Lähettäjä: nuuas
Päivämäärä: 1.6.25 13:44:13
Kertokaa enemmän tuosta kynän naksuttelusta. En ole koskaan käyttänyt insuliinia tai mitään pistettäviä lääkkeitä, niin en tiedä niiden mekanismeista mitään. En myöskään jaksa googlettaa, joten kerron miten olen olettanut asian olevan.
Ozempicia on siis useampaa eri vahvuutta pakkauksen mukaan. Esim. 1 mg ja 0,5 mg. Olen aina luullut, että niissä on eri vahvuista lääkeainetta. Mutta ilmeisesti se meneekin niin, että lääkeaine on kaikissa saman vahvuista, kynä vain säädetty puolikkaalle annokselle tuossa 0,5 mg kynässä verrattuna 1 mg kynään ja 2 mg kynässä annostus on säädetty kaksinkertaiseksi 1 mg kynään verrattuna. Mutta siis lääkeaineen vahvuus on joka kynässä sama, ainoastaan annoksen määrä vaihtelee.
Kynien ero on siis se, että mille annokselle kynä on tehtaassa säädetty. Ja sitä ei saisi itse mennä naksuttelemaan? Koska jos sitä säätää, niin ei voi olla varma, minkä verran kynä lääkeainetta annostelee?
Onko ne kynät siis tehtaalla jotenkin säädetty niin, että laitetaan se johonkin kohtaan, sitten lukitaan kynä jollain mekanismilla, ja kynä hajoaa, jos sitä naksuttelee? Vai mikä siinä on taustalla, ettei kynä enää anna oikeaa annosta, joka kynässä naksuttamisen jälkeen näkyy, jos annosta säätää?
Ja olen myös kuullut siitä, että kynissä on enemmän lääkeainetta kuin mitä väitetään, eli monilla menee lääkeainetta hukkaan, kun heittävät sen roskiin käytettyään määrätyn X kertaa. Mikä tuossa on taustalla? Onko siinä syynä se, että ei voida taata, että kynä osaa annostella myös loput lääkkeet, eli kun lääkeaine on vähissä, niin kynästä ei välttämättä tulekaan enää riittävästi lääkeainetta? 1 mg sijaan saattaakin tulla vaikka 0,75 mg tai 1,25 mg, eikä tarkkaa annosta voi tietää?
Onko insuliinikynätkin siis samanlaisia, vai onko ne erilaisia? Niitähän kai naksutellaan miten huvittaa ja lääkeainetta annostellaan tarpeen mukaan, kun ozempicissa tarkoitus on laittaa aina sama kerta-annos. Eli ozempic-kynä on siis sellainen, ettei sitä saa naksutella, koska se menee rikki, ja sitten sen annostelema annos voi olla aivan mitä sattuu?
Kertokaa joku ihan rautalangasta vääntäen miten nuo kynät toimivat ja mikä niissä oikein mättää.
|