Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kamalin talkookokemus

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   24.7.25 15:46:50

Pitkään olin seurassa aktiivinen liikenteenohjaajana, siistijänä ja buffassa.
Tämä viimeisin oli kerran selvästi hankalin paikka olla talkoolaisena.
Aivan jäätävä kiire ja kuuma. Joku seuran kisaaja oli oman noin 10v lapsensa tuonut puolestaan talkoilemaan. Eli jouduin samaan aikaan lapsenvahdiksi, koska tässä tytössä ei ollut tippaakaan oma-aloitteisuutta.
Edes leivän voitelu ei onnistunut. Tämä tyttö ei siis itse ratsastanut vaan äitinsä kisasi. Meidän seurassa kisaajien on oltava talkoilemassa. Joten tilanne oli tytölle epäreilu, koska äitinsä vain katosi seurustelemaan ja seuraamaan kisoja. Toinen buffan aikuinen vain luetteli mitä kaikkea pitäisi tehdä ja paistoi samalla grillissä itselleen omaa leipäänsä buffan jääkaapista löytyvillä tarvikkeilla. Välillä hänkin eksyi seurustelemaan vaikka buffan jono oli jo pitkä, kahvi lopussa ja 10 v tyttö murjotti penkillä.
Itse en kisaa, joten tuon viimeisimmän kerran jälkeen en enää ole kisatalkoisiin mennyt :)

Re: Kamalin talkookokemus

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   24.7.25 16:04:17

Teininä seisoin kisoissa helteessä ja auringossa 2 tuntia liputtamassa. Kun luokka loppui, yritin mennä hakemaan juomista ja hetkeksi varjoon istumaan, etten pyörry ja selviän seuraavankin luokan. Välittömästi alkoi (varjossa toimistossa istuneet aikuiset) huutamaan miten pitää mennä muokkaamaan seuraavaa rataa, ja tehdä sitä, tätä ja tuota eikä laiskotella. Onneksi ratsastuksenopettaja puuttui asiaan, sanoi että hänellä onkin "tärkeää asiaa" minulle, ja "puhuttelun" ajaksi istutti minut varjoon syömään ja juomaan :)

Muutenkin tuon seuran kisoissa oli haastavaa päästä edes vessaan, saati että olisi ehtinyt käydä syömässä (ruokaa oli, mutta kauempana kisapaikasta). Sen jälkeen olen talkoillut 5 eri seuran kisoissa, ja kaikissa on ollut huomattavasti rennompaa ja mukavampaa talkoilla. Olen kaikkialla muualla saanut paljon positiivista palautetta, joten vika ei ollut siinä että olisin ollut vain laiskimus.

Yhden ratsastuskoulun talkoista jäi ikävä maku, kun työ meni pitkälti hukkaan. Kerättiin valtavasti rojua tarhoista, vietiin hiekkaa tarhoihin, siivottiin vaikka mitä parin päivän aikana. Jätteet käskettiin kasata tallin viereen, että ne viedään seuraavalla viikolla kaatopaikalle. Vielä 5 vuotta myöhemmin ne rojut oli edelleen samassa paikassa, ja kaikki siivottu päästettiin ränsistymään jo ensimmäisenä talvena.

Lähettäjä: Sihteerikkö 
Päivämäärä:   24.7.25 16:35:01

Koulukisoissa sihteerinä neljä isoa luokkaa. Kahvia sai yhden kupin koko päivänä (kuulemma budjetoitu paljonko kukakin saa), käsi tärisi väsymyksestä ja kylmästä. Ruokaa olisi saanut, mutta vaihtoehdoissa ei ollut mitään lihatonta. Jouduin ostamaan buffasta omin rahoin suklaapatukan nälkään. Monet olivat tylyjä, koska olin vain sihteeri enkö tuomari. Olin siis hätäapuna toisen seuran kisoissa, enkä enää ihmettele miksi eivät saaneet omasta porukasta tarpeeksi apuja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 18:04:12

Minä tein seuralle monta kymmentä vuotta kaikkea.. Laitoin kastelin lanasin kenttää yötä päivää ennen kisoja viikon, ratamestarina, tuomarina, siivoojana, kanttiinin tukkukäynnit, tein turvallisuusasiakirjat ja mitä ikinä pitikin yms. Keräsin sponssejakin ja sponssaain itse.

Eräänä helteisenä päivänä hain jääkaapista sinne itse omilla rahoilla ostamani limsapullon ja sain sellaisen ryöpytksen niskaani siitä, että juon parempia juomia kuin toiset ja kuinka saan tehdä kaikki mukavat hommat ja istua ja juoda kylmiä virvokkeita. Ja rähjääjä oli seuran pj.

En sillä kertaa ollut lisenssihenkilö, käveli autolle enkä koskaan enää palannut edes katsomoon eivätkä oppilaani starttaa ko seuran kilpailuissa.

Niillä näivettyi homma muutamaksi vuodekski sen episodin jälkeen eikä ole kunnolla elpynyt. Puhenjohtaja ripitti pari muutakin ns avainhenkilöä.

Lähettäjä: Candy 
Päivämäärä:   24.7.25 18:23:55

Olin raveissa @!#$ kuumassa kioskikopissa kassalla jota kukaan muu ei osannut käyttää. Seurana kärttyisiä keski-iän ylittäneitä. Never again.

Lähettäjä: cindi 
Päivämäärä:   24.7.25 18:26:15

Menin ekan kerran uudelle paikkakunnalle muutettuani silloisen seurani kisoihin talkoilemaan. Somessa haettiin talkooporukkaa ja hehkutettiin kuinka uudet on tervetulleita, eri tarvitse aiempaa kokemusta ja kaikkiin hommiin opastetaan - tehköön yhdessä kiva päivä. Ilmoittauduin mukaan vaikka ne olikin ns minulle väärän lajin kisat. Kun menin paikalle, niin vastassa oli niin tylyä porukkaa, että en ole ennen nähnyt. Tunnelma oli jäätävä. Kun kerroin että koulupuolen kisaajana estekisojen tehtävät ei ole kaikki minulle tuttuja sain vastaukseksi silmien pyöräytyksen ja tämä tehtävien jaosta vastuussa ollut henkilö (joka kuului myös seuran hallitukseen) kertoi lälläriin, kuinka paikalla on joku tunari joka ei osaa mitään, että mihin me tää muka laitetaan. Ja muutenkin kohtelu oli tuon sisäpiirin osalta vain kiukkuista tiuskimista eikä hymystä tietoakaan. Päivä meni tutussa ja turvallisessa buffatehtävässä, mutta ilmapiirin takia en toista kertaa enää talkoisiin mennyt. Ja seurakin on jo vaihtunut. En yhtään ihmettele miksi kyseisellä seuralla on vaikeuksia saada toimihenkilöitä kisoihin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.7.25 22:29:56

Mitään normaalia tökerömpää kohtelua ei ole kohdalle sattunut, mutta juuri se turha työ harmittaa. Hukkaan heitetty vaiva ja aika. Esim. raivattiin yksi ryteikkö johon piti tulla lisää parkkitilaa. Koko homma jäi tallinpitäjältä katellaan syksymällä -osastolle, ja nyt siinä kasvaa samanlainen vesakko. Korjattiin tarhojen katoksia, osaan laitettiin kokonaan uudet seinät raakalaudalla ja tallinpitäjä sanoi että hän hoitaa öljyn tai maalit ja ne maalataan pian. Sittemmin tönöt näytti ihan hökkelikylältä kun käsittelemättömät laudat harmaantui ja tummui. Eli paikoista vastaavan ihmisen saamattomuus turhauttaa, itse talkoot oli ihan mukavia, sääli vaan että lopputuloksen kannalta ne oli ajan hukkaa.

Lähettäjä: Kuulutus 
Päivämäärä:   24.7.25 22:54:55

Tämä kävi agilitykisoissa.

Kisojen piti loppua n. 20. Olin aamuvuorossa ja ilmoittanut, että töiden vuoksi pääsen paikalle aikaisintaan klo 15. Talkoovastaavalle se oli ok ja lupasi laittaa minut sopivaan tehtävään. Talkoovuoroja ei jaettu kellonaikojen vaan luokkien mukaan.

Kisat olivat ilmeisesti etuajassa. Tulin kisapaikalle klo 14.40 (eli 20 min aiemmin kuin olin luvannut olla paikalla) ja heti ensimmäisenä kuulen, kuinka nimeäni kuulutetaan ja käsketään mennä heti tehtäväpaikalleni, että kisoja pystytään jatkamaan.

En tiedä mitä olisivat tehneet, jos olisin tullut vasta klo 15 paikalle. Kuinka pitkään olisivat minua kuuluttaneet ennen kuin olisivat laittaneet jonkun toisen hoitamaan minulle määrättyä tehtävää.

Huomautin kyllä talkoovastaavalle, että olin sanonut, että pääsen paikalle aikaisintaan klo 15 ja se, että olin paikalla 20 min etuajassa oli ihan sattumaa.

Oli viimeinen kerta, kun agilitykisoissa talkoilin.

Lähettäjä: se on loppu ny 
Päivämäärä:   24.7.25 23:11:31

Oikeestaan kaikki meiän seuran kisat missä olen ollut talkoohommissa ja erikseen pyydettynä tekemään niitä mitä kukaan muu ei halua tehdä. Koko viikonloppu varattu sitten siihen hommaan ja ihan omilla rahoilla ostelin kisakanttiinista syömisetkin etten kuole sinne viimaan tai helteeseen tai mihin milloinkin olis ollu mahdollisuus. Kaiken lisäksi meidän seurassa on ihme kaksijakoinen porukka, jotka ei kommunikoi keskenään. Siihen soppaan kun sattuu vielä muutama kypsään aikuisikään ehtinyt kiusaaja niin en yhtään ihmettele kun niitä talkoolaisia ei meinaa millään löytyä.

Lähettäjä: dj 
Päivämäärä:   24.7.25 23:34:04

Täällä onkin jo aika hyvin kerrottu, miksi minua ei talkoisiin enää saa. Eikä monia muitakaan.

Moni kyllä voisi talkoilla, mutta heitä kohdellaan niin epäreilusti, ettei kukaan siihen hommaan enää toiste lähde. Esim. helteellä liputtaja tai kuka vain seisoja saisi olla kerralla paikalla puoli tuntia ja sitten vaihto, niin että joku varjossa oleva tulee paikkaamaan. Mutta ei niin, että kun johonkin hommaan lähdet, niin olet siinä sitten seisomassa 4 h putkeen ilman minkäänlaista taukoa, etkä saa istua tai pääse edes vessaan välissä. Talkoolaisille ei myöskään tarjota ruokaa eikä juomaa, vaan pitää olla omat mukana tai sitten ostaa buffasta omilla rahoilla. Ja ei-helteessäkin pitäisi talkoolaista vaihtaa tunnin välein, ei 4-8 tunnin välein...

Olin joskus 8 h putkeen seisomassa, ohjaamassa liikennettä yms. Sain yhden kerran pitää 5 minuutin tauon, jonka aikana sain käydä vessassa ja hakea kanttiinista 1 dl kaakaota ja yhden makkaran. Jos olisin enemmän halunnut, niin olisi pitänyt maksaa. Takaisin juostessa piti se kaakao kulauttaa kurkkuun ja makkara syödä, ei niiden vuoksikaan ehtinyt istahtaa. Omat eväät oli jäässä ja eipä siellä talvipakkasessa mikään olisi hyvänä pysynytkään. Istua ei voinut missään vaiheessa. Lisäksi paikalle tulijat ja siellä olijat veetuilivat ja haukkuivat ihan suoraan, esim. alkoivat matkia ja imitoida heille annettuja ohjeita naamaa väännellen.

Oli muuten viimeinen kerta kun talkoilen missään. Joten jos tuollaista on muuallakin, niin ei ihme, ettei talkoolaisia löydy.

Meille kyllä oli luvattu ruuat ja saunailta palkinnoksi tuosta, muttei sitä koskaan tullut. Kyselin kyllä perään, mutta eipä kukaan siitä tiennyt. Jos olisin tiennyt, että se on ilmaistyötä, josta saa vain paksaa niskaan, niin en todellakaan olisi siihen hommaan lähtenyt.

Päivämäärä:   24.7.25 23:38:33

Olin estekisoissa talkoolaisena. Ratamestari ei viitsinyt näyttää meille ratapiirrosta, huuteli vain että sininen este tuohon ja vihreä siihen viereen jne. Kannettiin sitten puomeja ja tolppia ohjeistetuille paikoille, ja kun ne sitten olikin väärin koska emme osanneet lukea ratamestarin ajatuksia, tuli huutoa ja haukkumista päälle. Kuuma päivä ja varjoton ja suojaton alue. Etukäteen oli ilmoitettu, että talkoolaiset saavat lounaan, kun sitä käytiin kysymässä, niin kanttiinilla ei ollut tietoa että pitäisi antaa ilmaiseksi joten emme saaneet ruokaa. Luokkien välissä, kun rata oli jo muokattu, olin lähdössä täyttämään vesipulloa ja käymään vessassa, kun ratamestari huutaa että täältä ei mihinkään saa lähteä. Sanoin että käyn vain vessassa, johon hän totesi että ei saa mennä, jos tarvitaankin apua. Siinä kohtaa totesin hänelle että minä lähden nyt kotiin, ei ole inhimillistä orjuuttaa ja huutaa ihmisille ja pitää helteessä ilman vettä, ruokaa ja vessataukoja. Että hän varmaan ihan itse hoitaa talkoohommat sitten. Mukanani lähti menemään myös muutama nuorempi tyttö, jotka eivät olleet uskaltaneet sanoa mitään. Sen koommin ei ole sitä ratamestaria meidän seudun kisoihin otettu.

Lähettäjä: Loppa 
Päivämäärä:   24.7.25 23:59:21

Olin estekisoissa talkoilemassa, meitä taisi olla kaksi vai kolme ihmistä kentällä, kenttä ei ollut mikään pieni. Yllättäen rataa ei saatu viidessä minuutissa muokattua, tuomariston jäsen tuli @!#$ kuinka ”pitäisi päästä kävelemään rata, aikataulu, aikataulu, aikataulu!!!!”, samaa aikaa me muutama ihminen juostaan @!#$ hiekkalaatikkoa päästä päätyyn, että saataisiin rata valmiiksi…. Ei se ole meidän vapaaehtoisten ongelma että järjestäjä ei osaa aikatauluttaa ja mitoittaa henkilökuntaa… + tuomaritornin väki olisi voinut nostaa homeiset perseensä ylös jos aikatauluissa pysyminen on elintärkeää p Kisaajana tiedän, että onhan se ärsyttävää kun radan muokkauksessa kestää, mutta myös ymmärrän että tämän tason kisoissa it’s never that serious.
Meni maku tälle seuralle talkoiluun sekä tähän liiton toimihenkilöön, tämän mulkun naama @!#$ edelleen näiden vuosien jälkeen kisoissa :D

Lähettäjä: Yökyöpeli 
Päivämäärä:   25.7.25 02:23:56

Onpa harmi että hommat on noin huonosti suunniteltu ja johdettu. Tällaiset tilanteet pitää aina jälkeenpäin käydä läpi keskustellen ja antaa palautetta, että ensi kerralla resursseja on oltava enemmän tai buffettia ei voida järjestää.
Törkeää miten ihmisiä pidetään itsestäänselvyytenä. :(

Lähettäjä: Dinja 
Päivämäärä:   25.7.25 06:05:12

Talkoolaisille tiuskiminen, kettuilu ja huutaminen seuran pääjehujen toimesta on myös syy sille, miksi ei talkoolaisia tuppaa löytymään meidänkään paikkakunnan seuran kisoihin. Kun jopa kisatalkoohommissa vasta aloittelevat junnutkin saa osakseen vaan ilkeilyä ja naljailua opastuksen ja iloiseen tekemiseen kannustamisen sijaan, niin onko ihme ettei heistä tule innokkaita apukäsiä kisoihin - ei. Mutta somessa kyllä `ah niin iloista ilmapiiriä` hehkutetaan ja samalla valitetaan kuinka ei jäseniä kiinnosta talkoilu riittävästi ja itketään kuinka jäsenmäärä vaan tippuu... Itse vaihdoin seuraa naapuripaikkakunnan seuraan, ilmapiiri on ihan erilainen. Seuroissa ja talkoissa on eroja!

Päivämäärä:   25.7.25 06:43:07

Minäkin olen lähtenyt menemään kesken kisojen kun homma ei ole toiminut. Järkyttävässä ukkosmyrskyssä ja kaatosateessa monta tuntia homma venyneenä ilman tauon taukoa tai kenenkään paikalla käyntiä pelkät normi vaatteet päällä, kun oltiin siellä lapsina hommissa. Äiti tuli hakemaan minut ja kaverin ja totesi vaan että nyt mennään. Toista kertaa en saman seuran kisoissa talkoillut. Nykyisen seuran kisoissa olen edelleen talkoillut, mutta sen verran löytyy nykyään ylpeyttä että sanoisin jo tilanteessa suoraan ja lähtisin kävelemään, jos joku ajattelee että olen siellä orjatyövoimana, jota voi kohdella miten haluaa.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   25.7.25 07:00:34

Koirapuolella olin monet kerrat näyttelyissä ja agilitykisoissa töissä vaikken itse lajeja harrastanutkaan. Loppui se sitten kun en enää jaksanut kuunnella osallistujien kiukuttelua ja kettuilua. Järjestäjän puolelta kaikki ok mutta "maksavat asiakkaat" kaatoivat ilmeisesti kisäjännityksensä, pettymyksensä tai minkä likasankonsa ikinä talkoolaisten niskaan. Eipä huvittanut kuunnella vapaa-ajallaan sellaista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 07:12:38

Mentiin tutun pikkutallinpitäjän talkoisiin. Rouva oli pahalla päällä, kiukutteli miehelleen ja paiskoi tavaroita. Ruokaa ei tarjottu, vettä sai hanasta. Lähdettiin sitten syömään eikä palattu enää, myöhemmin saatiin viestit että oltaisiin varmaan itsekin pahalla päällä jos kotipihaan tungettaisiin kutsumatta. Laitoin vastausviestinä sen talkookutsun (jossa oli pvm ja kellonaika) enkä vastannut ko. ihmisen myöhempiin yhteydenottoihin.

Päivämäärä:   25.7.25 07:23:56

Aina samat ihmiset talkoili monta tuntia peräkkäin ja aina samat ihmiset oli talkoilematta. Olisi ennemmin ollut kaikille vähän jotain. Kerrankin olin estekisoissa portilla helteessä 4 tuntia putkeen, sihteerinä koulukisoissa kolme isoa luokkaa putkeen jne.

Lähettäjä: Isoäiti 
Päivämäärä:   25.7.25 07:44:22

Talkoo kulttuurin kuolema liittyy kyllä osittain tähän huonoon organisointiin. Muistan kun talleja ja talojakin rakennettiin harjaan kylällä talkoilla. Aina oli työvälineet ja kunnon tarjoilut sekä rajattu mikä työ tehdään. Emännät huolehti tauoista ja tarjoiluista.

Lähettäjä: Suunnittelija 
Päivämäärä:   25.7.25 08:19:14

Kaikki työtehtävät pitäisi suunnitella hyvin; kuka tekee, miten monta tuntia, milloin ruoka+vessatauot, … Kenelläkään ei pitäisi olla liikaa työtä. Tämä suunnittelu vie aikaa, mutta onnistuu varmaan, kun on sopiva luonne. Jonkun pitää myös valvoa, että kaikki tekevät hommansa. Osa lupaa, mutta ei sitten teekkään. Katoavat seurustelemaan tms. Tosi ikävää, jos tekevät ihmiset lopettavat huonon suunnittelun ja johtamisen vuoksi.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   25.7.25 08:43:17

Juuri kuten Dinjalla. Tähän vielä vi7tumainen tallinpitäjä, joka juoksee pitkin pihoja mulkoilemassa ihmisiä ja kertoo kuinka nykyään kaikki ovat vaan niin laiskoja. Kerrankin leikassin kädet verillä monta tuntia heidän tallinsa kentän vierustalta ruusupuskia ja nurmikoita, niin päälle on kiva kuunnella haukut. Porukka sinänsä oli mukava, mutta täysin kiittämätön kuspää oli tämä tallinpitäjä, ei tarvitse ihmetellä miksi seura kuihtuu kasaan.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   25.7.25 09:03:31

Olin lapsi ja oman pikkutallimme pitäjä vei meidät kaupunkiin katsomaan ihan oikeita isoja kisoja. Olimme ilmoittautuneet talkoilemaan, tyyliin radan rakennukseen ja lipputtamaan tms. Mihin nyt lapset voi päästää. Ensimmäiset huudot sain kun olin ottanut varastosta tallin tolpan enkä seuran tolppaa. Kaikki oli siis samassa läjässä ja ainoa ohje oli "hae varastosta tolppia". Toiset huudot sain kun olin liputtamassa enkä edes tiedä mitä tein väärin, mutta jotain kuitenkin kun piti ihan kuuluttaa, että liputtaja voisi pysyä tehtäviensä tasalla. Muutkin "ulkopuoliset" lapset sai melko karua kohtelua osakseen.

Toinen oli saman seuran kisoissa noin kymmenen vuotta tämän jälkeen omalla hevosella. Olin ilmoittautunut talkoilemaan tyyliin "luokat 1, 2 ja 5" kun itse kisasin luokassa 4. Tietysti minut oli laitettu talkoilemaan koko päiväksi ja tästä soitin heti. Vastaus oli kipakka "joo joo" ja luuria. Kun luokka 3 alkoi ja itse aloin verkata omaani seuraavaan luokkaan, alkoivat kuulutukset missä olen. Kaverini juoksi sitten kuuluttajan luokse, että olen ilmoittanut etten voi talkoilla näissä luokissa. Sitten kuulutettiin kyllästyneellä äänellä "joku tähän hommaan kun siihen määrätty ei tulekaan". Tämä sama kuvio toistui kun oma luokkani alkoi. Oli absurdi tunne kun aloitin luokan ja kuulutus oli tyyliin "luokan aloittaa Maija Möttönen hevosellaan Risto Reipas kunhan talkoilija Maija Möttönen saapuu hänelle määrättyyn tehtävään". Yleisö näytti ihan yhtä hölmistyneeltä kuin minä :D En ole tämän jälkeen käynyt edes näiden kisoissa vaikka ovat alueen aktiivisin seura. Pienemmissä kisoissa on aina ollut hyvä tunnelma ja niitä tuen mielellään kun ei minun tarvitse seurakisoja kummempia kiertää.

Päivämäärä:   25.7.25 11:06:11

Onpa ikäviä kommentteja. Ja monta vuotta aktiivista kisatoimihenkilöpalettia pyörittäneenä luen sydän syrjällään että toivottavasti ei ole ollut meidän kisoissa tämmöistä.

Sen tunnistan, että pitkiä vuoroja on joskus. Se on itseään toistava ongelma, koska millä vaihdat tekijöitä kun talkoolaisia ei ole. Ja sitten tietysti ne vähätkin vähenee, kun on raskasta ja ei niin kivaa.

Asenteen voi kaikki tekijät korjata, mutta sen verran puolustan aktiivisia järjestäjiä, että esim itse olen ollut usein ensimmäinen ja viimeinen kisapaikalla ja monesti joutunut hoitamaan kaiken metatyön ja opastuksen ja lisäksi ne hommat, joita ei voi tai ehdi opastaa kellekään. Silloin se opastus ja ihmisten syömään kehottamiset ja muu huolehtiminen helposti unohtuu. Ei pitäisi, mutta ihmisiä ne "johtohenkilötkin" on. Toki siis kiukuttelu, tiuskiminen jne ei silti ole asiallista eikä sitä tarvitse sietää.

Itse olen kyllä muutaman kerran ollut "omien" toimihenkilöideni ja ratamestarin/tuomareiden välissä, kun mielestäni esim ratamestari on käyttäytynyt asiattomasti. Olen sitten sanonut ettei meillä puhuta näin ja ohjeistanut itse toimihenkilöt. Toisaalta nykyään koitetaan valita sellaisia tuomareita ja muita, joista tiedetään että osaavat käyttäytyä. Kivempi kaikille.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.7.25 16:06:06

Kauheaa luettavaa. Ihan kuin joku orjatyöleiri eikä vapaaehtoinen harrastus.

Eikö nyt pitäisi jo etukäteen suunnitella aikataulut niin että jokainen toimihenkilö pääsee sentään syömään ja vessaan?
Tuskin kilpailijoita haittaisi yksi pitempi tauko luokkien välillä jona kaikki talkoolaiset ehtisivät käydä tauolla.

Jos itse suunnittelisin aikatauluja voisin jakaa toimihenkilöiden ruokatauot vaikka kahteenkin ryhmään ettei homma pysähtyisi täysin. Uskon että vain organisointikysymys.

Aikataulu taukoineen ja niin selkeä kirjallinen ohjeistus tehtävistä jo etukäteen että jokainen tietäisi missä on milloinkin ja koska se kaivattu tauko on.
Ei noita voi jättää suunnittelematta jos on kiireinen päivä.

Ja sen verran on työtä arvostettava että se lounas pitkän päivän tekeville tarjotaan. Kai sitä evästä on kisaajillekin kuitenkin myynnissä, miksei siitä varata henkilökunnalle omat annoksensa?

Yritystaustaisena itselleni tämä on itsestäänselvää, talkoolaisille ja työharjoittelijoille on aina ollut ruoka pöydässä ja kahvit tarjolla, illalla myös sauna lämmin. Sehän on kunnia-asia jonka hoitamiseen kuuluu yhtälailla joku nimetä kuten ennenvanhaan maataloissa kun talkoita pidettiin.
Hirmuisen kivoja tapahtumia omalla pikkutallillani on myös saatu näin aikaan. :)

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.7.25 16:10:49

Omat talkookokemukset sitä luokkaa, että saavat tallinpitäjät jatkossa ihan itse rakentaa aitansa ja tehdä heinänsä. Sopisi tulla edes itse paikalle tekemään niitä töitä, mutta se on ilmeisesti liikaa vaadittu. Sen sijaan juodaan viiniä kotona ja naureskellaan partaansa, kun muiden ilmaisella työllä tehdään itselle rahaa. No nykyisin olen kuullut ettei siellä enää tehdä itse heinää ja aidatkin on kyllä mitä sattuu narunriekaleita siellä täällä :D Sama tyyppi avautuu, miten ei ole talkoohenkeä nykyajan ihmisillä. En ole ainoa joka niistä talkoista kieltäytyy.

Lähettäjä: Piuh 
Päivämäärä:   25.7.25 16:22:25

Entisellä tallilla (pieni kotitalli) tallinpitäjä aina puhui, että tehdään asioita talkoilla. Syksyllä kannetaan esteet kentältä talvisäilöön ja keväällä talvisäilöstä kentälle talkoilla. Tehdään laitumet talkoilla. Kerätään laitumet pois talkoilla. Ennen tallin pesua tyhjätään karsinat talkoilla. Tallilaiset olivat valmiita talkoilemaan, kaikilla vain toiveena, että talkoista ilmoitettaisiin ajoissa, että pystyy järjestämään aikataulunsa niin, että pääsee talkoisiin.

Joko talkoista ei koskaan ilmoitettu (tallinpitäjä hoiti asian kaksin puolisonsa kanssa) tai sitten tuli lauantaina klo 17 viesti ”aletaan tehdä laitumia klo 19”. Suurin osa oli jo siinä vaiheessa käynyt liikuttamassa hevosensa ja takaisin kotona.

Päivämäärä:   25.7.25 21:22:20

Joo meillä oli just kans talkoot ja ilmeisesti vähän extempore keksitty. Siis kiva, että oli, mutta siinä vaiheessa kun talkoilijat alkoi puhua että se ja tämä ei paranna yhteishenkeä ja on laiska, kun ei ollut talkoissa, oli pakko kommentoida että jos perjantaina yhtäkkiä ilmoittaa että talkoillaan su aamuna, ei välttämättä kaikki noin vaan ehdi paikalle.

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   25.7.25 21:35:58

”Joko talkoista ei koskaan ilmoitettu (tallinpitäjä hoiti asian kaksin puolisonsa kanssa) tai sitten tuli lauantaina klo 17 viesti ”aletaan tehdä laitumia klo 19”. Suurin osa oli jo siinä vaiheessa käynyt liikuttamassa hevosensa ja takaisin kotona.”

Kuulostaa tutulta… ollaankohan oltu samalla tallilla? :D Tunnin varoajalla ei porukka hirveästi ehtinyt paikalle, ajatuksia ei osattu lukea. Parhaimmillaan kävi niin, että olin juuri käynyt tallilla ja nähnyt tallinpitäjän siellä, rupateltiin jotain, mutta ei sanallakaan edes siinä vaiheessa maininnut tulevista iltatalkoista. Sitten kun olin juuri päässyt kotiin (45 min tallimatka) niin talliryhmään kilahtaa viesti, että laiduntalkoot tänään, aloitetaan tunnin päästä klo 20. Ai että siitä sitten meille asiakkaille muistettiin kettuilla ja syyllistää pitkin kesää, että ei tultu paikalle…

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   25.7.25 21:39:36

Kävin joskus hoitamassa hevosia eräällä pienellä kotitallilla. Talli oli rakennettu edellisenä kesänä ja pientä laittamista vielä oli tallilla ja pihalla. Myös heinäntekoon osallistuttiin ja kaikkea muutakin tehtiin talkoilla. Tallinpitäjä, yksi hevosenomistajanainen ja minä lähinnä, joskus oli neljäntenä minun kaverini, joka myös hoiti siellä hevosia.

Jostain syystä muiden mielestä oli kiva tehdä minulle kepposia ja kiusaa talkoiden ja yhteistekemisen lomassa.

Esim. kun tallin vintille vietiin säkissä purua eristeeksi, kun niitä oli liian vähän, niin se tehtiin liukuhihnatyönä. Tallinpitäjä oli vintillä laittamassa purua, nainen vei säkkejä yksi kerrallaan tikkaita ylös ja minä ja kaverini täytettiin säkkejä. Välillä vaihdettiin. Minulle sanottiin, että vie säkki ylös ja levitä puru sinne. Minä sitten vein säkin ylös ja siellä laitoin sitä purua. Kun tulin alas, ei ketään missään. Olivat porukalla juosseet tallinpitäjän kotiin piiloon ja laittaneet ovenkin lukkoon, etten päässyt sisään. Siellä kuulemma naureskelleet ikkunasta katsellen, kun pyörin pitkin pihaa etsimässä muita ja kävin ovellakin.

Tai kun olimme lähipellolla kulottamassa yhtä osaa, kuten sovittu, niin kun minä olin muihin selin ns. reunimmaisena, juoksivatkin muut autoon ja jättivät minut haravan kanssa yksin kulottamaan peltoa ja ajoivat tallille. Minä näen kun juoksivat autoon ja ajoivat pois. Jouduin kävelemään takaisin tallille haravan kanssa yli 2 km. Ei siis ollut ihan tallia vastapäätä se pelto.

Vastaavia "kepposia" minulle tehtiin lukuisia. Ihan vitsillä! Hei ei leikistä saa suuttua. Loppui minun talkoiluni sillä tallilla enkä enää jossain vaiheessa käynyt siellä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 22:01:23

^^ No ei kyllä ole enää vitsiä...

Ehkä kamalin kokemukseni oli kisajärjestäjän asemassa. Kerran- pari vuodessa pidettiin yksipäiväisiä kisoja. Toki pitkä päivä, mutta olin järjestänyt kaikille lyhyitä max. parin tunnin vuoroja, ruokaa ja juomaa. Kisapäivä kesti n. 10-18, tämä oli tiedossa hyvissä ajoin. Itse olin paikalla aamukahdeksasta iltakahdeksaan 10-vuotiaan tyttäreni kanssa, rakentamassa ja purkamassa ratoja yms. Klo 16 kaikki, siis aivan kaikki seuran toimihenkilöt, sihteerit, lähetit, tulospalvelu ilmoittivat lähtevänsä kotiin. Olin aivan ällistynyt, lisäksi joidenkin nuorten vanhemmat ilmoittivat,, etteivät heidän lapsiltaan voi edellyttää paikallaoloa niin pitkään.
Siinä iski pienoinen paniikki, mutta onneksi harvalukuisesta yleisöstä saatiin tarvittavat toimihenkilöt.
Me emme tyttäreni kanssa ehtineet päivän aikana edes syömään, mentiin kisojen jälkeen Mäkkäriin hampparille...

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   26.7.25 19:01:43

Hirveitä kokemuksia. Ei ihme, ettei talkoolaisia löydy kun heitä kohdellaan noin...

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   26.7.25 20:00:36

Kyllä, kun näitä lukee, niin ei enään ihmettele katoa. Meidänkin talkoissa se organisointi on mielestäni toiminut hyvin ja ennen kaikki osallistuivat. Annoin tästä palautetta suullisesti, että lapsia ei tuotaisi paikkaamaan omaa vuoroa, vaan että se oma vanhempi ohjaisi sitä omaa lastaan. Eli lapsi olisi silloin extrana. Seuraus on se, että en enää anna palautetta enkä mene talkoisiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.