Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozempic

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 06:54:22

Saatavuusongelmat on helpottaneet joten harkitsen pyytää lääkettä itselleni. Kuinpa paha olo teillä on tullut siitä? Laskiko paino?

Re: Ozempic

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   30.5.25 06:58:05

Alkuun aamuisin oli huono olo, kun vatsa on tyhjä yön jäljiltä. Aamupala helpotti tätä kyllä. Ylipäätään nälän tunne tulee pahoinvointina, ei nälän tunteena. Kun syöt, niin se saattaa tökätä yhtäkkiä. Ei vaan pysty syödä yhtään enempää.

Paino laski 7 kg.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 07:00:16

Kannattaa tutustua kriittisellä asenteella, kuinka paljon ongelmia lääke tuonut mukanaan.

Kunhan haitat ovat pienemmät kuin hyöty.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 07:02:52

Oletteko miettineet minkälaisia pitkäaikaisvaikutuksia sen käytöstä mahdollisesti seuraa?

Päivämäärä:   30.5.25 07:18:38

Onhan sitä käytetty lihavuuden hoitoon jo 10 vuotta, siinä ajassa on selvinnyt juuri nuo pahoinvointi ja suolisto-oireet. Ei sitä kevyin perustein edes saa ja kalliskin on kuin mikä. Mutta itse en ainakaan enää saa muuten tuloksia. Olen yrittänyt laihtua 30 vuotta (nuori aikuinen heroin chic -aikakaudella) ja sinä aikana lihonut 40kg.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   30.5.25 07:41:09

Pahoinvointi on vähäistä etovaa tunnetta, joka muistuttaa siitä, ettei syö liikaa. Frittiruokia ei tee mieli, ei rasvaisia ruokia, ei suklaata.
Kun olin tavoitteessani, venytin pistosväliä yli viikon, pistin vasta, kun se pohjaton iltanälkä alkoi nostaa päätään.
Ongelma oli usein ennen lääkettä, jos jumppa tai ratsastus oli klo 18; kevyt tankkaus ennen lääkettä ja liikkeelle. Mutta kun pääsi kotiin, söin kaiken mitä löytyy; varsinkin talvella, kun vähän sellainen vilu. Lääkkeen kanssa yksi viili ja tadaa, ei enää nälkää.
Tunnesyöminen väheni, vaikka oli alakulo, ei suklaa maistunutkaan entiseen malliin, yksi patukka riitti hyvin…
Ihana lääke, ei muita sivuvaikutuksia. Verenpaine, sokeriarvot ja kolesteroli ok nyt, ei polveen satu.

Päivämäärä:   30.5.25 07:57:58

Itselläni on vomitofobia tai lähinnä sellainen että muiden nähden ei voi oksentaa. Eli pelkään vain pahoinvointia. Muuten olen täysin valmis aloittamaan lääkkeen. Diabetesta ei ole diagnosoitu mutta verensokeri hallitsee elämää ja jos syö vaikka pastaa niin sen jälkeen nukahtaa. Paino nousee ja nousee. Toivoisin lääkkeeltä sen että kun syömähimo hellittäisi niin siinä saisi elintavat korjattua ja niiden uusien tapojen kanssa sitten loppuelämä. Varsinkin tällä palstalla ja viimeaikoina myös fb:ssa (keskustelut paksusta au pairista) on saaneet tajuamaan miten läskivihamielinen maailma on ja miten oma ylipaino on vaikuttanut mm siihen etten ole noussut urallani, koska lihavia ei oteta vakavasti. Haluan muutosta mutten ole siihen pystynyt yksin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 08:02:02

Noista oli just jossain juttua, että nuo lääkkeet eivät toimi kuurina, vaan pitäisi käyttää sitten koko loppuelämän ajan. Kuurina kyllä paino putoaa, mutta lopetuksen jälkeen nousee takaisin ja useimmiten ylikin lähtöpainosta.

Päivämäärä:   30.5.25 08:03:50

Ai vaikka ei palaa vanhoihin syömistottumuksiin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.25 08:14:23

"..ja miten oma ylipaino on vaikuttanut mm siihen etten ole noussut urallani, koska lihavia ei oteta vakavasti."

Tämä on myös yksi lihavuuden syistä. Aina keksitään selityksiä, ja vika ei ole koskaan omissa toimintatavoissa. Tähän ajatusmalliin ei Ozempic auta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 08:15:15

Nuo lääkkeet blokkaavat sen suolistohormonien epätasapainosta johtuvan pohjattoman näläntunteen, mikä johtaa liikaan syömiseen. Kun lääkkeen lopettaa se pohjaton nälkä palaa.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   30.5.25 08:18:57

Millä muulla keinolla sen epätasapainon voi korjata? En minä ainakaan saa lopetettua pohjatonta nälkääni, vaikka joku .. tuleekin ketjuun tuomitsemaan ajatusmalleja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 08:34:42

Vaikutus on yksilöllinen, osa laihtuu paljon ja osa ei ollenkaan ja suurin osa jotain siltä väliltä. Kannattaa kokeilla, miten vaikuttaa itsellä. Samoin sivuoireet on tosi yksilöllisiä, ja osa kestää niitä paremmin ja osalle ei edes tule mitään.

Jotkut pystyy lopettamaan käytön ilman lihomista, mutta kyllä yleisintä on painonnousu lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Haittoja kannattaa tietenkin punnita. Ozempicilla, kuten kaikilla lääkkeillä, voi olla myös vakavia haittoja. Jos pudotettavaa on kohtuullisen vähän, miettisin ensin muita tapoja kuin mahdollisesti loppuelämän lääke.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.5.25 09:07:20

"Itselläni on vomitofobia tai lähinnä sellainen että muiden nähden ei voi oksentaa. Eli pelkään vain pahoinvointia. Muuten olen täysin valmis aloittamaan lääkkeen. Diabetesta ei ole diagnosoitu mutta verensokeri hallitsee elämää ja jos syö vaikka pastaa niin sen jälkeen nukahtaa. Paino nousee ja nousee. Toivoisin lääkkeeltä sen että kun syömähimo hellittäisi niin siinä saisi elintavat korjattua ja niiden uusien tapojen kanssa sitten loppuelämä."

Ymmärrän, sama itselläni ! Varmaan titrailet muitakin lääkkeitä itseksesi pienemmiksi annoksiksi niin tämän kanssahan se on helppo tehdä.. eli aloita pistämällä vielä vähemmän kuin se aloitusannos 0,25 ja jos tulee huonoa oloa tai edes pelkoa siitä niin jatka sillä aloitusannoksella vaikka 2-3kk ennen nostoa niin elimistö ehtii tottua ! Minulla meni ainakin vuosi, että pääsin täyteen annokseen ihan vain peloissani, mutta jo se vuosi muutti annoskokoja ja juuri sitä kauheaa nälkää ja painokin tippui. Sain lääkkeen siis sokereiden hallintaan, mutta muita hyviä sivuvaikutuksia seurasi kuten laihtuminen ja ibd:n tasoittuminen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.5.25 09:17:41

Kiinnostaa vaikutukset ibd:hen. Mulla ibs ja jo sen takia tekisi mieli kokeilla, toki on muitakin syitä paljon.

Onko Ozempic näistä lääkkeistä paras?

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   30.5.25 09:25:24

Syön Ozempicin tablettimuotoa Rybelsusta ja verensokereiden takia eli saan lääkkeen melko edullisesti. Painoa se alensi vuodessa noin 10 kiloa. Oma annostukseni on edelleen 3mg tabletti, sekin aiheutti alussa oksentamista ja annoksen nostaminen 7mg:aan ei onnistunut rajujen pahoinvointioireiden takia. Apteekissa sanoivat, että jos sokeriarvot ovat hyvät tuolla annostuksella, ei ole mitään syytä nostaa sitä.

Tabletti on otettava tyhjään mahaan ja oltava sen jälkeen syömättä/juomatta puoli tuntia.

Päivämäärä:   30.5.25 09:31:41

Taika paljon sun lähtöpaino oli? 10kg on tosi hyvä saavutus.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.25 09:32:20

Keskustelisin lääkärin kanssa asiasta vakavasti ja lääkäri voi ohjata ravintoterapeutille, joka neuvoo ja ohjeistaa terveelliseen syömiseen ILMAN lääkkeitä tai muita keinotekoisia konsteja.
Lääkäriin siksikin, että selviää onko jotain mikä aiheuttaa lihomista tai vaikeuttaa painon pudotusta.

Lähettäjä: Ööööö 
Päivämäärä:   30.5.25 09:47:26

Meinaatko et tänä päivänä ihmiset ei tiedä miten syödä terveellisesti XD

Ei lihavuus johdu tiedon puutteesta. Joka sellaista väittää, kärsii siitä itse.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.5.25 10:00:05

Minä yritin kahteen kertaan tuota käyttää. Molemmilla kerroilla vatsa meni huonoksi. Minulla on jonkinlainen ärtyvä suoli, lääkärinkin kanssa aiheesta juteltu vaikka varsinaisesti ei ole diagnosoitu. Ozempic pahensi noita oireita todella paljon. Laihtumaan se kyllä auttoi.

Eniten itseä huolestutti se, että lääkkeen lopettamisen jälkeen minulle jäi voimakas aamupahoinvointi. Jos en syö aamupalaa n 30min heräämisestä, tulee tosi paha olo. Myös muihin aikoihin voi tulla paha olo, jos syömisen välit yhtää venyy. Tämä aiheutti sen, että tuli entistä herkemmin syötyä liikaa.
Vasta nyt reilu 2 vuotta lääkkeen lopettamisesta tuo on hieman alkanut hellittää.

Tekisi mieli kokeilla Ozempicia vielä kerran, kun olen vähitellen oppinut mitkä asiat vatsaa ärsyttää ja suolisto on ollut paremmassa kunnossa. Muutenkin nykyään syöminen pn järkevämmällä tolalla vaikka painoa en saakaan laskemaan. Mutta en uskalla enää noiden sivuvaikutusten takia kokeilla.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.5.25 10:32:12

Olen laihtunut 25 kiloa, alussa oli päänsärkyä jos en juonut tapeeksi ei muita haittavaikutuksia. Itselläni IBS rauhoittui lääkkeen myötä ja veriarvot on nykyään erinomaiset. Annosta ei kannata nostaa suositellussa aikataulussa jos lääke toimii pienemmälläkin annoksella. Itse olen nyt alkanut pienentää annosta pikkuhiljaa koska tarvetta ei ole enää laihtua.

Lääke on kallis, kannattaa ostaa 1mg kynä vaikka käyttäisi pienempää annosta, oikea annos on helppo laskea.

Päivämäärä:   30.5.25 10:34:52

Voiko siitä kynästä säätää itse minkäkokoisen annoksen tahansa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.5.25 10:40:14

Voi, netistä löytyy "naksautus taulukko".

Päivämäärä:   30.5.25 11:19:06

"Meinaatko et tänä päivänä ihmiset ei tiedä miten syödä terveellisesti XD"

Ei näytä tietävän, kun katsoo täälläkin olevaa laihdutustopaa. Ihmetellään, kun paino ei putoa, vaikka paastotaan. Sitten vedetään viikottain herkkuja ja kalorit on +-0. Tai vaihtoehtoisesti syödään vuosi tolkulla alle peruskulutuksen.

Päivämäärä:   30.5.25 11:23:18

Ja älkää suositelko mitään omia annosten säätöjä ja naksautusten laskentaa täällä. Se ei ole valmistajan ohjeen mukaista, eikä sitä virallisesti suositella, eikä kenenkään lääkärin pitäisi sitä potilaalleen ohjeistaa kuin ääritapauksissa. Kukaan ei ole tutkinut, tuottaako naksautukset joka kerta saman määrän liuosta kynästä ulos. Naksautusohjeet on pelkkää mutuilua.

Päivämäärä:   30.5.25 11:35:30

Ihminen joka turvautuu lääkkeeseen on varmasti yrittänyt muilla keinoilla ihan tarpeeksi. Ei siinä palstaräkytykset auta, päin vastoin aiheuttavat vain lisää pahaa mieltä. Pahinta on kun tietää että nämä tänne kirjoittelevat ovat niitä samoja ihmisiä, joiden kanssa ollaan tekemisissä tallilla ja töissä.

Lähettäjä: Lez 
Päivämäärä:   30.5.25 11:52:58

Kävin itsekin lukemassa täällä olevaa laihdutustopaa ja on kyllä sellaista luettavaa, että kauas jo paistaa ettei suurin osa sinne kirjoittavista tule ikinä pysyvästi laihtumaan. Liikuntasuoritukset on minimaalisia, sille ei muka ole aikaa, ei jakseta, kuitenkin kytätään kellosta että kuinka paljon kului kaloreita ja viikonloppuna tankataan herkkuja.

Päivämäärä:   30.5.25 11:55:00

Jos naksautusohjeet on pelkkää mutuilua niin miksi 1mg kynässä on merkintä 0,5 mg kohdalla? Suuri osa käyttäjistä käyttää 1mg kynästä tuota puolta annosta ja myös monui lääkäri neuvoo näin.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   30.5.25 12:08:19

Kyllä saa naksautella, nyt hoidetaan ylipainoa. Jos tavoite on saavutettu, pienempi annos voi riittää myös nälänhallintaan, ei se rakettitiedettä ole.
Saatavuushäiriöiden aikoihin sai usein 0.5 kynää, sitten vaan pamautettiin tupla-annos, tosin kynä tyhjeni kahdessa viikossa.

Tällainen itsenäinen ajattelu on aivan ok joskus; tietenkään ei, jos hoidetaan diabetesta, titraillaan verenohennuslääkettä. Silloin liikkumavara on pienempi. Tosin moni diabeetikko hallitsee insuliinin annostuksen paremmin kuin kirurgian sairaanhoitaja; tuntevat tautinsa ja ovat pelanneet insuliinin kanssa kymmeniä vuosia.

Päivämäärä:   30.5.25 12:11:09

Ozempicia käyttäneet, suositteletteko?

Päivämäärä:   30.5.25 12:23:22

mamalla taitaa olla parempaa tietoa kuin lääketieteen tai farmasian koulutuksen omaavilla sekä lääkkeen valmistajilla. Hienoa! Etenkin, kun mama ajattelee tämän tiedon olevan myös maallikoille sovellettavissa. Vielä hienompaa!

Päivämäärä:   30.5.25 12:24:03

"Jos naksautusohjeet on pelkkää mutuilua niin miksi 1mg kynässä on merkintä 0,5 mg kohdalla? Suuri osa käyttäjistä käyttää 1mg kynästä tuota puolta annosta ja myös monui lääkäri neuvoo näin."

Kerrohan sitten, miten kynä toimii. Mitä kynässä tapahtuu sen naksahtaessa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.5.25 12:31:28

Kyllä minä ainakin insuliinin määrän aina ite säätäny kynästä sellaiseksi kun sillä hetkellä tarvii, ei kai tämäkään nyt sen kummosempaa ole. Ei moiseen lääkäriä tarvita.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   30.5.25 12:31:53

Alkupainoni oli 98kg ja nyt siis 88kg. Olen edelleen ylipainoinen, mutta se valtava syömisen tarve on hävinnyt ja pikku hiljaa kohti parempia lukemia. Veriarvot ovat jo kohdallaan, samoin liikunta. Syömistottumuksissa on se suurin työ eikä se vielä vuodessakaan ole kohdallaan - toki Rybelsus antaa palautteen seuraavana yönä ;D Alkoholia ei pysty nauttimaan enää lainkaan, mikä tosin ei ole mikään harmi, koska en ennenkään paljon ottanut. Ruuan kanssa nautittu olut oli ennen suuri nautinto, mutta ei pysty enää, tulee niin huono olo.

Päivämäärä:   30.5.25 13:17:18

"Kyllä minä ainakin insuliinin määrän aina ite säätäny kynästä sellaiseksi kun sillä hetkellä tarvii, ei kai tämäkään nyt sen kummosempaa ole. Ei moiseen lääkäriä tarvita."

Tätä juuri tarkoitan. Maallikot ei ymmärrä lääkinnällisten laitteiden toimintaa ja lääkkeiden vaikutusmekanismia, joten mitään virallisten suositusten ulkopuolista informaatiota ei tulisi heille jakaa.

Kyse on siitä, minkälainen annos Ozempic-kynästä tulee ulos ja onko se joka kerta samanlainen vai ei. Insuliinikynien toimintamekanismi on erilainen kuin Ozempicin, ja myös insuliini on aivan eri asia kuin GLP-1-agonisti.

Lähettäjä: .ycc 
Päivämäärä:   30.5.25 13:27:53

Monilla tulee ihan hirveä lihaskato tuon ozempicin ja muiden laihdutuslääkkeiden käytön myötä. Syynä se, että ei pysty enää syömään mitä haluaa, ja helpointa syödä esim. leipää kuin vaikka broilerin koipi. Lisäksi kun kalorimäärä romahtaa yhtäkkiä, ottaa elimistö puuttuvat kalorit helpommin lihaksistosta kuin rasvakudoksesta, joten iso osa pudotetusta painosta tulee menetetystä lihasmassasta. Laihduttajan pitäisi aina syödä riittävästi proteiinia ja treenata lihaksiaan ihan tosissaan, mutta harva jaksaa sitä tehdä, ja lääkkeen myötä ei saa proteiinia kurkusta alas riittävästi.

Eli vaikka lääkkeen avulla saisikin painoa helposti pois, niin on siinä ongelmansakin. Mutta kukaan ei voi sanoa, miten juuri sinulla menee. Joillakin sivuoireet on niin hirveät, että lääkkeen käyttö on pakko lopettaa, kun toisilla sivuvaikutukset on lievät ja lääkkeen käyttö helppoa.

Sehän aloitetaan pienellä annoksella ja nostetaan siitä sitten. Voithan sinä sen pyytää kokeiluun.

Ja kuulemma niissä kynissä on enemmän lääkeainetta kuin mitä ohje sanoo, eli moni heittää hyvää lääkeainetta hukkaan. Tarkemmin en siitä tiedä, kun en ole niitä kyniä näpelöinyt, mutta moneen kertaan olen tuollaisia kommentteja nähnyt somessa ja joku videokin tullut vastaan. Eli kannattaa perehtyä siihenkin, niin saat yhdestä kynästä enemmän lääkettä irti. Joku enemmän tietävä voi toki tulla tähänkin kertomaan lisää.

Lähettäjä: No woman 
Päivämäärä:   30.5.25 13:48:09

Tuolla joku mainitsi aikaisemmin, että ärtyvän suolen oireyhtymä paheni ozempicillä. Itsellä se taas parani. Voihan toki osana olla parantunut ruokavalio. Mutta pääsin eroon kymmenien vuosien ripulista, joka esim aamuisin oli räjähdysmäistä. Ihanaa kun vatsa toimii tasaisesti, ennustettavasti ja uloste on kiinteää. Tuntuu, että nyt vihdoin ravintoaineet imeytyy

Lähettäjä: p6op6 
Päivämäärä:   30.5.25 14:45:04

Harmittavan monilla elintavoin tehtävä painonpudotus tyssää nopeasti, koska aloitetaan kitukuuri jolla odotetaan nopeita tuloksia, eikä se sitten onnistu, jolloin heittäydytään mässäämään entistä enemmän.

Lääkkeillä saa nopeita tuloksia, eikä tarvitse itse paljoa tehdä, koska lääke ohjaa syömään vähän ja huonosti.

Oikeastihan painonpudotuksen ei kuulu olla rajua ja nopeaa, mutta monilla tilanne on päässyt niin pahaksi, että painoa on saatava nopeasti alas. Ongelmatonta se ei ole, mutta niihin ongelmiin aletaan yleensä puuttua vasta sitten, kun paino alkaa olla sopivissa lukemissa ja tarkoitus on enää ylläpitää saavutettua painoa.

Kun BMI on reilusti 40 tuolla puolen, on elimistössä yleensä jotain jo pahasti pielessä, ja siihen on hankala puuttua lääkkeettömästi tai ilman lileä. Tiedän monia, jotka ovat tässä onnistuneet, mutta he ovat vähemmistöä painonpudottajien joukossa. Ja se tosiaan vaatii pitkäjäänteisyyttä, jota harvalla laihduttajalla on. Moni haluaa muutoksia kahdessa viikossa tai kuukaudessa, eikä kykene muuttamaan elintapojaan kahdeksi vuodeksi, että saisi painon pudotettua terveellisesti ja elintavoilla. Saati että ymmärtäisi, että painonpudotuksen jälkeen ei voi enää palata aiempiin elintapoihin, joilla liikakilot alunperinkin sai kerrytettyä.

Lääkkeet ei kaikille sovi, joten jos niitä ei voi käyttää, niin sitten lihotaan taas entiseen malliin, koska "ei tälle mitään voi". No varmasti voisi kyllä, jos niitä elintapojaan muuttaisi...

Minä havahduin lihomiseen ja aineenvaihdunnan jämähtämiseen 3 vuotta sitten, jonka jälkeen tein elintapamuutoksen vähän vaihtelevalla menestyksellä. Ei se aina helppoa ole ja tuloksia tule sormia napsauttamalla, mutta olen saanut tuloksia aikaan lääkkeettömästi. Minulla ei siis ole kokemusta koko elämän ajan lihavana olosta, mutta siitä kuitenkin on, että voi mennä useampi kuukausi, että insuliiniresistenssin saa taltutettua niin, että aineenvaihdunta alkaa toimia ja elämäntapamuutos näkyä ja tuntua. Mutta jos vain kiukuttelee kun ei laihtunutkaan kaksi kiloa kahdessa päivässä, niin eihän silloin kykenekään saamaan mitään pysyvää muutosta aikaan.

Yki kaverini pudotti lääkkeettömästi yli 60 kg kahdessa vuodessa. Oli melkoinen suoritus, kun ekan vuoden aikana lähti 40 kg ja toisen vuoden aikana yli 20 kg. Tuosta aikaa jo melkein 10 vuotta eikä kilot ole palanneet. Hän kuitenkin kolmen lapsen äiti, kolmivuorotyössä, yksinhuoltaja, joten tekosyitäkään ei suostunut latelemaan.

Jos lääkäreiden mielestä sinulla ei ole estettä kokeilla lääkettä, niin mikäs siinä sitten. Et välttämättä menetä kuin rahaa ja ehkä hyvinvointia, mutta ainakin sitten teidät, sopiiko lääke sinulle vai ei. Ja onhan niitä muitakin lääkkeitä, jos ozempic ei sovi.

Lähettäjä: majs 
Päivämäärä:   30.5.25 14:52:01

Onko Suomessa mahdollista saada ozempicia, jos ei ole ylipainoa? Vai onnistuuko se vain ulkomailla?

Päivämäärä:   30.5.25 14:58:34

Totta kai on jos on diabetes. Se nyt kuitenkin alkuperäinen ko.lääkkeen tarkoitus.

Lähettäjä: nana 
Päivämäärä:   30.5.25 15:16:40

Laihdutuslääkkeitä voi joutua käyttämään loppuelämän. Jos tavoitteena on lääkkeetön loppuelämä, niin lääkettä pitää käyttää aika kauan, että suolistobakteerikanta ehtii uudistua ja muodostua sellaiseksi, että painonhallinta onnistuu. Eli pari vuotta vähintään, jopa pidempään. Eikä se kaikilla onnistu lääkkeettömästi, jos elimistö ei vain tuota kylläisyyshormonia. Tai siis lihavillahan kylläisyyshormonia on jopa enemmän kuin hoikilla, mutta se ei toimi kuten kuuluu.

Mutta moni pitää ylläpitoannoksen todella matalana ja käyttää lääkettä harvemmin, kun tavoitteena ei ole enää pudottaa vaan ainoastaan ylläpitää saavutettu paino.

Jos ylipainoa on roimasti ja et vain kykene syömään järkevästi ja terveellisesti, eli suuhun tunkeutuu itsestään jatkuvasti turhia kaloreita ihan liikaa, niin silloin kannattaa ehkä pyytää lääkettä painonpudotuksen tueksi.

Minä olen pudottanut painoa lääkkeettömästi. Hidasta se on ja aineenvaihdunnan käyntiin saaminen vei aikaa ja vaati vähän vaivaa. Mutta onnistui siten, että poistin kaapeista kaiken turhan ja täytin kaapit vhh-ruokatarvikkeilla. Aina kun oli karsea syömishimo, niin söin kyllä, mutten mitään nautinnollista. Sellaista, joka on syötävää, mutta tylsää syötävää ja jopa pahaa. Minun kohdallani tämä oli maustamatonta jugurttia pelkiltään, koska makuaistini mukaan se on niin hapanta, että irvistyttää. Mutta sainpahan syödä niin paljon kuin huvitti. Eipä huvittanut syödä isoa määrää.

Positiivinen lopputulos tuosta oli se, että makuaistini tottui tuohon, enkä enää edes kaipaa juurikaan lisukkeita. Makuaistin totuttaminen vie yleensä aikaa, ja monillahan painonnousun syynä on se, että kaiken pitää olla mausteista, suolaista tai makeaa, todella hyvää että sitä mättää liikaa ihan vain amun vuoksi, ja suola kerää nestettä varsinkin hiilaripitoisen ruokavalion seurana. Ja makeasta tulee turhia kaloreita ja makeutusainekin toimii joidenkin kropassa kuten sokeri, joten pakottaa syömään, koska verensokeri humpsahtaa alas ja se horkka on ihan karsea. Minä tosiaan olen tuollainen, vaikkei minulla ole edes diabetesta! Mutta samaa olen kuullut monilta muiltakin, joten siksi ovat jättäneet makeutusaineetkin kokonaan ruokavaliostaan pois.

Olisin ollut valmis kokeilemaan myös laihdutuslääkkeitä, koska sairastan ahimishäiriötä, mutta koska diabetesta ei ole ja rahatilanne on huono, niin päätin kokeilla tuota vhh-ruokavaliota ja makuaistin uudelleenkouluttamista. Tärkeintä on syödä riittävästi proteiinia niin lihakset ei lähde, ja myös rasvaa, niin elimistö käyttää omaa rasvavarastoaan energiaksi. Minulla auttoi myös se, että syömishimon tullessa tein jotain, kuten siivosin tai järjestin kaappeja tai lähdin kävelemään korttelin ympäri. Talvella vain toppavaatteet lökäreiden päälle ja pihalle. Kroppa oppi sietämään syömishimoa ja keskittymään muuhun, ja tällä oli pääkopalle valtava vaikutus.

Toki jokaisen kroppa toimii eri tavalla ja itse olin vähän alle 40 v kun aloitin tämän elämäntapamuutoksen pari vuotta sitten, joten varmasti eri asia jollakin 70-vuotiaalla, jolla jo iän tuomaa kremppaakin kaiken muun lisäksi. Mutta lääkäreiltä olen saanut kehuja siitä, että teen lääkkeettömästi mahdollisimman paljon. On asioita, joita minunkin kohdalla pitää hoitaa lääkkeillä, mutta vasta sen jälkeen, kun elintavoilla on hoidettu se, mikä hoidettavissa on. Loput sitten lääkitään. En tarvitse verenpainelääkkeitä, mutta esim. thyroxinia kylläkin. Thyroxinkin tuntuu imeytyvän paremmin, kun ruokavalio on kunnossa. Se lääkitys aloitettiin jo vuosia ennen kunnollista elämäntapamuutosta.

Ja edelleen voisin aloittaa laihdutuslääkkeen, jos lääkkeettömästi ei vain onnistuisi. Mutta nyt näyttää onnistuneen ihan hyvin, eikä ole enää pitkä matka siihen painoon, joka on tavoitteena. Sitten alkaa ylläpitovaihe, joka on kuulemma se hankalin, koska monilla alkaa paino hiipiä ylös vähitellen... Saa nähdä.

Lähettäjä: i4i 
Päivämäärä:   30.5.25 15:19:14

"Meinaatko et tänä päivänä ihmiset ei tiedä miten syödä terveellisesti XD"

Aika harva tuntuu tietävän. Ainakin kun katsoo, mitä he syövät, vaikka väittävät syövänsä terveellisesti...

Päivämäärä:   30.5.25 17:31:08

Jos Ozempicin kanssa syö kunnolla proteiinia niin ei kai lihakset sitten lähde

Päivämäärä:   30.5.25 17:42:21

"Totta kai on jos on diabetes."

Kakkostyypin diabetes. Ykköstyyppiläisille ei määrätä.
Älkää viitsikö niputtaa näitä eri sairauksia samaan nippuun.

Lähettäjä: yö6 
Päivämäärä:   30.5.25 17:42:48

"Jos Ozempicin kanssa syö kunnolla proteiinia niin ei kai lihakset sitten lähde"

Lähtee ne, jos ei proteiinia syö ihan järjettömän paljon ja samalla treenaa lihaksia todella kovaa.

Ja kun ozempic aiheuttaa sen, etei ruoka uppoa entiseen malliin, on helpompaa syödä hiilareita kuin proteiinia. Varsinkin, jos sivuvaikutuksena on huonovointisuus tai vatsavaivat.

Lihasmassan ylläpito ja varsinkin kasvattaminen on miinuskaloreilla todella haastavaa. Suurimman osan elimistö toimii niin, että käyttää ensin ravinnokseen lihasmassaa, sitten vasta rasvaa. Ja kun on miinuskaloreilla, lähtee helpommin lihakset kuin rasva, koska proteiinia ei oikein voi varastoida elimistöön, kuten sokeria ja rasvaa. Proteiini on myös elimistölle työläämpää pilkkoa ravinnoksi, joten sitä menee enemmän hukkaan ravinnosta kuin rasvaa tai varsinkaan hiilareita. Siksi moni kalorivajeessa oleva kärsii hiilarihimosta, koska miinuskaloreilla olo on monille luonnotonta, jolloin elimistö kaipaa helppoa energiaa, eli sitä hiilaria. Siksi laihduttajilta vaaditaankin itsekuria, pitkäpinnaisuutta ja vähän tietoa aiheesta, ja myös siitä, mikä omalle kropalle sopii. Esim. minulle sopii kaura ja ruis, muttei vehnä. En siis liho, jos laihduttaessa syön jonkin verran kauraa tai ruista, mutta vehnä pilaa kaiken, myös kylläisyyden säätelyn.

Myös insuliiniresistenssi pistää kropan uusiksi, koska normaalilla aineenvaihdunnalla aineenvaihdunta toimii niin, että jonkin verran kaloreista menee aina läpi, eli kaikki syöty ei imeydy. Mutta insuliniiresistenssissä kaikki mahdollinen varastoidaan ja nimenomaan rasvaksi.

Siksi jokaisen kannattaisi muuttaa elintapojan niin, että saisi insuliiniresistenssin remissioon. Vaikuttaa terveyteen monilla tavoin positiivisesti.

Päivämäärä:   30.5.25 18:57:02

"Olen yrittänyt laihtua 30 vuotta (nuori aikuinen heroin chic -aikakaudella) ja sinä aikana lihonut 40kg."

Painonhallinta on pitkäjänteistä läpi elämän kestävää. Ei siitä lääkkeen aiheuttamasta laihtumisesta ole hyötyä, jos elämätavat ei muutu. Paino tulee takaisin. Tuskin tarkoitus on loppuelämän lääkettä ottaa?

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   30.5.25 19:18:05

Aloitin käytön tammikuussa ja todellakin suosittelen kokeilemaan jos peruselintavat on kunnossa. Kallista kamaa jos syö vähemmän mutta pelkkää sokeria, mikä kuulemma osalla käyttäjistä tapahtuu.

Itse päädyin pyytämään reseptin kun olin valmis tempaisemaan ranteet auki kun millään järkevällä ruokavaliollla ja liikunnalla paino ei suostunut liikahtamaankaan. Paino lähti välittömästi laskuun ja reipasta kyytiä, kahdessa kuukaudessa lähti n. 6kg ja sen jälkeen on mennyt melkein toinen mokoma. Annosta en ole nostanut 0,5 isommaksi. Minulla on selkeästi parantanut suolistoa, mutta jotain tutkimuksia onkin jo julkaistu, että crohnin tauti saattaisi vastata myös tähän lääkkeeseen erittäin hyvin.

Liikun edelleen paljon, lihaskatoa en ole havainnut. Pahoinvointi tulee liian pitkistä ruokailuväleistä, minkä itse olen päätellyt johtuvan siitä, että sokeriaineenvaihduntanion herännyt eloon. Ennen pystyin helposti olemaan 16h syömättä ilman mitään oireita, näläntunteen olen menettänyt jo joskus 15 vuotta sitten.. iloinen asia kun se alkaa palata- suolistohormoonini ehkä heräävät takaisin eloon? Kylläinen olo tulee edelleen tosi äkisti ja rasvaisia ruokia ja liharuokia ei tee mieli enää syödä oikein lainkaan. Veriarvot oli priimat aiemminkin, koska en ole ollut mikään rasvan -/ sokerin syöjä.

En voi kuin suositella kokeilemaan jos lääkäri sen kirjoittaa.

Päivämäärä:   30.5.25 19:40:43

Mua epäilyttää sen pahoinvoinnin takia. En mä voi töissä yrjöillä enkä jäädä saikulle.

Lähettäjä: Pesto 
Päivämäärä:   30.5.25 20:44:02

Ei pahoinvointia tule kaikille, mutta sitähän ei kyllä kokeilematta tiedä, miten juuri sinun elimistösi reagoi. Mulle ei ole tullut minkäänlaista pahoinvointia, ainoastaan lievää närästystä silloin tällöin. Sitä oli kyllä jo ennen Ozempicin aloittamista.

Mä olen lääkettä käyttänyt nyt 3 kk ja edelleen käytän vain sitä pienintä annosta eli 0,25 mg. En ole halunnut nostaa, koska nälän tunne on tälläkin pysynyt poissa. On ollut mukavaa, kun ei ole koko ajan nälkä. Tai siis ainakaan fyysinen nälkä, eihän tuo henkistä nälkää eli herkkuhimoja ole vähentänyt. Mut en halua kuitenkaan nostaa annosta vaan koitan opetella kestävämpää tapaa suhtautua ruokaan ja syömiseen, jotta lääkkeen voisi tulevaisuudessa lopettaa eikä paino lähtisi takaisin noususuuntaan.

Multa on lähtenyt tämän 3 kuukauden aikana noin 6 kg, minkä ajattelen olevan sopivan terveellinen tahti pysyvämpiä tuloksia ajatellen. Ruokaa pystyn syömään ihan normaaleita määriä eli ei Ozempicin käyttäminen automaattisesti tarkoita sitä, että söisi ihan minimaalisesti ja olisi jollain kitukuurilla. Mä olen kokenut, että tämä miten lääke mulla toimii, on tosi hyvä ja toivottavasti saisin sen avulla opeteltua terveellisemmän ruokavalion ja pääsemään herkkukoukusta irti.

Päivämäärä:   30.5.25 20:52:14

"Itse päädyin pyytämään reseptin kun olin valmis tempaisemaan ranteet auki kun millään järkevällä ruokavaliollla ja liikunnalla paino ei suostunut liikahtamaankaan."

Millä aikavälillä ei lähtenyt laskuun? Totta kai se laskee jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Se on pitkäjänteistä hommaa. Pikavoittoihin pääsee tuolla lääkkeellä, mutta se paino tulee takaisin jos jatkaa entisillä elintavoilla.

Päivämäärä:   30.5.25 20:53:48

"Mä olen kokenut, että tämä miten lääke mulla toimii, on tosi hyvä ja toivottavasti saisin sen avulla opeteltua terveellisemmän ruokavalion ja pääsemään herkkukoukusta irti."

Painonpudotus ja painon ylläpito vaatii itsekuria. Sitä ei saa mistään lääkkeestä.

Päivämäärä:   30.5.25 22:07:16

Oon aatellu et se just vie sen makeanhimon pois

Päivämäärä:   30.5.25 23:10:54

En minä lääkettä moiti. Ihan hyvä keksintö. Pitää vain muistaa sitten laskea vähän mitä syö ja mitä kuluttaa, niin ei pääse paino taas nousemaan. Tiedän kyllä miten hankalaa se on, mutta kurinalaisuudella se paino tippuu ja pysyy sitten aisoissa. Itse laihdutin kovalla työllä 18 kiloa ja taas olisi edessä painonpudotus, kun on päässyt lähes entisiin mittoihin. Vaatii jatkuvaa tarkkailua, varsinkin vanhemmalla iällä.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   30.5.25 23:17:54

Miksi otsikoidaan isoja ongelmia noilla kuuluisuuksilla tämän käytöstä...En tajua,eikö sitä voi vaan sitten lopettaa käyttöä jos jotain isompaa haittaa tulee?
Esimerkkinä Sharon Osbourne.
Kun hän on laihtunut liian laihaksi omasta mielestään,niin miksei lopeta ja anna kropan palautua..

Lähettäjä: -14 kg 
Päivämäärä:   30.5.25 23:19:22

Kyllä minä ainakin toivon, että saan käyttää lääkettä lopun ikääni tai niin kauan kuin mahdollista. En minä muitakaan lääkityksiäni lopeta oireiden lakattua...

Päivämäärä:   30.5.25 23:27:53

Pitkäaikaskäytön haitoista vain ei ole vielä mitään tietoa?

Päivämäärä:   30.5.25 23:29:34

"Kyllä minä ainakin toivon, että saan käyttää lääkettä lopun ikääni tai niin kauan kuin mahdollista. En minä muitakaan lääkityksiäni lopeta oireiden lakattua.."

Onko sinulla jokin sairaus joka pakottaa käyttämään lääkettä? Itsekurin puutos ja laiskuus ei ole sairauksia.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   30.5.25 23:36:09

Mä sain tämän lääkkeen diabetes 2:een ja saan myös kelakorvauksen. Olen asennoitunut niin, että käytän tätä loppuelämäni. Niin käytän thyroksiniakin.
On se vaikea osan myöntää, että joillakin voi oikeasti olla puutetta tästä suolistohormonista ja vointi kohenee, kun saa sitä käyttöönsä. Kai pidätte samanlaista saarnaa myös muita hormoneja käyttäville ihmisille? Ai, ette. Miksei?

Lähettäjä: Nonnii 
Päivämäärä:   30.5.25 23:37:02

Lonkkaröntgenissä käyny ja verikokeet otettu vastauksista lääkäri ma soittaa ja aloitetaan Ozempic. Tiedän ettei ole todellakaan mikään pikalaihdutuslääke mutta jospa sais ohjautuun ruokailurytmin oikealle mallille eli aamupalan syönti on opeteltava ja säännöllinen ruokarytmi . Nyt keviästi eilinenki meni ilman aamupalaa ja iltapäivällä vähän jasit kappas tuliki tilattua pitzaa ja ihan nuin vaan uppos kunnon mättölätty :-/ Niin ja monesti sitä luulee muka etten oo syöny paljoa mittään koko päivänä mutta kun rehellisesti laskee ne kaikki napostelut niin heleposti syönyt ihan tarpeeksi ja liikaakin ja illalla hirveä "nälkä"ja pohjaton mahalaukku. Viikolla kväin buffetlounaalla ja tuli syötyä varmaan kolmen edestä ruokaa ja illalla taas että mitä sitä taas söisi..

Päivämäärä:   30.5.25 23:37:24

Jos on diabetes kaksi niin sitten sen ymmärtää, että käyttää loppuelämänsä.

Lähettäjä: ei oma 
Päivämäärä:   30.5.25 23:53:32

Onko kukaan kokeillu Topimaxia? Auttoiko? Tuliko oksettavaa oloa?

Päivämäärä:   31.5.25 00:23:41

"Painonpudotus ja painon ylläpito vaatii itsekuria. Sitä ei saa mistään lääkkeestä."

Kuinka paljon olet itse laihduttanut ilman Ozempicia? Kuinka paljon Ozempicilla?

Päivämäärä:   31.5.25 00:34:11

18 kiloa kuten totesin.Ilman lääkkeitä. En ole käyttänyt laihdutuslääkettä enkä aio, koska minulla ei ole kakkostyypin diabetesta.

Päivämäärä:   31.5.25 00:34:49

Kalorit vain pitää laskea päivittäin mitä syö.

Päivämäärä:   31.5.25 00:36:42

Eli et pysty vertaamaan laihduttamista ozempicilla ja ilman sitä.

Päivämäärä:   31.5.25 02:20:43

No en, koska en sairasta kakkostyypin diabetesta. Se lääke on tarkoitettu kakkostyypin diabeteksen hoitoon, ei "viihdekäyttöön".

Päivämäärä:   31.5.25 02:22:03

Ja se paino nousee sitten lääkkeen lopettamisen jälkeen, jos ei elintapoihin tule muutosta.

Päivämäärä:   31.5.25 02:24:01

Normaali terve ihminen laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö. Onhan se tietenkin tylsää jos joutuu itse tsemppaamaan, eikä kaikkea tule sormia napsauttamalla.

Lähettäjä: Mistä tietää 
Päivämäärä:   31.5.25 06:29:57

"Normaali terve ihminen laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö."

Sen kun tietäisi onko normaali terve ihminen. Ei se nyt kovin normaalilta ja terveeltä ihmiseltä kuulosta, että suoliston hormoonia tukevalla lääkkeellä saa vihdoin tuloksia eli tästä voi päätellä ettei se suolisto ole toiminut kuten kuuluu.

Minulla alkoi painon hallinta ongelmat lasten tulon jälkee ja jo raskaus aikana sekoittivat koko kehon ihan totaalisesti. Suolisto ei toiminut, jatkuvat hiiva ja bakteerivaginoosi tulehduksen vaikka ruokavalio oli kunnossa. Lopulta sain estolääkityksen. Tuon jälkeen painon hallinta on ollut vaikeaa. En vaan enää ole voinut syödä normaalisti kuten ennen.

Päivämäärä:   31.5.25 08:12:30

Lihomisesta ei tiedetä vielä kaikkea ja tulevina vuosikymmeninä tulee varmasti uusia tutkimustuloksia. Olen takuuvarma että jonakin päivänä tämä syö vähemmän kuluta enemmän jankutus loppuu ja tiedetään ettei se kaikilla mene niin. Siihen asti pitää vaan jaksaa noita pätijöitä sietää.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   31.5.25 08:15:50

. Kuukausien. Ja lopulta oli ihan sama söinkö miinuskaloreja vai ns. Normaalikalorit niin mitään eroa ei painossa tapahtunut. Äläkä tule kertomaan aikuiselle ihmiselle, etten osaa laskea tai huijaan itseäni. Liki viisikymppisenä on ihan turha valehdella itselleen, lääkärilleen tai ravintoterapeutille jos haluaa saada apua. Paino lähti jyrkkään nousuun 40-vuotiaana eikä sen jälkeen ole reagoinut mihinkään ns. normaaliin painonhallintakeinoon, siihen asti minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ruokavaliolla ja liikunnalla.

Jos laihtuminen ja painonhallinta olisi kaikille helppoa niin näitä lääkkeitä ei edes olisi keksitty.

Päivämäärä:   31.5.25 11:12:07

"Ja se paino nousee sitten lääkkeen lopettamisen jälkeen, jos ei elintapoihin tule muutosta."

Niin sullako oli kokemusta vain siitä että paino nousee ilman lääkettä tehdyn laihdutuksen jälkeen?

Lähettäjä: niikko 
Päivämäärä:   31.5.25 11:35:37

Rasva ei toki tyhjästä ilmesty ihmisen kehoon, eli läskiä kukaan ei liho ilman että ravintoa menee sisään yli sen oman kulutuksen, eli siinä mielessä laihtuaksesi syö vähemmän kuin kulutat on ihan pätevä lause jatkossakin. Mutta syyt syömisen hallitsemattomuudelle tai vaikka ns hitaalle energiaaineenvaihdunnalle on ihmisillä moninaisia, siihen näistä lääkkeistä voi moni saada apua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.25 11:52:51

"En ole käyttänyt laihdutuslääkettä enkä aio, koska minulla ei ole kakkostyypin diabetesta."

Painonpudotus on hyväksytty semaglutidin käyttötarkoitus, eli kyse ei ole pelkästään diabeteslääkkeestä. Kauppanimi (ja hinta) viralliselle laihdutuslääkkeelle on eri, mutta kynässä on tismalleen samaa tavaraa (Ozempic vs. Wegovy) ja se tulee samalta tehtaalta. Tuon diabetes-väitteen levittäminen on virheellistä informaatiota, ja luulisi että siitä olisi jo kaikki lukutaitoiset päässeet eroon. Semaglutidi ei ole ainoa lääkeaine maailmassa, joka on alun perin kehitetty johonkin tarkoitukseen ja myöhemmin käyttö on laajentunut.

"mamalla taitaa olla parempaa tietoa kuin lääketieteen tai farmasian koulutuksen omaavilla sekä lääkkeen valmistajilla. Hienoa! Etenkin, kun mama ajattelee tämän tiedon olevan myös maallikoille sovellettavissa. Vielä hienompaa!"

Ja tämäkin on ainakin asiaan perehtyneiden lääkäreiden jakama asia ja ymmärrettävissä ihan perusmatikalla (kun ymmärtää, paljonko sitä ainetta siinä kynässä on). Ainakin erilaisten facebook-ryhmien mukaan myös matalasti koulutetut eläkeikäiset Ritvat ja Sirpat selviävät tästä soveltamisesta ilman ongelmia. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei riitä älli päässä moiseen.

Päivämäärä:   31.5.25 12:41:15

"Ja kun ozempic aiheuttaa sen, etei ruoka uppoa entiseen malliin, on helpompaa syödä hiilareita kuin proteiinia. Varsinkin, jos sivuvaikutuksena on huonovointisuus tai vatsavaivat."

No kenellä on ja kenellä ei ! Vaikka ärtynyt suolisto rauhoittui ozempicillä niin ei se tykkää hiilareista yhtään sen enempää kuin ennenkään..oireet eivät niin rajuja kuin ennen, mutta huomaan ettei tykkää. Kasviksia menee koko ajan enemmän ja enemmän, tietoisesti yritän valita proteiinia lisäksi joka ruoalle. Ihan samanlaisia valintoja kuin laihduttaessa ilman lääkkeitä, että niistä tulisi pysyviä tapoja. Ihan tavallisen salaatinkin maku vain on paljon parempi kuin ennen ja vaikka suklaata edelleen napostelen niin tosiasia on, että se oikeasti maistuu "voiselta" tai jotenkin rasvaiselta eikä siltä ihanalta suklaalta.. seuraava tapa siis mistä pyristellä eroon kun se ei oikeasti ole enää niin hyvää !

Lähettäjä: Sivuistaseuraaja 
Päivämäärä:   31.5.25 13:00:47

Mistähän se johtuu, että ihmisillä on tarve tulla tällaiseen keskusteluun louskuttamaan leukoja, vaikka ei olisi edes kokemusta aiheesta. Tyylillä "Koska minä en haluaisi käyttää.." tai "Koska minun ei tarvitse/tarvinnut.." .. niin kukaan muukaan ei voi/saa? Vaikka lääkärit sen lääkkeen näkee parhaaksi määrätä, he ovat väärässä? Miksei ihmiset voi olla vain iloisia toisten puolesta? Että sanoisikin "Itse en tätä tarvinnut (/haluaisi edes kokeilla), mutta onpa ihanaa, että siitä on sinulle apua!".

Päivämäärä:   31.5.25 13:23:23

" .
Päivämäärä: 31.5.25 08:12:30

Lihomisesta ei tiedetä vielä kaikkea ja tulevina vuosikymmeninä tulee varmasti uusia tutkimustuloksia. Olen takuuvarma että jonakin päivänä tämä syö vähemmän kuluta enemmän jankutus loppuu ja tiedetään ettei se kaikilla mene niin. Siihen asti pitää vaan jaksaa noita pätijöitä sietää."

Sinusta tuntuu siltä. Tottahan se on uskottava sitten. Lääke on tarkoitettu kakkostyypin diabetekseen, ei laiskuuteen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.5.25 13:30:44

Eikös ne ole vähä niinku sama asia? Itseaiheutettu sairaus täysin. Itsellänikin on ja ei voi väittää etteikö olisi oma syy, ahneus ja laiskuus.

Lähettäjä: lyly 
Päivämäärä:   31.5.25 13:56:41

"Normaali terve ihminen laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö."

Eikä tarvitse olla edes terve. Riittää, että sairaus on hallinnassa tai remissiossa.

Monilla on lihomisen taustalla insuliiniresistenssi ja sen syynä elintavat. Eli kun elintavat korjaa, saa insuliiniresistenssin remissioon, ja voi mieltää itsensä terveeksi niin kauan, kuin noudattaa niitä terveellisiä elintapoja. Mutta monilla homma tyssää siihen, kun ei viitsitä noudattaa niitä terveellisiä elintapoja, jolloin tarvitaan lääkkeitä, kun "Emmä voi tälle mitään".

2-tyypin diabeetikoillakin on aika yksilökohtaista, saako sairauden remissioon vain elintavoilla, vai pitääkö sen lisäksi käyttää lääkkeitä diabeteksen hoitoon. Jokaisella ei mene samalla tavalla. Mutta d2:stakin hoidetaan ensisijaisesti elintavoilla.

Kun kyseessä on vaikea lihavuus, niin sen taustalla on yleensä jotain ihan muuta kuin laiskuus ja mukavuudenhaluisuus. Silloin yleensä tarvitaan jotain apukeinoa, jolla saadaan elintavat muutettua ja paino laskuun.

Mutta vähemmällä lihavuudella, jos mitään liitännäissairauksia ei vielä ole, pitäisi elintavoilla saada niin iso hyöty, että lääkityksen merkitys on aika vähäinen ja se on vain tukena.

Vaatii pitkäjänteisyyttä ja vähän järkeäkin. Ihmiset yleensä koettavat laihduttaa jollain pikadieeteillä ja kitukuureilla, ja varsinkin naisilla on tapana syödä rasvattomasti ja proteiinittomasti, pelkkiä hiilareita ja makeutusaineita, ja sitten kiukutellaan kun ei jaksa, kauhee nälkä, paska fiilis, eikä paino edes laske. No ei tuolla tavalla varmasti laskekaan. Varsinkaan, jos sitä kuuria jatkaa vain kaksi viikkoa ja sen jälkeen palaa normaaliin.

Minullakin meni useampi kuukausi, ennen kuin kroppa alkoi insuliiniresistenssin jälkeen tuntua taas normaalilta. Ei ole nopeaa hommaa, mutta onnistuin ilman lääkkeitä. Mutta tiedän monia, joilla huonot elintavat on vain niin juurtuneet, kun on kivempaa katsoa leffaa ja syödä keksejä kuin leffaa katsoessa olla syömättä tai syödä vaikka kasviksia ja jumpatakin samalla vaikka 5-10 minuuttia. Siinä jää tunnin mittaisesta leffasta vielä 50-55 minuuttia, jonka aikana ei tarvitse jumpata...

Lähettäjä: iena 
Päivämäärä:   31.5.25 14:17:18

Minusta on aika jännä, että ozempicia ja muita laihdutuslääkkeitä vastustetaan sillä, että "niin paljon uutisoidaan riutuneen laihoiksi laihduttaneista entisistä lihavista", ja puolustellaan sillä, että "kun on puute suolistohormonista niin tuo lääke tuo avun ja voi vihdoin syödä ja olla kuin terve ihminen".

Ei kyllä ole kovin tervettä, että lääkkeen seurauksena on riutunut ja lihakseton, huonovointisuuden avulla, kaikki lihakset ja rasvat pois ja on sitten ihan zombin näköinen.

Eli pitäisikö ajatella, että ne, joille laihdutuslääkkeestä tulee huono olo, maha- ja suolistovaivoja, oksentelevat, menettävät lihaksensa ja näyttävät ihan kuoppanaamopilta, eivät tuota kyseistä lääkettä oikeasti tarvitse, kun he eivät saaneet sillä aikaan tervettä ja hyvää oloa ja ulkomuotoa?

Vai miksi on niin paljon niitä karsean näköisiä laihdutuslääkkeillä laihduttaneita? Eiväthän he kaikki ole mitään laihoja tai varsinkaan alipainoisia, vaan paljon on myös edelleen ylipainoisia, jotka ovat entistä sairaampia ja todella huonovointisen näköisiä.

En mitenkään usko, että kaikki nuo ovat käyttäneet lääkettä aivan liian isolla annoksella, kuten 2 mg/vk, kun olisi pitänyt käyttää vain 0,5 mg/vk. Kyllä noita karsean näköisiä on myös heissä, jotka ovat käyttäneet lääkettä vain matalalla annoksella. Eli heillä ei silloin ollut puutetta kylläisyyshormonista vaan lihavuuden taustalla oli joku muu syy.

Aineenvaihduntaongelmat, jossa elimistö ei päästä yhtään energiaa hukkaan vaan kaikki varastoidaan rasvaksi, on ihan eri asia kuin kylläisyyshormonin puute. Mutta ozempichan on alun perin kehitetty tuohon aineenvaihduntaongelmaan, jotta sokeriarvot saadaan kuntoon. Ja silti sitä käytetään ja mainostetaan suolistohormonina? En ole lääkäri, joten en ihan ymmärrä tätä. Voisiko joku selittää, jos enemmän tietää?

En ole itse käyttänyt lääkkeitä painonhallintaan, olen pitänyt omat kiloni kurissa ja laihduttanut lääkkeettömästi. Mutta tiedän monia, jotka ovat lääkkeillä laihduttaneeet. Joillekin ne sopii, toiset ovat joutuneet lopettamaan esim. munuaisarvojen nousun vuoksi. Lääkkeiden käyttö on mielestäni ok, jos se on vain tukikeino ja pääkeino on elintavat. Eli lääkettä käytetään vain kyetäkseen parantamaan elintapoja. Mutta sitä en ymmärrä, että lääkettä käytetään vain määrien rajoittamiseen, mutta ruokavalio muutetaan ihan mässäilyksi ja liikuntaa ei harrasteta yhtään, kun "ei mun tarvi kun laihdun tän lääkkeen avulla". Tuollaisiakin olen nähnyt, joten en keksi sitä omasta päästäni.

Päivämäärä:   31.5.25 14:28:54

"Lääke on tarkoitettu kakkostyypin diabetekseen, ei laiskuuteen."

Miksi on paha asia että sillä lääkkeellä moni pystyy estämään kakkostyypin diabetekseen sairastumisen?

Sun logiikalla kakkostyyppiläiset ovat kaikki vain laiskoja ja itsekurittomia jotka eivät ole viitsineet tsempata. Ja sä olet valmis hoitamaan heitä vasta sitten kun ovat jo sairastuneet mutta et halua auttaa estämään sairastumista.

Lähettäjä: ittr 
Päivämäärä:   31.5.25 15:18:33

Ennen vanhaan ihmiset liikkuivat enemmän, tekivät ruumiillista työtä ihan arkisina kotitöinä aamusta iltaan, liikkuivat omin voimin, ja ruokavaliokin oli ihan erilainen ja annoskoot toista kuin nykypäivänä.

Kun miettii minun lapsuuttani, 80-90 -lukuja, niin eipä meillä kotona syöty herkkuja kuin juhlissa ja synttäreinä, pizzoja ei ostettu ikinä ja eineksiäkään ei juuri syöty. Ruokana oli lähes aina perunaa ja lihaa tai perunaa ja kalaa. Isä metsästi ja kalasti. Lihaa ei kaupasta ostettu, eli ei syöty nautaa tai possua vaan hirveä, poroa, jne. Kala oli taimen, rautu, siika, jne. Ei mitään rasvaista lohta. Annoskoot ihan järkeviä, eikä mussutettu ja naposteltu koko aikaa. Toki me lapset söimme aamiaiseksi muroja ja välipalana leipää, mutta annoskoot oli järkeviä, ja me liikuimme paljon kun kavereiden kanssa kirmattiin ulkona, juostiin ja kiipeiltiin. Eli tuli sitä liikuntaakin ja lihakset joutui käyttöön. Ei meillä juotu edes mehua eikä oikein maitoakaan. Janojuomana oli vesi.

Nykyään marketit pursuaa lähinnä jotain ultraprosessoitua, sekasörsseliä, jota ei ihmisravinnoksi juuri kannata edes nimittää. Juuri sitä, josta lihovat ja lihavat rääkyvät sylki lentäen, että "tiedättekö te, kuinka paljon ruokateollisuus käyttää siihen, että ruokiin lisätään aineita, jotka ovat kuin huumetta ja johon jää koukkuun!!!". Jos nuo kuuluvat isoina annoksina perusruokavalioon, niin ei ihme, että paisuu kuin taikina. Mutta kuka on pakottanut aloittamaan noiden turhien ruokien syönnin? Miksi niitä siis syödään? Koska ne on helppoja. Ei viitsitä ostaa kasviksia ja hedelmiä, kun ne on niin tylsiä ja työläitä. Helpompaa ostaa se keksi- tai muropaketti ja sipsipussi. Mutta onko ne ruokaa? Ei.

Kokeilkaapa joskus vaikka kuukauden ajan syödä mahdollisimman puhtaasti. Jättäkää pois kaikki ylimääräiset hötöt, myös makeutusaine ja alkoholi. Kun tekee mieli syödä, niin syökää, mutta vain jotain mahdollisimman vähän prosessoitua. Eli pelkkää kurkkua, kesäkurpitsaa, maustamatonta jugurttia, jne. Jättäkää pois kaikki turhat lisukkeet ja ylimääräiset mausteet. Totuttakaa elimistönne ja makuaistinne ihan perusjuttuihin. Kaurapuurossakin on pelkkää vettä ja hiutaleita, ei muuta. Ei edes suolaa, ellei lääkäri ole määrännyt teitä lisäämään suolaa ruokavalioonne. Yleensä ei ole, koska suomalaiset syövät ihan liikaa suolaa.

No, sitten alatte rääkyä "No mut ei se oo sama asia! Mä haluun suklaata kun on menkat! Mun on pakko saada keksiä kun muuten tulee nälkä ennen lounasta! Mä tarvin sen sipsipussin ja siiderin että voin rentoutua työpäivän jälkeen!! Ei puuro maistu miltään jos siinä ei oo sokeria, suolaa, voita, maapähkinävoita, marjoja, raejuustoa ja mehukaittoa!!". No, ettepä silloin voi syyttää lihomisestanne muita kuin itseänne, kun ette tajua, että elämäntapamuutos tarkoittaa sitä, että teette MUUTOKSEN elintapoihinne...

Kun tekee mieli syödä, niin keksikää tekemistä. Jos väsyttää, niin ettei jaksa muuta kuin tuijottaa töllöä pää ruoka-astiassa, niin jättäkää töllö ja ruoka-astia pois ja löhötkää ilman virikkeitä silmät kiinni. Jos tekee mieli laittaa töllö päälle tai ottaa puhelin kouraan, niin ei teitä silloin väsytä, joten voitte nousta ylös ja tehdä jotain järkevää. Siivotkaa vaikka kotianne, lähtekää kävelylle korttelin ympärille, tehkää viimein joku korjausurakka, joka on roikkunut tekemättä jo neljä vuotta. Alkakaa liikkua enemmän kävellen ja polkupyörällä. Jättäkää höttömössöt kauppaan.

Ihanko oikeasti ette vain voi sille mitään, että lihotte ja olette niin lihavia? Vai voisitteko tehdä jotain, kuten pysäyttää painonnousun ja saada voinnin kohenemaan, koska muutitte elintapanne paremmiksi?

Moni rääkyy, että terveellinen syöminen on kallista. Onko? Onko se oikeasti sen kalliimpaa, kuin epäterveellinen syöminen? Minulla ei ainakaan ruokalaskut kasvaneet, kun jätin ostamatta niin paljon höttöä, joten oli varaa ostaa terveellisiä perusruoka-aineita. Katsoin aina, mikä on sesongissa ja tarjouksessa ja ostin sen mukaan. En ostanut enkä osta edelleenkään mitään kalliita lihoja ja kasviksia tai proteiinivanukkaita, vaan ihan perusjuttuja. Jää aika paljon rahaa säästöön, kun jättää hötöt ostamatta, ei syö jotain välipaloja koko hereilläoloaikaa, ja syö mahdollisimman puhtaasti. Ei se ole sen kalliimpaa, kuin mehut, limsat, murot, pizzat, trendikkäät valmisvälipalat, jne.

Ihan omasta kokemuksestani puhun. Minullakin meni elintavat ihan soossiksi, kun asuin itsekseni, sain ostaa kaupasta mitä huvitti ja syödä mitä tahdoin ja miten paljon tahdoin. Ja kyllä, minulle tuli huono olo ja lihoin. Olin riippuvainen niistä höttömössöistä. Mutta en minä siitä syytä ketään muuta kuin itseäni. Minähän ne hötöt kaupasta kärryyn ladoin ja suuhuni tungin, ei kukaan muu. Kun päätin tehdä muutoksen, ja myös pysyä siinä X ajan (eli vuoden), niin onnistuin saamaan painoa alas lääkkeettömästi. Mutta jos alan taas ostaa ja syödä herkkuja, niin sille tielle uppoaa helposti, ja sieltä on vaikea mönkiä pois. Mutta ihan oma vika se on joka kerta, joten en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, kun taas niitä mässyjä ostin ja söin.

Jos ette kykene tekemään tuota muutosta terveempiin elintapoihin ilman ozempicia, niin aloittakaa ozempic. Mutta on se kyllä jännä, jos pelkän ozempicin voimalla ostoskärrynne ohjautuu hevi-osastolle muro- tai keksihyllyn sijaan, ja ozempicin vuoksi ette ostakaan mysliä vaan raejuustoa. Silloin se on kyllä tooodella jännä lääke, kun se ohjaa ostoskärryänne kaupassa ja nostelee käsiänne tiettyjen ruokatarvikkeiden kohdalla ja jättää toiset ruokatarvikkeet hyllyyn...

Päivämäärä:   31.5.25 15:29:27

Paasati paasati paa

Lähettäjä: ittr 
Päivämäärä:   31.5.25 15:34:39

"Sinusta tuntuu siltä. Tottahan se on uskottava sitten. Lääke on tarkoitettu kakkostyypin diabetekseen, ei laiskuuteen."

"Eikös ne ole vähä niinku sama asia? Itseaiheutettu sairaus täysin. Itsellänikin on ja ei voi väittää etteikö olisi oma syy, ahneus ja laiskuus."

Onko se kaikilla kuitenkaan itse aiheutettu? Kuten äskeisessä kommentissani kerroin, niin ei meillä kotona mässätty jatkuvasti herkkuja ja oltu liikkumatta. Isäni on kotoisin "korvesta", koko elämänsä ollut ruumiillisessa työssä, lapsesta lähtien tehnyt vaikka mitä kun kotinsa oli täynnä työtä jotta arki sujui, hänelle metsästäminen, marjastaminen, kalastaminen oli elämäntapa koko elämänsä ajan, työ oli fyysinen, kulki paljon kävellen ja pyörällä, ruokavalio oli melko puhdas, kun ei hän mitään muroja ja karkkeja syönyt, mutta silti sairastui 2-tyypin diabetekseen, järkevästä ruokavaliosta ja liikunnallisista elämäntavoistaan huolimatta. Ja tarvitsi lääkityksen sen sairautensa hallintaan, eli ei saanut sitä oireettomaksi elintavoillaan.

Mitähän muuta hän olisi voinut lääkkeettömästi tehdä?

BMI:n mukaan oli vähän ylipainoinen, muttei todellakaan lihava. Ei hän ollut plösö ja löllö. Alkoholiakin meni aika vähän, saattoi olla ihan hyvin vuoden-pari juomatta kokonaan. Lihasta hänessä kyllä oli ja kunto oli hyvä. Ehkä se oli hänen kohdallaan jotenkin geeneissä?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.5.25 15:49:39

Onhan jo tieteellisesti selvitetty, että kakkostyyppejä on monenlaisia (tästä oli Diabetes-lehdessä pitkä juttu). Ykköstyyppihän iskee kuin jumalan miekka elintavoista välittämättä. Kakkostyypistä osalla on elintavat syynä, osalla ei.

ittr kirjoitti asiaa elintavoista. Terveellinen ruoka saisi olla edullisempaa, koska nythän köyhän kannattaa ostaa kaloripitoista höttöä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.