Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  2007 nuoret I

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   7.2.10 15:35:57

Kolmas kerta todensanoo eli taas pääsin avaamaan uuden topikin. (Kiitos uuden juomakupin liitännän sopimattomuuden ja ylim bauhaus-keikan, muuten olisi marmalade päässyt kirjoittamaan viimeisen viestin.)

Edelliset:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=651015&t=651015

Ja toivottavasti ok, aloitin nyt sitten numeroinnin 1stä, ettei tarvitse miettiä niin paljon tuota numerointia.
Varsoista nuoriksi vei siis kuitenkin 17 ketjua - yksi per vastaava määrä vuosia ihmisen iässä - eikö se olekin aika sopivaa! :-)

Aika hurjaa, kun tuli mieleen, että jos ketjumme nuorisoa hyväksytään oripäivillä, niin on jopa todennäköistä, että nämä nuoret "rupeavat deittailemaan". Niin se aika rientää...

Ja päiväkuulumisia, tuo oma flunssainen nuori mies alkaa vaikuttaa jo nuorelta mieheltä. Jotenkin se alkaa aikuistumaan ilmeiltään ja katseiltaan. Nyt pitää ihan keskittyä näkemään se karvainen pikkuvarsa sieltä alta... :-)

ps. Sori, kiireessä meni vähän ketuiksi tämä viestilähetys armaan sukulaisen uudelta koneelta. Oli tarkoitus linkittää vanhan ketjun perään uuden ketjun eka, mutta...

Re: 2007 nuoret I

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   7.2.10 16:43:34

Mietiskelinkin tuossa, pitäisiköhän jo ruveta puhumaan nuorista, kun eivät nämä ihan varsoja enää ole.

Ruipelon Viivi näyttää todella kivalta ja miellyttää mun silmää noin niin kuin kokonaisuutena. Todella nätti tamma.

Huh, sain Hippokselta sähköpostia ahdisteltuani passin saannin puitteissa. Amiksen passi tosiaan odottaa vieläkin saapumistaan, koska DNA-testien kanssa on ollut ongelmia. Kuulemma ollut laboratorio niin kiireinen, etteivät ole ehtineet varmistaa noita tamman geenejä ja suvun paikkaansapitävyyttä. Nyt on kuitenkin työn alla ja toivottavasti omistaja saisi kevään aikana läpyskän vihdoinkin. Eihän tuo poni ole kuin vasta kolmevuotias. Ehkä se on onni onnettomuudessa, ettei ole sen enempää ehtinyt vielä olla näytillä. Tänä vuonna sitten olisikin kai tarkoitus juoksennella Laatuponikisoissa ja muissa karkeloissa enemmän.

Lähettäjä: Feya 
Päivämäärä:   7.2.10 21:03:41

hämäännyin vähän tosta ykkösestä, mutta onneks tunnistin vuosiluvun ;)

Viivi näyttää mun silmään jo ihan aikuiselta, Palikka on vielä paljon varsamaisemman näköinen.
Tänään meinas taas keittää yli kun poni tulee yli aidoista. Oli aamulla pysyny pari tuntia omassa tarhassaan, ottanu sähköiskuakin kun yrittäny leikkiä jotain naapurihepan kanssa, mut oli sit lopulta kyllästyny ja kiivennyt toisesta kohtaa yli. aita ei kuitenkaan mikään matala ole..
huomenna vetävät sähkön koko tarhan ympäri.

kun menin tallille heitin pojan oritarhaan, ori kun oli lenkillä ja meni karsinaan sen jälkeen. pari tuntia siellä viihtyi hyvin, mutta sitten pomppas portin yli. olin itse just kentällä ruunan kanssa niin näin. ensin kolisteli porttia, mutta ei saanut auki ja sit vaan paikoiltaan pomppas. ei edes osunut (putkitarha niin kuulee kyllä jos osuu). portti kuitenkin himpun korkeemmalla kuin ponin säkä (joka on noin 115-120cm). kyllä mä tiesin et se hypätä osaa, mut.. aarrggghhhh!!
luojan kiitos Palikka on sellai et se karattuaankin antaa heti kiinni, vaikka ois tammoja haistelemassa. mamma-ponillekin tuli kiire kun ruunan kanssa käveltiin ohi, oikein juos tarhassa aidalle, mitä ei oo sitten sairastumisen tehnyt. samoin kun myöhemmin hain sisään niin tuli juosten.. ehkä elämä voittaa sittenkin :)

Lähettäjähmv 
Päivämäärä:   8.2.10 09:03:09

Mikäs houdini sulle onkaan sattunut kohdille - jos ei pääse ali tai läpi, niin sitten mennään yli... Eipä ainakaan tylsää ole sen kanssa, jos jotain positiivista yrittää tuosta löytää.

Mulla pikkuinen on pari päivää vielä poissa kotoa, hyvässä hoidossahan se on ollut kesästä lähtien ja ihan hyvä ollu tuollakin, mutta kyllä sitä kotiin kaipaan jo kovasti - pieni ja puhelias, jota ei voi olla huomaamatta tallissa. Pitkiä päiviä vain odotella, mutta onneks on töitä että aika vierähtää vähän nopeammin odottamisen tiimoilta...

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   8.2.10 09:09:29

Onpas täällä lupaavia estenuoria. :-) (Sadun Nemo, Palikka, ... :-)

Ei vaiskaan, tuossa juuri syy miksi on ollut ihan kiva, ettei olla vieläkään edes kokeiltu irtohypytystä. Ainoastaan "käsihypytystä" ojien ja kaatuneiden puiden yli. Sehän voisi olla, että ne kaksi aivosolua saisivat jonkin "yhteyden" ja meilläkään ei hirveän korkeat langat ole... Onneksi ei ole toistaiseksi tallilla kuin yksi tamma, mutta tilannehan voi vuokratalleilla elää, joten ihan kamalasti en laske sen varaan.

Lähettäjä: ruipelo 
Päivämäärä:   8.2.10 12:18:20

Bae Liana: Kiitosta. :) Itse olen myös ihan tyytyväinen Viiviin, vaikka se tosiaan mielestäni on edelleen ihan liian pieni (emä 170cm, Viivi tällä hetkellä jotain 160-165 välillä, mutta jotenkin vaikuttaa todella pieneltä). Muuten se kyllä on hyvinkin paljon juuri sellainen, jollaisesta itsekin pidän (rakenne, liikkeet, hyppää, luonne, jne.), onneksi. :) Saa nähdä, mitä siitä tulee. Jos ei muuta, niin ainakin tädin oma puskaratsu ja emälinjan jatkaja.. ;-)

Feya: Ja mun silmään Viivi on edelleen ihan rääpäle ja teini.. :D Noh, on todella hyvä, että joku muukin sanoo mielipidettään, kun omakasvatti on ehkä vähän sellainen, jossa näkee (ainakin kriittinen perfektionisti) vaikka mitä vikaa.. ;-) Viivin iän huomaa hyvin siinä, että se aina terrorisoi pihatossa muita tammoja, jotka siis ovat kaikki kantavana, eivätkä todellakaan ehkä kaikista leikkisimpiä. ;-) Viivi-ressu yrittää saada ne mukaan kirmailuun, aika laihoin tuloksin. :D Onneksi kuitenkin ainakin toistaiseksi on kirmaillut vain aitojen sisäpuolella... ;-P Sulla on kyllä aikamoinen houdini! Mutta siis ainakin on hyppylahjoja! :D

Alkaa kyllä pikku hiljaa kutkutella ihan oikeasti päästä ratsastamaan (siis "ratsastamaan" nyt vielä tässä vaiheessa) ja tekemään enemmän. Meillä tuo "sairasloma" edelleen on vaiheessa, eli jalan kanssa kytätään ja katsotaan, ja nyt aion myös kysellä klinikalta, miten tässä pitäisi edetä, kun homma tuntuu vain junnaavan paikallaan. :-/

Kyllä meillä vaan kaikilla on niin hienoja nuoria, että oksat pois! Ja jotenkin hurjan kiva, kun on samanhenkistä porukkaa koolla täällä ja varsoja samassa vaiheessa, niin pääsee jutustelemaan yhteisistä aiheista, keskustelemaan ongelmista, iloista ja suruista, ja kysymään neuvoa ja vinkkejä - ja tietty purkamaan ajoittaista turhautumistaan. :)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   8.2.10 12:44:49

ruipelo,
Millainen suku Viivillä on? Kaipa mä olen senkin vanhemmat jossain vaiheessa kuullut, mutta ei ihan kaikki jää muistiin. Aavistuksen ehkä tosiaan kuvissakin näyttää pieneltä, mutta ei onneksi ole mikään kamalan pienilinjainen kuitenkaan, mikä mun mielestä on tärkeintä.

Päivämäärä:   8.2.10 13:07:58

Bae Liana: http://www.sukuposti.fi/sukutietokanta.php?Numero=591516

Viivi olisi tarkoitus astuttaa nyt keväällä, orivalinta on ihan vaiheessa. Jotain jaloa ja pitkäjalkaista esteoria tuolle kuvittelisin, jossa saisi ehkä olla jonkin verran myös täyttä verta... Tosin nyt vähän mietin, että pystynkö kustantamaan sen lystin. Tilausvarsaa kenellekään? ;-)

Tosin jännä juttu sekin, että Viivin emäkin jotenkin näyttää kuvissa ihan matalajalkaiselta ja isopäiseltä kääpiöltä, vaikka se on 170cm korkea, eikä mikään ihan tappijalka.. Pää tosin on iso.. :D Johtuneeko omasta pituudestani - sitten kun itse kyyristyn vähän, niin alkaa hevonen näyttää kuvassakin "normaalilta". :-o

Päivämäärä:   8.2.10 14:00:41

Pitäisikö meidänkin muuten topikkien alussa vähän "listata" mitä henkilöitä ja '07 nuoria täällä nyt on kirjoittelemassa, kuten esim. 2008 varsat tekevät: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=648905&t=648905? Itse ainakin olen niin lahoaivo, etten muista läheskään kaikkia... ;-)

Lähettäjä: Missi 
Päivämäärä:   8.2.10 14:11:17

http://irc-galleria.net/user/ItanjuzkaI/picture/116805630

Tuolla meidän mies pari muutama päivä sitten.

En ole paljon tänne kirjotellut, tyydyn enempikin lukemaan teidän juttujanne :)

Ponsku ei kovin edustavan näköinen noissa kuvissa ole, kun joka paikka tursuaa talvikarvaa.. mutta näkee noista nyt jotain.

Tuon kanssa siis olisi tarkoitus oripäiville matkata.

Ponilla on varsasta asti ollut alakaulaa joka edelleen on matkassa mukana ja näkyy selvästi varsinkin kun seisoo pää pystyssä.
Vinkkejä miten saisi "normaalin kaulan" ?

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   8.2.10 15:12:09

Satu ja Pirpana listaan, http://sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=581822. Sukupostissa nimnessä on yksi a liikaa, eli pitäisi olla Satujen Taika. Tuolta kuvia http://kuvablogi.com/nayta/2332874/

Meidän pitkän lenkin tie aurattiin soralle asti, joten meillä muuttu taas jälleen kerran treeni. Piti nyt loman jälkeen alkaa ajaan 3 kertaa viikossa 10km lenkki, mutta nyt aletaan sitten ajaan 3 kertaa viikossa n.3km hölkkä-2-3x 100m kahlailua hangessa pellolla-n.2km loppukäynnit-treeni.

Pirpanalla ei ole kenkiä, ja ei tule olemaankaan, koska on kiimassa kova tyttö potkimaan pihattokavereitaan ja köyhällä ei ole varaa maksella muiden ell-laskuja. Kevaallä ostan sille buutsit, päästään ajaan sorallakin.

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   8.2.10 16:27:47

Johan on taas hurahtanut aikaa ihan sikana! En oo tässä topikissa pitkää aikaa käyny lukemassa juttuja... =)
Mutta aivan ihanaa lukea heppojenne kuulumisia ja katsella kuvia... Rentoa ja mukavaa tekstiä.
Se on kyllä oikeasti jotenkin vaikea käsittää, että meidän pienet vauvat ovatkin jo isoja vauvoja, nuoria hevosia ja poneja.

Meidän Nemolle kuuluu hyvää, on ollut Jonathan Silfverillä vuoden vaihteesta saakka. Ja tarkoitus olisi saada sisäänratsutettua ja valmisteltua oripäiville Maaliskuuksi pikkukaveri (enkeleitä matkaan, ettei tule vahinkoja tms ennen tuota, että päästäisiin paikalle), tai ei nyt enää niin kovin pieni... no on se. Mamman vauva. =)

Kuvakin on yks laittaa, otettu tän kuun alussa. Tässä, on mielestäni hiukan kehittynyt keväästä, tai massaakin tullut.
Tuota vain mietin, että onko liian sportti oripäiville? Vai olisikohan syytä hieman lihota lisää? Mulla kun ei ole tarkkaa tietoa millaisessa lihavuus asteessa hevosia tahtovat siellä mahdollisesti nähdä...

http://irc-galleria.net/user/KaisuJ/picture/116812887

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   8.2.10 16:42:53

Wau miten hieno poika sieltä karvojen alta onkaan löytynyt, ehdottomasti oripäiväainesta! Miten se liikkuu?

Päivämäärä:   8.2.10 16:43:07

KaisuJ:n poika on myös kovasti komistunut! Vau! Onnea oripäiville! :)

Päivämäärä:   8.2.10 17:06:05

helkutin ht.net.. ei antanut mun linkittää kun luulee botiksi ja nyt koko viesti hävis bittiavaruuteen..

joo, Palikka on houdini, hyppykykyinen houdini. onhan se ihan kiva että elukka on älykäs, mutta kyllä mulle vähän tyhmempikin otus kelpais ;)

linkitän myöhemmin kuvat, kuhan netti taas vähän nopeutuu niin pääsen ihailemaan myös teijän kuvia.
irc-galleriasta kuitenkin löytyy Feya -nimimerkin takaa Palikka kansio.. ja youtubesta jos hakee sanoilla two days old gotland russ, löytyy video 2 päivää vanhasta Palikkaisesta. ihan pokkarikameran videotoiminnolla kuvattu tosin..

Uusia kuvia ei oo, muuta kuin kännykässä (mm. Palikka ja söpö vaaleanpunainen loimi, joka nyt on jo kohtalaisen reikäinen..)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   8.2.10 19:01:18

Jaahas, KaisuJ:n orhipoika on siis yksi syyllisistä siihen, ettei Jonathan ole tänä vuonna testiratsastajana oripäivillä. Tuo varsa on kyllä näyttänyt pienestä pitäen mun mielestä todella hyvältä ja tosiaan vain komistunut entisestään. Ei mielestäni ole yhtään liian sporttisessa kunnossa vaan näyttää oikein hyvältä - pyöreältä mutta ei läskiltä. Innolla odotan, että näen sen livenä.

Päivämäärä:   8.2.10 20:13:27

Mitähän ne sanois kun veis tuon welssinkin klipattuna =D
Olis sata kertaa hienompi kuin tuon pörröturkkinsa kanssa.. Ja tätä on syksystä uskollisesti loimitettu!!!
KaisuJ:n ori on HIENO!!!

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   8.2.10 20:48:40

Missi,
No, olihan se shetlantilainenkin Galant klipattuna oripäivillä ja blokkasi itselleen 46 piistettä ;)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.2.10 20:52:21

Eihän ne nyt 2007 vuonna ole nuoria olleet vaan varsoja. Ei oikein taida olla suomen kielen merkitys hallussa..?

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   8.2.10 21:09:48

jestas on upeita nää teitin varsat... meillä sellainen lyhyt runkoinen karvaturri... katsotaan jos kesällä laitan kuvia kun kupari taasen loistaa auringossa...
isänä meillä on rant xx ja emä on komea tilastotamma.
tästäpä tätsylle mukava kenttähepan alku ... toivottavasti omapää vaan kestää sitten kun saisi alkaa kisaamaan... vaikka ihan hauska tapaus vaikka vaan köpöttelyhevoseksikin ;)

ja asiaan, jalka näyttäisi paranevan hyvin ja enään pari viikkoa ja kaverin kanssa samaan ja sitten kova paluu arkeen ja ruvetaan harjoittelemaan ratsun uraa...

Päivämäärä:   8.2.10 21:21:37

?: Ja jonkun on aina pakko nipottaa mitä ihmeellisemmistä pikkuasioista.

Päivämäärä:   8.2.10 22:01:44

kyssärille tiedoksi, siitä puuttuu syntyneet -sana välistä.. eli 2007 syntyneet nuoret..

jee, houdini pysyi tänään aidoissa.. vihdoinkin! huomenna vois käydä taas ajeleen jos toi lumisade hellittää..

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   8.2.10 23:00:22

Kiitos. =)

Jotenkin en vain itse osaa tota Nemoa katsoa muuta kun normaalina omana itsenään. Jonen päätös oli oripäiville lähteminen, mä kun en tiedä vieläkään et minkä näkönen toi on, läsi ja sukat takasissa... ;) Omalleen kun helposti sokeutuu, ja sitä ajattelee vain sinä pienenä varsana mikä putkahti vajaa 3 vuotta sitten maailmaan.
Odotan kommentteja niiltä osaavammilta ihmisiltä Maaliskuussa, ehkä ne sit kertoo mikä tuo on, käyttöruuna vai kenties jopa ehkä oriainesta? Sen näkee sitten. Toivotaan vaan että nuori osaa käyttäytyä sitten sieläkin, aina vähän jännää nuo uudet tilanteet. Kotona ollessaan on kyllä ollut ihan jees käsitellä. Mutta nuorten hevosten kanssa ei voi koskaan olla varma mistään.

Perjantaina pitäis mennä katsomaan että miltä kaveri näyttää... En ole nähnyt Tammikuun alun jälkeen, kun sen ratsutukseen vein. Hauska nähdä, mihin on tähän mennessä päästy varsan kanssa.

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   8.2.10 23:23:21

Juu, kiitoksia vain otsakepalautteesta! Hajamieli ja kielipuoli, etenkin äidinkielen suhteen, niin korjailtavaa varmaan riittää... :-)

Please, mielellään kuitenkin enemmän sen rakentavan kritiikin puolelle viiraten elikkä ei vain "punaista ruksia" vaan lisäksi myös "oikea vastaus". :-)

Periaatteessa oisi voinut tiesti nimetä jo nämä topikit suoraan "07 syntyneet". (Vai pitäisikö laittaa muotoon 007... :-) Ehtisi vaan tulla "miljoona viestiketjua" niin tämä "nuoret"-lisä vähän nollaa taas välillä.

Eipä tässä muuta kommentoitavaa ole kuin että lunta vaan tulee, vaihteeksi naapuri oli ilmeisesti tullut meidän tarhaamme (kiva iskeä uusia tikkuja huomenna) ja pikkuhepalla edelleen köhä, mutta energiaa.
Ja pikkuheppa (155cm) siis tämä: http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=751681 (vähän hassut kuvat)

Lähettäjä: marmalade 
Päivämäärä:   9.2.10 08:48:10

http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=41&image=272746

Ja tässä Nikke, isä oldenburg ja emä sh-lv.

Kaisun varsa on kyöllä komistunu! Mä en voi mitään sille että mulla on piirtyny verkkokalvolle se kuva siitä kun se loikki ja oli takajaloillaan :) Hieno mies siitäkin tuli kuitenkin!

Miettii vaan tuota omaa, se kun oli varsana aina takasillaan ja nyt sitte on vaihtunu persepuoleen se nostelu :)
Miettii vaan aina sitä hullua joka sinne nousee ekaa kertaa, voi lentää ja kauan :D

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   9.2.10 08:58:07

marmalade:
Toivotaan, ettei Nemo muista sitä erästä mätsäriä sit oripäivillä ja käyttäydy sielä samoin. =D
Vaikka, täytyy sanoa että se ei oo kyl keulinu tai pomppinu sen mätsärin jälkee, seuraavana päivänä teki vielä samaa... Mutta sen kitkin siitä silloin pois, eikä ole sen jälkeen sitä tehnyt....
Mutta, mä en kyllä luota tohon varsaan (en itseasiassa mihkää varsaan) kaikki mitä se keksii tehdä ei tule yllätyksenä. Olen varautunut ihan kaikkeen,nuorten hevosten kanssa ei koskaan voi olla varma mistään, ne voi aina kehittää vaikka sun mitä. =D

Päivämäärä:   9.2.10 11:30:13

Jos nyt en ihan väärin muista niin taisi Galant olla tuolloin ravitreenissä kun oli klipattuna?
Mutta eihän ne tuomarit siitä ikinä' poneilla tykkää..

Päivämäärä:   9.2.10 11:41:21

Ja tuo Nikke... se on oikeesti niiiin sikahieno!!!!!

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   9.2.10 11:49:05

Jooh, en mäkää olis Nemoa klipannu, mutta se oli vähä niin ku puoliksi pakko.
Sen iho reagoi kauraan tossa ennen Joulua nostamalla patteja ihoon, ja näytin ell.lle,diagnoosi oli että kauralle herkkä eli tulee läpi ihosta. Ja hoitona klippaus sekä pesut hexocilillä ja vaihto kaurattomaan rehuun, onneksi tuo ei ole periytyvää...Eli, siks on klipattu, muutoin en olisi klipannu.

Tuo Nikke on kyllä bueno! Nää kaikki varsat on hienoja... anteeksi, siis nuoret. ;)

Päivämäärä:   9.2.10 12:55:59

Aloitan tähän nyt listaa.. Poimin nty vaan ne, jotka yhtäkkiä löysin, eli ei ole mitään henkilökohtaista, jos joku jäi pois!! Korjailkaa, kun kuitenkin menee pieleen! ;-) Ja lisäilkää itsenne, iso osa siis puuttuu vielä!! (Tai poistakaa itsenne, jos ette halua listalla olla.)

Kuvandyk (kuvandyk), akhaltek-o. - Prisse
Nikke (Red Moonlight), risteytys-t. - marmalade
Viivi (Miss Cadillac), FWB-t. - ruipelo
Alma (Chocola, ex. Casey), KWPN-t. - hertuska
Pirpana (Satujen Taika), sh-t. - Satu
Tintti (Toivolan Timantti), sh-t. - Veeks
Roope (Rantero), sh-o. - h&r
Nemo (Nemesis), pv-o. - Satu Immonen
Nemo (Silent Memory), rp-o. - KaisuJ
Mistaka SB (?) (Mistaka Sunny Boy), w-o. - Missi
Amis - Bae Liana
Palikka, russ-o. - Feya
??? - hmv
??? - Tiuku
??? - Sissi
??? - anti-party
??? - Rölli
??? - Constanzia
??? - Heliara
??? - JeWa

Nuo linkitykset on tehty (jos nyt toimivat ;-P):
]url=http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=591516[Viivi]/url[ (Miss Cadillac), FWB-t. - ruipelo
--> käännä kaikki ][ -sulut toisinpäin!

Ja jos tuntuu, että jotain voisi lisääkin laittaa (linkkiä kuvasivuille tms.), tai lista on huono noin (linkit eivät näy) niin muokatkaa!!

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 13:06:11

Juu, Galantin klippaamisen syyksi sanottiin ravitreenit. Mä en kyllä oikein ikinä ole ymmärtänyt sitä, että klippaaminen jotenkin häiritsisi ponin arvoiomista. Parempi vain, että on lyhyt karva, niin rakennekin näkyy paremmin. Edes alkuperäisroduilla ei kuitenkaan arvioida karvapeitteen kuntoa, jouhia enintään ehkä shetlanninponeilla. Kaipa suurin osa klippaa poninsa juuri treenin, hikoilemisen ja helpomman kuivumisen takia. Jos se nyt sattuu vaatimaan klippaamisen terveydellisistä syistä, niin harvoinpa oripäivien aikaan karvojen ajelemisella pystytään peittelemään esimerkiksi kesäihottumaa, varsinkaan kun ne jouhet kuitenkin jäävät.

Nemo sitä paitsi on ratsuponi, niin se on muutenkin slipatumpi versio verrattuna muihin ponirotuihin.

Tässä:
Morning Liana "Amis" - tamma, connemara. Kuvia: http://irc-galleria.net/user/BaeLiana/album/1963575-morning-liana

Päivämäärä:   9.2.10 13:10:05

Heh, ihmettelen sitä myös miksi ei sais klipata, tosiaan varmasti paremmin näkyis rakenne kuin tuollaiselta karvaturrilta ;)

jospa mäkin sanoisin että pakko oli klipata kun tätä reenataan radoille =D =D

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 14:10:23

Pakkooreisesti järjestin nuo aakkosjärjestykseen. Se tosin ehkä helpottaa, jos haluaa jonkun löytää listalta. Mulla on nyt tallennettuna tuo tekstinkäsittelyyn linkkeineen päivineen, niin ei välttämättä kaikkien tarvi lähteä näkemään vaivaa, jos joku halutaan lisätä listaan.

Amis (Morning Liana), c-t. - Bae Liana
Choco Hornet lv-r. - JeWa
Helmi (Myrskyn Helmi), sh-t. - N.V. (?)
Kuvandyk (Kuvandyk), akhaltek-o. - Prisse
Palikka (Rain's Symbol), russ-o. - Feya
Pipsa (Afternoon Seabreeze), til-t. - Constanzia
SB (Mistaka Sunny Boy), w-o. - Missi

??? - anti-party
??? - Heliara
??? - hmv
??? - Rölli
??? - Sissi
??? - Tiuku

Lähettäjä: Rölli 
Päivämäärä:   9.2.10 14:16:53

Ihanaa että joku on pakko-oireinen ; )
minusta tuntuu, ettei mitää jaksa, mutta tuohon niccini eteen kuuluu siis Miss Lily White, linkkiä en kyllä ny kekkaa mihkään.
Hienosti ootte edenneet kaikki ja kyllä ne on kasvaneet :D
*jatkaa pysähtymättä juoksua*

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 14:46:29

Rölli,
Meinasin hakea hevosellesi linkin Hippoksen tietokannasta, kun Sukupostista en löytänyt, mutta eipä löytynyt sieltäkään. Eikö se ole rekisterissä ollenkaan? *jää pohtimaan, eikö reksiteröintipakko tullut voimaan juuri*

Lähettäjä: ziiz 
Päivämäärä:   9.2.10 15:04:41

Mitä olette tehneet nuorienne kanssa?
Onko teillä jotain viikko ohjelmaa tms. Erityisesti kiinnostaa kuulla kevään oripäiville menevien suunnitelmia ja mitä puuhaatte nuorienne kanssa.

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   9.2.10 15:24:32

Meillä Nemon kans tehtii ennen ratsuttajalle menoa perus asioita, ohjasajoimme, irtohypytimme hieman, juoksutimme sekä kävimme selässä roikkumassa. Sit kun tuli talvi ni työskentely jäi kovin vähällä, ja mursin myös oman ranteeni, joten Nemo oli sitten Marraskuun lopusta aina siihe asti täysin lomalla kun sitte lähti ratsutukseen vuoden vaihteen jälkeen.

Ratsuttaja kertoo tehneensä nyt 5 kertaa viikossa jotain tuon varsan kanssa. Ilmeisesti perus käsittelyä sekä tutustumista ja juurikin näitä liinassa, ohjasajossa jne.
Selkään ei ole vielä mennyt. Mutta toivomme että saamme varsan penkitettyä ennen oripäiviä. Jonathan antaa varsoille aikaa tottua ajatukseen, menee selkään kun varsa on siihen valmis.

Päivämäärä:   9.2.10 15:30:42

Hyvä Bae Liana! Mä en jaksaut/ehtinyt järjestää, lätkin vaan siinä järjestyksessä, miten osui kohdalle. :D

Mulla on myös tuo litania nyt tallennettuna, eli tosiaan jos joku haluaa tietojaan listalle, niin laittaa tiedot vaan esille niin kyllä niitä sitten lisäillään. :)

Jatkossa (kun nyt ensin saadaan lista valmiiksi) voisi laittaa listan vain aina topikin alkuun, jotta löytyy helposti eikä turhaan täytä topikkia??

Päivämäärä:   9.2.10 15:34:24

Meillä tehty kävelylenkkiä hangessa, tiellä ja metsässä. Juoksutettu hangessa, ohjas-ajettu, vedätetty rengasta..
Parit kerrat roikuttu selässä ja kerran käyty istumassa siellä.

Nyt kun on niin hyvät hanget niin ollaan juoksuteltu siellä kolme-neljä kertaa viikossa.. välillä vapaata ja sitten kävellän ympäriinsä loput ajat :)

Päivämäärä:   9.2.10 16:25:31

ziiz:in kysymykseen: Meillä Viivi on siinä vaiheessa, että syksyllä kävin selässä "muutamia kertoja" ja lopulta kävelin selästä käsin kentällä ilman apua kierroksen-pari. Sitten jätettiin asia hautumaan, ja ollaan nyt aika paljon vain lomailtu. "Ratsuhommista" osaa siis mm. kantaa ratsastajaa, irtohypätä ja juosta liinassa. Ajohommia ollaan sitten harrastettu enemmänkin, ja kärryillä liikutusta olisi tarkoitus jatkaa ihan aikuisiälläkin. Varsinaista viikko-ohjelmaa ei ole vielä ollut, mutta keväämmällä olisi tarkoitus sisäänratsastaa ja sitten astuttaa. Kesällä olisi sitten kuvioissa sekalaisesti lomaa ja hommia, syksyllä uusi ratsutusjakso ja sitten talvella lomaa ja toivottavasti mahan kasvatusta. Saas nähdä meneekö suunnitelmien mukaan.

KE-tilaisuuksiin oli hinku, mutta taitavat nyt kuitenkin jäädä väliin. :-/

Sitten tähän listausprojektiin.. ;-)

Selailin topikkeja taaksepäin ja poimin kirjoittajia ja hevosia, korjailkaa/lisätkää/poistakaa vapaasti:

??? - anti-party
??? - Heliara
??? - hmv
??? - Rölli
??? - Sissi
??? - Tiuku
??? - Ruu (Villin Vilkeri? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=603525)
??? - Lienakoo (Tintti?)
??? - Mie (Jymy, Neppajymy? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=589390)
??? - viivi
??? - Soma
??? - halina (Sissi?)
??? - Helepotus (Venni?)
??? - Ulli (Äijä?)
??? - katja (Tuuli, Hennylän Tuuli? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=720287)
??? - kaneli
??? - v.v.
??? - r&h
??? - Tinddi. (Kikka? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=696794)
??? - saunaenkeli
??? - Ryttare (Ilona?)
??? - meeri
??? - Kaisa (Söpö?)
??? - Mervi (Usvan Taisto? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=658532, ei oma???)
??? - huitelija
??? - Heiska
??? - MK (Kipinä? Siiri, Tintin Rosmariini? http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=597333)

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   9.2.10 18:10:59

Minä voisin ilmoittautua joukkoon mukaan, kun viikko sitten ostin 2007 syntyneen sh-tamma Helmin. Nyt kiinnostaisikin, että ovatko muut suokit menossa laatuarvosteluun keväällä? Ja miten aiotte valmistautua?

Lähettäjähmv 
Päivämäärä:   9.2.10 20:07:35

Kappas, unohtunu laittaa tuon nuoren nimi esille elikkäs Jokkarin Amalia on minulla ja kotona taasen. On se jännä, että vaikka oli poissa kotoa kesän alusta ja palas noin viikoks ennenkuin lähti työmaalle, niin... se oli heti niin kotonaan, ei huutanut eikä näyttänyt eksyneeltä, iloisesti juoksenteli ja kävi jututtamassa kaikki hevoset ja ponit. Harmi kun ei ole itsellä mitään tietoa noista laatuarvosteluista, olishan se kiva kokemus, mutta tuollaiseen ei osallistuta harjoittelematta (tai toki voi, mutta ei ole niin tuurit kohdillaan, että voi sanoa "lahjattomat harjoittelee")... Meillä tavoite syksyn hippoksen kehässä, josko sinne sentään pääsis raahautumaan ja sais kuntoa kohotettua itselle että pysyy niin lennokkaassa ravissa mitä on alkanut pilkistää tuolta varsalta. Kovasti kuntoilua siis edessä, mutta onneks on motivaattoreita tallin täys.

Alkaa jännittää jo oripäivät, vaikka onhan niihin vielä aikaa, mutta silti - ihan teidän toisten puolesta =) Se on hieno kokemus vaikka ruunaks haukkuisivat, ihan elämyksen arvoinen hetki siltikin. Kerran koettuna omakasvatin kanssa ja kyllä se mieleen jää positiivisena kokemuksena. Tsemppiä toivotan kaikille sinne.

Lähettäjähmv 
Päivämäärä:   9.2.10 20:09:24

...ja varsa on Alma vaikka on sillä pitkän pitkä litania muitakin lempinimiä, niinkuin rakkaalla varsalla kuuluu ollakin ;)

Lähettäjä: Lienakoo 
Päivämäärä:   9.2.10 20:14:34

Meidän Tintti on Pilven Kaari
http://www.sukuposti.fi/sukutietokanta.php?Numero=572623 Melkoinen käpylehmä! En ole ilmoittanut laatuarvosteluihin, eipä tuon kanssa ole viime aikoina paljon tehty. Tarkoitus oli myydä se jo vieroituksen jälkeen, mutta haaveeksi jäi :/ pyörii sitten tyhjän panttina nurkissa. Jos nyt sais sen ajo-opetuksen edes aikaiseksi, että sais vähän kuntoa rakennettua, ei tuota muuten kehtaa ratsutettavaksi viedä...

Hienoja nuoria on kyllä teille tullut :)

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   9.2.10 20:15:16

hmv:
Kyllä sä kerkeet kovasti vielä varsan valmistella laatuarvosteluihin!
Kolmivuotiaiden suokkien tarvittee tehä ainoastaa askellajit maastakäsin sekä irtohypytys. Askellajit arvostellaan irtohypytyksen kans samaan aikaan.
Meillä viime vuonna valmisteltiin ori Pikku-Jätkä 3v laatuarvosteluihin Perhoon 6vko aikana, voitti karsinnan ja sai maininnan hyvin valmisteltu.
Eli, ei se niin kovin paljoa vaadi, etteikö mukaan voisi lähteä. =)
Sit voisi tilanne olla eri, jos varsan kanssa ei ole koskaan tehty mitään, mutta jos perus asiat on suurinpiirtein ok, ni varmasti kannattaa jo kokemuksen ja fiiliksen takiakin mennä. =)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 20:22:02

Suvi,
Tein hieman salapoliisityötä. Onko oikeasta hevosesta likki Sukupostiin?

Muutenkin kulutin taas aikaa, kun ei ollut parempaakaan tekmistä ja etsin muutamia tietoja lisää. Lisäsi myös meidän Amiksen perään maininnan siitä, ettei se ole omani (myyty maitovarsana) - jos jollain on jäänyt epäselväksi.

Alma (Jokkarin Amalia), sh-t. - hmv
Amis (Morning Liana), c-t. - Bae Liana (ei oma, kasvattaja)
Helmi (Haapamäen Helmi), sh-t. - Suvi
Helmi (Myrskyn Helmi), sh-t. - N.V. (?)
Jymy (Neppajymy), sh-o. - Mie
Kikka (Kikapo), sh-t. - Tinddi.
Onni (Choco Hornet), lv-r. - JeWa
Siiri (Tintin Rosmariini), sh-t. - MK
Simo (Salisbury), pv-o. - kaneli
Tintti (Pilven Kaari), sh-t. - Lienakoo
Tuuli (Hennylän Tuuli), sh-t. - katja
Usvan Taisto sh-r. - Mervi (ei oma?)
Villin Vilkeri sh-o. - Ruu

Ilona - Ryttare
Sissi - halina
Söpö - Kaisa
Venni - Helepotus
Äijä - Ulli
??? - anti-party
??? - Heiska
??? - Heliara
??? - huitelija
??? - meeri
??? - r&h
??? - Rölli
??? - saunaenkeli
??? - Soma
??? - Sissi
??? - Tiuku
??? - v.v.
??? - viivi

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 20:24:07

Kylläpäs se nyt innostui lihavoimaan kaikkea, vaikka koodaukset ovat ihan kunnossa :D

Lähettäjä: N.V. 
Päivämäärä:   9.2.10 20:41:25

Eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua... Meillä tosiaan Myrskyn Helmi (Helmi) ja uutena myös Ruun kasvatti Villin Vilkeri, eli Vili.

Helmi lähti viikonloppuna ratsuttajalle jossa hissukseen opiskelee ratsastuksen aakkosia. Kerran ollaan Ypäjän irtohypytyksissä käyty tänä vuonna. Vili taasen harjoittelee kotona. Muutama kerta oltu selässä. Vili menee myös Ypäjän irtohypytyksiin nyt kevään mittaan. Molemmilla tähtäimenä laatarikarsinnat jos ovat valmiit niihin.

Tänään juuri sain Helmin ja Vilin kuvat siirrettyä uuteen osoitteeseen. Vilin kuvia http://nvtalli.kuvat.fi/kuvat/Villin%20Vilkeri/ ja Helmin kuvia http://nvtalli.kuvat.fi/kuvat/Myrskyn+Helmi+/ . Molemmat ovat suomenpienhevosia :)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   9.2.10 21:03:58

Amis oli ajo-opetuksessa syksyllä ja sillä on läpi talven ajeltu enemmän tai vähemmän. Tamman oli tarkoitus muuttaa talliin asumaan, mutta menikin takaisin pihattoon seuraa pitämään viimevuotiselle varsalle, joka odotti samanikäisen kaverin vieroitusta. Siellä se Amis on edelleen pihatossa pitämässä nuoremmalle seuraa, koska toinen näistä viimevuotisista varsoista jouduttiin lopettamaan. Jos oikein muistelen, niin sisäänratsastus olisi edessä kesän jälkeen.

Helmi (Myrskyn Helmi), sh-t. - N.V.
Jymy (Neppajymy), sh-o. - Mie
Vili (Villin Vilkeri) sh-o. - N.V.

Ilona - Ryttare
Sissi - halina
Söpö - Kaisa
Venni - Helepotus
Äijä - Ulli
??? - anti-party
??? - Heiska
??? - Heliara
??? - huitelija
??? - meeri
??? - r&h
??? - Rölli
??? - saunaenkeli
??? - Soma
??? - Sissi
??? - Tiuku
??? - v.v.
??? - viivi

Päivämäärä:   9.2.10 21:05:44

Bae Liana: Mervin perästä näyttäisi puuttuvan boldin sulku, eli .

Päivämäärä:   9.2.10 21:06:27

Jaaha, ei halua sitten näyttää koodia, eli se [ / b ] (joko näkyy? :D).

Päivämäärä:   9.2.10 21:07:39

Ja ehditkin jo näköjään pivittää. :) (Hidas mikä hidas..) :D

Nyt häivyn spämmäämästä! ;-)

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   9.2.10 21:22:00

Jymyllä linkki oikein, ei vaan ole enää ori. Laatarikarsintaan Ypäjälle tähdätään, hypätty on viimeksi marraskuussa...mutta viikon päästä olis tarkoitus mennä pomppimaan ja ainakin pari kertaa sitten kevään aikana. Osaa kyllä homman, mua enemmän huolestuttaa se että kun 3v hyppää siellä vanhassa maneesissa, jossa ei ole koko kehä suljettu ja Jymy saattaa innostuessaan vetää useamman kiekan putkeen kujassa... Tarttis siis oppia saamaan se kiinni kujan jälkeen :) Muuten ollaan pidettu poikaa maastossa mukana, juoksutettu, ajettu vähän ja keväämmällä menee ratsuttajalle satulaan laittoon. Ei oikein säännöllistä vielä, mutta pitää tässä pikkuhiljaa ryhdistäytyä. On onneksi aktiivinen tarhasssa, liikuttaa vanhaa äitiään niin että se on tullut oikein hyvään kuntoon varsomisen jälkeen. Jymykin on musta kasvattanut massaa ja/tai masua ihan sen Vermon valtakunnallisen jälkeenkin. Ostin hölmö sille 135 cm loimen ja se jo napsuu päällä.
http://good-times.webshots.com/photo/2395414740101310265rQHhrc

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   9.2.10 21:44:19

Bae Liana: Melkoinen salapoliisi kyllä olet, löysit ihan oikean hevosen. :) Helmistä vain ei ole mitään kuvia tuolla sukupostissa - vielä.

N.V.: Ihana Helmi sinullakin! Onkohan ollut vuoden 2007 muotinimi...

Kiva että muitakin on menossa laatareihin, kertokaahan kuulumisia matkan varrelta!

Lähettäjä: h&r 
Päivämäärä:   10.2.10 07:22:01

Hih, nyt olen onnistunut sekoittamaan teidät ;) Meillä on noita 07 varsoja 3, omasta ruunasta olen tänne kirjoitellut eli Roope: http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=643203

Tuo suokkiori on isän hevonen, mutta samassa tallissa asustavat. Nyt kun luin edellisen viestini uudestaan, olisin itsekin sekoittanut hevoset jos ei paremmin tietäisi, anteeksi :)

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   10.2.10 07:37:04

Hyvä keino on opettaa kauraämpärille eli toinen lähettää kujaan ja hypyn jälkeen vastaanottaja ravistelee kauraämpäriä, toimii ;)

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   10.2.10 10:32:41

aivan.

eli meillä on 2007 syntynyt oripoika Casparant Mood eli Kassu
i. Rant xx e. C's Cissy

toiveina olisi kenttähevonen, mutta aika näyttää.
selässä käyty, irtohypytetty ja juoksutettu, ohjasajettu ja kärrytkin olleet perässä nyt toipuu irtopalaleikkauksesta.

LähettäjäJeWa 
Päivämäärä:   10.2.10 10:52:02

Meillä eilen nuorukainen oli elämänsä ensimmäisessä startissa Teivossa, lähtösuoran laukan jälkeen poika polki hienosti ravia ollen 5 :) tyytyväisiä oltiin suoritukseen vaikka 3h remus kopissa menomatkalla. Kuskikin oli hyvin tyytyväinen hevoseen :)

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   10.2.10 11:21:29

Tuli muuten vielä tuosta otsikosta mieleen, että miksiköhän kukaan ei purnannut "2007 varsat nro"-otsikoista, vaikka niitäkin ehti tulla muutamakin?
Tai ehkä joku kävikin "itkemässä" tälläistä yksityiskohtaa aikojen alussa (kun en itse vielä ollut keskusteluissa mukana).

Oisi kyllä kiva päästä katsomaan kolmivuotiaitanne ypäjälle:
http://www.hippos.fi/hippos/jalostus_ja_kasvatus/index.php?we_objectID=8713 elikkä eka tapahtuma lähestyy vauhdilla.
Harmi kun on niin monena päivänä, mitenkään kaikkiin pääse.
Minustakin olisi kiva kuulla miten olette valmistautuneet!
Näistä ratsutuskokemuksistakin olisi mukavaa lukea lisää.

Nyt muuten ovat nuo kyvyt esiin tilaisuudetkin kalenterissa ja ilmoittautuminenkin käynnissä kuten kaikki ovat varmaan jo huomanneet: http://rjl.sporttisaitti.com/tapahtumat/kyvyt_esiin/

Kaivoin esiin kopion passistamme (oikea edelleen hippoksella). Vanha flunssarokote on voimassa maaliskuulle, joten ajoissa tulee tämä "päivitys", vaikka sitä onkin tullut lykättyä (ironisesti flunssan takia)...
Ei siis ainakaan sen puolesta estettä osallistumiselle.

Se vain hirvittää, ettei vieläkään ole käyty loikkimassa maneeseissa tai muutenkaan "oikeita esteitä".
No, jos tältä onnistuu pupuloikat takajaloilla ja ojien ylitys ilmavalla leiskautustyylillä, niin kai se ymmärtää nostella jalkoja puomienkin kohdalla.
Ainakin hetken kuluttua. :-)
Pitää tarkkailla säätä ja kun näyttää siltä, että yskä ei enää vaivaa ja traikkukyydeille uskallaudutaan (päästään tallinpihasta ylämäkeen suoraan 80-rajoituksellisen tien risteykseen jne) niin pitää lähteä liikenteeseen.
Sadun "kikkakakkonen" saisi muuten varmaan oman suorastaan sekomaan. Se luultavasti kiipeäisi hetken miettimisen jälkeen takaperin puuhunkin jos saisi kokonaisen ämpärillisen eteensä siitä hyvästä.

Hienoa kun olette jaksaneet kerätä infoa kaikista mukana olevista! Ja mukava nähdä miten aikuisen oloisia "lapsukaiset" alkavat olemaan. Hurjaa miten kaikille sattuu ja tapahtuu ja miten moni loppujen lopuksi tähtää "huipulle".
Ja onnea JeWalaisille ekasta kisasta!

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   10.2.10 11:27:57

Meillä tarkoitus mennä kyvyt esiin ja sitten myös laatuarvosteluunkin eli kaikki pippalot kierretään ;)

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   10.2.10 11:36:55

Minnepäin Satu menette? Meillä lähimpänä ovat Boe ja Sammalisto. Vihtikin menisi. Sammalistoon päädyttiin.
(Kopkop, jos kaikki menee putkeen. Sehän on jo nähty, että kaveritkin voivat ängetä tarhaamme jne. Ja vaikka nyt ei käynyt kuinkaan, niin yksikin ilkeä kaverin iskemä hokki saattaa aiheuttaa lomailun tarvetta.)

Mitenköhän tuo KE-tilaisuuksien yhteydessä oleva rakennearvostelu on avoinna muille kuin FWB-hevosille? Jostain syystä ei googletus eikä hippoksen sivujen kahlaus mene putkeen elikkä ohjeistusta ei tunnu löytyvän. (Jelp! :-)

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   10.2.10 11:37:17

Onnea JeWan hepalle! =)

Saakos noihin kyvyt esiin katselmuksiin viedä omalle paikkakunnalle esm tän meidän Nemon?
Sehän ei siitä jatkoon tietenkään pääse, mutta voiko se mahdollisesti kokemuksen pohjalta ottaa osaa esm tuohon omaan tilaisuuteen?
Nuorta hevosta kun olis mukava kuskata eri paikoissa, että se sais siihe kokemusta. =)

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   10.2.10 11:45:22

Meillähän on sama tilanne, kun ahaltekenhevosia ei FWB-jalostukseen kelpuuteta.

Itse soitin varmuuden vuoksi Sammaliston Markukselle (kuten ilmossa alunperin ollut, mutta nyt ulkomailla oleva hlö ohjeisti) onko ylipäänsä miten paljon tilaa elikkä onko ok tulla tämän rotuisen kanssa ja onko mitään mahdollisuutta tulla molempiin tilaisuuksiin.
Hän lupasi meille luvan tulla kahdesti.
Se on super, sillä tämä talvi on mennyt "ei onnaa"-putkessa (ensin impparit hokkihaavoista, vetoauton remppa, sitten liukkaat/lumet/pakkaset ja nyt vielä flunssa päälle) elikkä kun harjoittelu kentättömällä tallilla olematonta, niin tottakai tuntuu kivemmalta päästä tämän "vihreän" kanssa kahdesti paikan päälle. Menee nimenomaan harjoitteluna.

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   10.2.10 11:46:57

ps. Ja siis ainakin kertaalleen osallistuminen pitäisi onnistua kaikille ratsuhevosille.

Päivämäärä:   10.2.10 12:38:24

Voi kun kateellisena lueskelen näitä teidän onnistumisia ja Kyvyt Esiin -tilaisuuksiin menon suunnittelua, ym. :)

Olisi kova halu lähteä KE-tilaisuuksiin tänäkin vuonna katsomaan, onko edistystä tapahtunut ja mitä tuomarit tällä kertaa kommentoivat, mutta kun ei niin ei. Kipeän (tai puolikuntoisen, siis jos nyt sitten kuitenkin saisikin "luvan" osallistua niin ei varmaan kuitenkaan ehdittäisi valmistautua kunnolla) kanssa en todellakaan lähde, joten parasta vain unohtaa koko asia nyt alkuunsa. Viime vuonna olimme Sammalistossa, ja hienosti meni, varsinkin ottaen huomioon, että Viivi oli ensimmäistä kertaa maneesissa ja toista kertaa missään tilaisuudessa. :) Tuomarien kommentit olivat erittäin positiivisia ja kannustavia, vaikka esitys ei niin mallikelpoisesti mennytkään - kummallakaan kerralla. :D Tykkäsin silti kovasti, homma oli asiallisesti järjestetty ja puitteet olivat hyvät, ja muutenkin oli kiva käydä osallistumassa nuoren kanssa johonkin. :)

Ja KaisuJ:lle ja Prisselle: Saa niihin mennä myös muut, esim. suokit, mutta ohjeena käsittääkseni on, että jos tulee kovasti ruuhkaa, niin ensimmäisenä sitten jätetään pois ns. "ylimääräiset". Mutta siis pääsääntöisesti kaikki halukkaat pääsevät mukaan!

Sain siis tänään klinikalta kyselyyni vastauksen, ja voipi olla, että meillä menee kaikki suunnitelmat ihan uusiksi. Nyt katsotaan kaksi kuukautta niin, että tehdään vähän enemmän töitä, ja siitä pitäisi sitten tulla jotain muutosta johonkin suuntaan. Toinen vaihtoehto on vähän lohduttomampi kuin toinen, täytyy nyt vaan toivoa, että kyseessä on se pienempi paha. :-/ Pitäkää meille peukkuja! :)

JeWa:lle paljon onnea! Siitä se ura urkenee. :)

LähettäjäKaisuJ 
Päivämäärä:   10.2.10 16:06:51

Tulee mieleen kaks hauskaa kokemusta...
Satun vinkki on todella hyvä! Kauraa ämpäriin ni saa hevosen kiinni. =D
Joo,meillä on 2 kertaa käyny niin että kotona tuo tyyli toimi todella hyvin ja hevoset ovat antaneet kiinni.

Mutta, sit veimme Valtsu hepan laatareihin, sehä oli niin ihmeissään siitä tilanteesta et suorastaan kurvas aina sen kauraämpärin ohitte, ei voinu vähempää keretä ajatella ruokaa.... =D
Ja sit ton Pojan kans viimeks kävi nii, että siinä kohassa missä mä odotin sitä kauraämpärin kans, ni siitä 10m toiseen suuntaan (mun ohi) oli paskaläjä, ja no, sielä sit kaikkie ihmisten läsnäollessa ekalla kertaa Poika juoksi ohi ja pysähty sen paskaläjän luo... Ja siitä otin sit kiinni. Ja sen jälkee joka kerta sama juttu, ei tietoakaa että olis kaura kiinnostanut. =D
Sama tapahtu sit Ypäjällä finaaleissa.

Eli, kotona meillä kyllä ruoka kelpaa ja sillai.. Mutta onkohan tuo sitten kuskaamisen vähyyttä vaiko mitä... Mutta vieraissa paikoissa kaurat ei kiinnosta sitten pätkän vertaa. =D

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   10.2.10 18:52:55

Jymy (Neppajymy), sh-r. - Mie
Kassu (Casparant Mood), til-o. - Sissi
Roope (Sir Rhubin), pv-o. - h&r

Ilona - Ryttare
Sissi - halina
Söpö - Kaisa
Venni - Helepotus
Äijä - Ulli
??? - anti-party
??? - Heiska
??? - Heliara
??? - huitelija
??? - meeri
??? - Rölli
??? - saunaenkeli
??? - Soma
??? - Tiuku
??? - v.v.
??? - viivi

Lähettäjähmv 
Päivämäärä:   10.2.10 20:12:24

Ennenku aloitan nettietsivän työt, niin kysäisen teiltä kun kokemusta jo on suokkipuolelta... niin millaisilla väleillä ja korkeudella siellä on esteet? Sattuisko kellään oleen videopätkiä mitä noin nuorten kanssa puuhataan laatareissa? Tuon ikäisen kai kuuluis olla jo lihasta ja silleen, mutta sujuvasti ne on jonnekin piiloon jääneet, mutta olis kiva kokemus tietysti käydä oman kanssa jos vain ehtis varsaa vähän opastaa ettei järkyty vallan sitten itse tapahtumassa...

Lähettäjähmv 
Päivämäärä:   10.2.10 20:24:07

...ja suoran sivuilla tietty kaikki muutaku luki.. mut kokemukset, vinkit, vihjeet ja varsinkin ne "tätä ei kannata tehä" olis kiva kuulla ;)

Lähettäjä: Helepotus 
Päivämäärä:   10.2.10 22:40:26

Eipä ole täälläkään tullut aikoihin käytyä! Varsat ovat kovasti kasvaneet. Venni nyt ei kovin korkeisiin mittoihin taida koskaan yltääkään mutta eihän sen niin väliä :)

Ilman tavoitteita ja kiirettä on edetty. Kärryjä vetää ja perushommat kengitystä lukuun ottamatta sujuu ihan mallikkasti. Miten se voikin olla niin hankalaa hyväksyä kenkien laitto kun vuolussa ei ole mitään ongelmaa!

Satulaan on totuteltu jo pidempään ja tänään kävin ensimmäisen kerran selässä istumassa. Eipä tuo yhtään hätkähtänyt mun touhuja mutten sitä edes odottanut. Yleensä ottaa hienosti kaikki uudet asiat.

Vennistä löytyy uusia kuviakin siellä osoitteessa:
http://pets.webshots.com/album/558848301AgrsJP

Lähettäjä: Rölli 
Päivämäärä:   11.2.10 08:00:54

Juu rekisteröintipakko tuli voimaan viime vuonna, mutta Lillillä on ihan oikea EU-passi, joten edelleenkään rekisteröiminen Hippokseen ei ole pakollista tämän kohdalla.
Löytyy tuolta
http://ics-nederland.com/index.php?option=com_content&view=category&layout
=blog&id=20&Itemid=9

Tumpula ei osaa lyhentää eikä muutakaan, anteeksi ; )
Ennen =blog-kohtaa on yksi tarpeeton enter, jotta sain edes viestin tänne...

Kärryt on hankittu, ohjasajettu, satulaa sovitettu, taluteltu, juoksutettu ym. Ratsuopetukseen saa mennä ehkä vasta ensi talvena.

Päivämäärä:   11.2.10 12:54:13

Tuolla on joitakin ohjeita suokkien laatuarvosteluun, en ole itse vielä lukenut
http://www.hevosopisto.fi/index.phtml?page_id=124095&navi_id=124095&

Minä muistelin, että tuo Kiuruveden karsinta on ollut joskus maaliskuussa, mutta tuohon huhtikuun loppuunhan kerkeis hyvin treenata... On kuitenkin irtohypytetty kentällä ja näyttelyissä käyty. Jos rikastuis vaikka siihen mennessä :) uutta loimea pitäis mm. ostella, Tintti on venähtänyt 10 cm pituutta talven aikana, syksyllä ostettu sadeloimi ei oikein mahdu päälle...

Kävin eilen vähän Tinttiä kiusaamassa tallilla, pistin valjaat niskaan ja takasiin hivutussuojat, varsinkin suojat oli ÄLLÖT kun ne PURISTAA neidin mielestä :D
Tallin käytävällä koitin miten varsa reagoi kun nojaa selän päälle, eipä tuo pahemmin säikkynyt. On pikkuvarsasta asti treenattu kuitenkin satulaa. Ja sitten mentiin kentälle ohjasajamaan, nyt se viimein tais tajuta että voi edetä vaikka "taluttaja" kulkee takana, aiemmin on tarvittu avustaja viereen kävelemään.

LähettäjäManun om. 
Päivämäärä:   11.2.10 14:03:27

Mites tänne keskusteluun pääsee mukaan? Meillä 2007 syntynyt fwb-ruuna, jonka ratsutusta meinattiin aloittaa pian.

Päivämäärä:   11.2.10 14:32:21

Manun om.: Mukaan pääsee ihan vaan tulemalla! :D Bae Liana laittelee lisäksi listaan (tai minä), jos haluat varsasi tietoja meille muille paljastaa. :)

Lähettäjä: Ulli 
Päivämäärä:   11.2.10 16:14:25

Eipä ole ehtinyt kuulumisia kirjoitteleen.Mitäs meille..ei oikeastaan mitään:) Äijä elää normaalia jo ns.aikuisen elämää,tän kanssa mennään hitaasti mutta varmasti eteenpäin.

Kovasti kasvanut ja kasvaa,säkä orilla nyt 165cm ja edelleen kivan takakorkee.Mennään varmaan loppumitoissa 170cm kokoon,ell meinasi että ei yllättyisi että kasvaa tuon ylikin.

Sudenhampaat poistettiin viime syksyisen raspauksen yhteydessä.Muutoin on ollut terveenä,täytyy ihan koputtaa puuta:)
Täähän oli alkuun niin tapaturma altis,että ajohommatkinhan aloitettiin varmaan puolisen vuotta myöhässä.
Itse kipaisin selkäleikkauksessa,ja nyt alkoi Äijällä kuukauden mittainen loma.Ainoastaan juoksutusta tulee tarhailun lisäksi kuulumaan liikuntaan.

Kaikki asiat tälle käy,kuten alusta pitäen on ollutkin.Helppo tapaus ja luonne kyllä mahtava.Sydän täyttä kultaa:)

Päivämäärä:   11.2.10 18:56:30

nyt mä en enää yhtään ihmettele että oon välillä vähän sekasin, kun onkin 2 Nemoa.. ei ihme että mulla ei meinaa pysyä hevoset ja omistajat (kasvattajat) samassa listassa pääkopassa.. toi listaus auttaa kyllä :)

Vielä oli Palikka tullu yhtenä päivänä aidan yli.. joko hypänny sähköstä huolimatta tai ensin keplotellu sähkölangan auki ja hypännyt sitten, lanka oli nätisti auki, ei venyny tai hajonnut kahva tms.. ja tosta voi uskoa että keplotteliskin sen langan auki.

Nyt ei taas viikolla olla mitään keretty tekemään, kun meikä painaa välillä reilun 10h päivä töissä -.-

Tänään kävin kattomassa tulevaa koiranpentua, on ihan pikkuriikkinen vielä :)

Päivämäärä:   11.2.10 20:42:31

Meillä tänään taas juostiin hangessa ja sitten harjoiteltiin seisomista paikallaan oikeassa asennossa, sekä vähän miten saadaan kaulaa venytettyä, tämä olikin tälläkertaa helppo nakki kun meidän mies rakastui mun kaverin lapasiin... ei se muuta olis tehnykään kun nuuhkuttanut niitä :)
Sanoinkin että lainaan niitä oripäiville mukaan.. vois ne vähän siellä ihmetellä esittäjän punaisia lapasia :)

Kyllähän tämä toki kotona onnistuu helpostikin, tuntuu vaan että kun vieraaseen paikkaan mennään ja ympärillä muita heppoja kaikki opitut asiat unohtuvat.. Mutta toivotaan että se ei ole näillä nuorilla "ihan niin justiinsa"...

Huomenna jatketaan harjoituksia ja otetaan kuvia :)

LähettäjäManun om. 
Päivämäärä:   11.2.10 21:05:40

Kiva juttu. Saa lisätä listaan :)

Hevonen siis FWB-ruuna Chupito M : http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=599599

LähettäjäManun om. 
Päivämäärä:   11.2.10 21:06:11

Niin ja Manu etsii siis epäaktiivisesti myös uutta kotia.

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   12.2.10 00:14:02

Uh, taisi tuon maanantaisen riekkumisen jälkeen paheta flunssa kummasti, kun taas on vähän lämpö noussut. Ja tiesti nyt taas reippaamman liikkumisen jälkeen yskittää. Ei tehnyt heikkoakaan riekkua entisen tarhakaverin uuden tarhakaverin kanssa maanantaina, ei.
Eilen boksin seinään oli liimautunut viisisenttinen räkämato. Hyvä tiesti että tulee ulos, mutta unohdin siivota sen pois ja tänään se oli kuivahtamaan alkanut räkämato. (Yak.)

Mistäköhän tuo on tuon flunssa tempaissut? Rokotus on voimassa melkein maaliskuun loppuun, mutta pöpöjä tiesti liikkuu. Itse olen suorastaan hysteerinen sen jälkeen kun vuokriksella aikanaan alkoi pääntaudin oireet (oli ollut kisoissa jne) juuri kun olin lähdössä Kuvandykiä moikkaamaan kasvattajilleen, joilla tiineitä tammoja jne. (Karmea pesu/desinfiointiurakka vaatteille/autolle.)
Elikkä nykyisin turhaa "vieraiden hevosten kohtaamista" välttelevänä en ole käynyt missään "muualla" - paitsi heppatarvikeliikkeissä. (Pää kasvaa, riimut ei. Loimipesusirkusta helpottaa pari ekstraloimea, jne.)
Tallin muut hevoset eivät juuri kisaile (kentätön ja maneesiton talli ei oikein houkuttele) ja kaikki muut oireettomia.
Olen harkinnut nyt sitten sitä, että pitäisikö boksin oveen ripustaa kohtelias "näpit irti"-lappu.
Kyllähän tuo nuori mies on suht utelias ja tiesti harva on tavannut ehtaa ahaltekiä, joten saattaa olla, että sitä turpaa tulee hierottua.
Yksi ainukainen "selkeä poikkeama" on. Kun nyt kerran olen loimitellut, niin säät olivat vähän kylmemmät ja ulkoa vähän suoraan nappaava karsina tiesti vanhaa kylmempi. Joten se yksi pikkufleece oli vähän alakanttiin vs. että -10llä on saanut jo toppiksen ulos tai vähintään sadefleece&fleecen.
Pari yötä "kylmässä"... No, ehkä ei.

Mutta on tää nyt. Ensin on omistaja kipeä ja nyt hevonen. Kaiken huipuksi minä sympatiseeraan kovasti. Parinkin raviaskeleen jälkeen yskäistään molemmat, mitä ei kaupungissa tapahdu. :-)

No, olipa vuodatus.

Ja pitää varmaan nyt sitten kuitenkin pitää tuo rokotusaika. Jos ei parane viikonlopuksi, niin sitten pitää antaa ell:n määrätä troppia. Kuumetta ei kuitenkaan ole ollut. Selkeästi kuitenkin nosti taas lämmön tuo ma-riekkuminen.

Oikeasti piti linkittää pari juttua irtohypytykseen liittyen.
Täällä on oripäivävideoita (askellajit ja hypytys) ja Kari Nevalan ohjeet irtohypytykseen (ihan lopussa): http://www.ultimatequip.com/nuortenhevostenkouluttajienarkea.htm
Ja tämä on ihan sikaselkeä ohjeistus esteiden rakenteluun:
http://www.hippos.fi/hippos/jalostus_ja_kasvatus/pdf/ORITESTIN_IRTOHYPYTYS.pdf

Kiva kun täällä on eloa!
Ja heh, Feya, yhdessä este-tekejä etupäässä kasvattavassa paikassa tulee tarhoista mieleen "isot tenniskentät" - siis aitakorkeuden ja laadun suhteen. Siitä ei mennä yli eikä läpi, luulisin.
Meillä ainakin kahvalliset portit avattiin niin nätisti, että nyt vain toivon, että tuo "suoranäpellys" jää tältä "hienohelmalta" väliin.

Lähettäjä: Ulli 
Päivämäärä:   12.2.10 09:40:28

Prisse,meillähän Äijä viime talvena alkoi yhtäkkiä köhimään,ell meinasi että tainnut vain saada kylmää.Mekin elellään samoin omassa rauhassa kuten te:)
Noita ihania räkämatoja...yäk:)

Ainoa mitä kehoitti niin kokeilemaan ensin perinteiset konstit,eli valkosipuli+hunaja,C-vitsku,lisäsin sitten vielä timjamia,lisäksi liikutella että lima tulee ulos jos ei kuumetta.
Meinasi ell että jos ei kolmessa viikossa ohi niin sitten toimitaan.
No tää joutui sitten kuurin kuitenkin syömään kun alkoi viikon tauon jälkeen uudestaan,ja käytti kuumeenkin korkealla.

Ei ollut väsyneen oloinen missään vaiheessa,ihan pirtee ja kummasti antoi ruunalle tarhassa kyytiä,riekku pelle:)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   12.2.10 09:55:21

Tuo karkaileminen on kyllä hassu juttu. Ne, jotka sen keksivät, tuntuvat tulevan ihan mistä vaan ulos, oli se sitten yli, ali tai läpi. Toisaalta, meillä esimerkiksi on tallilla 5-vuotias puolitäykkäri, jolla ei tosiaankaan näytä estekorkeus tuottavan mtn ongelmaa (odotellessa, että päästään kokeilemaan irtohypytystä) ja riekkuu tarhassa joka päivä heitelleen bootsit ja kengät menemään, mutta yli ei ole tullut langoista - hajoittanut kyllä on huitomalla jaloillaan sinne ja tänne. Oikeasti, mä olen välillä sitä mieltä, että sillä viiraa päästä, vaikka perusluonteeltaan onkin erittäin mukava. Toisaalta, meidän aidat eivät ehjä ole aivan matalimmasta päästä.

Pikkiössä Raadelman tallilla on ihan tavalliset sähköaidat muuten, mutta yksi tarha on rakennettu kestämään suuremmankin möykän. Siinä on kunnon jykevät puuaidat sähkön tukena. Se on niin sanottu oritarha. Meikäläisenkin ylläpitosuokkiruuna siihen aikoinaan tullessaan lykättiin, kun ei oli vähä jyrämäinen tapaus - kävi ottamassa muutaman tällin muistaakseni, mutta läpi ei tullut ja sai siirtyä normaaliin tarhaan.

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   12.2.10 10:19:12

Manun om.: Haa! Nytpä tunnistinkin, ollaan joskus pari vuotta takaperin muutama maili vaihdettu. Sulla on siis Viivin "veli"! :) Olisi kiva kuulla enemmänkin kuulumisia, eli miten Manu on kasvanut, millainen se on luonteeltaan, kuinka korkea, onko ollut terveenä (meillä on nyt vähän jotain kremppaa :(), jne.! :) Jos et täällä viitsi kirjoitella, niin paiskaa maililla! :)

LähettäjäManun om. 
Päivämäärä:   12.2.10 12:42:10

ruipelo: muistan kanssa, kiva löytää sukulaisia uudestaan :) Olet varmaan kirjoitellut enemmänkin, pitääpä teidän juttuja lukea aikaisemmistakin topiceista. En siis ole itse pahemmin seurannut aiemmin näitä topicceja.

Manu on nyt varmaankin 165 cm:n ylittänyt (tarkkaa mittaa en tiedä) oikein kivaluonteinen nuorimies. Kaiken uuden ottaa kuin vanha tekijä, mikä onkin hyvä kun meillä ei liikaa aikaa ole sen kanssa vaan puuhastella. Sisäänratsastusta suunnitellaan parhaillaan. Mitään terveysongelmia ei ole ollut, harmi että teillä on :(

Päivämäärä:   12.2.10 16:12:14

juu, ne jotka keksii aidoista tulla niin kanssa tulee.. meilläkin kuitenkin aidat putkea (yks sivu erittäin jykevää lankkua) ja siihen sitten sähkölanka ylimpänä. läpi ei siis tule..

kun kerran tykkää hypätä, niin aattelin väkräillä pojalle jotain esteen tynkää sinne tarhaan ja varmaan pitää käydä jostain ettimässä pari kuustakin jotta on puuhaa.. nyt siis on tarhassa päivisin, mutta tallinpitäjä ottaa sisään jos lähtee pois kotoa (ei uskalla enää jättää tarhaan jos paikalla ei ketään nappaamassa kiinni ;P)

Palikan mammakin voi paremmin, lämpö pysytellyt 38 ja alle, eilen lensi jo takapuolikin ilmaan kun otti pari laukka-askelta tarhassa :D

Päivämäärä:   12.2.10 16:44:22

Manun om.: Kiva kuulla! On aina kiva "vertailla" samaa sukua olevia. :) Meidän tarinoita löytyykin näistä topikeista tosiaan ihan reippaasti. Välillä jaksaa kirjoitella enemmän ja välillä jää vähän vähemmälle. Nyt on selvästi taas "enemmän-kausi". ;-)

Meillä nuo terveysongelmat ovat vähän pimeän peitossa nyt - jotain on, muttei tiedetä mitä. Ainahan sitä hevosten kanssa jotain on, mutta nyt ehkä ei ihan mikään pikkujuttu. Ell. antoi ohjeet, ja nyt edetään niiden mukaan ja sitten katsotaan. Aika näyttää. Peukku pystyssä, ettei olisi mitään vakavaa. :)

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   12.2.10 21:53:18

Kyllä se nyt on niin että pakko tuo poni on klipata että siltä näkyy oripäivillä ääriviivat on niin pitkä karva ettei vaihtoehtoja ole, saahan nähdä miten käy.

Lähettäjä: olivi 
Päivämäärä:   12.2.10 22:04:21

No, mistä moinen tuli mieleen tähän aikaan?

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   12.2.10 23:35:22

Eihän sillä ole mitään väliä. Minusta ainakin on kiva lukea näitä "pikku-uutisia". Hih, itseasiassa rupesin miettimään miltä kuulostaisi totaalitalvikarvassa olevan kantakirjausarviointi, kun ääriviivat eivät todellakaan erotu... ("Runko vaikuttaa ..., lapa saattaa ..., jalat ehkä ...")

Meillä ei muuten tuota talvikarvaongelmaa ole ollut ja nyt kun se "sen kaltainenkin" pölisee kiitettävällä pilvimäisyydellä, niin ääriviivat (massun pyöreys) erottuvat kyllä jos mahdollista entistä paremmin...

Kiitos Ulli! imjamia pitääkin vielä koettaa ja hunajaakin olisi valmiina.
Tosiaan, tuo pari yötä kylmässä taisi sitten tehdä tehtävänsä, kun sopivasti ensin tuli pari köhäisyä tarhaan viedessä ja sitten parissa päivässä silmät punottivat ja nokka alkoi vähän vuotamaan - ja mitatessa olikin sitten tuota lämpöä.
Energiaa kyllä piisaa, vaikka näyttää vähän nopeammin väsähtävän sitten riekkumisen jälkeen kuitenkin.
Huomaa, ettei vanha ruuna ole innostunut "riimusta roikkumisesta", koko ajan olisi ehdottelemassa minulle, että jos nyt sitten kuitenkin. Toisaalta taitaa hammaspuolellakin taas olla tapahtumassa jotain. Sen verran innokkaasti taas riimuvarsi maistui sillä aikaa, kun harjailin aamulla. (Osaa nimittäin seistä näpertämättäkin.)

Alkaa olla selvästi se aika, kun pikkuhepasta paistaa flunssasta huolimatta itsetyytyväisyys, onhan hän taivaan lahja etenkin kaikille naishevosille - ainakin omasta mielestään.
Eilen tarhaan kävellessä tuli mieleen, että "great" taas ovat loimivyöt "lauenneet", kun mahan alla näkyi jotain roikkumassa. Vähän lähempänä erotti miten hyvältä kevätaurinko pikkuhepasta tuntuukaan.

Tavallaan tuntuisi järkevältä vähän edes juoksuttaa jne, kun pikkuheppa selvästi odottaa, että touhuttaisiin jotain. Toisaalta - touhutkoon nyt sen mitä jaksaa, ei ainakaan tule liikaa vaadittua silloin kun on kipeä. Nimim. nenämatoja taas sieraimista pyyhkinyt

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   12.2.10 23:40:48

Huoh, Feya, mietin vain sitä, että tuollainen touhukas ponipoika joka on ottanut "aitahaasteen asiakseen" on kyllä lievästi riesamainen... (Kuten sanottu, en ole ollut ihan superinnostunut irtohypytyksestä siitä syystä, että tämä omakin yksilö varmasti osaa laskea tässä suhteessa kahteen.)
Toivottavasti "temppurata" houkuttaa niin paljon, että kiinnostuisi enemmän sisällä pysymisestä.
Varmin konsti taitaisi olla oma tamma, minkä jälkeen "aitaukset olisivat ystävät", kun pitäisivät kilpailijat poissa...

Päivämäärä:   13.2.10 08:55:59

juu, nyt ei kyllä hommata 'omaa tammaa', saa vielä kesäks mennä peuhaamaan poikien kanssa laitsalle (oli sitten ori tai ruuna) ja syksyllä alotetaan ratsutyönteko..

haaveissa kyllä on (jos tuo luvat saa) niin liisata tamma, jotta saan sukua jatkettua (emää en astuta jos poika saa luvat, jos ei saa, niin pitää harkita uudestaan..) ja haaveissa on myös ollut russ-arabi yhdistelmä (näitä muutaman nähneenä niin ovat oikein kivan näköisiä), se olisi sitten ihan oikea ratsuponi (tuo ruuna kun on täysin tuntematon suvultaan ja rodultaan, tiedä vaikka siinä ois lämppäriäkin ;P). kiire ei oo kun ruuna tosiaan vasta 6v.

ja meillä ei oripäiville klipata, tosin poneillahan nuo ovat vasta huhtikuussa, että on toiveita jonkin asteisesta karvan katoamisestakin ennen sitä.. ei tuo nyt niin pahan turrikan näköinen ole etteikö sieltä vähän jotain erottaisikin ;)
tietty on aika karseeta jos karvan lähtö on just pahimmillaan oripäivien aikaan, silloin näyttää hirveeltä vaikka mitä tekis. toisaalta kai sitä pitää yrittää luottaa lautakunnan asiantuntemukseen sen verran että osaavat erottaa sen ponin sieltä karvan alta..?

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   13.2.10 09:43:54

^Meilläkin ajateltiin että antaa kevään tehdä tehtävänsä ja loimia lisää niskaan, pah pakkaset sen kun jatkuu joten ei ehdi kyllä karva tippumaan ennen oripäiviä ja nyt kun kippaa ehtii se vähän tasoittuakkin.

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   13.2.10 22:33:44

Satu: Kuva meille sitten ehdottomasti nakusta pojasta :)

Kyllä te ootte jaksanu listata, joka päivä oon käyny lukemasa, mutta kirjottaa en oo muka kerinny.

Meillä Niken säkämitta edelleen sisoo tallin nurkassa, kiirusta muka ollu :)

Tänään käytiin hangesa tarpomasa, huomena pääsee käsihevoseksi emänsä kanssa.

Päivämäärä:   14.2.10 14:45:32

Bluetooth tökkii, en saanu koneelle siirrettyä ku kaks kuvaa kännykästä. Nämä siis eiliseltä:

http://s22.photobucket.com/albums/b323/Lienakoo/Tintti%20talvella%202010/

Kävin taas ohjasajamassa ja lopuks laskin kentälle vapaana riekkumaan :)

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   14.2.10 22:30:09

Me käytiin taas emän kanssa lenkillä, Nikke oli käsihevosena :)

Päivämäärä:   15.2.10 10:12:36

Viivin kanssa ollaan nyt harrastettu hankijuoksutusta, ja menee niin hienosti, että oksat pois. Jalka nousee, kroppa toimii, ja ilme on iloinen! :) Ilo katsoa omaa varsaa, ja pikku hiljaa siinä alkaa nyt vihdoin ehkä nähdä sitä tulevaa hevosta. :) Kentällä käytiin myös harjoittelemassa liinan päässä juoksemista sivuohjilla varustettuna (hangessa mennään tietysti ilman), ja kyllä täti saa olla lapseensa tyytyväinen. :) Nyt tuli mm. muutaman kerran laukka käskystä, ja vaikka välillä riekutaan ja ohjaus on vielä hetkittäin vähän hakusessa (Viivi haluaisi välillä häipyä ympyrältä esim. kavereiden tykö ;-P) niin kyllä se vaan hienosti menee - ainakin harjoitusmäärään nähden! Ja kyllähän lapsi saakin olla lapsi! Ensimmäistä kertaa nyt viikonloppuna liinan päässä ravaavaa lasta katsellessa oikeasti ajattelin, että on se hieno. :) Edelleen kyllä näen siinä vaikka mitä vikaa enkä osaa sitä todellakaan pitää mitenkään "upeana", mutta kyllä sitä silti vaan on monella tapaa tuohon omaan kasvattiinsa myös tyytyväinen. :)

Kaiken lisäksi nyt varovaisesti elättelen toiveita, että josko Viivin kanssa sittenkin päästiin vain säikähdyksellä.. Viivi nimittäin "käsiteltiin suoraksi" viikonloppuna, ja loppuviikosta sitten katsotaan, oliko apua. Ainakin jumeja yms. "ehkä asiaan vaikuttaneita juttuja" löytyi, ja ne saatiin auki, joten toivo elää. :)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   15.2.10 16:23:47

Ilona (Tallipihan Ilona), sh-t. - Ryttare (muistanko väärin?)
Jymy (Neppajymy), sh-r. - Mie
Kassu (Casparant Mood), til-o. - Sissi
Manu (Chupito M), FWB-r. - Manun om.
Lillli (Miss Lily White), ic-t. - Rölli
Roope (Sir Rhubin), pv-o. - h&r
Venni (Pikkasen Kallis), sh-o. - Helepotus

Sissi - halina
Söpö - Kaisa
Äijä - Ulli
??? - anti-party
??? - Heiska
??? - Heliara
??? - huitelija
??? - meeri
??? - saunaenkeli
??? - Soma
??? - Tiuku
??? - v.v.
??? - viivi

Päivämäärä:   17.2.10 21:01:56

poika viimein alkanut pysyä aidoissa (*koputtaa puuta*), ainakin nyt vaihteeks..

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   17.2.10 22:22:02

Uh, meni niin pieleen ell-visiitti kuin voi olla. Soitin jossain vaiheessa (aika pian) aamusta kännykkänumeroonsa, että onko tulossa kohta (kun heppa oli läpeensä harjattu kavioita myöten).
Iloisesti puhelimen toisessa päässä ell ilmoittaa, että tunnin päästähän teillä vasta meillä täällä aika on! ?????
Olisi pitänyt hälytyskellot soida jo siitä, kun kokeneen lääkärin aika löytyi niin helpolla. (Tyhmänä ajattelin vain, että apua - kylläpä lama puree, kun aikoja löytyy jo viikon parin päähän.)
Mutta- käsittämätöntä, että tuo virhe (onko tallivisiitti vai klinikkakäynti) meni läpi vielä edellisenä päivänäkin, kun tyypilliseen tätitouhotustyyliini soitin klinikalle, että onko nyt oikeasti ok, joko tulla katsomaan tai rokottamaan, kun voi olla, että on vähän liian lievä nuhis katsottavaksi, mutta sen verran iso, ettei kannata piikittää.
Huoh.
Kai se on tälläistä, kun varailee aikoja hammaslääkärille ja samalla jalkakuvaukseen ja vielä lopuksi sitten tuon kotikäynnin. Kun sitten joutuu siirtämään kotikäynnin, niin voi näköjään paketti keikahtaa.
Tulipa vain kakka fiilis. Ennen kaikkea tosi tylsää, että kiireisen ell:n aikaa tuhlaantui ihan tyhjään ja kaiken lisäksi vielä ehkä joltain avun tarvitsijalta meni aika. :-( :-(
Toisekseen, olisi ollut kiva nähdä ell, kun lämpö oli taas noussut (näköjään kannattaa tosiaan edelleen loimittaa vähän yli, eikä ali) ja nenä edelleen vuotaa.
Jos ei onneksi olisi mato muuttunut nesteeksi, yskä lakannut ja lämpö kuitenkin aika lähellä normaalia sekä ihan järkevästi ajatellen flunssaa pidentävänä syynä luultavasti tuo tarhakaverin kanssa telmiminen suunnittelematta, niin etsisin kivien ja kantojen alta varuilta heppalääkäriä, kun johan tässä 3. vko pyörähti just käyntiin.
Ja olisihan tässä ollut muutakin pientä kysymistä kuten ihan vain arviointi, että millainen aika pitäisi varata tyhmästi aika lailla satulavyön kohdalla olevan syylän/luomen poistoon, hokkireikiä leikeissä kärsineiden jalkojen jälkiarviointi jne.

Onneksi tallinpitäjä lohdutti, että tämä on vielä pientä ell-sekoilua. Joskus on käynyt hänelle niin, että ell a:n piti tulla iltapäivällä hoitamaan koko tallin operaatio x, kun samana aamuna ilmaantui (samasta paikasta kuitenkin) ell b hoitamaan ko. asiaa.
Mitään syytä tuolle väärinkäsitykselle ei koskaan selvinnyt, mutta hoituihan se asia niinkin. Piti vain roudata juuri tarhaan viedyt hevoset sitten kipinkapin takaisin.

No joo, ollaan käytetty jalustimia ja loimen läpi niistä ei ole ollut kiusaa kovasti, kun yksi ainut pukki tuli, kun ekan kerran kunnolla ratsastusvyössä kiinni ollut jalustin heilahti.
Jonkinlaista narujen kanssa pelailua ollaan harrastettu ja pikkuheppa tietää jo, että edelläkin voi kulkea.
Kaksi kertaa kävelylenkillä tehtiin takaosan käännös kevyellä narulla, melkein takajaloilla istuen hiiitaaasti, kun tuo entinen tarhakaveri ravasi pellolla vieressä hurjaa vauhtia ja hirnui mennessään.
Mighty buttock toivottavasti on sitten hyödyllinen, kun tarvitsee pompata ja loikata.
Iloinen tuo pikkuheppa on enimmäkseen ollut ja suorastaan turhankin reipas. Pari kertaa olen vähän juoksuttanut sitä irtona heti tarhaan tuotua, kun menohalut ovat pursunneet ja olen halunnut antaa ruunavanhuksen möllöttää rauhassa. Vähän sellainen olo kuin koiralle olisi heittänyt keppiä, kun pikkuheppa tuli varovaisesti kohti päätä ravistellen jne ja sitten kun vähän heilautti kädessä roikkunutta hanskaa, niin se säntäsi täyttä häkää pikkurundille. Kaikkein hauskinta oli sännätä osittain syödyn pyöröpaalin yli tai tehdä tosi tiukka kurvi sen "huipun" ympäri. Yksi rundi meni tosin pieleen - ekan kerran näin senkin ihmeen, että tämän otuksen tasapaino petti ihan riekkuessa. (Kurotellessa outoihin paikkoihin ruoan perään on voinut vähän notkahtaa.) Takajalat luiskahtivat jossain heinä/lumikasassa ja laskeutuminen loimipehmustetulle kyljelle tapahtui puolimetriseen kaiveluheinään, joten eipä tuon parempaa landauspaikkaa olisi voinut oikein varmaan ollakaan.
Mutta olipa hauska katsella mikä on reaktionsa, hävettääkö vai harmittaako? Ei ollenkaan, lähinnä oli vähän hämmästyneen oloinen, että olipa kumma juttu!

Pitkät tarinat taas...
Olipa kiva, että en ole taas "ihan eka". :-) Katsotaan kuka rohkea avaa seuraavan vol:in.

ps. Feya, onpas kivaa "vaihtelua" teille! :-)

Lähettäjä: h&r 
Päivämäärä:   18.2.10 08:00:55

Roope toimii juoksuttaessa aina kuin vanha tekijä, ja hoksasi heti ensi kerrasta mikä on homman idea. Kaikenmailman juoksutusvyöt/satulahuopa selässä aiheuttaakin melkoisia rodeoloikkia, mutta on kyllä tullut todettua, että loikat ovat Roopelle tyypillisiä muutenkin :) Tarhassa kaverinsa kanssa harrastavat toisinaan pukittelua, esittävät vuorotellen mitä mielenkiintoisimpia loikkia megapukkiräjähdyksillä säestettynä. Kaveri on nyt tullut pitkältä, monta vuotta kestäneeltä sairas/hermolomalta töihin, ja esittää näitä pukkejansa tehokkaasti ratsastajalle (eli minulle). Huomaan kyllä että hyvin on harjoiteltu. Toisaalta hyvää harjoitusta Roopea varten, se tulee olemaan varmasti eläväinen tapaus selästä käsin! Kesällä on tarkoitus aloittaa ratsastus, siihen asti kasvakoon vielä, taas näyttäisi tulleen joku sentti korkeutta.

LähettäjäPrisse 
Päivämäärä:   18.2.10 18:35:40

Huoh, no jos minä nyt siis taas "uhraudun", kun töissä tulee taukoja ja tulee roikuttua netissä...

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.