Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi vuokraajat eivät sitoudu hevoseen?

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   10.4.25 21:18:37

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=1&i=1672970&t=1672970

Mielipiteitä? Ajatuksia?

Re: Miksi vuokraajat eivät sitoudu hevoseen?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.4.25 23:49:45

Vuokrasin samaa hevosta reilut kuusi vuotta. Hevosen kuoleman asti. Ihan yksittäisiä kertoja jouduin sovittua päivää muuttamaan oman sairauden vuoksi. Kävin ja maksoin myös ne ajat kun hevosella oli vaivoja, enkä esim ratsastanut vaan taluttelin hoidin muuten. Nautin joka hetkestä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.25 04:55:29

Minä myös vuokrasin samaa hevosta viisi vuotta, kunnes muutin 500km päähän. Ei ollut maneesia, kävin tallilla satoi tai paistoi. Hevonen sai myös hankkarivamman tuona aikana, kävin myös silloin kun sai vain kävellä. Meillä oli molemmille edukas vuokrasopimus josta maksoin kuukausisummaa, mutta juuri ennen muuttoani omistaja yritti vaihtaa siten, että minulle tulisi maksettavaksi myös kengitykset ja rehut kuukausisumman lisäksi. Sopimukseen kuului jo ennestään karsinan siivous ja koko tallin aamu/päivä/iltatallin teko riippuen mihin vuorokaudenaikaan oli tallilla. Ei siis tehnyt itse hevosella mitään, oli käytännössä ainoastaan mun käytössä satunnaisia kertoja lukuunottamatta. Kävin 3-4x viikossa, mutta totesin että menee jo puoliylläpidon puolelle enkä halua sellaista maksaa hevosesta johon minulla ei kuitenkaan ole päätäntävaltaa eikä se ollut mikään erityisen taitavakaan, oli enemmän sellaista hyvän mielen monipuolista harrastelua. Muutin pois hevosesta riippumattomista syistä, mutta vaikken olisi muuttanut, en olisi alkanut maksamaan montaa sataa euroa kuussa vuokraa.

Päivämäärä:   11.4.25 07:23:03

” Sinä, joka vuokraat hevosta - MIKSI et sitoudu siihen?”

Sitoudunpas. Nykyistä olen vuokrannut 1,5v. Käyn pääsääntöisesti kerran viikkoon, kuten omistajan kanssa sovittiin 1,5v sitten. Toisinaan kahdesti, jos tarvetta ja omaan kalenteriin sopii. Koskaan en ole perunut, en ole edes ollut kipeänä siten, että olisi tarvinnut perua.

Aikaisempaa vuokrahevosta vuokrasin reilu pari vuotta käyden kaksi kertaa viikossa. Kävin rokotuslomilla tarvittaessa taluttelemassa jne. Vuokraussuhde loppui hevosen lopettamiseen tarhassa sattuneen tapaturman vuoksi. Omistaja ei laittanut uutta hevosta, mielelläni olisin ”tiimissä” jatkanut seuraavankin hevosen kanssa, sillä tultiin omistajan kanssa hyvin juttuun.

Molempien kohdalla olen hoitanut hommat miten sovittu ja kiitoksia olen saanut. Myös nykyisen vuokrahevosen tallinomistaja on ohimennen kehunut, kuinka hyvin aina hommat hoidan.

En oikeastaan tiedä, miten voisin sitoutua vielä paremmin.

Päivämäärä:   11.4.25 10:12:09

Yleensä se sitoutuminen tulee ajan kanssa. Etukäteen on vaan hankala tietää kuka se sitoutuja on. Kun on kriittisen vuoden päivät käynyt niin sitten uskaltaa jo jotain sanoa. Aloittajia olisi tulossa pilvin pimein. Osa niistä huomaa melko heti, että ajatus hevosen vuokraamisesta oli kiva mutta realiteetit ei. Näillä ei yleensä ole oikein rahaa. Sitten on me joilla ei oikeasti ole aikaa käydä tallilla, koska haluavatkin priorisoida kaiken muun. Yllättävän monelle nykyään sitoutuminen edes yhteen päivään viikossa on tosi vaikeaa. Jotkut huomaavat että itseasiassa ratsastus ei niinkään kiinnosta vaan kaverien kanssa hengailu tallilla ja niitähän on vähemmän yleensä yksityispaikoissa kuin kouluissa. Moni yliarvioi taitonsa ja yksin ratsastaminen ei olekaan kivaa ja valmennuksesta ei toisaalta raaski maksaa. Jotkut aloittavat vuokraamisen mutta sitten käy ilmi, että oikeasti haluaisivat käydä pelkästään kisoissa.

Keväällä on aina tulijoita mutta kun tulee syksy niin sitten onkin muuta tekemistä. Vaikka kuinka olisi maneesit ja kunnossapidetyt hyvin valaistut paikat. Ratsastus on harrastus joka vaatii aika paljon eikä ole kaikille.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   11.4.25 10:16:03

Mulla ainakin vuokraajana ongelma on ollut lähinnä omistajien kanssa asioiden hoitamisessa. Joku pyytää ihan naurettavan ison summan jostain lämppärinraadon vuokraamisesta, toisen kanssa on järkyttävän vaikeaa sopia vuokrapäivistä... Tällä viikolla ei sovi tämä ja tuo, koska menen itse - sitten selviääkin jälkeenpäin että heppa seisonut ne päivät, ja vuokraajalle olisi hyvin sopinut mennä sillon. Omistaja haluaa tietysti mennä viikonloppuna, tai ainakin varata mahdollisuuden siihen. Vuokraaja sovittelee päivät muihin menoihin sopivaksi. Sitten yhtäkkiä hepalla on joku vaiva, ja saakin vain kävellä. Vuokra tietysti juoksee silti. Ja omistaja saa kyllä käyttää normaalisti, vain vuokraajan pitää huomioida rajoitteet... Sit on näitä keissejä kun omistajaa ei vois vähempää kiinnostaa oma hevonen, odottaa että vuokraaja "vie eteenpäin" ja hoitaa kaiken liikutuksen, mutta samalla maksaa myös siitä ilosta. Ja jos hepalla on riski jäädä muutoin liikuttamatta kokonaan, niin eihän vuokraajalle tietenkään voi tarjota lisää vuokrapäiviä sillon kun hän pystyisi enemmänkin käymään, koska jokaisesta pitää maksaa!

Monen omistajan olis ihan hyvä vähän miettiä omaa toimintaa, että miksi ei sitouduta.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.4.25 12:10:21

Vuokraan, koska en voi sitoutua omaan ajankäytön vuoksi. Siksi en sitoudu vuokraheppaankaan.

Päivämäärä:   11.4.25 12:48:36

Ton takia en edes yritä vuokrata. Ratsastustunnin voi aina perua - tosin harvoin perun. Mutta en voi varmuudella tietää, kuinka monta vuotta haluan sitoutua. Ja vuokraheppa on ”sika säkissä”. Oikeasti haluaisin tavallaan vuokrausdiilin, mutta minulla vain on vaatimuksia liikaa. Eli kiva heppa, kiva omistaja ja sellainen, jonka kanssa pääsisi tekemään oikeasti asioita. Oikeastaan haluaisin jopa kisata…

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.4.25 13:00:50

Hinta on liian korkea hevoseen nähden
Hinta on liian korkea puitteisiin nähden

Lähettäjä: Just niin 
Päivämäärä:   11.4.25 13:13:42

..tai niin kuin mulla. Maneesitalli ja ilmaiseksi annan ratsastaa kilteillä ja kivoilla hevosillani. Enkä hengitä niskaan, enkä nipota. Ja aina löytyy joku, joka on kovasti tulossa ja ei tulekaan (ei edes ensimmäistä kertaa). Tai käy kerran ja sitten ghostaa kokonaan. Kerran soitin perään, kun hevonen odotti satuloituna. "Sauna palaa", tuumasi vastaaja lakonisella äänellä.
Että jos mun jossain vaiheessa on oman terveyteni vuoksi lopetettava hevosharrastus kokonaan, niin ainakaan tätä "vuokraajaruljanssia" ei tule ikävä.

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   11.4.25 14:51:32

Kotitallilla neljä hevosta joista kaksi kaikkien käsiteltävissä ja kaksi vähän osaavampaa tapausta. Kenttä ja autottomat maastot. Saa käydä ilmaiseksi yksin tai kaverin kanssa käytännössä minä päivinä viikosta haluaa kunhan sopii edellisellä viikolla minun kanssani. Valmentautua ja kisata saa. Diiliin kuuluu kevyitä tallitöitä joilla vuokraus "maksetaan". Ainoa miinus meillä on, että tänne ei pääse julkisilla ja lähimmälle kylälle on 8km eli auto/mopo välttämätön. Toki hypätä ei saa kuin valmennuksessa ja se voi karsia tietyn tyyppisiä harrastajia, mutta karsikoot.

Ensin oli tulijoita ovista ja ikkunoista jonoksi asti. Ensimmäisen kesän aikana oli yhteensä kaksitoista vuokraaja, jotka aloittivat ja lopettivat niin nopeasti että hyvä kun ehdin seuraavalle jonossa olevalle kertoa että nyt mahtuu kokeilemaan. Lopettamisen syitä oli melko laaja kirjo, miksei voi vain sanoa että ei kiinnostakaan :D

Syksyyn mennessä pisin vuokraussuhde oli kestänyt kuukauden ja ajattelin etten tule löytämään talvi kaudelle apukäsiä edes noille helpommille hevosille. Kelirikon alkaessa minulle soitti parikymppinen tyttö, että saisiko kaverin kanssa tulle kokeilemaan. Vastasin myöntävästi, mutta huomautin että pohjien vuoksi voimme mennä vain käyntimaastoon. Ei kuulemma haitannut. Nyt nuo samat tytöt on käyneet täällä kolme vuotta. Käyvät 1-4 kertaan viikossa ja välillä saattavat ilmoittaa, että laita herätys pois seuraavalta aamulta, he tulevat tekemään aamutallin. Ovat kulkeneet myös kisoissa ja valmennuksissa apuna. Hoitavat hevoset kuin omansa, pärjäävät myös noiden helikoptereiden kanssa ja antavat minulle rehellisiä tallivapaita. Näiden löytymisen jälkeen en ole ottanut ketään kokeilemaan vaikka nyt kevään saapuessa kyselyjä tulee säännöllisesti :D

Sitoutuneita, oikeasti hyviä vuokraajia kyllä löytyy. Niitä pitää vain jaksaa odottaa. Koskaan et tiedä kenestä ensimmäisen kerran kokeilijasta tulee pitkäaikainen luottopakki.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   11.4.25 15:16:10

En sitoudu hevoseen vuokraajana, jonka omistaja on näitä besser wissereitä, jotka tietävät kaikesta kaiken ja päättävät aivan kaikesta. Ja jotka eivät inffoo vuokraajaa muutoksista, kuten esim että kenkä irti tai että onkin polle saikulla jne. Ja jotka eivät kuuntele jos kertoo ettei pollella ole kaikki hyvin. Ja en sitoudu hevoseen myöskään jos omistajakaan ei sitoudu käymään tallilla niinä päivinä kun mä en käy. Mä voin käydä taluttelemassa ylimääräisinä päivinä jos on sellainen päivä, mutta niistä päivistä en maksa samaa kuin vuokrauspäivinä. Varsinkaan jos omistaja nipottaa. Myöskään en sitoudu jos omistaja kaataa kaikki parisuhde sun muut jutttunsa mun niskaan, en ole terapeutti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.4.25 15:18:48

Minä olen todella kyllästynyt vuokraajiin jotka peruvat hyvin lyhyellä varotusajalla tulonsa, juuri kun olet itse järjestellyt omat menosi ja tallivapaan niin puolta tuntia ennen kun ois pitänyt vuokraajan olla tallilla tulee ilmotus ettei nyt tulekkaan...kerta tai kaksi joskus on ihan ymmärrettävää, mutta suunnilleen joka toinen kerta ei...Tarjolla olisi vuokraajalle juuri sopivan tasoinen ja luonteinen hevonen laadukkailla varusteilla maneesitallilla hyvillä maastoilla, joten ei ole siitä kiinni mitä rahan vastineeksi saa.

Päivämäärä:   11.4.25 16:43:50

Qwerty: jos haluat päättää, joudut kyllä hankkimaan oman hevosen. Omistaja yleensä on oman hevosensa, ei _besser_wisseri, vaan ihan vaan wisseri. Hän on se eläimen yleensä pidemmän aikaa omistanut ja taloudellisen vastuun kaikista päätöksistään kantanut. Siinä tilanteessa yleensä oppimiskäyrä on hyvinkin jyrkkä tai jos ei niin taival lyhyt. Siksi tuntuu hieman hassulta, että asiaa kokemattomalla ratsastuskoulussa usein pelkästään harrastaneella voisi olla kovin paljon syvällisempää tietoa ihan vieraan hevosen asioista.

Vaikea nähdä myöskään, että omistajan parisuhdeasiat olisivat merkittävä kuormituksen syy kun yleensä se toimii niin että vuokralainen on tallilla muina päivinä kuin omistaja. Kengän irtoaminen on sellainen juttu, että niitä vaan joskus sattuu. Eihän siinä olisi mitään järkeä että omistaja kävisi joka vuokralaisen päivä myös tallilla katsomassa onko hevosella kengät jalassa. Sekin tuntuu hieman kaukaa haetulta että omistaja ei ilmoittaisi hevosen sairauslomasta. Jos vuokralainen ei olisi tietoinen niin siinähän voisi syntyä vaikka kuinka peruuttamatonta vahinkoa. Ei kai kukaan nyt niin piittaamaton ole hevosen hyvinvoinnista ja kalliin omaisuutensa arvosta.

Päivämäärä:   11.4.25 17:06:49

Miksi hevosenomistajat eivät sitoudu hevoseen vaan vuokraavat sitä?

Hevonen on todennäköisesti huonompi kuin mitä omistaja siitä ajattelee, ja näin ollen koulutus ja kehittyminen jätetään vuokraajan harteille joka joutuu siitä vielä itse maksamaan. Eli puhdasta hyväksikäyttöä hevosenomistajan taholta.

Voisin vuokrata hevosta, jolla käy säännöllisesti myös ammattiratsuttaja ylläpitämässä taitotasoa. Harvalla hevosenomistajalla on tähän fyrkkaa.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.4.25 17:29:15

Viimeisin henkilö ( ei maksanut mitään, muttei myöskään tehnyt mitään tallitöitäkään) joka kävi, puhui kyllä kauheasti. Kuinka pitää kohottaa hevosen kuntoa, käydä valmennuksessa jne. Olisi saanut käydä liikuttamassa hevosta ihan kuten tahtoo, mutta kun "liikutus" meni siihen että käveltiin maasta käsin, juoksutettiin 10min tai käytiin 20min maastossa, loppui mun huumori. Ratsasti kunnolla vain jos olin itse läpiratsastanut hevosen niin että oli minun jäljiltäni superkiva. Mitä ihmettä tekee ihmisellä, jolla ei ole aikomustakaan oikeasti maastoilla sillä hevosella, käydä siinä valmennuksessa kun oma taito ei riitä ( hevosessa ei ole mitään vikaa, muttei se päin veetua istuvan ja epätasaisella kädellä ratsastavan alla kauniisti peräänannossa kulje) tai edes vaivaudu todella perehtymään siihen läpiratsastukseen kun käy.
Onneksi hevosillani on käynyt myös ihania tyyppejä, joihin on voinut luottaa, jotka ovat pitäneet hevosta hyvin ja kaikki on sujunut

Lähettäjä: Kuoma 
Päivämäärä:   11.4.25 17:34:15

Ihmisillä on tapana innostua, kuvitella että aika ja energia riittää. Sitten onkin vaikeaa, yhteys hevoseen ei löydy heti kuten kuvitteli, onkin kylmää/märkää/likaista/aikaavievää. Omassa elämässä joku muuttuu, väsyttää, huomio kiinnittyy muuhun.

On myös hyvin yleinen ihmistyyppi, joka innostuu uusista asioista täysillä ja sitten kyllästyy pian kun into yhtäkkiä loppuu ja todellisuus iskee, ilman sen kummempaa syytä.

Sitten voi olla, että hevonen tai omistaja tai puitteet on jollain tapaa hankalat tai epämiellyttävät.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.4.25 17:37:06

Ja by the way, kun on ollut hevosia "riittävän kauan" ja "riittävän kauan" myös tehnyt hevosalaa ammatikseen, se hevosen omistaja luultavasti tietää myös ihan riittävästi sekä omasta hevosestaan että noin yleisesti hevosista. Siinä vuokraaja/liikuttaja saa olla lähinnä tyytyväinen kun hevosen management on kunnossa. Muutamasti minäkin olen kuunnellut näitä hevonen on kipeänä-juttuja ja jännästi se kipeä hevonen on ollut ihan normaali kun omistaja itse on saman asian tehnyt hevosen kanssa, joka hevosen liikuttajalle on tuottanut ongelman. ( eikä ongelma ole tullut ikinä ilmi omistajan kanssa tai ell tutkimuksissa..)

Päivämäärä:   11.4.25 18:11:32

Eihän se hevonen mun ole eix niin?

Päivämäärä:   11.4.25 18:17:05

Huonosti ihmiset tänä päivänä sitoutuu mihinkään muuhunkaan, ei vuokrahevonen sinänsä ole mikään erikoinen ilmiö.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.25 19:17:10

Olen omistanut hevosia nelisenkymmentä vuotta ja tuona aikana ihmiset ovat muuttuneet maailman myötä. Halutaan paljon kaikkea muutakin elämään. Lisää kokemuksia, uusia elämyksiä, irtiottoja jne. Kaikki hevosista vähänkin enemmän ymmärtävät tietävät, että tässä lajissa pitkäjänteisyys on avain asemassa. Hevoseen tutustuminen vie kuukausia, mutta vuokraaja hermostuu, jos ei saa heppaa kulkemaan viikossa oikeinpäin.

Tinderin myötä vaaditaan myös harrastukselta "pikkasen lisää" huolimatta omasta taidosta, sitoutuneisuudesta, taloustilanteesta jne. On opittu maailmassa, että kun vaatii, saa jotain parempaa. Oli kyse hepasta tai maneesin pohjasta, tallin sijainnista tms. Täälläkin nimimerkki Hellu kirjoitti "lämppärinraadosta", joka sanontana kertoo varmasti tuon Hellun muustakin asenneongelmasta.

Ei tiedetä, mitä halutaan, koska vaihtoehtoja on valtavasti. Jos vuokraaja ottaa vuokrahevosekseen sileälle kouluhepan, mieli muuttuu pian, jos kaikki ei menekään suunnitelman mukaan vaan yhteistyö vaatisi valmennusta, johon ei tietenkään ole varaa. Päätetään siinä sittenkin innostua esteistä, josko ne sujuisivat helpommin, mutta yllätytään taas samaan ongelmaan. Halutaan sitten maastoheppa, mutta kyllästytään köpöttelemään samoja polkuja. Miettikää ihmiset mitä haluatte, koska harvoin kaikki nämä toiveet löytyvät samasta hepasta!!!

Moni yllättyy, miten valtavan kallista kaikki on. Yllätys on myös melkoinen, kun omistaja ei rahoitakaan vuokraajan harrastusta vaan hinnoittelee hevosen vuokran jakamalla kulut päivähinnaksi. Tätä moni ei halua tajuta. Myös valmennus ja kisaaminen maksavat paljon. Yhtäkkiä vuokraajalta loppuvat rahat ja mielenkiinto.

Nimimerkki Qwerty haluaa omistajan, jolle voi kertoa mielipiteitään. Voin kertoa, että ei yksikään omistaja halua tällaista riesaa, joka luultavasti ei edes tiedä, mistä kertoo. Ammattilaisia käytetään, kun tarvitaan satulan sovittajaa, ratsuttajaa tai lääkäriä.

Moni vuokraaja ei myöskään ymmärrä, ettei tallipaikkoja ole kuin sieniä sateella. Tuntuu hassulta, että kerran viikossa käyvä vuokraaja pistää tuolle vuokrakerralleen niin kovasti odotuksia, että vinkuu tallin huonosta vesiboksista tai vähistä parkkipaikoista.

Yksityishevosen ratsastaminen on kovin erilaista kuin koulutunneilla ratsastus. Omat taidot kuvitellaan siksi hieman yläkanttiin. Tämä kostautuu jo kokeiluvaiheessa.

Suomen neljä vuodenaikaakin ovat liian monelle haasteita. Kun kesä vaihtuu syksyn sateisiin ja viimaan, alkaa peruutukset mitä erikoisimmilla syillä. Useimmin kuitenkin syynä "elämäntilanteen muutos". En tiedä, olenko harvinaisen realisti kyetessäni suunnittelemaan omaa elämääni seuraavillekin kuukausille, sillä monella vuokraajalla se ei onnistu.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   11.4.25 20:47:58

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.4.25 17:06:49

Miksi hevosenomistajat eivät sitoudu hevoseen vaan vuokraavat sitä?

Hevonen on todennäköisesti huonompi kuin mitä omistaja siitä ajattelee, ja näin ollen koulutus ja kehittyminen jätetään vuokraajan harteille joka joutuu siitä vielä itse maksamaan. Eli puhdasta hyväksikäyttöä hevosenomistajan taholta.

Voisin vuokrata hevosta, jolla käy säännöllisesti myös ammattiratsuttaja ylläpitämässä taitotasoa. Harvalla hevosenomistajalla on tähän fyrkkaa.

___

Ai hevonen, jolla kisataan säännöllisesti vaB ja 110-115 cm on huono ja siitä maneesitallilla on 20 €/kerta liikaa maksua? Valmennuksissa olen tullut sen verran vastaan, että silloin riittää 10 € hevosen vuokraa. Eli valmennus + 10 €. Itsenäiset ratsastukset 20 €. Rento maasto tms 0 €.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   11.4.25 21:43:52

Pistepiste puhuu asiaa. Suhtautuminen hevostouhuun on muuttunut vuosikymmenien aikana. Siinä missä ennen yleensä riitti, että tallille pääsee edes jollain konstilla, hevosella on neljä jalkaa ja oli ihan kiva, jos se ei kauheasti purrut, vaatimuksia on nykyään niin paljon enemmän. Ei tosiaan edes riitä, että hevonen on koulutettu, mukava ja se saattaa olla jopa maneesitallilla, vaan hevosen pitäisi lisäksi toimia vuokraajalla aina helposti ilman että vuokraaja valmentautuu ja tämä lysti ei saisi maksaa juuri mitään, ja siitä "ei juuri mistäänkin" pitäisi ainakin puolet saada kuitattua karsinan siivouksella.

Mutta vaikka koko vuokran saisikin katettua tallitöillä ja hevonenkin olisi itse pyhimys, joka menee aina peräänannossa, vaikkei vuokraaja osaa eikä käy opetuksessa, silti monelle tulee esteeksi jossain vaiheessa se, ettei vain enää huvitakaan. Yleensä hyvin pian. Ihmisillä on niin paljon kaikenlaista menoa ja varsinkin nuorilla kännykkä ja some vievät niin paljon aikaa ja mielenkiintoa, ettei vain enää kiinnosta lähteä hikoilemaan ja likaamaan käsiään ja oppimaan. Sellaisia vanhan ajan hevoshulluja, jotka tekivät kaikkensa, että pääsevät tallille edes viettämään aikaa, ei ole paljon.

Mainitsin toisessa topikissa, että minulta kinui pari teiniä mahdollisuutta tulla hoitamaan hevosia ja tekemään tallitöitä, ja annoin paljon vaihtoehtoja, mitä voi tehdä. Kisareissuillekin olisi päässyt mukaan oppimaan ja nauttimaan tunnelmasta. Muutaman kerran jaksoivat käydä ja sitten tuli täysi radiohiljaisuus. Tallimatka oli hyvin lyhyt ja helppo, mutta into loppui yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Ja näin tekee moni aikuinenkin. Kun sitten hain jossain vaiheessa hoitajaa, minulle kirjoitti aikuinen nainen, joka vaikutti hyvin innostuneelta muttei koskaan saanut aikaiseksi tulla paikalle edes yhtä kertaa. Kun hän kysyi, milloin voisi tulla katsomaan paikkaa ja sanoin, että tervetuloa mikä päivä tahansa, yhtäkkiä hänen puoleltaan olikin kauhean nihkeää päästä paikalle päivästä ja kellonajasta riippumatta. Muutaman päivän nihkeilyn jälkeen ilmoitin, että tiimiin tuli jo toinen henkilö ja voidaan unohtaa tämä.

Mutta tämähän on varmaan se sama ilmiö kuin vaikka jonkun juhlissa. Facebookissa laitetaan tapahtumakutsuun vastaukseksi "Ehkä", vaikkei ole tiedossa mitään estettä, ja oltiinpa vastattu "Ehkä" tai "Osallistun", viimeisenä päivänä ilmoitetaan, että tuli just nyt muuta menoa ja en mä tulekaan. Ei vain jakseta sitoutua mihinkään, koska aina saattaa tulla jotain just sillä hetkellä kiinnostavampaa eteen - vähän niin kuin siellä Tinderissä ihmiset pyörivät ympyrää jopa vuosikausia, kun mihinkään mahdollisuuteen ei osata tarttua kunnolla.

Ihmisistä on tullut niin poukkoilevia ja lyhytjänteisiä. Säntäillään vähän sinne ja tänne, ei jakseta pitää kiinni lupauksista ja päätöksistä.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   11.4.25 22:04:17

Mulla on ollut vuokraajia koko sen ajan joka mulla on ollut hevosia, eli 20 vuotta.
Lyhimmän ajan vuokrannut vuokrasi 2,5 vuotta (muutti sitten toiselle paikkakunnalle) pisimmän ajan nykyinen, kohta 6 vuotta. Kaikki on olleet superkivoja, fiksuja ja luotettavia, ei mitään ongelmia. Osanneet ratsastaa ja maksaneet vuokran aina ajalleen.
Kiva, kiltti VaB tasoinen heppa erittäin hyvällä maneesitallilla. Vuokraajan pitää käydä valkussa kerran vkossa, erittäin mielellään ovat kaikki käyneetkin. Jotkut on halunneet ja saaneet kisata omakustanteisesti, joku ei ole halunnut.

Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa vuokralaisista!

Lähettäjä: kärkäs 
Päivämäärä:   11.4.25 22:55:19

Henkilökohtaisesti monessa tapauksessa uskon, että jos vuokraaja on vaikea saada pysymään, on ongelma hevosessa ja omistajassa.

Olen itse käynyt samalla paikalla nyt suunnilleen kymmenen vuotta. En ole ihan varma, puhuisinko enää vuokraaja-suhteesta. Niin aikanaan kuitenkin aloitin. Sama, maailman rakkain ratsu alla. Hoidan hevosen kuin omani, käyn tallilla vaikka asun parin tunnin päässä. Teen lähes joka kerta ylimääräisiä hommia, varusteiden, tallin, pihan putsausta, organisointia, hevosten muuta liikuttamista, muita hommia ja niin edelleen. En vaihtaisi mihinkään.

Aiemmalla vuokrahevosellani kävin pari vuotta. Kävin, vaikka hevonen oli saikulla ja kaikki mitä voin tehdä oli kylmätä jalkaa ja rapsuttaa otsaa. Hevosen hoidin aina niin hyvin kuin voin, liikutin järki päässä ja omistajan toiveiden mukaisesti kun hän jotain erityistä pyysi. Tämä vuokraussuhde kuitenkin päättyi, kun omistaja alkoi toimimaan haitallisella tavalla. En halua erityisen tarkasti avata syytä, mutta hevoselle ilmaantui yhtäkkiä enemmän vuokraajia, vuokrauspäivät ja yhteydenpito meni solmuun ja soppahan siitä syntyi, mitä minun ei tarvinnut sietää.

Lyhytaikaiset vuokrahevoset sitten ovatkin usein tällä spektillä; hevonen on 1. hengenvaarallinen 2. ratsutettava 3. “osaava mutta ei oikeasti” 4. saikulla tai kuntoutettava. Omistaja töykeä (puhuu pahaa, valehtelee hevosesta [liittyy usein siihen hevosen hengenvaarallisuuteen]). Kallis hinta, vuokrauksen aloituksen jälkeen selviääkin että hinta ja “laatu” suhde ei vastaa toisiaan. Nämä voi jo rivien välistä onneksi huomata nykyään ilmoituksessakin.

Ehkä sitten vain tunnen paljon hyviä tyyppejä, jotka ovat lopulta jättäneet vuokraushommat kokonaan näistä syistä. Kieltämättä itsekin, tykkään luoda hyvän suhteen hevoseen ja omistajaan ja hoitaa hommat paremmin kuin hyvin, mutta tällaisia tyyppejä on kiven alla. Voi siis huonojakin vuokraajia olla, en sitä kiellä. Ei ne kaikki vaan paskoja ole.

Lähettäjä: Vuokraaja täti 
Päivämäärä:   12.4.25 05:58:03

Itse en ole perunut oikeastaan koskaan joskus ollaan sovittu seuraavan viikon päivän vaihdosta jonkun menon vuoksi. Ymmärrän varsin hyvin että mitä sovitaan siitä pidettävä kiinni koska itsellä myös ollut hevosia ja hevosen omistajalla on oikeus vuorkaajan päiviin sopia muuta ohjelmaa itselleen.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   12.4.25 06:35:45

Väitän, että mä olen ollut riittävän sitoutunut kun menossa jo kolmas saman omistajan hevonen. Kun on itse omistanut hevosia, joilla on ollut vuokraajia, osaa suhtautua asiaan tältä vuokraajankin puolelta ihan toisella tapaa kuin ratsastuskoulusta siirtyvänä olisin osannut.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   12.4.25 08:01:01

Hyvin harvalla on varaa vuokraamiseen. Tai sellaiseen vuokraukseen, jossa hevonen asuu maneesitallilla kaupungissa. Yleensä tällöinkin kuvitellaan, että saadaan parilla kympillä se heppa käyttöön.

Laiskuus ja mukavuudenhalukin tulee helposti. Varsinkin julkisia kulkuvälineitä käyttäville. Ei jaksetakaan käydä tallilla. Varsinkin talvisin.

Hyvin harva on realisti taidoistaan ja vielä harvempi osaa katsoa itseään kriittisesti, jos ei saa hevosta kulkemaan. Helpompi tie on haukkua hevonen osaamattomaksi, sairaaksi jne. Jos omistaja puuttuu tähän tai kohonkin muuhun epäkohtaan, hän on hullu, tyhmä jne.

Ihmiset ovat itsekkäitä ja siksi luulenkin, ettei moni kykene vuokrauksen tuomaan vastuuseen. Kun viime kädessä mietitään vain omaa etua.

Päivämäärä:   12.4.25 08:14:39

” Tai sellaiseen vuokraukseen, jossa hevonen asuu maneesitallilla kaupungissa. Yleensä tällöinkin kuvitellaan, että saadaan parilla kympillä se heppa käyttöön. ”

Mun vuokrahevonen asuu maneesitallilla kaupungissa. Vuokraushinta 20e/kk.

Lähettäjä: Kaffe 
Päivämäärä:   12.4.25 08:29:04

Piste, montako kertaa kuussa käyt? Jos kerran vuokra on 20 e/kk?

Joka tapauksessa vaikka kävisit kerran, niin todella halvalla omistaja antaa hevosensa käyttöön. Tuskin hän saa varsinaista vuokraa ollenkaan vaan lähinnä päiväkulut peittoon. Vähän kuin antaisi auton vuokralle niin, että vuokraaja maksaa käyttämänsä bensan mutta tuottoa ei tule yhtään.

Onhan näitäkin vuokradiilejä, mutta pointti varmasti oli, että ei pidä olettaa, että omistajat haluavat varmaan vuokrata halvalla saamatta tuottoa. Jos joku haluaa, hän voi niin tehdä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   12.4.25 08:32:41

Voisin kirjoittaa kirjan vuokraajistamme, sillä heitä on ollut joka lähtöön. Yleensä positiivisesti yllättää se, jota et alunperin edes miettinyt. Tuskin enää vuokraankaan juuri noiden riesojen vuoksi :((

Lähettäjä: Ex omistaja 
Päivämäärä:   12.4.25 10:12:45

Molemmat puolet koettuna mietin, jos nyt ostaisin jälleen hevosen rupeaisinko minäkin täällä haukkumaan vuokraajia ja selittämään, miten minun olisi saatava vuokrapäivästä vähintään 40-50 euroa kerta jotta saisin kulut katettua. Minulle on ollut hevosen omistajana ollessani tärkeintä että on hyvä luotettava liikuttaja ja että voin pitää itse vapaapäivän. Nyt kyllä tallivuokrat ovat nousseet, palkat eivät niinkään voisi ajatusmaailma toki muuttuakin.

Helpompaa olisi varmastikin ottaa sitten puoliylläpitäjä jos haluaa oikeasti kuluja puolittaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   12.4.25 10:17:10

Jos vuokraaja haluaisi sitoutua hevoseen, hän ei olisi vuokraaja, vaan ostaisi oman tai hankkisi yp-hevosen.

Vuokraaja vuokraa hevosen ratsastamista varten.
Miksi asunnon vuokraaja ei sitoudu asuntoon? Miksi sinä et sitoudu vuokra-autoon, jota käytät lomamatkalla?

Vuokraamisen koko perusperiaate on se, että se ei vaadi sitoutumista.

Lähettäjä: billy 
Päivämäärä:   12.4.25 10:21:18

Mulla on ollut vuosien mittaan 5 vuokraajaa, kaikki tosi hyviä! Ei mitään valittamista.

Mutta: en koskaan ota alaikäisiä, 30-40v nainen on paras. Valkussa on pakko käydä kerran vkossa, muuten en vuokraa. Ratsastuskoulusta tulevia täytyy ohjeistaa vähän enemmän mutta hekin oppii nopeasti.
Sovitaan seuraavan vkon päivät aina sunnuntaina wa ryhmässä. Olen hyvin joustava, vuokraaja saa 99%sti ne päivät jotka haluaa. En vahdi enkä kyttää, mutta toivon että kysytään jos jonkun asian kanssa epävarma - myös tallikaverit auttaa. Esittelen vuokraajan aina tallikavereille ja tallinpitäjä haluaa myös nähdä ja tietää nimen "mä haluan tietää keitä mun tallilla pyörii". Tämä on ok tietenkin.

Jotkut vuokraajat on ostelleet hevoselle harjoja tai satulahuopia, se on ok vaikka hevosella on riittävästi asiallisia varusteita. Mutta jos se tuottaa iloa niin mikä ettei.

Hevosella ei ole kankia kun en itse käytä, yksi vuokraaja halusi, sai ostaa jos valkku hyväksyy ja sovittaa ne.

Eli kaikesta on selvitty keskustelemalla.
Toki kaikki vuokraajat ovat olleet fiksuja, järkeviä aikuisia, ja monella on ollut suosittelijana joku tuttuni.

Mitään "neuvomista" en sietäisi. Hevonen kengitetään asiallisesti 7vkon välein, sen hampaat hoidetaan 2x vuodessa, hieroja käy tarpeen vaatiessa, sen ruoka on laskettu, se viedään klinikalle aina jos tarvis, sen satula tsekataan ja topataan sopivaksi kerran vuodessa jne. Sillä on eräs krooninen tauti (ei oireile) jota seurataan ja on lääkinnässä. Sitä liikutetaan vaihtelevasti 6x vkossa.

Eli hoidan hevostani hyvin, mitään "analyyseja" tai "kipuilmepuhetta" en kyllä sietäisi. Mutta eipä ole tarvinnut kuullakaan.

Päivämäärä:   12.4.25 10:56:21

” Piste, montako kertaa kuussa käyt? Jos kerran vuokra on 20 e/kk?”

Käyn kerran viikossa, eli kuukaudessa kertoja tulee 4-5. Osaat varmaan laskea, paljonko kuukaudessa maksan vuokraa. Mutta toki jos olisi sellainen kuukausi, että kävisin jostain syystä vain kerran, niin silloin maksaisin vain 20e/kk.

Hevosenomistaja ei vuokraajaa ottanut siksi, että tarvisi rahallista voittoa tai ”kuluja katettua.” Hän halusi luotettavan ihmisen hoitamaan hevosen liikutuksen hänen tallivapaina.

Päivämäärä:   12.4.25 10:58:11

Ja joo tosiaan tuli ajatusvirhe tuohon ensimmäiseen kommenttiini, 20e/kerta piti olla :D Vastaheränneenä näitä joskus sattuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.25 11:05:31

Lähettäjä: E
Päivämäärä: 12.4.25 10:17:10

Jos vuokraaja haluaisi sitoutua hevoseen, hän ei olisi vuokraaja, vaan ostaisi oman tai hankkisi yp-hevosen.

Vuokraaja vuokraa hevosen ratsastamista varten.
Miksi asunnon vuokraaja ei sitoudu asuntoon? Miksi sinä et sitoudu vuokra-autoon, jota käytät lomamatkalla?

Vuokraamisen koko perusperiaate on se, että se ei vaadi sitoutumista.

Lähettäjä: pnvfkn 
Päivämäärä:   12.4.25 11:11:39

Mitä ihmeen "sitoutumista" aloittaja huhuaa? Vuokralainen ratsastaa, hoitaa sovitut asiat ja maksaa vuokransa. Siinä se sitoutuminen on.

Mulla on ollut omia hevosia 20 vuotta. En itsekään tiedä miten ihmeen "sitoutunut" mun pitäisi niihin olla?? Hoidan ne hyvin ja yritän ratsastaa niitä hyvin. Se riittää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.25 12:05:34

Ihmiset ovat nykyään huonoja sitoutumaan vähän kaikkeen. Kärsiväthän ratsastuskoulutkin samasta ongelmasta: ihmisiä on vaikea sitouttaa (edes) viikoittaiseen ratsastustuntiin muuten kuin "pakkokeinoilla" eli niin, että kausi maksetaan ennalta tms.

Yksi asia on sitten tietysti se, että eihän vuokraajan sitoutumisen edes pidä/tarvitse olla samalla tasolla kuin hevosen omistajan, koska hän ei ole omistaja.

Hevosenalan ammattilaisena ja tallinpitäjänä olen noita vuokraustouhuja jonkin verran seurannut. Olen sitä mieltä, että jos hevosella eivät vuokraajat pysy, kannattaa miettiä, kuinka houkutteleva palvelu juuri sen oman hevosen vuokraaminen edes on.

Jos talli, jolla hevonen asuu, on maneesiton ja jossain melko syrjässä, jo se on sellainen juttu, joka saa vuokraajat helposti kyseenalaistamaan, viitsiikö tallille ajella varsinkaan talvella kentälle palelemaan. Näissä tapauksissa käy tosi helposti niin, että jos vuokraajalle tulee vähänkin elämän muutosta eli aikaa tai rahaa ei ole käytössä enää niin paljon, niin vuokris siellä jossain korvessa saa ensimmäisenä jäädä.

Samoin jos hevonen itsessään ei ole edes harrastajien mittapuilla mitenkään hieno tai kiva vaan jokin helppo C -tasoinen maastomopo, joka ehkä kaiken lisäksi ei ole edes erityisen miellyttävä ratsastaa, niin eihän tällainen ole mikään aarre, josta pidetään kynsin hampain kiinni, vaan helposti ajalle ja rahalle löytyy muutakin käyttöä.

Olen sen aika monta kertaa nähnyt, kun omistaja ihmettelee ja kiroaa, miksi eivät vuokraajat pysy, vaikka ulkopuolisen silmiin on ihan selvä juttu, että se hänen hevosensa vuokraaminen ei vain yksinkertaisesti ole sen enempää hevosen kuin puitteidenkaan osalta mikään kovin houkutteleva palvelu. Jos haluaa vuokrata max. helppo B -tasoista vähän hapannaamaista tai hankalaa hevostaan jossain vähän syrjemmässä, täytyy vain hyväksyä se, että todennäköisesti vuokraajat vaihtuvat vähän väliä, jos niitä edes löytyy. Ja jos löytää jonkun oikeasti sitoutuneen, hänestä kannattaa pitää kiinni!

Toisessa ääripäässä ovat sitten ne ns. paremmat harrastehevoset, jotka asuvat maneesitallilla niin lähellä isoa kaupunkia, että sinne voi kulkea vaikka bussilla. Näissä tapauksessa on paljon helpompi löytää sitoutuvia vuokraajia, koska kivan, laadukkaan hevosen vuokraaminen hyvien kulkuyhteyksien päässä ON hyvä palvelu, josta ei kannata ihan heti luopua.

Se on sitten ihan toinen kysymys, miksi noissa tapauksissa omistajan edes kannattaisi antaa hevosensa vuokralle. Ne laadukkaat hevoset eivät vuokraajilla paremmiksi tule ja lisäksi kalliissa puitteissa kalliilla tallivuokrilla vuokraajilta saatavat hilut eivät välttämättä kauheasti lämmitä, vaikka voisikin ottaa vähän korkeampaa vuokraa kuin siitä korvessa asuvasta maastomoposta. Mutta jostain syystä jotkut haluavat näitäkin vuokralle antaa. :)

Lähettäjä: iphfi 
Päivämäärä:   12.4.25 12:14:22

Näin on. Mulla on tosi kiva VaB hevonen erittäin hyvällä tallilla keskustan tuntumassa. Loistavat kentät ja lämmin maneesi. Vuokralaisia olisi tulossa ovista ja ikkunoista, ja kaikki ovat olleet monta vuotta.
* kanssa olen eri mieltä, mulla ainakin vuokraajien ratsastustaso on ollut erittäin hyvä, pari on siis kisannut VaB hyvin tuloksin.
Mutta varmaan täällä pk seudulla on helpompi löytyy taitavia ratsastajia vuokraajiksi.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   12.4.25 12:25:49

Ei nyt otsikon aiheeseen suoraan liittyen, mutta kun vuokraushinnoista ollut puhetta… maksan itse vuokrauksesta n.200€/kk, 2-3krt vko käynneillä. Ei oo maneesia ja hevonen ei kovin pitkälle koulutettu, mutta aivan ihana tyyppi jonka kanssa menee yksiin ja sen kanssa tulee muutakin puuhailtua. Mun laskelmien mukaan hepan omistaja kustantaa tolla vuokraushinnalla ehkä jonkun kengityksen ja rehupussin, niin mielestäni hinta mun omasta ilosta on aika alhainen. Enkä edes osallistu kustannuksiin, jos hepalla jotain vaivaa ja tarvii eläinlääkäriä/fyssaria/osteopaattia tms. Vuokrahinnan lisäksi mulla menee valmennuksiin joku 100-150€/kk, kun tallilla on hyvät mahikset päästä ulkopuolisten silmän alle.

Sitoutuminen joo on sitäkin että hoitaa sovitut asiat ja käy kun on luvannut. Mut heppaharrastuksessa näkisin, että jos tahtoo vuokrata, puhuttaisi kuitenkin edes useamman kuukauden hommasta eikä mistään ”irtotunnista”. Muutama viikko epäonnistuneita ratsastuskertoja ei mielestäni kerro mistään sopivuusongelmasta, vaan vaatii treeniä harjoitusta vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.