Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen liian iso ponilleni, muiden jatkuva valitus

Lähettäjä: liian.iso.ponille 
Päivämäärä:   2.2.22 16:08:33

Minulla on 130 cm poni joka on rakenteeltaan "normaali". Ei siis siro eikä jykevä. Itse olen 162 cm, ilman vaatteita alle 50 kg ja vaatteet ja varusteet päällä muutaman kilon enemmän + tietenkin sitten satula härpäkkeineen joka painaa useamman kilon.

Omasta mielestäni poni tuntuu vähän pieneltä, eli olen sille hitusen liian pitkä. Olen kropaltani sopusuhtainen, eli pituuteeni nähden ylä- ja alakroppa ovat yhtä pitkät. Mahdun juuri ja juuri istumaan ponin satulassa. Ilman satulaa en mene.

Enimmäkseen ponilla ratsastaa siskoni lapset ja heidän kaverinsa, ikää esikoisella 10 v. Minä lähinnä ajan ponilla ja taluttelen sitä, eli ratsastan harvoin. Läpiratsastan ehkä pari kertaa viikossa. Mutta siskon lapsille poni on hankittu, ei minulle.

Mutta voi järki sitä muiden valitusta aiheesta!! Jatkuvaa määkimistä siitä miten poni luhistuu alleni kun olen sille liian pitkä. (Toistaiseksi on liikkunut ihan mielellään.) Näytämme epäsopusuhtaiselta ratsukolta kun olen ponille liian pitkä. (No vähän joo, mutta vähän voi voi.) Mahdunko edes satulaan kun olen niin pitkä. (Siinä ja siinä, yhtään pienempi satula ei saisi olla, eikä minulla kyllä yhtään pidemmät jalat. Käytän niin pitkiä jalustimia kuin voin ettei pylly tunge takakaarelle, ja oli tarkkaa satulaa ostaessa, ettei myöskään polvituet työnnä minua taaemmas satulassa.)

Ja hauskinta tässä on se, että tällä paikkakunnalla ratsastaa moni isokokoinen omilla hevosillaan, eikä heille sanota mitään vaikka ovat selkeästi liian pitkiä tai painavia hevoselleen. Yksikin ihminen joka minua arvostelee, on 170 cm (ehkä pidempikin?), todella ylipainoinen eli yli satakiloinen, ja ratsuttaa jo nyt kolmevuotiasta, sirorakenteista suokkia. Edellisellä hevosellaan hyppäsi jopa esteitä välillä. Eikä hänelle sanota mitään. Mutta hän arvostelee sitä, että minä menen pikkuponilla. Ja yli 180-senttinen (ei lihava mutta ei laihakaan) nainen menee 150-senttisellä, korkeasäkäisellä sirolla lämppärillä ihan huoletta, vaikka hänellä on vaikeuksia mahtua hevoselle mahtuvaan satulaan ja hänen on siis hankala pysyä tasapainossa. Hänellekään ei sanota mitään että osta isompi hevonen.

Miten ihmeessä ihmisiä voi kiinnostaa noin paljon tuo minun pikkuponini? Ja miksi muille ei sitten kommentoida mtään? Ymmärtäisin että jossain olisi ongelma, jos ratsastaisin sillä päivittäin. Mutta kun menen pari kertaa viikossa ja talutan alku- ja loppukäynnit, niin kovin pitkään en selässä ole. Mutta pään aukomista saa kuulla jatkuvasti. Jotkut ottavat yhteyttä suoraan, jotkut puhuvat pastaa selän takana. Ja kun laitoin ig-tilin yksityiseksi, niin siitäkin sain kuulla haukkuja kun ei pääse enää kyyläämään. Ja jos ponilla menee joku lapsi, niin kommentoidaan että hyvä kun ponilla kerrankin sopiva ratastaja. Joo, onhan se 30 cm minua lyhyempi ratsastaja sopivamman pituinen tuolle ponille, se on ihan totta. Myös siskoni sometilille on siis tullut noita kommentteja kun hän on postannut kuvan ratsastavasta lapsestaan :O Ja sekin tili nyt yksityinen.

Ihan oikeastiko hevosihmiset ovat tällaisia? Miksi? Miksi kiinnosta asiat joista ei haittaa ole, mutta hevoselle haitallisista toimintatavoist ei sanota mitään?

Minulla on ollut tuo pikkuponi pari vuotta, ja pari isompaa hevosta vuosia kauemmin. Ja alkuun kuulin valitusta siitä, että miksi minä kirpun kokoinen ostin itselleni 175 cm puokin, kun eikö pienempi olisi sopivampi? Olisi joo, mutta enpä tiennyt että vuotiaana ostamani rimpula kasvaisi 175-senttiseksi. Onneksi on sentään sirorakenteinen niin jalkani menevät sen ympärille. Jännä, että "kirpun kokoinen" ei saa ratsastaa isolla hevosella mutta ei myöskään pikkuponilla. Ymmärtäisin valituksen, jos kyseessä olisi joku oikeasti pieni poni kuten shettis tai welsh A joiden kyytiin en edes yritä mennä.

Kiitos että sain avautua! :D

Ja terkkuja tutuille! Jos joku tunnistaa tapauksen niin saatte toki kommentoida tähän ihan suoraan ja anonyymisti, että mikä teitä riepoo. Kateus?

Re: Olen liian iso ponilleni, muiden jatkuva valitus

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   2.2.22 16:21:59

En usko että kateus vaan se että ratsukon epäsuhta on helppo havaita. Ei ole paljon nuorille hevosten ratsuttajia, ja näitä robusteja tätejä näkee myös esim. Koulukilpailuissa. Kyllä vanha totuus pätee, liian pienellä hevosella tai ponilla ratsastaminen ei ole hyväksi ratsulle.

Lähettäjä: Sekavihannes 
Päivämäärä:   2.2.22 16:25:21

Mistäköhän suunnasta olet liian iso muka? Joo, ehkä ei täydellisen sopusuhtainen ratsukko pituuden puolesta mutta muuten ei koko haittaa.

Minulla on myös pikkuponi (132 cm) lapsilla käytössä mutta ihan huoletta kiipeän sen selkään pari kertaa kuussa vaikka painan 55kg ja pituus 159cm. En toki hyppää tai tee rankkaa treeniä, köpöttelen maastossa vain fiiliksen vuoksi. Ei olisi tullut mieleenkään että en näin voi kokoni takia tehdä.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   2.2.22 16:38:42

Et ole liian painava ja voit hyvin läpiratsastaa ponin vaikka olet pitkä sille. Tietty pituus ponin selässä näkyy hyvin ja siitä tietty helppo muitten päteä ja vinkua.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   2.2.22 16:50:18

Vaikea tietysti kommentoida, kun ei ole itse ratsukkoa nähnyt eikä tiedä näiden muiden ihmisten oikeaa näkökulmaa aiheesta. Jos jatkuvasti useat ihmiset kommentoi että olet liian iso ponille, kyllä minulla ainakin herää ajatus, että olisikohan näiden ihmisten sanomisissa joku pointti, vaikka itse sitä ei haluakaan nähdä.

Mutta kyllähän aloittaja oikeasti on pitkä noin pienelle ponille. Ja 2x viikossa ratsastusta ei ole "harvoin" vaan ihan säännöllisesti. Harvoin olisi ehkä kerran kuussa.

Teitysti on ihan hyvä, että aikuinen ratsastaa lasten käytössä olevaa ponia, mutta läpiratsastukselta menee äkkiä pointti, jos aikuinen on aivan liian pitkä. Koska tällöinhän pohjeavut tulee ihan vääriin kohtiin.

Itse en pari senttiä aloittajaa pidempänä enää missään nimessä noin pienellä, enkä edes vähän isommallakaan ponilla ratsastaisi.

Lähettäjä: kastaija 
Päivämäärä:   2.2.22 16:55:45

Ei saisi nauraa, mutta naurattaa silti. Jotenkin aloittajan kirjoitustyyli on hauska ja osaan kuvitella miten ärsyttää kuulla kommenttia tuollaisesta aiheesta. Hevosihmiset on paskapäitä, koeta kestää! :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.2.22 16:57:43

Tää on hassua kyllä. Itse olen tutuille sanonut, etten enää ponilla juurikaan ratsasta, koska olen sille liian iso. Sinun pituinen, mutta oikeasti reilusti painavampi. Aina kaikki ihmiset kattoo, että miten niin liian iso? Ja katson itsekin kuvia ja en näytä mitenkään epäsopusuhtaiselle, mutta tiedän oman massani. Satulaan sovin, vaikka ei kyllä turhaa tilaa jää (16").

Mun poni tosiaan vähän jykevämpi malli, eli saattaa johtua siitä, etten näytä kovinkaan isolle.

Ja jos oikeasti painat sen 50kg+ varusteet, niin ei kyllä poni lyhisty alle! Olisin huolissani, jos lyhistyis. Oot sen verta kevyt oikeasti. Pituus joskus iskee silmään, kun jonkun jalat roikkuu pitkänä ja nojaa hirveästi eteen, kun ei löydä tasapainoa oikein satulassa. Siinäkään ei se paino, mutta enemmän se että onko kiva edes enää ratsastaa?

Eli summa summarum: ei se ulkonäkö kerro aina koko totuutta ja itse en ala kommentoida, ellei oikeasti ole tarve. Sun tapauksessa ei kyllä ole.

Päivämäärä:   2.2.22 17:03:19

Diidaa: En ole väittänytkään, että ponille tekee hyvää että minä sillä päivittäin ratsastaisin. Mutta minä en sillä ratsasta päivittäin, emmekä ole mitenkään huomattavasti epäsopusuhtainen ratsukko. Poni vaan ei ole tankki ja minä menen pitkillä jalustimilla niin se korostaa sitä miten pitkältä näytän. Mutta ihmetyttää tuo, miten paljon paskaa saan niskaan harvoista ja lyhyistä ratsastuskerroista, kun sitten ihan selkeästi epäsopusuhtaiset ratsukot saavat olla rauhassa.

Esimerkiksi 175 cm todella pitkäjalkainen alle 70-kiloinen ratsastaja 150 cm ponihevosristeytyksen selässä saa mennä ihan rauhassa eikä häntä kommentoida mitenkään vaikka kisaa kyseisellä hevosella. Toimii siis lainakuskina eikä omista sitä hevosta, mutta treenaa ja valmentautuu ihan tosissaan eikä pelkästään pikaisesti läpiratsasta. Miksi häntä ei haukuta päin naamaa ja selän takana siitä, että on liian pitkä ylikorkealle ponille? (En tiedä pitäisiko sitä nimittää poniksi vai hevoseksi.) Selittäkää nyt tuo logiikka, kun hänellä jalat roikkuu hepan mahan alla enemmän kuin minulla tuon pikkuponini kanssa!

Lähettäjä: kopskops 
Päivämäärä:   2.2.22 17:04:37

Mä ratsastin ennen lapseni ponia kerran viikossa, mutta lopetin kun lapsi kehittyi ja toisaalta mä lihoin viisi kiloa. Poni roteva 140 cm ja minä ennen 65 kg, nyt 70 kg. Pituus ei ole ongelma kenellekään, olen vain 156 cm pitkä. Toisin kuin aloittajalle, minulle on yritetty vakuutella, että voisin edelleen ratsastaa ponillamme. Ilmeisesti aina on joku tyytymätön, ratsastit tai et :)

Päivämäärä:   2.2.22 17:07:51

Sekavihannes: "Mistäköhän suunnasta olet liian iso muka?" No ihan liian pitkä ja painava tuolle ponille kuulemma. Minun pitäisi olla lyhyempi ja kevyempi. Siitä minua haukutaan.

En hyppää tuolla ponilla, menen vain sileällä ja testaan että se kulkee hyvin eikä esim. vaikuta kipeältä, ole vino tai ole "hankala" jossain asioissa, joka viittaisi kipuun. Maastoon joku lapsista pääsee mukaan minun kanssani, eli poni pääsee kyllä maastoon sopivan kuskin kanssa. Mutta ne minun hevoseni vaan ovat aika isoja noille lapsille, eikä ne sovi aloittelijoille, joten siksi hankittiin poni että lapsetkin pääsevät ratsastamaan ja hoitamaan ponia.

Päivämäärä:   2.2.22 17:20:29

qwerty: Ihmetyttää siis tuo jatkuva paskanpuhuminen sellaisten ihmisten suusta, jotka itse ovat epäsopivan kokoisia ratsulleen. Eli en ihan ymmärrä tätä että minua haukutaan, kun ei itsekään olla täydellisen sopusuhtaisia sen oman ratsunsa kanssa. Ymmärtäisin ehkä paremmin, jos nuo haukkujat olisivat täysin sopusuhtaisia sen oman ratsunsa kanssa. Ja toki haukkuja tulee sitten muiltakin, mutta eniten se ihmetyttää tuollaisten suusta, joilla ei minun mielestäni ole varaa arvostella.

Ja jos olen selässä vartin kerrallaan, niin en pidä sitä pahana. Tiedän itseni kokoisen ihmisen, joka valmentautuu 115 cm ponilla ja tähtää HeA-tasolle, nyt kisannut HeB-tasolla menestyen. Ja hän siis treenaa ja valmentautuu ihan tosissaan, ratsastaa useammin kuin kaksi kertaa viikossa ja lähes aina tunnin kerrallaan. Miksi hän ei saa haukkuja siitä?

Enkä minä joka viikko tuolla ponillani kahdesti viikossa ratsasta. Ja tiedostan varsin hyvin sen, että pohjeavut tulee väärään kohtaan. Mutta niin ne tulee muillakin liian pitkillä ratsastajilla, mutta heitä ei siitä haukuta. Miksi ei?

Poni on ihan hieno, vähän jopa liiankin hieno aloittelevien lasten käsiin, joten siksi epäilen kateutta. Ja minä kun en ihan kaikkea siitä ponista irti saa kun en viitsi sillä säännöllisesti tai tavoitteellisesti ratsastaa, niin sehän menee sitten muiden mielestä hukkaan, joten se voisi olla yksi syy haukkua minua. Mutta kuvittelevatko nuo haukkujat sitten, että kun tarpeeksi haukkuvat minua, niin annan ponin ilmiseksi heidän lastensa käyttöön? Eipä täällä todellakaan ole montaa osaavaa ja pienikokoista ratsastajaa. En tiedä yhtään itseäni pienempää joka olisi minua osaavampi, jota voisin käyttää ponillani ratsuttajana että sillä voisi kisatakin sillä tasolla kun ponilla mahdolliseti joskus rahkeet riittäisi. Minua pienempiä ja osaamattomampia kyllä riittää, ja minua osaavampia mutta isompia, mutta heillä ei ole mitään asiaa ponini selkään jos minunkin ratsastamisestani ja isokokoisuudesta tuolle ponille saa näin paljon haukkuja :(

Päivämäärä:   2.2.22 17:30:24

---: Jos poni selkeästi näyttäisi että kanssani on hankala liikkua, niin tietenkään silloin en ratsastaisi! Tai jos satulassa olo olisi minulle hankalaa niin enhän minä ratsastaisi. Mutta koska poni ei todellakaan näytä tympiintyneeltä ja ole mitenkään tahmea, niin uskallan sillä välillä vähän aikaa ratastaa. Mutta tuo vähäkin ratsastus näyttää hiertävän ihmisiä.

Ja sitten toisaalta, kun olen näin kääpä, niin niillä "hevosen kokoisilla" hevosillani on myös pienet satulat, joten isoja ihmisiä en voi niidenkään selkään päästää kun minulle sopivat satulat ovat heille liian pienet. Ja ehkä se sitten on syynä ja hiertää, ja jostain on päästävä sanomaan, ja sitten keksittiin määkiä siitä että pikkuponi luhistuu alleni. Hohhoi...

Lähettäjä: Virgo 
Päivämäärä:   2.2.22 17:31:45

Täälläpäin on useita 50-60 kiloisia ja aloittajan mittaisia tai pidempiä junnuja, jotka aktiivisesti valmentautuvat ja kisaavat esteitä 135 cm poneillaan. En ole kuullut kenenkään arvostelevan heitä. Samankokoista aikuista ponilla arvostellaan helpommin.

Päivämäärä:   2.2.22 17:37:50

kopskops: Minullakin tavoitteena, että kun lapset kasvavat ja oppivat, niin jättäisin ratsastuksen ihan kokonaan heille. Mutta siihen voi mennä vielä vuosia kun nuorin on 5 v :D Ja sitten toisaalta jos noista lapsista joku venähtää ja kasvaa yhtäkkiä minua pidemmäksi niin sitten joutuu tietenkin lopettaa ponilla ratsastamisen. Pidän itseni pituista kuitenkin maksimipituisena, ja jos ei jalat enää mahdu satulaan niin sitten selkään ei mennä.

Toisaalta toivon että olisi ostettu vähän isompi poni, mutta kun tarkoitus oli, että siskoni lapset sillä voivat ratsastaa niin olisi pienempiä kohtaan ollut epäreilua, jos olisivat joutuneet menemään ihan liian isolla ponilla ja ainoastaan esikoinen kykenisi istumaan selässä ilman hankaluuksia. Siksi päädyttiin tuon kokoiseen poniin. Minä voin sillä juuri ja juuri välillä mennä vähän aikaa ja lapsille se ei ole liian iso.

Siskoni lapset ovat kaikki hoikkia, joten paino heillä ei ihan ensimmäisenä tule vastaan.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   2.2.22 17:50:54

Kuittaa jokaiselle valittajalle, että he ovat aivan liian painavia ja/tai pitkiä omalle ratsulleen ja että kannattaa aloittaa se eläintensuojelu ihan itsestä.

Päivämäärä:   2.2.22 18:34:53

Virgo: Tuo on totta, että saman kokoista aikuista arvostellaan enemmän. Mutta miksi?

Minulla oli teininä 135 cm poni jolla huvikseni hyppäsin 100 cm yksittäisiä esteitä ja poni osasi HeA-tason asiat jos osasin pyytää. Eikä kukaan tuolloin valittanut että olen liian iso ponille, vaikka se tosiaan oli vain 5 cm korkeampi.

Sumutar: Kuinkahan paljon paskaa sitten saisin niskaani... Olen ajatellut, että jos käyttäydyn itse asiallisesti, niin minua ei ainakaan voida haukkua siitä että olen muita kohtaan töykeä. Mutta näköjään ei auta se, että itse olen asiallinen, vaan siitä huolimatta olen muiden paskatauluna.

Lähettäjä: Opossumi 
Päivämäärä:   2.2.22 18:46:25

Lähettäjä: liian.iso.ponille
Päivämäärä: 2.2.22 17:20:29

qwerty: Ihmetyttää siis tuo jatkuva paskanpuhuminen sellaisten ihmisten suusta, jotka itse ovat epäsopivan kokoisia ratsulleen. "

Ei kiinnostaisi niin paljoa,että kirjottaisin siitä yhtään mihinkään.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   2.2.22 19:41:56

Mun mielestä et kuulosta isolta tälle ponille. Itse sentin pidempänä ja painavampana ratsastin monta kertaa viikossa 134 cm vankalla ponilla. Oltiin sopusuhtainen ratsukko. Mene vaan huoletta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.22 20:00:49

No et todellakaan ole liian iso. Itse 164cm, 50kg ja 135cm poni ja ihan täyttä päätä treenaan. Kukaan koskaan valittanut. Ja siis miten niin liian pitkä? Valokuvissakin näytämme täysin sopusuhtaiselta parilta.

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   2.2.22 22:59:16

Itse 156/60 ja poni 147 pyöreärunkoinen. Ihan säännölliseen harrastuskäyttöön ostin tämän itselleni. Toki muutaman kilon yritän laihduttaa, mutta näillä mennään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.2.22 06:35:03

Usein näkee nuoria ihan liian pienen ratsun selässä, pituus luokkaa 170+ ja poni alle 130cm. Tämä ei ole enää mielestäni ok eli jalat tulee huomattavasti vatsalinjan alle. Mutta sinun en usko olevan liian pitkä eikä painava ponillesi.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   3.2.22 07:31:14

Ponitäti, sinun ponisi on melkein 20 cm korkeampi kuin aloittajan poni ja olet itse lyhyempi kuin aloittaja. Ei kukaan sinua tule kritisoimaan koska näytät ja olet erittäin sopusuhtainen ponillesi.

Aloittajalle: Sinä tiedät parhaiten mitä painat sinä, mitä painaa ja jaksaa poni, kuinka tarpeellista tuo läpiratsastus ponillesi on sen muu käyttö huomioiden ja huutelijat tulkoot sanomaan päin naamaa jos on asiaa. (= Ei kukaan tule, ei ne, jotka oikeasti näkevät kokonaisuuden.)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.2.22 08:52:55

Pari kertaa viikossa ei ole harvoin. Harvoin olisi ehkä kerran kuussa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.2.22 09:01:14

Kun ihmiset työntävät nokkaansa sinun asioihisi, eivätkä usko kun pyydät lopettamaan, niin sitten saa sanoa rumasti. Esim. "Turpa kiinni pimppinaama" tai menetkö takaisin sinne isin ja äipän luokse ja pyydä opettamaan sulle omista asioista huolehtimista. Vai ovatko nekin niin vitun tyhmiä etteivät osaa"

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   3.2.22 09:35:34

Kyllä 162cm on liian pitkä 130cm ponille. Vaikka olisi kuinka lyhyet jalat ratsastajalla. Painon puolesta toki voit mennä, mutta satulan kanssa kehität istuntavirheitä.

Olen itse 165cm ja pystyn ratsastamaan pituuden puolesta noin 148cm leveällä ponilla, silloinkaan en kunnon koulujalustimilla saa jalkaa oikeaan kohtaan.

(Lapseni on noin 130cm ja sille tuon kokoinen poni on just sopiva)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.22 09:38:25

Vielä oudompaa ettei kukaan sano noille lihaville ja isoille siitä että eivät TODELLAKAAN ole missään ratsuttajan mitoissa.

Päivämäärä:   3.2.22 10:04:47

Liian pitkä ratsastaja häiritsee ponia aivan varmasti. Kannattaa vaihtaa sopivan kokoiseen ratsuun.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.2.22 10:39:20

Jos aloittaja olet sitä mieltä että voit hyvin ratsastaa ponillasi niin miksi välität kommentoijista?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   3.2.22 11:09:34

Minä olen 151cm "pitkä" aikuinen ja hevoseni on siskoni entinen kisaratsu, 183cm korkea muhku puoliverinen. Voitte uskoa että kommentteja kyllä satelee! Vaikka hevosella en kilpaile enkä hyppää ollenkaan, pelkkä maastoilu ja sileänratsastus saa ihmiset kertomaan kuinka tuossa ei ole mitään järkeä kun voisin ratsastaa ponillakin.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.2.22 11:12:32

Ketkä "muut" tuollaisesta valittavat ja missä tilanteessa..? Ilkeää ja turhaa.

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   3.2.22 11:12:52

"Vielä oudompaa ettei kukaan sano noille lihaville ja isoille siitä että eivät TODELLAKAAN ole missään ratsuttajan mitoissa."

Koska vain normaali tai alipainoisten ihmisten painoa saa kommentoida, ylipainoisten painosta ei saa huomauttaa, se on automaattisesti kiusaamista.

Lähettäjä: __________________ 
Päivämäärä:   3.2.22 11:42:33

Mä olen vähän aloittajaa kevyempi ja lyhyempi eikä kyllä tulis edes mieleen kiivetä 130 säkäisen kyytin! Mutta jokainen tavallaan..

Päivämäärä:   3.2.22 12:42:11

Koska ihmisillä ei ole suhteellisuuden tajua ja kaikki mikä poikkeaa omasta näkemyksestä, on tuomittavaa.
Iso osa aikuisista ei voi poneilla ratsastaa, niin onhan se nyt automaattisesti väärin että joku kehtaa niin tehdä.

Asioita ei kyetä eikä edes haluta nähdä mistään muusta kulmasta. Selittely on turhaa.
Yllä oleva piste on hyvä esimerkki kehoittaessaan hankkimaan sopivamman kokoisen ratsun. Joko ei voi lukea tai sitten ymmärtää mitä sanotaan.

Lähettäjä: Liina 
Päivämäärä:   3.2.22 13:46:26

Ei kiinnostaisi niin paljoa,että kirjottaisin siitä yhtään mihinkään."

Päivämäärä:   3.2.22 14:41:39

Juuri tuon takia netistä ei löydy yhtään kuvaa minusta ratsastamassa 130cm ponillani, jolle olen hitusen liian pitkä mutta en yhtään liian painava. Saan kuulla kommentteja ihan riittämiin ilman että kukaan minua siellä selässä on nähnyt. Ihmiset ovat täysiä idiootteja näissä asioissa ja tosiaan samat läskit ratsastavat omilla hevosillaan jotka näyttävät oikeasti luhistuvatn kun se tynnyri lysähtää korokkeelta satulaan.

"
Jos aloittaja olet sitä mieltä että voit hyvin ratsastaa ponillasi niin miksi välität kommentoijista?"

Jokaisella pitäisi olla oikeus harrastaa ihan rauhassa kenenkään idiootin urputtamatta asiasta.

Päivämäärä:   3.2.22 14:46:47

Mä oon ratsastuskoululla "läpiratsastanut" vielä yli 170cm pitkänä ja vähän vajaa 70kg painoisena poneja. Toki en samoja poneja usein, mutta kumminkin. Mielestäni olet ponille ihan sopivan kokoinen, pituus ei ponia juuri haittaa ja painon puolesta voisit mennä suurinpiirtein shettikselläkin. Anna mennä vaan.

Päivämäärä:   3.2.22 15:28:39

Sanna: Miten ihmeessä 148 cm korkea ja vielä leveä poni voi just sopiva 130 cm lapselle? Meidän vajaa 150 cm lapsi on vasta nyt sopiva 140 cm ponilleen. Eihän 130 senttisen jalat edes ulotu kunnolla satulasiipien alle noin isolla ponilla.

Jos tuo pitäisi paikkansa, 175 senttinen ratsastaja tarvitsisi 196-197 cm korkean hevosen.

Päivämäärä:   3.2.22 16:27:09

Laskelmiini tuli ajatusvirhe. 175 cm pitkän ratsastajan ratsun tulisi olla 199-200 cm korkea, jotta olisi ratsastajaansa kuin 146 cm poni ja 130 cm ratsastaja.

Eli pitkähkö nainen tai keskimittainen mies tarvitsisi shiren, mutta pitkälle miehelle ei löytyisi sopivaa ratsua lainkaan.

Lähettäjä: Don 
Päivämäärä:   4.2.22 00:17:56

Liian usein jäädään ratsastamaan poneilla vaikka pituutta ja joskus myös painoa on jo liikaa ja olisi jo aika siirtyä hevosiin. On todella typerän ja epäsopusuhtaisen näköistä kun pitkät tytöt ratsastavat lyhytjalkaisilla poneilla. Ponit on lapsille, menkää sopivan kokoisilla ratsuilla niin ei tarvitse ihmetellä muiden kommentteja.

Lähettäjä: Haloo 
Päivämäärä:   4.2.22 01:21:50

Itse olen paljonkin mennyt poneilla, en ole omistanut mutta "ratsuttanut" paljonkin. Poneilla säkää sen 130+ ja itse olen siis 174 cm pitkä ja painan 65. Eli olen huomattavasti isompi kun sinä. Olen kuitenkin kevytrakenteinen ja pituuden ansiosta poneilla helppo saada avut läpi kun pääsi niin hyvin jalalla ratsastamaan. Ei ollut koskaan kenellekkään ongelma.

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   4.2.22 14:34:45

Ihan kuulostaa nyt vaan kateudelta, et ole missään nimessä ponille painava läpiratsastusta ajatellen, mutta itse ratsastaisin tuon pituisena varmaankin vain kerran viikkoon tai pari kertaa kuukaudessa ja jättäisin muuten ratsastuksen niille lapsille. Poniahan ei pituus haittaa jos istunta hyvä eikä painopisteesi häiritse ponin työskentelyä, joka ei varmasti ole ongelma kun liikkuu mielellään kanssasi. Kannattaa tosiaan miettiä kuinka paljon läpiratsastusta oikeasti tarvitsee ja painottaa omat liikutukset siihen ajamiseen. Itse olen sinua muutaman sentin pidempi enkä menisi tuollaisella russin kokoisella ponilla kyllä muuta kuin koulutus/läpiratsastus mielessä.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   4.2.22 23:39:17

Käypä instassa mkriding tutustumassa, siellä Gottfried 134cm kilpaillut vaativaa ratsastajansa kanssa joka on ihan aikuisen kokoinen ihminen. Ja kun katsoo heidän suorituksiaan, ei ensimmäisenä eikä toisenakaan tule mieleen että onpa iso ratsastaja, vaan että ei hitto miten upeasti koulutettu poni ja tekee hyvää ponien maineelle että niitä voi ja pitää käyttää, kouluttaa ja haastaa tekemään paremmin. Liian moni poni tylsistyy lasten käsissä ja sitten niistä tulee niitä ongelmia. Kaiken sen ponienergian kun saa suunnattua töihin niin alkaa huomata että niistä pienistäkin löytyy potkua. POnien arvostus ylös!

Päivämäärä:   5.2.22 08:23:40

Minulla on ollut shettiksiä ja voi sitä riemua kun oma tytär oppi ratsastamaan sillä.

Miettikääpä 7-vuotiasta toppapuku päällä ilman satulaa päästelee ravia ja laukkaa ponilla! Kyllä siinä oppii mukautumaan ponin askellukseen (tai muksahtaa hankeen).

Päivämäärä:   5.2.22 08:43:31

Niin?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   5.2.22 10:14:37

Virgo tarkoitin siis, että lapseni on 130cm pitkä ja n.130 säkäinen poni on lapselle juuri sopivan kokoinen. Mutta kyllä 120-148cm menevät kaikki hyvin, jos ei puhuta mistään tynnyrin muotoisesta ponista.

Voin itse ratsastaa pituuden puolesta isolla ponilla, mutta istunta siinä kärsii koska olen pitkäjalkainen ja reisi on pitkä -> tulee helposti satulan polvityynyt vastaan. Ilman satulaa samaa ongelmaa ei ole, mutta en lapsenakaan koskaan ratsastanut millään 130cm poneilla pituuden vuoksi.

Päivämäärä:   5.2.22 11:04:41

Jännä että aloittaja itsekin tietää olevansa liian iso ponille ja ihmettelee kuitenkin kun ihmiset siitä hänelle mainitsee.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   5.2.22 12:52:26

"Jännä että aloittaja itsekin tietää olevansa liian iso ponille ja ihmettelee kuitenkin kun ihmiset siitä hänelle mainitsee."

Jännä että tunnet ylitsepääsemätöntä tarvetta tulla kommentoimaan vaikka et osaa lukea.

Päivämäärä:   5.2.22 12:53:05

Lue otsikko.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   5.2.22 12:53:59

Ettekö tajuu et tää on keksitty tarina? Aloittaja on sama joka vaihtoi ruuasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.2.22 17:35:27

"Jännä että aloittaja itsekin tietää olevansa liian iso ponille ja ihmettelee kuitenkin kun ihmiset siitä hänelle mainitsee." Tämä ja vielä se että luulee sen johtuvan kateudesta xD

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   6.2.22 00:28:36

Piti lukea ketju läpi ja ihmettelen joidenkin kommentteja. Osaatteko te edes lukea?

Aloittaja ihmettelee sitä että miksi häntä ja ponia kommentoidaan negatiiviseen sävyyn mutta muille liian pitkille ja/tai painaville ei kommentoida sanallakaan mitään ja miksi ne omilleen liian pitkät ja painavat haukkuvat häntä. Muita korkeintaan kehutaan että onpa hienoa kun yli satakiloinen ratsastaa kaksijapuolivuotiaalla hevosellaan. Jos muiden on pakko kommentoida epäsopusuhtaista ratsukkoa niin miksi ainoastaan häntä haukutaan. Ja miksi se on laajentunut siihen että hänen siskonsakin on saanut vihat niskaansa.

Aloittaja sanoo ja tietää olevansa ponille pitkä. Ja ihmettelee miksi muut eivät sitten ole ja miksi heille ei kommentoida ja miksi he saavat rauhassa ratsastaa.

Aloittaja käy silloin tällöin hetken selässä ja hän on huomattavasti sopusuhtaisempi ponilleen kuin hänen kanssaan samankokoinen 15 cm matalammalla ponilla ja tuo ratsukko kuitenkin treenaa ja kisaa. Aloittaja ratsastaa ponillaan huomattavasti vähemmän.

Kateutta aloittaja epäilee siksi että poni on hieno ja hän ei päästä ketä tahansa ilmaiseksi sen selkään. Eikä hän päästä hevostensakaan selkään ketä tahansa niin sekin voi olla syy sille että häntä haukutaan kun ollaan kateellisia.

Kannattaisi opetella lukemaan ja tulla kommentoimaan vasta sitten.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   6.2.22 00:57:28

en näe ongelmaa ponilla ratsastamisessa jos olet noin kevyt että painat alle 50kg. ymmärrän että näytät ulkopäin toki isommalta ponille mitä todellisuudessa olet pituutesi takia. painoindeksilaskurin mukaan olet alipainoinen.

Lähettäjä: eyte 
Päivämäärä:   6.2.22 01:40:40

"painoindeksilaskurin mukaan olet alipainoinen."

Niin minkä laskurin?

Tämän laskurin https://bmi.fi/ mukaan 162 cm henkilön normaalipaino on 48,55 kg - 65,61 kg.
Ja tämän https://bmi.fi/uusi/ uuden laskurin mukaan 162-senttisen ihmisen normaalipaino on 47,54 kg - 64.24 kg.
Jos aloittaja on kapearakenteinen niin hänelle passaa paremmin tuo uusi laskuri.
Eli saa olla 2,5 kg alle 50 kilon ja silti edelleen normaalipainossa. Eihän aloittaja sanonut painaako hän 48 vai 49 kiloa ja silti hän on normaalipainossa noiden molempien laskureiden mukaan.

Mitä laskuria sinä siis käytit kun väität aloittajaa alipainoiseksi?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   6.2.22 06:26:08

eyte, otin ensimmäisen googlen tarjoaman laskurin ja pistin siihen 162cm 49kg. tulokseksi antoi lievä alipaino. mutta olipa sitten virallisesti alipainoinen tai ei niin aloittaja on joka tapauksessa erittäin hoikka, maksimissaan juuri ja juuri normaalipainon alarajan ylittävä. pointti tässä on se että hän voi tosiaan näyttää ponille pituutensa puolesta isolta, ehkä jopa silmiinpistävän isolta jos on esim ruumiinrakenteeltaan pitkäjalkainen. ei kuitenkaan todellisuudessa ole painonsa puolesta liian iso.

Päivämäärä:   6.2.22 06:44:33

Aloittaja ratsastaa ponilla säännöllisesti viikottain. Ei satunnaisesti.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   6.2.22 07:26:22

Minsi te vittuilette ap:lle?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.2.22 09:16:18

Siksi koska ap kuuluu siihen väestöön, jonka pakko ratsastaa aikuisenakin pikkuponeilla. Voin sanoa, että naurettavalle näyttää. äläkä sitä poniratsastusta nyt ainakaan julkisesti harjoita, tai jos harjoitat niin älä loukkaannu, jos joku suhtautuu sinuun jotenkin erikoisesti.

Poniltahan tässä ei mielipidettä kysellä. Poni tekee mitä ap käskee.

Päivämäärä:   6.2.22 09:28:56

Ei kai totuuksien sanominen ole vittuilua. Jos on liian iso ratsastamaan pikkuponilla, sitten on.

Päivämäärä:   6.2.22 09:30:35

Minä olen 169 cm 62 kg minulla on jykevärakenteinen 148 cm poni.

Lähettäjä: gµq 
Päivämäärä:   6.2.22 12:49:49

Aloittaja sanoi ettei ole pituuteensa nähden pitkäjalkainen vaan sopusuhtainen.

Minä olen 163 cm 51 kg eli melko samoissa mitoissa kuin aloittajakin, ja olen ratsastanut russ-ponilla kun se oli lasten kanssa oppinut käyttäytymään rumasti. En ole ihan varma kuinka korkea se oli, ehkä juuri tuon 130 cm tai jopa hitusen alle, ei mikään miniponi kuitenkaan. Ei antanut lasten taluttaa vaan hyökki päälle, hyppi pystyyn, ryösti irti. Ja ratsastaessa pukitteli lapset alas, ja lapset ei uskaltaneet ratsastaa sillä muuten kuin aikuisen taluttamana käyntiä. Jouduin laittamaan sitä ruotuun useamman kerran, eli ihan vain normaalisti ratsastin ja opetin etten pukittamalla alas tule. Eikä kukaan sanonut että olen liian iso ponille eikä ponikaan kipeytynyt tai vaikuttanut mitenkään haluttomalta työskentelemään minun kanssani. Enkä satulan kanssa näyttänyt mitenkään lipputangolta. Siitä ponista tuli lopulta niin kiva että lapsetkin ratsastivat sillä ilman satulaa.

En usko että aloittajan poni menee tuosta rikki tai että aloittaja oikeasti on niin iso ettei voi ponilla ratsastaa välillä.

Ja jännä että hötölän sennujen mukaan 150 cm suokin selkään voi kyllä kiivetä yli 170-senttinen ja yli satakilonen ratsastaja ja ratsastaa vaikka tunnin joka päivä kunhan hevonen on oma, mutta 130-senttisen ponin selässä ei voi 162-senttinen ja alle 50-kiloinen edes käydä kun poni kuolee alle... Vaikka poni olisikin oma! ;)

Eiköhän nuo haukkujat ole kateellisia siitä että aloittaja ei ole iso ja läski ja hänellä on kaksi hienoa hevosta ja niiden lisäksi vielä lastenkin käytössä hieno poni jolla jopa itsekin voi ratsastaa. Mutta hevosihmiset ovat perseestä.

Lähettäjä: boinbo 
Päivämäärä:   6.2.22 14:23:00

"Siksi koska ap kuuluu siihen väestöön, jonka pakko ratsastaa aikuisenakin pikkuponeilla."

Aloittajan hevoset ovat 175 cm ja toisen kokoa en löytänyt mutta "liian iso noille lapsille" eli ilmeisesti sekin yli 160 cm? Ja lasten käyttöön ostettu poni joka ei ihan shettis ole, ja jonkun mielestä aloittajan on "pakko ratsastaa pikkuponeilla"? Miten ihmeessä päädyt tuohon lopputulokseen kun aloittajalla kuitenkin on itsellään ihan hevosen kokoisia hevosia ja jos lasten käyttöön ei ponia olisi haluttu niin hänellä ei olisi ponia ollenkaan?

Olen aina pitänyt sennulassa kirjoittavia todella tyhminä, mutta tämä ketju osoittaa että sen lisäksi että sennut ovat lihavia, todella tyhmiä ja lukutaidottomia, niin he ovat ihan äärettömän tyhmiä ja katkeria :D

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   6.2.22 14:38:47

Totta kai hötöleidillä on oikeus ratsastaa päivittäin vaikka 60 senttisellä minihevosella. Onhan hötöleidi täydellinen ja jokainen pieni poni toivoo saavansa apn kaltaisen suohirviön koulutusta.

Älä ihmettele, jos sulle vittuillaan.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   6.2.22 14:48:33

Sano että tää on islanninhevonen niin eivät valita.

Päivämäärä:   6.2.22 14:53:48

Aloittaja ratsastaa ponilla säännöllisesti viikottain. Eli hän ei vain käy siellä selässä "läpiratsastamassa."

En ole kateellinen aikuiselle, jonka on pakko ratsastaa pikkuponeilla. Joka noin luulee, on sokea ja pöljä.

Onneksi itse osasin jo ajoissa luopua poneista. Ei tarvitse netissä mieltä pahoittaa ja hakea sääliä, kun muut asiasta huomauttaa.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   6.2.22 15:58:26

"Lähettäjä: juu
Päivämäärä: 6.2.22 14:48:33

Sano että tää on islanninhevonen niin eivät valita."

TÄMÄ!!!

Issikalla voi mennä vaikka 180 cm 90 kg aikuinen ihan hyvin, issikka jaksaa kyllä kantaa.

Lähettäjä: unsva 
Päivämäärä:   6.2.22 16:05:50

.
Minkä kokoinen itse olet? Oletko edes "ponikokoinen, vai ihan "aikuisen ihmisen" kokoinen? Mitä siis tarkoittaa "osata ajoissa luopua poneista"? Jotkut lapsethan joutuvat jo 12-vuotiaana luopumaan poneilla ratsastamisesta kun kasvavat niin pitkiksi ja painoa kertyy samaan aikaan reilusti, ettei mahduta enää ponisatuloihin. Ja monille aikuisille iästä huolimatta ponikokoiset ovat parhaimman kokoisia ratsuja. Ja itse ratsastan vielä poneilla koska olen sen verran "hento ja pieni", että "hevosen kokoiset hevoset" ovat minulle liian isoja. Ihan jo 150 cm hevosen kannattaa olla aika sirorakenteinen ja sillä pitää olla kapea satula että minä kykenen siinä hyvin istumaan. Ja tuo on asia mitä harva "aikuisen kokoinen" tajuaa, että satulassa ei saa hölskyä ja pitää mahtua satulaan ja että satulan pitää mittasuhteiltaan olla ratsastajalle sopiva, sen lisäksi että sen on oltava hevoselle sopiva.

Päivämäärä:   6.2.22 16:09:19

Saman kokoinen kuin aloittaja. Ei aikuinen ihminen tarvitse ponia, ellei ole jäänyt lapsen kokoiseksi (150 cm). Kyllä sen eron vaan tuntee tämän kokoisena, kun allasi on 130 cm pikkuponi vs. 155 cm hevonen, että kumpiko niistä oikeasti on sopivan kokoinen ratsu. Jos ei tätä tunnista, kannattaa pysyä pois hevosten selästä.

Lähettäjä: teea 
Päivämäärä:   6.2.22 16:10:25

Aloittajan ongelma ei edelleenkään ole se että muut kommentoivat hänen menoaan pikkuponilla, vaan se että muiden menoa liian pienillä ratsuilla tai liian lihavista ratsastajista ei sanota sanaakaan. Ja kuitenkin nämä omilleen liian isot ja painavat kommentoivat aloittajan poniratsastusta, joka häntä ihmetyttää eniten.

"Ihmetyttää siis tuo jatkuva paskanpuhuminen sellaisten ihmisten suusta, jotka itse ovat epäsopivan kokoisia ratsulleen. Eli en ihan ymmärrä tätä että minua haukutaan, kun ei itsekään olla täydellisen sopusuhtaisia sen oman ratsunsa kanssa. Ymmärtäisin ehkä paremmin, jos nuo haukkujat olisivat täysin sopusuhtaisia sen oman ratsunsa kanssa. Ja toki haukkuja tulee sitten muiltakin, mutta eniten se ihmetyttää tuollaisten suusta, joilla ei minun mielestäni ole varaa arvostella."

Lähettäjä: rhweh 
Päivämäärä:   6.2.22 16:12:05

"apn kaltaisen suohirviön"

Aloittajaa näkemättä kykenet kertomaan meille tämän.
Millähän sanoilla kuvailet itseäsi?

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   6.2.22 16:30:48

Kannattaisi opetella tosiaan luopumaan niistä poneista, niin ei tarvitse kuunnella sitä täysin oikeutettua arvostelua.

Lähettäjä: =0 
Päivämäärä:   6.2.22 17:21:01

"Kannattaisi opetella tosiaan luopumaan niistä poneista, niin ei tarvitse kuunnella sitä täysin oikeutettua arvostelua."

Onko tämän kommentin kirjoittanut ihan aikuisen kokoinen aikuinen?
No, miten kommentoisit noita muita aloittajan kertomia esimerkkejä, esim. 175 cm pitkäjalkainen henkilö 150 cm poniristeytyksen selässä? Tai yli satakiloinen kolmevuotiaaksi kääntyneen suokin selässä? Tai yli 180 cm 150-senttisen lämppärin selässä? Hehän eivät edes ratsasta poneilla, joten ovatko he sinusta sopivia, tai ainakin sopivampia ratsuilleen kuin aloittaja ponilleen jota ei edes omaan käyttöönsä ole hankkinut joten poni ei taatusti hänen allaan päiittäin rasitu?

Ja kun miettii miten iso ongelma on hevosten ja ponien vähäinen liikkuminen ja liiallinen ravinnonsaanti nykyisin, niin ihmetyttää tämä että jollekin valitetaan siitä että hänen hevosensa ei vain seiso tallissa ja liho muodottomaksi. Kai teilllä itsellänne on normaalipainoiset lemmikit ja itsekin olette ennemmin hoikkia kuin pyöreitä, ettei hevosenne vain kärsi oman painonne alla ja mahdutte helposti satulaan?

Lähettäjä: aida 
Päivämäärä:   6.2.22 17:30:55

"Kannattaisi opetella tosiaan luopumaan niistä poneista, niin ei tarvitse kuunnella sitä täysin oikeutettua arvostelua."

Miksi pienikokoinen aikuinen on täysi nounou ponilla jonka satulaan mahtuu, mutta liian iso aikuinen hevosen kokoisella on ihan ok, vaikka painoa on huomattavasti enemmän kuin suositeltu 20 %? Miksi aikuinen yli satakiloinen voi ratsastaa 155 cm suokilla ilman että se ketään haittaa, eikä kenelläkään ole mitään oikeutta arvostella? Tai miksi 170 cm 75 kg (+ vaatteet ja varusteet) saa ratsastaa täysin oikeutetusti 145 cm new forestilla? Aloittajaa saa kuitenkin arvostella ihan oikeutetusti? Varmaan osaat selittää ihan omin sanoin kun sinulla on omien sanojesi mukaan oikeus arvostella aloittajaa.

Lähettäjä: feia 
Päivämäärä:   6.2.22 19:07:38

"Miksi pienikokoinen aikuinen on täysi nounou ponilla jonka satulaan mahtuu, mutta liian iso aikuinen hevosen kokoisella on ihan ok, vaikka painoa on huomattavasti enemmän kuin suositeltu 20 %? Miksi aikuinen yli satakiloinen voi ratsastaa 155 cm suokilla ilman että se ketään haittaa, eikä kenelläkään ole mitään oikeutta arvostella? Tai miksi 170 cm 75 kg (+ vaatteet ja varusteet) saa ratsastaa täysin oikeutetusti 145 cm new forestilla? Aloittajaa saa kuitenkin arvostella ihan oikeutetusti? Varmaan osaat selittää ihan omin sanoin kun sinulla on omien sanojesi mukaan oikeus arvostella aloittajaa."

Minuakin kiinnostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.