Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 13:42:40

Jälleen meni niin off topiciksi toisaalla, että laitetaas tänne ihan virallinen kehityskeskustelu päälle. Olen sivunnut blogissani aihetta hieman, mutta silloin tämä kulki työnimellä virtuaalinen puoliverinen. Se ei kuitenkaan ehkä täysin puoliverinen ole, joten hyenan kanssa asiaa pohdittuamme päätimme nimetä sen sim game sport horseksi, ja otetaas saman tien lyhennekin käyttöön, SGSH. :)

Tässä linkki blogiini:
http://immortellepark.blogspot.com/2012/01/virtuaalinen-puoliverinen.html

Alkuperäinen keskustelu käytiin täällä: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1598041&t=1598041
Ja otan sieltä muutaman poiminnon nyt tähän:

Lainaa:


hyena:
Löysin jo sun laatimaa rotumääritelmää ja olisin ehdottomasti kiinnostunut tulemaan jollain tapaa omalta osaltani mukaan kehittämään rotua. Vaikka edes kasvattamisen kanssa, ollaan Miljan kanssa kerätty aika hyvää jalostusmateriaalia nyt talli täyteen ja meidän omia kasvatteja voisi ainakin käyttää tämän rodun jalostuksessa.


Lainaa:


minä:
Melkein hävettää, että tuon raakileen menin jo julkaisemaan -rotuja täytyy syynätä vielä paljon enemmän läpi ja rotumääritelmää ja jalostusohjesääntöä muklata vielä vaikka kuinka paljon. :D Tosi kivaa kuulla, että kiinnostuit projektista . Ajattelin, että mut puukotetaan virtuaalikuoliaaksi kun menen keksimään/kehittelemään yksinäni jotain tuon tapaista. :D

PS. Mä oon tänään miettinyt, että pitäiskö tuo nimetä ennemmin virtuaaliseksi puoliveriseksi vai virtuaaliseksi ratsuhevoseksi? Ja lyhenne VSWB, tai VIWB tai jotakin, joka viittaa virtuaalisuuteen tai virtual sim gameen? Hetken ajattelin niinkin rumaa kuin URLWB, mutta onneksi hylkäsin sen ennen kuin kirjotin mihinkään. :D


Lainaa:


hyena:
Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 24.1.12 12:46:37

Mun makuuni virtuaalinen puoliverinen kuulostaa paremmalta, mutta toisaalta virtuaalinen ratsuhevonenkaan ei olisi huono. Englanniksi taas sporthorse saisi mun ääneni, mutta suomennoksena urheiluhevonen on kovin kömpelö.

Me aletaan tässä Miljan kanssa jo suunnittelemaan omia jalostustavoitteita. Voin laitella sulle viestiä jos keksitään jotain rotuja mitkä olisivat hyvä lisä tähän. Ensimmäisenä tulee mieleen hevoskokoiset ratsuponit, mutta kuinka paljon niitäkään virtuaalimaailmassa on? Ja tässä taas tulisi ongelmaksi ratsuponien polveutuminen. Itse näkisin esim ison pv x w risteytyksen rodun jalostukseen sopivana.

Pitäisikö jopa olla rekisteröinti/hyväksyntä/listaus hevosille jotka ovat kelvollisia tämän rodun jalostukseen? Hevosen omistajan tulisi kertoa syyt miksi kokee hevosensa olevan mainio virtuaalisen rodun jalostukseen, ja jonkinlainen jalostustoimikunta tekee päätöksen? Tällä tavalla tulisi valvottua mm lämminveristen käyttöä. Mielestäni kaikki jenkkihevosetkaan eivät ole suoriltaan sopivia puoliverityyppisen hevosen jalostukseen.

Toisaalta tässä rodussa on hyvä se, että on mahdollista saada kevyempää ja raskaampaa hevostyyppiä.


Alle keskustelua hyväksyttävistä roduista, rodun nimestä, kaikesta kiinnostavasta!

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 13:44:10

Ja ihan ensimmäisenä aloitan itse, rotujärjestö on tulossa, sinne tulee myös jalostukseen hyväksytyt yksilöt listattuna totta kai! Sekä rotuun hyväksytyt yksilöt.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.1.12 13:48:20

virtuaalinen ratsuhevonen kuulostaa virallisemmalta ja oikeammalta kuin virtuaalinen puoliverinen... mutta toisaalta, haetaanko tässä nyt sitten edes sitä realistisuutta, kerta kyseessä on kuvitteellinen rotukin.

idea on kiva ja kannatan! mitä rotuja tähän on tulossa mukaan? mennäänkö oikean maailman pv-jalostuksen malliin vai tuleeko mukaan erikoisempiakin rotuja?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 13:49:43

" tämä kulki työnimellä virtuaalinen puoliverinen. Se ei kuitenkaan ehkä täysin puoliverinen ole, joten hyenan kanssa asiaa pohdittuamme päätimme nimetä sen sim game sport horseksi, ja otetaas saman tien lyhennekin käyttöön, SGSH"

> Rodun nimi on Sim Game Sport Horse.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 13:49:47

Ihanaa, "virtuaalisia rotuja". Itse ainakin hankin pari tällaista kunhan roduista ja muista päästään yhteisymmärrykseen. Ei tule ainakaan kuvien kanssa ongelmia, kun (sukulaisista riippuen) voisi käyttää lähes rajattomasti kaikkia sporttisten lämminveristen kuvia :)

Olisiko kuitenkin järkevää, että rodulle mietittäisiin jotakin linjoja, joissa vahvistettaisiin tiettyjä piirteitä. Hyväksyttyjen rotujen lista on niin laaja, että sporttihevoset voisivat näyttää miltä tahansa, jos taas olisi linjoja, joissa suosittaisiin aina tiettyjä rotuja, niin ominaispiirteet alkaisivat vahvistumaan?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 13:51:42

c, lähes kaikki lämminveriset ratsuhevoset on hyväksytty jalostukseen pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Listalla on myös kiikun kaakun -rotuja paljon, sillä en tunne läheskään kaikkia rotuja tarpeeksi hyvin. Tavoitteena on urheilullinen ratsuhevonen, ratsastuksen lajiin kuin lajiin. Lähes mikä tahansa risteytys sallitaan, kunhan taustalta löytyy ripaus puoliveristä.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 13:51:57

Uskoisin, että näitä "linjoja" tulee syntymään pitkäjänteisellä kasvatustyöllä. Itse mm. kehittelen jo tällä hetkellä pariksi vuodeksi eteenpäin tähän rotuun liittyvää kasvatustoimintaa ja suunnittelen millaisia hevosia haluan kasvattaa. Jokaisella kasvattajalla on mahdollista luoda ne omat tyyppinsä tähän rotuun.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 13:54:15

Hirnaus, mulla kävi myös mielessä nk. "raskaampi tyyppi", joka muistuttaisi rakenteeltaan paljon esim. irlanninhunteria, ja kevyempi tyyppi. Itse en kuitenkaan lähtisi kylmäverisiä risteyttämään suoraan, mutta kuten tuolla blogissa mainitsin, voi torihannover x täysiverinen esimerkiksi olla SGSH. :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.12 13:58:36

Meinataanko näille siis ns. omaa kantakirjaa johon otetaan mukaan jalostukseen kelpaavat yksilöt vai kuinka? Kuinkas kuvat näyttelykehiin? Melkoista kirjoa esiintyy varmasti jos ei rotutyyppiä ole määritetty tarkasti ja tällöin tuomarointi yhtä kirjavaa ja "epäreilua" riippuen paljon tuomarin omasta mausta.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 13:59:34

Mun mielestä tämän rodun kanssa voisi vihdoin toteuttaa oikeanlaista kantakirjaa. Kantakirjaan hyväksyttäisiin hevosia ja ne tarkemmat arvostelutilaisuudet olisivat sitten erikseen :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:05:16

-, eihän se noin ole mennyt rbsh:nkaan kanssa, vaikka esim. RBSH-tyyppejä on nykyisin erilaisia (epävirallisesti. Lue: laukka-rbsh, ratsu jne).

Hirnaus, ihan varteenotettava ajatus. :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:05:47

Tuomarointi ei ole ikinä epäreilua! Lähes jokaisessa rodussa on erilaisia tyyppejä ja tuomareilla omat makunsa. Lähes missään rodussa ei ole yhtä täydellistä tyyppiä joka olisi ainoa oikea.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.12 14:06:35

Meinataanko näille siis ns. omaa kantakirjaa johon otetaan mukaan jalostukseen kelpaavat yksilöt vai kuinka?

= hevosia siis joista lähdetään rakentamaan linjoja eteenpäin ja näiden jälkeläiset olisivat SGSH:a sekä kantakirjauskelpoisia suoraan. Ja sitten tietenkin tuosta eteenpäin kantakirjaan päästäkseen pitäisi ainakin hevosen toisen vanhemman olla SGSH:n kantakirjaan hyväksytty, että varsa on SGSH. Kun hevonen voisi hyvin olla holstein joka on hyväksytty myös SGSH-jalostukseen.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: e. 
Päivämäärä:   24.1.12 14:08:25

Uu, tää on aina mielenkiintoista :) Varsinkin jos tuo kantakirjasysteemi toimisi hyvin. Tykkään tiukoista jalostusohjesäännöistä :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:08:29

Tässä mietiskeltiin kylmäveristen kanssa, ja yleisesti ottaen mä en ottais kylmäverirotuja jalostusohjelmaan enkä kylmäveriristeytyksiä hyväksyisi rotuun, mutta kylmäveriristeytykset olisi hyväksyttyjä (perustellusti) jalostuksessa joko suorituskyvyn tai näytön perusteella.

Kaikki kylmäveriset alkuperäisrodut rajataan automaattisesti pois jalostusohjelmasta.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:17:11

Mikäli kantakirjalla tarkoitetaan tässä tapauksessa lähinnä "rekisteri"tyyppistä hevoslistausta niin kyllä, tällainen on suunnitelmissa. Varsinaista palkitsemista en näe tarpeellisena.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:18:50

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 24.1.12 14:06:35

Meinataanko näille siis ns. omaa kantakirjaa johon otetaan mukaan jalostukseen kelpaavat yksilöt vai kuinka?

= hevosia siis joista lähdetään rakentamaan linjoja eteenpäin ja näiden jälkeläiset olisivat SGSH:a sekä kantakirjauskelpoisia suoraan. Ja sitten tietenkin tuosta eteenpäin kantakirjaan päästäkseen pitäisi ainakin hevosen toisen vanhemman olla SGSH:n kantakirjaan hyväksytty, että varsa on SGSH. Kun hevonen voisi hyvin olla holstein joka on hyväksytty myös SGSH-jalostukseen."

Pääpiirteittäin näin, mutta toisaalta, en itse alkaisi näistä puhtaista kantaroduista rajailemaan jalostukseen kelpaavia ja kelpaamattomia. Lisäksi harrastajilla olisi mahdollisuus nk. "vahinkovarsat" saada rotuun ilman, että kumpikaan vanhemmista olisi kantakirjattu, sillä näitä risteytyksiä löytyy jo valmiiksi virtuaalimaailmasta, että tietämättä on jalostettu puoliveristä, joka osoittautuukin tarkemmalla syynillä tilastoksi. Näille tapauksille haluaisin oman kantakirjan, jotta nämä pitkäsukuisetkaan hevoset ei olisi jalostuksessa arvottomia.

Kuten huomaat, uudet ideat on tervetulleita. Vaikea se yksin on ajatella joka kantilta, ja on kivaa saada ajattelemisen aihetta. :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:18:59

Perjaatteessa tiukoista jalostusohjesäännöistä taitaa olla turha puhua kun niin monta rotua on kuitenkin hyväksyttyjen listalla. En esim itse näe syytä miksi yhtäkään täysiveristä tai puoliveristä suljettaisiin pois tämän rodun jalostuksesta. Eri asia sitten taas teket ja muut ei niin viralliset ratsuhevosrodut.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 14:19:49

hyena, juuri sellaista rekisterimäistä tarkoitin. Ja sitten vain rekisteröityjen hevosten jälkeläiset laskettaisiin oikeaksi SGSH:ksi.

Itseäni houkuttais noi kirjavat pinto-linjaiset sporttihepat. Kuvia ei varmaan löydy, mutta niitä voisi sitten piirrellä :D Ei että, olen jo pitkään miettinyt, että jos joskus haluaisin alkaa oikeesti panostaan kasvatukseen, niin minkälainen hevonen se olisi. Tämä olisi aivan huippu rotu minulle, en tykkää nyhvätä vain "yhden" rodun parissa!

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:20:15

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 24.1.12 14:18:59

Perjaatteessa tiukoista jalostusohjesäännöistä taitaa olla turha puhua kun niin monta rotua on kuitenkin hyväksyttyjen listalla. En esim itse näe syytä miksi yhtäkään täysiveristä tai puoliveristä suljettaisiin pois tämän rodun jalostuksesta."
No sie sen sanoit, mitä mä yritin. :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:22:52

Mielestäni tämän rodun yhteydessä voi käyttää koirista tuttua "rotuun otto" termiä. Eli reilusti syntymänkin jälkeen tilastohevosia voitaisiin hyväksyä SGSH kelpoisiksi.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.1.12 14:27:46

Eli tämä on siis "tilastohevonen" jolle on vaan keksitty oma nimi?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:29:37

?, Tämä on virtuaalinen hevosrotu jolle on kehitetty oma rotumääritelmä. Verrattavissa RBSH rodun kanssa.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 14:32:59

Niin joo toisaalta on hyvä, että jo olemassa olevat voidaan muuttaa SGSH-rotuiseksi :D

Mun mielestä tuon normaalin kantakirja-rekisterin lisäksi myös arvostelutilaisuudet olisivat hyviä. Ne voisivat kuitenkin olla hieman laatuarvostelutyyppisiä, joissa arvostellaan sopiiko hevonen rakenteensa, liikkeitensä(?) ja luonteensa puolesta jalostukseen. Tai sitten vastaavasti arvostelutilaisuudessa arvosteltaisiin yo. asioita ja hevosen periyttämiä jälkeläisiä ns. jalostusarvostelu sekin olisi, mutta vasta sitten kun hevonen on jo saanut jälkeläisiä.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:33:50

Hitsi tää keskustelu pääsi näin hyvin vauhtiin, mulla pitäs lähtee kolaamaan pihaa ja apteekkiin.

Tässä tiivistettynä vähän ajatuksiani rodun jalostuksesta ja rotuunotosta:

Tapa 1. Shire x xx -risteytys hakee kelpoisuutta jalostukseen, jotta sen jälkeläiset saadaan rotuun.
Tapa 2. EVM-sukuinen hevonen, jonka isä on trakehner ja emä shire x xx, osallistuu rotuunottokatselmukseen. Sivuilla on kunnon sukuselvitys, (sekä muuta, mitä?) jonka perusteella hevonen pääsee rotuun.
Tapa 3. Varsan vanhemmat ovat hyväksyttyjä rodun jalostukseen tai jo rodussa, jolloin varsa pääsee automaattisesti rotuun.
Tapa 4. Tilasto osallistuu rotuunottokatselmukseen. Tilastolla on sivuillaan sukuselvitys (joka kattaa niin kauas, että käy ilmi, ettei hevonen ole esim. puhdas puoliverinen) (sekä jotain muuta, mitä)?

Eli nyt pitäisi miettiä, vaaditaanko hevoselta rotuunottokatselmuksessa muuta kuin tarpeeksi kattava sukuselvitys?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:34:37

"Ne voisivat kuitenkin olla hieman laatuarvostelutyyppisiä, joissa arvostellaan sopiiko hevonen rakenteensa, liikkeitensä(?) ja luonteensa puolesta jalostukseen"
Näitä asioita katsotaan juuri niiltä hevosilta jotka haluavat SGSH kantakirjan alle.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.1.12 14:35:13

?, tilastohevonen on hevonen jota ei voida rekisteröidä minkään rotuiseksi. Miksi tämä siis olisi tilastohevonen?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.1.12 14:37:46

Onko siis niin, että mitään risteytystä ei voi itse ominpäin mennä merkitsemään SGSH:ksi, vaan risteytys on ensin hyväksytettävä? Vai onko niin, että tietynlaiset risteytykset voi suoraan merkitä SGSH:ksi?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:40:05

Ei ei, tää ei olis pelkkä tilasto, vaikka risteytys olisikin. Tavoitteena on kuitenkin jalostaa tätä rotua, eikä vaan summassa heitellä eri roduista elukoita sinne. Pääasia olisi aina, että taustalta löytyisi puoliveristä SEKÄ jotakin hyväksytyistä roduista. Eli monen rodun risteytys ei automaattisesti ole SGSH. Eikä kaikki tilastot, vaikka ne täyttäisivät polveutumisvaatimukset, pääse rotuun.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:41:06

c, Rodun jalostukseen hyväksyttyjen rotujen risteytys on suoraan kelvollinen SGSHksi, kun taas esim kylmäverinen x pv joutuu hyväksytettäviksi.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:44:37

c, mä en haluais rajata kenenkään mahdollisuutta saada omaa hevostaan SGSH:ksi, mutta toki haluaisin, että rotua jalostettaisiin alusta asti siihen suuntaan, kuin alkuperäinen ajatus oli. Eli periaatteessa minun mielipiteeni on, että tietynlaiset risteytykset voi suoraan merkitä SGSH:ksi, mutta toisaalta, haluaisin hieman valvoakin rotua. Eli pitäisikö tehdä mieluummin niin, että tapa 2 ja 4 haudattaisiin, mutta silti näitä katselmuksia järjestettäisiin ja sitä kautta SGSH:lle voi saada vaikka jonkun luokkapalkinnon? Ja palkinnon saisi ihan sillä, että hevonen vain osallistuisi katselmukseen ja sen sivuilta sukuselvitys löytyisi? Tämä tapa ei rajoittaisi niin paljon eikä tarvitsisi koko aikaa olla naimisissa rotuyhdistyksen kanssa.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.1.12 14:46:25

Okei. Kuinka tiukkoja noiden rotuunottamisten suhteen sitten tullaan olemaan? Ja millä periaatteella tietty shire+xx-risteytys pääsee rotuun, mutta toinen shire+xx ei? Pitääkö hevosen olla jollain tavalla erinomainen, että sen kohdalla voidaan tehdä tällainen rotuunotto-poikkeus, vai pääseekö periaatteessa minkätahansalainen hevonen rotuun?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:48:13

Mielestäni suoraan juuri shire x xx risteytystä ei tulisi hyväksyä rotuun, mutta sen jälkeläiset voitaisiin hyväksyä kunhan se toinen vanhempi olisi rodun jalostukseen hyväksytyn rotuinen.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:48:47

Eli uusia ajatuksia:

Tapa 1. Varsa / hevonen polveutuu SGSH:n jalostukseen hyväksyttävistä roduista, ja näin ollen sen saa merkitä rodultaan SGSH:ksi ja rekisteröidä SGSH:ksi. Sukuselvitys sivuilla on oltava, suvulliselta ja suvuttomalta.

Tapa 2. Puoliverisen ja kylmäverisen (näitä saisi käyttää rajoittamattomasti rodun jalostukseen) (tai täysiverisen, näitä saisi käyttää vain puoliverisille?) risteytys hyväksytään katselmuksen kautta rodun jalostukseen, ei kuitenkaan itse rotuun.

Rodun hevosille myönnettäisiin luokkapalkinto 1 jos se osllistuu rotukatselmukseen. Muut ovat luokan 2 hevosia, mutta niiden jälkeläiset voisivat olla suoriltaan luokan 1 hevosia?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:49:37

Äh, hyena. Mä jätän kirjottamispuolen sulle nyt ja lähen kolaamaan. :D Sanoit juuri helposti sen, mitä mä yritin sanoa vaikeasti.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   24.1.12 14:50:28

"Sukuselvitys sivuilla on oltava, suvulliselta ja suvuttomalta."

Riittääkö sukuselvitykseksi se, että rodut on merkitty suoraan sukutauluun (nimim itse en perusta sanallisista sukuselvityksistä)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:54:09

c, riittää. Ei tarvitse kertoa, kuinka kovaa ja korkealta joku kantaisä on hypännyt esteitä. :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 14:55:50

Ja musta tuntuu, että mä selitän aina vaikeasti! Kerrankin näin päin :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 14:59:59

No ku ajatus lentää näytölle ennen ku ehtii ajatella mitä kirjottaa. xD

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 16:17:44

Ensimmäiselle sivulle

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 16:39:06

En nyt tiedä, ovatko ideani enää rotujärjestön toiminnan mukaisia, mutta olisi todella kiva saada kasvattajia/hevosen omistajia myös mukaan järjestämään ja osallistumaan jonkunlaiseen toimintaan. Varsakatselmukset ja muut "epävirallisemmatkin" tapahtumat varmasti keräisivät suuremmankin joukon porukkaa rodun pariin. Muiden rotujen kanssa ei ole sellaista yhteisöllisyyttä ja se ainakin omalla kohdalla vähän ajaa intoa alas kehittyä kasvattamisessa.

Kasvattajapäivät, varsakatselmukset, nuorten hevosten kilpailut/kilpailusarja, laatuarvostelut ja kaikki tuollainen oman hevosen tai vaikkapa kasvatustyön julki tuonti motivoi ainakin itseäni.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 16:40:15

Mielestäni noita voitaisiin ideoida vasta kun rodun jalostusohjeet ja säännöt ovat selvillä ;)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 16:44:14

Juu, sitä juuri tässä ajattelinkin. Että menen jo asian edelle ja ehkä jopa hieman ohi aiheen :D

Ajattelin tässä myöskin, että pitäisikö vähän kuitenkin vielä vaikeuttaa jalostusta - kun tuolla rotulistalla tosiaan on ihan kaikenmoista ja sieltä kun sopivan "väärin" rotuja valitsee niin ei kyllä tulos olle lähelläkään sporttista hevosta. Ns. puoliveri- tai täysiveriprosentti hevosille? Kun en oikein usko että lipizza x friisiläinen olisi kovin rotumääritelmän mukainen, toki sitten sen jos sen miksaisi johonkin pv-taustaiseen hevoseen niin alettaisiin jo sporttisempaan suuntaan mennä, mutta nuo kylmäverityyppiset lämminveriset keskenään ei mielestäni tuo haluttua sportti-tyyppiä.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 16:47:23

Mä käsitin, että noita erikoisempia rotuja miksatessa toisen vanhemman olisi suositeltavaa olla puoliverinen, mutta sitä ei kylläkään ole merkattu mihkään ylös. Josko aavistus tuon tästä bongaisi?

Mun mielipide on se, että tosiaan toisen vanhemmista tulisi olla puoliverinen.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   24.1.12 16:49:29

En kyllä kannata mitään prosentteja... menee liian vaikeaksi.

kiva idea!

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Kara 
Päivämäärä:   24.1.12 16:50:54

Pääsisinkö mukaan hevosten jalostukseen omilla hevosillani?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 16:51:29

Kara, Mikäli hevosesi ovat "oikeista" roduista niin ei kukaan sinua estä :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Kara 
Päivämäärä:   24.1.12 16:55:25

Hyvä kelpaavatko ratsuponit jotka ovat juuri ja juuri hevoskokoisia ja suvusta löytyy hevosrotuja?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 16:57:00

Kara, En osaa vastata tuohon, ponirotujen hyväksymisestä ei ole vielä ollut sen kummemmin puhetta.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   24.1.12 16:58:06

Minun mielestä pitäisi nimenomaan olla joku tietty prosenttimäärä, jonka verran hevosessa on oltava puoliveristä(/täysiveristä?). Se ainakin "helpottaisi" jalostustyötä esimerkiksi friisiläisten kanssa, siis jos ei tarvitsisi aina olla vaikkapa 100% puoliverisen toinen vanhemmista, vaan puoliveristä saisi olla vaikka molempien vanhempien takana.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Kara 
Päivämäärä:   24.1.12 16:58:12

Voisitiko tulls tämän paikan chattiin : http://pinehillcavallos.suntuubi.com/fi/Vintti/Kerhohuone/

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 17:00:24

Mä lasken SGSH'n puoliveriseksi, joten en osannut ajatella prosentteja tarpeellisiksi :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Kara 
Päivämäärä:   24.1.12 17:04:18

Tuo prosentti juttu on mielestäni hiukan vaikea

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   24.1.12 17:09:45

Kara, ei se nyt niin vaikeaa ole kun on veriprosenttilaskuri ja kaikkea :)

Yleisesti ottaen tykkään kovasti teidän suunnitelmista :) Ties vaikka itsekin kantaisi jossain määrin kortensa kekoon uuden rodun parhaaksi.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   24.1.12 17:15:42

Minä en kyllä haluaisi mitään veriprosentteja mukaan sen takia, että homma menee muuten helposti hifistelyksi ja vaikeaksi, olkoonkin veriprosenttilaskurit olemassa tai ei. (Laskurien tarve kertoo minun mielestäni siitä, että homma on turhan vaikeaa.)

Kannattaisin juuri sitä, että tiettyjä rotuja saisi käyttää jalostukseen ihan vapaasti, ja ei-hyväksyttyjen-roturisteytysten kohdalla vähintään toisen vanhemmista olisi oltava "hyväksytty" rotu tai SGSH. Jos tuon hyenan ehdotuksen ymmärsin nyt siis oikein. Tällä tavalla ei tarvitsisi laskea mitään prosentteja.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 17:32:51

En ymmärrä tota ei-hyväksyttyjen rotujen käyttöä ollenkaan. Eihän tässä sitten ole ollenkaan ei-hyväksyttyjä jos sellaisen saa aina sotkea jonkun SGSH:n kanssa ja tulos on SGSH :D?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.12 17:34:22

onko nimellä järkevää syytä olla englanniksi? c'n mainitsema virtuaalinen ratsuhevonen kuulostaa paremmalta

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   24.1.12 18:19:44

., kyllähän FWB:kin on englanniksi :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.12 18:46:21

FWB sentään kuulostaa järkevältä

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 18:55:59

No minä olen sitä mieltä, että se voi olla englanniksi ja suomeksi. :D Mulle kumpikin tapana kuulostaa yhtä hyvältä, ja mun puolesta jos suomalainen puoliverinen on FWB, voi virtuaalinen ratsuhevonen olla SGSH.

"Lähettäjä: hyena
Päivämäärä: 24.1.12 16:47:23

Mä käsitin, että noita erikoisempia rotuja miksatessa toisen vanhemman olisi suositeltavaa olla puoliverinen, mutta sitä ei kylläkään ole merkattu mihkään ylös. Josko aavistus tuon tästä bongaisi?

Mun mielipide on se, että tosiaan toisen vanhemmista tulisi olla puoliverinen."

Siis tuota. Mä en ole ajatellut mitään veriprosentteja vielä, mutta itse miellän tämän puoliveriroduksi, jonka jalostuksessa olisi suotavaa olla mukana jotakin eurooppalaista puoliveristä SEKÄ näitä muita rotuja. Tarkoitus ei siis ole miksata summassa eri rotuja keskenään, vaan puoliveriseen sotkettaisiin jotain muuta rotua. Enkä itse lähtisi ainakaan sille kannalle, että puoliveristä tulisi olla jokin tietty määrä, sillä puoliveristenkin jalostuksessa käytetään muita rotuja. Esimerkiksi minun tämän rodun jalostuksen ehdottomasti haluamani RBSH (en kannata tietenkään harvinaisten rotujen miksausta tietoisesti muihin rotuihin sinällään, mutta RBSH:ta voisi tahtoessaan käyttää jalostukseen, se kun on nykyisin jo samanarvoinen puoliverinen harrastajien silmissä kuin mikä tahansa muukin).

Ja ajatellaan asiaa toisin päin; jos joku ostaa vaikka foxtrotterin ja hänelle selviää myöhemmin, että se ei olekaan puhdasrotuinen vaan puoliverimix, voi hän sen saada virtuaaliseksi ratsuhevoseksi. Okei, kaukaa haettu, sillä näillä roduilla ei varmasti ole niin pitkiä sukuja vielä, kuin puoliverisillä.

Seuraavaksi täytyisi varmaan listata erilleen jalostuksessa käytettävät puoliveriset sekä muut ratsuhevoset.

Jos joku rotuprosentti ehdottomasti halutaan, kannatan, että se on mahdollisimman pieni. Vaikka 12,5%. Eli kolmannessa polvessa olisi "puhdasta" puoliveristä.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   24.1.12 18:57:23

piste, jos mieleen tulee parempia nimiehdotuksia, otamme niitä oikein mielellämme vastaan makusteltaviksi. :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 20:49:40

Tuo sim game sport_horse on järkevin, rotua kuvaa parhaiten tuo sporthorse, urheilullista käyttöhevostahan tässä ollaan kehittelemässä. Ratsuhevoset yms. kuulostaa omaan suuhun vähän vanhanaikaisilta ja urheiluhevonen taas objektilta (?) Ulkomaalainen nimi menisi ainakin omassa käytössä ihan kätevästi :)

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Tuire 
Päivämäärä:   24.1.12 20:58:54

Minuakin rupesi kovasti kiinnostamaan tällainen "risteytysrotu", saas nähdä josko tästä tulisi minulle se uusi rotu joskus!

---

Sen verran kuitenkin sanon näin nopiaan, että jos tulee joku pakollinen veriprosentti puoliveristen suhteen, niin tuleehan jonnekin sitten tarkka lista, mitkä kaikki puokit näihin lasketaan? Varsinkin jos siihen kuuluu myös jotkut erikoisemmat rodut.

Tämä lähinnä siksi, kun tuota blogin rotulistaa tutkailin, oli siellä paljon varsin oudon kuuloisia rotuja. Eli jos jotkut näistä sattuvat olemaan sitä puoliveriverta, niin olisi hyvä päästä jostain katsomaan, että asia on näin (:

---

Mie taasen en oikein tykkää tuosta sim game sport horse/sporthorsesta, koska se vain on niin hölmön näköinen, varsinkin sen lyhenne. Lisäksi minusta tuo virtuaalinen ratsuhevonen ei ole lainkaan huono nimitys ja sen lyhenne (VRH) olisi tosi kiva.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 22:32:09

Toinen, löyhempi vaihtoehto pakolluselle puoliveriprosentille olisi vain ehto, että hevosen suvusta tulee löytyä yksi puoliverinen. Silloin jokainen voisi oman harkinnan mukaan kasvatella ilman "vaikeita" prosentteja. Toiset hevoset olis vaan toisia sporttisempian :D

Ja mietin myös, että onko pv pakollinen jos kyseessä on xx tai ox risteytettynä johonkin raskaampaan rotuun, silloin tulos voisi olla kovinkin pv:mäinen? Mutta taas xx ja siro pv risteytys menis mun makuun liian kuumaks ja täysverityyppiseks.

Toisaalta, rekisteri voisi toimia aika avoimestikin. Kaikki tietyltä rotulistalta sukulaisensa omaavat pääsisivät rekisteriin ja jokainen kasvattaja voisi sitten itse tehdä päätökaen minkälaisia hevosia käyttää. Ja jos tarkemmin ajatellaan niin nyt kun rotua vasta "luodaan", voisi myös jalostusmateriaali olla vähän vaihtelevampaa, sitten kun puhutaan kolme ja neljäpolvisista niin erilaisen polveutumisen omaavat hevoset olisivat valttikortti. Parin-kolmen sukupolven jälkeen tuskin joitain tietyn rodun piirteitä enää esivanhemmilta periytyy jos on osattu oikeassa suhteessa käyttää pv:tä. Barokkirotupohjaset ja sporttipohjasemmat hevoset alkaisivat olla jo aika lähellä toisiaan, eikä suuria eroja olisi = niitä voisi surutta sotkea keskenään :)

Tän rodun kanssa on jo mielenkiintosta puuhailla näin suunnitteluvaiheessa, en malta odottaa että saan ensimmäisen itsekasvatetun omaan talliin :)!
Teksti on tälleen pienessä kuumeessa kännykällä kirjoittaessa sekavaa. Pahoitteluni.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: hyena 
Päivämäärä:   24.1.12 22:36:21

"hevosen suvusta tulee löytyä yksi puoliverinen"

Kröhöm... Tänhän voi käsittää niin että se pv saa olla vaikka vasta 8 polvessa.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   24.1.12 22:43:24

hyena, siinä se mun idean ongelma onkin. Mutta toisaalta kuka halyaisi rotumääritelmästä poikkeavan hevosen ja jalostaisi tuollaisen otuksen? Ja ongelma esiintyy myös silloin, kun aletaan SGSH hevosia risteyttään keskenään, jos hevosella on kolme polvea "puhtaita" SGSH niin ne puoliveriset voi jäädä aika kauas :D toki tässä vaiheessa hevonen varmaan jo tunnustetaan SGSHksi sen perusteella että sen vanhemmatkin ovat niitä jne :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   24.1.12 22:58:26

En ole vielä ehtinyt blogiin kommentoida, joten laitetaan sitten tänne. Loistava idea kaikenkaikkiaan, kiva että jotkut muutkin innostuvat tällaisista risteytysroduista. Idea siis olisi että eurooppalaisia puoliverisiä risteytettäisiin muihin lämminverisiin ratsurotuihin? Pitäisikö ne eurooppalaiset puoliveriset luetella omana listanaan, koska esim. blogissa mainittu AWB ei ole eurooppalainen puoliverirotu käytännössä.

Tässä olisi minun kommentteja joistain roduista:

Abstang - vasta kehittymässä oleva tyyppi, usein aika pienikokoinen enkä oikein näe että tällä olisi hirveästi annettavaa urheiluhevosjalostukselle

Hirzai - mitä tästä tiedetään? No ei oikein mitään. Virtuaalimaailmassa olematon, joten ei merkitystä.

Persianarabi - vähän sama juttu kuin hirzailla, mutta rakenteensa puolesta voitaisiin hyväksyä

Persiantasankohevonen - no, miksei. Ainoa mitä tiedetään on että on arabintyyppinen.

KuZnetskinhevonen - aika pitkälle kylmäverityyppinen ja karkeatekoinen, joten ei ratsuhevosen jalostukseen

Alter Real - tämän ja muiden barokkirotujen käyttö sotii tuota "ei kyömy pää"-kohtaa vastaan. Näiltä tulee sitä väistämättä. (BTW, miksei saisi olla lievästi kyömy pää, jos se muuten ei ole liian iso, raskas ja epäjalo?)

Bahr-El-Ghazal - tästä ei tiedetä juuri mitään

Bakhtiari - persiantasankohevosen muunnos, ei oma rotunsa

Baluchinhevonen - tästäkään ei ole ihan liikaa tietoa tarjolla. Periaatteessa kyllä ratsutyyppinen, mutta todennäköisesti ei kuitenkaan kovin kummoinen sellainen.

Basseri - ks Bakhtiari

Brumby - usein ponikokoinen, rakenne mitä sattuu, ei ratsu

Darashouri - tästäkään ei ole turhan paljon tietoa tarjolla.

Djerma - eikä tästä, ei välttämättä ratsutyyppinen.

Hackney - ei ratsu alkuunkaan, tulisiko SGSH:hon valjakko-osastokin?

Jaf - ei tarpeeksi tietoa

Kabardinhevonen - saattaa periyttää passikäyntiä (koskee myös anglo-kabardia)

Kaimanawanhevonen - ks brumby

Kladrubinhevonen - ks alter real

Kurdinhevonen - ei liikaa tietoa tarjolla

Kushum - ei mikään erityisen ratsutyyppinen, eri tyyppejä rodun sisällä, osaa käytetään osin myös työhevosena

Lipizzanhevonen - ks alter real

Lusitano - ks alter real

Moyle - koko lailla sama juttu kuin mustangi

Pahlavan - ei tarpeeksi tietoa
Paso Fino - askellajirotu
Perunpaso - askellajirotu

(Pinto) - mahdollisesti hyväksyttävä, jos suvusta ei löydy poneja tai kylmäverisiä?

Sanhe - ei liian paljon tästäkään ole tietoa, jossain määrin tyyppivaihtelua

Sanjabi - sama juttu kuin noilla muillakin persialaisilla

Sistani - ei oma rotunsa vaan kurdinhevosen tyyppi

Spanish-Norman - kylmäveriristeytys, kts. alter real

Sudan Country-Bred - ei mikään ratsu

Tawleed - liian vähän tietoa tarjolla

Tsenaran - sama kuin muut persialaiset

Mustangi (ei ponikokoisia) - mustangit eivät ole mitenkään ratsuksi jalostettuja ja tyypit vaihtelevat paljon.
Kiger Mustang (ei ponikokoisia)
Spanish Mustang (ei ponikokoisia)

Shagya (ei ponikokoisia) - ei ole ponikokoisia

Palomino (ei ponikokoisia) - syytä rajoittaa siten ettei suvusta saa löytyä poneja tai kylmäverisiä?

Pura Raza Espanola (andalusianhevonen) - kts. alter real

Miten noita rajoitettuja rotuja oli ajateltu käytettävän? Siellähän on useita askellajirotujakin?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.12 23:15:18

SGSH on hyvä. Ei mitään VRH:ta, menee sekaisin kaiken maailman VRL:ien, RHL:ien, VRTL:ien jne. kanssa...

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 09:03:10

Ja itse tykkään lyhentää venäjänratsuhevosen VRH. SGSH on mielestäni ihan kiva lyhenne, juuri sen takia että se poikkeaa selkeästi muista.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 09:05:31

VRH tarkoittaa venäjänratsuhevosta.

Virginia, mie taas haluaisin juuri nuo barokkirodut mukaan jalostukseen, joten täytynee ainakin tuota pää -osiota muuttaa, niin, että lievästi kyömy pää sallitaan.
Kiitos paljon tuosta rotulistastasi, tuli todellakin tarpeeseen. Mulla ei todellakaan ole tietoutta kaikista noista roduista tarpeeksi, siksi siellä lukeekin, että toistaiseksi. ;)

Itse en lähtenyt rajaamaan niitä rotuja pois jalostuksesta, joita ei virtuaalimaailmassa ole, sen takia, että jos tämä rotu vähän innostaisi harrastajia kasvattamaan myös niitä rotuja, joita ei virtuaalimaailmassa vielä ole. Sama on hieman noiden askellajihevostenkin kanssa, itse vain tykkään paljon esim. saddlebredin rakenteesta (ei siitä ylilyövästä ja keinotekoisesta), ja se olisi muotojensa puolesta hyvä lisä rakennepuoleen (ai miten niin tykkään siroista hevosista?). Tietysti askellajihevosten kanssa täytyisi soveltaa aika paljon, ja tämä rotulista ei tietenkään ole vielä lopullinen. Voisin sanoa, että ainakin sun mainitsemat rodut sieltä lähtee, luotan sen verran paljon sun rotutietouteen.

Mie en haluaisi kaikkia noita rajoitettuja rotuja jättää kokonaan jalostuksen ulkopuolelle, enkä myöskään kaikkia askellajirotuja. Pitäisikö sitten tehdä niin, että rajoitetut siirrettäisiin kastiin "rajoitettu rotu x hyväksytty rotu = hyväksytään jalostukseen"? Olisiko siinä yhtään mitään järkeä?

Tämän rodun käyttötarkoitus on olla kevyt lämminverinen ratsuhevonen, joka käy kaikkiin ratsastuksen lajeihin, miksei myös valjakkoajoon. Siksi ottaisin hackneyn myös mukaan.

Luulin, että tuosta lämminveriravurista listalla tulisi enemmän suukopua, kuin esim. askellajiroduista tai rodun nimestä. :D Otin sen mukaan siksi, että virtuaalimaailmassa on joitain lämminveriravuriratsuja joskus ollut. Itselläni oli lämminverinen ratsuna aikoinaan (i. Super Bowl, ei. Speedy Crown), jolla kilpailinkin ja joka oli ratsuna parempi kuin yksikään muu pitkiin aikoihin ratsastamani hevonen (sillä oli kympin liikkeet). Sen koulutus oli hankalaa, mutta kyllä sen kanssa pieniä seuraluokkia kilpaili ja jos se ei olisi hajonnut viimeisenä vuotenaan, olisimme jatkaneet aluetasolle kun se viimein oppi laukkaamaankin. :D Nyt meni ot'ksi pahasti. Yritän vain perustella. :P

  -

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 09:14:40

Paitsi että SGSH tarkoittanee myös jotakin geeniä. :P Toivottavasti ei mitään kauhean noloa.

Niin se piti vielä sanomani, että ehkä eurooppalainen puoliverinen on väärä sanavalinta, sillä tarkoitan nimenomaan puoliveristä, en vain eurooppalaista. Esim. RBSH:n tahdon ehdottomasti jalostukseen mukaan (koska se voisi tuoda RBSH:lle lisää näkyvyyttä, toisaalta pelkään puhtaiden RBSH:den katoavan), sekä tietysti AWB:n.

Kuten jo aiemmin sanoin, pitää tuo puoliverislista, mihin rotu perustuu, tehdä omaksi listakseen ja tämä muut rodut -lista omakseen.

Ja muistutan vielä; SGSH ei tule olemaan vain risteytys, eli esim. pv + pv -risteytys ei ole SGSH vaan pv, arabi + xx -risteytys ei ole SGSH vaan anglo, ja hyväksytyistä roduista vain pv + joku muu ratsurotu voi olla SGSH.

Jalostukseen ei missään vaiheessa tulla hyväksymään alkuperäisrotuja eikä poneja eikä mitään risteytystä, josta näitä löytyy. Esim. suomenhevosella ei olisi mitään annettavaa rodulle jo pelkästään usein ratsulle melko huonon rakenteensa takia, sama pätee eestinhevosiin, islanninhevosiin, pohjoisruotsinhevosiin etc. Ja pidetään ne ratsuponit ratsuponijalostuksessa, jos ei joku sitten perustele todella vahvasti minulle, miksi ratsuponi täytyisi hyväksyä ja tuo listaa nenäni eteen, mitä rotuja sieltä ratsuponin taustalta löytyy.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 09:26:20

Mutta siis haluan vielä aavistukselta tietoa noista ei-hyväksytyistä roduista (ponit, kylmäveriset, pienhevoset). Ei kai niitä ole nyt mitään älyä alkaa SGSHseen sekoittamaan tuolla (shire x pv) x pv = SGSH tyylillä. Lopulta jalostukseen sitten kävisivät kaikki rodut enkä minä enää näkisi ideaa koko rodulle? Joten mielestäni pitäisi tehdä siis sallittujen rotujen lista, pv-lista ja rajoitettujen rotujen lista. Rotuja joita ei listoilta löydy ei saa käyttää minkäänlaisessa tapauksessa rodun jalostukseen.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 09:30:34

Niin no minä olen vasta tulossa tuohon rajoitettujen rotujen listaan :)

Altainhevonen - ponikokoinen, rakenteeltaan ei kovin kummoinen, ei ratsutyyppinen

American Bashkir Curly & North American Curly Horse: vain ratsutyyppiset, hevoskokoiset yksilöt hyväksytään - näiden rajoitusten kanssa ok

Amerikanratsuhevonen (Saddlebred): perusteluna monipuolisuus sekä hyvä rakenne; mieluiten jalostuksessa käytettäisiin kolmekäyntihevosia (ei ponikokoisia) - saddlebred ei ole ongelma, koska rack ja slow gait ovat lopulta opetettuja askellajeja, vaikka jonkinlaista taipumusta hevosilta niihin löytyykin. Ei kaikilta, mutta osalta. Ponikokoisia saddlereitä ei taida olla.

Deliboz - aika pienikokoinen, ei erityisen ratsumainen (lyhyt kaula)

Dongola - ei herranjumala. Rakenne on useimmiten aivan kamala ja pienikokoinen

Doninhevonen - pitäisi hyväksyä ilman muuta, koska on mukana jo RBSH:ssa oletusarvoisesti

Lämminveriravurit: Vain erikoistapauksessa, mikäli on näyttänyt kyntensä jossakin ratsastuksen lajeissa - Virtuaalimaailmassa mikä tahansa lv kykenee tähän, jos vain kilpailutetaan ratsastuskisoissa. En ole ihan varma, että tämä toisi ratsupuolelle mitään erityistä, mutta valjakkohevosen jalostuksessa voisi olla ok.
Se että jokin yksilö on hyvä ratsu, ei vielä oikein riitä perusteluksi, koska sen takaa löytyy kymmenien sukupolvien tausta ihan muihin kuin ratsun hommiin ja teoriassa hevonen periyttää niitä asioita eteenpäin, ei välttämättä niinkään niitä omia ratsunominaisuuksiaan.

Marwarinhevonen - luulen että tällä askellajit eivät ole ongelma eli mahdollinen passikäynti tulee ikäänkuin perusaskellajien päälle.

Mangalarga - pienikokoinen, barokkityyppinen. En tiedä hallitseeko ravin vai sen tilalla marcha batidan/picadan. Jos ei ravia, on epäilyttävää käyttää tätä jalostuksessa.

campolino - sama juttu kuin mangalargalla, tosin isokokoisempi, mutta askellajeista ei ole tietoa.

missourinfoxtrotter - ei ravaa, käyttö ei-askellajihevosten jalostuksessa vähintäänkin kyseenalaista

Racking Horse - tämän ravaamisesta en tiedä, mutta ainakaan kaikki yksilöt eivät sitä hallitse

Tennesseenwalker - kts mft

Trocha y galope
Trote y galope - lähinnä ponikokoisia, askellajeista ei tietoa

walkaloosa - voi olla puhdas appaloosa tai appaloosa-askellajirotu-risteytys. Vähän siinä ja tässä että kannattaisiko tämä nyt ottaa mukaan.

Tilastohevonen: vain perustellusti, esimerkiksi tori-hannoverristeytykset voidaan hyväksyä jalostukseen, samoin jonkin muun kylmäverisen ja ratsun risteytys, mikäli taustalta löytyy selvästi ratsastuksen lajeissa käytettyjä rotuja.

Ensinnäkin torinhevonen, sehän alkaa olla nykyisin aika paljon puoliverityyppinen ja myös pv-sukuinen. Eli torinhevonen ja erilaiset tori-pv-risteytykset voitaisiin hyväksyä nikottelematta. Muuten en ole ihan varma, että tilastohevoset muuten voitaisiin hyväksyä, ainakaan sellaiset, joilla ei ole sukua tiedossa.
Voisiko tähän mennä esimerkiksi HSH-tyyppiset hevoset (perche-täysiveri/pv)? Olisiko SGSH:lla sitten oikeasti jonkinlainen "rekisteri", jossa pitäisi hyväksyttää nämä epämääräiset tapaukset? Koska jos ei, niin sitten äkkiä joku asiaanperehtymätön luulee, että mitä tahansa tilastoa voi käyttää jalostuksessa (sama juttu vähän sen lv-ravurin kohdalla myös).

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 09:44:53

No niin, pitäisiköhän nämä vaunuhevoset jättää kokonaan jalostuksen ulkopuolelle, samoin ravikäyttöön jalostetut? Eli hackney ja ravurit kokonaan pois listoilta, sillä niillä ei loppujen lopuksi mitään käyttöä ole. Tai sitten lähteä alusta asti jalostamaan kahta linjausta -ratsut ja vaunuhevoset. Sekin olisi mielenkiintoista, toisi vaan vähän lisää vielä sekavuutta ja sääntöjä.

Kiitos jälleen, Virginia. Olet suuri apu. Mangalargaa mietinkin jo pitkään, ennen kuin lisäsin tuonne rajoitettuihin. Se on kaunis rotu, mutta ihan oma maailmansa jo.

Kaikki rodut, joista joka ikinen yksilö ei hallitse ravia ja / tai laukkaa, rajataan pois jalostuksesta. Nämä askellajit on kuitenkin koko eurooppalaisen ratsastuksen perusta.

Walkaloosa mielestäni alunperin on tarkoittanut appaloosan ja tenneseenwalkerin risteytystä, mutta se voi tarkoittaa myös appaloosan tai minkä tahansa muun risteytystä, joten se myös tiputetaan pois jalostuksesta.

Samoin kaikki rodut, joista ei ole riittävästi tietoa. Jos joku mulle infopaketin ja perustelut jostakin rodusta laittaa, voidaan sitä tietysti myöhemminkin harkita.

Mietin aika pitkään torinhevosta sinällään ottavani mukaan rotuihin, samoin friisiläistä. Ne on kummatkin kuitenkin sellaisia rotuja, joita on jo vuosikaudet käytetty ratsuina. Alkuperäinen ajatukseni oli, ettei kylmäverisiä oteta mukaan jalostukseen, ja mielelläni siinä pitäytyisin. En tiedä, mitä hyvää esim. percheron tai shire voisi rodulle tuoda? Voimaa, mutta rakenne ei yleensä ole ratsulle sopiva pitkän ja jyrkän lavan vuoksi. Eikä niillä useinkaan ole kunnollista satulansijaa selässään. Eivätkä ne ole kevytrakenteisia.

Toisaalta esim ISH on ilmeisesti suosittukin rotu ratsuna, ja taustalta löytyy raskaita kylmäverisiä. Mitä pitäisi tehdä?

Mä en tuosta rekisteriasiasta tiedä vielä. En haluaisi rajoittaa liikaa harrastajia enkä haluaisi, että kukaan joutuu olemaan rotujärjestön kanssa naimisissa. Entä jos minusta aika jättää, kuka sitten ottaisi järjestön haltuunsa? Kuinka pitkään harrastajat joutuisvat odottamaan hyväksyntää hevoselleen, jos tilalleni ei heti löytyisikään halukasta ylläpitäjää?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:02:38

Irlannintyöhevonen (joka löytyy myös ISH:n taustalta) on kylläkin lämminverinen, nimestään huolimatta, tosin jotkut lukevat sen kevyttyyppiseksi kylmäveriseksi, mutta joka tapauksessa se on oivallinen ratsu jo sinällään ja pitäisi ehdottomasti olla hyväksyttyjen listalla IMHO. Samoin ISH, ilman muuta.

Olen samaa mieltä tuosta rekisteriasiasta, koska sitten jos rekisteri lakkaa olemasta, lakkaa olemasta myös rotu. Näinhän kävi HSH:lle, siinä kaikkien perchenhevosten piti olla yhdistyksen hyväksymiä ja se ei ehtinyt koskaan hyväksyä kuin kaksi oria... Mutta sen takia sitten pitäisi se jalostuspohja tehdä niin idioottivarmaksi, että kaikki rodut voidaan hyväksyä sinälllään mukaan ilman muttia. Ratsutyyppisyyskin on vähän sellainen juttu että sitä eivät kaikki osaa arvioida. Säkäkorkeusrajoitukset ovat simppeleitä.

Itse en jää kaipaamaan noita askellajihevosia tuohon jalostukseen (saahan saddlebred kuitenkin jäädä? Viitaten ylläselitettyyn), vaikka ne ovatkin hyvärakenteisia niin niillä kuitenkin kulkee suvuissa ne erikoisaskellajit, jotka voisivat reaalijalostuksessa tuottaa ikäviä yllätyksiä. Virtuaalimaailmassahan näillä niin ei ole väliä, mutta kuitenkin.

Mietin tässä kuitenkin tuota rotumääritelmää, pitäisikö hevosen nyt olla kevyt tai keskiraskas? Mukana on noita rotuja, jotka tuovat mukaan raskaampaa rakennetta (barokit, cleveland), nämä yhdistettynä puoliverisiin eivät tuota mitään kevyttä. Voisiko siis olla että rodun sisällä voisi olla kaksi tyyppiä: kevyt ja raskas ja sitten niiden välimuoto, keskiraskas? Meillähän on ollut suunnitelmissa joskus luoda ns. Cleveland Warmblood eli cleveland-pv-risteytyksistä polveutuva rotu, joka olisi tietysti raskaammansorttinen, mutta silti puoliverityyppinen otus.

Ja hei, cleveland hunter (cb+xx-risteytys, clevelandia 25%-75%) voisi ottaa mukaan? Yritän jossain välissä julkaista tälle "virallisen" rotu- ja jalostusmääritelmän.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:07:37

Löytyykö paso finolta ja perunpasolta ravi?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:09:58

Ää jätetään kaikki askellajirodut pois, lukuunottamatta saddlebrediä. Menee epärealistiseksi ja hankalaksi. Jalostakoot joku oman rotunsa askellajikäyttöön sitten. :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 10:14:10

Entäs friesian sporthorse. Mun tietääkseni niissä saa olla friisiläisten lisäksi vain pv, xx, ox, morgan, twh tai saddlebred. Kaikkihan on hyväksyttyjen listalla ja FSHn ideahan on saada sporttisempi friisiläinen, eli vielä paremmin SGSH jalostukseen sopiva hevonen?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:22:57

Friesian Sport Horsehan menisi periaatteessa SGSH:n määritelmään, ainakin osittain jos siis olisi fri+pv. Jos minulta kysytään niin se voitaisiin hyväksyä, ainakin sellaiset yksilöt joiden taustalta ei löydy askellajihevosia.
BTW, Georgian Granden taustalta puolestaan saattaa löytyä kylmäverisiä. Pitäisikö GG:n käyttö rajata vain sdb+fri-taustaisiin vai saisiko tässä tapauksessa suvusta löytyä kylmäveristä? rotulista.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:28:00

Friesian Sport Horse tulee hyväksyttyjen listalle, mikäli sen taustalta löytyy friisiläinen ja pv. Muita kylmäverihevosia ei toistaiseksi tulla hyväksymään jalostukseen.

Georgian Grande menee myös rajoitettujen listalle, taustalla saa olla vain saddlebred + irlannintyöhevonen/friisiläinen

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:33:18

Noin. Rotulista lyheni huomattavasti, rajoitettujen lista lähes olemattomiin ja ei-hyväksyttävien lista kasvoi huimasti. :P Tästä se lähtee! Täytyy kyllä kiittää tuhannesti Virginiaa. Lähetän sulle vaikka kukkia tai suklaata.

Seuraava vaihe on rajata puoliveriset omalle listalleen ja muut rodut omalleen. Siinä onkin hommaa, nimittäin minä en itse ole ihan noista kaikista puoliveriroduista edes koskaan kuullutkaan. :D

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:35:48

Olisiko "pakollisten" puoliveristen lista tällainen:
Arabialainen puoliverinen
Altösterreichisches warmblut
Badenwürttemberginhevonen
Baijerinhevonen
Belgianpuoliverinen
Brandenburginhevonen
Einsiedelninhevonen
Englanninpuoliverinen
Hannoverinhevonen
Hesseninhevonen
Hollanninpuoliverinen
Holsteininhevonen
Irlanninhunter
Irlanninpuoliverinen
Italianratsuhevonen
Itäfriisinhevonen
Itävallanpuoliverinen
Kinskynhevonen
Mecklenburginhevonen
Oldenburginhevonen
Ranskanpuoliverinen (Selle francais)
Reininhevonen
Ruotsinpuoliverinen
saksalaiset ratsuhevoset
Slovakianpuoliverinen (myös tsekinpuoliverinen/tsekkoslovakianpuolkiverinen?)
Slovenianpuoliverinen
Suomalainen puoliverinen
Sveitsinpuoliverinen
Tanskanpuoliverinen
Trakehner
Unkarinpuoliverinen
Westfalen
Zweibrücker

Nämä siis olisivat niitä, joita hevosessa pitää olla?
Mites muuten angloarabi ja englantilainen täysiverinen, ehkä myös arabi? Voisiko nekin lisätä tähän listaan ja kaikki esimerkiksi nonius-xx-risteytykset olisivat SGSH:ita myös? Luonnollisesti SGSH:sta suljettaisiin pois "viralliset" rodut, esimerkiksi budjonny+xx olisi RBSH, ei SGSH. Ja noiden yllälistattujen rotujen keskinäiset risteytykset eivät olisi SGSH:ita vaan puoliverisiä?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:35:56

Sim game sport horse, sgsh
virtuaalinen ratsuhevonen

Polveutumisvaatimukset
Polveutuu puoliveriroduista sekä ratsulämminverisistä. Alla lista jalostukseen hyväksytyistä roduista.

Arabialainen puoliverinen
Irlannintyöhevonen
Cleveland hunter (clevelandinruunikkoa 25%-75%)
Persianarabi
Persiantasankohevonen (Bakhtiari, Basseri, Sanjabi, Tsenaran
Ahaltekinhevonen
Alter Real
Altösterreichisches warmblut
Angloarabialainen täysiverinen
Arabianhevonen
Australianhevonen (waler)
Badenwürttemberginhevonen
Baijerinhevonen
Belgianpuoliverinen
Brandenburginhevonen
Budjonnynhevonen
Calabrianhevonen
Canadian Cutting Horse
Clevelandinruunikko
Colorado Ranger
Egyptinhevonen
Einsiedelninhevonen
Englanninpuoliverinen
Englantilainen täysiverinen
Frederiksborginhevonen
Friisiläishevonen, perustelut: hyvä rakenne, näyttävät askellajit, polveutuminen
Furioso
Gelderlandinhevonen
Gidran
Groningeninhevonen
Hannoverinhevonen
Hesseninhevonen
Hispano
Hollanninpuoliverinen
Holsteininhevonen
Hunter
Intianratsuhevonen
Iomud
Irlanninhunter
Irlanninpuoliverinen
Italianratsuhevonen
Itäbulgarianhevonen
Itäfriisinhevonen
Itävallanpuoliverinen
Kaimanawanhevonen
Kanadanhevonen
Kinskynhevonen
Kisber-Felver
Kladrubinhevonen
Knabstrupinhevonen
Kustanairinhevonen
Karabair
Karacabeynhevonen
Latvianhevonen
Lipizzanhevonen
Lusitano
Malopolski
Maremmanhevonen
Mecklenburginhevonen
Morganinhevonen
Murgenhevonen
National Show Horse
Nonius (pieni tyyppi)
Novokirgiisi
Oldenburginhevonen
Paint
Pantaneiro
Pintabian
Plevnanhevonen
Quarab (ei ponikokoisia)
Ranskanpuoliverinen (Selle francais)
Reininhevonen
Ruotsinpuoliverinen
(saksalaiset ratsuhevoset)
Salernonhevonen
Sanfarellonhevonen
Sardinianhevonen
Sisilianangloarabi
Sleesianhevonen (pieni muunnos)
Slovakianpuoliverinen
Slovenianpuoliverinen
Suomalainen puoliverinen
Sveitsinpuoliverinen
Tanskanpuoliverinen
Terskinhevonen
Tonavanhevonen
Trakehner
Turkmeeninhevonen
Ukrainan ratsuhevonen
Unkarinpuoliverinen
venäjänratsuhevonen (orlov-rostoptshin)
Westfaleninhevonen
Wielkopolski
Vlaamperd
Zweibrücker
Anglo-argentino (ei ponikokoisia)
Appaloosa (ei ponikokoisia)
Ara-Appaloosa (ei ponikokoisia)
Azteca (ei ponikokoisia)
Berberihevonen (ei ponikokoisia)
Crioulo (ei ponikokoisia)
Criollo (ei ponikokoisia)
Karabahinhevonen (ei ponikokoisia)
Morab (ei ponikokoisia)
Shagya
Quarterhevonen (ei ponikokoisia)
Russian-based Sport Horse
Pura Raza Espanola (andalusianhevonen)
Doninhevonen

Rajoitetusti jalostukseen hyväksytään toistaiseksi:
Palomino: ei kylmäveri- tai poniristeytyksiä
(Pinto, mikäli taustalta ei löydy ponia tai kylmäveristä)
American Bashkir Curly & North American Curly Horse: vain ratsutyyppiset, hevoskokoiset yksilöt hyväksytään
Amerikanratsuhevonen (Saddlebred): perusteluna monipuolisuus sekä hyvä rakenne.
Marwarinhevonen: askellajihevonen, löydyttävä kolme puhdasta askellajia
Georgian grande horse: mikäli suvussa on vain saddlebrediä + friisiläishevosta tai irlannintyöhevosta. Muunlaisia ei hyväksytä.
Friesian Sport Horse: mikäli suvussa on vain friisiläistä ja puoliveristä

Rodun jalostukseen ei hyväksytä seuraavia rotuja:
Abstang - liian kehittymätön rotu
Hirzai - liian vähän tietoa
Kuxnetskinhevonen - kylmäverityyppinen
Bahr-El-Ghazal - liian vähän tietoa
Baluchinhevonen - liian vähän tietoa
Brumby - ei ratsulle sopiva rakenne, liian pieni, ei jalostettu ratsuksi
Darashouri - liian vähän tietoa saatavilla
Djerma - liian vähän tietoa saatavilla
Jaf - liian vähän tietoa saatavilla
Anglo-kabardinhevonen - periyttää passikäyntiä
Kabardinhevonen - periyttää passikäyntiä
Kurdinhevonen (Sistani) - liian vähän tietoa saatavilla
Kushum - ei ratsutyyppinen
Moyle - ei ratsuksi jalostettu
Mustangi (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Kiger Mustang (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Spanish Mustang (ei ponikokoisia) - ei jalostettu ratsuksi
Pahlavan - liian vähän tietoa saatavilla
Sanhe - liian vähän tietoa saatavilla
Spanish-Norman - kylmäveriristeytys
Sudan Country-Bred - ei jalostettu ratsuksi
Tawleed - liian vähän tietoa saatavilla
Paso Fino - askellajirotu
Perunpaso - askellajirotu
Altainhevonen - ponikokoinen eikä kovin hyvärakenteinen
Deliboz - ei ratsulle ominainen rakenne eikä luonne
Dongola - pienikokoinen, ei ratsulle sopiva rakenne
Mangalarga, mangalarga marchador - askellajirotu, pienikokoinen
Campolino - askellajirotu
Missourinfoxtrotter - ei osaa ravata, askellajirotu
Racking Horse - kaikki yksilöt eivät osaa ravata, askellajirotu
Tennesseenwalker - ei osaa ravata, askellajirotu
Trocha y galope - askellajirotu
Trote y galope - askellajirotu
Walkaloosa - tennesseenwalker + appaloosaristeytys (saattaa löytyä muutakin taustalta), askellajirotu
Hackney - vaunuhevonen
Lämminveriravurit - jalostettu ravihevosiksi
Abessinianhevonen - ei ratsulle ominainen rakenne, liian pieni
Adaev - Liian pieni
Andravida - ei riittävästi tietoa
Balikun - liian pieni, kylmäverisyys mainittu
Kipriakis Ektrofis - Ei ratsulle soveltuva rakenne
Makra - rodusta ei riittävästi tietoa
camarguenhevonen - liian pieni
chilean corralero - poni tai ponikokoinen hevonen
florida cracker - liian pieni, askellajirotu
Kathiawarinhevonen - liian pieni
Kazakstaninhevonen - liian pieni
Kuznetskinhevonen - ei ratsulle soveltuva rakenne
Spanish Barb - rodusta ei tietoa

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 10:36:00

Ootko aavistus jo alkanut keräilemään tarkempia listoja ylös tän keskustelun kautta :)? Itselläni jo sormet syyhyää päästä oma hevonen hankkimaan. Oon aina kamala kiirehtimään, mutta minkäs voin :D

Ilmeisesti olet ns. "rotujärjestöä" myös kyhäämässä, tarvitsetko apuja siltä rintamalta (ulkoasu, koodsus, rekisteri)?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 10:38:11

En saanut tähän kysymykseen vielä riittävää vastausta:

Kuinka tiukkoja noiden rotuunottamisten suhteen sitten tullaan olemaan? Ja millä periaatteella tietty "väärien rotujen" risteytys pääsee katselmuksen kautta rotuun, mutta toinen samanlainen risteytys ei? Pitääkö hevosen olla jollain tavalla erinomainen, että sen kohdalla voidaan tehdä tällainen rotuunotto-poikkeus, vai pääseekö periaatteessa minkätahansalainen hevonen rotuun, kunhan omistaja tuo sen katselmukseen?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 10:38:32

No, olit yllättävän paljon nopeampi kuin minä, olitkin jo noi listat koonnut :D vielä kuitenkin tosta friesian sporthorsesta, eikö fri x sdb, fri x ox tai fri x xx hyväkdytä?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:41:15

Mites sitten arabi-friisi-risteytykset? Nehän ovat Friesian Sport Horseja ja vasta sitten kun friisiveri-% menee yli jonkun tietyn, voidaan sanoa arabo-friiseiksi? Tai tuossa mainittu friisi-morgan? Mielestäni siis Friesian Sport Horset voisi ottaa kaikki mukaan, jos taustalta ei löydy askellajihevosia (saddlebrediä ei tässä tapauksessa lasketa askellajihevoseksi) tai kylmäveristä (ei pitäisikään)?

Aztecat, käyvätkö kaikki "jalostustasot" sieltä F:stä asti? (tasot) Tähän myös varmaan huomautus että pitää olla hevoskokoinen? Criollot ovat pienikokoisia ja varsinkin just F-tyypin aztecat voivat jäädä alle ponirajan.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:41:26

Virginia, en jaksa enää kiitellä sua. :D
"Mites muuten angloarabi ja englantilainen täysiverinen, ehkä myös arabi? Voisiko nekin lisätä tähän listaan ja kaikki esimerkiksi nonius-xx-risteytykset olisivat SGSH:ita myös? Luonnollisesti SGSH:sta suljettaisiin pois "viralliset" rodut, esimerkiksi budjonny+xx olisi RBSH, ei SGSH. Ja noiden yllälistattujen rotujen keskinäiset risteytykset eivät olisi SGSH:ita vaan puoliverisiä?"
Juuri tämä on se, mitä olen koko ajan ajanut takaa. Tosin itse meinasin ensin, että xx, x ja ox ei itsessään riittäisi rodun jalostukseen, sillä otetaan esimerkkinä anglo-argentiino. Argentiinanhevonen (PRE) ja englannintäysiverinen ovat kummatkin hyväksyttyjen listalla. Mistä kohtaa vedetään raja, että hevonen on SGSH eikä angloargentiino?

Toisaalta esim. pintabianin jalostuksesta tekisi hauskaa se, että kaikki risteytykset voisi merkitä SGSH:ksi, ei tarvitsisi jalostaa enää risteytyksiä saadakseen sen 99% arabiverta ja 1% pintoa. :D Kärjistetty esimerkki.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:42:22

C, tästä nyt ollaan ilmaisesti luopumassa eli mitään sekalaisia risteytyksiä ei erikoishyväksytä jalostukseen vaikka olisi kuinka hyvä ratsu ja menestynyt. Eli tietyt rodut hyväksytään ja muita sitten ei. Näin siis ainakin minä käsitin.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:45:00

Joo, tuo on hyvä pointti, koska noita täysiverisiä käytetään muutenkin muiden rotujen jalostukseen. Mutta tuo nyt sulkee pois sitten meidän cleveland hunter-viritelmät (se minulla tässä taka-ajatuksena oli :D ). Mutta tosiaan kannattaa kyllä ihan selvyyden vuoksi pitäytyä vain niissä puoliverisissä.
Mites sitten nämä pv+xx-risteytykset, ovat perinteisesti olleet puoliverisiä tai FWB:itä, ovatko niitä edelleen vai hyväksytäänkö myös SGSH:ksi?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 10:49:28

Okei. En tiedä onko tästä ollut jo puhetta ylempänä, mutta tuleeko jalostusohjelmaan mitään säännöksiä siitä, missä suhteessa näitä kaikkia eri rotuja on käytettävä jalostuksessa? Eli onko esim. eurooppalaisia puoliverisiä oltava hevosessa yli puolet?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 10:51:58

"Mites sitten nämä pv+xx-risteytykset, ovat perinteisesti olleet puoliverisiä tai FWB:itä, ovatko niitä edelleen vai hyväksytäänkö myös SGSH:ksi?"

Olisiko jotain syytä, miksi niitä ei voisi hyväksyä SGSH:ksi? Tämä liittyy siis tuohon äskeiseen kysymykseeni, eli minkälaisin säännöksin mennään rotujen suhteen? Kuinka paljon mitäkin rotua on oltava?

Omasta mielestäni jos hevonen vain täyttää SGSH:n polveutumisvaatimukset, se voisi olla omistajan niin halutessa SGSH, vaikka se voisi samalla olla jokin muukin rotu polveutumisensa perusteella (esim. nyt tuo FWB).

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 10:53:48

C, en ole kaikkea ihan lukenut (ja loputkin unohtuneet, minä vain viilaan rotulistaa :D ), mutta alkuperäinen ajatus oli, että puoliverinen on oltava JOSSAIN suvussa eli vähimmäisvaatimusta ei ehkä olisi. En ole kuitenkaan ihan varma tästä ja toisaalta asiasta voisi neuvotella kyllä vähän, se on vähän kaksipiippuinen juttu.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 10:57:21

Friesian Sport Horsen muunnelmat hyväksytään, mikäli taustalla ei ole askellajihevosta. Saddlebred kuitenkin hyväksytään.

Aztecassa jättäisin kaikki ponikokoiset pois, eikä F-tason (tässä tapauksessa merkittäisiin vain, että ponikokoisten) hevosia saisi käyttää jalostuksessa, varsinkin jos rotujärjestö jo muutenkin kieltää F-tason orien käyttämisen.

c, olemme koonneet sen verran hyvän ja perustellun rotulistan, että luulen, ettei rotuunottoa tässä tapauksessa enää tarvita. Ja kuten olen jo useaan kertaan sanonut, en tahdo, että harrastajat joutuvat rotujärjestön kanssa naimisiin ja joutuvat odottamaan kuukausia, että hevosensa pääsee rotuun. Tämän aamun aikana olemme saaneet vedettyä todella hienosti tiukemmat rajat jalostukselle, ja nämä rajat sulkevat lähes kokonaan jalostuksessa ei-toivotut tai ei-hyväksytyt rodut pois. Tietysti järjestö tulee järjestämään toimintaa rodun kasvattajille ja hevoset pääsevät arvosteltaviksi, saavat palkintoja ja nämä palkitut hevoset enemmän jalostusarvoa.

Hirnaus tuolla aiemmin kyseli, että entä sellaiset hevoset, joilla on sukutaulussa vain SGSH:ta. Periytyminen on suvuttomalta etenkin hyvä olla selvitettynä muutamalla sanalla, mitä rotuja suvussa on (tämä on myös pakollista), sekä mahdollisesti myös prosentit olisi hyvä merkitä. Suvullinen hevonen, jolla on kolmenssa polvessa ainoastaan SGSH:ta, on 100% SGSH, mutta periytyminen olisi silti hyvä olla esillä, jos vain mahdollista, sillä kuten FWB:n suvuissa, myös SGSH:n suvussa saattaa olla ei-toivottuja yllätyksiä.

Pitäisikö näissä yllätyksissä vetää jotain linjaa, esimerkiksi siinä, että saako hevosta merkitä SGSH:ksi tai saako sitä käyttää jalostuksessa?
Nopeasti ajateltuna ja heittona tähän, että jos sinulla on SGSH jota ei selvästi ole itse keksitty, sillä on kolme polvea pelkästään SGSH:ta, mutta taustalta löytyykin sekarotuinen (sekä SGSH-jalostukseen hyväksyttyjä rotuja puoliverisen lisäksi), voisi hevosen merkitä tilastoksi ja sopivalla rotuyhdistelmällä sen jälkeläisistä saisi SGSH:ta?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 10:58:50

Tuo "vähintään puolet" vie jo idean rodustan. Aavistus kerran ehdotti 12,5%, mielestäni pakollista prosenttia ei kuitenkaan kannattaisi ottaa mukaan. Se on sitten jokaisen oma päätös, että onko hevonen sporttinen SGSH määritelmän mukainen jos ainoa pv on monen sukupolven päässä.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:04:53

Tuo aavistuksen viimeisin viesti rotuun ottamisesta yms. on aika käypä minulle. Ja lähinnä tuossa kolmipolvisessa SGSHssa tarkoitin adian niin, että kko suku on hyväksyttyjä SGSHja :) noilla roturajoituksilla ei pitäisi edes alkaa enää vahinkoja sattumaan.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 11:05:02

12,5% tarkoittaisi sitä että kolmannessa polvessa olisi yksi pv, loput olisivat sitten muita rotuja. Mielestäni ei paha vaatimus ja sporttisuushan riippuu ihan siitä, mitä muita rotuja hevosessa on. Esimerkiksi jokin 75% gidrania ja 25% puoliveristä olisi varmasti ihan pv-tyyppinen ja urheiluhevoseksi kelpaava.
Itse kyllä lähden jalostamaan ainakin niistä ensimmäisen polven puoliveriristeytyksistä ja luultavasti se pv-prosentti pysyy koko ajan jossain määrin korkeana, mutta tämä on siis vain minun valinta. Meillähän on ainakin jo yksi selkeä SGSH: tamma Richelle Ion.

BTW, saisiko tällaista hevosta (ukrh-xx) käyttää jalostuksessa pv:n kanssa ja tuloksena olisi SGSH?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:06:19

"Lähettäjä: Virginia
Päivämäärä: 25.1.12 10:45:00

Joo, tuo on hyvä pointti, koska noita täysiverisiä käytetään muutenkin muiden rotujen jalostukseen. Mutta tuo nyt sulkee pois sitten meidän cleveland hunter-viritelmät (se minulla tässä taka-ajatuksena oli :D ). Mutta tosiaan kannattaa kyllä ihan selvyyden vuoksi pitäytyä vain niissä puoliverisissä.
Mites sitten nämä pv+xx-risteytykset, ovat perinteisesti olleet puoliverisiä tai FWB:itä, ovatko niitä edelleen vai hyväksytäänkö myös SGSH:ksi?"

Miksi se sulkee teidän hunterit pois? Rodusta vai jalostuksesta?

Mielestäni pv + xx -risteytykset voivat olla sekä että, omistaja (kasvattaja varmaan tässä tapauksessa, riippuen kasvattajan pipon kireydestä..) päättää kumpaan rotuun hevosensa haluaa. Tietysti sopivan risteytyksen sattuessa pv + sgsh -risteytys olisi polveutumisensa puolesta pv, ja se saattaisi hankaloittaa puoliverikasvatusta, jos sgsh:n jälkeläinen haluttaisiinkin rekisteröidä fwb:ksi.
Toisaalta se ei ole mun ongelma. x) Enkä usko, että siitä ongelmaa muillekaan tulisi, joten eiköhän pv + xx -risteytykset hyväksytä, sillä rotu on kuitenkin virtuaalinen ratsuhevonen, ja tuosta yhdistelmästä tulee ratsuhevonen vaikka päällään keinuisi.

Olen itse sillä kannalla, että pv-prosenttien kohdalla olisi vedettävä alusta lähtien joku raja. Ei liian suurta, muttei liian pientäkään. 25%? 12,5%? Näillä säädöksillä siis pv löytyisi joko kolmannesta tai toisesta polvesta.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:08:39

"Pitäisikö näissä yllätyksissä vetää jotain linjaa, esimerkiksi siinä, että saako hevosta merkitä SGSH:ksi tai saako sitä käyttää jalostuksessa?"

Voisiko noille ylläreille ottaa sellaisen linjan, että tapauskohtaisesti harkiten ne voitaisiin saada SGSH:ksi ottamalla yhteyttä järjestöön? Eli "rotuunotto" olisi mukana tällaisessa mielessä?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.1.12 11:10:17

Kannatan sitä, että pv on löydyttävä vähintään toisesta polvesta. Eli 25%. Kolmannessa polvessa pv:n vaikutus alkaa jo "kulua", ja rodun yhtenäisyys kärsii.

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   25.1.12 11:10:18

Derivative Ion'han on tyypiltään ja polveutumiseltaan täydellinen rodun jalostukseen. Samoin Richelle. :)

Minulla on esimerkiksi itselläni yksi 100% RBSH, vaikka sukutaulussa ei näykään enää kantarotuja. http://aavistus.net/park/tammat/hevoset/srgzariamna.html

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   25.1.12 11:10:31

Se sulkisi cleveland hunterit pois rodusta, jos siis oikein ymmärsin niin niitä saisi kuitenkin käyttää SGSH:n jalostuksessa yhdistettynä puoliverisukuisiin hevosiin, siis ilmankin että cleveland hunterin nimi komeilisi tuolla hyväksyttyjen rotujen listalla.

Niin, se tässä pitikin selvittää, että tuo yllä linkittämäni ukrh-xx-risteytys ei siis ole SGSH koska siinä ei ole puoliveristä, mutta sitä saisi käyttää jalostuksessa, koska se polveutuu hyväksytyistä roduista vaikka ukrh-xx ei olekaan mikään rotu, joka olisi tuolla hyväksyttyjen rotujen listalla?

  Re: Sim Game Sport Horse, kehityskeskustelu

Lähettäjä: Hirnaus 
Päivämäärä:   25.1.12 11:14:15

Olen edwlleenkin 12,5% kannalla. Itse tulen käyttämään varmaan myös aika paljon täysiveristä jalostuksessa ja korvaamaan psan pv:srä xx:llä, siksi tuo 12,5% kuulostaa omaan korvaan paremmalta.

Oma ehdotukseni rotujärjestön toimintaan rodun turvaamiseksi, olisi kunnollinen rekisteri jossa on perustietojen lisäksi mahdollista lisätä myös jälkeläiset ja jokin pieni selostus kisaurasta tms. vaikkapa jälkikäteen. Tällöin jokainen hevonen pysyisi varmasti tietoineen tallella vaikka sivuja katoaisi. Myöhemmin aukot sukutaulussa voivat vaikeuttaa jalostusta jos kaikilla hevosilla ei ole kunnollista sukuselvitystä sivuilla ja niiden vanhenpien sivut poistivat.

"Ajan" asiaa jo nyt aikaisessa vaiheessa, jotta kunnollinen rekisteri voitaisiin pystyttää heti, eikä sitten kun hevosia on rekisterissä satoja.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.