Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Maikka 
Päivämäärä:   2.5.25 12:13:46

1991 Suomen nuoret aikuiset olivat sijalla 1. koulutuksessa ja 2022 sijalla 28. (OECD).
Lukutaito ei ole riittävä nyt 20 % PISA-tutkimuksen mukaan.

Monissa maissa Huolestuttaisiin. Entä Härmälässä?
Syytä olisi. Koulutussäästöt seis!

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   2.5.25 12:15:05

Kirjoitustaitokin näyttää olevan hakusessa...

:))

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.5.25 12:20:42

Ootko jumppamaikka?

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.5.25 12:28:19

Kehitysmaissa, kuten Suomi, hallituksen ja sen prosentin eliitin joka rahahanoja liikuttelee, tavoite on mahdollisimman kouluttamaton ja mielellään lukutaidoton kansa. Koska sellaista massaa voi ohjailla ihan miten tahansa, koska se ei se tunne, tiedä, eikä osaa omia oikeuksiaan saatikka vaadi niitä.

Kouluttamaton ja lukutaidoton ei seuraa muun maailman menoa ja uutisia, eikä matkustele ja totea miten asiat muualla ovat. Se uskoo kaiken propagandan mitä hallitus sille syöttää. Hyvänä esimerkkinä pohjois-korealaiset, joiden mielestä heidän kotimaansa on paratiisi maan päällä ja muut maat todella hirveitä paikkoja joissa ihmiset kärsivät. Siellä jengi kuolee nälkään hymy huulillaan suurta johtajaa ylistäen, täällä seistään leipäjonossa ja uskotaan, että ihan oikeasti muualla Euroopassa on samanlaista, tai oikeastaan vieläkin kurjempaa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   2.5.25 12:31:57

Pitkään hoettiin myös, että 'Suomi on maailman kaunein maa'.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 12:50:04

Tänne on vuoden 1991 jälkeen muuttanut iso määrä ihmisiä maista, joissa lukutaito ei ole niin justiinsa

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 12:55:41

Suomessa lasten luku-, kirjoitus- ja laskutaidottimuuteen suurin syy on lasten täydellinen kotikasvattamattomuus.

Lapset tietävät oikeutensa, eikä heillä ole mitään velvollisuuksia.
Edes viisi aikuista ei saa 20 apinanlailla käyttäytyvää lasta kuriin, koska heiltä on viety kaikki keinot siihen. Edes ääntä ei saa korottaa.

Ennen 2000-lukua eskarit ja ekaluokkalaiset tulivat kouluun oppimaan lukemista, kirjoittamista, laskemista, historiaa...
Nykyään koko alakoulu menee opetellessa alkeellisia käytöstapoja ja toisten huomioimista.

Ne muutamat, jotka on kotona kasvatettu, myös opetetaan kotona lukemaan ja kirjoittamaan. Koulussa yrittävät raukat oppia jotakin vastamelukuulokkeet päässä, väistellen samalla lenteleviä esineitä ja heiluvia nyrkkejä.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   2.5.25 13:15:40

"Tänne on vuoden 1991 jälkeen muuttanut iso määrä ihmisiä maista, joissa lukutaito ei ole niin justiinsa"

Kuitenkin - oliko se nyt vuodesta 2012 lähtien - kantasuomalaisten lasten luku- ja kirjoitustaito ovat heikentyneet jyrkemmin kuin maahanmuuttajien.

:))

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   2.5.25 13:18:25

"hallituksen ja sen prosentin eliitin joka rahahanoja liikuttelee, tavoite on mahdollisimman kouluttamaton ja mielellään lukutaidoton kansa"

Silloin ei tarvita maahanmuuttajia tekemään paskaduuneja, koska suomalaisista ei enää muuhun ole...

:))

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.5.25 13:42:32

Kun ei koulutus enää takaa töitä niin motivaatio kouluttautua laskee

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   2.5.25 13:47:55

"Kun ei koulutus enää takaa töitä niin motivaatio kouluttautua laskee"

Kyllä nyt kuitenkin sen verran pitäisi "kouluttautua", että osaa lukea ja kirjoittaa omalla äidinkielellään ja hallitsee yksinkertaiset laskutehtävät!

:))

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 13:49:37

Hallituksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Vihervassari-humanistit ovat ajaneet läpi tämän kasvattamattomuuden ja rajattomat oikeudet.

Lässyn-lässyn kouluun, missä näpsyt ja pällivikaiset estävät harvojen kasvatettujen lasten ja nuorten oppimisen, ei pidä kaataa rahaa. Ei vaan ole mahdollista palkata jokaiselle pällivikaiselle ikiomaa aikuista pitämään kädestä kiinni.

Yksityiskoulut pitää saada Suomeenkin, ja niille valtion tuki.
Ja kovat kriteerit kouluihin sisälle pääsyyn.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   2.5.25 13:51:15

"Yksityiskoulut pitää saada Suomeenkin, ja niille valtion tuki."

Suomessahan on jo yksityiskouluja.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Maikka 
Päivämäärä:   2.5.25 14:53:41

Inkluusio, monimuoto-opetus, älykäs itsensä kehittäminen on aikuisten juttuja.

Lapset tarttee Rauhaa ja Rajoja. Turvallisen ympäristön. Miksi mieskiintiö on tässä kouluasiassa opettajien suhteen nyt mahdoton? Vai onko?
Naiskiintiöstä johtotehtäviin pidetään ainakin melua.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 15:08:25

Tänään pari yli kolmekymppistä leidiä pysäköi asukaspaikalle, huomautin asiasta kun tiedän kenen paikka siinä on, leidit oli lukeneet asukas ->asiakas. No kieltämättä kyltti ei ole paras mahdollinen kys paikkaan kun ravintola samassa talossa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   2.5.25 15:13:31

Nepsypojan (tutkimuksissa viitteitä autismin kirjosta, diagnoosia ei ole, eikä jatkotutkimuksia nyt saatu) äitinä suren tätä nimittelyä ja väheksymistä, jota sekä nepsylapset että heidän vanhempansa saavat.

Se määrä aikaa ja voimavaroja, jota poikamme kasvatukseen käytämme on aivan takuuvarmasti tuplasti keskivertoperheeseen nähden.

Kaikesta kasvatustyöstä huolimatta hän kuormittuu ryhmässä, koska hänen on vaikeaa ymmärtää niiden monimutkaisia vuorovaikutustilanteita ja esim. nopeasti muuttuvas leikin rytmiä. Lopulta turhautuminen johtaa siihen, että tunteet kuohahtavat, jolloin tavarat voivat lennellä tai nyrkki heilahtaa. Yhden tai kahden lapsen seurassa homma toimii silti ihan hyvin.

Syksyllä olisi koulun aloitus. Kunnassa tehtiin selväksi, ettei erityislasten pienluokkaan ole mitään toivoa päästä eikä oikeastaan ole varmaa onko edes koulunkäyntiavustajaresurssia käytössä.

Eli sinne vaan, isoon ryhmään, yhden opettajan luokkaan, pärjäilkää! Sitten jos ei homma pelaa, saamme taas kuulla tähdiltä ja hänen kaltaisiltaan olevamme paskoja vanhempia, jotka eivät kasvata pällivikaisia näpsyjään. Tämä saa minut melkein itkemään, sillä kukaan nimittelijä ei näe miten paljon huolta, vaivannäköä ja työtä taustalla on. Ja miten pienen pojan identiteetti alkaa rakentua sen ympärille, että hän on huono, koska ei osaa olla kuten muut.

Älystä ei homma kiinni jää, lapsemme lukee jo nyt sujuvasti, on matemaattisesti erittäin lahjakas ja kiinnostunut luonnontieteistä. Neurotyypillisten maailmassa neuroepätyypillisillä aivoilla luoviminen vaan on tosi vaikeaa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   2.5.25 15:20:33

Minerva, kiitos tekstistäsi. Se oli just se, mitä olen jo kymmeniä kertoja halunnut sanoa. Totta kai nepsy-perheisiinkiin mahtuu myös huonoja vanhempia, mutta ei ole niin, että neuroepätyypillisyys on huonon vanhemmuuden seurausta.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 16:37:00

Opeta se lapsi niin, että se nyrkki ei heilahda, eivätkä tavarat lennä.
Ei sinun lapsellasi ole yhtään minkään diagnoosin varjolla oikeutta heilutella nyrkkiä tai heitellä tavaroita muiden lasten seassa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   2.5.25 16:42:34

*: Et tainnut ihan ymmärtää Minervan tekstiä. Tietyt neuroepätyypillisyydet aiheuttavat sitä, että vanhempi ei kerta kaikkiaan voi opettaa kaikkea ikävää käyttäytymistä pois. Sillä ei ole mitään tekemistä oikeuden kanssa. Yleensä tilanteeseen auttaa lääkitys ja aika.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 17:00:01

Ymmärsin kyllä Minervan tekstin, ja tietynlaisille lapsille ne rajat pitää opettaa sitten vaikka vaikeimman kautta.
Ei aita namitukset, tarrat, saati lässytys.

Lapsi tarvitsee tiukat rajat, ja kunnon sanktiot.

Olisi todella tärkeää kaikkien lasten kannalta, että vammaisille olisi ne omat koulut ja luokat.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: gwg 
Päivämäärä:   2.5.25 17:03:15

Otsikkoon lisäisin c. empatian puute, mikä tässäkin ketjussa tulee kauniisti esille.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.5.25 17:05:11

Parasta trollaamisrssa on, kun te lähdette siihen auliina mukaan.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.5.25 17:08:43

Nomadi: ei voi olla totta! Mars nurkkaan häpeämään.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.5.25 17:32:20


Lähettäjäd 

Päivämäärä2.5.25 16:42:34

*: Et tainnut ihan ymmärtää Minervan tekstiä. Tietyt neuroepätyypillisyydet aiheuttavat sitä, että vanhempi ei kerta kaikkiaan voi opettaa kaikkea ikävää käyttäytymistä pois. Sillä ei ole mitään tekemistä oikeuden kanssa. Yleensä tilanteeseen auttaa lääkitys ja aika.

Nämä neuroepätyypillisyytkö ovat ilmestyneet suomalaisiin vasta 2000-luvulla?
Mistä? Miksi? Mikä ne aiheuttaa?

Näitä kun ei ollut vielä ennen 2000-lukua, kun silloin kukaan ei riehunut koulussa nyrkein, eikä paiskonut tavaroita.
Ei ainakaan normi peruskoulussa eikä vammaisille tarkoitetuissa luokissa. Eikä aikanaan apukouluissakaan.
Eivätkä tarkkislaisetkaan sillä tavalla riehuneet. Haistattelivat, hakivat huomiota, mölysivät, eivät keskittyneet, lintsasivat. Mutta eivät olleet vaaraksi muiden oppilaiden koskemattomuudelle. Eivöt siys heitelleet tavaroita tai heilutelleet nyrkkejä.
Psyykkisesti sairaiden ja vaikeavammaisten kouluista en tiedä.
Ehkä näille nyky-näpsyille pitäisi olla omat, suljetut luokkansa, missä saa paiskoa tavaroita niin paljon kuin lystää, eikälyöminen haittaa muita.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Kivi 
Päivämäärä:   2.5.25 17:55:37

M, älä jauha paskaa! Isosisarukseni ovat aloittaneet koulun 90-luvulla, minä itse 2000-luvun alussa. Kaikkien meidän luokilla oli niitä poikia, jotka antoivat lumipesua ja nyrkkiä toisille. Yksi ammuskeli naulapyssyllä puutyöluokassa. Linkkuveitsillä uhkailtiin välitunneilla ja luokassa heiteltiin märkiä käsipaperitolloja muiden niskaan. Ala-asteen loppupuolella tytöt alkoivat kiinnostaa, ja perseiden puristelu ja tyttöjen vessakoppeihin kurkkiminen olivat suosittua huvia. Kun opettajat yrittivät pitää kuria, näiden vanhemmat tulivat lankoja pitkin, kun "ei meidän Petteri ole tehnyt mitään!"

Kouluissa on perseilty vuosikymmeniä.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.5.25 18:01:34

Kivi, lumipesut, poikien keskinäiset kahinat, ja perseiden puristelu on aivan eri asia kuin nykyisin koululuokissa tapahtuva ihan todellakin sivullisiin ja syyttömiin kohdistuva väkivalta.
Näpsyltä menee hermo, ja hän lyö vieressään sattumalta sillä hetkellä olevaa tyttöä lujaa nyrkillä kasvoille. Tai heittää käteen sattuneella kivellä.

Nykyään se touhu on raivoa, ei lumipesuja.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   2.5.25 18:20:25

Minerva, mitä mieltä sinä olet siitä, että joku tempaisee sun nepsylasta nyrkillä nenään, tai heittää kirjalla päin naamaa niin, että silmäkulma aukeaa?

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 18:24:20

Minerva: siellä koulussa se homma kuitenkin on kurinalaista, eli korkeintaan välitunneilla on kiitä muuttuvia ryhmätilanteita. Muulloin istutaan hiljaa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   2.5.25 18:28:44

Kyse ei ole koulutussäästöistä, vaan vaatimustason laskusta!

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 18:36:47

Lähettäjä. 

Päivämäärä2.5.25 18:24:20

Minerva: siellä koulussa se homma kuitenkin on kurinalaista, eli korkeintaan välitunneilla on kiitä muuttuvia ryhmätilanteita. Muulloin istutaan hiljaa.

Missä todellisuudessa sinä oikein elät?

Nämä näpsyt huutavat, paiskovat, heiluttavat nyrkkejä, ja paiskovat tavaroita ihan koulutuntien aikana.

Ope kysyy asiaa x, antaa vastausvuoron oppilaalle y. Näpsy z alkaa raivota.

Näpsyn piirustus ei hänen mielestään onnistu, värikynät ja paperit lentävät seinille.

Paikallaan pitää istua kauemmin kuin minuutti, näpsy-nepsy alkaa juosta ympäri luokkaa.

Liikkatunnilla pelataan jalkapalloa, näpsy ei osu maaliin, viaton luokkakaveri saa nyrkistä nenään.

Nöpsy häviää Kimble-pelin eskarissa, ja hajottaa sen pelin vieruskaverin päähän.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   2.5.25 18:38:37

Ennen oli erityisluokat, päiväkodissa erityisryhmät joissa oli erityisopettajat ja erityislastentarhanopettajat lapsille jotka ei pärjänneet normiluokissa tai normi päiväkotiryhmissä. Lisäksi menneiden vuosikymmenten koulumaailma ja koko senaikainen arki oli sellainen että nepsyt ei kuormittuneet siinä määrin kuin nykyään. Sillä niitä nepsyjä on yllätys, yllätys ollut aina. Kun minä menin ekaluokalle luokassa oli 14 oppilasta. Ei rinnakkaisluokkia. Kaupungissa oli useita pieniä kouluja, parissa jopa yhdysluokat. Ennen koulunalkua oli koulukypsyystestit ja jos et läpäissyt tervetuloa ensi vuonna uudelleen. Koulussa istuttiin jokainen omassa pulpetissa, opettaja opetti ja puhua sai vain omalla vuorolla. Mun eka/ tokaluokan opettaja jopa pisti nurkkaan seisomaan jos et noudattanut sääntöjä. Jos et pärjännut jätettiin luokalle tai siirrettiin joko erityisluokalle, apukouluun tai tarkkikselle. Ero tähänpäivään on iso ja mulla on itseni lisäksi useita tuttuja jotka sanoo että eivät olisi pärjänneet koulussa jos meno olisi nykyisenkaltaista: ryhmissä istumista, ryhmässä opiskelua, ilmiöoppimista, itseohjautuvuutta,...ja seassa kaikenlaista vipeltäjää. Mulla on kavereita jotka on menneet myöhemmin kouluun kuin ikätoverit ja tuplanneet luokkia ja olleet yläasteelle sitten 2-3 vuotta luokkakavereita vanhempia mutta eivät ole mitenkään eronneet nuoremmista. Yksi poika esimerkiksi oli sellainen että murrosikä alkoi vasta kun oli 16 ja kasvupyrähdys tuli armeijassa. Yksi kaveri on käynyt pahan lukihäiriön takia apukoulun, ei todellakaan olisi edes avustajan kanssa selvinnyt normaaliluokassa.

Mä olen miettinyt monesti eikö koulumaailmassa voitaisi palata muutama vuosikymmen taaksepäin. Kuinka paljon rahaa ja lisäresursseja vaatisi että lapsilta aletaan vaatia että koulu on lasten työtä ja tietyt asiat on vaan pakko oppia, tarvittaessa vaikka pitempää reittiä. Inkluusio ja että se tietty ryhmä pidetään yhdessä eskarista eteenpäin on kaunis haave mutta ajatus siitä että kaikki samassa luokkahuoneessa opettelee samaan tahtiin samoja asioita ei toimi vaikka luokassa olisi avustajia. Nykyisin fiksut oppilaat kyllä pärjää mutta jos on vaikeuksia, esimerkiksi juuri lukivaikeuksia tai matematiikka ei aukea oppilaat on hyvin yksin jos kotona vanhemmat ei osaa auttaa tai ole kavereita jotka auttaa. Esimerkiksi mun lasten yksi kaveri on pihalla matematiikassa, opettaja ei isossa ryhmässä ehdi auttamaan ja avaamaan "logiikkaa" joten kaverit yrittää neuvoa. Eihän sen noin pitäisi mennä.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   2.5.25 18:38:37

Sama on käynyt muuallakin, mutta eipä se meitä lohduta. Tavoitteet siitä, että 2030-luvulla 50% nuorista valmistuu korkeakoulusta on täysin epärealistinen.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 20:41:17

Ennen oli luokassa muutama oppilas, jotka perseilivät, nyt on joka toinen adhd, mistähän se johtuisi?

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: Kivi 
Päivämäärä:   2.5.25 23:40:41

LähettäjäM

Päivämäärä2.5.25 18:01:34

Kivi, lumipesut, poikien keskinäiset kahinat, ja perseiden puristelu on aivan eri asia kuin nykyisin koululuokissa tapahtuva ihan todellakin sivullisiin ja syyttömiin kohdistuva väkivalta.

Väkivaltaa se oli meidänkin aikana. Lumipesussa hierottiin voimalla lunta naamaan ja välillä siellä seassa oli hiekkaa tai pikkukiviä. Minua ja kaveriani eräät pojat kuristivat välitunnilla useamman kerran, ja niin ettei siitä otteesta oikeasti päässyt irti. Kerran yksi @!#$ taklasi minut takaapäin ilman mitään syytä, lensin turvalleni asfalttiin ja purin kieleeni niin että veri tuli. Opettaja näki, kääntyi ja käveli pois. Tuossa naulapyssytapauksessa oli ihan tuurista kiinni, ettei kehenkään osunut. Ei todellakaan ollut kyse mistään pelkästä poikien keskinäisestä kahinasta, vaan kyllä siinä saivat sivullisetkin osansa.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 01:02:14

Se perseiden puristelu on myös väkivaltaa ja siinäkin on uhrit syyttömiä.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.5.25 09:57:28

90-luvun ala-asteella mm minä kohtasin syyttömänä sivullisena väkivaltaa. Isosta koulusta siirrettiin hankalat tapaukset meidän kyläkouluun, ajateltiin kai että pärjäävät paremmin pienemmässä ympäristössä. Haittana vaan se että se kiukku ja viha purkautui meihin viattomiin. Iso 6 luokkalainen poika mm heitteli minua, tokaluokkalaista pienikokoista tyttöä pitkin seiniä aina kun käveltiin vastakkain. En uskaltanut puhua asiasta mutta kun aloin saamaan paniikkikohtauksia ja oksentelin aina kun piti kouluun lähteä, vanhemmat arvasivat että jokin on pielessä.
Ei siis ole kovinkaan kultaista ollut silloinkaan vaan niitö sekopäitä riitti kyllä.
Useampi tälläinen siirtolapsi minun aikana tuli. Jokaista sai pelätä. Yksi hakkasi mm veljeni päätä maassa olevaan kiveen ja sen sellaista.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   5.5.25 04:28:25

Jos lukutaito oikeasti huolettaa, tässä on vinkki, mitä voi tehdä:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10035557&t=10027593.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 11:15:58

Ennen oli erityisluokkia ja -kouluja, nykyään ei juurikaan. Varsinkin 2000-luvun alussa oli jokaiselle erityisporukalle omat ryhmät.

Toinen juttu: ennen koulu oli tylsempää ja vakaammat rutiinit, mikä tukee kaikkia lapsia ja vähentää oireilua.

Kolmas juttu: monet perseilijät ja kiusaajat ovat ihan perus-ei-erityisiä lapsia, joilla ei vain ole kotona selkeät olot/rajat/kunnioitusta lähimmäisiä kohtaan.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 11:49:26

Toinen juttu: itsemurhaluvut oli ennen korkeammat, kouluissa ei edes yritetty pitää peruskoulun jälkeen, kukaan ei huudellut perään. Koulupudokkaita ei yritetty seurata, ehkä just ja just yritettiin saada koulukotiin. Nykyään koulukodeissa on rötöstelijät ja itsemurhakandidaatit.

  Re: Huolena a.Koulutus ja b.lukutaito.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   5.5.25 11:59:16

Niinpä, kun vertaa itsemurhalukuja niin nehän on laskeneet kuin lehmän häntä. Mun lähipiirissä alle kolmekymppisenä itsensä on tappanut mun serkku, miehen veli, kaverin veli, kolme yläasteaikaista koulukaveria, kaverin ex,.......plus ne naispuoleiset jotka ei yrityksissä onnistuneet. (Ranteiden aukiviiltely, lääkkeiden yliannostus ja sillalta hyppäämistä yrittäneen nappasi kaksi ohikulkijaa kiinni, noin alkuun).

Ennen oli kuitenkin niille koulupudokkaille töitä. Mä tunnen kasarilta useamman tyypin jotka on lopettaneet peruskoulun kesken ja päässeet tyyliin viisitoistakesäisinä raksalle tai vastaaviin paikkoihin apupojiksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.