Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ponilaukkajaos // 14

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   20.7.10 22:51:36

Edellinen http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=957889&t=957889

Ponilaukkajaos

Nyt kaikki loputkin tekemään sivuja noille huutokaupasta ostetuille! = ) Ainakin miltsu, Vinkku, Ellu, Ode, Reprobate, Suvi, Vivi, Jenni, Dimma ja pepino pisti silmään ettei sivuja ole kuulunut. Tosin, itsellänikin vielä pari tekemättä.. ^^ Webbenialta tullut mailia ja menen nyt katsomaan sen. = )

Re: Ponilaukkajaos // 14

Lähettäjä: miltsu 
Päivämäärä:   20.7.10 23:05:29

Ääks oon noi sivut unohtanut tehdä, koitan piakkoin ne väsätä.

Lähettäjä: Ode 
Päivämäärä:   20.7.10 23:56:43

Joo. Sivuja tekemättä vielä ne 5, huomenissa jos otan itteäni niskasta kiinni ja teen loputkin. Pistän sivuja tulemaan mahdollisimman pian (:

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 00:12:12

Prestasta löytyy muutama siitoksessa oleva shetlanninponi, joita sopii tilausvarsan vanhempina käyttää. Se vain pitää huomioida, että tammat Chrissy ja May Clover astutettiin/astutetaan juuri, joten uudet varsat ne voivat saada aikaisintaan 10.08.2010.

Oikeastaan voin kyllä myydä jomman kumman (tai miksei molempiakin) noista syntyvistä she-varsoista, jos ne vain päätyvät risuja kisaamaan ja myöhemmin mieluusti myös siitoskäyttöön, jos ura vain on mennyt tarpeeksi hyvä. Näin nimittäin orin omistajalle lupasin.

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   21.7.10 10:48:18

Hapero: mun osallistumiset sun laukkoihin ei tainneet ikinä tulla perille? :/ 7. lähtö olis jopa järjestetty, mulla oli siihen poni.

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   21.7.10 11:03:55

Ja mainostetaas vielä että Anffilan laukkoihin vip tänään, yksi ryhmän 2 sileä allowancekipittäjä olisi erityisen tervetullut mukaan. :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 13:11:08

Taas olen "mokannut" noiden kirjamerkkien kanssa. Jostain kumman syystä olin merkinnyt, että nuo Jowanin laukat oli kuudes päivä eikä kuudestoista. Kauan mie ihmettelinkin, että miksei niistä ollut vielä viikonkaan päästä tullut tuloksia :D

Tästä syystä tuli muutamalle ponille "virhellisiä" osallistumisia: yksi osallistunut maiden-lähtöön, vaikka voitti sen jo muutamaa päivää ennen ja toinen osallistunut allowanceen, vaikka edeltävä lähtö oli G3-tasolla. Mutta ei voi mitään, eihän tuo nyt niin vakavaa kuitenkaan (minusta ainakaan) ole.

Kunhan saan tosiaan loputkin kisat poneille päivitettyä, niin sitten olisi tarkoitus osallistua Anffilan laukkoihin. Ikävä kyllä minun ainoa muun ryhmän edustaja sileillä vetelee "jo" G3-tasolla :/

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 13:16:55

Äh, kiinnostus olisi ihan hirveä mutta tää tuntuu niin kamalan vaikeelta.. :/

LähettäjäSuvi 
Päivämäärä:   21.7.10 13:48:52

Tierra, mä olen kyllä sivut sulle jo lähetellyt ja sä olet mulle siihen viestiin vastannutkin =D Mut voin mie ne uudelleenkin laittaa jos tarvitsee?

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 13:58:49

Katzu > joo mutta kun en oikeen tajua edes että minkä rotuisia kuuluisi olla ja tuo CAS-ikääntyminen on kaikista hankalin. :')

Päivämäärä:   21.7.10 14:00:03

Tierralle lähtipi postia, vihdoin, vihdoin sain kaiken valmiiks. Nyt sit seuraavaksi kaikki rästit veke ja sit omille kaakeille tekstejä kirjustamaan ennenku syysvarsoja lähtee kehittelemään : D

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 14:04:02

Hei nyt ehkä tajusin, jos mun hevonen olisi syntynyt vuonna CAS XI niin olisiko se nyt 5v ? :P

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 14:10:51

Tytti S. Juurikin näin! (: Ja CAS-ikääntyminen ei ole missään mielessä pakollinen, mutta taisit sen jo ymmärtää, joten siitä vain käyttämään jos haluat.

Mie tässä raapustelen kamalan pitkää sepustusta PLJ:n ryhmistä ja kisauksesta ja tasoista ja ja, mutta se lienee turha :D

Rotuhan saa olla mikä tahansa, kunhan siinä on vähintään 50% poniverta ja sen säkäkorkeus on enintään 148 senttiä. Minultahan löytyy (enimmäkseen) shetlanninponeja, mutta muilta sitten löytyykin aika laaja valikoima: on ratsuponeja, russeja, walesinponeja, santelipuunponeja, connemaraa sekä esim. chincoteaguenponeja.

Päivämäärä:   21.7.10 14:10:53

Mä taidan olla idiootti tai jtn, kun en tajua yhtään mitään, tai no vähän tosta kisaamisesta. Tai no kyllähän ymmärrän, mutta olen vähän pihalla mitä nää jutskat tarkottaa. Pitäis kai lukea jostain tai jtn mutta tää tyttö ei kauheasti tekstiä ainakaan tietokoneelta luen tän perkuleen lukihäiriön takia. Tekstit hyppelee ihan miten sattuu. Apua!

Jos joku ihana ja ystävällinen vois auttaa vaikka mesessä? Saa lisäillä (minimimimoppi@hotmail.com)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 14:15:36

Kuten edellisellekin sanoin, mie aika harvoin onnistun itseäni tuonne meseen tunkemaan, joten en välttämättä kovin suureksi avuksi ole. Mutta siis mie lisäsin sinut Ode, jos voin sinua jotenkin auttaa.

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 14:18:21

Haluaiskohan joku vaikka tekstipalkalla tuoda mulle jonkun kivan laukkaponin? :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 14:25:22

No mie voin palkattu keksiä nimiä poneille (ja niiden sukulaisille), jos vain kerrotaan minkä rotuinen ja/tai minkä maan nimiä kaivataan (:

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 14:32:26

Tuire > ööhm, jos vaikkapa connemara, ja nimet voisi olla ihan englanninkielisiä.. ? :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 14:35:07

Olisiko ponimus tamma vai ori? Tai vaikka ruunakin :D Monta polvea haluat sukua?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 14:42:46

connemara t. Charmaine / o. Bertram/Crispin

i. Martie Bryon
ii. Duane (iii. Ivor Sage - iie. Rosabel)
ie. Almira (iei. Maynerd - iee. Sheryll)

e. Cymone
ei. Brigham (eii. Roderick - eie. Brianne)
ee. Lina Kallie (eei. Nowell - eee. Dana Sophy)

No tuossa olisi kolmipolvinen tamma tai ori (: Tiedä sitten pidätkö kummastakaan orin nimestä, joten sano vain jos haluat vaihtoon.

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   21.7.10 14:47:42

Tuire > tui on oikein hyvä, kiitos hirveästi! :)

LähettäjäHanna[VRL-0847] 
Päivämäärä:   21.7.10 14:50:38

Myynnissä olisi edelleen Taikasumun tallin ensimmäinen laukkaponi kasvatti, joka on syntynyt 22.03.2010.
Varsan emä on Blitzschlag CS ja isä Failey's Fixtrapp. Sukupuoleen ja nimeen saa vaikuttaa!
Ostotarjoukset alle tai mailiin.

Päivämäärä:   21.7.10 14:51:01

Noniin.. Johan alkoi selvenemään nääkin hommat, kiitos vain Tuirelle ja Katalle (htnetissä nimimerkki?) (:

Lähettäjä: Jaya 
Päivämäärä:   21.7.10 15:09:18

Argh, jääköhän noi loput tuonnit omiin kätösiin kun niitä niin nihkeästi menee kaupaksi. :/

Kaupan olisi mm. tämmöisiä herkkuja, näyttäisi löytyvän näiden lisäksikin kelpo poneja eri roduista.

- 5v kaspianponitamma, 100s% ja 50v%, kilpailee tasolla G3
- 5v kaspianponiori, 83s% ja 50v%, kilpailee tasolla G2, mukana Hiekkamyrskyn finaalissa!
- 5v newforestinponitamma, 80s% ja 40%, kilpailee tasolla G3
- 5v ratsuponitamma, 100s% ja 43v%, kilpailee tasolla G2

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   21.7.10 17:03:50

Suvi, voi olla että oot sen laittanu jo.. = D Ja olen sitten onnistuneesti hukannut mailin ennen kuin laitoin sivut ylös tuonne huutokauppasivulle... Noh eipä sillä niin väliä kun sivu poistuu kun olen saanut viimeisiltäkin ponien osoitteet ^^

Uusi huutokauppa on heti kun näistä tulee sivut ja saadaan tarpeeksi poneja kasaan ;)

Lähettäjä: Hapero 
Päivämäärä:   21.7.10 17:20:38

Sandi, juu ei tullu kyllä perille. :/

Tierra, kyllä mä varmaan iha shetlanninponilinjalla pysyn. ;)

Muillekin siis, että saa näytellä isä-/emäehdokkaita.

Päivämäärä:   21.7.10 17:27:54

Tierra --> Tuliko sulle ponskien sivuja? Kun tosiaan toi miun sähköposti lähettelee noita vistejä silloin kun ite lystää..

Päivämäärä:   21.7.10 20:24:18

nosto

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   21.7.10 20:56:12

Meidän laukoista tulokset arvottu äsken, onnittelut kaikille. :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   21.7.10 21:33:13

Minullakin olisi myytävänä kisannut newforestintamma, Latisha Pru. Neitokainen voitti juuri allowance-lähdön, minkä jälkeen statistiikka on 8: 2-4-2 eli todella loistava (25%/100%).

Lisäksi voin myydä ainoastaan kahdesti startanneen wpb-orin nimeltä WTB Emmett. Kummankin lähdön ori on voittanut, eli sekin kisaa tällä hetkellä G3-tasolla.

Molemmat kisaavat risuilla, tamma kolmosryhmässä ja ori nelosryhmässä (yksi englantilainen täysiverinen löytyy kolmannesta polvesta).

Päivämäärä:   21.7.10 22:08:40

oi, toi Tuiren tamma ois aika nanna, mutta äh, emmä tiedä.

Päivämäärä:   21.7.10 22:36:45

Harmi Katzu kun sulla ei ole shetikoita myynnissä. :(

Päivämäärä:   21.7.10 22:46:01

Menenpä siispä niitä metsästämään/tutkimaan. ;)

Päivämäärä:   21.7.10 23:13:24

Ää, Katzu, ei siellä ollu mun silmään mitään sopivaa. :(

Päivämäärä:   21.7.10 23:22:24

Kisailupa alkoi ihan ok lupaavasti. Pitää uskaltaa vielä toisiinkin osallistua (:

Päivämäärä:   22.7.10 00:14:01

Katzu --> Toi kuulostaa tosi mielenkiintoselta. Siis hyvä idea ainakin mun mielestä. Seurailen innolla (:

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   22.7.10 13:29:00

Hmmh, ei kenelläkään sattuis olemaan connemaratamman kuvia, palkkaa vastaan tietysti? :)

Päivämäärä:   22.7.10 13:44:13

Katzu, onko tämä niin vaikea laji uusille että pitää kurssitkin järjestää? :o Eihän se toki minulta pois ole, mutta onkohan sellaiselle kysyntää...

Pätevä ponilaukkaopas kylläkin voisi olla tarpeen, mutta sekin lähinnä neuvomaan miten hoidetaan hommat fiksusti ja järkevästi (ja selittämään mikä ihme se CAS on).

Kisakalenteri on aikas tyhjä, onko nyt joku kesälomasesonki päällä vai? :D Olisin tarvinnut vielä ainakin nelosryhmäläisille laukkoja ennen elokuuta.

Päivämäärä:   22.7.10 13:57:40

Sääntöjen lukeminen on tosiaan ihan hyvä juttu - ja lukemisen ymmärtäminen vielä hienompi, puhumattakaan siitä että opettelee ja tutustuu lajiin laajemminkin. :D Mutta ei sen puoleen, ei ole ainakaan kovin silmiin pistänyt kovin pahoja möhläyksiä/väärinymmärryksiä vähään aikaan, tosin en kovin ahkerasti ole talleilla vieraillutkaan. Kisakutsutkin on olleet ok mallikkaita, ei ole tullut törmättyä kovin käsittämättömiin lähtömäärityksiinkään. :D

Erittäin positiivista kehitystä. Ja on mukavaa kun uudetkin ihmiset ovat lajin löytäneet. :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 15:40:30

Tosiaan, miekin kattelin just eilen kalenterin tilannetta ja varsin tyhjältähän tuo näyttää. Piti muutama kutsu tehdä ja anoakin, mutta se nyt taas jäi - yllätys yllätys. Mutta ehkä mie saisin sen tehtyä, jahka tästä lisään Jayan ja omat ponit Prestan seuraavaan kisaan :D

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 15:46:02

Kisoja kehiin vaan (:
Itte en uskalla vielä lähteä kisoja järjestelemään, mutta katellaan tossa piakoin jos rouhkeutta riittää.

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   22.7.10 15:48:02

Eilen laittelin kisa-anomusta. :) Ostakaapas odotellessa parit ponit pois.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 15:51:22

Tuota ikärajoitusta ei nyt sitten olla (vielä) muutettu? Kun joku aika sitten oli puhetta, että se nostettaisiin 15 ikävuoteen (muistaakseni molemmissa lajeissa). Minulla meinaan saattaa (pian) olla pari ponia, jotka tuota pidennystä kaipaisivat :D

Ja varmaan tulee lisää, jollei kisoja ala pikkuhiljaa tulemaan. Aika ikävää kun omien ponien kalenterit täyttyvät omista kisoista :/

Joidenkin korkeampi ikä ja vähäinen kisaus johtuu kyllä siitäkin, ettei ole tarpeeksi vastustajia. Kuten tuolla edellä mainitulla wpb-orillani on käynyt: Moneen kisaan olen sen ilmoittanut, mutta kahta lukuunottamatta kaikki on jouduttu perumaan vähäisen osallistujamäärän takia.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 16:03:24

Ode: Järjestä ihmeessä, mikä estää? Jos pelkäät että kutsussa on jotain virheitä, niin ei se haittaa ja Tierra kyllä sanoo niistä (ja luultavasti kertoo, miten pitää korjata).

Jaaaaaa, pitäisiköhän sittenkin jakaa näitä kutsuja eikä järjestää molempien lajien jokaista lähtöä jokaiselle ryhmälle: Lähtöjä olisi 48 kappaletta, koska järjestän maiden-lähtöjä kaksin kappalein :D

Helpointa ehkäpä jakaa lajittain, onhan niitä lähtöjä silloinkin paljon. Monilla kuitenkin on useamman eri ryhmän edustajia, joten heille sitten helpompaa ilmoittaa yhden lajin kisaajat kerralla.

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 16:12:27

Kattellaan nyt, enköhän jos noi kommentit saan loppuun valmennuksista tässä lähipäivinä, niin enköhän vois ekoja ponilaukkojani kokeilla : D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 16:15:22

Ja jos tosiaan mietityttää kutsun oikeellisuus tms. niin ainahan sen voi tarkistuttaa täällä (tai mesessä) (:

Nyt sain kutsupohjat valmiiksi, mutta vielä en päässyt varsinaisia kutsuja tekemään, kun pitää mennä hoitamaan pyykit :/

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   22.7.10 17:16:44

Kyllä mie katon jokaisen uuden laukkoja anovan kutsun läpi. = ) Jos on useammat laukat jo olleet samalta tallilta, heitän ne suoraan kalenteriin enkä katso niitä läpi välttämättä ollenkaan ellei siellä ole sitten jotain isompia lähtöjä tms. mainittuna. = )

Jaya ehtii aina sanoa kaiken ääneen ennen kuin ehdin ne laittaa esille ;D Kun nyt oli puhetta että säännöt on hankalia niin tehdään niistä vielä hankalempia:

- Ponien ikä sileissä laukkakilpailuissa 3-15 vuotta*
- Ponien ikä risuestelaukkakilpailuissa 4-15 vuotta*
- 3 vuotiaat sileillä juoksevat ja 4 vuotiaat esteillä juoksevat saavat kilpailla vain maidenissa. Allowanceen he ovat oikeutettuja osallistumaan vasta täytettyään 4 (sileät) tai 5 (risut) ja voivat jatkaa rajoituksetta kilpailemista. Voitettuaan maidenin 3 vuotiaat (sileät) ja 4 vuotiaat (risut) eivät ole oikeutettuja kilpailemaan missään ennen kuin ovat täyttäneet vuoden lisää.

Eli lyhyesti: 3 vuotias poni saa kilpailla sileissä maidenia, mutta heti kun on voittanut maidenin, joutuu odottamaan että täyttää 4 ennen kuin saa osallistua allowanceen tai risujen maideniin. Sama risuilla mutta vuosi lisää. Tällä yritän saada vähän maideniin lisää osallistujia... = ) Ei välttämättä kovin realistinen tilanne, mutta juuri sen takia ne saavat osallistua vian maideniin. Ikään kuin harjoitella ^^

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   22.7.10 17:41:56

http://bittiponit.net/~ponilaukat/Tuonteja.php

Tehkääs nyt noille lopuillekin sivut mitä ostitte edellisestä.. = ) Löysin Suvin mailin, oli hukkunu vaan muiden sekaan = D Ja pitäisi itsekin tehdä omille, vissiin kolme tai neljä jäljellä. Kunnon esimerkki minäkin = x

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   22.7.10 18:26:22

Sain sivut (viimein valmiiksi). Luonteet tosi lyhyitä eikä kuvia kellään mutta mulla on tyylinä muutenkin ollut että luonne ja kuvat tulee kun näkee onko ponista mihinkään. = ) Nyt kalentereiden päivitys ja sitten kuoppaan / myyntiin poneja...

LähettäjäTierra 
Päivämäärä:   22.7.10 18:49:43

Tämähän on muuten täyttyny ennätystahtia = D Tosin nyt puhelen yksikseni ja yritän miettiä jaksaako lähteä baanalle kun tuolla sattaa vettä. Kai se pittää kun kaverille jo lupasin ^^
Raveja meiltä ainaki tulossa heti kun ehdin kutsuja vääntää = ) Se luvattu suurkilpailu vielä suunnitteilla ;)

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 19:34:48

Hienoa että Tierra edistyy^^

Mulla on vähän tylsää, ei oo oikeesti sitten mittään tekemistä, vois kokeilla vaikka tehä just kutsua ja jos menee puilleen niin unohtaa tälläkertaa ainakin laukkakisan järjestämisen (: Katsotaan jos inspiraatio iskee..

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 19:34:52

Tuo on varsin hyvä uudistus, tuo nuorten rajoittaminen vain maideniin. Ponien kanssa kun ei oikein voi rajata sitä mihinkään matkaan, kuten hevoslaukoissa: 2/3-vuotiaat (xx/muut rodut) saavat kisata maksimissaan 2000 matkoilla.

Vaikka varmasti aika tylsää CAS:ia (tai muuta pitkäaikaisempaa ikääntymistä) käyttäville, jos poni menee ja voittaa heti ensimmäisen lähtönsä :D Mutta silloin vain hankitaan uusi tilalle ja näin saadaan lisää poneja kehiin (:

Hyvä etten vielä saanut niitä kutsuja tehdyksi, muuten pitäisi niihin kaikkiin muokata tuo sääntö sekä ikärajoituksen nosto :D

LähettäjäVivi 
Päivämäärä:   22.7.10 19:39:34

Taisinhan mäkin saada tehtyä jo kolme viikkoa takaperin kaikki huutissivut yhtiä lukuunottamatta, mutta ne viimeset kestää. Ja kestää. :D Jospa tekisin ne tänään.. Sen lisäksi aion tänään tehdä parit laukkakutsut, varmaankin samanlaiset (alias kaikille ryhmille kaikki lähdöt + ug), mutta toinen risuille ja toinen sileälle. ^^)

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   22.7.10 19:56:18

Me päästiin vauhtiin laukkojen järjestämisessä. :)
Osallistumaan vaan, tällä kertaa ryhmille 1-3, risut sekä sileät, maidenista G3:en.

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 20:08:58

Jeh, mun osallistuminen jo siellä. (:
Mä taisin innostua liikaa, kun nyt en meinaa sitten millään jaksaa odotella tuloksia ja kauheat suunnitelmat. Tätä pelkäsinkin, vetäkää joku mut takas maanpinnalle..

LähettäjäTytti S. 
Päivämäärä:   22.7.10 20:10:45

Hmm, oon hiukan suunnitellut että tuo mun estetalli muuttais nimeään, ja sinne tulis sitten omat puolet laukkureille ja estehevosille.. Ettei tarvitsisi pitää kahta tallia pystyssä. :') Pitää pikkuhiljaa ideoida ulkoasua / nimeä, jos jollain on hyviä ideoita niin saa kyllä kertoa! :)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 20:27:30

Dodih, nyt anoin kuudet kisat: kolme sileille ja kolme risuille. Pitääkähän sitten huoli, että myös osallistutte niihin! :D

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 20:31:27

Tuire -- > Hieenoa (:

Ohoo.. Huomasin vasta nytte että jotenki ihan ku ois tää topa hirmusti aktiivistunu. En oo varma, taidan olla sokee tai jtn, mut siltä näyttäis..?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 20:36:34

Onhan tämä totta totisesti taas vaihteen vuoksi aktiivistunut (mikä sana :D) entisestä. Vaikka kyllähän edellisessäkin oli ihan kivasti keskustelua, mutta ei kuitenkaan näin usean henkilön kesken.

Hei, käykäähän osallistumassa Prestan seuraavaan laukkaan, varsinkin tuohon viimeiseen karsintaan olisi kiva saada osallistujia. Vai eikö ihmisillä muka ole ensimmäisen ryhmän edustajia? O.o

LähettäjäOde 
Päivämäärä:   22.7.10 20:39:52

Mä oon saanu semmosen käsityksen et voi osallistua vaan yhtiin laukkoihin kerralla. Pitääkö paikkaansa.

Sain muuten luottua noita sääntöjä pienen pätkän, mutta muutaman lauseen jälkeen taas kävi niin vaikeeks. Hiljaa hyvä tulee (:

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 20:48:35

Se on kyllä varsin suotavaa, että osallistutaan vain yhteen laukkaan ja kun niistä tulee tulokset, osallistutaan vasta seuraavaan. Varsinkin jos ponisi osallistuu esim. maiden-lähtöön, koska voiton jälkeenhän se ei enää saa osallistua maiden-lähtöön.

Jos aiot kisata ponisi kanssa ainoastaan esim. allowance-lähdöissä *, voit ihan hyvin osallistua useampaankin allowance-lähtöön kerralla (siis eri kisoissa tietenkin). Sama myös esim. G3-lähdöissä, koska niissäkin saa kisata vaikka loputtomiin **.

* -- voi jäädä esim. kilpailemaan allowance lähtöjä rajattomasti vaikka voittaisi sen.
** -- sen ei tarvitse edetä tasolle Grade 2 vaikka se voittaisi tason Grade 3 lähdön.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   22.7.10 20:50:07

Tähtien perässä olevat lainaukset ovat siis PLJ:n säännöistä, jollei se käynyt tuosta huonosta viestistäni ilmi :D

Päivämäärä:   23.7.10 00:19:18

Onpas hurjasti tullut uusia viestejä. ^^

Hienoa että tuli tuo ikäuudistus. Haittansa siinä on, mutta myös hyödyt. Alas sikakisaus! :D Toivottavasti tätä ei vaan sitten viedä siihen toiseen äärilaitaan, eli vain äärimmäiseen vähäiseen kisaamiseen. Ei siinäkään taas ole järkeä kisata poneilla elämän aikana esim. vain muutamaa starttia ja kehua kuinka se kolme starttia kisannut poni on nyt ni-in superloistava kun se on sijoittunut kaikissa kolmessa lähdössään.

Hei Tierra, saanko minä tunkea nuo kisatut tuonnit huutikseen myöskin, jos niille ei ala koteja löytyä?

Tässä muuten on muutama ongelmakohta / turha sääntöpykälä, kun nyt sääntöjen hankaluus otettiin puheeksi. Näitä voisit Tierra korjailla joskus. ;)

"- Ponilaukkakilpailuihin saa osallistua vain ponirodut (säkäkorkeus 148 cm tai alle)"
Tähän pitäisi tosiaan korostaa ja alleviivata että ponikokoiset HEVOSrodut ei kelpaa, mutta mikä tahansa alle 148cm ponirotu käy. Monille tuntuu olevan epäselvää minkä rotuisilla otuksilla saa kisata.

"- Ilmoittautuessasi kilpailuun, muistathan ilmoittaa ponisi rotu!"
Eiköhän tämä ole aika turha pykälä, kun kisakutsuissa joka tapauksessa on valmis malli missä on pyydetään ponin ikä, rotu, skp jne tiedot.

"- Jokaisissa laukoissa on suositeltavaa olla vähintään yksi ungraded lähtö jokaiselle rodulle, joille on grade-tasolähtöjä, mutta se ei ole välttämätön"
Ungraded aka tasoton lähtö on toki jees, mutta ei niissä oikeasti kovinkaan moni kisaa eikä niitä ole hirveästi enää edes näkynyt kisoissa. Eiköhän tämä ole turha pykälä.

"- Rahapalkinnot mielellään vähintään viidelle ensimmäiselle* (lisää alempana)"
Miksi viidelle eikä neljälle? Onko sijoituksia kisoissa nyt neljä vai viisi? Jos niitä on neljä, niinkuin "normaalisti", miksi sille viidennellekin pitää rahaa antaa... Tavallisestihan statistiikka merkataan näin 0:0-0-0-0 eikä näin 0:0-0-0-0-0.

"Furlongia - Mailia - Metriä"
Furlongit ja metrit on ok. Mailit taas ei ole ok, ei niitä kukaan käytä ja nyt ne on tuolla vaan hämäämässä. Hus pois. Eikö tätä mittayksikköä käytetä lähinnä vain jollain quartereilla, vai olenko saanut tästä väärän käsityksen?

"- Olisi silti toivottavaa, että tulokset tulisivat ajallaan"
Tähän liittyen olisi hyvä mainita myös että niitä tuloksia EI VOI arpoa ennen viimeistä ilmoittautumispäivää. Sehän nimittäin on yleinen käytäntö ratsupuolella, että arvotaan tulokset heti kun luokka on täynnä. Ponipuolella lähtö ei oikeasti edes voi tulla täyteen, se vain pitää jaotella tasaisesti sarjoihin.

Päivämäärä:   23.7.10 11:36:13

Om, todella aktiivista poruukkaa täällä kyllä. ;) Tosin, laukkoihin kaivataan osallistujia..

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 12:12:02

Tuo ensimmäinen sääntö voitaisiin muotoilla esim. seuraavalla tavalla:
- Ponilaukoissa saavat kisata kaikki ponit/risteytykset, joissa on vähintään 50% poniverta ja joiden säkäkorkeus on enintään 148 cm.

Jotkut kun voivat pitää hevosen ja ponin jälkeläistä hevosristeytyksenä, vaikka se olisi ponikorkuinen. Joten tuolla ponit/risteytykset-kohdalla kerrotaan, että myös tämä "hevosristeytys" saa osallistua ponilaukkoihin, koska täyttää vaatimukset.

Jos tuo kohta muokataan kutakuinkin tuohon muotoon, voidaan poistaa myöhemmin oleva maininta:
"- Ristetytysponin suvussa tulee olla vähintään 50 % poniverta *"

Minustakin on jotenkin älytöntä, että suositellaan viidelle ensimmäiselle rahapalkinnot, vaikkakin vain ne neljä ovat oikeita sijoituksia. Mutta laukkajaoksen(kin) sivulla on näin sanottu, joten sieltähän tuo varmasti on peräisin.

Olisi ihan järkevää ottaa se pois, koska ponilaukoissa osallistujiakin on yleensä huomattavasti vähemmän kuin hevoslaukoissa.

Mailit ovat tosiaan varsin turha mittayksikkö tuolla. Harvemmin kukaan edes järjestää sen pituisia matkoja ja minusta olisi muutenkin ihan järjetöntä käyttää matkana jotain 6/8 maili :D

Päivämäärä:   23.7.10 12:31:43

Tuire, mutta ovatko kaikki hevonen x poni -risteytykset kilpailukelpoisia? (En nimittäin tunne näitä erilaisia risteytyksiä, miten ne kategorioidaan.) Miten ylipäänsä vaikka joku sph x poni, mikä sen roduksi tulee? Tilastohevonen? Sehän olisi siis rekisterissä ponikokoinen tilasto_hevonen_, ja ponilaukkoihin saa osallistua vain poneilla. Vai onko se tilastoponi, ja siis kilpailukelpoinen? Onko tilastoponi edes virallinen nimitys... Esimerkiksi piensuokit ja pintabianit yms. voivat olla ponikokoisia, mutta poneja ne eivät ole ja ovat siksi kilpailukelvottomia.

Onpa hankalaa. ^^ Muotoile nämä nyt sitten selkeästi ja ymmärrettävästi, ettei kukaan kiikuta onnellisena sitä suomenpienhevostaan tai ponikokoista arabiaan tuonne.

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 12:40:27

Miekin tuota mietin ja kysyessäni asiasta, Tierra sanoi että kaikki ponikokoiset risteytykset saavat osallistua, jos niissä vain on 50% poniverta. Jopa ne tilastohevoset, joiden emä on suokki ja isä shetlanninponi.

Onhan se todella epärealistista että joku poniXsuokki kisaa ponilaukoissa, mutta minusta se on paljon yksinkertaisempi sääntöä kuin alkaa erikseen jaotella, mitkä risteytykset saavat osallistua ja mitkä eivät.

Kyllähän miekin kisasin jollain eestinhevos-friisu-walesinponi risteytyksillä laukoissa :D Tai joku tuollainen se oli, kunnes muistin tuon rajoituksen poniveren määrästä :D

Säännöissähän lukee, että osallistujassa tulee olla vähintään 50% poniverta, joten ei kukaan voi tuoda sitä ponikokoista suokkia ja arabia tuonne (:

Lähettäjä: Kynttiläkyttä 
Päivämäärä:   23.7.10 13:01:11

Yäh mun risuponi ei oikei oo nyt menestynyt hyvin 8( mikä ois teistä raja noihin maiden lähtöihin ennenkuin siirtäisin sileille kilpailemaan?

Ostolistalla oisi kivan niminen nf tamma joka saisi olla mielellään edes vähän kisannut (tyyliin voittanut ainakin maiden lähdön)

Mun ponikatras senkun suurenee että tällä hetkellä on Kick Me, What? Feel It ja heti kun sivut väännän niin What? All Mine(conn-t) ja Checkpoint Crush(wA-o)

Nyt on taas paljon asiaa kun en ole pitkään aikaan kirjoitellut :D

Päivämäärä:   23.7.10 13:16:02

Kynttiläkyttä, tiedä nyt siitä ovatko sinun mielestäsi kivan nimisiä mutta pari nyhvitammaa löytyisi.

- Äppelgård's Pandora, stat. 7:0-1-0-2, pitäisi siirtää risuille
- Double Crime, stat. 5:2-0-0-0, menee pian ekaan G3-lähtöönsä

Tuire, silloinhan säännöissä on virhe, kun heti ensimmäisenä julistetaan näin "Ponilaukkakilpailuihin saa osallistua vain ponirodut (säkäkorkeus 148 cm tai alle)". Eli myös ei-ponirotuihin kuuluvat risteytykset/tilastot voivat myös kilpailla, kunhan säkäkorkeus- ja poniprosenttipykälät täyttyvät.

Tarkemmin sanottuna säännön pitäisi kai kuulua jotakuinkin näin:

Ponilaukkakilpailuihin saavat osallistua
- ponirodut (säkäkorkeus 148cm tai alle)
- erilaiset risteytykset (säkäkorkeus 148cm tai alle ja poniprosentti vähintään 50%)

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 13:28:26

Mutta mikä määrittää onko kyseessä poni vai hevonen? Jos siinä on 50% poniverta ja se on ponikorkuinen, niin eikö se silloin luonnollisesti olisi ponirotu? Vaikka sitä nyt kutsutaan tilastohevoseksi, niin kyllä se silti voi olla ponirotu.

Esimerkiksi norjanvuonohevonenkin on (kaiketi) poni, vaikka sen nimessä on hevonen. Englantilaiset määrittelee myös islanninhevosen poniksi, vaikka nimessä onkin tuo hevonen sana.

Ja ovathan ponitkin hevosia, jos ei siis puhuta jaottelusta poni/hevonen vaan itse eläimestä. Eli siis tässä mielessä ei pidä katsoa niin tarkkaan sitä rodun nimeä (eli onko se nyt joku-hevonen vai joku-poni).

Kalliovuortenponi/-hevonenkin on ponirotu, vaikka siitä käytetään niin poni- kuin hevosnimitystä.

Päivämäärä:   23.7.10 13:30:00

Jaya, ihan kivoilta näyttää mutta pitää vielä miettiä (:

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 13:31:04

Mutta ei sillä, paljon selvempäähän se on, jos määrittelyyn laittaa juuri noin kuten viestisi loppuun laitoit. Tällöin ainakin minusta kenenkään ei pitäisi joutua miettimään, saako jollain ihme sekasotkulla osallistua vai ei :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 13:40:02

Kynttiläkyttä, huomasitko minun myynnissä olevan nf-tamman nimeltä Latisha Pru? Kisauksen ja prosenttien suhteen pitäisi olla varsin kelpo neiti, mutta nimestä en sitten tiedäkään. Itse ainakin tykkään siitä kovasti (:

Ja niin joo, kysyit tuosta maidenissa kisauksesta. Minulla aikaisemmin raja oli muistaakseni viisi (ainakin hevosilla), mutta nyt se on jossain kolmen ja neljän välillä. Orien kanssa kuitenkin teen niin, että juuri joskus kolmen lähdön jälkeen ruunaan ne, pidetään suunnilleen vuosi taukoa ja sitten taas noin kolme kertaa yritetään.

Päivämäärä:   23.7.10 13:49:56

Menee vaikeaksi kun rupeaa liikaa pähkäilemään. :D Nämä islanninponit/hevoset, norjanvuonoponit/hevoset jne. on vähän rajatapauksia. Jossain sanottiin että "lähteestä riippuen" ne ovat poneja tai yleishevosia eli ne joko lasketaan poneihin tai ei lasketa, milloin mitenkin. Kyllä kai ne suomalaisen käsityksen mukaan on pien- tai yleishevosia.

Äh, olkoon. Päättäköön Tierra saavatko nämä ponikokoiset "melkein-hevoset" osallistua vai rajataanko ne jollain säännöllä ulos ponilaukoista.

Päivämäärä:   23.7.10 13:50:05

Tuire, en huomannut aiemmin mutta näyttää aika mukavalta (: voisin ihan mukaani viedä jos nyt myisit yksityiseksi?

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   23.7.10 20:03:41

Kynttiläkyttä, vie neiti mennessäsi (: Sivut kun saisi jossain vaiheessa tänne tai sähköpostiin (n.tuire(at)suomi24.fi), niin asia sillä selvä.

Lähettäjä: Tierra 
Päivämäärä:   24.7.10 13:16:21

Tepä heititte vaikean.. = D Näyttäisikö nyt yhtään järkevämmälle säännöt? Sehän juuri on vaikea että mikä on sitten se hevosrotu joka saa osallistua ja mikä ei. Ehkä jokainen osaa käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä tämän suhteen. = )

Ja Jaya, saa ne tuua sinne kanssa. = )

Päivämäärä:   24.7.10 13:17:21

Mjah, ftp ohjelma tökkii, mutta nakkaan tuon sääntösivun mahd pian julkisesti nähtäville.

Päivämäärä:   24.7.10 14:19:44

- Ponilaukkoihin saavat osallistua:
x ponirodut (säkäkorkeus 148 cm tai alle)
x risteytykset, joissa on vähintään 50 % poniverta ja enintään 50 % laukkarotua (säkäkorkeus 148 cm tai alle)
x ponikokoiset hevoset eivät saa osallistua laukkoihin, mutta hevosen ja ponin risteytys kyllä, mikäli täyttää ehdot poniprosentin ja säkäkorkeuden suhteen

Miten selkältä tuo teksti vaikuttaa? Oon niin sokea omille kirjoituksille etten hoksaa niistä epäloogisuuksia ja muita vaikka lukisin ne pariinkin kertaan = D

Päivämäärä:   24.7.10 14:58:29

^ Ite ainakin ymmärrän ^

Laittaisin kyllä tohon kohtaan "kyllä, mikäli täyttää ehdot" niin tohon mikäli ja täyttää väliin se.

Tosinjoo, empä tiedä. :D

LähettäjäTuire 
Päivämäärä:   24.7.10 15:42:50

Kyllä, tuo nykyinen selitys on minusta todella hyvä. Jos joku vielä tuon jälkeen kysyy, että saako tällä osallistua, niin joko hän ei osaa lukea tai sitten on epävarma, mitkä lasketaan poneihin. *

Mie juuri "keksein" (tai kai se on keksin myös menneessä ajanmuodossa..) paremman version tuolle säkäkorkeus 148 cm tai alle: säkäkorkeus enintään 148 cm. Vaikka ihan hyvähän tuo nykyinen muotokin on, mutta ainakin minusta tuo "minun" versio vain kuulostaa paremmalta :D

* Esimerkiksi vaikka joku norjanvuonohevonen. Joidenkin mielestä se on (kylmäverinen) hevonen, mutta jotkut luokittelevat sen poniksi.

Mutta tuollaisessa tilanteessa minusta kukin voi käyttää sitä maalaisjärkeään. Jos joku todella haluat kilpailla ponikorkuisella vuonohevosellaan ponilaukoissa, niin en mie ainakaan estele :D

Päivämäärä:   24.7.10 15:47:37

Musta noi rajatapaukset voitais kieltää. :s
Siis ihan tosiaan, kyllä ponilaukkojen pitäis olla poneille!
esim. just noi norjiksethan on norjanvuonoHEVOSIA ja islanninHEVOSETkaan eivät musta kuulu laukkoihin. jnejnejne.

Päivämäärä:   24.7.10 16:28:21

Hapero, alkaapa luettelemaan kaikki rajatapaukset.. =D Eiköhän tuo toimi noinkin, katsellaan myöhemmin uudestaan jos näyttää että alkaa tökkimään ^^

Päivämäärä:   24.7.10 16:30:34

Tierra, noh, sehän se ongelma siinä onkin. :'D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.