Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.14 19:04:07

Onko todella niin paha asia, jos samasta yhdistelmästä on kaksi tai jopa kolme varsaa? IRL pyritään hyväksi todettua yhdistelmää tekemään useamman kerran ja kaikki varsat ovat yhtä arvokkaita myös jalostuksellisesti... Jos ostatte virtuaalivarsan niin kuvitteletteko saavanne yksityisoikeuden kyseiseen yhdistelmään?

"Mua ei kyllä liiemmin kiinnosta kopiokonit, joilla ei sitten itsellään ole minkäänlaista jalostusarvoa."

Onko kaikilla samanlainen ajatus kuin Penelopeialla?

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäOona. 
Päivämäärä:   23.6.14 19:05:42

Mun tamma sai ainakin joskus kaksoisvarsat :D Eli mulla on kaksi samana päivänä syntynyttä kasvattia ja vielä oreja molemmat. Eipä se hirveästi haittaa, varsinkin kun tässä tapauksessa toinen ei mennyt laatiskäyttöön.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: taffel 
Päivämäärä:   23.6.14 19:07:04

Olen ihan surutta tehnyt muutamia varsoja samasta yhdistelmästä, lähinnä siinä tapauksessa jos siitä ehdottomasti itselleni jalostusponin haluan. Välillä tulee tehtyä myyntiin kunnon "hitsi kun haluan tän"-varsoja joten pitää sitten samanlainen saada itselleenkin :) En tosin puljaa kovin harvinaisten rotujen, pitkäsukuisten elukoiden tai muuten vaan ahtaiden piirien kanssa.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.6.14 19:07:49

"Mua ei kyllä liiemmin kiinnosta kopiokonit, joilla ei sitten itsellään ole minkäänlaista jalostusarvoa."

Miksi ei olisi jalostusarvoa? Eikö se jalostusarvo tule niistä saavutuksista mitä se pikselihevonen elämänsä aikana tulee ansaitsemaan?

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   23.6.14 19:08:51

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=2339533&t=2339533

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: s el s 
Päivämäärä:   23.6.14 19:17:21

Jos mulla on mielekkäät hevoset jotka sopii toisilleen ja ovat vähän harvinaisempisukuisia niin voin ihan hyvin parittaa ne useammin kuin kerran :)

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   23.6.14 19:18:02

Mulla on mm. samasta yhdistelmästä;
http://meerin.net/snilli/h/pikantti.html
http://siipirikko.net/graft/kv/moon_kasper.htm

ja
http://lylliksenponit.webs.com/taika.htm
http://rikotut.net/moondance/h/aatu

Onko nää nyt sitten huonompia hevosia, joilla ei oo jalostusarvoa? : D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäKuroibaka 
Päivämäärä:   23.6.14 19:19:17

Hehe, hups, mulla on yhdestä yhdistelmästä kuusi varsaa :D Kaikki ovat kuitenkin menneet niin hyvin kaupaksi, etten ole edes tajunnut, että siinä olisi jotain pahaa... :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäMilja 
Päivämäärä:   23.6.14 19:22:09

Minäkin joskus teen varsoja samoista yhdistelmistä, vaikkakin loppujen lopuksi aika harvoin. Viimesimmät kaksoset tein kun en osannut päättää haluanko varsasta tamman vai orin, joten tein sitten molemmat.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: niki 
Päivämäärä:   23.6.14 19:27:54

Ihan hyvin voi tehdä samasta yhdistelmästä useamman varsan ja niin teenkin. Jos yhdistelmä on hyvä niin mieluummin useampi varsa siitä maailmalle, enemmän mahdollisuuksia siinä että ne varsat myös jatkavat sukuaan.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Minttu@iphone 
Päivämäärä:   23.6.14 19:31:30

Jaa, mäkään en osaa nähdä asiassa mitään pahaa :D en oo nyt ihan varma onko mulla ittelläni täyssisaruksia mutta en kyllä näe mitään erikoisempaa syytä miksi en sellaisia tekisi. Ihan tyhmää ja turhaa yhdistelmien omimista tollanen "kukaan muu ei saa saada tästä yhdistelmästä varsaa koska MULLA on sellainen". Kertoo ehkä myös hevosen panostusasteesta jos sillä ei ole jalostukseen tarjottavaa mitään muuta kuin suku.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäMelle 
Päivämäärä:   23.6.14 19:35:42

En nää samoissa yhdistelmissä mitään pahaa ja toisinaan voisin sellaiseen sortuakin jonkun oikein ihanan yhdistelmän kohdalla :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjämette 
Päivämäärä:   23.6.14 19:38:39

Tottakai voi olla monta varsaa samoista vanhemmista! Joku varsa voi painottua esim. kouluratsastukseen, toinen jalostuskäyttöön ja joku varsa saattaa jäädä kuitenkin vähemmälle huomiolle, kuin kasvattaja olisi halunnut. Näin ainakin vanhemmat saa parhaat mahdollisuudet menestyä mahdollisissa laatiksissa, kun hyviä varsoja on useampi ja on suurempi mahdollisuus että osa varsoista menestyy.

Varsinkaan jos varsoja ei ihan samalla tavalla nimetä, niin ei ole vaaraa sekoittaakaan niitä keskenään.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   23.6.14 19:46:07

Yleensä sopivia puolisoehdokkaita on niin paljon, etten näe tarpeellisenä käyttää samaa yhdistelmää useampaan kertaan. En tosin näe sitä välttämättä pahanakaan jo edellä mainittujen syiden takia.

"Kertoo ehkä myös hevosen panostusasteesta jos sillä ei ole jalostukseen tarjottavaa mitään muuta kuin suku."

Eihän virtuaalihevonen tällä hetkellä muuta voi periyttääkään (/tarjota jalostukseen) kuin sukuaan, ellei kisaa porrastetuissa. Minulla hevosen tärkein ominaisuus on juuri se suku.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäElisa 
Päivämäärä:   23.6.14 19:47:18

En nää mitään vikaa siinä, että käyttää samaa yhdistelmää enemmän kuin kerran, jos yhdistelmä on kiva niin mikäs siinä.

On mulla yhdet kaksosvarsat ja toiset varmaan tulossa jossain vaiheessa (eri yhdistelmästä kylläkin) ja ei se, että varsalla sattuu olemaan täyssisar tai veli, tee niistä millään tapaa huonoja.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: nio 
Päivämäärä:   23.6.14 19:47:34

En oo koskaan ymmärtänyt mitä pahaa siinä on että tulee varsoja samoista yhdistelmistä :'''D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   23.6.14 19:51:32

Kun tästä samasta asiasta oli edellisen kerran puhe, kävin sanomassa saman asian: jos haluaa ainoan varsan jostain tietystä yhdistelmästä, on multa turha ostaa kasvatteja. Vaikka pyrin totta kai siihen, että en hirveästi toistelisi samaa yhdistelmää samalla sukupuolella, joskus sitä sattuu ja sille nyt vaan ei voi mitään. On mielestäni turhan vaativaa kasvatin ostajalta olettaa saavansa jotenkin uniikki hevonen suvullisesti.

Harvemmin tulee kasvatteja tehdessä edes tarkistettua, onko samasta yhdistelmästä jo kasvattia. Mulla syntyy niin helkkaristi hevosia, etten millään voi muistaa kaikkia jo käytettyjä yhdistelmiä.

Mulla on itsellänikin omassa tallissa kaksosvarsat, eri sukupuolta, koska en osannut päättää haluanko orin vai tamman. :D Ja mua ei haittaa yhtään "kopiohevoset".

Mun mielestä on jotenkin aika käsittämätöntä, että ostajat yrittävät nykyään rajottaa kasvattajan tekemisiä heidän omilla hevosillaan - "jos minulla on tästä yhdistelmästä varsa, et saa teettää toista samanlaista!!!111". Ehkä tosin oli jo aikakin, kun kasvattajat ovat vuosia jo vaatineet niin hurjia oikeuksia ostajiensa hevosiin... Toisaalta, kasvattajalla on sentään jotain perustaa moiseen.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   23.6.14 19:52:20

Enemmän mua häiritsis, jos jollain orilla on esimerkiksi kolmekymmentä varsaa ja omistaisin itse yhden niistä kuin se, että samasta yhdistelmästä on kolme varsaa.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   23.6.14 20:01:11

"Enemmän mua häiritsis, jos jollain orilla on esimerkiksi kolmekymmentä varsaa ja omistaisin itse yhden niistä kuin se, että samasta yhdistelmästä on kolme varsaa."

Ei taitaisi Kuujärven Lentävä Lähtö olla enää yhtä suosittu tammamarkkinoilla. :D Tai muut aikanaan superisti jälkeläisiä hankkineet orit.

/OT

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Asiallinen anoko? 
Päivämäärä:   23.6.14 20:04:11

misery., minua ihan vain kiinnostaisi, onko tälläisiä kolmekymmentävarsaisia oriita missään? :D Itse olen maksimissaankin tavannut hevosen, jolla oli kaksitoista varsaa. En toki ole niin kauaa harrastellut virtuaalisia hevosia/talleja, että olisi niin monet hevoset tullut koluttua läpi, että tälläisiä hevosia olisi tullut vastaan.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjämokkamasiina 
Päivämäärä:   23.6.14 20:04:35

Ei se mua häiritse vaikka olisi n. kopiovarsoja. Mulla on nyt suunnitelmissa jossain vaiheessa taas kwpn-varsa, samoista vanhemmista, kun edellinenkin.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   23.6.14 20:06:48

Varsinkin vanhoilla hevosilla on todella monta jälkeläistä. Ei uusilla taida olla ihan niin montaa. :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäLeandra 
Päivämäärä:   23.6.14 20:11:01

Asiallinen ano, esim. http://tinyurl.com/mx39rlw Tosin pääasiassa nämä useamman kymmenen jälkeläisen hevoset löytyvät tuolta 2000-luvun alusta, hyvin harvoin näkee nykyään yli 15 jälkeläistäkään.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Pulmu N. 
Päivämäärä:   23.6.14 20:12:23

Hartsun 26 varsasta harmittavan moni on jäänyt omistajiltaan unholaan. Ikävä kyllä suuri varsamäärä karkoittaa ostajia vaikka varsoista vain pari hassua olisi aktiivisessa käytössä. Tälläkin hetkellä meillä on yhdellä orilla 8 varsaa ja niistä yksikään ei ole aktiivisessa jalostuskäytössä.

Viitaten tuohon orikeskusteluun.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäMilja 
Päivämäärä:   23.6.14 20:12:45

http://virtuaaliset.net/suprant/h/heartbreakerii.php

Uudemmista oreista tuolla on 26 jälkeläistä ja olis niitä astutusten perusteella enemmänkin, mutta ei vaan olla saatu sivuja.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäKuroibaka 
Päivämäärä:   23.6.14 20:17:54

Asiallinen anoko?, oma hevoseni Hukkareissu (sivut siis remontissa, siksi vain jälkeläislistaa ilman linkkejä eikä sijoituksia/sukutaulua/sukaria ym.) omaa 24 varsaa, joskin omien muistikuvieni perusteella niitä pitäisi olla jo kolmisenkymmentä ... :D

Nyt suorastaan pelottaa, että hyökkääkö anot kimppuun/alkaako Hukkareissun varsojen massatuhoaminen-/syrjiminen, koska on tosiaan saman tamman kanssa 6 varsaa ja yleisestikin varsamäärä lähentelee kolmeakymmentä :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäKaneli 
Päivämäärä:   23.6.14 20:22:04

Itseäni se ei haittaisi, koska kuitenkin luultavasti eri omistajilla ja ainahan niiltä eroja löytyy, kun alkaa tarkistelemaan, esim väri, säkä jne :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjäedustusvaimo 
Päivämäärä:   23.6.14 20:34:01

Mun mielestä on ainakin mielenkiintoista jos samasta yhdistelmästä olisi vaikka se pari varsaa. Erikoista ainakin jos jossain tilanteessa törmäisi toiseen samanlaiseen sukutauluun!

Varsinkin lyhyen suvun omistavilla (evm-1 polvisilla) vanhemmilla muutaman samanlaisen varsan tekeminen ei mielestäni ole pahasta, mutta hankaloittaahan se pidemmän päälle jos samaa yhdistelmää löytyy joka sukutaulusta.

Ja mitä väliä sillä olisi jos jollakin toisella olisi samansukuiseen varsaan jalostusoikeudet? :D Todennäköisesti samaa tammaa ei risteytetä molempien oriiden (tai toisinpäin) kanssa, jolloin suvut alkavan hyvinkin nopeasti erota toisistaan.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   23.6.14 20:44:35

"Enemmän mua häiritsis, jos jollain orilla on esimerkiksi kolmekymmentä varsaa ja omistaisin itse yhden niistä kuin se, että samasta yhdistelmästä on kolme varsaa."

No jaa, itseäni ei tämäkään häiritsisi - valitettava tosiseikkahan on se, että jos haluaa hevosen näkyvän vielä parin vuoden päästä suvuissa, sillä pitää olla reilusti jälkeläisiä. Yleensä hevosella, joka saa noin 10 jälkeläistä, maksimissaan 2-3 pääsevät oikeasti hyvään ja aktiiviseen jalostuskäyttöön pidemmän päälle. Näiden varsoista se 2-3 sitten pääsevät eteenpäin, yms yms. Jos hevosella on 30 jälkeläistä, se tarkoittaa noin kuutta aktiivisesti toimivaa ja edelleen suvuissa näkyvää varsaa. Joka on mielestäni oikein hyvä määrä.

Oreilla 30 jälkeläistä ei siis haittaisi minua ollenkaan! Tammoilla yli 15 alkaa olla jo niin epärealistista, etten ehkä siihen sitten enää ryhtyisi.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.14 20:54:58

erityisesti tammavarsoja jos on samasta suvusta useampi, niin senhän pitäisi olla vain hyväksi. yksi ori voi itsekin tehdä 15 varsaa, mutta pitkän ja tavoitteellisen kilpailu-uran tekevät tammat eivät kyllä ehdi per turpa tekemään kuin hyvällä mäihällä sen 7 varsaa realistisemman harrastajan käsissä

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäViivuska 
Päivämäärä:   23.6.14 20:55:43

Troyan kanssa samoilla linjoilla tuosta jälkeläismäärästä. Olin ennen kauhean tarkka, ettei jotain kuutta varsaa enempää saa hevosella olla. Mutta nyt kun kokemuksella olen huomannut yhden hevoseni kohdalla (13 jälk.), miten se näkyy suvuissa, kun jälkeläisiä on "tarpeeksi", en tule enää ikinä rajoittamaan orieni jälkeläismäärää, jos kysyntää vain on. Tällä orilla itseasiassa on myös yksi varsa ns. samasta yhdistelmä. Toinen näistä varsoista on kadonnut ja toinen on jatkanut sukuaan menestyksekkäästi.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   24.6.14 05:52:57

Kai se orien jälkikasvun määrä riippuu rodusta. Esim ravirussien jalostus on vaikeaa, koska lähes kaikissa suvuissa ovat ne kaksi kuuluisaa oria. Pakko yleensä tuoda itse hevosia tai ostaa ratsusukuisia.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Silent 
Päivämäärä:   24.6.14 08:35:46

Mielestäni on hölmöä syrjiä tai jättää hevonen ostamatta tuolla perusteella. Olen itse teettänyt ja poikkeuksetta teetänkin, jos mieli tekee, varsoja samoista yhdistelmistä. Se on hyvä tae sille, että suku jatkuu jotakin kautta.

Mitä suuriin varsamääriin tulee, niin niitä varsoja tosiaan pitää olla ainakin se parikymmentä, jos mielii hevosen nimen jäävän elämään suvuissa kauempanakin (ellei käy niin onnellisesti, että kaikki varsat ovat aktiivisissa kodeissa ja saavat jokainen useamman jälkeläisen). Esim. Mun huippuori Puedo Con Todos sai kolmattakymmentä varsaa, mutta ei silti ole mikään tavallinen nimi sukutauluissa, koska osa orin varsoista oli surkeita eivätkä ne päätyneet laajamittaiseen siitoskäyttöön. Olen aina yrittänyt käyttää mahdollisimman paljon omia oreja omille tammoille, mikä näkyy myös esim. Kingsvalley aikaan Gordian II ja Don Corleonen suurina varsamäärinä. Mahtavatko nekään enää näkyä pv-suvuissa?

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   24.6.14 08:42:38

misery., en ehkä sanoisi niinkään. Toki rotujen jalostuksen välillä on eroavaisuuksia, mutta se, että jollain orilla tuottaa vaikka sen 30 jälkeläistä, ei ole missään nimessä pois siitä, että teettäisi jollain toisellakin orilla vaikka 30 jälkeläistä. Yleiset nimet suvussa kun eivät ole enää yleisiä pahimmillaan parin kuukauden päästä siitä, että orin omistaja laittaa liinat kiinni. Parhaimmillaan siihen menee pari vuotta. Se on aika pitkälti tuurista ja sattumasta kiinni, että mitkä hevoset sitten jäävät istuskelemaan sukuihin.

Pienenkin rotukannan kohdalla voi teettää paljon varsoja - ja kenties pitääkin. Se, että onko niitä viisi oria, joilla on isänä joku "turhan yleinen" ori, ei vaikuta siihen, etteikö jokaiselle niistä olisi vaikeaa löytää joku tamma - tämä siis hypoteettisessä maailmassa jossa ihmiset eivät välittäisi jälkeläismääristä läheskään niin paljon. Hyvin nopeasti nämä samantyyppiset sukulinjat sitten erkanevat.

Onko sekään sitten parempi vaihtoehto, että nämä kaksi kuuluisaa oria häviäisivät suvuista, ja tilalle tulisi pari erilaista kuuluisaa oria, jotka olisivat yhtä yleisiä? Aina löytyy "massasukuja". Niitä vastaan taistelee huomattavasti paremmin nostamalla niiden erisukuisten hevosten jälkeläismäärää (vaikka niiden mainitsemiesi tuontien tai ravureiksi muuttuneiden ratsujen) eikä suinkaan vähentämällä niiden kuuluisien orien jälkeläisten jalostuskäyttöä. Se pienentää entisestään pientä kantaa.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Silent 
Päivämäärä:   24.6.14 09:32:23

On tuossa saman yhdistelmän käyttämisessä muuten jotain hyvääkin: jos vaikka kaikki yhden tamman varsat ovat samasta orista, niin ainakin teorian tasolla sen varsoille on helpompi löytää sopiva puoliso tulevaisuudessa, kun se "näkyy suvuissa vaan tiettyä reittiä". Ei ole niin paljon vältettäviä hevosia ;)

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: dani 
Päivämäärä:   24.6.14 10:13:39

Itse pyrin aina teettämään samasta yhdistelmästä vain yhden varsan ja pitämään varsat "suvullisesti uniikkeina".
Toki kysymys kuuluu, kuinka uniikkeja esim. serkukset ovat, tai jos ori Polle astuu tamman Kukka, ja myöhemmin Pollen varsa Pelle (eri emästä) astuu tamman Kukka. Onks nää nyt sit puolisisarukset, mutta vaikkei kyseessä olekaan sama yhdistelmä, edustavat varsat about samaa sukua.

Itse pyörin sen verran harvalukuisen rodun parissa, niin ärsyttää, jos joka tallilla on suvullisesti sama jalostusori, jolla nyt vaan on eri nimi ja toinen on rautias ja toinen ruunikko. Onneksi kanssakasvattajat ajattelee samoin ja on vähän valikoimaakin ;)

Siltikään en kuvittele omaavani yksinoikeutta kys. yhdistelmään, ajatus on aika absurdi. :D Totta kai kuka tahansa saa teettää vaikka 10 varsaa samasta yhdistelmästä, mutta minä en sitä tee :) Ja tuollaisen varsan voisin ostaa, jos se vaan on muuten kiva.

Ja poikkeus tietty vahvistaa säännön, on mullakin kaksosia syntynyt ja kivaa yhdistelmää uusittu jos kysyntää on ollut (mä myyn jokaiselle halukkaalle welshin, se ei oo suvusta kiinni!), mutta ei viimeiseen muutamaan vuoteen.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: Marsupieni 
Päivämäärä:   24.6.14 12:22:01

En välttele samoja yhdistelmiä (ellei omasta tallista löydy sellaista jo ennestään), tai isosti käytettyjä oreja (ellei omasta tallista löydy jo useampia sen jälkeläisiä). En myöskään ala mitään yhdistelmiä tekemään yksinoikeudella (ihan hullu ajatuskin), tai rajoittamaan jälkeläismääriä. Ihan käsittämätön ajatus myös, ettei hevosella olisi jalostusarvoa, jos sillä on sisarus jossain...

Jos haluaa hevostensa näkyvän suvuissa vielä 10v päästä, niin suurempi todennäköisyys on sellaisilla jotka saavat paljon(!!) jälkeläisiä, vaikka sitten samoista yhdistelmistä, jos haluaa sen nimenomaisen yhdistelmän näkyvän. Suurin osa suuresta jälkeläismäärästä kuitenkin unohtuu, katoaa, tai saa vain varsan tai pari, eikä siten oikeasti jatka sukua. Moni näistä vanhoista huippunimistäkin, jotka aikanaan saivat kymmeniä jälkeläisiä, näkyy nykysuvuissa enää parin jälkeläisen kautta, ja muut linjat ovat sammuneet.

Russien kanssa on tietysti sitä ongelmaa, että on paljon samansukuisia poneja. Siihen auttaa nimenomaan se uuden veren tuominen vanhojen rinnalle, eikä niinkään vanhojen yleisten nimien vältteleminen. Jos halutaan kannasta monipuolinen, silloin pitää ylläpitää myös niitä vanhoja yleistyneitä linjoja, tai muuten ollaan niiden kadotessa taas samassa pisteessä, mutta yleiset nimet ovatkin tällä kertaa vain niitä uusia.

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

LähettäjäCannabia 
Päivämäärä:   24.6.14 13:10:44

Mä olen jo kauan aikaa sitten luopunut varsamäärärajoituksista myös tammoilla.. Oreille otan vastaan tammoja vaikka 100 jos niikseen tulee, vaikka saman tamman useampaan kertaan. Tammoille sitten taas en aseta muuten varsamäärärajoituksia, mutta yritän sen verran "realisti" olla, ettei kaikilla tallin tammoilla yhtäkkiä ole yli 10 jälkeläistä :D

Tosiaan saman yhdistelmän uusimista välttelen omassa kasvatustyössä (suomenhevosten kohdalla), koska valinnanvaraa on - mutta mun oreille saa tuoda tosiaan oman tammansa niin monta kertaa kun lystää ;) Jos joku oma kasvatti (kotoa pois myyty) on suvulisesti sellainen jonka myymistä kadun niin saatan hyvillä mielin teettää samasta yhdistelmästä vielä toisen tai miksen jopa kolmannenkin varsan :D Puoliveristen kanssa sitten taas samoja yhdistelmiä saattaa tulla enemmänkin, koska joku tietty suku saattaa olla sellainen jota ehdottomasti haluan enemmänkin näkyviin suvuissa ja yhdellä "mitäänsanomattomalla nurkankoristeella" se ei valitettavasti onnistu..

Hevosta en missään nimessä rotuun katsomatta jätä ostamatta vaikka sillä olisi ennestään useampi täyssisarus jos suku on muuten sellainen että sen haluan omaan talliin. En myöskään lupaa kasvattejani ostaville että samasta yhdistelmästä ei tulisi syntymään enää yhtään varsaa -- ihan jo siitä syystä että kun alkaa kasvatteja olemaan satoja niin ei vaan enää kiinnosta käydä jokaista yhdistelmää erikseen läpi tai tarkistella hevosten sivuilta mistä oreista/tammoista niitä varsoja jo olikaan.

"Aina löytyy "massasukuja". Niitä vastaan taistelee huomattavasti paremmin nostamalla niiden erisukuisten hevosten jälkeläismäärää (vaikka niiden mainitsemiesi tuontien tai ravureiksi muuttuneiden ratsujen) eikä suinkaan vähentämällä niiden kuuluisien orien jälkeläisten jalostuskäyttöä. Se pienentää entisestään pientä kantaa."
^^
Amen!

Tällä hetkellä ainoa ori jota "välttelen" on Suprantin Heartbraker II, mutta sekin vain siksi, että tallissa jo ihan kiva määrä hevosia joilla se suvussa on (1-3 polvessa) ja niiden kautta ko. orin linja jatkuu hienosti.. Tämäkin "boikotti" loppuu siinä kohtaa kun saan sukulinjat pidemmälle niin sitten varmasti haluan Hartsun jälkeläisiä tai niiden jälkeläisiä käyttää esim. omille kasvateille :) Tämmöiset "boikotit" on myös hyvin joustavia mun kohdalla, koska jos myynnissä on hevonen jolla joku vältelty hevonen suvussaan on en jätä ostamatta jos hevonen muuten iskee (nimi, muu suku, rotu..) :D

  Re: Samasta yhdistelmästä olevat varsat

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   24.6.14 16:01:38

Harvinaisten kanssa tuo samansukuisuus tulee pidemmän päälle ongelmaksi, ellei halua kasvattaa vain lyhytsukuisia hevosia. Suomenhevosten kanssa on ihan sama, mitä suvusta löytyy, koska aina on olemassa sopiva sulho/morsian. Andalusioita taasen ei esimerkiksi ole kovinkaan montaa ja jos minulla on talli täynnä samansukuisia, niin loppuu jalostustyö aika nopsaan. Menee kauan, että saa niitä pitkäsukuisia yksilöitä, kun kasvattajia on vain muutama. :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.