Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies pisti suoraan vakiomausteensa maistamatta 2

Lähettäjä: Ruuan häpäisy 
Päivämäärä:   27.5.25 09:18:29

Aloitus tässä uudestaan :

Yleensä eletään sopuisasti jos joku sen haluaa tietää, mutta välillä miehen ajattelemattomuus saa minut raivoksi. Tänään aiheena ruoka.

Tein lasagnea. En nyt itse mankeloinut niitä levyjä ja näin, mutta en myöskään ihan valmisaineksista, eli kohtalaisen työläs ruokahan se ainakin minusta on. Ja makumaailma pyrkii olemaan siis tietenkin italialainen, oman maan valkosipulitkin eikä mitään homeen makuisia. Mielestäni tuli suunmukaista ruokaa joka sellaisenaan on oikein hyvää.

Mies otti lautaselleen ruokaa, itse olin jo pöydässä enkä ajatellut mitään ennenkuin kiikutti annoksensa pöytään. Siihen se oli sitä lasagnea maistamatta ladannut päälle ne normaalit makkaramausteensa. Sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia. Majoneesia.

Sanoin että jos olisin älynnyt, niin olisin aivan ehdottomasti kieltänyt laittamasta tuollaista teollista skeidaa tähän vaivaa nähneeseen ITALIALAISTYYPPISEEN ruokaan. Mies katsoi hölmönä. Niin, että maistoitko koko ruokaa ensin ??? En.

Pikku sanailua mies kohautteli olkiaan että ihan hyvää tämä näinkin on. IHAN HYVÄÄ?? Sanoin että en ikinä enää tee ruokaa tällä lailla häpäistäväksi. Että ihan tosissaanko sinä pistät sinapit ajattelematta yhtään mitään?! Että tässä on lasagnea eikä mitään saa´tanan kotlettia ja ranskiksia!!!

Juu kyllä voi ajatella että mitäs tuosta sitten. Itse olen sitä mieltä että vaikka ruoka on syömistä varten ja tämä on ensimmäisen maailman katastrofi numero 1, niin on käytöstavattomuutta ja tolloutta toimia ruuan kanssa noin.

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10066737&t=10066737

Re: Mies pisti suoraan vakiomausteensa maistamatta 2

Päivämäärä:   27.5.25 09:18:59

"Miksi miehen pitäisi kotikeittiössään syödä kuten italialainen.

Nykypäivänä lähes kaikkea pitää ymmärtää ja kaikkien pitää saada olla oma itsensä. Häihin pitää saada pukeutua vaikka tennareihin ja jumppatrikoisiin. Mutta ruuan kanssa näköjään pitää edelleen hienostella ja syödä muiden mieliksi eri tavalla kuin haluaisi. Jopa kotona oman puolison seurassa.

Kai sä nyt sen oman puolison jo tunsit ennestään. Tuliko nuo mausteet nyt ihan yllätyksenä tällä kerralla. Vai teitkö nyt ensimmäistä kertaa jotain "hienoa ruokaa". Minusta lasagne on ihan tavallista ruokaa. Ei siitä numeroa tarvitse tehdä, jos nyt et ole sitä jollain kultahipuilla maustanut ja juustoja itse kypsytellyt vuosia kellarissa."

Voi jeesus :D Todellakin jonkun sanoin, hötöläisillä lähti tämä aihe täysin laukalle.

Niin, minä olen nyt marttyyri, kotinatsi, vahtaan miehen syömistä sisällä sekä ulkona ja tokihan minulle tuli miehen käytös vieläpä yllätyksenä. Lisäksi en voi mitenkään kyetä maustamaan ruokaa(lasagnea) niin että se menisi lähellekään italialaisesta JOLLOIN on aivan luonnollista että mieheni MAISTAMATTA EDES SITÄ läträä sinapit ja majoneesit siihen. Ollaanhan Suomessa, mauttoman ruuan pesässä!

Sanokaa nyt vielä että kun mainitsin ne dolmat : että EI OLE HUONOIHIN TAPOIHIN KUULUVAA, jos itse maistamatta tuuttaisin ulkomaalaisen tuttuni vaivalla tekemään ruokaan perinteisiä suomalaisia pöytämausteita.

Mahtava ketju, pakko oli tehdä kakkososa vaikka kuivuisi heti kasaankin :D

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   27.5.25 09:39:09

Eli tää oli vaan trolli. Ok, nothing to see here!

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   27.5.25 09:43:51

Minä teen meillä ruoat, myös sen lasagnen. Ja hui, laitan syödessä kotona siihen lasagnen päälle ketsuppia. Tätä en tokikaan tee ravintolassa tai Italiassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.25 09:47:49

Saisin varmaan lapikasta jos yrittäisin puuttua miehen ketsupin käyttöön.

Lähettäjä: Mörkö 
Päivämäärä:   27.5.25 09:49:07

Aloittaja, vaikka sinun ruokasi on suomalaisen mautonta (mitähän se tarkoittaa...?) niin iso osa meistä tekee todella maukkaita ruokia.

Päivämäärä:   27.5.25 09:55:52

Mörkökin trollaa.

Lähettäjä: Kyynel 
Päivämäärä:   27.5.25 09:56:42

Mörkö//Suomalaisen mauton varmaan tarkoittaa sitä, että kotimaiset tomaatit, parmesaani raaste, lasagne levyt yms. On ehkä vähän eri luokkaa kuin siellä Italiassa. Ei ne mausteet kauheasti sitä ruokaa pelasta, jos raaka-aineet on keskinkertaiset ja Suomessa ne sitä ovat verrattuna italialaisten raaka-aineisiin. Se, että aloittaja kokee tekevänsä italialaista herkku lasagnea niin väitän ettei se suomesta saatavilla raaka-aineilla ole nähnytkään italialaista lasagnea. Toki se voi olla hyvää ainakin meidän suomalaisten mielestä, mutta en lähtisi vertaamaan italialaisten lasagneen.

Lähettäjä: Mörkö 
Päivämäärä:   27.5.25 09:58:13

Sinä mouruat nyt siitä, miten sinulla on oikein hieno ulkomaalainen tuttava, jonka tekemään ruokaan et voi TUUTATA ketsuppia. Ovatko suomalaiset tuttavasi sitten enemmän itsesi kaltaisia? Eivät niin hienoja joten pierrään ja tuuttaillaan?

Päivämäärä:   27.5.25 10:00:33

"ruuanlaittajakin voi loukkaantua siinä missä syöjä ( tai te ) loukkaantuu siitä kun joku sanoo käytöstavoista."

Se miten joku ruokansa maustaa, ei liity käytöstapoihin. Kotona, arki-iltana, oman perheen kesken aterioidessa voi vapaasti syödä annoksensa juuri niillä mausteilla kuin haluaa. Kunhan ei syö suu auki tai puhu ruoka suussa tms, jotka ovat huonoja käytöstapoja. Pitkissä suhteissa sitä kumppanin valmistamaa ruokaa on lisäksi maistettu ennemminkin, joten kumppanin tapa käyttää mausteita on tiedossa jo maistamattakin.

Päivämäärä:   27.5.25 10:14:24

Kyllä meillä on kotona opetettu, että jos joku tekee ruokaa, siitä ollaan kiitollisia ja kiitetään. Sitä myös aina maistetaan ja vasta sitten päätetään tykätäänkö. Vaikka ei tykkää, kiitetään. Ja jos ei tykkää, saa maustaa, mutta vasta maistettuaan. Ruoka on ehkä polttoainetta, mutta pointti ei olekaan se ruoka vaan se aika, jonka toinen on käyttänyt ruokaan. Esim tässä tapauksessa lasagne on aika hidas ruoka tehdä (ja siivota), jos keittelee itse kastikkeet ja muut. Eli en ihmettele, että aloittaja olisi toivonut miehen edes maistavan miltä se maistuu. Ehkä mieskin voisi yllättyä, että muutkin maut kun makkispekkis kaikilla mausteilla on ihan hyvää.

Itse kyllä tekisin miehelle makaronia ja jauhelihaa, saa sitten laittaa siihen sellaiset kastikkeet kun tykkää ja söisin itse lasten kanssa ne työläämmät ruuat, joissa on joku muukin maku, jos mies ei vaivautuisi edes maistamaan ruokaa ilman mausteitaan. Toki jos maistettuaan toteaa, että ei kiitos, saa lisätä ihan mitä tykkää.

Tosin meillä mun onneksi on tilanne, että mies kokkaa paljon mua paremmin joten yleensä en joudu edes ruokaa laittamaan. Jos joskus harvoin laitan, kyllä tuo aina sen syö.

Päivämäärä:   27.5.25 10:23:19

"Kyllä meillä on kotona opetettu, että jos joku tekee ruokaa, siitä ollaan kiitollisia ja kiitetään. Sitä myös aina maistetaan ja vasta sitten päätetään tykätäänkö. Vaikka ei tykkää, kiitetään. Ja jos ei tykkää, saa maustaa, mutta vasta maistettuaan."

Tietysti ruoasta kiitetään ja jos sitä oma-aloitteisesti syö lautasellisen, niin ei se varmasti huonoa ole ollut. On outo ajatus, että maustaminen tarkoittaisi ettei tykkää ruoasta?

Lähettäjä: Möö 
Päivämäärä:   27.5.25 10:27:38

On epäkunnioittavaa ruuanlaittajaa kohtaan maistelematta käydä maustamaan ruokaa. Aloittaja halusi tarjota makuelämyksen ja toista se ei kiinnostanut pätkääkään - ymmärrän aloittajan suivaantumisen. Toki junttiudesta on vaikea päästä eroon, mutta kai sitä voisi edes yrittää?!?

Päivämäärä:   27.5.25 10:34:31

"Mies otti lautaselleen ruokaa, itse olin jo pöydässä enkä ajatellut mitään ennenkuin kiikutti annoksensa pöytään."

Ap olisi voinut ennakkoon kertoa tarjoavansa poikkeuksellisen makuelämyksen, eikä istua mitään puhumatta pöydässä kuin kyseessä olisi tavisruoka.

Päivämäärä:   27.5.25 10:39:40

Puhuitko miehen kanssa, että olet nyt panostanut ruokaan ja haluaisit hänen maistavan sitä ilman omia mausteitaan ensin? Vai pitikö miehen osata lukea ajatuksia?

Päivämäärä:   27.5.25 10:43:23

Möö maistelee ihan jokaista ruokaa ennen kuin lisää sinne sinappia, ketsuppia, salaattikastiketta yms.?

Pitäisi varmaan itsekin pahoittaa mieli, kun moni laittaa esim. Hyvän lihaisan yrteillä maustetun paremman makkaran päälle sinappia tai ketsuppia, kun makkaran päälle nyt kuuluu se sinappi ja/tai ketsuppi. Tai mennään hyvä hernekeitto pilaamaan sinapilla, puhumattakaan joulukinkusta jonka maku peittyy sinappiin. Muurikkaletujen makeansuolainen maku peitetään mansikkahillolla jne. Juu en välitä ketsupista, sinapista, hilloista yms. Joten pitäisi varmaan päättää että minun makumaailmani on meidän perheessä ainoa oikea ja vaatia muita syömään ruoka samalla tavalla kuin minä, kun ne ruoathan pilataan mausteilla, kun minä en kyseisistä mausteista tykkää ja olenhan minä sen ruoan tehnyt.

Päivämäärä:   27.5.25 10:50:27

Miksi aloittaja ei vaan voi nauttia itse siitä suun myötäisestä lasagnestaan ja antaa miehen nauttia siitä niillä mausteilla joista tykkää? Miksi mies olisi jotenkin velvoitettu syömään sitä sellaisena, joka sattuu olemaan aloittajan määritelmän mukaisesti hyväksyttävää?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.5.25 10:54:21

Ja miksi noin hienossa talossa on teollisesti tuotetut maustekastikkeet ja kurkkusalaatti?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.5.25 10:56:01

Mitä siis mies vastaa, kun miehelle sanoo asiasta?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   27.5.25 11:08:06

Kyllä muakin v*tuttaisi, jos olisin nähnyt vaivaa jonkun asian eteen ja toinen paskoo sen ihan mitään ajattelematta. Tulee helposti mieleen monia muitakin ihan vastaavia tilanteita, joissa ei osoiteta mitään huomaavaisuutta toisen vaivannäköä kohtaan. Mites vaikka seuraavat:

- Siivoat kämpän kunnolla vieraita vasten. Puoliso tulee sisään, lampsii ympäri kämppää kuraisilla kengillä ja jättää sotkut siivoamatta.
- Järjestät lapselle rippijuhlat kaikkine tarjoiluineen ja vieraineen, mutta juuri sinä päivänä lapsi päättääkin pelata pleikkaa huoneessaan.
- Annoit vanhemmillesi mietityn ja tarpeellisen lahjan, joka päätyy roskiin saman tien, ei edes kierrätykseen voitu antaa.

Jos nyt jonkun kerran joku haluaa vähän tavanomaista enemmän panostaa läheisiinsä, niin onko se nyt oikeasti liikaa vaadittu osoittaa jonkinlaista arvostusta asiasta? Tuollainen ympäriinsä paskominen osoittaa vain suurta välinpitämättömyyttä läheisiään kohtaan, ja välinpitämättömyys jos mikä on rakkauden vastakohta.

Päivämäärä:   27.5.25 11:11:31

Kai se mies saa oman asuntonsa sotkea. Samoin kuin oman annoksensa maustaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.5.25 11:16:16

Tavis, miehen voi heittää saappaineen ulos tuossa tilanteessa. Vanhemmille voi puhua.

Lapsi voi itsekin osallistua rippijuhliensa valmisteluun. Jos vetäytyisi huoneeseensa pelaamaan kun vieraat tulevat, pleikka olisi poissa nopeammin kuin oksat suutarin joulukuusesta.

Päivämäärä:   27.5.25 11:26:30

Kylläpä on vimma vääntää ja kääntää minun taloni hienoksi ja tuttavanikin niin hienoksi että.

Ei. En tee jonkun italialaisrouvan veroista ruokaa jne. Enkä käyttäytyisi moukkamaisesti tuota dolma_tuttavaakaan kohtaan.

Hienosti sivuutetaan asioita ja aletaan kuvittelemaan sivusta muuta ja pidetään ihan ookoona sitä että toisen tekemää ei tarvitse kunnioittaa yhtään. Ja nyt on kyse ruuasta.

Jos oltaisiin lämmitetty halpaa valmislasagnea, en olisi tuhahtanut mitään.

Ajatuksia ei toki tarvitse lukea mutta sanoin miehelle että tämä ei ole mitään sinappiruokaa sitten.

Päivämäärä:   27.5.25 11:26:37

”Kai se mies saa oman asuntonsa sotkea. Samoin kuin oman annoksensa maustaa.”

Juuri näin! Itse siivoaa jälkensä ja itse syö ruokansa.

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   27.5.25 11:33:58

Mistä se mies olisi voinut tietää, että juuri tällä kerralla ruoka ei olekaan sitä mautonta skeidaa homeisine naapurin valkosipuleineen?

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   27.5.25 12:03:27

Kyllä on aloittajalla mennyt tunteisiin, kun kaikkia ei kiinnostakaan "makuelämykset", mitä pyytämättä yritetään väkisin tuputtaa. Varmaan tunsit miestäsi sen verran, että hän lisää tietyt mausteet ja lappaa eväät ääntä kohti sen enempää asiasta nauttimatta ja miettimättä. Ja se on ok. Miksi siis halusit varta vasten kehittää tilanteesta ongelman?

Päivämäärä:   27.5.25 12:09:10

Öö, minä sanoin etukäteen kyllä.

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   27.5.25 12:13:42

Jahas, eli provohan tämä. Ööööö.

Päivämäärä:   27.5.25 14:15:14

Jos kerta provo niin jonkin aikaa tämä elinvoimaa sai :D huonomminkin on provot menestyneet.

Lähettäjä: Ai jee 
Päivämäärä:   27.5.25 14:17:25

Mitä sitten jos onkin provo? Aloittaja haluaa keskustella juuri tästä asiasta.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   27.5.25 14:43:28

Hyvinhän tämä provoksi kommentteja kerää. Mutta esim. "Mies otti lautaselleen ruokaa, itse olin jo pöydässä enkä ajatellut mitään ennenkuin kiikutti annoksensa pöytään."

Jos aloittaja on oikeasti vaivautunut tekemään hyvää ruokaa vaivalla, niin miksi ottaa sitä itse ensin, ei kata lasagnea pöytään ja marssii itsekkäästi ensin pöytäänkin xD

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.5.25 14:49:39

Ymmärrän kyllä aloittajaa, että harmittaa. Toisaalta aloittaja ei voi sitä kontrolloida, millä toinen ruokansa maustaa. Kuulostaa vaan niin käsittämättömältä yhdistelmältä tuo näin ulkopuolisen korvaan.

Pakko myöntää, että ruoka on minulle tosi tärkeä juttu ja näen mieluusti vaivaa sen eteen. Harmittaisi tosi paljon, jos olisin tehnyt jotain spesiaalia ja vieras laittaisi maistamatta sen päälle jäätävät määrät ties mitä - syntyisi fiilsi, että miksi edes yritin mitään. Toisaalta en tapaile mieslapsia ja en ole koskaan nähnyt aloittajan kuvailemaa käytöstä, niin vaikea olisi sanoa lopullisesta reaktiostani. Silti koen, että snagarimausteet kuuluu pääsääntöisesti sinne snagarille.

Päivämäärä:   27.5.25 14:53:51

Oikeasti ja oikeasti. Oikeasti sitä voi takertua kaikkeen lillukkaan eikä halua nähdä asian pointtia. Edelleen, kuinka moni siellä pressan linnassa alkaisi pyytämään ketsuppia?

Yksi vastasi viisastelemalla että " ei tule sellaista tilannetta " - mikä mainio väistöliike:D ??

Ei kukaan, ikinä, pyytäisi siellä ketsuppia ruokaansa. Jos pyytäisi ja tarjoilija sanoisi että tämän ruokalajin kanssa ei ole tarkoitettu sellainen mauste, niin eipä kukaan nillittäisi vastaan. Italiassakaan lasagneen, eikä tuolla Lähi-Idässäkään dolman seuraksi, ei kukaan vaatisi ketsuppia tai sinappia. Jännä vielä että itse asiassa KYSYMÄTTÄ JUNTEINKIN suomalainen sen tajuaisi. Täällä ei tarvitse tajuta mitään tuollaista, sehän on täysin luonnollista että täällä pitää sanoa tuollainenkin erikseen. 99% junteista tajuaa muualla ihan sanomattakin. Koska jostain kaivautuu esiin se vieraskoreus ja opetetut käytöstavat. Oma muija.. pyh, teki safkaa vaan.

Onneksi melko moni on tajunnut tämän pointin. Ja osa myös hiffasi että minä itsekin sanoin tätä maailman ensimmäiseksi ongelmaksi. Silti.

Päivämäärä:   27.5.25 14:54:01

”Jos aloittaja on oikeasti vaivautunut tekemään hyvää ruokaa vaivalla, niin miksi ottaa sitä itse ensin, ei kata lasagnea pöytään ja marssii itsekkäästi ensin pöytäänkin xD”

Itse mietin tätä samaa, on haluttu panostaa ja ilahduttaa. Mutta sitten kattaus niin arkista kuin olla ja voi.

Päivämäärä:   27.5.25 14:56:37

Voihan juntit ja maailman ensimmäiset ongelmat :D. Miksi tarjoilijan tai oman puolison kanssa eri mieltä oleminen on nillittämistä?

Päivämäärä:   27.5.25 14:57:13

Aloittaja kuitenkin siis jo seurustelee ja asuu mieslapseksi muuntuneen herrasmiehensä kanssa ja tämä hänen kulinaristimiehensä nyt vain yhtäkkiä koki transformaation käytöstavattomaksi mieslapseksi. Pitäisköhän viedä ukko sairaalaan tutkimuksiin?

Päivämäärä:   27.5.25 14:59:18

No oletpa hyvä sinäkin jutuissasi.

Päivämäärä:   27.5.25 14:59:23

"Tietysti ruoasta kiitetään ja jos sitä oma-aloitteisesti syö lautasellisen, niin ei se varmasti huonoa ole ollut. On outo ajatus, että maustaminen tarkoittaisi ettei tykkää ruoasta?"

No jos pitää lisätä mausteita niin silloinhan se implikoi sitä, että ruokaa laittanut ei ole maustanut sitä syöjän mieleiseksi. Mikä siis esim suolaa tai pippuria vähän lisätessä on ainakin omasta mielestäni ihan eri asia kuin jonkun kaikki maut alleen peittävän kastikkeen lisääminen. Itse esim en pippurista välitä enkä sitä juuri ruokiin laita, joten en pahastu jos joku sitä lisää. Mutta jos olisin tehnyt jonkun vaikka pastakastikeen ja joku maistamatta päättäisi että haluaa koko kastikkeen maun peittää ketsupilla niin kyllä mä ehkä vähän katsoisin kieroon. Miksi olisin käyttänyt aikaa maustamiseen ja maisteluun kastiketta tehdessä, jos se koko työ peitettäisiin sitten ketsupilla kuitenkin. Mulle on opetettu, että ensin maistetaan ja sitten vasta arvioidaan. Toki jos ei ole hyvää niin laittaa sitten sitä ketsuppia. Mutta jos se olisi oletus niin helpommallahan sitä tarjoaa jotain valmista purkkikastiketta ja pastaa, kun se kuitenkin sitten maistuu ketsupin jälkeen ketsupille.

Toisaalta musta on ylipäätään hassu ajatus, että toisen tekemisiä ei yhtään tarvitsisi tai haluaisi kunnioittaa. Oli kyse sitten siivoamisesta tai ruoanlaitosta. Jos haluaa syödä ruokaa joka aina maistui makkispekkiksille kaikilla mausteilla, kai sen ruuan voi sitten tehdä itse. Jos joku muu sen tekee ja vielä ajattelee ja näkee vaivaa ruuan tietyn tehdäkseen, kyllähän hän varmasti toivoo ihmisten siitä tietystä ruuasta pitävän. Eli siis myös maistavan sitä kuten hän sen on tarjolle laittanut. Sitten jos lämmitetään kaupan makaronilaatikkoa niin ihan sama.

En kyllä ymmärrä sitä, kenen mielestä "mies saa omassa talossaan sotkea". Jos toinen on siivonnut niin kyllähän se kielii rajusta piittaamattomuudesta toisen olla siitä yhtään välittämättä. Jäätävää minä,minä asennetta ajatella että "minulla on oikeus, minä kyllä kotona saan". Samalla tavalla se on sen toisen koti ja jos hän yhteisen kodin eteen tekee hyvää, kai sitä työtä voi myös kunnioittaa perus käytöstavoilla. Eli esim suomessa kun on tapana kulkea ilman kenkiä sisällä, ottaa ne kengät ja rapaiset vaatteet pois eteisessä.

Päivämäärä:   27.5.25 15:00:15

. , lasagnehan on itsessään aika työläs ruoka, jos hauduttaa ragua useamman tunnin, pilkkoo vihannekset ja tekee bechamelin itse, siihen päälle kasaaminen, tunti uunissa + lisäkkeet. Ei me ainakaan sitä arkena tehdä.

Toki jos käsitys lasagnesta on valmisjauhemausteet jne, niin sen saa nopeastikin tarjolle. Oletin kuitenkin aloituksesta, että aloittaja ei tällainen oikaisija ole.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   27.5.25 15:06:37

Vai on aloittajalla pressanlinnan juhlien veroiset lasagnetarjoilut, missä täytyy käyttäytyä vastaavalla tavalla.

Vai etkö huomaa mitään eroa siinä, että ollaanko spesiaalissa tilaisuudessa, missä käyttäydytään hieman eri tavalla, vai kotikeittiössä. Etikettijuhlissa toki joutuu moni menemään hiukan epämukavuusalueelleen. Mutta arkena arkiruokaa kotona syödessä kyllä saa olla oma itsensä. Ja sellaisena täytyy puoliso hyväksyä, jos kerran on yhteen päädytty. Kyllä, lasagne on ihan tavallista ruokaa.

Kyllä aloittaja nyt taisi ihan itse paisutella asiaa ja kun kaikki vastaajat eivät vastanneet toivotulla tavalla, niin selittelyineen ja vertailuineen asia vain paisuu yhä suuremmaksi. Piti vielä ihan kakkososa tehdä, että pääsee jankkaamaan kuinka mies ei arvosta. Ehkä sun kannattaa vain palata lämmittämään eineksiä kuten ennenkin, kun lasagnen valmistaminen oli liian suuri koetinkivi parisuhteelle

Päivämäärä:   27.5.25 15:09:16

"
En kyllä ymmärrä sitä, kenen mielestä "mies saa omassa talossaan sotkea". Jos toinen on siivonnut niin kyllähän se kielii rajusta piittaamattomuudesta toisen olla siitä yhtään välittämättä. Jäätävää minä,minä asennetta ajatella että "minulla on oikeus, minä kyllä kotona saan". Samalla tavalla se on sen toisen koti ja jos hän yhteisen kodin eteen tekee hyvää, kai sitä työtä voi myös kunnioittaa perus käytöstavoilla. Eli esim suomessa kun on tapana kulkea ilman kenkiä sisällä, ottaa ne kengät ja rapaiset vaatteet pois eteisessä"

Siis kuka toinen siellä miehen talossa asuu? Nyt on kuitenkin puhuttu omasta ruuasta, ja tätä keissiä on verrattu miehen omaan taloon. Jos joku siivoaa toiselle talon, ja tietää että toisella on tapana marssia kengät jalassa sisään, niin eikö tälle voi sanoa, että nyt on siivottu? Ja miksi Suomi kelpaa nyt esimerkiksi tähän?

Päivämäärä:   27.5.25 15:12:28

Onkohan pressan juhlissa koskaan tarjoiltu lasagne pastaa?

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   27.5.25 15:12:35

Mä kyllä ymmärrän aloittajaa, mullakin nousee verenpaine jos mieheni tekisi jotain vastaavaa, sillä teen todella hyvää ruokaa ja näen sen eteen vaivaa niin ei siihen kyllä mitään majoneesia töräytetä. Saisi mies tehdä sapuskansa ihan itse jos maistamatta rupeaa tuunailemaan.

Päivämäärä:   27.5.25 15:13:56

Mm: Niin niin, voi voi toivoinko vain myötätuntoa. Ei, tämä on suorastaan viihdyttävää lukea miten moukkia ihmiset ovat.

Väänsit pressanlinnankin meiningit ylösalaisin. Voi ei, pitääkö puoliso hyväksyä sellaisenaan? Koskaan ei saa sanoa että nyt vähän tapoja.

Lasagne on Saarioisten lootasta tavallista valmisruokaa. Mutta jos se tehdään senkin verran itse mitä minä tein, se ei ansaitse sinappia päällensä. Ai niin, mutta täällähän päätettiin että mautonta skeidaahan se minun tekemänä kyllä oli, joten makkispekkislisukkeet lähinnä paransivat sitä.

Esimerkiksi se dolma, mitä koskeviin kysymyksiin kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan koska eivät kehtaisi maistamatta sotkeakaan sitä samalla tavoin kuin mieheni teki lasagnelleni. Se ruoka vie myös aikaa. Olisiko kohteliasta ja kunnioittavaa tuutata sinapit siihenkin päälle? Huhuu?

Päivämäärä:   27.5.25 15:20:30

Päivänselviä trollailuja/päiväunia ja tätit sitten leikkivät aivan kuin eivät tietäisi ja vastailevat tosissaan. Erikoista väkeä.

Päivämäärä:   27.5.25 15:21:41

Itse sinä aloitit sen mauttoman skeidaamisesi.

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   27.5.25 15:32:03

Jos mies olisi tosiaan maistanut ja sitten mättänyt ne kurkkusalaatit ja ketsupit päälle, niin olisiko tilanne ollut eri? Olisiko se tehnyt tilanteesta OK:n ja pyyhkinyt pois harmituksen?

Päivämäärä:   27.5.25 15:37:33

En ymmärrä miksei Suomi kelpaisi esimerkiksi maasta, jossa ei kuljeta yleensä kengät jalassa sisällä. Ainakin Jenkit on huono esimerkki, kun siellä ei kenkiä riisuta ollenkaan.

"Siivoat kämpän kunnolla vieraita vasten. Puoliso tulee sisään, lampsii ympäri kämppää kuraisilla kengillä ja jättää sotkut siivoamatta."
"Kai se mies saa oman asuntonsa sotkea."

Näihin kommentteihin viitaten. En ymmärrä miksi mies saisi tässä tapauksessa sotkea talon. Tai nainen sen puoleen, jos toinen on sen siivonnut. Alunperin erimerkissä mun nähdäkseni puhutaan YHTEISESTÄ kodista, jos kerran pariskunnasta toinen on asunnon siivonnut ja toinen sotkee. Samalla tavalla aloittaja on yhteisessä kodissa laittanut yhteistä ruokaa. Ei ole mitään "miehen kotia", on yhteinen koti jonka eteen tehdään yhdessä asioita. Jos haluaa elää kuin sika pellossa, kannattaakin olla se oma koti, erityisesti nyt siivoamiseen liittyen. Tai sitten tehdä se ruoka itse niin saa tehdä just sellaista kun haluaa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   27.5.25 15:39:25

Aloittaja, en tiedä millaiset miehesi mieltymykset ovat tai kuinka hyvä kokki olet (hänen mielestään), mutta onko mahdollista, että hän ei yksinkertaisesti pidä lasagnesta ylipäätään (muttei ole sanonut sitä syystä x tai y) ja siksi mätti siihen kyselemättä mausteita jotka peittävät sen maun?

Päivämäärä:   27.5.25 15:42:18

Kyllä jenkeissäkin riisutaan kengät, mutta pointti oli, että kun ensin haukutaan ja juntitellaan suomalaiset, niin yhtäkkiä pitääkin ottaa mallia :D

Päivämäärä:   27.5.25 15:45:27

Mä en kyllä ole koskaan ajatellut, että lasagnen valmistaminen ihan tavallisesti alusta itse olisi joku hurraamisen arvoinen suoritus. En ole koskaan tehnyt mistään puolivalmisjutuista niitä kastikkeita. Mutta varmasti jos yleensä käyttää vain eineksiä ja puolivalmiita, niin ihan itse ruuan tekeminen sitten on draaman arvoinen asia.

Minusta kämpän sotkeminen nyt ei ihan ole siihen verrannollinen, että tässä suuressa ruokadraamassa mies ei aiheuttanut kenenkään toisen ruualle mitään vahinkoa. Sotkuista joutuisi muutkin kärsimään.

Päivämäärä:   27.5.25 15:45:31

"No oletpa hyvä sinäkin jutuissasi."

No, jään kyllä silti näille sun jutuille kakkoseks ;)

Päivämäärä:   27.5.25 15:51:05

Ällö//Jos aloittaja olisi lasagneen nähnyt noin paljon vaivaa niin hän olisi siitä kyllä maininnut. Ei ole maininnut eli tuskin on tehnyt lasagnea oikeaoppisesti italialaisittain.

Päivämäärä:   27.5.25 16:00:58

Kyynel, mutta alussahan hää juuri kertoi nähneensä vaivaa?

"Tein lasagnea. En nyt itse mankeloinut niitä levyjä ja näin, mutta en myöskään ihan valmisaineksista, eli kohtalaisen työläs ruokahan se ainakin minusta on. Ja makumaailma pyrkii olemaan siis tietenkin italialainen, oman maan valkosipulitkin eikä mitään homeen makuisia. Mielestäni tuli suunmukaista ruokaa joka sellaisenaan on oikein hyvää."

Me ei koskaan tehdä lasagnea arkena, se vie liiaksi aikaa.

Päivämäärä:   27.5.25 16:04:12

"pitääkö puoliso hyväksyä sellaisenaan? "

Tässäpä hyvä kysymys sinulle itsellesi. Pitääkö miehesi hyväksyä sinut tuollaisena takakireänä piikana vai voiko hän pyytää sinua "vähän" relaamaan?

Päivämäärä:   27.5.25 16:06:57

Ällö//Se ettei kastikkeita ota valmiina purkista tarkoita suoraan sitä, että kastiketta haduttelee tuntitolkulla yms. Jos katsoo noita ohjeita niin harvassa ihan oikeasti sitä kastiketta haudutellaan tuntitolkulla, vaikka se kastike ei tule purkista. Jos aloittaja olisi tehnyt lasagnen italialaisittain haudutuksineen yms. Niin hän olisi siitä kyllä maininnut. Ei maininnut vaan puhui vain vähän paremmista raaka-aineista ymmärtämättä että se haudutus yms. On myös vähän siinä kunnon lasagnessa pointti.

Päivämäärä:   27.5.25 16:10:49

Njoo, voihan aloituksen käsittää monin tavoin. Mä söisin tarjottua lasagnea ihan hyvillä mielin, oli sitten haudutettu pidemmällä kaavalla tai tehty oikoen. Ihanaa, kun joku viitsi kokata ja arvostan sitä, että pääsee valmiiseen pöytään. Miehen äidille on aina ihana mennä kylään, kun siellä on huomioitu kaikki ruokailijat, vaikka ruoka ei toki mitään erikoisjuttua olekaan. Myös toisen tekemä voileipä maisruu aina paremmalta kuin oma tekemä. :D

Lähettäjä: kokkinen 
Päivämäärä:   27.5.25 16:30:19

Ei mies mutta asiakas- ihan kaikkeen ketsuppia.
- pippuriseen pataan
- hernekeittoon
- kalakeittoon
- quiche lorraineen
- aurajuustobroileriin
eli ihan sama mitä olin tehnyt =D

Hetki kesti tottua, mutta lopulta oli ihan sama.

Päivämäärä:   27.5.25 16:35:17

Ällö//Kyllä itsekin rakastan ruokaa ja arvostan muiden kokkauksia yms., mutta omien lasten ja miehen kautta oppinut, että osalle se ruoka nyt vaan on polttoainetta eivätkä koe samanlaista nautintoa hyvästä ruoasta kuin ehkä toiset kokevat. Se ettei kaikki tunne samoin niin en jaksa pahoittaa mieltäni. Minä taas harvemmin saan endorfiini ryöppyä liikunnasta toisin kun taas mies selkeästi saa ja hän ymmärtää minun kantani. Niin me olemme erilaisia, mutta silti ymmärretään toisiamme.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.5.25 16:53:18

Kauhean porun on kyllä aloittaja yhdestä @!#$ lasagnesta saanu.

Minä teen aina viikonloppuisin ruokaa pitkän kaavan kautta. Useampi tunti menee keittiössä.
Tosin mun ruuat ei olekaan ”suomalaisia mauttomia” vaan afrikkalaisia ruokia kunnon mausteilla. Meillä ei tosin jääkaapista edes löydy ketsuppia kun ei sitä kukaan syö, joten ei oo kukaan päässy ”pilaamaan” mun kokkailua. Toki jos ketsuppia jääkaapissa olis ja sitä joku söis, ni mua ei kiinnostais kilinvittuakaan jos sitä ruokaansa joku laittaa.
Olkoon kyse makaroonilaatikosta tai monta tuntia haudutetusta lihapadasta.

Päivämäärä:   27.5.25 16:57:53

Kodin sotkeminen voisi olla verrannollinen jos mies olisi maustanut kaikkien ruuan, mutta vain omansa, niin ei voi verrata.
Mutta pienestä sen mielenkin voi pahoittaa. Itse en jaksaisi, on kivempaakin tekemistä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.5.25 17:37:24

Tämmöistä tänään. Kai sitä voi tälläkin tavalla tehdä elämänsä vaikeaksi kun oikein haluaa.

Mieshån nyt on juntti, mutta itsepä olet semmoisen valinnut. Jos noin koville ottaa niin ratkaisu on se kuuluisa perinnejalkine. :D

Ainiin. Mut sehän pukeutuu hyvin tai on sängyssä kunnon sonni.

Hohhoijaa.

Päivämäärä:   27.5.25 17:40:18

Me ei voida oikeastaan tietää, millaisena muut kokee eri maut ja suutuntumat. Itse tajusin tämän, kun koronan jälkeen oli monta viikkoa kaikki aivan oudon makuista. Todellakin olisin laittanut vaikka kurkkusalaattia hernekeiton sekaan, jos se olisi ollut sellainen maku, joka sillä hetkellä maistui hyvältä.

Yksi tykkää erilaisia mauista ja huomaa eri vivahteita. Toinen saattaa kokea juuri ne vivahteet omassa suussaan huonoina ja mieluummin maustaa sillä, minkä tietää jo hyväksi. Jos mies tykkäsi ruuasta omalla tavallaan, niin kyllä hän varmasti arvosti valmiiksi laitettua ruokaa, vaikka ei osannutkaan maistella hienoja italialaisia makuja kalliista raaka-aineista.

Jos kokee erilaisten ruokien harrastamisen tärkeänä, niin ei kannata ottaa puolisoksi ketsuppimiestä (lieneekö sinappitutun serkku). Itsekään en pystyisi elämään esimerkiksi kenenkään fitnesharrastajan kanssa, jonka elämä keskittyisi treeniin ja tiukkaan ruokavalioon, koska tykkään vapaammasta elämäntyylistä ja herkutteluista yhdessä. Enkä liioin sellaisen kanssa, joka ei sietäisi eläimiä, koska haluan niiden okevan yhteinen harrastus.

Päivämäärä:   27.5.25 17:59:09

"Kodin sotkeminen voisi olla verrannollinen jos mies olisi maustanut kaikkien ruuan, mutta vain omansa, niin ei voi verrata." Tämäpä se.

Mikähän lienee seuraava ainoa oikea ruokamaa? Sori OT. Ja lentävätkö ht.nettiläiset nykyään sankoin joukoin jonnekin päin Italiaa arkilounaalleen?

Lähettäjä: titau 
Päivämäärä:   27.5.25 18:01:06

ei hele. ihan jo kohteliaisuudesta maistetaan ensin. onko noin vajakkeja ettei sitä ole opetettu?
sen päälle voit vaikka paskoa päälle jos mieli tekee.
kiesus mitä porukka.

Päivämäärä:   27.5.25 18:05:25

Titau: no nyt kyllä on pakko todeta sinun tosiaan olevan käytöstavaton vajakki. Yäk.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   27.5.25 18:05:42

toi että heitetään sörsselit sekaan aistamatta kertoo vaan että olet syöjästä pasha kokki. hyvää ei voi olla ilman lisukkeita jotka peittää maun.
hiton paljon kohteliaampaa maistaa ja lisää mitä haluaa.

Päivämäärä:   27.5.25 18:16:50

Entäs jos laittaa pastaruuan päälle parmesania maistamatta?

Päivämäärä:   27.5.25 20:03:24

Menee juuri niin kuin käytöstavaton titau sanoo. Ensin maistetaan eikä läträtä mitä sattuu päälle.

Ja mitä tulee mieheen. Hyvä mieshän se on. Täällä on nyt vaan kerrottu minun olevan väärän henkilön kanssa ja miehen toki enemmän väärän henkilön kanssa ym. Täydellinen hötöläinenhän ei koskaan hermostu mihinkään kumppanin piirteeseen koska heillähän on täydelliset suhteet. Tai ei suhdetta ollenkaan.

Lähettäjä: --dcc-- 
Päivämäärä:   27.5.25 20:07:49

No kerropa aloittaja nyt kaikille mitä se käytöstavaton syöjä sanoi, kun otit asian puheeksi?

Päivämäärä:   27.5.25 20:10:17

Mm:llä on hyvä pointti. En tykkäisi minäkään nirsomiehestä, makkaramiehestä, supertreenifit-miehestä tai ketsuppimiehestä. Olisi ihan suotavaa, että puoliso suhtautuu ruokaan normaalisti ilman ääri-ilmiöitä ja ei yököttele, oli tarjolla sitten kasvisruokaa tai pihvi.

Päivämäärä:   27.5.25 20:18:41

Ruuan häpäisy: Kerro miksi ihmeessä pitäisi maistaa ensin, ennen kuin laittaa mitään lisuketta?
Jos tietää että pitää ketsupista, sinapista ja kurkkusalaatista ja majoneesista lasagnen kanssa niin miksi pitäisi maistella ennen kuin niitä lisää? Siksi ettei sulle tule paha mieli?

Minä laitan moneenkin ruokaan lisukkeeksi puolukkahilloa ja suolakurkkuja koska tykkään niistä. Sama se miten se ruoka on maustettu mutta pidän noista ja lisään ne siihen lautaselle oli niitä sen euuan kans tarkoitettu eli ei.

Samoin tykkään majoneesista salaatin kans. Lisään sitä salaattiin maistamatta ensin sitä ruokaa, se salaatti kun on siinä samalla lautasella ja lapan kaikkea suuhun yhtä aikaa.

Samoin lisään aina ja joka ruokaan chiliä. Ja kyllä, kyläillessäkin on chilipurkki matkassa. En vaan voi syödä mitään lämmintä ruokaa ilman chiliä.
Jos joku siitä mielensä pahoittaa niin voi voi.
Tähän mennessä ei kukaan ole näin tehnyt.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.5.25 20:22:05

No jos tuo ukon tapa niin syököön niin. Jos haluaa että kaikki syötävä maistuu noilta mausteilta niin omapa on häpeä.

Päivämäärä:   27.5.25 20:28:21

Jonkun wannabe kulinaristin mielestä kaikki syö väärin jos ei syö kuten hän. Rasittavaa ruokapöytäseuraa semmoset wannabet.

Päivämäärä:   27.5.25 22:28:40

Moni kysyy, että onko lasagne joku hurraamisen aihe. No kyllä on, koska se on jäätävän hyvää ruokaa ja vaatii vaivannäköä. Ja Ällön sanojen mukaan, jos kastikkeet jne tekee itse ja kokkaa rakkaudella, niin kyllä siihen lasagnen tekoon uppoaa tuntikausia. En tiedä mitä arkilämäriä se lasagne muiden elämässä on, mutta itse teen lasagnea ainoastaan kun on oikeasti aikaa ja/tai vieraille. Koskaan ei ole kukaan valittanut, kun on ollut lasagnea "juhlapöydässä".

Päivämäärä:   27.5.25 22:38:33

. , no minustakin lasagne on aikavaivalloinen ruoka. Teen sitä vain, jos olen vapaalla.

Päivämäärä:   27.5.25 22:39:32

Minä teen makkaratkin itse, samoin sinapin. Vapailla ollessani toki, mutta kuitenkin.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   28.5.25 00:16:39

Minä varmasti kuolisin Italiassa nälkään, koska en siedä parmesania enkä voi syödä tomaattia ollenkaan. Parmesan haisee kamalalle ja maistuu ihan yhtä hirveälle, en voi olla edes samassa huoneessa parmesanilla höystetyn ruuan kanssa. Tomaattiallergiani on myös niin paha, etten voi syödä mitään, missä on vähänkään tomaattia missään muodossa.

Päivämäärä:   28.5.25 01:35:07

Pisteen tekemä lasagne on varmasti parempaa kuin aloituksen tehneen trollaajaan. Mutta onnittelut aloittajalle silti hyvästä ja kiinnostavasta keskustelun avauksesta. (Jos aloittaja olisi tehnyt edes ragún itse ja valkokastikkeen, niin kyllä hän olisi siitä omalle miehelleen kertonut, tarjoillut paremmin jne eikä kehitellyt hätävalheita tänne muka tosissaan ;) ) Eipä siinä mitään, aihe on silti hyvä koska siihen yhdistyy moni käsitelty aihe, mutta lasagne myös.

Itsekin olen ikävä allerginen koivulle ja sitä kautta tomaatille pahasti. Tai en siihen kuole, mutta iho ei kestä. Siedätyshoito kesken, auttaa vähän, muttei ratkaise ongelmaa kuten pizza bianco.

Jos parmesanon kanssa ei pärjää, niin sit on ongelmia muidenkin juustojen kaa. Yks wannabe naisystävä sanoi inhoavansa juustoja, mutta kun gratinoin jotain gruyerellä, niin siltä osin mieli muuttui. Harjoitus voi auttaa. Eikä originaaliin lasagneen paljoa tomaattia tule, mitä nyt vähän tomaattipyrettä, mikä kuitenkin on korvattavissa, juuri ja juuri.

Päivämäärä:   28.5.25 01:36:50

Ketsuppia on hyvä syödä. Se tutkitusti estää suolistosyövän syntyä.

Päivämäärä:   28.5.25 07:24:00

" (Jos aloittaja olisi tehnyt edes ragún itse ja valkokastikkeen, niin kyllä hän olisi siitä omalle miehelleen kertonut, tarjoillut paremmin jne eikä kehitellyt hätävalheita tänne muka tosissaan ;)"

Minähän tein molemmat itse. Kattaukset ja hätävalheet sävellät omasta päästäsi.

"Ruuan häpäisy: Kerro miksi ihmeessä pitäisi maistaa ensin, ennen kuin laittaa mitään lisuketta?
Jos tietää että pitää ketsupista, sinapista ja kurkkusalaatista ja majoneesista lasagnen kanssa niin miksi pitäisi maistella ennen kuin niitä lisää? Siksi ettei sulle tule paha mieli? "

Etkö ole ketjua lukenut? Voi ei, paha mieli? Tiedätkö mitä on paha mieli?

Koko ketjun idea on ollut ruokakäytöstavat, ei se kaikki joutava näkymättömien rivien välistä väännetty olettelu jonka kanssa monikin täällä on pillastunut. Tässä yksi miljoonasta sellaisesta : "Mutta varmasti jos yleensä käyttää vain eineksiä ja puolivalmiita, niin ihan itse ruuan tekeminen sitten on draaman arvoinen asia." KAS, siinä oletettu että käytän yleensä eineksiä ja puolivalmiita. Jaa, mistäs tiedät. Vai kenelle tarkoitit tuon? Tällaisia ihmiset ovat tiputelleet jatkuvasti. Ja sitten jos jotain sellaiseen vastaa niin HÄTÄVALHE :D

Mielenkiintoinen lopputulema sinänsä, täytyy selittää ensin juurta jaksain jatkossakin miehelle että nyt tulee jotain vaivalloisempaa ja makumaailmaltaan sellaista että tähän ei sitten varsinkaan ensin maistamatta laiteta noita sörssöjä.

Muuta en meidän ruokakulttuurista ala turhia availemaan, tehän olette jo päättäneet muutenkin mitä siihen kuuluu :D

Päivämäärä:   28.5.25 07:33:50

Aloittajallahan se tässä on paha mieli ketsupista ja kurkkusalaatista. Oletko koskaan elämässäsi kokenut oikeita vastoinkäymisiä? Vaikuttaa ettet.

Päivämäärä:   28.5.25 07:43:34

"Koko ketjun idea on ollut ruokakäytöstavat"

Ketjun idea ei vain millään tavalla liity ruokakäytöstapoihin, jokaisen tapa maustaa ruoka on oman suun mukainen ja sallittua. Vaikka jossain vieraisilla haluaisikin lisätä annokseensa mausteita ja jättää sen tekemättä ettei mahdollisesti herkkänahkainen emäntä loukkaannu, niin ei kenenkään sentään kotioloissa tarvitse alkaa syömään kenenkään muun kuin oman suun mukaisesti.

Päivämäärä:   28.5.25 08:00:40

""Mutta varmasti jos yleensä käyttää vain eineksiä ja puolivalmiita, niin ihan itse ruuan tekeminen sitten on draaman arvoinen asia." KAS, siinä oletettu että käytän yleensä eineksiä ja puolivalmiita. Jaa, mistäs tiedät"

No jos lasagnen itse tekeminen on niin iso juttu, että siitä pitää tällainen numero tehdä, niin tästä voisi päätellä sen olleen jotenkin ainutlaatuinen tapahtuma, että teet itse ruokaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.5.25 08:34:18

Olen sitä mieltä, että ruokaa maistetaan ensin ja lisämaustetaan sitten.

Toisaalta, olisiko tuo auttanut aloituksen tilanteessa? Olisiko aloittaja hyväksynyt sen, että mies olisi maistettuaan ollut sitä mieltä, että vaivalloisesti tehty ruoka kaipaa ketsuppia ja sinappia ja kurkkusalaattia?

Olen myös sitä mieltä että kotona saa jokainen syödä sellaista ruokaa kuin itselle maistuu. Esim. jo aikuinen tytärpuoleni laittaa ketsuppia moniin keittoihin. En loukkaannu.

Päivämäärä:   28.5.25 08:36:23

Valkosipuli ei sentään ollut homeessa, mutta entäs muut raaka-aineet? Pitikö miehen peittää homeen maku?

Päivämäärä:   28.5.25 08:38:34

Muistatteko miehen joka otti käpykakun...

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   28.5.25 08:54:12

monet sekoittavat makuasian ja käytöstavan

Johtunee jommankumman (molempien) puutteesta

Päivämäärä:   28.5.25 09:02:12

Jos ruokaa täytyy maistaa ennen maistamista (vieläpä jos on tuttu kokki...) niin päteekö se muuhunkin elämässä? Saako lomalle sopia menoja, jos koko paikkaa ei ole ennen kokenut? Entäs majoitus? Pitääkö ensin yöpyä jossain ludekämpässä ennen kuin saa mennä mieleiseensä majapaikkaan? Saako auton ostaa suoraan lisävarusteilla?

Päivämäärä:   28.5.25 10:35:58

Ruuan häpäisy: Ei tässä ole mistään käytöstavoista kyse, vaan siitä että sulla @!#$ kun mies laittoi ruokaansa ketsuppia ja muita mausteita ilman sun lupaa, kun sä olit marttyyrinviitta harteilla tehnyt vaivalloista ruokaa.
Mies pitää ketsupista, sinapista ja kurkkusalaatista ja saa laittaa niitä ruokaansa ilman sun lupaa, herran jestas. Aloittaja sais multa lapikasta saman tien ku alkais nutisemaan mun syömisistä, ihan sama miten kauan siellä keittiössä olis käkkinyt

Lähettäjä: kop 
Päivämäärä:   28.5.25 11:06:10

Ymmärrän aloittajaa. Jos itsekin olen valmistanut ruoan, käyttänyt hyviä raaka-aineita ja miettinyt makuja, niin en kyllä arvosta että maistamatta annokseen tuutataan jotain sinappia ja ketsuppia. Siinä menee kyllä basilikat ja parmesaanit hukkaan ja tulee sellainen olo, että aivan sama mitä valmisruokaa olisi ollut tarjolla. Toivon, että ruokaa edes maistetaan ennen lisämaustamista. Joku kasa ketsuppia ja sinappia oikeasti peittää kaiken sen ruuan oman maun alleen.

Päivämäärä:   28.5.25 11:11:26

Kaikkia ei kiinnosta makuelämykset, toisille ruoka on mahan täyte ja polttoaine, että jaksaa. Kannattaa hyväksyä erilaisuus, niin ei tarvi kaikesta mieltä pahoittaa.

Päivämäärä:   28.5.25 11:23:13

Entäs, jos joku ei pidä annokseensa tuutatusta basilikasta tai parmesanista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.5.25 11:23:13

Olisin ajanut miehen grillille hakemaan makkara-annoksensa.

Ei kävisi mielessäkään välittää noin vähää siitä mitä oma puoliso on tehnyt. Tai vaikka se lasagne olisikin kasattu dolmio-purkeista niin totta kai maistetaan ensin, sitten voi lisätä mausteita oman maun mukaan. Silti tuntuu kyllä kauhealta ajatukselta koittaa itse nauttia ruoasta samalla kun joku vieressä kiskoo tuollaista ”maustetta” ruokansa päällä. Vähän puistattaa ajatuskin.

Milloin itse tehdystä lasagnesta on tullut pikaruokaa? Ja kyllähän tuollainen ”maustaminen” antaa kuvan, ettei pöperö maistu sinne päinkään kun koko ruoan maku on pitänyt pilata/peittää ties millä. Ymmärrettävää olisi, jos mies olisi maistanut ruokaa ja todennut sen suoraan pahaksi - ainoa keino on peittää ruoan maku!

Saahan kotonaan olla oma itsensä, mutta ei se oikeuta olemaan törppö. Eikä ruoan kotona nyt tarvitse millään kultaisella tarjottimella olla, että ihminen tajuaa että tähän on käytetty aikaa ja vaivaa. :D

Päivämäärä:   28.5.25 11:38:53

Jaa että ketsupin ja kurkkusalaatin käyttö tekee ihmisestä törpön :D voi teitä wannabe kulinaristeja.

Lähettäjä: --dcc-- 
Päivämäärä:   28.5.25 12:01:26

No kerropa aloittaja nyt kaikille mitä se käytöstavaton syöjä sanoi, kun otit asian puheeksi?

Päivämäärä:   28.5.25 12:03:45

"
Olisin ajanut miehen grillille hakemaan makkara-annoksensa." Siis miehesi ei osaa itse käydä halutessaan vai olisit käskenyt eli ajanut pois kotoa?

Päivämäärä:   28.5.25 12:18:04

Siitähän se haloo vasta olisikin tullut jos mies olisi maistanut ruokaa ja maustanut sen jälkeen. Siinä vasta törppö kun ei ruoka kelvannut sellaisenaan.

Päivämäärä:   28.5.25 14:44:31

Mihin ruokaan nyt sitten saa laittaa ketsuppia ja/tai sinappia maistamatta ensin? Saako mihinkään? Saako makaronilaatikon päälle laittaa ketsuppia? Entä hernekeittoon sinappia? Muuttaako asiaa jos hernekeiton tekee alusta asti itse? Mä tiedän minkä ruuan kanssa pidän ketsupista tai sinapista. Enpä ollut tiennyt, ettei niitä saa laittaa ennen maistamista. Mun mielestä ne ei kyllä mitenkään estä mun ruuasta nauttimista. Päinvastoin. Maistan kyllä myös ruuan maun. Eihän ketsuppiakaan nyt puolta pullollista ruutata ruuan sekaan.

Luulen että aloittajankaan mies ei ihan ensimmäistä kertaa elämässään syönyt lasagnea, vaan tiesi sen makumaailman ja tiesi että hän pitää ketsupista sen kanssa. Minusta ketsuppi ja sinappi ei ole ihan sama asia, kuin vaikka että maistaa, onko ruuassa riittävästi suolaa ja lisää vasta sitten. Mieshän jo tiesi, ettei annoksessa ole vielä yhtään ketsuppia, joten sitä pitää.lisötä, jos haluaa siihen ketsupin makua.

Päivämäärä:   28.5.25 14:47:48

Ai mitä mies tuumi? No tietenkin hötömaailmaan sopivaksi kiikutti avioeropaperit sanoen että häntä ei vttujakaan kiinnosta tämmöinen makkispekkismauste-natsismi!

Mitä se oikeasti. Otti seuraavan kerran mautonta moskaani ilman noita soseita ja sanoi että kyllähän tämä tosiaan on tosi hyvää tällaisenaan eikä tartte mitään muuta. Oli ajattelematon ja tyhmä vain, ei sen ihmeempää. Niinkuin ihmiset välillä ovat.

Päivämäärä:   28.5.25 14:49:03

Aletaanko pyörittämään kolmatta ketjua tästä tuloksesta?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.