja rähjätä.

Kun suolistobakteerisi tuhoutuivat salmonellan vuoksi aivan täysin, eikä niitä saatu yhtään takaisin ajan myötä ja oikealla ruokavaliolla, niin miten tuo Rybelsus siis toimii? Onko se siis suolistobakteereja tuova/sisältävä tai tuottava lääke? Vai miten se onnistui korjaamaan salmonellan aiheuttaman ongelman ja palauttamaan sinulle normaalin ja terveen ihmisen suolistobakteerikannan?

Ja jos tuo lääke kerran on sellainen, että se tuo salmonellan sairastaneille oikeanlaisen suolistobakteerikannan noin vain, niin miksi sitten ylipäätään tehdään ulosteensiirtoja tai käytetään pistettäviä laihdutuslääkkeitä, kun tabletilla ongelmat ratkeaisivat itsestään?

Mitä vahvuutta käytit ja millä annoksella? Rybelsustahan on olemassa useaa eri vahvuutta.

Googletin pakkausselosteen, ja ainakaan siinä ei sanottu, että lääke sisältää terveen ihmisen suolistobakteereja. Siksi minua kiinnostaa, että miten se kykenee tuoman salmonellan sairastaneelle normaalin suolistobakteerikannan takaisin.

Päivämäärä:   12.6.25 17:48:22

Joo osaan kyllä laihduttaa. Olen ollut viimeksi normaalipainossa 62kg-68kg vuonna 2012. Sen jälkeen sain lapsia putkeen. Olin Jutta-dieetillä orjallisesti ja sain painon putoamaan 1,5kg. Sen jälkeen pudotin varmaan 10kg yhden vitamiinivalmisteen avulla. Vuonna 2016 pudotin 92->78 Cambridgella. Muutaman vuoden päästä sain helvetillisen vatsapöpön ulkomailta ja laihduin reippaasti. Korona-aikana laihdutin kymmenisen kiloa. Samoin viime kesänä. Mitään vhh tai pätkäpaastoa en pysty tekemään, koska muuten töissä alkaa pyörryttää.

Ja en juo limuja, en käytä Alkoa, en polta, syön perus terveellistä ruokaa, juon vettä, liikun säännöllisesti. Syön liikaa ruokaa ja olen nälkäinen. Ei paljon naurata. Mitään light-tuotteita en syö eikä vatsa kestä keinomakeutusaineita. Teen myös 3-vuorotyötä, aika fyysistä. Olen stressaantunut. Nukun miten sattuu ja yleensä nuo laihtumiset onnistuu lomalla kun saan nukuttua normaalissa unirytmissä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.6.25 18:00:25

Juu muakin kiinnostaa millä mekaniikalla tämä laihdutuslääke tuo suolistobakteerit takaisin kun siinä ei niitä kuitenkaan ole?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.6.25 18:06:14

Tässä keskustelussa taitaa mennä nyt iloisesti sekaisin bakteerit ja hormonit.

Lähettäjä: Olkoon 
Päivämäärä:   12.6.25 18:07:50

Ai meinaatte, että diabeetikotkin altistetaan joillekin pysyville haittavaikutuksille? Jännä ettei heidän kohdalla ikinä puhuta lyhyen tai pitkän ajan haittavaikutuksilta. Pelkistä hyödyistä vaan

Lähettäjä: dkka 
Päivämäärä:   12.6.25 18:09:46

Aina sanotaan, että terveellinen tahti on puoli kiloa viikossa, max kilo. Ja että paino pitää saada lähtemään ylimääräisestä rasvasta ja nesteestä, eikä missään nimessä lihaksista. Mutta sitten kuitenkin laihdutuslääkkeillä laihduttaneilla kilot lähtee nimenomaan lihaksista. Moni oikein leuhkii sillä, että "kilot katosivat, vaikken harrastanut liikuntaa yhtään". Siis laihdutustavasta riippumatta, oli se sitten keto, painonvartijat, lile, ozempic tai mikä tahansa. Ja tuohan on huonoin tapa pudottaa painoa, että menettää lihasmassaa.

Eli ihan sama miten ja paljonko laihdutatte, niin muistakaa syödä riittävästi proteiinia ja treenata lihaksia ihan kunnolla, mielellään kuntosalilla ja pt:n ohejilla, että saatte ylläpidettyä lihasmassanne.

Laihtuminen on elimistölle luonnotonta ja kamala stressi, joten elimistö senkin vuoksi luopuu ennemmin lihaksista kuin rasvasta, koska se luulee olevansa nälänhädässä ja hankkiutuu eroon energiasyöpöistä (lihaksista) ja pitää kiinni vararavinnosta (rasvakudoksesta). Vaikka oikeasti tavoite on täysin päinvastainen.

Laihtuja menettää lähes poikkeuksetta lihasmassaa, vaikka söisikin paljon proteiinia ja treenaisi kunnolla salilla. Eli hirvittää kyllä niiden puolesta, jotka eivät edes yritä treenata lihaksiaan ja syö proteiinia.

Lähettäjä: manna 
Päivämäärä:   12.6.25 18:16:45

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 12.6.25 18:06:14

Tässä keskustelussa taitaa mennä nyt iloisesti sekaisin bakteerit ja hormonit."

Rybelsushan on hormoni tai sen tapainen, joten siksi kiinnostaa, että miten se palautti salmonellan sairastaneelle No juu:lle terveen suolistobakteerikannan, joka ei kymmenessä vuodessa palautunut millään muulla tavalla. Onhan tuo nyt mullistava asia ja luulisi, että kaikki salmonellan sairastaneet, suolistosairaat, syöpähoidot läpikäyneet ja laajakirjoisella antibioottikuurilla olleet laitettaisiin Rybelsus-kuurille ja hankalat ulosteensiirrot ja muut suolistobakteereja hoitavat ja palauttavat hoidot lopetettaisiin siihen.

Samoin kaikki muutkin suolistosairaat, joilla suoliston bakteerikanta on sekaisin tai tuhoutunut. Heilläkin suolistobakteerien normaali tasapaino kannattaisi siis palauttaa Rybelsuksella, ei maitohappobakteereilla, ulosteensiirrolla tai muilla hankalilla tavoilla?

Kiinnostaa siis oikeasti minuakin!! Kerro No juu ihmeessä lisää.

Päivämäärä:   12.6.25 18:21:49

Jo kauan ennen mitään ozempicejä oli minulla todettu diabetekseen liittyviä oireita ilman diabetestä. Silloin puhuttiin insuliiniresistenssistä, mutta lääkäri mainitsi myös suolistohormlneista. Olen ollut normaalipainoinen lähes koko ikäni, mutta joutunut tekemään sen eteen kovasti töitä. Hankalin ongelma oli tietynlainen verensokerin lasku/hiilareiden imeytymättömyys.
Isonkin ruokailun jälkeen, minulle tuli pari tunnin päästä kylmänhiki, heikko olo ja tarve syödä uudelleen.
Sokerirasitustestissä todettiin laskeva verensokeri kahden tunnin mittauksen aikana sen sijaan että sokeripitoisten nesteen juominen nostaisi verensokeria.
Tämä vaiva aiheutti minulle tietysti ylimääräistä syömistä että saisin olon paremmaksi. Sanoin liikuntasuorituksen aikana piti tankata hiilareita. Harrastin vielä juoksua, joka ei todellakaan onnistu jos hiilarit ei imeydy.
Vatsa oli myös sekaisin,mutta sitä pidettiin toiminnallisena vaivana.

Mikä uskomaton, normaali tunne kun aikanaan sai Ozempicin käyttöön (mullahan tästä on vuosia, aika ennen saatavuusongelmia). Yhtäkkiä ei enää heikotuksia. Syöminen piti yhtäkkiä nälän pois tunteja ruokailun jälkeen. Lenkille pystyi lähtemään vaikka syömättä jne. Ja vatsan toimita tasoittui.
Olin lihonut elämänkriisissä, mutta ozempicillä rasva suli pois. Seurasin inbody mittauksilla, etten menettänyt yhtään lihasta, päinvastoin sain sitä salitreenillä lisää.
Nyt terve, onnellinen, lääkkeetön ja elimistö toimii tällä hetkellä myös ilman ozempiciä normaalisti. Välillä käytän lääkettä pienen kuurin jos paino alkaa nousta. 45 kilon laihtumisesta on nyt 3,5 vuotta. Yhteiskunta on säästänyt pitkän pennin kun 50 v nainen on hyväkuntoinen ja pääsin eroon mm verenpainelääkkeistä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.6.25 18:38:56

"niin miksi sitten ylipäätään tehdään ulosteensiirtoja tai käytetään pistettäviä laihdutuslääkkeitä, kun tabletilla ongelmat ratkeaisivat itsestään?"

Suun kautta syötävä laihdutuslääke on uudempi juttu kuin pistettävä ja uudet lääkkeet ovat ihan vaan suun kautta syötäviä. Bakteeriasipista en tiedä mitään.

Päivämäärä:   12.6.25 20:55:56

"Kun suolistobakteerisi tuhoutuivat salmonellan vuoksi aivan täysin, eikä niitä saatu yhtään takaisin ajan myötä ja oikealla ruokavaliolla, niin miten tuo Rybelsus siis toimii? Onko se siis suolistobakteereja tuova/sisältävä tai tuottava lääke? Vai miten se onnistui korjaamaan salmonellan aiheuttaman ongelman ja palauttamaan sinulle normaalin ja terveen ihmisen suolistobakteerikannan?

Ja jos tuo lääke kerran on sellainen, että se tuo salmonellan sairastaneille oikeanlaisen suolistobakteerikannan noin vain, niin miksi sitten ylipäätään tehdään ulosteensiirtoja tai käytetään pistettäviä laihdutuslääkkeitä, kun tabletilla ongelmat ratkeaisivat itsestään?"

En ole lääkäri, joten en voi kovin syvällisesi selittää. Mutta suolistobakteereja on hyvin vaikea saada aikuisena mistään muusta kuin ulosteensiirrosta, kun syntyäkään ei voi uudestaan. Mutta ei "terve", melkein keski-ikäinen ihminen saa ulosteensiirtoa sen takia, ettei laihdu millään. Ulostetutkimuksetkin minulle tehtiin vuosia sitten ja sieltä puuttui jotain tärkeitä rasvaa polttavia bakteereja, mutta ei niitä mistään yhtäkkiä sinne saa, ja jos saa, niin ne eivät pysy.

Mitä noiden laihdutuslääkkeiden GLP-1-aine sitten tekee, niin se on tainnut tulla vähän yllätyksenä lääkeyhtiöillekin. Eihän niitä alunperin ole kehitetty laihdutukseen, vaan diabeteksen hoitoon. Sivuoireena sitten on ollut laihtuminen.

Nämä ovat tämän vuosituhannen suurin keksintö, kiitän onneani, että itse sain apua lääkkeestä.

Päivämäärä:   12.6.25 21:00:25

Bakteerikanta muokkautuu osin ruokavalion mukaan. Muutenhaa ihmisiä ei olisi enää olemassakaan.

Päivämäärä:   12.6.25 21:11:53

Sitä minä siis ihmettelenkin, että miksi et saanut salmonellan jälkeen mitään apua, vaikka tiedossa oli, että olet sen sairastanut ja suolistobakteerikantasi on mennyttä. Siitä kun on jauhettu jo vuosikymmeniä, että "ihmisten toiset aivot on suolistossa" ja "huonokuntoinen suolisto, huonokuntoinen ihminen" ja niin edelleen.

Ja mikä sitten on tuon systeemin taustalla, että Rybelsus asiaan auttoi, vaikka siinä ei suolistobakteereja olekaan.

Mutta voihan se olla, että järkevä ruokavaliosi yhdistettynä siihen oli avainasemassa. Huonolla ruokavaliolla ei välttämättä olisi saatu samaa aikaan?

Oletko kertonut tästä esim. Kirsi Pietiläiselle? Voisi häntä kiinnostaa, kun hän on lihavuuteen ja sen hoitoon perehtynyt lääkäri-tutkija.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/suomalaisten-
lihomiseen-etsitaan-syita-ja-ratkaisuja-tutkimuksella

Päivämäärä:   12.6.25 21:29:12

"Sitä minä siis ihmettelenkin, että miksi et saanut salmonellan jälkeen mitään apua, vaikka tiedossa oli, että olet sen sairastanut ja suolistobakteerikantasi on mennyttä. Siitä kun on jauhettu jo vuosikymmeniä, että "ihmisten toiset aivot on suolistossa" ja "huonokuntoinen suolisto, huonokuntoinen ihminen" ja niin edelleen."

Ei tuosta ole puhuttu yleisesti kuin vasta ehkä 10 vuotta. Salmonellan sairastin yli 20 vuotta sitten.

Ja eiköhän lihavuustutkijat ole tietoisia näistä asioista, on se kumma, kun millään tavalla ei saa laihtuakaan, kaikki on aina väärin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.6.25 21:43:20

"on se kumma, kun millään tavalla ei saa laihtuakaan, kaikki on aina väärin."

Tää :D Huutelioita nettimedioissa ärsyttää nää lääkkeet NIIN paljon.

Päivämäärä:   12.6.25 21:53:02

Siis miten niin laihtuminen on väärin? Todella monihan täällä on sanonut, että käyttäkää ihmeessä lääkettä jos siitä on apua enkä minäkään ole sen käyttöä kritisoinut.

Minusta on vain hyvä, jos joku saa lääkkeestä avun eikä vain karseita sivuvaikutuksia. Oli se lääke sitten mikä vain. Masennuslääke, laihdutuslääke, verenpainelääke...

Lähettäjä: Ozemppaan 
Päivämäärä:   13.6.25 03:42:26

Vaihdevuosistakin ja haha painonnoususta sen myötä saa ja joutaakin kärsiä kun et vaan nyt osaa laihutttaa ja itsekuri puuttuu ja juu puolessa vuodessa voi 20-25kg lihoa ja taas pudottaa samat puolessa vuodessa ken uskoo. No näyttelijät tekee sitä jotain roolia varten mutta siinä onki sit aikamoiset taustajoukot mukana. Ei ole sivuoireita ja ruokarytmi ja mielihalut pois ja ns. tunnesyöminen ja nälkäkiukut. Tavoitteena on juurikin se 2-4 kg/kk ja terveellisiä valintoja ruokavalioon. Niitä aina olut mutta sitten ne tunnesyöpöttelyt ja kun silmät syö enempi ku maha vetää jne. Ne fiilikset on pois. Mulla alkoi palautuun se terve suhtautuminen että ihminen syö elääkseen eikä elä syödäkseen. Jossain lehdessä oli artikkeli kun on ruokahäly päässä siihen Ozempicistä ollut apua.

Lähettäjä: Nektariina 
Päivämäärä:   13.6.25 04:09:52

Saisinkohan normaalipainoinenkin ozempic-reseptin? Vai onko se mahdollista vain ulkomailla? Minulla on nimittäin myös tuo kuvattu jatkuva ”ruokahäly” pääss ja sen kanssa eläminen ja mielitekojen vastustaminen päivästä toiseen on todella raskasta. Maksaisin tosi mielelläni siitä, että saisin toimivan lääkkeen joka veisi sen mielestä pois!!

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   13.6.25 06:08:31

Älytöntä touhua, että laihdutuslääke on myydyin lääke tällä hetkellä. Kertoo sekä siitä, että mitään itsekontrollia ja yritystä ei saisi enää vaatia, vaan kaiken pitäisi joutua pillerillä. Vai että normaalipainoisellekin pitäisi tätä tarjoilla.

Päivämäärä:   13.6.25 07:39:15

Onhan sitä itsekontrollia jo käytetty. Ja parempi hoitaa ajoissa kuin siinä vaiheessa kun lihavuuden takia kuormittaa yhteiskuntaa. Niin kauan kun maksaa lääkkeensä itse ei asia kuulu muille.

Lähettäjä: shs 
Päivämäärä:   13.6.25 12:13:24

Normaalipainoinen saa ruokamelun pois ihan vain vhh-ruokavaliolla ja sillä, että opettelee pureskelemaan kunnolla ja syömään hotkimatta, ja syödessään keskittyy vain syömiseen, ei esim. leffan tai sarjan katsomiseen.

Olisi ihan hyviä vinkkejä kaikille.

Moni syö ihan liikaa, koska hotkii eikä pureskele kunnolla. Ruokaa uppoaa enemmän kuin tarvitsee, eikä syötyyn ruokaan edes sekoitu juuri sylkeä, eli tärkeintä ruuansulatusentsyymiä. Ja kun syödään jonkun muun tekemisen ohessa, niin taas ruokaa uppoaa enemmän kuin tarvitsee ja syöminen on kivaa ajankulua siinä ohessa. Ei ihme, että syö moninkertaisen määrän tarvittavaan verrattuna.

Mutta kun syökin vain silloin, kun ei tee muuta kuin syö, eli tuijottaa seinää tai vaikka ikkunasta ulos, mutta ei kuuntele edes äänikirjaa, vaan tylsistyttää itsensä ja keskittyy vain syömiseen, niin se syöminen ei olekaan enää niin kivaa ja ruuan määrä vähenee itsestään.

Ja nopeat hiilarit ylläpitävät jatkuvaa nälkää, mielitekoja ja ruokamelua. On ihan käsittämätön muutos, kun lopettaa ne (ja myös makeutusaineet), niin ruokamelu katoaa. Ja voi myös keksiä itselleen muutakin tekemistä kuin syöminen.

Ei kaikki tarvitse laihtumiseen ja itsekurin ylläpitämiseen lääkkeitä. Ei varsinkaan, jos on normaalipainoinen ja ainoa ongelma on ruokavaliosta johtuva jatkuva hiilarihimo. Ne lääkkeet on kehitetty niille, joilla hoidetaan jotain sairautta. Vaikeaa lihavuutta, jotain sen liitännäissairautta (esim. diabetes), jne.

Päivämäärä:   13.6.25 12:40:48

Shs tässä kysyttiin nyt 90 kiloiselle kokemuksia laihdutuslääkkeistä. Ei vinkkejä ruuan pureskeluun. Näissä pitää olla aika korkea painoindeksi, jotta lääkkeen edes saa.

Lähettäjä: Kiivi 
Päivämäärä:   13.6.25 12:44:28

Lähettäjäshs
Päivämäärä13.6.25 12:13:24

Normaalipainoinen saa ruokamelun pois ihan vain vhh-ruokavaliolla ja sillä, että opettelee pureskelemaan kunnolla ja syömään hotkimatta, ja syödessään keskittyy vain syömiseen, ei esim. leffan tai sarjan katsomiseen.
Olisi ihan hyviä vinkkejä kaikille.

Ei ole aina ihan noinkaan simppeliä. Itse elän jatkuvan ”ruokamelun” ja erilaisten mielitekojen kanssa, vaikka syön vhh:sti (esim viljoja en ole syönyt lainkaan vuosikausiin ja muutenkin ruokavalioni on hyvin tarkka), pureskelen hyvin ja syödessäni en puuhastele muuta. Joudun jatkuvasti vastustamaan tuota ruokamelua, haluja ja ns henkistä nälkää, jolle ei ole syytä (koska siis syön jo riittävästi), jotta en söisi liikaa tai sortuisi. Ja kyllä se on henkisesti kettumaista ja raskasta ja vie ajatuksista tilaa muulta hyödylliseltä. Jos saisin itse nyt ozempicin jolla unohtaisin tuon kaiken ruoan himon, niin todellakin sen ottaisin ja siitä mielelläni maksaisin, vaikka siis painoa minulle ei olekaan yli suositellun kertynyt (165/50).

Lähettäjä: shs 
Päivämäärä:   13.6.25 13:20:43

"Jos saisin itse nyt ozempicin jolla unohtaisin tuon kaiken ruoan himon, niin todellakin sen ottaisin ja siitä mielelläni maksaisin, vaikka siis painoa minulle ei olekaan yli suositellun kertynyt (165/50)."

Ehkä sinulla jatkuva ruokamelu johtuu siitä, että syöt liian vähän ja tarvitset lisää ravintoa? Oletko kokeillut syödä enemmän elimistösi tarvitsemia ravintoaineita niin, että et olisi aliravittu?

Ylipainoinenkin voi olla aliravittu, kun ei saa oikeita ravintoaineita tarpeeksi, mutta vääriä ravintoaineita saa liikaakin. Mutta sinun kohdallasi on hyvin mahdollista, että syöt liian vähän. Ala siis syödä enemmän tarvittavia ravintoaineita. Se ei tarkoita mässäämistä ja pullapitkoa päivässä, vaan lisäät ainoastaan niitä ravintoaineita, joista elimistölläsi on nyt puute. Esim. hyvälaatuiset rasvat tai proteiini. Ja jos et juo riittävästi vettä, niin sekin aiheuttaa jatkuvaa ruokamelua ja voi tuntua nälältä. Eli vähintään 2 litraa per päivä. Minä juon noin 3 litraa silkkaa vettä ja se on ihan sopiva määrä lääkärinkin mukaan minun elämäntyylilleni.

Lähettäjä: Ozemppaan 
Päivämäärä:   13.6.25 15:11:15

Tähänkin ketjuun tuli laihdutus ym pätijöitä.. voisitte tehdä ihan oman topikin ja tsemppaatte siellä keskenänne. Luulempa että saatte ihan rauhassa kirjoitella aiheesta ja me ozemppaajat tms. lääkettä käyttävät emme sinne tunge viisauksinemme.

Lähettäjä: tje 
Päivämäärä:   13.6.25 15:42:08

Nuo laihdutuspätijöiden vinkit pätevät myös ozemppaajiin. Varsinkin, kun on uutisoitu, että laihdutuslääkkeiden sivuvaikutuksena hiukset ja lihakset tippuu. Teidän kannattaisi lääkkeen käytön lisäksi muistaa syödä monipuolisesti, niin haitat jäisivät vähäisemmiksi.

Itse en ole laihdutuslääkettä käyttänyt, mutta tutuilla niitä on kyllä ollut. Muitakin kuin ozempic. Eikä heillä kyllä kovin järkevä ruokavalio näytä olevan. Vain yksi on sanonut, että hän koettaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista, muut syövät lähinnä leipää ja makaronia.

Päivämäärä:   13.6.25 19:38:52

"Nuo laihdutuspätijöiden vinkit pätevät myös ozemppaajiin. Varsinkin, kun on uutisoitu, että laihdutuslääkkeiden sivuvaikutuksena hiukset ja lihakset tippuu. Teidän kannattaisi lääkkeen käytön lisäksi muistaa syödä monipuolisesti, niin haitat jäisivät vähäisemmiksi.

Itse en ole laihdutuslääkettä käyttänyt, mutta tutuilla niitä on kyllä ollut. Muitakin kuin ozempic. Eikä heillä kyllä kovin järkevä ruokavalio näytä olevan. Vain yksi on sanonut, että hän koettaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista, muut syövät lähinnä leipää ja makaronia."

Ne hiukset ovat kasvaneet takaisin eikä lihaksetkaan ole lähteneet, läskit kyllä. Eivätkä kaikki laihdutuslääkkeitä syövät mainosta niiden syömistä, joten on turha kuvitella tietävänsä kaikkien läskien tilanteen. Olen ennenkin sanonut ja sanon taas, että sitä ei voi tajuta, millaista on, kun ei vaan kerta kaikkiaan laihdu. Kun on sairas, niin elimistö ei toimi oikein ja näille pätijöille melkein ilkeyttäni toivoisin jotain vastaavaa. Heille erona on se, että nyt on saatavilla lääkkeitä, jotka auttavat, edes 5 vuotta sitten ei vielä ollut.

Päivämäärä:   13.6.25 20:20:51

Hiusten lähtö ei sinänsä ole Ozempicin haittavaikutus. Mulla tippui hiukset aikanaan nutratessa (nutrilett laihdutus). Se oli kyllä kuuri jossa lähti myös lihakset ja terveys

Lähettäjä: flaa 
Päivämäärä:   14.6.25 00:06:55

No juu:
Veikö laihdutuslääkkeet myös lukutaitosi?

Kopioit kommentin, jonka kirjoittaja ei ole morkannut laihdutuslääkkeiden käyttöä eikä käyttäjiä, mutta silti kiroat hänet alimpaan h3lvettiin.

Kannattaisiko sittenkin miettiä vähän aapisen selailua ennen kuin tulet keskustelupalstalle rähjäämään?

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   14.6.25 10:02:28

Ko lääke on välillä ollut niin vähissä toissijaisen käyttötarkoituksensa takia, ettei sitä ole riittänyt sitä oikeasti tarvitseville. Lisäksi lääkkeen lopettaminen tai tauko sen ottamisessa palauttavat tilanteen ennalleen. Lukekaapa Kirsi Pietiläisen jutut tästä aiheesta. Jos laihdutus ei millään onnistu ja terveys on oikeasti vaarassa, ymmärrän lääkkeen käytön. Muuten en . Btw, toiseksi myydyin lääke on syöpälääke, mutta kolmantena on adhd-lääke . Kyllä on maailma vinksallaan.

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   14.6.25 12:41:04

Täällä on ketju Lihansyönti laittomaksi".

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10084639&t=10084639

Siellä on hyvä kommentti:

"Laittomaksi kymmenet ja kymmenet hyllymetrit keksejä, muroja, jogurtteja, karkkeja, mehuja, limsoja...
Miettikää mitä kauppaan jäisi kun kaikki tuo ihmismielen iloksi kehitelty paska otettas sieltä pois. Kun eihän sillä ole ravinnon kanssa mitään tekemistä."

Tuo on ihan totta.

Kun ihmiset lakkaisivat syömästä kaikkea turhaa paskaa ja söisivät vain järkeviä ruoka-aineita, niin olisivatko ihmiset yhtä lihavia ja olisiko yhtä paljon tarvetta laihdutuslääkkeille?

Että vähän turha sanoa, että "ei lihavuus ole ihmisen omaa syytä" kun ihan itse kuitenkin päättää, mitä syö... Ja noita turhia höttöjähän syödään ihan järjettömät määrät, kun niissä on vain runsaasti turhia kaloreita, muttei minkäänlaista ravintoa.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   14.6.25 16:13:53

” Aivan hirveää kuitenkin ollaan muka hyvinvointiyhteiskunta”

Ja ajatteleppa millainen tilanne on niillä, jotka eivät ole yhtä onnekkaita ja asuvat muualla kuin hyvinvointivaltiossa…

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   14.6.25 16:28:25

"Ja ajatteleppa millainen tilanne on niillä, jotka eivät ole yhtä onnekkaita ja asuvat muualla kuin hyvinvointivaltiossa…"

Niinpä! Ei voi syödä itseään yhtä läskiksi ja vaatia sitten laihdutuslääkkeitä saadakseen kilot alas. Kun pitää syödä järkeviä määriä, ettei paissu ihan palloksi... :')

Tuo on ihan totta, että jos kaupoista poistettaisiin kaikki turhat höttöhyllyt, niin ei paljon jäisi jäljelle. Mutta suomalaisten painonhallintaongelmat helpottuisivat kyllä aika paljonkin.

Päivämäärä:   14.6.25 16:35:41

"Kopioit kommentin, jonka kirjoittaja ei ole morkannut laihdutuslääkkeiden käyttöä eikä käyttäjiä, mutta silti kiroat hänet alimpaan h3lvettiin.

Kannattaisiko sittenkin miettiä vähän aapisen selailua ennen kuin tulet keskustelupalstalle rähjäämään?"

Missä rähjätään ja kirotaan alimpaan helvettiin?

Päivämäärä:   14.6.25 16:41:20

"näille pätijöille melkein ilkeyttäni toivoisin jotain vastaavaa."

Eipä tuo kovin nätistikään ollut sanottu vastauksena häntä tsempanneelle kommentoijalle. Varsinkaan, kun lukee saman kirjoittajan aiemmat kommentit, joissa rääkyy, vaikkei kukaan ole kieltänyt käyttämästä lääkkeitä laihtumisen tukena.

Päivämäärä:   14.6.25 16:57:23

Missä kirjoittaja rääkyy?

Päivämäärä:   14.6.25 17:14:45

Useammassakin kohdassa.

Päivämäärä:   14.6.25 17:42:52

"Useammassakin kohdassa."

Lainaatko tähän muutaman esimerkin?

Päivämäärä:   14.6.25 17:52:14

"Lainaatko tähän muutaman esimerkin?"

Helpompaa, kun etsit itse hänen kirjoittamansa kommentit etsi-toiminnolla puhelimella tai ctrl+f -komennolla tietokoneella. Kirjoitat ilmestyvään hakukenttään no juu.

Päivämäärä:   14.6.25 18:14:06

Eli ei rääy missään.

Päivämäärä:   14.6.25 18:14:56

flaa:

En jaksaisi alkaa vääntämään näin typerästä asiasta, mutta kun aloitit, niin jatketaan. Lukutaitoa toivoisin ihan sinulle vaan, jos tämä kommentti mielestäsi on jotenkin ymmärtäväinen laihdutuslääkkeiden käyttäjiä kohtaan:

"Nuo laihdutuspätijöiden vinkit pätevät myös ozemppaajiin. Varsinkin, kun on uutisoitu, että laihdutuslääkkeiden sivuvaikutuksena hiukset ja lihakset tippuu. Teidän kannattaisi lääkkeen käytön lisäksi muistaa syödä monipuolisesti, niin haitat jäisivät vähäisemmiksi.

Itse en ole laihdutuslääkettä käyttänyt, mutta tutuilla niitä on kyllä ollut. Muitakin kuin ozempic. Eikä heillä kyllä kovin järkevä ruokavalio näytä olevan. Vain yksi on sanonut, että hän koettaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista, muut syövät lähinnä leipää ja makaronia."

Annetaan siis ymmärtää, selvennän tässä nyt vielä sinulle, että kaikki laihdutuslääkkeitä syövät eivät syö järkevästi.

Ja jos nyt toivon jollekin näistä pätijöistä sairauden, joka aiheuttaa painonnousua, niin eihän se heille tietenkään mikään rangaistus ole, koska hehän vain ottaisivat itseään niskasta kiinni ja söisivät terveellisesti ja vähemmän!

Lähettäjä: ---jok 
Päivämäärä:   14.6.25 19:41:55

puolittaako joku rybelsus tablettia? Luin netistä, ettei niin saisi tehdä mutta houkuttaisi itsekin puolittaa.

Päivämäärä:   14.6.25 19:43:12

"puolittaako joku rybelsus tablettia? Luin netistä, ettei niin saisi tehdä mutta houkuttaisi itsekin puolittaa."

Tablettia ei saa puolittaa, mutta itse otan sen joka toinen päivä.

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   14.6.25 19:47:39

Kysymys lääkkeiden käyttäjille, joilla EI ole diabetesta: kun olet tavoitepainossasi ja lääke jää pois, niin mitä aiot tehdä, etteivät kaikki kilot tule takaisin?

Päivämäärä:   14.6.25 20:31:25

"Kysymys lääkkeiden käyttäjille, joilla EI ole diabetesta: kun olet tavoitepainossasi ja lääke jää pois, niin mitä aiot tehdä, etteivät kaikki kilot tule takaisin?"

Minä yritän vähentää annostusta hiljalleen, mutta jos kilot lähtevät hiipimään takaisin, niin jatkan lääkitystä.

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   14.6.25 20:47:43

No juu: en usko, että kukaan lääkäri kirjoittaa reseptiä normaalipainoiselle tai edes lievästi ylipainoiselle. Toivottavasti ei, se ei olisi eettistä.

Päivämäärä:   14.6.25 20:56:45

No, täytyy sitten odottaa sitä, että on taas ylipainoinen, eikö niin? Sehän se kansantaloudellisti järkevää onkin.

Päivämäärä:   14.6.25 21:02:57

Kyllä se on lääkäreillä tiedossa että ylläpitoannosta voidaan tarvita laihtumisen jälkeenkin. Eivät lääkärit jätä potilaan historiaa huomioimatta. Se se vasta epäeettistä olisikin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.6.25 21:32:27

Lukutaito-läski-hiilarimussumässy- tyyppi ei kestä kritiikkiä ollenkaan, ja vaikka hänellä on oikeus käyttää rumia ilmaisuja niin muilta se on kielletty. Koitetaan kestää.

Päivämäärä:   14.6.25 21:46:22

Minäpä kerron No juu:lle, että kirjoitin tuon kommenttini ihan hyvässä hengessä, tosin rehellisesti. Mutta jos rehellisyys on se, joka koetaan rumana käytöksenä, niin minähän en sille mitään voi. Teillä on oikeus tunteisiinne.

Ja vaikka sinä No juu omasta mielestäsi syötkin terveellisesri, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin ozempicia tai muuta laihdutuslääkettä käyttävät niin tekevät. Ihan itse olen nähnyt ja kuullut, miten moni oikein nauttii siitä, että saa syödä mitä tahansa herkkuja, kun nyt annoskoot pysyy lääkkeen myötä aisoissa. Heillä ilmeisesti ei sitten ole karseita sivuvaikutuksia, kuten "rasvainen ruoka ei mene alas", oksetusta, tai muitakaan ongelmia, jotka estävät syömästä.

Olen vilpittömän onnellinen siitä, että sinä sait lääkkeen avulla suolistobakteerikantasi takaisin. Mutta toiveesi on kyllä minun kohdallani toteutunut. Minä nimittäin sairastan sairautta, joka yleensä aiheuttaa painonnousua. Ja moni ei kilojaan saa alas, vaikka saisikin lääkityksen, koska heidän elintavoissaan ja ruokavaliossaan on syy sille, miksi paino nousi ja miksi se ei lääkityksestä huolimatta laske. Ja tämä sairaushan on hypotyreoosi.

Ja tiedätkö mitä. Minä aloin sairastaa parikymppisenä. Olo oli karsea, veriarvot persuksillaan, mutta koska olin niin nuori ja tuolloin vielä hoikka, ja TSH oli alle 10, niin lääkitystä en saanut. 10 vuotta koetin vain selvitä opinnoista, töistä, noista molemmista, ja elämästä hengissä. Söin vhh:sti, välillä ketosti, harrastin jonkin verran liikuntaa fyysisen työn lisäksi, jota siis tein myös opintojen ohessa. Olin aivan loppu, kun hypotyreoosin vuoksi syke oli alhainen ja saatoin kesken luennon pyörtyä, kun veri ei kiertänyt päähän asti. Ravasin lääkärillä oireiden vuoksi, jotka kuulemma passasivat sydämen vajaatoimintaan. Sydäntä kyllä tutkittiin vuosien varrella moneen kertaan (eli otettiin EKG ja jotain verikokeita), mutta pielessä olevista kilpirauhasarvoista ei välitetty, koska en ollut lihava. Olin niin jäässä, etten voinut nukkua. Ja tämäkin johtui alhaisesta sykkeestä. Kun ei veri kiertänyt.

Lopulta sain lääkityksen. Oikeaa annosta haettiin kuukausitolkulla ja se ei kauaa pysynyt. Mutta helpotti. Tätä jatkui vuosikausia, koska sopivaa annosta ei löytynyt, koska oma kilpirauhanen ilmeisesti vielä hiipui ja annosta piti nostaa 6.9 kk välein hitunen kerrallaan. Liikaa ei kerralla voinut nostaa.

Jos olisin syönyt, kuten ne, jotka paisuvat sairauden myötä, niin olisin paisunut minäkin. Mutta koska söin vhh:sti, niin en lihonut.

Ja sama koskee minua edelleenkin. Jos syön vhh:sti, niin en liho. Jos syön pidemmän aikaa hiilaripitoisesti ja ihan liikaa, niin lihon kyllä. Eikä ne kilot kovin helposti lähde, koska minulla on se kilpparivajis ja olen jo yli nelikymppinen ja blaa blaa.

Jos söisin kuten "normaalit, lihovat suomalaiset", niin varmasti thyroxin-annokseni olisi moninkertainen nykyiseen verrattuna. Eli elintavoillani teen paljon vointini eteen.

Että kiitos vain ja ole hyvä, sait varmasti tyydytyksesi? Toivottavasti et nyt kuitenkaan pahasti pettynyt, kun minä en paisunutkaan isoksi, vaikka hypotyreoosia 10 v sairastinkin ilman lääkitystä, ja se oli ja on ihan omien elintapojeni ansiota.

Päivämäärä:   14.6.25 21:53:23

Minä siis pidin ja olen pitänyt itseäni niskasta kiinni jo yli parikymmentä vuotta, jotten ole lihonut. Lapsena kotona asuessani taas meillä ei onneksi herkkuja syöty muuten kuin juhlissa, eli ne ei kuuluneet perusruokavalioon. Mutta ruokaa sai kyllä syödä niin paljon kuin halusi. Söin ja syön terveellisesti, järkevästi ja vähemmän, etten liho. Teenkö siis jotenkin väärin, kun olen siinä onnistunut?

Kuten jo sanoin, niin en kiellä ketään käyttämästä laihdutuslääkettä, jos siitä on heille apua ja hyötyä. Mutta pitäkää tosiaan huoli, että syötte terveellisesti, niin haittavaikutuksia on vähemmän. Esim. ne hyvälaatuiset rasvat ja riittävä proteiini.

Kaikillehan ei kaikki passaa, esim. jotkut eivät vain kykene syömään esim. raakoja kasviksia tai hedelmiä, kun alkaa närästää, suolisto ei tykkää, jne., joten ei niitäkään voi väkisin kaikille suositella. Joten sen paremmin en muita neuvo, miten juuri jonkun tietyn henkilön pitää syödä, koska se mikä passaa yhdelle, ei välttämättä passaa tosielle. En siis itsekään syö kaikkia "terveellisiä" ruoka-aineita, kun ne eivät kropalleni sovi.

Lähettäjä: käyttäjä 
Päivämäärä:   14.6.25 21:54:35

Miten ihmiset jotka eivät käytä tai aio käyttää otsikon lääkettä jaksaa vaahdota muiden syömistä laihdutuslääkkeestä näin paljon? Ihan tosissani ihmettelen.

Aloittajakin kysyi kokemuksia laihdutuslääkkeestä, ei vuodatuksia siitä miten on pysynyt normaalipainossa ilman laihdutuslääkettä.

Sama toistuu kaikkialla missä näiden lääkkeiden hyödyistä puhutaan. Miks joillain vaan menee tunteisiin?

Päivämäärä:   14.6.25 21:59:29

tje: Kirjoitat hyvin alentavasti kaikkia ylipainoisia ja laihdutuslääkkeitä syöviä kohtaan. Oletat, että kaikki lihavat ovat syöneet itsensä sellaisiksi. Myönnän, että näin itsekin ajattelin kunnes sairastuin. Olin vielä 2 lapsen jälkeen 35-vuotiaana alipainoinen, aina syönyt ihan mitä huvittaa, painoa ei tullut lisää. Salmonellan sairastettuani sairastuin myös kilpparin vajaatoimintaan, autoimmuunitulehdus on varmaan vieläkin päällä, koska syytä siihen ei löydy.

Tunnen paljonkin hypotyreoosiin nuorena sairastuneita, jotka ovat hyvinkin hoikkia. Kaikilla sairaus ei ole samanlainen, joten on typerää ja myös hyvin tietämätöntä leimata kaikki läskit tyhmiksi ja laiskoiksi.

Päivämäärä:   14.6.25 22:26:31

Minä en ole koskaan voinut syödä mitä haluan niin paljon kuin haluan. Kyllä minun on aina pitänyt syödä järkeviä määriä ja järkeviä ruoka-aineita, että pysyn normaalipainoisena. Muuten minä kyllä olisin lihonut jo lapsena.

Kirjoitat hyvin alentavaan ja halveksivaan sävyyn, etkä näköjään osaa edes hävetä yhtään. Jotenkin oletat, että kaikki ei-lihavat vain ovat perineet jotkut ihmegeenit, eivätkä siksi liho millään ja kaikki muut vain lihovat kun edes näkevät ruokaa ja joutuvat taistelemaan kilojensa kanssa, joita ilmestyy ihan tyhjästä kun kaupassa käveli keksihyllyn ohi. No, minä en kuulu kumpaankaan noista. Enkä ole koskaan ollut alipainoinen. En edes "hyvinkin hoikka". Mutta koska niin moni on ylipainoinen, niin normaalipainoinen on sitten "hoikka". No ei välttämättä ole, minäkin olin hypotyreoosin vuoksi todella turvonnut, kun kropassa oli kertyneenä kestonestettä. Jota muuten kertyy nykyäänkin, vaikka thyroxinia käytänkin, jos syön viljoja.

Sinun kirjoitustyylisi on todella törkeä ja oletat ihan hirveästi asioita, ja halveksit minua niiden perusteella. Missä minä "leimaan kaikki läskit tyhmiksi ja laiskoiksi"?

Päivämäärä:   15.6.25 01:35:53

Kyllä me tje uskotaan että sä olet erinomainen tyyppi ja sulla on mahtavat elintavat.
Eikä No juun kirjoitustyyli ole yhtään sen törkeämpi kuin omasi. Ylimielisyys paistaa sinun teksteistäsi läpi selvästi.

Päivämäärä:   15.6.25 08:36:12

Olisin siis itsekin iloinen, jos olisin saanut syntyessä ns. hoikat geenit. Koko suvun naiset on leveitä lantiolta ja perseviä/harteikkaita. Esim. siskoni on pysynyt aiemmin normaalipainossa, mutta nyt hänellä on kilpparivaivaa ja ties mitä muuta sairautta. Säännösteli siis syömisiään todella rankasti. Jos oli vaikka illalla menossa ravintolaan syömään niin ei päivällä syönyt mitään ruokaa. Mutta nyt hänkin on vaihdevuosien myötä lihonnut ylipainon puolelle. Äitini on vanhuksena suht hoikka, mutta hän ei syö juuri mitään ja sen vuoksi pyörtyilee kotona.

Ja syön itse siis todella tavallista ruokaa. En mitään pelkkää höttöä. Eilen esimerkiksi söin täysjyvämuroja ja kananmunan aamulla sekä 1 limen mehu, ruuaksi perunaa ja kanaa, sekä grillatun maissin ja tomaattia. Iltaruuaksi ruisleipää juustolla, kananmunan ja jäätelöpuikon. Juomana vesi, vissy ja musta kahvi. Hyvin usein syön aamupalaksi luonnonjugurttia ja marjoja tai kaurapuuroa marjoilla+raejuustolla. Ruokana yleensä kanaa tai kanaa. Syön kyllä ruokaa melko isoja annoksia, mutta olen nälkäinen. Saattaa mennä siis vaikka kolme perunaa ja kananrintafile + kasvikset. Tai kaksi pientä lautasellista kasvissosekeitto.

Päivämäärä:   15.6.25 12:41:46

Somesta löytää aika paljonkin keskusteluja hakusanalla *laihdutuslääke* tai *laihdutuslääkkeen nimi*. Aika moni kertoo, että kilot katosi vaikkei liikuntaa lisännyt yhtään tai ruokavaliota muuttanut mitenkään. Minua tuollaiset kommentit hirvittävät, koska nuo ihmiset syövät huonosti ja heiltä lähtee lihakset.

Olen katsonut ruudussa olevan sarjan Hurja painonpudotus Suomi.
https://www.ruutu.fi/ohjelmat/hurja-painonpudotus-suomi
Siinä 10 henkilöä saa apua laihtumiseen ja heille tehdään kehonkoostumusmittaus. Ja siinä kerrotaan, että lähes poikkeuksetta laihtuva menettää lihasmassaa, vaikka treenaisikin kunnolla salilla. Ja sama oli osallistujillakin havaittavissa. Olemassaolevan lihasmassan ylläpito oli lähes mahdotonta, vaikka nuokin treenasivat salilla pt:n avaulla.

Joillakin heillä oli laihdutuslääke, jollakin lile, jotkut laihduttivat ihan vain ruokavalion ja liikunnan avulla. Minulle on se ja sama miten ihmiset laihduttavat, lilellä tai lääkkeillä vai ilman, kunhan söisivät järkevästi ja muistaisivat syödä sitä proteiinia. Kroppa tarvitsee sitä muuhunkin kuin lihaksiin, joten jos proteiinia saa liian vähän, niin kroppa ottaa sen tarvitsemansa proteiini lihaksista. Ja laihduttaja hihkuu, että ihanaa, kun kiloja on lähtenyt. No ei ole ihanaa...

Itsekin olen tänä vuonna laihduttanut ja kyllä, lihaksia on lähtenyt, koska laiskuuksissani en ole jaksanut harrastaa liikuntaa sen jälkeen kun lumet lähti. Ei ole kivaa ja tämä painonpudotustapa on väärä. Rasvakudos on ja pysyy, mutta nesteturvotusta ei juurikaan ole. Pitäisi saada lihakset takaisin. Huoh...

Sori tämä kommentti, josta suututte, koska en ole ollut karsea läski joka on suikeroitunut ozemppaamalla. Mutta halusin vain kertoa, että pitäkää huolta niistä lihaksistanne. Älkää nauttiko siitä, että paino putoaa lihasmassasta. Se ei ole hyvä asia.

Päivämäärä:   16.6.25 11:52:03

Työterveyslääkäri kirjoitti reseptin Mounjaroon (?). On kallista. Aloitusannos 218€/kk. Käyttää kuulemma samaa lääkettä itsekin, joten osasi hyvin kertoa siitä. On kuulemma tehokkain markkinoilla oleva lääke.

Ja kiitos "huolenpidosta". Kyllä mulla on lihaksia, koska liikun paljon. Ja syön sitä proteiinia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.6.25 12:56:48

Ihmislaji on kehittynyt niin nälän äärellä, että luonto on karsinut ne, jotka pystyvät olemaan helposti syömättä. Jossakin metsästä-keräilijöiden yhteisössä muutama ylimääräinen kilo on ollut suuri varallisuus huonojen aikojen varalle. Vain 150 vuotta sitten 10 prosenttia Suomen väestöstä menehtyi nälkään ja sen tuomiin sairauksiin. Maapallolla kuolee yhä paljon ihmisiä aliravitsemukseen.

Eli se on selviytymisvietti, joka laittaa syömään, eikä se ihannoi laihuutta. Järkihän sanoisi, että kannattaa syödä kohtuullisia annoksia kevyehköä ruokaa, ja paino pysyy hyvänä. Ihmisen liskoaivot lähettävät kuitenkin vanhasta tottumuksesta hätäsignaalia: voi tulla taas nälänhätä! Vastusta siinä sitten kaikkea 'ihanaa', mistä on erityisen helppo kerryttää vararavintoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.