Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies pisti suoraan vakiomausteensa maistamatta

Lähettäjä: Ruuan häpäisy 
Päivämäärä:   26.5.25 18:57:29

Yleensä eletään sopuisasti jos joku sen haluaa tietää, mutta välillä miehen ajattelemattomuus saa minut raivoksi. Tänään aiheena ruoka.

Tein lasagnea. En nyt itse mankeloinut niitä levyjä ja näin, mutta en myöskään ihan valmisaineksista, eli kohtalaisen työläs ruokahan se ainakin minusta on. Ja makumaailma pyrkii olemaan siis tietenkin italialainen, oman maan valkosipulitkin eikä mitään homeen makuisia. Mielestäni tuli suunmukaista ruokaa joka sellaisenaan on oikein hyvää.

Mies otti lautaselleen ruokaa, itse olin jo pöydässä enkä ajatellut mitään ennenkuin kiikutti annoksensa pöytään. Siihen se oli sitä lasagnea maistamatta ladannut päälle ne normaalit makkaramausteensa. Sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia. Majoneesia.

Sanoin että jos olisin älynnyt, niin olisin aivan ehdottomasti kieltänyt laittamasta tuollaista teollista skeidaa tähän vaivaa nähneeseen ITALIALAISTYYPPISEEN ruokaan. Mies katsoi hölmönä. Niin, että maistoitko koko ruokaa ensin ??? En.

Pikku sanailua mies kohautteli olkiaan että ihan hyvää tämä näinkin on. IHAN HYVÄÄ?? Sanoin että en ikinä enää tee ruokaa tällä lailla häpäistäväksi. Että ihan tosissaanko sinä pistät sinapit ajattelematta yhtään mitään?! Että tässä on lasagnea eikä mitään saa´tanan kotlettia ja ranskiksia!!!

Juu kyllä voi ajatella että mitäs tuosta sitten. Itse olen sitä mieltä että vaikka ruoka on syömistä varten ja tämä on ensimmäisen maailman katastrofi numero 1, niin on käytöstavattomuutta ja tolloutta toimia ruuan kanssa noin.

Re: Mies pisti suoraan vakiomausteensa maistamatta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.5.25 19:02:22

Ensin meinasin vastata, että mitä hiton väliä. Mutta - ymmärrän kyllä, että ärsyttää jos mies maustaa sinun vaivalla tehdyn ruokansa noin. Tavallaan se ruoka menee hukkaan. Seuraavan kerran kun teet lasagnen niin syö se itse ja tarjoa miehelle makaronia ja jauhelihaa, ei varmaan huomaa maussa eroa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.5.25 19:02:39

Millaisella reseptillä teit?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.5.25 19:03:02

Kyllä minuakin usein harmittaa kun mies laittaa aina, ihan aina, kasan ketsuppia tai muuta lisämaustetta ihan suoraan annoksensa päälle. Ei koskaan edes maista ensin. Saa tietenkin laittaa, ei se siitä ole kiinni. Mutta kyllä se tuntuu jotenkin loukkaavalle.

Lähettäjä: Klp 
Päivämäärä:   26.5.25 19:04:36

Mikä ihmeen juntti mies? Tekeekö aina noin? Ravintolassakin. Kauan olette olleet yhdessä? Tekeekö mies itse ruokaa?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.5.25 19:07:38

Pienestä se on kiinni ihmisen ilo ja harmi...

Jos mies tykkää maustaa lasagnensa makkaramausteilla, mitä se sinun takamustasi hiertää? Anna miehen maustaa ja syö itse ruokasi sellaisena kuin itse haluat.

Sitten olisi eri asia jos mies olisi lätkäissyt höysteensä sinun lautasellesi mitään kysymättä, mutta käsittääkseni hän laittoi sinappinsa sun muut tököttinsä omalle lautaselleen. Jos näin on, ei sinulla ole siihen mitään sanomista. Mieshän sitä "väärin maustettua" ruokaa syö etkä sinä.

Lähettäjä: Kyynel 
Päivämäärä:   26.5.25 19:08:04

Ei jaksa harmittaa moiset. Mies tykkää sinapista ja ketsupista ja vähän ruoasta riippuen molemmat sopii lähes ruokaan kuin ruokaan. Ei ole minulta pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 19:10:20

Joo kyllä muakin harmittaa, jos olen tehnyt jotain spesiaalimpaa ruokaa. Tavan makaronilaatikko ei kiinnosta, vaikka kylmänä söisi, mutta jos olen oikein panostanut, saatan sanoa, että tähän ruokaan ei sit ketsuppi kuulu :D

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.5.25 19:10:22

Siis tämä minun armas juntti laittaa ne pirun ketsupit kyllä ravintolassakin. Ja yhdessä ollaan oltu jo useampi vuosikymmen. Osaan laittaa oikeasti hyvää ruokaa. Muuten ostaisin pelkkiä mikroannoksia mokomalle, mutta kun itse haluan syödä lasten kanssa hyvää ruokaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.5.25 19:14:35

P: No syökää sä ja lapset hyvää ruokaa, anna miehen syödä ruokansa ketsupin kans jos haluaa. Ihme nillitystä. Ei ihme jos miehet juoksee vieraissa ku kotona saa paskaa niskaan siitä(kin) miten ruokansa syö.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.25 19:15:01

Ei se ole mitään ruoan häpäisemistä syödä sapuskansa sellaisten mausteiden kera, mistä itse tykkää. Mies ei kuitenkaan pakottanut ketään toista syömään ruokaa samoin kuin hän, joten vika on tästä raivostujan päässä, ei missään muualla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.25 19:17:21

Ehkä et vain ole niin hyvä kokki mitä kuvittelet olevasi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 19:19:45

Meillä jokainen aikuinen saa syödä ruokansa kuten haluaa, ja lapsetkin ikätason mukaan. Itse olen aika varovainen maustaja ja mies tietää aikalailla maistamatta lisätä mausteita, mutta sanon että maistaa ennen maustamista jos olen käyttänyt reseptiä jossa mausteita reilummin.

En viihtyisi suhteessa jossa toinen aikuinen määrittäisi mitä mausteita saan ruokaani laittaa.

Päivämäärä:   26.5.25 19:20:25

Jaa.... meillä jokainen saa laittaa sapuskaansa ihan mitä haluaa. Siitä olisi tullut sanomista, jos olisi sinne lasagnevuokaan laittanut mausteensa ja minunkin olisi pitänyt syödä ruoka majoneesilla höystettynä. Vai oliko tämä nyt typerä provon yritys.

Päivämäärä:   26.5.25 19:22:12

"Ei se ole mitään ruoan häpäisemistä syödä sapuskansa sellaisten mausteiden kera, mistä itse tykkää. Mies ei kuitenkaan pakottanut ketään toista syömään ruokaa samoin kuin hän, joten vika on tästä raivostujan päässä, ei missään muualla."

Tämä. Se, että sinun makumaailmasi on erilainen kuin miehen tee siitä miehen makumaailmasta yhtään sen väärempää. Joten kyllä. Ihan turhaa nillittämistä ja ehkä kannattaa muutenkin ymmärtää, että osalle ihmisistä ruoka on vain pelkkää polttoainetta ja sellaiselta ei kannata odottaa jotain ylistystä kuinka ihana elämys se ruoka oli. Sinä olet ruoan nautiskeli, miehesi selkeästi taas ei ole. Sellaista se elämä on ja ihmiset tykkää eri asioista. Jos sinulle ruoan nauttiminen ja hifistely on tärkeää niin sitä olisi varmaan kannattanut miettiä ennen kuin lyö hynttyyt yhteen.

Lähettäjä: Vinkki 
Päivämäärä:   26.5.25 19:24:45

Ei helmiä sioille, tätä käytän itse ohjenuorana elämässä.

En ole enää vuosikausiin tehnyt sitä virhettä, että tekisin/tarjoaisin junteille mitään parempaa ruokaa tai juomaa. Tuollaiset kiskaisee satasen viiniinkin Spriteä sekaan kun silmä välttää. :'D

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   26.5.25 19:25:38

Ymmärrän aloittajaa, todellakin! Ottaisi minuakin pattiin, ettei voi edes _maistaa_ ennen mausteitaan. Miksi nähdä vaivaa, jos toiselle se on ihan sama, mitä suuhunsa lappaa, kun tuolla maustekombolla se maistuu aina samalle.
Vaikea tuollaista on enää kouluttaakaan :(

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.5.25 19:28:47

No onhan tuo nyt tyylitön juntti ja siksi saakin täältä ymmärrystä
Pitäähän ruokaa sentään maistaa jos joku sen on tehnyt
Sitten maustaa lisää jos siltä tuntuu

Päivämäärä:   26.5.25 19:29:38

Lady D// Eikö tuo kerro nyt vaan siitä omasta ajattelu tavasta eli ruoan tulee olla suuri elämys ja makunautinto. Juu itse tykkään ruoasta ja voin sanoa, että olen jopa vähän kateellinen heille joille se ruoka on vaan ruokaa joka syödään, jotta jaksaa ilman sen kummempia tunnesiteitä. Se, että kokee ruoan olevan ruokaa jota syödään jaksaakseen tee ihmisestä junttia.

Päivämäärä:   26.5.25 19:37:09

Harmi kun en muista kuka arvostetyu kokki sanoi hiljattain haadtsttelussa, että lähes joka ruokaan ketsuppia. Ei tuollaisesta kannata loukkaantua kun toinen haluaa tietyt mausteet ruokaansa. Ei ole junttiutta nauttia kotona lemöi maudteista. Lasagne on ainakin meillä ihan arkiruokaa. Teen ihan itse kaiken paitsi lasgnelevyt ostan valmiina.

Päivämäärä:   26.5.25 19:38:25

"Jos sinulle ruoan nauttiminen ja hifistely on tärkeää niin sitä olisi varmaan kannattanut miettiä ennen kuin lyö hynttyyt yhteen."

Hehhe, joo varmaan parisuhde olisi nyt tämän ruoka-asian takia vähintään syytä lopettaa ja parempi kuin kaksi näin toisistaan eriävää ihmistä ei olisi koskaan alkanutkaan olla yhdessä. Miten arvasinkin että kyllä tätä luetaan kuin piru raamattua :D

"Ei helmiä sioille, tätä käytän itse ohjenuorana elämässä.

En ole enää vuosikausiin tehnyt sitä virhettä, että tekisin/tarjoaisin junteille mitään parempaa ruokaa tai juomaa. Tuollaiset kiskaisee satasen viiniinkin Spriteä sekaan kun silmä välttää. :'D"

Näin. On tilanteita ja hetkiä jolloin pitäisi älytä että nyt ei pistetä ketsuppia tai limpparia sekaan. Ja toki ihmisiä joiden kanssa pitää älytä, että ne ei näitä asioita ajattele.

Voi olla että olenkin ihan pska kokkaamaan. Mutta kun en nyt ole. Lasagnessa ei mitenkään ihmeellistä ohjetta, vaan kun kiinnittää huomiota tarvikkeisiin niin ei se muuta vaadi. Ei esim laiteta X-tran juustoraastetta tai pizzamaustetta.

Vähän sama kuin joku tekisi täytekakun, olisi keitellyt itse kinuskia tai hillot siihen, kakkutaikina vatkattu KUNNOLLA, jotta pohja on oikeasti kuohkea. Kostutettu sopivasti ja mitä nyt vielä, koristeltu kauniisti. Ja sitten toinen viis veisaa siitä koristelusta ja makumaailmasta. Toimii niin kuin on toiminut kaupan kakkupohjan ja pursotinkerman kanssa, pala kakkua lautaselle ja jotain halpaa esanssikastiketta ja nonparelleja päälle.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   26.5.25 19:38:59

Olisipa kamalaa jos ei saisi omassa kodissaan syödä niin kuin tykkää vaan puoliso saisi itkupotkuraivarit mausteista.

Lähettäjä: Mikä? 
Päivämäärä:   26.5.25 19:39:30

Kai nyt aikuinen ihminen maistamattakin tietää, millaisena lasagnensa haluaa syödä -vaikka sitten ketsupin ja sinapin kanssa. En ymmärrä, miksi makuasiasta pitää vetää herne nenään.

Päivämäärä:   26.5.25 19:43:58

eihän tuo ole mikään makuasia
Kysymys on käytöstavasta tai sen puutteesta

Päivämäärä:   26.5.25 19:44:13

En kykene samaistumaan tuohon harmitukseen. Itse en tykkää ketsupistasinapista minkään ruuan kanssa, mutta ei mua kutsutaan vaikka toiset pistäisi sitä kaikkeen. Jos mies länttää sörsselit ruokaan kuin ruokaan niin se on hänen asiansa, ei mun suu sitä syö. Voin nauttia lasegneni just sellaisena kuin sen haluan, samoin muut.

Päivämäärä:   26.5.25 19:44:32

Aloittaja// Eli mies ei saa kotona olla oma itsensä ja nauttia ruoan niin kuin haluaa vaan pitää syödä aloittajan vaatimalla tavalla, koska sinun tapasi nauttia ruoka on ainoa ja oikea tapa nauttia ruoka. Kai ymmärrät että tuo sinun tapasi nauttia ruokaa ja hakea sillä hyväksyntää ei ole yhtäön sen oikeampi elää kuin se, että osalle ruoka on vain ruokaa jota syödään ilman sen suurempia tunteita. Jos ruika herättää sinussa noin paljon tunteita niin kannattaa miettiä onko se kovin tervettä suhtautumista ruokaan. Jos haluat ruoalla hifistellä ja saada kunnioitusta ja arvostusta niin ehkä kannattaa pariutua samanlaisen ihmisen kanssa sen sijaan, että haukkuu muilla tavoin eläjiä junteiksi.

Päivämäärä:   26.5.25 19:47:42

vanha//Niin eli sinun tapasi toimia on ainoa ja oikea ja sinä haet hyväksyntää sekä arvostusta niillä sinun tekemillä pöperäillä ja kaikki jotka eivät koe ruoan olevan jokin suuri elämys jota pitää nautiskella ja kumarrella ovat juntteja. Kannattaa ehkä vähän miettiä tuota omaa suhtautumista ruokaan.

Päivämäärä:   26.5.25 19:49:36

Mieheni ei ikinä tekisi noin. Joskus pyytänyt anteeksi sitä kun laittoi kuivahtaneen eilisen spagetin päälle ketsuppia :D

Ymmärrän aloittajan mielipahan, mutta en isoa reakiota ja huonoa käytöstä. Kannattaa kehittää omia tunnetaitojaan.

Päivämäärä:   26.5.25 19:49:53

Luitteko aloituksen?
Ongelmana on se että ei ensin maista
Ymmärrän senjälkeisen maustamisen

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   26.5.25 19:52:28

Montako päivää olette saman pöydän ääressä syöneet ennen tätä konfliktia?

Päivämäärä:   26.5.25 19:52:48

Saan tästä nyt naurut ja haukut mutta ihan sama. On moukkamaista maustaa maistamatta toisen tekemää ruokaa, ihan oikeasti. Kerroin vielä ruokaa tehdessäni että nyt ei ole aivan halvimmat, joskaan ei kalleimmatkaan ainekset tässä, että nyt tulee vähän parempaa lasagnea.

Ei tässä haeta hyväksyntää tai vaatia miestä elämään minun tavallani, sinä Kyynel et vaan viitsi vahingossakaan haluta ajatella muuta:D

Mietipä jos sinut kutsuttaisi miehesi kanssa pressan linnaan illalliselle. Siellä toki on paremmat ruuat, kenties, mitä kotona mutta hävettäisikö jos mies ääneen pyytäisi siellä ketsuppia, sinappia, kurkkusalaattia ja majoneesia? Kun lautasella on jotain muuta kuin makkaraa ja ranuja??

Noo mutta tiesinkin että pointti ei joko aukea tai pitää vaan viisastella takaisin. Ja olettaa omiaan...

Päivämäärä:   26.5.25 19:53:24

Mä taas olisin saattanut hermostua, jos joku alkaa _kotona_ arvostelemaan sitä, että tykkään ketsupista ruuassani. Ja kyllä, laitan oikein hyvää ruokaa. Jos taas joku sitä ketsuppia (tai muuta) ei halua, niin okei.
Makuja on monenlaisia.

Päivämäärä:   26.5.25 19:54:00

Iso reaktio? Konflikti? Tunnetaitojen kehittäminen??????

Luuletteko että heitin lasagnevuo´an seinään tai jotain?

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   26.5.25 19:55:32

Ymmärrän aloittajan harmituksen täysin, ja tekisin tästä lähtien miehelle omat ruoat, helpot nopeat mössöt, koska miehelle ei ole mitään väliä, miltä ruoka maistuu, kunhan se maistuu sinapilta, ketsupilta ja kurkkusalaatilta. Mies saisi syödä vaikka makkispekkikset joka päivä, itse söisin lasten kanssa oikeaa ruokaa.

Itse tehdyn ruoan tärkeintä raaka-ainetta, rakkautta, ei vain saa peittää ketsupin ja sinapin ja kurkkisalaatin alle. Aloittajan mies ei arvosta vaimon vaivannäköä vähääkään.

Päivämäärä:   26.5.25 19:56:13

Mitään pressanlinnaa tähän nyt on turha vetää esiin, kun tuskin olette sinne menossa syömään.

Mut jos asia on sinulle kynnyskysymys, ni mikäs siinä sitten. Lusikat jakoon, ni mies saa syödä ruokansa just niin kun haluaa, ja sun omaan kotiin ei tarvi kenenkään ketsuppia ja sen sellaisia kantaa.

Päivämäärä:   26.5.25 19:58:01

Kun kirjoitat keskustelupalstalle niin sinun on kertakaikkiaan hyväksyttävä, etteivät kaikki ole kanssasi samaa mieltä.

Minusta ruokaa maistetaan ennen lisämaustamista, mutta toisaalta jos mies olisi ensin maistanut ja sitten lisännyt mausteensa niin olisiko se ollut ok? Vai edelleen "ruuan häpäisy"?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   26.5.25 20:00:39

Onneksi olen p*ska kokki niin ei tarvitse tuollaisistakaan harmistua...

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   26.5.25 20:00:51

Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä ruokansa miten haluaa. Joo vähän junttia. Itse en myöskään pitäisi noin maustetusta. Mutta eihän mun sitä tarvitsisi syödäkään. Anna nyt hyvä ihminen miehen olla oma itsensä omassa kodissa

Täytyy myöntää, että itseäni hieman huvittaa. Ehkä jopa vähän ärsyttää, että oma mieheni juo usein viiniä kahvimukista. Mutta tottakai hän saa niin tehdä. Tietenkään en sitä häneltä kiellä. Saati siitä loukkaannu vaikka olisinkin ostanut jotain hienoa ja hyvää viiniä maisteltavaksi. Paitsi jos juo sitä mukitolkulla, että mulle ei jää mitään

Päivämäärä:   26.5.25 20:04:12

"Kun kirjoitat keskustelupalstalle niin sinun on kertakaikkiaan hyväksyttävä, etteivät kaikki ole kanssasi samaa mieltä."

Voi jeesus sentään, niin kuin te muutkin hyväksytte vastaan väittämiseni? Voi vttu, ihanko tosi että kaikki eivät olekaan samaa mieltä kanssani!!! Juma´lauta olen pyörinyt eri keskustelupalstoilla vuodesta noin -98..

Kukahan se tässä ei ole hiffannut anonyymien palstojen salaisuutta..

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   26.5.25 20:05:24

Jos mies olisi tosiaan maistanut ja sitten mättänyt ne kurkkusalaatit ja ketsupit päälle, niin olisiko tilanne ollut eri?

Päivämäärä:   26.5.25 20:09:55

"Kerroin vielä ruokaa tehdessäni että nyt ei ole aivan halvimmat, joskaan ei kalleimmatkaan ainekset tässä, että nyt tulee vähän parempaa lasagnea."

Ja et hae hyväksyntää sen ruoan kautta, kun oikein piti miehelle kertoa miten hyvistä raaka-aineista lasagne on tehty yms. :')

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 20:10:20

Siis mitä ihmettä sinä aloittaja riehut?

Joo, mies on juntti eikä arvosta sinua. Senkö halusit kuulla?

Päivämäärä:   26.5.25 20:11:36

Aloittajalle tuskin myöskään tuli yhtäkkiä yllätyksenä miehensä makumieltymykset. Miksi oletit hänen nyt tekevän poikkeuksen ja haltioituneena ihastellut italialaisia makuja. Luulisi että jo ruokaa suunnitellessasi tiesit hänen laittavan siihen vakiomausteensa. Vai teitkö nyt ihan ensimmäistä kertaa jotain mielestäsi hienompaa ruokaa

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.5.25 20:13:34

Siis täh... Ihminenkö ei saa syödä ruokaansa niinkuin tahtoo??
Jos joku alkais raivoamaan mulle siitä miten ruokani maustan niin saisi kenkää!!

Päivämäärä:   26.5.25 20:14:32

Mikään makuhan ei kehity jos kaiken marinoidaan ketsuppi sinappi kurkkusalaatti majoneessimössöllä.

Olen nähnyt ravintoloissa kun tarjoilija kyykyttää asiakasta, meillä ei ole ketppia. italiassa tarjoilija vei parmesaanikulhon pois saksalaislta koska se ei kuulunut kun yhteen annokseen pöydässä.

Miksi nuo ketsupot sinapit yms on edes eri purkeissa, kehottaisin aloittajaa tekemään niistä seoksen jolla kuoruttaisi miehen ruuan valmiiksi, maistuisiko sellainen vauvankakan värisellä marinaadilla päällystetty pippuripihvi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.5.25 20:16:58

Ärsyttää, mutta jättäisin varmaan pieneen naljailuun enkä saisi raivaria. Osa miehistä on vauvasuita.

Päivämäärä:   26.5.25 20:18:56

. //Miksi sen maun siitä pitäisi kehittyä, jos ei koe, että ruoan pitää olla suuri elämys vaan se on vain polttoainetta. Kuten jo sanottu niin kaikki ihmiset eivät ole ruoan nautiskelijoita vaan ruokaa syödään, jotta jaksaa. Toisin sanoen ruokaan suhtautuminen on ihan erilaista. Tätä voi verrata urheiluun. Toiset liikkuu ja urheilee pysyäkseen kunnossa. Siitä ei saa nautintoa ja hyvän olon tunnetta vaan sitä tehdään jotta pysyy kunnossa. Sitten on ihmisiä jotka nauttii liikkumisesta ja se tuottaa hyvää oloa. Kumpikaan tapa toimia ei ole väärin. Ihmiset vaan ovat erilaisia.

Päivämäärä:   26.5.25 20:19:11

"Olen nähnyt ravintoloissa kun tarjoilija kyykyttää asiakasta, meillä ei ole ketppia."

Minusta asiakas ei ole ravintolassa miellyttämässä henkilökuntaa. Hän maksaa siitä että sa ruokaa ja palvelua. Myös aika junttia tarjoilijalta alkaa pätemään ja kouluttamaan asiakkaita. Erittäin huonoa käytöstä ja huonoa asiakaspalvelua. Ketsuppi ei ole mikään niin suuri synti, etteikö sitä saisi ravintolassa pyytää.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   26.5.25 20:36:09

on tää sarvikuonojen maa!

Lähettäjä: uu 
Päivämäärä:   26.5.25 20:38:19

0/5

Päivämäärä:   26.5.25 20:38:39

Pahasta lasagnesta ei saa hyvää ruuttaamalla siihen näitä makkaramausteita.

Tuo että se tarjoilija "kouluttaa".. Se ravintola on varmaan ylpeä ruuastaan mitä tekee?

Asiakas maksaa joo, mutta on edelleen moukkamaista alkaa tuunaamaan sellaista ruokaa jota ei tehty kuin makkispekkis-annosta.

Ei meillä edelleenkään mitään sotaa asiasta ollut, ja sitäpaitsi mikä ihmeen pelko ihmisillä on tällaisia tilanteita kohtaan joissa joku kritisoi toista? Siihenkö kaikki kaatuu?

Se onkin selvä että sille joka ruokaa pitää vain polttoaineena, on varmaan ihan sama vaikka paistaisi koiranruokaa sipulissa. Muut syökööt hyviä aineksia kohtuuhyvin tehtynä.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   26.5.25 20:39:11

Onkohan miehellä makuaistia ollenkaan? Itse rakastan aitoa lasagnea enkä ikinä tuhoaisi sitä noin. Sama kai tuollaiselle on kokata vaan makaronilaatikkoa joka päivä.

Lähettäjä: Jade 
Päivämäärä:   26.5.25 20:40:36

Ylireagoit. Jotkut ihmiset tarvitsevat tutut maut ruokiinsa. Mies ei halveksinut ruokaa tai sinun kokkitaitojasi, hän vain halusi syödä tavallaan.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   26.5.25 20:41:40

1/5 Juntti treffikumppani saattais toki tehdä noin, mutta tommonen junttius on aina pysyvä olotila ja se olis kyllä tullu ilmi jo aiemmin.

Päivämäärä:   26.5.25 20:43:28

Eihän nyt hyvää kauriin lihaakaan pilata jollain teollisella valmis-ruskeakastikkeellakaan. Murkina on murkinaa mutta myös ruuan tekijääkin pitää kunnioittaa sen verran että ensin maistetaan sotkematta päälle jotain tekotuotetta. Jos ei pidä niin sitten ei pidä tai jos tarvitsee suolaa lisää niin fine.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   26.5.25 20:44:04

No nyt on kyllä elämää suurempi ongelma..mun puolesta saa laittaa vaikka kermavaahtoa hernesoppaan,jos siitä pitää.Pääasia että nälkä lähtee.

Päivämäärä:   26.5.25 20:49:11

Juu ai niin, ja sanoin miehelle että jos tuota lasagnea meinasi toistamiseen pilata niin minä syön loput itse. Ruoka ei ollut oikeasti mitään pskaa ja halvimmista mauttomista aineksista. Tietenkin perustelin asiani. Ei mies siitä itkemäänkään ruvennut eikä muutakaan, sanoi ettei vaan tajunnut.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.5.25 20:49:36

Nyt kyllä kiinnostaa resepti tähän normaalia hienompaan lasagneen, jonka valmistajaa pitää kiittää ja kunnioittaa ja raaka-aineetkin kalliita.

Päivämäärä:   26.5.25 20:56:43

Ei helmiä sioille, en kait minä huippukokki nyt reseptejäni paljastele, syökää vaan koiranmuonaa.

Johan sanoin ettei hyvä maku kummoisia tarvitse. Ei kalleinta mutta ei halvintakaan. Kai te nyt itsetehtyä lasagnea olette syöneet?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   26.5.25 20:59:45

Sympatiat aloittajalle.
Ei helmiä sioille.
Meillä kans sörsselit sekaan ja kauhomalla lappaa pitkin rinnuksia. Ei siis tee mieli raxia pidemmälle lähtee. Myönnän, häpeän.
Voisi mies joskus olla kiinnostunut minun tekemisestäni, johon kuuluu ruoasta nauttiminen minun tavallani, koska yleensä se vedetään pukana ja mut jätetään yksin syömään.

Päivämäärä:   26.5.25 20:59:57

Tai no mikä lasketaan itse tehdyksi.. Juusto ei ole omin sormin maidosta kypsyteltyä eikä maito itse lypsetty, eikä basilika itse kasvatettua..

Päivämäärä:   26.5.25 21:10:44

"Johan sanoin ettei hyvä maku kummoisia tarvitse. Ei kalleinta mutta ei halvintakaan. Kai te nyt itsetehtyä lasagnea olette syöneet?"

Mä teen kyllä aina lasagnen itse kaksine kastikkeineen, tuoreista yrteistä jne. Valmiista levyistä toki. Mutta en mä nyt ole koskaan ajatellut se olevan jotain kovin ihmeellistä ja erityistä. Hyvää kyllä. Mutta ihan arkiruokana kyllä syödään. Jos joku siihen haluaisi laittaa ketsuppia, niin siitä vaan. Sinapista ja kurkkusalaatista saattaisin hieman hämmästyä, mutta toki niitäkin saa laittaa, jos haluaa. En ole kyllä koskaan maistanut noilla mausteilla. Ties miten hyvää olisi

Päivämäärä:   26.5.25 21:10:54

Kyllä mun mielestä ravintola saa olla ylpeä tekemisistään ja kieltäytyä tuomasta pöytään aineita jolla annos pilataan. Ihan huuhaatako on kokkien menyyt viinivalintoineen.

Gordon Ramsay on sanonut ettei 13 vuotiaana tiennyt parempaa kun tölkkitonnikala ja valmismajoneesi. Kyllä se makuaisti voi kehittyä jos sille annetaan mahdollisuus. Useimmilla se on asenteessa. Mitään uutta ei uskalleta, se ei ole uutta että ottaa ihan uuden annoksen ja maustaa sen aloittajan kertomilla paskoilla.

Päivämäärä:   26.5.25 21:22:52

Itse en vikniä halua pilaamaan ruuan makua.

Päivämäärä:   26.5.25 21:26:05

Onkin ihan silkkaa junttiutta ja hölmöyttä alkaa ravintolan antimia pitämään polttoaineena jos kyseessä on kuppila jossa tehdään tiettyjä ruokia. ABC:llä taas ei ketään kiinnosta mitä kukakin lautaselleen laittaa. Paheksuttavaa olisi sotkea siihen sellaista mitä ei sitten syökään. Laivalla seisovassa pöydässä kun pistettiin ananasrenkaita, silliä, sikapihviä ja jotain punajuurisalaattia vierekkäin ja kas kummaa kun pian lautanen hylättiin. Aivan täyttä ääliömäisyyttä.

Mies sentään kyllä söi kaiken ottamansa. Ehkä olisi syönyt muutenkin mutta painotin että joka muru tuota makumaailmaa menee sitten kitusiin.

Päivämäärä:   26.5.25 21:31:54

Mun miestä ei kanssa kiinnosta yhtään mitä suuhunsa mättää, ja jos se tekisi meillä ruoat niin meillä varmaan olis sitä makkaraperunaa joka päivä :'D
Mut helpompi silti tehdä vain yksi ruoka kuin hälle erikseen mössöjä.

Päivämäärä:   26.5.25 21:38:28

Ei ole kauan siitä kun valitettiin että ei oteta huomioon eri ihmisten makutottumuksia ja kokki laittaa lapselle aina kaurapuuroon voisilmän vaikka lapsi on sanonut että haluaa ilman ja vieraille laitetaan aina kahviin maitoa vaikka joku voisi haluta mustana.

Onko nämäkin loukkaus kokille että hänen kaurapuuronsa voisilmällä ei kelpaa ja kahvi maidolla ei kelpaa.

Päivämäärä:   26.5.25 21:38:59

Nille mättösyöjille voisi tehdä koiranruuan kaltaisia nappuloita, pussin päällä hieno kuva pihvistä jne. Mausteet pusseissa ketsuppi, halpis sinappi, majoneesi ja kurkkusalaatti

Päivämäärä:   26.5.25 21:41:24

viivarivi on myös puhuttu että on sulaa hulluutta ravintoloissa tarjota lapsille vain nauravat nakit, hampurilainen jne, ei edes opita syömään muuta.

Päivämäärä:   26.5.25 21:42:35

Jos joudut kontrolloimaan miehen syömisiä jossain buffassakin ja muistuttelemaan kuin lapselle, että lautanen syödään tyhjäksi, niin rehellisesti, olitko kovin yllättynyt että mies maustoi ns. paremman ruuan ketsupilla ja muulla?

Päivämäärä:   26.5.25 21:48:48

Mä kyllä ymmärrän aloittajaa. Itse olen antanut palautetta, kun puoliso työnsi avokadopastaan ketsuppia. Maistelematta tämäkin. Joillakin vaan on se ajatus, että jos on jotain pastan tapaista niin se pitää uittaa ketsupissa. Että helevettiäkö tuota mitään kastikkeita tuntitolkulla haudutella, kaikki vaan kasaan ja ketsuppia päälle.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   26.5.25 21:51:42

Mä tykkään kokata ja ymmärrän ärsytyksesi, mutta kyllä mies saa syödä ruokansa kuten haluaa. Mä ajattelin ekana että oli maustanut sunkin annoksen ja ruoka pilalla. Se ois ärsyttänyt muakin.

Mutta tulevaisuudessa muista, että kokkaat itsellesi enemmänkin. Mies selkeästi syö oman makunsa mukaan :)

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.5.25 21:53:54

Ei luoja. Jokainen maustakoon minkä tahansa ruokansa miten haluaa, maistoi tai ei

Päivämäärä:   26.5.25 21:56:02

Jokainen syö mitä haluaa ja millä mausteilla haluaa. Huonoa käytöstä arvostella ja meuhkata toisen syömisistä.

Otsikon luettua ajattelin miehen maustaneen koko ruuan, mutta vain oman annoksensa, niin anna toisen maustaa niinkuin haluaa.

Lähettäjä: Nakit ja muusi 
Päivämäärä:   26.5.25 22:07:36

Ruoan häpäisy.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   26.5.25 22:22:28

Kai nyt jokainen saa syödä ruokansa niin kuin haluaa. Jos joku haluaa laittaa kaikkeen ketsuppia ja kurkkusalaattia niin aivan vapaasti. Jos joku ei halua ottaa kaikista purkeista mitä tarjolla on niin hänellä on täysi vapaus tehdä niin. Miksi joku olisi oikeutettu määräämään, miten joku ruoka kuuluu syödä?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   26.5.25 22:30:53

Laitan kaikkiin ruokiin sinappia ja ketsuppia heti, maistamatta ensin. Se on sellainen tapakin. Ihan sama olenko kalliissa ravintolassa, teen sen. Joskus ei ole ollut ketsuppia kun olen kysynyt ravintolassa, silloin harmittaa.

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, jokainen saa syödä ruokansa niinkuin haluaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.5.25 22:32:21

No todellakin jos ruanlaittaja on nähnyt vaivaa ja tehnyt ns. parempaa niin ei todellakaan pistetä siihen sinappia. Sehän peittää kaiken maun.

Pienen ketsuppilisän vielä hyväksyisin, vaikka nyt sisäfileen kanssa, mutta sinappia kurkkusalaattia ja majoneesia! Sehän on kuin keskisormea näyttäisi kokille, sun ruokas vedän kuin ajokoira eikä paljon vaivannäkösi kiinnosta.

Olisin sanonut että jos ei kiinnosta ruoka ja siihen käytetty vaivannäkö niin vetää lenkkiä kaapista sörssöineen.

Lähettäjä: vanha nainen 
Päivämäärä:   26.5.25 22:34:43

"Siihen se oli sitä lasagnea maistamatta ladannut päälle ne normaalit makkaramausteensa. Sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia. Majoneesia."

Koska mies.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   26.5.25 22:50:32

Ruokasi ei ollut miehen suunmukaista.

Päivämäärä:   26.5.25 23:21:23

Pakko sanoa että ketsupin lasagnessa ymmärrän, vaikka omasta mielestäni hyvä lasagne ei sitä tarvitse. Sinappi, kurkkusalaatti ja majoneesi lasagneen on jotain sellaista että en olisi osannut kuvitellakaan että kenellekään tulee sellainen makuyhdistelmä mieleen.

Mutta. Jokaisella on oikeus omassa kodissaan syödä ruokansa miten haluaa. Mun mielestä nämä toisen syömisisiä kontrolloivat ja pahimmillaan siitä raivostuvat haiskahtavat henkisesti väkivaltaisilta tyypeiltä, onko teillä muissakin asioissa tarvetta toisen kontrollointiin? Haiskahtaa hiukan narsistiselta henkilöltä joka loukkaantuu noin pienistä.

Ja ruokaa kannattaa laittaa sillä ajatuksella että sitä tekee ensisijaisesti itselleen, ei marttyyrina muille. Jos et tykkää nähdä vaivaa, niin säästä itsesi siltä jos teet sen vain saadaksesi kehuja muilta. Voi myös olla että omasta mielestä loistava ruoka ei sitä ole muiden mielestä.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   26.5.25 23:21:58

Sulla on yhtä juntti mies kuin mulla. Laittaa joka ruokaan maistamatta paksun kerroksen majoneesia.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   26.5.25 23:25:54

taisi Berluskoni olla aikanaan oikeassa
Suomessa ei ole vielä ruokakulttuuria kaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.25 23:32:54

"Jokaisella on oikeus omassa kodissaan syödä ruokansa miten haluaa. Mun mielestä nämä toisen syömisisiä kontrolloivat ja pahimmillaan siitä raivostuvat haiskahtavat henkisesti väkivaltaisilta tyypeiltä, onko teillä muissakin asioissa tarvetta toisen kontrollointiin?"

No jep. Kotonaan saa jokainen syödä ruokansa ihan miten tykkää, mausteilla tai ilman. Äitini oli tuollainen samanlainen muiden syömisten kontrolloija kuin ap:kin, hän jopa vahti missä järjestyksessä ruoat lautaselta katoavat - ja vain hänen järjestyksensä ja makumaailmansa oli oikein, joten jos vielä törmäisin samanlaiseen kontrollointiin niin se saattaisi olla viimeinen kerta kyseisen henkilön kanssa samassa ruokapöydässä.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   27.5.25 00:59:24

No hei, mulla ex-ukko kitisi kun en koskaan tee ruokaa ja sitten sen kerran kun olin tehnyt niin hänhän kotiin tullessa ei suvainnut edes maistaa vaan teki itselleen makkaraperunat :'D

Että terveisiä vain sinne niemennotkoon kun luet palstaa kuitenkin ;)

Lähettäjä: Dfg 
Päivämäärä:   27.5.25 02:40:42

Aloittajalle sellaisia terveisiä, että jos jäisit kiinni moisesta halveksunnasta minua kohtaan, tulisi tiukka keskustelu siitä millä tavoin kenenkään, eikä varsinkaan perheen jäsenten henkilökohtaisia mieltymyksiä ei pilkata. Ei vaikka kyse olisi mielestäsi typerästä ajattelemattomuudesta, tuollainen halveksuminen ei ole koskaan ok. Ja kyllä, todellakin asenteesi on kaikkea muuta kuin kunnioittava.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   27.5.25 04:29:51

Aivan kauhea on ropbleema. Soita häkeen.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.5.25 05:06:17

"Ja ruokaa kannattaa laittaa sillä ajatuksella että sitä tekee ensisijaisesti itselleen, ei marttyyrina muille. Jos et tykkää nähdä vaivaa, niin säästä itsesi siltä jos teet sen vain saadaksesi kehuja muilta. Voi myös olla että omasta mielestä loistava ruoka ei sitä ole muiden mielestä."

Komps.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   27.5.25 05:57:34

"Kerroin vielä ruokaa tehdessäni että nyt ei ole aivan halvimmat, joskaan ei kalleimmatkaan ainekset tässä, että nyt tulee vähän parempaa lasagnea."

Tämä on muuten huvittavaa, kun jotkut ajattelee että kallis = parempaa. Kun oikeasti se x-tran juustoraaste voi olla ihan samaa tavaraa kuin joku kalliimpi toisen merkin pussissa. Siitä vain pääsee maksamaan vähän enemmän.

Päivämäärä:   27.5.25 07:57:08

Työskentelin nuorempana ravintoloissa (en missään hienoissa vaan ketjuissa vai buffa-tyyppisissä) ja niissä kävi yllättävän paljon pariskuntia, joissa mies oli ihan lapsen asemassa, samoin kuin ap tuolla kertoi miten vahtii miehen syömistä myös ulkona.
"Älä Mikko ota noin paljon", "Syö sitten koko lautanen tyhjäksi", "Älä nyt ota sitä xx, muistatko et viimeeksi tykännyt siitä".

Päivämäärä:   27.5.25 08:02:02

No huomenta asian ääreen taas. "Aloittajalle sellaisia terveisiä, että jos jäisit kiinni moisesta halveksunnasta minua kohtaan, tulisi tiukka keskustelu siitä millä tavoin kenenkään, eikä varsinkaan perheen jäsenten henkilökohtaisia mieltymyksiä ei pilkata. Ei vaikka kyse olisi mielestäsi typerästä ajattelemattomuudesta, tuollainen halveksuminen ei ole koskaan ok. Ja kyllä, todellakin asenteesi on kaikkea muuta kuin kunnioittava."

No hehee. Vähänkö aloit liioittelemaan. Samoin kuin tuo narsistiäidin lapsi, minä en vahtaa noin muuten syömisiä mutta kyllä - ruuanlaittajakin voi loukkaantua siinä missä syöjä ( tai te ) loukkaantuu siitä kun joku sanoo käytöstavoista. Tässä ketjussa on niin ravintolat kuin tarjoilijat suolattu kun asiakas voi sylkeä heidän tarjoiluilleen miten haluaa.

Mitä ne Italiassa laittaa lasagnen päälle? Laittaako ne sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia ja majoneesia? Vai onko tämä nyt jotenkin ihan eri asia kun suomalaisessa kodissa tehdään lasagnea, että muijan ruoka ei ole minkään arvoista..

On todella hupaisaa kuinka aloitus on oikein mehustettu ja lisämaustettu ketjun edetessä ja nyt meillä kotona on teidän mielestänne tilanne, että minä päivittäin teen marttyyrinä ruokaa ja itken ja raivoan ja kontrolloin sitä miten muut sitä lusikoivat suuhunsa ja ilmapiiri pyörii mellä ruuan ympärillä luoden ahdistusta kuuden kilometrin säteelle..

En nähnyt kaupassa X-tran parmesaanijuustoa.

Ja jos itse saan jonkun toisen tekemää ruokaa lautaselle eteeni, ihan oikeasti. Esimerkiksi välillä olen saanut dolmaa, tekijä ei suomalainen ja se ruoka ei myöskään ole mitään pikaruokaa. Onko teidän mielestänne oikein ja kohteliasta että olisin siihen annoksen päälle MAISTAMATTA sitä lorauttanut nuo samat sinapit ym?? En olisi kehdannut maistettuanikaan laittaa.

Päivämäärä:   27.5.25 08:05:53

"samoin kuin ap tuolla kertoi miten vahtii miehen syömistä myös ulkona. "

Osoitatko mulle kommentin missä olen noin sanonut? Minä EN vahdi miehen syömistä myös ulkona. Minä en ole meidän ulkosyömisistä sanonut yhtään mitään. Mistä keksit tuon?

Päivämäärä:   27.5.25 08:22:32

"Mitä ne Italiassa laittaa lasagnen päälle? Laittaako ne sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia ja majoneesia? Vai onko tämä nyt jotenkin ihan eri asia kun suomalaisessa kodissa tehdään lasagnea, että muijan ruoka ei ole minkään arvoista.."

No on se eri asia. Suomalaisten lasagne tuskin on lähelläkään sitä aitoa italialaista lasagnea jota siellä tekevät. Siellä se yksi valkosipulin kynsi on saman kokoinen kuin Suomessa myytävä puolikas valkosipuli joten väitän, että suomalaisten tekemä lasagne on mautonta ja pliisua verrattuna italialaisten tekemään italialaisista raaka-aineista.

Ja noista parmesaani raasteista niin juuri opin, että Italiassa niihin käytetään kakkos luokan parmesaanijuustoa jota ei edes luokitella siellä parmesaanijuustoksi, kun ei työtä heidän omia laatuvaatimuksia.

Päivämäärä:   27.5.25 08:26:43

Auts, tulipa vahvasti mieleen lapsuus, meillä kontrolloitiin myös muiden syömisiä ruokapöydässä.
Oli tietyt mausteet joita sai lisätä, tietyt aiheet mistä sai keskustella, tietty järjestys mitä piti noudattaa syömisen ja juomisen suhteen. Ellei noudatettu niin ruuanlaittaja heittäytyi marttyyriksi, kun oli nähnyt niiiin paljon vaivaa ja tehnyt (omaan makuunsa) parempaa ruokaa, niin sitä piti arvostaa toimimalla juuri kuten hän halusi.

Lähettäjä: Molo 
Päivämäärä:   27.5.25 08:28:09

Miekkoslasagne :))

Lähettäjä: xXx 
Päivämäärä:   27.5.25 08:32:39

Siinä vasta pari; Juntti ja Mielensäpahoittaja.

Päivämäärä:   27.5.25 08:37:27

Kyynel : Meinaatko että meillä kukaan ei osaa maustaa sitten ruokaa? Jos tekisin vaikka jauhelipullia pottumuusin kanssa ensimmäisellä reseptillä mitä google antaa, niin lyön melkein tonnin vetoa että se ON mautonta. Mainitsemasi valkosipuli ensinnäkin. Jos sitä olisi tuossa lihapullareseptissä ohjeena yksi, niin saa laittaa suunnilleen viisi. Itse kasvatan valkosipulini joten joku käry on mikä maku mikä koko voi olla.

*: On todella traumaattista sinulla ollut. Ei meillä tuollaista ole.

Päivämäärä:   27.5.25 08:40:19

Siis Kyyneleelle vielä, on mielestäni aika yksinkertaista sanoa että suomalainen ruuantekijä on automaattisesti mauttoman ruuan tekijä. Ei tänä päivänä. Vaikka ei anoppini laitakaan ruokaan mausteeksi muuta kuin pippuria ja suolaa, koska APPIUKKO EI HALUA koska appiukon äiti on aina tehnyt sillä tavalla maustettua ruokaa. Ja valkosipuli on siellä hyi hyi. Eli vähän on eri meininki kuitenkin heillä. Koska appiukko, ISÄNTÄ, ei halua että ruoka maistuu muulle.

Päivämäärä:   27.5.25 08:44:00

Kannattaa laittaa avioerohakemus heti tulille. Sen luokan kriisi että eihän tuosta tule hellevettiäkään.

Haluan yhtä pienet ongelmat kuin aloittajalla.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   27.5.25 08:47:12

Lähti kyllä taas hötönettiläisillä laukalle. Ei malteta lukea, eikä ainakaan ajatella mitä siinä sanotaan. Ylireagointi kertoo enemmän reagoijan omasta mentaaliongelmasta kuin mistään muusta.

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että onhan se loukkaavaa peittää ruoka heti jollain lisämausteella. Ja samaa mieltä siitäkin että kukin syököön miten syö, ei siitä sen isompaa draamaa tule. Harmittaa vain.

Päivämäärä:   27.5.25 08:48:42

Miksi miehen pitäisi kotikeittiössään syödä kuten italialainen.

Nykypäivänä lähes kaikkea pitää ymmärtää ja kaikkien pitää saada olla oma itsensä. Häihin pitää saada pukeutua vaikka tennareihin ja jumppatrikoisiin. Mutta ruuan kanssa näköjään pitää edelleen hienostella ja syödä muiden mieliksi eri tavalla kuin haluaisi. Jopa kotona oman puolison seurassa.

Kai sä nyt sen oman puolison jo tunsit ennestään. Tuliko nuo mausteet nyt ihan yllätyksenä tällä kerralla. Vai teitkö nyt ensimmäistä kertaa jotain "hienoa ruokaa". Minusta lasagne on ihan tavallista ruokaa. Ei siitä numeroa tarvitse tehdä, jos nyt et ole sitä jollain kultahipuilla maustanut ja juustoja itse kypsytellyt vuosia kellarissa.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.