Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vihdin ratsutalli vol. 34

LähettäjäKatri 
Päivämäärä:   9.5.09 21:58:40

uus

Re: Vihdin ratsutalli vol. 34

Lähettäjä: kysyjä 
Päivämäärä:   9.5.09 22:10:59

Tää kysymys jäi tuonne edelliseen, joten laitan uusiksi..

Eli voisiko joku Vihdin ratsutallilla kävijöistä kertoa yleisesti tallista: millaiset hevoset, opetus ja ilmapiiri ovat? Onko tehokasta opetusta jossa edistyy, vai enemmän monelle suurelle ratsastuskoululle tyypillistä "liikenteenohjausta"? Mulla on uusi ratsastuspaikka muuton takia tässä hakusassa...

LähettäjäKatri 
Päivämäärä:   9.5.09 22:41:51

Hevosia löytyy oikeastaan ihan kaikenlaisia, nuoria ja vähän vanhempia, koulu-ja estepainotteisia, yleishevosia, suokkeja ja puoliverisiä, poneja ja isompia hevosia, osaavia ja vähän osaamattomampia.
Tallilla opettaa varsinaisesti kaksi opettajaa, jotka ovat opetustyyliltään melko erilaisia, mutta molemmat tosi ammattitaitoisia. Ilmapiiri on mun mielestä viimeisen puolen vuoden aikana parantunut paljon, vaikka ei se ennenkään huono ollut. Aina moikataan kun nähdään ja sanotaan heipat on ollaan lähdössä ja apua saa kun pyytää.
Kyllä mä oon ainakin ite tykänny vrt:llä nää 7 vuotta käydä, mutta kannattaa tulla tutustumaan niin voit muodostaa oman käsityksen :)

Päivämäärä:   9.5.09 22:43:20

Kiitos, täytyy tulla katsomaan.

LähettäjäKatri 
Päivämäärä:   9.5.09 22:43:33

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=5&i=1112113&t=1112113 linkitän vielä ton vanhan ;)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.5.09 22:53:32

Minunkin mielestä tallilla tosi hyvä ilmapiiri, aina autan ja aina myös saan apua.
Marika mielestäni todella mukava opettaja ja pätevä, mutta ehkä päästää liian helpolla joskus. Nora sen sijaan tosi tiukka eikä todellakaan päästä ketään helpolla. Vaatii aina miltei täydellistä suoritusta, ennen kuin siirrytään seuraavan asiaan, varsinkin esteillä. Itselleni sopii juuri tuon takia Noran tyyli, koska tapanani on lintsata, aina kun open silmä välttää :) Noran tunneilla ei vaan "uskalla" lintsata. Ja kun kerran siitä tunnista kuitenkin maksaa, niin on hyvä, että joku laittaa kunnolla tekemään :) Kaikki eivät taida tykätä Noran tyylistä juuri sen takia..
Molemmat mielestäni yhtä päteviä, mutta tyyli todella erilainen.

Hevosista löytyy jokaiselle jotakin, onhan niitä miltei 30 kpl.

Päivämäärä:   9.5.09 22:59:59

Tuo vaativuus kuulostaa hyvältä, itse kullekin tekee tosi hyvää se että ei päästetä helpolla... Ilmeisesti opetus on kuitenkin ystävällistä tästä vaativuudesta huolimatta? Siis tarkoitan, ettei opettaja hermostu tai ole ilkeä tms.

Päivämäärä:   9.5.09 23:38:03

No ei nyt hermostu, mutta pari kertaa sen verran pahasti että teki mieli lähteä kävelemään.. Asiattomuuksiin ei ole kuitenkaan koskaan menty. Kyllä ne sanomiset terveellä itsetunnolla kestää. Jos on hirveän herkkähipiäinen niin suosittelen Marikaa. Ei se Norakaan koskaan pahalla tarkoita, ihan oppilaan (ja myös hevosen) parasta ajattelee. Sen kun muistaa, niin pärjää. Omasta mielestäni on hyvä, että sanotaan suoraan niinkuin asiat on. Jos vaan kaunistellaan asioita, niin ei myöskään edisty :)

Päivämäärä:   9.5.09 23:51:26

Ok, tuo on hyvä tietää. Tietää varautua tuohon, ja tosiaan suorapuheisuus ja pieni paine oppimiseen ja yrittämiseen on varmasti vain hyvä asia :) Kunhan se ei ole lannistavaa eikä oppilasta lyttäävää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.5.09 13:40:42

kommentti molempien tunneilla pitkään käyneenä ja molempien tunneilla tälläkin hetkellä käyvä. Marika (tallin omistaja) on rohkeampi harjoitteissa, mutta hieman leväperäisempi ja ohjeet välillä hitusen sinnepäin (mikä saattaa välillä ärsyttää) ja Nora taas ehkä hieman varovaisempi harjoitteissa eli hakee erittäin hyvää suoritusta ennenkuin mennään seuraavaan/vaikeampaan. Ohjeet Noralla jämptejä, tiukkoja ja vaativia. kumpikaan ei ole ikävä, eikä lannistava :), vaan molemmilla on hieman eri tapa opettaa. Nora on enemmän "koulumaisempi opetussuunnitelmineen", Marika menee välillä fiilispohjalla.
Tallissa turvallisuuteen ja selkeisiin toimintatapoihin on kiinnitetty huomiota (ks. tallin säännöt ja hevosten päiväaikataulu nettisivuilta) mikä on mielestäni plussaa
Hevoset mukavia - aika laidasta laitaan: ihan perustason osaavia ja sitten muutama jotka hallitsevat Helppo A:n jutut mm. laukanvaihdon (hyvänä päivänä, hyvällä ratsastajalla) ja estepuolella on 80-90 cm hyppääjiä (korkeampia ei tallilla hypätäkään).
Kannattaa käydä kokeilemassa.

Päivämäärä:   10.5.09 13:49:35

Kiitos myös tästä kommentista. Kuulostaa hyvältä: vaativa mutta ei-lannistava opetus on juuri sitä mitä kaipaan. Täytyy käydä kokeilemassa kunhan olen saanut muuttomylläkän alta pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.09 15:25:28

sennuratsastajana olen täysin yhtä mieltä aiempien kirjoittajien kanssa. Olen ollut molempien opetuksessa. Aloitin Noran tunneilla, ja ihan alkeiskurssivaiheessa koin joskus, että Nora oli vähän liiankin tiukka, ja saattoi sanoa varsin napakasti ja joskus hieman pisteliäästi - tosin onnistuessa positiivinen palaute oli sitten kyllä ylitsevuotavan hyvää. Hieman herkkänä vaihdoin sitten Marikaan, jonka ryhmässä olen nyt muutaman vuoden ollut. Mutta yllätys, yllätys: tänä keväänä lukuisia rästejä Noran tunneilla tehneenä olen vakavissani taas harkinnut Noran tunneille siirtymistä; etenkin nyt edistyttyäni yhä pikkutarkempiin asioihin kaipaan todella Noran vaativuutta ja tarkkuutta! Lisäksi minusta tuntuu, että Nora olisi nyt rats.opettajakoulutuksen aikana oikeasti miettinyt pedagogisia asioita entistä enemmän, ja sanoo asiat yhtä tiukasti kuin ennenkin, mutta ehkä hieman ystävällisemmin ja rakentavammin :) (Tai sitten minä olen vain tottunut, hih)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.09 08:32:03

´Nora muuten sai viime- tai toissavuonna vuoden ratsastuksenopettaja -kunniamaininnan! SROY (suomen rats. opettajien yhdistys) maininnan myöntää.

Lähettäjä: janina 
Päivämäärä:   12.5.09 10:47:05

tietääkös kukaan, että koska mahollisesti olisi esteradan rakennus ? :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.5.09 17:58:45

-// Mun mielestä se Noran titteli tuli suoraan ratsastajainliitolta...

Lähettäjä: utelias 
Päivämäärä:   13.5.09 11:01:08

Montako tuntia hevoset juoksevat päivässä? Montako tuntia on aina kaikkiiaan illassa?

Päivämäärä:   13.5.09 13:23:08

Sekin on jo monta kertaa täällä sanottu, että jos hevosten selät ja jalat on kunnossa ne menee 3 tuntia päivässä. Ja illassa on sellaset 6-8 tuntia yhteensä.

Päivämäärä:   13.5.09 21:12:12

Ja kaikille valittajille tiedoks, että jos hevoset oisivat jotenki väsyneitä nii se näkisi,koska olisivat väsyneitä jne: ). Ja niitä hevosiii ei todellakaan pakoteta liikkelle, ym. marika pitää tosi hyvää huolta hevosistaan!:D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.5.09 08:56:38

:) Voipi ollakin, sama se kummalta.

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   18.5.09 09:33:17

hiljaista on..

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   19.5.09 16:51:24

Moneltako torstaina kisat alkaa?
Ajattelin yleisöön ujuttautua :)

Lähettäjä: pilli 
Päivämäärä:   19.5.09 18:00:09

Klo 15 näyttäis kisat alkavan. Toivotaan hyvää ilmaa!!

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   21.5.09 18:27:12

Nyt on kyllä pakko laittaa vähän kritiikkiä. Tämän päivän kisoja ei kyllä oltu kunnolla loppuun asti mietitty. Meno oli verryttelyalueella mitä oli, toiseen luokkaan (60cm) oli lähes 20 osallistujaa ja verkassa AIVAN liikaa samaan aikaan. Ihme ettei sattunu vahinkoa. Olisi voitu vaikka järjestää kaksi eri verryttelyryhmää. Ratsastajatkin olisivat voineet huutaa este ennen sille menoa (jos huusivat niin selkeemmin jatkossa, ei kuulunut) ja olla poissa tieltä kun joku esteelle menee. Kisat myöskin olivat myöhässä jo ekan luokan jälkeen, elikkä ehkä ei kannattais niin tiukkoja aikatauluja järjestää, ei sitten tarvitsis hoppuilla seuraavan luokan alkamista. Melkeen ainahan kisat on vähän myöhässä, mutta kun siihen voisi vaikuttaa niin miksipä ei.

Tästä luultavasti tulee riitaa, mutta harva voi väittää ettei siellä verkassa (joka mielestäni oli pahin "moka" kisoissa tänään) ollut aika hurjan näköstä.. No, jos vaikka ensi kerralla menis sujuvammin.

Lähettäjä: janina&leya 
Päivämäärä:   22.5.09 09:33:05

yhdyn Hip:iin. Olen samaa mieltä tuosta verkasta. Vaikka siellä huusi este pääpunaisena, nii ei sieltä silti väistetty kun ei ollut tilaa minne väistää. Se tehos ku huus et POIS ALTA !! Oma poni hieman hermostu myös siitä tilanteesta kun melkein 20 ratsukkoa oli samassa verryttely tilassa(ja en haluisi riskeerata ketään sen takia, että maneesissa ei ole tilaa). Maneesi on iso, mut ei se ihan nii iso ole, että sinne mahtuisi nii paljon hevosia. Tosi hyvä, et sitten viimein 10 ratsukkoa laitettiin ulos kentälle kävelee, tosin sekin tapahtui pienellä avustuksella, vasta sen jälkeen kun poni villiinty.
Sanon nyt tämän ihan omilla nimillämme, sillä mitäpä suotta kukaan alkaa miettimään että miksi laitoin ''salanimellä'', sillä jokainen tietää mitä mieltä olen asiasta, ja jokainen ketä oli siellä tokan luokan verryttelyssä,tietää kenen poni alko pukittelee.
Tiedän, tästä tulee suuri riita, mutta olen sanonut mielipiteeni ja niin pois päin, voitte olla asiasta mitä mieltä tahansa, mutta sen verran kun olen kisoja kierrellyt tässä kevään aikana, niin ei ole ikinä ollut tämmöistä.

Lähettäjä: -?- 
Päivämäärä:   22.5.09 12:21:10

Täytyy myöntää, että meno oli hurjan näköistä siitä ovelta katsottuna! Onneksi ei tapahtunut mitään!Me muut katsoimme kauhistuneena menoa ja mumisimme keskenämme, onneksi yksi rohkea sai suunsa auki ja alkoi tapahtumaan uudelleen järjestelyjä...
Eikös verkan valvojien olisi jo pitänyt puuttua asiaan, jos kisanjohtaja ei ole paikalla näkemässä? Seura on järjestänyt jo niin monet kisat, että varmaankin osataan arvioida(etukäteen jo) paljon ratsuja mahtuu maneesin verkkaamaan turvallisesti yhtäaikaa.
Pidetään tämä esimerkki mielessä kun seuraavan kerran suunnitellaan verkka-aikatauluja/ järjestelyjä. Otetaan opiksi ja tehdään paremmin ensi kerralla!
Haluan kuitenkin kiittää tässä samassa seuraa siitä, että järjestää kisoja ja antaa mahdollisuuden kartuttaa kisakokemusta. Toivottavasti saamme kokea vielä monet hyvät kisat keskenämme!

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   22.5.09 13:07:38

No ei kai kukaan palautteesta voi suuttua. Mutta asiallista olisi varmaan laittaa suoraan myös seuralle palautetta eikä tänne "epävirallisille sivuille".

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   22.5.09 16:49:01

marika kun oli kisojen johtajana niin en yhtää ihmettele et siel oli tollane verkkasysteemi..

ite oon saanu sen käsityksen et marikal on aina iha hirvee kiire saada kisat loppuu ettei sen omat hevoset juoksis ylimmääräsii tuntei, sen takia jää yleensä myös marikan hevosilla se verkka-aika hyvin lyhyeksi ja siinähän voi sattua sitten jos jonkinmoisia onnettomuuksia, jos hevonen ei ees kerkee vertyy kunnol..

no mut siis.. se tokan luokan verkka oli kyl iha perseest(onneks en ite siin ollu kuitenkaa, ois varmaa oripojul kilahtanu pääs totaallisesti..), ei oltu siinä vaiheessa mietitty kyl paljoo paskaakaa hevosten ja ihmisten turvallisuutta.

Päivämäärä:   22.5.09 17:56:55

Sennu; Juu tarkotus on kyllä sinnekin laittaa palautetta.

Eipä siinä muuta, mutta kurjaa kun kisoista jää tollasen järjestelykysymyksen takia paha maku suuhun. Kaikil olis parempi mieli kun kaikki menis sujuvasti eikä tarvis yleisön puuttua kisojen uudelleen järjestelyyn.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   22.5.09 21:20:09

Melko nopeasti ne ylimääräiset ratsukot sieltä kumminkin saatiin ulos (ulkopuolisen pienellä avustuksella, mutta kumminkin). Onneksi mitään ei päässyt sattumaan.

Lähettäjä: ökö 
Päivämäärä:   23.5.09 09:25:43

Huhmarissa osoitteessa palajärventie 19, teollisuusrakennuksen pihassa myydään tänään tosi halvalla ratsastustarvikkeita ja hevostarvikkeita. Esim: sukat €1, nahkahanskat € 5 jne. Käykää kattomassa!

Lähettäjä: janina&leya 
Päivämäärä:   23.5.09 14:06:45

Jepp, niinhän ne saatiin, mutta olisi aina plussaa jos ulkopuolisten ei tarvisi asiaan puuttua, ja asia olisi etukäteen mietitty. :)) Ensi kerralla toivottavasti paremmat järjestelyt, harmi että vikat kisat siellä meni järjestelyjen takia huonosti ja jäi paha maku suuhun.

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   24.5.09 11:32:34

tulokset näköjää tullu, iha hassusti menee ne tulokset.. :D

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   26.5.09 07:28:07

Joo olis voitu kyllä sen verran nähdä vaivaa tuloksia tehdessä, että olisi laitettu ne paremmuusjärjestykseen. Aika on ilmeisesti rahaa myös tässäkin asiassa...

Päivämäärä:   26.5.09 18:31:37

Jep, noista ei nyt saa hullukaan selvää onko virheet tai hylkäykset tulleet perusradalla vai uusinnassa! Ja onko tuo nyt perusradan vaiko uusinnan aika noissa tuloksissa?

Saisko niitä, pliis, mitenkään laitettua niinkuin ne oikeasti on?!

Lähettäjä: niba 
Päivämäärä:   26.5.09 23:16:58

Ahhahaa miten huojentavaa lukea näit kaikkia juttuja kun ei enää ite oo mitenkään tekemisissä minkään seuran jutun kanssa :) Noi tulokset ei vissii oo Equipel tehty, mä tein ne sielt suoraan sillon aikoinaan..Mut eiköhän ne korjaa ne, kandee ehkä laittaa palautetta sieltä seuran sivujen kautta ni menee nopeemmin perille!

Jos Marika oli sitä verkkaa hoitamassa ni sit on vähän turha syyttää seuraa, Marikan kaa oli aina vähän hankala järkkää mitään kun se halus äkkii kisat alta pois..Ite ainakin pariin kertaan sillon kattelin kauhulla jo aikasemmin niitä verkkoja, ja ikävintä just se et ei oikein voi ruveta Marikaa asiassa neuvomaan. Tosin mulla varmaan kynnys viel matalampi kauhistua ku oon enemmän silleen Noran linjoil noista turvallisuusjutuista..

Lähettäjä: -?- 
Päivämäärä:   27.5.09 09:30:28

Ihan vain selvyyden vuoksi Marikaa ei näkynyt paikalla silloin, kun "katsoja/katsojat" saivat tarpeekseen verkan epätoimivuudesta! Maneesissa oli kaksi seuran edustajaa(järjestäjää)...
Satuin kuulemaan sivusta keskustelun, jossa Marika lähetti sanan alas maneesille, että maneesissa olevat tekevät päätöksen ja maneesissa oleva seuran edustaja sanoi takaisin, että hän ei ota vastuuta, koska ei ole kilpailujen johtaja. Tallissa oleva aikuinen sanoi, että kyllä K:n pitää nyt sitten ottaa vastuuta, johon K vastasi että ei ota.
Sen jälkeen asian aloittanut sivullinen sanoi, että heidän hevosensa ainakin voi tulla ulos verkasta kentälle ja toisenkin yksärin äiti huuteli tyttärensä ulos verkasta. Sivullinen ehdotti myös, että loppupäästä puolet lähtijöistä lähtee ulos kentälle.
Marikakin saapui alas paikalle ja saivat seuran naisten kanssa järjestettyä asian.
Katselin asiaa siis sivusta ja tältä se minun silmissäni näytti ja kuulosti...

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   29.5.09 11:49:43

Miten usein muuten noita kisoja järjestetään?

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   29.5.09 13:32:33

Turhaa siitä on marikaa syyttää jos oli erikseen sinne verkan valvoja hankittu.. Vielä isompi katastrofi kisoista olis tullu jos marikan olis pitäny hoitaa sekä verkkavalvonta että kaiken muun (kuten kuulutusten) organisointi.. Ihme verkkavalvoja jos ei halua ottaa vastuuta valvomastaan verkasta...

Lähettäjä: TLR/Sari 
Päivämäärä:   29.5.09 15:14:48

Päivitetty tuloslista 21.5.2009 estekisoista seuran sivuille.

Päivämäärä:   29.5.09 22:31:16

Ei se siitä verkan valvomisesta ollut niinkään kiinni, ei se valvojan syy ole. Olisi tuo asia pitänyt miettiä jo ENNEN kisoja, niin ei tarvitsisi verkkaa valvovan siellä sitten yksin tehdä ratkaisuja.

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   1.6.09 15:39:46

syksyn tuntikartta näköjään tallin sivuilla:)

mitä se PRO- tarkottaa?
minkä tason?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.6.09 22:33:44

Parempi kuin helppo A taso

Päivämäärä:   2.6.09 00:48:02

haha. en kyllä sanois että parempi ku helppo A, se vaatii jo aikas paljon. PRO-ryhmässä on viisi ratsastajaa ja opetus intensiivisempää kuin normi tunneilla. Taso menis varmaa sillee et ma klo 17 tunnit on saman tasosia ja pe klo 17 tunti on samantasonen ku su 16..

Päivämäärä:   5.6.09 21:38:43

hiljasta on..

Päivämäärä:   9.6.09 09:10:28

no niimpäs onkin..

Lähettäjä: patti 
Päivämäärä:   11.6.09 19:12:14

Onko kukaan ilmoittautunut syksyn pro-tunneille?

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   11.6.09 22:17:47

Kuten tuntikartasta näkyy - Pro tunnin on täynnä.

Lähettäjä: patti 
Päivämäärä:   12.6.09 21:01:50

Olisi kiva tietää ketkä ovat menossa pro-tunneille. Hyvä että tunnit jo täynnä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.6.09 19:12:45

Mites toi tallin kesäloma muuten on?

Päivämäärä:   13.6.09 23:35:01

ma ryhmästä en tiedä, mutta pe ryhmässä minä, silja, iira, tua ja katariina..

Lähettäjä: ååkke 
Päivämäärä:   15.6.09 16:23:24

hurjemmaks vaan menee touhu siellä..

Päivämäärä:   15.6.09 21:30:20

ååkke// missä mielessä? -.-

Lähettäjä: zap 
Päivämäärä:   15.6.09 21:53:53

Minuakin kiinnostaisi mitä ååkke tarkoittaa? Minä en ainakaan ole mitään hurjaa huomannut.

Lähettäjä: piki 
Päivämäärä:   15.6.09 22:12:30

Ihmettelen tällästä ns mustamaalausta ilman perusteita, lapsellista ja omituista. Jos haluat arvostella tai puuttua johonkin olisi, syy siihen, hyvä mainita

Päivämäärä:   15.6.09 22:48:12

---ja mielellään esiintyä omalla nimellään näitä perusteita esittäessä...

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.6.09 12:37:48

Todella vaikea ymmärtää tähän talliin kohdistuvaa arvostelua. Hevosista pidetään kaikesta päätellen selvästi erittäin hyvää huolta (mm. pääsevät kunnolla tarhailemaan, mikä ei ole suurilla ratsastuskouluilla suinkaan itsestään selvää), opetus hyvää ja ihmiset ystävällisiä. Epämääräiset heitot hurjasta menosta ovat todellakin outoja.

Päivämäärä:   23.6.09 16:22:45

Mitäs tallille kuuluu?

Lähettäjä: mmoi 
Päivämäärä:   28.6.09 20:36:41

Hyväähän tallille. Viikolla oli ekat kesäkurssit ja viikonlopun hepat oli laitumella. Ens viikolla vielä kursseja ja sitten taitaakin alkaa hevosilla kesäloma :)

Lähettäjä: Adeline 
Päivämäärä:   4.7.09 12:55:58

vois nostella .

Lähettäjä: ååkke 
Päivämäärä:   6.7.09 18:02:37

ihan lukemani perusteella pohdin, mm. toi verkka juttu ei kuulostanu ollenkaan hyvältä :/

Päivämäärä:   6.7.09 22:52:35

yks kisaverkka vaikuttaa TOSI paljon tallin toimintaan -.-

Päivämäärä:   8.7.09 23:32:26

yks kisaverkka joka ei oo missään yhteydessä tallin toimintaan...

Päivämäärä:   9.7.09 00:27:49

Näinpä...

Päivämäärä:   18.7.09 12:04:48

Milloin tunnit alkaa?
Onko mitään uutta tapahtunut tallilla näin kesän aikana? Uusia heppoja tullut? Vanhoja lähtenyt?

Lähettäjä: kata 
Päivämäärä:   18.7.09 12:56:46

Miksi jonkun tunnin tason pitäisi olla enemmän kuin helppo A, koska todellisuudessa mikään ei ole "edes" se helppo A? Sanoisin pikemminkin He C-B. Kuinka moni siellä menee esim. keskiravia ja lisättyä ravia, jos suurin osa hevosistakaan ei osaa sitä? Tai miksi tunnin tasoksi merkataan He B-A, eikä se mitä se todellisuudessa on?

Päivämäärä:   19.7.09 00:45:36

kata// koska sillon kaikki tunnit olis about saman tasosii eikä kukaa tietäis mikä on parempi ja mikä huonompi jos kaikki ois He B tai vähemmän...

Päivämäärä:   19.7.09 13:42:04

Eikö ne tunnit olis ihan parempi pitää realistisen tasosina ja antaa ratsastajille oikea kuva niiden omasta tasosta? Miksi pitäs tietää kuka on parempi ja huonompi? En ole ainakaan huomannut kovinkaan suurta eroa suurimman osan välillä. Huvittavaa, kun jotkut tulee sanomaan "olen helppo B-A", vaikka on oikeasti helppo C? Mitä hyödyt siitä, muuta kuin sen, että nolaat itsesti kun menet muille sanomaan jotain ihan muuta? Opettajien kannattais kyllä tohon kiinnittää huomiota, koska nyt aika moni ihan oikeasti sanoo muille olevansa He B-A. Jos kukaan nyt pointtia ymmärsi..Mielestäni tossa annetaan väärää tietoa oppilaille, kun sanotana heidän olevan pari tasoa ylempänäm mitä oikeasti on.

Päivämäärä:   19.7.09 14:27:37

Tosiaan se miten tunnit on merkitty tuntikarttaan saattaa aiheuttaa sekaannusta, mutta se on käytössä vain siksi että eri tuntien välille voidaan tehdä jotain eroa. Muuten lähes kaikki tunnit olisi merkitty C tasoisiksi ja ratsastajien olisi hankalampi hakea tuntikartasta itselleen sopivaa tuntia. Esimerkiksi nyt voi hieman kokemattomampi ratsastaja jo suoralta kädeltä huomata, että ei välttämättä kannata valita sellaista tuntia jonka tasoksi on ilmoitetu b-a, tai kokeneempi ratsastaja ei hakeudu sellaiselle tunnille, minkä taso on merkitty c:ksi. Tietenkin opettajat tasoittavat ryhmiä tarpeen mukaan, mutta kyllähän nuo merkinnät sitä helpottavat. Eikä kukaan ole sanonut, että merkinnät välttämättä tarkoittaisivat että joku on esim. helppo a tasoinen. Kyseessähän voivat olla myös tallin omat "tasot", jos joku nyt ymmärtää mitä tarkoitan.

Lisäksi ihmetyttää miksi se on katan ongelma jos joku "nolaa" itsensä sanomalla että on He b-a tasoinen ratsastaja, vaikkei oikeasti olisi. Kyllä sitä tapahtuu ilman vihdin ratsutallin tuntikartan tasomerkintöjäkin...

Päivämäärä:   19.7.09 17:42:40

Katri, tarkotin sitä, että joku nuorempi ratsastaja saattaa vaikka mennä leirille sanomaan "olen helppo B-A -tasoinen", jolloin saattaa tulla vähän sekaannusta. Ja eihän noi He B-A voi olla tallin omia tasoja, koska sillonhan ne voisi yhtä hyvin olla Y-Z. Jos on oikeasti helppo B tasoinen, niin minkä tasoiselle tunnille kannattaa tuolla hakea? Vastaako tämän tallin helppo B siis todellisuudessa mitä tasoa?

Päivämäärä:   20.7.09 11:44:33

katahan voi mennä asiaa selvittämään vaikka marikan ja noran kanssa jos ei kysymyksiinsä täällä mieleistä vastausta saa..

Lähettäjäjonttu 
Päivämäärä:   20.7.09 16:44:56

Jos ja kun tallilla on tunteja aina he A saakka niin aivan varmasti suurin osa tallin hevosista tekee keskiaskellajit :) eri asia nyt tietääkö kysyjä mistä puhuu.

Päivämäärä:   21.7.09 17:48:53

Edelleenkin onko se sun ongelma jos joku pienempi menee leirille sanoen olevansa helppo b-a tasoinen, ellet itse tee niin... Eiköhän se sitten viimeistään ensimmäisen tunnin jälkeen selviä, ettei niin ole...

ja kyllä se tallin B, taso vastaa helppo c-b tasoa...

Lähettäjä: jou. 
Päivämäärä:   21.7.09 17:54:17

ja nuorimmat tallin b-a tunneilla ratsastavat ovat keskimäärin 14 vuotiaita tai vanhempia. Eipä millään 10 vuotiailla ole niille tunneille edes asiaa...

Lähettäjä: japa 
Päivämäärä:   22.7.09 11:15:16

Itse ymmärrän tuntijaottelut, niin että esim. helppo B-A tunnilla treenataan helppo A:n tehtäviä kuten vastalaukkaa, väistöjä ravissa, takaosakäännöksiä jne. Missään nimessä ei mielestäni tarvitse olla valmis esim. kilpailemaan helppo A:ta vaan on ns. tarpeeksi hyvä niitä asioita harjoittelemaan. Jo helppo B tasolla pitäisi saada hevonen kulkemaan peräänannossa, joka on tietysti ratsastuskoulussa haasteellisempaa vaihtelevan asiakaskunnan (ja hevoskannan) vuoksi kuin esim. omalla hevosella. Keskiravi ja lisätty ravi onnistuu kyllä melkein kaikilta hevosilta riittävästi helppo A:han, mutta ratsastajan pitäisi pystyä istumaan alas, joka on aika monelle haaste :)

Lähettäjä: nert 
Päivämäärä:   23.7.09 15:36:54

Katalle tiedoksi että tämä on ratsastuskoulu, jossa he A tunnit vastaavat muiden he C-B. Luulen ymmärtäväni mitä tolla hait, joten toivotaan, että vastauskin oli sitä mitä hait.

Lähettäjä: Näkkileipä 
Päivämäärä:   24.7.09 12:48:44

Itse myös olen ymmärtänyt, että tallien sivuilla olevat "tasomääritykset" eivät tarkoita siinä ratsastavien tasoa vaan lähinnä sitä, mitä tehtäviä tunneilla käydään läpi. Vihti on kiva perusratsastuskoulu. Itseäni ei enää edes mitkään keskiaskellajit kiinosta, saati sitä vaativammat temput..niiden kanssa sai leikkiä ihan tarpeeksi, kun teininä harrasti tavoitteellisemmin. Vihdissä hyvä perusopetus ja kivat perushepat, jos haluaa hifistellä/kilpailla tavoitteellisesti heppojen kanssa, niin sitten hakeutuu johonkin tallille missä viritetymmät koneet. Itselle riittää hyvä perusratsastus, ilman temppuja ja järkevillä hevosilla. Aina kun haluaa temppuilla, niin voipi koittaa hakea jostain käsiin osaavan hevosen ja valmentajan esim. jotkut kouluratsastajat pitävät omilla hevosillaan tunteja pienryhmissä tmv.

Lähettäjä: Tallia etsivä 
Päivämäärä:   29.7.09 22:14:50

Kuulostaa kivalta tuo perusheppa-kuvaus. Oon käynyt tämänkin tallin sivuilla ja löytänyt lyhyitä kuvauksia hevosista. Uskaltaako joku tallilla käyvä kuvailla niitä ihan itse?

Lähettäjä: Helga 
Päivämäärä:   30.7.09 12:56:27

Minäkin olen muutama vuosi sitten uudelleen aloittaneena tykännyt Vihdissä erityisesti siitä, että kaikki hevoset ovat "tervepäisiä". Ei tarvitse miettiä sitä että hevonen riekkuu alla vaan voi keskittyä itseensä ja hevosen kanssa suoritettaviin tehtäviin. Plussana myös se että hevosen ovat tallin isoilla laitumilla koko piitkän kesän..

Lähettäjä: Näkkileipä 
Päivämäärä:   1.8.09 22:56:06

Tosiaan hepot ovat erittäin tervepäisiä, tietysti erilaisia persoonia omine huonoine ja hyvine päivineen, mutta eipä ikinä tarvitse pelätä, että "hei hulinaa, kun sain tuon tallin hulluimman kaakin alleni" eli kaikki pysyvät oikein hyvin ainakin omissa lapasissani. Jos/kun haluan jännitystä ja vaarallisia tilanteita varaan tunnin jostain muualta :)

Tallin sivuilta löytyvä lista ei ihan pidä paikkaansa, siihen ei ole ilmeisesti kaikkia myytyjä/hankittuja päivitetty, mutta varmasti jokaiselle löytyy sopiva hepo varsinkin, jos osaa tuntia varatessa kuvailla osaamisensa/toiveensa.

Päivämäärä:   3.8.09 19:55:06

Onko Marikalle tullut uusia hevosia kesällä? tai tulevatko Wella ja pojat pikkuhiljaa käyttöön? Syksyn kisapäivät on ilmoitettu trl:n sivuilla... kivakiva!

Päivämäärä:   3.8.09 21:08:11

Urpo ja Turbo ovat koulutusvaiheessa ja wellaa ei vielä liikuteta kummemmin. Se on muiden mukana laitumella. Uusia hevosia ei ole tullut.

Lähettäjä: lippa 
Päivämäärä:   3.8.09 23:15:34

Onko se Wella kuitenkin ihan kunnossa vaiko eikö? Harmi jos ei tule kuntoon, mutta minkäs teet.

Lähettäjä: :| 
Päivämäärä:   3.8.09 23:38:58

veikkaan että ei mene kauaa ennen kuin aletaan kävelyttää. Aika näyttää tuleeko siitä enää mitään.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   7.8.09 18:32:10

kyllä se wella ilosesti pukittelee laitumella ja leikkii muiden mukana, että ei kovin kipeä tunnu olevan :) alkaa ehkä jotain tekemään kun laidun kausi loppuu (jos alkaa)

Lähettäjä: japa 
Päivämäärä:   11.8.09 13:34:28

Entä mikä on Lassin tilanne?

Päivämäärä:   11.8.09 14:22:18

Lassi on tänään käymässä klinikalla, tunneilta se on ollut poissa jo pidemmän aikaa.

Päivämäärä:   11.8.09 20:57:01

mitä lassille on käynyt?? :o

Lähettäjä: :P 
Päivämäärä:   11.8.09 23:26:51

Jaloissa sillä on jotain vikaa, ja ainahan se on ollu melko jäykkä.

Päivämäärä:   13.8.09 17:59:34

Lassi on iso hevonen, jonka pitäisi saada liikkua isosti kokonsa ja entisen askeleensa mukaisesti. Eikä kiltin luonteensa puolesta köpötellä ponitunneilla. HUOM: Lassilla OLI isot liikkeet tallille tullessa. Lassi pitäisi ostaa yksityiskäyttöön, jossa sen ominaisuudet tulisivat paremmin käyttöön.

Päivämäärä:   13.8.09 23:12:47

Lassi ei köpöttele ponitunneilla. Ihan sennutunteja menee (tai MENIS jos sais jalat tässä jossain vaiheessa taas kuntoon...)

Päivämäärä:   17.8.09 22:37:46

Hei ketkä on tulossa seuran koulumerkkisuorituksiin, mikä merkki ja kellä hevosella?

Ite oon tulossa Glasmalla B:tä :)

Lähettäjä: TLR/Sari 
Päivämäärä:   18.8.09 09:09:14

Ilmoittautuminen koulumerkkisuoritustilaisuuteen 29.8 on alkanut www.tervalammenratsastajat.fi - sivuilla olevan ilmoittautumislomakkeen kautta.

Lähettäjä: katri 
Päivämäärä:   19.8.09 14:41:41

nostan

Lähettäjä: shade. 
Päivämäärä:   22.8.09 20:17:27

nosto

Lähettäjä: Jopo 
Päivämäärä:   24.8.09 17:39:25

Mites ne Pro -tunnit on nyt lähteneet käyntiin? Minkälaisia juttuja teette siellä? Eroaako meno jotenkin esim. B-A- tason tunneista?

Päivämäärä:   24.8.09 22:59:22

Ihan kivasti on lähtenyt käyntiin. Aika paljon yksityiskohtaisemmin on lähdetty hiomaan ratsastusta kun mitä normitunneilla ehtii ja on asetettu selvempiä tavoitteita siitä mihin pyritään.. Lisäksi meillä on vakkarihevoset ja Nora ilmoittaa meidät kisoihin että päästään sitten menemään niillä treenihevosilla. Eipä ole muuten kauheasti eronnut meidän sunnuntain tunnista kuin että touhu on vähän intensiivisempää :)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.8.09 14:05:19

Kuka heppa on kenelläkin vakkarina? Meettekö niillä samoilla sekä esteitä, että koulua?

Lähettäjä: Valli 
Päivämäärä:   26.8.09 19:34:15

Mites, jos tunnille olisi tulossa _arka_ ratsastaja?
Tipuin edelliskesänä aika pahasti, josta jäi kammo. Nyt en ole päässyt ratsastamaan muutamiin kuukausiin, että mites "sopisin" tuonne Vihtiin?

Millainen on tämä Acanero "Eero" eli millainen ratsastaessa (mahdollisimman tarkka kuvaus, varsinkin miten toimii aremman ratsastajan alla) ja sitten millainen kys. koni on hoitaessa?

Lähettäjä: Valli 
Päivämäärä:   26.8.09 19:34:41

PS. Onko Vihdissä esim. kesäleirejä?

Päivämäärä:   26.8.09 19:43:42

Marikalla ei järjestetä varsinaisesti kesäleirejä mutta kursseja kylläkin.

Vihdissä suurin osa hevosista sopii aremmallekin ratsastajalle ja aloittelijoille, Eero myöskin :)
Hoitaessa luultavasti yksi tallin kilteimpiä -> seisoo rauhassa paikallaan. Tunnilla ei säiky mitään, omasta mielestäni on ainakin herkkä ja sillä on kivat askellajit :)

Noista pro-tuntien vakkarihevosista:

ma-ryhmä:
Nea - Ressu
Riina - Tellu
Susanna - Pate
Anna-Lydia - Samuli
Valpuri - Magda

pe-ryhmä:
Katri - Glasma
Silja - Karli
Katariina - Paris
Tua - Supsu
Iira - koulua Miragella ja esteitä Virneksellä

Eli mennään samoilla koulua ja esteitä ellei toisin ole sovittu. En sitte tiiä onko maanantai ryhmäläiset sopinu esteille vielä jotain muita hevosia mutta noi on ainakin kouluhevosina.

Päivämäärä:   26.8.09 22:11:27

Varmaan noihin merkkisuorituksiin on tulossa muitakin ku pienryhmäläiset.. :D Missä kaikki ihmiset!

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.