Lähettäjä: ittr
Päivämäärä: 31.5.25 15:18:33
Ennen vanhaan ihmiset liikkuivat enemmän, tekivät ruumiillista työtä ihan arkisina kotitöinä aamusta iltaan, liikkuivat omin voimin, ja ruokavaliokin oli ihan erilainen ja annoskoot toista kuin nykypäivänä.
Kun miettii minun lapsuuttani, 80-90 -lukuja, niin eipä meillä kotona syöty herkkuja kuin juhlissa ja synttäreinä, pizzoja ei ostettu ikinä ja eineksiäkään ei juuri syöty. Ruokana oli lähes aina perunaa ja lihaa tai perunaa ja kalaa. Isä metsästi ja kalasti. Lihaa ei kaupasta ostettu, eli ei syöty nautaa tai possua vaan hirveä, poroa, jne. Kala oli taimen, rautu, siika, jne. Ei mitään rasvaista lohta. Annoskoot ihan järkeviä, eikä mussutettu ja naposteltu koko aikaa. Toki me lapset söimme aamiaiseksi muroja ja välipalana leipää, mutta annoskoot oli järkeviä, ja me liikuimme paljon kun kavereiden kanssa kirmattiin ulkona, juostiin ja kiipeiltiin. Eli tuli sitä liikuntaakin ja lihakset joutui käyttöön. Ei meillä juotu edes mehua eikä oikein maitoakaan. Janojuomana oli vesi.
Nykyään marketit pursuaa lähinnä jotain ultraprosessoitua, sekasörsseliä, jota ei ihmisravinnoksi juuri kannata edes nimittää. Juuri sitä, josta lihovat ja lihavat rääkyvät sylki lentäen, että "tiedättekö te, kuinka paljon ruokateollisuus käyttää siihen, että ruokiin lisätään aineita, jotka ovat kuin huumetta ja johon jää koukkuun!!!". Jos nuo kuuluvat isoina annoksina perusruokavalioon, niin ei ihme, että paisuu kuin taikina. Mutta kuka on pakottanut aloittamaan noiden turhien ruokien syönnin? Miksi niitä siis syödään? Koska ne on helppoja. Ei viitsitä ostaa kasviksia ja hedelmiä, kun ne on niin tylsiä ja työläitä. Helpompaa ostaa se keksi- tai muropaketti ja sipsipussi. Mutta onko ne ruokaa? Ei.
Kokeilkaapa joskus vaikka kuukauden ajan syödä mahdollisimman puhtaasti. Jättäkää pois kaikki ylimääräiset hötöt, myös makeutusaine ja alkoholi. Kun tekee mieli syödä, niin syökää, mutta vain jotain mahdollisimman vähän prosessoitua. Eli pelkkää kurkkua, kesäkurpitsaa, maustamatonta jugurttia, jne. Jättäkää pois kaikki turhat lisukkeet ja ylimääräiset mausteet. Totuttakaa elimistönne ja makuaistinne ihan perusjuttuihin. Kaurapuurossakin on pelkkää vettä ja hiutaleita, ei muuta. Ei edes suolaa, ellei lääkäri ole määrännyt teitä lisäämään suolaa ruokavalioonne. Yleensä ei ole, koska suomalaiset syövät ihan liikaa suolaa.
No, sitten alatte rääkyä "No mut ei se oo sama asia! Mä haluun suklaata kun on menkat! Mun on pakko saada keksiä kun muuten tulee nälkä ennen lounasta! Mä tarvin sen sipsipussin ja siiderin että voin rentoutua työpäivän jälkeen!! Ei puuro maistu miltään jos siinä ei oo sokeria, suolaa, voita, maapähkinävoita, marjoja, raejuustoa ja mehukaittoa!!". No, ettepä silloin voi syyttää lihomisestanne muita kuin itseänne, kun ette tajua, että elämäntapamuutos tarkoittaa sitä, että teette MUUTOKSEN elintapoihinne...
Kun tekee mieli syödä, niin keksikää tekemistä. Jos väsyttää, niin ettei jaksa muuta kuin tuijottaa töllöä pää ruoka-astiassa, niin jättäkää töllö ja ruoka-astia pois ja löhötkää ilman virikkeitä silmät kiinni. Jos tekee mieli laittaa töllö päälle tai ottaa puhelin kouraan, niin ei teitä silloin väsytä, joten voitte nousta ylös ja tehdä jotain järkevää. Siivotkaa vaikka kotianne, lähtekää kävelylle korttelin ympärille, tehkää viimein joku korjausurakka, joka on roikkunut tekemättä jo neljä vuotta. Alkakaa liikkua enemmän kävellen ja polkupyörällä. Jättäkää höttömössöt kauppaan.
Ihanko oikeasti ette vain voi sille mitään, että lihotte ja olette niin lihavia? Vai voisitteko tehdä jotain, kuten pysäyttää painonnousun ja saada voinnin kohenemaan, koska muutitte elintapanne paremmiksi?
Moni rääkyy, että terveellinen syöminen on kallista. Onko? Onko se oikeasti sen kalliimpaa, kuin epäterveellinen syöminen? Minulla ei ainakaan ruokalaskut kasvaneet, kun jätin ostamatta niin paljon höttöä, joten oli varaa ostaa terveellisiä perusruoka-aineita. Katsoin aina, mikä on sesongissa ja tarjouksessa ja ostin sen mukaan. En ostanut enkä osta edelleenkään mitään kalliita lihoja ja kasviksia tai proteiinivanukkaita, vaan ihan perusjuttuja. Jää aika paljon rahaa säästöön, kun jättää hötöt ostamatta, ei syö jotain välipaloja koko hereilläoloaikaa, ja syö mahdollisimman puhtaasti. Ei se ole sen kalliimpaa, kuin mehut, limsat, murot, pizzat, trendikkäät valmisvälipalat, jne.
Ihan omasta kokemuksestani puhun. Minullakin meni elintavat ihan soossiksi, kun asuin itsekseni, sain ostaa kaupasta mitä huvitti ja syödä mitä tahdoin ja miten paljon tahdoin. Ja kyllä, minulle tuli huono olo ja lihoin. Olin riippuvainen niistä höttömössöistä. Mutta en minä siitä syytä ketään muuta kuin itseäni. Minähän ne hötöt kaupasta kärryyn ladoin ja suuhuni tungin, ei kukaan muu. Kun päätin tehdä muutoksen, ja myös pysyä siinä X ajan (eli vuoden), niin onnistuin saamaan painoa alas lääkkeettömästi. Mutta jos alan taas ostaa ja syödä herkkuja, niin sille tielle uppoaa helposti, ja sieltä on vaikea mönkiä pois. Mutta ihan oma vika se on joka kerta, joten en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, kun taas niitä mässyjä ostin ja söin.
Jos ette kykene tekemään tuota muutosta terveempiin elintapoihin ilman ozempicia, niin aloittakaa ozempic. Mutta on se kyllä jännä, jos pelkän ozempicin voimalla ostoskärrynne ohjautuu hevi-osastolle muro- tai keksihyllyn sijaan, ja ozempicin vuoksi ette ostakaan mysliä vaan raejuustoa. Silloin se on kyllä tooodella jännä lääke, kun se ohjaa ostoskärryänne kaupassa ja nostelee käsiänne tiettyjen ruokatarvikkeiden kohdalla ja jättää toiset ruokatarvikkeet hyllyyn...
|