Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi vuokraajat eivät sitoudu hevoseen?

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   10.4.25 21:17:44

Miksi ei löydy vuokraajaa, joka kävisi pidempään kuin muutaman kuukauden? Hevonen on peruskiva, erittäin kiltti ja ratsastaessa sellainen, että menee kellä vaan puksuttamalla, mutta jos osaa pyytää, niin tekee sulut, avot, vaihdot ja muut. 165 cm pv. Saa valmentautua, mennä puomeja, kaveletteja ja maastoilla. Hevonen on terve, käy säännöllisesti klinikalla ja jos kellään (minulla, vuokraajalla, tallinpitäjällä..) herää mitään huolta, käy ylimääräisissä tutkimuksissa.

Minä annan melkeinpä vapaat kädet. Saa tehdä, mikä hyvältä tuntuu. En valita, vaikka jäisi joskus kuolaimet pesemättä. Varusteita ei tarvitse putsata (paitsi kuolaimet tai jos vaikka vyö on kurassa) ratsastuksen jälkeen. Ei siis mitään saippuointeja tai rasvauksia. Kunhan hevosen hoitaa ja ne kuolaimet pesee.

Tallilla kenttä, maneesi ja joitakin maastoreittejä. 15 min ison kaupungin keskustasta. Asfalttitie menee n. 500 m päähän tallista. Julkisilla pääsee huonosti, mutta pääsee kuitenkin n. 1 km päähän.

Hinta on ollut 20 €/kerta, tai jos haluaa olla enemmän "hoitaja" kuin vuokraaja, eli käy vaikka kerran viikossa ratsastamassa ja kerran viikossa puuhailemassa maasta käsin (juoksutusta jne), niin ei ole tarvinnut maksaa mitään.

Tulijoita on aina kymmeniä, mutta aina jossain vaiheessa alkaa se perinteinen "ei käykään tuo päivä, kun tuli kaverin synttärit siihen, tulen ensi viikolla". "No en pääse tälläkään viikolla ja sit lähden kolmeksi viikoksi reissuun, tulen sen jälkeen." "No nyt voin käydä kerran, mutta sitten olen työreissussa kaksi viikkoa."

Sinä, joka vuokraat hevosta - MIKSI et sitoudu siihen?

Re: Miksi vuokraajat eivät sitoudu hevoseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.25 21:27:04

Oman kokemuksen mukaan "jos osaa pyytää" ei ole mitenkään mainio vuokrahevonen.

Oletko hankala hevosenomistaja? Talli syrjässä? Tallilla pitää löydä tietyllä aikavälillä tms?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.4.25 21:28:04

Jep, alkuun ollaan niin innokasta ja perustellaan miksi juuri minä haluan tämän hevosen vuokraajaksi parin kk päästä onkin sitten vaikka minkämoista kissanristiäistä erityisesti huonompina päivinä jos ollaan maneesittomalla...ensin ollaan suurinpiirtein ottamassa puoliksi ylläpitoon ja sitten hyvä kun käy edes sen kerta viikkoon ja sitten onkin jo uudet kuviot uuden hevosen kanssa. Usein nämäkin jää kyllä siihen alku innostuksiin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 21:39:15

Mulle tulee säännöllisesti kysymyksiä tutuilta ja tuttujen tutuilta, että löytyisikö meiltä hyvän mielen ratsua hömpöttelyyn.

Sanon aina, että löytyy, koska kertaakaan ei ole kysyjä päässyt paikalle vaan aina onkin ollut ”flunssa” tai ”äkillinen meno” sinä sovittuna päivänä. :D Ensin kysellään ummet lammet hevosesta ja sitten ei tulla paikalle. Lähtökohtaisesti sanon myös, että ensin tutustutaan hevoseen ja talliin ja sitten vasta ratsastetaan. Harvemmin kysyjät ovet kovin taitavia ratsastajia ja hevosen käsittely voi olla vierasta.

Ei vaan nykyään enää ole hoitajia, eikä vuokraajia. Nuoret elää virtuaalimaailmassa ja vahtii niitä toisten hevosia ja niiden hyvinvointia somepostausten läpi, vaivautumatta oikeasti tallille.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   10.4.25 21:42:33

Kulttuuri on muuttunut. Ei ole enää ” kunnollisia” vuokraajia. Ylläpitokin on riski.
Jos haluat laatua joudut itse maksamaan ratsutuksesta, eikä sekään takaa vielä mitään..

Päivämäärä:   10.4.25 21:56:17

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.4.25 21:27:04

Oman kokemuksen mukaan "jos osaa pyytää" ei ole mitenkään mainio vuokrahevonen.

Oletko hankala hevosenomistaja? Talli syrjässä? Tallilla pitää löydä tietyllä aikavälillä tms?

--

Luitko aloitusta ollenkaan?

"Joutua pyytämään" ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että osaa ratsastaa hevosen ohjan ja pohkeen väliin. Ei kulje automaattisesti kaula kaarella, mutta puksuttaa pää pystyssä kiltisti sinne, minne kuski haluaa. HeB-tasoisilla kulkee nätisti muodossa ja siitä sitten peräänannossa, jos kuski yhtään tietää, miten hevosta kuuluu ratsastaa (ei riitä, että vemputtaa ohjilla, vaan pitää ratsastaa pohkeella ja kevyt käsi).

Päivämäärä:   10.4.25 21:59:40

Lähettäjä: heh
Päivämäärä: 10.4.25 21:28:04

Jep, alkuun ollaan niin innokasta ja perustellaan miksi juuri minä haluan tämän hevosen vuokraajaksi parin kk päästä onkin sitten vaikka minkämoista kissanristiäistä erityisesti huonompina päivinä jos ollaan maneesittomalla...ensin ollaan suurinpiirtein ottamassa puoliksi ylläpitoon ja sitten hyvä kun käy edes sen kerta viikkoon ja sitten onkin jo uudet kuviot uuden hevosen kanssa. Usein nämäkin jää kyllä siihen alku innostuksiin...

--

No tämäpä. Meillä on se maneesikin, mutta ilmeisesti se huono keli on liikaa sillä "autosta tarhaan ja talliin" matkalla.

Päivämäärä:   10.4.25 22:02:27

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 10.4.25 21:39:15

Mulle tulee säännöllisesti kysymyksiä tutuilta ja tuttujen tutuilta, että löytyisikö meiltä hyvän mielen ratsua hömpöttelyyn.

Sanon aina, että löytyy, koska kertaakaan ei ole kysyjä päässyt paikalle vaan aina onkin ollut ”flunssa” tai ”äkillinen meno” sinä sovittuna päivänä. :D Ensin kysellään ummet lammet hevosesta ja sitten ei tulla paikalle. Lähtökohtaisesti sanon myös, että ensin tutustutaan hevoseen ja talliin ja sitten vasta ratsastetaan. Harvemmin kysyjät ovet kovin taitavia ratsastajia ja hevosen käsittely voi olla vierasta.

Ei vaan nykyään enää ole hoitajia, eikä vuokraajia. Nuoret elää virtuaalimaailmassa ja vahtii niitä toisten hevosia ja niiden hyvinvointia somepostausten läpi, vaivautumatta oikeasti tallille.

---

Tämä kuitenkin onneksi kivempi kuin se, että tulisivat oikeasti yhden tai kaksi kertaa paikalle! Vaikka toki rasittavaa, jos joutuu viesteihin vastailemaan jatkuvasti ilman mitään oikeaa ajatusta.

Tuo on varmaan valitettavasti totta, että nykyään vain sometetaan, eikä ketään kiinnosta hevosten hoitaminen, kisoihin mukaan lähteminen, sairauksien hoitaminen, jne opettelu.

Päivämäärä:   11.4.25 07:19:41

” Sinä, joka vuokraat hevosta - MIKSI et sitoudu siihen?”

Sitoudunpas. Nykyistä olen vuokrannut 1,5v. Käyn pääsääntöisesti kerran viikkoon, kuten omistajan kanssa sovittiin 1,5v sitten. Toisinaan kahdesti, jos tarvetta ja omaan kalenteriin sopii. Koskaan en ole perunut, en ole edes ollut kipeänä siten, että olisi tarvinnut perua.

Aikaisempaa vuokrahevosta vuokrasin reilu pari vuotta käyden kaksi kertaa viikossa. Kävin rokotuslomilla tarvittaessa taluttelemassa jne. Vuokraussuhde loppui hevosen lopettamiseen tarhassa sattuneen tapaturman vuoksi. Omistaja ei laittanut uutta hevosta, mielelläni olisin ”tiimissä” jatkanut seuraavankin hevosen kanssa, sillä tultiin omistajan kanssa hyvin juttuun.

Molempien kohdalla olen hoitanut hommat miten sovittu ja kiitoksia olen saanut. Myös nykyisen vuokrahevosen tallinomistaja on ohimennen kehunut, kuinka hyvin aina hommat hoidan.

Lähettäjä: Just niin 
Päivämäärä:   11.4.25 08:11:25

..kuin yllä. Voi miten innostuneita ollaan aluksi. Viestejä lentää, että voisin käydä tallilla, vaikka joka päivä ja saako kisata ja saako sitä ja tätä. Sitten kun pitäisi tulla edes sen ensimmäisen kerran, niin ei näy eikä kuulu. Siksi olen alkanut varoittamaan fb:ssa (jossa vuokrauspalsta), että tämä tyyppi ei sitten tule tai jos tulee niin käy kerran kaksi jonka jälkeen ghostaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.25 08:30:52

Kymmenistä tulijoista luulisi saavan ajan kanssa rankattua ne, joilla ei ole reissutyötä ja loputtomia reissaajia. Vaadi itse enemmän niin saat sitoutuneemman vuokraajan.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   11.4.25 10:22:56

Silloin kun vuokraaja alkaa käyttäytymään noin niin sanoisin ettei vuokraaja ole päässyt sinuiksi hevosen kanssa eikä ehkä saa sitä toimimaan itensä kanssa oikein.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   11.4.25 10:25:14

Mulle kävi kerran niin, että luulin parantuneeni keuhkokuumeesta ja että olin toipumassa. Etsin vuokrahevosen (joka vaikutti tosi kivalta kaiken lisäksi!), kävin 2 kertaa ja sairastuin pahemmin, niin, että makasin seuraavat 2,5 vuotta sängyssä. En usko, että hevosen omistaja uskoi miten vaikeasti sairastuin. Eli luultavasti kuvitteli, ettei mua vaan huvittanut. Sama se sinänsä, kun itse tiedän totuuden, mutta kyllähän se itseä harmitti tosi kovasti.
Onkin ainoa kerta, kun on näin käynyt. Nykyisellään (kun olen kuntoutunut jo aika hyvin sairaudesta) on liikutusheppa, jonka kans teen 2-3krt/vko ja hoidan aina niin hyvin kuin pystyn, eli kuin omaani hoitaisin. Lisäksi toinen jolla käyn aina, kun ystävän kans sopii aikataulut yhteen. Ja olen ihan superkiitollinen, että on löytynyt niin ihanat heppaystävät joiden kanssa saan touhuta :)

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   11.4.25 10:37:33

Sitoudun, käyn kun sovittu ja aina tarjoudun jeesaamaan ylimääräistä. Nyt harmillisesti hevonen jota olen vuokrannut, on ollut saikulla enemmän tai vähemmän koko kevään. Silti olen tarjoutunut antamaan omistajalle vapaapäiviä (puolihoito, pitää käydä joka päivä) ja käyn hoitamassa siivoukset ja ruokinnat ja tarvittaessa liikutan maastakäsin.

Olen joutunut harkitsemaan lopettamista, vaikka hevonen on kiva mutta saikkujen juurisyytä omistaja ei tunnu eläinlääkärin käynneistä huolimatta näkemään, ja tätä menoa hevonen tulee olemaan jatkossakin vähän väliä saikulla. Ei enää innosta maksaa kipeän hevosen liikutuksesta, joten todennäköisesti yhteinen matka päättyy pian.

Päivämäärä:   11.4.25 11:20:00

Mun mielestä lähtökohtaisesti kannattaisi sopia 1-2kk ”koeajasta”, jonka jälkeen keskustellaan, miten on mennyt ja onko innostusta jatkaa.

Uskoisin, että aloittajan kuvailemissa tilanteissa on sama syy kuin nykypäivän deittalun ghostauksessa: jokin ei toimi ja siitä ei viitsitä sanoa suoraan, vaan kadotaan pikkuhiljaa. Tämä on toki väärin tehty vuokraajalta. Mutta vuokraussuhteessa on niin monta palaa, joiden tulisi toimia, ettei mun mielestä ole ihme, ettei jokaisesta diilistä tule vuosien mittaista. Voi olla, että tallilla jokin ei toimi. Ehkä hevonen ei vaan sovi vuokraajalle. Tai sitten vuokraaja kokee omistajan hankalana. Ei näiden tarvitse olla isoja juttuja, jotka sitten tekevät sen, ettei harrastaminen olekaan kivaa.

Itse olen useamman hevosen kanssa lopettanut puutteellisten puitteiden vuoksi. Yhden kanssa lopetin, kun muutamassa kuukaudessa en saanut hevosta lopettamaan ryöstämistä kentällä. Yhden hevosen kohdalla jouduin toteamaan, ettei omistajan tapa pitää hevosta ole oman etiikkani mukainen. Ei näistä olisi ilmoituksen perusteella voinut tietää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.4.25 12:40:58

Mulla aivan ihana vuokraheppa, ollut vuosia jäänyt vaikka on ollut muitakin heppoja. Jos oon käynyt vaan hetken yleensä oon vaan todennut et ei vaan oo heppa semmonen minkä kanssa mukava työskennellä. Joidenkin kanssa mätsää joidenkin kanssa ei. Jos se tekeminen on pakko pullaa niin ei sitä kauaa jaksa. Yhteensä 5 vuokrista ollut ja kahden kanssa lopetin kun en enää päässyt tallille hyvin plus toisessa puitteet oli huonot. Hepat ihania. Yhden koska en vain tykännyt hevosesta oli liian sählä. Nykyisten toisen vuokriksista kanssa on aivan mahtavaa. Silleen on vaan niin ihana ihan kaikessa ja meillä on mukavaa. Hevonen myös sen näyttänyt monesti. Toimii kuin unelma ja on hoito toimenpiteissä aivan ihana ehkä se elämän polle. Toinen semmonen et ihan kiva. Eli ehkä vaan sun hevosen kanssa ei vuokraajat pääse samalle levelille. Itse ainakin toivon että hevosen ois kiva tehdä mun kanssa asioita ja jos ei niin sit lopetan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.25 17:46:59

Kyllä sitoudun. 1,5 vuotta olen vuokrannut laadukasta puoliveristä kaksi kertaa viikossa. Saa valmentautua ja kisata. Hevonen on kiva ja samoin omistaja. Olen perunut käyntejä vain oman tai lapsen sairastumisen vuoksi ja joskus yhdessä tuumin kelien takia (ei maneesia), mutta yleensä silloinkin voi käydä edes kävelemässä.

Ehkä sitoutumiseen vaikuttaa se, että olen omistanut omiakin hevosia, ja ymmärrän aiheutuvan vaivan, jos en olisi sitoutunut.

Aloittajan diili kuulostaa kyllä hyvälle! Harmi, ettei kunnollista vuokraaja ole löytynyt.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.4.25 20:43:04

no mites kun vuokraaja hehkuttaa kuinka ihana hevonen on (myös somessa, ei vaan minulle), hevonen liikkuu pikkusievästi jne, mutta silti tulee näitä muita harrastuksia ja ratsastus olisi sitten se "mitä voi tehdä jos jää aikaa". Koeratsastuksessa on sanottu, että ehtii ja haluaa käydä 1-2 kertaa viikossa. Todellisuudessa on kuitenkin niin kiireinen, että ei säännöllisesti ehdi käydä tai sitten laittaa viestiä "tänään pääsisin voinko mennä". Öööö.... no et, kun olen sopinut jo itselleni valmennuksen, kun kaksi päivää sitten sanoit, että et ehdi??

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   11.4.25 20:59:21

Kylläpä sitoudun, nykyinen ollut reilu kolme vuotta, edellinen reilu kaksi vuotta ennen kun myytiin alta pois ja sitä edeltävät vuokraukset loppuneet kun hepo muuttanut johonkin hornan tuuttiin. Et ole vaan vielä löytänyt sitä "oikeaa" juuri sinun hevoselle. Ei me kaikki vuokraajat olla huithapeleita. Tsemppiä etsintään.

Päivämäärä:   11.4.25 23:07:54

Mistä näitä järkeviä vuokraajia löytää? KAikki tuntuvat olevan joko "tosi taitavia ratsastajia" eli oikeesti puska-Ö (edes se heB riittäisi) tai sitten niitä, jotka jättävät hevosen hoitamatta ja varusteet p*skaisina minne sattuu. Parhaimmillaan satulavyö on kuran peitossa, suojat kuraisina ja märkinä pesarin nurkassa lojumassa ja kuolaimet pesemättä suitsissa....

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.4.25 11:33:41

Minullekin on tullut vastaan noita että alkuun tutustuessa sanotaan että "olen ammattilainen". Todellisuudessa ei osaa ratsastaa hevosta edes peräänantoon, siis puksuttaa vain pää pitkällä hädintuskin sitä askellajia mitä haluaa. Ja se ammattilaisuus onkin sitten "olen pitänyt tytölleni ratsastustunteja". WTF

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   12.4.25 14:02:39

on niitä sitoutuviakin mutta suurin osa on teinejä jotka haluaisivat vain kisata ja rällätä eikä kiinnosta esim putsata hevosen kavioita ennen ratsastusta

Päivämäärä:   12.4.25 20:24:58

Lähettäjä: Jeps
Päivämäärä: 11.4.25 20:59:21

Kylläpä sitoudun, nykyinen ollut reilu kolme vuotta, edellinen reilu kaksi vuotta ennen kun myytiin alta pois ja sitä edeltävät vuokraukset loppuneet kun hepo muuttanut johonkin hornan tuuttiin. Et ole vaan vielä löytänyt sitä "oikeaa" juuri sinun hevoselle. Ei me kaikki vuokraajat olla huithapeleita. Tsemppiä etsintään.

^ ei tietenkään kaikki ole, mutta jos edes 30% on, niin se valitettavasti leimaa kaikki vuokraajat huonoon valoon

Päivämäärä:   13.4.25 12:06:12

Joskus on hevosia jotka on selvästi kipeitä mutta omistaja ei tee asialle mitään

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   15.4.25 22:19:05

Ja hyviä vuokraajia on nykyään muutenkin vaikea löytää. Itsekään en tietääkseni vaadi paljoa.

Toivon, että käydään säännöllisesti se 1krt/vko, toki jos sairastuu tai reissussa, niin sit yleensä ratsastaa vaikka yhtenä vuonna pari kertaa. Hevosella voi ajaa, ratsastaa, uittaa, maastakäsitellä. Esteitäkin luvan kanssa saa mennä. Saa maastoilla ja on maasto- ja liikennevarma.

Jos nyt isoimmat paskat pyyhkii varusteista ja kuolaimet pesee.

Päivät saa päättää kuinka käy ja saa käydä useammin jos haluaa. Eli aika vapaata.

Mutta asioita osataan kyllä vaatia, mutta ei haluta maksaa. Nyt jo alennettu hinta ja taas kysellään alennusta sillä perusteella, jos kävisi useammin.

Silti sitä löytää aina välillä rikkinäisiä tavaroita, joista ei ole edes infottu, että on rikki. Ei se haittaa, mutta info olisi kiva asiasta.

Välillä tavarat ruimittu paikoilleen miten sattuu.

Hevonen on osaava, kiltti ja luotettava, mutta kaikki pitäisi tehdä valmiiksi tarjottimelle ja olla lähes ilmaista.
Vuokraaja on ihan mukava ja ihan kiva että hevosta liikuttaa muutkin kun minä, mutta nyt oletetaan, että minä tahtoisin alentaa hintaa, kun kävisi enemmän, vaikkei sille oikeastaan ole tarve, vaikka nyt jo käy edullisesti.

Sopimuksia vuokrauksesta olen myös joutunut viime vuosien aikana muuttamaan, koska ihmiset harrastavat katoamista. Jos nyt edes ilmoittaisi, mutta kun vaan hävitään. Tai sitten lopetetaan jonkun syyn takia, mutta valehdellaan, vaikka olen sanonut, että hevoseni vuokraaminen on vapaaehtoista, ei pakollista. Jos ei synkkaa tai ei vain halua käydä, niin sit lopettaa, kunhan ilmoittaa.. rehellisyys olisi tosi kiva.

Vuokraajat myös kuvittelevat, että sillä tyyliin 20€/krt (oma vuokraaja ei maksa edes tätä ja haluaa alennusta) maksulla elätetään se hevonen ja eletään herroiksi, vaikka se summa kuukaudessa mitä vuokraamisesta "saa" ei kata kyllä kuluja nimeksikään.

Mutta parasta oli, kun on pyydetty ilmaisia kertoja kun kentällä ei voinut talvella oikein tehdä muuta kun kävellä.
Pellolla pystyi tekemään kaikissa askellajeissa, maastot oli upeat, jossa sielläkin pääsi ihan autottomilla teilläkin kilometri tolkulla, baana auki.

Jotenkin vuokraajien vaatimukset ovat kovat, hinta pitäisi olla alhainen, mutta sit hevonen pitäis olla tyyliin maneesitallilla valmiiksi varustettuna, odottamassa siellä maneesissa ja joku muu tietty laittais sen myös pois kun on ratsastanut.

Itselle se hevonen on ainakin perheenjäsen ja jotenkin huvittaa, kun monet kuvittelevat, että hevonen on ns turhanpanttina, jos sillä ei ratsasta. Kun eivät hoksaa, että voi tehdä aika paljon muutakin sen hevosen kanssa...

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   16.4.25 13:07:10

Minä oon päättänyt, että hevonen saa mieluummin seistä turhanpanttina tallissa (isossa tarhassa kavereiden kanssa), koska en jaksa enää ottaa yhtään vuokraajaa.

Jos joku haluaa joskus alkaa vuokrata hevosta, niin ÄLKÄÄ tehkö seuraavia asioita:

- Taitotasosta valehtelu. Siitä valehtelusta jää kyllä koeratsastuksessa kiinni. Turhaa ajanhukkaa kaikille.

- Valehtelu/sopimuksen rikkominen. Jos on sovittu, että saa mennä sileää, maastoilla, mennä kavaletteja (0-50 cm) ja satunnaisesti valvovan silmän alla saa hypätä, niin vuokrasuhde loppuu sillä sekunnilla, kun joku yllättää vuokraajan hyppäämästä lähes metrisiä esteitä ilman, että asiasta on sovittu.

- Kaikesta somettaminen. En ole itse somessa sen(kään) takia, että en halua kaikkia asioitani kaikkien silmille. Hevosesta saa päivittää treenivideoita, mutta jokaista rasahdusta ei välttämättä tarvitse kuvata ja julkaista someen. Varsinkin hevosen terveysasioista ei pitäisi vuokraajan päivittää itsenäisesti, ellei ole varma, että julkaisee oikeaa tietoa. Jonkun diagnoosin väärin julkaisu aiheuttaa helposti melkoisen mylläkän "besserwissereiden" toimesta.

- Tulematta jättäminen ilmoittamatta. Jos et tule, niin et tule, mutta ILMOITA siitä heti, kun tiedät. Sairastumisia tulee, sille ei mahda mitään. Mutta jos jatkuvasti jotkut ryyppäjäiset menevät hevosen edelle - eikä siitä vaivauduta edes ilmoittamaan -, niin silloin kannattaa miettiä, onko vuokrahevonen oikea ratkaisu hevosteluun.

- Tavaroiden jättäminen lojumaan likaisina/rikkinäisinä. Joskus ohjat katkeavat, sanko hajoaa tai tapahtuu jotain muuta. Näistä olisi kiva kuulla, niin osaisi tuoda ehjät tilalle. Harmittaa ajaa itse tallille ratsastamaan ja perillä todeta, että ei ole ehjiä ohjia. Tai jos ensimmäisenä pitää alkaa hinkata kuivunutta kuolaa kuolaimista irti. Ei tarvitse puunata ja kiillottaa, mutta kuolaimet ja mahdolliset pahimmat kurat kyllä pitää osata putsata, jos haluaa ratsastaa elävällä olennolla.

Mitähän vielä? Tuossa nyt ne, mitkä ehkä yleisimmin ovat tulleet vastaan.

Lähettäjä: Vuokralaisista 
Päivämäärä:   19.4.25 09:58:31

Oma kokemukseni on, että peruskivalle ja peruskiltille hevoselle löytyy helposti vuokraaja isommissa kaupungeissa. Jotta kivan, luotettavan vuokraajan saa pysymään, niin se vaatii, että vuokraaminen tehdään myös vuokraajalle kivaksi. Itse olen käynyt kevään ekat maastot kävellen vuokraajan ja hepan mukana. Jos heppa sairastaa tai joku syy miksi voi mennä vain käyntiä, niin nämä ratsastukset hyvitetään vuokraajalle heti. Jos pakkaspäivänä voi ennakoida, että heppa voi olla pirtsakampi ja ratsastajaa jännittää, niin joitakin kertoja olen itse käynyt ensin verkkaamassa hevosen. Välillä on vuokraaja päässyt osallistumaan pikkukisoihin, joihin olen kuskannut, kunhan maksaa bensat yms.

Tällä systeemillä olen saanut itselleni ja hevoselleni luotettavan vuokraajan joka on joustava, auttaa tarvittaessa kun pyytää, ja on ylipäätään ihminen jonka kanssa on mukava asioida.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   19.4.25 11:53:41

"Vuokralaisista"
On ihan tuudittautua kiinni minkälaisen vuokraajan saa. Mulla on käynyt yksi jopa niin, että ei maksanut mitään, siivosi karsinan ja tarhan käydessään.
Yleensä meni itse tallille, sai tehdä mitä halusi, koska halusi ja annoin liki aina kyydin ainakin bussipysäkille, että pääsi kotiin. Jopa useiden kilometrien päähän, ettei tarvinnut kävellä tms. Sai käydä valkuossa jne. Ei auttanut. Kun aina tarvii saada jotain muuta ja lisää. Hevonenkin oli tosi kiva ja ennen kaikkea osaava.

Mulla on ollut paljon hyviä vuokraajia ja vuokraus päättynyt hevosen kuolemaan, vuokraaja ostanut oman hevosen tms. Sit on ne huonot..

Eilen juuri olin eräällä tallilla kaukana kaikesta, välimatkat pitkät ja puhuttiin tästä vuokralaisasiasta ja sen vaikeudesta. Siellä löytyy vuokralaisia siitä huolimatta, että oikeasti ne välimatkat on todella pitkät.
"Kaupungeissa" taas on se ongelma, että kaikki on muka niin kaukana, vaikka välimatkat pitkällekin on lyhyet, mutta kaikki pitäis olla kivaa, hienoa, lähellä ja helposti.. ja mielellään ilmaiseksi.

On naurettavaa, että hevonen on osaava ja kiltti, saat tehdä sen kans mitä vain, uittaa, ratsastaa kentällä, käydä valkuissa, ajaa, maastoilla jne. Maneesejskin löytyy muutama aika läheltä. Vain taivas on rajana, aikaa ei ole määritelty, kunhan kaikki tehdään hevosen hyvinvoinnin ehdoilla. Mutta tälle 15€ on liikaa. Mielellään ei pitäis maksaa mitään.

Olen ostanut erilaisia varusteita, jopa satasen vehkeitä, koska vuokraaja toivonut ja sit lopetetaan ja mulle jää se varuste, jolla en itse tee mitään..

Sit kuitenkin varusteet jätetään likaisina rytyssä miten sattuu. Tai ei käydäkään ja ei ilmoiteta mitään.

Vuokraajat kuvittelevat, että heitä ja heidän ratsastustaan tarvitaan, vaikka ilmaiseksi. Vaikka todellisuus on, että siinä on aina oma hommansa heidän jälkeen saada ratsastettua se hevonen oikeasti hyväksi, ettei esim rynni laukalle, kun laukalle ajetaan ja kun ei olla napakoita ja hevonen saa temppuilla miten tykkää, niin laittaa se taas aisoihin, kun itse menee selkään..

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   19.4.25 17:46:04

No se on vuokraaja.. Sama kuin asunnon vuokraaja, voi lähteä koska vain.

Joko vuokraajalla ei synkkaa hevosen kanssa tai sitten ei synkkaa sinun kanssa tai molemmat. Ihmiset on usein tosi sokeita omalle käytökselleen. Näistä syistä olen itse lähtenyt. Kenen etu että joku hampaita kiristellen käy siellä kun on todennut että tämä ei olekaan mun juttu. Ei voi olettaa niin.

Jos et halua pahoittaa mieltäsi, ei kannata vuokrata omaa hevosta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.4.25 19:22:21

Joko vuokraajalla ei synkkaa hevosen kanssa tai sitten ei synkkaa sinun kanssa tai molemmat. Ihmiset on usein tosi sokeita omalle käytökselleen. Näistä syistä olen itse lähtenyt. Kenen etu että joku hampaita kiristellen käy siellä kun on todennut että tämä ei olekaan mun juttu. Ei voi olettaa niin.

Jos et halua pahoittaa mieltäsi, ei kannata vuokrata omaa hevosta.

----->

Itse ainakin olen sanonut, että hevoseni vuokraaminen on vapaaehtoista. Meillä ei kauheasti sääntöjä ole ja saa tehdä ja käydä joustavasti. Silti osa on hävinnyt tai valehdellut kun lopettaa.

Jos ei halua käydä, niin sit vain sanoo rehellisesti, eikä vain häviä tai keksi valheita.

Päivämäärä:   4.5.25 20:44:08

Kyllä sitoutuu, kuudes vuosi menossa (ei ole maneesia).
Vuokraan hevosesta ”puolet”, käyn joustavasti omien menojen mukaan, yleensä 4 krt/viikko. Kun olen reissussa tai sairaana omistaja liikuttaa enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.