Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 11:11:14

edellinen ketju

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:12:28

Oops. Tein vahingossa myös uuden. :D

Jatketaan kuitenkin tässä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 11:12:55

Aavistus, Derivative Ion ei siis ole SGSH, koska siinä ei ole puoliveristä, mutta että siis kuitenkin soveltuva SGSH:n jalostukseen, koska se koostuu hyväksytyistä roduista.
Richellen kohdallahan ei ongelmaa ole, koska sillä on kolmannessa polvessa hannover ja toisesta polvesta puoliverinen (jossa on xx:ää, kinskyä ja hannoveria).

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:14:05

Eli Derivate Ion olisi mielestäni tyypiltään ja polveutumiseltaan todella hyvä nimenomaan jalostukseen, mutta rotuun sitä ei voitaisi ottaa.
Richelle taas sopisi rotuunkin, ja on tyypiltään erinomainen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:15:17

Cleveland hunteria en ottaisi sellaisenaan rotuun, mutta jalostukseen se kävisi ja mielelläni sen myös listoilla pitäisin, jos joku päättää harrastehevoseksi hunterin ostaa eikä jaksa perehtyä polveutumiseen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:17:22

Äh, tuonne vanhaan topaan kerkesin oman viestini prosenteosta + rekisteristä laittaa. En pysty sitä tänne kopioimaan kun kännykällä dataan :D joten jaksaako joku sen tänne lisätä vai jalsatteko käydä sen siellä lukemassa?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:19:48

"Lähettäjä: Hirnaus
Päivämäärä: 25.1.12 11:14:15

Olen edwlleenkin 12,5% kannalla. Itse tulen käyttämään varmaan myös aika paljon täysiveristä jalostuksessa ja korvaamaan psan pv:srä xx:llä, siksi tuo 12,5% kuulostaa omaan korvaan paremmalta.

Oma ehdotukseni rotujärjestön toimintaan rodun turvaamiseksi, olisi kunnollinen rekisteri jossa on perustietojen lisäksi mahdollista lisätä myös jälkeläiset ja jokin pieni selostus kisaurasta tms. vaikkapa jälkikäteen. Tällöin jokainen hevonen pysyisi varmasti tietoineen tallella vaikka sivuja katoaisi. Myöhemmin aukot sukutaulussa voivat vaikeuttaa jalostusta jos kaikilla hevosilla ei ole kunnollista sukuselvitystä sivuilla ja niiden vanhenpien sivut poistivat.

"Ajan" asiaa jo nyt aikaisessa vaiheessa, jotta kunnollinen rekisteri voitaisiin pystyttää heti, eikä sitten kun hevosia on rekisterissä satoja."

Otetaan käyttöön 12,5%. Se on tarpeeksi vähän, mutta ei liian vähän.
Ottakaa huomioon, että SGSH:n sivuilta tulee löytyä sellainen sukuselvitys, josta näkee sitten yhdeltä katsomalta veriprosentit.

Minä en tuohon rekisteriasiaan osaa sanoa. Kuka sitä pitäisi? Minähän sen tietysti hoitaisin kontrollifriikkinä, mutta minne se tehtäisiin? Sen pitäisi olla paikassa, josta se ei koskaan katoa. Sinne pitäisi päästä kirjautumaan omilla tunnuksillaan ja tekemään omille hevosilleen tiedot. Mietin hetken jotain foorumin tapaista, jonne jokainen kirjoittaisi omien hevostensa tiedot, jokaisen omaan topiciinsa. Mutta menisikö liialliseksi kontrolloimiseksi? Tietysti tämä voisi olla myös vapaaehtoista. Kuka valvoisi foorumia, estäisi roskapostit, päivittäisi sääntöjä yms?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:21:10

Minä kyllä olisin edelleen tuon 25%:n kannalla. 12,5% on jo hieman liian vähän, ja sen vaikutus ei näy hevosessa oikein mitenkään.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:21:49

Nyt ilmeisesti rotulista alkaa olla aikalailla koossa. Nyt pitäisi rotumääritelmään perehtyä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: e. 
Päivämäärä:   25.1.12 11:22:18

Entäs sitten VRL:n rekisterin hyväksi käyttäminen asiassa?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:22:25

Tai siis näkyy ja näkyy, mutta eikö rotua pitänyt lähteä rakentamaan nimenomaan pv:n pohjalle, ottaen kuitenkin mukaan enemmän rotuja kuin tavallisissa pv:issä on sallittua?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:24:49

Aattelin enemmänkin tietokantapohjaista rekisteriä :) sitä voisi muokata vain ylläpito ja ehkä myöhemmin joillekin kasvattajille voitaisiin tehdä tunnukset jotta isomman tietomäärän muokkaus jäisi itse.kasvattajalle. Kuulostaa vähän vaikealta, mutta eiköhän se onnistuisi. Tai sitten vaan niin, että kuka vaan voi rekisteröityä (tunnukset aktivoituisivat automaattisesti, ei siis odottelua) ja henkilö voisi omalta tunukseltaan lähettää hevosia rekisteröitäväksi ja sitten rekisterin ne hyväksyttyä lisäillä kisatietoja yms.

Sisko on lähinnä ton koodihöpltyksen takana :D

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:25:19

Laitetaanko clevelandinhunter puoliveristen listaan myös?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:26:51

c, 25% on edelleen mun korvaan liikaa. En tarkoita, että alkaisin heti tavoittelemaan 12,5%, mutta rajaa liikaa mahdollisuuksia. Edelleenkin ne xx, x ja ox toisivat myös sporttisuutta muihin rotuihin :)

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:27:59

Pv+xx yhteensä 25%?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:29:27

Lähinnä haen tässä nyt sitä, että rodussa olisi edes jonkinlaista yhtenäisyyttä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:32:48

En ala pelaamaan tietokannoilla, sillä en osaa. Ja VRL:oon en oikein luota siinä mielessä, että se oli juuri monta vuotta tauolla eikä mitään sivuja jätetty nettiin. Tietysti jokainen rekisteröi hevosensa VRL:oon jos tahtoo.

Mä toivoisin enemmän mielipiteitä tuon pv-rotuprosentin suhteen. 12,5% olisi melko vähän. Entä jos suositus olisi vähintään 25% mutta alaraja 12,5?

Tosin, RBSH-kasvatuksessa olen itse huomannut sellaisen asian, että melko harvoin tulee tilanne, että niitä sukupolvia olisi niin pitkälle, että menisi tuon alle 25%. Kerran on meinannut käydä kömmähdys joskus alkuaikoina, mutta prosenttien kanssa ei ole hankala pelata, edes tällaisella "matematiikkanerolla" kuin minulla.

En tiedä, pitäisikö tästä järjestää äänestys vai mitä ihmettä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:34:56

No jos mennään tuohon 25% ja erikoistapauksessa hyvin perusteltu 12,5% kävisi myös?

Foorumin kanssa ongelma olisi epäselvyys/sotkuisuus sekä luotettavuus ja tietojen turvaaminen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:35:38

pv+xx = pv
doninhevonen + xx = rbsh = pv
Näissä tapauksissa pv-prosentti on 100%.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:38:29

Vai paljonko eri puoliverirotujen suvuissa saa täyttä verta olla? Se riippuu vähän siitäkin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Tuire 
Päivämäärä:   25.1.12 11:40:58

"Friesian sport horseja ovat kaikki hevoset/ponit, joissa on vähintään 25% friisiläishevosta." Eli tämän rodun kohdalla kannattaa korostaa sitä, ettei suvusta saa löytyä poneja, kylmäverisiä tai askellajihevosia (poislukien saddlebred) ja ponikokoiset yksilöt kielletty.

Vaikka tietty jos jossakin erikseen lukee, että kylmäveriset, ponit ja askellajirodut (poislukien sdb) on kiellettyjä, on se itsestäänselvyys ettei niitä saa fsh:nkaan suvussa olla. Mutta parempi se on silti laittaa ihan erikseen rodun kohdalle, niin ainakin on sitten kunnolla näkyvissä (:

---

Tuleeko/tulisiko siitä ihan sääntö, että jokaisen SGSH:ksi merkityn hevosen sivulla tulee olla "sukuselvitys"? Siis joku juttu (teksti, sukutaulu, ranskalaisin viivoin tehty listaus), josta selviää ne kantarodut.

Lähinnä mietin juuri sitä, jos hevosia katoaa eikä mihinkään ole merkitty mistä se on polvetunut. Varsinkin jos tulee joku pakollinen puoliveriprosentti, jolloin olisi hyvä tietää kuinka paljon siinä toisessa yksilössä on tarkalleen niitä puoliverisiä.

---

Minustakin tuo 12,5 olisi paljon parempi, antaa enemmän pelivaraa (vaikka onhan sitä tietty nyt jo, kun rotukirjo on kuitenkin aika laaja). Tietysti voi laittaa juuri niin, että 25% on suositus, mutta 12,5 on alaraja.

Koska kuten Hirnaus on jo sanonut, kyllähän niistä täysiverisistäkin tulee sitä sporttisuutta, joten tuskin hevonen on yhtään epäsporttisempi vaikka se lähin puoliverinen on kolmannessa polvessa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 11:53:53

Hmm, menisikö liian monimutkaiseksi, jos puoliveristä pitäisi olla vähintään se 25%, mutta siitä saisi puolet korvata täysiverisellä? Näin siis neljännes hevosen suvusta olisi puoliveristä tai puoli- ja täysiveristä? Entäs sitten suurin sallittu pv-prosentti? Jos sitä ei määritellä, niin jokuhan voi väittää 100% puoliverisensä olevan SGSH vaikkei se tietysti ole. Olisiko niin että puoliveristä tai puoli- ja täysiveristä saa olla maksimissaan 90%?

Eihän RBSH:ta lueta noihin puoliverirotuihin, mutta että sitä saisi risteyttää puoliverisiin, että saataisiin SGSH?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:56:36

Kannatan Virginian ideaa, eli pv/xx-verta olisi oltava yhteensä vähintään se 25 %.

Mutta miksi 100% puoliverinen ei voisi olla SGSH, jos hevosen omistaja niin haluaisi? En näkisi tästä olevan mitään haittaa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:59:33

Virginia, tuollainen toimisi mielestäni hyvin. Eli pv-prosentti 12,5% hyväksytään jos täykkäriäkin se 12,5%. Muuten alaraja 25%.

Yläraja 90% kuulostaa myös järkevältä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:07:59

Selvennän nyt vielä hieman kantaani.

En katsoisi 100% pv:n olevan ongelma sen takia, että - jos nyt olen ymmärtänyt oikein - tämän systeemin ideana on olla pv-kantakirja(/rotu), joka on kuitenkin huomattavasti sallivampi jalostuksessa käytettävien hevosten suhteen kuin perinteiset pv-kantakirjat(/rodut).

Eli nämä kaikki sallitut ei-pv-rodut eivät ole itseisarvo (eli niiden käytölle ei pitäisi olla mitään vähimmäisrajaa), vaan mahdollisuus.

Korjatkaa toki, jos olen ymmärtänyt ihan väärin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:10:17

Mä olen 12,5% kannalla.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 12:24:05

Ymmärrän oikein hyvin c:n näkemyksen ja olen kallistunut itsekin samalle kannalle, mutta kuuntelen mielelläni myös muiden mielipiteet ja useampi on sitä mieltä, että 12,5% pv:tä on riittävä, mikäli siellä on myös toinen 12,5% täysiveristä. Mielestäni näiden suhde pitäisi olla 50-50%, käsittääkseni tämä risteys voidaan lukea myös puhtaasti puoliveriseksi, joten tämä on kultainen keskitie ja paras vaihtoehto tähän mennessä.

Sitten tuohon ylärajaan. En tiedä, mikä olisi sopiva määrä. Hankala rotuun olisi edes yrittää täysin puhdasta puoliveristä, kun taas pv + xx -risteytys voitaisiin hyväksyä jonkin tietyn maan puoliveriseksi sen mukaan missä se syntyy, mutta se voisi myös olla tämä virtuaalinen puoliverinen, eli SGSH.
Täysin "puhdasta" ei tietenkään voitaisi rotuun hyväksyä, siksi ehdotan, että 93,75% on yläraja puoliveriprosentille, sillä se olisi vielä kohtalaisen helppoa laskeakin. Kolmannessa polvessa on löydyttävä hevonen, joka on puoliksi puoliverinen, puoliksi täysiverinen tai jokin muista hyväksytyistä roduista.

Kahden eri puoliverisen rodun risteytys ei ole SGSH vaan jokin muu. SGSH:n saa vain risteyttämällä puoliverisen muihin hyväksyttyihin rotuihin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:28:43

"Kolmannessa polvessa on löydyttävä hevonen, joka on puoliksi puoliverinen, puoliksi täysiverinen tai jokin muista hyväksytyistä roduista."

Toisinsanoen rodun jalostus loppuu kolmannen sukupolven jälkeen? Mitä tehdään teoreettisessa tilanteessa jossa on kasvatettu pitkäjänteisesti SGSHa ja saatu aikaiseksi sukutaulu jossa kolmessa sukupolvessa on vain SGSH?

Onko SGSH+SGSH varsa aina automaattisesti SGSH? Tarvitseeko jossain vaiheessa ruveta miettimään, että mistäs repäisen tähän sukuun lisää puoliveristä?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 12:31:06

Mielestäni esim hannover x täysiverinen tulisi olla SGSH. Aibnoa joita täysiveriseen risteytettynä ei voisi heti laskea SGSHksi on fwb (mitä muita maakohtaisia - swb, dwb?) ja trakehner. Eikö se olisi aika selvää. Mun mielestä xx x pv ei pitäisi olla oletuksellisesti 100% pv.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:34:37

Hirnaus, hann x xx on FWB.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 12:34:55

hyena, ei tietenkään lakkaisi. Jos sinulla on 2 SGSH:ta, jotka risteytät ja kummankin veriprosentti on 25%, on myös varsojen veriprosentti 25%. Jos kolmessa polvessa on SGSH:ta, on se 100% SGSH.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Bel 
Päivämäärä:   25.1.12 12:36:18

Miksi hannover x täysiverinen tulisi olla SGSH kun se on IRL hannover ja myös virtuaalisesti se on tähän mennessä ollut hannover? Vai onko tää taas näitä että "kasvattaja saa itse sitten päättää kumpi se on nännännää"?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:38:54

No enpäs taas ajatellut ennenkuin kirjoitin, xx x hann = hann.. Höhöhöhöö. Jokatapauksessa, itse olen sitä mieltä että fwb kelpoinen hevonen ei voi valita olisiko se fwb vai SGSH. Vaan se on silloin FWB. Tai tuollaisessa tapauksessa ihan se hannover.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 12:39:27

Bel, mietimme sitä juuri. Tuossa tapauksessa täytyisi päättää, millä systeemillä täysiveristä voidaan SGSH-jalostukseen käyttää, onko xx + pv SGSH, vai tarvitaanko siihen muutakin. Kuitenkin virtuaalimaailmassa hann + xx voidaan merkitä FWB:ksi, eikö? Ainakin ennen voitiin. Näin ollen, jos SGSH on puoliverinen rotu, myös hann + xx voidaan merkitä SGSH:ksi.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:42:23

Mun mielestä "puhtaat" (virtuaalitermi) puokit saavat pysyä sellaisinaan. Kohtahan muuten ihan täysin trakehnerinkin omistaja voi päättää että heei tää on nyt SGSH.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:43:32

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 25.1.12 12:34:37

Hirnaus, hann x xx on FWB."

Tai hannover, tai oldenburg... miten omistaja itse haluaa.

Ja samaa periaatetta voisi mielestäni noudattaa myös SGSH:n kannalla, eli SGSH:ksi voisi saada ihan "puhtaan" puoliverisenkin, jos kasvattaja niin haluaisi. Loppujen lopuksi harva näin varmaankaan tekisi, sillä esim. FWB:nä hevosella olisi laajempi jalostuskäyttömahdollisuus. Mahdollisuus olisi kuitenkin mielestäni hyvä olla olemassa niille, jotka kasvattaisivat SGSH:ita tositarkoituksella. Mielestäni ei ole syytä tällä tavalla rajata jalostuskäyttömahdollisuuksia pois.

Tarkoituksena on ilmeisesti jalostaa pv-tyyppisiä hevosia, joten pv:n osuudelle ei mielestäni kannattaisi laittaa mitään ylärajaa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 12:46:00

Tehdään näin: mikäli hevonen on jonkin muun puoliverirodun jalostusohjelman mukainen, sitä ei voida hyväksyä SGSH:ksi. Eli tähän malliin:
isä: pv + xx
emä: pv
= EI SGSH

isä: pv (xx + pv)
emä: akhalteke
= ON SGSH

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:47:29

^Miksi?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 12:50:22

Itse olisin sitä mieltä, että 100% puoliverisiä (tai sitten niitä xx/x-pv-hevosia, jotka perinteisesti on laskettu puoliverisiksi) ei pitäisi sotkea SGSH:hon. Jos joku haluaa risteytellä puoliverisiä keskenään, tehköön sen ja vaikka luokoon oman virtuaalisen puoliverisen, mutta että SGSH olisi puoliverinen plus jotain muuta.

Jo ihan pelkästään sen takia, että aika iso osa noista muista puin pv-roduista on jossain määrin harvinaisia ja niiden kanta saisi vähän boostia SGSH:n myötä. Näinhän kävi RBSH:n kanssa: kun sitä alettiin jalostaa, samalla kasvatettiin melkein puolivahingossa niitä venäläisiä kantarotuja.

Täysiveriset (xx, x, ox) pitäisi muuten lisätä omalle listalleen, jossa sanottaisiin että näitä saa käyttää, mutta SGSH:ssa on oltava jotain muutakin kuin vain näitä ja puoliverisiä.

Hunter: siinä voi olla seassa ponia ja/tai kylmäveristä, joten pitäisikö siihenkin kirjoittaa rajoitukset suvusta?

Hack: kun kerran hunterkin on listalla mukana, niin ehdottomasti myös hevoskokoisen, ei poni- tai kv-verta kantavan hackin pitäisi olla myös.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:50:37

Sitä paitsi, kuka oikeasti on täysin perillä siitä, miten kaikkien eri pv-kantakirjojen jalostusohjelmat menevät? Entä jos käy ilmi, että kantakirja X oikeassa maailmassa hyväksyykin jalostukseen PRE:t? Eikö tällöin pv x PRE -risteytystä saa SGSH:ksi?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:52:49

Ja entäpä sellainen tapaus, jossa hevosen omistaja löytää FWB-hevosensa sukutaulusta kivan yllätyksen jostain hyvin kaukaa, ja käykin ilmi, ettei hevonen ole FWB. Eikö tällainen hevonen pitäisi saada SGSH:ksi? Hevonen olisi kuitenkin lähes 100% pv.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 12:53:25

"Ja entäpä sellainen tapaus, jossa hevosen omistaja löytää FWB-hevosensa sukutaulusta kivan yllätyksen jostain hyvin kaukaa, ja käykin ilmi, ettei hevonen ole FWB. Eikö tällainen hevonen pitäisi saada SGSH:ksi? Hevonen olisi kuitenkin lähes 100% pv. "

Tällaisten hevosten takia koko rotua on lähdetty ideoimaan.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 12:56:18

^nimenomaan. Ja jos 100% pv:tä ei hyväksytä SGSH:ksi, niin siinähän menisi koko idea.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 12:56:39

Toisaalta minä en jotenkin usko, että FWB:n omistaja haluaisi hevosensa merkitä SGSH:ksi, jos aikomus on kasvattaa FWB:tä. Eri asia, jos hän haluaa kasvattaa SGSH:ta, on tilanne eri, mutta mielestäni silti pitäisi noudattaa kasvattajien toiveita. Jos kasvattaja myy hevosensa FWB:nä, ei sitä voi SGSH:ksi muuttaa, sillä eihän FWB muutu SWB:ksi, vaikka se vietäisiin Ruotsiin.

Ja SGSH:n kohdalla on nimenomaan tarkoitus jalostaa risteytystä, siksi en ymmärrä, miksi joku haluaisi siihen mahdollisimman korkean pv-prosentin. Totta kai SGSH on pv, mutta se on myös monen rodun risteytys, jota jalostetaan siksi, että saadaan näiden muiden rotujen hyviä puolia mukaan rotuun tuomaan hevosiin suorituskykyä, näyttävyyttä ja rakennetta.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 12:57:12

"Ja entäpä sellainen tapaus, jossa hevosen omistaja löytää FWB-hevosensa sukutaulusta kivan yllätyksen jostain hyvin kaukaa, ja käykin ilmi, ettei hevonen ole FWB. Eikö tällainen hevonen pitäisi saada SGSH:ksi? Hevonen olisi kuitenkin lähes 100% pv."
Hevonen itse ei olisi SGSH (jos siis pv-prosentille asetetaan yläraja ja hevosessa on enemmän puoliveristä kuin on sallittu), mutta se olisi SGSH-jalostuskelpoinen eli sopivasti valiten toisen vanhemman sen varsat olisivat kelvollisia SGSH:ita.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: ehdotus 
Päivämäärä:   25.1.12 13:00:49

"Ja entäpä sellainen tapaus, jossa hevosen omistaja löytää FWB-hevosensa sukutaulusta kivan yllätyksen jostain hyvin kaukaa, ja käykin ilmi, ettei hevonen ole FWB. Eikö tällainen hevonen pitäisi saada SGSH:ksi? Hevonen olisi kuitenkin lähes 100% pv. "

Olisiko tällaisissa tapauksissa mahdollista tehdä poikkeus? Siis että 100% puoliveristä ei hyväksytä rotuun, ellei sen suvusta löydy jotain oikeasti virtuaalisten puoliveristen jalostukseen kelpaamatonta materiaalia. Juurikin kun noilta FWB hevosilta saattaa jostain mutkan kautta löytyä vaippa RBSH:ta, niin olisi mahtavaa, jos tällaiset hevoset hyväksyttäisiin SGSH:n jalostukseen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 13:02:00

No mulla menee tää xx x pv juttu nyt ihan ohi. Eikö äsken puhuttu juuri, että pv-valtaisen suvun omaava hevonen lasketaan SGSHksi jos kolmannesta polvesta löytyy xx tai joku muu hyväksytty rotu = pv prosentti 93,7%? Vai ymmärsinkö väärin :D?

Täysveristen käytöstä nyt selkeät ohjeet vielä mukaan + selvennys niistä rotuydistelmistä, joista tulee joku muu virallinen rotu = lasketaanko SGSHksi vai kyseiseksi roduksi.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:06:26

"Totta kai SGSH on pv, mutta se on myös monen rodun risteytys, jota jalostetaan siksi, että saadaan näiden muiden rotujen hyviä puolia mukaan rotuun tuomaan hevosiin suorituskykyä, näyttävyyttä ja rakennetta."

Tosiasiassahan puoliveriset ovat jo ratsuominaisuuksiltaan lähestulkoon täydellisiä paketteja, niihin ei ole mitään syytä sekoittaa mitään muita rotuja tuomaan rakennetta tai muutakaan. Muutenhan näin tehtäisiin myös IRL. (Jossain määrin tehdäänkin.)

Miksi pv-veren osuutta pitäisi siis rajoittaa millään tavalla? Jos satun kasvattamaan upean hevosen, joka sattuu olemaan 100% pv, niin sehän on vain SGSH:lta pois, jos "joudun" rekisteröimään hevosen esim. FWB:ksi.

Loppujen lopuksi harva varmaan tällaisia 100% pv-risteytyksiä SGSH:ksi haluaisikaan. Mielestäni tällaista lähestulkoon teoreettista sääntöä ei kuitenkaan kannattaisi laittaa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:10:39

Harmi kun viestejä ei voi jälkikäteen muokata, menee nyt taas tuplapostaukseksi.

Sitä paitsi, jos nyt asetetaan säännöksi, että SGSH ei voi olla SGSH jos se on samalla jonkin muun rotuiseksi kelpaava, niin SGSH profiloituu "roskaroduksi", sellaiseksi, joka ottaa vastaan vain ylijäämähevoset.

Eihän muillakaan hevosroduilla ole sellaisia sääntöjä, ettei hevonen voi olla tämän rotuinen, koska se on jo jonkin muun rotuinen.

Ja miten tosiaan sellaisessa tilanteessa, jossa käy ilmi, että jokin pv-kantakirja hyväksyy PRE + pv-risteytykset? Tällöinhän jälkeläinen on 100% pv, eli ei SGSH-kelpoinen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 13:12:33

c, ei se sinun upea FWB:si olisi SGSH:lta pois, koska sitä voisi käyttää SGSH:n jalostuksessa, vaikkei itse SGSH olekaan.

Teoreettisiakin sääntöjä tulee olla, koska ihan varmasti jossain vaiheessa tulee näitä kokeilijoita, jotka joko tietämättömyyttään tai sitten keskustelua herättääkseen tulevat esittelemään sitä xx-hannover-risteytystään SGSH:na, jos sitä pv-prosentin ylärajaa ei määritellä.

Mielestäni asia voitaisiin esittää yksinkertaisesti niin, että olisi kolme rotulistaa, puoliveriset, lämminveriset ja täysiveriset.
Puoliverisiin kuuluisivat FWB:t et kumpp. ja jotain listalla luetelluista roduista tulisi olla SGSH:ssa vähintään 12,5%, mutta suositeltavaa 25%. Maksimissaan kuinekin se 93,jotakin%
Lämminverirotujen listalle kuuluisivat sitten RBSH:t, ahaltekit, barokit ja kaikki muut "poikkeavat" rodut ja niitäkin tulisi hevosessa olla.
Täysiverisiin lukeutuisivat xx, x ja ox, niitä ei olisi pakko olla, mutta saisi olla puoliveristen ja lämminveristen lisäksi, ei niiden tilalla.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 13:13:41

"Ja miten tosiaan sellaisessa tilanteessa, jossa käy ilmi, että jokin pv-kantakirja hyväksyy PRE + pv-risteytykset? Tällöinhän jälkeläinen on 100% pv"

Kun se PRE ei ole pv niin se varsakaan ei ole 100% pv vaikka olisi kuinka hyväksytty jonkin pv rodun jalostukseen :]

"Eihän muillakaan hevosroduilla ole sellaisia sääntöjä, ettei hevonen voi olla tämän rotuinen, koska se on jo jonkin muun rotuinen."
Virtuaalisesti on. FWB on FWB, hann on hann, trak on trak eikä ne muiksi muutu mikäli polveutuminen on kunnossa :p

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:16:52

"Kun se PRE ei ole pv niin se varsakaan ei ole 100% pv vaikka olisi kuinka hyväksytty jonkin pv rodun jalostukseen :]"

Jos nyt kuvitellaan, että kantakirja X hyväksyisi tällaiset risteytykset, niin PRE + pv -risteytys olisi tällöin X-rotuinen. Se ei siis olisi SGSH-kelpoinen.

"Virtuaalisesti on. FWB on FWB, hann on hann, trak on trak eikä ne muiksi muutu mikäli polveutuminen on kunnossa :p"

Taisin ilmaista itseäni epäselvästi.

Tarkoitin tällä sitä, ettei ole olemassa mitään sääntöjä, ettei hevonen voi olla vaikkapa FWB, koska se polveutumisenssa perusteella voisi olla SWB. Ei IRL eikä virtuaalisestikaan.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 13:17:51

Virginian kolmilistainen ajattelutapa on järkevä :D

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 13:18:15

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 25.1.12 12:53:25

"Ja entäpä sellainen tapaus, jossa hevosen omistaja löytää FWB-hevosensa sukutaulusta kivan yllätyksen jostain hyvin kaukaa, ja käykin ilmi, ettei hevonen ole FWB. Eikö tällainen hevonen pitäisi saada SGSH:ksi? Hevonen olisi kuitenkin lähes 100% pv. "

Tällaisten hevosten takia koko rotua on lähdetty ideoimaan."

Juurikin näin.
Tosin koska nyt ilmeisesti kansa haluaa, että jonkinlaiset veriprosentit tulee, ja rajoitetaan jollakinlailla jalostusta selvyyden vuoksi, niin ehdottaisin, että näistä veriprosenteista pidetään kiinni. Polveutumisvaatimukset muilta osin, kuin veriprosenteilla, täyttävä tilasto sallitaan jalostukseen oikeanlaisella yhdistelmällä.
Kuten vahingossa luodut yhdistelmät, joiden polveutumisvaatimukset eivät täyty veriprosenttien osalta, eivät ole SGSH:ta vaan tilastoja, jotka kuitenkin ovat käytettävissä jalostukseen.

Tämä puoliveristen polveutumisjuttu menee kyllä todella haastavaksi mun aivoille. Selvyyden nimissä en hyväksyisi rotuun sellaista yksilöä, joka selvästi on jalostetuksella tuotettu tietyn rotuiseksi, mutta en voi estää harrastajia kuitenkaan merkitsemästä SGSH:ksi pv + xx -risteytystä, kuten ei AWB:n kohdallakaan voida tehdä. Suositus tietysti on, että hevonen pidetään sen rotuisena, kuin se syntyy. Ei suomalaisesta puoliverisestäkään tule ruotsalaista, vaikka se muuttaisikin Ruotsiin. Mutta suomalaisen puoliverisen ja täysiverisen risteytys voi olla ruotsalainen puoliverinen, jos se syntyy Ruotsissa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:19:35

"c, ei se sinun upea FWB:si olisi SGSH:lta pois, koska sitä voisi käyttää SGSH:n jalostuksessa, vaikkei itse SGSH olekaan."

Olisi se siinä mielessä, että hevonen toisi kunniaa FWB:lle, ei SGSH:lle.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:21:03

aavistuksella oli hyvä idea, eli asetettaisiin viralliseksi suositukseksi, että puhtaat FWB:t olisivat FWB:itä, mutta tätä ei asetettaisi ehdottomaksi säännöksi.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Tuire 
Päivämäärä:   25.1.12 13:21:45

No ei se nyt kovin paljon kunniaa sinänsä toisi, enintään niissä laatis- ja muu palkintolistauksissa rotunsa kohdalla ja kuka näitä kovin paljon katselee. Ja näin siis silloin, kun sit heppaa käyttää vain SGHS-jalostukseen, jolloin se esiintyisi vain tämän rodun sukutauluissa ja koreilee siellä hienona SGSH-kantahevosena (:

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:22:51

^Tai sitten luin omiani ja rivien välistä aavistuksen viestistä, mutta tuota kuitenkin itse ehdottaisin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Tuire 
Päivämäärä:   25.1.12 13:24:56

Entä sitten kun hevonen on nyt FWB ja se saa FWB-varsoja (tai joitain muita varsoja, missä ne nyt syntyykään). Sitten hevonen myydään muualle ja uusi omistaja merkitseekin sen SGSH:ksi, koska se olisi periaatteessa mahdollista. Mites sitten käy näiden FWB-varsojen kanssa, kun ruvetaan tekemään sukuselvitystä ja joku ei tunnistakaan tätä SGSH:ta ja ihmettelee mikä sekasikiö tämäkin FWB on olevinaan?

Parempi esimerkki olisi tietysti joku trak ja täykkärin risteytys, se kun on oikeasti "tarkkaa" jalostusta, joten siellä vasta joku haloo varmaan tulisikin, jos hevonen muuttuukin yhtäkkiä joksikin toisen rotuiseksi - vaikka siis periaatteessa on edelleen ihan oikea traksukin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 13:25:11

Joo ja virtuaalimaailmassa se "kunnia" on vähän venyvä käsite muutenkin, kun ihan mille tahansa karvakasalle voidaan hankkia hieno kuva, pitkä luonne, kasoittain kisatuloksia ja kaikki mahdolliset laatispalkinnot, rodusta riippumatta. Se, että joku FWB saavuttaa näitä asioita ei tosiaan ole SGSH:lta pois, koska saman tempun voi tehdä jonkin SGSH-yksilön kanssakin. Ja käyttää sitä loisto-FWB:tä tosiaan SGSH-jalostuksessa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:27:15

"Lähettäjä: Tuire
Päivämäärä: 25.1.12 13:24:56

Entä sitten kun hevonen on nyt FWB ja se saa FWB-varsoja (tai joitain muita varsoja, missä ne nyt syntyykään). Sitten hevonen myydään muualle ja uusi omistaja merkitseekin sen SGSH:ksi, koska se olisi periaatteessa mahdollista. "

Minä en ole kyllä koskaan kuullut sellaisesta, että uusi omistaja menisi sörkkimään hevosen kasvattajan valitsemaa rotua. Ts. muuttamaan vaikkapa hannoverkasvattajan hannovervarsaa FWB:ksi.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 13:28:59

Virginia ajatteli jälleen. Ei voi muuta sanoa.

Eli, täysiverinen ei sinällään olisikaan hyväksytty rotu, mutta täysiverinen on sallittu rotujen taustalla. Näin ei voitaisi merkitä yhtäkään FWB:tä SGSH:ksi. Eikö?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 13:30:18

C, kyllä näitä tapauksia on vuosien mittaan nähty, ei tosin kovin usein eikä niistä aina ole hirveätä haloota nostettu foorumeilla, mutta aina ne ovat jossain määrin pahaa verta aiheuttaneet. Eli itse en tosiaan lähtisi merkitsemään 100% puoliverisiä SGSH:ksi ja ehdotan edelleen, että SGSH:ssa tulisi olla niitä mainitsemiani lämminverirotuja puoliveristen ja mahdollisesti täysiveristen seurana. Vältyttäisiin tältä kiistalta ja SGSH tarjoaisi oikeasti jotain uutta eikä vain samaa vanaa pv-jalostusta uudella nimellä.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 13:31:07

Seuraava haaste on, että mitkä luetaan täysiverisiksi. Onko persianarabi, shaqya jne täysiverisiä vai lämminverisiä ratsuja?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 13:34:04

Noub, täysiverisiä ovat vain xx, x ja ox. Ne ovat niitä peirnteisiä, puhtaita täysiverirotuja, muut ovat erilaisia risteytyksiä näistä, vaikka niissä kieltämättä iso täysiveriprosentti onkin.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 13:37:20

Selvä, ehdinkin jo hieman Googlailla tässä välissä ja tulin samaan tulokseen. :P

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:38:46

Koska ehdottomasti suurin osa kasvattajista varmasti merkitsisi edelleen 100% puoliveriset joksikin muuksi kuin SGSH:ksi, mitään riskiä siitä ei olisi, että rodusta tulisi täysin pv-valtainen. Tuo mahdollisuus olisi kuitenkin hyvä olla olemassa erikoistilanteita varten, eli vaikkapa nyt sitten kantakirja X:n PRE + pv -risteytyksiä ajatellen.

Kannatan siis järjestölle kantaa "virallinen, vahva suositus", mutta en ehdotonta sääntöä. Minulla ei sitten ole omaa lehmää ojassa, itse rekisteröisin varmasti FWB:t vastaisuudessakin FWB:iksi. Ajattelen asiaa vain siltä kannalta, mikä olisi mielestäni rodun kannalta järkevintä.

Jos pv-veren rajoittamiselle olisi oikeasti jokin pätevä syy (esim. suuri pv-prosentti huonontaisi hevosen tyyppiä tms.), tällöin rajoittava sääntö olisi hyvä olla olemassa.

:)

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:39:25

Käsittääkseni akhal teke on täysiverinen rotu. Sitä ei kuitenkaan pv-jalostuksessa sallita.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 13:43:34

Ahaltekin täysiverisyyden puolesta on ihan hyviä kommentteja olemassa, mutta perinteisesti sitä ei ole täysiveriseksi laskettu, vaan vain nuo mainitut xx ja ox sekä niiden risteytys angloarabi (jota kaikki eivät täysiveriseksi tunnusta sitäkään).

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 13:44:55

"eli vaikkapa nyt sitten kantakirja X:n PRE + pv -risteytyksiä ajatellen."

Edelleenkään pre sukuinen pv ei ole 100% pv vaikka rotunimitys olisikin pv :p Osaisinkohan selittää tätä vielä tyhmemmän kuuloisesti..

Eihän xx x pvkään ole 100% pv vaikka se rotumääritelmän mukainen olisikin. Silloin suvussa sanotaan olevan vaikkapa puolet täysiveriverta.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 13:47:08

hyena, tarkoitan 100% pv:llä hevosta, joka on pv.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:01:37

c, mielestäni pätevä syy on se, että ei ole tarkoitus jalostaa 100% puoliverisiä, vaan risteytyksiä, joissa on myös muita rotuja kuin puoliverisiä.

Esimerkiksi Russian-based Sport Horsen kasvatuksessa ei ole rajoitettu ollenkaan venäläisveren määrää, ja näin ollen jotkut kasvattajat ovat merkinneet don + o-r -risteytykset RBSH:ksi, vaikka alkuperäinen idea oli risteyttää venäläisiä hevosia täysiveriseen. Totta kai tämä risteytys on sallittu, mutta ei kuitenkaan se, mitä Virginia haki takaa kehittäessään RBSH:n.

Akhaltekeä ei lueta tämän rodun listauksessa täysiveriseksi siitä syystä, ettei sitä ole hyväksytty puoliverirotujen jalostukseen (käsittääkseni).

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:02:19

no jos tuo erikoistapaus kantakirjasta X joskus toteutuu niin voidaan varmaan asiaa silloin pohtia tarkemmin :D nyt pv x pre on kuitenkin SGSH - eikös?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:03:08

Tämä esimerkki tietysti ontuu siksi, että SGSH:n kanssa tuo ei sinällään ole mahdollista, sillä pv + pv tai pv + xx ei tule olemaan missään vaiheessa SGSH.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:05:04

Jos haluaa käyttää 100% pv -nimitystä hevosesta, jolla ei ole suvussaan kahdeksassa polvessa yhtään täysiveristä (pyöristyy tällöin sataan), niin loppujen lopuksi melko harva hevonen on 100% pv. Pv-hevosiin kun lisätään täysiveristä aina aika ajoin, sillä täydellä verellä on tapana kulua pois, ja hevosista tulee liian raskaita, jos täysiveristä ei välillä risteytetä niihin.

Koska käsittääkseni tässä on nyt kuitenkin kyse siitä, ettei "puhdasta" puoliveristä haluta sallia SGSH:ksi, sallinette, että puhun puoliverisistä 100% puoliverisinä. 50% puoliverinen olisi SGSH, jonka toinen vanhemmista on puoliverinen (jonka täysiveriprosentti on mitä on).

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:08:27

En ymmärrä c'n viimeisintä viestiä vaikka kuinka yritän sitä päässäni väännellä. Mutta en myöskään ymmärrä, miten henkilö joka "jatkaisi FWB kasvattamista FWB'na" nyt ajaa eteenpäin sitä, että FWB saisi halutessaan SGSH'ksi?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:09:28

Eikös meillä ala nyt pv-prosentti säännöt, täysiveristen käyttö yms. aika lailla olla yhteisymmärryksessä :)? Edelleen pohdin tuota linjausta raskaisiin/keskiraskaisiin ja kevyeisiin hevosiin. Raskaammissa pv-prosentti olisi pienempi tai kanta-pv:t raskaampia ja niihin yhdistetty toria tai esimerkiksi barokkeja. Kevyt taas olisi pv-prosentiltaan korkeampi, mahdollisesti myös paljon täysiveristä. Tällöin rotumääritelmän jalopää ja heikosti kupera pää voitaisiin molemmat "hyväksyä".

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:12:41

"Eikös meillä ala nyt pv-prosentti säännöt, täysiveristen käyttö yms. aika lailla olla yhteisymmärryksessä :)? "

Tuskin tulevat ikinä olemaan kaikkien kanssa yhteisymmärryksessä, mutta näitä juttuja on nyt sen verta käännelty ja väännelty että rodun perustaja on saanut tehtyä vaadittavat päätökset jalostusohjesääntöjä varten.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:13:29

Hirnaus, minä annan noissa linjauksissa vapaudet kasvattajille. Jos haluaa kasvattaa SGSH:ta kouluareenoille, lisää sinne sopivasti vaikka barokkirotuja ja puoliverisiä. Jos taas haluaa kenttähevosen, heittää sinne budjonnyä ja trakehneria. Esimerkiksi. Tyyppi määräytyy sen mukaan, mihin käyttöön hevonen tulee.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:14:49

Samaa ongelmaa ei tulisi, mitä RBSH:n kohdalla on, sillä puhtaan puoliverisen saa miksi tahansa puoliveriseksi, venäläisristeytystä taas ei saa miksikään muuksi kuin RBSH:ksi.

Ihmiset aivan varmasti rekisteröisivät puhtaat puoliveriset mieluummin puhtaiksi puoliverisiksi. FWB:nä kun hevosta voi käyttää sekä FWB- että SGSH-jalostuksessa, SGSH:na pelkästään SGSH-jalostuksessa. Kun tähän lisätään vielä järjestön virallinen kanta eli se, että puhtaat puoliveriset suositeltaisiin merkittävän muiksi kuin SGSH:ksi, mitään ongelmaa ei syntyisi. Win-win-tilanne.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:16:48

Siis mikä ongelma RBSH'ssa on?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:17:38

Nyt täytyy näin puoli-ot:na kysäistä kantaanne piirroskuvallisiin hevosiin. Olisivatko piirroshevoset teidän SGSH jalostusohjelmastanne kokonaan pihalla, ostaisitteko piirrosvanhemmat omaavan kasvatin?

hyena, säännöt on tosiaan luotu eli jonkin tason yhteisymmärrystä havaittavissa, komppaan kuitenkin sinua :D

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:19:47

Polveutumisvaatimukset
Sim game sport horse polveutuu puoliverisistä ratsuhevosista sekä ratsutyyppisistä lämminverisistä. Puoliveristä verta tulee SGSH:ssa olla vähintään 12,5%, suositus vähintään 25%, korkeintaan 93,75%. Täysiveristä saa jalostukseen hyväksytyissä roduissa olla (englantilainen täysiverinen, angloarabialainen täysiverinen, arabialainen täysiverinen). Täyden veren määrää ei ole rajoitettu.

Esimerkkejä polveutumisesta:
Esimerkki 1: Hevosella on kolmannessa polvessa puoliverinen, muutoin siitä löytyy muita rotuja. Tämä on hyväksytty SGSH. Tällä hevosella veriprosentti on 12,5%, mutta tämä ei ole suositeltava veriprosenttimäärä.
Esimerkki 2: Hevosella on kolmannessa polvessa puoliveriristeytys, josta puolet on akhaltekeä ja puolet suomalaista puoliveristä. Tämä on hyväksytty SGSH.
Esimerkki 3: Hevosella on kolmannessa polvessa kaksi puoliveriristeytystä, joista kummassakin on vähintään puolet suomalaista puoliveristä. Tämä on hyväksytty SGSH, sillä hevosen veriprosentti tulee olemaan 12,5%.
Esimerkki 4: Hevosella on kolme polvea SGSH:ksi merkittyjä hevosia, jotka kaikki täyttävät polveutumisvaatimukset. Tämä on hyväksytty SGSH, sillä vaikka yhdistäisi kaksi hevosta, joiden veriprosentti on 12,5, tulee hevosen veriprosentti olemaan 25.
Esimerkki 5: Hevosella on toinen vanhempi puoliverinen, toinen vanhempi SGSH, jonka veriprosentti on 93,75. Tämä ei ole hyväksytty SGSH. Veriprosentti tulisi olemaan 96,5.
Esimerkki 6: Hevosella on toinen vanhempi puoliverinen, toinen täysiverinen. Tämä ei ole SGSH, vaan jokin muu puoliverinen rotu.
Esimerkki 7: Hevosella on toinen vanhempi akhalteke, toinen täysiverinen. Tämä ei ole SGSH, vaan Russian-based Sport Horse (tai jokin muu risteytys, riippuen siitä, onko taustalla mitä rotuja + täysiveristä).
Esimerkki 8: Hevosella on toinen vanhempi puoliverinen, toinen SGSH, jonka veriprosentti on 12,5%. Tämä on hyväksytty SGSH. Hevosen veriprosentti tulee olemaan 56%.
Esimerkki 9: Hevosella on toinen vanhempi akhalteke, toinen SGSH, jonka veriprosentti on 25%. Tämä on hyväksytty SGSH, sillä hevosen veriprosentti tulee olemaan 12,5. Suositeltavaa olisi yhdistää kuitenkin akhalteke sellaiseen SGSH:n, jonka veriprosentti olisi vähintään 50.

Vain yli 148 senttiset hevoset hyväksytään jalostukseen. SGSH:n ihannesäkäkorkeus on yli 155 senttimetriä.

Tilastohevoset hyväksytään jalostukseen vain siinä tapauksessa, jos tilastohevosen sukutaulussa on vain jalostukseen hyväksyttyjä rotuja.

Tavoitteena on jalostaa virtuaalinen puoliverirotu, jonka jalostuksessa on mahdollista käyttää niitä rotuja, joita reaalimaailmassa ei puoliverihevosten jalostukseen ole hyväksytty, sillä virtuaalimaailmassa ei maiden tai mantereiden rajat tai hevosten vähäisyys estä jalostamasta rotua. Silti puoliverisen veren määrää rajoitetaan, sillä tavoite on käyttää hyödyksi muiden jalostukseen hyväksyttyjen rotujen hyviä puolia.

Polveutuu seuraavista puoliveriroduista:
Näissä roduissa hyväksytään myös täysiveriristeytykset
Arabialainen puoliverinen
Altösterreichisches warmblut
Badenwürttemberginhevonen
Baijerinhevonen
Belgianpuoliverinen
Brandenburginhevonen
Einsiedelninhevonen
Englanninpuoliverinen
Hannoverinhevonen
Hesseninhevonen
Hollanninpuoliverinen
Holsteininhevonen
Irlanninhunter
Irlanninpuoliverinen
Italianratsuhevonen
Itäfriisinhevonen
Itävallanpuoliverinen
Kinskynhevonen
Mecklenburginhevonen
Oldenburginhevonen
Ranskanpuoliverinen (Selle francais)
Reininhevonen
Ruotsinpuoliverinen
saksalaiset ratsuhevoset
Slovakianpuoliverinen (myös tsekinpuoliverinen/tsekkoslovakianpuolkiverinen?)
Slovenianpuoliverinen
Suomalainen puoliverinen
Sveitsinpuoliverinen
Tanskanpuoliverinen
Trakehner
Unkarinpuoliverinen
Westfalen
Zweibrücker

Jalostuksessa käytettävät puoliveriset ratsuhevoset listattuna:
Näissä roduissa hyväksytään myös täysiveriristeytykset (arabialainen täysiverinen, englantilainen täysiverinen, angloarabialainen täysiverinen)
Irlannintyöhevonen
Cleveland hunter (clevelandinruunikkoa 25%-75%)
Persianarabi
Persiantasankohevonen (Bakhtiari, Basseri, Sanjabi, Tsenaran
Ahaltekinhevonen
Alter Real
Australianhevonen (waler)
Budjonnynhevonen
Calabrianhevonen
Canadian Cutting Horse
Clevelandinruunikko
Colorado Ranger
Egyptinhevonen
Englanninpuoliverinen
Frederiksborginhevonen
Friisiläishevonen, perustelut: hyvä rakenne, näyttävät askellajit, polveutuminen
Furioso
Gelderlandinhevonen
Gidran
Groningeninhevonen
Hispano
Hunter
Intianratsuhevonen
Iomud
Itäbulgarianhevonen
Kaimanawanhevonen
Kanadanhevonen
Kisber-Felver
Kladrubinhevonen
Knabstrupinhevonen
Kustanairinhevonen
Karabair
Karacabeynhevonen
Latvianhevonen
Lipizzanhevonen
Lusitano
Malopolski
Maremmanhevonen
Morganinhevonen
Murgenhevonen
National Show Horse
Nonius (pieni tyyppi)
Novokirgiisi
Paint
Pantaneiro
Pintabian
Plevnanhevonen
Quarab (ei ponikokoisia)
Salernonhevonen
Sanfarellonhevonen
Sardinianhevonen
Sisilianangloarabi
Sleesianhevonen (pieni muunnos)
Terskinhevonen
Tonavanhevonen
Turkmeeninhevonen
Ukrainan ratsuhevonen
Venäjänratsuhevonen (orlov-rostoptshin)
Wielkopolski
Vlaamperd
Anglo-argentino (ei ponikokoisia)
Appaloosa (ei ponikokoisia)
Ara-Appaloosa (ei ponikokoisia)
Azteca (ei ponikokoisia)
Berberihevonen (ei ponikokoisia)
Crioulo (ei ponikokoisia)
Criollo (ei ponikokoisia)
Karabahinhevonen (ei ponikokoisia)
Morab (ei ponikokoisia)
Shagya
Quarterhevonen (ei ponikokoisia)
Russian-based Sport Horse
Pura Raza Espanola (andalusianhevonen)
Doninhevonen
Torinhevonen

Seuraavat rodut on hyväksyttyjä jalostukseen, mutta tarkkailtavien listalla:
Palomino: ei kylmäveri- tai poniristeytyksiä
(Pinto, mikäli taustalta ei löydy ponia tai kylmäveristä)
American Bashkir Curly & North American Curly Horse: vain ratsutyyppiset, hevoskokoiset yksilöt hyväksytään
Amerikanratsuhevonen (Saddlebred): perusteluna monipuolisuus sekä hyvä rakenne.
Marwarinhevonen: askellajihevonen, löydyttävä kolme puhdasta askellajia
Georgian grande horse: mikäli suvussa on vain saddlebrediä + friisiläishevosta tai irlannintyöhevosta. Muunlaisia ei hyväksytä.
Friesian Sport Horse: mikäli suvussa ei ole kylmäveristä tai askellajirotuja (saddlebrediä ei lueta tässä tapauksessa askellajiroduksi).

Seuraavia rotuja ei toistaiseksi hyväksytä jalostukseen:
Abstang - liian kehittymätön rotu
Hirzai - liian vähän tietoa
Kuxnetskinhevonen - kylmäverityyppinen
Bahr-El-Ghazal - liian vähän tietoa
Baluchinhevonen - liian vähän tietoa
Brumby - ei ratsulle sopiva rakenne, liian pieni, ei jalostettu ratsuksi
Darashouri - liian vähän tietoa saatavilla
Djerma - liian vähän tietoa saatavilla
Jaf - liian vähän tietoa saatavilla
Anglo-kabardinhevonen - periyttää passikäyntiä
Kabardinhevonen - periyttää passikäyntiä
Kurdinhevonen (Sistani) - liian vähän tietoa saatavilla
Kushum - ei ratsutyyppinen
Moyle - ei ratsuksi jalostettu
Mustangi (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Kiger Mustang (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Spanish Mustang (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Pahlavan - liian vähän tietoa saatavilla
Sanhe - liian vähän tietoa saatavilla
Spanish-Norman - kylmäveriristeytys
Sudan Country-Bred - ei jalostettu ratsuksi
Tawleed - liian vähän tietoa saatavilla
Paso Fino - askellajirotu
Perunpaso - askellajirotu
Altainhevonen - ponikokoinen eikä kovin hyvärakenteinen
Deliboz - ei ratsulle ominainen rakenne eikä luonne
Dongola - pienikokoinen, ei ratsulle sopiva rakenne
Mangalarga, mangalarga marchador - askellajirotu, pienikokoinen
Campolino - askellajirotu
Missourinfoxtrotter - ei osaa ravata, askellajirotu
Racking Horse - kaikki yksilöt eivät osaa ravata, askellajirotu
Tennesseenwalker - ei osaa ravata, askellajirotu
Trocha y galope - askellajirotu
Trote y galope - askellajirotu
Walkaloosa - tennesseenwalker + appaloosaristeytys (saattaa löytyä muutakin taustalta), askellajirotu
Hackney - vaunuhevonen
Lämminveriravurit - jalostettu ravihevosiksi
Abessinianhevonen - ei ratsulle ominainen rakenne, liian pieni
Adaev - Liian pieni
Andravida - ei riittävästi tietoa
Balikun - liian pieni, kylmäverisyys mainittu
Kipriakis Ektrofis - Ei ratsulle soveltuva rakenne
Makra - rodusta ei riittävästi tietoa
camarguenhevonen - liian pieni
chilean corralero - poni tai ponikokoinen hevonen
florida cracker - liian pieni, askellajirotu
Kathiawarinhevonen - liian pieni
Kazakstaninhevonen - liian pieni
Kuznetskinhevonen - ei ratsulle soveltuva rakenne
Spanish Barb - rodusta ei tietoa

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:19:59

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 25.1.12 14:08:27

En ymmärrä c'n viimeisintä viestiä vaikka kuinka yritän sitä päässäni väännellä. Mutta en myöskään ymmärrä, miten henkilö joka "jatkaisi FWB kasvattamista FWB'na" nyt ajaa eteenpäin sitä, että FWB saisi halutessaan SGSH'ksi?"

Yritin siinä selventää sitä, että kun puhun 100% pv:stä, tarkoitan hevosta, joka on puoliverinen, oli sen täysiveriprosentti mikä tahansa. Eli tämän logiikan mukaan PRE + pv on 100% puoliverinen.

Ajan asiaa eteenpäin sen takia, että tällainen systeemi olisi mielestäni rodun kannalta järkevintä. Syitä, miksi tämä olisi mielestäni järkevin tapa, olenkin jo luetellut vaikka millä mitalla.

Miksi olet niin vihamielinen?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:20:41

"Eli tämän logiikan mukaan PRE + pv on 100% puoliverinen."

...olettaen siis, että kantakirja X hyväksyy PRE:n jalostusohjelmaansa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:21:48

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 25.1.12 14:16:48

Siis mikä ongelma RBSH'ssa on?"

Lue aavistuksen viesti ylempää. Vastasin hänelle.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:23:03

Millä perusteella olen vihamielinen? Sillä etten ymmärrä pointtejasi?

Mun mielestä noi esimerkkipolveutumiset olisi hyvä toteuttaa 2-3 polven sukutaulutaulukoilla.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:23:21

Hitto meni pieleen otsikoinnit. :D Alkaa savu nousta jo korvista. Noh, kirjoitusvirhe eikä pysty muokkaamaan.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:25:08

Sävy millä kirjoitat on mielestäni vihamielinen. Hyvä jos näin ei ole! Netissä on tosin vaikea tulkita äänensävyä yms.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:26:20

aavistus, toi määritelmä alkaa olla jo aika valmis :)! hyenan mainitsemat esimerkki-sukutaulut tuohon polveutumiseen voisivat olla aika kätevät, pelkkää tekstiä saattaa olla vaikea ymmärtää.

Nyt päästäänkin sitten varmaan jo itse rotujärjestön/-liiton/-yhdistyksen kokoamiseen - vai mitä olet mieltä? Tosiaan jo aikasemminkin apuani tarjoilin, jos vaan kelpaa niin minua voi pyytää tekemään mitä vain ;)

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:26:22

hyena, tarkoitus onkin, jotta kaikille tulee varmasti selväksi, ja visuaalisuus on varmasti paljon opettavaisempaa kuin tällainen listaus. :)

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:29:30

Hirnaus, minä aion koota sellaisen sivuston, joka on toteutettu niin, että selaaminen on mahdollista myös kännykällä tai vastaavalla laitteella (mä en pysy kehityksessä mukana). Kiitos avustasi, mutta koodailun hoidan itse nyt, mahdollisimman yksinkertaisesti ja minimaalisella grafiikalla (= toimivammin).

Tietysti, jossain välissä kokoaisin mieluusti tällaisen työ-/kehitystiimin, johon otettaisiin ihmisiä, jotka tähän kehityskeskusteluun ovat osallistuneet, mikäli vain halukkaita löytyy.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:31:05

Halukas!

Riippuen vaan miten mun aika riittää mihinkään... En oo vieläkään saanut AWB eteen tehtyä mitään :] Ens keskiviikkona kotiutuu uus perheenjäsen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:31:11

Rotumääritelmä
SGSH on rakenteeltaan kevyt tai keskiraskas puoliverinen ratsuhevonen. Ratsuhevostyypin tulee aina olla selkeä. Kaikki värit karvapeitteessä sallitaan. Säkäkorkeudeltaan SGSH on yli 148 senttimetriä, ihannesäkäkorkeus yli 155 senttimetriä. Sukupuolileiman tulee aina olla selkeä.

Tyyppi: Lämminverinen, keskiraskas tai kevyt
Käyttö: Ratsu
Säkäkorkeus: Yli 148 senttimetriä. Ihanne yli 155 senttimetriä
Väri: Kaikki värit sallitaan

Yleisvaikutelma
Kevyehkö tai keskiraskas puoliverirotu, jossa näkyy kantavanhempien rotupiirteitä. Rakenteen tulee olla ratsuhevoselle sopiva.

Pää
Pää on joko arabimaisen kovera tai raskaampi, myös kyömypäitä esiintyy, riippuen yksilön polveutumisesta. Pään tulee olla vartaloon nähden sopusuhtainen. Ilmeen eloisa.

Kaula
Kaulan tulee olla ratsuhevoselle tyypillinen, pitkä, kaareva, lihaksikas. Joutsenkaula ei ole toivottava. Orilla saa olla vahva ylälinja. Hevosen tulee kantaa päänsä melko ylhäällä.

Runko
Selän tulee olla vahva ja lihaksikas, ei liian suora muttei notkokaan. Selän tulee tarjota hyvä satulansija. Lavan tulee olla melko loiva, sään hyvin erottuva. Rungon tulee olla syvä, rintakehä leveä. Runko ei saa olla liian avonainen. Lautanen hyvinmuodostunut, melko pitkä, ei liian laskeva tai jyrkkä. Häntä melko ylös kiinnittynyt.

Jalat
Jalkojen tulee olla hyväasentoiset, kuivat, ja ratsuhevoselle sopivat. Jalkojen virheasennot ei toivottuja. Kavioiden tulee olla hyvinmuodostuneet.

Liikkeet
Liikkeet tulee olla suorat, joustavat ja matkaavoittavat. Liikkeiden tulee olla ratsuhevoselle tyypilliset. Ravin tulee olla lennokasta ja kaksitahtista. Passaava ravi luetaan virheeksi. Ravissa diagonaalisten jalkojen tulee liikkua selvässä yhteisessä tahdissa. Käynnin tulee olla matkaavoittavaa. Käynnissä tulee näkyä selvä yliastunta. Käynnissä tulee olla selvästi neljä vaihetta. Laukan tulee olla ilmavaa, ja siinä tulee olla selvästi kolme vaihetta.

Kaviot
Kavioiden tulee olla sopusuhtaiset ja ratsulle tyypilliset, kavioaineksen tulee olla kovaa.

Karvapeite
Karvapeitteen tulee olla lyhyttä ja silkkistä, joskus riippuen hevosen polveutumisesta, saattaa esiintyä kiharakarvaisuutta. Kaikki värit sallitaan.

Luonne
SGSH:n tulee olla luonteeltaan ennen kaikkea yhteistyöhaluinen, kiltti, rauhallinen. Myös temperamentikkaita hevosia esiintyy. SGSH:n tulee olla rohkea ja helposti koulutettava.

Tuleeko kellään mieleen tähän parannuksia / muutoksia?

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:33:10

Rotumääritelmään voisi lisätä kohdan niistä hevosroduista, joiden kuvat sopivat SGSH:lle.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:36:45

"Rotumääritelmään voisi lisätä kohdan niistä hevosroduista, joiden kuvat sopivat SGSH:lle. "

Tuo riippuu niin pitkälti polveutumisesta, että minun mielestäni jokainen saa käyttää omaa järkeä kuvien suhteen.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:38:01

Pää
Riippuen yksilön polveutumisesta pään muoto vaihtelee rajustikin. Yliampuvan kyömy pää ei ole toivottu. Pään tulee olla vartaloon nähden sopusuhtainen. Ilmeen eloisa.

Kaula
Kaulan tulee olla ratsuhevoselle tyypillinen, pitkä, kaareva, lihaksikas. Joutsenkaula ei ole toivottava. Orilla saa olla vahva ylälinja. Kaulan liittymiskohta tulee olla melko ylhäällä. Pään ja atlasnikaman välissä tulee olla runsaasti tilaa.

Runko
Rungon tulee olla tiivis, lihaksikas, sopusuhtainen. Selän tulee olla vahva ja lihaksikas, ei liian suora muttei notkokaan. Selän tulee tarjota hyvä satulansija. Lavan tulee olla melko loiva, sään hyvin erottuva. Rungon tulee olla syvä, rintakehä leveä. Runko ei saa olla liian avonainen. Lautanen hyvinmuodostunut, melko pitkä, ei liian laskeva tai jyrkkä. Häntä melko ylös kiinnittynyt.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:38:50

Minäkin ilmoittaudun heti vapaaehtoiseksi kehitystiimiin ;) Ja edelleen suosittelen sitä rekisteriä toteutettavaksi jo nyt heti alkuvaiheessa ennen kuin rotu "virallisesti julkistetaan".

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 14:40:30

hyena, juuri sen takia, että hevosen tyyppi vaihtelee eikä sillä ole mitään selkeää esikuvaa oikeassa maailmassa, olisi ohjeet kuvista hyvä olla olemassa. Kaikki virtuaaliharrastajat eivät ole hevosasiantuntijoita eivätkä osaa käyttää järkeään tässä asiassa.

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: LuciDa (ei oma) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:41:18

Olen tässä lueskellut ja mietiskellyt. Yhteen kysymykseen tahtoisin saada varmuuden..
Hevoseni suku on; i: angloarab. ii. ox ie. xx
e. til ei. hispano (eii. ox evm eie. PRE evm) ee. a-t
Jos siis astutan puoliverisellä, niin onko varsa silloin SGSH?
Ihan vain tämmöinen tarkistus ;)

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 14:42:52

LuciDa, kyllä, jos sitten tuossa ei ole jotain porsaanreikää jota en nyt tajua. :D

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 14:43:20

LuciDa, kyllä :) sen voi todeta tutkailemalla tuota ylemmän viestin päivitettyä rotumääritelmää. Kaikki suvussa olevat rodut ovat sallittuja, ainoa mikä uupuu on pv, eli siis tuon ja pv:n risteytys olisi SGSH

  Re: Sim Game Sport Horse #2

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   25.1.12 14:43:27

"hyena, juuri sen takia, että hevosen tyyppi vaihtelee eikä sillä ole mitään selkeää esikuvaa oikeassa maailmassa, olisi ohjeet kuvista hyvä olla olemassa. Kaikki virtuaaliharrastajat eivät ole hevosasiantuntijoita eivätkä osaa käyttää järkeään tässä asiassa. "

Mä löysin eilen googlaamalla paljonkin näiden jalostukseen hyväksyttyjen rotujen risteytyksistä kuvia (iahn IRL siis). Kyllä mä voisin väittää, että jos on tarpeeksi älliä leikkiä virtuaalihevosten jalostusohjeiden mukaisesti niin pitäisi olla älliä etsiä sopivat kuvatkin.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.