Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   28.4.14 12:44:59

Huono otsikointi, mutta ei keksi eikä jaksa, ketuttaa..

Rekisteröidessäni yhtä hepokattia huomasin, että tästä samasta yhdistelmästä on toinenkin varsa. Syntynyt about samoihin aikoihin, kun omani. Tämä ketuttaa, koska kun ostan jonkun kopusen ajattelen, että joo nyt mulla on se uniikkiversio tästä yhdistelmästä eikä toista ole. Eikö olisi jotenkin kohteliasta ja kivaa, että sanottaisi tai kysyttäisiin tältä varsan omistajalta, että haittaako sua että tuplat tulee? Kyllä, olen itsekin syyllistynyt samaan kertaalleen, mutta varsan ostaja tiesi ostotilanteessa asiasta ja tämä oli ok.

Olen outo, mutta tää on jotenkin mautonta eikä enää arvostusta kys. harrastajaa kohtaan :P

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: merikissa 
Päivämäärä:   28.4.14 12:46:29

Olisihan se kiva, että ilmoitetaan ja kysytään onko ok. Mutta toki virheitäkin tapahtuu, että vain unohtaa ilmoittaa / ei muista toisen hevosen olemassa oloa.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäNenna puh 
Päivämäärä:   28.4.14 12:49:25

Mulla saattaa syntyä muutamakin varsa täysin samasta yhdistelmästä, ei toki peräkkäisinä enkä massatuota samanlaisia varsoja kuitenkaan. Mielestäni tuommoisesta ei kannata ottaa itseensä, sehän vain tarkoittaa, että varsallasi on hyvät vanhemmat, kun useampi täyssisar halutaan.

En koe tarvetta jatkossakan kysellä kasvattini ostajilta, että haittaako täyssisaren teettäminen enkä varmaan muista siitä mahdollisuudesta myynnin yhteydessäkään sanoa :D

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   28.4.14 12:51:41

Sitä sattuu.

Ei se tietenkään ihan toivottava tilanne ole ihan jo pelkästään rodun yleisen jalostusmateriaalin kannalta, mutta etenkin jos varsat tulevat eri käyttötarkoituksiin (ie. kasvattajalla on esimerkiksi syytä epäillä, että toinen varsa jää vähemmälle huomiolle eikä esim. pääse jatkamaan sukuaan) ja ovat eri sukupuolta, ei duplikaattien teettäminen ole niin kamalaa.

Henk. koht. saatan teettää duplikaattivarsoja, mutta ensisijaisesti yritän kyllä löytää erilaisia yhdistelmiä. Saatan välillä myös unohtaa, että samasta yhdistelmästä on jo kaakki olemassa - mulla syntyy niin paljon kasvatteja, ettei millään voi muistaa enää.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: gatinha 
Päivämäärä:   28.4.14 12:51:44

Ei minua kyllä haittaisi, vaikka samat vanhemmat olisi useammalla varsalla, enkä oikein ymmärrä sitäkään, että miksi kasvattajan pitäisi erikseen kysyä, että käykö sama yhdistelmä. Tuleehan koirillekin (varmasti myös virtuaalipuolella) useampia pentuja kerralla, eikä siitä varmaankaan nirsoilla?

Ne hevosethan ovat kasvattajan ja hän kai tekee hevosillaan ihan mitä itse tahtoo. Väheneekö sen oman hevosen jalostusarvo silloin, jos sillä on täyssisarus, vai mitä tässä ajetaan takaa?

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   28.4.14 12:53:02

Jos ne eivät ole kaksoset (eli täsmälleen samana päivänä syntyneet), ei mun mielestä ole mitään syytä kertoa asiasta, eikä välttämättä kyllä sittenkään. Itse en kaksosia teetä kuin hyvin harvoin ja niissäkin tilanne on usein sellainen, että homma on sovittu etukäteen selkeästi tai molemmat varsat jäävät minulle, joten ihan täysin en sellaisesta keissistä osaa sanoa. Jos tosin tällaisen varsan myisin joskus aikuisena, ei kävisi mielessäkään, että pitäisi sen sisaruksista ilmoitella mitenkään.

Hassu ajatus, että pitäisi olla jotenkin täysin uniikki, ei mulla ole käynyt mielessäkään. :) Teetän itse jonkin verran varsoja samoista yhdistelmistä, kun jotkut yhdistelmät nyt vaan ovat niin uskomattoman hyviä, esim. tällä tammalla on kolme varsaa yhden oriin kanssa ja kaksi toisen oriin, koska mitään yhtä hyviä yhdistelmiä ei vain virtuaalimaailmassa oikein ole. Ei ole haitannut mua eikä ilmeisesti varsojen ostajiakaan, kun ovat olleet abour kaikki tilausvarsoja. Kyllähän IRL tehdään myös näin enkä mä ole osannut edes ajatella, että jonkun mielestä tämä voisi olla huono juttu. :D En tosin kyllä jatkossakaan aio ilmoitella mitenkään täyssisaruksista tai sellaisen mahdollisuudesta, pidän niitä täysin normaalina juttuna eivätkä ne mitenkään mun silmissä laske hevosen uniikkiutta.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   28.4.14 12:55:55

Niin, tuli mieleen kun muut ovat asiasta maininneet: en kyllä ilmoita myynnin yhteydessä, että samasta yhdistelmästä on varsa (jos ylipäätänsä muistan) tai kysy edellisen varsan ostajalta, että käykö hänelle, että kasvatan toisen varsan samasta yhdistelmästä. Se ei oikeastaan kuulu hänelle lainkaan, vaan on minun päätökseni kasvattajana ja vanhempien/emän omistajana.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   28.4.14 12:57:11

IRL elämässä tilanne hieman eri kyllä, mutta virtuaalimaailmassa kuitenkin tahtoisin juuri sitä uniikkia pitää tallissani. Tietenkin on muutamia tilanteita, joissa tämän tuplauksen ymmärtäisin

- Eri sukupuolet
- Eri lajitarkoitukset (esm. toinen työhevonen, toinen kouluratsu)
ja Troyan mainitsema tilanne, jossa toinen jää vähälle käytölle siitoksessa

Mutta harvemmin nämä yhdistelmät ovat mitään niin supereita, että suku on niin huippu, että ne tuplat on pakko saada. Haluan kyllä hevosissa saman kuin kuvissa eli yksinoikeus.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäNenna2377 
Päivämäärä:   28.4.14 13:03:00

"Mutta harvemmin nämä yhdistelmät ovat mitään niin supereita, että suku on niin huippu, että ne tuplat on pakko saada. Haluan kyllä hevosissa saman kuin kuvissa eli yksinoikeus."

Itselläni on hassu tapa pistää kasa kakaroita myyntiin ja jos ne menevät, niin jes, jollei, jätän kotiin. Teetän varsoja vain yhdistelmistä, jotka olen valmis pitämään itselläni, mutta kuitenkin tahdon olla varmistamassa, että suku jatkuu ja yhdestä myydystä yhdistelmästä on joissakin tilanteissa mahdollista saada tilausvarsa sekä saatan itselleni teettää tästä mukavasta yhdistelmästä jälkikäteen varsan, ennen tamman/orin kuoppamista. Mun kasvatit lähtee sen verran helposti maailmalle, että koen kyllä oikeutenani pykätä useamman kakaran samasta yhdistelmästä, jos sillä pystyn varmistamaan suvun jatkumisen - tai edes edesaittamaan sitä hieman.

(Oli pakko vaihtaa konelle tarkistamaan, ettei kyse ollut omasta kasvatistani. :D)

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   28.4.14 13:08:18

Pitääköhän sun sitten lisätä aina ostotarjouksiisi, että haluat yhdistelmän yksinoikeudella?

Ottaen huomioon, että jo tässä topikintyngässä on tullut ilmi, että harrastajat eivät tunnu käsittävän kasvatin myyntiä tilanteena, jossa syntyisi omistajalle yksinoikeus yhdistelmään, ei voida olettaa, että voisit vaatia yksinoikeutta yhdistelmään pelkästään sillä perusteella, että oletit saavasi sen hevosta ostaessasi. Se ei ole normi eikä oletusarvo, toisin kuin esimerkiksi kuvia ostaessa.

Rupesin tässä juuri miettimään, että ei kai ole kyse Vegaslaisesta, kun sulla niitä niin paljon on - en kuitenkaan ole tainnut koskaan luvata sinulle, etten teettäisi samoista yhdistelmistä varsoja? :P

Yritän tosiaankin välttää sitä, mutta joskus niin käy. En ole ajatellut asiaa sen enempää ennen tätä.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjäsylttis 
Päivämäärä:   28.4.14 13:12:56

Mä taas olen aina ajatellut, että kukin varsa on uniikki eikä tuplaantumisia tule :D Aina hienoa saada näitä ahaa -elämyksiä, kuinkan kaikki ajattelee niin eri tavalla. Pitää varmaankin alkaa kyselemään aina mahdollisuudesta uniikki tilanteisiin x)

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäTroya 
Päivämäärä:   28.4.14 13:18:43

Voin sanoa jo etukäteen, että en lähde lupaamaan kellekään uniikkia yhdistelmää - en koskaan muistaisi, että mitkä konit on olevinaan uniikkeja ja mitkä ei, ja en halua käyttörajotuksia omille hevosilleni kasvatinomistajilta (enkä hevosteni kasvattajiltakaan). Samasta syystä en osta esimerkiksi hevosia kasvattajilta, jotka haluavat niitä käytettävän vain ja ainoastaan yhden rodun jalostukseen, eivätkä salli sitä käytettävän kaikkien rotujen jalostukseen, johon se soveltuisi rotunsa puolesta.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäScilla 
Päivämäärä:   28.4.14 13:20:56

Munkaan mielestä yksinoikeus ei ole mikään normi tässä tilanteessa sillä jestas sentään, mulla on yksinoikeus käyttää virtuaalihevosiani just niin kuin haluan... :D Kuvien kohdalla homma taas on niin: jos kuvia myy, vaihtaa tai antaa, oletuksena on, että kyse on yksinoikeudesta, ellei toisin mainita. Hyvähän tämäkin ja muutkin kuviin liittyvät oikeudet (saako muokata jne.) olisi tietty mainita aina, ettei tule mitään väärinkäsityksiä.

Olisi tosiaan kiva tietää, että kumpi ajattelutapa tässä nyt on yleisempi, kuvien suhteen ollaan varmaan kaikki samalla aallonpituudella mutta mä en tosiaan ole koskaan edes ajatellut tätä kasvattiasiaa!

Mä en osaa pitää asiaa edes huonona juttuna, tosin kasvatankin rotuja, joissa jalostushevosia on ihan järjetön määrä eikä siitä tule mitään haittaa, että samasta yhdistelmästä on useampi hevonen. Mä olen siis ajatellut homman niin, että kaksi hevosta sopivat (suvun, koulutustason, luonteen jne suhteen) ihan törkeän hyvin yhteen ja haluan taata, että kyseisestä yhdistelmästä lähtee edes yksi sukuhaara jatkumaan. Lisäksi mulla on jo omastakin takaa niin paljon eri yhdistelmistä tulevia hevosia, ettei ole vaaraa, että edes pelkästään omia hevosia risteyttämällä saisi mitään sukusiitosta aikaan, saati sitten jos käyttää vielä muiden hevosia jalostukseen tai myy tällaisen kasvatin jollekulle muulle.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjäsandi 
Päivämäärä:   28.4.14 13:28:26

Ei ole tullut mieleenkään etteikö yhdistelmiä voisi uusia, en pidä niistä siinä mielessä kirjaa. Ei ne hepat kuitenkaan toistensa klooneja ole vaikka suku olisi sama.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäMarsupieni 
Päivämäärä:   28.4.14 13:32:58

Minullekaan ei tullut kyllä mieleen, että jotakuta täyssisaret voisi haitata, vaikka toisaalta harvemmin niitä tulee teetettyä ellei yhdistelmä ole erikoisen mahtava, ja ensimmäinen varsa jossain, missä sitä ei välttämättä käytetä jalostukseen tarpeeksi. Kasvattajahan tietysti haluaa linjojensa jatkuvan ja näkyvän suvuissa myös tulevaisuudessa. Jos itse ostaisin ponin, olisin jopa ihan iloinen jos sillä olisi täyssisar. Eipä olisi niin suuri paine varmistaa, että se saa tarpeeksi jälkeläisiä hyviin koteihin.

Tätä asiaa olen pyöritellyt mielessä nyt itsekin, etenkin kun olen nyt viimeaikoina tonkinut rotuni historiaa kyynärpäitä myöden. Ennen kun tosiaan täyssisaruksia saattoi samassa tallissakin olla useita. Mietin ensin itsekin, että mitä järkeä, mutta sieltä kymmenen vuoden takaa on nykypäivän sukuihin päätynyt usein nimenomaan niitä hevosia, joilla on teetetty paljon jälkeläisiä, ja jopa niitä täyssisaria. Kun jälkeläisiä on paljon, niin on suurempi todennäköisyys, että edes yksi linja jatkuu pitkälle. Moni lyhyen hetken ajan suosittu jalostusponi saattaa kadota suvuista kokonaan parin sukupolven jälkeen.

Kannattaisi tosiaan varmaan pyytää heti ostotarjouksessa uniikkiutta, jos se on sinulle ostajana tärkeää. Silloin myös kasvattaja voi miettiä asiaa, eli onko yhdistelmä niin tärkeä, että sen raaskisi antaa yksinoikeudella pois (koska aina on riski, että sen kanssa ei sitten tehdä mitään), ja onko ostaja niin hyvä, että riski kannattaa. Itselleni vähemmän tärkeiden yhdistelmien kanssa se olisi hyvin mahdollista, mutta toisaalta nykyään en varmaan sellaisia yhdistelmiä teetä, joita en voisi tarvittaessa jättää kotiin.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäKuroibaka 
Päivämäärä:   28.4.14 13:55:27

Voi apua, mut varmaan lytätään hetimiten tässä ja nyt, sillä minulla on omista hevosista 6 täyssisarusta. Joskin suurin osa näistä on ratsastuskoulukäytössä/yksityisinä "pihakoristeina" eikä hurjassa siitoskäytössä, mutta en ole tullut ajatelleeksikaan, että tämä jotakuta häiritsisi.
Perustelen kuitenkin sillä, että tosiaan emä ja isä ovat erikoisvärisiä rotunsa keskuudessa, jolloin varsat ovat menneet melko nopeasti jo ihan hienon värivalikoiman vuoksi. Tammalla taitaa olla eri isäoriin kanssa yksi tai kaksi varsaa. Ja jos joku laskeskelee, että kamala, 8 varsaa tammalla, niin kuittaan sillä, että nykyisin eläkkeellä oleva mamma toiminut koko ikänsä siitoskäytössä :D

Jos joku olisi minua missään vaiheessa moittinut, että liikaa samasta yhdistelmästä, niin olisin toki lopettanut heti ja antanut yhteisten varsojen jäädä niihin muutamaan, nyt eteenpäin täytyykin katsoa tarkemmin kenet varsoittaa kenellä.
Ymmärrän kyllä todella hyvin senkin, että varsoista halutaan uniikkeja eikä haluta, että nurkan takaa ilmestyy täyssisarus. Itse ostaisin kyllä ilomielin hevosen, jolla on useampiakin täyssisaruksia eikä se minua haittaisi pätkän vertaa, mutta varmaan monilla on eri mielipide, varsinkin jos kasvattaa hevosia, jotka ovat pitkäsukuisia: itselläkin ottaisi kyllä silloin päähän, jos mahdollisen morsiamen/sulhasen sukutaulussa näkyisi kauempana, tai miksei lähelläkin suvussa näkyisi täyssisarukset, joskin ihmettelen, että jollekulle voisi näin käydä, sillä en usko, että ainakaan tarkoituksella kukaan laittaa sisarukset suvunjatkoon.
Anteeksi sekavuus, vaikea pitää ajatukset taas kasassa!

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.14 14:04:21

Kasvattajana menisi kyllä myyntitilanteessa jarrut päälle, jos ostaja vaatii saada satavarmasti ainoan samaa sukua olevan hevosen. Samoin jätän itse hevosen ostamatta, jos sen kasvattajalla on jotain vaatimuksia siitä, mihin jalostukseen hevosta saa käyttää. Eihän siinä ole mitään järkeä, koska täyssisar ei huononna sisartaan mitenkään, eikä esimerkiksi trakehner mene pilalle, jos se onkin pelkkien trakehnereiden lisäksi tehnyt kolme suomalaista puoliverivarsaa. Hieman enemmän saisi olla realistisuutta harrastamisessa, eli eläimen omistajalla on oikeus tehdä mitä lystää omalla jalostusmateriaalillaan, tarkoittaa se sitten täyssisarten syntymistä tai risteytysrotujen jalostamista. Mautonta on kyllä ja arvostus laski täälläkin, tosin päinvastaisesta syystä ja eri henkilöä kohtaan.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: Pulmu N. 
Päivämäärä:   28.4.14 14:06:28

Täällä onkin moni muu kirjoittanut jo sitä mitä itse kirjoittaisin. Eli itse teen samoja yhdistelmiä enkä ole edes tullut ajatelleeksi, että se olisi jonkun mielestä "väärin".

Voisin luvata varsan tällaisella "yksinoikeudella" JOS hevosen omistaja olisi joku kenelle myisin vaikka nenäni jos pyydettäisiin. Näitä tulee tällä hetkellä mieleen Skurvash & Solo (+ Milja). Syy näiden kahden tallin mainitsemiseen on se, että tiedän sekä Skurvashin että Solon panostavan hevosiin ja varmasti käyttävän niitä jalostukseen. Yhteistyö on myös kestänyt jo useampia vuosia ja tallien omistajat ovat luotettavia.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäJuli 
Päivämäärä:   28.4.14 14:12:01

Mä taas en halua teettää täyssisaruksia samoista yhdistelmistä, mutta munkin tallien historiassa tällaisia on silti syntynyt ainakin jokunen. Ihan vain puhtaasta vahingosta, kun en ole muistanut, että tietystä yhdistelmästä on jo syntynyt varsa (/en ole saanut sivuja tietoon) ja joku sattuu siitä samasta parista vaikkapa tilaria pyytämään. Yhden tai kaksi olen saattanut suokeilla teettää tarkoituksella juurikin siitä syystä, että halusin itselleni kys. yhdistelmästä varsan, kun en uskonut aikaisemman jälkeläisen olevan kodin aktiivinen.

Eli "fiksummin" sanottuna: suomenhevosilla en itse tästä niinkään laita pahakseni, mutta welsheillä pyrin kyllä välttämään viimeiseen asti - varsinkin, kun en halua muutenkaan teettää niillä yhtä paljon jälkeläisiä.

Toivottavasti en ole minä tuo aloitusviestissä puhuttu, hahah. :D

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäSusi T. 
Päivämäärä:   28.4.14 14:14:20

Enpä ole minäkään koskaan tullut ajatelleeksi, että täyssisarukset voisivat jotenkin vaivata jotakuta. Pidän niitä ihan normaalina asiana, koska kyllähän IRLkin uusitaan yhdistelmiä. En ole myöskään ikinä kokenut, että täyssisarukset vaikuttaisivat jotenkin omaan hevoseeni. Toki tuntuisihan se hassulta, jos tammalla teetettäisiin vain 3 varsaa ja kaikki olisivat samasta isästä.

En kuitenkaan myisi ihan noin vain kasvattia, jos ostajan ehtona olisi uniikki suku. Voisin harkita sitä siinä tilanteessa, jos tietäisin varsan pääsevän oikeasti aktiiviseen kotiin. Vaatisin myös vaihtokauppana uniikista suvusta jonkinlaisen jalostusoikeuden siihen varsaan (ts. varsa tai kaksi itselle), koska oma kasvatukseni on kuitenkin sen verran pientä ja en halua oman kasvatustyöni vaikeutuvan entisestään yhden kasvatinomistajan vaatimuksen takia.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjäsylttis mb 
Päivämäärä:   28.4.14 14:21:07

Mielenkiintoista lukea mielipiteitänne ja olen oikeasti elänyt suuressa kuplassa ja luullut, että tuplat olisi jotenkin harvinaista. Itse en ole tilanteeseen törmännyt kovinkaan monesti virtuaali urallani, joka kuitenkin ~10vuotta. Mielipiteenne kyllä pistivät miettimään sitä, kuinka useasti se täyssisar/veli sitten voisikaan tulla vastaan -> harvoin! Tietenkin on epäkohteliasta vaatia itselleen uniikkia, mutta kysymällä mahdollisista tuplista tai useammista ei mitään menetä. :)

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäChristaW 
Päivämäärä:   28.4.14 14:40:07

En minä kasvattajana kysele ostajilta, haluavatko he, että samasta yhdistelmästä on tai ei ole varsoja. Ylipäätään en ymmärrä sitä, miksei virtuaalimaailmassa harrasteta enemmänkin tätä, kyseessä on kuitenkin virtuaalimaailma. Usein tarjotaan hevosia jalostukseen, mutta sitten kun kysyt jotain tiettyä yhdistelmää, tulee vastaus "ei onnistu, tästä on jo varsa". Toki jokainen harrastaa tavallaan, mutta tämä on minua hieman kummastuttanut.

Tosin ehkä itse suhtaudun asiaan niin suopein mielin kun kasvatan harvinaisia rotuja, joita ei välttämättä edes ole kuin muutama hassu yksilö per rotu. Täyssisaruksia tulee väkisinkin, koska usein itse haluan myös tietystä yhdistelmästä varsan.

Jos minulle tultaisiin tarjoamaan jostain kasvatista ja vaatimaan, etten teettäisi samasta yhdistelmästä uutta varsaa - jäisi varsa myymättä. En pysty tällaisia lupailemaan, enkä edes halua lupailla.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.14 17:15:31

Mäkin olen teettänyt useastikin samasta yhdistelmästä varsoja, eikä ole tullut mieleenkään että täyssisarus haittaisi jotakuta. Pitääpä tästä lähin varmaan mainita myydessä jos yhdistelmästä on jo / on suunnitteilla useampi varsa. :D

Kumma jos et ole ennen nähin paljoa törmännyt, kun musta tuntuu että aika monilla vähän vanhemmilla hevosilla on saman tamman/orin kanssa useampi varsa. Äkkiseltään tulee mieleen esim. Cornflower's Torden

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.14 17:21:49

tuollon vanhojen heppojen aikaan jalostus- ja varsasuunnitelmat onkin ollut paljon järkevämpiä kuin nykyään. tammojen osalta homma ei pahemmin ole muuttunut, mutta orit saavat nykyään vain jotain max 6 jälkeläistä, kun ennen jälkeläismäärä saattoi olla kymmeniäkin varsoja kuten irl

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäMelle 
Päivämäärä:   28.4.14 17:22:21

Enpäs ole koskaan tätä asiaa ajatellutkaan ns "negatiivisessa valossa". Mielelläni teetän samasta yhdistelmästä varsoja, mikäli olen kokenut sen hyväksi tai se miellyttää minua.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   28.4.14 17:23:07

Mäkään en kyllä lupaa kenellekään uniikkia varsaa, yleensä vähintään itelläni on monesta yhdistelmästä tuplavarsa ihan sen takia, että jos ostaja ei tee varsalla mitään, niin sama se. En ole kokenut tarpeelliseksi mainita asiasta. Yhdestä issikkayhdistelmästä muistaakseni on kolme varsaa muilla ja yksi itselläni, jos ihmiset haluaa kyseisestyä yhdistelmästä varsoja koska se on niin kiva, niin iloinenhan mä siitä vaan olen. :D

Virtuaalimaailmassa on niin paljon hevosia, että jokaiselle vähänkään yleiselle rodulle varmaan löytyisi aina eri puoliso, mutta koska hevosia on niin paljon, ei luulisi haittaavan sekään että samasta yhdistelmästä on useampi varsa. Jokainen omistaja tekee hevosesta kuitenkin omanlaisensa.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjämisery. 
Päivämäärä:   28.4.14 17:40:30

Irl usein teetetään samoista yhdistelmistä useita varsoja, jos se todetaan hyväksi. Samoin myös pienkasvattajilla, joilla on rajallisesti omia siitoseläimiä, niin saatetaan tehdä samoja yhdistelmiä useinkin.

En koe tätä virtuaalisestikaan ongelmana. En kyllä tarkoituksella yritä teetättää montaa varsaa samasta yhdistelmästä, mutta on noita täyssisaruksia ollut jotain kolmeakin kappaletta. Kenellekään se ei ole kyllä ollut ongelma.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäLamia 
Päivämäärä:   28.4.14 18:25:43

Itsekään en ole koskaan edes ajatellut, että olisi mitenkään väärin varsottaa useampi samoista vanhemmista tai mitenkään "varoittaa" ostajaa, että näin tulee käymään. Varsinkin piirroshevosten kanssa ne siitoshevosmäärät kun pysyy niin pieninä, että ei materiaaliakaan riitä - ja jos kysyntää yhdistelmälle löytyy niin tilausvarsoja kyllä annan tullakin, sillä en vain estettä sille näe :)

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäUppe 
Päivämäärä:   28.4.14 18:43:10

Oon luullu että on ihan normaalia ja yleistä teettää varsoja samasta yhdistelmästä. Itse en näe tässä mitään ongelmaa, kun se IRL on myös mahdollista. :)

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.4.14 18:44:02

"Haluan kyllä hevosissa saman kuin kuvissa eli yksinoikeus."

Ikinä ei kyl ole tuollainen ajatusmaailma virtuaalimaailmassa vallinnut. On outoa, jos arvostus kasvattajaan laskee sen vuoksi, että teettää mielestään hyvistä vanhemmista usean varsan, sillä silloinhan itse kasvattaja juuri näitä hevosiaan arvostaa? Jos haluat uniikin lumihiutaleen, tuo omat evm-hevosesi ja teetä niistä yksi ainokainen varsa itsellesi.

  Re: Varsat samoista yhdistelmistä

LähettäjäCannabia 
Päivämäärä:   28.4.14 19:16:46

Itse an katso pahalla että samasta yhdistelmästä on jo varsa/varsoja, enkä näin ollen kysele asiaa ostamieni hevosten kasvattajilta saati että itse mainitsisin asiaa jonkun kasvattini ostajalle jollei sitä kysytä. Yleensä pyrin välttämään saman yhdistelmän kertaamista omassa kasvatustyössä, mutta en poissulje sitä vaihtoehtoa - etenkään puoliveristen kanssa.

Hevosesta kun uniikkia ei tee sen suku vaan se itse hevonen (nimi, kuvat/tekstit ja mitä hevosella on tehty).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.