Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozenmpic 2

Lähettäjä: l6a 
Päivämäärä:   31.5.25 23:53:25

Eka osa http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10069906&t=10069906

Ihmetytti ekassa osassa kun sanottiin, että oxempicin avulla "herkkujen ohi voi kävellä kaupassa ihan tyynesti".

Siis oikeastiko te ette kykene kävelemään herkkujen ohi tyynesti, jos ette laihdutuslääkettä käytä? Luulin, että vain pikkulapset saavat raivareita kaupassa, kun vanhemmat ei suostu ostamaan herkkuja, mutta että aikuiset ihmiset..?

Re: Ozenmpic 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 07:10:37

No ei kai se nyt ole siitä kävelemisestä vaan tuollai on kuvattu tunnetta että mieliteot helpottaa.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   1.6.25 07:39:07

Ekaan viestiin saatu lääkkeen nimi kahdesti väärin, huoh.
Ozempic auttaa jos ihmisellä on puutetta suolistohormoneista, se ei laihduta automaattisesti ketään vaan korjaa hormonaalisen epätasapainon. Vaikka omat hormonit ovat aina toimineet hyvin, niin voisi silti suhtautua myötätuntoisesti muihin ihmisiin.

Päivämäärä:   1.6.25 07:43:00

Aloittaja on idiootti joka ei ymmärrä että ihmiset ei ole kaikki samanlaisia. Minä minä minä.

Päivämäärä:   1.6.25 07:46:38

Ennen homoja vainottiin ja vammaiset piilotettiin tuvan perälle häpeän takia. Lihavuudella on edelleen aika paha stigma ja lihavista kirjoittelu todella rumaa. Ehkä joskus ollaan vielä niin sivistyneitä kuin vammaistenkin kohdalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.25 08:01:02

"Ja tämäkin on ainakin asiaan perehtyneiden lääkäreiden jakama asia ja ymmärrettävissä ihan perusmatikalla (kun ymmärtää, paljonko sitä ainetta siinä kynässä on). Ainakin erilaisten facebook-ryhmien mukaan myös matalasti koulutetut eläkeikäiset Ritvat ja Sirpat selviävät tästä soveltamisesta ilman ongelmia. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei riitä älli päässä moiseen."

Edelleen kyse on siitä, tuleeko kynästä yhdellä naksahduksella joka kerta sama liuosmäärä vai ei. Valmistajan mukaan ei, koska eivät naksahduksen laskentaa suosittele. Koska tiedät paremmin, niin kerro sitten, miten kynän mekanismi toimii? Mitä naksahdus aiheuttaa kynässä?

Päivämäärä:   1.6.25 08:08:28

Ei ihmisen kehokaan toimi joka päivä samalla tavalla. Nesteen ja liikkeen määrä vaihtelee ym. Jos sitä lääkettä nyt tulee mikrogramma enemmän tai vähemmän jollakin viikolla niin ihan sama :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.6.25 08:19:41

Aloittajalle tiedoksi että kyllä aikuisetkin ihmiset saavat raivareita. Harva toki heittäytyy mihinkään kaupan lattialle kierimään kuten uhmaikäinen lapsi, onneksi ;)

Esimerkiksi tällä palstalla moni oksentaa pahaa oloaan tosi rumin sanakääntein, sellainen kiukkuinen pimpin hokija on vanhemmille vakilukijoille tuttu, nykyään sama tyyppi kirjoittelee yleensä lihavuutta koskeviin ketjuihin myös hirveää kieltä, paisuvista läskeistä ja hiilarien mässyttämisestä jne. Se kiukuttelu on keino purkaa omaa pahaa oloaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.6.25 09:45:17

”Valmistajan mukaan ei, koska eivät naksahduksen laskentaa suosittele.”

Mikä valmistaja suosittelisi sellaista tapaa, joka vie heiltä ison tukun rahaa? :D eihän valmistaja myöskään suosittele Ozempicia laihdutukseen, vaan siihen käyttöön suositellaan Wegovyä. Joka tosin on tismalleen samaa tavaraa, mutta eri kauppanimellä ja tuplahinnalla. Naksauttelu on ihan perusmekaniikkaa, ja tuo ihan riittävän tarkkuuden laihdutusannosteluun. Myös ihan käytännön käyttökokemukset tukevat samaa = kynästä saa odotetun määrän annoksia, eli tavaraa ei tule merkittävästi liikaa tai liian vähän.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   1.6.25 11:15:45

Millaista se kaupassakäynti on jos ozempicia ei käytä? Ja tarvitsee lääkkeen että pysyy tyynenä herkkuhyllyn luona? Eikö herkkuhyllyjä ole lähes kaikki hyllyt... Onko se oikeasti itkua ja tuskaa?

Olen sairastanut ahmimishäiriötä 17-vuotiaasta asti, nyt 41 v. Mutten minäkään silti tajua mitä tarkoitetaan tuolla lauseella mikä aloitukseen on kopioitu. Kykenen kaupassa olemaan ihan tyynenä, ei ahmimishimo siellä iske.

Selittäkää joku tarkemmin. Onko se siis se asia, että sipsipussi vain itsestään hyppää ostoskärryyn ja lihoo kolme kiloa kun kurkistaa jääkaappiin? Mutta ozempic pitää sipsipussit hyllyssä ja kilot jääkaapissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.25 11:25:52

No mulla ei ole syömishäiriötä, eikä kokemusta ozempicistä. Eikä edes ylipainoa. Mutta silti mun ei ole vaikea tunnistaa tilannetta, että menen kauppaan vaikka työpäivän jälkeen nuutuneena, ja suklaahyllyn ohi kävellessä mulle tulee ihan kauhea suklaanhimo. Joskus niin kova, että saatan ostaa kotimatkalle suklaata, vaikka olisin päättänyt aiemmin olla ostamatta. Uskon, että jollakin muulla saattaa olla samanlaisia kokemuksia. Vaikka tässä topicissa onkin kamalasti ihmisiä, jolle tämä on ihan vierasta.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   1.6.25 11:34:07

^ Näin.

Sen herkkuhyllyn ohi on helpompi kävellä ja jättää herkut ostamatta kun niitä ei tee mieli. Ei siis kyseessä ole mikään tuskallinen kohtaus tai uhmaikäisen lapsen raivari muutenkaan, mutta kun ei tee mieli makeaa niin karkkihyllyn ohi voi kävellä yhtälailla kun vaikka vessapaperien.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   1.6.25 11:39:09

Painoa nyt voi kertyä ihan sillä normaalillakin ruoalla ilman että ei harrasta liikuntaa ja röhnöttää vain sohvalla, tekee toimisto työtä ja kotona sitten ahmii sipsiä, karkkia, suklaata ja pullaa. Mutta tässäkin ketjussa puhutaan vain herkkujen ahmimisesta, rasvaisesta mättö ruoasta ja liikkumattomuudesta.

Lähettäjä: nuuas 
Päivämäärä:   1.6.25 13:44:13

Kertokaa enemmän tuosta kynän naksuttelusta. En ole koskaan käyttänyt insuliinia tai mitään pistettäviä lääkkeitä, niin en tiedä niiden mekanismeista mitään. En myöskään jaksa googlettaa, joten kerron miten olen olettanut asian olevan.

Ozempicia on siis useampaa eri vahvuutta pakkauksen mukaan. Esim. 1 mg ja 0,5 mg. Olen aina luullut, että niissä on eri vahvuista lääkeainetta. Mutta ilmeisesti se meneekin niin, että lääkeaine on kaikissa saman vahvuista, kynä vain säädetty puolikkaalle annokselle tuossa 0,5 mg kynässä verrattuna 1 mg kynään ja 2 mg kynässä annostus on säädetty kaksinkertaiseksi 1 mg kynään verrattuna. Mutta siis lääkeaineen vahvuus on joka kynässä sama, ainoastaan annoksen määrä vaihtelee.

Kynien ero on siis se, että mille annokselle kynä on tehtaassa säädetty. Ja sitä ei saisi itse mennä naksuttelemaan? Koska jos sitä säätää, niin ei voi olla varma, minkä verran kynä lääkeainetta annostelee?

Onko ne kynät siis tehtaalla jotenkin säädetty niin, että laitetaan se johonkin kohtaan, sitten lukitaan kynä jollain mekanismilla, ja kynä hajoaa, jos sitä naksuttelee? Vai mikä siinä on taustalla, ettei kynä enää anna oikeaa annosta, joka kynässä naksuttamisen jälkeen näkyy, jos annosta säätää?

Ja olen myös kuullut siitä, että kynissä on enemmän lääkeainetta kuin mitä väitetään, eli monilla menee lääkeainetta hukkaan, kun heittävät sen roskiin käytettyään määrätyn X kertaa. Mikä tuossa on taustalla? Onko siinä syynä se, että ei voida taata, että kynä osaa annostella myös loput lääkkeet, eli kun lääkeaine on vähissä, niin kynästä ei välttämättä tulekaan enää riittävästi lääkeainetta? 1 mg sijaan saattaakin tulla vaikka 0,75 mg tai 1,25 mg, eikä tarkkaa annosta voi tietää?

Onko insuliinikynätkin siis samanlaisia, vai onko ne erilaisia? Niitähän kai naksutellaan miten huvittaa ja lääkeainetta annostellaan tarpeen mukaan, kun ozempicissa tarkoitus on laittaa aina sama kerta-annos. Eli ozempic-kynä on siis sellainen, ettei sitä saa naksutella, koska se menee rikki, ja sitten sen annostelema annos voi olla aivan mitä sattuu?

Kertokaa joku ihan rautalangasta vääntäen miten nuo kynät toimivat ja mikä niissä oikein mättää.

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   1.6.25 14:09:05

Nuuas: kerron nyt kokemukseni ja mielipiteeni sekä sairaanhoitajana, että neljä vuotta ozempiciä käyttäneenä.
Ruiskua voi ihan hyvin naksutella. Toimii ihan hyvin niinkin, eikä pitäisi mennä rikki. Kyseessä on lääkinnällinen laite, jolla valtavan tarkat kriteerit. Antaa varmasti saman annoksen lääkettä joka kerta/naksautus. Jos jokin yksittäinen viimeinen naksautus nyt jäisi vaikkapa vähän vajaaksi, niin puhutaan niin mitättömän pienestä määrästä lääkeainetta, ettei sillä ole tämän lääkkeen kanssa merkitystä. Ja käyttäjinä ovat kuitenkin isokokoiset aikuiset. Ei lapsipotilaat, vauvat tms.
Säilyvyysasiat ovat toinen juttu. Hieman täytyy miettiä kuinka kauan uskaltaa säilytellä jääkaapissa. Itse olen käyttänyt kahdeksan viikkoa samaa 1 mg ruiskua.

Asiasta hieman ohi.

Minusta on niin jännä, kun rokotteista ja pistettävistä lääkkeistä kehitellään aina vaikka miten vaikeita ajatuskuvioita. Älä tee sitä tätä ja tuota. On salaliittoteorioita ja lääketehtaiden takomia voittoja.
Mutta samaan aikaan kukaan ei arvostele esim Buranan myyntiä. Joku perus Burana on mieletön kultakaivos lääketehtaalle. Sitä myydään päivittäin miljoonilla ja kelpaa vauvasta vaariin. Siinä ei haittaa, jos paketti on pyörinyt käsilaukun pohjalla kesäkuumassa ja sieltä sitten nappaa päiväysvanhaa Buranaa. Mutta jonkun Ozempicin kohdalla on heti nou nou, jos käyttää päivääkään valmistajan ohjeen yli tms.

Lähettäjä: nuuas 
Päivämäärä:   1.6.25 14:46:27

Niisku:
Eli tuo kaikki "ozempic-kynää ei saa itse mennä naksuttelemaan" on niin ihan höpöhöpöä? Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Ja tuo on ihan totta, että vuoden laukussa pyörinyt särkylääkepaketti ei kiinnosta ketään, mutta sitten joku toinen lääke on heti pilalla, kun se jää minuutiksi pöydälle, vaikka ei edes aurinko paista.

Päivämäärä:   1.6.25 14:58:01

Esim insuliinikynät perustuvat juuri tuohon naksuttelu käyttöön. Ozempicin kynä ei eroa niistä mitenkään. Ne on tehty samoissa tehtaissa, samoilla kriteereillä. Niihin käy samat neulat. Sehän on alunperin diabeteslääke. Ei se kynä tajua käännätkö sitä 18 naksautusta (joka on 1 mg kynässä 0,25 mg annostus) vai käännätkö 72 naksautusta (joka on 1 mg annostus). Toki jälkimmäisessä on erillinen merkki 1 mg kohdassa, mutta se nyt vaan on helpottamassa käyttää niillä, jotka käyttävät sitä sillä annoksella.
Kun ruisku annostelee lääkkeen, niin valitsin palaa aina nollaan.

Päivämäärä:   1.6.25 15:02:59

Minä siis osaan selittää vain tuohon tekniseen puoleen liittyvät asiat. Sitä en osaa selittää/en ota kantaa että toiset haluavat tietysti noudattaa ohjeita kirjaimellisesti muuten. Eli toimivat täysin lääkärin määräyksen tai valmistajan ohjeen mukaan.
Itse koen saaneeni naksuttelulla paremman tuloksen laihdutuksessa (kun olen voinut säätää annosta esim. haittavaikutusten vuoksi), mutta ennen kaikkea rahan säästö on ollut suuri. 1 mg ruiskun käyttäminen pienemmillä annoksilla on monin verroin halvempaa kuin esim 25 mg ruiskun käyttäminen. Lisäksi on helpompaa uusia vain tuota yhtä reseptiä. Alussa minullakin oli reseptit 0,25 ja 0,5 ja 1 mg ruiskuihin. Mutta ensimmäisen puolen vuoden jälkeen olen mennyt vain 1 mg ruiskuilla.

Lähettäjä: Nonnii 
Päivämäärä:   1.6.25 16:29:45

Vähän harmittaa kun edelliseen ketjuun tuli pätemään taas he viisauksineen jotka ei ole lääkettä käyttäneet . Lakeskelin tämän viikon syömisiä Sulamon avulla ja on menny heleposti kaikenlaista herkkua ja höttöä ihan persouksissa ja niin buffetissa vedin överit ja pizzaakin piti yks ilta voltata. Kelakorvattavuus ei ihan täyty mutta nuo turhat syömiset ja juomiset heleposti maksaneet yli viikon lääkeannostuksen satikka jos kuukausitasolla jatkuisi samanlaisena. Vielä viiskymppisenä oli heleppoa pudottaa painoa ja joo olen aikanaan raskauskilot saanut pois Painonvartijoissa jop kaksi kertaa ja painon pidettyä. 55veenä paino alkoi vaan nouseen ja sain jopa 10kg pois ruokavaliolla mutta nyt jämähtänyt. Olisi kiva jos tämä keskusteluketju pysyisi asiallisena kaikinpuolin :-)

Lähettäjä: kek 
Päivämäärä:   1.6.25 16:39:14

Ainakin Yle oli tehnyt jutun siitä, että palaako nollakoon tavoittelu muotiin ja syynä tälle nimenomaan ozempic ja muut laihdutuslääkkeet. Kun jo valmiiksi hoikat / ei ylipainoiset julkkikset ovat alkaneet käyttää lääkkeitä laihtuakseen ja moni tavoittelee luurangonlaihaa ulkomuotoa.

Varmasti on paljon meitä, jotka elivät nuoruuttaan ysärillä ja 2000-luvun alussa (eli vuodet 2000-2010), kun muodissa oli heroin chic ja pro ana ja laihoja ihannoitiin, liian laihoja kauhisteltiin, ja normaalipainoisia julkkiksia nimiteltiin pullukoiksi ja jokaisen kiloja kytättiin, oli ne kilot sitten lisääntyneet tai vähentyneet. Moni toivoo, ettei noihin aikoihin enää palattaisi, mutta kun täälläkin moni normaalipainoinen kyselee ozempicin perään, niin en ihmettelisi, jos sitä alkaisi rahaa vastaan saada ilman reseptiä ja sitten palataan taas niihin laihoihin ihanteisiin, jolloin voidaan taas ihmetellä, miksi ihmisten ulkonäkökäsitykset on niin vinoutuneita...

Päivämäärä:   1.6.25 17:04:31

kek varmaan saa myös ns. markkinoilta näitä laihdutuslääkkeitä normaalipainoisetkin ja etenki niitä uusimpia tehokkaampia . Niin ja on varaa käydä yksityisesti laihdutusleikkauksessa, rasvaimuissa ja plastiikka-kirurgilla kiristyttään nahkaa ja laittaan täytettä sinne jos onkin väärästä paikasta lähtenyt ym ym kun massia on ja jopa terveyden edellä. Olen hoitoalalla ja painoa 96kg ja lyhyyttä 165cm , ikää kohta 60v ja lääkärillekin sanoin että jos nyt alkanut lonkka vikoon niin en todellakaan tämän painoisena halua joutua muiden autettavaksi ja haluan suht terveenä eläkkeelle ! Juu ite minä läskini kannan mutta tätä lausetta en ole koskaan sanonut enkä sano. Tähän ketjuun kiitos niitä Otzempic-kokemuksia kiitos ja ite alotan tiistaina kun työterveyslääkäri katsonut verikokeet ja lonkan rtg-lausunnot ja sitten resepti :-) Enää ei voi lääkärit niin ihmis saatikka eläinlääkärit kuin kierrellen ja kaarrellen ottaa ylipainon puheeksi ellei asiakas itse ota asiaa puheeksi.

Lähettäjä: ejjd 
Päivämäärä:   1.6.25 17:27:30

Niin kauan kuin kantaa kilonsa itse niin ne ei muille kuulu. Mutta jos ei kykene kantamaan kilojaan itse niin ne kuuluvat muillekin. Silloin on ihan oikeutettua saada myös muilta apua niiden kilojen karistamiseen, että pärjää itsenäisesti. Jos siihen tarvitsee lääkettä ihan vain laiskuuttaan niin käyttäkää. Tuskin lääkärit reseptejä kirjoittaa jos sille ei ole mitään perustetta. Jos ette saa kelakorvausta niin maksatte lääkkeenne itse jolloin kenenkään on turha valittaa että käytätte siihen verovaroja.

Päivämäärä:   1.6.25 19:27:23

ejjd juurikin tämä ja lääkärin kanssa keskusteltiin tästäkin asiasta . Noin 5vuotta sitten olin Maukka Perusjätkän keikalla ja keikan jälkeen Maukka jutteli fanien kanssa ja otettiin kuvia ja yks mistä puhui avoimesti ettei olisi tässä ellei olisi tehnyt elämänmuutosta. Laitampa pienen kevennyksen ja tosiaan lauloi tämänki piisin silloin keikalla ja ettei ollut todellakaan helppoa tehdä elämänmuutos :-) Tsemppaa! https://www.youtube.com/watch?v=n3eyzuYf_U8

Lähettäjä: uwwa 
Päivämäärä:   1.6.25 21:43:25

Kokemuksia löytää netistä myös muualta kuin tältä foorumilta. Myös englanniksi löytyy jos sitä ymmärtää ja esim. redditin keskusteluja voi jo suoraan kääntää tekoälyllä niin ei tarvitse edes osata englantia.

Päivämäärä:   1.6.25 23:31:33

uwwa tiedän ja ymmärrän englantia ja hoitoalan pitkän linjan ammattilainen ja ymmärrän myös lääketieteen latinan sanastoa. Harmittaa vaan että joku teki mielenkiintoisen aloituksen aiheesta. Sitten meni noh niinku hötölässä tuppaa menemäään kaurat, heinät, puurot , melassit sekasin ja sit siihen suolakivikin sekaan ja hehe panohanskoilla ei oo vielä sekoteltu evväitä millä taatusti laihtuu ;-D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.