Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pienin poni jolla voi 60kg mennä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 08:28:34

Jos oletetaan että on perus kuntoinen, ei lihava ja ei rimpula muttei jytky rakenteinenkaan.
Ja tyyliin läpi ratsastus 1krt/vko.

Lapselle olisi mahdollisesti etsinnässä poni mutta en halua että on täysin lapsen ratsastuksella ja olisi kätevää kun voisin itse läpiratsastaa.

Mietin jotain 130cm ponia mutta onko sitten liian pieni minulle ratsastettavaksi? Juu toki korkeuden puolesta poni ei minulle sopiva, koska itsella pituutta se 165cm mutta painoa on 57-58kg.
Tyyliin joku risteytysponi.

Re: Pienin poni jolla voi 60kg mennä?

Päivämäärä:   24.8.24 09:46:31

Russi, miksei joku oikeasti jytky shettis. Ellet siis tuntia aio ratsastaa. Tietysti shetlanninponeista lapset kasvaa nopeasti yli

Päivämäärä:   24.8.24 09:51:46

No ei shettiksen selkään enää 60kg laiteta… haloo. Jo sen täysjärkinen tajuaa selkään istuessaan että nyt ei ole hyvä.

130cm poneja on hyvin erilaisia, kevyen welshin selkään ei mitään asiaa mutta piensuokki jolla iso esy voi vielä mennä. Katsoisin kuitenkin +140cm poneja, niin ei tarvitse vaihtaa uuteen heti ja on helpompaa löytää läpiratsastajia.

Päivämäärä:   24.8.24 10:09:15

No voi luoja nyt. Pientä shettistä voi (pitää) aikuinen ratsastaa sen 15min, että toimii lapsella. Haloo itsellesi :D

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.8.24 10:12:06

Ei tod mitään shettistä, pituuttakin on jo liikaa. Olen kanssasi saman pituinen, mutta 144cm ponini tuntuu ihan vähimmäiskoolta. Välillä tunnen oloni jätiksi sen selässä. Kerran viikossa tapahtuvaan läpiratsastukseen sopisi ehkä joku 135 korkea?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.24 10:16:48

Mielenkiintoinen keskustelu. Lapselle etsitään ponia, mutta silti sen pitää olla aikuiselle sopiva? Ei kannata ostaa liian isoa sen takia, että äitikin haluaa ratsastaa. Lapselle epämukavaa.

Jos itse on liian iso läpiratsastamaan, siihen palkataan joku muu. Jos taas äiti haluaa ratsastaa enemmän, ostaa hän itselleen sopivan hevosen, jolla lapsi menee sen kerran viikossa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.8.24 10:32:56

Vähintään 140 säkäistä ponia lähtisin ostamaan, jos haluat itse sillä ratsastaa. Kyllä kokenut hevosihminen tietää, minkä kokoisella hevosella hän voi mennä. Se, että täällä joku antaa luvan istua shettiksen kyytiin, ei tee siitä fiksua toimintaa. Aikuisen kokoiset ei kuulu pikkuponien selkään edes harvakseltaan.

Päivämäärä:   24.8.24 10:37:00

Kerran viikossa ratsastus on jo aika säännöllistä, että katsoisin jotain ison ponin mitoissa olevaa ennemmin, joku kerran kuukaudessa hetki selässä taas onnistuu vaikka se poni olisi sen 130cm ja sirompi. Satunnaisessa läpiratsastuksessa katsoisin sen 20% painorajan mukaan olevan ponin olevan ok, vaikka muuten suosittelen nykyään 15% rajaa. Ja tässä tapauksessa se olisi 300kg poni, jolla voisi 60kg ratsastaa

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   24.8.24 10:41:54

., täältä myös haloo!! 60 kg on shettiksen selkään todella paljon.

Päivämäärä:   24.8.24 10:45:10

Tietysti se on paljon, en sanonutkaan, että voi mitään tuntia vääntää. Mut ottaa esim. laukannoston tms, jos ei lapselta suju. Haloohaloo. En jaksa vääntää tästä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.8.24 11:18:29

Minkä kokoinen lapsi on nyt?

162-senttinen olen, ja muinaisuudessa teininä tuli mentyä monen monta kertaa mm. 138-senttisellä suht sirolla connemaralla. Tuntui itselle pieneltä (olin tottunut isompiin), mutta ilmeisesti ei näyttänyt pahalta, kun ratsiope kyseisen ponin mulle niin usein laittoi. 142-senttinen vankempi c-tapaus sitten tuntuikin jo sopivalta. Sillä rungolla on valtava merkitys.

Tuo 138-senttinen oli sellaisille 8-10-vuotiaille oikein soiva peli, ja pienemmätkin pystyivät meneen.

Päivämäärä:   24.8.24 11:19:46

140cm

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.8.24 11:42:04

Tottakai voit sitä läpiratsastaa, ja se on itseasiassa vaan hyvästä! taas tällä joillakin luetunymmärrys hukassa, aloittaja ei ole hakemassa mitään äiti-lapsi -ratsua!

New forestit, risteytysponit, mahdollisesti suomenpienhevonen, isompi kokoinen russi tai Welsh, voisivat olla hyviä vaihtoehtoja.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   24.8.24 11:55:24

"Tietysti se on paljon, en sanonutkaan, että voi mitään tuntia vääntää. Mut ottaa esim. laukannoston tms, jos ei lapselta suju. Haloohaloo. En jaksa vääntää tästä."

Eli oletko siis sitä mieltä, että 500-kiloisella hevosella voi 150-kiloinen ratsastaja "ottaa laukannoston tms, jos ei lapselta suju"? Koska silloinhan ratsastajan painon suhde ratsun painoon on suunnilleen sama kuin jos shettiksellä on 60-kiloinen ratsastaja. Jostain syystä pikkuponien selkään on ihan ok tunkea aivan liian isoja ratsastajia, mutta sitten kuitenkin ollaan pää punaisena huutamassa, että ihan hevosen kokoisellakaan hevosella ei saa ratsastaa kukaan yli 80-kiloinen.

Päivämäärä:   24.8.24 11:59:26

Lopeta nyt se keuhkoaminen. Ylipäätään mielestäni lapselle ostetaan sellainen poni, mikä on niin helppo, ettei aikuisen siellä tarvi joka viikko olla kyydissä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.8.24 12:18:14

Shettis koska issikkalla voi mennä 120 kg täti.

Lähettäjä: Kellä 
Päivämäärä:   24.8.24 12:26:14

Kenellä on ollut 150kg ratsuttaja jos sellainen tulee mieleen? Ja painaako joku täällä kirjoittelevista itse 150kg?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.24 12:27:21

Kuinka vanha lapsi on? Jos ponia on tarkoitus pitää pidempään teillä ratsastuskäytössä, niin hankkisin ennemmin 144 - 148 väliltä ponin.
Jos lapsi on nyt 7 - 8 v, niin 3 - 4 vuoden päästä hän voi pituudeltaan olla ylis 150 - 160 cm.
Suomessa ei ole juuri ponien eri korkeusryhmille omia luokkia.

Päivämäärä:   24.8.24 12:29:03

Kysytään painon perusteella eli lapsi voi olla lyhyt ja lihava. Pitäisi huomioida myös pituus.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.8.24 12:41:17

Musta ei kannata ottaa kokovaraa poniin. Mistä tietää, haluaako lapsi yhä ratsastaa 4-5v päästä ollenkaan? Omia heppatyttöunelmia ei kannata lapsen kautta elää. Lapselle omaan taitotasoon ja kokoon sopiva poni, niin harrastusmotivaatio säilyy.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   24.8.24 12:45:51

"Musta ei kannata ottaa kokovaraa poniin. Mistä tietää, haluaako lapsi yhä ratsastaa 4-5v päästä ollenkaan? Omia heppatyttöunelmia ei kannata lapsen kautta elää. Lapselle omaan taitotasoon ja kokoon sopiva poni, niin harrastusmotivaatio säilyy."

Juuri näin. Ja jos poni tarvitsee välillä läpiratsastusta, niin sitten etsitään siihen hommaan sopiva kokeneempi lapsi/nuori tai pienikokoinen aikuinen eikä rumputeta itse menemään aivan liian pienellä ponilla ja satulalla.

Päivämäärä:   24.8.24 18:00:28

Aloittaja täällä.

Ei en ole etsimässä itselleni ponia/hevosta. Vaan lapselleni.
Pihasta löytyy jo kaksi sopivan kokoista ratsua minulle enkä elä omaa unelmaa lapseni kautta :D
Meillä oli myös shettis (jouduttiin lopettamaan) jolla tyttö aiemmin meni ja tuntuu että kiinnostus nyt jatkuu edelleen.
Hetken aikaa tässä nyt mennyt rats.koulun poneilla.

Nyt sitten ajatuksena että ostettaisiin oma poni, nyt vähän isompi ettei heti ole liian pieni.
Ja ajattelin että kätevää olisi kun voisin itse läpiratsastaa ponin.

Ja sitäkin kun mietittiin että onko tyttäreni lihava ja lyhyt, niin ei ole vaan sopusuhtainen/hoikka.

Se on totta että en voi tietää kestääkö kiinnostus vielä vuoden tai kolmen päästä mutta se on sitten sen ajan murhe. Pääsääntöisesti kuitenkin hevoset ovat aina olleet minulla loppuelämän kodissa, tai oikeastaan ovatkin olleet, yhtäkään en ole myynyt.

Nyt haluan tarjota lapselleni mahdollisuuden harrastaa kun kerta kiinnostusta ja intoa on kovasti :)

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.8.24 18:04:04

Ostaisin pikkuponimitoissa olevan ponin, jos tytär innostuu vaikka kisaamaan. Hyvä siirtymäkin shettiksen jälkeen. Voit ihan hyvin läpiratsastaa sen viikoittain.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   24.8.24 19:23:08

Esim. jykevä vuonis voisi olla hyvä?

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   24.8.24 19:44:40

Raati, minkä kokoisella voi mennä 158cm ja 47kg aikuinen. Pitäisi ostaa kaveri hevoselle ja voisin ostaa nuoren ratsukoulutettavan, welsh A:n josta 45-vuotta sitten aloitin :-)
Vastaus varmaan on tuomitseva.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   24.8.24 21:46:42

Läpiratsastus nyt ei vie kuin hetken, joten pyydä, että voit kokeilla lapsesi ratsastuskoulussa hieman erikokoisia poneja. Ostat sitten lapselle sen kokoisen ponin, jonka selässä olo tuntuu vielä kohtuulliselta. Noilla mitoilla pystyy sen vartin läpiratsastuksen tekemään varmasti hyvin esim. jollekin 138 senttiselle ponille, mutta mahdollisesti myös vankemmalle 132-134 senttiselle. Pienempien kohdalla voi käydä niin, että jalkasi ovat kohtuuttoman pitkät läpiratsastukseen. Ponin rungolla on paljon merkitystä.

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   24.8.24 21:47:58

Mä olen aloittajan painossa mennyt n.135 senttisellä ratsastuskoulussa.

Päivämäärä:   24.8.24 21:53:04

140-senttinen on varmaan ihan hyvä, kun katsoo ettei ole ihan ripakinttu. Jos lapsi oli jo hyvän aikaa aiemmin shettiskokoinen niin ei 140cm todennäköisesti valtavasti liian iso ole.

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   24.8.24 23:10:43

Ostakaa sellanen silakan mallinen vähän isompi poni kun shettis. Menee pidempään lapsellakin.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   25.8.24 09:09:56

Russilla voi tuon kokoinen satunnaisesti mennä, kun ei ole se matalin ja rimpula. Lisäksi voi ajaa/ohjasajaa ja sillä tavoin löpiratsastaa. Luonnettahan noilla tosin yleensä piisaa, mutta taipuvat moneen lajiin ja asiaan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.8.24 09:38:08

Olen 172/58 ja ratsastanut muutaman kerran siskon tytön 140 säkäisellä risteytysponilla. Ihan hyvin sujuu.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   25.8.24 09:40:26

Mitä noin suunnilleen eri ponirodut painavat? Mietin tätä 15 tai 20 % sääntöä. Minkä verran painaa esim. keskiverto connemara, newforest, issikka tai vuonohevonen?

Päivämäärä:   25.8.24 11:34:36

Tätä aina ihmetellyt

Esim.
135cm poni, 60kg liikaa painoa.
135cm issikka, 90kg vielä ok paino.
Kuullut jopa että 100kg vielä ok paino, tai no silloin ehkä kyseessä 140cm issikka.

Miten ihmeessä näin?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   25.8.24 11:38:11

Mun 147-senttinen leveä- ja pitkärunkoinen c-tamma on eläinlääkärin mittanauhan mukaan ollut eräänä keväänä 514 kg. Sittemmin olen säännöstellyt talvikauden heiniä tarkemmin... Kyllä se varmaan slim fit -kunnossakin 450 kg painaa. Loimikoko on 145 cm, muuten kinnaa ryntäistä ja pylly pilkistää takaa, penkki on 17,5".

Aikuinen tyttäreni on huomattavat 157 senttiä pitkä ja oikein sopivan kokoinen mille vasn isolle ponille. Muinoin esiteininä ollessaan lyhyempi oli siellä omani kyydissä aika hyttynen, mutta en muista minkä pituinen hän esim. 11-vuotiaana oli. Siihen aikaan kumminkin oli mennyt ratsikoulussa pääsääntöisesti welsh a -kokoisilla ja ne oli silloin juuri oikean kokoisia hälle.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.8.24 12:59:33

130 kokoisen selässä voit vielä lyhyesti käydä mytta ei se mitään mukavaa ratsastamista ole, mittasuhteet sutjakan ponin kanssa ovat häiritsevän huonot. Joten jos ostat sen kokoisen niin läpiratsastukset jäänee vähäisiksi, ponin olisi syytä olla sellainen ettei aikuisen läpiratsastuksia juuri tarvita.

Jos taas näet tarpeelliseksi itsekin sitä vaikka viikottain ratsastaa niin mikä tahansa poni 140 cm ylöspäin sopii. Lapsellehan se tulee eikä aikuisten säännölliseen käyttöön.
5 cm korkeampi ei ole lapselle vielä valtava ero mutta itsellesi jo huomattavasti erilaista kun ei jalat roiku ihan ponin polvissa.

Kyllä minä (kun tunneilla vielä kävin, nyt mennyt viine vuodet vain omilla ratsastaen) olen tuon kokoisena aikuisena saanut tunnille usein poneja, mm.connemaroja ja risteytysponeja ja hyvin on sujunut niillä myös hyppääminen, mutta ne ovat olleet isoja poneja eikä pikkuponeja tietenkään.

Monet lapsetkin on nykyään niin pitkiä ja/tai painavia että minua on pidetty vielä hyvinkin pienikokoisena ja ponien selkään sopivana.

Kun painoin 55 kg jouduin vielä pienemmille poneille, jopa 130-135 cm eikä se ollut tällä 165 pituudella enää kapealla ponilla ollenkaan mukavaa vaikka ponisatulaan sovinkin hyvin.

Lähettäjä: liian.iso.ponille 
Päivämäärä:   25.8.24 19:18:30

Hanki vähintään 140 cm poni tuon kokoisena. Minäkin saan ihan järjettömästi p*skaa niskan kun menen välillä 130 cm ponilla vaikka olen sinua reilusti pienempi, 162 cm ja vaatteeet ja ilman vaatteita alle 50 kg ja vaatteet ja varusteet päällä muutaman kilon enemmän.

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=8550684&t=8550684

Päivämäärä:   25.8.24 20:06:46

Hätätinkaan sun kokoisena ratsastanut vajaa 110cm ponia läpi (hyvin lyhyttä aikaa ja harvoin). Sanoisin, että viikoittain pitäs olla se vähintään 120 säkä, eikä sit passaa painon nousta ;-D

Päivämäärä:   25.8.24 21:17:59

Jos äiti kerran voi ”läpiratsastaa” luulisi olevan sen verran kokemusta että osaa ihan itse arvioida minkä kokoisella voi mennä.

Lähettäjä: Maaria 
Päivämäärä:   25.8.24 22:39:33

No todellakin voi isolla shettiksellä ratsastaa 60 kiloinen, kevyesti.

Osaatteko te edes arvioida, miten hevonen reagoi jos on liian iso lasti selässä? Jäätävää huutelua vaan täällä, mutta kukaan teistä painourputtajista ei ole kysynyt esim. eläinlääkäriltä asiasta.

Päivämäärä:   25.8.24 23:03:49

”No voi luoja nyt. Pientä shettistä voi (pitää) aikuinen ratsastaa sen 15min, että toimii lapsella. Haloo itsellesi :D”

Se että aikuinen ratsastaa, ei tarkoita että 60 kiloisen pitää ratsastaa. Aikuisia on kevyempiäkin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.8.24 23:08:59

"No todellakin voi isolla shettiksellä ratsastaa 60 kiloinen, kevyesti."

Kai tää oli provo?

Lähettäjä: m5m 
Päivämäärä:   25.8.24 23:09:34

"Se että aikuinen ratsastaa, ei tarkoita että 60 kiloisen pitää ratsastaa. Aikuisia on kevyempiäkin."

Niinpä. Aikuisia löytyy reilusti alle 50-kiloisinakin. Esim. minulla on muutama kaveri, joiden pituus on 151-155 cm ja paino 42-46 kg. Ikää heillä 25-46 v eikä pisin ja painavin todellakaan ole vanhin :)

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   26.8.24 08:53:00

Ostakaa suomenpienhevonen, niitä on ihan jopa alle 140 cm.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.