Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   31.1.12 14:18:05

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1609253&t=1609253

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   31.1.12 14:19:29

Ehkäpä anonyymit tarkoittavat sitä, että hyenalla on vittumainen asenne koska hän ensin tulee tänne ilmoittamaan että ei ole kerennyt tuomaroimaan pitkään aikaan ja samanaikaisesti kuitenkin mollaa näyttelyiden järjestäjiä siitä, etteivät he saa tuomareita näyttelyihinsä. ?

Itse ihmettelen sitä, että miten hyenalla on aikaa pyöriä kokoajan ht.netisäs muttei ole aikaa tuomaroida niitä näyttelyitä aktiivisesti.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLilla 
Päivämäärä:   31.1.12 14:24:48

http://scandinavianwbs.webs.com/nj01.html

Jos joku tuomari sattuu eksymään tänne ja on tylsää, niin BIS-kehä tosiaan kaipailee tuomaria ;)

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   31.1.12 14:29:43

"Itse ihmettelen sitä, että miten hyenalla on aikaa pyöriä kokoajan ht.netisäs muttei ole aikaa tuomaroida niitä näyttelyitä aktiivisesti. "

En hoida töissä virtuaalituomarointeja sillä täällä ei toimi photobucketiin linkatut kuvat.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   31.1.12 14:32:49

Kaisa, ei hyenalla vissiin ollutkaan ajasta kiinni vaan siitä, että hänellä ei ole ollut nettiä käytössään.

Minulla on itselläni ollut todella järkyttävät, noh, pari viime vuotta. Lataamokamaa olen välissä ollut. Toivottavasti elämä nyt asettuu uomiinsa jo. Pari viime vuotta oltu kuin aidan seipäillä, koko perhe (minä, kaks lasta, mies ja koira, eli kovasti tätä in real lifeakin siunaantunut ja kova yritys on kaiken samanaikaiselle pyörittämiselle).

Lilla, voin tuomaroida tämän viikon aikana, en kuitenkaan tänään.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLilla 
Päivämäärä:   31.1.12 14:48:55

aavistus. > jees hienoa, kiitos paljon :)

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 08:58:24

Upitetaas ettei unohdu. Oon käynyt uusimmat NJ-tuomaripyynnöt nyt mailista läpi ja vastaillut niihin. Kaikkia luokkia en millään ehdi tuomaroimaan kaikista näyttelyistä, joihin minua on pyydetty tuomariksi, mutta parhaani yritän omalta osaltani nyt saada noista vanhoista näyttelyistä tuloksia. Ihan hyvin sieltä mailista näkyi, että joihinkin näyttelyihin oli tuomaritkin saatu ajoissa.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäSorel 
Päivämäärä:   1.2.12 09:11:02

Minäkin laittelin tuossa Leandralle viestiä että siirtelee mut pikkuhiljaa noihin aktiivisiin tuomareihin, samalla tarjoilin kalenterin kanssa päivitysapua :)

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 09:57:35

On muuten todella kova homma esim Lillan näyttelyissä tarkistaa kaikki irtosertit saavat hevoset BIS-listalta. Ihan hyvä, että tarkistaa, kun tuolla yhdenkin hevosen sijoitin BIS1:ksi, jolla sivujen mukaan oli jo neljä irtosertiä, mutta BIS-listan tarkistus paljasti, ettei niistä ole kuin kaksi virallista. :P Mutta kuten sanoin, todella kovaa hommaa, tarkistaa KAIKKI irtosertin saaneet siitä asti, kun hevonen on syntynyt.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   1.2.12 10:08:51

aavistus., Eihän irtoSERTien määrää ole hevoskohtaisesti rajoitettu, eli kaikkia ei kyllä tarvitsisi tarkistaa. Vain sivujen mukaan VIR MVA Ch-t.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 10:28:37

hyena, irtosertien määrää on rajoitettu kylläkin. Suora lainaus NJ:n sivuilta:

"1.2.2011 alkaen hevonen ei voi vastaanottaa päätuomarilta irtoSERTiä jos sillä on jo kolme virallista, BIS-listalta löytyvää irtoSERTiä (joiden tulee olla vähintään kahdelta eri päätuomarilta), vaan hevonen palkitaan KUMA:lla. Tämän KUMA-palkinnon yhdessä päätuomarin on mainittava KUMA:n syy (= "3 irtoSERTiä"). Jos LKV1- tai LKV2-palkittu hevonen saa tästä syystä KUMA:n lopputuomaroinnissa, voi sen jälkeen luokassa sijoittunut LKV2- (ja LKV3-)hevonen vastaanottaa irtoSERTin jos päätuomari katsoo niiden SERTin ansaitsevan! "

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 10:33:13

Menee kyllä mielestäni jo pikkasen överiksi. Olen ajatellut jakaa 9 irtosertiä noista näyttelyistä. Ensin täytyy tarkastaa, että hevoset ei ole jo VIR MVA Ch tmv, sitten täytyy tarkastaa jokaisen hevosen kohdalta joka kuukaudelta irtosertit, parhaimmillaan tähän mennessä olen saanut tarkastaa yhdeltä hevoselta 3x12 kuukautta, paljonko se tekee yhteensä sivujen rukaamista ees taas? Karkeasti laskettuna 3x12x9 = 324 latausta BIS-listan eri sivuilla. Eikö tähän olisi jotain helpompaa tapaa? Voisiko menneet vuodet edes BIS-listalta siirtää samalle sivulle, ei kuukausittain, terveisin mobiililaajakaistalla sivuja lataileva...

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   1.2.12 10:34:55

Ohhoh :D Mä ajattelin että toi koskis vaan varsoja.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 10:40:10

Suora vastaus multa aloittajan kysymykseen:

NJ on tehnyt tuomaroinnista (varsinkin BIS-kehän) niin vaikeaa ja haastavaa tuomareille, että vika on siinä.

Oli muuten vihoviimeinen BIS-kehä jonka suostun tuomaroimaan.

Olisiko NJ:n aika uudistua tälle vuosituhannelle?

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 10:45:24

Jatkan vielä tätä postailua selventääkseni, miksi tämä on hieman liian haastavaa (aikaavievää). Esim. Lillan näyttelyissä varsaluokan voittaja, jolle siis kuuluu irtosert: http://fridan.webs.com/niili.htm
Sivujen mukaan hevosella on kolme irtosertiä kasassa, mutta BIS-listalta ei Cntrl+F -toiminnolla löydy kuin kaksi, ja nekin eri päivämäärillä kuin hevosen sivuilla.

Mielestäni tähän olisi tultava joku sääntöuudistus, joka helpottaa tuomarien työtä. Ei tuomareilta voi vaatia tällaista! Mä olen tuomaroinut tuota näyttelyä ilman taukoja nyt jo kaksi tuntia, ja suurin työ on vielä edessä, eli BIS-listan kahlaaminen joka ikiseltä hevoselta, joille olen ajatellut myöntää irtosertin.

Melkein tekisi mieli heittää kaikki vain kumalle ja sanoa, että eivät olleet tarpeeksi laadukkaita irtosertille. Eettinen näkökulma taas kieltää minua tekemästä näin, vaikka en haluaisi viettää koko päivää tuomaroiden vain yhtä helskutin bis-kehää!

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: reppana 
Päivämäärä:   1.2.12 11:28:25

on se kumma kun Leandra ei millään ehdi kalenteria päivittämään, mutta ponikantakirjaan ehtii ensimmäisten joukossa poninsa ilmoittamaan

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.2.12 11:32:50

ehtii myös roikkumaan täällä muttei päivittämään tuomarilistaa

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäCery 
Päivämäärä:   1.2.12 11:34:43

Toi reppanan kommentti oli kyllä äärettömän huono veto. :D

Kyllä se kalenteri pitäisi antaa jollekki toiselle päivitettäväks, vaikak sitten vaan semmoisiksi ajoiksi kun Leandralla itsellään on kiireitä... Tässähän kärsii muiden harrastaminen! :(

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 12:56:22

Minä ehdotan, että tästä lähtien tuomari saisi suoriltaan hylätä hevosen, mikäli sen näyttelykalenteri ei pidä paikkaansa.

Tai vaihtoehtoisesti NJ:n sivut täytyy saada sellaiseen kuntoon, että hevosen nimeä hakemalla löytyy kaikki tiedot sen osallistumisista näyttelyihin.

Kolmas vaihtoehto on, että näyttelyiden osallistujamääriä sekä luokkia vähennettäisi reilusti.
Lisäksi esim. 3-vuotta vanhat sertit eivät olisi enää paikkaansa pitäviä.

En aio enää kertaakaan tehdä tällaista urakkaa vain tehdäkseni hyvää jollekin. Voin toki tuomaroida BIS-luokkia tästä eteenpäinkin, palkaksi tahdon hyvälaatuisia rakennekuvia.
Mulla meni juuri yhden luokan tuomaroimiseen aikaa klo 8.30 - 12.50. Ei paljon naurata enää.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: nuu 
Päivämäärä:   1.2.12 13:13:16

Miksi alunperin tuli tämä sääntö että 3 x irtoSERTin jälkeen saa KUMAn eikä enää SERTiä? Kyllähän toi vähän kohtuuttomalta kuulostaa jos kaikki sertit jokaiselta ehdokkalta pitää tarkistaa BIS-listalta.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 13:15:07

nuu, epäilen sen tulleen jotta championit ei veis sertejä muilta, mutta tuskinpa tuolla sääntöuudistuksella on ajettu ainakaan tuomareiden etua, tuomarointi kun muutenkin tahtoo nykyisin olla pelkkää pakkopullaa.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Tuire 
Päivämäärä:   1.2.12 13:16:53

Ei kai tuo sääntö oikeasti tarkoita sitä, että päätuomarin täytyy tarvittaessa käydä joka ikinen mahdollinen kuukausi/vuosi läpi löytääkseen onko hevosella kolme virallista SERTiä kahdelta tuomarilta? Meinaan kuten aavistus. jo kertoi, siinähän menee ikä ja terveys.

Minusta tuo pitäisi tehdä niin, että tarkistetaan vain hevosen sivulle merkityt irtoSERTit. Jos ne sattuu olemaan virheellisiä tai hevoselle ei ole myönnetty tarpeeksi irtoSERTejä, niin sitten sille jaetaan se SERTi.

---

Sääntö on tosiaan juuri sen takia, ettei SERTit mene hukkaan. Jos hevosella on kolme irtoSERtiä kahdelta eri päätuomarilta, se ei tee ylimääräisillä irtoSERTeillä mitään.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: nuu 
Päivämäärä:   1.2.12 13:18:49

Mä ainakin itse merkkaan kalenteriin myös tuomarit, joilta sertit on saatu =) Helpottaa itseäkin kun arvonimiä anotessa näkee suoraan onko kaikki samalta tuomarilta vai ei.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 13:20:42

Tuire, eipä tuo oikein muuta vaihtoehtoa anna, kuin käydä läpi joka ikinen hevonen. :( Virallisia sertejä kun ei hevosen sivuilta näe millään.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   1.2.12 16:24:20

aavistus, en minä ainakaan tarkista yhden ainoankaan hevosen sertejä ellen epäile että sillä saattaisi olla ne tarvittavat määrät. Epäilys voi tulla niistä sivuille merkityistä tai sitten ihan mistä tahansa, osaan on esimerkiksi monesti törmännyt BIS-kehässä joka pistää epäilyttämään. Mutta ettäkö tarkistaisin kaikki hevoset niin just joo, ei sellaista voi tuomarilta vaatia. Jos vaaditaan niin sitten loppuu kyllä minulta päätuomaroinnit kokonaan.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   1.2.12 16:36:39

Tuohon samaan asiaan vielä liittyen, niin kyllä siinä vaiheessa kun saan BIS-listan uudet sivut kuntoon ja KAIKKI tulokset tietokantaan niin onnistuisi melko kivuttomasti BIS-kehän hevosten tarkistaminen. Ei muuta kuin nimi hakukenttään ja that's it. Mutta jos sitä ennen oikeasti vaaditaan, että kaikilta hevosilta tarkistetaan joka pirun kuukausi niiden syntymästä lähtien niin hallelujaa, en edes tiennyt että joku tekisi niin kaikille :D

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 18:32:34

Luciana, minä tein, ja tuloksissa yhden hevosen irtosert siirtyi toiselle ja yksi sai irtosertin, joka ei hevosen sivujen mukaan sille kuulunut. Minä en viime aikoina hirveästi ole tuomaroinut, joten en muista bis-kehien aiempia tuloksia.

Tietokanta olis joo aika must, sais helposti tarkistettua kaiken olennaisen. :)

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Welby 
Päivämäärä:   1.2.12 18:37:04

Minä olen BIS-listalta käynyt lähes kaikki BIS-kehän hevoset läpi (erityisesti ne jotka olen aikasemmin kehissä nähnyt tai kalenterit epäilyttää kuten Luciana sanoi), koska usein hevosten sivujen SERTilistat on vajavaiset tai sinne ei ole merkitty mitään näyttelytuloksia. Kun sitten tarkastaa BIS-listalta niin kappas, siellä onkin jo kaikki SERTit VIR MVA:han vaikka sivuilla ei merkittynä yhtäkään ylös!

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: shonna 
Päivämäärä:   1.2.12 18:42:53

Sä jaksat aavistus kyllä valittaa kaikesta. Tämä on täysin vapaaehtoishommaa ja jos mielenkiintoa ei ole, kannattaa lopettaa ihan kokonaan.

Minä en todellakaan tarkista hevosten sertejä bis-listalta, ainoastaan siinä tapauksessa kun kuvittelen tietäväni että sillä on jo tarvittavat sertit kasassa. Kyllä omistajat voisivat tulla jossain kohtaa vastaa ja merkitä itse ne sertit sivuille. Varsinkin kun tuo max 3 irtoSERTiä taisi tulla vakkari näyttelykävijöiltä.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Fancy 
Päivämäärä:   1.2.12 18:46:59

aavistus - Leandralta tulleesta sähköpostista koskien sääntömuutosta: "Hevonen, joka on päätuomaroinnissa ehdolla irtoSERTille tai joka muuten saisi irtoSERTin (LKV1 ei esim. sijoitu BIS-sijoille), palkitaan KUMA:lla JOS hevosen sivuille on merkitty 3 irtoSERTiä ja ne löytyvät myös BIS-listalta"

Eli itse ainakin ymmärsin niin, että hevonen voidaan pudottaa KUMA:lle vain jos nuo sertit löytyvät sen tiedoistakin. Silloin ei ole niin suuri vaiva tarkistaa näiden tiettyjen sertien oikeellisuus.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Fancy 
Päivämäärä:   1.2.12 18:48:43

En tosin kommentoi siihen, miten tuo on todellisuudessa toiminut, kun en itsekään ole vuoteen tuomarointeja tehnyt.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   1.2.12 18:50:41

NJ:n sivuilla punaisella:
"1.2.2011 alkaen hevonen ei voi vastaanottaa päätuomarilta irtoSERTiä jos sillä on jo kolme virallista, BIS-listalta löytyvää irtoSERTiä (joiden tulee olla vähintään kahdelta eri päätuomarilta), vaan hevonen palkitaan KUMA:lla. Tämän KUMA-palkinnon yhdessä päätuomarin on mainittava KUMA:n syy (= "3 irtoSERTiä"). Jos LKV1- tai LKV2-palkittu hevonen saa tästä syystä KUMA:n lopputuomaroinnissa, voi sen jälkeen luokassa sijoittunut LKV2- (ja LKV3-)hevonen vastaanottaa irtoSERTin jos päätuomari katsoo niiden SERTin ansaitsevan!"

Kyllä se hevonen vain pudotetaan irtoSERTiltä jos sillä on kolme virallista irtoa väh. kahdelta päätuomarilta. Ihan sama onko ne merkitty sen sivuille vai ei. Ehkä tuon säpön tarkoitus on kertoa ettei jokaista hevosta ole pakko tarkistaa ellei myös sivulta löydy sertit. Mutta kuten ylempänä kirjoitin niin ainakin minä tarkistan jos asiaa epäilen, oli sivuilla sertit tai ei, ja hevonen ei todellakaan sitä sertiä saa jos säännöt näin kieltävät.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäCery 
Päivämäärä:   1.2.12 18:55:03

(shonna katokko sähköpostin)

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Fancy 
Päivämäärä:   1.2.12 19:03:05

Siis tottakai tuosta voi järjellä päätellä, että vain BIS-listalta löytyvät sertit kelpaavat. Mutta tosiaan, että tuomarilta ei ehdottomasti odoteta kaikkien ehdokkaiden tarkistamista, ellei nuo epäilykset jollain lailla herää.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 19:06:01

shonna, mistä minä olen ennen tätä valittanut? :S

Minä luen sääntöjä aika pilkun tarkasti. Jos siellä säännöissä lukee, että ne viralliset sertit on tarkastettava bis-listalta, niin totta kai minä niin teen. Ei minulle ole Leandralta tullut mailia, jossa käskettäisiin tarkistamaan vain hevosen sivut.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   1.2.12 19:11:21

Missä kohtaa säännöissä lukee, että sertit tulisi tarkistaa BIS-listalta? Siis tarkoitan että missä lukee, että ne tulee tarkistaa kaikilta hevosilta oli sitten epäilystä siitä onko sillä tarvittavat sertit vai ei? :) Voihan noita sääntöjä toki tulkita niinkin, että ne on tarkistettava kaikilta, jotta ei vahingossa jaeta jollekin hevoselle liikaa sertejä. Mutta käytännössä kun muutenkin tuomaritilanne on mitä on, niin se tekisi varmaan aika nopeasti lopun koko NJ-toiminnasta.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   1.2.12 19:15:15

Luciana, eihän siellä luekaan, mutta käsittääkseni BIS-lista on se, josta ne viralliset sertit näkee? Ei niitä varmaan pakko ole tarkistaa, jos on varma, että jollain tietyllä hevosella on / ei ole riittävää määrää sertejä, minä en kyllä muista. Minä ruukaan olla sellanen, että pilkuntarkasti sääntöjä haluan seurata ja pelkään tekeväni virheitä.

Olen pahoillani jos olen väärin tulkinnut sääntöjä, minulle meinasi hieman paniikki iskeä, että onko se tosiaan mennyt tähän ja olen iloinen, jos ei ole mennyt.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäLilla 
Päivämäärä:   1.2.12 19:20:46

Kiitos paljon aavistus. tuloksista :) Mä lisäilen ne sivuille huomenna :) <3

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

LähettäjäJessika 
Päivämäärä:   1.2.12 21:24:34

Voin sanoa ettei kaikki tuomarit edes tunnu katsovan hevosen sivuja tuossa IRTOsert hommassa. Tämä hevonen siitä hyvä esimerkki, kaikki kolme ylimääräistä on tullut sääntömuutoksen jälkeen. Ja jokainen myös löytyy BIS-listalta.

  Re: NJ-tuomarit: missä vika? vol 2.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   2.2.12 11:18:26

Mielenkiintoista keskustelua, nostetaanpa ensimmäiselle sivulle.

Odottelen myös sen kalenterin päivittelyä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.