Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vihdin ratsutalli vol. 33

LähettäjäKatri 
Päivämäärä:   18.3.09 16:02:31

uus.

Re: Vihdin ratsutalli vol. 33

LähettäjäLara 
Päivämäärä:   19.3.09 08:46:30

edellinen http://forum.hevostalli.net/read.php?f=5&i=1101223&t=1101223

Lähettäjä: sanni 
Päivämäärä:   19.3.09 20:21:06

niin mä oon tulos karlilla K.N. Specialiin =)

Lähettäjä: jentsi 
Päivämäärä:   19.3.09 21:43:16

montako tunti täällä tallilla hevonen juokse tunneilla päivässä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.3.09 13:56:37

Jos on terve ja kunnossa niin 3

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   20.3.09 22:05:00

Haha. Luin että kysymys oli "KUINKA MONTA HEVOSTA TÄLLÄ TALLILLA JUOKSEE TUNNEILLA PÄIVÄSSÄ?"
sit vastauksena jos terve ja kunnossa niin 3, olin sillee et wtf. Että onhan niitä nyt vähän enemmän :D Mun kannattais varmaan opetella lukemaan :D

Lähettäjägromitus 
Päivämäärä:   21.3.09 13:18:27

:D // jep, lukutaito on kiva:D itelläki se välil hukas.. XDDD

Lähettäjä: jentsi 
Päivämäärä:   22.3.09 06:45:10

jos vaan 3h, miten ne ovat siis niin usein sairaat - selkä-, jalkaongelmia? väärät satulat? huono pohja?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.3.09 08:04:55

satulat ei kyllä minun mielestä ainakaan istu kunnolla selkiin...

Lähettäjä: Japa 
Päivämäärä:   22.3.09 14:23:23

Ei voi kyllä mielestäni sanoa "vaan" 3 tuntia. Kyllä se on mielestäni aika maksimi terveellekin hevoselle, vaikka näkeekin välillä, et hevonen menee 4 tuntia myös Vihdissä ja monella tallilla 4h on ihan arkea. Edelleen olen sitä mieltä, että selkäongelmat ovat suurelta osin huolimattomasta harjauksesta/likaisesta huovasta ja huonosta satuloinnista johtuvaa. Huonosti istuvia satuloita tietysti myös, mutta muilla toimenpiteillä ehkäistäisiin monet selkäongelmat. Tärkeää olisi panostaa uusiin harjoihin hevosille, niin että kaikillä hevosilla olisi omat harjat ja muitakin kuin se piikkisuka ja hapsottava juuriharja. Pestäänkö harjoja muuten koskaan?

Lähettäjä: Joku ärsyyntynyt. 
Päivämäärä:   22.3.09 14:35:14

Marikalla ei kyllä mikään hevonen mene koskaan 4 h päivässä, Nora on siitä niin tarkka ja pitää asiasta huolen listojen avulla.

Toisekseen, satulaseppä käy vähintään kerran vuodessa (yleensä kahdesti) tarkistamassa jokaisen satulan sopivuuden!!

Ratsastajille on useasti huomautettu selän harjaamisen tärkeydestä, ei vaan tunnu menevän kaaliin. Liian usein myös selän hoito tunnin jälkeen pääsee unohtumaan ja työntekijällä pitäisi olla vähintään 3 silmäparia jotta sitä voitaisiin valvoa..

Harjoista senverran, että itse ainakin monta kertaa kaikki harjat läpikäyneenä tiedän, että jokaiselle hevoselle on useaan otteeseen katsottu kaikille piikkisuka, kunnon harja, kaviokoukku, kumisuka etc. perusharjat. Mutta kun seuraava kuntoonlaittaja tulee, eivät ämpärissä olevat harjat sovikaan siihen "omaan käteen" ja lainataan naapuriämpäristä, kumminkaan sitä palauttamatta -> seurauksena se, että joissain ämpäreissä on vaan tosiaan se piikkisuka ja tavisharja jolloin pitää lainata naapurilta, ja sitten taas on niitä ämpäreitä misä jokaista harjaa on kolme kappaletta... Työntekijällä on paljon muutakin tekemistä kuin olla kokoajan vahtaamassa harjaämpäreiden sisältöä, mutta kyllä niitäkin siistitään!!

ja maneesin pohja on kaikkea muuta kuin huono!! ;)

Anteeksi tällainen romaani, mutta pistää kismittämään sellainen, että ihminen käy kerran viikossa tallilla ratsastamassa ja "tietää" sen jälkeen kaiken mitä siellä tapahtuu!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.09 17:27:24

Hevosten terveyteen vaikuttaa se tapa, jolla ne liikkuvat. Jos liikkuu ilman selkää turpa taivaissa se kipeyttää. Ja tähän ei voi vaikuttaa kuin opettamalla oppilaita ratsastamaan paremmin.

En tiedä miksi Vihdissä on ongelmia (joka paikassa niitä on), mutta tässä yksi selitys. Pohja siellä on hyvä!

Päivämäärä:   22.3.09 17:33:46

sehän riittää varmaanki että satulat tarkistetaan kerran vuodessa, kun ne kiertää hevoselta toiselle. joo, anteeks, ei sais syntyy mitää riitaa, mut sanonpaha vaa mielipiteeni. toki voin olla väärässä, mutta, ei silti tarvitse ottaa nokkiinsa. :)

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   22.3.09 17:47:24

maneesin pohjasta löytyy kyllä sanomista, se on muun muassa erittäin kova.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.3.09 18:05:23

...// kun hevoselle löytyy oikea satula niin eihän niitä silloin kierrätetä!!

Lähettäjä: pilkkis 
Päivämäärä:   22.3.09 18:30:02

eipä täällä kyllä tietääkseni kierrätetä satuloita, vaan jokaisella hevosella on omansa.
ainoat poikkeukset on jos jollekkin uudelle hevoselle ei vielä ole ehditty ostamaan ja sovituttamaan ja toppaamaan omaa... tai jos jonkun satula on esim. toppauksen takia päivän pois käytöstä.

maneesin pohja kaipaisi kyllä perusteellista parannusta, pohjahiekat tulee pinnan läpi ja pohja on kova.

jokaisella ratsastuskoululla jossa olen elämäni varrella käynyt olen nähnyt ja kuullut hevosten selkävaivoista, eivät siis ole vain tämän yhden ja ainoan paikan ongelma.
varmasti selät voisivat paremmin jos jokainen kuntoonlaittaja huolehtisi selän kunnollisesta harjauksesta ja jokainen hevosen tunneilta purkava ratsastaja huolehtisi selän pesusta/harjauksesta.

ainakin itselleni on aina sanottu että jos harjaämpärissä ei ole jotakin tarvitsemaasi niin voi lainata toisesta ämpäristä, harjoilla kun on taipumus kulkeutua aina tiettyjen hevosten sankoihin.
ja hevosille on aivan turha hankkia jokaiselle henk.koht. harjoja kun hevoset ovat muutenkin jatkuvasti kosketuksissa toisiinsa ja eipä ne nimetyt harjat kuitenkaan sen paremmin niissä omissa sangoissaan pysyisi.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.3.09 19:28:31

Täällähän käy keskustelu vilkkaana, hyvä niin.
Itse olen miettinyt tuota selkä asiaa. Eli pitääkö selät pestä aina, vaiko vaan silloin kun ovat hikisiä? Ja muuten siis riittää harjaus?

Toinen asia. Saako tällä tallilla hevoset syödä suitset päässä? Tuota meinaan näkee usein. Entisellä tallilla missä kävin, kuolaimet suussa syöminen oli kielletty ihan ehdottomasti! Vahingoittaa kait hampaita?

Sitten vielä Vihdissä törmään usein kuolaimiin, joita edellinen ei ole pessyt! Kuolaimissa on usein teräviä kökköjä, luulisi tekevän suupielille kipeää. No millä tuotakaan kerkeisi valvomaan, mutta tunneilla voisi valistaa asiasta enemmän.

Ja vielä kuolaimista. Liian harvoin näkee näin talvisin, että kuolaimia lämmitetään ennen suitsien laittoa. Ilmankos hevoset nostavat päänsä taivaisiin, kun tietävät saavansa taas jäiset kuolaimet suuhunsa. Tuostakaan en ole kuullut kenenkään opastavan. Minä tiedän jo entuudestaan, mutta tietävätkö muut, kun asiasta ei kerrota.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   22.3.09 19:57:48

Periaatteessa sellaista tilannetta että hevoset pääsisivät suitset päässä syömään tulee tosi harvoin. Ruoat annetaan karsinaan vasta kun hevonen on lähtenyt viimeiselle tunnille, eli ainoastaan silloin pääsee syömään suitset päässä jos tunkee päänsä sinne kuppiin talliin tullessaan.

Alkeiskurssin aikana näitä kuolaintenpesu ja lämmitysjuttuja teroitetaan ja tarvittaessa muistutellaan, mutta muuten niistä ei erikseen mainita ellei kysytä. Jos aloittaa uutena jollain tallilla niin pitäisi kysellä tallin tavoista muilta ratsastajilta tai henkilökunnalta, silloinhan ne tulisi selväksi.

Selkien hoidosta sen verran, että tunnilta tullessa voi kokeilla onko siellä hevosen selässä jotain "kökköä" jos on, niin harjaus ja sinkkiä, jos hevonen on hikinen, niin kevyt pesu kostealla sienellä ja sitten sinkit niihin kökköihin..
Eikä se selän harjaus ole mutenkaan ole pahitteeksi, enemmänkin hyvä kiitos hevoselle.

Pilkkis puhuu asiaa.. :D

Päivämäärä:   22.3.09 21:03:19

Mielestäni asian puheeksi ottaminen pelkästään alkeistunneilla ei riitä. Muistutetaanhan selkäkökköjen rasvaamisestakin aika-ajoin ja silti ihmiset eivät tunnu oppivan ikinä.

Ja päivän viimeisellä tunneilla oleville hevosille tulee päivittäin mahdollisuus syödä kuolaimet suussa. En pidä sitä harvoin tapahtuvana. Siis ymmärrän hyvin, että iltaruuat jaetaan viimeisen tunnin aikana, mutta en siis ymmärrä sitä, että ratsastajat päästävät hevoset syömään suitset päässä. Monet eivät edes yritä kiirehtiä suitsien pois otossa, vaan antavat siis vapaasti syödä. Vaikuttaa siis siltä, etteivät ole tietoisia asiasta. Tai sitten eivät vain välitä?
Autoin myös joku aika sitten erästä ratsastajaa suitsien laitossa, ja hän ei ollut tiennytkään, että kuolaimet tulee lämmittää.

Toivottavasti ei tullut sellasta fiilistä, että tallia tässä yrittäisin mollata. Se ei ollut tarkoitukseni.

Lähettäjä: mä kans 
Päivämäärä:   22.3.09 21:13:49

hei "sä"
ja kaikki muutkin. jos huomaat tuollaisia asioita tallilla, niin neuvo ihmeessä niitä, jotka eivät vielä kaikkea osaa. Meidän jokaisen vastuulla on saada tallille hyvä henki ja jakaa osaamistamme muille, näin saadaan kiva fiilis ja hyvinvoivat hevoset. Mikäli et itse halua asiaan puuttua, niin kannattaa vihjaista opettajille, he kyllä sitten muistuttavat oikeista toimintatavoista.

Ikävä kyllä harvalla tallilla on niin paljon henkilökuntaa, että he ehtisivät jokaisen ratsastajan ja jokaisen hevosen alku- ja loppuvalmistelut tarkastaa. Vihdissä mielestäni asioihin kuitenkin puututaan, olenpa itsekin joutunut useampaan kertaan selkään nousemaan, kun olen sinne huolimattomasti pompannut.

Otetaan jokainen itsekin vastuuta sekä hevosista että tallin ilmapiiristä, niin saadaan homma toimimaan :)

Päivämäärä:   22.3.09 21:39:43

äh, turha tässä yrittää keskustella kun asiat halutaan ymmärtää väärin, eli ihan kuin olisin ollut tallia tai henkilökuntaa mollaamassa. Itse olen kyllä huomauttanut jos jotain epäkohtia huomaan, mutta en silti koe asiakseni juosta toisten perässä huomauttelemassa, varsinkin jos itsellä hevosen laitto/purku pahasti kesken. Ja autan kyllä jos joku pyytää apua, niinkuin minuakin on autettu.

Yritin tuolla aiemmin kysellä tallin tavoista, kun en tiedä mitkä ne varsinaiset säännöt on kun niistä ei koskaan puhuta! Miten sitä voisi toisille edes asioista huomauttaa, kun ei tiedä toimiiko itsekään tallin oppien mukaan. Ja nyt kun kyselin, niin heti tulee puolustushyökkäyksiä vastaukseksi. Parempi kai vaan olla hiljaa ja olla puuttumatta..

Lähettäjä: mä kans 
Päivämäärä:   22.3.09 21:43:20

tallin säännöt löytyvät esimerkiksi satulahuoneen seinältä ;)

Päivämäärä:   22.3.09 21:44:01

Jep. Kyllä niistä asioista saa siellä tallilla käydä muille ystävällisesti huomauttamassa jos huomaa epäkohtia. Työntekijä ei välttämättä kaikkea aina ehdi huomaamaan ja korjaamaan vaikka kovasti yrittäisi silmät auki kulkea..

Päivämäärä:   22.3.09 22:32:06

mä kans// jep, ja kyllä siellä seinilläkin on vaikka mitä ohjekylttejä hevosen hoidosta ennen ja jälkeen tuntien..

Päivämäärä:   23.3.09 00:18:03

Kyllähän se on a ja o putsata ne varusteet ja hevoset kunnolla viimeisen tunnín jälkeen, valitettavan usein siellä on kuolaimissa selviä jälkiä siitä ettei edellisenä iltana näin ole tehty, eikä niitä ole näin ollen tarkistettu kunnolla suitsiessakaan. samoin selkien harjaus on tärkeä, siis että ne oikeasti harjataan ja tarkistetaan, eikä vain kädellä sipaista satulan pois oton jälkeen. Mun mielestä tässä asiassa pitäisi olla "kovempi kuri".

Päivämäärä:   23.3.09 08:43:02

Hampaat ei vaurioidu siinä, jos hevonen syö kuolaimet suussa. On olemassa pieni mahdollisuus saada joku heinäkökkö jumiin kuolaimiin ja suuhun, eli teoreettinen tukehtumisvaara. Käytännössä monilla talleilla annetaan syödä kuolaimista ilman ongelmia, ei tietenkään ilman valvontaa.

Eli ei se ole hyvästä syödä suitset päässä, mutta hampaita se ei haittaa ja valvottuna ei hätää.

Päivämäärä:   23.3.09 09:04:07

No jopas oli tullut juttua viimekirjoitukseni jälkeen :) Niin tosiaan olisin voinut kirjoittaa, että tarkoitinkin huonosti harjaamisella sitä, miten kukin RATSASTAJA hevosensa hoitaa ENNEN ratsastamaan lähtöä. Itse haluaisin laittaa joka kerta hevoseni itse kuntoon, jotta voin tarkistaa, että hevonen on puhdas, satulavyö puhdas ja satula oikein selässä. Aika usein hevonen on satuloitu miten kuten enkä nyt tarkoita, että henkilökunnan pitäisi joka hevonen harjata ja kiillottaa, vaan se joka sen hevosen satuloi. Jos tämä tehtäisiin kunnolla vältyttäisiin monilta selkäongelmilta. Tarkistusta ei vaan voi usein tehdä, kun hevonen on jo tunnilla tai seisoo kamat päällä vaikka tulisit reilusti ennen omaa tuntia paikalle. Vihdin tallilla arvostankin sitä, että hevosia hoidetaan, ne saavat ulkoilla ja lomailla kesällä, mutta parantamisen varaa on silti aina.
Ja vielä harjoista... En kyllä edelleenkään ymmärrä miksei jokaisella voi olla omat harjat? Eikö ne voisi vaikka nimetä ja voisi painottaa, että harjat ovat jokaisen hevosen omat? Miksi jokaisella hevosella sitten on oma harjaämpäri ylipäänsä? Minulle on aikanaan opetettu, että harjojen välityksellä siirtyy kaikki mahdolliset bakteerit, sienet yms. En minäkään mielelläni omaa hiusharjaani jaa ympäriinsä :)Ja ihmeellisesti niillä hevosilla, joilla on vakkarihoitajat, sangot ovat täynnä harjoja ja sitten esim. Hessulla ei ole juuri mitään... Kyllä Hessu ansaitsee hyvän harjauksen joka päivä ennen satulointia siinä missä Ronttikin.

Päivämäärä:   23.3.09 10:10:46

Harja-asiaan: olen käynyt useammalla tallilla. Yhdellä tallilla on joka hevosella omat harjat omissa ämpäreissä, en muista ovatko nimetyt. Hoitajat huolehtivat, että näin on (tarkastus silloin tällöin riittää), toimii oikein hyvin.

Toisella tallilla on kaikkien hevosten yhteinen kori (hevosia noin 25), eli ei omia harjoja, hevoset kuitenkin yhteistarhauksessa. Ei ole ollut mitään sieniongelmia tms (ja näin on toimittu kymmeniä vuosia).

Eli monta mallia voi toimia, harjojen puute ei ole selitys huonolle harjaukselle!

Päivämäärä:   23.3.09 13:28:50

En uskoa että näinkin isolla tallilla kuin vihdin ratsutalli tulisi toimimaan se, että kaikilla olisi ne omat nimetyt harjat. Aina tulisi jotain vaihtoa. Bakteereillakaan en lähtisi sitä perustelemaan, sillä hevoset on niin monessa muussakin tekemisessä toistensa kanssa (tarhaus, jalkasuojat, satulahuovat, joskus mahavyötkin, ja riimut tietenkin), että kyllä ne välittyisi muutenkin kuin harjoissa. Toimii ehkä pienemmällä tallilla, jossa kaikilla hevosilla olisi ne hoitajat pitämässä puoliaan :D
Ämpärit on lähinnä sitä varten että harjoja voi kanniskella ympäriinsä, ei sitävarten, että kaikilla hevosilla pyrittäisiin pitämään ne omat harjat :D
Ja kyllä hessu saa ihan yhtä hyvää hoitoa kuin rontti, vaikka kukaan ei sen harjaämpärin sisällöstä huolehdikaan. tarvittaessa sitten lainataan siitä naapuriämpäristä, ei se harjaämpärin sisältö ole mitenkään suhteessa hoidon määrään ja laatuun.

Usein jos itse esim. laitan useampia hevosia kuntoon päivän aikana niin otan jo alkuillasta esille kunnon perusharjat joita käytän, enkä kanniskele ämpäreitä ympäriinsä (silloin ne ei myöskään jää vahingossa käytäville lojumaan, kuten monilla pääsee melko usein käymään.. ;D). Illalla palautan harjat sellaisiin ämpäreihin, missä harjoja sattuu olemaan vähemmän.
Tietenkään tämä ei ole mitenkään kannattavaa jos yhtä hevosta lähtee laittamaan, mutta jos näyttää siltä, että sen hevosen ämpärissä ei paljon harjoja ole, niin mikä estää lainaamasta siksi aikaa jonkun toisen hevosen ämpäriä, joka ei juuri silloin ole käytössä?

(Hirveä romaani taas :D)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.09 13:31:07

Mielenkiintoista lukea täältä sinkkivoiteesta, en ole koskaan kuullut tallilla siitä. Mistähän sieltä sellaista löytää? Entäs sieniä joilla hevosta pestään?
Kiinnostaa myös, että mihin kuraiset suojat voi laittaa kuivumaan?
Ja mistä löytyy puhtaita satulahuopia?
Itse toivoisin että satulahuovat ois jämäkämpiä, ne tahtoo mennä kurttuun kun ovat ohuita. Minua oikeasti kiinnostaa hevosten hyvinvointi, mutta en tiedä noita kaikkia juttuja niin en voi tehdä parastani. Opettaja on ymmärrettävästi kiireinen tuntien pidon kanssa niin ei kehtaa sielläkään juosta kysymässä.

Lähettäjä: hevosten hoidosta 
Päivämäärä:   23.3.09 14:07:25

Sinkkivoidetta ei käytetä kuin hevosilla, joiden kohdalla lukee näin - tällä hetkellä onkohan mikään hevonen sinkkivoidekuurilla ... Marika itse käy aamuisin ongelmaselällisten hevosten tilanteen läpi ja antaa tarvittaessa niiden hoidosta ohjeita sekä henkilökunnalle että ratsastajille. Sinkkivoide yms. ovat olleet satulahuoneen ikkunalla olevassa pikku ämpärissä.

Kuraiset suojat voi pesäistä ja laittaa kuivumaan satulahuoneen patterin päälle tai wc:n eteisessä oleviin kuivaustelineisiin. Puhtaat satulahuovat löytyvät peremmästä satulahuoneesta, jossa on ovesta vasemmalla isot hyllyt, joista myös löytyy loimet ja suojia, puhtaita pyyhkeitä ym. Käytettävät sienet löytyvät korista vesikarsinasta, missä myös on pieniä ämpäreitä (mikäli ämpärit ei ole siellä niin ne löytyvät oven takaa 1. käytävältä - oveen merkitty että ämpäreitä).

Päivämäärä:   23.3.09 14:38:12

Aika hassua ettei koskaan ole kuullut sinkkivoiteesta :P Tänä keväänä ei ole ollut mitään suurempaa hälyä sen käytöstä, mutta varsinkin viime syksynä oli kyllä oikeen sinkkitalkoot päällä ja selkiä hoidettiin oikein urakalla ja ratsastajille asiaa mainostettiin.. Ja kyllä vieläkin huudellaan tuntien vaihteessa, että huolelliset selkien hoidot kaikille, ainakin itse olen kuullut..

Päivämäärä:   23.3.09 14:41:53

Hienoa taas on yksi tietämätön varustettu tiedoilla, joka edesauttaa hevosten selkien ja muutenkin kunnon hyvänä pysymiseen :) Itse olen ihan äärettömän kiitollinen puhtaista satulahuovista, joita on aina hyllyssä. Edellisellä tallilla jolla kävin ei ollut vaihtosatulahuopia, eikä ollut kovin kiva satuloida hikisillä/likaisilla satulahuovilla. Parempi olisi varmaan ollut hevosille olla ilman koko huopaa ...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.3.09 14:49:52

lainaus: "....Bakteereillakaan en lähtisi sitä perustelemaan, sillä hevoset on niin monessa muussakin tekemisessä toistensa kanssa (tarhaus, jalkasuojat, satulahuovat, joskus mahavyötkin, ja riimut tietenkin)....."

Siis jokaisella ei ole edes ihan omat riimut?!

Päivämäärä:   23.3.09 14:56:38

?: en tiedä tästä tapauksesta, mutta jotkut nimittää riimuksi sitä pääsysteemiä (myös päitset), jotkut taas narua.

Katri: talli josta kerroin (jossa omat harjat toimii) on noin 25 hevosen ratsastuskoulu. Ei Vihtiä kummempi. Paljon on tallikulttuurista kiinni, ei niinkään tallin koosta.

Päivämäärä:   23.3.09 16:03:29

..// Ehkä se on tosiaan kiinni siitä miten on totuttu toimimaan, mutta en usko, että tästä voitaisiin yhtäkkiä vaihtaa sellaiseen, että kaikilla hevosilla olisi ne omat tietyt harjat joita kukaan muu ei käyttäisi.

Riimu on Marikalla = pääsysteemi. Riimuja on paljon, mutta nekin on kierrossa, jos oman hevosen ovessa ei ole riimua => ota naapurilta. Hyvin yksinkertaista eikä ole aikaisemminkaan aiheuttanut mitään ongelmia.

Jos tulee jotain uusia hevosia tallin ulkopuolelta, niin tietenkin katsotaan että ei niitä käsitellä samoilla varusteilla ennen kuin on varmistuttu ettei mitään sieni-infektioita tms leviä, mutta muuten pääasiassa melkein kaikki on yhteistä..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.09 16:43:46

Kiitos tiedoista, nyt osaan tehdä toivottavasti jotakin paremmin! :)

Lähettäjä: Sari/TLR 
Päivämäärä:   28.3.09 18:19:13

Onhan kilpailuihin Vihdin Ratsutallin hevosella osallistuvat myös laittaneet toimihenkilölistaan nimensä jonkin asian hoitamiseen! Kouluratsastusrata rakennetaan ensi lauantaina tuntien jälkeen - kaikki rataa rakentamaan.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   28.3.09 19:32:21

Hups, mä ilmotin itseni radan rakentajaksi kun ajattelin sen tapahtuvan sunnuntai aamuna. Eli jää väliin minulta se, tulen sitten sunnuntaina auttamaan!

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   29.3.09 16:03:09

Tietääkö kukaan aikooko Marika pitää tänä keväänä jotkut harjoitusestekisat? Mä en ole ainakaan itse sellaisista kuullut..
Aikaisempina kertoina sellaisethan on ollut ennen varsinaisia seuran kisoja.. Olis kiva päästä treenaamaan :)

Lähettäjä: Sari/TLR 
Päivämäärä:   30.3.09 07:44:32

Kouluradan rakentaminen alkaa lauantaina klo 17.00.

Lähettäjä: Pablo 
Päivämäärä:   31.3.09 10:46:20

Hei, onkohan täällä ketään joka olisi tulossa siihen raviluokkaan? Haluaisin varmistaa että miten se täyskaarto siinä oikein pitää ratsastaa. Pysähdyshän tulee C:ssä, josta lähdetään suoraan raviin ja sitten ohjelmassa lukee täyskaarto HC. Siitähän tulee todella pieni ja tuskin edes täyskaarron muotoinen? Kyllähän rata on suunniteltu shettiksille, mutta mietityttää silti. Eli miten on, osaako joku neuvoa?

Päivämäärä:   31.3.09 23:01:55

? :)

Lähettäjä: xs 
Päivämäärä:   1.4.09 07:39:35

Pablo; tuleehan siitä 10 metrin täyskaarto kun rata on 20x40 ja c sijaitsee puolessavälin ja h on 6 m kulmasta, voit varmaan vielä varmistaa Marikalta tai Nooralta, alkaako täyskaarron suorittaminen/kääntö h:ssa, jolloin siitähän tulee kyllä ihan normaalin kokoinen eli taivutus/asetus vasemmalle suoritetaan h.ssa ja siitä kohti c:tä. Ihan kuin tekisi pienen voltin kulmassa :)

Päivämäärä:   1.4.09 11:33:16

Pitääkö siinä kuitenkin jättää se kulma ratsastamatta (eli ratsastan siinä kohdassa jo "volttia" tai siis silleen pyöristettynä), vai meenkö kulmaan asti pysähdyksen jälkeen? Kyllähän tuo isolla hevosella tekee tiukkaa, ei ne 10m voltitkaan tunnu niin pieniltä. :)
En käy Vihdissä ratsastamassa joten ajattelin kysellä täältä. :)
Kiitos vastauksesta.

Päivämäärä:   1.4.09 11:40:47

Mulla ei ole paintia tässä koneessa, voisko joku piirtää sen? Luulen että oon kuvitellu sen väärin.. :/

Lähettäjä: -.. 
Päivämäärä:   1.4.09 13:43:41

xs: jos täyskaarron koko on 10 m, se on sen ekan puolikkaan voltin halkaisija se 10 m. Eli noin ei kyllä saisi 10 m:n täyskaartoa, mutta noista epävirallisista ohjelmista en tiedä... Ja ilm. sen täyskaarron kokoa ei ohjelmassa määritelty, vai?

Päivämäärä:   1.4.09 18:13:36

-..: Ei mitään tietoa. :D Ei siinä kokoa lukenut, ja aika outoon paikkaan tuo tuleekin mun mielestä. No jos ei selviä miten kuuluu tehä niin teen sitten vaan jonkunlaisen kiekuran siinä. :D

Niin ja onhan vinot jalustinkumit sallitut?

Päivämäärä:   1.4.09 22:24:12

vielä tuosta hevosten hoidosta ja satuloinnista: joku mainitsi satulavyön puhtaudesta, mikä tietty onkin tärkeä asia. Mut miten pitää toimia jos huomaa vyön olevan likainen ennen satulointia? Siis tarkoitan, et pitääks vyö vaihtaa vaiko putsata jotenkin?

Päivämäärä:   2.4.09 00:23:27

Jos vyö näyttää likaiselta niin ensihätään harjaus, ja maininta työntekijälle että tiedetään niitä likaisempia sitten vaihdella ja pestä. Itse ei kannata lähteä vaihtamaan ja tässäkin taas se, että jos ei jotain tiedä niin kysy.. Paljon suopeammin suhtaudutaan niihin jotka eivät tiedä, mutta tahtovat oppia kuin niihin jotka eivät tiedä, mutta tekevät silti omin nokkinensa ja sitten on joku asia pielessä.

Lähettäjä: Sari /TLR 
Päivämäärä:   2.4.09 19:02:21

5.4 koulukilpailujen lähtölista on julkaistu seuran sivuilla.

Huom. luokan I otsikko on virheellinen eli luokan ohjelma on edelleen Helppo kouluohjelma (shetlanninponeille) ravissa. EI Helppo C tutustumisluokan ohjelma.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   5.4.09 14:46:51

No, miten kisat meni? Luokkien sijoittuneet? Päivän positiiviset yllättäjät? Ja kommellukset?

Päivämäärä:   5.4.09 18:10:22

Mä olin K.N. Specialissa Glasmalla kolmas. Itseni ainakin yllätin :D

Päivämäärä:   5.4.09 18:20:42

Onneksi olkoon! Säikkykö Glasma mitään tai oliko muuten jännittynyt?
Miten muut sijoittui?

Päivämäärä:   5.4.09 20:09:22

Glasma oli kyl tänään tosi rento eikä säikkyny mitään. Jotain heiluvia nauhoja vilkas pari kertaa mut seki yllätti mut tosi positiivisesti. Onneks sattu näin kisojen yhteyteen hyvä päivä!
K.N. Specialissa voitto meni Jenni Pajuselle ja Sibbolle, toiseks tuli Katariina Kuusi ja Emil II.

kakkosluokassa neljällä ensimmäisellä oli samat pisteet ja sitte vissiin yleisvaikutelma ratkaisi järjestyksen, en nyt muista tarkalleen, mut siellä oli kai ainakin Tua miragella ja Jenni Sibbolla..

Päivämäärä:   5.4.09 20:10:44

Jos joku kuvaili tuolla kisoissa, niin olis tosi kiva jos musta ja glasmasta otettuja kuvia vois lähettää mun sähköpostiin: videwidding@gmail.com

Lähettäjä: yks ratsastaja 
Päivämäärä:   5.4.09 20:42:56

Mun mielestä Vihti on hyvä paikka ja opet sun muut on asiansa osaavia:) Varmasti joku on joskus tehnyt jotain väärin, itsekkin olen joskus vahingossa jättänyt kuolaimet lämmittämättä(hajamielinen professori kun olen...) ja kuolaimet suussa päästänyt syömään kun en ole oikein tiennyt, että saako suitset ottaa pois ennen satulaa...Ja muutenkaan en ole halunnut riuhtoa heppaa pois kupilta sillä en tiennyt onko se oikein vai väärin. Se, että harjat vaihtuvat ämpäristä toiseen on myös aika ärsyttävää tosiaan, kun yhellä on vaan yks piikkisuka ja sitten sillä pitäisi koko heppa puhdistaa;D Niihin harjoihin voisi s-e-l-v-ä-s-t-i laittaa heppojen nimet niin sitten ehkä pysyisivät oikeilla omistajillaan=)

Lähettäjä: Toinen ratsastaja. 
Päivämäärä:   5.4.09 20:47:51

Joissain harjoissahan on jo valmiiksi useiden heppojen nimet, niin miten ne "oikeat" nimet saisi näkyviin.. ja kun kaikki harjat ei käy sekä isojen että pienten ratsastelijoiden käsiin niin ihan toimiva toi systeemi noiden harjojen kanssa mun mielestä on. Eihän se niin tarkkaa ole käyttääkö sen "oman" hevosen harjoja. Voihan täydempää naapuriämpäriäkin lainata ja etsiskellä niitä kivoja harjoja jotka sopii omaan käteen..

Lähettäjä: yks ratsastaja 
Päivämäärä:   5.4.09 20:55:26

niinhän se tosiaan on:) Mutta siis onko Pipsa jo myyty?

Päivämäärä:   5.4.09 20:59:34

Siis mikä ihmeen ongelma toi harjat oikeen on? Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut ongelmaa niiden kanssa. Jos hepalla, jota olen ollut laittamassa, ei ole ollut sopivia harjoja ämpärissä, niin lainaan naapurin harjoja. Ja yleensä vielä palautankin harjan, mikäli kyseinen ämpäri ei ole ollut tupaten täynnä vastaavia harjoja. En myöskään koe ongelmaksi hakea tarvittaessa harjaa lainaan ykköskäytävän harjahyllyköstä (vai-mikä-se-nyt-on). Ei tuo kuitenkaan nyt niin iso talli ole, että hiki tulisi harjojen perässä juostessa :)

Päivämäärä:   5.4.09 21:03:19

Ei ole Pipsaa vielä myyty.

Lähettäjä: jonttu 
Päivämäärä:   5.4.09 21:38:25

isommilla talleilla on vaikea saada kaikille selväksi, kuinka toimitaan, niin että se vielä oikeasti tapahtuisi näin.. ihmisillä on myös tallilla niin "kiire" että menee ehkä vähän sinnepäin (itselläni myös, en tosin ratsasta vihdin ratsutallilla). alkeiskursseille ja muutenkin talleille tarvittaisiin lisää maastakäsin tapahtuvaa hevosen käsittelyä :)

kiitos taas TLR kivasta kisakokemuksesta! jonttu&reklaam

Lähettäjä: heppaaa!<3 
Päivämäärä:   6.4.09 21:09:24

Katri kun sinä tiiät nii paljon vihdinratsastustallin asioista, niin voisitko kertoa semmoisen jutun kun olen kuullut että siellä ei aina siivota hevosen karsinoita joka päivä,niin onko se totta? Kaihan te ymmärrätte että karsina on hevosen koti ja samalla hän nukkuu ja syö siellä, jos näin kurjasti on asiat, niiin ehdottakaa tallin omistajalle topakkuutta tähän hommaan! hyvää kevättä kaikille! : )

Päivämäärä:   6.4.09 22:14:30

Kyllä karsinat siivotaan päivittäin, seuraavana päivänä siivottavana olisi kumminkin tuplamäärä paskaa, ja hommaakin puolet enemmän.. Hyvää kevättä sullekin :)

Päivämäärä:   7.4.09 08:15:21

Miksei seuran sivuille voi tulla niitä koulukisojen tuloksia? Yleensä kisatulokset on luettavissa netistä vielä samana päivänä, mutta ei nyt, kun ne erityisesti kiinnostaisivat.

Päivämäärä:   7.4.09 09:14:23

Mä olen ymmärtänyt, että Vihdissä siivotaan jopa kaksi kertaa päivässä karsinat. Aamulla ja sitten vielä illemmalla päivän mittaan kertyneet lannat. Ainakin iltaisin näkee usein näitä ahkeria ja tunnollisia hevostenhoitajia kottareita kärräämässä.

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   7.4.09 10:08:43

Japa; Samaa mietin... :/ Olis kiva nähdä. Oman tuloksen nyt tiedänkin, mutta siellä oli muutama ratsukko joiden tulos kiinnostaisi. :)

Lähettäjä: TLR/Sari 
Päivämäärä:   7.4.09 21:12:09

Tuloksia ei ole vielä julkaistu, koska Equipe-ohjelmassa oli ongelmaa saada oikeat prosentit ratsukoille, sijoitukset ja pisteet oli tuloksissa oikein, mutta tulosteeseen tuli virheelliset prosentit. Ongelma on tänään saatu ratkaistua ja tulokset tulee mahdollisimman pian seuran sivuille nähtäväksi.

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   9.4.09 20:37:43

Eipä näy tuloksia vieläkään... :/

Päivämäärä:   11.4.09 21:17:05

Tässä tulokset, jos näistä nyt mitään selvää saa ;(

TULOKSET sunnuntai 5. huhtikuuta 2009
Helppo C raviluokka (shetlanniponeille)

Tuomari C: Maija Porkka
3 lähtöä, 1 sijoittuu.
1 Elli Leinikki Vide Widding (13) Tervalammen Ratsastajat ry 96 53,333
2 Jenna Lindstedt Leapley Marksman (25) Nummi-Pusulan Ratsastusseura 93 51,667
3 Hilppa Leinikki Bilbo (8) Tervalammen Ratsastajat ry 91 50,556

Luokka 2 Helppo C, harrasteluokan kouluohjelma 200
16 lähtöä, 5 sijoittuu.
1 Jenni Pajunen Sibbo (31) Lohjan Ratsastajat 97 60,625
1 Johanna Tuomisto Soinnun Samuli (19) Tervalammen Ratsastajat ry 97 60,625
2 Nea Ferin Lausans (10) Tervalammen Ratsastajat ry 97 60,625
2 Tua Videman Mirage (29) Tervalammen Ratsastajat ry 97 60,625
5 Johanna Hakkarainen Reklaam (12) Nurmijärven Ratsastajat 96 60,000
6 Janina Juusola De Leya (4) Tervalammen Ratsastajat ry 88 55,000
6 Emmi Liljeström Kilona (30) Tervalammen Ratsastajat ry 88 55,000
8 Susanna Rantanen Poika Pate (17) Tervalammen Ratsastajat ry 86 53,750
9 Nea Långström Suvin Nero (1) Tervalammen Ratsastajat ry 85 53,125
10 Kaisu Karvonen Kilona (9) Tervalammen Ratsastajat ry 84 52,500
11 Riina Metsäranta Glasma (27) Tervalammen Ratsastajat ry 83 51,875
11 Nea Nevala Tempera (28) Tervalammen Ratsastajat ry 83 51,875
13 Emilia Lindgren Suvin Nero (18) Tervalammen Ratsastajat ry 82 51,250
14 Essi Helenius Ressu (15) Tervalammen Ratsastajat ry 81 50,625
15 Hannele Tsutsunen Acenero (23) Tervalammen Ratsastajat ry 77 48,125

Luokka 3 Helppo B, K.N.Special 2009
9 lähtöä, 3 Sijoittuu.
1 Jenni Pajunen Sibbo (31) Lohjan Ratsastajat 152 63,333
2 Katariina Kuusi Emil II (26) Riding Team Nuuksio Rtn 147 61,250
3 Katri Takaveräjä Glasma (5) Tervalammen Ratsastajat ry 143 59,583
4 Pilvi Sornikivi Acenero (3) Tervalammen Ratsastajat ry 142 59,167
5 Cecilia Wilenius Philidor (16) Tervalammen Ratsastajat ry 139 57,917
6 Päivi Laamanen Feeri (22) Ratsastusseura Dc 135 56,250
7 Sanni Eloranta Carli (6) Tervalammen Ratsastajat ry 130 54,167
8 Iira Hannula Suprise for Life (11) Tervalammen Ratsastajat ry 121 50,417
9 Silja Mäkelä Suprise for Life (7) Tervalammen Ratsastajat ry 119 49,583

Päivämäärä:   13.4.09 20:28:24

Oli pudottu TOSi kauas :P

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.4.09 20:52:45

Täh?
Mitä toi Katrin viesti tarkoitti? Ei ihan auennut mulle...

Päivämäärä:   13.4.09 21:46:29

Että piti nostaa etusivulle -.-

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.4.09 22:09:01

:D :D :D
Mä jo luulin, että tarkoitit sijoitustasi kisoissa, joka hyvä. Siksi vähän ihmettelin.. :D

Lähettäjägromitus 
Päivämäärä:   15.4.09 19:33:56

mukavastihan nuo kisat näyttää menneen 8)

ite en päässy ees kattoo ku tuli vähä suunnitelmiin muutoksii.. :D

Päivämäärä:   17.4.09 08:58:55

Seura järjestää jäsenilleen mahdollisuuden myydä omat "ylimääräiset" ratsastus- ja hevostarvikkeet Vihdin Ratsutallin kafeteeriassa pidettävällä kirpputorilla lauantaina 16.5.2009 klo 10-14.00.

Etukäteisilmoittautuminen pakollinen (osoitteeseen tlr@tervalammenratsastajat.fi), jotta voimme arvioida tarvittavien paikkojen määrän. Seura pitää samanaikaisesti pienimuotoista "kahvilaa" eli myynnissä kahvia ja kahvipullaa.

Päivämäärä:   17.4.09 09:45:21

Mites se Wella oikein jakselee? Onko sillä tehty mitään onnettomuuden jälkeen?

Lähettäjä: -_- 
Päivämäärä:   17.4.09 15:15:31

eipä ole wellalle mitään tehty. karsinassa lojuu tylsistyneenä toipuilemassa

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.4.09 00:48:55

kertoisko joku vähän tarkemmin että mikä onnettomuus? en oikeastaan ole edes kuullut tapahtuneesta.

Päivämäärä:   18.4.09 12:17:22

Wella yritti hypätä kenttäputken aidan yli, mutta jäi jostain kohtaa kiinni ja rysähti maahan. Kukaan ei nähnyt mitä tapahtu, mutta näin voisi päätellä.

Päivämäärä:   18.4.09 12:18:36

maahantulo jäljistä näki että hyppy ei onnistunu...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.4.09 21:41:16

hävinnyt koko keskustelu?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.4.09 18:43:50

Kylläpä täällä on hiljaista!
Mustisko vienyt Vihtiläisten kielen?
Kenen kissa se Mustis edes oikeastaan on? Välillä näkyy ja sitten taas ei pitkään aikaan.. Pantahan sillä on, eli varmaan jonkun oma. Turkin pörheydestä päätellen ei ainakaan sisäkissana viihdy?

Tietääkö kukaan mitä luokkia on tulossa estekisoihin ja koskahan tuo kutsu edes tulee?

Päivämäärä:   22.4.09 22:24:46

Mustis on tietääkseni vaan joskus tullut tallille ja sitä on alettu ruokkia. Kun Juppe on vapaana niin kissaa tuskin näet. Ei oo mitää parhaita kaveruksia ;D
Ja estekisoissa varmaanki ne perus 30-40, 60 ja 80...

Lähettäjä: minutsi 
Päivämäärä:   23.4.09 09:32:26

Miten Ressu menee tunneilla ja muutenkin pärjäilee ?

Lähettäjä: sivustakatsoja 
Päivämäärä:   23.4.09 15:22:17

Näyttääpi Ressu hyvin pärjäilevän, tarhailee Rontin ja Miragen kanssa, joista Miragen kanssa tuntuu olevan kaveri ja Ronttia vähän röykyyttelee välillä. Tunneilla menee vaihtelevasti, välillä vähän innostuu liikaa ja vie pieniä ratsastajia, mutta sitten taas välillä menee todella hienosti - tykkää kovasti hypätä esteitä.
Parhaillaan talvikarva lähdössä ja linnut sitä kovasti tässä asiassa auttaa, istuvat selän päällä ja nokkivat pois talvikarvaa (olisko pesän rakennukseen ?).

Lähettäjä: Riko 
Päivämäärä:   23.4.09 15:53:08

Onks täällä muita, jotka inhoaa ratsastaa Pullalla? Ei ole kovin turvallista sillä mennä, kun säpsyilee ja kaahottaa...

Lähettäjä: piffi 
Päivämäärä:   23.4.09 20:57:12

Rikolle, jos inhoat ratsastaa Pullalla ja sinua se pelottaa kerro opettajallesi siitä. Tuskin pakottavat sinua hevosen selkään jos tietävät sinun pelkäävän.

Lähettäjä: yksäri 
Päivämäärä:   24.4.09 13:10:08

Onko moni tulossa kirpparille myymään tavaraa? Mietin vain kannattaako tulla paikalle...millaista tavaraa olisi tarjolla?

Lähettäjä: pj 
Päivämäärä:   24.4.09 22:00:57

onks tallilla kirppari, millon ?

Päivämäärä:   26.4.09 10:18:38

pj; käy katsomassa www.tervalammenratsastajat.fi tai katso viestejä ylempää ;)

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   29.4.09 16:29:00

hiljaista on..

Päivämäärä:   1.5.09 11:58:00

up

Päivämäärä:   3.5.09 08:48:19

Huomenta, eikö todellakaan ratsastajilla pyöri nurkissaa liian pieniä/isoja/käyttämättömiä ratsastustarvikkeita,joita haluaisi tulla myymään Vihdin Ratsutallille la 16.5 muutamaksi tunniksi ? Jos näin on, joudumme peruttamaan suunnitellun kirpputorin sillä ei sitä kannata järjestää, jos vain kaksi myyjää olisi tulossa :(

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.5.09 22:38:25

Mulla ei ainakaan, sellaisia rytkyjä että voisi roskiin heittää :)

Milloin julkaistaan kisakutsu? Kiinnostaa myös erityisesti kisojen aikataulu, että tiedän kerkiänkö edes kisaamaan.

Lähettäjä: yksäri 
Päivämäärä:   4.5.09 09:44:52

Meillä on ollut harkinnassa tulla myymään pineksi jääneitä ratsastusvarusteita...emme vain ole ilmoittautuneet vieläkään...
Yritin tuossa aiemmin kysellä innostusta/kiinnostusta asiaan, mutta kukaan ei oikein vastaillut tällä palstalla ja laskeskelin, että mahtaako kannattaa roudata tavaroita turhan takia tallille...
Laitatko Sari vielä varman tiedon tänne jos kirppis peruuntuu...jos kirppis järjestetään, niin laittaako seura esim. mainoksen paikallislehteen, että paikalle saataisiin ostajia sekä tavaroille, että puffaan?

Päivämäärä:   4.5.09 22:14:46

Estekisakutsu on näköjään ilmestyny sivuille. Kelläs porukat on tulossa kisoihin, ja mihin luokkiin.
Mä ilmoittauduin 60 cm Virneksellä.

Lähettäjä: Silja 
Päivämäärä:   8.5.09 23:12:47

Supsul 60cm :)

Päivämäärä:   9.5.09 17:16:02

Hei kaikki Vihdin Ratsutallilla käyjät; valitettavasti joudumme perumaan suunnitellun KIRPPUTORIN ensi lauantaina (16.5), koska ilmoittautuneita myyjiä oli vain kaksi.

Lähettäjä: gromitus 
Päivämäärä:   9.5.09 17:29:52

oon tulossa hyppää omalla metukalla 80cm(:

Lähettäjä: kysyjä 
Päivämäärä:   9.5.09 21:07:04

Voisiko joku Vihdin ratsutallilla kävijöistä kertoa yleisesti tallista: millaiset hevoset, opetus ja ilmapiiri ovat? Onko tehokasta opetusta jossa edistyy, vai enemmän monelle suurelle ratsastuskoululle tyypillistä "liikenteenohjausta"? Mulla on uusi ratsastuspaikka muuton takia tässä hakusassa...

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.