Lähettäjä: liian.iso.ponille
Päivämäärä: 2.2.22 16:08:33
Minulla on 130 cm poni joka on rakenteeltaan "normaali". Ei siis siro eikä jykevä. Itse olen 162 cm, ilman vaatteita alle 50 kg ja vaatteet ja varusteet päällä muutaman kilon enemmän + tietenkin sitten satula härpäkkeineen joka painaa useamman kilon.
Omasta mielestäni poni tuntuu vähän pieneltä, eli olen sille hitusen liian pitkä. Olen kropaltani sopusuhtainen, eli pituuteeni nähden ylä- ja alakroppa ovat yhtä pitkät. Mahdun juuri ja juuri istumaan ponin satulassa. Ilman satulaa en mene.
Enimmäkseen ponilla ratsastaa siskoni lapset ja heidän kaverinsa, ikää esikoisella 10 v. Minä lähinnä ajan ponilla ja taluttelen sitä, eli ratsastan harvoin. Läpiratsastan ehkä pari kertaa viikossa. Mutta siskon lapsille poni on hankittu, ei minulle.
Mutta voi järki sitä muiden valitusta aiheesta!! Jatkuvaa määkimistä siitä miten poni luhistuu alleni kun olen sille liian pitkä. (Toistaiseksi on liikkunut ihan mielellään.) Näytämme epäsopusuhtaiselta ratsukolta kun olen ponille liian pitkä. (No vähän joo, mutta vähän voi voi.) Mahdunko edes satulaan kun olen niin pitkä. (Siinä ja siinä, yhtään pienempi satula ei saisi olla, eikä minulla kyllä yhtään pidemmät jalat. Käytän niin pitkiä jalustimia kuin voin ettei pylly tunge takakaarelle, ja oli tarkkaa satulaa ostaessa, ettei myöskään polvituet työnnä minua taaemmas satulassa.)
Ja hauskinta tässä on se, että tällä paikkakunnalla ratsastaa moni isokokoinen omilla hevosillaan, eikä heille sanota mitään vaikka ovat selkeästi liian pitkiä tai painavia hevoselleen. Yksikin ihminen joka minua arvostelee, on 170 cm (ehkä pidempikin?), todella ylipainoinen eli yli satakiloinen, ja ratsuttaa jo nyt kolmevuotiasta, sirorakenteista suokkia. Edellisellä hevosellaan hyppäsi jopa esteitä välillä. Eikä hänelle sanota mitään. Mutta hän arvostelee sitä, että minä menen pikkuponilla. Ja yli 180-senttinen (ei lihava mutta ei laihakaan) nainen menee 150-senttisellä, korkeasäkäisellä sirolla lämppärillä ihan huoletta, vaikka hänellä on vaikeuksia mahtua hevoselle mahtuvaan satulaan ja hänen on siis hankala pysyä tasapainossa. Hänellekään ei sanota mitään että osta isompi hevonen.
Miten ihmeessä ihmisiä voi kiinnostaa noin paljon tuo minun pikkuponini? Ja miksi muille ei sitten kommentoida mtään? Ymmärtäisin että jossain olisi ongelma, jos ratsastaisin sillä päivittäin. Mutta kun menen pari kertaa viikossa ja talutan alku- ja loppukäynnit, niin kovin pitkään en selässä ole. Mutta pään aukomista saa kuulla jatkuvasti. Jotkut ottavat yhteyttä suoraan, jotkut puhuvat pastaa selän takana. Ja kun laitoin ig-tilin yksityiseksi, niin siitäkin sain kuulla haukkuja kun ei pääse enää kyyläämään. Ja jos ponilla menee joku lapsi, niin kommentoidaan että hyvä kun ponilla kerrankin sopiva ratastaja. Joo, onhan se 30 cm minua lyhyempi ratsastaja sopivamman pituinen tuolle ponille, se on ihan totta. Myös siskoni sometilille on siis tullut noita kommentteja kun hän on postannut kuvan ratsastavasta lapsestaan :O Ja sekin tili nyt yksityinen.
Ihan oikeastiko hevosihmiset ovat tällaisia? Miksi? Miksi kiinnosta asiat joista ei haittaa ole, mutta hevoselle haitallisista toimintatavoist ei sanota mitään?
Minulla on ollut tuo pikkuponi pari vuotta, ja pari isompaa hevosta vuosia kauemmin. Ja alkuun kuulin valitusta siitä, että miksi minä kirpun kokoinen ostin itselleni 175 cm puokin, kun eikö pienempi olisi sopivampi? Olisi joo, mutta enpä tiennyt että vuotiaana ostamani rimpula kasvaisi 175-senttiseksi. Onneksi on sentään sirorakenteinen niin jalkani menevät sen ympärille. Jännä, että "kirpun kokoinen" ei saa ratsastaa isolla hevosella mutta ei myöskään pikkuponilla. Ymmärtäisin valituksen, jos kyseessä olisi joku oikeasti pieni poni kuten shettis tai welsh A joiden kyytiin en edes yritä mennä.
Kiitos että sain avautua! :D
Ja terkkuja tutuille! Jos joku tunnistaa tapauksen niin saatte toki kommentoida tähän ihan suoraan ja anonyymisti, että mikä teitä riepoo. Kateus?
|