Lähettäjä: Nina
Päivämäärä: 6.6.25 20:46:43
"Lähettäjä: Miten
Päivämäärä: 6.6.25 10:36:17
Huh, alkuperäinen aloittaja täällä. Kauheasti on ollut keskustelua, itsellä nämä on mennyt ohi.
Kotihoidon mielestä mitään väärää ei ole tapahtunut. Hoitajalle ei mitään seurauksia heidän toimesta, on kuulemma tehnyt kaiken oikein.
Voihan se olla että itse reagoin vahvasti tunteilla, mutta en voi mitään sille että tuntuu ihan käsittämättömälle.
Sen verran kommentoin tuota, että miten hoitaja näki lonkan olevan mäsänä. Oli itse kirjannut että epäilee sen olevan mäsänä. Lonkka vinossa/toispuoleinen eikä äiti pystynyt varaamaan jalalle lainkaan, hoitajan tuen avulla päässyt sänkyyn. Ei hoitajalla tietenkään mitään röntgenkatsetta ole mutta jos on itse epäillyt että on rikki, niin miksi ei ole tehnyt mitään."
Jos näin tosiaan on, sinuna tekisin rikosilmoituksen ja ilmoituksen aviin. Jos hoitaja on korjauksessa todennut lonkan olevan rikki, eikä asiakas pysty sille varaamaan, ei ole mitään syytä olla lähettämättä asiakasta päivystykseen. Vähintään ensihoito paikalle arvioimaan onko asiakas siinä kunnossa että pystyy tekemään tällaisia päätöksiä. Ensihoito usein vähintään pystyy perustelemaan asiakkaalle miksi mukaan kannattaa lähteä. Lonkkamurtuma voi huomaamatta vuotaa sisään ja on niin iso riski uudelleen laatimiselle. Jos hoitaja ei ole konsultoinut ketään, on hän nyt vastuussa. Teinä tekisin rikosilmoituksen ASAP. Terv entinen kotihoidon sairaanhoitaja.
Tähän vielä yksi esimerkki itsemääräämisoikeudesta. Olen tehnyt töitä ambulanssissa. Esimerkiksi päihteiden käyttäjien aivot ovat jo kärsineet melko paljon päihteiden käytöstä. Vaikka he kouristelevat ja ovat vaarassa kuolla, heillä on oikeus päättää lähtevätkö hoitoon. Monet täysin järkevät ihmiset kieltäytyvät lähtemästä hoitoon vaikka heille perustelee että kyseessä saattaa olla vaikka sisäinen verenvuoto. Muistisairas on haastavampi tilanne. Omasta kokemuksesta kuitenkin sanoisin että jos ensihoito epäilee että tilanne on riski, saadaan se muistisairas mukaan sitten melkein keinolla millä hyvänsä, vähintään houkuttelemalla. Jos ihmisestä ei näe muistisairautta eikä tätä ole disgnooseissa niin kyllä sitten taas itsemääräämisoikeus on. Aloittajan kuvailema tarina on kuitenkin hirvittävä. Jos olisin tuo hoitaja, en saisi elettyä itseni kanssa.
|