Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 16.4.14 21:24:35
Ei voi olla? Hyvät hyssyrät!
--------------
Saimme samanlaista täytekakkua, jonka muistin jo varhaisimmilta syntymäpäiviltäni. Siinä oli neljä kerrosta, yhdessä välissä tölkkiananasta, toisessa muussattua banaania ja kolmannessa mansikkahilloa. Päällä oli kermavaahtoa ja sitkeitä marmeladikaramelleja. Äiti ei ollut erityisen kokeilunhaluinen. Pienenä kakku oli ollut parasta, mitä tiesin, mutta sittemmin oli mennyt vuosia, etten tahtonut maistaakaan, etenkään koristeita, jotka jäivät inhottavasti pyörimään suussa, kun kaikki muu oli jo tullut nieltyä. Mutta ehkä se jossain vaiheessa alkaisi maistua nostalgiselta.
- Eikös Jarkko tullutkaan? Olli kysyi tarkoittaen Liljan miestä, joka oli hiljainen, seinänvärinen mies, jonka kasvot eivät jääneet mieleen. Epäilen, että olisin voinut kävellä hänen ohitseen kaupungilla tunnistamatta. Ehkä olinkin.
- Jarkolla taisi olla pää kipeä, äiti huokaisi. Miesparka oli kerran tullut kylään niin krapulaisena, että oli vain maannut toisessa huoneessa äidin sängyllä koko ajan. Siitä lähtien äiti oli ollut vakaan vakuuttunut siitä, että Jarkolla oli alkoholiongelma. Saattoihan hänellä ollakin, mutta minusta asiasta ei ollut tarpeeksi todisteita, jotta sitä olisi voinut aina ja ikuisesti riepoa.
- Flunssa sillä on, Lilja tokaisi ja puristi suunsa tiukaksi viivaksi.
Vierailu kesti ja kesti. Kun olimme juoneet kahvit ja keskustelleet kaikki sukulaiset ja poissaolevat sisaret perheineen, oli kello vasta vähän yli kolme.
- Me taidetaankin tästä ruveta lähtemään, Lilja sanoi ja minä aloin toivoa, että olisimme tulleet pahemmin myöhässä. Tässä pitäisi nyt seurustella äidin kanssa vielä ainakin puolitoista tuntia, ennen kuin minun olisi aika lähteä. Olin keskittyvinäni ET-lehteen, jonka olin jo selannut läpi mutta muutakaan lukemista ei näkynyt. Äiti ei haalinut keräyspaperia. Kaikki lehdet päätyivät oikopäätä lehtiroskikseen tai naapureille, kun ne oli tutkittu.
Teppo huolehti juhlakalun viihdyttämisestä kertomalla innoissaan tietokoneestamme. Äiti kuunteli paheksuvan näköisenä eikä takuulla ymmärtänyt pojan puheesta mitään. Minäkään en ymmärtänyt.
- Mutta mitä sillä tehdään? hän kysyi sitten.
- No, pelataan ja vaikka ohjelmoidaan, Teppo vastasi hiukan nujerrettuna. Äiti katsoi minua ja minusta hän näytti syyttävältä. Ainakin tunsin itseni syylliseksi, kun olin antanut sellaisen helvetinkoneen tuoda kotiini.
- Voihan sitä käyttää vaikka kirjanpitoon ja sähköpostin kirjoitukseen, mutisin.
- Mikä vika tavallisessa postissa on? Ja kirjanpitoon riittää ruutuvihko, sanoi äiti, joka varmasti tiesi, etten ikinä ollut pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani kahta päivää kauemmin, vaikka hän oli näyttänyt hyvää esimerkkiä vuosikaudet. Tämä päivä sujui ihan täsmälleen sillä tavalla kuin olin odottanutkin.
- Tietokoneet on tulevaisuutta, tai oikeastaan ihan nykypäivää. Mullakin on töissä ollut semmonen jo vuosia, sanoin sillä jos minun piti valita lojaalisuudelleni kohde, se ei ollut äiti. Hän oli kuitenkin jo kääntänyt huomionsa Telluun.
- Sinäkin alat näköjään jo olla ihan teini. Enhän mä meinannut tunnistaa sua, tommonen tukka ja meikkiä.
Tellu hymyili ja sipaisi hiuksiaan, mutta äiti ei tahtonut pelkästään kehua. Ei varmaan mollatakaan, mutta hänen nyt vaan oli pakko aina saada sanotuksi totuus, koko totuus.
- Onko sulla rintaliivitkin, kun näytät niin täyteläiseltä? Et kai sä vielä ulkona juokse?
- Totta kai mä käyn ulkona kavereiden kanssa, Tellu sanoi loukkaantuneena.
- Sun äitisi oli ihan mahdoton, kun se tohon ikään tuli. Kaakatti kuin pikku kananen ja liesusi kaikki viikonloput jossain tansseissa.
- Enpäs, puuskahdin. – Mähän olin kauhean kiltti lapsi!
- No yhtä hössötystä se oli, äiti julisti oman totuutensa, joka käveli minun totuuteni yli kuin tyhjää vain. – Pelkkiä poikia ja juhlia ja poikia. Oikein hävetti välillä, että millaisen pinnallisen pyryharakan sitä onkin tullut kasvattaneeksi.
- Lakkaa vertailemasta mua lintuihin, äyskäisin ja nielin haluni ilmoittaa, että ainakaan en ollut sortunut viinaan, tupakkaan tai huumeisiin tai hankkiutunut raskaaksi, sillä olihan bileissä aina silloin tällöin alkoholia kulunut ja tupakkaa poltettu, ja mitä raskaaksi tulemiseen tuli…
- No niin, ihan hyvähän susta sitten tuli, äiti sovitteli. – Omakotitalo ja kaikki. Ja lapsilla kalliita harrastuksia. Tietokoneita ja ratsastusta.
Olin ikionnellinen, kun kello tuli neljä ja sanoin, että minun piti lähteä. Saisin kulutettua loppuajan hyvinkin, jos kävelisin treffipaikallemme ja jos kävelisin Itäkeskuksen läpi, voisin katsella ikkunoitakin vähän aikaa.
- Mä haluan jäädä Itikseen, Tellu sanoi yllättäen.
- Sullahan oli kiire jonnekin, muistutin.
- Ei mulla vielä ole kiire. Te voisitte antaa mulle vähän rahaa ja mä voisin käydä kaupoissa.
- Sä et todellakaan jää tänne maailman ääriin yksinäsi lauantai-iltana, Olli jyrähti.
- Mutta mä pääsen sitten metrolla kaupunkiin ihan helposti!
- Ei!
Olli ja Tellu alkoivat harvinaisen vänkäämisen. Minustakin Tellun oli turha jäädä tänne pyörimään, mutta ennen kaikkea en halunnut häntä kannoilleni. Ymmärsin Olliakin, joka joutuisi yksin kotona odottamaan, että osasiko pikkuteini varmasti tulla yksin julkisilla kotiin näin kaukaa. Häiritsisi ajatus minuakin, vaikka olinkin menossa ulos, enkä aikonut vaivata päätäni kotihuolilla lähitunteina.
- Painukaa kotiin siitä koko konkkaronkka ja heti, sanoin painavan sanani lopulta ja harvoin on oloni ollut yhtä kevyt kuin nähdessäni rasittavan perheeni nousevan autoon, kun itse jäin kauniina kesäiltana vapaalle.
|