|
Lähettäjä: örr
Päivämäärä: 7.7.26 19:02:42
Pisteen kommentti on tosiaan aika tyhjentävä.
Lisäksi hevosharrastus on kallis ylipäätään.
Tuo on ihan totta, että ennen on tehty vaikka mitä kisojen lomassa ja pärjätty vähemmälläkin, nykyään ollaan niin hienoperseitä, ettei mitään voi tehdä kun kaikki on liian rankkaa ja ihmisten hyväksikäyttöä. Lisäksi mikään ei kelpaa kun kaikki on huonosti ja vääränlaista ja syy huonoon suoritukseen on aina muissa, ei koskaan itsessä.
Joillain seuroilla on ihan sääntö, että kisoihin osallistuvilla seuran jäsenillä on talkoovelvoite, eli kisapäivänä täytyy talkoilla edes yhden tunnin ajan. Monet tätä vastustavat, koska takoilun pitää olla vapaaehtoista, toiset taas kannattavat, koska eihän kisoja saada järkättyä ilman talkoilijoita.
Toki kisamaksuja ja seuran jäsenmaksuja voidaan aina nostaa, jolloin on varaa palkata ihmisiä tekemään hommia joihin ei talkoilijoita löydy, mutta jos ihmiset marisevat siitä, että kisakulut ovat jo nyt liian suuret, niin miksi ihmeessä ette sitten itse osallistu talkoilemalla niin, että kisaamisen kuluja saataisiin alas?
Muualta tuleville majoitus- ja polttoainekulut on aina suuret. Moni jurputtaa, että "hanki sähköauto niin ei mene polttoaineisiin rahaa". Mutta vetoautoksi kelpaava sähköauto on aika kallis (kisakulut on pelkkä kärpäsen kakka autoon verrattuna), sähköauton korjauskulut yleensä isot jos tulee pienikin vika, sähköautoja osataan korjata järkevästi ja kustannustehokkaasti ainoastaan Kokkolassa ja ihan kaikkialla sähköauto ei ylipäätään ole järkevä, kun läpiajettavia latauspisteitä on harvassa ruuhka-Suomen ulkopuolella ja läpiajamattomat ei oikein käy, jos reissaa yksin ja vetää koppia jossa on hevonen/hevosia kyydissä... Esim. Ivalosta Rovaniemelle on 300 km. Saariselällä ei ole läpiajettavia latauspisteitä, ensimmäinen on Sodankylässä, Ivalo-Sodankylä -väli 160 km. Kyllä siinä sähköauton range kyykkää jo magneettimäessä ennen Saariselkää... (Magneettimäki on piiiiiiitkä ja jyrkkä ylämäki, siinä on jotkut polttiksetkin kovilla ja kerran meinattiin joutua ottamaan hevonen ulos kopista kun vetoauto meinasi hyytyä magneettimäkeen.) Ei oikein kannata lähteä sähköllä vetämään tuota 160 km matkaa, kun range ei koskaan ole niin iso kuin mitä se paperissa on, kopin kanssa range puolittuu ja talvella kopin kanssa puolittuu vielä siitäkin. Joten diesel-nelikko on monille ainoa järkevä vetopeli.
Hybridit on ylipäätään turhia. Ne on rakennettu huonosti, menevät rikki helpommin kuin polttikset tai sähköt ja koppia vetäessä ne ovat käytännössä vain kalliita polttomoottoriautoja, kun ei sähköllä pääse kuin lyhyen matkaa ja käytännössä kaikki hybriditkin polkaisevat polttiksen käyntiin kun vauhtia on 25 km/h tai koukussa yhtään mitään kiinni. Joten hybridi on järkevä ainoastaan ilman peräkärryä korttelissa madellessa. Minun kotikorttelissani Oulussa on 30 km/h aluerajoitus, joten polttiksella tässäkin ihmiset hybridiautoillaan ajavat :D Elleivät sitten matele reilusti hitaammin.
Minä kisaan lähistöllä niin, ettei tule majoituskuluja ja matkoihin ei mene kamalasti aikaa ja rahaa. Joskus on lähitallilla kisat, joihin heovsen voi ratsastaa ja otan mukaan kaverin, joka voi hevosta pitää sillä aikaa kun itse olen kansliassa, vessassa, tutustumassa rataan tai mitä nyt ikinä. Maksan siis hevosenhoitajalle kanttiinista jotain ruokaa/juomaa jos ei omia ota mukaan. Jos lähden kopin kanssa johonkin, voi olla joku mukana tai sitten ei, mutta hevosen voi laittaa koppiin ja se odottelee rauhassa, vaikka sen jättäisi yksin.
|